خواص سرکه برای طیور خانگی و زینتی | تاثیر سرکه در درمان بیماری ها 

آشنایی با فواید سرکه سیب و انگور برای پرنده های خانگی و زینتی 

سرکه دارای خواص درمانی زیادی هم برای طیور بومی و هم برای طیور زینتی می باشد و در کاهش استرس، افزایش اشتها، میکروب زدایی آب آشامیدنی و تنظیم بار میکروبی روده و … مناسب است که در ادامه به توضیحات کاملتر در این مورد پرداخته می شود. 

بر همین اساس در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم به تمام فواید و مزایای استفاده از سرکه در آب پرنده های خانگی و زینتی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین و کبک، طوطی سانان ، مرغ مینا ، فنچ ، مرغ مینا و قناری و .. بپردازیم. پس اگر نگهداره و پرورش دهنده هایی یکی از پرنده ها فوق هستید مطالعه این مقاله کاملا برای ما مفید خواهد بود و به سلامت پرنده شما کمک خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» جوجه کشی کاملا حرفه ای از تخم نطفه دار پرندگان خانگی و زینتی
» با قابلیت سنجش اتوماتیک میزان حرارت و رطوبت
» بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در مونتاژ قطعات الکترونیکی
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

خواص کلی سرکه برای طیور

قبل از پرداختن به موارد جزئی بهتر است با خاصیت کلی سرکه برای پرنده ها آشنا باشید تا درک کاملتری نسبت به موضوع داشته باشید. در حالت کلی در نظر داشته باشید که سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده که به هضم مواد غذایی و افزایش اشتهای پرنده ها کمک می کند. 

سرکه دارای خاصیت میکروب کشی می باشد ، بنابراین در صورتی آن را به آب آشامیدنی پرنده ها اضافه کنید، عوامل بیماری زا را از بین خواهد برد و حتی میکروب های داخل معده و روده پرنده ها را نیز نابود می کند. برای آشنایی بیشتر به صفحه بیماری های طیور مراجعه کنید.

خواص کلی سرکه برای طیور - چیکن دیوایسسرکه ها انواع مختلفی دارند اما در میان سرکه های مورد استفاده در تغذیه طیور ، سرکه سیب و انگور بیشترین کاربرد را داشته و تاثیر بیشتری در سلامتی پرنده و هضم و جذب مواد غذایی دارد. برای اثربخشی بهتر سرکه در درمان و پیشگیری از بیماری ها باید آن را به صورت مرتب و در دوره های زمانی مشخص به آشامیدنی پرنده ها اضافه کنید، بنابراین انتظار بهبود وضعیت آنها پس از یکبار استفاده از سرکه را نداشته باشید. 

استفاده مداوم و روزانه سرکه می تواند برای پرنده ها زیان آور باشد، بنابراین سعی کنید هفته ای یک الی دو مرتبه به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید. 

چه زمانی می توان از سرکه سیب استفاده کرد ؟

شاید برایتان جای سوال باشد که زمان مناسب برای استفاده از سرکه سیب چه مواقعی است و دقیقا برای چه بیماری ها و مواردی می توان از این ماده استفاده کرد، در ادامه به کاربردها و زمان مناسب استفاده از سرکه سیب یا سایر سرکه ها پرداخته شده است :

الف – جهت برطرف کردن استرس می توانید از سرکه استفاده کنید، به خصوص زمانی که پرنده را به تازگی به مکان جدیدی انتقال داده اید و یا اینکه در اثر مشاهده چیزی یا شنیدن صدایی دچار وحشت و استرس شده است. 

ب – زمانی که پرنده های جدیدی را به پرنده های قبلی اضافه می کنید، احتمال وجود بیماری هایی در بدن پرنده های جدید وجود دارد. بنابراین بهتر است پرنده های جدید را برای چند روز قرنطینه کنید و به آنها سرکه بدهید و همچنین پس از انتقال به سالن، به کلیه پرنده ها سرکه بدهید. 

ج – در صورت بروز هرگونه تغییرات ناگهانی در وضعیت آب و هوا و وارد آمدن شوک دمایی به پرنده ها ، استفاده از سرکه می تواند استرس و شوک دمایی ناشی از آن را کاهش دهد.

د – در صورتی که پرنده خانگی و یا گله شما در معرض بیماری های فصلی یا ویروسی قرار دارند و خطر شیوع بیماری را احساس می کنید، می توانید با دادن سرکه سیب به آنها ، سیستم ایمنی بدن آنها را در برابر بیماری ها تقویت کنید. 

هـ – اگر از روی بستر و یا پرهای دم پرنده ، مشکوک به وجود اسهال در میان آنها را دارید، می توانید از سرکه سیب یا انگور برای توقف اسهال و درمان بیماری های احتمالی استفاده کنید.

و – در حالت کلی توصیه می کنیم ماهانه چند بار از سرکه سیب یا سایر سرکه ها در آب آشامیدنی پرنده ها استفاده کنید تا مقاومت بدنی آنها را در برابر بیماری ها افزایش دهید. 

آشنایی یا خواص و فواید سرکه برای پرنده های خانگی و زینتی 

آشنایی یا خواص و فواید سرکه برای پرنده های خانگی و زینتی - چیکن دیوایسهمانطور که گفته شد، سرکه برای پرنده های خانگی مانند مرغ ، بوقلمون ، اردک ، بلدرچین و کبک ، مرغ عشق ، عروس هلندی ، کاسکو ، قناری ، فنچ ، قمری ، کبوتر و هر پرنده دیگری مناسب است و در صورت استفاده درست و منظم، خواص خود را نشان خواهد داد. از جمله خواص این اسید طبیعی می توان موارد زیر را برشمرد :

۱- آنتی بیوتیک طبیعی 

تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که سرکه خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و در از بین بردن میکروب ها و باکتری های مضر تاثیر دارد. البته خواص آنتی بیوتیکی آن ضعیف بوده و به اندازه داروهای شیمیایی نمی باشد، اما به عنوان یک داروی بی خطر و طبیعی برای افزایش مقاومت بدن جوجه ها و پرنده ها می توان از آن استفاده کرد. 

۲- از بین برنده استرس 

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، در موارد زیادی پرنده ها دچار استرس می شوند که با استفاده از سرکه تا حد زیادی می توانید از استرس آنها بکاهید. این مسئله در مورد پرنده های تخم گذار حساس تر است. در صورت وجود یک عامل استرس زا در یک محیط، میزان تخم گذاری پرنده ها پایین خواهند آمد که سرکه سبب ایجاد آرامش در آنها شده و در نتیجه افزایش تخم گذاری را به دنبال خواهد داشت.

۳- کمک به درمان اسهال 

معمولا بیشتر اسهال طیور در اثر استرس و یا غذای نامناسب است که در این مواقع می توانید مقدار خیلی کمی از سرکه سیب را به آب آشامیدنی آنها اضافه کنید و به بهبود وضعیت گوارشی آنها و از بین بردن میکروب ها کمک کنید. 

۴- کمک به افزایش اشتها

در صورتی که پرنده شما به خوردن دانه ها و غذا علاقه نشان نمی دهد، با افزودن مقدار مناسبی سرکه در آب آشامیدنی آنها ، می توانید اشتهای طیور را برای خوردن دانه و غلات افزایش دهید. همانطور که گفته شد سرکه خاصیت اسیدی دارد و به تقویت سیستم گوارشی، معده و روده آنها کمک می کند. 

۵- کمک به هضم غذای چینه دان

اگر پرنده های شما از مواد غذایی سفت و سخت تغذیه کرده اند و این غذا در چینه دان آنها تجمع یافته ، استفاده از مقدار کمی سرکه به هضم و جذب مواد غذایی کمک خواهد کرد. تجمع غذا در چینه دان سبب ورم چینه دان و عفونت آن می شود که به مرور زمان و عدم توجه خفگی و مرگ را برای پرنده به دنبال خواهد داشت. 

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن 

سرکه سیب یا انگور در صورتی که کاملا طبیعی به دست آمده باشد، می تواند مقاومت پرنده های شما را در برابر بیماری های میکروبی افزایش دهد و هضم و جذب بهتر ویتامین ها و انتی اکسیدان ها کمک کند. هم چنین به دلیل دارا بودن خاصیت انتی بیوتیکی، از گسترش بیماری و تلفات گله جلوگیری خواهد کرد.

۷- درمان شپش با سرکه

اگر مرغ، بوقلمون، بلدرچین و یا پرنده های زینتی شما مانند عروس هلندی، طوطی برزیلی، قناری و … دچار شپش شده به سادگی با استفاده از محلول مناسب آب و سرکه سیب می توانید نسبت به درمان شپش پرنده اقدام کنید. پرهای پرنده را برای چند دقیقه به این محلول آغشته کنید سپس با شانه تیمار کنید. این کار را در هفته چند بار می توانید انجام دهید. تاثیر گذاری سرکه در از بین بردن شپش ها و کنه ها به این دلیل است که آنها از بوی سرکه فراری اند. 

۸- پاکسازی جریان مخاطی و بهبود بیماری های تنفسی

تجربه نشان داده که استفاده از سرکه سیب طبیعی در آب آشامیدنی پرنده ها ، به پاکسازی جریان مخاطی و راه های تنفسی پرنده کمک کرده و بیماری های تنفسی، خس خس سینه، آبریزش بینی و … را در حدی می تواند تسکین دهد. 

۹- موثر در جلوگیری از بیماری کوکسیدیوز 

تحقیقات نشان داده که استفاده منظم و اصولی از سرکه سیب در آب آشامیدنی پرنده های بومی، به افزایش مقاومت سیستم گوارشی آنها در برابر بیماری کوکسیدیوز کمک می کند. لذا برای اثبات این قضیه، پرنده ها به دو گروه تقسیم بندی شدند، پرنده هایی که سرکه طبیعی مصرف کرده بودند، مقاومت بیشتری نسبت به انگل کوکسیدیوز پیدا کرده بودند.

دستورالعمل استفاده از سرکه در آب آشامیدنی طیور

دستورالعمل استفاده از سرکه در آب آشامیدنی طیور - چیکن دیوایساستفاده نامناسب و بیش از حد از سرکه تبعات و مضرات زیادی برای طیور خواهد داشت، بنابراین لازم است که قبل از اقدام برای استفاده ، با نحوه افزودن آن به آب آشامیدنی طیور آشنا شوید. 

الف – مقدار مجاز در هر لیتر آب ، فقط ۲۰ میلی لیتر (سی سی ) است. یعنی در هر لیتر آب فقط ۲۰ سی سی از سرکه سیب می توانید استفاده کنید. این فرمول را حتما رعایت کنید. 

ب – آبخوری پرنده ها حتما باید از پلاستیک های بهداشتی و تمیز باشد. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی خود توانایی حل کردن فلزات در آب را دارد که برای پرنده ها مضر خواهد بود. 

ج – فقط چند روز از هر ماه را به اضافه کردن سرکه اختصاص دهید، بنابراین استفاده روزانه از سرکه برای آنها مضر خواهد بود. 

نکات مهم قبل از استفاده از سرکه در آب طیور

قبل از اقدام به شروع کار بهتر است به چند نکته زیر توجه کنید :

۱- بعد از قرار دادن آب حاوی سرکه در اختیار پرنده ، برای چند دقیقه در کنار او بمانید و آب خوردن او را تحت نظر بگیرید در صورتی که پرنده یا پرنده های شما تمایلی به آب خوردن ندارند، پس از دو ساعت آب را تعویض کنید چون که در صورت تشنه ماندن پرنده ها و خودداری از نوشیدن آب حاوی سرکه، احتمال مرگ و میر آنها وجود دارد. 

۲- سرکه برای درمان همه بیماری ها مفید نیست ، بنابراین در صورت عدم بهبودی پرنده پس از نوشیدن سرکه، فورا به دامپزشک مراجعه کنید. دقت کنید که سرکه در درمان بیماری های ویروسی و باکتری های اسید دوست بی اثر است. 

۳- برخی بر این باورند که استفاده از سرکه سیب باعث لاغری پرنده ها و از بین رفتن چربی مازاد در بدن آنها می شود، دقت کنید که سرکه فقط هفته ای یک الی دو بار به پرنده ها داده می شود، بنابراین تاثیر چندانی در کاهش وزن انها نخواهد داشت.

۴- حتما از سرکه های خانگی و طبیعی استفاده کنید، سرکه های صنعتی و پاستوریزه تاثیر چندانی در بهبود وضعیت پرنده ها نداشته و حتی می تواند مضر باشد. 

سخن کلی 

در این نوشته در مورد خواص سرکه برای پرنده های بومی و زینتی و تاثیر آن در کاهش استرس و افزایش اشتها مطالب مفیدی ارائه شد. بسیاری از پرورش دهنده های باتجربه ماهانه چندین مرتبه، سرکه را به آب پرنده ها می افزایند تا آنها را از فواید سرکه بهره مند سازند. شما هم می توانید طبق دستورالعمل گفته شده در مقاله، آن را به آب پرنده ها اضافه کنید، دقت کنید که آب را پس از چند ساعت عوض کنید.

نوشته های مشابه

‫۸۴ دیدگاه ها

  1. با سلام. خروس لاری دارم اگه ممکنه یه برنامه غذایی بدین .میخوام جنگ بدم

  2. ممنون از راهنمایی و تجربه رایگان برای امثال ما جوجه کشها که خیلی موثر بود.تشکر

  3. سلام ببخشید من به خروس ده ماهه مون روزی یه قاشق غذاخوری برنج پخته وشسته شده میدم . براش ضرر نداره ؟ مقدارش رو کم یا زیادتر نکنم ؟
    و همینطور میخواستم بدونم شاهدونه چند قاشق در روز یا هفته بدیم براش خوبه ؟ مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      بدون نمک و روغن باشه ایرادی نداره
      ولی در طولانی مدت باعث کم تحرکی ، چاقی ، افزایش عطش میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋