تغذیه جوجه یک روزه | جیره غذایی و مکمل های لازم جوجه یک روزه

تغذیه یکی از مهمترین نیازهایی حیاتی طیور میباشد که باید در دوره های مختلف رشد، متناسب با سن پرنده انتخاب شود. با توجه به حساسیت دوره جوجگی و افزایش تلفات در این دوره، تغذیه اهمیت دو چندانی در این سن پیدا میکند. در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس به صورت اختصاصی به نحوه تغذیه جوجه یک روزه، جیره غذایی مناسب، انواع مکمل ها و مولتی ویتامین های ضروری برای این پرنده پرداخته شده است. 

اقدامات لازم پس از هچ جوجه در دستگاه جوجه کشی

در صورتی که از دستگاه جوجه کشی برای به دست آوردن جوجه های یک روزه استفاده می کنید، نیازی به خارج کردن جوجه ها از داخل دستگاه ، بلافاصله پس از تولد نیست. آنها می توانند تا ۲۴ ساعت پس از تولد نیز در داخل دستگاه زنده بمانند. چرا که دارای کیسه زرده جذب نشده بوده و از محتویات آن برای تغذیه و تقویت بدن می توانند استفاده کنند. 

در صورت خارج کردن جوجه ها از دستگاه، بلا فاصله بعد از هچ، به دلیل سرد بودن محیط بیرون، شاهد تلفات جوجه ها خواهید بود. ضمن اینکه به دلیل باز شدن مداوم درب دستگاه ، به جوجه های در حال هچ نیز شوک دمایی وارد شده و احتمال تلفات خواهند داشت.

 

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» مجهز به سیستم تامین دما،رطوبت و تهویه ی خودکار
» بهره گیری از موتور گیربکس دار آرام دور جهت چرخش اتوماتیک تخم ها
» دارای شانه های همه کاره برای جوجه کشی از تخم های طیور بومی و اهلی
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

قسمت هچر دارای دما و رطوبت مناسب برای جوجه بوده و به خشک شدن بدن و جذب بهتر کیسه زرده کمک خواهد کرد. بنابراین بهترین مکان برای جوجه ها در ۲۴ الی ۳۰ ساعت اول پس از تولد جوجه ها، قسمت هچر می باشد. همانطور که گفته شد، خارج کردن جوجه ها ضمن اینکه سبب تلفات آنها خواهد شد، مرگ سایر جوجه های در حال هچ را نیز به دلیل باز و بست مداوم درب دستگاه سبب خواهد شد. 

همچنین اگر به جوجه تازه متولد شده آب و غذا بدهید، کیسه زرده به طور کامل جذب بدن او نشده و دچار عفونت بند ناف یا همان کیسه زرده خواهد شد که به راحتی پرنده را به پای مرگ خواهد کشاند. لذا سعی کنید تا قبل از ۳۰ ساعت به جوجه ها، آب و یا دان ندهید.

انتقال جوجه ها از دستگاه جوجه کشی به داخل بستر

پس از گذشت ۲۴ الی ۳۰ ساعت از تولد جوجه ها می توانید آنها را از دستگاه بیرون آورده و وارد بستر اصلی کنید. اما قبل از باز کردن درب دستگاه ، باید دمای محیط را به بالای ۳۰ درجه و رطوبت محیطی را به بالای ۷۰ درصد برسانید تا مشکلی برای سایر جوجه های داخل تخم به وجود نیاید. 

در طول ۲۴ ساعتی که جوجه ها در داخل دستگاه هستند، باید بستر آنها را آماده کرده باشید، بستر مناسب برای جوجه ها باید دارای پوشال نرم و یا تراشه های نرم چوب، تعداد مناسبی آبخوری و دانخوری و لامپ مادر مصنوعی به تعداد کافی باشد که در مقاله آماده سازی بستر جوجه ها به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 
بستر جوجه ها باید از قبل به خوبی ضدعفونی شده باشد و دمای آن تا ۳۵ درجه و رطوبت آن تا ۶۰ درصد بالا رفته باشد. پایین بودن دما و رطوبت بستر جوجه ها و یا کثیف بودن آن ، تلفات سنگین به دنبال خواهد داشت. 

بهتر است که محل نگهداری جوجه ها به اتاق جوجه کشی نزدیک باشد تا جوجه ها مسافت زیادی را طی نکنند. طی کردن مسافت زیاد ضمن اینکه سبب وارد آمدن استرس به جوجه ها می شود، به دلیل تکان های زیاد و یا تغییرات ناگهانی دما، احتمال تلفات آنها وجود دارد. در صورت نیاز به حمل جوجه ها، تمام تمهیدات لازم برای کم کردن میزان استرس وارده به جوجه ها را به عمل آورید. 

تغذیه جوجه ها بعد از گذشت 24 الی 30 ساعت

نحوه تغذیه جوجه ها پس از انتقال به بستر

نباید بلافاصله پس از انتقال جوجه ها به بستر، آنها را تغذیه کرد. جوجه ها به دلیل وارد شدن به یک محیط جدید به شدت استرس دارند و باید با استفاده از محلول ۱۰ درصد آب و شکر و یا محلول آب و انرژی پلاس و هم چنین لامپ مادر مصنوعی و ایجاد محیطی آرام، استرس آنها را کاهش داد. 

پس از گذشت شش ساعت از زمان ورود جوجه ها به سالن می توان با استفاده از جیره غذایی سوپر استارتر مخصوص جوجه ها ، تغذیه را شروع کرد. بهتر است در مورد مارک و برندهای مختلف جیره سوپر استارتر جوجه ها تحقیق کرده و نوع مناسب را انتخاب و خریداری کنید. 

حتما دان جوجه ها را به صورت حضوری و از فروشگاه های معتبر منطقه خودتان خریداری کنید. از تازه بودن دان نیز بایستی مطمئن شوید. 

از دانخوری و آبخوری مخصوص جوجه ها استفاده کنید. دانخوری و آبخوری های دارای ارتفاع بالا، دارای لبه تیز، بسیار پهن و غیر استاندارد برای جوجه ها مناسب نیستند و مانع از تغذیه صحیح جوجه ها خواهد شد. 

آب آشامیدنی و دان همیشه در اختیار جوجه ها باشد و از گرسنگی و تشنگی دادن به آنها خودداری کنید. آب جهت هضم غذا و کاهش استرس آنها ضروری است. سوپراستارتر ها در دو نوع پلت و مش هستند، از آنجایی که دیدگاه های مختلفی در مورد نوع مناسب آنها وجود دارد، بهتر است در مورد نوع مناسب آن با متخصص تغذیه طیور مشورت داشته باشید. 

آیا می توان جوجه ها را با گندم و ذرت پودر شده تغذیه کرد؟

صرفا استفاده از مقداری گندم و ذرت پودر شده برای تغذیه جوجه ها کافی نبوده و تمامی مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن جوجه را تامین نمی کند. اما در صورتی که قصد تهیه دان مخصوص جوجه ها را دارید، با مشورت یک متخصص جیره نویس می توانید غلات و دانه های لازم را تهیه کرده و پس از ترکیب با افزودنی های معدنی، دان مخصوص جوجه ها را در خانه تهیه کنید به شرطی که به خوبی همگن و یکنواخت شده باشد. 

تغذیه خانگی جوجه های یک روزه

برنامه زمانی ترکیب مواد تقویتی در آب آشامیدنی جوجه ها 

در کنار استفاده از دان مخصوص جوجه ها که باید مرتبا در اختیار آنها قرار بگیرد. حتما از محلول های مختلف تقویتی نیز بایستی در آب آشامیدنی جوجه ها استفاده کرد. برنامه زمانی استفاده از محلول های تقویتی در آب آشامیدنی جوجه ها به قرار زیر است : 

۱- در ۲ روز اول از محلول آب و انرژی پلاس استفاده کنید.

۲- در روز سوم از آب آشامیدنی خالی استفاده کنید. 

۳- پس از گذشت ۲۴ ساعت از تغذیه جوجه ها با آب خالی، برای ۲ روز بعدی باید از ترکیب آب و ال کارنیتین استفاده کنید (مقدار و نحوه مصرف این محلول تقویتی بر روی بسته بندی درج شده و یا از دامپزشک می توانید سوال کنید)

۴- پس از گذشت ۲ روز تغذیه با محلول آب و ال کارنیتین، می توانید یک روز استراحت به جوجه ها بدهید و جهت پاکسازی کلیه ها، از آب آشامیدنی خالی استفاده کنید. 

۵- برای ۲ روز بعدی نیز می توانید مولتی ویتامین، عناصر کمیاب و یا هر محلول تقویتی لازم دیگر را (بنا به دستور دامپزشک) در آب آشامیدنی جوجه ها ترکیب کنید. 

در سنین مختلف جوجه ها روزانه چقدر دان مصرف میکنند؟

دان مصرفی جوجه ها باید به صورت دقیق کنترل شود. مخصوصا اگر در زمینه پرورش مرغ بومی فعالیت میکنید اگر روزانه هر قطعه جوجه فقط مقدار کمی دان هدر دهد، بخش زیادی از درامد شما تبدیل به هزینه جاری خواهد شود و ممکن است کسب و کارتان توجیه نداشته باشد.

بعنوان مثال یک گله ۱۰۰۰ قطعه ای را در نظر بگیرید که هر جوجه روزانه ۱۰ گرم دان بیشتری مصرف میکند.

لذا تمام جوجه ها روزانه ۱۰ کیلو دان بیشتری مصرف خواهند کرد که ماهانه ۳۰۰ کیلو دان میشود. هم اینک قیمت هر کیلو دان مرغ ۳۵۰۰ تومان است که با این حساب پرورش دهنده هر ماه، یک میلیون تومان بیشتر برای تغذیه مرغ ها هزینه خواهد کرد.

در گله های تخمگذار نیز مصرف بیش از حد دان باعث چاقی زودرس شده و باعث کاهش تخمگذاری پرنده میشود که نتیجه آن کاهش سودآوری این شغل خواهد بود.

بنابراین بسیار مهم است که جوجه ها و نیمچه ها به مقدار دقیق دان مصرف کنند. برای جلوگیری از پرت دان نیز استفاده از دانخوری های استاندارد و متناسب با جثه مرغ ها الزامی است.

در جدول زیر میزان دان مصرفی جوجه ها را در سنین مختلف مشاهده میکنید:

سن به هفتهدان مصرفی گله های تخمگذار در روزدان مصرفی گله های گوشتی در روز
۱۱۰ گرم۲۱ گرم
۲۱۷ گرم۴۵ الی ۵۰ گرم
۳۲۳ گرم۸۰ گرم
۴۲۹ گرم۱۱۴ گرم
۵۳۴ گرم۱۵۰ گرم
۶۳۷ گرم۱۷۰ گرم
۷۴۱ گرم۲۱۴ گرم
۸۴۵ گرم
۹۴۹ گرم
۱۰۵۳ گرم

میزان دان مصرفی گله های تخمگذار از سن ۱۰ هفتگی به بعد روزانه ۴ الی ۵ گرم افزایش پیدا میکند.

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در جوجه ها

همانطور که گفته شد بهترین تغذیه برای جوجه ها، دان های آماده می باشد که به صورت فرموله شده تهیه میشوند. زیرا این نوع دان ها تمام مواد غذایی و ویتامین های ضروری مورد نیاز جوجه ها را شامل می باشند. اگر جیره غذایی جوجه ها ضعیف باشد و مواد معدنی و تامین های لازم را نداشته باشد مشکلات زیادی در جوجه ها به وجود می آید.

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در جوجه هابعنوان مثال کمبود ویتامین a در جوجه ها باعث شب کوری و کاهش رشد انها میشود. کمبود ویتامین d و ویتامین k باعث کم خونی، نرمی استخوان، انحنا در پاها و تأخیر در رشد میشود. کمبود ویتامین های ب کمپلکس نیز باعث بروز مشکلاتی همچون فلج شدن، اختلالات عصبی، پر دراوری ضعیف، رشد ضعیف، کاهش اشتها، بی حالی و … میشود.

سخن کلی 

در این نوشته به بررسی نحوه انتقال جوجه ها از دستگاه به بستر و شیوه تغذیه آنها پرداخته شد و یک برنامه غذایی کلی در اختیار شما پرورش دهنده گرامی قرار داده شد. در صورتی که در کار جوجه کشی و پرورش طیور بومی فعالیت دارید، حتما این مقاله را مطالعه کرده و نکات آن را اجرا کنید. 

نوشته های مشابه

‫۷۴ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    الان ۲۴ ساعته ک جوجه ها از تخم بیرون اومدن و اب شکر گذاشتم واسشون و تازه دان استارتر هم واسشون گرفتم
    خیلی توهم میرن و کِر میکنن
    میخاستم بببنم راه حلی هست ک از این حالت دربیان جوجه ها
    ممنون میشم کمکم کنید مهندس

    1. سلام دوست عزیز
      سرد هوا که جمع شدن یه جا
      لامپ مادر مصنوعی بهر و بالا سرشون نصب کن
      الان به دمای بالایی نیاز دارن

    1. سلام دوست عزیز
      گندم به تنهایی برای تامین نیازهای غذایی جوجه کافی نیس
      می تونی پودر گندم، پودر ذرت، پودر سویا و پودر پوسته ی تخم مرغو رو با هم قاطی کنی و بهش بدی
      در کنار اون از میوه و سبزی هم استفاده کنی
      یا هم براش دان مخصوص جوجه تهیه کن

  2. باسلام وعرض ادب ،فاصله ی غذایی مرغ گوشتی ۳۲روزه بایدچندساعت باشد؟باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در طول روز ۴ الی ۶ وعده غذا میخورن
      و فاصله یک ساعته باید بینش باشه

  3. ببخشید ویخایتم بپرسم من دو تا جوجه دارم یه محلی یه رنگی و اونارو خریدم و نمیدونم واکسن زدن یا نه الانم پنج روزشونه کجا باید واکسن بزنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید مراجعه کنید به دامپزشک

  4. سلام من یه جوجه گلپایگانی و یه رنگی خریدم که هر دو سر حالن و غذا هم بهشون نون خشک پودر شده یا پودر ذرت با اب میدم الانم روز پنجم شونه بنظرم. میخاستم بپرسم ویتامین و قرص و اینا چجوریاس چی باید بدم بهشون یا مثلا سوپر استارتر چیه اصن😅 نمیدونم و فقط اینو بگم جوجه گلپایگانیم دم داره در میاره نشانه خوبیه؟

  5. سلام
    جوجه‌‌م از صبح مدام از پشت میوفته یا از کنار
    نمیتونه پا بشه
    بیحاله و چرت میزنه و تعادل نداره اصلا
    اب شکر هم دادم
    جاش هم گرمه ولی تاثیری نداشته
    راه میره چند قدم ولی بی جونه😢😢😢

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟
      کلسیم کافی دریافت میکرد؟
      مولتی ویتامین برای تقویتش تهیه کن

  6. سلام خسته نباشید آیا میشه جوجه یک روزه رو کنار مرغ تخم گذار نگه داشت به تعداد بالا
    ۳۰۰مرغ تخم گذار ب روش قفس و ۵۰۰جوجه یک روزه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا استارتر باید بدی بهشون
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون لازمه

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی ولی ممکنه لامپ صد وات به چشمای جوجه ها آسیب بزنه
      اصولش اینه از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی

  7. سلام من جوجه کشی طبیعی انجام دادم با مرغ و غاز غازم که کرچ شده دفعه اولشه و باید به زور از روی تخم ها بلندش کنم که چیزی بخوره مشکلی نداره به زور بلندش کنم و مرغم هم بار اولشه بعضیا میگن دفعه اول بلد نیستن و جوجه ها رو میکشن درسته ؟؟

    1. سلام آره حداقل هر روز یک بار بلندش کنید . ظرف دان رو نزدیک لونش بذارید طرف اب هم یکم نزدیک باشه اما جوری که آب نریزه روی تخم ها.
      خیر دفعه اول هم میتونه راندمان داشته باشه

  8. سلام چندروزبعدازبدنیاامدن جوجه هاصبرکنیم تابعقیه جوجه هاازتخم بیرون بیان

    1. سلام
      هر چند روز که فاصله بین تخم گذاری بوده باید صبر کنی

  9. سلام
    میتوانم کا روز دوم و سوم هم رز کنار غذاشون بهشون محلول آب و قند بدم؟؟؟

    1. سلام
      بله ، روز اولی که از دستگاه بیرون اوردی این محصول رو بده
      البته به جای محصول قند و آب بهتر هست که بهشون قطره انرژی پلاس بده
      از داروخانه دامپزشکی میتونی بخری، کوچیکش ۶۰ تومن اینا هست برای تعداد زیادی جوجه تا چند ماه کافیه !

  10. سلام
    میخواستم بدونم طوری هست که از روز دوم بهشون پودر پوسته تخم‌مرغ بدم؟

    1. سلام
      تجربه نشون میده که ارزش غذایی پوست تخم مرغ در مقابل قطره های کلسیم بسیار ناچیز هست . مثل اینکه که میخوای کرونارو با آش سرماخوردگی درمان کنی!!
      بهتره همون اول اصولی پرورش بدی تا اصولی بزرگ بشن

      1. سلام ببخشید بهترین مرغ ایرانی برای پرورش گوشتی چه هستش

        1. سلام دوست عزیز
          نژاد راس و کوشین بهترینن برای پرورش گوشتی

  11. سلام من ۲ جوجه داشتم از دستگاه جوجه کشی درآوردیم از آنها را نگه داری کردیم تا بزرگ شدن وموقع سال تحویل چشمانش بسته شد با سرنگ بهش آب و غذا دادیم تا یکی از چشاش باز شد و آن را در جای گرم نگه داشتیم و فقط یکبار قدقد می‌کرد برایش دارو گرفتیم تا خوب شد.البته قبل مریضی اش تخم میزاشت و بعد مریضی اش باز تخم میزاشت تا اینکه تاجش افتاد وبدنش پر از حشره ریز قهوه ای بود بعدش هم بالش را باز کرد فلج شد مرد

    1. سلام
      مورد پایانی امکان درگیری با بیماری ویروسی رو داشته
      بهتره وقتی پرنده ای رو از دستگاه خارج میکنی یا میخری همون اول واکسن هاش رو کامل بزنی وگرنه این مشکلات محتمله !

  12. ی جوجه گوشتی از روز جوجه ریزی تا ۴۵ روز برسه چند گرم با چند کیلو دان مصرف میکنه

    1. یک جوجه گوشتی برای رسیدن به وزن کشتار حدود ۱ کیلوگرم استارتر، ۱.۵ کیلوگرم جیره رشد و ۱.۵ کیلوگرم فینیشر می خوره. این مقدارها حدودیه و بستگی به نژاد و ضریب تبدیل پرنده هم داره

  13. سلام ببخشید من ۱ جوجه ۳ هفته ای دارم،دیروز براش یک جوجه‌ی چند روره گرفتیم تا تنها نمونه. توی چیزی که نوشتید غذایی جز جیره نمیتونم بدم؟

    1. از پودر گندم، ذرت و جو هم میتونی استفاده کنی
      میوه و سبزیجات خرد شده در هم یک وعده غذایی دیگه بده

      1. سلام من جوجه کشی طبیعی انجام دادم با مرغ و غاز غازم که کرچ شده دفعه اولشه و باید به زور از روی تخم ها بلندش کنم که چیزی بخوره مشکلی نداره به زور بلندش کنم و مرغم هم بار اولشه بعضیا میگن دفعه اول بلد نیستن و جوجه ها رو میکشن درسته ؟؟

        1. سلام. غذاشو نزدیک به محل نگهداری قرار بدین و آب رو یکم دورتر تا بسترش رو خیس نکنه و حتما روزی یبار بلندش کنید تا غذا بخوره وگرنه ضعیف میشه.

  14. سلام من میتونم برا جوجه هام لامپ ۱۵ وات بزارم دو تا جوجه دارم؟

    1. گرمای خیلی کمی داره
      لامپ ۱۰۰ وات بهتره
      برای اینکه نور مستقیم بهشون نخوره ، بین لامپ و جوجه ها یک لایه ورق نازک آلومینیومی بذارید

  15. سلام من دقیقا همین امروز یک جوجه خریدم و داخل یک آپارتمان نگهش میدارم داخل یک قفس متوسط… من خیلی نگهداری از جوجه را بلد نیستم اما به حیوانات علاقه ی زیادی دارمو این جوجه را هدیه گرفتم
    ولی از صبح که آوردیمش همش بیحال بود اما کم کم یکم راه رفت و بعد دیگه خیلی شیطون شد، اما فقط برنج میخورد و عرضن نمیخورد
    شب هم درست نمیخوابه داخل یک پارچه ی گرم دقیقا کنار یک شوفاژ در یک اتاق تاریک گذاشتم تا احساس گرما و تاریکی کنه اما همش جیک جیک میکرد اما بعد چند دقیقه دیگه صداش نمیومد پدر مادرم گفتن که خوابه اما چند دقیقه یکبار صدا میده و من نگرانشم
    اگه میشه بهم کمک کنید
    یک جوجه رنگی صورتی هم هست

    1. در کنار غذا ، حتما بهش آب بدید ، اگه اب نداشته باشه از تشنگی میمیره
      محیطش حتما باید گرم باشه و اگه میتونید از لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای برای گرم کردنش استفاده کنید
      احتمالا احساس تنهایی میکنه برای همین جیک جیک میکنه ، بهتر بود چند تا جوجه میخردید تا از تنهایی در بیاد

  16. سلام، من به جوجه رنگی های خودم کمی پیاز دادم. دوستانمان گفتن که پیاز بدید عمرشون طولانی بشه و ویتامین بدنشون رو بگیرن.. آیا این روش درست هست؟

    1. به مقدار خیلی کم میتونید بدید
      اگه زیاد باشه ممکن مسموم بشن

  17. سلام من میخوام ده تا جوجه بخرم ۵تاشو حودم نگه دارم ۵ تاشم بدم بابابزرگم نگه داره ایا براشون مشکلی بیش نمیاد؟ و من اون دفعه ۴تا جوجه داشتم۱روز صبح باشدم دیدم یکی از جوجه هام خشک شده وری زمین افتاده و اون یکی ها هم همونجوری شدن نمیدونستم هم چشون شده ؟

    1. محیطشون سرد بوده برای همین
      حتما باید جوجه ها رو تا سن دو هفتگی زیر لامپ مادر مصنوعی و در دمای ۳۲ درجه نگهداری کنی وگرنه میمیرن

  18. سلام،من سه تا مرغ محلی ۸.۵ ماهه دارم،یکیش تخم میذاره هرروز،ولی اون دوتا اصلا تخم نمیزارن،دان خوب میدم همراه باسبوس و سبزیجات و کولین،چرا تخم نمیزلرن؟

    1. احتمالا مریضی دارن یا اینکه غذای کافی بهشون نمیرسه و یا اینکه لانه مناسبی برای تخم گذاری ندارن و شاید هم بیرون سرده برای همین تخم نمیزاره
      این موارد رو بررسی کنید.

  19. سلام ببخشید من دو تا جوجه مرغ دارم تقریبا ۱.۵ ماهش ه من چند بار در مدفوعشون خون دیدم و چند روزه عطسه هم میکنن

    1. حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده
      وجود خون در مدفوع می تونه خونریزی داخلی باشه

  20. سلام ترو خدا کمک کنید
    من امروز کاملا اتفاقی در قفس رو روی یکی از جوجه ها بستم، ناگهان به خودش پیچید و نمیتوانست گردنش رو صاف کنه، بال و پر میزد و جیغ میکشید هر چی نگاه کردم نشانه ای از زخم یا شکستگی در اون نبود ، ترو خدا بگین چش شده؟ چیکار کنم؟ بیچاره زندس و پرنده قوی ایه ولی نمیدونم چرا تعادل و اروم و قرار نداره چیزی هم خب نمیتونه بخوره دارم از عذاب وجدان میمیرم خواهش میکنم ادمین جان میتونم فیلم هم توی واتساپ ارسال کنم فقط بگین چیکار کنم خوب بشه، جاییش نشکسته ولی فقط بال و پر میزنه و داد میکشه …… ترو خدا کمک کنید……

    1. احتمالا پرهاش اسیب دیده
      اگر به دامپزشکی دسترسی دارید مراجعه کنید و گرنه از یک پرورش دهنده مطمئن و قابل اعتماد بخواهید مداوا کنه

      1. یه چیزی ، یه چشمش رو میتونه باز کنه یا ببنده، مدام ارش اشک میاد، ممکنه ایا در اثر ضربه کور شده باشه؟ اون چشمش همش نیم باز هست و حتی پلک نمیزنه، به نظرتان چطور میکنم برای بهبود چشمش کمکش کنم؟ به نظرم برای همون هست که تعادل نداره انگار نمیتونه درست ببینه و به خودش میپیچد، متاسفانه دامپزشکی که بردم گفت چیزیش نیست و اگه زنده بمونه به مرور خوب میشه ولی کاملن معلومه که چشمش اسیب دیده
        به نظرتان با دستمال مرطوب به ارامی چشم اسیب دیده رو ببندم؟ با چشم اسیب دیده چیکار کنم که خوب بشه الان چند روزه که اینجوریه و فقط داره عذاب میکشه ……… یه راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. چشمش رو به ارامی با دستمال تمیز پاک کنید تا عفونت نکنه
          به داروخانه حیوانات مراجعه کنید و قطره یا پماد مناسبی رو براش تهیه کنید البته قبلش بیماری رو برای دامپزشک داروخانه توضیح بدید

  21. سلام یه مشکلی دارم
    یه سری جوجه نژاد دار دارم که ۲۰ روزه ان و با تخم مرغ اب پز و برنج و دان جوجه بزرگشان میکردم یه مدت دانه جوجه تموم شد و اون مدت فقط برنج خوردن الان دیگه اصلااا به هیچ وجه دیگه دان جوجه نمیخورند ! گرسنه نگهشون داشتم و بهشون دانه دادم حتی لب نزدن برنج هم دیگه ندارم بهشون بدم بیچاره ها فقط صبح تا شب داد میزنن و دانه نمیخورند چیزی هم ندارم به جز دانه بهشون بدم بد عادت شدن ! تا ظهر گرسنه نگهداشتن بعد دانه گذاشتم ولی الان چهار روز گذشته با این روش لب به دانه نزدن و همش از گگرسنگی داد میزنن میدونم چیکار کنم چیز دیگه هم ندارم بدم بیچاره ها چند روزه اصلن رشد نکردن به نظر شما چطور دوباره به دانه عادت میکنن؟باید چیکار کنم؟ سریع کمک کنید بیچاره ها فقط برنج میخان و جیغ میزنن

    1. چرا حیوونای بیچاره رو گرسنه نگه داشتید؟
      می تونید از ترکیب سبزی و علوفه استفاده کنی
      ترکیب دانه های ارزان ، کتان ، شاهدانه و … استفاده کن
      خلاصه ترکیبی از چند غذای مختلف رو بذار جلوشون ببین کدومو میخورن
      اصلا گرسنه نگه داشتن حیوانات کار خوبی نیست لطفا وجدان داشته باشید

      1. برادر اتفاقن خیلی حقوق حیوانات و رفتارم در قبال اون ها برام مهم هست ولی روشی که یه نفر از مرغ داران به من توصیه کرده بود این بودکه صبح تا ظهر فقط دانه براشون بزارم تا وقتی گرسنه میشن با دان استارتر رو به رو بشن و همون دانه خوردن رو یاد بگیرن و این کار رو تا دو روز تکرار کردم و ننتیجه هم نداد و من بعد از ظهر تا شب مجبور شدم بازم برنج بهشان بدم چون گرسنه بودن و همچنان علاقه ای به دان نشوند نمیداند و به قول خودتون گرسنه موندشون به دور از وجدان و اخلاق بود به هر حال بابت راهنمایی تون ممنونم

        1. سلام
          به هیچ وجه نباید گرسنگی بدید ، اون افراد پرورش دهنده نیستن دلالن که اینجوری پیشنهاد میکنن.
          در مورد غذا خوردن هم ، شما برنج بده بعد استارتر رو اگه به صورت پودر هست که بریز رو برنج، اگرم نه پودر کن بریز رو برنج
          تست کن ببین چطور میشه

  22. سلام من یه دونه از جوجه اردکام بی حاله و زیاد راه نمیره و زیاد میخوابه غذا هم کم میخوره اتسه ام میکنه چیکازش کنم تا خوب شه

    1. سلام
      غذاش رو تقویت کنید
      براش قرص یا قطره مخصوص عفونت از داروخانه دامپزشکی بخرید
      از همونجچا مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بخرید

  23. سلام من یه دونه از جوحه مرغ هام لاغره میخواستم بدونم چیکارش کنم تا چاق شه

    1. پرنده فروشی ها دارند و بهتر که از خود پرورش دهنده ها بخرید
      توی بازارهای محلی دام و طیور پیدا میشه
      دیوار رو هم می تونی نگاه کنی

  24. سلام من يه جوجت دارم از ٢٧ اسفند خريدم تا دو هفته پيش خوب بود تا اينكه ما بد جوري سرما خورديم يه هفته هم كم خونه بوديم من داخل كارتن نگهداري ميكنم و اينكه جاش مرذول و كثيف شده بود از هفته پيش ديدم درست نمي تونه پا بشه و از شنبه متاسفانه كلاً نمي تونه از جاش پا بشه و دهنش رو كامل نمي بنده خيلي ساكته گوشه گير و منزوي شده كم اشتهت شده رنگ مدفوعش سبز و سياهه بنظرتون نيو كاسل گرفته يا سكته كرده يا كمبود ويتامينه

    1. همه این موارد می تونه باشه
      جوجه ها باید تا دو هفته زیر لامپ مادر مصنوعی و یا لامپ رشته ای باشن
      و کف بسترشون باید نرم باشه یعنی از خاک اره و یا پوشال های نرم
      تغذیه کافی هم باید داشته باشن
      برای مداوا به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده

  25. سلام! آیا پودر سنگی که در سنگتراشی ها بدست میاید از اثر برش سنگ های سفید، منبع کلسیم است و میتوان در جیره مرغ استفاده کرد یا خیر ؟ تشکر

    1. سلام نشنیدم تا حالا
      بهتر که از پودر پوسته تخم مرغ و یا پودر استخوان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس