آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی

آموزش فوت و فن های رام کردن و اهلی کردن عروس هلندی در سنین مختلف

عروس هلندی به دلیل ظاهر بسیار زیبا و قابلیت سخن گفتن محبوبیت بالایی در بین پرورش دهنده های ایرانی و خارجی داشته و به عنوان محبوب ترین پرنده زینتی در کل دنیا شناخته می شود. معمولا اکثر افرادی که این پرنده ها را خریداری می کنند، قصدشان دستی کردن و رام کردن انها می باشد طوری که به راحتی روی دست و شانه آمده و دستورات صاحب خود را اجرا کند. 

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که رام کردن و دستی کردن عروس هلندی نیاز به تمرین ، صبر و حوصله دارد و زمانی که پرنده را به تازگی خریداری کرده باشید، حدودا دو هفته طول می کشد تا به شما و محیط جدید عادت کند؛ بنابراین عجله ای در یادگیری او نداشته باشید و یک محیط زندگی عالی را برای او فراهم کنید. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم تمام تکنیک ها و فوت و فن های لازم برای دستی کردن عروس هلندی را به شما آموزش دهیم، اگر پرنده شما جوجه است، یا ان را به تازگی خریده اید و یا از چیزی ترسیده است، تمام این موارد در اینجا بررسی خواهند شد و راه حل های لازم برای رام کردن پرنده شما بیان خواهند شد، پس با ادامه این نوشته همراه باشید. 

شرایط لازم برای اهلی کردن عروس هلندی

اگر قصد نگهداری و پرورش یک عروس هلندی را در خانه دارید باید به این نکته توجه کنید که این پرنده بسیار حساس است و بعد از مدتی به صاحب خود وابسته می شود. بنابراین باید زمان کافی را با او بگذرانید تا پرنده را سرگرم کنید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از عروس هلندی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» دارای سنسور SHT سوئیس
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

در غیر این صورت عروس هلندی دچار افسردگی خواهد شد و مرگ او نیز محتمل است، افراد سالخورده ، کودکان ، زنان خانه دار و کسانی که در خانه کار می کنند، می توانند همدم های خوبی برای عروس هلندی باشند و او را حسابی سرگرم کنند. آنها به حدی به صاحب خود وابسته می شوند که در نبود آن با جیغ و داد و کندن پرهای خود ، اعتراض و نارضایتی و دلتنگی خود را بیان می کنند. 

پس در یک کلام می توان گفت که اگر وقت و زمان کافی برای نگهداری و مراقبت از عروس هلندی را دارید، برای خرید او اقدام کنید، در غیر این صورت یا از خرید تکی پرنده خودداری کنید یا آنها را به صورت جفت بخرید تا نر و ماده با هم سرگرم شوند و احساس تنهایی نکنند.
عروس هلندی مناسب برای اهلی کردن
عروس هلندی مناسب برای اهلی کردن

چه نوع عروس هلندی برای دستی شدن و اهلی شدن مناسب است؟

در خرید عروس هلندی دقت کنید که آنها فقط در سنین خاصی دستی می شوند. بنابراین اگر فردی یک عروس چند ساله را به شما فروخت یا هدیه داد، انتظار رام شدن و سخن گفتن را از او نداشته باشید چون که کار از کار گذشته است. برای اینکه بهترین پرنده را برای دستی شدن خریداری کرده باشید، حتما نکات زیر را قبل از تهیه پرنده مد نظر قرار دهید :

الف – حتما جنس نر را تهیه کنید چون که جسورتر هستند و برای اهلی شدن اشتیاق بیشتری دارند. عروس هلندی های ماده معمولا ساکت و گوشه گیر هستند و برای دستی کردن آنها باید زمان زیادی را بگذرانید.

ب – حتما از خود پرورش دهنده ها خرید کنید، فروشنده ها و واسطه ها از خلق و خو، سن و جنس عروس هلندی خبر ندارند و اگر هم داشته باشند مطمئن نیستند چون که با تعداد زیادی از آنها سر و کار دارد. اما پرورش دهنده ای که عروس هلندی خود را از جوجگی بزرگ کرده باشد، با خلق و خو و غذای مورد علاقه او آشنایی دارد و حتی می تواند سن و جنس پرنده را به شما بگوید. 

ج – قبل از خرید حتما وضعیت پرنده را از نزدیک بررسی کنید، پرنده های بی حال و خواب و آلوده و کسل، به احتمال خیلی زیادی بیمار هستند و باید از خرید آنها خودداری کنید. پرنده هایی که سرحال هستند و اشتهای خوبی دارند و به خودشان می رسند طبیعتا سالم هستند.

د – بهترین سن برای یک عروس هلندی مستعد یادگیری و آموزش ، بین ۳ الی ۴ ماهگی است. سعی کنید پرنده ای را بخرید که در این سن قرار دارد، همانطور که گفته شد پرورش دهنده خود پرنده سن و جنس دقیق جوجه خود را می داند.

پس اگر عروس هلندی شما بیشتر از یکسال سن داشت، باید قید آموزش و دستی کردن او را بزنید چون که از این سن به بعد ثبات شخصیتی پیدا خواهد کرد و امکان تغییر در رفتار او مشکل است. مگر اینکه تلاش زیادی به خرج دهید که نیاز به اشتیاق و اراده بالا دارد. 

و – همه نژادهای عروس هلندی هوش یکسانی دارند و قابلیت دستی شدن را دارند، بنابراین به شایعات توجه نکنید.

مراحل اهلی کردن عروس هلندی 

زمانی که پرنده را خریداری کردید، باید اتاق مخصوصی را برای او در نظر بگیرید، چون که آنها هنگام ورود به محیط جدید استرس زیادی خواهند داشت و باید کمترین رفت و آمد را به اتاق او داشته باشید تا در آرامش کامل به محیط جدید عادت کند. 

فقط کسی که پرنده را خریداری کرده می تواند اب و غذا را برای او ببرد، بعد از پر کردن آبخوری و دانخوری می توانید کنار قفس بشینید، بدون اینکه کار خاصی انجام دهید. اما اگر احساس کردید که پرنده از وجود شما در اتاق معذب است و خود را به دیواره آن می چسباند، می توانید او را تنها بذارید. نگران نباشید به مرور زمان به شما و مکان جدید عادت خواهد کرد، بدون اینکه نیاز به انجام کار خاصی باشد.

به عنوان اولین گام جهت دستی کردن عروس هلندی شما می بایست ترس، استرس و بی قراری پرنده را از بین ببرید. برای این کار از حرکت های ناگهانی در جلوی قفس پرنده جداً خودداری کنید چرا که باعث استرس پرنده می شود. باید ابتدا حضور خود را به پرنده اعلام کنید سپس به سمت قفس او حرکت کنید. زمانی که می خواهید به اتاق عروس هلندی وارد شوید باید چندین بار با ملایمت و لحنی مهربانانه نام پرنده را صدا بزنید تا از حضور شما آگاه شود.

وقتی اطراف قفس پرنده هستید سعی کنید سکوت را رعایت کنید و به عبارتی آرامش را به او هدیه دهید. یکی از روش هایی که پیشنهاد می شود قرار دادن دست ها در پشت خود است تا پرنده از امنیت خود اطمینان داشته باشد. در حالت کلی باید این باور را به او القا کنید که همه چیز عالی است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

بعد از گذشت دو هفته که پرنده آرامش خود را به دست آورد و به حضور شما عادت کرد، می توانید مقداری از دانه های مورد علاقه او را در دست خود قرار داده و دستتان را به آرامی به سمت قفس او ببرید و در جلوی دهان او بگذارید، چند لحظه در همان حالت بماند و واکنش عروس هلندی خود را رصد کنید.

آموزش دستی کردن عروس هلندی
آموزش دستی کردن عروس هلندی

در صورتی که پرنده داد زد و به گوشه قفس فرار کرد، یا اینکه حالت پرخاشگرانه به خود گرفت و دستتان را گاز گرفت. به هیچ نترسید و دستتان را نکشید، حتی اگر انگشت تان را زخمی کرد. به آرامی دستتان را از قفس بیرون بیاورید و این کار را به زمان دیگری موکول کنید تا اینکه عروس هلندی کاملا به این نتیجه برسد که قصد آسیب رساندن به او را ندارید. 

در این حالت است که پرنده دستی خواهد شد و هر زمان که دستتان را داخل قفس ببرید، بر روی دستتان خواهد آمد و می توانید افتخار کنید که عروس هلندی خود را اهلی کرده اید. 

اگر عروس هلندی شما از کسی یا چیزی ترسیده است و قصد رام کردن او را دارید، می توانید به همین روش اقدام کنید، اما اگر پرنده قصد گاز گرفتن دست شما را داشت، تحت هیچ عنوانی دستتان را نکشید حتی اگر خون بیاید، برای در امان ماندن از گاز عروس هلندی حتما از دستکش های چند لایه استفاده کنید. 

بعد از گذشت چند روز پرنده از سمت شما هیچ احساس خطری نخواهد کرد. اولین باری که عروس هلندی بر روی دست شما نشست، اجازه دهید که برای چند دقیقه در داخل قفس بماند، در حالی که روی دست تان نشسته است. پس از چند دقیقه به آرامی دست خود را از قفس بیرون بیاورید، اما اگر پرنده از روی دست شما پایین آمد ، این بدان معناست که هنوز تمایل به بیرون آمدن از قفس ندارد و این کار می توانید به زمان دیگری موکول کنید. 

بعد از گذشت چند روز که این عمل را تکرار کردید می توانید دست خود  را به همراه پرنده از داخل قفس خارج کنید. این کار بر خلاف امنیت پرنده است اما اکنون او به شما اعتماد دارد و حاضر است با شما به ماجراجویی بپردازد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که برخی از عروس های هلندی شاید به زمان بیشتری برای ترک منطقه امن خود نیاز داشته باشند از این رو باید صبر و شکیبایی زیادی به خرج دهید.

نکته مهم : برای دستی کردن عروس هلندی، زمانی که می خواهید پرنده را از قفس بیرون بیاورید ابتدا از کوتاه بودن بال های مخصوص پرواز او اطمینان حاصل کنید و همچنین تمامی درها و پنجره ها رو ببندید تا فکر فرار به سرش نزند. اگر قصد دارید پرنده خود را به صورت آزادانه در اتاق رها کنید، باید این کار را بعد از اهلی شدن او انجام دهید تا خود را به در و دیوار نکوبد. 

فرمان دادن به عروس هلندی 

یکی دیگر از کارهایی که برای دستی کردن عروس هلندی باید انجام دهید فرمان دادن است. وقتی که پرنده به بالا آمدن بر روی دست شما عادت کند شما می توانید انواع روش های جالب و سرگرم کننده ای را به آن یاد دهید. وقتی که شما انگشت خود را به سمت سینه یا شکم عروس هلندی می برید، در واقع به او فرمان پریدن بر روی دست خود را می دهید و در این موقع شما باید مکرر کلمه ” بپر بالا ” را تکرار کنید. بعد از مدتی که پرنده به این حالت عادت کرد شما تنها کافیست کلمه بپر بالا را تکرار کنید تا پرنده بر روی دست شما قرار بگیرد.

می توانید شکل برعکس این حالت را نیز به پرنده آموزش دهید؛ در واقع ابتدا باید عروس هلندی یاد بگیرد وقتی که کف دست خود را به سوی زمین می گیرید از روی دست شما پیاده شود و در این هنگام باید شما مکررا کلمه ” بیا پایین ”  را تکرار کنید تا در ذهن پرنده بماند. بعد از چند روز می توانید فرمان ” بیا پایین ” را بدهید تا پرنده از دست شما پیاده شود. اگر این دو فرمان را به پرنده یاد دهید کنترل بیشتری بر روی آن خواهید داشت. این کار را برای دستی کردن عروس هلندی بیشتر به هنگام قرار دادن پرنده در قفس و یا خارج کردن آن می توانید انجام دهید. 

نوازش روشی تاثیرگذار برای دستی کردن عروس هلندی 

بعد از آن که عروس هلندی شما این دو فرمان را کاملا آموزش دید، می توانید او را به لمس و نوازش کردن نیز عادت دهید. عروس هلندی نوازش قسمت های سر، پشت، گونه، بخش های زیر بال را خیلی دوست دارد. البته بسیاری بر این باورند که پرنده نوازش شکم را دوست دارد که صحیح نمی باشد. شما باید قسمت های مختلف بدن این پرنده را لمس کنید تا این که بفهمید کدام قسمت برای او خوشایند تر است. وقتی که توانستید در این کار موفق شوید پرنده به نشانه لذت و رضایت نوک خود را به هم می زند و همچنین مردمک چشمش تغییر می کند و در حالت کلی می توانید آرامش را در او ببینید.

سوالات متداول 

آیا میتوان چند عروس هلندی را به صورت همزمان دستی کرد؟

دستی کردن چند عروس هلندی با یکدیگر به دلیل اینکه توجه آنها به همدیگر جلب می شود، دشوار است. بهتر است برای دستی کردن آنها را از یکدیگر جدا کنید در این شرایط نیز به دلیل وابستگی عروس هلندی ها به  همدیگر امکان اینکه آموزش های شما نتیجه بخش نشود بسیار است.

چقدر طول میکشد تا عروس هلندی رام و دستی شود؟

برای دستی کردن عروس هلندی نمیتوان یک بازه زمانی دقیقی تعیین کرد چون بسته به اجتماعی بودن، عادت به شما و محیط جدید، میزان انس گرفتگی روند دستی شدن به کندی و یا به سرعت طی خواهد شد که ممکن است برخی از آنها بعد از دو هفته و برخی دیگر حداقل دو ماه طول بکشد. 

بنابراین در این زمینه صبوری لازم را داشته باشید و به پرنده خود وقت بدهید. 

عروس هلندی سن بالا را میتوان دستی کرد؟

عروس هلندی های سن بالا را هم میتوان با آموزش های مداوم رام کرد اما ممکن است این کار مقداری زمان بر باشد. زیرا با گذر از سن یک سالگی میزان آموزش پذیری آنها به شدت پایین می آید. 

چنانچه عروس هلندی سن بالای شما اجتماعی است به راحتی دستی خواهد شد.

بهترین سن برای رام و دستی کردن عروس هلندی 

بهترین سن عروس هلندی برای رام شدن سه ماهگی می باشد و تا سن ۸ ماهگی شیوه آموزش پذیری آنها به سرعت طی خواهد شد اما با گذر از هست ماهگی روند یادگیری دچار کندی خواهد شد. 

چگونه میتوان عروس هلندی ترسیده را رام و دستی کرد؟

در مواجهه با عروس هلندی ترسیده به آرامی نزدیک  قفس شوید و با لحنی آرام با آن صحبت کنید. برای کاهش استرس پرنده دو قطره گلاب طبیعی در دهانش بچکانید. همچنین به زور آن را از قفس بیرون نیاورید تا آرام شود. پس از آنکه عروس هلندی آرام شد. 

غذایی که به آن علاقه دارد را بر روی دست خود قرار دهید و به داخل قفس ببرید. 

سخن آخر 

در حالت کلی بدانید که تمام عروس هلندی های جوجه و جوان مستعد یادگیری و اهلی شدن هستند و این به تلاش شما بستگی دارد که چقدر برای پرنده وقت بگذارید. اگر با صبر و حوصله برای آموزش او اقدام کنید و از انواع مواد غذایی در تغذیه او استفاده کنید و مهر و محبت خود را به او نشان دهید،  مسلما پرنده نیز به شما عادت خواهد

نوشته های مشابه

‫۳,۱۹۳ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    من دو هفتست عروس هلندی نر خریدم ۳ ماهشه
    رو دستم میاد ولی خب اکثر وقتا نوک میزنه و نمیزاره نوازشش کنم
    خیلی هم شلوغ میکنه و صداش بلنده
    موقع خواب هم پرهاش پف میکنن
    گلاب هم تو آبش ریختم ولی فایده نداشت برای اروم شدنش

    1. سلام پریسا جان
      تو دستتو تکون میدی این باعث ترس پرندت میشه دستت رو سمتش بردنی بی حرکت نگهدار که استرس بهش وارد نشه و گاز نگیره

  2. سلام وقت بخیر
    من یک هفتس یه عروس گرفتم و میخوام دستب کنم امروز یه قفس براش خریدم اگه قفسش رو عوض کنم امکانش هست عوض کردن قفسش تو دستی شدنش اشکال ایجاد کنه

    1. سلام احسان جان
      عروس هلندیا جابجا شدن و عوض شدن محیطشونو دوس ندارن برای همین ممکنه که استرس بگیره
      در نتیجه باید اجازه بدی به محیط جدیدش عادت کنه بعدش دستی کنی
      سنشم باید کمتر از یه سال باشه

  3. با سلام من عروس هلندی از جنس کوکاتیل دارم حدوداً ۳ ماهه است از دستم غذا میخوره ولی وقتی دستمو بدون غذا داخل قفس میبرم صدایی عجیب میده و دستمو گاز میگیره من چیکار کنم تا دستی بشه و منو گاز نگیره

    1. سلام ارشیا جان
      میترسه از حرکت دستت که گازت میگیره
      تو چند وقته این پرنده رو داری؟؟
      معلومه هنوز نه به تو نه به محیط جدید عادت نکرده
      تمامی راهکارهای لازم تو مقاله گفته شده مطالعه کنید

  4. سلام من یه عروس هلندی ماده خریدم بعدش نره ازش می‌ترسه باید چکارکنم

    1. سلام امیررضا
      نحوه ی جفت انداختنت درست نیس به خاطر همین
      باد بذاریشون تو قفسای جدا قفساشونم بذاری پیش هم
      رفته رفته که به حضور هم تو یه محیط عادت کردن نر برای ماده آواز میخونه و ماده هم جواب میده
      اونموقع می تونی بذاریشون پیش هم
      حالا مدتی که طول می کشه اینا به هم عادت کنن ممکنه چند هفته طول بکشه
      برای همین نباید عجله کنی

  5. سلام من یک عروس هلندی یک ساله دارم میخاستم بدونم چطوری باید رامش کنم

    1. سلام آیسان جان
      بهترین سن برای رام کردن عروس هلندی ۳-۴ ماهگیه
      بعد از اون رفته رفته که سنش بیشتر میشه و به یک سالگی میرسه دیگه سخته که بتونی بهش آموزش بدی و رامش کنی
      برای همین باید خیلی خیلی صبور باشی و زمان زیادی رو بذاری
      بقیه ی موارد هم توی مقاله به طور کامل توضیح داده شدن

      1. سلام ببخشید من عروس هلندی چهارماهه خریدم دو روزه براحتی دستی شد بخاطر همین موضوع میگن این ماده است درصورتی که بما گفتن نرهست میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

        1. سلام اعظم جان
          اینطوری اصلا نمیشه گفت که نره یا مادس
          چون درصد خطاش خیلی بالاس
          یا باید صبر کنی پرندت به سن بلوغ برسه بعد بیای با راهکارهایی که تو این مقاله گفته شده جنسیتشو تشخیص بدی :
          تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی به صورت عملی
          یا هم باید ببری دامپزشکی ازش یه آزمایش پر بگیرن تا دقیق مشخص بشه

  6. سلام من یه عروس هلندی از نژاد وایت فیس دارم الان تقریبا یک سالشه قبلا خیلی اروم بود الان هم خوبه ولی به خوارم خیلی وابسته است به غیر از خواهرم کسی دست ببره پیشش دستشو گاز میگیره حتی بعضی وقت ها هم خودش میاد سمتمون و گازمون میگیره ولی قبلا خیلی اروم بود و کلی اواز میخونه

    1. سلام رها جان
      عروس هلندیا اگه تا سن یه سالگی جفت نداشته باشن صاحبشونو به عنوان جفتشون در نظر می گیرن و به اون وابسته میشن
      برای همین چون اعتماد کافی رو به بقیه ی افراد ندارن نسبت به اونا چنین رفتاری رو نشون میدن
      نباید سعی کنی دستتو ببری جلوش چون اینطوری بهش استرس وارد میشه و در نهایت ممکنه افسرده بشه

  7. سلام وقت بخیر من یه عروس هلندی دو ماهه از خونه بابام آوردم اونجا اصلا توی قفس نبود و آزاد بود الان توی قفس میزارمش میچسبه به قفس و هیچی نمیخوره آزادش میکنم می‌ره بالای کمد و بازم هیچی نمیخوره دوتا عروس هلندی بالغ هم کنار قفسش هست ممکنه به خاطر حضور اونا باشه؟

    1. سلام زینب جان
      اون چون محیط نگهداری و شرایط زندگیش عوض شده برای همین به شدت استرس داره
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه ولی بسته به شرایط نگهداری پرنده این مدت می تونه بیشتر و یا کمتر هم باشه
      حالا هرچقدر که محیطش آروم باشه، بهش استرس وارد نشه، سعی نکنی به زور بگیریش به آب و غذاش رسیدگی کنی و …
      سریع تر عادت می کنه

  8. سلام مم سه عروس هلندی گرفتم که از نوزادی ولی چون بلد نبودم چطوری ازش نگهداری کنم دادیم کسی که پرنده داره ازش نگهداری کنه و بعد اینکه از سریلاک تموم شد و دانه خور شد برام داد ااا تقریبا شش ماهشه وداره یواش یواش بهم عادت میکنه و تقلید صدا اینها میکنه ولی یه موردی داره وقتی داخل قفس هستش میاد دستم که بیارمش بیرون تما وقتی میارم بیرون رو دستم نمیمونه میره پایین ‌وقتی هم میخواد بره قفس میره جلوی قفس یه حرکاتی درمیاره و میخونه که یعنی میخواد بره داخل قفسش وقتی میخوام من برش دارم بزارم داخل ازم فرار میکنه و رو دستم نمیاد میشه بگید چیکارش کنم که ازم فرار نکنه و راستی میشه بگید چطوری حمامش کنم

    1. سلام لیلا جان
      اون هنوز به طور کامل بهت اعتماد نداره و خودتم داری میگی که یواش یواش داره بهت عادت می کنه
      باید بهش زمان بدی تا سازگار بشه
      به علاوه از هرگونه استرس دورش نگهداری
      راه های دستی کردنش هم توی مقاله گفته شدن لطفا به دقت بخونش
      برای حمام کردنش آبی که استفاده می کنی باید بدون کلر باشه چون کلر داشتنش به شدت پوستشو خشک میکنه
      به علاوه از هیچگونه شامپو و صابونی استفاده نکن
      دمای آب هم باید ولرم و حدود ۴۰ درجه باشه
      می تونی آب رو پر کنی تو یه کاسه ی کم عمق بذاری تو قفسش تا خودش بره حمام کنه و یا پر کنی تو یه آب پاش آروم بپاشی رو پرهاش
      البته مورد دوم رو ممکنه پرنده دوس نداشته باشه امتحان کن اگه دوس داشت انجام بده
      به هیچ عنوان هم با سشوار خشکش نکن
      فقط آب پرهاشو با یه حوله ی نرم و تمیز بگیر بذار تا خشک بشه

  9. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم من این جا کل نکات رو خوانده ام و نظرات رو دیده ام دستم رو به ارومی داخل قفس میکنم و نزدیک نزدیک بهشون میشم ولی همین که به شکمش میرسم میرن عقب یه بار یکیشون یه پاش رو روی انگشت من گذاشت یک دقیقه ای شد دیگه پاش رو نذاشت الان باید دستم رو داخل قفس ببرم ؟ اگه باید ببرم باید هر چند وقت یه بار دستم رو ببرم توی قفس ؟ ممنون میشم اگه جواب بدید با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام امیرجان
      ببین اولش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش برای کاهش استرسش خوبه
      بعد دستت رو به آرذومی ببر داخل قفس جوری که حرکت ندی
      چون از حرکت دست میترسن
      گاها دونی که دوست دارن رو بذار رو دستت و ببر سمتشون رفته رفته رفتارشون تغییر میکنه

      1. سلام گلاب رو داخل ابخوریش میریزم
        شکمش رو که نوازش میکنم خودش یه پاش رو میاره میزاره روی انگشتم منم یواش یواش انگشتم رو به بالا میبرم تا دو تا پاش رو انگشتم باشه تونستم بزارمش روی انگشتم ولی سرش رو که اورد پایین و دید که روی انگشتمه سریع بال زد و فرار کرد

        1. ببین باید صبر و حوصله ی کافی رو تو این زمینه داشته باشی
          چون اون تازه تازه داره بهت عادت می کنه و طبیعیه که استرس داشته باشه
          برای همین هی باشد این کارو تکرار کنی و هر دفعه که میاد رو دستت بهش خوراکی تشویقی بدی
          اینطوری بشتر ترغیب میشه که بشینه رو دستت و فرار نکنه

      2. اصلا روی دستم نمیاد خودم به زور میارمش روی انگشتم میخوام سرش رو نوازش کنم ولی فرار میکنه چون نیمه دستیه دستم رو تا ۵ سانتیش میتونم ببرم دیشب هم یکیشون صداش باز شد

        1. بهش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش تو کاهش استرسش موثره و برا اینکه بیاد رو دستت
          باید تکنیک های خاص رو اجرا کنی که تو مقاله کامل نوشته شده

  10. سلام خسته نباشید ببخشید من یک عروس هلندی یک سال ویک ماه خریدم قبل از خرید نمیدونستم که اگر بزرگ باشه رام نمیشه حالا یعنی اصلا هیچ راهی ندارد رام بشه آخه چند کلمه حرف میزند ولی اصلا نمی زاره بهش دست بزنیم چکار کنم

    1. سلام افسانه جان
      بعد از یک سالگی دستی کردنش سخته و زمان می بره
      برای همین باید صبر و حوصله ی زیادی داشته باشی و زمان زیادی رو اختصاص بدی

  11. من دو روز پیش عروس هلندی خریدم الان دستی شده از دستم غذا میخوره دستمم میبرم سمتش میشینه رو دستم ۳ ماهش هست اینجا گفته حداقل دو هفته زمان نیازه طبیعیه انقدر سریع دستی شدن؟

    1. سلام محمد
      بله بسته به شرایط نگهداریش ممکنه زود تر از اون زمان و یا دیر تر از اون دستی بشه

  12. الان ۳ روزه که عروس هلندی وارد خونه شده اون به خونه عادت کرده ولی از نزدیک شدن بهش می ترسه الان باید چیکار کنم ؟

    1. سلام زینب
      چون تازه خریدیش برای همین به محیط و شرایط جدیدش عادت نداره
      و دچار استرس شده
      جای نگرانی نیس حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
      تو این مدت نباید سعی کنی بیاریش رو دستت یا وادارش کنی کاری رو انجام بده چون استرسش بیشتر میشه

  13. سلام ۲ روزه عروس هلندی خریدم و هنوز دستی نشده چند ساعته داره سعی میکنه در قفس رو باز کنه و خودشو دیوونه کرده آزادش کنم یا نه؟

    1. سلام محمد
      تو دو روز انتظار دستی شدنو ازش نداشته باش
      اونو تازه خریدی و و ارد یه محیط جدید با آدمای جدید شده برای همون استرس داره
      حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
      برای کم شدن استرسش دو قطره گلاب یا عرق گل گاو زبان بچکون تو آبخوریش تا مصرف کنه

  14. سلام من یه عروس دارم چهار ماهه دستی ورام شده ولی چجوری حرف زدن بهش یاد بدم

      1. سلام وقتتون بخیر از کجا میتونم عروس هلندی بخرم که سالم ومطمئن باشه ؟

        1. سلام مینا
          باید از فروشنده های معتبر و یا پرورش دهنده ها تو شهر خودتون سوال کنی

  15. سلام و عرض ادب
    ببخشید نمی‌دونم چرا عروس هلندی من تخم مرغ آپز،هویج،میوجات و سبزیجات نمیخور؟
    کسی می‌دونه چرا؟
    حتىٰ داخل پیش دستی هم گذاشتم نخورد😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔😔

    1. سلام هادی
      این ربطی به پیش دستی، بشقاب و یا کاسه نداره
      یا مزه شونو دوس نداره یا هم به طور اصولی نمیدی بهش
      باید خردشون کنی یعنی قطعاتشون کوچیک باشه یا هم رندشون کنی
      اگه نمی خوره می تونی اونارو با هر غذایی که دوس داره قاطی کنی و بهش بدی
      و یا اینکه پودر سوخاری مخصوص پرنده تهیه کنی و هفته ای دو بار اونارو با پودر سخاری قاطی کنی و بهش بدی
      فقط دقت کن که به هیچ وجه پودر سوخاری رو خالی خالی برای پرنده استفاده نکنی و حتما به غذای مرطوب ترکیبش کنی

  16. سلام و عرض ادب
    ببخشید نمی‌دونم چرا عروس هلندی من تخم مرغ آپز،هویج،میوجات و سبزیجات نمیخور؟
    کسی می‌دونه چرا؟
    حتىٰ داخل پیش دستی هم گذاشتم نخورد

    1. سلام احد جان
      تو این موارد رو باید با دانی که دوست داره مخلوط کنی و به خوردش بدی
      هویج باید کامل آبش گرفته بشه وگرنه نمیخوره
      تخم مرغ سفیدش توصیه میشه

  17. سلام من ۸ روزی میشد عروس هلندی نر خریده بودم تجربه نگهداری هم نداشتم دوروز آخر بیشتر می‌خوابید پکر بود که جایی رفتیم خونه گذاشتم نبردم با خودم وقتی برگشتم دیدم مرده .🥺غذا هم براش تخم مرغ آب‌پز رنده شده.تکه نان .برنج پخته شده با غذای مخصوص خودشون تخمه اینا قاطی داشت میذاشتم.
    الان میترسم یکی دیگ بخرم بازم بمیره زود چکار کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید🥺

    1. سلام صدرا
      عروس هلندی رو که می خری چون به شرایط جدید زندگیش عادت نداره
      برای همین استرس داره
      تو این مدت نیازه که دائما روش نظارت داشته باشی و بهش برسی آروم باهاش ارتباط برقرار کنی تا عادت کنه نه که تنهاش بذاری تو خونه
      اگه فرصت کافی رو داری باهاش حرف بزنی بازی کنی به غذاش رسیدگی کنی اگه توان اینو داری که موقع مریضیش ببری دامپزشکی
      تهیه کن اگه نه بهتره بی خیال شی

    2. عروس رو که نباید نون و برنج بدی.من عروس داشتم نون خورد دو روز بعد مرد

  18. سلام خسته نباشید من دوروزه یه عروس نر هفت ماهه خریدم . توی بخش هایی از روز حدود۵تا۶ دقیقه خودش رو میخارونه دلیلش چیه؟

    1. سلام امیرمحمد جان
      این شپش داره
      اسپری ضد شپش میخری و محیط قرارگیری رو با محلول جرمی ساید پی ضدعفونی کن

  19. سلام وقتتون بخیر
    من دوتا عروس هلندی از پسر خالم گرفتم و فردا قراره بیارنش خونه خوب طبیعتا به صاحب قبلش وابستس وقتی که پیش پسرخالم بودن همیشه بیرون قفس بودن سوالم اینه که وقتی میارمشون پیش خودم باید مثل محیط زندگی قبلیشون بهشون اجازه بیرون موندن از قفسشونو بدم یا نه بزارم عادت کنن بعد بهشون اجازه بدم؟

    1. سلام لونا
      چون اونا قراره وارد یه محیط جدید بشن و به شرایطش عادت ندارن
      برای همین به احتمال زیاد استرس خواند داشت
      اگه بذاری بیرون از قفس باشن ممکنه تو برگردوندنشون دچار مشکل بشی
      برای همین توصیه میشه اجازه بدی که بهت عادت کنن و هر موقع که اعتماد کردن آزاد بذاریشون

  20. سلام من ی عروس ۱ سال و نیم دارم نر هست من مثلا چند ساعت پیش نازش میکردم گاز نمیگرفت دوباره که دستم میبرم داخل قفس میاد رو دستم دوباره میخوام نازش کنم دوباره گاز میگیره تقریبا ۳ یا ۴ هفته میشه گرفتم گلابم برا کاهش استرس ریختم تو آبش دلیلش چیه

    1. سلام علی
      اون هنوز به اندازه ی کافی بهت اعتماد نداره و رفتارشم به همین دلیله
      رفته رفته اعتمادش بهت بیشتر میشه

  21. سلام خسته نباشید من ی عروس هلندی حدود۵۰ روزه خریدم روز اول ک اوردمش پسرخالم دست تو قفسش کرد و خیلی ترسید
    الان دو روزه کز کرده ی گوشه روز اول اصا غذا نمیخورد
    چیکار کنم ترسش کم بشه
    وقتی غذا میخوره میرم میبینم، دیگ نمیخوره و دست میکشه

    1. سلام سجاد
      این رفتارش به خاطر استرسیه که بهش وارد شده یه مدت طول میکشه تا دوباره اعتمادشو به دست بیاری
      باید روزانه یه مدت باهاش حرف بزنی آروم و بهش از غذاهای مورد علاقه ش بدی
      از هرگونه استرس دور نگهش داری
      برای آرامشش می تونی دو قطره گلاب یا عرق گل گاو زبان بچکونی تو آب آبخوریش تا مصرف کنه

  22. سلام از چند ماهگی باید شروع بع تمرین دادن بع عروس کرد

    1. سلام دوست عزیز
      از سه ماهگی باید تمریناتتون رو شروع کنید

  23. سلام من عروس هلندی ۸ ماه دارم که ۲۳ روز است آن را خریدم نر هست به هیچ عنوان نمیزاره نازش کنم اصلا نمیاد روی دستم ولی از دستم غذا میگیره بعضی وقتا بعد از تموم شدن غذای روی انگشتم انگشتم را گاز میگیرد، چه کار کنم دستی شود

    1. سلام ساقی پور عزیز
      این هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      و طبیعیه که یک چنین رفتاری رو نشون بده
      دو قطره گلاب طبیعی برای کاهش استرس بریز تو دهنش
      و اجازه بده یه مدت تو حال خودش باشه و عادت کنه به همه چی

  24. سلام من یه عروس هلندی ۴ماهه دارم پرهاشو والدینش کندن تا حدودی میخواستم بدونم پرهاش دوباره رشد میکنن

    1. سلام مظفری جان
      بله درمیاد از مکمل نکتون آر هم میتونی استفاده کنی
      بهتره که پرندت هم از والدین جدا کنی تا منجر به تلف شدنش نشدن

  25. سلام من تازه ۲هفته است که عروس خریدم از من یه نره یه ماده نره اهلی هست ولی ماده وحشی باید چیکار بکنم تا اهلی و دستی بشه

    1. سلام مهلا جان
      باید اون پرندت رو که میخوای دستی بشه رو از بقیه جدا کنی
      وگرنه توجهشون به همدیگه جلب میشه و امکان دستی کردن سخت
      سایر موارد لازم تو مقاله گفته شده مطالعه کن

  26. سلام من یه عروس هلندی دارم ازاون موقع که خریدم آب بازی نکرده..آب هم که میزارم آب بازی نمیکنه چیکارکنم..ممنون.

    1. سلام هاشم جان
      میتونی از اسپری کردن آب استفاده کنی
      از فاصله دور آب رو اسپری کن به پرهاش

        1. خواهش می کنم هاشم عزیز

        2. سلام یک عروس هلندی ۸ماه دارم دستی نیست دستی میشه یانه

        3. سلام حسن جان
          متاسفانه سنش برای دستی شدن زیاده
          و باید از سه ماهگی دستی میکردینش
          الان به سختی امکانش هست

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به شیوه نگهداری هرکس متفاوته
      در کل ۱۰ الی ۱۵ سال

  27. سلام من عروس دارم و به ما عادت کرده از دست غذا میخوره و تقریباً چهار ماه داره
    من وقتی از قفس بیرون میارمش رو دستم برای چند ثانیه میمونه و بعد از دیدن جایی که می‌تونه بره پرواز می‌کنه رو دستم خیلی نمی‌مونه اما روی شونم میمونه من میخواستم بدونم چیکار کنم که از رو دستم پرواز نکنه ممنون و خسته نباشید

    1. سلام سهیل
      اول اینکه هوز جوجس و یکم استرس داره
      بعدشم اینکه به مرور که بزرگتر میشه بیشتر بهت اعتماد می کنه و می تونه رو دستت بشینه
      می تونی کف دستت یکم از غذاهای مورد علاقه ش بریزی

  28. سلام ببخشید من دیشب یه عروس هلندی خریدم خیلی میلرزه کنار بخاری هم گذاشتمش بازم میلرزه دلیلش چی میتونه باشه جای نگرانی هست یا نه؟؟

    1. سلام مریم جان
      استرس هم دلیل دیگه برای لرزیدن هست
      ذو قطره گلاب طبیعی بچکون تو حلقش

  29. سلام من ۲تا عروس نر دارم که حدوداً۶ماهن
    هم تو دستم دون میخورن هم اببازی میکنن ولی بعضی وقتا یهویی خود به خود گاز میگیرن بعد دوباره میان میشینن رو دستم چیکار کنم که این رفتارشون درست شه؟

    1. سلام دوست عزیز
      این گاز گرفتن ناشی از استرس شدیدی هست که به پرنده هات وارد میکنی میترسن و اینجور از خودشون واکنش نشون میدن
      از اونجایی که پرنده های حساسی هستن
      دستتو سمتشون بردنی بی حرکت نگهدار تا نترسن

    2. سلام من یدونه عروس هلندی نردارم ۷ماهه هست به محیط عادت کرده ولی وقتی دستمو میبرم جلوش تا بیادپرواز میکنه میره روی پردمون و نمیزاره نازش کنیم لطفا جواب بدید

      1. سلام بهار جان
        از حرکت دستتون میترسه و بهش استرس وارد میشه
        دو قطره گلاب طبیعی بریز تو حلقش

    1. سلام سارینا
      لطفا فقط یکبار سوالت رو درج کن
      تو مقاله توضیح داده شده مطالعه کن

      1. سلام من ی عروس تقريبا یک ساله دارم که خیلی فازی بعضی وقت ها میزاره بیرون نازش کنم بعضی وقتا هم منو گاز میگیره باید چیکار کنم که رام شه و به من اعتماد کنه میشه بگین؟

        1. سلامرهام جان
          تمامی موارد لازم در این زمینه تو مقاله نوشته شده

      1. سلام دوست عزیز
        مقاله برای شما نوشته شده زحمت بکش بخون

  30. سلام خوب هستین من یه دوتا عروس هلندی دارم امکانش هست دوتاشون دستی بشن

    1. خیر توجهشون بهم جلب میشه و یاد نمیگیرن

      1. سلام چندروزی میشه عروس هلندی نر خریدیم دو تا دختر کوچیک دارم که عاشق پرنده آن.ولی فعلا از دست می‌ترسه گاز میگیره دستت النگو یا انگشتر میبینه گیر میده بهش با نوکش هی میگیرتشون ولی اصلا دوست نداره از قفس بیرون بیاد سه روزی میشه خریدمش .و فروشنذه گفت پرهاشو بچینم دوتاشو راحت دستی میشه منم نمی‌دونستم حالا چیکار کنم استرس زیاد وارد شد بهش ؟پزش چه مدت طول می‌کشه دربیاد

        1. سلام زهره جان
          خیر چیدن پرها هیچ تاثیری تو دستی شدنش نداره
          فقط اعتماد به نفس پرنده و اعتماد به صاحبش از بین میره و استرس وارد میشه بهش
          اون به کنار چون تازه خریدیش و تو این مدت هم استرس زیادی تجربه کرده برای همین طول میکشه تا سازگار شه
          باید بذاریش تو یه محیط آروم و خلوت و به آب و غذاش رسیدگی کنی
          همچنین نباید پیشش بلند بلند حرف بزنی و یا سعی کنی بگیریش یا نازش کنی
          اگه پرخاشگری می کنه برای کمتر شدن استرش دو قطره گلاب بچکون تو دهنش

  31. سلام من یه۷ماه دارم نره حرفم میزنه ویه ۴ماه طوسی دارم قیافش وکارهاش میخوره ماده باشه وهمش دنبال اون نره میره ولی اون اینومیزنه نمیدونم چرااگه ماده چرااون میزنتش لطفاکمک کنیدجواب بدید

    1. سلام من عروس هلندی خریدم
      یکماه زیر جفت بوده تا دو تا سه هفته خودم سرلاک بهش میدادم ولی اعلام غذا نمی کردوقتی چیندان خالی میشد به زور سرلاک وارد چیندان می کردم برام سواله چرا وقتی گرسنه هست اعلام غذا نمیکرد تمایل به سرلاک نشون نداد بعد یک مدت چشماش نیمه باز بود سرلاک بالا اورد خفه شدش
      سوالم اینه با وجود دوهفته مگه نباید خودش تمایل نشون بده نسبت به خوردن موقعی خریدم یه قسمت زبونش قرمز بود

      1. سلام دوست عزیز
        نه تو باید هر ۱۲ ساعت یه بار بهش ۱۲ سی سی سرلاک میدادی
        این براش کافی بود
        به احتمال زیاد چون بیش از حد تغذیه ش کردی این باعث شده خفه بشه
        یا هم اینکه سرلاک وارد مجرای تنفسیش شده و خفه شده

  32. من ی عروس هلندی لوتینو دارم و ۵ روزی میشه که پیشه من هست ویک سال دارد ولی من راگاز میگیرد ومیترسد

    1. سلام محمد مهدی
      چون تازه آوردیش پیش خودت به محیط و شرایط جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      رفتارش هم به همین خاطره
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه باهات

  33. سلام چندین هفته است که دستم را داخل قفس میکنم و آن دانه نمی‌خورد

    1. سلام امیر
      این نشون میده که هنوز بهت اعتماد نداره
      و باید بیشتر تلاش کنی و صبر و شکیبایی داشته باشه
      چون اوایل ممکنه پرنده واکنشی نشون نده ولی بعدش رفته رفته عادت میکنه

  34. سلام خسته نباشید
    من عروس هلندیم رو وقتی ۲ ماهه بود گرفتم و الان یک سالش شده..اون اوایل خیلی زود بهم اعتماد کرد و دستی شد ولی یه مشکلی هست که هنوزم که یک ساله که با منه داره..وقتی میخوام نوازشش کنم عادتشه که انگشتمو گاز میگیره…خیلی گاز نمیگیره دردم نداره..خودش میاد پیشم که نوازشش کنم و خوشش میاد ولی عادت داره بعضی وقتا هم گازم بگیره.به نظرتون چیکار کنم گاز هاش متوقف شه؟؟

    1. سلام مهلا
      این می تونه به خاطر این باشه که دوست داره جلب توجه و بازیگوشی کنه
      جای نگرانی نداره

    2. سلام خسته نباشید
      عروس هلندی من چند ماه پیش گرفتم و یک سالشه چطور میتونم دست آموزیش کنم

      1. سلام دوست عزیز
        چون سن یکسالگی رو رد کرده به سختی امکان دستی شدنش وجود داره
        اغلب از سه ماهگی تا نه ماهگی میشه به نتیجه رسید

  35. سلام ببخشید پرنده ی من بال بلندی دارد وزمانی که پرواز میکند دیگر رو دست من نمیشیند و روی زمین هم کم میاید
    باید چه کار کنم؟؟؟؟؟

    1. سلام فاطمه
      شاید به خاطر اینه که استرس داره و نمیخواد بیاد رو دستت
      تازه خریدیش ؟

      1. سلام عروس من یه چیزی تو بینیش داره نرمه نمی دونم چیه خیلی نگرانم تقریبا یه ساله کنارمه و ماده هست و اینکه میشه راهنمایی کنید من چطوری به آب عادتش بدم؟
        هروقت می زارم داخل آب می پره بیرون نمی دونم چیکار کنم؟

        1. سلام فاطمه زهرا
          این می تونه به خاطر وارد شدن یه جسم خارجی یعنی پر، پوسته ی دونه ها، گرد و غبار و … باشه
          که یه حالت رسوب مانندی توی بینیش پیدا می کنه و در نهایت ممکنه منجر به بیماری سنگ بینی بشه
          اما باید بگم که اینو نمی تونی توی خونه درمان کنی چون اون باید از بینیش خارج بشه و اگه خودت بخوای این کارو انجام بدی به احتمال زیاد به سیستم تنفسی پرنده آسیب میزنی
          و پرنده استرس زیادی رو تجربه می کنه
          برای همین بهتره یه وقت ویزیت از دامپزشک بگیری
          آبتنی عروس هلندی هم بستگی به خواست خودش داره نباید پرنده رو وادار کنی که آبتنی کنه و یا بندازیش تو ظرف آب
          چون تو این حالت دوباره استرس میگیره
          باد ظرفو بذاری خودش هرموقع که خواست بره توش

  36. سلام من دوتا جوجه عروس هلندی ۱۸تا۲۵ روز دارم هرموقع میخوام بهشون سرلاک بدم شروع به جیغ زدن میکنن یا میخوان گاز بگیرن باید چکار کنم تا اهلی و دستی بشن

    1. سلام ابوالفضل
      احتمالا موقعی که داری بهشون سرلاک میدی بهشون استرس وارد میشه
      برای همین این رفتارو نشون میدن و یا اینکه بهت به اندازه ی کافی اعتماد ندارن
      چون جوجه ن الان خیلی حساسن
      بهترین سن برای دستی کردنشون ۳ -۴ ماهگیه

  37. باسلام عروس هلندی نر که یک ماهی هست مهمونمونه ولی گاز میگیره وحالت هجوم حمله داره چطور میشه رامش کرد

    1. سلام اکبرعزیز
      این هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      از اونجایی که پرنده های حساسی هستن با حرکت دست شما استرس وارد میشه بهش
      و بخاطر ترسش گاز میگیره
      توصیم اینه دستت رو سمتش بردنی بی حرکت نگه دار
      برای کاهش استرس دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش
      و حتما طبق نوشته های مقاله پیش برو رام میشه

  38. سلام من یدونه عروس هلندی لوتینو ۴.۵روزه خریدمش تقریبا ۴ماهشه خیلی وحشی است و استرس داره وقتی نزدیک قفس میشم خودشو میندازه پایین و میزنه خودشو به قفس وقتی هم میگیرم دستم گاز میگیره و براش قطره ب کمپلکس گرفتم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      این هنوز به تو و محیط جدید عادت نکرده
      برای کاهش استرسش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش
      نزدیک قفس هم میشی تند تند حرکت میکنی این باعث استرس بیشترش میشه
      و حالت دفاعیش میشه اون گاز گرفتن شما
      اول بذار به خونتون عادت کنه بعد اقدام کن به دستی کردن وگرنه اینطوری به نتیجه ای نمیرسی

  39. سلام
    پرنده من خیلی زود رام شده اولا از کجا بفهمم نر هست یا ماده
    چرا کف سرش اندازه یه کاخن کچل هست
    چرا زیاد با نوک زیر پر وبالش ور میره ولی پر و بال نمیکنه
    ممنون از راهنمایتون

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص نر و ماده بودن باید تست پر گرفته بشه باید مراجعه کنی دامپزشک این کار رو انجام بده
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره
      برخی از نژاد ها به صورت ژنتیکی کچل هستن
      یا داره پرآرایی میکنه
      یا شپش داره اگر یقین پیدا کردی شپش داره اسپری ضدشپش بخر طریقه مصرفش هم روش نوشته شده
      و با جرمی ساید پی قفسش رو ضدعفونی کن

  40. سلام وقتتون بخیر عروس هلندی من یک هفته است نفس نفس میزنه و همش چرت میزنه ،دمش تکونی میخوره تو‌نفس کشیدنش ،چنددماه قبل هم همینجور شده بود بردم دکتر دوتا قطره داد خوب نشد بعد یه پودر اکسی تتراسایکلین داد چند روز دادم خورد خوب شد الان باز واسش خریدم همون پودر و ولی خوب نمیشه ،کمابیش غذامیخوره ،با جفتش کنار هم بودن از هم جداشون کردم ،خیلی نگرانم چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از بخور اکالیپتوس استفاده کن برای مشکل تنفسیش
      روغن اکالیپتوس میگیری میریزی تو آب جوش میذاری جایی که پرندت هست با استنشاق اون حالش خوب میشه
      فقط حواست باشه که این ترکیب رو نخوره
      فضلش هم چک کن ببین تغییر رنگ داره یا نه

      1. سلام داداش من یک دوماپیش یک عروس گرفتم اوردم خانه برای اینکه فرار نکنه گفتن پرش باید مقداری قیچی کنید اشتباه من این بود یک گوش کردم حالا خیلی میترسه با ظرف خودت از دستم غذا میخوره ولی با دست نه درقفس باز میزارم میادبیرون روی قفس میشینه گوشنه که بشه میره داخل قفس میخوره ماجراش چیه داداشی

        1. سلام بهرامی عزیز
          اصلا نباید قیچی میکردی به شدت به پرندت استرس وارد کردی و ترسیده
          و حتی ممکنه در طولانی مدت افسرده هم بشه
          دو قطره گلاب طبیعی بچکون دهنش تا استرسش کم بشه

  41. سلام خسته نباشیدمن یک عروس هلندی دارم نزدیک دوهفته خریدم سه روزدستی کردمش ولی نزدیک میادمیترسه جوری روشانه بیایدیاپیشم بیایدمیترسه ازگلاب میگیدمیتونم توابخوریش دوقطره بریزم مشکلی نداره

    1. سلام صبا جان
      بله میتونی به آبخوری اضافه کنی تو کاهش استرسش موثره
      و چون تازه خریدی طبیعی که تو دو هفته این رفتاررو نشون نده

  42. سلام
    من دو تا عروس هلندی دارم هر دو بی حالند من چیکار کنم؟

    1. سلام محمد طاهای عزیز
      چک کن ببین فضلشون به چه رنگ هست
      غذا بهشون چی میدادی؟
      به جز بیحالی علائم دیگه ای ندارن

    1. سلام ناشناس
      این شپش ها منحصرا برای پرندگان هست و میزبانش پرنده ها هستن نه انسان
      بنابراین انتقال پیدا نمیکنه

  43. به نظر من، اگه بخوای روي دستت آروم بگيره، باید با آب‌پاش کمی پرنده را خيس کنی،در این صورت نمیتونه بپره،حتما امتحان کنید

  44. سلام تازه عروس هلندی ام را گرفتم او خیلی از من میترسد میخواهم بگیرمش جوری گازم میگیرد که خون میاید و میخوام بیارمش بیرون تا یکم پرواز کنه در قفس رو که وا میکنم میترسه حتی نزدیک در قفس بشه و بع هیچ عنوان نمیاد بیرون باید چه کنم که بیاید بیرون

    1. سلام حانا
      چون تازه خریدیش برای همین به محیط و شرایط جدیدش عادت نداره
      تو رو هم نمیشناسه و اعتمادی بهت نداره ازت می ترسه و استرس می گیره
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه البته بسته به شرایط نگهداری این مدت می تونه بیشتر هم باشه
      حالا تا زمانی که عادت کنه فقط برای دادن آب و غذا دستتو ببر تو قفسش
      ببشین کنار قفس و آروم باهاش حرف بزن و ارتباط برقرار کن
      بهش با دستت از غذاهای مورد علاقه ش بده
      رفته رفته که باهات کنار اومد می تونی دستیش کنی

  45. سلام
    حدودا یه ماه هست عروس هلندی نر خریدیم
    شیش ماهه هست
    ولی اصلا دستی نیست .. وقتی نزدیک قفس میشین فرار میکنه و بی قراری میکنه
    چجوری رامش کنیم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی موارد در مورد نحوه ی رام و دستی کردن عروس هلندی توی مقاله گفته شدن

  46. سلام من یک هفته است یدونه عروس هلندی خریدم ۲ ماهه هستش
    اما خیلی میترسه
    گذاشتمش تو یه اتاق تنها بیشتر ترسید
    در قفس رو باز گذاشتم درومد انقدر خورد به دیوار که گفتم الان میمیره
    بعد میره میشینه بالا پرده تا آخر شب هم پایین نمیاد به زور میکنمش تو قفس
    الان نمیزارم بیرون بیاد غذاش رو برداشتم و میریزم کف دست خودم اونجا میخوره اما بازم فقط غذا میخوره از من میترسه و نوک میزنه میخوام بدونم راهکاری براش دارید؟ بزارم تو قفس بمونه یا در بیارمش تو خونه بره بالا پرده؟

    1. اون بدبخت زبون بسته رو کم مونده بکشی دیگه
      باید بذاریش تو یه محیط آروم و خلوت که آدمای غریبه حضور نداشته باشن نه که تنهایی زندانیش کنی
      به علاوه اونو هنوز تازه خریدیش و به محیط و شرایط جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      نباید بیاریش بیرون از قفس
      باید هرروز آروم بشینی کنار قفسش باهاش آروم حرف بزنی ارتباط برقرار کنی بدون اینکه یه حرکت ناگهانی انجام بدی یا صدای بلندی از خودت در بیاری
      حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه ولی با این شرایطی که تو نگهداریش می کنه ممکنه ۱۰ سال طول بکشه

    2. باسلام عروس هلندی نر که یک ماهی هست مهمونمونه ولی گاز میگیره وحالت هجوم حمله داره چطور میشه رامش کرد

      1. سلام اکبر
        تمامی موارد توی مقاله گفته شدن
        باید بر طبق اون پیش بری

  47. سلام من دو روزی هستش که عروس هلندی آوردم البته قبلش پیش عموم بوده و الان دو ساله هست
    همش وقتی اسمش رو صدا میزنیم سروش رو میخواد بزور بیاره بیرون من باید چکار کنم

    1. سلام ملیکا
      در طول روز یه مدت اجازه بده بیاد بیرون از قفس و باهاش ارتباط برقرار کن و بازی کن تا سرگرم بشه
      ولی حتما مراقبش باش که به اشیای خونه برخورد نکنه و آسیب نبینه

  48. با عرض سلام
    من یک جفت عروس هلندی خریدم بعداز ۲ماه ۳تاتخم گذاشتند و هر ۳تاتخم جوجه شدند والان ۲ماه چندروزه هستند فقط مشکلی که هر ۳تا دارن پرهاشونه پرهاشون از یک طرف دار میاد از یک طرف میریزه یا دست بزنه پر میریزه پرهاشون خیلی میریزه در سن ۶۵روزه هستند هنوز سریلاک میخورند وجدیدن متوجه شدم که پدر و مادر جوجه‌ها هم اینجوری پر ریزی دارند و من بی خبر بودم اگر راه درمانی است راهنمای کنید لطفاً ممنونم با تشکر از شما

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم دارن؟؟
      پرهایی که میریزه ساقه هاشون خونیه؟؟
      تو نواحی که پر ندارن دس بکش ببین پرنده ها احساس درد دارن ؟؟
      غذا بهشون چی میدادی؟؟

      1. با سلام دوباره که وقتتونو در اختیار ما گذاشتین تشکر می‌کنم
        دوست عزیز من وقتی این عروس هلندی ها را خریدم هیچ تجربه‌ای درباره عروس هلندی نداشتم الان احساس می‌کنم سرم کلاه رفته موقع خریدنی به من گفتن اینا تولک بودن و دارن از لک در میان منم ساده حرف اونا را باور کردم ساق پرها خونی نیست خشکه البته یکی دو روز قبل از ریختن کج و کوله میشن خیلی بد فرم بعداً می‌ریزن با عرض پوزش نمی‌تونم دست بزنم بهشون چون وحشی هستند فضله هاشون بله رنگ عوض دارن و ارزن کتون تخم آفتابگردون در هفته ۸ عدد تخم آفتابگردان بهشون میدم و تخم مرغ سیب زمینی آب پز جاونه گندم و عدس و نخود در هفته دو بار سبزیجات چندبار هم میوه انار پرتقال سیب هویج و خیار بهشون میگم باز هم بابت وقتتون تشکر صمیمانه دارم

        1. خب ببین اگه جاشون داره پرهایی جدیدی در میاد جای نگرانی نیس
          واقعا تولک بودن اینا
          به صورت دوره ای پرهاشون میریزه و پرای جدیدی در میارن

  49. سلام عروس من ۴ ماهشه همش می‌خوابه چشماش بستس بعد یهو هیچی نمیگه یهو جیک جیک میکنه بعد همش موهاشو میخارونه دستی نیست نره میشه راهنمایی کنید هم دستی بشه همس خودشو میخارونه

    1. سلام دوست عزیز
      شپش داره
      اسپری ضد شپش بخر طریقه مصرفش روش نوشته شده
      قفسش هم با محلول جرمی ساید پی ضدعفونی کن

      1. سلام یه چند بار از قفس اومده بیرو بعد میره تو وقتی میاد یه جا وایمیسته هیچ کاریم نمیکنه پروازم نمیکنه امکان داره مشکل پرواز داشته باشه؟

        1. ممکنه چون زود از والدینش جدا شده و یا توسط آدما پرورش داده شده
          پرواز رو یاد نگرفته باشه
          باید روزانه یه مدت باهاش تمرین کنی
          یکیم اینکه به خاطر بیماریش ممکنه توان کافی رو برای پرواز نداشته بشه

  50. سلام وقت بخیر چجوری جوجه عروس هلندی که از پدر مادر تغذیه میشن دستی کنم یکیشون سه روزشون یکی دو یکی یک

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره بعد از دونخور شدن اقدام به دستی کردنش بکنی
      چون الان بخوای جدا کنی به مشکل تو نگهداری میخوری

    2. سلام وقت بخیر یک جفت عروس دارم که خیلی پر ریزی دارند حتی بالهاشونو خودشون میکند و بالهای اولش که از همه بلندتر اکثر وقتها خونه چکار کنم هنوز یک سالشون نشده غذا هم بهشون تخم مرغ و ارزن تخم کتون تخمه کرم و سبزی جات و… بهشون میدم الان چکار کنم

      1. سلام عاطفه
        پرکنی یه عارضه ی روانی هست و می تونه ناشی از استرس باشه
        باید عامل استرس رو شناسایی کنی
        این می تونه به خاطر شلوغ و پرفت و آمد بودن محیط، سر و صدای زیاد، دیدن افراد غریبه، شنیدن صداهای بلند حتی صدای تلویزیون و سایر لوازم خونگی، نامناسب بودن دمای محیط و … باشه
        البته به خاطر استرس ناشی از بیماری هم اتفاق میفته
        توی این حالت پرنده در کنار پر کنی علائمی مثل بی حالی، کم اشتهایی، کم تحرکی و تغییر رنگ فضله هم خواهد داشت

  51. سلام عرض ادب احترام نماز روزتون قبول من دیروز عروسی هلندی خریدم یک ساله هس نمیتونم رامش کنم میشه راهنمایی کنین وقدرطول میکشه اهلی بشه یااهلی نمیشه

    1. سلام دوست عزیز
      شما تازه یکروزه گرفتی چجور خواستی تو یک روز دستی بشه؟؟؟
      اون هنوز به تو و محیط جدید عادت نکرده چه برسه بخواد آموزش پذیر بشه

  52. سلام من یک ماهه عروس هلندی آهویی خریدم که حدود ۴,۵ماهشه تا میاد رو دستم سریع پرواز می‌کنه و منو هی گاز میگیره؟😔 کسی می‌دونه باید چیکار کنم تا از رو دستم نپره؟‍؟؟؟.

    1. سلام احد عزیز
      شما دستتو تکون میدی و این حرکت دستتون بهش استرس وارد میکنه
      بخاطر اون گاز میگیره
      برای کاهش استرسش دو قطره گلاب طبیعی بریز تو حلقش

    1. سلام
      بله عزیز دل بهترن زمان براری اهلی شدنش همین الانه !

  53. سلام من یه هفتس عروس هلندی گرفتم فک کنم ۳ ماه ۴ ماهش باشه رو سرش تقریبا اندازه ی سانت پر نداره فکر میکنم داره بیشتر میشه جای خالیش مشکل چیه؟
    اینکه بیشتر اوقات چرت میزنه صداش زیاد در نمیاد چیکار کنم؟؟

    1. این می تونه ناشی از استرسش باشه
      چون تازه خریدیش برای همین به محیط و آدمای جدید عادت نداره و حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه
      بسته به نحوه ی نگهداریش این مدت می تونه بیشتر هم باشه

      1. سلام عروس هلندی های من ساکنان.زیاد جیغ جیغ نمیکنن ولی غذا و آب زیاد میخورن.و خیلی تو قفس با هم بازی میکنم و بال بال میزنن.۲ ماهشونه.من هم زیاد باهاشون نمیتونم بازی کنم به خاطر درسام ولی خوب هر روز ۳ ساعتی وقت می‌زارم.ممکنه که اونها افسردگی گرفته باشن؟!

        1. سلام مهدیس
          باید روزانه به اندازه ی کافی وقت برای برقراری ارتباط و بازی کردن با پرنده داشته باشی
          بله اگه باهاشون کم حرف بزنی ممکنه به خاطر تنهایی افسرده بشن
          دلیل اینکه ماده نر رو میزنه هم می تونه به خاطر حس قلمروطلبی و رقابت بر سر آب و غذا باشه
          باید تو قفسای جدا نگهداریشون کنی تا زمانی که به سن بلوغ برسن و جفتشون کنی

  54. سلام ببخشید طوطی عروس ها تخم مرغ آبپز را میخورن؟
    یا باید چیزی باهاش مخلوط کنیم

    1. سلام کوثر
      این بستگی به خود پرنده داره
      توی اغلب موارد میخورن ولی اگه دیدی نمیخورن می تونی با دونشون قاطی کنی

  55. سلام من دوتا عروس هلندی دارم رو دست میان ولی نمیزارن نازشون کنم هی فرار میکنن از رو دستم یسری گفتن چون جفته رام نمیشن درسته ؟ راهکاری دارید

        1. بله درسته تنها باشه زودتر یاد میگیره

  56. سلام من به عروس ۳ ماه دادن قبلاً اهلیش کردم تا اینکه پسر عمم عروس خودشو آورد خونمون بعد از اون دیگه عروسم بهم اهمیت نمیده و ازم می‌ترسه .چیکار کنم

    1. سلام محمد مهدی جان
      دو قطره گلاب طبیعی بریز تو حلقش تو کاهش استرسش موثره

  57. سبام من ۱ماهه عروس هلندی خریدم چند بار سعی کردم بیارمش بیرون ولی نیامده نره و ۵ماهشه

    1. سلام محمدحسین عزیز
      بیرون آوردن از قفس نباید زوری باشه
      تو روزی یکبار در قفس رو باز بذار تمایلی داشت خودش میاد بیرون
      اجبار به این کار پرندتون رو میترسونه و بهش استرس وارد میکنه

  58. سلام وقت بخیر.یه جفت عروس دارم یه سری پیشم جوجه دادن جوجه هاتقریبا۶۵روزه بودن که دوباره تخم گذاشتن چندروزبعدازتخم گذاری جوجه هاروجداکردم امروزدیدم دوباره دارن جفتگیری میکنن و روی تخم هانخوابیدن تخماروکه برداشتم دیدم که سه تاش خراب شده ولی یکیش جوجه داخلش بود.الانم بازماده تخم داره بنظرتون الان چکارشون کنم وچه غذایی بشون بدم که بعدازاین سری دیگه تخم نذارن واستراحت کنن.

    1. سلام دوست عزیز
      توی جیره ی غذاییشون تخم کاهو و تخم خرفه اضافه کن
      به علاوه ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده
      لونه رو از تو قفس بردار و نذار بیشتر از ۱۲ ساعت نور دریافت کنن

      1. سلام دوست عزیز یعنی میفرماییدالان که تخم گذاشتن نذارم روی تخم بخوابن ولونه روبردارم؟

        1. گفتی بعد از این سری استراحت کنن دیگه
          منم برای بعد از این سری پاسخ دادم

  59. سلام وقت بخیر من یک عروس هلندی نر ۳ ماه خریدم والان یک هفته است که دارم این چند روز که بوده از در که براش غذا میزار میاد رو دستم میشینه یا بعضی وقتا خیلی کم میزار نازش کنم خیلی وقت ها بدش میاد خیلی دوست داره بیاد بیرون چهار روز اول گذاشتیم بیاد بیرون. ولی هرکی بهش نزدیک میشد فرار میکرد چیه کار کنم به دست آدت کنه
    خیلی وقت های کسی به قفس نزدیک نیستم دور قفس سریع عقب جلو میده جیغ میزنه
    من چیه کار کنم ترسش بریزه
    و از چند روز شروع به رام کردن بکنم

    1. سلام سبحان
      چون تازه خریدیش برای همین به آدمای جدید و محیط جدید عادت نکرده و استرس داره
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه
      برای همین تو این مدت لازمه که روزانه یه مدت باهاش آروم حرف بزنی تا ببینتت و بهت عادت کنه
      بعدش که یکم بهت عادت کرد برای جلب اعتمادش می تونی براش از غذاهای مورد علاقه ش بدی
      اینم بگم که هر چقدر ادمای غریبه رو بیشتر ببینه اونطوری استرسش بیشتر میشه و دیرتر سازگار میشه
      اگه دیدی به خاطر استرس داره جیغ میزنه می تونی دو قطره گلاب بچکونی تو دهنش برای آرامشش کمک می کنه

  60. سلام من عروس ۴ ماه دارم اهلیش کردم ولی پسر عمم میخواست بره مسافرت عروس خودشو آورد خونه‌ی ما‌(واسه ما نره واسه اون ماده.واسه ما بزرگتره)
    اینا با هم رابطه برقرار کردن وقتی جداشون کردیم هر دو تاشون دیگه به ما اعتماد نداشتن .باید چیکار کنم الان دیگه رو دستم نمیاد ازم فرار می‌کنه

    1. سلام
      باید صبور باشی راهکاری نداره
      صبور باش حل میشه

  61. سلام من یه عروس هلندی گرفتم ۲ ماهشه میشه تو این سن رامش کرد نوک می گیره نزدیک قفس میشم پرشو می زنه به دیواره غفس نژادش سینامون هستش

    1. سلام دوست عزیز
      بله از این سن شروع کنید به رام کردن به نتیجه خوبی میرسید

      1. من یک عروس هلندی ۲ ماهه دارم ولی سر جای خودش ثابت می‌مونه و تکون نمی خوره و نمیزاره نارس کنم چکار کنم؟۲ روز هم هست دارمش

        1. سلام امیرشایان عزیز
          چون تازه خریدی طبیعی این رفتار به تو و محیط جدید عادت نکرده

      2. سلام داداش من یه عروس خریدم امروز عروس نر ۸ماهه چیکار کنم که از من نترسهو زودد دستی بشه

        1. سلام عزیز دل
          توضیحات کافی داخل پست هست
          باید اروم باشی

  62. سلام من در قفس را که باز میکنم بالا و مایین میپرد و فرار میکند دانه را پیش او تا ۵ روز بردم بی فایده بود و نمیگذارد سرش را بخارانم و ۲ ساله ان را دارم واقعا نمیدونم

    1. سلام دوست عزیز
      تازه خریدیش یا خیلی وقته داری؟

    2. سلام عروس هلندی من الان دو سالش هس وقتی میخوام بگیرم دستم نمیاد پرواز میکنه انگار میترسه نمیدونم چیکار بکنم

      1. سلام دوست عزیز
        دستتون رو سمتش بردنی حرکت میدین و میترسه
        برای کمتر شدن استرسش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو حلقش

  63. سلام روزتون بخیر،یه سوال داشتم داشتن لاک موجب ترس طوطی عروس میشه؟
    یه سوال دیگه من دوسال پیش یه طوطی عروس خریدم متاسفانه بعدامتوجه شدیم ایدز داره ونتونستیم کاریش کنیم هنوزم داریمش،دیروز دوتا دیگه خریدم ولی کاملا از اون طوطی جدا هستن اون طبقه بالاس واین دوتا طبقه پایین خونمون،پسر بزرگم همش پیش اون طوطی مریض هست ورفت وآمدمیکنه،احتمال داره ویروس ازطریق پسرم به این دوتا انتقال پیداکنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه فکر نکنم ترسی از لاک داشته باشن
      ترس عروس هلنیا بیشتر از خود دست آدماس
      متاسفانه ایدر درمان قطعی نداره و فقط میتونی علائمشو کمی رفع کنی
      اگه به طوطی مریض دست زده باشه و باید دستشو قبل ضد عفونی کردن بزنه به سالما و یا قفسشونريال آبخوریشون، دانخورشون و یا هرچی
      بله احتمال انتقال بیماری وجود داره

  64. سلام من ی عروس هلندی خریدم تخم دارن ی نر ی ی ماده میخام نره رو دستی کنم اما وحشیه چکار کنم تا دستمو میبرم ی صدای نفس وحشتناکی میده بعدم گاز میگیره میشه راهنمای کنید

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندیا خیلی ترسو و حساسن و دست آدما می تونه براشون شدیدا استرس زا باشه
      اول اینکه تازه خریدیشون و به شرایط جدیدشون عادت ندارن به تو هم اعتماد ندارن
      حالا وقتی دستتو می بری نزدیکشون ازش می ترسن و به علاوه چون تخم دارن سعی دارن از اونا دفاع کنن
      نباید تو این دوران هی سرک بکشی تو قفسشون و یا بخوای بیاریش بیرون، نازش کنی و هرچی
      فعلا فقط برای آب و غذا دادن می تونی دستتو ببری تو قفس
      هرروز به مدت چند ثانیه دستتو نزدیک قفس نگهدار تا ببینن و عادت کنن آروم باهاشون حرف بزن تا بشناسنت
      بعدش می تونی با دست بهشون غذا بدی
      اینطوری رفته رفته عادت می کنن
      و این مدت بسته به شرایط پرنده ها می تونه دو هفته یا بیشتر هم طول بکشه

  65. سلام وقت بخیر من یه عروس هلندی نر سینامون ۴ ماهه خریدم حدودا یک ماهو ۱۰ روزه ک دارمش ولی فوق العاده نگرانم چون هنوز به من عادت نکرده فقط در حد این هست ک دستمو بزارم جلوش بیاد رو دستم وقتیم ک میاد رو دستم زود فرار میکنه روزانه باهاش کار میکنه صبح ظهر شب در حد ی ربع ولی تو این ی ماهه ک دارمش صبح ک از خواب بیدار میشه شرو میکنه ریزه خانی میکنه و یجورایی آواز میخونه ک احتمالا نزدیک سخنگو شدنشه
    ولی مشکلم اینه چرا هنوز ب من عادت نکرده آیا طبیعیه و هنوز وقت داره
    چند وقت طول میکشه ک کامل بهم عادت کنه و اعتماد کنه خیلی نگرانم لطفا جوابمو حتما بدید هروز باهاش حرف میزنم رو کلمه سلام دارم آموزش میدم ولی برا خودش میاد بیرون قفس تا حد کمی شیطونی هم می‌کنه ولی با من زیاد خوب نیست اصلا سمتم نمیاد دلیل چیه لطفا کمکم کنید؟؟؟؟؟؟؟؟….

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها خیلی حساس تر از پرنده های بالغن
      و اونا بیشتر دچار استرس میشن
      برای اینکه اعتمادشو جلب کنی می تونی از خوراکی های تشویقی براش استفاده کنی
      یکم از خوراکی های مورد علاقش بریز تو کف دستت تا بیاد بشیه و از اونا بخوره
      و کاری باهاش نداشته باش
      یعنی تکون نخور نازش نکن و … تا آروم آروم بهت اعتماد کنه
      برای سخنگو کردنش هم هرروز ۱۵ دقیقه باهاش تمرین کن و این ۱۵ دقیقه رو تقسیم کن به بازه های ۵ دقیقه ای تا پرنده حوصلش سر نره
      به تغذیه ش رسیدگی کن و براش یه رژیم غذایی متعادل از میوه ها سبزی ها دانه ها جوانه ها تخم مرغ آبپز و … در نظر بگیر
      تا تمرکز و توان کافی رو برای یادگیری داشته باشه

      1. سلام امروز دوبار پلت مخصوص ریختم کف دستم چن تا دونه هارو خورد بعد از چند دقیقه گذاشتمش داخل قفسش
        اینجوری تا چند روز پشت سر هم انجام بدم اعتمادش جلب میشه ؟ک بهم اعتماد کنه و بیاد سمتم
        و تا چند روز نباید نوازشش کنم
        آخه وقتی هم نوازش میکنم از بس میره این ور اون ور نمیتونم نوازش کنم
        و حدودا دو هفتس خیلی پر صدا شده از صبح تا شب برا خودش ی چیزایی میگه دلیلش چیه ؟؟
        نشونه ی سخنگو شدنش هس؟
        از چند ماهگی شرو میکنه حرف بزنه ؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله با همین روال برین جلو اعتماد میکنه بهتون
          سر وصدای زیاد دلایل مختلفی داره مثل سرد و یا گرم بودن محیط قرارگیری، بیماری، اطمینان از اینکه شما تو خونه هستین یا نه و …
          شما باید برای سخنگو کردنش از سه ماهگی آموزش هاتون رو شروع کنید

      2. سلام، عروس هلندیم ۲ ماهشه ولی هیچی نمیگه ، بعضی وقتا یه صدای خیلی کمی ازش در میاد ولی چون برادرش خیلی پرسروصداس و همش جیغ جیغ میکنه شنیده نمیشه ، مشکلی داره یا چون سنش هنوز کمه چیزی نمیگه؟

        1. سلام دوست عزیز
          اول اینکه جوجه س و هنوز به اندازه ی کافی رشد نکرده
          یکیم اینکه اگه ماده باشه، ماده ها تمایلی به آواز خوندن و صدا درآوردن ندارن
          بیشتر نر ها این کارو می کنن

  66. سلام خسته نباشید من امروز ی عروس هلندی خریدم فروشنده گفتن نر هست هفت ماهشه و چند کلمه حرف میزنه و دستیه
    اما از وقتی اوردمش خونه از کنار قفسش ک رد میشم دهنشو باز میکنه اماده گاز گرفتن بعدم همش جیغ میکشه یعنی فروشنده دروغ گفتن ک دستیه و حرف میزنه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندی به محیط نگهداریش خیلی حساسه و دوست نداره عوض بشه
      چون تازه خریدیش و به خودت و محیطی که واردش شده عادت نکرده برای همین استرس داره
      و حداقل دو هفته زمان میبره تا عادت کنه و این مدت بسته به شرایطش ممکنه بیشتر و یا کمتر هم باشه
      حالا برای اینکه عادت کنه نباید سعی کنی به زور بگیریش دستت و یا از قفس بیاریش بیرون
      به تغذیه و بهداشتش رسیدگی کن هرروز به مدت چند دقیقه آروم باهاش حرف بزن تا بهت عادت کنه و اعتماد داشته باشه

    1. سلام دوست عزیز
      چون بهت اعتماد نداره برای همین
      باید طبق مواردی که توی مقاله گفته شده رامش کنی

    2. سلام و وقت بخیر ببخشید من عروس هلندی ماده ۲ ماهه خریده بودم ولحشی بوده و گفت بالش هاشو با نخ ببند و نوازش کن منم انجام دادم دستی شد و الان ۷ ماهشه دستی نیس نمیاد رو دست اصلا و به هیچ عنوان گاز نمیگیره

      1. سلام دوست عزیز
        من متوجه منظورتون نشدم یجا گفتین دستی شد یجا گفتین دستی نیست

  67. سلام وقت بخیر
    من یک عروس هلندی دارم زیاد پیشش نیستم فقط گاهی اوقات پیششم میخواستم بدونم می‌توانم به خودم عادتش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی زیاد پیشش نیستید چرا خریداری کردین
      پرنده ها هم مثل انسان ها به توجه کافی نیاز دارن
      در طولانی مدت منجر به افسردگی پرنده میشه چه برسه بهتون بخواد عادت کنه

  68. سلام وقت بخیر
    من عروس هلندی خریدم ب تازگی و ۵ ماهشه..دستمو میبرم داخل قفس فرار میکنه یا گاز میگیره..راجع به تغذیه اش میخواستم بدونم چی بهش بدم بخوره..من الان فقط ارزن و تخم کتان بهش میدم
    و خیلیا میگن تو این مرحله دستی نمیشه وباید جوجه باشه تا دستی بشه

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش و شرایط زندگیش عوض شده برای همین استرس داره
      به تو هم به اندازه ی کافی اعتماد نداره و ازت می ترسه
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه و کنار بیاد
      تو این مدت سعی نکن بهش دست بزنی، بگیریش، نازش کنی و یا دستتو ببری تو قفس چون استرسش بیشتر میشه و عادت کردنش طول می کشه
      هرروز به مدت چند ثانیه دستتو نزدیک قفس نگهدار تا ببینه و عادت کنه بعدش می تونی در قفسو باز بذاری و واکنششو نسبت به دستت بسنجی
      اگه بازم می ترسید ادامه بده این کارو تا زمانی که عادت کنه به علاوه می تونی با دستت از خوراکی هایی که دوس داره بهش بدی
      نه دستی میشه فقط همونطور که گفتم باید به دور از استرس باشه
      برای تغذیه ش هم مقاله ای برات لینک میدم رو بخون
      غذای عروس هلندی در سنین مختلف از جوجگی تا بلوغ

    2. سلام دوست عزیز منظورم اینه که من عروس هلندی‌یم ۲ ماهه بود خریدم. وحشی بود و گفت بال هاشو با نخ ببند و همین کار را کردم و اهلی کردم ولی الان ۷ ماهشه اصلا نمیاد رو دستذولی ۲ ماهه بود خیلی دستی بود بال هاشو بستم ولی بازم نمیاد رو دست نکه گاز بگیره اصلا گاز نمیگیره فقط نمیاد رو دست ۲ ماهه دستی بود و الان نیس 😐۰

      1. تو بگیر بال های پرنده رو ببند با نخ بعد انتظار داشته باش دستی بشه
        اون الان از خود تو میترسه چرا باید بخواد دستی بشه با عذابی که بهش دادی

  69. ببخشید گفتید سرلاکو قطع نکنم ، بهش سرلاک نمیدادن فک کنم ، باید بخرم؟

    1. نه نمیخواد
      همون غذاهای نرمو بدی کافیه بعدش دونه بده بهش

      1. باشه ولی چون دوتان و یکیشون ۴ ماهشه زیاد سبزیجات و حبوبات له شده نمیخوره مجبور میشم ارزن بریزم که اون کوچیکه هم سریع میره ارزنارو میخوره… 🥲

        ‌ تو مقاله غذای عروس هلندی نوشتید پسته و آجیل بدیم بهشون ، یکم درشت و سفت نیستن؟ باید خرد بشه یا همونطوری میتونن بخورن؟

        1. ببین باید تغذیه شون متنوع باشه
          اگه یه نوع غذا بدی بهشون سوء تغذیه میگیرن
          خلاصه خودت دقت کن تو این موضوع
          ببین اگه میتونه بشکونه مشکلی نیس اگه دیدی نمیتونه خرد کن
          ولی تو ۴ ماهگی می تونه بشکنه

  70. باشه ، ممنون بابت راهنماییتون. یه سوال دیگم داشتم ، یکیشون که ۴ ماهشه همش از این طرف قفس به اون طرفش تند تند راه میره و سروصدا میکنه ، چیزی میخواد یا داره بازی میکنه؟ و اینکه با اون یکی هم بعضی وقتا دعوا میکنه و انگار با هم بحث میکنن(البته بامزس به نظرم🥲😂) ولی میترسم بهم آسیب بزنن ، مشکلی نداره؟

    1. این میتونه ناشی از استرس باشه
      چون عروس هلندیا قلمرو طلبن دوس ندارن با یه پرنده ی دیگه یه جا نگهداری بشن
      مگر اینکه اون پرنده جفتشون باشه
      اگه جداشون کنی بهتره

  71. سلام وقتتون بخیر. ما ۴ تا عروس خریدیم از یه پرورش دهنده ک یکی از بچه هاشون ۲ الی ۳ ماهشه ، بعضی وقتا این بچه صدای رادیوی خراب(یا برفک تلویزیون) میده نمیدونم چرا ، بعدش مامانش میاد با نوکش نوک بچه رو میگیره و تکونش میده ، مشکلشون چیه؟ خیلی عجیبه این حرکتشون🙁

    1. سلام دوست عزیز
      گرفتگی صدا داره یا خودش این صدا رو درمیاره؟

      1. نه گرفتگی نیست ، چون با اون یکی ک دعوا میکنه صداش معمولیه. یه سوال دیگم داشتم ، ما پدرمادرشونو فروختیم ، مشکلی واسه اون ۲ ماهه پیش نمیاد؟ نیاز به رسیدگی خاصی داره؟ یکم راهنماییم کنید چطور ازشون مواظبت کنم.

        1. پس مشکلی نداره این برمیگرده به خودش
          نه مشکلی پیش نمیاد
          سرلاکو هنوز قطعش نکن
          بهش سرلاک بده در کنار اون غذاهای نرم مثل تخم مرغ آبپز رنده شده، هویج آبپز رنده شده، حبوبات آبپز و له شده
          جوانه ها، میوه ها و سبزی های نرم هم بده
          رفته رفته که بزرگتر میشه سرلاکو کمترش کن به جیره ی غذاییش دونه ها رو اضافه کن همچنین آب کافی در اختیارش بذار

  72. سلام وقتتون بخیر..من یه عروس هلندی سه ماه دارم که ۲۰ روزه خریداری کردم ولی از جنسیتش اطلاعی ندارم ،گفتن تا هشت ماهگی قابل تشخیص نیست.. چهار روزه که موفق شدم با ریختن دانه کف دستم اونو روی دستم بیارم.‌ولی همچنان به شدت به تکان دست واکنش نشون میده و نمی‌ذاره دستتو جلو بیاری.. میخواستم بدونم چه راهی برای ریختن این ترس و نوازش کردنش هست ..ممنون میشم راهنمایی کنید با سپاس از شما و مطالب مفیدتان

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه عروس هلندیا خیلی حساسن و دست آدما می تونه براشون استرس زیادی ایجاد کنه
      برای همین اصلا نباید دستتو کنارش تکون بدی یا یه حرکت ناگهانی انجام بدی
      همچنین باید تو یه محیط آروم نگهداریش کنی، بلند بلند حرف نزنی حتی چون باعث ترسش میشه
      اگه می خوای دستتو حرکت بدی باید این کارو خیلی آروم انجام بدی
      البته اینم بگم که چون تازه خریدیش یه مدت ممکنه طول بکشه تا بهت اعتماد کنه
      فقط تو این مدت به تغذیه و بهداشتش کامل رسیدگی کن
      درمورد تشخیص جنسیتش هم میتونی ببری ازش یه آزمایش پر بگیرن از رو پر و DNA اون تشخیص میدن جنسیتش چیه به پرنده هم آسیب نمی زنن

      1. بینهایت سپاس از اینکه وقت گذاشتید و راهنمایی کردید.حتما همین کارو میکنم..ولی نفرمودید چطور میتونم به مرحله نوازش کردنش برسم ممنون میشم راهکارشو بهم بگید..

        1. خواهش می کنم دوست عزیز
          می تونی هرروز چند ثانیه دستتو آروم کنار قفسش نگهداری تا عادت کنه
          بعدش با دستت بهش غذا بدی تا بفهمه نمی خوای بهش آسیب بزنی
          اینارو انجام بدی رفته رفته عائت می کنه

    2. من به عروس دارم نره یکی دوماهه دارمش اهلی نمیشه گلزم میگیره بعد مادهه هم همش جیغ میکشه نرهه هم یاد گرفته اب دادن دونه دارن چرا جیغ میزنن نمیدونم و ایا نره اهلی نیشه وحشیه

      1. سلام دوست عزیز
        اگه با ماده تو یه قفس باشن به احتمال زیاد به خاطر حس قلمروگرایی پرخاشگری می کنن
        باید جداشون کنی تا کمی بزرگتر بشن و بعدش جفت بشن
        بعد از اون باید اصولی که توی مقاله گفته شده رو برای اهلی شدنش حتما رعایت کنی
        برای تغذیه شونم فعلا باید از غذاهای نرم استفاده کنی مثل جوانه ها، حبوبات آبپز و له شده، تخم مرغ آبپز رنده شده، میوه ها و سبزی های نرم
        بعدش رفته رفته براشون دونه بذاری چون اگه از الان دونه بدی سوء تغذیه می گیرن

  73. سلام وقتتون بخیر باشه
    من عروس هلندیهام جفت هستند وتقریبا یک سالشون هست و تا یه مدت تخم گذاشته بودن و مرتب میرفتن اما بعد یه مدت نرفتن و از صاحب اولیشون تخم گرفتیم و دوباره تا ۲ هفته روتخم ها خوابیدن اما باز الان ۱ ماهه که رو تخما نخوابیدن. میشه بگید مشکلشون چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اولین تجربه شون توی تخم گذاری هست؟

      1. سلام من ۳هفته اس ک عروس خریدم ۶ماهه است اروم اروم باهاش خرف میزنم غذاو اب همه چیزش رسیدگی میکنم ولی اصلا عروس هلندی بهم عادت نمیکنه هرکاری میکنم هرموقع میام دستمو ببرم تو قفس یا کنار قفسش میرم همش میخواد دستمو گاز بگیره

        1. سلام دوست عزیز
          فعلا طول می کشه تا بهت به طور کامل اعتماد کنه
          عروس هلندی حساس و ترسو هست برای همین باید صبر و حوصله داشته باشی
          هرروز به مدت چند ثانیه دستتو بدون اینکه تکون بدی کنار قفس نگه دار تا ببینه
          بعدش کم کم عادت می کنه
          می تونی با دستت بهش از غذاهای مورد علاقه ش بدی
          این میتونه تشویقش کنه و بفهمه که نمیخوای بهش آسیب بزنی

  74. سلام. لطفا یک رژیم غذایی کامل و مقوی معرفی کنید و نسبت درصد ترکیب دانها خیلی ممنون. و من یک جفت عروس دارم که خیلی نوکشونو داخل پراشون میکنن و خودشونو میخارونن علتش چی میتونه باشه؟

  75. سلام ببخشید میشه بال عروس هلندی رو با بند بست
    اگه میشه لطف کنید بگید
    چطور باید بال شو ببندم

  76. سلام
    من ۱۰ روزه یک عروس هلندی خریدم
    شبا شروع میکنه به سر و صدا کردن و با نوک زدن به ظرف غذاش
    و هر کاری میکنم روی دستم نمیاد سنشم ۳ ماهشه

    1. سلام دوست عزیز
      اول اینکه چون تازه خریدیش برای همین استرس داره
      چون به شرایط زندگی جدیدش عادت نکرده و حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه
      تو این مدت نباید وادارش کنی تا بیاد رو دستت و یا از قفس بیاریش بیرون چون استرسش چند برابر میشه
      این رفتارشم به خاطر ترس شبانه س
      شبا یه پارچه ی سفید تمیز بکش رو قفسش بعدش بذارش تو یه محیط خیلی آروم و ساکت
      یه چراغ خواب کم نور هم روشن کن تو محیط
      صبح هم قبل از اینکه پارچه رو برداری پرنده رو برگردون سر جاش بعد پارچه رو بردار

  77. سلام دوستان من دوهفته است ک عروس هلندی آوردم خانه عروس هلندی ماده من ۱ساله ش است و نر ۸ ماه ماده گاز نمی‌گیرد غذا از دستم می خوره ولی نر گاز می گیرد که خون می‌آید هر روز هم با آنها حرف میزنم اندازه ۳یا۲ ساعت دیگه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اون هنوز به اندازه ی کافی بهت اعتماد نداره و وقتی دستتو می بری نزدیکش استرس میگیره
      یه مدت طول می کشه تا عادت کنه
      یکیم اینکه باید کاری کنی به دستت عادت کنه
      مثلا هرروز چند ثانیه دستتو بدون اینکه تکون بدی نزدیک قفس نگه دار
      رفته رفته که عادت کرد ببر داخل قفس دستتو اما این کارو باید خیلی آروم انجام بدی
      هی تکرار کن تا زمانی که دیگه واکنشی نشون نده بعدش با دست بهش از خوراکی های مورد علاقه ش بده
      کم کم میفهمه که نمی خوای بهش آسیب بزنی

  78. سلام عزیز خوب هستین
    من یه عروس آوردم اهلی بود ۳ ماهشه خب ی هفته ایم میشه اوردمش قشنگ وقت میزارم مثلا رو دست میاد خب نازشم نمیذاشت بکنم ولی الان عادت کرده میزاره ناز کنمش ولی وقتی میزارمش قفس سری بعدی میرم ک برش دارم بیارم بیرون از بیرون قفس گاز میگیره دستمو میبرم داخل قفس با صد بار گاز گرفتن میاد رو دستم وقتی میارم بیرون دوباره بعد ۱۰ دیقع اینا انگار دوباره عادت می‌کنه دلیلش چیه چیکار کنم کلا اهلی شده از دستم غذا میخوره

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندیا یکم حساس و ترسو هستن و وقتی دستتو یهویی می بری داخل قفس فکر می کنه که میخوای بهش آسیب بزنی
      برای همین می ترسه
      سعی کن دستتو بدون اینکه حرکت ناگهانی انجام بدی و خیلی آروم ببری داخل قفس و یا یکم از خوراکی های مورد علاقه ش بریزی کف دستت
      اونموقع ترسش کمتر میشه
      یا هم این که در قفسو باز بذار تا خودش بیاد بیرون
      دو باره می تونی با خوراکی تشویق کنی

  79. سلام من یه ۸ روزه ک عروس خریدم وقتی دستمو میبرم تو قفس و اروم اروم باهاش حرف میزنم فقط خودشو میزنه به اینور اونور و فقط میخواد گازم بگیره اصلا رام نمیشه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش به شرایط زندگی جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      و اینکه بهت هنوز به اندازه ی کافی اعتماد نداره و می ترسه ازت
      حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
      نباید دستتو ببری داخل قفس چون اینطوری استرسش بیشتر میشه
      فعلا سعی کن وادارش نکنی بیاد از قفس بیرون یا به زور بگیریش نازش کنی
      بهش به اندازه ی کافی آب و غذا بده و تو یه محیط آروم نگهداریش کن

      1. سلام نماز روزه تون قبول عروس من پر های بزرگش می ریزه وته پرها خون مرده هست همش رشد می کنه تا کامل بشه می ریزه خیلی تو شهر خودمون دامپزشک بردم همش قطره تقویتی دادن خوب نشده الان یک سالی میشه جفت هم خریدم براش جفتش نگرفته سر حال هست می خونه حرف می زند از سه ماهگی دارمش الان سه سال داره خواهشاً راهنمایی کنید خودم خیلی ناراحتم ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          متاسفانه پرندتون به ایدز دچار شده
          این بیماری درمون اختصاصی نداره و صرفا با تقویت سیستم ایمنی بدنش از طریق مولتی ویتامین ها میتونی طول عمرش رو زیاد کنی
          مقاله ای که این پایین لینک میدم رو بخونید
          همه چیز در مورد بیماری ایدز پرندگان | ایدز در طوطی، عروس هلندی، مرغ عشق

  80. سلام عروس هلندی من الان۳ساله هست خودم سرلاکی بزرگ کردم من ۱هفته پیش ۵روز بدو بیارو یادش دادم و میذار سرشو بخوا رانم و دستی ولی وقتی میگرمش دستم همش جیغ میزنه انگار درد می کشه مشکلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      علائم دیگه ای هم داره؟ بالش مشکلی داشته باشه یا پرهاش بریزه؟
      ساقه ی پرهاش خونی باشه؟
      فضلش چه رنگیه؟
      شایدم به خاطر این باشه که بهش استرس وارد میشه

  81. سلام وقت بخیر
    ببخشید چطور میشه عروس هلندی جفت وحشی رو که حتی نمیشه داخل قفس نوازش کرد رو اهلی کنیم.

    1. سلام دوست عزیز
      سنشون چقدره؟
      اگه نزدیک یک سال و یا بیشتر باشه
      سخته یکم باید صبر و حوصله و زمان زیادی خرج کنی
      یکیم چون جفتن زیاد توجه نمی کنن
      به هر حال باید مواردی رو که توی مقاله گفته شده رو رعایت کنی
      هرروز به مدت چند ثانیه دستتو نزدیک قفس نگهدار تا ببینن و عادت کنن
      یکم که سازگار شدن به دستت واکنش ندادن می تونی دستو ببری داخل قفس و خیلی آروم چند ثانیه نگه داری
      رفته رفته که عادت می کنن با دستت بهشون غذای مورد علاقه شونو بده یا بریز کف دستت
      ممکنه اوایل زیاد توجه نکنن ولی بعدش عادت می کنن

  82. عروس هلندیها دس صاحب قبلی بودن به هم خیلی وابسته بودن ولی الا من جداشون کردم ک بتونم بهشون حرف زدنا یادبدم مشکلی ازاینکه جفت بودن الا تنهان بیش نمیادبراشون

    1. اگه جفتا از هم جدا بشن ممکنه استرس بگیرن و در نهایت افسرده بشن

  83. خسته نباشید دکتر جان
    من ی سوال داشتم من ی عروس گرفتم ۲ یا ۳ ماهس
    من وقتی گرفتمش اعلی بود اوردمش خونه اصلا گاز نمی‌گرفت پلی نمیخاست بیاد روی دست حالا پاهاشو ناز می‌کنی میاد روی دست کاری ندارم ولی مثلا وقتی میخای سینشو ناز کنی نمیزاره گاز میگیره البته آدم هیچی نمی‌فهمه چون کوچیکه درد ندارع ولی نشونه گاز گرفتنه یا وقتی سرشو ناز می‌کنی چیزی نمیگه ولی بعضی وقتا هم میگ آلتم میاد روی دست ولی فرار میکنه آروم آروم اونور میبینه جا ندارع میاد روی دست مثلا میزاریش توی قفس انگار نمی‌شناسه منو

    1. سلام دوست عزیز
      اون هنوز جوجه س و دستت می تونه براش استرس زا باشه
      به علاوه به اندازه ی کافی بهت اعتماد نداره
      برای همین نباید کارایی که باعث میشه استرس بگیره رو انجام بدی
      چون ممکنه کامل اعتمادشو بهت از دست بده
      به مرور که دستتو ببینه عادت می کنه و متوجه میشه که تهدیدی براش به حساب نمیاد

      1. سلام وقت بخیر من یک عروس هلندی ماده ۳ ساله دارم ک از دوماهگی خودم بهش سرلاک دادم و بزرگش کردم اوایل خیلی اهلی بود اما همسرم دوسه بار خیلی بد گرفتش و ازون موقع ب بعد میاد روی دست فرار میکنه و میاد از قفس بیرون بزور میشع گرفتش مدام حس میکنم استرس داره! چطور میتونم به حالت قبل برشگردونم؟! کوتاه کردن پراش راه مناسبیه؟!و اینکه گفتین بهش گلاب بدم چند وقت یکبار میشه گلاب داد؟!

        1. سلام دوست عزیز
          کارتون باعث شده که پرنده اعتماد خودشو نسبت به شما از دست بده برای همین استرس داره پرنده
          کوتاه کردن پرهاشم استرسشو چند برابر می کنه دیگه کلا افسرده میشه
          باید باهاش ارتباط برقرار کنی، باهاش بازی کنی، حرف بزنی و بهش از غذهای مورد علاقه ش بدی تا دوباره اعتمادش برگرده
          زمان هایی که می بینی خیلی استرس داره می تونی از گلاب براش استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس