آشنایی با خصوصیات مرغ مرندی و نحوه پرورش و نگهداری آن

ویژگی های مرغ و خروس مرندی | پرورش مرغ مرندی در خانه

مرغ و خروس مرندی جزو پرنده اصیل ایرانی است که برای اولین بار در شهر مرند آذربایجان شرقی دیده شده و به نام همین شهر نیز نامگذاری شده است. در بر اساس آمار تاریخی، زمان پیدایش مرغ و خروس مرندی به قرن ۱۶ بر می گردد. در این نوشته از وبسایت چیکن دیوایس به بررسی خصوصیات و ویژگی های مرغ و خروس مرندی، اهداف پرورش و نحوه نگهداری و پرورش آن خواهیم پرداخت. 

اصولا مرغ مرندی برای تخم گذاری پرورش داده می شود و به دلیل ظاهر خاص و زیبای خود، جنبه زینتی نیز پیدا کرده و محبوبیت خاصی در میان پرورش دهندگان و علاقه مندان طیور دارد. 

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس مرندی 

مهم ترین خصوصیات ظاهری مرغ و خروس های مرندی، سیاه بودن پرهای سراسر بدن، وجود پر در ساق پاها و هم چنین دم بلند و کشیده آنهاست. مرغ و خروس های مرندی دارای تاج و ریش گوشتی هستند و هیچ کاکلی بر سر خود ندارند. مرغ های مرندی به نام مرغ پاپر سیاه نیز شناخته می شوند.

خصوصیات ظاهری و رفتاری مرغ و خروس مرندی - چیکن دیوایس

تاج و ریش در مرغ ها کوتاه بوده ولی در خروس ها بلند و درشت است. پرهای بدن این نژاد از نوع سیاه براق است که در مقابل تابش نور خورشید حالت تلالو سبز رنگ پیدا می کند که نشان از اصالت آن است. ممکن است در بدن این پرنده ها، ناخالصی هایی به رنگ سفید یا خاکستری وجود داشته باشد ولی یک مرغ یا خروس مرندی اصیل پرهایی کاملا سیاه و براق (با جلای سبز) دارد. 

از لحاظ رفتاری کاملا آرام و خونگرم هستند و به راحتی در یک محیط بسته با سایر نژادهای مرغ و خروس قابل پرورش هستند. اما از آنجایی که دارای پر در ساق پاهای خود هستند، لذا باید در بستر نرم پرورش داده شوند. بستر سفت و سیمانی و یا قفس های توری مانند، سبب شکستن پرهای نزدیک به زمین و خونریزی و عفونت محل شکستگی پر خواهد شد. 

مرغ مرندی چند سال عمر می کند؟

معمولا مرغ ها و خروس ها بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند. در صورتی که تغذیه مناسبی داشته باشند و واکسن های ضروری در سن مقرر تزریق شود، می توان از تلفات آنها جلوگیری کرد. رعایت بهداشت در محل پرورش و استفاده جیره غذایی مخصوص و مکمل های تقویتی تاثیر زیادی در افزایش طول عمر و سلامتی این پرنده ها خواهد داشت. 

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ مرندی 

این پرنده نیز مانند سایر مرغ ها معمولا در سن ۵ الی ۷ ماهگی بالغ شده و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی و تغذیه ای مناسب، شروع به تخم گذاری خواهند کرد. تخم گذاری انها معمولا از فصل بهار و با رسیدن گرما اغاز شده و تا اوایل پاییز و کوتاه شدن روزها ادامه خواهد داشت. البته در صورتی که مرغ مرندی شما در اواسط بهار یا تابستان به سن بلوغ برسد، دوره تخم گذاری ان کوتاه تر خواهد بود و حتی در سال اول ممکن است کمترین میزان تخم گذاری را داشته باشند.

سن بلوغ و شروع تخم گذاری مرغ مرندی - چیکن دیوایسمرغ مرندی در سال چند تخم می گذارد؟ (میزان تخم گذاری مرغ مرندی)

میزان تخم گذاری یک مرغ مرندی بالغ در کل دوره تخم گذاری ۷ الی ۸ ماهه ، حدودا ۱۸۰ الی ۲۲۰ عدد است. در صورت مناسب بودن شرایط محیطی و تغذیه ای، شرایط نوری استاندارد و گرمای مناسب محیط، میزان تخم گذاری این نژاد به حداکثر خود خواهد رسید. در مقاله روش های تحریک مرغ برای تخم گذاری تمامی روش های لازم برای افزایش میزان تخمگذاری مرغ آموزش داده شده است. 

آیا مرغ مرندی کرچ می شود ؟

مرغ مرندی نیز مانند هر پرنده دیگری دارای غریزه کرچی می باشد و در صورتی که لانه مناسبی داشته باشد و در یک محیط آرام و خلوت و نسبتا تاریک تخم گذاری کند و تخم ها در لانه بمانند، پس از چند روز شاهد کرچی مرغ مرندی خواهید بود.

آیا مرغ مرندی کرچ می شود - چیکن دیوایسمعمولا مرغ مرندی و هر پرنده دیگری، مواقع گرم سال را برای کرچی انتخاب می کند، ولی اگر می خواهید در هر موقع از سال مانند اوایل بهار و یا اواخر پاییز، جوجه یک روزه داشته باشید می توانید از یک دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. در این صورت نگرانی از بابت کرچ شدن مرغ و مشکلات بعدی آن نخواهید داشت. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مرندی
» دارای سیستم انتخاب نوع پرنده
» بهره گیری از قطعات درجه یک و با کیفیت برای افزایش راندمان دستگاه
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

میزان وزن گیری مرغ مرندی چقدر است ؟ 

مرغ مرندی به عنوان پرنده گوشتی پرورش داده نمی شود و اصولا میزان وزن گیری آن مورد توجه پرورش دهنده ها نیست. خروس مرندی در سن ۲ الی ۳ ماهگی به میانگین وزنی ۲ الی ۳ کیلوگرم می رسد و مرغ مرندی به حدود وزنی ۱.۵ الی ۲.۵ کیلوگرم می رسد. معمولا مرغ و خروس هایی که چند سال از عمر آنها می گذرد، به عنوان پرنده گوشتی درجه ۲ به بازار عرضه می شود. اما با توجه به اینکه مرغ و خروس های مرندی جنبه زینتی نیز دارند، ممکن است تا چندین سال نگهداری و پرورش داده شوند. 

تغذیه مرغ مرندی

مرغ مرندی نیز مانند سایر مرغ و خروس ها می تواند از انواع دانه ها، حشرات، علوفه و سبزیجات، غلات و … تغذیه کند. اما معمولا جیره غذایی مخصوص دوره رشد یا دوره تخم گذاری در اختیار مرغ ها قرار داده می شود و خروس ها نیز جیره غذایی مخصوص خود را دریافت می کنند.

تغذیه مرغ مرندی - چیکن دیوایسدر صورت وجود فضای باز و مرتع، می توان این پرنده ها را از فضای باز رها کرد تا از علوفه ها و سبزیجات و حشرات زمین تغذیه کنند. البته به شرطی که شرایط آب و هوایی محیط مساعد باشد تا موجب سرما خوردگی آنها نشود. در مقاله تغذیه مرغ به صورت کامل به انواع مواد غذایی مناسب برای مرغ و خروس ها اشاره شده است. 

چگونه پرورش مرغ مرندی را شروع کنیم؟

مرغ مرندی را در هر مکانی حتی حیاط خانه خود نیز می توانید نگهداری کنید، اما به شرطی که آشیانه مناسبی را برای آنها فراهم کنید تا در مواقع بارندگی و فصل های سرد، از آنها محافظت کنید. جهت شروع کار به یک فضای باز متوسط و یک آشیانه چوبی یا یک انباری و اتاقک نیاز خواهید داشت.

چگونه پرورش مرغ مرندی را شروع کنیم - چیکن دیوایسبسیاری از پرورش دهنده های اقدام به خرید مرغ و خروس بالغ مرندی می کنند، دقت کنید که مرغ و خروس های بالغ هم قیمت بالایی دارند و هم از جوان و تخم گذار بودن آنها نمی توان مطمئن شد. بهترین راه خرید جوجه چند روزه یا نیمچه دو الی سه ماهه از خود پرورش دهنده های مرغ مرندی است. 

اما اگر می خواهید از این کار درآمد کسب کنید، توصیه ما توسعه گله مولد و جوجه کشی از تخم های نطفه دار به کمک دستگاه جوجه کشی و فروش جوجه ها و نیمچه های مرغ مرندی است. هم چنین از فروش تخم نطفه دار و تخم خوراکی آنها نیز می توانید به درآمد برسید. تنها ابزار لازم برای این کار یک دستگاه جوجه کشی است که در مقاله آموزش جوجه کشی مرغ به صورت کامل نحوه انجام این کار را توضیح داده ایم. 

بستر مناسب برای نگهداری مرغ مرندی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که گفته شد، این پرنده ها دارای پر در ساق پا و اطراف انگشتان خود هستند، بنابراین در قفس هایی با کف توری و فلزی قابل پرورش نیستند، هم چنین بستر نگهداری آنها باید کاملا نرم باشد، طوری که با پوشش از کاه، تراشه های نرم چوب و یا پوشال نرم پوشیده شده باشد.

بستر مناسب برای نگهداری مرغ مرندی چه ویژگی های باید داشته باشد - چیکن دیوایسهر چند روز یکبار باید پوشال های کف بستر را تعویض کنید چون که تجمع فضولات و خیس شدن بستر سبب عفونت کف پای آنها شده و زخم پا و عفونت شدید به دنبال خواهد داشت. هم چنین جهت جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار، ظروف آبخوری و دانخوری باید به صورت روزانه با مواد شوینده شستشو داده شوند. 

از ورود جونده ها، پرنده های وحشی و موجودات موذی به محل پرورش خودداری کنید تا سلامت پرنده های شما به خطر نیفتد. هم غذا شدن با پرنده های وحشی مانند کلاغ، گنجشک و … می تواند زمینه ساز انتقال بیماری های ویروسی خطرناک باشد. 

جمع بندی کلی 

در این نوشته به ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس مرندی پرداخته شد و از مزایای پرورش آنها می توان به محبوبیت بالا، بازار فروش خوب، تولید تخم بالا و جنبه زینتی آنها اشاره کرد. مرغ و خروس های مرندی پرنده های مقاومی هستند که در محیط های جغرافیایی مختلف قابل پرورش هستند. وجود بستر نرم و آشیانه تخم گذاری و مکان استراحت از ملزومات پرورش آنها می باشد. 

 

نوشته های مشابه

‫۷۳ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    پرورش مرغ مرندی در قفس برای تخم مرع خوراکی مناسب است یا خیر ؟
    اگر مناسب نیست به نظرتون چه نوع نژادی برای پرورش در قفس در هوای سرد سیری چهارمحال بختیاری مناسب است ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص به جهادکشاورزی شهر خودتون مراجعه کنید

  2. سلام من مرغ خروس مینیاتوری دارم یک سوال داشتم اونم این هست که من یک مرغ داشته یک خروس الان شده ۵ تا ۳تا دیگه جوجه همین مرغ خروس هست پدر دخترا نطفه شون به مشگل نمی خوره

    1. سلام جناب خاوری عزیز
      متوجه منظورتون نشدم لطفا واضح تر بنویسید

  3. سلام وقت بخیر
    من میخواستم پرورش بومی رو شروع کنم
    کدوم نژاد رو پیشنهاد میکنین که تخم گذاری خوبی داشته باشه

    1. سلام دوست عزیز
      بلک استار، پلیمون راک، ساسکس
      اینا جزو نژادهای مرغ تخمگذار بومی ایران هستن

  4. سلام من ۲ تا بچه اردک اسرائیلی دارم ولی محلی نیستند سفید رنگ هستد با چشم های آبی اگر بزرگ شوند کرچ میشوند به جوجه می آورند نر و ماده هستند

    1. اره کرچ میشن اسرائیلی بهتر از هر نژادی کرچ خواهد شد به شرط اینکه تخم هاشون رو در محلی ک تخم میکننن نگهداری

  5. سلام، حدود ۲۰۰تا جوجه مرندی دارم که ۴۵روزه هستن، میخام از خرد شده گندم هم در غذاشون استفاده کنم. آیا مشکلی نداره؟ گندمو خرد کنم یا درسته براشون بریزم؟ ممنون

    1. سلام توی این سن خیر ایرادی نداره . میتونید از هر دو حالت استفاده کنید

      1. سلام من بچه اردک اسرائیلی دارم ولی محلی نیستند سفیدند و چشم های آبی دارند نر و ماده هستند اگر بزرگ شوند و روی تخم بشیند تخمش نتفه دارد

        1. سلام دوست عزیز اینطور نمیشه تشخیص داد
          و همه چیز برمیگرده به نحوه نگهداری شما
          بعد تخم گذاری باید نطفه سنجی انجام بشه که بفهمید نطفه داره یا نه

    2. رضا جان از ۲ ماه به بعد دانه میتونی از گندم استفاده کنی اما نه تنها فقط گندم و هر روز تکرار این دان برای گله خوب نیست

  6. سلام وقتتون بخیر
    طرح توجیهی هم برا استارت کار ارائه می‌دهید؟

  7. ایا می توان مرغ مرندی را با چینی جفت زد؟
    الان من یه جوجه مرندی دارم دورگه است و سیاه با کمی پر طلایی داره (با خروس براهما جفت زده بود)میشه با چینی جفت زد ؟

    1. اگر همو قبول داشته باشن و محیط اروم و بدون استرسی باشه، تغذیه کافی هم در اختیارشون بذارید، احتمال جفت خوردنشون هست

  8. سلام ببخشید من چندتا مرغ مرندی دارم که الان حدودا ۶.۵ ماهه هستن ولی وزنشون حوالی ۱.۳ کیلوگرم هست و با پلت مرغ تخم گذار تغذیه میشن. هنوز هم اصلا شروع به تخم گذاری نکردن
    شرایط محیط و ویتامین و مکمل و نور و آب و بهداشت و همه همه چی رو هم کامل دارم رعایت میکنم
    به نظرتون این وزن و عدم تخم گذاری عادیه؟
    چیکار میتونم بکنم که بهتر وزن بگیرن ؟

    1. وزن شون پایینه نسبتا
      بهتر که تغذیه پر پروتئین تری داشته باشه
      محیط شون هم اروم و بدون استرس باشه
      استرس هم میتونه جلوی وزن گیری رو بگیره
      از بیمار نبودنشون هم مطمئن شو

  9. سلام با عرض معذرت یه سوال داشتم مرغ مرندی که از تخم بیرون میاد تو چند ماهگی شروع به تخم گذاری می‌کنه

    1. حدودا ۶ الی ۷ ماه بعد
      بستگی به کیفیت تغذیه و محل پرورش داره

  10. سلام خسته نباشید.چه تفاوت هایی میان مرغ مرندی سیاه و سفید وجود دارد؟

    1. مرندی سفید خیلی کم پیدا میشه و تفاوت چندانی ندارن

  11. سلام وقت بخیر.میان سه نژاد مرندی،گلپایگانی و جهادی کدام برای تخمگذاری بهترست و کدام برای گوشت؟

    1. نژاد گلپایگانی و جهادی برای تخم گذاری مناسب هستن
      و برای تولید گوشت هم از نژاد راس استفاده کنید

  12. سلام. چندتا مرغ مرندی دارم. ولی تخم نمی‌گذارند. علتش چیست؟

    1. حتما هوا سرده و محیط گرمی برای تخم گذاری نداره
      دوم اینکه تغذیه کافی ندارن ،اونا باید از انواع دانه ها و غلات ، سبزیجات به خصوص کلم و کاهو و مکمل کلسیم تغذیه کنن
      اگر دچار پر ریزی شده باشن تخم نخواهند کرد و باید تا بهار صبر کنید

  13. سلام،من ۳تا مرغ محلی دارم،۸ماهشونه یکی یکم لاغره ولی تخم میزاره،دوتای دیگه خیلی چاقن ولی تخم نمیزارن؟

    1. مرغ های چاق نمی تونن تخم بذارن اینو یادتون باشه
      بنابراین همیشه باید غذایی بهشون بدید که سبب چاقی شون نشه
      میوه و سبزیجات و دانه ها رو زیاد کنید و از دادن ته مانده های غذایی به خصوص برنج و ماکارونی و … خودداری کنید چون غذای ما انسان ها چربی زیادی داره

  14. سلام
    آیا میشه مرغ مرندی در قفس مخصوص مرغ تخمگذار نگهداری بشه؟؟؟

    1. بله میشه ، اما بهتر که به صورت سنتی پرورش بدید چون مرغ مرندی به عنوان پرنده گوشتی هم نگهداری میشه و پرنده های گوشتی نیاز به فضای ازاد تری دارند.

  15. سلام من جوجه مرندی خریدم که از دستگاه جوجه کشی متولد شده میخوام بپرسم که در کرچ شدن مرغ تاثیر داره

    1. سلام
      خیر فرقی نداره از دستگاه بیاد یا طبیعی
      کرچ میشه در هر حالت

      1. سلام من تعدادی جوجه مرندی ۲ماهه دارم تغذیه خوبی هم بهشون میدم اما اونا رشد زیادی نکردن و الان مریض شدن چه تغذیه و دارویی به اونا بدم

        1. احتمالا جاشون سرد بوده و یا از غذای ضعیف و دارای ویتامین و پروتئین کم تغذیه شده
          بهشون مولتی ویتامین بده و یا از جیره غذایی مخصوص مرغ های دوره رشد استفاده کن

    2. سلام من مرغ مرندی دارم که حدودا ۱۵ اردیبهشت از تخم در اومدن و الان که ۱۰ ابان هست هنوز شروع به تخم گذاری نکردند و وزنی ما بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دارند از دوستان اگر کسی دلیل این شروع نکردن تخم گذاری رو میدونه راهنمایی کند من را ؟ که چرا تهم نمیگدارند و چرا وزنشان کم است ؟ و اینکه جثه کوچکی هم دارد

      1. جثه کوچک اونا به دلیل تغذیه ناکافی و نامناسب و محیط شلوغ و پر استرس شون هست
        علت عدم تخم گذاری هم همینه
        باید محیط اروم و بدون استرسی رو براشون فراهم کنید و حتما لانه داشته باشند

  16. سپاس از مقاله مفیدتون من مرغ مرندی دارم هم خوب تخم میذاره هم هرسال کرج میشه بسیار آرام و کم خرج و مقرون به صرفه است

    1. بسیار هم عالی
      ممنون از اینکه تجربتون رو با ما در میان گذاشتید
      موفق باشید

  17. درود بر شما،من یه فضای ۷۰ متری دارم ک اتاق های جداگانه است چ تعداد مرغ جا میگیره و چ تجهیزاتی لازمه میخام شروع به کار کنم خونمون هم تو شهر کوچیکه،اما نمیدونم کدوم نژاد مرغ بهتره،و اینکه شنیدم که مرغ محلی هر روز تخم میزاره،آیا درسته؟ و نیاز به مراقبت خاصی داره که هر روز تخم گذاری بشه؟و اینکه آیا بازار فروش تخم مرغ محلی خوبه و سود آوره؟ اگه میشه اطلاعات کاملی بدید،با سپاس از شما

    1. سلام
      حدودا ۳۰ مرغ می تونید پرورش بدید
      بله نژاد های تخم گذار مرغ ، میزان تخم گذاری بالایی دارند اما باید غذای کافی داشته باشند و پروتئین و کلسیم کافی دریافت کنند.
      در مقاله پرورش مرغ بومی تخمگذار کاملا در این مورد بحث شده امیدوارم اطلاعات لازم رو دربافت کنید.

      1. سلام مرغ مرندی که متولد دستکاه جوجه کشی باشه کرچ میشه یا خیر

      2. سلام من ۱۲تا ۴۰ روزه خریدم تغذیه خوبی هم بهشون دادم الان نزدیک ۲ماهشونه ولی رشد زیادی نکردن بعضیا شون خیلی ضعیف شدن و مریض شدن چه تغذیه و دارویی پیشنهاد میکنید

        1. جوجه های ضعبف رو از سالم ها جدا کن تا بیماری رو انتقال نده
          حتما از مولتی ویتامین و جیره غذایی مخصوص مرغ ها استفاده کن چون همه چی داره و کامله

        2. سلام ممنون از مقاله مفیدتون من ۵۰ تا جوجه مرندی گرفتم میخوام پرورش مرغ رو شروع کنم اما هیچ تجربه ای ندارم و ۱۰ سال دارم
          میشه کمی راهنمایی کنید و از تجربیاتتون بهم بگید ، ممنونم

        3. سلام
          شرایط مورد نیاز اینها هستن که باید هرکدوم رو به صورت جدا تحقیق کنید ، بهتر بود قبل از خرید تحقیق میکردید :
          – محیط نگهداری مناسب گرم ، گرم به معنای دمای بالای ۳۰ درجه در تمام طول روز ، برای این تعداد پرنده نیاز به لامپ مادرمصنوعی یا لامپ رشته ای قوی آویزان از سقف با فاصله ی نیم متری از از کف
          – جیره مخصوص استارتر برای جوجه ها
          – مولتی ویتامین مخصوص طیور به صورت مداوم باید بگیرن
          – محیط نگهداری تهویه خیلی خوبی داشته باشه
          – حتما حتما باید واکسن هاشون رو بزنن که دامپزشک باید اینکارو بکنه

          همینا باشه خوبه
          سعی کنید اجازه ندید هر کسی که از بیرون اومد بیاد و به جوجه ها دست بزنه یا نزدیک محل نگهداریشون بشه ، چون تعداد زیاده اگه همراه کسی الودگی وارد بشه همشون میگیرن و ضرر زیادی میبینی

  18. سلام من یه جفت لوتینو دارم سری اول ۴تا تخم کرد ۳تاشو واکرد و بزرگ شد این سری ۵ تا کرد منتها جوجه ها یه رب پس از بدنیا اومدن میمیرن نمیدونم چی شده میشه راهنمایی کنید

    1. تغذیشون کافی نبوده برای همین جوجه ها ضعیف هستن
      یا محیط سرده و جوجه ها طاقت سرما رو نمیارن
      حتما دمای اتاق رو تا ۳۲ درجه بالا ببرید بخصوص زمانی که جوجه ها بیرون میان
      در تغذیه لوتینو ماده هم از پروتئین و مواد غذایی کافی استفاده کنید.

  19. سلام اگر روی زمین خاکی که دورش فنس کشی باشه پوشال بزاریم خوبه یا زمین مرغداری باید محکم باشه ؟ مثلا سیمانی ؟

    1. نه حتما باید پوشال وجود داشته باشه
      زمین سیمانی پای مرغ و خروس ها رو زخمی میکنه

  20. سلام ببخشید مرغ مرندی کلا ۹ماه تخم میکنه؟ اگه این جوری که مرغ جهادی بیشتر تا مرندی تخم میکنه

    1. سلام
      مرغ ها در محیطی که نورش تنظیم شده نباشه ۹ ماه سال تخم میکنن و در پاییز میرن به تولک و قطع تخم گذاری
      جهادی یا مرندی یا هر چی اگه نور تنظیم باشه کل سال می تونه تخم کنه ! ولی در این صورت باید در سالن پرورش باشه با تنظیم نور دقیق

  21. سلام ببخشید این مرغ کلا ۹ ماه تخم میکنه اگه این جوریه که مرغ جهادی ۵ سال تخم میکنه پس مرغ جهادی که بهتره

    1. نه دوست عزیز ، منظور از دوره تخم گذاری در یک سال هست که ۹ ماه تخم میکنه ! بعد از تولک دوباره شروع به تخم گذاری میکنه ! بازم ۹ ماه تخم میکنه و باز ۳ ماه میره به تولک !
      سن در اینجا مطرح نشده!

  22. سلام من میخوام تو پشت بام خونه مان با بهترین امکانات مرغ مرندی لهستانی پرورش بدم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  23. سلام
    میخوام پرورش مرغ تخمگذار مرندی رو تو پارکینگ اپارتمان راه اندازی کنم یه فضای ۴۰ متری که کلا در اختیار خودمونه پارکینگ و میخوام از قفس طبقاتی استفاده کنم
    م
    تشکر میکنم راهنمایی کنید

    1. سلام
      حتما از خود پرورش دهنده ها بخرید هم ارزون هم مطمئن
      در شهر و یا روستاهای اطراف پرورش دهنده های مختلفی از مرغ های مرندی رو می تونید ببینید
      از خرید غیر حضوری و اینترنتی بپرهیزید

      1. درود برشما من فضا رو دارم منتهی نمیدونم از کجا باید شروع کنم هم فضای ۲۰۰۰متر مربع باز و هم فضای ۶۵۰متر مربع باز منتهی نمیدونم باید چجوری سالن رو ساختم از لحاظ ابعادی از کجا باید مرغ رو تهیه کنم

        1. سلام
          اگر می خواهید به صورت اصولی بسازید باید به شرکت های سوله سازی و ساخت مرغداری مراجعه کنید
          اگر هم نه با خرید تعداد ابخوری ، دانخوری ، فن تهویه ، هیتر و لامپ میشه کار رو شروع کرد
          توی مقاله زیر به صورت قدم به قدم اموزش داده شده
          اموزش راه اندازی مرغداری به صورت قدم به قدم

  24. مقاومت مرغ مرندی با توجه به بومی بودن مناسب تر از های لاین های لگهورن است یا خیر؟ و جیره غذایی آنها هزینه کمتر دارد یا خیر؟

    1. بله مقاومت بدنی بالاتری داره
      از نظر غذایی می تونید از مواد غذایی توی خونه استفاده کنید تا هزینه کمتر بشه

        1. بهتر که از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید چون حس بهتری پیدا می کنن و از اشتهاشون هم زیاد میشه

  25. سلام
    مرغ مرندی رو میشه کنار سیبرایت یا لاری و محلی نگهداری کرد؟

    1. سلام
      بله میشه مشکلی نداره
      لاری ممکنه بهشون حمله کنه ! البته به همشون حمله میکنه ! مراقبش باشید

    1. سلام
      بله میشه به شرط اینکه شرایط دمایی ، تهویه ی مناسب رو فراهم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋