دلیل فلج شدن یا پا باز بودن جوجه ، علت ها و درمان

بررسی علت فلج شدن یا پا باز بودن جوجه و روشهای درمان

یکی از بیماری های بسیار مهم جوجه ها که بیشتر پرورش دهندگان را درگیر نموده ، فلج به دنیا آمدن جوجه ها و یا فلج شدن آنها چندی پس از تولد است. در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس می خواهیم شما را با عوامل مختلف فلج کننده جوجه ها آشنا کنیم و روش های پیشگیری و درمان آنها را بیان کنیم، هم چنین در انتهای مقاله یک ویدیوی آموزشی در این رابطه تهیه شده که توضیحات لازم ارائه گردیده است. با ما همراه باشید. 

عوامل فلجی جوجه ها 

به صورت کلی می توان عوامل زیر را در فلج و یا پا باز بودن جوجه ها برشمرد که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:

الف – ارتباط فامیلی مرغ و خروس های مولد

ب – نگهداری در بستر نامناسب و شیب دار

ج – عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

د – کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه 

هـ – بروز بیماری هایی مانند برفک، مارک، نیوکاسل

الف – ارتباط فامیلی مرغ و خروس ها

یکی از علت هایی که باعث فلج شدن جوجه ها می شود، به ژنتیک آنها مربوط می شود. یعنی فلجی به صورت ژنتیکی و وراثتی از پدر و مادر به جوجه انتقال پیدا می کند و یا مرغ و خروس تولید کننده تخم با هم نسبت فامیلی دارند به عنوان مثال مرغ و خروس تولید کننده تخم خواهر و برادر هستند و هر دو از یک پدر و مادر متولد شده اند. 

بنابراین در صورتی که به این موضوع توجه نشود جوجه های متولد شده نوک متقاطع و کجی خواهند داشت و فلج و پا باز بودن جوجه نیز یکی دیگر از عوارض جفت گیری پرنده های هم خانواده می باشد. 

برای جلوگیری از این مشکل باید گله را اصلاح نمود. یعنی از خروس هایی غریبه و تهیه شده از یک گله دیگر جهت جفت انداختن با مرغ های خود استفاده کنیم.اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر هستید به مقاله پرورش مرغ تخمگذار مراجعه کنید.

ب – نگهداری در بستر نامناسب و شیب دار 

دومین علت فلجی و یا پا باز شدن جوجه ها ، نگهداری آنها در بستر نامناسب است. همانطور که می دانید جوجه ها پس از تولد باید به بستر منتقل شوند در این میان برخی از پرورش دهندگان کم تجربه از کارتون جهت نگهداری جوجه ها استفاده می کنند.

لازم است بدانید که کارتون سطح صاف و سفتی دارد و از همه مهتر حالت لغزندگی دارد و در صورتی که دارای شیب هم باشد، این مشکل بدتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر جوجه ها استخوان های ضعیفی دارند که دارای حالت غضروفی است، پس برای ایستادن بر روی یک سطح صاف و لغزنده مجبور به باز کردن پنجه های پای خود هستند چون که به راحتی نمی توانند بر روی بستر بمانند و به اصطلاح پنجه های جوجه بر کف بستر قفل نمی شود. 

نگهداری در بستر نامناسب و شیب دار در صورت ادامه این روند و سفت شدن استخوان پا و پنجه های جوجه ، شاهد پا باز ماندن و حتی فلج ماندن آن جوجه خواهیم شد چون جوجه ها برای حفظ تعادل خود هر روز باید این حرکت را تکرار کنند و در نتیجه استخوان ها نیز به همین شکل تکامل خواهد یافت.

لذا برای جلوگیری از این مشکل باید بستر را با استفاده از مواد نرم مانند تراشه چوب و یا خاک اره پر کرد، بهتر است که از تراشه های درشت چوب استفاده کنید. بستر نرم سبب راحتی در حرکت و ایستادن جوجه ها خواهد شد و هیچ تلاشی برای صاف نگه داشتن بدن خود انجام نخواهند داد، هم چنین بهتر است از یک بستر صاف و بدون شیب استفاده کنید تا با فلجی و خمیدگی پاهای جوجه ها روبرو نشوید. برای اینکه بدانید بستر نگهداری جوجه ها صاف است یا دارای شیب، می توانید از یک تراز برای سنجش زاویه کف بستر استفاده کنید. 

ج – عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت دستگاه نیز بر فلج شدن جوجه ها تاثیر گذار است، بنابراین بهتر است قبل از جوجه کشی نسبت به کالیبره سنسور دستگاه اقدام کنید و از صحت سنجش دما و رطوبت توسط سنسور مطمئن شوید، برای این منظور می توانید از دماسنج و رطوبت سنج های با کیفیت موجود در بازار مانند دماسنج تستو و کیمو کمک بگیرید. پس اگر دستگاه شما دما و رطوبت را به شکل دقیقی نمی سنجد و شما از این موضوع بی خبر باشید، دما و رطوبت داخل دستگاه را کمتر یا بیشتر از مقدار استاندارد تنظیم خواهید کرد و در نتیجه با مشکلات زیادی در جوجه کشی روبرو خواهید شد که یکی از آنها فلج شدن پای جوجه ها می باشد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» بهره گیری از سنسور SHT نسل پیشرفته و بدون نیاز به کالیبراسیون مجدد
» امکان کنترل اتوماتیک دما و رطوبت با نهایت دقت
» دارای سیستم مشبک در کف دستگاه برای جلوگیری از پا باز شدن جوجه ها
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

د – کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه 

مهمترین عامل در رشد صحیح جوجه ها و افزایش مقاومت بدنی آنها در برابر انواع بیماری ها ، مسلما تغذیه صحیح است. در صورت وجود مقدار ناکافی از ویتامین A در جیره غذایی پرنده با فلجی و عدم تعادل بدن جوجه روبرو خواهیم شد، هم چنین کمبود ویتامین E علاوه بر فلجی ، سبب خونریزی و ورم مغز جوجه نیز خواهد شد، این دو مورد تنها مثال های مرتبط با این مقاله بودند، حال در نظر بگیرید که در جیره غذایی جوجه ها ویتامین ها، مواد معدنی ، کربوهیدرات و پروتئین ها به درستی قرار داده نشده است، خواهید دید که چه تلفاتی بر دوش پرورش دهنده تحمیل خواهد شد. 

برای جلوگیری از عواقب ناشی از تغذیه ناصحیح حتما در آب آشامیدنی جوجه ها از مولتی ویتامین استفاده کنید و جیره مخصوص جوجه ها را از مراکز معتبر دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید. مراکز دارای مجوز جیره های استانداری تولید می کنند و اکثر مواد غذایی قابل فروش در آن تازه و سالم هستند. 

هـ – بروز بیماری هایی مانند برفک، مارک، نیوکاسل

عامل دیگری که در فلج شدن جوجه ها تاثیر دارند، بیماری های فوق است، اما در این حالت جوجه ها از بدو تولد فلج نخواهند بود، بلکه به مرور زمان در اثر درگیر شدن با بیماری دچار فلجی در ناحیه پا ، سر و گردن می شوند. 

بروز بیماری هایی مانند برفک، مارک، نیوکاسلبرای مقابله با این بیماری ها حتما باید نظافت را در محیط پرورش و تغذیه جوجه ها رعایت کرد و واکسن های لازم را در زمان های مقرر با مشورت دامپزشک به جوجه ها تزریق کرد. بستر جوجه ها را هر چند روز یکبار تمیز کنید و از هم غذا شدن سایر حیوانات با جوجه ها جلوگیری کنید. از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید و ظروف آبخوری و دانخوری را روزانه با استفاده از مواد شوینده شستشو دهید تا جای هیچ میکروبی در بستر باقی نماند. 

قبل از اینکه جوجه ها درگیر بیماری شوند، باید واکسن های لازم را تزریق کنید و در صورت بیمار شدن هر یک از جوجه ها آن را از سایر جوجه های سالم جدا کنید و جوجه های سالم را واکسینه کنید تا از در برابر بیماری مصون باشند.

در مکانی جداگانه نیز می توانید جوجه بیمار را مداوا کنید، دقت کنید که واکسن در جوجه های بیمار تاثیر ندارد. 

درمان جوجه های فلج

ابتدا باید جوجه فلج را سایر جوجه ها جدا کنید چون که احتمال له شدن جوجه فلج در زیر پای سایر جوجه ها وجود دارد. جوجه فلج و یا پا باز توانایی حرکت سریع و دویدن را ندارد و معمولا ضعیف تر خواهد بود.

بعد از جدا کردن جوجه فلج باید پا یا پنجه های پرنده را آتل بندی کنید تا پس از گذشت حدود یک هفته به حالت اصلی خود برگردد، البته تشخیص زود هنگام و درمان به موقع در بهبودی سریع جوجه نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. برای این کار حتما از یک پرورش دهنده با سابقه و یا یک دامپزشک کمک بگیرید. البته در مقالات آینده در مورد نحوه آتل بندی جوجه های فلج توضیحات مفصلی ارائه خواهد شد.

ویدیوی آموزش علت فلجی جوجه ها

در ادامه ویدیوی کارشناسان گروه صنعتی اسکندری را خواهید دید که در مورد عوامل تاثیر گذار در فلجی جوجه ها و روش های پیشگیری و درمان توضیحات مفیدی را ارائه می دهند. در صورت وجود هرگونه سوال از طریق نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۷۰۷ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من یک جوجه مرغ رسمی سه هفته ایی دارم که به تازگی نمیتونه روی پاش وایسه و بیشتر میشینه یک جا و تعادل ندره غذا و آبشو کامل میخوره (جوجه رنگی هم داشتم که یک نیم ماهش شده بود و همین طوری شد و زنده نموند )

    1. سلام سارا
      براش مکمل کلسیم تهیه کن بده

        1. خواهش می کنم سارای عزیز

      1. سلام وقتبخیر جوجه من سه هفته یا یه ماه میشه که خریدم از جوجه ها ی طبیعی است ولی امروز اصلان نمی تونه یه پا و بالش رو تکون بده چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          فضلش چه رنگیه؟
          بی حالی و کم اشتهایی هم داره؟
          اخیرا از ارتفاع نیفتاده ؟ یا بهش ضربه ای وارد نشده که؟

        2. سلام دکتر احمدی . جوجه ی اهلی کوچولوی ما از چند طبقه سقوط کرده بیحاله و نمیتونه روی پا واسه وایسه یه پاش باز شده و فقط نشسته راهنمایی میفرمایید .

        3. سلام مهناز جان
          اون ممکنه توی پاش شکستگی و یا در رفتگی داشته باشه
          برای همین حتما باید ببری دامپزشکی تا اول معاینه بشه بعدش آتل بندیش کنن

  2. سلام یک جوجه بوقلمون درنافش برآمدگی دارد چطوری این برآمدگی برطرف کنم وسفت

    1. سلام عابد
      این به خاطر کمبود رطوبت توی دوران جوجه کشی از پرنده ایجاد میشه
      و درمان قطعی براش وجود نداره باید روند جوجه کشی رو اصلاح کنی
      بازم برای تشخیص نوع و شدت بیماری توصیه می کنم ببریش دامپزشک
      چون گاها با تجویز آنتی بیوتیک جوجه زنده می مونه اما عملکرد بدنیش به اندازه ی جوجه های سالم نیس

  3. خواهش میکنم کمکم کنید خروس من به سختی نفس میکشه و خلط پرتاب میکنه و گاهی از حلقش گوشت حلقش در میاد از دهنش بیرون
    ترکیب سرکه و اب دادم
    سرما خوردگی بزرگسالان یک هشتم در یک پیاله اب رقیق کردم و چند قطره دادم . قرص تتراسایکلین از دارو خانه دامپزشکی هم دادم
    چکار کنم براش ؟؟؟

    1. سلام رها جان
      متوجه منظورت نشدم چجور گوشت میاد از دهنش بیرون
      چراخودسرانه اینهمه دارو دادی بهش تو که نمیدونسی مشکلش چیه چرا خود درمانی میکنی
      باید در وهله اول با دامپزشک مشورت میکرد
      برای حل شدن مشکل تنفسیش هم از بخور اکالیپتوس استفاده میکرد
      مقداری روغن اکالیپتوس رو بریز تو آب جوش بذارمحیطی که خروست هست با استنشاق اون مشکل حل میشه
      البته حواست باشه این آب رو نخوره

  4. با سلام و وقت بخیر
    دوازده عدد تخم مرغ توی دستگاه گذاشتم که ده تاشون عالی و سر وقت به دنیا اومدن اما دو تای آخری با اینحال که زود نوک زدن اما یک روز و نیم طول کشید بیان بیرون. خیلی ضغیف و بدون تعادل. هر دو رو لای پتوی خودم نگه میدارم که جاشون گرم و خشک و نرم باشه. مثل بقیه اول بهشون آب عسل زردچوبه و ویتامین مخصوص خودشون و دادم اما الان که سه روزشونه هنوز میلرزن و روی پاشون خوب نمیتونن راه برن برای همین نمیتونن دون بخورن تعادل ندارن. دیروز یه کم از D3 خودمون بهشون دادم تا پاهاشون قوی بشه اما یکشون از دیشب هر از گاهی جیغ میزنه و گوشاشو میخوارونه و چند ثانیه به حالت چرت میره. پی پی شون هم آبکی قهوه ای بود امروز. نمیدونم عسل گرمیش کرده یا D3 روش تاثیر گذاشته. حالا چی بهش بدم بهتر بشه؟

    1. سلام نرگس
      محیط نگهداریشونو گرم کن اگه بتونی یه لامپ مادر مصنوعی تهیه کنی خیلی خوب میشه
      دما حتماباید ۳۴ درجه باشه
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو اضافه کن تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده تا ۳ روز
      برای جون گرفتنشون هم محلول آب شکر بده
      D# به تنهایی کافی نیس و باید از کلسیم براشون استفاده کنی

  5. درود وقت شما بخیر . برای اینکه خروسم تنها نباشه یک مرغ خریدم . متاسفانه عطسه میکرد که صدای خلط داری از خودش در میاورد . الان خروسم هم چندین بار در ساعت عطسه میکنه و مدفوعش کاملا شل همراه با اب زیاد هست . میشه راهنماییم کنید؟
    سرما خورده؟

    1. سلام رها
      بله دوتاشونم سرما خوردن
      محیط نگهداریشونو گرم تر کن
      براشون دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه
      دم کشید سرد که شد صافش کن روزانه ۴ قطره تا ۵ روز بده
      یکیم فقط یه بار برای هر کدوم ۵ قطره عرق آویشن رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بریز تو آبخوریشون تا مصرف کنن

  6. سلام خسته نباشد من دوتا جوجه عقاب دارم یک ماه
    البته من ۱۰ روز دارمشون الان یکیشون پاهاش از هم باز شده مثل فلج علتش چیه

    1. سلام علی
      باید ببری دامپزشکی آتل بندیش کنن تا یه هفته درست میشه

      1. یعنی مریض نیست فقط فشار روش اومده ؟چون روز اول ی پاش بود الان هردوتاش غذا هم کم میخوره

        1. نه پا باز شدن به خاطر فشار نیس
          می تونه به خاطر نحوه ی نگهداری نا درست، بستر نامناسب، تغذیه ی نامناسب و یا به طور مادر زادی باشه
          چه غذایی بهش میدی؟

  7. درود من یه خروس خریدم به تازگی الان دو روزه مدفوعش کاملا ابکی هست و غذارو هضم نشده دفع میکنه کمی هم بی اشتهایی داره . تو شهر ما دامپزشک متخصص پرنده نداریم میشه

    1. سلام رها جان
      کافیه ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو یه لیتر آب حل کنید
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بدنی بخوره

      1. ممنونم از پاسخگوییتون . دلیلش میتونه این باشه که بردمش پارک و از چمن های پارک خورده؟؟ چون بعد از اون اینجوری شد

        1. بله امکان داره نباید میذاشتی بخوره

  8. با عرض سلام
    بنده ۱۰ عدد جوجه لاری ۱۵ روزه با مادرشون خریدم و همان روز هم صاحبش بهشون واکسن زد بنده بردم منزل و همه را داخل یک کارتن بزرگ گذاشتم داخل محیط خانه فرداش ساعت ۱۱ که هوا گرم و افتابی بود بردم پشت بام و بعد از چند ساعت برگردوندم به خانه داخل کارتن فردا صبح یکی از جوجه ها لنگ میزد و بعد از یک ساعت کلا روی زمین افتاد و نتونست بلند بشه ولی غذا میخوره و از همان روز دوتا جوجه دیگه هم روی پاهاشون نتونستن وایسن مادرشونو جدا کردم گفتم شاید روشون لگد کرده و روز سوم تمامی جوجه ها حالت فلجی گرفتن نمیتونن روپاهاشون وایسن بنظرتون دلیلش چیه لطفا راهنمایی کنید و آیا راه درمان داره؟

    1. این میتونه به خاطر دمای محیط باشه که سردشون شده
      چون جوجه ها باید حدالامکان توی محیط گرمی نگهداری بشن و دمای محیط حدودا ۳۰ درجه باشه
      محیط نگهداریشونو گرم تر کن و برای جون گرفتنشون براشون محلول آب شکر درست کن بده

  9. سلام میگم جوجه من نمیتونه راه بره و چشمانش باز نمیشه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر بده ازز بیحالی در بیاد
      دو گرم تریکوپلاس رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۷ روز بده بخوره چشماش حل میشه
      غذا بهش استارتر بده
      زیر پاشم چک کن ببین میخچه در نیاورده یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

  10. سلام دما در هنگام ستر بیاید چقدر باشد یعنی دستگاه بورد مثلا دستگاه بورد باید روی چند درجه خاموش و مجددا روی چند درجه روشن شود
    تشکر از جواب شما

  11. سلام ببخشید من چند روزه پیش جوجه گرفتم دیروز یک کوچولو شروع به تلو تلو خوردن کرده اما امروز بیشتر شده و میخوره زمین و نمی تواند بالش را بخوارونه ولی آب و غذایش را بسیار خوب می‌خورد چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یا بهش ضربه وارد شده
      و یا کمبود کلسیم در جیره غذایی داره
      مکمل کلسیم بخر قاطی غذاش کن بخوره
      محیط نگهداریش هم حواست باشه بسترش خیس نباشه
      سرد هم نباشه دما

  12. سلام خسته نباشید
    من یه جوجه مرغ محلی دارم امروز ارتفاع از دستم افتاد و پاش کبود شده و میلنگه بنظرتون چیکار کنم؟ الان هم ایام عیده و پاک پزشکی بسته س

    1. سلام دوست عزیز
      باید چک کنی ببینی در رفتگی و یا شکستگی داره یا نه فقط ضربه دیده
      تا زمانی که ببریش دامپزشک باید پاشو آتل بندی کنی ولی حتما باید ببری تا کنترل کنن

  13. سلام جوجه هام ۱۵ رورن الان روزی چند تا فلج میشن زیر پاهاشونم کارتن مخصوصه دلیلش چی میتونه باشه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      این میتونه ناشی از کمبود مواد مغذی به خصوصو کمبود کلسیم باشه
      غذا چی میدی بهش؟

        1. توی جیره ی غذاییشون پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف اضافه کن
          باید روزانه کلسیم دریافت کنن

    1. از یه بانداژ یا یه چیزی شبیه به باندا با یه نی پلاستیکی کوچیک استفاده کن
      اول باید نی پلاستیکی رو کنار پاهای جوجه قرار بدی و با ابانداژ اونو رو پاهای جوجه ثابت کنی
      باید ۲ تا ۳ روز پاش ثابت بمونه

  14. سلام
    من یه جوجه رنگی دارم که یه روزه گرفتم
    امروز دیدم نمیتونه راه بره و همش میخواد چشاشو بلنده مشکلش چیه چیکار کنم درمان بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده حالش خوب میشه

  15. با سلام من دیروز ۲ تا عروس هلندی گرفتم ۳۰ روزه که به نظرم سالم بودن حالا امروز یکی شون نمیتونه راه بره از منقارش کمک میگره برای راه رفتن سرلاکشون رو هم به موقع دادم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه بسترش نامناسب باشه
      بهتره تا زمان دونخور شدن رو یه بستر نرم و خشک مثل یه پارچه ی نرم نگهداری بشن تا پاهاشون آسیب نبینه
      و این بستر باید هرروز عوض بشه
      یا هم به اندازه ی کافی سرلاک دریافت نمی کنن هر وعده ۸ تا ۱۰ سی سی باید سرلاک بدی بهشون

  16. سلام یکی از جوجه های عروس هلندیم که جوجه اولی هستش امروز متوجه شدم که پدر و مادرش اصلا بهش غذا ندادن و چینه دانش خالی خالی بود و اصلا تعادل نداره یکی از پاهاش فلج شده و اصلا تعادل نداره جون تو بدنش نیست و ۱۵ روزه هستش قبلش سالم سلامت بود و پاهاش کاملا سلامت بودن هیچ مشکلی نداشت دلیل فلج شدن و غذا ندادن جفت مولد میتونه چی باشه راه درمانش چیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      این میتونه به خاطر بی تجربه بودن والدین باشه و یا هم تمایل به جفت گیری و تخم گذاری دوباره دارن
      برا همین به جوجه شون غذا نمیدن
      باید حتما برش داری و خودت با سرلاک بزرگش کنی چون به احتمال خیلی زیاد تلف میشه

  17. سلام من چند تا از جوجه هام پا باز به دنیا اومدن و وقتی که چیزی به پاهاشون می بندم نمی تونن حرکت کنن و غذا نمی تونن بخورن من خودم هم بهشون سعی کردم با دست بهشون غذا بدم اما توی گلوشون هم گیر می کنه هم بالا میارن اون غذا رو

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه اتل بندیتون اشتباه هست باید یه فرد متخصص انجامش بده

    2. سلام وقتتون بخیر خواهشاً اگه کسی می‌تونه کمک کنه بهم بگه یه جوجه غاز تقریبا دو روزه تا یک روزه گرفتم که پاش فلج و باز نمیشه میترسم اگه آتل بندی کنم اتل رو بخوره چون جایی خونده بودم که با کاغذ و چسبه الان باید چیکار کنم جوجه های دیگه هم همش پاشو نوک میزنم و واقعا درد می‌کشه

      1. سلام دوست عزیز
        اینو باید ببری پیش دامپزشک برای فلجی پا آتل بندی راهکار نیست
        زمانی که پا باز میشن از این روش استفاده میشه

  18. سلام
    ی جوجه عروس هلندی دارم حدود ۲۰ تا ۲۵ روزه
    دیروز توی خونه آزاد بود داشت راه می‌رفت ک بچم ندیدیش و پاش خورد ب جوجه ولی لگدش نکرد.
    از اون ب بعد جوجه ب سختی روی پاهاش وامیسته و همش میخوره زمین و نمیتونه راه بره. راه حلی برای این مشکلش وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه رو قبل از ۶ تا ۸ هفتگی نباید از قفس بیرون بیاری و یا حتی بهش دست بزنی
      اگه بخوای دست بزنی هم باید دستکش استریل داشته باشی
      اون بدنش به شدت حساسه و با کوچیک ترین میکروب یا باکتری تلف میشه
      بهش ضربه وارد شده باید ببریش دامپزشک چک کنه ببینه شکستگی تو پاهاش وجود داره یا نه

      1. نه پاهاش سالمه و شکستگی نداره. امکان داره ب سیستم عصبیش آسیب خورده باشه ک حفظ تعادلش رو از دست داده باشه و اگه این اتفاق افتاده باشه. خوب میشه یا خیر و این که کلسیم و قطره ویتامین میتونه بهش کمک کنه. ممنون از پاسخگویتون
        ببخشید چن تا سوال باهم شد

        1. اگه از سر کمبود کلسیم باشه مکمل کلسیم بخر قاطی کن به غذاش بده بخوره
          اگه سیستم عصبی مشکل ایجاد شده باید با دامپزشک مشورت کنی
          چک کن ببین تغییر رنگ فضله هم داره

      2. سلام خسته نباشید یه خروس دارم کنار غذاش بهش ویتامین می دادم خیلی قداش بزرگ شد از اون روز به بعد نمیتو نه در راه بره نه بیماری نیوکاسل داره نه میخجه

        1. سلام دوست عزیز
          کمبود کلسیم داره
          باید مکمل کلسیم بخری و قاطی جیره مصرفیش کنی
          و یا پوست تخم مرغ رو آسیاب کن و قاطی غذاش کن بده بخوره

  19. چطور بگم تو هوا نوک میزنه و وقتی براش گندم میریزیم خیلی محکم به گندم ها نوک میزنه و همه ی گندم هارو میریزه
    و هیچی به دلش نمیرسه همه رو میریزه و مثل بقیه جوجه ها از روی زمین غذاشو نمیخوره
    زیاد کوچیک نیس اما خب بزرگم نیستن میشه گفت کاسیکن

    1. سلام دوست عزیز
      پرندتون به احتمال زیاد مشکلی تو ناحیه چشم دارن
      دید کم باعث این رفتار ها میشه برای تشخیص دقیق حتما برسونید دامپزشک

  20. نه پاهاش مشکلی نداشت
    بعد اینکه غذا خوردنش عجیبه عادی غذا نمیخوره

    1. منظورتون از عادی غذا نخوردن رو متوجه نشدم

  21. جوجه‌ای دارم که فلج نیست اما راحت نمی‌تونه راه بره هی یکی از پاهاشو خیلی بالا می‌بره و وقتی می‌خواهد غذا بخورد باید کنارش باشیم دلیلش چیست

    1. زیر پاشو چک کن ببین میخچه در نیاورده یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

  22. سلام وقت بخیر
    من یه جوجه ی عروس هلندی حدود ده روزه دارم چوب افتاده روی پاش و کبود شده محل ضربه امکان فلج شدن هست؟ چجوری میتونم کمکش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      ضربه اگه شدید باشه حتی ممکنه بافت رو از بین ببره
      سریعا برسون دامپزشک

  23. سلام توروخدا راهنماییم کنید دارم دیونه میشم یه مرغ ۵ ماهه دارم نمیتونه رو دوتا پاش وایسه چیکارکنم زود خوب بشه وابسته شدم نمیخام بمیره غذاشم گندم و برنج و غذای مخصوص خریدم مولتی ویتامینم گهگاهی تو ابش میرختم

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاهاشو چک کن ببین زخم یا میخچه نداره؟ یه برجستگس صورتی یا مایل به قهوه ای؟
      اگه نداشت به احتمال زیاد کمبود کلسیم داره باید براش مکمل کلسیم تهیه کنی

    2. نوروبیون بزن بهش البته از دامپزشک بپرس . من لاری داشتم نمیتونست رو پاهاش وایسه نوروبیون زدم پا شد راه رفت

  24. سلام خسته نباشید ممنون میشم کمک کنید من یه. جوجه سه روز داره ک در دستگاه جوجه کشی بدنیا اومد و من کمکش کردم فک کنم سر همین پاهاش ضربه خورده نمیتونع روی پاهاش وایسه زانوهاش کبود شدن انگشتان جمع شده و درد می‌کنه چیکار کنم ک خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      هرچه سریعتر برسون دامپزشک تا آتل بندی انجام بشه و تغذیه با مکمل کلسیم براش نیاز هست

  25. سلام ببخشید من چند تا جوجه مرغ دارم حدودا ۳ماهشونه.یکی از اونا چند روزه که پنجه هاشو جمع می‌کنه و نمیتونه راه بره .علتش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاشو نگا کن ببین میخچه درآورده
      یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

  26. سلام
    یه چند تا از کبوترهای روی پاهاشون میشنن و نمیتون رو پاشون وایستن واگر هم وایستن روی یه پا وامیستن و اشتهاشونم کم شده و در حالت ایستاده یه پاشون بالا و رو به جلو نگه میدارن من بهشون آد ۳ای تزریقی زدم جواب نداده بهشون جنتامیسین وپنیسلین میزنم یخورده بهترن ولی درکل خوب نمیشن اگه میشه راهنمای کنید ممنون میشم

  27. سلام وقتتون بخیر من یه جوجه کبوتر پیدا کردم واقعا دلم براش سوخت اصلا چیزی از کبوتر نمیدونم الان پنج روزه بهش غذا ممیدم حالش خوبه سرحاله ولی ی پاش کلا بازه و اینکه نمیتونه رو پاش وایسه بخاطر اون یک پا اینجوریه ؟طبق راهنمایی های دوستان باهاش رو نزدیک به هم بستم بنظرتون خوب میشه میتونه رو پاش وایسه نمیدونم چند روزشه پرهاش دراومده تا حدودی اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. سلام ببخشید هیچ پاسخی برای کامنت من نبود میشه راهنمایی کنین به اسم وحید فرستادم

      1. سلام دوست عزیز
        اگه اتل بندی رو درست انجام داده باشی تا یکی دو هفته درست میشه

  28. سلام وقت بخیر بنده جوجه گوشتی تعداد کم پرورش میدم چند روزه که چند تاشون از زانو به پایین فلج شدن میشه کمک کنید و راهنمایی ،ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      کلسیم کافی تو جیره دریافت میکردن؟

  29. برای جوجه‌هایی که به دنیا میان و نور ندارند چون هوا سرده و نمیشه در حیاط گذاشت آیا لامپ زرد حتمانیازه؟در آبشون مولتی ویتامین یا آد اطفال بریزم؟پودر ذرت کافیه برای تقویت مادرشون چی بدم؟ممنونم از صبوریتون عالی هستید عالی عالی

    1. سلام دوست عزیز
      بله هم برای اینکه نور کافی دریافت کنن تا رشد کنن و هم گرم بمونن باید لامپ های مادرمصنوعی توی فاصله ی مشخصی از لونه شون نصب کنی
      از مولتی ویتامین های مخصوص طیور استفاده کن چون مولتی ویتامین های انسانی دز بالایی دارن و به کبد جوجه ها آسیب میزنن
      دز اون رو هم باید دامپزشک مشخص کنه
      برای تقویت مادر هم می تونی کنار ذرت از پلت های مخصوص مرغ ها و مکمل های کلسیم استفاده کنی

      1. سلام وقت بخیر.
        یک جوجه عروس هلندی یکماه دارم سالم سالم بود به یکدفعه جفت پاهاش فلج شده..صاف و کشیده شده..ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدادی؟
          کلسیم کافی دریافت میکرد؟

  30. جوجه‌های به دنیا اومده۲روزه هستندهمسرم تخم‌هارو دیروزود گذاشته۸تادیگر از تخم‌ها سه روزدیگه به دنیا میان چه کنم که مادر روی۸تخم بنشینه اون‌ها رو هم به دنیا بیاره

    1. میتونی نور محیط لونه رو کم کنی. بهتره هی تو لونه ی مرغ سرک نکشی
      دما و رطوبت لونه هم باید تنظیم باشه
      با آرد گندم یکم خمیر مایه ترش درست کن و یک هفته هر روز صبح یکم از خمیر ترش رو با غذای مرغ بهش بده

  31. سلام خواهش میکنم کمکم کنید ،چجوری بوی بد مرغداری رو دفع کنم ؟ همسایه ها شاکی شدند😔😔😔😔

    1. سلام دوست عزیز
      باید یکسری کارهای تخصصی انجام بدی
      مثل هدایت هوای خروجی سالن به سمت آب ،استفاده از پودر پاد آمونیاک، استفاده از دستگاه دفع بو، استفاده از گاز فرمالین و …

      1. خیلی خیلی خیلی ممنونم از بذل توجهتون و پاسختون، پودر پاد آمونیاک در اینترنت نوشته تُنی باید گرفته بشه
        من حدودا ۲۰ تا مرغ و خروس و ۶ تا بوقلمون دارم
        و نمیدونم از کجا تهیه کنم
        یه زیر زمین حدودا ۴۰ متری دارم، آیا دستگاه فن رو به پنجرش بزنم و آب بزارم مشکلم حل میشه؟ واقعا ببخشید که اینقدر سوال میکنم
        دستگاه دفع بو چیه؟

        1. خواهش میکنم دوست عزیز
          ببنید چون تعدادشون کمه بهترین راهکار برای شما خرید دستگاه دفع بو هست
          قیمتشم از ۴۰۰ هزارتومن شروع میشه میره بالا براتون صرفه اقتصادی هم داره

        2. چقدر در حقم محبت کردید واقعا ممنونم ، من این دستگاه رو میتونم از شما خریداری کنم ؟تا حدودا یک و نیم میلیون هم میتونم هزینه کنم که برام ارسال کنید، من تمام اموزشهامو از سایت شما یاد میگیریم ، واقعا ممنونم که اینقدر زیبا و با حوصله پاسخ میدید، خداوند خودش با دستهای اهل بیت براتون جبران کنند🤲

        3. خواهش میکنم وظیفمه
          نه متاسفانه ما این دستگاه رو نمیفروشیم
          مانا باشید

        4. سوال دیگه که اردک‌ها میتونن در فضای آزاد در زمستان باشند؟

        5. بهتره نباشن
          چون ممکنه تو سرما یخ بزنن و تلف بشن

    2. سلام مجدد و تشکر از پاسخگوییتون آخه دستگاه دفع بو هر چی میگردم در دیجی کالا پیدا نمیکنم ، به چه مغازه ای باید مراجعه کنم برای خرید؟
      من خیلی وارد نیستم

      1. خواهش می کنم
        بصورت آنلاین میتونین از سایت های مختلف خریداری کنین سایت های دیگه ای هم هستن به جز اون
        بصورت حضوری هم توی جاهایی که تجهیزات مرغداری میفروشن هست

  32. سلام جوجه ی من چوب افتاد روی پاش چطوری میتونم حالشو بهتر کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      کبود شده؟
      خونریزی داره؟
      میتونه راه بره؟

      1. نه هیچی چیزیش نشده راه می‌ره سرحاله خوب غذا میخوره اما کمی لنگ میزنه

        1. سلام دوست عزیز
          لنگ زدنش بخاطر ضربه ای هست که دیده
          ببریدش دامپزشک تا مطمئن بشین دررفتگی یا شکستگی نداره
          بهتره آنل بندی بشه

  33. سلام میشه لینک این مقاله رو برام بفرستید دوستم یکی از جوجه هاش اینجوری شده میخوام براش بفرستم ممنون:)

  34. سلام یه مرغ دارم که تقریبا یک روز حالش بد شده و بی حاله اول صبح حالش خوب یک دعفه طرفای ظهر حالش بد شد و بعد چند ساعت اصلا نتونست روپاش بایسته خیلی کم هم غذا می خوره، هر چی سعی می کنه که رو پاش بایسته و بلند شه نمیتونه و تعادل هم نداره خواستم بتونم حالا چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اول بهش محلول آب شکر درست کن بده بخوره
      بعد سریعا چک کن ببین فضلش چه رنگی شده

  35. سلام یه جوجه مرغ عشق دارم رو پاهاش نمیتونه وایسته همش جیک جیک می‌کنه انگار داره میمیره

    1. سلام دوست عزیز
      این کلسیم کافی از جیره دریافت نمیکنه
      و یا بستری که قرارش دادی نامناسب هست
      برو براش مکمل کلسیم بخر
      اگه سنش هم کمه میتونی ببری دامپزشکی آتل بندی میکنن و مشکلش حل میشه

  36. سلام وقت بخیر ،ما دریک مزرعه وباغ حدود ۳۰ عد مرغ و خروس داریم یکی از خروسها زاویه پاهاش انگار ۹۰درجه هست ،صاف نیست بتواند درست راه برود،درحرکت مشکل دارد،آیا درمان پذیر هست،بیماری که گرفته واگیر دار هست به سایر طیور منتقل میشود؟کجا میتوانم تصویری از حرکتش بفرستم که بهتر راهنماییم کنیددباسپاس فراوان

    1. سلام دوست عزیز
      ناهنجاری اسکلتی پیدا کرده
      که اغلب از سر سوء تغذیه ، کمبود ویتامین و کلسیم و مواد معدنی تو جیره به وجود میاد
      یا بستر نگهداریش مناسب نبوده
      در شرایط حادتر بیماری برفک ، مارک، نیوکاسل رو نشون میده
      فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داره؟
      علائم دیگه ای مثل بیحالی و بی اشتهایی و … داره؟

  37. سلام من جوجه ۲ ماهم بعد از نیوکاسل فلج شده الان که مریضیش تموم شده فقط چند ثانیه روی پاهاش وایمیسه و باز میشینه اشتهاش هم خوبه قطره ویتامین هم میدم بهش چیکار کنم براش تا بتونه دوباره راه بره؟

    1. سلام دوست عزیز
      براش مکمل کلسیم تهیه کن و قاطی کن تو جیرش بده بخوره
      و پاهاشو آتل بندی کن

  38. باسلام من یک گله ۴۱۰۰۰دارم لطفا راهنمایی کنید که بتونم پیشگیری کنم بعداز انتقال و واکسن زدن روزانه چهار عدد دیده میشه که پاباز.و فلج شدن دلیل این امر آیا واکسن زدن هم میشه موقع انتقال واکسن زدیم امکانش هست که درست این رویه واکسن زدن پیش نرفته باشه یا دلیل خاصی داره

    1. سلام دوست عزیز
      برای جلوگیری از این منظور حتما باید با دامپزشک مشورت کنی

  39. سلام من یک جوجه دوماهه دارم که ده روز تو قفس بوده است و الان یکی از پاهاش چرخیده باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      باید ببری دامپزشک آتل بندی بشه

  40. سلام من یک مرغ پا پر دارم که چند وقته سخت راه میره ولی واسه غذا خوردن بلند میشه،یکم انگار تعادل نداره،ناخناشم خیلی بلند شدن میگم شاید به این خاطر باشه،ایا ناخنشو بزنم درد داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ناخنش هم میتونه دلیل برای لنگ زدن باشه
      بهتره این کار رو دامپزشک انجام بده
      گاها از سر ندونم کاری زخم برمیداره
      زیر پاشو چک کن ببین میخچه نداره یه برجستگی صورتی مانند یا مایل به قهوه ای این میتونه دلیل لنگیدن باشه

  41. سلام .
    فلج شدن جوجه دوماه چه مشکلی داره ؟
    لصفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن تو مقاله نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید
      دلایل اصلیش کمبود کلسیم در جیره
      نامناسب بودن بستر و … هست

  42. سلام من یه خروس دو ساله دارم استخوان های کنار ساق پاش بلند شده درحدی که به هم برخورد میکنن و نوکشون تیزه ، مشکلی توی راه رفتنش ایجاد نمیکنه؟ نباید بچینمشون؟

    1. سلام دوست عزیز
      من چون از نزدیک ندیدم نمیتونم تشخیص دقیق داشته باشم
      بهتره در این خصوص با دامپزشک مشورت کنی

  43. سلام خسته نباشید
    من جوجه هام از تخم در آمدن همه خوب بودن جز یکی
    که از همون اول رو پا هاش خوب نمی‌توانست وایسته.
    البته با تلاش میتونه یکم وایسته و اینکه رو سطح غیر صاف ولی باز هم همش میشینه.
    مشکل چیه ؟راه حل چیه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      کلسیم کافی مصرف میکنه؟
      ویتامین چی؟
      براش مولتی ویتامین انرژی پلاس از داروخانه دامپزشکی بخر
      و مقاله رو مطالعه کن کامل علل ایجادش نوشته شده

      1. سلام من جوجه م به طور ناگهانی فلج شد ب طوری که نمیتونه روی پاهاش وایسه علتش چیه😭

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدادی؟
          کلسیم کافی دریافت میکرد؟
          بسترش به چه شکل بود؟
          دمای محیط قرارگیریش گرم بود؟

        2. سلام
          بادام را پودر کنیم و ب جوجه بومی که از بیرون میخریم بدیم مشکلی براشون پیش نمیاد؟؟

        3. سلام دوست عزیز
          بهتره از غذای مخصوص برای تغذیشون استفاده کنید
          اینگونه موارد گاها ممکنه مشکلاتی رو به وجود بیاره

        4. سلام من یه جوجه مرغ دارم از ترس گربه فرار کرده و از ارتفاع دو یا سه متر افتاده وفلج شد.البته شکستگی ندارد ولی تکان نمی‌خورد انگار از ترس اینجور شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

        5. سلام دوست عزیز
          از کجا میدونی که شکستگی نداره؟
          شاید خونریزی داخلی صورت گرفته باشه
          ببرش دامپزشک

  44. باسلام
    نزدیک ۱۰تا جوجه داریم از انواع اکثرا لاری چنتا از جوجه های لاری به تازگی زمین گیرشدن وپاهاشون گرفته حالشون خوبه ولی نمیتونن راه برن واکسن رو قبلا زدیم ویتامین هم دادیم نمی‌دونم چشون شده میشه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بستری که اینهارو نگه میدارین روش چی هست؟
      زیر پاهاشون رو چک کن ببین میخچه یا جراحتی ندارن؟
      بهشون کلسیم کافی میرسیده؟
      غذا بهشون چی میدادی؟
      تغییر در رنگ و حجم فضله هاشون به وجود اومده؟

  45. سلام
    من ۴ تا جوجه رنگی به تازگی خریدم دوهفته هست که دارمشون یکیشون خیلی ناگهانی پهن شده بود کف قفس و فلج شده بود از بقیه جوجه ها جداش کردم پاهاشو گرفتم زیر اب ولرم اول بی حال بودو بد نفس نفس میزد گفتم میمیره ولی بعد یک ساعت کاملا خوبو سرحال شد بردمش پیش بقیه جوجه ها بعد ۳ روز باز فلج شده و باز جداش کردم ولی بیشتر از یک ساعت گذشته و هنوز نمیتونه راه بره غذاش تخم مرغ آبپزه و ذرت و گندمه رنگ مدفوعش قرمزه

    1. سلام دوست عزیز
      فضله قرمز رنگ نگران کنندس
      در بهترین حالت ممکنه میوه هایی مثل گیلاس و تمشک اینا داده باشی که این رنگی شده در غیر این صورت
      خونریزی در معده و روده ، مسمومیت با سرب ، مشکل در کلیه هستش و علت فلجیش هم برمیگرده به این موضوع

      1. سلام وقتتون بخیر من دوتا جوجه کوردی خریدم الان نزدیک سه ماهه هستن نمیدونم چی شده یهو میلنگه یکیشون خوب غذا میخوره شبطنت میکنه پاهاش هم کبود قرمز یا زخمی نشده پاهاش هیچ تغییری ندارن
        ممکنه ضرب دیده باشه؟ یا پریده باشه جایی پاش درد گرفته باشه؟ چیکارش کنم خوب بشه با اب ولرم ماساژش دادم
        ولی میشه بگید چطور بفهمم کدوم پاش مشکل داره؟ نمیتونم تشخیص بدم ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهشون چی میدادی؟
          به احتمال زیاد کلسیم کافی تو جیره دریافت نمیکنه که اینطور شده
          از مکمل های کلسیم تو جیره استفاده کن

  46. سلام وقتتون بخیر
    من ی بیستایی جوجه از دستگاه جوجه کشی خانگی بدست اوردم همشونم سالم بودن سر پا بودن
    الان حدود ۱۵روزشونه
    یکیشون تازگی رو جفت پاش نمیتونه وایسه
    رو مفصلش حرکت میکنه (زانو)به عبارتی.
    خواستم بدونم راه درمانش چیه
    با تشکر ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

    1. سلام
      محیطشون رو باید گرم کنی، دما بیشتر از ۳۰ درجه تا ۱ ماهگی ، بیشتر از ۲۸ درجه تا ۲ ماهگی
      براشون مولتی ویتامین انرژی پلاس از داروخانه دامپزشکی بخر
      تغذیشون هم حتما از سوپر استارتر تا ۱ ماهگی و بعد از استارتر تا ۳ ماهگی استفاده کن عالیه
      کف محلی که قرار دارن هم پوشال بریز ، کف صاف باشه ، ویتامین کامل نرسه این مشکلات ایجاد میشه

    1. کف محلی که نگهداریش میکنی پوشال بریز
      کف صاف هست برا همین اینجوری شده
      مولتی ویتامین حاوی نیاسین هم از داروخانه دامپزشکی بخر و بده بهش (انرژی پلاس خیلی خوبه ۶۰ تومن ایناس)

  47. سلام من چند تا مرغ ۸ ماهه دارم که یه دفعه ای به لرزه میفتن بعد انگاری پاهاشون فلج میشه و نفس نفس خیلی تندی هم میزنم و نمیتونن راه برن انگار می‌خوان بمیرن اما بعد چند روز به حالت عادی بر میگردن
    اگه امکانش هست لطفاً راهنمای کنید

    1. سلام
      همچین چیزی ندیدیم و نظری در موردش نمیتونم بگم
      اگه این مورد در تخم گذاری و همینطور میزان غذای مصرفی پرنده تاثیر گذاشته باید فورا توسط دامپزشک ببرسی بشه

  48. سلام من یک جوجه رنگی زرد دارم تازه دیدم پاش یعنی ران پاش زخم شده و نمیتونه راه بره میشه بگید چیکار کنم خیلی نگرانش هستم تقریبا۵روزی میشه کا خریدمش و نگرانش هستم تو کارتون نگه میدان ش ولی پارچه روی کف کارتون گذاشتم تمام. بدنش کبوده فضلش همش سبز رنگه

  49. یک گله مرغ ۸ ماهه دارم که دیروز فهمیدم یکیشون کف پاشو زمین نمیذاره فقط روی پنجه راه میره و همش میشینه غذا و آب هم خوب میخوره بنظرم درد داره، نمیدونم چطور آسیب دیده اثر از زخم هم در کف پاش نیست
    باید چکار کنم تا خوب بشه؟

    1. کف پاش قرمز نیست یا صورتی رنگ ؟ مشکی چطور ؟ کف بستر چی میریزین ؟ غذاشون چیه ؟

  50. سلام یه جوجه رنگی خریدم الان یک ماهشه امروز از مدرسه که اومدم دیدم تعادل نداره راه میره ولی میخوره زمین لطفا کمکم کنید نمیخوام بمیره

    1. سلام
      محیطش رو گرم کن
      بهش اب قند بده
      فضلش رو چک کن و بگو که چجوریه ایا عوض شده یا نه
      تغذیش رو هم بگو که چیه

        1. سریعا به دامپزشک مراجعه کن تا تلف نشده

    2. سلام چند تا جوجه دارم که بصورت طبیعی به دنیا اومدن و حدودا چهار هفته دارن و چند روزی هست که دوتاشون فلج شدن امروز براشون مولتی ویتامین گرفتم دادم و امشب هم یکی دیگش داره فلج میشه زیر پاهاشون هم خاک اره ریخته بودم ولی نمیدونم چرا فلج دارن میشن
      لطفا راهنمایی بفرمایید

      1. سلام خاک اره خوب نیست باید پوشال باشه . مقاله رو کامل بخونی همه علت ها نوشته شده

  51. سلام اردکم تو قفس هست
    امروز میبینم نمیتونه یکی از اردکا راه بره و روی زانوهاش راه میره
    باید چیکارش کنم

    1. سلام
      کف قفس مناسب نیست ، پوشال باید بریزی
      تغذیه رو باید تقویت کنی بهشون مولتی ویتامین بدی

  52. سلام هزینه کلی بردن یه جوجه ب دامپزشکی و اتل بندیش اینا چقدر میشع؟؟جوجم فلج شده

    1. سلام
      من ۱۴ تا مرغ بومی دارم که حدود ۸ ماهشونه
      امروز دیدم یکی از مرغ ها همش نشسته و راه نمیره، وقتی رفتم سمتش دیدم پاشد ولی روی پنجه هاش راه میره، غذا هم خوب میخوره ولی انگار نمیتونه کف پاشو زمین بذاره‌ همش روی پنجه راه میره
      تخم هم نمیکنه، پاشو بررسی کردم هیچ زخمی هم معلوم نیست
      چکار میتونم براش بکنم؟
      ممنون میشم سریع جواب بدید
      چکار کنم؟

      1. سلام زیر پاشون چی ریختی ؟ ببین پاش قرمز نشده ؟ باید پوشال بریزی . واکسن زدن ؟ غذشون چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟

      2. سلام من یک جوجه دارم اشتباهی کمرم رفت روش کامل لهش نگردم پاش لنگ میزنه غذاش بلغور و برنج هست با آتل بندی درست میشه ؟

        1. سلام. قبل خرید جوجه احساس تکلیف کنید تا این موارد پیش نیاد به دامپزشک مراجعه کنید

  53. سلام من یک جوجه مرغ از داخل دستگاه جوجه کشی کشیدم که ۹روزی میشه که یه پاش باز شده بنظر شماچکارش کنم خوب بشه

      1. سلام جوجه عروس هلندی دارم که دو هفتش هست و یکی از پاهاش حالت در رفتگی داره و نمیتونه رو پاهاش راه بره و هر از گاهی ۱۸۰ درجه میشه راه درمانش هست یا میمیره؟

        1. سلام دوست عزیز
          سریعا ببرش دامپزشک اون داره زجر میکشه

        2. سلام من یه جوجه مینا دارم خیلی وروجک راه میرفت و میدوید الان امروز بیدارشذم میبینم که نمیتونه راه بره لنگ میزنه بیحال همش خوابه هر روز واسه غذا یه عالمه سر صدا میکرد بازی میکرد ولی الان نه فقط یه جا نشسته تکون نمیخوره صداش در نمیاد بیحال انگار فلج شده ولی یکی از پاهاش تکون میده یکی نمیتونه چیکارش کنم

        3. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدادی؟
          کمبود مواد معدنی در جیره گاها باعث این مسئله میشه
          زیر پاشم چک کن ببین میخچه نداره

  54. جوجه ای که زیاد جیک جیک میکنه چیزیش هست ؟
    مرگ جوجم داشتم که بشدت باهوش و زرنگ و با محبت بود بعد چندین روز مادری توسط خواهرزادم فلج شد و روی پاهاش نیم ساعت ایستاد که خوب بشه بعد بیجون شد ….نمیدونستم که باید تو بغلم باش تا پاهاش فشار نیاد و جون بگیره و زنده بمونه

      1. سلام من دوتا جوجه بلدرچین دارم یهو یکی شون یکی از پاهاش لنگ میزنه و اون یکی فلج شده یکی دو روز بعد اونی که فلج شده بود و نمیتونست راه بره خوب شد ولی اونی که لنگ میزد همچنان بعد چند روز لنگ میزنه بنظرتون چکار باید کنم

        1. سلام دوست عزیز
          اینا تو جیره غذاییشون کلسیم دریافت میکردن؟؟
          زیر پاشون رو چک کردی ببینی میخچه ندارن که؟ یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای
          فضلشون هم چک کن ببین چه رنگی شده بگو بهم

      2. سلام وقتتون بخیر من یه جوجه مرغ یا خروس خریدم نمیدونم چند روزشه. اوایل خیلی خوب بود الان سرما خورده بهش دارو آنتی بیوتیک میدیم و مولتی ویتامین دادیم بعد غذا نمیخورد امروز کم کم بهش غذا دادم اما بی حاله نمیتونه خیلی وایسه یهو میشینه و می‌خوابه میشه کمکم کنید

        1. سلام دوست عزیز
          درمان خونگی سرماخوردگی طیور دمنوش بابونه هست به مدت ۵روز روزانه ۴ قطره سرد شدشو بده بخوره
          با مولتی ویتامین تقویتش کن
          محیط نگهداری رو گرم کن
          برای بی حالی هم محلول آب شکر بده بخوره

      1. تروخدا بگین که جوجم چشه خیلی نگرانشم گزاشتمش تو تراس تا رفتم براش غذا بیارم یهو دیگه نتونست راه بره کمکم کنید

  55. سلام من یه جوجه ماشینی دارم از مدرسه اومدم دیدم راه نمیره بعد چند ساعت چشم هاشو میبنده و باز نمیکنه گردنش هم فلج فکر کنم جیکم نمیزنه لطفا ترو خدا جواب بدین

    1. سلام
      محیطش رو گرم کن، دما بیشتر از ۳۰ درجه
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده ، از پرنده فروش میتونی بخری (یکم اب قند همین الان بده تا وقتی که بری مولتی ویتامین بخری)

      1. جوجه من هی می افتد روی زمین .
        و راه رفتن برایش خیلی سخته .
        باید چی کار کنم؟

        1. محیط رو گرم کن ، کف محیطی که روش راه میره رو پوشال بریز (محیط صاف نباشه)
          مولتی ویتامینی که حاوی نیاسین هست براش بگیر (مثلا شربت بکمپلکس بگیر ، ۱ سی سی در ۱ لیتر اب بریز و بده بهش )

  56. سلام مرغ مینام هنگام راه رفتن انگار لیز میخوره و پاهاش باز میشه به بغل اشتهاش خوبه و احساس میکنم استخون پاهاش یجوری خشک شده بخاطر چیه کمبود کلسیم ؟

    1. سلام
      تغذیش چیه ؟ سنش چقدره ؟ روی جاهایی که لیز نیستن مثل فرش هم همینجوری راه میره ؟

  57. سلام آدرس بدید عروس هلندی من ۲ تا از جوجه هاش پاش کجه درمان داره ایلی ناراحتم

  58. سلام امروز متوجه شدم یکی از جوجه عروس هلندیام پاش کار نمیکنه از بقل باز نشده ولی هردو پاش رفتن پشت قبلا خوب بود حدودا ۲ ماهشه احتمال داره ترسیده باشه در لونه باز کردم؟

    1. سلام احتمالا محیط سرده یا کف لونه سره و پاباز شده . مقاله رو کامل بخونید

      1. سلام من یه جوجه مرغ عشق ۵روزه دارم امروزهمش جیک جیک می‌کنه سرشو میزاره رو زمین یه موقع نمیره،🥲

        1. سلام دوست عزیز
          سریعا فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده یا نه؟
          به جز جیک جیک کردن چه علائم دیگه ای داره؟

    2. تشکر می کنم از جواب تون چهل تا جوجه ماشینی دارم گاهی چرت می زنن و فلج مییشن جوجه های من ده روزه هستن

      1. سلام خسته نباشید جوجه عروس هلندی دارم یکدفعه فلج شده و پاهاشو به سمت عقب میکشه نمیدونم چش شده غذا خوب میخوره گردنش هم سالمه خیلی نگرانشمتورو خدا بگین چکار کنم

        1. کف پاش رو نگاه کنید اگه زخمی شده با پماد تتراسایکیلین درمان کن
          در غیر این صورت احتمال بیماری ویروسی هست

  59. سلام خسته نباشید من یه کوتوله کاسکویی دارم خودم با سرلاک بزرگش کردم الان هم هشت ماهشه پاهاش از بچگی باز بود جنسیت شو نمی دونم میخوام براش جفت بگیرم بنظرتون اگر ماده باشه می تونه جوجه بیاره یا اگر نر باشه عقیم نیست؟؟ چون پاهاش بازه ممکنه نازا باشه؟؟؟؟

    1. سلام
      عقیم بودن یا نبودن رو که نمیشه گفت
      جوجه هم میتونه بیاره
      اگر منظورت اینه که پاباز بودن مانعش بشه، باید چک بشه بعد نظر داده بشه

  60. سلام ۵ روزہ گربہ دنبال جوجہ ھام افتادہ کہ از ترس ۴ تا مردن سہ تا فلج شدن و بہ گردنشونم رسیدہ فلجی ولی غذا میخورن تا آخرین لحظہ مرگشون ،راسون ویتامین کمپلکس گرفتم تو آب میدم بھشون ۲۰ تا ھستن ؛چند تا الان مثل چارلی چاپلین راہ میرن و روز ب روز بد تر میشن چیکار کنم واکسن ھم نزدم جوجہ ھا یہ ماھہ ھستن گلپایگانی

    1. اون گربه رو حتما از جوجه ها دور کن تا همشون رو به کشتن نداده

      1. تشکر می کنم از جواب تون چهل تا جوجه ماشینی دارم گاهی چرت می زنن و فلج مییشن جوجه های من ده روزه هستن

        1. سلام منظور از گاهی فلج شدن رو متوجه نشدم
          احتمالا اونا میخوابن
          در هنگام خواب و استراحت امکانش هست که دراز بکشه پاهاشو باز کنه و بخوابه مخصوصا در بوقلمون ها زیاد دیده میشه
          اما اگه بی حالن و فلج حتما به دکتر دامپزشک مراجعه و مشورت بگیرید

  61. سلام بنده بلدرچین ماده دارم تخم میزاره. از دستم افتاد رو تشک نرم بعد دیدم دیگه رو پاهاش نمیتونه واسته.. کسی هست کمکم کنه چیکار کنم

    1. سلام
      بهتره ببری دامپزشک پاهاشو یه معاینه ای بکنه، اگه شکسته باشه میشه با اتل بندی یه کاریش کرد

  62. سلام ببخشیدمن عروس هلندی دارم امروزحمومش کردم ازترس فلج شدچیکارکنم دوباره خوب شه؟

        1. زحمت بکشید توی سایت آپارات جستوجو کنید به وفور هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس