بررسی تولید مثل عروس هلندی

آیا شما هم تمایل به تکثیر عروس هلندی های خود دارید؟ در مورد اصول صحیح جوجه کشی و تکثیر این پرنده اطلاعات کافی ندارید؟ می خواهید مطالب مفیدی را درمورد تولید مثل عروس هلندی بیاموزید؟ پس حتما این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس را مطالعه کنید.

در این نوشته، تولید مثل عروس هلندی را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین تکنیک های لازم و ضروری را برای تکثیر صحیح و اصولی آن ارائه می دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
» دارای سنسور SHT نسل چهارم
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تولید مثل عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای محبوب، زیبا و بسیار بازیگوش می باشد که امکان تکثیر و تولید مثل آسان آن وجود دارد. عروسی هلندی در ۹ ماهگی بالغ می شود. این پرنده در سن ۹ تا ۱۲ ماهگی قادر به تولید مثل می باشد ولی بلوغ کامل جنسی آن در سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگی حاصل می شود.. پرنده ماده بعد از جفت گیری در حدود ۴ تا ۶ تخم میگذارد و جوجه ها بعد از ۱۸ تا ۲۰ روز از تخم بیرون می آیند.

پیش از جفت انداختن و تولید مثل عروس هلندی، باید به مراحل زیر توجه کافی را داشته باشید:

۱) محیط مناسبی را برای نگهداری عروس هلندی ها در نظر بگیرید.

در مرحله ی اول باید محیط مناسبی را برای عروس هلندی های خود در نظر بگیرید. چراکه محیط مناسب و امن از لازمه های داشتن تولید مثل موفق برای این پرنده ها می باشد. یک محیط ایده آل برای نگهداری طوطی عروس دارای ویژگی های زیر است:

  • ساکت، آرام و خلوت است.
  • هیچ گونه سر و صدای بلندی در آن شنیده نمی شود.
  • افراد غریبه و حیوانات شکارچی در آن حضور ندارند.
  • عاری از هرگونه آلودگی، دود، گرد و غبار و عطرهای شیمیایی است.
  • دما و رطوبت مناسب، یکنواخت و ثابتی دارد.
  • به میزان کافی نورگیر است و شدت نور مناسبی دارد.

۲) قفس جفت گیری استانداردی را فراهم کنید.

حداقل ابعاد قفس جفت گیری عروس هلندی، باید به عرض ۴۰ سانتی متر ، طول ۶۰ سانتیمتر و  ارتفاع ۶۰ سانتی متر باشد. البته انجمن بین المللی پرورش دهندگان عروس هلندی پیشنهاد می کند که طول و عرض قفس ۴۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته شود. اما بدیهی است که قفس هرچه بزرگ تر باشد بهتر است.

محل قرار گیری قفس هم باید مناسب باشد. قفس آنها را باید در جایی قرار دهید که به  دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد. همچنین نباید هیچگونه جریان هوا و تغییر دمای ناگهانی در محل قرار گیری قفس رخ دهد.

ضمنا قفس جفت گیری باید تجهیزات لازم را برای بهتر زیستن آنها داشته باشد. این تجهیزات عبارتند از:

  • آبخوری و دانخوری استاندارد
  • چوب نشیمن محکم، ثابت و استوار
  • لانه ی ایده آل

۳) ویژگی های لانه ی ایده آل برای قفس عروس هلندی

لانه برای قفس عروس هلندی به دو صورت چوبی و پلاستیکی وجود دارد.بهتر است که لانه تکثیر به عرض ۲۰ سانتی متر، طول ۳۵ سانتی متر و ارتفاع ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود و قطر دریچه ی آن هم حدود ۱۲ سانتی متر باشد.

اما انجمن بین المللی پرورش دهندگان عروسی هلندی توصیه می کند که لانه ی تکثیر ابعادی به طول، عرض و ارتفاع ۳۰ سانتیمتر و قطر دریچه ی ۱۲ سانتی متر داشته باشد.

در صورت استفاده از لانه ی تکثیر چوبی بهتر است که ابتدا آن را توسط اسپری های مخصوص ضد عفونی کنید و به مدت یک تا دو روز در هوای آزاد بگذارید تا بوی آن بر طرف شود. این امر می تواند برخی از حشرات موذی را که برای پرنده مضر هستند از بین ببرد. کف لانه ی تکثیر نیز باید با براده چوب به ارتفاع ۵ سانتی متر پوشانده شود. 

۴) جفت مناسبی را انتخاب کنید.

بعد از آماده سازی محیط و قفس پرنده ها، اولین کار پرورش دهنده انتخاب جفت های مناسب برای تکثیر و تولید مثل می باشد. این امر می تواند از بروز بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری نماید. بهترین زمان برای خرید عروس هلندی در زمان جوجگی و سن ۳ تا ۶ ماهگی است.

جوجه ها باید از نظر سلامت جسمی، زیبایی ظاهری، کامل بودن پر و بال و نداشتن مشکلات ژنتیکی شرایط مناسبی داشته باشند. اولین پر ریزی عروس هلندی در سن شش تا هفت ماهگی روی می دهد. پس از درآمدن پرهای دائمی پرنده می توان از روی صفات ظاهری، رفتاری و آواز آنها، جنسیتشان را تشخیص داد.

سن بلوغ جنسی عروس هلندی نر ۹ تا ۱۲ ماهگی و عروس هلندی ماده ۱۲ تا ۱۵ ماهگی می باشد. و در این سن توانایی و پتانسیل کافی را برای جفت گیری و تولید مثل کسب می کنند.

چگونه عروس هلندی ها را جفت کنیم؟

همانطور که گفته شد، در هنگام جفت اندازی پرنده ی نر و ماده ، نباید سن آنها کمتر از ۱۲ ماه باشد و حداکثر باید ۱۸ ماه سن داشته باشند. نر و ماده باید حداقل به مدت یک هفته در قفس های جداگانه نگهداری شوند تا به یکدیگر عادت کنند. البته گاهی اوقات عادت کردن آنها به یکدیگر حوالی یک ماه طول می کشد.

پس از سازگاری، نر و ماده شروع به برقراری ارتباط باهم می کنند. نر برای ماده آواز می خواند و ماده هم به او پاسخ می دهد. پس از آن می توانید آنها را در قفس جفت گیری قرار دهید. این روند سرعت جفت شدن آنها را افزایش داده و باعث می شود تا سریع تر اقدام به تولید مثل کنند.

عروس هلندی هایی که جفت شده اند رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند. نشانه ها و علائم جفت شدن این پرنده ها عبارتند از :

  • هنگام جفت شدن، عروس هلندی نر یک رقص از خود به نمایش می گذارد.
  • در طول این رقص پرنده ی نر سر خود را خم کرده، پر های خود را پف می کند و آواز می خواند.
  • در طول این مدت نر وماده پرها هم را تمیز می کنند و زمانی که ماده آماده ی جفت گیری باشد خم می شود.

تقویت و آماده سازی جفت را فراموش نکنید

دراین مرحله پرورش دهنده باید جفت نر و ماده را در قفس بزرگ و مناسب که آزادی حرکت پرنده ها در آن تأمین شده است قرار داده و اجازه دهد که نور خورشید و هوای تازه به میزان کافی به آنها برسد.

حدود ۲۰ روز قبل از جفت گیری، باید غذای مناسب و مقوی نظیر جوانه ی گندم، تخمه آفتابگردان، سبزیجاتی مانند هویج و فلفل دلمه ای، میوه و تخم مرغ آب پز در اختیار جفت قرار دهید.

استفاده از مولتی و تامین و مکمل کلسیم نیز در این دوره بسیار مهم و ضروری می باشد. به علاوه می توان از مکمل هایی مانند قطره ی AD3E جهت بهبود باروری و تقویت نطفه در آنها استفاده کرد.

جفت گیری عروس هلندی

جفت گیری در این پرنده حدود یک دقیقه و یا کمتر طول می کشد. و پس از اتمام، نر شروع به پرواز کردن و دور شدن می کند. از آنجایی که جفت گیری آنها خیلی کوتاه است برای همین ممکن است این کار را در طول روز حتی ۲۰ بار تکرار کنند.

پس از پایان جفت گیری، در مرحله نخست پرنده نر وارد لانه تکثیر میشود و به بررسی آن می پردازد. سپس تلاش می کند تا پرنده ماده نیز وارد لانه تکثیر شود و مهمترین علامت هماهنگی و توافق بین پرنده نر و ماده این است که پرنده نر اجازه می دهد که ماده وارد لانه تکثیر شود و یا این که باهم وارد لانه می شوند.

به تدریج تعداد دفعاتی که پرنده ماده وارد لانه تکثیر می شود افزایش می یابد و مدت زمانی که در لانه تکثیر می گذراند بیشتر می شود که این دو امر نشان دهنده نزدیکی تخم گذاری پرنده ماده می باشند.

تخم گذاری عروس هلندی

تخم گذاری عروس هلندی حدود ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام می شود. اما این مدت بسته به تغذیه و شرایط نگهداری پرنده می تواند متفاوت باشد. پرنده در هر دوره بین ۴ تا ۶ تخم می گذارد و عروس هلندی نر و ماده به صورتی نوبتی روی تخم ها می خوابد.

طول دوره ی جوجه کشی از تخم های این پرنده حدود ۱۸ تا ۲۰ روز می باشد و پس از آن جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند. رسیدگی به تغذیه ی مولد ها در این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا برای اینکه جوجه ها رشد و تکامل بهتری داشته باشند لازم است تا از غذاهای مقوی برای آنها استفاده کرد. از این غذا ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوانه ی گندم
  • ذرت و جوی پخته شده
  • تخم مرغ آبپز
  • حبوبات آبپز
  • سبزیجات و میوه ها

سوالات متداول

نشانه های جفت شدن عروس هلندی چیست؟

در این حالت پرنده ی نر برای ماده حرکات نمایشی انجام داده و آواز می خواند. به علاوه نر و ماده شروع به خاراندن و مرتب کردن پرهای همدیگر می کنند.

عروس هلندی در سال چند بار تخم گذاری می کند؟

به طور معمول عروس هلندی یک یا دو بار در سال تخم گذاری می کند. هرچه قدر تعداد دفعات تخم گذاری آن بیشتر باشد، طول عمر آن نیز کمتر خواهد بود.

فاصله ی تخم گذاری عروس هلندی چقدر است؟

این پرنده هر تخم را با فاصله ی زمانی ۴۸ ساعت می گذارد.

عروس هلندی چند تخم می گذارد؟

تعداد تخم هایی که عروس هلندی در طول هر دوره ی تخمگذاری می گذارد، حدود ۴ تا ۶ عدد است و بسته به تغذیه و شرایط نگهداری پرنده این میزان می تواند بیشتر یا کمتر هم باشد.

بهترین سن جفت انداختن عروس هلندی چه زمانی است؟

بهترین سن جفت انداختن عروس هلندی پس از رسیدن آن به سن بلوغ یعنی از یک سالگی به بعد می باشد.

مدفوع عروس هلندی تخم دار چه شکلی است؟

مدفوع عروس هلندی که تخم دارد، حجم زیادی داشته و از آنجایی که دیر به دیر آن را دفع می کند، از بوی بدی هم برخوردار است.

جوجه عروس هلندی چند روزه از تخم در می آید؟

پس از اتمام تخم گذاری عروس هلندی نر و ماده به مدت ۱۸ تا ۲۰ روز روی تخم ها می خوابند و حدود ۱۸ تا ۲۰ روز بعد جوجه ها از تخم در می آیند.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس درمورد تولید مثل عروس هلندی بحث کردیم. همچنین مطالبی را درمورد شرایط مناسب نگهداری و نحوه ی جفت شدن آنها برای شما بیان کردیم. پرورش و تکثیر عروس هلندی از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. و از آنجایی که در میان انسان ها بسیار محبوب می باشد، افراد زیادی تمایل به این کار دارند. بنابراین درمیان انسان ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

‫۲,۴۹۵ دیدگاه ها

  1. سلام علیکم از سایت خوب ومفید شما تشکر میکنم بسیار عالی هست.
    عروس هلندی های من تقریبا یک ماه میشه جفت شدن تقریبا ۱۲تا۱۳روز میشه دوتا پرنده داخل لونه هستن وجوری خوابیدن انگار روی تخم ها خوابیدن تا امروز نگاه کردم هنوز تخم نکرده بودن بنظرتون این چه دلیلی میتونه داشته باشه؟
    بی زحمت راهنمایی کنید من خیلی عجله دارم تا اولین جوجه کشی پرنده هامو ببینم

    1. سلام علیکم حسام الدین جان
      ممنون از لطف شما
      به احتمال زیاد دارن دارن لونه رو گرم می کنن برای تخم گذاری آماده میشه
      دیدی که جفت گیری کرده باشن؟
      چه غذایی بهشون میدی؟

  2. سلام خسته نباشید
    این جفت عروس من الان رو ۴ تا تخمن و بعد گذشت ۱۵ روز حدودا الان خیلی بیشتر میان بیرون و هروقت دیدم ماده اومده بود بیرون و نر داخل لونه ولی رو تخما نبود
    ولی اولاشو قشنگ میخوابیدن
    از یه طرفی هم من قبل از تخم گذاریشون کف لونه رو پر پوشال مخصوص ریختم و مقداریشو ریختن بیرون
    وقتی الان نگاه میکنم تخما روشون پوشیدست
    این میتونه دلیل باشه؟
    و عروس تخمشو گم کرده؟
    من تخمارو گذاشتم بالا
    بعد کمبود کلسیم هم میتونه باشه؟
    چون تخم پنجمشونو بدون پوست گذاشتن
    ممنون از پاسخگوییتون

    1. سلام محمد جان
      تخمارو نطفه سنجی کرده بودی ببینی نطفه دارن یا نه؟
      اگه نداشته باشن روشون نمی خوابن
      بله تخم بدون پوسته و شفاف نشان از کمبود کلسیمه

  3. سلام میخواستم بدونم دامپزشکی ها دستگاه جفت گیری پرندگان را دارند

  4. سلام خسته نباشید ad3e رو چجوری بدیم بهشون ۲۰ روز قبل جفتگیری یا تخمگذاری؟ باید جداشون کنیم ad3e بدیم بعد جفت بزنیم؟

    1. سلام امیر جان
      نه ۲۰ روز قبل از جفت گیری میدی
      ۴ قطره میریزی تو ۴۰ سی سی آب
      ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش می کنی دوباره ۵ روز میدی
      این چرخه رو ادامه بده تا زمانی که اولین تخمو بذاره ماده
      بعدش قطعش کن
      پرنده هات باید جفت شده باشن تو یه قفس باشن قطره رو بدی جفت گیری کنن تخم بذارن
      دیگه نباید جداشون کنی که

      1. سلام یه سوال دیگه الان پنج روزه ad3e میدم مست شدن یکم پس میتونم لونشونو بزارم یا ده روز صبر کنم؟ممنون

        1. لونه می تونه تحریکشون کنه برای جفت گیری
          می تونی بذاری

  5. سلام من یک نر داشتم لوتیتو و رفتم یکی ماده گرفتم اینا توی یک قفس هستم وهی نه جفت گیری کردن نه علامت جفت شدن دارن و تا لانه گذاشتم نر ماده هردو میرن توی قفس این یعنی چه جفت شدن یا میخوان تخم بزارن

    1. سلام طاها جان
      نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده
      باید بذاریشون تو دو تا قفس جدا بذاریشون کنار هم بطوری همو ببینن
      وقتی نر برای ماده آواز خوند و ماده هم پاسخ داد
      بذاریشون تو یه قفس
      این میتونه چند هفته طول بکشه
      لانه یه عامل تحریک کننده س براشون و توجهشونو جلب می کنه برای همین چنین رفتاری رو دارن

      1. سلام من گرفتم یک هفته‌ از هم جداشان کردم بعد انداختم پیش هم الان ۶ روزه پیش هم هستن

  6. سلام استاد من سه تا عروس هلندی تو یه قفس نگهداری میکنم دوتا نر ویه ماده، چهار روز پیش نر شش ماهه با ماده هشت ماهه جفت گیری کردن فرداش هم همین‌طور ،منم قفسشون رو جدا کردم و لونه گذاشتم الان روزی چندین بار تو لونه میرن به نظرتون با این سن میشه امیدوار بود جوجه بدن؟ البته انصافاً رسیدگیم از لحاظ تغذیه خیلی خوبه

    1. سلام مهدی جان
      اونا هنوز به سن بلوغ نرسیدن و توانایی جفت گیری درست و تخم گذاری رو ندارن
      ضمن اینکه تخما ۱۰۰% بدون نطفه درمیاد
      مادت هم ضعیف میشه و از طول عمرش هم کمتر میشه

  7. سلام و وقت بخیر
    من امروز واسه عروس هلندی که خودم جفت کردم لانه گذاشتم ماده لونه چک رو میکنه و می‌خواد داخل لونه برود ولی نر میاد سمت لونه ماده ، نر را میزند میخواستم بدونم ماده می‌خواد تخم هرز بزارد آیا ؟
    ممنون بابت پاسخگویی

    1. سلام محمد جان
      دیدی که جفت گیری کرده باشن؟
      اصلا علائمی از جفت کردن رو داشت؟

        1. خب اگه بهشون غذاهای با طبع گرم بدی و جفت گیری هم نکرده باشن
          مادت می تونه تخم هرز بذاره
          چک کن ببین علائمی مثل پف کردن، تحرک کم، تورم شکم، تغییر توی حجم و شکل مدفوع داره؟

  8. سلام من یه ماده ۱۴ ماهه دارم که چند ماه هست یک نر دو ساله واسش گرفتم چند روزه جفتگیری کردن و امروز یک تخم گذاشتن و دوباره امروز سه بار جفتگیری کردن الان من چیکار باید بکنم ایا دوباره تخم میزارن غذاشونو چیگار کنم اولین باره تخم میزارن تجربه ندارم نمیدونم چیکار باید بکنم

    1. سلام رضا
      اصولش این طوریه که پرنده یه بار به مدت چند روز جفت گیری می کنه
      بعدش میاد لونه سازی میکنه و بعد تخم گذاری
      بعد از اون اگه جفت گیری کرد این برمیگرده به تغذیه ی نادرستی که داره
      موقعی که پرنده رو تخمه نباید غذاهای با طبع گرم بهش بدی چون اینطوری مست میشه دوباره جفت گیری می کنه تخم جدید که میذاره
      دیگه به قبلیا اهمیت نمیده
      برای همین باید تو جیره ی غذاییشون تخم خرفه تخم کاهو و تخم کاسنی اضافه کنی تا از مستیشون کم بشه و تخمایی که قبلا گذاشتن رو به درستی پرورش بدن

      1. ممنون بابت جوابتون پرنده من الان یه دونه بیشتر تخم نذاشته ولی از وقتی تخم گذاشته دارن جفتگیری میکنن یعنی دیگه تخم نمیزاره من الان به ابش عرق کاسنی بریزم ببخشید دوباره سوال میکنم

        1. خواهش می کنم
          آره یا می تونی تو دون هایی که میخوره تم کاسنی اضافه کنی
          یا هم به اندازه ی ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز تو آبش تا مصرف کنه
          یه بار بهش بدی کافیه آبخوریشو هم بعد از ۱۰ ساعت کامل بشور

  9. سلام وقتتون بخیر
    من دو عروس هلندی دارم ماده لوتینو هست و نر خاکستری
    من سال پیش اسفند ماه براش ماده خریدم الان یه سال بیشتره با همن عروس نر هم از دو سال پیش دارم و کاملا دوست و دستی شده ولی هرکاری میکنم این عروس مادم دستی نمیشه تا نزدیک میشم بهش یا گاز میگیره یا فرار میکنه نمیدونم چیکار کنم
    و همچنین عروس هام یه موقع میبینی با هم خوبن ولی یه موقع خوب نیستن مثلا سرشون به هم می‌زنند ولی بعد همدیگرو گاز میگیرن و از یه ترفم عروس مادم رو نرم غیرتی هست و واقعا دعوا کردناشون خیلی عجیبه حتی یه بار تو قفسشون رد خون بود
    روی بال نرم هم خون بود نمیدونم چرا
    لطفا جواب بدید

    1. سلام محمد
      اگه با هم جفت شده باشن دستی شدنش سخته
      چون پرنده توجهی به آموزش هایی که بهش میدی نشون نمیده و حواسش پیش جفتشه
      یکیم اینکه سنشم چون الان یه سال یا بیشتره برای همون یادگیریش هم سخته
      اگه جفت گیری کرده باشن و مست باشن دعواشون به خاطر تغییرات هورمونیه
      اگه در حالت عادی به هم آسیب میزنن این میتونه به خاطر حس رقابت باشه و یا اینکه بهشون استرس وارد میشه

  10. سلام من یه لوتینو ماده دارم ۱ سالو ۹ ماهشه
    و نزدیکه چهار ماهه ک تخم میزاره بدون جفت
    یه نر صورت سفید براش گرفتم ولی قبولش نکرده
    ولی این تو این چهار ماه یا دوروزی یا دو هفته ایی یه دونه تخم میزاره
    چیکار کنم ک نزاره حس میکنم ضعیف شده سینه کاردی شده
    در صورتی ک من همه چیز بهش میدم ارزن کتان و پلت انواع میوه و سبزیجات
    بد نیس ۱۰ تا تخم تو چهار ماه؟؟؟

    1. سلام الهام عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ش
      چون گرمیجات بهش زیاد میدی برای همین مست میشه و تخم مستی میذاره
      باید تو جیره ی غذاییش تخم خرفه و تخم کاهو اضافه کنی
      یا هم ۴ قطره عرق کاسنی رو بریزیت و ۱۰۰ سی سی آب و بهش بدی
      برای جفت شدنش هم باید نر رو بذاری تو یه قفس جدا قفسشم بذاری پیش مال ماده
      به مرور به هم عادت کنن و ارتباط برقرار کنن
      بعدش بذاریشون پیش هم
      چرا تخم گذاری به شدت بدن پرنده رو ضعیف می کنه و حتی ممکنه پرنده تلف بشه
      برای درمان سینه کاردی هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      درمان بیماری سینه کاردی عروس هلندی | علت لاغر شدن عروس هلندی و راه های درمان آن

  11. با سلام
    من دوتا عروس هلندی از یه خانمی خریدم با قفس بزرگ و جای آب و دون و خونه چوبی قشنگ و بزرگ، با چندتا اسباب بازی، اولا چندروز بعد از خرید اون خانوم به ما گفت این جفت خواهر برادر هستن، و موقع خرید هم گفت ۷ماهه هستن، الان یک ماهه پیش ما هستن یعنی هر دو ۸ماهه و خواهر و برادرَن، حالا غرض از مزاحمت عروسِ نر از همون یک ماه پیش که آوردیمشون روزی دو یا سه بار عملیات جفت گیری رو انجام میده، تازه خانومه به ما گفت شاید ماده تو شکمش تخم داشته باشه، یعنی قبل از این یک ماه هم جفت افتاده بودن، چرا ماده تخم نمیزاره؟ سِنِش کَمه آیا؟ یا علت دیگه داره، اصلا عروس قاعدتاََ بعد از چند بار جفت گیری باید تخم بزاره؟ و خواهر برادر بودن اینها ممکنه مشکلِ ژنتیک درست کنه؟متنم طولانی شد اما ممنون میشم بخونید و جواب بدید، با تشکر 🙏

    1. سلام رضا
      عروس هلندی هایی که نسبت خونی با هم دیگه دارن و خواهر و برادر هستن
      نباید جفت بشن
      چرا؟ چونکه اینا دارای ژن های مشترکی هستن با هم و تخمایی که میذارن یا جوجه نمیشن و یا جنین داخل تخم تلف میشه
      به علاوه اگر هم تبدیل به جوجه بشن جوجه هایی که ازشون متولد میشه ۱۰۰ درصد مشکل ژنتیکی دارن و عقیمن
      موضوع بعدی اینه که عروس هلندی تا قبل از سن یک سالگی هنوز به بلوغ جنسی کامل نرسیده و توانایی لازم رو برای جفت گیری درست و تخم گذاری نداره
      برای همین باید بعد از سن یک سالگی اقدام به جفت انداختنش کرد
      عروس هلندی معمولا در طول روز چندین بار جفت گیری می کنه و چون مدت زمان جفت گیریش کمه برای همین ممکنه این کارو حتی ۱۰ یا ۲۰ بار هم انجام بده

        1. سلام من عروس هلندی ماده دارم۵ساله تازه یه عروس هلندی نر۳ساله براش خریدم میخام بدونم میتونن تخم بزارن
          جفت گیری هم میکنن

        2. سلام عزیز
          از اونجایی که سن مادت زیاده ممکنه نر رو پس بزنه
          و سنشون واقعا زیاده بهتره ازشون جوجه کشی صورت نگیره
          چون جوجه ها مشکل پیدا میکنن

  12. سلام وقت بخیر عروس ماده من تازه ۴تخم گذاشته و به نوبت روی تخم ها میخابن ولی عروس نر به هیچ عنوان تخم مرغ ابپز و میوه و…….نمیخوره فقط ارزن وکتان و دانه های مخلوط میخوره ولی ماده خیلی کم تخم مرغ ابپز میخوره میخاستم بپرسم چیکار کنم که تخم مرغ وبقیه چیزا را بخورن واگر نر جوجها را اذیت کرد میشود جداش کرد و اینکه عروسهام که دانه خودشون میخورن حتما باید عرق کاسنی داد بهشون؟

    1. سلام سوگند
      هفته ای دو بار می تونی تخممرغ آبز رو رنده کنی و با پودر سوخاری مخصوص پرنده قاطیش کنی و بهشون بدی
      بقه میوه ها رو هم می تونی به همین منوال استفاده کنی
      فقط دقت داشته باش که پودر سوخاری هفته ای دو بار استفاده بشه و به هیچ عنوان بدون ترکیب کردن با غذاهای یه مقدار نرم و آبکی بهشون ندی
      یا هم می تونی همین میوه و سبزی و تخم مرغو خرد کنی خیلی ریز و با غذایی که دوس دارن قاطی کنی بهشون بدی
      بله اگه نر جوجه ها رو اذیت کنه می تونی یه مدت بذاریش تو یه قفس جدا روزانه مثلا نیم یا یه ساعت اجازه بدی بهشون سر بزنه
      اگه از دونه های با طبع گرم استفاده کردی باید عرق کاسنی بدی اگه نه مشکلی پیش نمیاد

  13. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم ماده رونزدیک ۳ساله دارم ولی نر چندماه گرفتم نر جوان ۱۵ ماه چندباری جفت گیری کردن البته اوایل نرخیلی مستی میکنه ولی ماده انگار تمایلی به جفت گیری نداره چکار بایدبکنم

    1. سلام مصطفی
      ماده بهتره از نر کوچیک تر باشه هم از لحاظ سنی هم از لحاظ جثه
      شاید عدم تمایلش به جفت گیری به این دلیل باشه
      یا هم آمادگی کامل رو نداره

    2. سلام مرسی خب اول که آوردم چند روز انداختم پیش هم بعد بعد دباره یک هفته دو روز جداشان کردم دباره انداختم پیش هم الان ۶ روز هستن پیش هم یعنی جفت نشدن هیچ علامت جفت شدن هم ندارن

  14. سلام من عروس نر لوتینو ۹ماهه دارم بابد ماده چند ماهه براش بگیرم و چند ماهگی میتونم جفت بندازم تا جوجه بگیرم

    1. سلام دوست عزیز
      سن ماده باید کمتر از نر باشه تا اون رو پس نزنه
      بلوغ کامل جنسیشون تو ۱۲ ماهگی رخ میده

  15. سلام من عروسم ۳ تا تخم گذاشته به تازگی ۳ تاش باز شده آیا به تنهایی قادر به بزرگ کردن جوجه ها هست؟و من میتونم الان از قفس دربیارم نظافت کنم بد مجدد بزارمش داخل قفس؟؟

    1. سلام حمید
      بله م تونه به تنهایی از پس جوجه هاش بر بیاد
      فقط باید به تغذیه ش رسیدگی کنی تا توان کافی رو داشته باشه
      بهتره این کارو بدون وارد کردن استرس به پرنده انجام بدی

  16. سلام من یه جفت عروس لوتینو ماده و سینامون نر چهار تخم گذاشته آیا امکان داره هر چهار تخم جوجه بشه

    1. سلام یاسین باید نطفه سنجی کنی ببینی نطفه دارن یا نه
      اگه داشته باشن بله ممکنه

  17. سلام من تازه دوروزه عروس هلندی خریدم نروماده با تخم موقع خرید نروماده رو تخم ها خوابیده بودن تولونه من اوردمش خونه بعدیک ساعت از لونه هردوشون خارج شدن دیگه نرفتن رو تخم هاشون بخوابن.یخورده سروصدا بچه هام بود فک کنم استرس گرفتن صاحب عروس ها گفت یه هفته س از تخم گذاریشون میگذره شکم دومشونم هست شکم اولشون ۴تا جوجه داده.الانم ۴تاتخم داره ولی روش نخوابیده از دیروز تاحالا میشه راهنماییم کنید زود جواب منو بدین

    1. سلام سجاد جان
      اصولا پرنده ای که با تخم فروخته بشه یه نامردیه خیلی بزرگیه که فروشنده در حق پرنده و شما میکنه !
      اون تخم دیگه جوجه نمیشه و پرنده به خاطر تغییر محیط وارد استرس میشه و روش نمیخوابه
      اینکه صاحبش هر چی میگه فراموش کن ! سری بعد همچین خریدی نداشته باش گناهه !
      بهتره لانه رو برداری و در سری بعد ازشون جوجه بگیری ، مدتی بهتره استراحت کنن به نظر من

  18. سلام من یک جفت عروس دارم در جفت گیری اول ۴تخم داشت و۳تاازاوناسالم وخوب و بعداز یک ماه دوبارهذتخم گذاشتن ۵تا از اونا یکدونه فقط خوب شد .بعد همین حدود باز ۴تخم گذاشت دوتاجوجه باز شد ولی جوجه ها دوسه روز بعد مردن حالا باید من چیکارکنم دوباره الان یک تخم گذاشتن

    1. سلام قربان
      هر چقدر که تعداد دفعات تخم گذری بیشتر باشه و پرنده پشت سر هم تخم گذاری کنه
      چون میزان زیادی از ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده برای همین طول عمرش کمتر میشه ، بدنش ضعیف میشه و تخمایی با کیفیت کمتری رو تولید می کنه
      بین هر دوره ی تخم گذاری باید پرنده حداقل دو ماه استراحت داشته باشه و توی این دوره با مکمل کلسیم و مولتی ویتامین و یه رژیم غذایی متعادلی تقویت بشه
      مردن جوجه ها هم می تونه به این خاطر باشه که به خاطر تخم گذاری مزمن پرنده توان رسیدگی به اونارو نداشته
      تخم گذاری پشت سر هم برمیگرده به تغذیه ی نادرستشون چون بیش از حد بهشون گرمیجات میدی برای همین مست میشن و جفت گیری می کنن
      باید تو جیره ی غذاییشون تخم خرفه و تخم کاهو اضافه کنی به علاوه برای کاهش مستیشون ۴ قطره عرق کاسنی رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی
      بعد از ۱۰ ساعت هم آبخوری رو کامل ضد عفونی کنی

  19. سلام وقتتون بخیر
    من یه عروس نر ۶ ساله دارم که حدود دو ساله یه عروس ماده براش آوردیم (قبل اون یه ماده یگه براش آورده بودم که جفت نشدن و گفتن بهتره عوضش کنید)
    الان کاملا جفت شدن ولی لونه گذاشتم و تخم نمیذاره، حتی مدت طولانی تری لونه رو میذارم بمونه ولی تخم نذاشته
    عروس ماده از اول ضعیف بوده و پر های قسمت گردنش ریخته و چند بار به پزشک مراجعه کردم ولی هر بار یه علتی آوردن(ضعیفه، پر ریزی داره) آخرین مرتبه هم گفتن مشکل گوارشی داره و با داروهایی که دادن کمی بهتر شده ولی مدتیه بهبودیش متوقف شده ممکنه به خاطر ضعیف بودنش باشه؟
    به جز غذای اصلی عروس ماده فقط قطره تقویتی که توی آب براشون میریزم میخوره، کلا میوه و تخم مرغ و.. . نمیخوره فقط تخمه و گاهی سبزی میخوره
    کلا عروس ماده ام ساکت و آرومه، احساس میکنم قسمت شکمش ورم داره، سخت نفس میکشه (یکبار به پزشک گفتم ممکنه تخم توی شکمش باشه که گفته این هنوز بالغ نشده ولی من حداقل دوساله دارمش) قبلا قادر به پرواز کردن بود ولی الان حتی ۳۰ سانت هم نمیتونه پرواز کنه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام النا
      ببین اگه علائمی مثل نفس نفس زدن، نشستن ته قفس، بی حالی، کم تحرکی، تورم زیر شکم رو داشته باشه
      این نشون میده که تخم پیچ شده
      بیماری یکی از اصلی ترین دلایل عدم جفت گیری و تخم گذاری پرنده هست و تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا نکنه ممکنه تمایلی به جفت گیری از خودش نشون نده
      اینطور که مشخصه کمبود مواد مغذی هم داره و لازمه که براش یه رژیم غذایی متعادلی در نظر بگیری
      براش پلت مخصوص تهیه کن، تخم مرغ آبپز و رنده شده رو با پودر سوخاری مخصوص پرنده قاطی هم کن بهش بده
      میوه و سبزی رو هم می تونی رنده کنی و با همون پودر سوخاری که گفتم ترکیب کنی و بهش بدی
      براش سیب زمینی شیرین حتما بده، جوانه ی گندم و میلورم هم خیلی مفیدن
      اول باید پرنده رو تقویت کنی و بعد ازش انتظار تخم گذاری داشته باشی

  20. عروس هلندی یه جفت دارم نر سره ماده میپره داخل بونه هم بیشتر نره میره ماده میخواد بره داخل خیلی اونو میزنه داستان چیه

    1. سلام دوست عزیز
      نرت به دنبال جفت گیری مجدد هست که ماده رو میزنه
      بهتره بهش تخم خرفه و یا تخم کاهو بدی تو کاهش مستی اثر گذاره

  21. سلام دوست عزیز ببخشید عروس هی من در حالی که جوجه دارند در روز دوبار جفت‌گیری می‌کنند باید با جوجه چیکار کنم

    اگر می شود جواب من را سریعتر بدهید ممنون از شما دوست عزیز

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که بهشون میدی صحیح نیست
      ازبس گرمیجات داره به این روز افتادن
      عرق کاسنی یا تخم خرفه و یا تخم کاهو به هرکدوم دسترسی داشتی بده بهشون تو کاهش مستی اثر داره
      اگه تخم بذارن دیگه توجهی به جوجه ها نمیکنن حتی ممکنه بهشون آسیب هم برسونن

  22. ببخشید عروس هلندی من یک روز در میان جفت گیری میکنه من باید چه کار کنم

  23. سلام من عروس تخم گذاشته تخم نطفه ندارد پانزده روز خو
    خ

    .خوابیده بود روشن اصلا تخم نطفه ندارد باید چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تخمارو بردار بنداز دور
      بمونن فاسد میشن پرنده رو بیمار می کنن

  24. سلام من یه جفت عروس نر و ماده دارم نزدیک ۱۰ ماهشونه تقریباً یه روز درمیون دارن جفت گیری میکنن ،لونه بزارم اذیت میشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه اذیت نمیشن
      بدون اینکه بهشون استرس وارد کنی بذار لونه رو

    2. سلام عروس هلندی من جوجه یک ماه تا ۲۰روزه داره امروز مجدد جفت گیری کردن اشکالی نداره؟؟؟؟

      1. سلام دوست عزیز
        جفت گیری و تخم گذاری مجدد به شدت بدن پرنده رو ضعیف می کنه
        چون مقدار زیادی از کلسیم و پروتئین بدنشو برای تخم گذاری از دست میده و ممکنه عروس هلندیت تلف بشه
        بنابراین بین هر دوره ی تخم گذاری پرنده حتما باید حداقل دو ماه استراحت داشته باشه
        به جز اون وقتی که میان دوباره تخم گذاری می کنن دنبال جا برای تخما می گردن دیگه
        پس میاد جوجه ها رو از لونه میندازن بیرون مشغول رسیدگی به تخمای جدید می شن به جوجه ها هم غذا نمیدن و باید خودت با سرلاک بزرگشون کنی
        حالا دلیل جفت گیری دو باره چیه؟ اینم برمیگرده به تغذیه شون
        چون گرمیجات بهشون زیاد دادی برای همین مست شدن و جفت گیری کردن
        توی جیره ی غذاییشون تخم خرفه و تخم کاهو اضافه کن، ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهشون بده تا از مستیشون کم بشه

  25. سلام خسته نباشید
    عروس ماده ۴روز پیش یه تخم گذاشته ولی اصلا نمیره تو لونه فقط نر بعضی وقتا میره
    مدامم جفتگیری میکنن
    ی راهنمایی میکنید ممنونتون میشم🌹

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه شون
      چون گرمی بهشون زیاد میدی برای همین مست میشن و مدام جفت گیری می کنن
      تخما باید تو فاصله ی یه روز در میان گذاشته بشن اگه دیگه تخمی نمیذاره
      باید تو جیره ی غذاییشون گرمی ها رو کم کنی و تخم خرفه، تخم کاسنی و تخم کاهو اضافه کنی تا جفت گیری نکنن
      همین جفت گیری باعث میشه که پرنده نتونه رو تخم بخوابه حالا بیاد تخم جدید بذاره و به تخمی که قبلا گذاشته هم توجهی نکنه

  26. سلام وقتتون بخیر،عروس نر ما تقریبا ۵ماهه هستش و ماده ۱۲ماهشه،الان چند روزه نر روزی چند بار جفت گیری میکنه با ماده، ماده هم علاقه نشون میده،گرمی جات بهشون نمیدم ولی موندم چیکارکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      الان به احتمال زیاد بعد چندروز مادت تخم داشته باشه
      بعد تخمگذاری بهشون سردیجات بده مثل تخم خرفه، تخم کاهو و … عرق کاسنی هم میتونی بدی تو کاهش مستی اثرگذاره

  27. سلام من یه جفت عروس هلندی داشتم
    بعد هیچ موقع ندیدم که یکیشون بره رو اون یکی فقط پشت سرش می‌ایستاد جفت گیری معمول را انجام نمیدادن
    الان هفت تا تخم گذاشتن و نطفه نداشت انگار روشم خوابیده بودن ولی هیچی تشکیل نشده بود
    به نظر شما دوتاییون مادن ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه جفت گیری نکنن امکان داره دوتاشونم ماده باشن
      و به تخمایی که گذاشتن هم به اصطلاح تخم هرز یا خاکی گفته میشه
      که بدون نطفه هستن و از روی مستی گذاشته شدن و باید از لونه برشون داری
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیت پرنده ها آزمایش خون هست
      بهتره ببری یه تست بگیرن ازشون

    1. سلام دوست عزیز
      بله این طوریه که نصف روز نر میخوابه رو تخما نصف روز ماده

  28. سلام من یه عروس هلندی نر سینامون دارم برای اینکه یه جفت بگیرم براش بهتره از کدوم نژادش باشه تا با هم بهتر جفت شن و جوجه بدن

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی با همون سینامون، لوتینو و یا آلبینو جفتش کنی

  29. سلام خسته نباشید
    میشه از عروس هلندی با شرایط نگهداری خیلی خوب سه بار در سال جوجه گرفت؟

  30. سلام
    اگه دوتا عروس هلندی ماده امو که رام هستن کنار دوتا عروس هلندی نر که رام نیستن بزارم مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله چون عروس هلندیا قلمرو طلبن برای همین ممکنه پرخاشگری کنن و به همدیگه آسیب بزنن

        1. جفت شدنشون ربطی به این نداره
          میتونن جفت بشن این بستگی به خودشون داره
          ولی تا زمانی که جفت نشدن اگه بذاریشون پیش هم ممکنه به هم دیگه آسیب بزنن

  31. سلام من یه عروس نر دارم تقریبا۲ سالشه، الان یه عروس ماده برام اوردن ۳،۴ ماهشه، حالا بعد ۲هفته باهم جفت شدن، روزی چند بار جفت‌گیری میکنن، اشکالی نداره برای ماده، اخه هنوز جوجس

    1. بله اشکالی داره
      اون هنوز به بلوغ نرسیده و توانایی جفت گیری و تخم گذاری نداره
      تلف میشه
      نباید قبل از یک سالگی جفت گیری کنه

  32. سلام من یک جفت عروس خریدم از دست خریدم واین ک صاحاب قبلی ازشجوجه گرفته بود الان دوهفته هست من خریدم ولی جفت گیری نکردن تولونه میرن

    1. سلام دوست عزیز
      اول اینکه تازه خریدیشون و اونا وارد یه محیط جدید با شرایط جدید شدن
      در واقع به این روند زندگی جدیدشون هم به اندازه ی کافی عادت نکردن و ممکنه هنوز استرس داشته باشن
      هرچقدر شرایطشون خوب باشه محیطشون آروم باشه به آب و غذا و بهداشتشون رسیدگی بشه و احساس امن بودن داشته باشن
      بیشتر تمایل به جفت گیری و تخم گذاری پیدا می کنن
      رفتارهاشونم نشون میده به زودی این اتفاق میفته و فعلا جای نگرانی نیست

      1. ممنون دست شما درد نکنه
        پس نگران نباشم و فقط تغضیه چی بدم تواین مدت ک تا جفت گیری خوب داشته باشن

  33. سلام بر دوست عزیز می خواستم تشکر کنم از شما که من را راهنمایی کردید ومن با راهنمایی‌های لازم شما تخم های عروس هلندیم دارای نطفه شدند و با راهنمایی شما دو تا از تخم های من باز شدن و جوجه شدن

    واقعاً ممنون و سپاس گذار از شما دوست عزیز هستم

    1. خواهش میکنم دوست عزیز
      ممنون از لطف شما
      موفق باشید

      1. سلام من یه جفت عروس درستو کشیده دارم خیلی سرحالن واقعا بهشون میرسم ن وحشین اونچنان ن دستی الان ۱۹ ماهشونه سه بار تخم گذاستن ولی تطفه نداشتن بیشتر ک تو بهرشون رفتم میبینم نر جفتگیری کامل نداره بجای مقعد روی بال یا سینه جفتگیری میکنی میخواستم بدون راهی داره ب نتیجه برسیم

        1. سلام دوست عزیز
          یا چوب نشیمنگاه استاندارد نیس و نمیتونه تعادل خودشو حفظ کنه و درست جفت گیری کنه و باید عوض بشه
          یا ماده چاق تره که اینطوری یا باید رژیم غذایی ماده عوض بشه و یا یه جفت دیگه تهیه کنی
          یا هم که کلا بلد نیس و برا اینم می تونی بذاریشون پیش یه جفت دیگه تا اونا جفت گیری کنن و اینا هم نگا کنن و یاد بگیرن

  34. سلام دوست عزیز ببخشید یه سوال داشتم من یه پرنده ماده دارم که آلن حدود ۱۰ ماهشه یه ۸ تا تخم گذاشت تخم هرز بعد یه هفته رفتم برایش یه نر تهیه کردم که اون نر هم حدود یک سالش هستش آواز میخونه و سوت میزنه بعد که اونو خریدم یه قفس بزرگ تهیه کردم و دوتاشونو داخلش انداختم ولی الان حدود سه هفته است که اصلا پرنده نر اهمیتی به ماده نامیده ماده هم ازش فرار می‌کنه هی میخواد از قفس بیارمش بیرون زیاد به هم علاقه ای نشون نمی‌دن بنظروتون چیکار کنم باهم خوب بشن دوتاشون هم از یک نژاد و رنگ هستن

    1. سلام دوست عزیز
      ۸ ماه سن کمیه برای پرنده که بخواد تخم گذاری کنه
      عروس هلندی تو یک سالگی به بلوغ می رسه و یک و نیم سالگی بیشترین پتانسیلو برای تخم گذاری داره
      بعد اینکه چون تغذیه ش نادرسته و گرمیجات توی جیره ی غذاییشض زیاده برای همین مست میشه و از روی مستی تخم گذاری میکنه
      باید تو جیره ی غذاییش غذاهای با طبع سرد اضافه می کردی مثل تخم کاهو تخم خرفه و یا تخم کاسنی
      موضوع بعدیم اینه که باید میذاشتیشون تو یه قفس جدا قفساشونو میذاشتی کنار هم تا یه روند آشنایی با هم طی کنن و بعدش با هم دیگه ارتباط برقرار کنن
      اگه مستقیم بذاریشون یه جا اینجوری به خاطر حس قلمرو خواهی با هم دیگه کنار نمیان
      اینکه مادت هنوز به سن بلوغ نرسیده هم می تونه توی عدم تمایلش به جفت گیری موثر باشه
      اگه به هم آسیبی نمی زنن بذار بمونن یه مدت بگذره
      اگه باز دیدی جفت نمیشن بهتره یه جفت دیگه تهیه کنی

  35. سلام یک جفت عروس هلندی خریدم می خواهم ببینم کی با هم جفت میشوند ازقفس بیاورم بیرن مشکلی ندارد

    1. سلام دوست عزیز
      جفت شدنشون بستگی به خودشون و شرایط نگهداریشون داره
      تو باید شرایط مناسبو براش فراهم کنی، تغذیه شون کافی و متعادل باشه، دما و رطوبت محیط مناسب باشه
      محیط آروم و بی سر و صدا باشه، بهشون استرس وارد نشه، بیمار نشن و …
      نه مشکلی نیس توی ساعات مشخصی از روز لازمه که از قفس بیان بیرون و پرواز کنن

      1. سلام
        عروس هلندی های من بسیار جفت گیری میکنند
        لازم میدونم بگم یک ماهه جفت خوردم
        دخترم (عروس ماده) ۱۲ ماه داره
        پسرم ۱۵ ماه
        میخواستم بدونم چند وقت بعد از اولین جفتگیریشون تخم میزارن
        سوال بعدی اینکه پسرم قبل از جفت خوردن صحبت می‌کرد ولی بعد از جفت خوردن هم پرخاشگر شده و هم خیلی خیلی کم صحبت میکنه دلیلش چیه؟

        1. سلام دوست عزیز
          طول مدت جفت گیری بستگی به خودشون داره
          ولی اغلب جفت گیری که کردن ۱۰ روز بعدش ماده تخم میذاره
          حالا این مدت میتونه چند روز بیشتر هم باشه
          چون بیشتر تمرکزشو صرف جفتش میکنه برا همین کمتر حرف میزنه
          پرخاشگری هم توی دوران جفت گیری طبیعیه و برای هر دو پرنده اتفاق میافته به خاطر تغییرات هورمونی تو این دورانه

  36. سلام وقت بخیر،عروس هلندی ماده ی من ۸ یا ۹ ماهه س و یه هفته میش یه نر بالغ خریدم. بعد سه روز اینا جفتگیری کردن الان یه هفتس جفتگیری میکردن هرروز چندین بار. من لونه گذاشتم براشون میرن توش ولی دو روزه که دیگه جفتگیری نمیکنن
    نمیدونم اینا تخم میزارن یا فقط مستیشون رو برطرف کردن؟ لونه رو بردارم یا بمونه؟ میخوام نر رو بفروشم. جداشون کنم یا نکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه جفت گیری درست انجام شده باشه بله تخم میذاره
      نه چرا میخوای لونه رو برداری بذار بمونه
      جدا نکن وقتی حالشون باهم خوبه

  37. سلام مجدد من دوتا جوجه دارم چون خیلی بچه بودن نمیدونستم جنسی‌تشون چیه اول فکر میکردم نروماده ان ولی فهمیدم هردوتا ماده هستن ولی دقیقا سر یه سالگی یکیشون شروع به تخم گذاری کرده الان چی کار کنم تخمارو بردارم؟
    هرچیم بهشون میدم مثل سبزی و… نمیخورن میرن سراغ همون دونه هاشون چی کار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ی نادرستش
      چون گرمی تو جیره ی غذاییش زیاده برای همین مست میشه و از روی مستی تخمایی میذاره که بهشون به اصطلاح تخم هرز یا خاکی می گن
      اینا نطفه ندارن و تبدیل به جوجه نمیشن برا همین بهتره از تو لونه برداری
      و اینکه براش غذاهایی با طبع سرد مثل تخم خرفه، تخم کاهو و یا کاسنی بدی
      بهتره اونارو با غذایی که دوس دارن قاطی کنی و اونجوری بدی بهشون

    1. سلام دوست عزیز
      نه عروس هلندیا تک همسرن و فقط با یه ماده جفت میشن

      1. سلام دوست عزیز
        باید نطفه سنجیش کنی
        روز هفتم تا دهم محیطو کاملا تاریک می کنی
        خیلی آروم بدون اینکه به تخما ضربه یا فشاری وارد بشه و یا پرنده های والد بترسن برشون میداری و نور فلش گوشی رو مستقیم میگیری رو تخم
        اگه توش رگه های خونی دیده شد یعنی نطفه داره
        اگه داخل تخم شفاف بود و توش هیچی دیده نمی شد یعنی بدون نطفه س

  38. سلام وقت بخیر من یک جفت عروس هلندی دارم که ۳ هفته است که جفت گیری کردن اما تخم نذاشتن دلیلش چیه ‌؟؟؟
    ممنون میشم که جواب بدین

  39. سلام دوست عزیز ببخشید می خواستم بدونم برای رطوبت دستگاه سرد بهتر است یا دستگاه گرم

    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      برای فصل های سرد رطوبت ساز گرم
      برای فصل های گرم رطوبت ساز سرد

  40. سلام و تشکر از شما برای کمک های قبل

    عروس هلندی های من یک هفته است که چهار تخم گذاشته بعد اینکه ماده روی دو تخم می خوابه و دو تخم دیگر از زیر خودش بیرن میکنه
    یکبار هم بدون برخورد دست باتخم،تخم هارا کردم زیرش اما دوباره روی دوتا خوابید ودوتا دیگر را بیرون کرد
    باید چکار کنم لطفا اگر می‌شود جواب من راسریعتر بدهید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده وقتی رو تخما می خوابه سالم یا ناسالم نبودنشو از رو ضربانی که حس میکنه میفمه برا همین رو تخمایی که سالم نیستن نمی خوابه
      تخما رو نطفه سنجی کن ممکنه نطفه نداشته باشن و یا زنده نباشن
      اگه اینطوری بود برشون دار

      1. سلام مجدد ببخشید من الان نطفه سنجی کردم سه تا تخم نطفه دار بودن یکی بی نطفه من اون بی نطفه هرو برداشتم

        بعد اون تخم های نطفه دار امکان داره بازشن و جوجه شن

        باتشکر از تمامی اطلاعات شما دوست عزیز

        1. بله در صورتی که شرایط مناسب باشه و پرنده های نر و ماده به تخما رسیدگی کنن و روشون بخوابن ۲۱ روز بعد از تخمگذاری تبدیل به جوجه میشن
          البته این مدت میتونه ۳-۴ روز بیشتر هم باشه
          بهتره تو این مدت زیاد به قفسشون سرک نکشی، و فقط برای آب و غذا دادن بری پیششون
          شرایط محیطی باید جوری باشه که بهشون استرس وارد نشه

  41. سلام عزیز من یه لوتینو ماده ۱ساله دارم با یه سینامون که تازه خریدم و لوتینو ماده جوجه بود گرفتم الان جفت انداختم تخم گذاشت اما تخماش جوجه نشدن اصلا رگه خونی ندارن الان ۲۰روزشونه تخماش. خاستم ببینم راسته که تخم های عروس ماده اولین تخم گذاریش خراب میشن یا نر بنده نطفه نداره؟؟ ممنون میشم زودتر راهنمایی کنی

    1. سلام دوست عزیز
      توی دوره ی اول تخم گذاری طبیعیه یکیم پرنده ت تازه به سن بلوغ رسیده به خاطر همین ممکنه هنوز آمادگی های لازم رو نداشته باشه
      جای نگرانی نیست
      تخمای بدون نطفه رو بردار بنداز دور
      بهش دو ماه استراحت بده تو این دو ماه با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویتش کن
      بعدش میتونی تقویت نطفه انجام بدی که برا اونم می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی و یا دو قطره عرق یونجه تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی هرروز بهش بدی

  42. سلام عروس هلندی هام ۴۲ آبان سه تا تخم گذاشته بودن و نهم یکی از تخما باز شد که بهش چیزی ندادن و خودم سرلاک دادم بهش و متاسفانه دیروز مرد و دومین تخم یازدهم باز شد ویکی دیگه جیک جیک میکنه و احتمالا امروز از تخم دربیاد..حالا رفتم لونه رو نگاه کردم که ببینم جوجه رو غذا دادن یا نه دیدم تو چونش حالت آب و دونه هست و متاسفانه دوباره یه دونه تخم امروز گذاشتن 😔 نمیدونم‌چیکار کنم بنظر شما باید چیکار کنم جوجه و تخمی که قراره امروز باز بشه رو هم بالاخره دیروز قبول کردن و کشیدن زیر خودشون ولی با اینکه رعایت کرده بودم رژیم غذاییشونو بازم تخم دارن میذارن توروخدا بگید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تو غذاشون گرمی زیاده و به خاطر همین مست میشن و هی جفت گیری می کنن
      باید تو جیره ی غذایی از تخم کاهو تخم کاسنی و تخم خرفه استفاده کنی که طبع سرد دارن
      نباید اجازه بدی بیشتر از ۱۲ ساعت نور دریافت کنن
      یکیم اینکه بعد از اینکه جوجه رو جدا کردی باید لونه رو برداری
      بازم نگا کن ببین اگه جوجه رو بزرگ نکنن بهش غذا ندن بردار خودت با سرلاک بزرگش کن
      اینم بگم که تخم گذاری پشت سر هم پرنده رو به شدت ضعیف می کنه و حداقلش باید دو ماه استراحت بدی بهش و تو این دوران با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویتش کنی وگرنه پرندت تلف میشه

    2. همون آب و دونه غداشونه چون هنوز کوچیکه نباید چیز دیگ بش داد کاریشون نداشته باش خودش بهتربلده جوجه را دون بده .اگ بعد دوروز ک ازتخم در اومد دیدی چینه دونش خالیه یکم سرلاک رقیق بش بده اگم دیده باد کرده و آب توشه اصلا کاریش نداشته باش

  43. سلام جفت عروس هلندی دارم ۲۲ آذر دوتا تخم کرده بودن و تخم سومشون رو ۲۴ آذر گذاشتن…از همون روز مرتب رو تخما نشستن و پیروز با نور فلاش چک کردم ببینم جوجه هست تو تخما یا نه هر سه تا جوجه شده بودن و بعد مادر و پر نشستن رو تخما ولی دیشب دیدم هر دوتا از رو تخما بلند شدن هر چقد صبر کردم نرفتن رو‌تخما صب تخما رو دست زدم سرد بود..
    در گوشم گرفتم دیدم جیک جیک میکنه یکی از تخما و لی تخما سرد بود …گذاشتمشون تو دستگاه جوجه کشی و بعد متوجه شدم نروماده دوباره رفتن تو لونه نشستنبدون اینکه تخمی اونجا باشه ..تخما رو برداشتم و گذاشتم تولونه ولی انگار از تخما میترسن و نمیرن رو تخما بشینن تخمی که صدا جیک جیک ازش در میاد با نوکش یکم مثه ستاره ترک زده روش حالا بنظرتون چیکار کنم میترسم جوجه ها از دست برن..اگه میشه راهنماییم کنید و این رفتارشون بنظرتون طبیعیه که نمیشینن رو تخما؟

    1. سلام دوست عزیز
      برا اونا هم استراحت لازمه خب یه جایی لازمه از رو تخم پاشن
      و اینکه چون روزای آخر جوجه کشی بوده از رو تخما بلند شدن
      چون تخما رو برداشتی بهشون استرس وارد شده و الان دیگه احتمالش کمه که برن سمتشون
      اگه علائم حیاتی داره محیطو گرم کن تا جوجه از تخم دربیاد
      اگه دیدی والدینش بزرگش نمی کنن باید جداش کنی و خودت با سرلاک بزرگ کنی

      1. سلام من یک جفت عروس دارم،الان مدتی دارن یک در میون تخم میزارن، تا امروز ۱۱ تا تخم گذاشتن، من شکم اینه دوتاش ماده باشه،چون جفتگیری ندیدم،الان نمیدونم چکار کنم.لطفاً راهنمایی کنید.

        1. سلام دوست عزیز
          این برمیگرده به تغذیه ی نادرستی که دارن
          چون گرمیجات بهشون زیاد میدی برای همین مست میشن و اگه به گفته ی شما دوتاشون ماده باشن تخم هرز و یا خاکی میذارن
          الان چون اینا بیشتر ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشونو برای تخم گذاری از دست دادن برای همین بدنشونم ضعیف شده
          توی جیره ی غذاییشون تخم خرفه، تخم کاهو وتخم کاسنی اضافه کن که طبع سرد دارن، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم هم بده
          نذار بیشتر از ۱۰ ساعت نور دریافت کنن و اگه تخما نطفه نداشتن لونه شونو بردار
          برای تشخیص جنسیتشونم بهتره ببری دامپزشک یه آزمایش خون بگیره

  44. سلام وقتتون بخیر
    من عروس هلندی هام در دمایی تقریبا ۲۳ درجه نگهداری میکنم میخواستم بپرسم این دما برای نگهداری و جفت گیری عروس هلندی دمای مناسبی.چون چند ماه عروس هلندی هام تخم نگذاشتن دلیل میتونه به خاطر دما باش؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین دما برای نگهداری عروس هلندی ۲۷ تا ۳۵ درجه هس
      تو این دما کیفیت زندگیشون بهتره
      عوامل زیادی می تونه تو تخم نذاشتنش موثر باشه که دما و رطوبت هم یکی از اوناس
      از بقیه چیزا می تونیم به محیط نگهداری،استرس، بیماری، کمبودهای تغذیه ای، بی تجربگی، نرسیدن به سن بلوغ و … اشاره کنیم
      باید دلیلشو شناسایی کنی

  45. سلام خسته نباشید میگم من به حرف شما گوش دادم قطره دادم جوانه گندم دادم و اینکه الان جفتگیری کردن ولی خب ماده یکم فرار میکرد ولی نر دیگه رفت روش😅و انجام عملیات کردن الان تخم میزان یا نه الان چیکار کنم اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      توی اغلب موارد ۱۰ روز بعد از جفت گیری تخمگذاری انجام میشه ولی این مدت میتونه چند روز بیشتر یا کمتر باشه

      1. خب بعد من تخم مرغ آب پز فقط سفیده اش را بدم بعد اینکه هر روز بدم چی بدم الان بهش دون مخلوط بدم قطره مولتی ویتامین بدم قطره کلسیم بدم ندم چیکار کنم هر چی شما عمر کنین همون کار رو میکنم ؟

        1. تخم مرغ آب پز رو می تونی هفته ای دوبار بدی با سفیده و زرده ش
          پوسته ش هم منبغ غنی کلسیمه می تونی پودرش کنی بدی بخوره
          دو هفته توی ماه هم می تونی مولتی ویتامین بدی بهش مقدار مصرفشم بستگی به جثه ی پرنده داره بهتره اینو دامپزشک براش مشخص کنه

  46. عروس هلندی من نره میره رو ماده فقط وایمیسه صدای جفت گیری ام دارن و تخم میزارن بعد چند وقت میشکونه نمیدونم کدوم نمیدونمم که نطفه داره می‌شکنه اش یا نه
    من فکر میکنم چون فقط می ایسته و حرکتی نمیکنه تخم ها پوچه میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      از سنشون خبر داری؟
      اگه پرنده به سن بلوغ نرسیده باشه از سر بی تجربگی نمی تونه از تخماش مراقبت کنه برا همین بهشون آسیب می رسونه
      همین عامل می تونه تو بدون نطفه بودن تخما هم موثر باشه

  47. با سلام
    آیا امکان داره عروس ماده ۹تا تخم بذاره که بدون نطفه باشند؟
    عروس من دفعه اول تخم گذاری ۹تا تخم گذاشته با اینکه نر هم کنارشه ولی نطفه ندارن و یه سره هم روی تخم ها نشستن
    و اینکه چطور عروس آلبینو رو تعیین جنسیت کنیم
    این درسته که عروس ماده آلبینو روی دمش نقطه های ریز قهوه ای داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله امکانش هست گاها میبینی جفت گیری صورت نگرفته و پرنده صرفا از سر مستی زیاد تخم میذاره که در این صورت تخم خاکی یا هرز میشه
      اینم مربوطه به تغذیه سرشار از گرمی
      برای تعیین جنسیت بهترین راهکار آزمایش خون هس

  48. با سلام
    عروس ماده من یکسال و سه ماهشه و نر یک سالشه عروس هام تا الان هشت تا تخم گذاشتن که یکیش شکست و الان روی هفت تا تخم میخوابن
    یکسره هم نر روی تخم ها می‌خوابه و ماده خیلی کمتر تو لونه میره
    الان این میزان از تخم نرماله؟
    و اینکه من سر یه هفته چک کردم هیچ کدوم‌از تخم ها رگ خونی نداشتن احتمالش هست دیر تر نطفه مشخص بشه

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا ۴ تا ۶ تخم میذاره ولی خب ۸ تا غیر ممکن نیست
      روز هفتم باید نطفه سنجی انجام بدی
      اگه توی روز هفتم رگه های خونی توی تخم ندیدی بردار بندازشون دور تا انرژیشونو صرف خوابیدن رو اونا نکنن
      اگه مطمئن نیستی دوباره نطفه سنجی انجام بده

  49. پرنده نر دستی دارم واسش ماده گرفتم . حدودا ۹ ماهه هستند هر دو.
    نر خیلی مستی می‌کنه و آواز میخونه ولی نزدیکی ندارند.
    قطره ویتامین ب تخم کتان و ارزن و تخم مرغ و خرفه و جوانه گندم و سبزیجات و کف دریا میدمشون.
    ویتامین d3e و آغل کی لازمه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره صبر کنی به سن یک سالگی برسن بعد اجازه بدی جفت گیری کنن
      قطره ی AD3E رو قبل جفت گیریشون تا ۳ ماه ۵ قطره میریزی تو ۵۰ سی سی آب ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش می کنی
      وقتی مادت اولین تخمو گذاشت دیگه کلا قطع می کنی قطره رو به هیچکدوم نمیدی
      لانه رو هم بعد جفت گیریشون بذار

  50. سلام من یک عروس هلندی نر خریدم چند ماه پیش کسی که به من فروخت کفت این ۴ماهی است ولی وقتی بعد از ۱یا ۲ هفته گذاشتم کنارم ماده جفت شد بعد چند روز ماده تخم گذاشت ولی بعد از ۲۰ یا ۳۰ روز جوجه نشد ۲ بار تخم گذاری کرد ولی جوجه نشد حالا می خواهم ببینم کی نر را بزارم کنار ماده

    1. سلام دوست عزیز
      اون هنوز به بلوغ کامل نرسیده و نباید جفت بشه بعد از یک سالگی به بلوغ جنسی می رسه و میتونه جفت گیری کنه
      و اینکه ماده نباید پشت سر هم تخم بذاره چون تخمگذاری مزمن بهش شدیدا آسیب میزنه و ضعیفش میکنه
      بین هر بار تخم گذتری حداقل دو ماه استراحت لازمه

  51. سلام پرنده های من حدود ۹ ماهه هستند
    نر لوتینو و دستی
    ماده آلبینو و نیمه دستی
    نر خیلی سرو کله ماده ناز می‌کنه و بالهاشو شکل قلب باز می‌کنه و دور ماده می‌چرخه و میخونه
    ماده هم به تازگی زیاد میخونه و باهاشون قلبی می‌کنه
    یه ماهه با هم هستند ولی جفتگیری نمیکنن
    هر روز ارزن کتان .سفیده تخم مرغ هفته ای یکبار با خرفه و هفته دو سه بار جوانه میدم. گهگاهی هم هویج و ذرت و غیره. هفته ای یک بار هم ۵ قطره ویتامین B میریزم تو آب
    هیچ چیزی هم به اندازه جوانه دوس ندارند
    روزی یه ساعت از قفس بیرون میان
    کی واسشون آغل بزارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      دانه های گرم بده بخورن
      و بعد از مشاهده جفت گیری لونه بذار براشون

    2. داداش دقت کن احتمالا هر دو نر هستند ماده علائم مستیش بالا گرفتن دم و پایین اوردن سر هست این علائمی که برای عروس هات گفتی علائم مستی نر هست! احتمال داره هر دو نر باشن تحقیق کن نر و مادگیشو

  52. سلام دوست عزیز ممنون از راهنمایی های قبل لطفا اگر می شود بگویید که بعد از تخم گذاری عروس هلندی باید چه کار هایی انجام داد
    چه غذایی باید داد
    در چه دمایی باد باشند
    چه سبزیجاتی باید داد
    چه کار هایی باید خودمان انجام دهیم

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی براش پلت مخصوص تهیه کنی
      کنار پلت براش دونه هایی مثل ارزن کتان کاسنی بده
      سبزیجات مثل هویج رنده شده، کلم بروکلی، کلم سفید، فلفل دلمه، جعفری، گشنیز میتونی بدی بهش
      براش مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تهیه کن
      دمای مناسب نگهداریش هم بهتره ۱۸ تا ۲۶ درجه باشه ولی برای اینکه جوجه ها گرم بمونن بهتره از یه لامپ تو قفس استفاده کنی

  53. با سلام بعد از چند جفت گیری چقدر طول می‌کشد تا ماده تخم بگذارد
    چون نر من هر روز جفت‌گیری انجام میده آیا این طبیعی که نر هر روز جفت‌گیری کند
    آیا این جفت‌گیری بعد از تخم گذاشتن قطع می‌شود

    1. سلام دوست عزیز
      بله طبیعیه ممکنه چند بار در طول روز جفت گیری کنن و توی اغلب موارد ۱۰ روز بعد از جفت گیری تخم میذارن
      برای اینکه بعد از تخم گذاری دوباره جفت گیری نکنن بهتره تو جیره ی غذاییشون از گرمیجات استفاده نکنی

  54. سلام
    عروس هلندی های من ۴ تا تخم گذاشتن و نوبتی میرفتن و روی تخم ها بدون مشکل می‌خوابیدند ولی از دیشب وقتی نر رفت روی تخم ها بخوابه بعد چندساعت، ماده سرش رو کرد تو لونه
    نر از روی تخم ها بلند شد و به سمت ماده حمله کرد و همدیگه رو میزدن بعدشم نر میرفت و روی تخم ها می‌نشست این کار رو بیش از ۱۰ بار انجام دادند تا کنار نوک نر کمی زخمی شد
    من نر رو گذاشتم داخل قفس تا ماده بتونه روی تخم ها بخوابه
    صبح نر روآزاد کردم وقتی ماده بلند شد نر رفت و روی تخم ها نشست ولی بعد چند ساعت وقتی ماده ميخواست وارد لونه بشه دوباره همون واکنش رو نشون میداد و دوباره نر رو گذاشتمش تو قفس
    وبعد ۱ ساعت آزادش کردم
    ولی الان نر میخواد وارد لونه بشه ولی ماده از لونه بیرون میاد و نر رو از لونه دور میکنه (همون واکنش نر ولی با شدت کمتر ) و این اتفاق رو بیش از ۱۰ بار دارن انجام میدن.
    (ماده چنین واکنشی رو ۲ روز قبل از تخم گذاری داشت
    از اولین تخم ۸ روز میگذره)
    پیشنهاد شماه چیه.

    1. سلام دوست عزیز
      تو این دوران ماده به دلیل تغییرات هورمونی پرخاشگر میشه
      و طبیعیه یک چنین واکنشی نشون بده اما چون ضربه در حدی بوده که به نرت آسیب رسونده بهترین راهکار همین کاریه که انجام میدی

  55. سلام ، ما پرنده هامونو گذاشتیم پیش هم امروز ۴ باره دارن باهم رابطه … برقرار میکنن ، میشه زود جواب بدین نگرانم ضرر نداشته باشه

    1. خب دارن جفت گیری میکنن دیگه
      یه مدت دیگه ماده تخم میذاره

      1. سلام من ۲ تا عروس هلندی گرفتم چکار کنم تخم بزارن جوجه بکشم آیا به زمان یا فصل احتاج؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          اول باید اجازه بدی به شما و محیط جدید عادت کنن
          بعد باهم سازگار بشن
          بعد به جوجه کشی فکر کنی

  56. سلام وقتتون بخیر من عروس هلندی نر و ماده دارم نمیدونم جفت گیری کردن یا نه ندیدم ولی عروس هام تو لونه میرفتن در میومدن الان ماده دو روزه رفته تو لونه در نمباد یه دونه تخم گذاشته روش نشسته ولی اجازه نمیدهد نر وارد لونه بشه نشکش میزنه اگه تو قفس باشه ماده میاد بیرون نکش میزنه و میره تو لونه نمیخواد نر کنارش باشه یا ما دست بزنیم نشک میزنه عروس نرو جدا کنم یا نه تخم نطفه داره روش نشسته؟! 🤔

    1. سلام دوست عزیز
      به دلیل تغییرات هورمونی پرنده ماده این دوران پرخاشگر میشه
      اگه آسیب جدی به نر وارد نمیکنه مشکلی نیس
      دوتاشون باهم امکان نداره که برن بشینن تو لونه خب اون تخم داره و نیاز به فضا هست
      تخم رو هم باید نطفه سنجی انجام بدی ببینی نطفه داره یا نه

      1. نر ازاده میاد تو قفس ماده بیرون میاد از لونه و حمله میکنه بهش حتی عروس نر میره بالای قفس ماده میخواد نشکش بزنه. و اینکه ماده من تازه اولین بارشه تخم گذاشته ممکنه هنوز تخم بزاره یا نه میره دوری بعد تو این دوران چه غذایی بهش بدم تقویت بشه

  57. سلام وقتتون بخیر من یه جفت عروس هلندی دارم که ۴عدد تخم هم گذاشتن و نطفه هم داشت و جوجه شد الان جوجه ها ۳۰روزه هستن و پدرو مادر خیلی خوب ازشون مراقبت میکنن ولی بازهم نروماده جفت گیری کردن میخواستم بهشون استراحت بدم ولی خب با دیدن جفت گیریه مجدد دوباره لونه رو براشون گذاشتم میخواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد برای جفتم اصلا دلم نمیخواد ضعیف بشن یا از دست برن.اگر این سری هم روی تخم بخوابن و جوجه بیرون بیاد و دوباره بخوان رسیدگی بکنن به جوجه های جدید مشکلی براشون پیش نمیاد
    و اینکه راه حل بهم بدین برای جلوگیری از تخم گذاشتن یا جفتگیری مکرر
    ممنون میشم کمکم کنید🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه نادرستی که بهشون میدی ازبس گرمی زیاد داره دوباره مست شدن و جفت گیری کردن
      چرا تخمگذاری مزمن باعث ضعیف شدن پرنده ماده میشه
      براشون تخم خرفه، تخم کاهو، تخم کاسنی بده بخورن سردی هستن و برای کاهش مستی خوبن

      1. این سری هم بعد این جوجه هایی ک داشتن بعد سی روزگیه جوجه ها اگه روی تخم بشینن و جوجه دار بشن ایرادی نداره ؟
        تا برای سری بعد دیگه همه چیزو درست انجام بدم

        1. ببین چون دانخور نشده جوجه ها تخم بذاره و جوجه بشن دیگه به جوجه های قبلی نمیرسه
          حتی چون فضا کم میشه ممکنه جوجه هارو از لونه هم بندازه بیرون
          علاوه بر این تخمگذاری مزمن مادت رو ضعیف میکنه
          پس الان چارش اینه به جوجه ها نرسید بردار خودت سرلاک بدی بهشون و نگهشون داری تا تلف نشن

  58. سلام خسته نباشید من یک عروس ماده دارم و یک سالش هست و یک سالگی یک جفت خریدم و نژاد این جفتی که براش گرفتن سینامون هست و فکر کنم یک و نیم دو ساله هست.این پرنده نر همش آواز میخونه ماده تحویل نمیگیره فقط می‌ره اینور اونور قفس ولی بعضی وقت ها کله هم رو میخارونن ولی الان چهار یا پنج ماه شده که جفت گیری نمیکنن نمی‌دونم برای چی هیچ مریضی هم ندارن اگه میشه جواب بدین ممنون.؟

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی از جنسیتشون؟
      یوقت هم جنس نباشن؟

        1. به احتمال زیاد پرنده مادت اونو نمیپسنده و باید براش جفت دیگه تهیه کنی

        1. بهشون قطره ad3e بده سه ماه قبل از جفت گیری دادن این قطره رو شروع میکنی ۵ روز میدی ۱۰ روز قط میکنی و بدین منوال میری جلو و با مشاهده اولین تخم دادنش رو قط میکنی هم برای قدرت باروری خوبه هم برای نطفه دار شدن تخم ها

        2. خب آخه کله همو میخارونن نوک هم میگیرن کلشون رو هم به هم تکیه میدم چند دقیقه در طول روز چند بار انجام میدم ولی جفت گیری نمیکنن من رو که میبینم (پرنده ماده) طول عرض قفس رو می‌ره اینور اونور به طور خلاصه عشق بازی میکنم ولی جفت گیری نمیکنن

        3. سلام دوست عزیز
          بهشون گرمیجات بده این مستیشون رو زیاد میکنه

        4. خب آخه اینا کله همو میخارونن لب میگیرم ولی جفت گیری نمیکنن وقتی هم پرنده ماده می‌ره داخل لونه جیغ میزده نر می‌ره پیشش
          چیکار کنم جفت بشن پرنده ماده هم از بچگی داشتم الان هم ۱۲ ماهش هست و نر به بلوغ رسیده
          ولی مشکل اینه جفت گیری نمیکنن فقط عشق بازی میکنن

  59. سلام خدا قوت
    عروس هلندی ما ۲تا تخم گذاشته ولی نر دیگه نمی‌زاره ماده حتی نزدیک لونه شه همش میزنش
    آیا پرنده نرو جدا کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره به طور موقت عروس هلندی نر رو جدا کنی توی قفس دیگه نگهش داری
      قفسشم بزاری نزدیک قفس عروس هلندی ماده

  60. سلام عروس هلندی چند وقتی یه بار تخم میذاره ؟ واسه من ماه پیش پنج تا گذاشت الانم دوباره یکی گذاشته

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما
      تغذیش هرچقدر خوب باشه کلسیم کافی بهش برسه تخمگذاری منظمی خواهد داشت

      1. یعن طبیعیه که هر ماه چند روز تخم بذارند؟ این جفت گیری هم میکنه ولی تخم ها تا حالا جوجه نشده

        1. تو باید تقویت نطفه انجام بدی
          از سه ماه قبل جفت گیریشون بهشون قطره ad3e میدی
          ۵ روز باید بدی ۱۰ روز قط کنی و بدین منوال بری جلو با مشاهده اولین تخم هم دادن این قطره رو قط کنی
          اون وسط دو ماه هم بهشون استراحت بده وگرنه ضعیف میشه مادت

  61. سلام میخواستم بدونم بعداز دو بارجوجه گرفتن ازعروس هلندی چقدراستراحت بدیم به مولد برای تقویت شدن تادوباره تخم کنن ممنون ازشما

    1. سلام دوست عزیز
      دوماه استراحت کفایت میکنه

  62. سلام عروس هلندی من تازه یک تخم گذاشته فقط آیا باز هم تخم میگذارد یا نه. بعد ما می‌خواستیم اسباب کشی کنیم اگ عروس هلندی ها رو جا به جا کنیم مشکلی پیش نمیاد برای تخم که گذاشته

    1. سلام دوست عزیز
      بله اغلب میذارن ولی قطعی نمیتونم بگم
      با جایجایی مکان اگه تخم رو گذاشته باشه دیگه روش نمیشینه

  63. سلام وقتتون بخیر
    میتونم دوران تخم گذاری عروسام رو از قفس دربیارم؟
    عروس نر ام میارم بیرون ی دور میزنه دوباره میذارمش قفس
    ماده ام هم میشینه رو تخم هاش ولی ی وقتایی میاد دم در قفس که درش بیارم
    ی هفته جفت گیری کردن ۴روزه ۲تا تخم گذاشته

    1. سلام دوست عزیز
      ببین اینا نوبتی رو تخم میشینن بهتره تو این ایامی که تخم گذاری شده این کار رو انجام ندی
      باز و بسته کردن قفس و برداشتن پرنده هم بهشون استرس وارد میکنه و ممکنه دیگه ماده رو تخما نشینه

        1. موفق باشید دوست عزیز

      1. س عروس هلندی نر خریدم گفتند چهار ماه داره بعد سه ماه جفت گیری کرد و ماده تخم گذاشت ولی تخمها دوتاش نطفه نداشت و دوتای دیگر هم ضعیف بودند این سری چکارکنم عروس هلندی نره بعد چند ماهگی کامل میشه و قدرت باروری دارد

        1. سلام دوست عزیز
          از سه ماه قبل بهشون ad3e بده
          هم برای باروری خوبه هم تقویت نطفه
          ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی و بدین منوال میری جلو
          با دیدن اولین تخم کلا دادن این قطره رو قط میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس