روش صحیح نظافت قفس پرندگان زینتی

امروزه با زندگی آپارتمان نشینی، بسیاری از افراد خود را با گیاهان یا پرندگان سرگرم می کنند. نگهداری پرندگان زینتی مانند کاسکو، عروس هلندی یا مرغ عشق از جمله دل مشغولی هایی است که افراد به آن سرگرم هستند. اما در کنار احساس خوشایندی که مراقبت از حیوانات خانگی در پی دارد، مسئولیت مراقبت از آنها نیز امری مهم است.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

برای آنکه پرندگان بتوانند در محیطی سالم و بهداشتی زندگی کنند، به قفسی تمیز نیاز دارند. اگر قصد دارید در خانه خود از پرندگان زینتی نگهداری کنید، باید همواره نظافت صحیح قفس پرنده را در برنامه داشته باشید.

نکات مهم در تمیز کردن قفس پرنده به صورت روزانه

برای تمیز ماندن محیط زندگی پرنده خود، باید مطابق با برنامه منظمی به صورت روزانه، ماهانه و یا یکبار در سال به نظافت قفس بپردازید. در اینجا به برخی از اقدامات مهم در این خصوص پرداخته ایم:

شستن ظروف آب خوری و دان خوری

همانطور که اشاره شد، لازم است تا برنامه های تمیز کردن و شستشوی قفس را به صورت منظم اجرا کنید. به عنوان مثال، شستن ظروف آب خوری و دان خوری پرنده، از مهم ترین اقدامات در نظافت قفس پرنده است. البته این کار ساده ای است و اگر به پرنده خود علاقه مند هستید، باید آن را هر روز انجام دهید.

ابتدا باید ظروف غذا و آب پرنده را با آب گرم و مواد شوینده رقیق، به خوبی بشویید. توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن ظروف در قفس، اجازه دهید تا دمای اتاق خشک شود. ضمن آنکه می توانید از دستمالی تمیز برای خشک کردن ظروف استفاده کنید.

در صورتی که آب خوری و دان خوری پرنده به موقع و کامل تمیز نشود، می تواند باعث ایجاد و رشد آلودگی در آن ها شده و به سرعت سلامتی آن ها را به خطر بیاندازد. توجه داشته باشید که در کنار ظروف غذا و آب پرنده خود، تمامی لوازم سرگرمی را که در اختیارش قرار دادید را نیز به صورت کامل بشویید.

شستن توری و سینی قفس

صفحات پلاستیکی و توری کف قفس، از دیگر بخش هایی هستند که به سرعت آلوده شده و نیاز به نظافت روزانه دارند. برای نظافت صحیح قفس پرنده، باید هر روز این بخش ها را از قفس خارج کرده و آن ها را با مایع شوینده رقیقی بشویید.

شستن توری و سینی قفس - چیکن دیوایس

برخی از پرورش دهندگان پرندگان زینتی برای آنکه زمان کمتری را برای نظافت کف قفس به کار ببرند، از پوشش هایی مانند نایلون یا روزنامه در کف قفس استفاده می کنند. به شکلی که در پایان هر روز، با برداشتن این پوشش ها از کف قفس، کار تمیزکاری این بخش را بسیار ساده تر می کنند.

می توانید برای آنکه پرنده شما اطراف قفس را کمتر کثیف کند، از محافظ قفس استفاده کنید. در غیر اینصورت می بایست در برنامه روزانه نظافت قفس، جارو کردن اطراف قفس را نیز در نظر بگیرید. این موضوع می تواند در حفظ سلامت پرنده نقش موثری داشته باشد.

روش ضد عفونی کردن قفس پرندگان

پیش از این اشاره شد که نظافت صحیح قفس پرنده می تواند در سلامتی آن موثر باشد. از جمله اقداماتی که باید برای تمیز کردن قفس به کار ببرید ضدعفونی کردن آن است. برخی از پرندگان به سرعت در محیط غیر بهداشتی بیمار می شوند.

از طرفی، پرندگانی مانند کاسکو، جویدن میله های قفس را دوست دارند. از همین روست که نظافت دیواره ها و کف قفس می بایست در برنامه های منظم قرار گرفته و در دوره های مناسب با مواد غیر مضر، ضد عفونی شود. این کار به سادگی می تواند انواع آلودگی هایی که در قفس پرنده ایجاد می شود را از بین برده و محیطی تمیز و بهداشتی را برای پرنده شما فراهم کند.

نظافت قفس با بهترین مواد شوینده خانگی

برای نظافت صحیح قفس پرنده، لازم است شستن روزانه آن را در نظر داشته باشید. اما کدام مواد شوینده می تواند بهترین گزینه برای تمیز کردن قفس باشد و تاثیر منفی بر سلامت پرنده نداشته باشد؟ شما می توانید برای خرید مواد ضد عفونی کننده، به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و با دریافت راهنمایی های لازم در این خصوص، ماده ای موثر را خریداری نمایید.

نظافت قفس با بهترین مواد شوینده خانگی - ای آی جی شاپ

اما اگر ترجیح می دهید تا از مواد شستشوی خانگی و طبیعی استفاده کنید، به شما استفاده از ترکیب محلول سرکه، لیمو ترش، جوش شیرین و نمک را پیشنهاد می دهیم. با کمک این محصول، به سادگی خواهید توانست با کمترین هزینه، بهترین عملکرد ضد عفونی کننده را برای قفس پرنده خود داشته باشید.

شما می توانید پس از آنکه تمامی وسایل قفس را (از قبیل ظروف دانخوری و آبخوری) از آن خارج کردید، با کمک یک اسفنج، موادی را که تهیه کردید به تمامی بخش های قفس بکشید. این روش نه تنها آلودگی ها را از بین می برد، بلکه از رشد قارچ یا باکتری نیز جلوگیری میکند.

ممکن است برای تمیز کردن بخش هایی از میله های قفس، نیاز به یک برس نرم داشته باشید تا تمامی قسمت های قفس را به محلول آغشته نمایید. این کار را با حوصله و دقت انجام دهید تا خیالتان از تمیز بودن قفس راحت شده و مطمئن باشید که هیچ بیماری پرنده شما را تهدید نخواهد کرد.

نظافت دوره ای قفس پرندگان در هر ماه

حال که به خوبی آموختید روزانه برای نظافت صحیح قفس پرنده چه کارهایی باید انجام دهید، اکنون به نظافت های لازم در هر ماه می رسیم. اگر تمیز کردن روزانه قفس به خوبی و کامل انجام شود، برای نظافت های ماهانه کار چندانی نخواهید داشت.

در این بخش از برنامه نظافت قفس پرنده ، باید تمامی لوازم قفس را بشویید. لوازمی مانند چوب های نشیمنگاه، ظروف غذا و آب، اسباب بازی و دیگر لوازمی که در اختیار پرنده است را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و سپس ظرف در نظر گرفته شده را با آب گرم پر کنید.

اجازه دهید کمی در آب گرم وان یا ظرف باقی بماند. سپس در انتهای کار، ظروف و وسایل پرنده را یک به یک از ظرف یا وان خارج کرده و با آب جاری شیر بشویید. از طرفی دیگر، با فشار آب مناسب، تمامی بخش های قفس از قبیل میله ها و کف را شستشو دهید.

می توانید برای اطمینان بیشتر از تمیز شدن قفس، از مواد شوینده نیز استفاده کنید. نکته مهم آن است که بتوانید تمامی بخش ها از قبیل محل اتصال میله های و کف را به خوبی تمیز کنید. این مناطق محل انباشت آلودگی و قارچ هستند که در برنامه های نظافت ماهانه باید به خوبی شسته شوند.

در انتهای کار پس از تمیز کردن کامل قفس، اجازه دهید تا به خوبی در هوای محیط خشک شده و لوازم و ظروف آبخوری و دانخوری را در سرجایش برگردانید. این اجازه می دهد تا پرنده شما در محیطی سالم و خشک زندگی کند.

جمع بندی

در این متن از چیکن دیوایس نظافت صحیح قفس پرنده به صورت روزانه و ماهانه آموزش داده شد. اگر فکر می کنید که برای نظافت صحیح قفس پرنده فرصت ندارید، این نکته را در نظر بگیرید که برخورداری از محیطی تمیز، حق حیوان خانگی شماست. شما می توانید با صرف زمان کوتاهی در روز، نظافت قفس پرنده زیبای خود را تامین کنید. این یک برنامه ساده است که می توانید از ابتلای پرنده زینتی شما به بیماری های مختلف جلوگیری کند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس