اهمیت کنترل آمونیاک در سالن پرورش طیور و عوارض بالا بودن آن

مشکلات بالا بودن آمونیاک در مرغداری | نحوه کاهش آمونیاک سالن نگهداری مرغ بومی

یکی از معضلات و مشکلات مهمی که گریبانگیر اکثر پرورش دهنده های طیور می شود، بالا بودن آمونیاک سالن و تلفات طیور به دلیل خفگی در اثر مسمومیت گاز آمونیاک می باشد. جهت حل این مشکل و افزایش سطح بهداشت سالن که هم برای پرنده ها و هم برای کارکنان مفید است، راهکارهایی را در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس ذکر کرده ایم. 

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ بومی
» دارای ستر و هچر همزمان
» مجهز به سنسور SHT سوئیس
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

 

بررسی علت وجود آمونیاک بالا در سالن های پرورش طیور 

یافتن عامل پیدایش گاز آمونیاک کمک زیادی به حل مشکل و پاکسازی سالن می کند، لذا در ابتدا به بررسی نحوه پیدایش گاز آمونیاک در سالن های پرورش مرغ، بوقلمون، بلدرچین و … کرده و سپس شیوه پاکسازی آن توضیح داده می شود.

آمونیاک موجود در فضای نگهداری پرنده ها ناشی از فضولات و مایعات دفع شده طیور می باشد. این گاز از نیتروژن موجود در اسید اوریک نشأت می گیرد و نیتروژن به اندازه کافی در مواد غذایی مصرفی پرنده ها وجود دارد. مقداری از نیتروژن موجود در غذا توسط سیستم گوارشی پرنده جذب شده و مازاد آن به صورت اسید اوریک از طریق فضولات و ادرار دفع می شود. 

قرار گرفتن فضولات و ادرار در بستر و تجزیه آن توسط میکروب ها و باکتری ها، سبب انتشار گاز تند آمونیاک می شود که به راحتی قابل استشمام و تشخیص است. حرارت و رطوبت بالای بستر نیز جزو عوامل تشدید کننده آمونیاک بوده و به بدتر شدن وضعیت کمک می کنند. 

وجود آمونیاک بالا در سالن نگهداری طیور چه مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؟

وجود آمونیاک بالا در سالن نگهداری طیور چه مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؟ - چیکن دیوایسسوزش چشم و بینی، مشکل در تنفس، تحریک و سوزش گلو از جمله علائمی هستند که در بدو ورود به سالن پرنده ها توجه شما را به بالا بودن آمونیاک بستر جلب می کند. اما این فقط مشکلاتی است که برای انسان ها رخ می دهد، عوارض و مشکلات آن برای پرنده ها متفاوت تر و خطرناک تر است که در ادامه ذکر شده اند، مقدار آمونیاک در سالن نباید بیشتر ۲۵PPM باشد، در غیر این صورت مشکلات زیادی برای سلامتی پرنده ها به دنبال خواهد داشت: 

۱- التهاب چشم و بینی و آبریزش از آنها 

۲- التهاب کیسه های هوایی و تنفس مشکل

۳- کاهش عملکرد و ضریب تبدیل پایین 

۴- از دست دادن اشتها و کاهش میزان مصرف خوراک 

۵- کاهش چشمگیر میزان وزن گیری در جوجه ها و مرغ های گوشتی 

۶- کاهش میزان تخم گذاری در مرغ های تخمگذار 

۷- بروز درماتیت و زخم کف پا

۸- کاهش مقاومت پرنده در مقابل بیماری های ویروسی و باکتریایی 

یکی از عوارض بالا بودن آمونیاک، سوزش و آبریزش از چشم پرنده است که در مقاله بیماری های شایع چشم مرغ به این مورد اشاره شده است. 

چگونه سطح آمونیاک سالن پرورش طیور را کاهش دهیم؟

راهکارها و راه حل های زیر جهت کاهش سطح آمونیاک سالن نگهداری طیور پیشنهاد می شوند. این روش ها برای سالن های مرغداری بزرگ و هم سالن های پرورش کوچک و سنتی قابل استفاده هستند : 

الف – جهت جلوگیری از بروز مشکلات فوق و پرورش طیور در بهترین حالت ممکن، حتما بایستی تعداد مناسبی فن تهویه و دریچه ورود هوا از قبل در سالن نصب کرده باشید. بهتر است از فن های تهویه دمپردار استفاده کنید تا در صورت خاموش شدن فن، هوای ناخواسته وارد سالن نشود. 

فن های دمپردار به کنترل دمای سالن در فصول سرد سال و جلوگیری از سرمازدگی طیور کمک می کند، چرا که دریچه فن در مواقع خاموش بودن فن، بسته شده و مانع از تبادل هوا می شود. به عنوان نمونه فن مرغداری دمپردار را مشاهده کنید. 

ب – در دیواره رو به رویی نیز حتما بایستی تعداد مناسبی دریچه های ورود هوا نصب کنید، دریچه های اینلت و یا هر دریچه دیگری که در جهت وزش باد باشند و به ورود هوای تازه کمک کنند. این امر به ورود اکسیژن تازه و خروج گازهای آمونیاک و دی اکسید کربن کمک بسیار بالایی خواهد کرد. 

ج – جهت جلوگیری از تلفات و سرمازدگی پرنده ها در اثر ورود هوای سرد (مخصوصا در فصل های سرد سال) حتما فن ها و دریچه ها را در ارتفاع بالایی سالن نصب کنید و در صورت استفاده از وسایل گرمایشی نیز، به موازات جهت خروج هوا نصب شوند تا هوای تازه ورودی به سالن، توسط هیتر گرم شده و سپس از سالن خارج شود. این امر مانع از سرمازدگی طیور شده و در عین حال به گرم ماندن بستر آنها نیز کمک می کند. 

د – از آنجایی که قسمت زیادی از آمونیاک بستر، در اثر تجزیه ادرار پرنده ها تولید می شود، لذا ممانعت از خیس شدن بستر کمک زیادی به کنترل آمونیاک و هم چنین جلوگیری از زخم پا خواهد کرد. برای این کار به سادگی می توانید از پوشال نرم و یا کاه و کلش نرم استفاده کنید. این مواد تا حد زیادی آب بستر را به خود جذب کرده و به سلامت طیور کمک خواهد کرد. 

هـ – حرارت و رطوبت بالا دو عامل مهم در تجزیه کود و تولید آمونیاک هستند، با کنترل این دو عامل در سالن پرورش تا حد زیادی می توان از تولید آمونیاک جلوگیری کرد. بنابراین گرم و مرطوب بودن بیش از حد سالن نه تنها به نفع پرنده ها نیست، بلکه به ضرر آنها نیز تمام می شود.  

و – یکی دیگر از راهکارهای کاهش سطح آمونیاک بستر، استفاده از عصاره گیاه یوکا در جیره طیور است که میزان اوره و یون های آمونیوم خون را کاهش داده و از تجزیه بیش از حد نیتروژن جلوگیری می کند.  از لحاظ علمی اثبات شده که عصاره این گیاه تا حد زیادی 

نتیجه گیری کلی مقاله 

در این نوشته به عوامل به وجود آورنده آمونیاک در بستر پرورش پرنده ها، نحوه کنترل آن و عوارض بالا بودن سطح آمونیاک در سالن پرداخته شد. در صورت عدم توجه به این موارد و استفاده نکردن از فن تهویه در سالن نگهداری، قطعا پرنده های شما با مشکلات زیادی در سلامتی مواجه خواهند شد که نتیجه آن چیزی جز ضرر مالی برای شما نخواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

        1. سلام
          ممنون از حسن توجهتون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس