چه غذاهایی نباید به مرغ و خروس بدهیم؟ | غذای مضر برای جوجه

غذاهای مضر و سمی برای مرغ و خروس

بی شک مرغ و خروس از محبوب ترین پرنده ها نزد پرورش دهندگان می باشند که توسط بسیاری از افراد در جای جای دنیا نگهداری می شوند. گوشت مرغ یکی از پر مصرف ترین غذاها و مواد غذایی برای بیشتر مردم دنیا است.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ و طیور
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

تخم مرغ جایگاه ویژه ای در صبحانه و عصرانه ها و کاربرد بی نظیری در تهیه و پخت انواع غذاها دارد. مرغ و خروس ها اهلی هستند و به زندگی در کنار انسان ها انس گرفته اند. تغذیه مرغ و خروس نیز بسیار مهم می باشد. جیره غذایی مناسب مرغ های گوشتی موجب افزایش وزن آن ها و سودآوری برای تولید کننده می شود.

تغذیه مناسب مرغ های تخمگذار نیز موجب افزایش تعداد تخم ها و افزایش کیفیت آنها می گردد. اما نکته بسیار مهم در مورد تغذیه مرغ ها توجه به مواد غذایی می باشد که نباید در اختیار مرغ و خروس ها قرار بگیرند و این پرنده ها نباید از این مواد سمی تغذیه کنند.

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی مواد سمی و مضر برای مرغ و خروس ها پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا می توانیم به جوجه ها و مرغ و خروس غذای خانگی بدهیم؟

پرورش مرغ بومی با سرمایه کم هم امکان پذیر می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پرورش مرغ بومی با سرمایه کم را بخوانید. یکی از اشتباهاتی که افراد جوان و نوجوان در پرورش مرغ ها به آن مرتکب می شوند، تغذیه این جوجه ها با غذای خانگی می باشد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که جوجه مرغ تازه متولد شده تا دو هفته می بایست با غذای خاص تغذیه شود. این غذای مخصوص جوجه ها استارتر نام دارد. استارتر دان مصرفی جوجه هاست که حاوی مواد مغذی، پروتئین و انرژی زیادی است.

آیا می توانیم به جوجه ها و مرغ و خروس غذای خانگی بدهیم؟ - چیکن دیوایستغذیه جوجه با استفاده از استارتر در ۱۴ روز اول آن ها را از ابتلا شدن به بیماری های متعدد مصون نگه می دارد.

توجه داشته باشید که با این که مرغ ها همه چیز خوار هستند، اما توصیه می کنیم آن ها را با غذای خانگی تغذیه نکنید و نباید انتظار داشت که مرغ غذای سمی را نخورد. چون مرغ ها عادت دارند به همه چیز و همه غذاها نوک بزنند. احتمال دارد که پرورش دهنده به عنوان سرگرمی یک غذایی به مرغ بدهد که این غذا برایش سمی باشد.

دلیل اینکه نباید به مرغ و خروس ها پسماندهای غذایی خود را بدهید این است که احتمال دارد ادویه موجود در غذا باعث بیماری مرغ ها شوند و یا این غذا ها فاسد شده باشند.

در ادامه به ارائه لیستی از مواد غذایی مضر برای مرغ ها پرداخته ایم.

سیب زمینی با پوست سبز

مصرف سیب زمینی پخته شده برای مرغ ها اشکالی ندارد، اما مرغ ها نباید هیچ گاه سیب زمینی سبز رنگ مصرف کنند و خوردن سیب زمینی سبز می تواند برای مرغ ها موجب مرگ آنها شود.

دلیل این موضوع این می باشد که سیب زمینی سبز حاوی ماده ای به نام سولاتین است که برای مرغ ها سم می باشد.

آووکادو

برگ های میوه آووکادو و خود این میوه نیز برای مرغ ها سم هستند. به هیچ وجه نباید این میوه ها در دسترس مرغ ها قرار بگیرند و باید مرغ ها را به دور از این میوه ها نگه دارید. این میوه حاوی ماده ای به نام پرسین است که موجب می شود قلب مرغ ها از کار بیافتد.

شیر

یکی از دلایلی که مرغ ها نمی توانند از شیر مصرف کنند، وجود لاکتوز در این ماده لبنی است که در معده مرغ ها هضم نمی شود. اگر جوجه ها لبنیات مصرف کنند اسهال شده و به احتمال زیاد از بین می روند.

شیر برای جوجه ها و مرغ و خروس - چیکن دیوایستوجه داشته باشید که بهت است که حتی خوراکی هایی که با لبنیات تولید می شوند مانند بیسکویت، بستنی و شیرینی و … نیز هم به جوجه ها ندهید.

پیاز

به طور کلی باید توجه نمایید گیاهان مختلفی که از سرده سیر و آلیوم می باشند  نظیر پیازچه، پیاز، موسیر و … برای مرغ ها و طیور مضر می باشند.

مصرف کردن این گیاهان توسط مرغ ها موجب کم خونی در این حیوانات می شود. اما مرغ ها قادرند سیر بخورند. سیر همانگونه که هیچ ضرری برای مرغ نداشته،  می تواند مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل نماید. حتی در برخی از موارد پرورش دهندگان مرغ از سیر برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند.

برخی از محصولات گیاهی نارس نیز برای مرغ ها مضر می باشند. برای مثال گوجه فرنگی کال، فلفل و بادمجان حاوی ماده سولانین می باشند که برای مرغ ها کشنده اند. دانستن این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که حتی برگ های گیاه گوجه فرنگی هم برای مرغ ها سمی و مضر می باشند.

شکلات و شیرینی

نوجوانان و مخصوصاً کودکان علاقه زیادی به خوردن شکلات دارند. در برخی از موارد از سر کنجکاوی کودکان شکلات های خود را به جوجه ها می دهند. مقدار کم این ماده برای مرغ مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما اگر ادامه داشته باشد می تواند حتی موجب مرگ مرغ هم شود. شکلات های تلخ تر برای مرغ ها مضرتر می باشند.

پس حتما اگر کودکانی دارید که با مرغ ها گهگاهی بازی می کنند یا به محیط زندگی مرغ و خروس ها دسترسی دارند باید حتماً آگاه شوند که نباید پسماند یا خود شکلات هایشان را جلوی مرغ ها بیاندازند.

شکلات و شیرینی برای مرغ و خروس - چیکن دیوایسعلاوه بر موارد ذکر شده در قسمت های قبل، خوردن لوبیای خشک نیز برای مرغ ها بسیار مضر می باشد.

بسیار باید مراقب باشید تا غذاهای مانده و کپک زده یا فاسد را در اختیار مرغ ها قرار ندهید. خوردن غذاهای ناسالم و فاسد باعث ایجاد مشکل گوارشی و در نتیجه بسیاری از بیماری ها در مرغ و خروس ها می شود.

هسته سیب

به دلیل وجود ماده ای به نام سیانید در هسته سیب، و در هسته  بسیاری از میوه های هسته دار مانند گیلاس، گلابی، هلو، زردآلو و …. نباید این هسته ها را به عنوان خوراکی در اختیار مرغ ها قرار دهید چون برای طیور مضر می باشند.

نمک

این ماده به میزان کنترل شده برای همه موجودات زنده لازم می باشد اما اگر نمک موجود در مواد غذایی که زیاد باشند مرغ بعد از مصرف این خوراک دچار عطش می شود و کمبود آب بدن این پرنده موجب مشکلات فراوانی در مرغ ها خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی مواد غذایی مضر برای مرغ و خروس پرداختیم. مرغ ها پرنده هایی همه چیز خوار می باشند اما مصرف بعضی از مواد غذایی و گیاهان برای این پرنده ها بسیار مضر بوده و حتی می توانند موجب مرگ آن ها شوند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۵۴ دیدگاه ها

  1. باسلام میخواستم بدونم داخل گندم ها فضله های موش است اشکال داره مرغ و خروس ها بخورند طوریشون که نمیشه؟؟

    1. سلام ملینا جان
      دلایل مختلفی می تونه وجود داشته باشه
      ضربه، شکستگی، در رفتگی، غذای نامناسب، بیماری
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

    1. سلام حامی
      در صورتی که علائمی مثل بی حالی، کم تحرکی، کم اشتهایی، تغییر رنگ فضله، مشکل تنفسی و … داشته باشه
      باید حتما ببریش دامپزشکی تا ازش یه آزمایش بگیرن و بر اساس شدت و میزان مسمومیتش براش دارو تجویز بشه
      متاسفانه نمیشه تو خونه کاریش کرد

  2. سلام میخام خروسمو ببرم دامپزشکی معاینه اگه ببرمش دامپزشکی دیگه هر مشکلی داشته باشه میفهمه دیگه مشکل تنفسی یا کلیه یا هرچیزی ؟

    1. سلام نرگس
      بله همه رو میفهمه
      بگو یه چکاپ کلی براش انجام بده

  3. سلام خسته نباشید
    به جوجم ماکارونی دادم حس میکنم هضم نمیکنه چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده

  4. خوردن مورچه عیبی نداره برای جوجه ها؟
    بعد بعضی وقتا جوجه من وقتی گوشت یا مرغ میخورم و یه تیکش افتاده زمین زود برمیداره میخوره درحالی که غذای خودشو اینجوری نمیخوره
    ضرری براش نداره؟

    1. سلام صحرا
      نه مشکلی نداره می تونه حشراتو بخوره
      اگه گوشت یا مرغی که می خوری نمک و ادویه داشته باشه براش مضره
      در غیر این صورت نه

    1. سلام دوست عزیز
      خروس ها یه ساعت درونی دارن که طلوع آفتاب و غروبش رو براشون مشخص میکنه و اونموقع شروع به آواز خوندن می کنن
      ولی اونایی که تو محیطای بسته پرورش داده میشن و یا اونایی که شبا تو لونه می مونن و چراغ تو لونه روشنه
      این ساعتشون به هم می خوره و نمی تونن طلوع و غروب آفتاب رو درست تشخیص بدن
      همین باعث میشه که بی موقع آواز بخونن
      به علاوه عواملی مثل تعیین قلمرو خودشون، تخم گذاری مرغی که باهاش جفت گیری کردن، افزایش سطح هورمون هاشون هم می تونه تو آواز خوندنشون موثر باشه

  5. سلام بزرگوار. ضمن تبریک سال نو و تشکر از اطلاعات مبسوط شما، ممکنه علت و روش درمان مدفوع خمیری زرد رنگ رو بفرمایید. البته نیمچه تخمگذار و ۴ماهه هستن. غذاشون دان اصلی شرکت پارس و مولتی ویتامین هم بهموقع میدم. ممنونم

    1. سلام محمدرضای عزیز
      این مورد باید توسط دامپزشک روعیت بشه
      اگر فضله بوی بسیار بدی داشته باشه امکان اینکه پرنده عفونت داخلی داره بسیار زیاد هست

    1. سلام مرتضی
      نخیر
      یا باید از طریق جیره ی غذاییش تامین بشه و یا از داروخونه دامپزشکی مکمل مخصوص پرنده تهیه کنی که اونم قاطی آبش میشه

  6. سلام مرغ دارم ولی فیبر میخوره مشکلی پیش نمیاد یا واسه تخم گذاشتنش که فیبر میخوره پیش نمیاد که نظاره تخم

    1. سلام دوست عزیز
      این با کمبود مواد معدنی مواجه هست که رو آورده به فیبر خوردن
      قطعا براش ضرر داره
      جیره مخصوص بخرید براش

  7. سلام میگم جوجه خروسم بعضی موقعه ها پراش میوفته البته بعد ۱۰ ثانیه درست میشه دلیلش چیه و چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟
      علائم دیگه ای هم داره؟

      1. سلام غذا بهش کاهو خیار هویج گوجه البته بهش برنج میدادم که فهمیدم بده دیگه بهش نمیدم و فضله اش بعضی موقعه ها آبه خالی دستشویی میکنه بعضی موقعه ها هم دستشوییش سبزه ریز ریزه با آب و علاعم دیگه ایی هم نداره فقت نزدیک ۱ ماهه خیلی عطسه میکنه

        1. این به خاطر مصرف بیش از خد سبزیجاته یا براشون دان مخصوص تهیه کن
          یا هم پودر گندم و ذرت و جو دو سر و سویا رو باهم قاطی کن بهش بده
          یکم هم پودر پوسته ی تخم مرغ اضافه کن
          می تونی برای تغذیه ش از میلورم هم استفاده کنی

      2. سلام خسته نباشید یعنی پراش میوفته هم برای مصرف زیاد سبزیجاته

        1. پرریزی دلایل مختلفی داره
          تغذیش نامناسبه
          دما و رطوبت محیط تنظیم نیس
          قارچ داره

  8. سلام من مرغ و خروس ابریشمی دارم از بچگی خودم بزرگ کردم تو ایوان نگهشون میدارم با کسی یا جایی هم ارتباط ندارن مرغم انگار نمیتونه رو پاهاش بایسته و بیحاله و حالش خوب نیست چند روز خیلی هندوانه خورد ممکنه مال هندوانه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به جز هندوانه غذا چی میدی بهشون؟
      فضله ش چه رنگیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      برحسب غریزه ای که دارن این مسئله عادیه
      اما در شرایط غیر عادی سرد بودن محیط قرارگیری و گرسنگی از دلایل سر و صدای زیادشونه
      و در نهایت بیماری
      محیط نگهداریش رو گرم کن
      مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدنش بده

  9. سلام جوجم فکر کنم حالش بده همش دهنشو باز میکنه و میبنده پشت سرهم مثل خمیازه کشیدن دهنشو باز میکنه و میبنده پشت سرهم چشه و چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده و تو محیط قرارگیری از بخور اکالیپتوس استفاده کن
      محل نگهداری هم گرم کن

    1. سلام دوست عزیز
      مشکلی براش پیش نمیاد
      ولی اگه دیدی علائمی مثل بیحالی یا کم تحرکی داره ببرش دامپزشک

    2. سلام من برنج فاسد مسی که تو قابلمه مسی پخته بودم به مرغ محلیم دادم الان بی حال افتاده و زیاد هم آب میخوره که چینه دانش پر آب شده که میاره بالا و با زور و گردن کجی میخاد بده پایین چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        با کارای خونگی نمیتونی اینو درمون کنی
        باید ببری دامپزشکی سم زدایی انجام بشه اخه هم برنج فاسد میدی هم برنجی که حاوی مس هست
        قصد جونش رو کردی تو؟؟؟؟؟؟

  10. سلام
    جوجم خیلی سرحال و چیزیش نیست ولی بعضی غذا ها را نمی خوره

    1. سلام دوست عزیز
      حتما مزه شونو دوس نداره

    2. فک کنم جوجه هامو خودم کشتم نه کس دیگه ای نباید بهشون شیر میدادم لعنت بر من من یک قاتلم

  11. سلام جوجه ام خروسم خمیر کلی خورد ناخواسته چیکار کنم چیزیش نشه

    1. ممکنه مسموم بشه
      اگه علائمی مثل بی حالی استفراغ کم اشتهایی داشت باید سریعا ببریش دامپزشک

      1. سلام دلیل علاقه شدید جوجه ها به خوردن فیبر سفید یا کاغذی چیست ایا مضر است

        1. سلام دوست عزیز
          صددرصد مضره کمبود کلسیم و املاح معدنی در جیره غذایی منجر میشه به این کار رو بیارن
          مکمل کلسیم اضافه کن به غذاشون

  12. من جایی خوندم که ماست برای مرغ مفیده که نوشته بود با کناره ماست میشه از سیب یا پیاز یا انواع سبزی استفاده کرد مصرف پیاز برای این کار ضرر داره‌‌‌‌

    1. سلام دوست عزیز
      پیاز براشون مضره و به هیچ وجه نباید بدی
      ولی ماست پروبیوتیک طبیعی و توصیه میشه استفاده کنی

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونی بدی ولی هفته ای یکبار

    1. سلام
      شکلات جز مواد غذایی مضر برای پرنده هست و به هیچ وجه نباید اجازه بدی بخوره
      چون خیلی سریع مسموم میشه
      باید سریعا ببریش دامپزشک

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده که پرنده عفونت داره
      عرق چهل گیاه رو با عرق آلاله و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی می کنی
      تا ۵ روز هر روز ۴ قطره به پرنده میدی

    1. نه میتونه بخوره
      ویتامین داره مفیده براش

  13. سلام میگم داشتم کرم میزدم به پاهام جوجه رنگیم اومد نوک زد به کرمه و خورد چیکار کنم؟

    1. سلام
      اون مواد شیمیایی داره توش و ممکنه جوجه رو مسموم کنه
      باید ببریش دامپزشک

    1. یا مشکل کلیوی داره
      یا مسمومیت با سرب
      یا دمای محیط قرارگیری بالاست

        1. باید ببریش دامپزشک

      1. طرف ما دارن ساختمون میسازن یونولیت باد میبره میاره حیاط خونه ما مرغا هم حمله میکنن یونولیت میخورن
        چیکارکنم دیگه خسته شدم از بس یونولیت جمع کردم

        1. دسترسی ندارین به جای دیگه منتقلشون کنید اونجا یه مدت؟
          علاوه بر این مرغات کمبود مواد معدنی دارن که رو آوردن به خوردن یونولیت
          مکمل کلسیم بخر قاطی کن به جیرشون و با مولتی ویتامین تقویتشون کن

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      دو تا دلیل داره یا به خاطر کمبودهای غذایی و استرس هست
      یا هم به یه بیماری ویروسی مبتلا شده

  14. سلام میگم جوجه م وقتی اب میخوره ابه از دهنش میاد میریزه بیرون دلیلش چیه و چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت داره
      عرق آلاله، عرق شیرین بیان، عرق چهل گیاه هر کدوم دو سر بطری قاطی کن بده بخوره به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره

  15. سلام میگم شماره روبیکا یا ایتا یا واتساپتون و میدید تا من بتونم عکس از فضله ش و اینا بفرستم و از سلامتیش خیالم راحت شه اونجا هم راحت میتونم بهتون بگم وضیت جوجه رو

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه این امکان فراهم نیست و از این بستر در خدمتیم

  16. سلام چرا فضولات به پشت مرغ می چسبد و دچار پر ریزی در ناحیه مقعد می شود؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      این نشون میده پرندت مشکل گوارشی پیدا کرده
      روغن زیتونو بزن به یه دستمال تمیز بکش رو مخرجش
      فعلا براش غذاهای فیبر دار مثل سبزیجات نده تا بیماریش بهبود پیدا کنه
      می تونی دو-سه قطره سرکه ی سیبو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی بریزی تو آبخوری پرنده و آبشو باید هر چند ساعت یه بار عوض کنی
      یا هم نصف قطره روغن زیتون بریز تو دهنش تا اگه عفونتی داشت دفعش کنه

  17. سلام به جوجه ام ماست دادم براش بده چون تو ماسته نوشته بود با شیر گاو و شیر خشک درست شده

    1. سلام دوست عزیز
      بله براش مضره جون توش لاکتوز داره
      لاکتوز تو بدنش هضم نمیشه برا همین براش مشکل گوارشی و اسهال ایجاد میکنه
      اگه جوجه ت اسهال شد ببرش دامپزشک براش درمان دارویی رو شروع کنه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه مصرف سبزیجاتش خیلی زیاد نباشه نشون دهنده ی مشکل کبدی تو جوجه هس
      عرق خار مریم، عرق شوید و یا عرق یونجه هر کدوم که بهشون دسترسی داشتی
      دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی اب تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهش بده

        1. خوب میشه
          ولی اگه علائمش از بین نرفت باید ببریش دامپزشک

        2. منظور یعنی اگه بهتر نشد باید ببریش دامپزشک براش درمان دارویی شروع کنه

      1. سلا میگم دلیل مدفوع سبز جوجه ام نمیتونه بخاطره لوبیا پلو باشه اخه بهش زیاد میدادم قبلا

        1. سلام دوست عزیز
          قبلا مثلا چند روز؟
          روز قبل اگه دادی طبیعی که به رنگ سبز دربیاد فضله

      2. سلام به نظرتون دلیل سبز بودن مدفوع جوجه رنگیم میتونه لوبیا پلو باشه اخه لوبیا پلو هم سبزه

        1. ببین لوبیا پلو توش کلی ادویه و روغن و اینجور چیزا داره
          به طبع باعث مشکلات گوارشی تو جوجه میشه
          و اینکه اگه زیاد بخوره مشکل کلیوی هم پیدا میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      بله گوجه فرنگی رسیده رو میدی بخوره
      ولی حواست باشه قسمت سبز رنگ داشت جدا کنی

    1. سلام دوست عزیز
      گرسنس چیزی نخورده بخاطر اونه
      محلول آب شکر بده تا اشتهاش باز بشه

  18. سلام چیزیش نمیشه چون وقتی پلاستیک خورد چیزیش نشد منم دامپزشک نبردمش نوشتید باشه یعنی به مرور زمان چیزیش نمیشه ؟

    1. ممکنه براش مشکل گوارشی ایجاد کنه
      بهتره ببریش دامپزشک معاینه ش کنه

  19. سلام جوجه رنگیم پلاستیک خورد چیزیش نمیشه ؟ چیکارش کنم خفه نشه یه وقت لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      براش یک یا دو قطره روغن زیتون بریز تو دهنش تا بالا بیاره اگه بالا نیاورد حتما ببرش دامپزشک

    1. سلام دوست عزیز
      تخم مرغ ابپز براش مفیده و میتونی بصورت رنده شده بهش بدی
      درمورد سیب زمینی هم باید دقت کنی که قسمت های سبزشو بهش ندی چون مسمومش می کنه

  20. پیاز و سیز برای مرغ و خروس خیلی هم خوبه باید حتما هر روز بهشون بدی که دچار بیماری نشن!

    1. سلام دوست عزیز
      ما هم عکسشو نگفتیم
      ولی اگه اعتدال رعایت نشه پیاز براشون کمخونی میاره

  21. سلام جوجه رنگیم دهنشو باز و بسته میکنه بهش مولتی ویتامین بدم خوبه براش؟
    اگه خوبه چقدر بهش بدم و چطوری بهش بدم؟

        1. سلام دوست عزیز
          تو محیط قرارگیریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن

    1. سلام دوست عزیز
      بله به خاطر کربوهیدرات،کلسیم و ویتامین هایی که داره برای جوجه مفیده
      بهتره اول با آب سرد بشوری بعد رندش کنی رنده شدشو بدی جوجه بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی داره
      بیماری، عفونت، درجه حرارت پایین و تغذیه مصرفی باعث کم نوشیدن آب توسط جوجه میشه
      بهش سبزی و میوه میدی؟؟

        1. یا غذای آبکی بهش بده
          با میوه و سبزی تا آب بدنش تامین بشه

        2. سلام داشتم بستنی شکلاتی میخوردم که جوجه ام اومد و بدو بدو پرید توش و خورد چیکارک نم که چیزیش نشه

        3. سلام دوست عزیز
          دو قطره سرکه سیبو تو ۱۰۰ سی سی آب بریز قاطی کن بده بخوره

  22. ممنون از شما که بهم کمک کردید به لطف شما جوجه رنگیم خوب شد ممنونم

  23. سلام تو روخدا کمکم کنید جوجه رنگیم خوب بود یهو دهنشو باز کرده و نمیبنده و بیحال شد یه دفعه ایی چیکارکنم نمیره

    1. سلام دوست عزیز
      چیزی بلعیده ؟
      براش محلول آب شکر بده
      و محیط نگهداریش رو گرم کن
      و مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدنش بخر

      1. سلام نوشتم جوجه رنگیم دهنشو باز و بسته میکنه و بیحال شده و غذا و اب نمیخوره گفتید بهش مولتی ویتامین بده از دامپزشکی براش بگیرم یا مولتی ویتامین برای انسان هم میشه بهش داد

        1. نه مولتی ویتامین انسانی بهش ندی
          مولتی ویتامین مخصوص دارن از داروخونه های دامپزشکی و یا پت شاپ ها میتونی تهیه کنی

  24. سلام من یه جوجه دارم حدودا دو سه ماهی میشه که دارمش و خروس شده، یه مشکلی هست اینه که یک هفتس جوجه من خیلیی کم راه میره و راه که میره انگار خسته میشه و زود میشینه تغذیه ش هم تو این چندماه هیچ مشکلی نداشته و اینکه پاهاش میلرزه چیکار باید بکنم؟ ببرمش دامپزشکی؟ یا تو خونه خوب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      کلسیم کافی از جیره غذایی دریافت نمیکنه
      اره بهترین کار اینه ببری دامپزشک

  25. سلام برای جوجهه رنگیم برنج بدون روغن و نمک درست بکنم براش خوبه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به مقدار کم میتونی
      ولی تو طولانی مدت موجب کم تحرکی میشه
      و در نهایت عطش پرنده رو زیاد میکنه که همین امر هم منجر به پیدایش بیماری کلیوی میشه

    1. سلام دوست عزیز
      سرما خورده
      دمنوش بابونه درست کن
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
      محیط نگهداریش هم گرم کن

      1. سلام من جوجه رنگیم مدفوعش قهوه ایی بود ولی امروز دیدم مدفوعش سبزه چیکارکنم

        1. سلام دوست عزیز
          بهش سبزیجات دادی؟
          اگه نه دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

  26. سلام من یه جوجه رنگی ۲ هفته ایی دارم اوایل که خریده بودمش غذای مخصوصش و میدادم میخورد ولی الان دیگه غذای مخصوصشو نمیخوره و منم بهش تخم مرغ روغنی و برنج و ماکارانی و خلاصه غذاهایی که خودمون میخوریم بهش میدم این مشکلی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      قصد داری اینو بکشی؟
      تخ مرغ روغنی دیگه چرا دادی؟
      غذاهایی که ما خودمون میخوریم به خاطر نمک و روغنی که دارن براش مضره
      این قطعا الان کبدش چرب شده
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم داره؟

        1. از انواع میوه ها و سبزیجات میتونید برای تغذیش استفاده کنید

  27. سلام من یک مرغ دونیم ماهه دارم دارم که گندم نمیخوره و فظولات خودشو میخوره و زیاد سنگ میخوره این علتش چیه خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      خوردن فضولات به خاطر کمبود کلسیم و املاح معدنی هست
      باید براش جیره مخصوص تهیه کنی
      مولتی ویتامین برای تقویت بدنش بدی
      غذایی که میدی براش قابل هضم نیس بخاطر اون داره سنگ میخوره

  28. سلام .من ۶ماهه دارم یک جوجه رنگی پرورش میدم.الان بعد این مدت بالاخره شده خروس.خیلی دیر رشد میکنه چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      براش غذای مخصوص تهیه کن
      با مولتی ویتامین تقویتش کن
      سیر و با ماست قاطی کن بده بخوره

    2. ببخشید من اول یه خروس جوان گرفتم بعد یه مرغ که وزنش بالاست بزرگه احساس میکنم پیره بعد امروز یه مرغ جوان گرفتم نسبت به اون مرغ خیلی کوچیک تره امکان داره درگیری بشه

  29. سلام خوبین شرمنده من جوجه خروسم لاغر شده یعنی کلا استخوان ، بخاطر مریضی ، چی بدم خیلی زود وزن بگیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      براش مولتی ویتامین تهیه کن
      و برای وزن گیریش مخلوط ماست و سیر بده
      اگه تونسی روزی ۵ تا میلورم هم تو وزن گیریش مناسبه میتونی بدی

    2. از اینور نوشتید ماست و لبنیات ندید بعد میگید ماست و سیر قاطی کن بده؟ بلاخره بدیم یا ندیم؟

      1. خب مشکل اینه دقیق نمیخونید
        نوشتیم که به جوجه ها ندین و مقدارش باید تعیین شده باشه بیش از حد بدی اسهال میشه و سایر مشکلات
        وگرنه ماست بهترین پروبیوتیکه براشون و سیر هم خاصیت آنتی بیوتیکی داره

  30. سلام
    یه سوالی داشتم خدمتتون , برای یه نیمچه ۴ ماهه در هر روز چند عدد میلورم باید داد؟__
    و اینکه اگه زیاد بدین مشکلی ایجاد میکنه؟__
    و اینکه اگه زحمتی نیست بگین چطوری وزنش رو به حالت اول برگردونم؟-چون مریض شده بود الان خیلی خیلی لاغره__ممنون میشم.»

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب روزانه برای هر مرغ ده میلورم توصیه میشه
      برای این روزانه ۵ میلورم در تامین پروتئین مورد نیازش کارساز هست
      بهتره که زیاد ندین
      براش مولتی ویتامین تهیه کن طریقه مصرفش روش نوشته شده
      و برای وزن گیری هم مخلوط سیر و ماست بده بهش

      1. سلام من یه خروس دارم با۵تا مرغ
        متاسفانه خروسم اصلا مرغ بگیر نیست ولی از لحاظ سلامت کاملا مشکلی نداره همه چی اون روند عادی رو داره فقط اصلا با مرغها جفت گیری نمیکنه تقریبا هم خار پاش نصف یک بند انگشت هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          یا خروست جوونه و از سر بی تجربگی با مشاهده سایر خروس ها میتونه اقدام به این کار کنه
          یا پیر هست و دچار بیماری شده این دو مورد اکثرا باعث جفتگیری نکردن میشه

        2. سلام مجدد
          ببخشید درمورد خروس که گفته بودید جوونه و بی تجربه است راه حل چیه؟
          یعنی بزارم باز بزرگتر بشه؟
          یه خروس بالغ بیارم یا صبرکنم؟
          البته گفتم خارپاش تقریبا نصف یک بند انگشته یعنی بالغه
          بابت جواب اولیه واقعا تشکر
          تغذیه هم تاثیر داره که سریع تر جفت گیری کنه منظورم چی به خروس غذا بدم بهتر میشه؟

  31. سلام ، من همون نظر پایینی هستم ، Taha ,
    یادم رفت بگم ، خیلی از انگور و تخم مرغ آب پز و سیب‌زمینی آب‌پز خوشش میاد ، شدیداً عاشق اوناس

    1. سیب زمینی آب پز براشون مشکلی نداره فقط حواست باشه که سیب زمینی سبز رنگ نباشه این براشون مضره و احتمال تلف شدن هم با مصرفش وجود داره
      انگور رو هم نباید بهشون مداوم بدی چون قند زیاد داره یه گهگاهی ایرادی نداره…
      تخم مرغ هم میتونن مصرف کنن

  32. سلام ، خوب هستین …
    من یه نیمچه خروس تقریبا ۴ ماهه دارم
    چند ماه بود که مریض شده بود ، اوایل اشتهاش خیلی خوب بود ولی بعدا که مریض شد اشتهاش خیلی کم شد
    الان ۳ هفته میشه حالش تقریبا خوب شده با دارو و اینا ، ولی به یکی نشون دادم گفتن که چون زیاد دارو مصرف کرده حدود ۶۰% کبدش رو از دست داده ، ولی گفتن که درست میشه

    چندتا سوال داشتم :((

    مدفوعش زرده آبکی هستش چیکار کنم؟
    اشتهاش یکمی کمه چیکار کنم؟
    و راهی برای درمان استرس ، از بقیه مرغهای بالغ می‌ترسه ولی اونیکی جوجه هارو میزنه. چه کنم؟

    لطفاً پاسخ بدین ، با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      گاها از سر دفع ویتامین فضلشون زرد رنگ میشه
      برا تقویت اشتها بهش محلول آب شکر بده
      بهتره فعلا چون تو این حاله از سایر جوجه های سالم جدا کنی

      1. جناب آبریزش بینی هم داره اونو چیکار کنم؟
        بقیه حیوونا هم عطسه و آبریزش بینی دارن ، راه چاره چیه؟

        1. قطره سرماخوردگی کودک رو به مقدار خیلی کم تو آب حل کن بده بخوره

        2. خواهش میکنم موفق باشید

        3. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

    1. سلام دوست عزیز
      تو جو بتاگلوکان وجود داره و این باعث کاهش عملکرد طیور تخمگذار میشه و چون منجر به به مرطوب شدن بستر میشه
      براشون ایجاد مشکل میکنه انرژی هم که در بدن پرنده ایجاد میکنه در حد متوسطه

    1. سلام سیب زمینی سبز رنگ مضر و منجر به مرگ میشه

        1. سلام دوست عزیز
          ممکنه بهشون آلودگی منتقل بشه و بیمار بشن بهتره ندین

  33. سلام
    خسته نباشید
    جوجه هام یونولیت میخورن محیطشون جایی هس ک نمیشه یونولیت هارو از بین ببرم
    چکار میتونم بکنم تا بهشون آسیب نرسه

    1. سلام
      کاریش نمیشه کرد عزیز ، هر جوری میکنی دسترسی به یونولیت هارو محدود کن
      با فنس کشی یا هر چیزی

      1. سلام یه جوجه ۴۰ روزه دارم مرتب سوسک بزرگ میخوره ایا براش بده؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          میتونن از سوسک استفاده کنن ولی نه از سوسکهای آلوده که به سلامتیشون ضرری میرسونه بلکه از سوسکهای پرورشی.
          بهتره که نذاری بخوره

    1. سلام
      شکر خالی ؟ چرا همچین کاری کردی ؟
      اب و شکر قاطی یکم میتونی بدی ولی دلیلی نداره شکر خالی بدی

  34. من یک جوجه یک ماهه دارم حدودا یک تیکه سیب زمینی خورد …یعنی میمیره؟ چی بدم ک راهی باشه اوکی بشه؟

    1. سیب زمینی پخته شده برای مرغ اشکالی نداره فقط در صورتی نگران کنندس که پوسته سبز داشته باشه

  35. سلام من دوتا جوجه رنگی تقریبا سه ماهه دارم ک از دیشب یهو جفتشون بی حال شدن و همش میخوابن و غذا هم نمیخورن بجز اب و دفع هم خیلی کم دارن شب قبلش کمی سوسیس خوردن و ب طور ناگهانی از ته لیوان نوشابه خوردن ک تا دیدم برداشتم ولی الان حدود هجده ساعته ک غذا نمیخورن جز اب کمی هم اب قند و ویتامین دادم ب نظرتون مشکلشون چیه یکیشون شکمش کار کرد سرحال تره اما غذا نخورد فقط اب قند و ویتامین خورد اما اونیکی همچنان بی حال و همش میخوابه

    1. سلام سوسیس و نوشابه خوردن هنوز انتظار دارین خوب باشن ؟ تغذیشون فاجعه بوده . ۳ قطره سرکه سیب بریزید توی آبشون

        1. سلام دوست عزیز
          نه نمیتونی بدی براش استارتر بخر

  36. سلام وقت بخیر
    مرغ من بالغه و کاملا ناگهانی دو روزه که لنگ میزنه.. پیشنهادی دارید که چیکار کنم تا خوب بشه؟

    1. سلام باید اول علت مشخص بشه . چی زیر پاش ریختین پوشاله یا سطح صافه ؟ از ارتفاع پریده ؟ غذاش چیه ؟

  37. من چندتا جوجه ۳ ماهه دارم و برای اینکه کک و کنه نگیرن میتونم به جونشون گازوئیل بپاشم؟

    1. عججججب ، اخه کی به پرنده گازوئیل میزنه ؟! اون قبل از گرفتن کنه از بوی گازوئیل مرده

  38. من ب جوجم ارزن دادم الان حالش بده باید چیکار کنم چشاشو بسته راه نمیره

    1. سلام
      ارتباطی به ارزن نداره
      محیطش رو گرم کن و غذای معمولش رو بده بهش

  39. سلام و وقت بخیر من ۲تا جوجه خروس دارم که خودم جوجه کشیشون کردم همش باهم دعوا میکنن از هم جداشون که میکنم کم غذا میشن و کز میکنن ولی کنار همن عادی و عالین چیکار باید بکنم براشون که همو نزنن

    1. سلام چند ماهشونه ؟ متاسفانه طبیعتشونه . اگر به سن بلوغ رسیدن براشون مرغ خریداری کنید

  40. سلام
    تغذیش چیه ؟ مشکی مشکی یعنی خونریزی داخلی داره ! موردی که شما میگید برمیگرده به تغذیه پرنده به امکان زیاد !

    1. سلام
      خیر
      غذاهایی که برای این پرنده عنوان شده رو بدید ، هیچکجای دنیا به مرغ میگو نمیدن !

  41. باسلام خسته نباشید خداقوت ایا دادن قسمت سفید داخل هندوانه و گوجه رسیده برای مرغها ضرر دارد یا خیر

    1. جزو برنامه غذاییشون نباید باشه به صورت تفریحی هر از گاهی میشه داد

  42. سلام من یه مرغ دارم کسل شده و
    مدفوعش سفید رنگ هست
    و بهش سیر دادم ایا مشکلی داره براش .؟

    1. سلام
      سیر براش خوبه
      سبزی نده یه مدت بهش
      غذای خشک بده
      امکان وجود عفونت زیاده

  43. من انار گذاشتم جلوی مرغا و مرغا خوردنش
    ایا مشکلی براشون نداره ؟!
    در ضمن دو سه روزه مدفوعشون طوسی رنگه علتش چیع

    1. اگر بی حال و کسل نیستن احتمالا از همون انار باشه

    2. سلام ببخشید جو و پودر نخودچی برای جوجه ۳ ماهه خوبه ؟
      من از ذرت هایی که باش پف پفیل درست میکنن پودر میکنم بهش میدم مشکلی نداره ؟

      1. سلام
        این روش اصولی نیست
        درسته پرنده رشد میکنه ولی هم رشدش کم خواهد بود و هم وزن گیری و هم تخم گذاری ضعیف !
        باید غذای پودری یا پلت براش بخری ، این غذا ترکیب بیش از ده مدل دانست !
        مولتی ویتامین هم براش بخری عالی میشه (مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی میتونی بخری قیمتتش کمتر از ۱۰۰ تومن هست و تا چند ماه میتونه کافی باشه)

        1. نه منظورم این بود کلا این مواد عذایی یعنی پودر نخودچی بدون نمک و پودر ذرتی که باهاش پففیل درست میکنیم برای گوارش جوجه ۳ یا ۴ ماهه مضر نیستن اسهالشون نمیکنه اخه پلت میخورن یکم اسهال میشن

  44. سلام
    به مرغهام که ۴ ماهه شدند حواصمون نبود دو وعده پشت سر هم برنج پخته و گوشتن اضافه از وعده غذاییمون رو بهشون دادیم.
    الآن تقریباً دو روزه بی حال شدند و هیچی نمی خورند
    چکار کنم بنظرتون؟
    ممنون

    1. بهشون مولتی ویتامین بدین و دان استانارد مرغ تهیه کنید. سعی کنید سبزیجات و میوه جات هم بدین

  45. سلام.ببخشید من تعدادی مرغ دارم که امروز متوجه شدم ظرف یکبار مصرف رو دارن میخورن.تقریبا نصفش رو خورده بودن.آیا هضم میکنن؟چیزی هست که بدم تا هضم کنن و مشکلی واسشون پیش نیاد؟؟؟

  46. سلام من مرغم دو سه روز هست که تا تخم میذاره تخمش رو میشکونه و من فرصت برداشتنش رو هم نمطکنم هم براشون دونه ی تقویتی میخرم و هم جای بزرگی دارند و نه تنها تخم خودش رو میشکونه تخم بقه ی مرغ هام رو میشکونه و کم کم همشون دارن این کار رو یاد میگیرن و جایی ندارم که از هم جداشون کنم چیکار کنم تو رو خدا زود تر بهم بگید

    1. خوب یا باید تخم ها رو بردارین یا جداش کنید. میتونید تو لونه یا تخم پلاستیکی بزارید و یا سیب زمینی که اندازه تخم مرغ باشه حدودا. در ضمن به خاطر تغذیه نا مناسبه که این کار رو میکنن. بهشون کلسیم و پروتئین بدین

  47. سلام من زنبور عسل پرورش. میدم میشه لاشه زنبور عسل هارا به مرغ و جوجه لاری داد با سپاس خسرو مروی

    1. قطعی نیست و جایی هم در این مورد صحبتی نشده ولی به نظر من ندین بهتره

  48. سلام من ۹تا مرغ دارم یکیش پای چشمش باد کرده بود پرهاشم نامنظمه و خیلی وقت میشه تخم نمیذاشت الان هفته ایی یکی تخم میذاره و تخم اش هم کمی روی پوستش خونیه چیکار کنم خوب بشه
    و دوتای دیگش صدایی از خودشون میدن مثل عطسه
    و یکی اش هم زیر شکمش باد کرده و وزنش زیاده غذا میخوره ولی تخم نمیذار
    چه بلایی سرشون اومده

  49. سلام من یک جفت جوجه دارم یکیشون دیروز یک چشمش بسته شد و امروز هم دوتا چشماشو نمیتونه باز کنه(اما ورم و عفونتی در کار نیست) اون یکی جوجه هم فقط بی حال شده
    بهشون به عنوان غذا برنج پخته شده و گندم ریز شده میدادم
    توی حیات خونمون هم نگهداریشون میکنم
    ممنون میشم بگید باید چه کرد

      1. سلام یکی از مرغ هایم بدون هیچ علاعم بیماری ناگهان بال بال زد وسریعا مرد علت چه میتونه باشه

        1. احتمالا علایم داشته و متوجه نشدین، قرار نیست همیشه زمین گیر بشه تا بدونید مریضه

  50. جوجه ۳ یا۴ ماهه دارم یه چن روز خیلی بدنش ضعف داره و بی حال و همش یه چشمش رو میبنده غذا و ابش رو هم با بی حالی میخوره اینکه فقط یه چشمش رو میبنده از چیه کاری هم میشه براش کرد چون قبلش هم اینجور بود و مرد

    1. بیماری عفونی هستش
      حتما به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کن تا از دست نرفته

    2. وای من یکم به جوجه هام سالاد شیرازی دادم توش پیاز داشت میمیرن؟
      ولی خیلی هم کوچیک نیستنا یکشون کاکل و غبغب در اورده اونیکی ام کاکل

      1. دادن مداوم پیاز به طیور باعث کم خونی میشه، توصیه میشه به مرغ ها پیاز، پیازچه ، موسیر و پیاز کوهی داده نشه

      2. سلام من خروسم واکسن نیکاسل ردم‌الان ۱۰ روری هست هر موقع سر وقتش میزنم داره تازجش سیاه میکنه اسهالش سفید هست مثل اب چکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          سیاه شدن تاج اغلب سرمازدگی، گرمازدگی، پاستورلوز، آنفولانزای فوق حاد رو نشون میده
          سفید بودن فضله هم نشون دهنده عفونته
          باید ببریش سریعا دامپزشک

  51. من دو تا جوجه ی یک روزه دارم بیشتر روز را میخوابند این طبیعیه ؟ممنون میشم جواب بدین ⚘⚘⚘

    1. از لامپ رشته ای ۱۰۰ وات برای گرم کردن بدنشون استفاده کنید
      احتمالا مریضن
      حتما بهشون مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها رو هم بده از داروخانه حیوانات بخر

  52. سلام ببخشید من یک جفت جوجه یعنی یکیشون تقربا مرغ شده و یکیشون جوجهس کنجد براشان زرر دارد اگر بهشون بدم؟

    1. هر چیزی زیادیش مضره
      هفته ای یکی دو بار بدید ضرر نداره

  53. سلام من مرغخروس تزئینی دارم در زمستان تابستان فقط ارزن میخورن . مرغ مرتب دهنشان حالت عطش باز میکنه و میبنده
    لطفا راهنمایی کنید

    1. هوای محیطش گرمه برای همین
      از فن تهویه استفاده کن و آب سرد بذار جلوشون

  54. سلام ی مرغ دارم تخم میزاشت ولی یکماهی هست ک نوکش کم بازمیشه اول لنگ هم بود ونمیتونست راه بره تازگیابهترشده راه رفتنش ولی نوکش فرقی نکرده و نون خیس کرده بهش میدم تا سیربشه شاید دوساعت طول بکشه تا غذاشوبخوره.مشکلش چیه؟ممنونم ازشما

    1. سلام
      مشکل از غذایی هست که بهش میدی
      نون چی داره اخه که سیرش کنه و ویتامین هاشم تامین کنه
      اگه به نون دادن بود که الان پرورش دهنده ها به دنبال خرید نهاده نبودن همه نون میدادن و خلاص !
      باید بهش غذای مخصوص بدی که تخم بزاره و اکتیو باشه وگرنه همینجوری میمونه و با اولین باد خنک هم میمیره !
      غذای مخصوص از پرنده فروش بخر ، اشغال غذا بهش نده ، مولتی ویتامین هم (شربت بکمپکل ، ۱ سی سی در ۱ لیتر ) بخر براش

  55. سلام من ۳۰ تا جوجه داشتم دوتا ش مورد دیشب همشون سر حال بودن یکش افتاده بود تو اب ودیگرش صبح داشت جون میداد

    1. حتما حتما زیر لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری شون کن
      از ابخوری های معلق یا شبکه ای استفاده کن که جوجه ها توش نیفتن
      ابخوری و دانخوری رو دقیقا زیر لامپ نذار چون اینجوری جوجه ها برای گرم کردن خودشون مجبور میشن داخل دانخوری و ابخوری بشینن
      محیطشون رو کاملا گرم کن که تحرک داشته باشن برای خوردن اب و غذا

  56. سلام ببخشید من یک مرغ دارم بی خاله چیکار کنم نمیدونم لطفاً راهنمایی کنید ممنون

    1. از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن و برای درمان به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

      1. سلام من میخواهم مرغ داری بزنم هیچ سررشته ای هم دراین خصوص ندارم.چقدرهزینه میخوادبنظرشماموفق میشم

        1. اول کارت رو به صورت خانگی شروع کن و از چند مرغ و خروس شروع کن
          بعد از اینکه تجربه زیاد شد کم کم تعداد مرغ ها رو زیاد کن

    1. از بقیه مرغ و خروس ها جدا کن و در یک مکان گرم قرار بده
      برای تهیه دارو و مولتی ویتامین و دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید.

      1. سلام من ۱۲ تا مرغ و خر‌‌وس دارم ۵تا خروس ۷تامرغ، مرغ در چند ماهگی تخم میگذارند ممنون. میشم جواب بدید🌺🌺

        1. مرغ ها معمولا از شش یا هفت ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند
          محیط شون اروم باشه
          لانه داشته باشن
          تغذیه مقوی و دارای پروتئین و کلسیم داشته باشن
          ۱۶ ساعت روشنایی هم باشه

        2. سلام،،سیب زمینی سبز باشه رو ابپز کنی بدی به مرغ ضرر داره؟؟؟داخلش ذرت هم قاطی کنی البته

        3. سلام، مصرف سیب زمینی پخته شده برای مرغ ها اشکالی نداره، اما مرغ ها نباید سیب زمینی سبز رنگ مصرف کنن و خوردن سیب زمینی سبز میتونه برای مرغ ها موجب مرگ بشه. دلیل این موضوع اینهستش که سیب زمینی سبز حاوی ماده ای به نام سولاتین است که برای مرغ ها سمه

  57. سلام امروز خروسم چشاشو بسته و نمیتونه باز کنه گیج میزنه و اصلا نمیتونه ببینه روی تاجش هم کبود شده بنظر شما دلیلش چیه؟
    میشه لطفا سریع جوابمو بدین

    1. بیماری ویروسی گرفته
      حتما از بقیه پرنده ها جدا کن و برای درمان به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

  58. سلام وقت بخیر من یک خروس دارم که پاهاش فلج شده بود گفتن سیر و ماست بدین خوبه دوروز بهش دادم الان تاجش رنگ پریده شده و اصلا اشتها نداره قبلش اینجوری نبود تاجش قرمز و خوس رنگ الان رنگ پریده و زرده چکار کنم

    1. حتما مقدار خیلی زیادی دادید، باید خیلی کم می دادید
      به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده از دست نرفته
      سیر و ماست برای بیماری های عفونی هستش
      فلج شدن احتمالا به خاطر نیوکاسل که درمان نداره

  59. سلام من یک خروس دارم پای چشمش باد کرده چکار کنم به حالت عادی برگردد

    1. به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا پماد لازم رو بدن

      1. من یک مرغ داشتم سرحال بود تخم هم میزاشت ولی یک دفعه مرد و خشک شد علت ش چیه

        1. سلام خسته نباشید مرغ من یه زیپ آلومینیومی نسبتا بزرگ خورده ، میشه راهنمایی کنین که میمیره یا نه ؟؟

        2. یا دفع میکنه یا مریض میشه. بهتره به دامپزشک مراجعه کنید.

        3. سلام ببخشید نون و ماست برای خروس بالغ اشکالی داره ؟؟؟؟

        4. سلام دوست عزیز
          نان چسبندگی در معده رو به وجود میاره و هم تورم روده بهشون ندی
          و ماست براش مفیده میتونی بدی

        5. سلام دادن هویج رنده شده به مرغ و خروسا ضرری ک نداره؟!
          البته بگم ک تو فریزر بودن و ی کم آبکی هست

        6. سلام دوست عزیز
          نه مشکلی نیست
          ولی اجازه بده کامل یخش آب بشه بعد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس