چرا مرغ تخم های عجیب تولید می کند؟

آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده که تخم مرغ هایی با پوسته نرم یا پوسته متفاوت در لانه مرغ ها ببینید ؟ تقریبا تمامی مرغ ها، حداقل یکبار در طول زندگی خود تخم های عجیب و غریب تولید نموده اند. دلایل زیادی باعث بروز این مشکل در پرندگان شده که در این متن، راه های درمان و رفع این مشکلات بررسی شده اند.

دستگاه جوجه کشی 210 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» طراحی شده به صورت تماما هچر یا تماما ستر
» استفاده از فن مخصوص حلزونی برای گردش بهتر هوا
قیمت : ۱۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان

در این مقاله از چیکن دیوایس، علاوه بر بررسی دلایل کلی تولید تخم های عجیب توسط مرغ، به بررسی انواع تخم مرغ های متفاوت و دلایل بروز هر کدام نیز پرداخته می شود.

دلایل رایج تولید تخم مرغ با پوسته غیر طبیعی

در این قسمت برخی از دلایلی که باعث تولید تخم مرغ با پوسته نرم، تخم مرغ بدون پوسته یا … می شود بررسی شده اند.

۱- کمبود مواد معدنی

کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده پوسته تخم مرغ است. از ین رو کاهش کلسیم یا افزایش بیش از حد آن در جیره غذایی، سبب تولید تخم مرغ های بدون پوسته، با پوسته کلفت، پوسته های آهکی و … می شود.

دلایل رایج تولید تخم مرغ با پوسته غیر طبیعی - چیکن دیوایسعلاوه بر کلسیم، کمبود پروتئین، فسفر و ویتامین D نیز بر تخم گذاری مرغ و شکل ظاهری تخم های تولید شده تاثیر گذارند.

۲- استرس

کمبود غذا، دمای بالا، قلدری برخی مرغ و خروس ها و جنگ میان آنها، صدای زیاد و .. باعث استرس مرغ تخم گذار می شود. از این رو پرنده قادر به تخمگذاری صحیح نخواهد بود.

استفاده از سرکه سیب و پروبیوتیک طبیعی طیور، در آب مرغ های تخمگذار باعث افزایش کیفیت تخم گذاری و کاهش استرس آنها خواهد شد.

۳- مرغ های اصلاح نژادی

مرغ های اصلاح نژاد شده معمولا در سال بیش از ۳۰۰ تخم مرغ تولید می کنند که این امر با ویژگی های طبیعی آن ها مغایرت دارد. هر مرغ به ۲۴ ساعت زمان برای تشکیل پوسته نیاز داشته که در مرغ های اصلاح نژادی این امر بسیار سریع تر اتفاق می افتد.

بنابراین آزادسازی سریع تخمک برای تولید تخم مرغ، نبود زمان کافی برای تشکیل پوسته و یا ماندن تخم بیش از حد در مجرای تخم گذاری، باعث تولید تخم مرغ های عجیب می گردد.

۴- گرمای محیط

مرغ ها به صورت غریزی در دماهای بالا، جهت کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از افزایش دمای بدن خود، غذای کمتری مصرف می کنند. این امر نیز سبب می شود تا پوسته تخم مرغ نازک شده و یا تخم های عجیب تولید شود.

۵- افزایش سن مرغ

پیر شدن مرغ ها سبب بروز برخی از مشکلات در تخم گذاری آن ها می شود. معمولا مرغ ها بعد از سن ۴ یا ۵ سالگی، توانایی خود را در تولید تخم مرغ با کیفیت به مرور از دست می دهند.

انواع تخم گذاری غیر طبیعی مرغ و دلایل آن

در ادامه به بررسی برخی اشکال مختلف تخم مرغ، دلایل بروز آن ها و اینکه آیا تخم مرغ های عجیب قابل خوردن هستند یا نه پرداخته می شوند.

۱- تخم مرغ بدون پوسته

این گونه تخم ها هیچ پوسته محکم و کلسیمی نداشته و تنها توسط غشای داخلی محافظت می شوند. از دلایل بروز این گونه مشکلات می توان به استرس، برونشیت عفونی، آنفولانزا، کمبود کلسیم، فسفر، ویتامین دی و منگنز اشاره کرد.

۲- تخم مرغ با پوسته نازک

تخم مرغ با پوسته نازک - چیکن دیوایسدر این نوع تخم ها، لایه بسیار نازکی از کلسیم بر روی غشای داخلی آن کشیده شده است و با کوچکترین فشار می شکند. از دلایل بروز این تخم ها میتوان به استرس گرمایی، مصرف فسفر بیش از حد، افزایش سن مرغ، مصرف آب شور، نفس نفس زدن مرغ به دلیل گرما و ایجاد اختلال در غده تشکیل پوسته اشاره کرد.

۳- تخم مرغ با برجستگی های رسوبی

عمدتا این گونه تخم مرغ ها با ذرات کوچکی از کلسیم بر روی پوسته تخم تشکیل می شوند. گاه به دلیل ماندن بیش از حد تخم در مجرای تخم گذاری، این ذرات بر روی پوسته می نشینند. استرس، مصرف بیش از حد کلسیم، تخم گذاری بالا، اختلال در غده پوسته ساز، ناهماهنگی برنامه نوری مرغ تخمگذار از دلایل ایجاد جوش های کلسیمی بر پوسته تخم مرغ می باشد.

۴- تخم مرغ با پوسته راه راه و ناهموار

گاه تخم مرغ های تولید شده، دارای پوسته ای عجیب، راه راه و ناهموار می باشند. این امر به دلیل استرس گرمایی، افزایش سن مرغ، تغذیه نامناسب، کمبود کلسیم و ویتامین دی، مصرف آب های شور، ابتلای مرغ به برونشیت و قارچ های مایکو توکسین اتفاق می افتد.

۵- تولید تخم با پوسته چروکیده

تولید تخم با پوسته چروکیده - چیکن دیوایسچروک شدن پوسته تخم مرغ به دو دلیل اتفاق می افتد : اول اینکه مرغ های مسن به دلیل کمبود کلسیم و کاهش توانایی در تخم گذاری، تخمی با پوسته نازک تولید می کنند؛ این تخم در مجرای تخم گذاری تحت فشار قرار گرفته و پوسته آن چروک می شود. از طرف دیگر با افزایش سن مرغ، تمایل به تولید تخم مرغ بزرگتر نیز افزایش می یابد؛ از این رو تخم های بزرگ نیز تحت فشار مجرای تخم گذاری، چروکیده می شوند.

۶- تخم مرغ با رنگ پوسته متفاوت

یک مرغ تخم گذار ممکن است امروز تخم مرغ کرم رنگ و فردا تخم مرغی با پوسته قهوه ای تولید کند. این امر به دلیل میزان رنگ دانه های رسوب شده در غدد تخمگذاری اتفاق می افتد. استرس، مصرف داروهای شیمیایی و تغییر جیره غذایی از دلایل این اتفاق است.

گاه تخم مرغ هایی با پوسته یاسی یا صورتی رنگ تولید می شوند؛ دلیل این امر افزایش کلسیم در جیره غذایی مرغ تخم گذار و تشکیل لایه اضافی کلسیم بر روی پوسته است.

۷- تخم مرغ های خالدار

تولید تخم مرغ های خالدار در مرغ های بومی بیشتر دیده می شود. این اتفاق کاملا عادی است و به دلیل رسوب برخی از رنگدانه های متفاوت در غدد تشکیل پوسته به وجود می آید. مصرف اینگونه تخم مرغ ها هیچ مشکلی ندارد.

۸- تخم مرغ دو زرده یا بدون زرده

تولید تخم مرغ دو زرده در مرغ هایی اتفاق می افتد که زودتر از حد معین تخمک آزاد می کنند. این امر سبب تشکیل دو زرده در تخم می شود. تخم های بدون زرده و کوچک نیز، در مرغ های جوان که سیستم تخم گذاری ضعیفی دارند، پدید می آید. گاه این اتفاق در مرغ های مسن نیز دیده شده است.

۹- تشکیل تخم مرغ داخل تخم مرغ

تشکیل تخم مرغ داخل تخم مرغ - چیکن دیوایساین اتفاق پدیده بسیار نادری است که یک تخم مرغ کامل، درون یک تخم مرغ دیگر تشکیل می شود. تولید این گونه تخم مرغ ها به این دلیل است که یک تخم مرغ که کامل شده، به جای ورود به مجرای تخم گذاری، به سمت بالا و به مجرای تشکیل تخم وارد می شود. در این صورت تخم جدید و در حال تشکیل، این تخم مرغ کامل را درون خود جای می دهد!

۱۰- وجود لکه خون در زرده تخم مرغ

این اتفاق به دلیل زخمی شدن مجرای تخم گذاری مرغ و ورود یک قطره خون به داخل تخم مرغ اتفاق می افتد. مصرف این گونه تخم مرغ ها ایرادی نداشته و کافی است لکه خون را با استفاده از یک قاشق جدا سازید. گاهی لکه های قهوه ای رنگ نیز در تخم مرغ مشاهده می شود که اینگونه تخم مرغ ها نیز با جدا ساختن این لکه ها، قابل خوردن می باشند.

۱۱-  تخم مرغ آغشته به خون

تولید این گونه تخم ها معمولا در مرغ های جوان اتفاق می افتد و شما می توانید با شستن آنها، تخم مرغ را مصرف نمایید. بیرون زدگی مقعد، نوک زدن سایر مرغ ها به مقعد پرنده، چاقی بیش از حد و عدم رعایت بهداشت قفس از دلایل آن است.

۱۲- تخم مرغ با پوسته دو تکه

برخی تخم ها در زمان تشکیل پوسته، شکسته شده و سپس در زمان شروع پروسه تخم گذاری، مجددا ترمیم می گردند؛ به همین دلیل پوسته تخم مرغ ناصاف بوده و  دارای برآمدگی در قسمت ترمیم ترک ها می باشد.

۱۳- تخم مرغ با ظاهری عجیب

گاهی تخم مرغ ها یا بسیار کوچک یا بزرگ، کاملا گرد یا بیضی کشیده می باشند. این گونه تخم ها به دلیل عدم بلوغ غده پوسته، استرس بیش از حد، آنفولانزای مرغی، برونشیت عفونی و سندرم تخم ریزی کنترل نشده به وجود می آیند.

۱۴- تخم مرغ فاسد (LASH EGG)

این تخم مرغ ها، به معنای واقعی تخم نیستند و از چرک و عفونت زرد و پنیری، مقداری زرده، سفیده و پوسته تخم مرغ، خون و تکه هایی از بافت مجرای تخم گذاری تشکیل شده اند. این تخم ها در اثر عفونت مجرای تخم گذاری پرنده به وجود آمده که یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر مرغ تخم گذار است.

سیستم ایمنی بدن اینگونه مرغ ها، با تولید این توپ های چرکی و خروج آن ها از بدن، سعی بر از بین بردن عفونت دارد. بیشتر مرغ هایی که دچار این بیماری می شوند بیش از ۶ ماه زنده نخواهند ماند.

۱۵- تخم با پوسته نرم

با گرم شدن هوا و یا بالا رفتن بیش از حد دما مرغ دچار نفس نفس زدن می‌شود این نفس نفس زدن موجب تبخیر آب در بدن طیور شده، از کلسیم تخم تولیدی کاسته و در نهایت مرغ تخم با پوسته نرم می‌گذارد. از آنجا که این اتفاق بیشتر در فصل تابستان رخ می‌دهد بهتر است برای مرغ ها هوا را خنک و متعادل نگه دارید.

البته موارد دیگری همچون استرس، بیماری و سن مرغ در این امر دخالت دارند. معمولا هنگامی که مرغ از روی استرس با عجله تخم می‌گذارد این پدیده وقوع پیدا می‌کند و اگر بیماری به گله نفوذ کرده آنها را مورد معاینه قرار دهید. همچنین مرغ های مسن به کلسیم بیشتری در تغذیه خود نیاز دارند و در صورت کمبود و نبود آن تخم حاصله با پوسته نرم خواهد بود.

جمع بندی

همانطور که در این پست چیکن دیوایس گفته شد، بیشترین دلیل تخم گذاری عجیب مرغ، کمبود ویتامین، جیره غذایی نادرست و استرس در آن ها می باشد. مصرف تمامی تخم مرغ های گفته شده، هیچ گونه مشکلی نداشته اما نباید به هیچ عنوان تخم مرغ فاسد یا Lash Egg را مصرف نمود.

در بیشتر موقع، تولید تخم مرغ های عجیب تنها یکبار در مرغ اتفاق می افتد؛ اما عدم درمان به موقع، می تواند قطع کامل تخم گذاری یا حتی تلف شدن پرنده را به دنبال داشته باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس