شرایط نگهداری از جوجه رنگی در منزل | چگونه از جوجه رنگی مراقبت کنیم

شرایط نگهداری از جوجه رنگی در منزل | چگونه از جوجه رنگی مراقبت کنیم

تا حالا به این نکته فکر کرده اید که چگونه از یک جوجه رنگی مراقبت و نگهداری کنید و چه شرایطی برای نگهداری از این پرنده های نازنین مناسب است؟ فرقی نمی کند که در خانه های روستایی زندگی می کنید یا شهری ، در آپارتمان زندگی میکنید یا خانه های شهری ، در هر مکانی می توانید از این جوجه رنگی های زیبا نگهداری کنید.

اگر می خواهید این جوجه ها را در خانه داشته باشید، می توانید با خرید تخم های نطفه دار و ساخت دستگاه جوجه کشی این کار را انجام دهید، برای اطلاعات بیشتر مقاله اموزش جوجه کشی از تخم مرغ را بخوانید. 
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» جوجه کشی اسان و اتوماتیک از تخم مرغ
» مجهز به نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» امکان چرخش خودکار شانه ها
قیمت : ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

اگر می خواهید از تلف شدن و مرگ این پرنده ها جلوگیری کنید و برای مدت طولانی در کنار شما باشند باید شرایط زندگی خیلی خوبی را برای آنها فراهم آورید که در ادامه این نوشته به تمامی شرایط مناسب برای مراقبت از جوجه های رنگی اشاره خواهد شد. با چیکن دیوایس همراه باشید.

دقت در انتخاب و خرید جوجه های رنگی 

زمانی که برای خرید این جوجه ها به پرنده فروشی ها مراجعه می کنید، لازم است که با دقت به آنها نگاه کنید و پرنده های بیمار را از سالم تشخیص دهید.

دقت در انتخاب و خرید جوجه های رنگی  - چیکن دیوایسپرنده هایی که بیمار هستند پس از چند روز از بین خواهند رفت و سودی برای شما نخواهند داشت، اما پرنده های سالم تا چند ماه می توانند زنده بمانند و حتی از آنها به عنوان مرغ و خروس خانگی نیز می توانید نگه داری کنید. 

نکات مهم زیر را هنگام خرید جوجه های چند روزه باید مد نظر قرار دهید :

الف – جوجه هایی که جیک جیک می کنند، کاملا سالم و سرحال هستند

ب – جوجه های سالم پرهای مرتبی دارند و مدام به این ور و آن ور می روند. 

ج – جوجه های رنگی بیمار گوشه گیر هستند و معمولا بی حال و بی اشتها در یک گوشه کز می کنند. 

د – جوجه هایی که بدنشان را پف میکنند و تمایلی به آب و غذا خوردن ندارند.

هـ – اگر بخواهید یک جوجه را بگیرید، معمولا جوجه سالم از شما فرار خواهد کرد، اما جوجه بیمار هیچ واکنشی نشان نخواهد داد. 

و – یک جوجه سالم باید بال و پرهای سالمی داشته باشد و اصلا لنگ نزند.  لنگی پرنده ها یکی از علایم بیماری های ویروسی نیز خواهد بود. 

ز – پرنده را با یک دست بگیرید و با دست دیگر زیر بال های او را نگاه کنید، هیچ اثری از خون و کبودی نباید باشد، هم چنین پاها و انگشتان او را بررسی کنید که کاملا سالم و بدون کبودی و خونریزی باشد. مقعد پرنده نیز باید کاملا تمیز و خشک باشد، پرنده هایی که اسهال داشته باشند، لکه های فضولات را دور مقعد آنها مشاهده خواهید کرد که نشانه بیماری است. 

علت جیک جیک زیاد جوجه چیست؟

اگر قصد خرید جوجه های رنگی را دارید، حتما آنهایی را بخرید که جیک جیک زیادی دارند چون که سالم هستند.

اما اگر جوجه رنگی شما در خانه جیک جیک می کند، احتمالا مکان نگهداری پرنده سرد است و باید جای او را با لامپ مادر مصنوعی و یا لامپ رشته ای گرم کنید. 

علت جیک جیک زیاد جوجه چیست؟ - چیکن دیوایسبرای خرید لامپ مادر مصنوعی کلیک کنید. دقت کنید که از لامپ های led یا مهتابی استفاده نکنید چون گرما ندارند. 

دلیل دوم جیک جیک جوجه های کوچک ، گرسنه یا تشنه بودن او می باشد، حتما آب و غذای کافی را در اختیار پرنده قرار بدید و از جیره غذایی مخصوص جوجه مرغ ها استفاده کنید. 

تشخیص جنسیت جوجه رنگی

اگر می خواهید از نر و ماده بودن جوجه های خریداری شده مطمئن شوید، بهتر است از فروشنده و پرورش دهنده بخواهید تا جنسیت آن را برای شما تشخیص دهد، چون که جوجه های رنگی نر و ماده شباهت زیادی به هم دارند و از روی ظاهر نمیتوان به سادگی به جنسیت آنها پی برد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله تشخیص جنسیت جوجه مرغ را بخوانید.

چرا جوجه رنگی ها زود میمیرند ؟ علت مرگ جوجه های رنگی چیست؟

بسیاری از کسانی که جوجه های رنگی را خریداری می کنند ، پس از چند روز متوجه بیماری و بی حالی پرنده می شوند که متاسفانه برای درمان او اقدامی نمی کنند و پس از چند روز نیز جوجه رنگی تلف می شود که در ادامه روشهایی را به شما آموزش  خواهیم داد که از مرگ و میر جوجه های رنگی جلوگیری خواهد کرد. 

الف – محیط نگهداری آنها باید کاملا گرم باشد، در بسیاری از مغازه ها مشاهده شده که جوجه های چند روزه در دمای معمولی قرار می دهند و حتی آنها را در معرض وزش باد قرار می دهند که این موارد به مریض شدن جوجه و در نهایت مرگ او پس از چند روز منجر می شود. 

بنابراین پس از خریداری جوجه ها حتما باید آنها را در زیر لامپ رشته ای یا لامپ مادر مصنوعی قرار دهید، دمای مناسب برای آنها بین ۳۰ الی ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد که حتما باید این دما را برای آنها فراهم کنید. 

ب – از مولتی ویتامین برای تقویت بدن آنها استفاده کنید؛ جوجه ها بدن ضعیفی دارند و در برابر تغییرات آب و هوا و بیماری ها به سرعت تلف می شوند بنابراین برای جلوگیری از مرگ آنها حتما باید از مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها استفاده کنید که در داروخانه های طیور به فروش می رود. هم چنین دستورالعمل استفاده از مولتی ویتامین را از دامپزشک بپرسید. 

ج – آنها باید آب و غذای کافی داشته باشند؛ همیشه باید ظروف دانخوری و آبخوری جوجه ها را پر کنید، در صورت نبود آب و غذا ، صدای جیک جیک آنها را خواهید شنید. اما اگر به آنها بی توجهی کنید پس از چند ساعت خواهند مرد. 

د – حتما واکسن های لازم را در زمان های مقرر به جوجه ها تزریق کنید؛ جوجه های رنگی نیز مانند انسان ها به دارو و واکسن نیاز دارند تا از بیماری ها و ويروس ها در امان بمانند. بهتر است چند روز پس از خرید جوجه ها به دامپزشک مراجعه کرده و واکسن های لازم را به جوجه ها بزنید، تا از مرگ و میر آنها جلوگیری کنید. 

هـ – بهداشت را در محل زندگی آنها رعایت کنید؛ جوجه ها روزانه چندین بار اقدام به فضله گذاری می کنند که در صورت تجمع فضولات در محل نگهداری ، امکان بروز بیماری در آنها بالا خواهد رفت.برای جلوگیری از این مشکل حتما روزانه بستر آنها را عوض کنید، برای این کار بهتر است کف بستر را با خاک اره و یا پوشال های نرم بپوشانید تا به راحتی قابل تعویض باشد. 

و – آبخوری و دانخوری آنها باید تمیز و مناسب باشد ؛ ظروف دانخوری و آبخوری مورد استفاده برای جوجه های رنگی باید از جنس استیل یا پلاستیک بهداشتی باشد تا سبب بیماری در آنها نشود، این ظروف را روزانه چندین بار بشویید تا آلودگی ها و میکروب ها در آن تجمع پیدا نکنند. 

ارتفاع دانخوری و آبخوری ها باید به اندازه ای باشد که جوجه ها به راحتی بتوانند از آب و غذا تغذیه کنند، معمولا ارتفاع ۵ سانتی متر برای این ظروف مناسب است و باید عمق کمی داشته باشد تا در صورت افتادن جوجه ها در داخل آن ، به راحتی بتوانند خارج شوند. 

اگر آبخوری و دانخوری ها نا مناسب باشند و جوجه ها قادر به خوردن آب و غذا نباشند ، احتمال تلف شدن آنها در اثر گرسنگی وجود دارد. بنابراین پس از دادن آب و غذا ، مدتی آنها را زیر نظر بگیرید و از تغذیه بدون مشکل آنها مطمئن شوید. 

چه غذایی به جوجه رنگی بدهیم؟

آب آشامیدنی آنها باید کاملا سالم و بدون بو و مزه و آلودگی باشد، دقیقا همان آبی که مینوشید و برای تغذیه آنها بهتر است از جیره غذایی مخصوص جوجه های چند روزه استفاده کنید که در مغازه های فروش دان طیور عرضه می شود.

چه غذایی به جوجه رنگی بدهیم؟ - چیکن دیوایسدر غیر اینصورت می توانید ترکیبی از دانه هایی مانند گندم ، جو ، سویا ، ذرت و … را کاملا پودر کرده و به جوجه ها بدهید و در وعده های بعدی نیز می توانید از ترکیب میوه و سبزیجات خرد شده استفاده کنید. 

برای دریافت اطلاعات  بیشتر در این مورد حتما مقاله تغذیه جوجه های یک روزه را بخوانید. 

ساخت لانه برای جوجه رنگی

برای اینکه جوجه شما بهترین زندگی را داشته باشد، باید مکان جداگانه ای را برای او تدارک ببینید، طبیعتا جوجه ها را نمی توان در فضای خانه نگهداری نمود، برای همین وجود لانه برای آنها ضروری خواهد بود. 

بهترین لانه برای جوجه های رنگی استفاده از کارتون است که یک لامپ رشته ای را در بالای آن قرار دهید تا به گرم کردن جوجه ها بپردازد. 

داخل کارتون را می توانید با کاه و پوشال پر کنید و ظرف های آبخوری و دانخوری جوجه ها را در آن قرار دهید، در کنار آن می توانید چند وسیله سرگرم کننده را برای جوجه ها قرار دهید. 

علت بی حالی جوجه رنگی

بسیاری از افرادی که جوجه های رنگی را به تازگی خریداری کرده اند، از بی حالی آنها نگرانند، در صورتی که تمام موارد فوق را رعایت کرده باشید، یعنی هم آب و غذای کافی داشته باشند و هم زیر لامپ گرم باشند، بی حالی آنها جای نگرانی نخواهد داشت.

علت بی حالی جوجه رنگی - چیکن دیوایسآنها مانند نوزادان به خواب کافی نیاز دارند تا کاملا قوی شوند، فقط به آب و غذا خوردن آنها توجه کنید یعنی هنگام تشنگی و گرسنگی باید به سراغ آب و غذا بروند و در باقی روز می توانند زیر لامپ بخوابند. 

اگر اشتها نداشته باشند می توان به بیمار بودن آنها شک کرد و باید به دامپزشک مراجعه کنید. 

چگونه از جوجه مریض مراقبت کنیم؟

زمانی که پرنده شما دچار بیماری شد، در قدم اول باید جوجه بیمار را از سایر جوجه ها جدا کنید تا بیماری را به آنها انتقال ندهد. سپس جوجه بیمار را کاملا گرم کنید (می توانید از لامپ رشته ای یا مادر مصنوعی هم استفاده کنید)

برای تقویت بدن جوجه از مولتی ویتامین مخصوص آنها استفاده کنید و در صورت وخیم شدن اوضاع سریعا به دامپزشک مراجعه کرده و داروهای لازم را برای درمان پرنده تهیه نمایید. استفاده از آب و غذای تازه و سالم و گرم نگه داشتن محیط پرنده ، تاثیر زیادی در سلامتی و طول عمر او خواهد داشت. 

در صورتی که سوالی در رابطه با نگهداری و مراقبت از جوجه های رنگی دارید، از طریق دیدگاه های پایین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید، به سرعت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. 

نوشته های مشابه

‫۱,۳۵۸ دیدگاه ها

  1. عالی بود
    من یک جوجه ی زرد و یک جوجه ی سبز داشتم و کاملا در موردشان چیز های زیادی یاد گرفتم
    مرسی از شما🐣🐥🐤🐦🐓🐔❤🌷

  2. سلام من یک جوجه رنگی دارم غذا نمی خوره باید چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بهش بده اشتهاش باز میشه

    1. بهش محلول آب شکر بده
      به غذاش برس
      مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدنش بخر

  3. من نمی توانم از لامپ رشته ای استفاده کنم . روی جعبه ی جوجه هام پارچه کشیدم و روی پارچه رو یه سوراخ بزرگ کردم و اونو توی تراسمون گذاشتم. اشکال نداره؟بزرگ میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در اثر اختلاف دمای شبانه روز و سردی هوا ممکنه تو تراس دچار سرماخوردگی بشن

  4. سلام شما گفته بودین که جوجه ی من به کانیبالیسم منتقل شده آیا راه درمان داره

  5. سلام
    من دوتا جوجه رنگی خریدم یکی بی حاله یکی خیلی سرحال
    کامنت ها رو چک کردم گفته بودید جوجه بیحال رو جدا کنن و به جوجه ی بیحال محلول آب شکر بدت و گرمشون کنن
    الان من جداش کردم و تو آبش یه مقدار شکر ریختم و جاش هم نزدیک شوفاژ کردم
    کار دیگه ای نیازه؟ببرمش پیش دامپزشک؟

    1. اگر شرایطش رو داری که بهتره ببری دکتر
      و باید شکر حل شده باشه حواست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋