چه بیماری هایی از پرنده به انسان منتقل میگردد؟ | بیماری های مشترک انسان و پرنده

در صورتی که از پرندگان زینتی یا طیور نگه داری میکنید و نگران انتقال بیماری از پرنده به اعضای خانواده هستید؛ این مقاله را مطالعه فرمایید. یکی از نگرانی های پرورش دهندگان پرنده زینتی و اهلی، انتقال بیماری از پرنده به آن ها است. بسیاری از افراد علاقه زیادی به پرورش پرنده زینتی و جوجه کشی و تکثیر آنها دارند، اما این نگرانی آنها را خرید پرنده باز میدارد. 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
» بهره گیری از حسگرهایی با دقت فوق العاده برای سنجش دما و رطوبت
» امکان اتصال به برق اضطراری
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

در این مقاله تمامی بیماری های مشترک در بین انسان و پرنده و راه های جلوگیری و درمان این بیماری ها آمده است.

دقت داشته باشید که پرندگان زینتی که در خانه، به دور از پرندگان وحشی و در شرایط مساعد نگهداری میشوند، قابلیت انتقال بیماری به انسان را ندارند.

انواع بیماری قابل انتقال از پرنده به انسان

اولین و مهمترین اصل جلوگیری از بیماری طیور و پرندگان زینتی، رعایت بهداشت محیط و انجام واکسیناسیون در آنها است. پرندگانی که در محیط ایزوله و تحت شرایط خوب نگهداری شده و با پرندگان آزاد در ارتباط نیستند؛ به ندرت دچار بیماری های ویروسی شده و به طبع، برای انسان نیز مشکلی به وجود نمی آورند.

در این مقاله، بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان زینتی و اهلی بررسی و راه های جلوگیری از آنها نیز بیان گردیده است.

مشکلات تنفسی در انسان به دلیل پر پرنده

عدم نظافت قفس، عدم استحمام پرنده و خشکی هوا، باعث ریزش پر و پوسته بدن پرندگان می شود. این پوسته ها در هوا پخش شده و میتواند برای برخی از افراد، مشکلات تنفسی را به وجود آورد. نظافت دائمی قفس، گذاشتن آب برای حمام پرنده، افزایش رطوبت هوا با استفاده از رطوبت ساز و نظافت محل زندگی از بروز این گونه مشکلات جلوگیری می کند.

پسیتاکوز یا تب طوطی

تب طوطی بیماری است که توسط باکتری کلامیدیا در پرندگان، شیوع می یابد. انسان ها معمولا با تنفس گرد و غبار ناشی از پر و پوسته بدن پرندگان و همچنین تماس با فضولات پرنده به این بیماری مبتلا می گردند. این بیماری بیشتر در افراد مسن و کودکان شیوع می یابد.

پسیتاکوز یا تب طوطی - چیکن دیوایسسردرد، تب، لرز، سرفه، درد های عضلانی و درد قفسه سینه از علائم این بیماری است. این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که فضله پرنده به مدت طولانی تلنبار شده و نظافت قفس پرنده نیز صورت نپذیرفته است. بوسیدن پرنده، نشستن دستها پس از لمس پرنده و عدم رعایت نظافت از دلایل بروز این بیماری است.

شیوع این بیماری بسیار نادر بوده و در بیشتر موارد به اشتباه تشخیص داده میشود. برای درمان تب طوطی عمدتا از تتراسایکلین استفاده می گردد. برای آشنایی بیشتر، مقاله بیماری طوطی سانان را مطالعه نمایید.

بیماری سالمونلوز

یکی از بیماری های نادر که از پرندگان و طیور به انسان منتقل میشود، بیماری سالمونلا است. اسهال، استفراغ و تب خفیف از علائم این بیماری بوده و به ندرت گزارش شده است. معمولا این بیماری به دلیل خوردن غذای آلوده به فضولات پرندگان، به وجود آمده و نیاز به درمان خاصی ندارد.

خوردن مایعات و آب فراوان و استراحت، به راحتی این بیماری را درمان میکند. شستن میوه و سبزیجات و ضدعفونی کردن آنها، از ملزومات جلوگیری از این بیماری است.

آنفولانزای پرندگان، بیماری مشترک پرندگان و انسان

یکی از بیماری های شایع و خطرناک مشترک در بین انسان و پرنده، آنفولانزای پرندگان است. این بیماری از طریق گله های آلوده، پرندگان وحشی مبتلا و دان آلوده به پرنده انتقال می یابد. ابتلای انسان به آنفولانزا نسبت به سایر بیماری های مشترک در بین پرنده و انسان بیشتر بوده و باعث علائمی مانند سرما خوردگی میشود.

آنفولانزای پرندگان، بیماری مشترک پرندگان و انسان - چیکن دیوایستب، گلو درد، سرفه، احتقان و آبریزش بینی از علائم ابتلای انسان به آنفولانزای پرندگان است. این علائم ۳ تا ۷ روز در انسان مشاهده شده و لازم است تا در اسرع وقت، به پزشک مراجعه شود. 

بیماری آنسفالیت

بیماری دیگری که از پرندگان به انسان منتقل میشود، بیماری آنسفالیت می باشد. این بیماری توسط پشه ها از پرنده به انسان منتقل میگردد. پشه ها در فصل کوچ پرندگان مهاجر مانند پرستو، سار ها و … با نیش زدن آنها و نیش زدن انسان موجب سرایت ویروس به انسان می شوند.

سالانه تعداد زیادی از انسان ها در معرض این ویروس قرار گرفته اما هیچ کدام از آن ها علائمی ندارند. علائم این ویروس تنها در کودکان زیر ۱۵ سال و افراد بالای ۵۰ سال که دارای نقص ایمنی باشند به ندرت مشاهده میشود. تب، سردرد، تهوع و استفراغ از علائم بیماری آنسفالیت است.

سل، بیماری قابل انتقال از پرنده به انسان

این بیماری توسط باکتری مایکوباکتریوم اویوم پدید می آید. سل پرندگان به ندرت در انسان هایی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند، مشاهده شده است. بیماری سل پرندگان باعث عفونت زخم های موضعی و تورم غدد لنفاوی میشود.

این بیماری با آشامیدن یا خوردن آب و غذای آلوده به فضولات پرندگان، پدید آمده و در بیشتر موارد با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. بیماری سل در پرندگان خانگی محافظت شده و گله های طیور صنعتی مشاهده نشده است.

انتقال بیماری نیوکاسل از پرنده به انسان

یکی از کشنده ترین بیماری ها در بین طیور و پرندگان زینتی، بیماری نیوکاسل است. این بیماری در کوتاه ترین زمان در بین پرندگان شیوع یافته و منجر به تلفات بالایی در آن ها میشود. نیوکاسل پرندگان، به انسان هایی که در معرض این بیماری قرار گرفته اند نیز منتقل میگردد.

انتقال بیماری نیوکاسل از پرنده به انسان - چیکن دیوایسانسان هایی که به صورت مستقیم در معرض پرندگان آلوده قرار می گیرند، دچار مشکلات خفیف چشم و ورم ملتحمه می شوند. این علائم گاه بسیار خفیف است و انسان متوجه آن نمی گردد. ورم ملتحمه پس از ۵ تا ۱۰ روز و بدون نیاز به درمان برطرف میگردد. در صورت تمایل میتوانید از قطره های استریل چشمی نیز برای درمان سریعتر استفاده نمایید. مرغ مینا، عروس هلندی، قناری، مرغ، اردک و غیره … همگی میتوانند دچار این بیماری گردند.

بیشتر بخوانید : بیماری نیوکاسل در مرغ

کریپتوسپوریدیوم

این بیماری توسط انگل تک یاخته ای به نام کریپتوسپوریدیوم به وجود می آید. ابتلای انسان به این بیماری منجر به دل پیچه، ضعف، حالت تهویه و اسهال و استفراغ می گردد. در افرادی که دچار بیماری زمینه ای یا نقص سیستم ایمنی هستند معمولا بیماری با اسهال و استفراغ شدید همراه است.

مصرف غذا، سبزی و میوه های آلوده به فضولات پرنده باعث بروز این بیماری می گردد. ضروری است پس از تمیز نمودن قفس پرنده، حتما دستان خود را ضد عفونی نمایید. علائم این بیماری معمولا ۳ تا ۴  روز ادامه می یابد.

کلی باسیلوز، از بیماری های مشترک انسان و پرنده

این بیماری هم مانند سالمونلا در فضولات پرندگان و ترشحات بدن آنها وجود دارد. بیشتر سویه های این بیماری برای انسان ها مشکل ساز نبوده و تنها سویه شدید آن می تواند مشکلاتی را برای ما به همراه داشته باشد.

تب، اسهال و مشکلات گوارشی از علائم این بیماری در انسان است که طی ۱۲ ساعت تا ۵ روز برطرف می گردد. نوشیدن مایعات فراوان و در موارد حاد، مصرف آنتی بیوتیک ها، بیماری کلی باسیلوز را به طور کاملا برطرف میکند.

راه های جلوگیری ابتلا انسان به بیماری پرندگان

  • پرنده خود را حتما از پرنده فروشی معتبر خریداری نمایید.
  • پرنده بیمار را سریعا به دامپزشکی ببرید.
  • دستان خود را قبل و بعد از تماس با پرنده و قفس پرنده بشویید.
  • قفس و میله نشستن پرنده را هفته ای دو بار یا بیشتر نظافت کنید.
  • آبخوری و دانخوری پرنده را روزانه بشویید.
  • بوسیدن پرنده زینتی میتواند باعث انتقال بیماری از شما به پرنده و یا بالعکس شود.
  • قفس پرنده را در اتاق خواب قرار ندهید.
  • موقع تماس با پرنده بیمار از دستکش استفاده کنید.

جمع بندی

این پست از وبسایت چیکن دیوایس، بیماری های مشترک انسان و پرنده را بررسی کرد. کسانی که از مرغ، اردک، بوقلمون، کاسکو، قناری، مرغ مینا، عروس هلندی و سایر پرندگان نگهداری میکنند، باید برای سلامت پرنده و همچنین خود و اعضاء خانواده اهمیت زیادی قائل باشند. به طور کلی، انتقال بیماری از پرنده خانگی به انسان نادر بوده و فقط در صورت عدم رعایت نظافت رخ میدهد.

در هر صورت رعایت نکات گفته شده برای جلوگیری از انتقال بیماری از پرنده به انسان و بالعکس الزامی است.

نوشته های مشابه

‫۸۷ دیدگاه ها

  1. سلام سال نو تون پر برکت من پسرم ۳۶ ساله مدت چند ماه است که از یک کلاغ که پایش مشکل داره نگهداری کرده حالا دامپزشک گفته کلاغ سل دارد آیا پسرمم باید به دکتر مراجعه کند این سل مسری است لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام خانم عاقلی عزیز
      بله امکان انتقال وجود داره بهتره سریعا به پزشک مراجعه کنه
      اگه علائمی مثل سرفه‌ های مزمن، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، خستگی و ضعف داره

  2. سلام ما ۳ ماهی از عروس هلندی نگهدار ی کردیم و بعدا متوجه شدم ایدز داشته حالا نگران هستم آیا باید آزمایش بدیم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ایدز پرندگان تاثیری روی آدما نداره فقط بین پرنده ها مسریه

  3. عروس هلندی من همش یه گوشه میشینه و کسله و احساس می کنم که کم اشتها است

  4. سلام وقتتون بخیر من امروز یه قمری در حیاط منزل پیدا کردم که کسل بود و جلوی آفتاب نشسته بود وقتی رفتم جلو فرار نکرد و به راحتی گرفتمش احساس کردم از نظر وزنی بیش از اندازه معمول سبکه براش دونه و آب گذاشتم یه کم خورد میشه لطفا راهنماییم کنید که چه کارهایی براش انجام بدم که سرحال شه و دوباره وزن بگیره آیا نیاز هست دارویی بهش بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یه بستر مناسب براش تهیه کن
      بال هاش و پاهاشو چک کن شکستگی و یا دررفتگی وجود نداشته باشه
      محیط نگهداریشو یکم گرم کن
      ببین فضله ش چه رنگیه؟
      براش یکم محلول آب شکر درست کن بده تا جون بگیره

      1. سلام روزتون بخیر من جوابتون و امروز دریافت کردم ومتاسفانه صبح که بیدار شدم دیدم مرده 😔 ممنون از راهنماییتون 🙏🙏🌹🌹

    2. سلام،سه روزی هست عروس هلندی گرفتم از پرنده فروشی،امروز دستم رو محکم گاز گرفت،به طوری که احساس کردم گوشت دستم رو کند و خون امد،حالا نگرانم که از طریق نوک پرنده بیماری مثل ایدز منتقل میشه،من متاسفانه بیماری وسواس دارم،همش این فکر ذهنم رو درگیر کرده،میگم نکنه قبلا دست مغازه دار رو گار گرفته دستش خون امده،الان دست من گاز گرفته خطرناک نباشه،

      1. سلام دوست عزیز
        چون تازه خریدیش برای همین به آدمای جدید و محیط جدید عادت نداره و پرنده دچار استرس شده
        حداقل دو هفته زمان نیازه تا بتونه با شرایط جدیدش سازگار بشه
        تو این مدت نباید سعی کنی به پرنده دست بزنی، بگیریش و یا وادارش کنی بیاد رو دستت چون به اندازه ی کافی بهت اعتماد نداره
        به تغذیه و بهداشتش رسیدگی کن، سعی کن هرروز چند ثانیه دستتو بدون اینکه تکون بدی نزدیک قفسش نگه داری تا ببینه و عادت کنه
        آروم آروم باهاش حرف بزن
        تو یه محیط آروم نگهداریش کن
        بعد که بهت عادت کرد با دستت از خوراکی های مورد علاقه ش بهش بده
        اگه اونطوریه بهتره درمورد نگهداری از یه پرنده تجدید نظر کنی

  5. سلام ببخشید من هروقت عروس هلندیمو میگیرم دستم یه لکه های قرمز مثل جای نیش رو دستم ظاهر میشه اولش کوچیک بودن الان بزرگن اما بعد از یه روز میره علتش چیه دیگه نگیرمش دستم خطرناکه؟ هرچی آب میزاریم براش حموم نمیکنه خودم هرازچندگاهی اسپری میکنم روش

  6. سلام خسته نباشید. میخواستم ببینم که آیا بیماری آبله مرغون و سرما خوردگی از انسان به پرنده طوطی سانان زینتی مثل طوطی راهب منتقل میشه؟
    و اینکه بیماری نیوکاسل و سل از پرنده به انسان منتقل میشود؟

    1. سلام دوست عزیز
      آبله مرغون و سرماخوردگی انسانی منتقل نمیشه
      نیوکاسل هم به طور مستقیم مبتلا نمیکنه ولی علائمی مثل عفونت چشم و سرماخوردگی و اینا به وجود میاد

  7. سلام میشه لطفا به سوالاتم دقیق جواب بدید یه تصمیم اساسی بگیرم واقعا سردرگمم
    پرنده‌ من با توجه به آزمایش های دامپزشک مبتلا به کلامیدیا هست که حدود دو هفته داکسی سایکلین مصرف کرد ولی هنوزم که هنوزه خوب نشده. دوره درمانشون چن روزه میشه؟ چرا این خوب نمیشه ؟
    مشکلی که هست من هر وقت نزدیک پرنده می‌شوم مدتی توی اتاقی که اونم هست می‌مونم قفسه سینه‌ام سنگین می‌شه و کاملاً درگیر شدن ریه ام رو احساس می‌کنم به معنای واقعی خفه میشم بعد یه ساعت هم سر درد میگیرم
    اون اوایل هم به روزگاری بدتر از آنفولانزا افتادم
    واقعا از این شرایط وحشت دارم. سوال من اینه اگه بیماریش با دارو تحت کنترل قرار بگیره و به حالت خاموش در بیاد باز می‌تونه پرنده‌های دیگرو آلوده کنه در واقع سوالم اینه می‌تونم بفروشمش بدون اینکه اون مغازه دار آسیب ببینه؟ این بیماری میتونه از بین بره یا فقط کنترل می‌شه؟ واقعاً این شرایط از زندگی خسته‌ام کرده از طرفی سلامتی خودم و خانواده ام هم در خطره. چیکارش کنم راه و چاره چیه ؟ نه میمره نه زنده میمونه واقعا دیگع نمیکشم خسته شدم از بس به دامپزشک پول دادم حالم از مطب دامپزشک با تمام وجودم بهم میخوره
    دو ماهه تمامه زندگی نداریم

    1. سلام دوست عزیز
      دوره ی درمانش تا ۴۵ روز طول میکشه و تا زمانی که این دوره تکمیل نشه علائم بیماری از بین نمیره
      چون یه بیماری واگیرداره ممکنه بهت منتقل بشه بنابران باید احتیاطو رعایت کنی
      قبل از اینکه بری پیشش ماسک بزن و دستکش بکن دستت یکیم اینکه محیط باید تهویه ی مناسب داشته باشه
      بیماری قابل درمانه و میتونه کلا از بین بره ولی همونطور که گفتم باید دوره ش تکمیل بشه
      و اینکه پرنده رو کلا جدا کنی و قرنطینه ش کنی کامل قفسشو محیط نگه داریشو تمیز و ضدعفونی کنی

      1. دوره اول حدود یک هفته گفت دارو بدین بعد که تموم شد بیماریش با شدت خیلی بیشتر بعد چند روز برگشت . بار دوم بردم که این دفعه هم گفت ۶ روز دارو رو بدین شما اصلا انگار نه انگار به این دارو دادید. الان حالش یکم بهتر شده غذا میخوره هوشیاریش سر جاشه ولی کامل کامل خوب نیست.میترسم باز بعد قطع کردن داروها عود کننه واقعا دوره درمان ۳۰ تا ۴۵ روزه ؟ پس چرا ایشون یک هفته فقط تجویز میکنه خودمم با چشم دیدم که بعد یه هفته قطع کردن دارو باز عود میکنه اصلا هیچ اعتمادی به تجویزش ندارم

        1. بله و اینکه چون بیماریش پیشروی کرده برا همین باید یه مدت طولانی آنتی بیوتیک درمانی بشه
          کلا اینجوریه که وقتی به یه دوره ی کوتاه درمانی جواب نداد دوباره باید یه دوره ی دیگه برای مصرف دارو در نظر گرفته بشه
          باز هم بهتره ببریش پیش یه دامپزشک دیگه

  8. سلام
    مرغ من تخم گذار هستند‌ و کاملاً سرحال و علائم مشابه آبله دارند
    میخواستم ببینم به آبله مبتلا شدند؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره مرغ هایی علائم آبله دارند رو سریعا از مرغای سالم جدا کنی و ببریشون دامپزشک
      اگه دامپزشک تشخیص بده که آبله دارن آنتی بیوتیک درمانی رو شروع می کنه کنارش بهشون مولتی ویتامین هم میده
      بقیه مرغ ها رو هم باید واکسینه کنی

  9. با سلام
    من مرغ و خروس هام به آبله مبتلا شدند دامپزشکی مراجعه کردم به هم یکسری پماد و ضد عفونی داد!
    سوالم اینه که تو این بیماری بی حالی دیده میشود؟
    ممنون میشم پاسخ بدید!

    1. سلام دوست عزیز
      بله خستگی و بی حالی از علائم این بیماری هست
      برای آبله درمان قطعی وجود نداره. آنتی بیوتیک درمانی رو ادامه بده
      از مولتی ویتامین هم تو جیره ی غذاییشون استفاده کن.

  10. سلام
    یه مرغ بدبخت داشتم دارای علاعم مشابه نیوکاسل بود که مرد و خروس من بهش هی نوک زد حالا خروس بدبختم مریض شد و دقیقا مشابه به نیوکاسل شده والآن گردنش کج شده چه کنم (ایموجی خاک برسر)

    1. سلام دوست عزیز
      برای نیوکاسل درمان قطعی وجود نداره
      فقط میتونی با انتی بیوتیک درمانی یکم حالشو بهتر کنی
      در این خصوص هم باید با دامپزشک مشورت کنی

    2. با سلام
      میگم بیماری آبله در مرغ و خروس به انسان انتقال میکند یا خیر؟؟

      1. سلام دوست عزیز
        نه قابل انتقال به انسان نیست
        اما میتونه به سایر پرنده ها سرایت کنه

    1. سلام دوست عزیز
      پستانداران میتونن مبتلا بشن به هاری و اون رو انتقال بدن
      و پرنده ها کلا از این قاعده مستثی ها هستند

  11. سلام . امروز یه جوجه یه ماهه عروس هلندی گرفتم از یه جای معتبر سرلاکی هست . کلی توضیح داد جاش باید گرم باشه ۳۵ درجه باید سرلاک مخصوص بخوره که از خودش صد گرمش رو ۱۰۰خریدم با پروبیوتیک که نیم عدس هر بار اضافه شه . گفت تا فردا ظهرم بهش غذا نده که غذای والدینش که دون داشته هضم شه که عفونت روده نگیره . الان آوردم خونه زیر شکمش باد کرده . زدم اینترنت علامت عفونت رودست چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اگر یقین دارید که عفونت روده داره باید برسونید به دامپزشک
      تا زودتر مداوا صورت بگیره چون هنوز جوجس و اقدامات درمانی خونگی که خودتون بخوایید انجام بدین باعث میشه مشکلات جدی تری رو براش به وجود بیاره

  12. اگر کبوتر دارای عفونت چشم باشد میتوان از گوشت ان استفاده نمود

      1. سلام دوست عزیز
        ابتدا باید تشخیص نوع بیماری داده بشه
        بهتره برای تشخیص دقیق ببرید دامپزشک

    1. سلام دوست عزیز
      نه انتقال پیدا نمیکنه ولی چون بیماره بهتره که نذاری تو اطراف نوزاد باشه

  13. سلام من تو تا جوجه عروس هلندی دارم طرف میگه مریضی مصری گرفتند ایا داروی هست که خوب بشن

    1. سلام دوست عزیز
      به چه بیماری مبتلا شدن؟
      شما در این راستا باید با نظر دامپزشک پیش برید
      نه افراد دیگه
      علائمش چی هست؟
      فضلش چه رنگیه؟

      1. سلام خسته نباشی بنده گله کفتریم دچار آبله شده باید چه کار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          درمان اختصاصی نداره آبله و برای تقویت سیستم ایمنی بدنش باید مراجعه کنید به دامپزشک

  14. سلام ایدزه عروس هلندی به ادم انتقال پیدا میکنه؟
    نپرس از کجا میدونی ایدزه بردمش دامپزشکی
    فروختمش ولی نگرانم

    1. سلام
      خیر به انسان منتقل نمیشه
      امکان انتقال به پرندگان دیگر رو داره و محیط رو باید کامل ضدعفونی کنی

    2. سلام مرغ عشق من چند بار پشت سر هم تخم گذاشت که جوجه شدند چند تا تخم نطفه‌دار دیگه هم گذاشته بود ضعیف شده من از نرجداش کردم تخم‌هاشو برداشتم حالا کم غذا می‌خوره و تو خودشه دوباره بندازمش پیش نره چه کار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        این بر میگرده به تغذیه ی نا درستی که داره
        چون توش گرمی بیش از حده برا همین مست میشه جفت گیری می کنه و تخم گذاری می کنه
        که تخم گذاری پشت سر هم به شدت پرنده رو ضعیف می کنه چون به بدنش فشار میاد و مقدار زیادی از کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده که ممکنه پرنده تلف بشه
        براش پلت مخصوص، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تهیه کن
        تو جیره ی غذاییش باید از سردی ها مثل تخم کاهو تخم خرفه و تخم کاسنی استفاده کنی، نذاری بیشتر از ۱۲ ساعت نور دریافت کنه و لونه رو از تو قفس برداری
        اینجوری میتونی دوتاشو تو یه قفس بذاری

  15. عروس هلندی من دو بار خون بالا آورد و بعد از ۳ روز تلف شد ، یکی دو ساعت آخر پاهاش فلج شده بود و بالهاش ، تا شب قبلشم مدام دور و بر خودم و برادرم بوده ، نزدیکه نزدیک، بیماریشم احتمالا نیوکاسل بوده باشه ولی خب مطمئن نیستم، بنظرتون مشکلی برامون پیش نمیاد؟ خیلی نگرانم

    1. سلام. نیوکاسل به انسان هم قابل انتقاله ولی چندان تحت تاثیر قرار نمیده اگه در تماس مستقیم با پرنده آلوده بودین ممکنه به عفونت چشم کوتاه مدت مبتلا بشین. در صورت بروز میتونید از قطره های استریل چشمی استفاده کنید.

  16. سلام
    من یک جوجه طوطی گرینچیک ۲۰ روزه دارم
    با سرنگ بهش سرلاک میدم
    بعد غذا خوردنش هم نوکشو تمییز میکنم
    ولی پرهاش گاهی سرلاکی میشه
    خونده بودم که نباید کثیف بشه ولی خیلی بال میزنه موقع خوردن و اگه بگیرمش قهر میکنه
    به نظرتون اگر با دستمال کاغذی خیس تمیزش کنم خطری داره براش؟

    1. سلام یه دستمال رو با آب ولرم نم دار کن خیلی آروم بکش روی پرهاش محیط هم گرم باشه . سرنگش باید مخصوص پرنده باشه
      مقاله زیر رو کامل بخون ویدیو هاش رو بین چجوری به پرنده سرلاک میدن :
      سرلاک دادن به پرنده زینتی

  17. سلام من دیشب یه گریچینگ خریدم رام یه ۲ ساعت اولش خیلی استرس داشت بعد که یکم آرومتر شد اوردمش بیرون نازش کردم دیشب سالم بود غذا هم میخورد صبح که بیدار شدم دیدم رفته کفه قفس کز کرده بود غذا هم نمی‌خورد مدفوعش هم زرد و ابکی بود خیلی میترسم بمیره
    چیکار کنم بیماری یا از استرس

    1. سلام نباید بعد دو ساعت بهش دست میزدین ممکنه هفته ها طول میکشه
      غذاش چیه ؟

  18. سلام من یه عروس هلندی دارم هرچی پر در میاره میریزه دم هنوز نیورده همش میریزه حموم نمیذاره ببرمش فکر کنم ۱ تا ۲ ماهش

    1. سلام
      ۱ و ۲ ماه که جوجست
      ولی در کل تغذیه مناسب باشه و محیط بهداشتی ، این مشکل پیش نماید
      اگه سرلاکی میدی حتما برند خوب باشه تا رشد پرنده استاندارد بشه ، زمانی هم که دانخور شد براش مولتی ویتامین برند خارجی خوب استفاده کن عالی رشد میکنه پرهاش

  19. سلام من یک جوجه ۵۵روزه دارم قارچ گرفته باید با چه درمانی استفاده کنم و جوجه ۶ماه دارم قارچ گرفته باید باچه درمانی استفاده کنم

  20. سلام من آبله مرغون گرفتم میترسم عروس هلندیم بگیره آیا اگه از دوری کنم باز میگیره ؟؟

  21. سلام عروس هلندی من چند روزه چیزی نمیخوره و فقط میخابه چند روز پیش هم استفراغ کرد و از اون موقع دیگه چیزی نخورد و شب ها هم خودشو به قفس می زنه و امروز م نمیتونه درست راه بره شما نمی‌دونید مشکلش چیه؟

    1. سلام
      چند مدته که داریش ؟ سعی کن محیطی که پرنده رو نگهداری میکنی گرم باشه، همیشه حتی شب ها هم چراغ داخل محل نگهداری روشن باشه (شبها کمی نورش کاهش پیدا کنه)
      کف پارو بررسی کن ببین جوش داره یا نه

  22. سلام من خیلی به پرندگان علاقه دارم و پرنده زیاد دارم اگه ماسک بزنم و رعایت کنم آیا بیماری میگیرم از پرندگان ؟

    1. سلام
      ماسک بزنی که از پرنده ها نگیری ؟ پرنده ها اگه محصور باشن ، مشکلی ندارن و اگر دچار بیماری بشن از شما گرفتن !
      اگرم حساسیت داری، بهتره اصلا نگهداری نکنی ! هم خودت عذاب می بینی هم اونا

    1. سلام
      رفتنش منظورت چیه ؟ یعنی خوردن پر به بدن انسان ؟ من که چیزی ندیدم !

  23. سلام وقتتون بخیر
    من یه جفت فنچ دارم که ماده یه مدت بیحال بود ولی خوب شد، از سری اول تخمگذاری سه جوجه سالم داشت ولی جوجه آخر ضعیف بود، با این وجود مشکلی نداره، سری دوم از سه جوجه یکی مرد و دو جوجه دیگه پاهاشون لمس شده و ضعیف هستن، توی دوره دوم تخمگذاری پر سر فنچ ماده و اون جوجه ضعیف سری اول ریخت، البته داره درمیاد
    حس میکنم مشکل گوارشی دارن و نگرانم به پسر ٧ ساله ام منتقل بشه، میشه راهنماییم کنید

    1. سلام نمیشه اینجوری تشخیص داد حتما باید معاینه بشن . غذاشون چیه ؟ بین دو دوره تخم گذاری چند ماه گذشته ؟ نر میزنه ماده رو ؟

  24. سلام مرغ عشق کدامیک از این بیماری ها به انسان میدهد؟
    البته من هنوز ندارم و از بوس کردن پرنده و جمع شدن فضله و اینام بدم میاد ولی کلا نظرم برا خرید عوض شد 😶😄
    هر حیوانی من می‌خوام برم بگیرم یه بیماری بین انسان و اون هست.

  25. سلام سه ساله ی کبک نر دارم رو حیاط ازاد بود پرواز نمیتونه کنه فقط میپرید چند ماه پیش پاش ورم کرد و لنگ میزد بردم دامپزشک گفت چرک خشک کن بده و زیر پاش نرم باشه موکت انداختم زیر پاش محیط کوچیک کردم نپره ولی خوب نشد ورمش ولی دیگه لنگ نمیزد دوباره بردم دامپزشک ی جای بهتر بردم عکس گرفت گفت عفونت کرده زده به استخون و نمیشه کاریش کرد خیلی وابسته به پرندمم چه کار کنم راهی بلدین؟

    1. سلام خیر متاسفانه . به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید

  26. سلام میشه جواب منم بدید 😔من یک جوجه محلی خریدم خیلی دوستش کردم بوسش میکنم بزرگشش کردم این جوجه رو ازبس دستم گرفتم بغلش کردم الان دوماه هست از بغلم جدا نمیشه 🫤پی پی میکنه رو دست و بالم زود میشورم اماخب گاهی وقتا رو فرشا اینا پی پیش میریزه جاروبرقی میکشم الان نمیتونم از خودم جداش کنم وابسته شدم شدید میترسم از پی پی هاش که میریزه خونه مریضی بگیرم چیکار کنم دوبارم تو عمرم ابله مرغون گرفتم ی بارم زونا 😶

    1. سلام
      خوب حله پس ابله و زونا دیگه نمیگیری :دی چون یبار بگیری حله :دی
      راهکار خاصی نداره این موردی که گفتید تو اینستا یه پیجی دیده بودم که شورت و پوشک مرغ درس میکرد و میفروخت شاید اون بتونه به کارتون بیاد بگردید با همین کلمه میتونید پیداش کنید. راهکار دیگه ای هم نداره این بیماری هایی که گفتید رو مشخصا نمیاره چون اونا خودشون ویروسی هستن و ویروسشون از انسان به انسان منتقل میشه. اینجوری هم که میگید بهداشت رو رعایت میکنید و اگر از این تمیز کردن ها اذیت نمیشید مشکلی نداره .

  27. سلام من یه عروس هلندی دارم که فقط با خودم خوبه همه جا همراهمه چسبیده بهم من سرما خوردم و نگران اینم عروس هلندیم هم بگیره🥲نمیدونم آنفولانزاست یا نه چیکار کنم پرندم اسیبی نبینه؟؟دامپزشکی لازمه ببرمش؟واکسنی وجود داره که بزنه مریض نشه؟خیلی دوسش دارم حاظرم یه ماه مریض باشم ولی اون مریض نشه🥲🥲

    1. سلام سرما خوردگی یا انفولانزا یا خیلی از بیماری هایی که ویروسی هستن میتونن خطرناک باشن بهتره در اینباره از یک دکتر دامپزشک سوال کنید

  28. سلام .من جوجه طوطی خورشیدی دارم حدود ۴ماه یابیشترشه..همش چسبیده به من حتی شب میاد پیش من میخوابه …میترسم مریضی بگیرم از پرریزه هاش که میریزه چکارش کنم ..

    1. سلام
      میترسی چرا گرفتی ؟ به یه کسی بده که نترسه !

      در ثانی بیماری که خود به خود بوجود نمیاد ، باید با پرنده های دیگه در تماس باشه ، الان اون باید بیشتر بترسه که ممکنه از شما بیماری بگیره ! تا شما !!

  29. من دو تا کبوتر داشتم که زادو ولد کردن و به ۸ تا رسیدن بعد دو تاشون رو دادم به کسی و رفتن قاطی کبوترای اون و بعد آوردمشون از اون به بعد ماجرا شروع شد یکی شون بعد سه روز مرد متوجه شدم مریضن دومی رو رسوندم به دکتر فایده نداشت همون روز مرد بقیه رو ورداشتم بردم پیش دکتر یه هفته قطره خوراکی داد بهشون دادم بعدش هم آمپول ولی فایده نداشت یکی یکی همشون مردن فقط یدونه پدره مونده که فکر می کنم از قبل این ماجرا واکسن نیوکاسل رو دریافت کرده
    خلاصه ۶ ماهه به ۸ کبوتر رسیدن و در عرض ۳ هفته همشون مردن بجز یکی.
    منم خانمم باردار هست نمی دونم نسبت به این مریضی برای خودمون هم اقدامی باید انجام بدیم یا نه

    1. سلام این مدل تلفات میتونه از خیلی بیماری ها باشه
      بنظر من بهداشت فردی رو کامل رعایت کنید در خانه (تعویض لباس کار با خانه قبل ورود و شستشو و…) معمولا سرایت از پزنده به انسان خیلی کم پیش میاد و بدن انسان مقاومه ؛
      تا نشانه یا علائم خاص بیماری در شما بوجود نیامده نیاز به اقدامی نیست
      اما اگر دیدید شما و یا سایر اعضای خانواده علائم بیماری دارید بهتره یه دکتر برید

    2. سلام چشمای من عفونت کرده دوماهه .تواتاق خوابم هستن بنظرتون ازپرنده هست!

      1. سلام
        باید بری چشم پزشک
        میشه که حساسیت بده ولی اینکه عفونت بده نمیدونم

  30. سلام من سرما خوردم هواسم نبود جلو عروس هلندیم رفتم صورتش رو فوت کردم الان بهش انتقال پیدا کرده ا

    1. سلام
      ان شالله که نشه
      خدا میدونه ویروس شما چیه و چه تاثیری رو پرنده میزاره !

  31. سلام من مرغ گشتم دستم زخمی شده الان ۹ماه دل درد تپش قلب و روی زبانم دانه میزنه این چه بیماری هرچی دکتر میرم برطرف نمیشه

  32. سلام من یک یاکریم مریضی ازتوی حیاط آوردم توخونه نیوکاسل داره چند روزی است که بهش غذا میدم حالشم بدتر شده درضمن روی پام میزاشتم بهش غذا میدم امکان داره منم از پرنده نیوکاسل بگیرم الان چیکار ازدستم برمیاد تاخوبش کنم ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      از کجا میدونی نیوکاسل داره ؟
      نه اصلا نگران نباش به شما منتقل نمیشه
      اگه تونستی ، قرص تتراسایکلین ۲۵۰ از داروخانه بخر ، نصفش کن ، با سه سی سی اب قاطی کن و ۱ سی سی بکش بزن تو دهنش ، با قطره چکان یا سرنگ
      محیطشم گرم باشه
      غذا هم همونجوری که قبلا میدادی همونارو بده
      کار خیره، بی جواب نمی مونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋