کانیبالیسم چیست و چگونه در مرغ و طیور درمان میشود

بیماری کانیبالیسم یا هم خواری در طیور

کانیبالیسم که با مفهوم همخواری در طیور به ویژه مرغ و بلدرچین شناخته میشود، یکی از خطرناک ترین و مشکل سازترین رفتارهایی است که در بین پرنده ها به خصوص مرغ شایع می باشد.

بروز این نوع رفتار باعث می شود که پرنده ها شروع به خوردن خود و یا همنوعان خود نماید. دلایل کانیبالیسم در طیور متعدد است ولی در حالت کلی این رخداد در اثر نبود یا کمبود برخی مواد در پرنده ها اتفاق می افتد که در این حالت پرنده ها بدن خود یا حتی پرنده های دیگر را نوک می زند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بیماری یا عارضه کانیبالیسم می تواند با سرعت بالایی میان انواع طیور به خصوص مرغ ها و پرنده هایی که در دوره تخم گذاری هستند شیوه پیدا کرده و رشد کند. این بیماری مرغ و طیور در محیط هایی مانند مرغداری و یا سالن پرورش می تواند خسارت های بسیار بزرگی را به همراه داشته باشد. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در مورد کانیبالیسم طیور بحث خواهیم کرد.

دلایل بیماری کانیبالیسم یا همخواری در طیور چیست؟

علت های بروز بیماری کانیبالیسم

کانیبالیسم که تحت عنوان یک دیگر خواری نیز شناخته می شود به دلیل پایین آوردن سطح ایمنی پرنده می تواند زمینه را برای بروز بیماری های دیگر نیز ایجاد کند. در این حالت باید پرورش دهنده بیماری را به سرعت تشخیص داده و تمهیدات لازم برای درمان را در نظر بگیرد چرا که در غیر این صورت سلامتی کل گله به خطر می افتد. 

بر اساس بررسی های انجام شده بر روی دلایل بیماری کانیبالیسم طیور، نتیجه های به دست امده بیان می کند که این بیماری از طریق هیچ ویروسی منتقل نمی شود بلکه تنها یک حالت رفتاری است که در پرنده خود را نشان می دهد. عواملی که می توانند باعث بروز این بیماری می شوند عبارت اند از :

  • بالا بودن شدت نور: شدت نور بالا باعث تحریک سیستم عصبی و پرخاشگری پرنده ها میشود. در مرغ ها نیز شدت نور زیاد باعث شده تا آنها با یک دیگر درگیر شوند.
  • بهره گیری از رژیم غذایی ثابت: اگر دان ها و غذاهایی که برای تغذیه پرنده در نظر میگیرید ثابت باشد برخی کمبود هایی در بدن پرنده ایجاد می کند.
  • بالا بودن دمای محیط: اگر مکانی که پرنده ها را در آن نگهداری می کنید از دمای بالایی برخوردار باشد می تواند زمینه ساز ایجاد بیماری یکدیگر خواری شود.
  • بالا بودن تعداد اعضای گله در یک محیط محدود: با توجه به بررسی های انجام شده تراکم زیاد پرنده ها در یک نقطه و در مکان های محدود باعث می شود که آنها بعد از مدتی شروع به نوک زدن یکدیگر کنند، این مورد را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل کانیبالیسم طیور در نظر گرفت.
  • استرس و ترس: هنگامی که مرغ ها و سایر پرنده ها تحت تاثیر فاکتوری احساس ترس کنند یه حالت تهاجمی و وحشیگری در آنها پدیدار می شود. 
  • عدم بهره گیری از سیستم تهویه مناسب: حضور هوای تمیز و اکسیژن در محیط را می توان به عنوان یکی از مهم ترین موارد برای پیشگیری از ایجاد بیماری کانیبالیسم دانست. لذا برای تهویه اصولی هوای سالن نصب هواکش مرغداری الزامی است.
  • گرسنگی، تشنگی و عدم تامین غذای کافی: اگر پرنده ها به صورت طولانی مدت به غذا و آب دسترسی نداشته باشند در فرایند رشد آنها مشکل ایجاد شده و ضعیف می شوند. تشنگی و یا گرسنگی هر یک به نوبه خود زنگ خطری برای وقوع بیماری کانیبالیسم در گله می باشد.
  • پرورش گونه ها و نژاد های متعدد در یک مکان: جالب است بدانید که اگر گونه های مختلفی از پرنده ها را در یک محیط نگهداری کنید به دلیل کنجکاوی پرنده ها ممکن است زمینه لازم برای پرخاش و کانیبالیسم در بین آنها ایجاد شود. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این بیماری شکل های مختلفی دارد که گاهاً پرنده خود را زخمی می کند و یا گاهاً به پرنده های اطراف خود حمله ور می شود.
  • عدم بهره گیری از دانخوری و آبخوری به تعداد کافی: اگر در مکانی که پرنده ها را نگهداری می کنید تجهیزات کافی برای تغذیه و تامین آب قرار ندهید پرنده ها به ناچار به دوره دانخوری ها و آبخوری ها تجمع خواهند کرد.

ویدیو کانیبالیسم :

اخیرا ویدیویی تحت عنوان ” هم نوع خواری جوجه ها در مرغداری ارومیه | جوجه هایی که همدیگر را میخورند” در فضای مجازی منتشر شده و نگرانی های بسیاری را در بین افراد ایجاد کرده است . این مشکل موردی جدید و عجیب نیست و مرغداران به صورت کامل با آن آشنایی دارند. اگر مرغداری آموزش های مناسب را ندیده و مدیریت مناسبی را برای سالن پرورش خود انجام ندهد، درگیر شدن طیور با چنین بیماریی دور از ذهن نخواهد بود . بیشتر این نوع بیماری ها در مراکز طیور غیر مجاز که تجمع طیور بسیار بالا و تغذیه ی آنها نامناسب است اتفاق می افتد. عوامل دیگر که در این رفتار تاثیر گذارند در ادامه ی مطلب اشاره شده اند .

 

کانیبالیسم چیست؟

نوعی بیماری یا در واقع حالت رفتاری است که تحت تاثیر برخی فاکتورها و شرایط خاص در پرنده ظاهر می شود؛ در این حالت پرنده ها شروع به زخمی کردن و خوردن خود یا دیگر پرنده های اطراف خود می کنند.

بیماری کانیبالیسم در کدام پرندگان شایع است؟

اصولاً در پرنده های اهلی و بیشتر از همه در مرغ دیده می شود چرا که این نوع پرنده ها بیشتر در سالن ها و محیط های محدود نگهدار شده که به دلیل تراکم بالا، عدم بهره گیری از دانخوری و آبخوری به تعداد کافی و… این حالت رخ می دهد.

چه عواملی باعث ایجاد کانیبالسیم در طیور میشود؟

عواملی همچون شدت زیاد نور، جیره غذایی ضعیف، تشنگی و گرسنگی، زخم های خونی، شرایط نامطلوب آب و هوایی، استرس و تراکم بیش از حد طیور در یک سالن باعث ایجاد بیماری کانیبالیسم در پرنده ها میشود.

آیا کانیبالیسم مرغ خطری برای انسان دارد؟

کانیبالیسم در مرغ ها یک نوع رفتار ناهجار بوده و منشأ ویروسی و یا باکتریایی ندارد. اگر مرغی دچار کانیبالیسم شده باشد، خوردن تخم و یا گوشت آن هیچ خطری برای انسان ندارد. اما باید توجه کنید که تخم و گوشت مرغ در هر شرایط باید خوب پخته شود.

آیا کانیبالیسم درمان دارد؟

متاسفانه بیماری کانیبالیسم هیچ علاج یا درمانی ندارد و پرورش دهنده تنها با در نظر گرفتن برخی اقدامات می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

برای درمان کانیبالیسم چه باید کرد؟

این بیماری درمان خاصی ندارد ولی با حذف کردن عواملی که می تواند این بیماری یا حالت رفتاری را در پرنده فعال کند می توان از بروز آن جلوگیری نمود. در شرایطی که این بیماری خود را نشان می دهد باید فوراً عوامل دخیل در آن را حذف کرد تا از شدت فاجعه کاسته شود تا پرورش دهنده بتواند اقدامات لازم برای جلوگیری از بالا رفتن تلفات را در نظر بگیرد.

بررسی بیماری همخواری در پرندگان

بررسی بیماری کانیبالیسم

در این بخش بررسی می شود که بیماری کانیبالیسم چه رفتار ها و عملکرد هایی را در پرنده نشان می دهد :

نوک زدن به قسمت سر 

دیده شده که گاهاً پرنده ها با هم درگیر می شوند و در این حالت پرنده ها بیشتر به قسمت سر، تاج و زائده های گوشتی همدیگر حمله می کنند. باید توجه داشته باشید که در این حالت ایجاد شدن یک زخم و جار شدن خون می تواند دیگر پرنده ها را به درگیری تحریک کند و این امر خود یکی از دلایل کانیبالیسم طیور می باشد.

خوردن پرها 

پر خوردن یکی دیگر از مواردیست که بیانگر بیماری کانیبالیسم می باشد. انگل های خارجی همواره بین پرنده ها و محیط زندگی آنها حضور دارند و به همین علت پرنده ها گاهاً برخی نقاط از بدن خود را خارش می دهند به طوری که پرهای آن قسمت می ریزد. همین امر می تواند همانند یک جرقه زمینه لازم را برای  شیوع بیماری کانیبالیسم فراهم کند.

زخمی کردن انگشتان و ناخن ها 

همانطور که بیان شد بیماری کانیبالیسم در شکل های متعددی ظاهر می شود، که از این بین نوک زدن و زخمی کردن انگشت ها و ناخن ها بیشتر در جوجه ها دیده می شود. بر اساس بررسی های انجام شده این حالت از بیماری زمانی ظهور می کند که دانخوری بلند تر از حد پرنده باشد و جوجه ها برای تغذیه نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

درمان و جلوگیری از بیماری همخواری

دلایل کانیبالیسم در طیور متعدد است ولی متاسفانه هیچ دارو یا درمانی برای آن وجود ندارد از این رو تنها با از بین بردن برخی شرایط و فاکتورها می توان حضور و تاثیر این بیماری در پرنده را از میان برد. البته باید این مهم را نیز مد نظر قرار داد که با اعمال برخی شیوه های مدیریتی مناسب می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد. 

  1. می توانید به پرنده علوفه و انواع سبزیجات خرد شده بدهید تا دائماً به خوردن آنها مشغول باشند و زمانی برای پرخاشگری پیدا نکنند. 
  2. نور سالن یا مکان پرورشی باید به رنگ قرمز باشد. این امر در آرام نگه داشتن پرنده ها بسیار تاثیر گذار بوده و مهم تر از همه تشخیص خون یا زخم را برای دیگر پرنده ها مشکل می کند. استفاده از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.
  3. یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که باید در نظر گرفته شود نوک چینی به خصوص برای پرنده های تخم گذار است. البته این کار باید توسط افراد ماهر و با تجربه به صورت صحیح انجام شود تا سلامتی پرنده به خطر نیفتد. 
  4. سعی کنید پرنده های زخمی و ضعیف را قبل از بروز هرگونه مشکلی شناسایی کرده و از گله جدا کنید. 
  5. توصیه می شود اندکی نمک به جیره غذایی پرنده اضافه نمایید. توجه کنید که پرنده ها همانند انسان ها آب را به صورت گوارا دوست دارند از این رو نباید در آب یا آبخوری آنها نمک بریزید.
  6. برای سرعت بخشیدن به رشد و تامین کمبودها توصیه می شود که مواد معدنی مهم همچون کلسیم و فسفر، پروتئین و انواع ویتامین ها به جیره غذایی این پرنده افزوده شود. 
  7. برای از بین بردن انگل های پوستی و جلوگیری از پر ریزی پرنده می توانید از سم پاش های مخصوص، اسپری و یا انواع آنتی بیوتیک ها بهره گیری کنید. 
  8. با توجه به سالن و تعداد اعضای گله باید دانخوری و آبخوری در نظر گرفته شود.

بیماری کانیبالیسم در انسان

بیماری کانی بالیسم در طیور هیچ ربطی به کانی بالیسم انسانی ندارد. مرغ ها و دیگر طیور برای پیدا کردن غذا کنجکاو بوده و به همین منظور به هر آنچه که در دسترس آنها باشد نوک میزنند. در مرغ ها رنگ قرمز بیشتر آنها را به خود جذب میکند. به همین دلیل است که آبخوری و دانخوری ها را به رنگ قرمز تولید میکنند. زمانیکه مرغی از گله دچار خونریزی میشود سایر مرغ ها برای نوک زدن به قسمت خونی او تحریک میشوند و بدین ترتیب کانی بالیسم در بین گله شیوع پیدا میکند.

اما بیماری کانی بالیسم در انسان ها بیشتر یک عادت یا رفتار ناهنجار و یا یک رسم می باشد. بعنوان مثال در گذشته بین مردمان زیادی خوردن گوشت انسان مرده یک رسم دیرینه بود.

در کتاب های تاریخی نیز شاهد گزارشات زیادی هستیم مبنی بر اینکه در زمان های جنگ و یا قحطی مردمان یک سرزمین برای نجات یافتن به خوردن گوشت انسان روی آورده اند.

در برخی مذاهب نیز خوردن قسمت های خاصی از بدن انسان نماد قدرت و جادوگری به شمار میرفت. یا اینکه برخی مردمان در گذشته برای ادای شکرگزاری به خدایان خویش، به قربانی کردن هم نوع خود روی می آوردند و از گوشت آن می خوردند.

در گذشته برخی قبایل در استرالیا برای ادای احترام به مردگان خویش، گوشت آنها را پس از مردن عزیز خود می خوردند. هیچ توضیح و یا توجیه رضایت بخش و قانع کننده ای برای آدم خواری وجود ندارد. مصرف گوشت انسان، سوای وحشیانه بودن این عمل باعث بروز بیماری های خطرناک و مرگ نیز میشود. آدم خواری در نگاه جامعه امروزی یک عمل وحشتناک می باشد ولی در تصور افراد زیادی هم این کار یک رسم و فرهنگ است.

در گذشته قبایلی از مردمان آفریقایی به سایر قبیله ها حمله نموده و با اسیر نمودن آنها بعنوان منبع غذایی از گوشت آنها می خوردند. البته هنوز هم ردپایی از این قبایل در دنیای امروزی نیز یافت میشود.

در جامعه مدرن امروزی جایی برای آدم خواری و کانی بالیسم انسانی وجود ندارد. با این حال افرادی که از بیماری های روحی و روانی شدید رنج میبرند و یا در اثر مصرف ماده مخدر دچار توهم شده اند در محیطهای منزوی ممکن است دچار آدم خواری شوند و از گوشت هم نوع خود بخورند.

جمع بندی در مورد کانیبالیسم پرندگان

بیماری کانیبالیسم را در حالت کلی می توان یک حالت رفتاری که در پرنده ظاهر می شود در نظر گرفت و پیرو همین امر پرنده شروع به نوک زدن و زخمی کردن خود یا پرنده های اطراف خود می شود.

اگر این فاجعه شدت بگیرد می تواند تلفات بالایی را برای پرورش دهنده به همراه داشته باشد. بر اساس بررسی های انجام شده هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد ولی اگر پرورش دهنده استانداردها و باید های لازم در محیط نگهداری پرنده را در نظر بگیرد، امکان بروز بیماری کانیبالیسم را به حداقل یا تقریباً به صفر می رساند.

البته در موقعیت هایی که این بیماری رخ داده برای بالا نرفتن میزان تلفات توصیه می شود تمامی مواردی که می تواند در فعال سازی این بیماری دخیل باشد را از میان ببرید تا قادر به کنترل شرایط باشید.

نوشته های مشابه

‫۷۵ دیدگاه ها

  1. سلام من ده تا جوجه مرغ ۵ ماهه دارم قبلا کانیبالیسم گرفته بودند یکی از جوجه یک مدت از بقیه جدا بود وچندبار با بقیه قاطی کردم ولی دیدم سرشو میزنن دوباره جدا کردم چطوری می تونم با بقیه قاطیش کنم البته الان کانی بالیسم ندارند

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بهش آسیب میزنن بهتره جدا نگهش داری و نذاریش پیش بقیه

      1. سلام من چند تا مرغ دارم نه تخم میزان ولی همه پراشان ریخته بگید کار کنم تخم بزارن وپر در بیارند

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهشون چی میدی؟
          فضله شون چه رنگیه؟ کم اشتهایی و کم تحرکی هم دارن؟ یه گوشه میشینن کز می کنن؟

  2. سلام وقت بخیر .من ۷ تا جوجه محلی دارم که یکماه و ۱۱ روزشون هست . قبلا میدیدم این جوجه ها بهم میپرن اما سطحی بود ولی امروز ۵ تاشون به همدیگه حمله کردن و سر وچشم وگردن همشون زخمی و خونی شد اما بازم دست بردار نبودن . داشتن غش میکردن بازم همدیگه رو میزدن .
    فعلا از هم دیگه جداشون کردم. غذاشونم سیب زمینی ابپز و دون مخلوط میدم و تا دوهفتگیشون بهشون مولتی ویتامین میدادم . دوباره بهشون ویتامین و نمک بدم ؟ چیکارکنم؟ . خیلی ممنونم

  3. سلام من ۳۰تا جوجه دارم ۴ماهه اصلا اینا وزن نمیگیرن خیلی هم ضعیفن بهشون مولتی ویتامین م قطره آنرو دادم خوراکشان هم گندمه لطفاً کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      براشون استارتر تهیه کن
      ماست رو با سیر مخلوط کن بده بخورن تو وزن گیری عالیه
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون بخر
      طریقه مصرفش روش نوشته شده

  4. من ۳ تا جوجه دارم،خروسم به دوتا مرغا که نه ولی به اون مرغ بزرگه حمله میکنه و اون مرغه هم حمله میکنه سمت اون مرغ کوچیکه،تاحالا همو زخم نکردن و فکر نکنم نک هم زده باشن،فقط یهو وحشی میشن اون دوتا
    ولی پراشونو می خورن،فکر کردم عادیه ولی چیکار کنم،هر سه تاشون وقتی پرشون میفته میخورنش،یعنی این بیماریو دارن؟چیکارشون کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکنه به این بیماری دچار شده باشن
      و عامل اصلیش میتونه استرس باشه
      اینهارو جایی قرار میدی که بهشون استرس وارد میشه؟
      نور زیادی نداره که محل نگهداریشون؟

      1. چون باغ نداریم داخل پشت خونن و اونجا صدای ماشین و موتر وقتی از کوچه رد میشن رو میشنون،استرسشون ممکنه برای این باشه؟

  5. سلام دوستان لطفاً راهنمایی کنید من ۲ مرغ دارم یکی قهوه‌ای و دیگری سیاه با یدونه جوجه خروس ۵ ماهه.چند روز پیش سیاهه انقدر به کاکل قهوه‌ای هه نوک زد که خون اومد از اون موقع که خروسه رو خریدم دوتایی افتادن به جونش و همش به سر ، گردن و سینه اش نوک میزنند حالا راهکار چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به همین کانیبالیسم دچار شدن
      مقاله رو بخونید کامل نوشته شده در این مورد

  6. سلام وقت بخیر
    من دو تا چوجه رسمی حدودا یکی دوهفته ای خریدم
    یکیشون سر انگشت وسط پای راستش یکم غیر طبیعی بود
    بررسی کردم دیدم عین ناخن های انسانی کنده شده
    جوجه دومی که سرحاله روزای اول هی به ناخنش نوک میزد
    الآن جداشون کردم و ناخنی که مشکل داشت رو سرش رو با ناخن گیر یکم گرفتم و چشب زدم ولی باز جوجه خیلی بی حاله و اصلا فعالیتی نداره برعکس اون یکی که یه جا واینمیسته
    میشه بگید مشکل از کجاست
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      همچنان به خودش آسیبی میزنه؟
      غذا بهش چی میدادی؟
      بهش محلول آب شکر بده
      چک کن ببین تغییری در رنگ و حجم فضلش به وجود نیومده؟

    2. سلام ما داخل حیاط ده تا مرغ داریم خیلی همدیگه رو میخورن
      کلا بدناشون زخم شده پر ندارن دیگه چه کار کنیم

      1. سلام دوست عزیز
        اینا به کانیبالیسم دچار شدن مقاله رو خوب مطالعه کن راهکار لازمه هم توش نوشته شده

  7. سلام
    مطالب دقیق و درست است ، من حس کردم از نزدیک ، هشت علت‌هایی که نوشته شده است به درستی باید عمل بشود … مخصوصا آن چراغ قرمز

    1. سلام
      ممنون از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
      پیروز باشید

  8. سلام
    جوجه رنگیم ۶ روزشه پرای سفیدش درومدن اما تقریبا توی هر نیم ساعت ۳..۴ بار پرای خودشو نوک میزنه…البته داره زیاد تر میشه
    دیشب سر جفتشو نوک میزد
    روی پراش دو تا دونه سفید بود ک فک کنم شورس
    خیلی سرحاله و شباهتی ب جوجه بیمار نداره
    دلیلش کثیفی نیست؟جوجه ۶ روزرو حمام ببرم؟
    توی خاک حمام کنه یا توی اب؟

    ب بیماری کانی بالیسم مبتلا شده؟
    ببخشید سوالام زیاد شد

    1. سلام . ممکنه توی پرش حشره و کنه هست . نباید با آب حمام کنن . ماسه بسیار تمیز براشون تهیه کنید . چک کنید توی پرش ببینید حشره است یا خیر

  9. سلام خسته نباشید
    بنده یک مرغ نژاد سلطان از این کاکل دار ها دارم با سه تا از این جوجه ها که تازه مرغ شدن ۴ الی ۵ ماهی هست که اون سه تا کاکل این مرغ رو کندن من ۳ ماهه که جداشون کردم ولی این کار از یادشون نرفتو بدتر همدیگر و زخمی کردن الان باید چیکارشون کنم درضمن دوباره اون کاکل داره روهم فرستادم پیش همون سه تا ایا کار درستی کردم ؟

    1. سلام جداشون کنید . مقاله رو کامل بخونید در مورد همین موضوع توضیح داده شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋