علت متوقف شدن رشد جوجه

آیا رشد جوجه های شما متوقف شده است؟ از چرایی ضعیف شدن جوجه خود نگرانید؟ در یک مشاهده کلی وزن گیری جوجه در مقایسه با جوجه های دیگر کم است؟

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

اگر رشد جوجه های شما نیز دچار توقف شده است با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این رابطه مطالب مختلفی ارائه شود و با کسب اطلاعات دقیق تر به وزن گیری مجدد جوجه خود کمک کنید.

دلایل متوقف شدن رشد جوجه ها 

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث توقف رشد در جوجه می شود در این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد…

جوجه کشی نادرست

روش های نامناسب جوجه ریزی منجر به توقف رشد در جوجه ها خواهد شد و در بیشتر مواقع میزان مرگ و میر را افزایش خواهد داد.

بنابراین اگر به عنوان پرورش دهنده به دما و رطوبت محیط پرورش و نوع بستر توجه کافی نداشته باشید توقع چندانی به لحاظ رشد از جوجه های خود نداشته باشید.بنابراین توصیه می شود به دما و رطوبت مطلوب محیط توجه کافی داشته باشید و از براده های چوب و خرده های کاج در بستر استفاده نکنید.  

تغذیه نامناسب

کیفیت تغذیه ای که در اختیار جوجه ها قرار می دهید تاثیر مستقیمی در میزان رشد آنها خواهد داشت چنانچه جیره غذایی تعیین شده برای مصرف روزانه جوجه ها دارای ویتامین، املاح معدنی، اسید آمینه های ضروری نباشد جوجه به مرور ضعیف شده و در طولانی مدت رشد آن نیز متوقف خواهد شد.

تغذیه نامناسب جوجه - چیکن دیوایس

بنابراین در تهیه تغذیه درست از یک متخصص جیره نویس مشاوره دریافت کرده و از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید آن کنید.

لازم به ذکر است اگر خوراک کپک زده در اختیار جوجه های خود قرار می دهید  سموم قارچی موجود در این کپک ها به زودی باعث توقف رشد در جوجه های شما خواهد شد. 

نوشته های مشابه

ازدحام بیش از حد در گله

ازدحام بیش از حد در گله می تواند تاثیر منفی در رشد جوجه های شما داشته باشد. بدین منوال در یک چنین گله ای برخی از جوجه ها اقدام به مصرف غذای بیشتری کرده و برخی دیگر به لحاظ نرسیدن غذای کافی ضعیف شده و در مقابله با پرندگان درشت جثه می ترسند و در بیشتر مواقع گرسنه میمانند.

ازدحام بیش از حد در گله - چیکن دیوایس

به مرور با ازدحام در گله تنش گرمایی به وجود آمده و جوجه ها از استرس نیز رنج می برند که در طولانی مدت علاوه بر توقف رشد منجر به تلف شدن آنها نیز خواهد شد.

عدم توجه به روزهای اول در پرورش

۱۰ روز اول در پرورش جزو روزهای حیاتی برای جوجه ها محسوب می شود و اقداماتی که در هفته اول برای جوجه ها انجام می شود نقش موثری در میزان وزن گیری آنها خواهد داشت زیرا در روزهای ابتدایی بیشترین انرژی جوجه صرف رشد آن می شود.

عدم توجه به روزهای اول در پرورش - چیکن دیوایس

بنابراین ضروری است در این حیطه به تغذیه، واکسیناسیون، دما و رطوبت مناسب و… توجه کافی داشته باشید که مشکلی متوجه جوجه ها نشود.

بیماری

در این راستا بیماری را می توان به چند دسته کلی تقسیم بندی کرد

  • بیماری های عفونی

بیماری های عفونی و همچنین سندرم توقف رشد عفونی منجر به توقف رشد، اسهال، کندی جذب غذا در جوجه ها شده و می تواند ۴/۳ کل گله را درگیر کند. بهتر است در این راستا نظافت محل پرورش را در اولویت کار خود قرار دهید تا از ابتلای جوجه های به آلودگی های عفونی جلوگیری به عمل آید.

  • بیماری های انگلی

بیماری های انگلی که عبارتند از کرم ها، کنه ها، کک ها، شپش ها و …می توانند با درگیر کردن جوجه تاثیر منفی در میزان رشد آن بگذارند هر چقدر میزان آلودگی به بیماری های انگلی در جوجه بیشتر باشد به همان میزان سیستم ایمنی بدن جوجه نیز آسیب پذیر خواهد بود.

  • ابتلا به سندرم سوء جذب

گله های درگیر به سندرم سوء جذب معمولا در روز دهم و یا در سنین پایین تر تاخیر در رشد را در خود نمایان می کنند به طوری که نرخ رشد در گله غیر یکنواخت بوده و حتی رشد پرها نیز در جوجه به تاخیر می افتد. این سندرم از طریق مدفوع پرنده آلوده به سایر جوجه ها منتقل شده و به مرور کل گله را درگیر خود می کند.

از آنجایی که امکان واکسینه کردن جوجه ها بر علیه این بیماری وجود ندارد بهتر است با پاکسازی و ضدعفونی مداوم سالن های پرورش از شیوع و یا شدت این بیماری بکاهید.

همچنین توصیه می شود از چربی های با کیفیتی در جیره غذایی جوجه ها استفاده شود زیرا بی کیفیت بودن چربی موجود در جیره موجب افزایش این سندرم در گله جوجه ها خواهد شد.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با انواع علت های توقف رشد در جوجه ها بحث به میان آمد که شما با استفاده از مطالعه این نوشته می توانید از متوقف شدن رشد جوجه خود جلوگیری کنید تا در پایان دوره پرورش به وزن ایده آل دست یابد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. اصلا رشدنکردن قبلا ده روزه میشدن نوک پرهاشون میزد بیرون چشماشونم بازمیشدن اینسریع باروز اول فرقی نکردن

    1. تو ۱۰ روزگی تازه چشماشون شروع میکنه به باز شدن
      پردرآوردنش هم از همون ۱۰ روزگی شروع میشه
      فعلا همه چی نرمال پیش میره
      ولی اگه خیلی نگرانی بهتره با یه دامپزشک مشورت کنی

  2. سلام من سه بارجوجه ازعروس هلندی گرفتم ولی این دفع جوجه هاش اصلا رشد نمیکنن ده روزه هستن مثل قبل نیستن هنوز همون اندازه موندن تغذیه والدین میشن خوراک مولدهم مثل چیزایی که قبلا میدادم هست باید چکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      اخه تو ده روز انتظار چه اندازه رشدی رو داری؟؟
      غذا بهشون چی میدی؟
      علائمی از بیماری رو ندارن که؟

  3. این جوجه اجباری ارین راحذف کنید ما خودمان یاد گرفتیم چگونه جوجه بزرگ کنیم مافیای دولتی اگر نباشه دان و جوجه با کیفیت تر ارزان تر میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس