درمان بیماری سینه کاردی عروس هلندی | علت لاغر شدن عروس هلندی و راه های درمان آن

در صورتی که در روزهای اخیر شاهد کاهش وزن شدید عروس هلندی خود هستید، خواندن این پست برای شما ضروری می باشد. بیماری سینه کاردی که یکی از خطرناک ترین بیماری های شایع در میان طوطی سانان است ، علاوه بر عروس هلندی، در قناری، کاسکو، طوطی برزیلی، مرغ عشق، مرغ مینا و سایر پرندگان زینتی نیز مشاهده می شود. این بیماری بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم درمان به موقع، جان پرنده شما را خواهد گرفت.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی ازعروس هلندی
» دارای ظرفیت ۱۳۰ تخم نطفه دار عروس هلندی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

از علائم اصلی بیماری سینه کاردی، بیرون زدگی استخوان سینه پرنده به دلیل کاهش وزن شدید می باشد. در ادامه این پست از چیکن دیوایس تمامی دلایل و راه های درمان خانگی بیماری سینه کاردی عروس هلندی و سایر طوطی سانان بررسی می شود.

ویدیو های مصاحبه با آقای محمد یاری پرورش دهنده طوطی سانان را مشاهده کرده اید ؟ برای دیدن این ویدیو ها به مقاله پرورش پرندگان زینتی مراجعه نمایید.

علائم بیماری سینه کاردی طوطی سانان

علائم بیماری سینه کاردی در تمامی پرندگان یکسان می باشد. پرندگان زینتی به صورت غریزی بیماری خود را پنهان میکنند؛ همین امر سبب میشود که گاه بیماری سینه کاردی بدون هیچ علائمی در عروس هلندی شما وجود داشته باشد و باعث مرگ ناگهانی پرنده گردد. اما علائم اصلی این بیماری در ادامه ذکر میشوند :

  • تیز شدن جناق سینه و بیرون زدگی استخوان آن
  • لاغر شدن عروس هلندی
  • فضله آبکی و سفید یا زرد رنگ
  • تغییر رنگ منقار به رنگ آبی
  • مصرف بیش از حد آب توسط پرنده
  • بی اشتهایی و کم تحرکی
  • پف کردن پرها و بی حالی
ممکن است پرنده تمامی این علائم را به صورت یکجا نداشته باشد اما کوچکترین نشانه بیماری زنگ هشداری برای شما می باشد.

درمان سینه کاردی عروس هلندی

بیماری سینه کاردی در پرندگان زینتی بسیار خطرناک بوده و میتواند به راحتی منجر به مرگ آنها گردد. در قدم اول لازم است تا سریعا به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کرده و در صدد درمان به موقع پرنده به کمک آنتی بیوتیک های تجویزی باشید.

اولین راه درمان بیماری سینه کاردی عروس هلندی، مرغ عشق، طوطی برزیلی، قناری و سایر طوطی سانان اصلاح تغذیه این پرندگان می باشد. رعایت نکات تغذیه در پرورش عروس هلندی امری بسیار حائز اهمیت است.

قدم اول : حذف غذای تخم مرغی و سبزیجات

حذف غذای تخم مرغی و سبزیجات - چیکن دیوایسبه محض تشخیص بیماری سینه کاردی پرنده، ضروری است تا تمامی سبزیجات و میوه ها از جیره غذایی عروس هلندی حفظ شود. همچنین مصرف غذای تخم مرغی و نرم پرنده را نیز کاملا قطع نمایید. پس از بهبود کامل، میتوان این مواد غذایی را به مرور به جیره غذایی پرنده بازگرداند.

قدم دوم : افزایش دما

پرنده بیمار توانایی حفظ دمای بدن خود را نداشته و به سرعت تضعیف میشود. لازم است دمای محیط نگهداری عروس هلندی بیمار را به ۳۰ درجه سانتی گراد افزایش دهید. برای درمان بهتر میتوان از لامپ های مادون قرمز در بالای سر عروس هلندی نیز استفاده نمود. این لامپ ها علاوه بر افزایش دما، خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند.

برای این منظور هر روز سه بار لامپ مادون قرمز را به مدت ۳۰ دقیقه در بالای سر پرنده روشن نمایید.

قدم سوم : استفاده از پروبیوتیک و سرکه سیب

نیاز است تا با توجه به تجویز دامپزشک، از پروبیوتیک برای درمان سینه کاردی شدن عروس هلندی استفاده نمایید. همچنین استفاده از پروبیوتیک های طبیعی برای پرندگان مانند سرکه سیب نیز بسیار مفید می باشد.

به این منظور لازم است ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی را در داخل آبخوری ۱۰۰ سی سی پرنده بریزید. این کار را به مدت ۵ روز انجام دهید تا به روند درمان پرنده کمک شود.

قدم چهارم : رژیم غذایی درمانی برای بیماری سینه کاردی

در تغذیه پرنده از جوانه گندم استفاده نمایید، همچنین ریختن پودر بادام بر روی غذای عروس هلندی بسیار کمک کننده است. از جوانه دانه های مختلف برای تقویت پرنده خود کمک بگیرید.

به صورت یک روز در میان، به میزان ۳۰ گرم تخم کاهو و خرفه را درون دانخوری عروس هلندی بریزید. همچنین استفاده از شیر بلال نیز به درمان پرنده کمک خواهد کرد. یکی دیگر از غذاهای مغذی و مهم در این دوران، سیب زمینی آب پز می باشد، لازم تا به صورت یک روز درمیان از سیب زمینی آب پز در تغذیه پرنده استفاده گردد.

طبیعی است که پرنده در دوران بیماری توانایی غذا خوردن نداشته باشد، بنابراین در صورت عدم تغذیه عروس هلندی، باید به صورت سرلاکی تغذیه گردد.

علت سینه کاردی شدن عروس هلندی

عدم تغذیه مناسب، استفاده از جیره غذایی ضعیف و بیماری های عفونی و باکتریایی در گوارش پرنده، سبب بر هم خورد اسیدیته و افزایش PH در معده عروس هلندی می گردد. این امر سبب کاهش قدرت هضم مواد غذایی و در ادامه عدم جذب ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده خواهد شد.

در این صورت، بدن پرنده برای تامین انرژی و بقا، از کالری موجود در گوشت و چربی موجود در قسمت سینه استفاده کرده که این امر سینه کاردی شدن عروس هلندی را به دنبال دارد. در ادامه عواملی که باعث افزایش PH معده پرندگان زینتی می شود آمده است.

۱- جیره غذایی ضعیف و استفاده از دانه های چرب

جیره غذایی ضعیف و استفاده از دانه های چرب - چیکن دیوایساز اصلی ترین دلایل سینه کاردی شدن عروس هلندی، تغذیه ضعیف پرنده می باشد. استفاده از غذاهای فاسد و نامناسب برای این پرنده، امکان مسموم شدن و ورود باکتری به سیستم گوارشی را فراهم می سازد. همچنین استفاده بیش از حد از دانه های روغنی در تغذیه این پرنده راه را برای ابتلای عروس هلندی به بیماری سینه کاردی فراهم خواهد ساخت.

۲- فضله خواری

کمبود غذا و گرسنگی سبب شیوع فضله خواری در بین پرندگان می شود. انتقال این بیماری از طریق اووسیت های موجود در فضله پرنده، بسیار شایع بوده و باعث ورود باکتری به معده عروس هلندی میگردد. گاهی به دلیل استفاده از ظرف آبخوری و دانخوری نامناسب و افتادن فضله درون آنها، پرنده اقدام به بلعیدن فضولات خود می کند! ضروری است تا از ظروف استاندارد برای دان و آب عروس هلندی استفاده کنید.

۳- عدم نظافت قفس

عدم نظافت روزانه قفس، باعث افزایش رشد باکتری و ورود این آلودگی به بدن پرنده می شود. این مورد نیز دلیل سینه کاردی شدن عروس هلندی است.

۴- عفونت سنگدان

فضله خواری یا وجود آلودگی در غذای پرنده سبب بروز عفونت و بیماری های سنگدان یا چینه دان عروس هلندی شده که باعث اختلال در هضم مواد غذایی خواهد شد؛ به این صورت زمینه شیوع بیماری سینه کاردی عروس هلندی را فراهم می شود.

۵- رطوبت زیاد

وجود نم و رطوبت زیاد در قفس، زمینه ساز رشد باکتری و آلودگی غذای پرنده می شود؛ پس از هربار شستشوی قفس و دانخوری، آن ها را به طور کامل خشک کنید.

۶- تعداد زیاد پرنده در قفس

تراکم جمعیت عروس هلندی ها در قفس، منجر به زورگویی پرندگان قوی تر به ضعیف ها، کمبود غذا، دعوا بر سر غذا، افزایش دفع فضولات و افزایش آلودگی قفس می گردد. این امر باعث ضعیف شدن پرندگان کوچکتر و ابتدای آنها به بیماری سینه کاردی می شود.

۷- ورم روده یا بیماری های کبدی

ابتلای پرنده زینتی به عفونت روده و یا بیماری های کبدی نیز میتواند راه را برای سینه کاردی شدن باز کند. با بروز این بیماری ها، پرنده دچار بی اشتهایی و بی حالی شدید شده و میل به تغذیه ندارد. معمولا پس از درمان پرنده، مشکل سینه کاردی شدن طوطی سانان نیز رفع می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان عفونت روده عروس هلندی را مطالعه نمایید.

چگونه از سینه کاردی شدن عروس هلندی جلوگیری کنیم ؟

جهت جلوگیری از ابتلای پرندگان خود به این بیماری، توصیه میشود که به صورت هفتگی یا ماهیانه از پروبیوتیک ها استفاده نمایید. با تهیه پروبیوتیک های پرندگان زینتی و استفاده ماهیانه آنها در ظرف آبخوری یا مخلوط با غذای عروس هلندی و سایر طوطی سانان، سبب پیشگیری از بیماری سینه کاردی خواهید شد.

تصیه می شود هر هفته ۵ قطره سرکه سیب طبیعی، در آبخوری ۱۰۰ سی سی عروس هلندی ریخته و در اختیار پرنده قرار دهید. شستشو و نظافت قفس و سینی کف آن هر هفته یک بار ضروری می باشد. آبخوری و دانخوری پرنده را روزانه شسته و آب آنها را دو بار در روز تعویض نمایید. با مشورت و تجویز دامپزشک، میتوان از آنتی بیوتیک ها نیز به صورت دوره ای استفاده کرد.

جمع بندی

در این پست از فروشگاه اینترنتی چیکن دیوایس، راه های درمان خانگی بیماری سینه کاردی عروس هلندی، علائم و دلایل بروز آن بررسی شد. ضروری است در صورت مشاهده کوچکترین علائم بیماری و کاهش وزن، سریعا به دامپزشک مراجعه کرده تا از وخامت حال پرنده جلوگیری شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۶۵ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشیدمن یه عروس هلندی دارم الان چهارماهشه سینه تیغی گرفته گرفته سرلاکش نمیخوره بین‌المللی هم هست

    1. سلام محمد جان
      عروس هلندی ۴ ماهه که با سرلاک تغذیه نمیشه
      اون دیگه الان باید دونخور شده باشه
      برای درمانش محیط نگهداریش رو گرم تر کن
      ۵ قطره ی سرکه سیب طبیعی ( حتما باید طبیعی باشه) بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      آبی که براش استفاده می کنی حتما باید تصفیه شده و بدون آهک و املاح باشه
      تخم مرغ و سبزیجات بهش نده
      بهترین غذایی که می تونی براش استفاده کنی سیب زیمنی شیرینه اگه نتونستی پیدا کنی همون سیب زیمنی معمولی رو آبپز کن و بهش بده
      براش پلت مخصوص تهیه کن در کنار اون از تخم کاهو و خرفه هم استفاده کن
      به علاوه تو دون مصرفیش پودر پسته و یا پودر بادام هم قاطی کن

  2. سلام خسته نباشید
    عروس هلندی نره، احساس میکنم لاغر شده جلوی قفسه سینش ،پراش چاک میخوره. خیلی نه اما چاک میخوره نگرانشم. فک میکنم لاغر شده

    میشه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      دستتو بکش رو استخوان سینش اگه حالت تیزی داشت
      یعنی سینه کاردی شده و باید راهکارهای درمانی که تویمقاله گفته شده انجام بدی

  3. سلام وقت بخیر عروس هلندی دارم حدود ۹ ماهشه عفونت گرفت خوب شد ولی تو زمان مریضی سینه کاردی شده بهش دارم همه چی میدم چندتا سوال دارم از خدمتتون اول اینکه چرا باید سبزیجات و تخم مرغ ندیم تخم مرغ که میگن خوبه چرا؟
    دوم اینکه چه مقدار باید سیب زمینی بهش بدیم چند گرم
    سوم اینکه سرکه سیب طبیعی سخت پیدا میشه همشون اسیدیه جای سرکه سیب چه چیز دیگه ایی میشه داد خوراکی یا دارویی؟
    ممنونم از شما 🌹

    1. سلام مرتضی
      تخم مرغ چربی و کالریش ببرای پرنده ی بیمار زیاده و چون تو این دوره پرنده توانایی سوخت و ساز چربی ها رو نداره برای همین نباید براش استفاده بشه
      به علاوه سبزیجات باعث ایجاد التهاب توی دستگاه گوارش پپرنده میشن و این برای یه پرنده ی مبتلا به سینه کاردی به شدت مضره
      سیب زمینی هم می تونی به اندازه ی دو قاشق غذاخوری بهش بدی
      به جای سرکه ی سیب می تونی از آب لیموی طبیعی استفاده کنی

  4. سلام وقتتون بخیر
    من به مدت ۵ روز توی ده میلی لیتر ظرف اب فنچم یه قطره سرکه سیب ریختم
    مخلوط پلت و دانه های انواع کتان ارزن کاسنی و …
    بهش دادم . سیب زمینی شیرین پیدا نکردم بهش سیب زمینی معمولی دادم . قبل دوره سرکه سیب دوروز یک سوم اب خوری کاسنی دادم
    یکم بهتر شد و مدفوع زردش اوکی شد . اما امروز بازم بی حال و پف کرده شد . نمی دونم چیکار کنم .
    کاسنی بدم ؟ یا بازم سرکه سیب ؟
    حس میکنم کبدش خیلی خوب نی . شکمشم هنوز ورم داره . ایکاش میشد عکسشو براتون بفرستم

    1. سلام دوست عزیز
      روند درمانی با سرکه ی سیب رو تا ۵ روز باید ادامه بدی
      براش پروبیوتیک تهیه کن و اینو هم استفاده کن به طور مداوم
      رژیم غذایی که براش در نظر گرفتی رو باید ثابت نگهداری واینارو تا زمانی که علائم بیماری کمتر بشه ادامه بده
      نباید وسط دست از درمان پرنده بکشی
      می تونی از کبد شور هم استفاده کنی
      هم به بهبود قدرت هضم پرنده کمک می کنه هم توی سلامت کبد موثره

      1. پروبیوتیک و کبد شور از کجا میتونم تهیه کنم ؟ میتونم یه امروز کاسنی بدم از فردا بهش سرکه سیب بدم ؟ حس میکنم کاسنی سرحالش میکنه .

        1. از پت شاپ و پرنده فروشی ها میتونید تهیه کنید
          بله میشه

  5. سلام من یه فنچ دارم که چن روزی بیمار
    پاهاش نسبتا فلج شده
    بهش چند روزی الفاسریل دادم
    بعد داروی تقویت کبدی بهش دادم
    اما هنوز بیماره
    پف داره اما غذا میخوره سینش یکم کاردی شده خیلی نه
    ۱۱ گرمه
    خیلی میخوابه
    داروی کبدی بهش میدم یکم سرحال میشه اما دیگه زیاد بدم میترسم چون خیلی دادم
    امروز مدفوعش زرد شده
    تو دفع مشکل داره و من از زیر شکم خیلی واضح حرکات روده رو میبینم که زرد رنگن ( انگار مدفوع داره )
    توی اب گرم شکمشو گرم میکنم و امروز بهش عرق کاسنی دادم و سیب زمینی و شبم بهش خیار و سیب
    خیار خورد خوب دفع کرد
    دیگه نمی دونم چیکار کنم خوب شه
    اواز میخونه گاهی و جیک جیک میکنه اما بازم میخوابه مدام . مطمئنم انتی بیوتیک بدم میکشتش .
    توی جا ابیش ابی که از خیس دادن انجیر گرفتم بهش دادم یکم اسهال شد . زیاد نخورد فقط یکم خورد . گفتم شاید بهتر بهش کمک کنه .
    ممنون میشم راهنماییم کنین .

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان سینه کاردی بایدمحیط نگهداری پرنده گرم باشه
      بهتره براش از یه لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی
      ۱۰ قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی ۱۰۰ سی سی آب کن و تا ۳ روز بهش بده
      به علاوه آبی که براش استفاده می کنی حتما بدون آهک و املاح و تصفیه شده باشه
      میوه، سبزی و تخم مرغو کلا قطعش کن براش پلت مخصوص تهیه کن
      به علاوه بهترین غذایی که تو این دوره می تونی بهش بدی سیب زمینی شیرین آبپز شده هست
      می تونی دونه های با طبع سرد مثل تخم کاهو، تخم کاسنی و یا تخم خرفه هم بهش بدی در کنار اون یکم پودر پسته و یا پودر بادام هم استفاده کن برای تغذیه ش

      1. فنچم کوچیکه ده قطره زیاد نیست ؟
        یهش دو روز کاسنی دادم الان دیدم مدفدعش از زردی دراومده .
        پلت مخصوص چیه ؟ از کجا تهیه کنم ؟
        سیب زمینی شیرین همین سیب زمینی های مصرفی خودمونو منظورتونه ؟
        اتاق گرمه بازم نیاز یه لامپ ؟ چون فک نکنم بتونم تهیه کنم . میتونم کنار شوفاژ بزارم ؟

        1. خب ۵ قطره بده
          پلت مخصوص همون غذای مخصوصه از پت شاپ ها می تونی تهیه کنی
          نه سیب زمینی شیرین با سیب زمینی معمولی فرق داره
          نه کنار شوفاژ چون بیش از حد گرم میشه می تونه بهش آسیب بزنه

  6. سلام وعرض ادب وقت بخیر ممنون بابت سایت عالی و بی‌نظیر تون و از زحمات شما ممنونم
    من یه جوجه عروس ۴ ماهه دارم حدود ۱ ماهه وزنش کم شده ( ۷۵ گرم ) تقریبا سینه کاردی شده ولی بیحالی نداره یسره در حال شیطونی خیلی پر جنبجوش هست رنگ مدفوع سبز و سفت هست در روز دو تا ۳ بار هم پر هاشو میکنه و تمیز میکنه اکن پری هم که کنده میشه صاف و مرتب هست به نظر شما مریض شده ؟ یا سینه کاردیش طبیعی هست ؟

    1. سلام محمد
      به استخوان سینه ش دست بزن اگه حالت تیزی داره و راحت می تونه لمسش کنی یعنی سینه کاردی شده
      و باید راهکارهای درمانی رو براش پیش بگیری
      ببین اگه کاهش وزنش بیش از حده بیا تا بهت بگم چیکار کنی

  7. سلام طوطی عروس من ۳ماه است استخوان سینه اش جلو آمده بیحاله پف میکنه سبک آب و غذا هم کم میخورد میشه بگید چگونه درمانش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      برای آگاهی کافی در رابطه با سینه کاردی پرنده حتما مقاله رو مطالعه کنید
      برای درمان میتونید از سرکه سیب طبیعی استفاده کنید
      براش پلت مخصوص عروس هلندی تهیه کنید
      با مولتی ویتامین تقویتش کنید

      1. سلام من یک عروس هلندی ۴ ماه دارم که سینه کاری شده و نمیدونم باید چیکار کنم اگه کمکم کنید ممنون میشم

        1. سلام دوست عزیز
          ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  8. سلام
    طوطی عروس من خط استخوان سینه اش جلو امده پف میکند وکمی بیحاله صدا اش عوض شده آب و غذا کم میخورد سبک شل شده اما وقتی از قفس بیرونش میاورم بازی میکند و راه میرود قبلن وقتی اینکارو میرفتم پرواز میکرد و همراهم میومد ولی دیگر نمی آید
    میشه بگید که سینه کاردی دارد یا لاغری و چگونه درمانش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از اونجایی که خط استخون سینش جلو اومده
      یعنی سینه کاردی شده
      برای درمانش باید از سرکه سیب طبیعی استفاده کنید
      اگه فرقی به حالش نکرد حتما باید با دامپزشک مشورت کنید چون این امر درمان نشه تلف شدن پرنده رو به همراه داره

  9. سلام ببخشید یک جوجه عروس که مدفوع دم مخرجش خشک میشه استخوان سینه اش هم دست بکشی زده بیرون ولی پراش نرخته پراش پف کرده چی بهش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان سینه کاردی تو مقاله راهکار ارائه شده سرکه سیب طبیعی باید بدی بهش
      برای مخرجش هم یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن بکش روش درست میشه

  10. سلام عروس هلندی من۲ماهشه خیلی بی حال و سینش خشک وکاردی شده واسهال و زرد ابکی هست فضولاتش. سرلاک میدمش نمیخوره مجبورم بزور بدمش.خیلی بی حاله و همش خوابه. جامخرج خروجی فضولاتش دوتا مثل غده ورم کرده میشه بگین چیکارکنم. چون تعطیلاته دکتر نیست

    1. سلام دوست عزیز
      ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو سرلاکش بده بخوره
      برای مخرجش هم یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن بکش خوب میشه

      1. تا چندماهگی به عروس هلندی سرلاک باید داد؟ مال من الان دوماهو۵روز هست تقریبا. ارزن وکتان گرفتم جلوش میزارم زیاد نمیخوره.چند روز دیگه میتونم با سرلاک بدم؟

        1. اغلب تو سن ۶ الی ۸ هفتگی دیگه دونخور میشن
          ماقبل این سن باید سرلاک داد

        2. تواین سن چقدر ارزن بخوره که من متوجه بشم سیرهست؟ وسرلاکش قط کنم؟

        3. سرلاکو کمترش کن و به جاش براش غذاهای نرم بده
          مثل حبوبات آبپز وو له شده، جوانه ها، تخم مرغ آبپز رنده شده، سبزیجات رنده شده و یا میوه های نرم
          بعذدش که اینارو میدی آروم آروم سرلاکو قطع کن دونه هارو بذار ججلوش
          هر موقع که گرسنه شد خودش می خوره

  11. سلام.یه جفت مولد دارم که جوجه ده روزه دارن .ماده ام غذا میخوره ولی نه به اندازه نر.خیلی لاغر شده سینه کاردی شده گاهی وقتام فضله بدبو میکنه بخاطر جوجه ها مجبورم تخم مرغ بدم الانم ایام تعطیلاته .چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی سینه کاردی شده باید جداش کنی و جوجه ها رو هم با سرلاک بزرگ کنی
      اونو باید بذاری تویه محیط گرم
      براش تخم مرغ و سبزیجات اصلا ندی
      ۵ تا ۱۰ قطره سرکه ی سیب طبیعی رو اضافه کن تو ۱۰۰ سی سی اب و تا ۳ روز بهش بده
      براش پلت مخصوص تهیه کن و یا از دونه ها استفاده کن
      تو غذاش پودر بادام یا پسته قاطی کن
      بهترین غذا تو این دوران سیب زمینی آبپزه بدون نمک و ادویه حتما براش استفاده کن
      به علاوه می تونی از داروخونه دامپزشکی براش پروبیوتیک تهیه کنی

  12. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من بیماری pbfd داره و مدتیه لاغر شده و فکر کردم علائم اونه ولی الان علائم خوندم متوجه شدم سینه کاردی شده در حالی که تمام نکات بهداشتی و مراقبتی رعایت میکنم. الان برای بهبودش چکار کنم؟ نگرانم حالش بدتر بشه

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو گرم کن
      غذاهای تخم مرغی و میوه و سبزی فعلا بهش نده
      از دونه های با طبع سرد استفاده کن مثل تخم خرفه و کاسنی و کاهو
      براش پودر بادام و پسته تهیه کن بده
      آب آشامیدنیش حتما بدون کلر و تصفیه شده باشه و توی آبش دو سه قطره سرکه ی سیب طبیعی بریز
      به بهداشت قفسش هم مثل همیشه رسیدگی کن

      1. سلام پرنده من مریض شده داره سینه کاردی میشه اشتهاش کم شده لاغر هم شده و خیلی میخوابه بهش میخوام سرلاک بدم نمیخوره اشتها نداره عیبی نداره زوری با سرنگ نی دار بکنم توی چینه دونش ؟؟؟ حدودا ۴ ماهش هم هست ۳ بار در روز هر بار ۳ سیسی بدم بسه ؟؟؟ توروخدا جواب بدید

        1. سلام دوست عزیز
          تو سرلاکش ۴ قطره سرکه سیب طبیعی قاطی کن
          از گوشه چپ نوکش با سرنگ بده
          اینکه نمیخوره هم ممکنه سرلاکی که بهش میدی خیلی سرده که این رفتار رو نشون میده
          مقدار سرلاک برحسب جثه پرنده تعیین میشه
          مقاله ای که لینک میدم رو روش کلیک کن بخون
          طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

    2. سلام وقت بخیر طوطی گرینچیک دارم جوجه سرلاکی تغذیه خوبی داره سرحال و بازیگوشه ولی امروز دست زدم دیدم ی استخون زیر شکمشه البته پر هاش نریخته و خیلی کوچیکه ولی میترسم بنظر شما ممکنه سینه کاردی باشه؟

      1. سلام دوست عزیز
        استخون که طبیعیه داشته باشه ولی توی سینه کاردی تیز و برجستس
        طوطیت بیش از حد لاغره؟ مثلا ظاهرش غیر طبیعیه؟ فضله ش چه رنگیه؟

        1. ن خیلی لاغر نیست جوجست طبیعیه ظاهرش فضلش روزایی ک سرلاک زیاد میدم ابکی میشه روزایی ک کمتر میدم سفت و سبز پرنگ میشه

        2. پس طبیعیه جای نگرانی نیس

  13. سلام یه مرغ گلپایگانی دارم یه هفته اسهال داشت الان چیزی نمیخوره. استخوان زیر شکمش زده بیرون. احتمالا سینه کادری باشه. واگیر دا هست برا بقیه چیکارش کنم.

    1. سلام دوست عزیز
      نه این یه بیماری واگیردار نیست ولی از بقیه ی مرغ ها جداش کن
      محیط نگهداریشو گرم کن بهش تخم مرغ، سبزی و میوه نده
      فعلا از دونه ها براش استفاده کن دونه های با طبع سرد براش می تونه مفید باشه مثل تخم خرفه، تخم کاهو و تخم خرفه
      بهش پودر بادام هم بده
      البته برای متعادل کردن جیره ی غذاییش می تونی از جوانه ها هم استفاده کنی براش
      تا یه هفته ۵ تا ۱۰ قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهش بده
      آبی که براش استفاده می کنی هم حتما آب تصفیه شده و بدون کلر باشه

  14. سلام پرنده دارم تخم داره رو تخم خوابیده زیر شکم یه تیغ شکلی تشکیل شده نشانه چیه

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون از تیغ شکل چیه؟
      یعنی مثل حالتی که توی عکس مقاله هست شده؟

  15. سلام
    در زمان بیماریشون از چه دان هایی باید استفاده کرد
    آیا دان ارزن و کتان به نسبت ترکیب یک به چهار خوبه یا از دانهای دیگه باید استفاده بشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله در کنار اونا میتونی براش دان خرفه و دان کاسنی بدی
      و از پودر پسته و بادام هم استفائه کنی

  16. طوطی گرینچیک یک ماهه گرفتم سرلاکی روزی سه بار بهش سرلاک میدم قفسه سینش لاغر و تیزی ایا بیمار یا مال هنوز جوجه ست

    1. سلام دوست عزیز
      اگه تیزی داره یعنی سینه کاردی شده
      و تو سرلاکش سرکه سیب طبیعی قاطی کن دو قطره بده بخوره
      در شرایط حادتر باید ببری دامپزشک

  17. سلام
    من عروس هلندی هام ۵تا تخم گذاشتن و الان احساس میکنم ماده یکم ضعیف شده و سینش یکم زده بیرون یکم لاغر شده نمیدونم سینه کاردی هست یا نه

    نمیتونمم پیش دامپزشک ببرمش چون از روی تخم پا میشه ولی کاملا سرحال هست و در روز ۲_۳ بار از لونه میاد بیرون و آب و غذا میخوره و نر به جاش روی تخم میشین

    یکی از دوستان گفتن بهش نخود و سیب زمینی آب پز بده براش میزارم نمیخوره فقط ارزن و کتان میخوره و اینکه از وقتی تخم گذاشته حدود ۱ هفته بعد از تخم اول شروع کرد به مدفوع خواری

    حالا چیکارش کنم این هفته اولین تخمش جوجه میشه

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر تغذیه ی نادرستیه که بهش میدی
      با ارزن و کتان خب طبیعیه که ضعیف و لاغر بشه
      براش پلت مخصوص تهیه کن، تو جیره ی غذاییش از میوه و سبزی های مختلف استفاده کن
      می تونی بهش تخم مرغ آبپز رنده شده هفته ای ۲-۳ بار بدی
      براش مولتی ویتامین تهیه کن، چون تازه تخم گذاشته حتما باید براش مکمل کلسیم هم بدی
      مدفوع خواریش هم به همین دلیله
      پرندت شدیدا کمبود مواد مغذی تو بدنش داره

  18. سلام وقت بخیر منم دوتا عروس هلندی دارم سینه کاردی شدن ودامپزشکم بردم دارو دادن ولی قشنگ غذا میخورن ولی فقط پف میکنن وبی سروصدا هستند تو اب هم یک سری قطره بهم دادن میریزم ومیخورن ولی بازم ضعیف هستند ولی قشنگ غذا میخورن میشه کمکم کنید درمانش کنم اینا یادگاری بهم دادن نمی خوام چیزیشون بشه🙏🏻🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص کامل تو مقاله توضیح داده شده
      بهشون سرکه سیب باید بدی مقدارش تو مقاله هست خوب میشن به این طریق

      1. سلام خسته نباشین من یه عروس هلندی دارم تقریبا ۵۷روزشه که الان چند روزی هست بی حاله،دکتربردمش بهش قطره داده .دارو بهش میدم ولی خیلی کم اشتهای سینه اش کاردی شده نمیدونم واسه ۵۷روزه سرکه سیب و چیزایی که گفتین موردی نداره؟میشه راهنماییم کنین

        1. سلام دوست عزیز
          نه موردی نداره میتونی استفاده کنی
          ولی با توجه به جثه ی پرندت اگه کوچیک باشه همون ۵ قطره سرکه سیب طبیعی رو با ۱۰۰ سی سی اب قاطی کنی کافیه براش
          دمای محیط نگهداریشو گرم کن میتونی تا ۳۰ درجه برسونی
          تا درمان کامل بیماری براش سبزیجات و تخم مرغ نده
          دونه های جوانه زده و یا پودر پسته یا بادام براش خوبه
          هفته ای دو بار به مقدار کم می تونی براش تخم کاهو و خرفه هم بدی
          بهترین غذایی که میتونی بهش بدی سیب زمینی آب پز بدون هیچگونه نمک روغن و یا عر ادویه ای هست
          یکیم تو این مدت نباید اصلا به هیچ عنوان بهش استرس وارد بشه چون باعث تشدید بیماریش میشه

  19. این داروی نیستاتین و شربت مترونیدازول برای درمان سینه کاردی آیا واقعا تاثیر گذاره دامپزشک داده یا خیر ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز
      در مواقع حاد که درمان خونگی جواب نمیده موثرترین روش برای درمان سینه کاردی همین آنتی بیوتیکا هستن

      1. سلام به چه میزان مترونیدازول و نیستاتین بدیم در روز
        بعدش این داروها همان مترونیدازول و نیستاتین انسانی هست یعنی از داروخونه میشه تهیه کرد؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          بنابه تشخیص دامپزشک گاها از داروهای انسانی استفاده میشه و گاهی هم از داروهای مخصوص پرنده
          مقدارشم باید دامپزشک براساس تشخیص شدت بیماری مشخص کنه

      1. سلام عروس هلندی من ۵ ماه است و لاغرشده چند روز است غذا درست حسابی نمی خورد (غذاشم تخم ارزن و کتان است )و چرت هم زیاد می زند

        1. سلام دوست عزیز
          فضله ش چه رنگیه؟
          این میتونه به خاطر کمبودهای غذایی باشه
          باید براش یه جیره غذایی متعادل و متشکل از میوه ها سبزیجات دانه ها در نظر بگیری
          یکیم براش پلت مخصوص تهیه کن
          برای تقویت اشتهاش براش یکم محلول آب شکر بده یا هم دو قطره سرکه ی سیبو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهش بده

  20. سلام عروس هلندی من سینه کاردی شده بردمش دامپزشک بش دارو داد دون های مقوی و گفت بش بده ولی من دو بار بش دادم چون بعد دوبار خوب شد و دون خورد الانم دون می خوره ولی استخون جناق سینش اصلا خوب نشده به نظرتون دارو رو دوباره بش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      تا بهبودی کامل باید دارو رو در اختیارش قرار میدادین نه اینکه خودسرانه قطع کنید

  21. سلام من چند روزیه عروس هلندی دوماهه خریدم
    امروز متوجه شدم سینه کاردیه
    چکار باید بکنم شوهرم اصن عین خیالش نیست هرچی بهش میگم اگه درمان نشه ممکنه بمیره تازه باهام دعوام میکنه که چرا عیب روش میزاری🤦🏻‍♀️
    اشتهاش تقریبا اوکیه
    استخون سینش زده بیرون همش پف میکنه یجا نشسته کم تحرک مدفوعش آبکی نیست
    از قفس بیارمش بیرون می‌تونه پرواز کنه
    من باید چکار بکنم خوب شه توروخدا کمکم کنید 😔😔😔

    1. سلام دوست عزیز
      یه مدت بهش سبزیجات و تخم مرغ نده دمای محیط نگهداریشو هم ۳۰ درجه کن
      ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب قاطی کن تا ۵ روز بده بخوره
      یه روز در میان بهش تخم خرفه و کاهو بده یا میتونی دمنوششو درست کنی بزاری سرد شه بعد بدی بهش یکیم پودر بادام یا پسته بده بهش که سیستم ایمنیش تقویت شه

      1. ممنون از راهنماییتون
        من دیشب سیب زمینی تو فر براش درست کردم بهش دادم
        چند ساعت بعدش متوجه شدم مدفوعش آبکی و سفید شده
        داره بدتر میشه؟؟
        ینی نمیخاد براش دارو بخرم؟

        1. ببین جز چیزایی که گفتم درمون خونگی دیگه ای وجود نداره
          و باید بره دامپزشک وگرنه تلف میشه

  22. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم خواهرو برادر بودن خریدم والان یکسالشون هست و نر دست به سینه اش زدم یه کم انگار سینه کاردی شده ولی غذا ش رو میخو ه و هیچ علائمی نداره بازیگوشی خودش رو هم داره الان ده روز میشه اینطوری چیکار کنم سینش گو شتی بشه و اصلا میوه وسبزیجات دوست ندارن سیب زمینی و برنج هم نمیخورن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در وهله اول باید اصلاح تغذیه صورت بگیره براشون پلت مخصوص از برندهای خارجی تهیه کن
      غذای تخم مرغی و سبزیجات رو هم باید تا زمان بهبودی حذف کنی از غذای هفتگیش
      سرکه سیب طبیعی رو هم ۵ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره خوب میشه
      و در شرایط حاد حتما به دامپزشک مراجعه کن

  23. سلام خسته نباشی
    من از دیروز متوجه شدم که طوطی من دچار سینه کرادی شده و نمیتونه پرواز کنه و خیلی بی حاله همش خودش رو پف میکنه و میخابه بهش سرکه سیب با اب هم دادم اما حالش تغییری نکرد نمیدونم چه دارویی بهش بدم که خوب بشه شهر ما هم دامپزشک خوبی نداره که پرندمو ببرم پیشش
    ممنون میشم اگه بگین چی بهش بدم چون خیلی حالش بده…

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا حکم قطعی صادر نکنید که دامپزشک خوبی نداره شهرتون
      قطعا باید برای درمان برید پیش دامپزشک وگرنه تلف میشه

  24. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من ماده س و دو سه روزه که شروع به جفت گیری کردن
    ولی یکم بی حال طور میزنه از ظهر که اوکی بود ولی الان که دیدم سینه ش زده بیرون
    باید چیکار بکنم ؟!

      1. سلام وقت بخیر من عروس هلندی دارم دوماهه اصلا غذا نمیخوره به زور سرنگ میخوره ارزن دوتا میخوره دیگه میکشه کنار فقط درحد بازی سینه کاردی شده سرلاک بهش میدم میاره بالا بردمش دامپزشک دارو داد اونارو هم میاره بالا موندم چکار کنم سرکه سیب از بیرون خریدم میشه از اونا بهش داد

        1. سلام دوست عزیز
          باید سرکه سیب طبیعی خریداری کنید
          ۴ قطرشو با سرلاکش مخلوط کنید و بدین بهش

  25. سلام من یه جوجه سرلاکی دارم حدود۵۰.۶۰روز شه یه خورده سینه اش زده بیرون به احتمال فکر کنم سینه کاردی هست چه غذا هایی بهش بدم دارو بخرم چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      کلا مقاله در این مورد نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید روش درمان هم گفته شده

  26. خیلی ممنون آره تکه جفت نداره
    غذاش ازهمین بسته بندی های بیرونی ک ارزن و کتان و ی سری دونه های دیگه قاطیشه میخوره
    برنج و حبوبات و کاهو وهویج هم میخوره تو طول روز
    مولتی ویتامین تو آبش بریزم بخوره؟
    زرده و سفیده تخم مرغ هردوشو بدم؟

  27. سلام خسته نباشید
    عروس هلندی من حدودا ۲ سالشه و تاالان ۵تا تخم گذاشته ک دوتاش فقط تو همین هفته بوده.
    باید چیکارکنم ک تخم نزاره؟تخم گذاری باعث کمبود ویتامینای بدنش هم میشه؟چی بهش بدم بخوره؟

    1. سلام دوست عزیز
      جفت نداره و تخم گذاشته؟؟؟
      اگه آره غذایی که بهش میدی نادرسته و سرشار از گرمیجات که از سر مستی تخم خاکی و هرز میذاره
      براش غذای مخصوص از برندهای خارجی تهیه کن و مولتی ویتامین هم برای تقویتش بده
      ببین تخمگذاری مزمن داشتن براش ضرر داره
      برای کاهش مستی هم روی تخم مرغ تخم خرفه بریز بده بخوره

  28. سلام یه عروس هلندی ۳ ماهه دارم سه یا چهار روزه کم اشتها شده پف شده میکنه سینه هم کمی زده بیرون دون خیلی کم میخوره تخمه مرغ هم همین طور فضله سبز میکنه مولتی ویتامین هم بهش میدم میشه راهنمایی کنید چیکار کنم و دارو و… معرفی کنید یا نیاز به سرلاک دادن هست

    1. سلام دوست عزیز
      ۴قطر سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره
      غذا بهش چی میدادی؟

      1. کتان و ارزن ۸۰ درصد کتان ۲۰ درصد ارزن یک روز در میان تخم مرغ

        1. تو مولتی ویتامین بخر بدنش رو تقویت کن
          و با همین دادن سرکه سیب طبیعی مشکلش حل میشه
          بهتره براش جیره غذایی مخصوص از برند خارجی بخری

    1. ممنون از حسن توجهتنون
      چی واقعیت داره؟
      مطالبی که نوشته میشه اغلب مشکلات اساسی پرورش دهنده ها هست تا بتونن بدین طریق مشکلشون رو رفع کنن

  29. وقتتون بخیر
    طوطی من همینطور داره لاغر تر میشه نزدیک به سینه کارذی شدنه.میل شدیدی به خوردن غذا داره اما انگار جذب بدنش نمیشه دانه های ارزن تو‌ مدفوعش هست
    اگر نیاز به ضد انگل داره میشه بدونم چند روز باید دارو بهش داده بشه؟
    یا درمان دیگه ای داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببینید وقتی شرایط اینهمه حاد هست
      و درمان های خونگی که تو مقاله نوشته شده کارساز نیست
      حتما باید ببریش دامپزشک واقعا صبر کردن معنی نداره تو این شرایط

      1. گرینچیک من داره سینه کاردی میشه سرلاکی هست من هر وقت چینه دون خالی میشه سریع سرلاک بهش میدم ولی هر رو سینه کار دیش بیشتر میشه چرا

        1. سلام دوست عزیز
          بهترین راهکار در وهله اول بردن به دامپزشک تا آنتی بیوتیک درمانی بشه
          برای درمان خونگی هم میتونی
          ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی را در داخل آبخوری ۱۰۰ سی سی پرنده حل کنی بدی بخوره

    2. سلام. من یه عروس وایت فیس دارم مادست ۳ ماهشه انواعدمکمل هارو. دارم بهش میدم تغذیش هم خوبه فضلش هم خوبه ولی وزنش کمه خیلی سبکه یکم سینش زده بیرون
      باید چیکار کنم؟
      همه کارایی که تو مقاله نوشته بود رو انجام میدم و از نظر پاکیزگژ و حکم تقویتی و تغذیه و فضله اوکیه

      1. سلام دوست عزیز
        ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  30. سلام، من یه عروس هلندی پنج ساله دارم که چند روزه اشتهاش خیلی کم شده و حوصله بازی نداره زیاد میخوابه و البته گاهی زیر شکمش و روی کمرش برآمده میشه اول فکر کردم تخم داره ولی نداره چون گاهی وقتا این شکل میشه و مدفوعش کاملا شکل طبیعی داره و هیچ علائم دیگه نداره میفهمم که مریضه اما نمیدونم چی کار کنم، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذاشو ناگهانی تغییر ندادین که؟
      تو محیط استرس زا قرار نگرفته؟
      افسردگی هم یکی از دلایل هس براش کافی میذاری؟
      برای تشخیص دقیق باید معاینه بشه طی آزمایشات میشه فهمید دقیقا به چه بیماری مبتلا شده

    2. طوطی من سرلاکی هست من هر وقت چینه دون خالی میشه سریع سرلاک بهش میدم ولی هر رو سینه کار دیش بیشتر میشه چرا

      1. در وهله اول ببر دامپزشک تا آنتی بیوتیک درمانی بشه
        برای درمون خونگی هم میتونی
        ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی را در داخل آبخوری ۱۰۰ سی سی پرنده بریزید و بدین بخوره

  31. سلام خسته نباشین عروس هلندی من چند وقت مریض شد غذا آب خوب می خوره ولی متاسفانه سینه کاری شد رو پاهاش درست نمی تونه راه بره همش میلرزه و خلط بالا میاره دامپزشکی برم چندتا دارو بهم داد ولی جواب نداد تو خدا راهنمایی کنین تا بتونم خوبش کنم نمیره چون خیلی دوستش دارم

    1. سلام دوست عزیز
      غذای تخم مرغی و سبزیجات رو از رژیم غذایی فعلا حذف کن
      دمای محیط قرارگیری رو ببر بالا
      بهش پروبیوتیک و سرکه سیب طبیعی بده
      ۵ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز بده به پرندت
      حتما براش غذای مخصوص تهیه کن

  32. سلام . کرم میلورم برای عروس هلندی سینه کاردی خوبه ؟ عروس هلندی من غذا میخوره ، ولی یکم جناق سینش زده بیرون و الان هم رفته تو لک .

    1. سلام
      خوب هست ولی درمان نیست عزیز
      این مورد باید درمان بشه و سریعا باید به دامپزشک مراجعه کنید
      الان که غذا میخوره باعث میشه بدتر نشه ولی درمان نیست ! باید درمان شروع بشه و پرنده ویتامین دریافت کنه
      تو لک رفتن که بهتره بگید افسرده شدن در این مورد، دلیلش میتونه موارد مختلف باشه که باید حتما حتما ببری دامپزشک معاینش کنه ممکنه بیماری داخلی مثل بیماری های روده داشته باشه
      سایر موارد مرتبط با سینه کاردی هم داخل پست نوشته شده، حتما مطالعه کنید

  33. سلام وقتتون بخیر یه عروس ماده دارم الان تقریباً سه هفته است که مریضه دکتر بردم بهش مترو نیدازول و پدی لاکت داده کمه هم ویتامین ولی الان سینش کاردی شده دو روز هم بهش سرلاک دادم به سختی میخوره الان کمی دون میخوره چکار کنم بازم سرلاک بدم یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. ۵ تا ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی رو داخل آبخوری ۱۰۰ سی سی پرنده بریزید. ۵ روز این کار رو انجام بدین تا به درمانش کمک کنه. مقاله رو هم کامل مطالعه کنید تمامی موارد نوشته شده

      1. سلام یک جفت لوتینیو دارم مادش خوبه سینه گر و عضلانی و ترش نزدیک یه هفتس لاغر شده و سینه تیز شده و هیکلش افتاده شده رفتم قطره داد داروخانه دوتاست هفته روزی هفت قطره گفت بده هنوز یکروزه بدتر شده بهتر نشده

        1. سلام. سینه کاردی شده پس مقاله رو دقیق بخونید کامل نوشته شده

  34. سلام وقتتون بخیر
    من یک عروس هلندی سه ماهه دارم، امروز که دستمو روی جناغش کشیدم خیلی کم بیرون زده هست اما در حالت معمولی تا دست نزنی معلوم نمیشه، ممکنه سینه کاردی باشه؟!

  35. سلام
    من یه جفت عروس هلندی دارم یه دونه اش سینه کاردی شده از قطره ب کمپلکس .مینرال می دم یه روز در میان یه قطره سرکه سیب تو حلقش می ریزم .اول نمی تونست دون بخور ولی الان داره می خوره ولی خیلی کم از هم جداشون کردم .مورد دیگه هست .براش انجام بدم .طول درمانش چند روزه …

    1. سلام مقاله رو بخون تمام موارد رو انجام بده . اگه سینه کاردیش شدیده باید به دامپزشک مراجعه کنی دارو بخوره پرنده

  36. سلام پرنده من دچار مسمویت شده حدود یکسالشه
    چهارروز نتونست غذا بخوره منم با سرلاک بهش غذا میدم
    ولی دچار سینه کاردی شده میگن که فقط هم غذای نرم مثل تخم مرغ و هویج(غذاهای نرم )….باید بخوره
    اشکال نداره بهش تخم مرغ بدم چون نمیشه با سرلاک همش غذا بخوره

    1. سلام
      نه اشکالی نداره
      باید سریعا ویتامین بگیره
      بهتره ببری پیش دامپزشک حیوانات خانگی تزریقی بهش ویتامین بزنه
      اگرم نتونستی از کلنیک یا پت شاپ براش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بخر

    1. بستگی به شدت بیماری و نحوه مراقبت داره
      بهتر که با دارو سعی در درمان بیماری داشته باشید
      حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببرش

      1. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم سینه کاردی شده چکار کنم خوب بشه چچی باید بهش بدم.

        1. سلام دوست عزیز
          تو همین مقاله درمانش نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  37. سلام ببخشید اگه پرنده سینه کاردی بشه تا چند روز دوام میاره؟

    1. سلام مشخص نیست ! باید درمان شه روزشماری میکنید برای مرگش ؟

  38. سلام ببخشید عروس هلندی من نزدیک یک سالشه و خیای ضعیف شده چجوری میتونم تقویتش کنم و دوباره ب وزن اولش بر گردونم ؟؟؟؟خیلی نگرانشم

  39. سلام من یه آلبینوی سرلاکی دارم ۷۰ روزه هست جدیدن سرلاک میدم بالا میاره نرمه خوره مشکلی داره؟

  40. سلام عروس هلندی من سرلاک میخوره شکمش اینطوری شده هر روزم لاغرت میشه آب و دون هم نمیخوره فقط سرلاک میخوره لطفا کمک کنید.

      1. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم نره خیلی لاغر شده
        سینه کادری هست
        نمیتونم پیش دامپزشک ببرم
        خیلی بیحاله حتی جون امدن روی دستم هم نداره
        تازه خریدم
        هیچ دارویی ندارم بهش بدم
        ممکنه ماده هم ازش بگیره؟
        خیلی نگرانشم
        مطالب را خواندم اما همش گفته بود پیش دام پزشکی ببرید.
        خیلی نگرانشم لطفا راهنماییم کنید 🙏🏻😭

        1. سلام دوست عزیز
          این لاغر شدن جوریه که باید آنتی بیوتیک براش تجویز بشه
          بهش سرکه سیب طبیعی بده دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره به مدت ۵ روز

      2. سلام وقتتون بخیر عروس من ۴ ماهشه یدفعه به روز پف کرد و بیحال که همون روز بردم دکتر کلی دارو و امپول و انتی بیوتیک داده که داره کم کم خوب میشه خداروشکر ولی هر روز داره لاغرتر میشه و سرلاکم دیگه نمیخوره انقدر دارو دادم میترسه الان شده ۷۰ گرم حداقل وزنشون چقدر که خوب میشه چیکار کنم خیلی میترسم اتفاقی بیفته یعالمه هم چیز درست میکنم ولی میشه گفت نمیخوره. سرکه هم دکتر گفت ندم و غذا همچی بدم واسه همین پلت و خوراک تخم مرغی و سبزیجات میدم

        1. سلام دوست عزیز
          همه چیز که نمیشه داد مشکل کبدی براش به وجود میاد
          همون پلت مخصوص بده بهش و در کنارش حتما میوه و سبزیجات رو داشته باشه
          با مولتی ویتامین تقویتش کن

  41. سلام من عروس هلندیم سینه کاردی شده اصلامعلوم نیست که سینش کاردی تادست نزنی بعضی وقتا دولامیشه و صدای جیک جیک درمیاره انگاردل درد داره و یکم اسهال داشت ولی اسهالش خوب شده تادیروز فضلش ابکی بود ووزنش کم نیست غذاواب به اندازه کافی میخوره الان این سینه کاردی شده؟

  42. سلام خسته نباشید ببخشید عروس هلندی من سینه کاردی گرفته گوشت به سینه ش نمونده وزنش اینقدر کم شده که فقط وزن پرهاش مونده بردم دامپزشکی اونم خیلی ازش وارد نبود یکم دارو بهش داد بهش دادم ولی هیچ فرقی نکرد روز به روز هم بدتر میشه ابتی برد هم براش گرفتم به غذاشون پاشیدم ولی خیلی کم میخوره یعنی شاید چندتا نوک بزنه بعد دیگه میره یک جا بیحال و پرهاش پف میکنه هوای اتاق هم ۲۹ درجه هست حالا باید چکارش کرد که تلف نشه اون رام و دستی هم هست براش ناراحتم چون هر کاری میکنم خوب نمیشه این همه انتی بیوتیک بهش دادم این همه دارو هیج تاثیری نداره هیچ

    1. سلام مقاله رو بخونید کامل توضیح دادیم . وقتی غذا نمیخوره باید با سرنگ تغذیش کنید

    2. سلام وقتی غذا نمیخوره باید به کمک سرنگ بهش سرلاک و غذای نرم بدین . مقاله رو کامل بخونید تمام نکات مهم نوشته شده

  43. سلام ببخشید ی عروس هلندی ۴ ماهه دارم ۳ روزه سرما خورده چشماش قرمز‌شده نوک و بینیش ابی شده عطسه میکنه و صداش گرفته و خیلی کم صدا میده ولی بی حال نیست انرژی داره سینش هم کاردی شده دمش هم زیاد تکون میده قرص تی داکسی بهش دادم ۲ روزه اما تغییری نکرده وضعیتش بخور اویشن دادم بهش تخم مرغ اب پز میزارم جلوش اشتهاش کم شده میشه راهنماییم کنید

  44. سلام من ی عروس هلندی کادوگرفتم سنش رونمیدونم ولی احساس میکنم سینه کاردی شده ولی توقفس تحرک داره زیاد پف نمیکنه بیرون که میاد خوب پرواز میکنه و اب به اندازه میخوره و۷تخم هم هم میخوره مثلادون ارزن تخمه خیلی کم و بگم که سفیده تخم مرغ بهش یکم دادم تواین مدت که یکم زرده هم خورد خیلی کم وگندم فقط گندم جوانش نه گندم رو پختم وبهش دادم بانوک بازمیکرد و توش رومیخورد وپوستشومینداخت اونور حتی قطره که متخصص داده وهمینتور ی پودره که گفته قطره ۱روزدرمیون ۷قطره داخل اب و پودر یکم روی غذا بااین حال دست میزنم استخون هست اماگوشت سینه بقلشه ولی استخون یکم جلوترازگوشته سینش هستش یعنی سینه کاردی شده؟
    سینه عروس هلندی درعادی باید چطوری باشه؟
    اینم اضافه کنم عروس هلندی من داخل قفس نمیخوابه همش دولامیشه مارونگاه میکنه حتی اگه تواتاق باشه وقتی که بیرونه بجزغذاخوردن بازی کردن پرواز کردن میره جلوی اینه میخوابه چیکارکنم توقفس بخوابه

    1. اگر بی حال و بی اشتها نیست و کاملا شاداب و سرحال، احتمال بیماری کمه
      بازهم برای اطمینان به دامپزشک پرنده های زینتی نشونش بدید تا معاینه کنه

  45. سلام وقت بخیر یه عروس هلندی خریدم ب گفته ی فروشنده ۶۵روزش بود الان ده روز گذشته فقط گندم پخته میخوره آبم نمیخوره ارزن هم هست تو قفسش سینش هم چاک داره وقتی ک میشینه میگن سینه کاردیه لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام غذاش خیلی افتضاحه ! گندم که نباید به پرنده زینتی بدین . این پرنده هنوز سرلاک خوره براش سرلاک مخصوص عروس تهیه کنید و بدین بهش سفیده تخم مرغ اب پز و هویج اب پز هم کمی بدین بهش
      اگر سریعا درمان نشه تلف میشه

  46. سلام من یه جفت عروس داریم نرم سینه اش تیز شده چکار کنیم که درست شه خیلی هم بیحال شده

  47. سلام وقتتون بخیر
    من یه عروس هلندی نر دارم که حدودا ۱۰ماهشه
    یک هفته قبل یه عروس هلندی ماده خریدم
    که عروس نر میرفت کنارش و از غذاش میخورد
    بعد دیدم عروس ماده بیحاله بردم نشون دادم گفتم هم سینه کاردی داره هم قدرت مدفوع نداره و مرد
    میخواستم بدونم ممکنه عروس نر هم از اون گرفته باشع؟چون حس میکنم یکم بی حال و بی اشتها شده

    1. سلام امکان انتقالش هست چون ممکنه پرنده به بیماری عفونی مبتلا بوده و سینه کاردی شده

  48. سلام دو هفته س یه عروس هلندی نر خریدم میگن ۱ سال و دو ماهه شه. بردم پرنده فروشی گفت سرما خورده و قرص تی داکسی بهم داد که تو آب حل کنم
    هر روز داره وزنش کمتر میشه
    دو جا دکتر بردم یکی میگه خوبه یکی میگه توصیه نمیکنم
    الانم بهش سرلاک با لوله کرمی میدم .‌‌به شدت بی حاله
    یکی از دکترا بهم آنتی بیوتیک داد که بریزم تو آب و بهش بدم
    نمی‌دونم دیگه باید چیکار کنم
    زنده میمونه
    فقط تا دو روز خوب بود و میخوند

    1. سلام
      فضلش چه رنگیه و چطوریه ؟ نفس کشیدنش سخته ؟ یکم از بیماریش بگو اینکه بیحاله نشانه ی خاصی نیست ! همه بی حالن !

  49. سلام من ی عروس هلندی خریدم سینه کاردی شده الان نرمه خور هست
    موقع ای که سرلاکی بود هم سینه اش همین طور بود الان هم دارن بهش اموکسی سیلین میدم از چند نفر هم پرسیدم گفتن سرما خورده مدفوع سبز و روان داره همش هم خواب هستش سیب زمینی اب پز هم نمیخوره سرلاکی بهش میدم
    میشه بهم بگید باید چه کاری کنم که خوب بشه

    1. سلام سرلاکش کافی نبوده . سنش رو میدونید ؟ سرلاک مخصوص پرندگان زینتی براش تهیه کنید پلمپ باشه حتما
      نمیشه درمان خانگی انجام داد تلف میشه به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید

      1. سلام جوجه عروس هلندی من ۵ ماهشه بعد جفتگیری میکنه با ماده ایا نطفش میگیره

        1. سلام دوست عزیز
          اینا تو سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگی هنوز به بلوغ جنسی کامل میرسن
          تو ۹ تا ۱۲ ماهگی هم قادر به تولید مثل هستن
          بعید میدونم چیزی که شما میبینی جفتگیری باشه

  50. عروس هلندی من ۷۰ روزه است سینه کاردی گرفته نرمه خورم هست بردم داپزشکی انتیبیوتیک داد چه غذا هایی برایش مفید است

    لطفا جواب بدین

    1. از پلت مخصوص عروس هلندی بده
      حتما به صورت پودر شده بده
      میوه و سبزیجات کافی بده
      و داروها و مولتی ویتامین رو طبق دستور دامپزشک

    2. دوست عزیز شما فقط از پروبیوتیک یاهمون سرکه سیب استفاده کن پنج قطره در آب

  51. سلام من تازه یه عروس ۸یا۹ماهه گرفتم احساس میکنم استخوان سینش بیرون زده هست چکار کنم؟

    1. سلام
      سینه کاردیه ، مواردی که گفتیم رو اجرا کن یا ببر دامپزشک حیوانات خانگی

  52. سلام وقتتون بخیر یه جوجه عروس هلندی دارم که سرلاک میخوره حدود ۶۰ روزشه و دوچار سینه کاردی شده چیکار کنم خوب بشه هر کاریم میکنم غذای نرم نمیخوره

    1. از سرلاک مخصوص عروس هلندی استفاده کن و سرلاک رو با اب داغ قاطی کن و خوب هم بزن
      بعد اینکه خنک شد بهش بده
      با پرورش دهنده های باتجربه عروس هلندی هم مشورت کن

    2. داداش ۶۰ روزه سرلاک میخوره برامن ۵۰ روژه ۴۰ سانته تازه دون خور شده

        1. سلام دوست عزیز
          میتونید از گلاب برای کاهش استرسشون استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس