خواص سرکه برای طیور خانگی و زینتی | تاثیر سرکه در درمان بیماری ها 

آشنایی با فواید سرکه سیب و انگور برای پرنده های خانگی و زینتی 

سرکه دارای خواص درمانی زیادی هم برای طیور بومی و هم برای طیور زینتی می باشد و در کاهش استرس، افزایش اشتها، میکروب زدایی آب آشامیدنی و تنظیم بار میکروبی روده و … مناسب است که در ادامه به توضیحات کاملتر در این مورد پرداخته می شود. 

بر همین اساس در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم به تمام فواید و مزایای استفاده از سرکه در آب پرنده های خانگی و زینتی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین و کبک، طوطی سانان ، مرغ مینا ، فنچ ، مرغ مینا و قناری و .. بپردازیم. پس اگر نگهداره و پرورش دهنده هایی یکی از پرنده ها فوق هستید مطالعه این مقاله کاملا برای ما مفید خواهد بود و به سلامت پرنده شما کمک خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» جوجه کشی کاملا حرفه ای از تخم نطفه دار پرندگان خانگی و زینتی
» با قابلیت سنجش اتوماتیک میزان حرارت و رطوبت
» بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در مونتاژ قطعات الکترونیکی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

خواص کلی سرکه برای طیور

قبل از پرداختن به موارد جزئی بهتر است با خاصیت کلی سرکه برای پرنده ها آشنا باشید تا درک کاملتری نسبت به موضوع داشته باشید. در حالت کلی در نظر داشته باشید که سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده که به هضم مواد غذایی و افزایش اشتهای پرنده ها کمک می کند. 

سرکه دارای خاصیت میکروب کشی می باشد ، بنابراین در صورتی آن را به آب آشامیدنی پرنده ها اضافه کنید، عوامل بیماری زا را از بین خواهد برد و حتی میکروب های داخل معده و روده پرنده ها را نیز نابود می کند. برای آشنایی بیشتر به صفحه بیماری های طیور مراجعه کنید.

خواص کلی سرکه برای طیور - چیکن دیوایسسرکه ها انواع مختلفی دارند اما در میان سرکه های مورد استفاده در تغذیه طیور ، سرکه سیب و انگور بیشترین کاربرد را داشته و تاثیر بیشتری در سلامتی پرنده و هضم و جذب مواد غذایی دارد. برای اثربخشی بهتر سرکه در درمان و پیشگیری از بیماری ها باید آن را به صورت مرتب و در دوره های زمانی مشخص به آشامیدنی پرنده ها اضافه کنید، بنابراین انتظار بهبود وضعیت آنها پس از یکبار استفاده از سرکه را نداشته باشید. 

استفاده مداوم و روزانه سرکه می تواند برای پرنده ها زیان آور باشد، بنابراین سعی کنید هفته ای یک الی دو مرتبه به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید. 

چه زمانی می توان از سرکه سیب استفاده کرد ؟

شاید برایتان جای سوال باشد که زمان مناسب برای استفاده از سرکه سیب چه مواقعی است و دقیقا برای چه بیماری ها و مواردی می توان از این ماده استفاده کرد، در ادامه به کاربردها و زمان مناسب استفاده از سرکه سیب یا سایر سرکه ها پرداخته شده است :

الف – جهت برطرف کردن استرس می توانید از سرکه استفاده کنید، به خصوص زمانی که پرنده را به تازگی به مکان جدیدی انتقال داده اید و یا اینکه در اثر مشاهده چیزی یا شنیدن صدایی دچار وحشت و استرس شده است. 

ب – زمانی که پرنده های جدیدی را به پرنده های قبلی اضافه می کنید، احتمال وجود بیماری هایی در بدن پرنده های جدید وجود دارد. بنابراین بهتر است پرنده های جدید را برای چند روز قرنطینه کنید و به آنها سرکه بدهید و همچنین پس از انتقال به سالن، به کلیه پرنده ها سرکه بدهید. 

ج – در صورت بروز هرگونه تغییرات ناگهانی در وضعیت آب و هوا و وارد آمدن شوک دمایی به پرنده ها ، استفاده از سرکه می تواند استرس و شوک دمایی ناشی از آن را کاهش دهد.

د – در صورتی که پرنده خانگی و یا گله شما در معرض بیماری های فصلی یا ویروسی قرار دارند و خطر شیوع بیماری را احساس می کنید، می توانید با دادن سرکه سیب به آنها ، سیستم ایمنی بدن آنها را در برابر بیماری ها تقویت کنید. 

هـ – اگر از روی بستر و یا پرهای دم پرنده ، مشکوک به وجود اسهال در میان آنها را دارید، می توانید از سرکه سیب یا انگور برای توقف اسهال و درمان بیماری های احتمالی استفاده کنید.

و – در حالت کلی توصیه می کنیم ماهانه چند بار از سرکه سیب یا سایر سرکه ها در آب آشامیدنی پرنده ها استفاده کنید تا مقاومت بدنی آنها را در برابر بیماری ها افزایش دهید. 

آشنایی یا خواص و فواید سرکه برای پرنده های خانگی و زینتی 

آشنایی یا خواص و فواید سرکه برای پرنده های خانگی و زینتی - چیکن دیوایسهمانطور که گفته شد، سرکه برای پرنده های خانگی مانند مرغ ، بوقلمون ، اردک ، بلدرچین و کبک ، مرغ عشق ، عروس هلندی ، کاسکو ، قناری ، فنچ ، قمری ، کبوتر و هر پرنده دیگری مناسب است و در صورت استفاده درست و منظم، خواص خود را نشان خواهد داد. از جمله خواص این اسید طبیعی می توان موارد زیر را برشمرد :

۱- آنتی بیوتیک طبیعی 

تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و در از بین بردن میکروب ها و باکتری های مضر تاثیر دارد. البته خواص آنتی بیوتیکی آن ضعیف بوده و به اندازه داروهای شیمیایی نمی باشد، اما به عنوان یک داروی بی خطر و طبیعی برای افزایش مقاومت بدن جوجه ها و پرنده ها می توان از آن استفاده کرد. 

۲- از بین برنده استرس 

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، در موارد زیادی پرنده ها دچار استرس می شوند که با استفاده از سرکه تا حد زیادی می توانید از استرس آنها بکاهید. این مسئله در مورد پرنده های تخم گذار حساس تر است. در صورت وجود یک عامل استرس زا در یک محیط، میزان تخم گذاری پرنده ها پایین خواهند آمد که سرکه سبب ایجاد آرامش در آنها شده و در نتیجه افزایش تخم گذاری را به دنبال خواهد داشت.

۳- کمک به درمان اسهال 

معمولا بیشتر اسهال طیور در اثر استرس و یا غذای نامناسب است که در این مواقع می توانید مقدار خیلی کمی از سرکه سیب را به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید و به بهبود وضعیت گوارشی آنها و از بین بردن میکروب ها کمک کنید. 

۴- کمک به افزایش اشتها

در صورتی که پرنده شما به خوردن دانه ها و غذا علاقه نشان نمی دهد، با افزودن مقدار مناسبی سرکه در آب آشامیدنی آنها ، می توانید اشتهای طیور را برای خوردن دانه و غلات افزایش دهید. همانطور که گفته شد سرکه خاصیت اسیدی دارد و به تقویت سیستم گوارشی، معده و روده آنها کمک می کند. 

۵- کمک به هضم غذای چینه دان

اگر پرنده های شما از مواد غذایی سفت و سخت تغذیه کرده اند و این غذا در چینه دان آنها تجمع یافته ، استفاده از مقدار کمی سرکه به هضم و جذب مواد غذایی کمک خواهد کرد. تجمع غذا در چینه دان سبب ورم چینه دان و عفونت آن می شود که به مرور زمان و عدم توجه خفگی و مرگ را برای پرنده به دنبال خواهد داشت. 

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن 

سرکه سیب یا انگور در صورتی که کاملا طبیعی به دست آمده باشد، می تواند مقاومت پرنده های شما را در برابر بیماری های میکروبی افزایش دهد و هضم و جذب بهتر ویتامین ها و انتی اکسیدان ها کمک کند. هم چنین به دلیل دارا بودن خاصیت انتی بیوتیکی، از گسترش بیماری و تلفات گله جلوگیری خواهد کرد.

۷- درمان شپش با سرکه

اگر مرغ، بوقلمون، بلدرچین و یا پرنده های زینتی شما مانند عروس هلندی، طوطی برزیلی، قناری و … دچار شپش شده به سادگی با استفاده از محلول مناسب آب و سرکه سیب می توانید نسبت به درمان شپش پرنده اقدام کنید. پرهای پرنده را برای چند دقیقه به این محلول آغشته کنید سپس با شانه تیمار کنید. این کار را در هفته چند بار می توانید انجام دهید. تاثیر گذاری سرکه در از بین بردن شپش ها و کنه ها به این دلیل است که آنها از بوی سرکه فراری اند. 

۸- پاکسازی جریان مخاطی و بهبود بیماری های تنفسی

تجربه نشان داده که استفاده از سرکه سیب طبیعی در آب آشامیدنی پرنده ها ، به پاکسازی جریان مخاطی و راه های تنفسی پرنده کمک کرده و بیماری های تنفسی، خس خس سینه، آبریزش بینی و … را در حدی می تواند تسکین دهد. 

۹- موثر در جلوگیری از بیماری کوکسیدیوز 

تحقیقات نشان داده که استفاده منظم و اصولی از سرکه سیب در آب آشامیدنی پرنده های بومی، به افزایش مقاومت سیستم گوارشی آنها در برابر بیماری کوکسیدیوز کمک می کند. لذا برای اثبات این قضیه، پرنده ها به دو گروه تقسیم بندی شدند، پرنده هایی که سرکه طبیعی مصرف کرده بودند، مقاومت بیشتری نسبت به انگل کوکسیدیوز پیدا کرده بودند.

دستورالعمل استفاده از سرکه در آب آشامیدنی طیور

دستورالعمل استفاده از سرکه در آب آشامیدنی طیور - چیکن دیوایساستفاده نامناسب و بیش از حد از سرکه تبعات و مضرات زیادی برای طیور خواهد داشت، بنابراین لازم است که قبل از اقدام برای استفاده ، با نحوه افزودن آن به آب آشامیدنی طیور آشنا شوید. 

الف – مقدار مجاز در هر لیتر آب ، فقط ۲۰ میلی لیتر (سی سی ) است. یعنی در هر لیتر آب فقط ۲۰ سی سی از سرکه سیب می توانید استفاده کنید. این فرمول را حتما رعایت کنید. 

ب – آبخوری پرنده ها حتما باید از پلاستیک های بهداشتی و تمیز باشد. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود توانایی حل کردن فلزات در آب را دارد که برای پرنده ها مضر خواهد بود. 

ج – فقط چند روز از هر ماه را به اضافه کردن سرکه اختصاص دهید، بنابراین استفاده روزانه از سرکه برای آنها مضر خواهد بود. 

نکات مهم قبل از استفاده از سرکه در آب طیور

قبل از اقدام به شروع کار بهتر است به چند نکته زیر توجه کنید :

۱- بعد از قرار دادن آب حاوی سرکه در اختیار پرنده ، برای چند دقیقه در کنار او بمانید و آب خوردن او را تحت نظر بگیرید در صورتی که پرنده یا پرنده های شما تمایلی به آب خوردن ندارند، پس از دو ساعت آب را تعویض کنید چون که در صورت تشنه ماندن پرنده ها و خودداری از نوشیدن آب حاوی سرکه، احتمال مرگ و میر آنها وجود دارد. 

۲- سرکه برای درمان همه بیماری ها مفید نیست ، بنابراین در صورت عدم بهبودی پرنده پس از نوشیدن سرکه، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. دقت کنید که سرکه در درمان بیماری های ویروسی و باکتری های اسید دوست بی اثر است. 

۳- برخی بر این باورند که استفاده از سرکه سیب باعث لاغری پرنده ها و از بین رفتن چربی مازاد در بدن آنها می شود، دقت کنید که سرکه فقط هفته ای یک الی دو بار به پرنده ها داده می شود، بنابراین تاثیر چندانی در کاهش وزن انها نخواهد داشت.

۴- حتما از سرکه های خانگی و طبیعی استفاده کنید، سرکه های صنعتی و پاستوریزه تاثیر چندانی در بهبود وضعیت پرنده ها نداشته و حتی می تواند مضر باشد. 

سخن کلی 

در این نوشته در مورد خواص سرکه برای پرنده های بومی و زینتی و تاثیر آن در کاهش استرس و افزایش اشتها مطالب مفیدی ارائه شد. بسیاری از پرورش دهنده های باتجربه ماهانه چندین مرتبه، سرکه را به آب پرنده ها می افزایند تا آنها را از فواید سرکه بهره مند سازند. شما هم می توانید طبق دستورالعمل گفته شده در مقاله، آن را به آب پرنده ها اضافه کنید، دقت کنید که آب را پس از چند ساعت عوض کنید.

نوشته های مشابه

‫۸۴ دیدگاه ها

  1. با سلام. خروس لاری دارم اگه ممکنه یه برنامه غذایی بدین .میخوام جنگ بدم

  2. ممنون از راهنمایی و تجربه رایگان برای امثال ما جوجه کشها که خیلی موثر بود.تشکر

  3. سلام ببخشید من به خروس ده ماهه مون روزی یه قاشق غذاخوری برنج پخته وشسته شده میدم . براش ضرر نداره ؟ مقدارش رو کم یا زیادتر نکنم ؟
    و همینطور میخواستم بدونم شاهدونه چند قاشق در روز یا هفته بدیم براش خوبه ؟ مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      بدون نمک و روغن باشه ایرادی نداره
      ولی در طولانی مدت باعث کم تحرکی ، چاقی ، افزایش عطش میشه

  4. سلام من یه اردک دارم تراس ما کبوتر لانه کرده بود از این شپش ها مایت بود پاکسازی کردیم تو آبش سرکه ریختم به مدت چند بار باید حتما ببرم دامپزشکی یا نه در ضمن واکسن طیور هم بزنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      برای چکاپ های دوره ای بهتره ببریدش دامپزشک
      و حتما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها واکسینه بشه

  5. سلام من یه طوطی راهب دارم پف میکنه پر هاش رو چکار کنم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟
      غذا بهش چی میدی؟
      کجا نگهش میداری؟

      1. سلام من عروس هلندی دارم که نوک بالش حالت افونت داشت تازه جوجه میخاد بال کامل کنه ولی بردمش دکتر گفت عیزه ولی بهم ویتامین داد گفتم خوب میشه گفت این داروبخوره خوب میشه ایا خوب میشه

        1. ایدز درمان اختصاصی نداره و باید با مولتی ویتامین ها سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کنی

  6. سلام خسته نباشید من قطره تقویت نطفه و مولتی ویتامین و سرکه سیب خریدم ،
    میشه بگید اینارو چجوری بهشون بدم؟
    چند قطره بریزم براشون(مرغ عشقن)

    1. سلام دوست عزیز
      سرکه سیب رو ۵ الی ۱۰ قطره تو آب حل کنید بریزید تو آبخوری مصرف کنن ولی اغلب زمان هایی که هضمشون دچار مشکل شده مورد استفاده قرار میگیره و برای براق شدن پرهاشون کارسازه
      قطره تقویت نطفه هم یک قطره تو ۵۰ سی سی آب حل کنی کفایت میکنه و بعد ۸ ساعت باید کلا تعویض بشه

  7. سلام وقت شما بخیر. بنده یک جفت عروس مولد تهیه کردم. بعد از چند روز پرنده ی نر شروع به عطسه زدن کرد. ولی آبریزش بینی نداره. از دستگاه بوخور استفاده کردم. ویتامین هم داخل آبشون ریزختم. ولی پرنده نر با دهان باز نفس میکشه. از قفس آویزان میشه و عطسه خشک داره. ممکنه بیمار باشه؟ فضله ها همگی سالم هستن و مورد غیر طبیعی دیده نمیشه.دمای محیط ۳۰الی ۳۵درجه هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. سپاس از شما

  8. سلام وقت بخیر خیلی ممنون میشم جواب منو بدین.
    من یک هفته هست ک جوجه عروس هلندی خریدم اما دارم میبینم ک ضعیف شده. تقریبا ۲۸ روزشه. اولی ک گرفتم مدفوع سبزی داشت و کم کم کرمی رنگ شد و بعد قهوه‌ای تیره الانم یک بار سبزه یک بار قهوه‌ای مدفوع میکنه.صداشم کمی گرفته مثل اولش نیس.
    و اینکه اشتها برا غذا خوردن داره اما تازیگیا سرلاک‌ها رو دیر هضم میکنه مجبورم ده ساعت الی دوازده ساعت صبر کنم قشنگ هضم کنه بعد بهش بدم ولی بازم میبینم تو سنگ دونش داره.

  9. درود،وقت بخیر،تعدادی جوجه محلی داشتم،تو زیرزمین بودن،بعد از چند وقت بردم تو باغ و چند تا جوجه هم خریدم و قاطی شدن،،،،،الان چند روزه یکی یکی دارن میمیرن،اینقدر سبک شدن،،،یه مدلی نفس میکشن،😭غذا خیلی کم میخورن،و امشب رو بدن یکی یه چیزی شبیه کمه دیدم،خیلی ریز بود،بزرگواری کنید و جواب بدین🙏🙏🙏🙏

    1. سلام
      محیط نگهداریشون مناسب نبوده ، امکان اینکه سرد بوده هست و البته زمانی که پرنده های محلی در محیط ازاد میچرخن، باید حتما واکسن خورده باشن وگرنه درگیری با بیماری هایی همچون نیوکاسل و ابله اجتناب ناپذیره !
      علائمشون فقط تنفسه ؟
      برای تنفس ، داروی انروفلوکساسین ۱۰% از داروخانه دامپزشکی بخر و طبق دستور مسئول داروخانه بده بهشون
      از همون داروخانه مولتی ویتامین هم باید استفاده کنی از همون داروخانه بخر
      محیطشون رو هم حتما گرم گرم کن

  10. سلام بیستا مرغ دارم یکی از اونها نیوکاسل گرفته سرش باد کرده جدا کردم برای بقیشون واکسن زدم چیکار کنم که بقیشون نگیرن و اون مریضه خوب بشه

    1. سلام
      واکسن رو باید قبلا میزدی ولی خوب اگه خوراکی بوده الانم خوبه
      تمیز نبودن محیط ، رفت و امد زیاد به محیط میتونه یکی از عوامل این مشکل باشه (اگرم در محیط باز نگهداری میشن که احتمال درگیری با بیماری های ویروسی همیشه بالاس)
      پرنده ها رو تقویت کن و همیشه بهشون مولتی ویتامین و کلسیم بده و غذاشونم مناسب باشه

      ممکنه این بیماری هم اصلا نیوکاسل نباشه ، باد کردن سر خودش یه بیماری عفونی دیگس! خلاصه اگه میتونی برو پیش دامپزشک اگرم نه که محیطش رو گرم کن، مولتی ویتامین مخصوص طیور براش بگیر و همینطور از انتی بیوتیک های وسیع الطیف استفاده کن . این انتی بیوتیک ها تو داروخانه های دامپزشکی موجوده ، برو به یکیش بگو از این انتی بیوتیک ها برای مرغ میخوام ، بسته به اینکه کدوم یکی بسته کوچیک داشته باشه خریداری کن (قیمت کمتر از ۵۰ شاید)

      1. سلام من یه مرغ با ۱۰ جوجه داشتم ۳ تا از جوجه ها دو روز پیش مردن
        امروز هم رفتم دیدم مرغ با جوجه ها مردن ۳ تا جوجه فقط زنده است
        من ۱۰ روز پیش بیرون لانه یکم داروی مورچه ریخته بودم داروی مورچه احتمال میدم کشته
        دیروز سالم و سرحال انداختم داخل صبح مرده بودن
        در ضمن اثری از جوجه های مرده برخی جوجه ها نبود

        1. سلام دوست عزیز
          متاسفانه از اون دارو خوردن
          و تلف شدن
          یعنی جثه مردشون وجود نداشت؟؟؟؟؟

  11. سلام
    من یه جفت قناری دارم که فضله اونها ۹۰ درصد سفید است
    به نظر شما با سرکه خوب میشن؟
    ممنون

    1. سلام
      کش دار هست ؟ پف هم میکنن ؟ امکان اینکه مشکل عفونت گوارشی داشته باشن زیاده
      سرکه خوبه ولی تاثیر چندانی نخواهد گذاشت
      باید پرنده بره دامپزشک حیوانات خانگی تا وضعیت روده ها معاینه بشه

    2. سلام
      مرغ ابریشمیم چهار روز پیش عطسه مبکرد و کفت نفس کشیدن صدای ناله میداد
      اوردمش خونه تو فریزر لپه اب شده داشتم ک مجدد ای کردم گرم بشه بهش دادم و قرص سرما خوردگی و شب جاشو گرم کردم
      ۳ روزه حالت سرماخوردگیش بهتره ولی انگار لپه ها از چین دونش رد نمیشه.
      فضله ش خوب بود،الان اسهال شده و فقط اب و فضله سبز و سفید شل هست ک بوی عفوتت میده….
      اشتهام خیلی نداره
      لطفا کمکمم کنین…..
      بهش سرکه یا روغن زیتون بدم چینه دونش خالی میشه؟
      قرص انتی بیوتیک چطور؟خوبه براش(امروز باز،یکم سینش خس خس میکنه)

      1. سلام دوست عزیز
        ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره
        محیط نگهداریش رو گرم کن
        فضله سفید نشون دهنده بیماری کلیوی و یا عفونی هست

  12. سلام من یه جوجه رنگی خریدن خیلی جیک جیک میکنه ولی هیچ آب و غذایی هم نمیخوره

    1. سلام
      محیطش رو گرم گرم کن ، دما بیشتر از ۳۰ درجه
      غذا هم براش غذای مخصوص از پرنده فروش بخر ، غذای خونگی که نمیخوره

  13. سلام جوجم گفتن کلی باسیلوز گرفته و احتمالا تلف بشه اما من نمیخوام ناامید بشم . دکتر قطره انرو داده تو ابش بریزم اگر سرکه سفید اضافه کنم تداخل نداره اخه میگن سرکه سیب خاصیت قلیایی ایجاد میکنه ولی سرکه تقطیری سفید خاصیت اسبدی داره و کلی باسیلوز در محیط اسیدی ضعیف میشه .

  14. سلام،من یه مرغ و خروس سبرایت دارم شپش گرفتن،اولش مرغه بعدشم خروس گرفت ممنون میشم راه حل قطعی از بین بردنش را بگید ممنون.

    1. سلام
      از هوا نمیتونن شپش بگیرن ، پس از محیط گرفتن
      شما اول عامل اون رو باید پیدا کنی و رفع کنی
      بعد یه اسپری هست ، داروخانه دامپزشکی میفروشه
      ضدشپش مرغ و خروس
      بگیر و بزن حل میشه
      تغذیشون رو هم قوی کن ، هر چقدر ضعیفتر بشن ، این شپش ها بیشتر ضعیفشون میکنه و تلف میشن

    2. سلام عروس هلندی من بی حاله و پف کرده و فضله اش هم سفید هس گاهی اوقات و گاهی اوقات قهوه ای فقط هم هفت تخمه میخوره باید چیکار کنم مولتی ویتامین هم گرفتم مشکلش چیه!!؟

      1. سلام دوست عزیز
        اینها همه نشونه های بیماری هست و هرچه سریعتر باید ببریش دامپزشک
        فضله سفید رنگ نشونه عفونته و باید درمان بشه

  15. سلام فنجی دارم ماده که موهای پشتش ریخته دوسه تا جوش مانند دراورده چی بدم بهش؟

    1. سلام
      اونا غذه چربی هستن و عادیه و باید باشن تا پرهای جدید بهتر دربیان و سالمتر باشن
      شما بهش کف دریا یا سنگ مینرال به همراه مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بده
      مولتی ویتامین گفته شده رو میتونی از کلنیک دامپزشکی یا پت شاپ تهیه کنی

    1. نه معمولا اون تنها بمونه هم برا خودش حرف میزنه و یادش که نمیره ولی سعی کنید باهاش کار کنید

      1. سلام من چندتا غاز دارم مریضی کرفتن بدحالی‌لرزش‌پابعدسیاهی چشم کوچک بزرگ همش همین حالت شدان دارن میمیران از سرکه استفاده کردام ولی انگار فایدای نداره قیر ازسرکه چچیزی براشون خوبه لطفا کمک کنید ممنون میشم

        1. مولتی ویتاوین و گرما رو بنده فقط میتونم پیشنهاد بدم که احتمالا زیاد جواب نخواهد داد من جای شما باشم دو تا از وضع خراباشو میبرم پیش دکتر دامپزشک یا حداقل داروخانه دامپزشکی

  16. سلام یه مرغ مینا یک ساله دارم چند وقته مثل سکته کردن خشک میشه میفته بعد از چند ثانیه بلند میشهلطفا راهنمایی بکنید ممنون میشم.یا علی

    1. سلام غذاش چیه ؟ کامل توضیح بدین. دچار بیماری کبد چرب شده .
      براش غذا مخصوص مرغ مینا از برند های تاپ فید یا کی کی تهیه کنید . غیر از این غذا چیزی نباید بخوره

  17. سلام من یک زاغ دارم نمیتونه راه بره خیلی سخت شده براش دارو دادم ازدکتر خوب نشده پاها به سختی بلند بلند ورمیداره میشه راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام
      امکان وجود کمبود ویتامین زیاده
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بخر و بده بهش

  18. سلام من یه مرغ مینا پیدا کردم فکر کنم نیوکاسل گرفته برای درمانش چه غذا و داروی بهش بدم

  19. سلام خسته نباشید
    چنتا سوال داشتم درمورد مرغ مینا
    ۱.مرغ مینای من چند وقتی هست بیحاله موقع مدفوع کردن یکم سختش هست مدفوع میکنه ولی مقعدش میزنه بیرون بادکنکی میشه
    ۲.ناخوناش خیلی بلند شده جوری ک راه رفتن براش یکم سخت شده چجوری باید کوتاهش کنم لطفا کمک کنید چیکارش کنم خوب شه

    1. به دامپزشک ببر تا ناخونا رو کوتاه کنه و انتی بیوتیک تجویز کنه

  20. سلام خسته نباشید
    یه مرغ مینا دارم ناخوناش بزرگ شده وقتی میخاد راه بره واسش یکم مشکله چیکار کنم باید چیده شه؟
    حدودا چند سانت باید چیده شه؟
    بعد یه مدتی هست حرف میزنه یه کلمه میگه ولی تا چند روزی یبار اون کلمه هم تکرار میکنه یجورایی هروقت خودش بخاد میگه باید چیکار کنم کلمات بیشتر بگه و اینکه این کلمه ای ک یاد گرفته هربار تکرار کنه
    مرسی از شما

    1. برای چیدن ناخون به پرورش دهنده های مینا مراجعه کن
      و برای اموزش باید هر روز چند ساعت باهاش تمرین کنی

    2. جناب فنچم ی دو روزیه کسالت پیداکرده پف کرده و میترسم بمیره😔😭 و رسما سنگین شده و سرکه سیب ریختم تو ابش و نمیدونم چیکارکنم 😔

      1. چنین مواقعی از نت نمیتونی جواب پیدا کنی و باید ببریش دامپزشکی

  21. سلام خسته نباشید
    یه مرغ مینا دارم ناخوناش بزرگ شده وقتی میخاد راه بره واسش یکم مشکله چیکار کنم باید چیده شه؟
    حدودا چند سانت باید چیده شه؟
    مرسی از شما

    1. به پرورش دهنده های با تجربه مرغ مینا مراجعه کنید

  22. سلام عزیز
    ۶ جوجه قرقاول ٣ روزه خریدم ک دوتا مردن ولی الان بعد ۵ روز یکی دیگ هم رو ب مرگ ایا دلیل خاصی داره

    از دارو خانه دامپزشکی ویتامین گرفتم در ای میریز و پیش دان بهشون میدم

    1. حتما جوجه ها رو زیر لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کن و تا دو هفته هم باید زیر لامپ باشن وگرنه تلف میشن

  23. سلام من ۲ تا جوجه گرفتم خیلی خوبن و سرحالن ولی یکیش رو خواستم امروز بزارم توی فقس وقتی خواستم بزارم
    از دستم پرید پایین و از فاصله نیم متر هم کمتر بود افتاد و پاش لنگ میزنه و نمیتونه راه بره شرایط رفتن به دامپزشک رو هم ندارم اگه میشه یه راه حل خونگی بگید

    1. به یک پرورش دهنده یا متخصص پرنده ها مراجعه کنید تا وضعیت پاش رو بررسی کنه
      اگر شکسته باشه باید اتل بندی بشه

      1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

  24. درود خروسی دارم بعدظھر یک ساعت بعداز قوقولی کردنش شروع میکن صدای تخمگذاشتن مرغ درمیار

  25. سلام وقت بخیر
    یه مرغ مینا تازه خریدم بعد چند روز انگار خارش داره پرهاش نگاه کردم یدونه شپش دیدم امکان داره شپش های دیگه هم باشه باید برای رفع کلی شپش ها چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. برای تهیه پماد ضد شپش ، به داروخانه حیوانات مراجعه کنید، دارو و دستورالعمل استفاده رو از دامپزشک تهیه کنید.

    2. سلام وقت بخیر
      یه مرغ مینا دارم وقتی مدفوع میکنه مقعدش میزنه بیرون باید چیکار کنم خوب شه لطفا راهنمایی کنید ممنون

  26. سلام یه طوطی برزیلی دارم که مشکل شدیدتنفسی داره طوری که میخوادخفه بشه نمیتونه خوب نفس بکشه دامپزشکای مختلفی بردم نتیجه نگرتن درقسمت سرش خارش شدیدداره مخصوصانوکش وته حلقش خس خس شدیدمیکنه گوقع نفس کشیدن همش درحال خارش خودشه خوبنمیتونه اب وغذا بخوره بایدچکارکنم

    1. حتما به دامپزشک های معتبر و با تجربه ببر تا راه درمان رو پیدا کنه
      در تغذیه پرنده از اب و غذای سالم استفاده کن
      اگر در اشپزخانه یا هال نگهداری می کنید حتما به اتاق ببر
      دمای محیط رو کنترل کن که زیاد یا کم نباشه
      میتونه به بوی عطر و اسپری حساسیت نشون بده
      احتمال بیماری قارچی هم هست
      این موارد باید بررسی بشند .

  27. سلام من ۳جفت فنچ دارم که دوتا نر ودوتاماده دریک قفس هستند ندیدم نر جفتگیری کنه اما ماده تخم گذاشت۴تا اما ۲تاش جوجه شدن و جالبه که تاریخ تخم یادداشت کردم ۱۰ روزه نخما بازشدن وجالبتر که تیکه های بزرگ کف دریا رو میبرن داخل ندیدم چجوری ولی هردفه از توی لونه جوجه ها برش میدارم ولی مجددا هست تیکه کف دریا از خود فنچ ماده بزرگتره ولی میبرن داخل هرروز تخم مرغ ابپز سیب هویچ و جوانه گندم و ارزن و مولتی ویتامین و کلسیم میدم اما جوجه ها یک هفتشونه هنوز چشاشون بسته ویکسره سرشون روبه اسمون و دهانشون بازه یعنی بهشون غذا نمیدن؟ نره که اصلا نمیره اما ماده روشون میخابه

    1. حتما غذای والدین رو زیاد کنید تا بتونن جوچه ها رو تغذیه کنن، تخم مرغ اب پز ، دانه های خرد شده ، میوه و سبزیجات خرد شده ، هویچ پخته رنده شده و … بدید
      و اگر فنچ ها به جوجه ها غذا نمیدن باید خودتون دست به کار بشید، از سرلاک مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید و به کمک سرنگ مخصوص بهش بدید

  28. سلام من یه عروس نه ماهه رو سه روزه گرفتم و اهلیه و مشکلی نداره هم بهش دونه میدم هم غذاهای دیگه اما فقط دونه رو میخوره و خیلی خیلی کم اب میخوره
    چکار میتونم انجام بدم؟

    1. حتما میوه و سبزیجات خرد شده هم بدید
      از پلت مخصوص عروس هلندی هم باید استفاده کنید
      بهتر که با پرورش دهنده قبلی صحبت کنید تا با غذاهای مورد علاقه پرنده اشنا بشید، اینطوری بهتر تغذیه خواهید کرد.

  29. سلام وقت بخیر سپاس از زحمات و محتوای عالی مجموعه سایت خدا قوت
    بنده تعدادی بوقلمون جوان دارم که یکی از اونها دچار ورم صورت شد و چند روزی رسیدگی کذدم و سریع جداش کردم ولی بعد چند روز مرد مثل اینکه گلوش هم خیلی عفونت داشت و کلا قضا میخورد مدام یه صدایی مثل سکسکه انسان در می اورد الان مجدد یکی دیگه دچار ورم خیای جزئی شده جداش کردم اشتهاش خوبه فعلا و اون صدا رو موقع خوردن نداره در ضمن به جوجه قبلی قرص فکر کنم تترا سایکلین دادم با تجویز پزشک داروخانه دامپزشکی و پودر تقویتی به آبش اضافه کردم ولی کلا میخام دلیل بوجود اومدن این بیماری و راه حل اونو بدونم ممنون میشم توضیحی بفرمایید .
    سپاس فراوان

    1. بیماری کریزا هستش که از اب و غذای الوده کثیف و یا هم غذا شدن بوقلمون ها با کبوتر و گنجشک و سایر حیوان ها به وجود میاد.
      حتما نظافت رو در سالن و اب و غذای بوقلمون ها رعایت کن و از هم غذا شدن اونا با سایر پرنده ها و حیوون ها جلوگیری کن
      داروهای داده شده توسط دامپزشک رو حتما استفاده کن

  30. سلام..من جوجه اردک دارم که الان دیگه از جوجه گی دراومده یه خورده بزرگ شده ولی قبلا یه زره یکی از پاهاش لنگ میزد بعدش یواش یواش دیگه پاهاش به بغل باز میشد مولتی ویتامین دادم کلسیم دادم خلاصه اوکی نشد که بردم دامپزشکی عکس انداخت گفت پاش دراومده از لگن خلاصه اتل بست گفت باید ده روز اینجوری بمونه
    حالا بعد از ده روز باز کردم پاشو دیگه نمیتونه بلند بشه پاشو تکون میده ولی نمیتونه سرپا بایسته
    پنجه پاش جمع میکنه
    خلاصه اگه کمک کنید ممنون میشم هرچی لازم باشه تهیه میکنم مرسی ….

    1. روی بستر نرم قرار بدید مثل خاک اره و پوشال نرم و کاه و اینا
      مدتی طول میکشه تا به حالت عادی برگرده

  31. سلام من سه تا جوجه ۱۰ روزه دارم که یکیشون مدفوع آبکی داره دقیقا رقیق مثل آب.غذا میخوره ولی نه مثل بقیه جوجه ها.علت چی میتونه باشه؟

    1. احتمالا اب زیاد مصرف میکنه و شاید هم مشکل کلیوی داشته باشه
      سایر علایم رو هم بررسی کنید در صورت وجود علایم مشکوک به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. سلام فنچ ماده گلدین دارم چند روزی هست که عسطه میکنه و سرش گاهی اوقات میره تو پرهاش دارم TNT میدم بهش بنظرتون سرکع سیب خوبه بدم بهش؟

        1. سلام
          سرکه سیب بیشتر برا گوارش جوابه
          شما محیطش رو گرم کن بهش تقویت کننده مثل مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بده و tnt رو هم ادامه بده
          اگرم امکانش بود براش که حتما ببرش دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋