تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی به صورت عملی

نکات مهم برای تشخیص سن و جنسیت عروس هلندی

عروس هلندی یکی از پرنده های باهوش و قابل پرورش در خانه است که زادگاه آن ها کشور استرالیا است اما در هر جایی از این کره خاکی می توان گونه های مختلف عروس هلندی را یافت. آنها معمولا در ترکیب های رنگی خاکستری ، زرد ، سفید، گلباقالی ، حنایی و… وجود دارند.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» قابلیت جوجه کشی از تخم عروس هلندی
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

اگر شما هم قصد پرورش عروس هلندی را داشته باشید حتما در قدم اول  می خواهید از سن و جنسیت پرنده مطلع شوید تا با به دست آوردن این اطلاعات پرنده ای جوان و سالم خریداری کنید و در انتخاب جفت نر و ماده نیز مهارت کافی نیز به دست آورید.

در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس می خواهیم با زبانی ساده شما را با ترفندهای شناخت سن و جنسیت عروس هلندی آشنا کنیم با ادامه این مطلب همراه باشید. هم چنین اگر علاقه مند به آشنایی با سایر پرنده های زینتی هستید می توانید مقاله انتخاب بهترین پرنده خانگی را مطالعه فرمایید. 

نکات مهم قبل از خرید عروس هلندی 

قبل از پرداخت به نشانه های تشخیص عروس هلندی ، لازم است شما را با نکاتی قبل از خرید این پرنده زینتی آشنا کنیم، لذا اگر قصد خرید دارید خواندن این نکات بسیار کمک کننده خواهد بود :

نکات مهم قبل از خرید عروس هلندیالف – عروس هلندی یک پرنده حساس است  که نیاز به توجه صاحبش دارد، اگر می خواهید عروس هلندی را برای آموزش و یاد دادن ترفند به او خریداری کنید، حتما باید روزانه چند ساعت از وقت خود را صرف آموزش و سرگرم نمودن پرنده بکنید.

ب – اگر می خواهید صرفا یک پرنده خانگی داشته باشید که پنجره اتاق شما خالی نباشد و جنبه تزیینی برای شما دارد، حتما عروس هلندی ها را به صورت جفت خریداری کنید، چون عروس هلندی تنها در صورتی که مورد بی توجهی قرار بگیرد به مرور زمان افسرده خواهد شد.

ج – حتما از پرورش دهنده و یا فروشنده های معتبر و یا دارای سابقه خوب خرید خود را انجام دهید زیرا به احتمال زیاد اطلاعات واقعی از سن و جنسیت عروس هلندی را به شما خواهد گفت.

د – به سالم یا بیمار بودن پرنده توجه کنید، پرنده هایی که پرهای خود را پف می کنند و گوشه گیر هستند و یا اسهال دارند و یا پرهای پژمرده و ژولیده دارند، به احتمال خیلی زیادی بیمار خواهد بود. از خرید این پرنده و یا پرنده های نزدیک او خودداری کنید.

تکنیک های تشخیص سن عروس هلندی

یکی از موارد مهم هنگام خرید عروس هلندی توجه به سن آن است چون اگر کسی قصد آموزش عروس هلندی را داشته باشد، حتما باید آن را از سنین ۳ الی ۴ ماهگی خریداری کرده و پرورش دهد چونکه عروس هلندی های پیر و مسن استعداد یادگیری ندارند و از طرفی برای جفت گیری و تخم گذاری نیز مناسب نخواهند بود.

برخی از فروشندگان از ناآگاهی خریدار سوء استفاده می کنند و عروس های هلندی های بالغ و مسن را به جای پرنده های جوان به آنها می فروشند، همانطور که گفت پرنده های مسن برای آموزش و یادگیری اصلا مناسب نیستند و ممکن است تخمگذار های خوبی هم نباشند. نکات زیر در تشخیص سن عروس هلندی کمک کننده خواهند بود:

🅐 تشخیص سن از طریق بینی :

معمولا پرنده های جوان که بین ۲ الی ۸ ماه سن دارند، دارای بینی تمیز و بدون ترشح می باشد که حالت برآمدگی بیشتری داشته و رنگی تقریبا صورتی دارد. اما پرنده ها بالغ تر که بین ۹ ماه تا ۱۸ ماه سن دارند، بینی تیره تر دارند  و می توان فلس هایی را بر روی بینی مشاهده کرد. در کل هر چه بر تیرگی بینی افزوده شود، عروس هلندی سن بیشتری خواهد داشت.

معمولا عروس هلندی هایی که بین ۴ تا ۶ سال سن دارند، شاهد کمی ترشح در اطراف بینی پرنده خواهید بود، این ترشحات خطرناک نیستند و همچنان وجود دارند. در عروس هلندی هایی که بین ۶ تا ۹ ماه سن دارند، شاهد از بین رفتن تدریجی بینی خواهید شد که برآمدگی خود را از دست داده است. 

🅑 توجه به نوک پرنده ها :

از طریق توجه به نوک پرنده ها نیز می توان به سن آنها پی برد. معمولا عروس هلندی های مسن دارای نوکی کج تر و بلندتر هستند که باید با قرار دادن کف دریا در اختیار آنها به صاف و کند شدن نوک عروس هلندی ها کمک کنیم. 

🅒 دقت در پاهای عروس هلندی ها :

سومین راه برای تشخیص سن عروس هلندی توجه به پاهای اوست. اگر در هنگام توجه به پاهای عروس هلندی متوجه شفاف و نازک بودن آنها شدید و پرنده ناخن های شفاف و کوتاهی داشت، به احتمال زیاد عروس هلندی تا ۹ ماه سن دارد. 

اگر پای پرنده زبر بود و حالت فلس دار داشت  و ناخن های تیره و بلند تری داشت می توان به این نتیجه رسید که عروس هلندی مورد نظر بین ۱ الی ۲ سال سن دارد. هر چه پاها پوسته پوسته تا باشد و ناخن ها تیره تر باشد، پرنده سن بیشتری خواهد داشت. 

🅓 تشخیص سن از طریق مشاهده رفتار :

عروس هلندی جوان و کم سن بسیار کنجکاو هستند و با گشت و گذار در اطراف سعی در کشف محیط را دارد و در صورتی که دست خود را به سمتش ببرید، امکان حمله بسیار پایین خواهد بود چون هنوز آنطور که باید دفاع از خود را نیاموخته و با خطرات مواجه نشده است، در این حالت می توان گفت که عروس هلندی بین ۲ الی ۷ ماه سن دارد. 

پرنده در سن ۹ ماهگی به بلوغ می رسد و شاهد پرریزی او خواهید بود و با عروس هلندی نر صداهای مختلفی از خود بروز می دهد و با تقلید از صداهای محیط اطراف سعی در ادای آنها دارد، بنابراین اگر پرنده را از سن ۴ ماهگی آموزش دهید در این سن نتیجه کار خود را خواهید دید. 

عروس هلندی هایی که بین ۱ الی ۲ سال سن دارند، با نزدیک بردن دست سمت آنها شما را گاز خواهد گرفت و حالت تهاجمی بیشتری خواهد داشت، البته در صورتی که آموزش دیده باشند، ممکن است این عمل را انجام ندهند. 

عروس هلندی های ۲ تا ۵ ساله بیشترین رشد را دارند و پرهایی زیبا و رنگارنگ را خواهند داشت و از سن ۷ سالگی به بعد شاهد کاهش رشد و کاهش تحرک پرنده خواهیم بود. عروس هلندی هایی که تمایلی به بازی و کنجکاوی ندارند و مدام گوشه نشین و افسرده هستند، بین ۹ تا ۱۱ سال سن دارند. 

عروس هلندی هایی که بیشتر از ۱۱ سال سن دارند کمتر به آرایش پرهای خود می رسند و معمولا پرهای خود را به حالت ژولیده و کثیف باقی می گذارند و تمایل خیلی کمی به بازی و آواز خواندن دارند. 

🅔 توجه به دم جوجه ها :

پرنده های جوان مخصوصا نابالغ دمی کوتاه دارند و در صورتی که به دم آنها دست بزنید متوجه نرم و ظریف بودن پرهای دم خواهید شد. اما عروس هلندی با رسیدن به سن بلوغ دچار پرریزی شده و پرهای جدیدی رشد می کنند که کلفت و ضخیم هستند. 

روش های تشخیص جنسیت عروس هلندی 

پس از شناسایی و انتخاب جوجه عروس مورد نظر خود حالا نوبت به تشخیص جنس آن خواهد رسید. باز هم تاکید می شود اگر می خواهید به عروس هلندی خود سخن گفتن و ترفند یاد دهید باید حتما جنس نر را خریداری کنید و باید بین ۴ الی ۶ ماه سن داشته باشد.

روش های تشخیص جنسیت عروس هلندی در صورت خرید عروس هلندی به صورت جفت نر و ماده ، قطعا در آموزش آنها موفق نخواهید بود چون عروس هلندی ها بیشتر از شما به جفتش توجه خواهد کرد.  نکات زیر در تشخیص نر یا ماده بودن عروس هلندی حائز اهمیت هستند :

➊ توجه به دم پرنده ها 

از طریق توجه به دم عروس هلندی می توان به نر یا ماده بودن آن پی برد. چونکه دم عروس هلندی ماده دارای هاشورهایی است که در عروس هلندی نر مشاهده نمی شود. اگر به قسمت زیرین دم عروس هلندی ماده توجه کنید، متوجه هاشورها و خط هایی بر روی دم او خواهید شد. 

➋ توجه به صدای عروس هلندی

یکی دیگر از معیارهای مهم جهت تشخیص نر و ماده بودن عروس هلندی توجه به صدای آنهاست که معمولا بعد از سن بلوغ قابل تشخیص است. بعد از شش ماهگی و وارد شدن پرنده ها به دوره بلوغ متوجه تغییر صدا و آواز خواندن های پرنده نر خواهید شد، اما پرنده ماده همچنان به جیک جیک های کودکانه خود ادامه خواهد داد. 

➌ لمس استخوان لگن پرنده 

این روش تقریبا برای تمامی پرنده ها کاربرد دارد. کافیست پرنده را به پشت در کف دست خود قرار دهید و با انگشت های شست و اشاره سر پرنده را بگیرید تا گاز نگیرد. سپس استخوان بین دو پای پرنده رو لمس کنید، در صورتی که لگن عروس هلندی از هم فاصله داشته باشد پرنده ماده است، اما در صورت نزدیک بودن استخوان های لگن به هم می توان گفت که پرنده نر است. 

➍ توجه به فاصله بین پاها

معمولا فاصله پاهای عروس هلندی ماده بیشتر از عروس نر است و در صورتی که پرنده ماده بر روی میله نشیمن بنشیند، شکم خود را به میله نزدیک می کند، اما پرنده نر کاملا صاف و محکم بر روی میله قرار می گیرد.

➎ دقت درتاج پرنده

معمولا تاج عروس هلندی صاف و یکدست است و به سمت بالا کشیده شده است، اما تاج عروس هلندی ماده حالتی پخش شده دارد و پرهای آن کوتاه تر از پرهای تاج عروس نر است. 

➏ توجه به شکل سینه

اگر به سینه عروس هلندی نر دست بزنید، متوجه صاف و یکدست بودن شکل سینه از گردن تا زیر شکم خواهید شد، اما فرم سینه پرنده های ماده دارای حالت فرو رفتگی می باشد و به دو قسمت تقسیم شده است. 

➐ توجه به رفتارهای فصل جفت گیری عروس هلندی

در صورتی که پرنده ها به سن بلوغ رسیده باشند و در فصل جفت گیری قرار بگیرند، متوجه رفتارها و تحرکات خاصی از سوی پرنده نر خواهید بود، در حالی که پرنده ماده هم چنان بی تحرک خواهد ماند. به عنوان مثال پرنده نر مدام آواز می خواند و بال های خود را به سمت پایین می کشد و با حرکت کردن در اطراف پرنده ماده ، سعی در جلب توجه او دارد. 

➑ پرنده نر بازیگوش و کنجکاو است

اگر به رفتارهای پرنده ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد پرنده هایی که مدام به این طرف و آن طرف می روند و سعی در کشف محیط اطراف را دارند و دائما آواز می خوانند، پرنده نر است و حالتی شجاعانه و نترس دارند. 

چه روش هایی برای تشخیص جنسیت عروس هلندی وجود دارد؟

به طور کلی از طریق توجه به صدا، پرها و رفتارهای پرنده می توان به نر یا ماده بودن آن پی برد که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

چطور می توان سن عروس هلندی را تشخیص داد؟

از طریق توجه به پاها، بینی، رفتارها، ناخن ها و پرهای پرنده می توان سن آنها را تشخیص داد که آموزش های کامل در این مقاله وجود دارد.

کدام عروس هلندی برای آموزش مناسب است؟

تمامی نژادهای عروس هلندی ها هوش بالایی دارند، اما برای انتخاب عروس هلندی حتما باید جنس نر را انتخاب کنید که به سن بلوغ نرسیده باشد و حتما باید به صورت تنها باشد چون در صورت جفت بودن پرنده ها امکان آموزش وجود نخواهد داشت.

حرف آخر :

در این نوشته به نکات مهم و عملی جهت تشخیص جنسیت و سن عروس هلندی پرداخته شد، در صورتی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه به دست بیاورید به راحتی می توانید با پرورش و خرید و فروش عروس هلندی و پرنده های زینتی به درآمد خوبی برسید و یا اینکه دیگران را در این امر راهنمایی کنید. در صورتی که سوال یا پیشنهادی دارید، از طریق قسمت ارسال نظرات پایین صفحه می توانی با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۶۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من یک عروس هلندی دارم نمی دونم نر هست یا ماده از نظر سر نر هست از نظر دم ماده چیکار کنم ؟دو ماهش هست

    1. سلام محمد امین جان
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیت آزمایش پر هست
      که باید مراجعه کنی دامپزشکی برات انجام بدن

  2. سلام من ی عروس هلندی ماده دارم تقریبا ۸ماهشه داره پرهایه خودشو میکنه و یکم از پرش خون اومده چیکار کنم ؟؟؟

    1. سلام محمد
      پر کنی یه عرضه ی روانی هست و می تونه ناشی از استرس، بیماری، شرایط محیطی نامناسب، تغذیه ی نامناسب،
      عدم برقراری ارتباط و تنهایی اتفاق بیفته
      برای همین باید سعی کنی علتشو شناسایی کنی
      ببینی رژیم غذاییش چیه؟
      روزانه چقدر باهاش حرف میزنی یا بازی می کنی؟
      کجا نگهداریش میکنی؟ علامی از بیماری داره یا نه؟

  3. سلام من یک عروس هلندی دارم مادست . یه هفته ایی هست توخودشه مثل قبل نیست پراش هم چندتا ریخته .مریض شده یا میمیره جوش میزنم نمیدونم چشه و چکاکنم

    1. سلام محسن
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  4. سلام من ۲تا عروس هلندی دارم امکان دارد عکس بفرستم شما تشخیص بدهید نر و ماده بودن اینها را ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص نر و ماده بودنشون باید تست پر گرفته بشه ازشون که باید مراجعه کنی به دامپزشک
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره

  5. سلام من دوتا عروس هلندی دارم یکیش خاکستری بسیار بازیگوش جنسیتش هنوز مشخص نبود ولی اون‌یکی مادس و ۲۴ ساعت تاجش بالاس هر عروسی که کنارش می زارم یا پاهاشو گاز میگیره یا حمله میکنه بهش خاکستری فرار کردش برای اینکه تنها نمونه دوتا دیگه گرفتم هنوز نمیتونن دونه بخورن اولش آمد کنارشون یع نگاه کرد بعد شروع به دعوا کردن کردش تا حالا ۶ تا عروس گرفتم انداختم کنارش با هیچ کدوم راه نمی یاد معنی این رفتارش چیه؟؟چیکار باید کنم؟؟

    1. نباید بندازی کنارش
      باید بذاریش تو یه قفس جدا تا به حضور هم عادت کنن
      بعد که شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن بذاریشون پیش هم
      وگرنه به خاطر حس قلمروطلبی به هم آسیب میزنن

  6. سلام.یک جفت عروس هلندی گرفتم که به گفته فروشنده ۳ ماه دارن ولی نمیدونم چرا شروع یه جفت گیری کردن؟ایا عادیه یا سنشون بیشتره؟

    1. سلام عزیز دل
      عروس هلندی ها غالبا بعد از ۹ ماهگی شروع به جفتگیری میکنن ! ۳ ماهه یعنی جوجست اصلا از قیافش معلوم میشه که جوجست

        1. اینجور مسائل رو نمیشه قطعی گفت همه چیز بستگی به شیوه نگهداری شما داره

  7. سلام ببخشید دوتا عروس هلندی دارم که یکیش طوسی هست نزدیک ۱ ماه میشه که خریدمشون هردوتون وحشی بودن اما طوسی دستی شده پر دمش همش کامله اما تازه داره تاج در می یاره و رنگ صورتش از طوسی به زرد داره میره وقتی خریدشان گفت جوجس هنوز جنسیتش رو نمیدونه و حتی سنش هم نگفت اطلاعاتتون رو خوندم ولی نتونستم تشخیص بدم نه سنشون رو نه جنسیتش رو اینم بگم واقعا بازیگوشه و بعضی موقه ها که نمیخواد بیاد رو دست الکی دهنش رو باز میکنه به حالت گاز ولی تاحالا گاز محکم نگرفته و نمیدونم انگار میخواد صحبت کنه ریز خونی میکنه میشه گفت زیر ۷ ماه ؟؟!!

    1. سلام آوا
      برای تشخیص جنسیت از روی ظاهر پرنده باید به سن بلوغ رسیده باشه
      و یا اینکه ببری ازش یه آزمایش پر بگیرن تا دقیق تر مشخص بشه
      برای سنشم به پاهاش، دمش، شکل تاجش، صداش و رفتارش دقت کن
      این طوری میتونی تشخیص بدی

  8. سلام
    یه جفت عروس دارم از وقتی جفت ماده رو خریدم تو یه قفس بودن اولش گاهی بهم میزدن ولی الان کاری بهم دیگ نداره تقریبا ۴ ماه میشه لانه هم گذاشتم براشون ولی اصلا جفت گیری و سراغ لانه نمیرن باید چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده
      باید جدیده رو میذاشتی تو قفس جدا به مححض اینکه شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن میذاشتیشون پیش هم
      بهتره یه جفت دیگه تهیه کنی

  9. سلام عیدتون مبارک
    من ی عروس هلندی دارم هنوز پرهای کمر و زیر بالش در نیومده میخواستم بدونم چقد سن داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      سال نو شما هم مبارک
      عروس هلندی توی سن سه هفتگی رشد پرهاش کامل میشه
      اگه پر نداره یعنی کمتر از سه هفتشه

  10. سلام من یک عروس هلندی خریدم هم بازی گوشه هم بعضی اوقات میر یجا میشینع دقیقا نمیدونم چن وقتشه ولی از کسی که خریدم میگفت ۴ماهش دقیق نمیدونم

    1. خب چه علائمی نشون میده به جز اون؟
      بی حاله؟ غذا نمیخوره؟ رنگ فضله ش عوض شده؟

      1. سلام من دو تا عروس هلندی دارم ۴ ماهه از یه پدر مادر فکر میکنم جفتشون نر هستن چطور میشه خودم تشخیص بدم

        1. سلام دوست عزیز
          همه ی موارد توی مقاله گفته شدن
          ولی بهترین و دقیق ترین راهکار اینه که ببری یه آزمایش پر ازش بگیرن تا مشخص بشه

  11. سلام ببخشید دوباره مزاحم میشم پرنده۳ماهه برای جفت گیری زودنیست میشه بیشتر توضیح دهیدازمایش پرکه می گین چطوری

    1. سلام دوست عزیز
      بله زوده پرنده توی سه ماهگی آمادگی لازم برای جفت گیری و تخم گذاری رو نداره
      اگه انجام بده بدنش به شدت ضعیف میشه
      بهترین سن برای جفت گیری یک سالگی هست
      اونو باید ببری دامپزشک میان از پرهای فولیکول دار تست DNA میگیرن جنسیت دقیقش مشخص میشه

  12. سلام ببخشید یک عروس هلندی نر۲ساله دارم یک نردیگه هم خریدم ۳ماهه نر اولی همش نا دومی رابه قصت جفت گیری دنبال میکنه می خوام ببینم دومی ماده است اگرماده باشد برای جفت گیری زودنیست متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص دقیق جنسیت باید آزمایش پر بگیرن ازشون
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره

  13. سلام ببخشیدمن یک عروس ۲ساله دارم نرجدیدن یک عروس نردیگه خریدم عروس اولی همش دوست داره با دومی جفت گیری کنه به نطرشمادومی ماده است اگرماده است جفت گیری زودنیست

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیت پرنده آزمایش خون هست
      نتیجه ی دقیق تری هم میده
      دو تا پرنده ی هم جنس می تونن با هم جفت بشن ولی هیچوقت تمایل به جفت گیری با هم پیدا نمی کنن
      این اتفاق خیلی نادره
      ممکنه ماده باشه
      اگه پرنده به سن بلوغ رسیده باشه اتفاقی نمیفته

  14. سلام من یه عروس ماده بالغ دارم تازه براش جفت گرفتم وعروس ماده هی تاجشو میکنه تو دهنش و نوکشم این نشونه جفت خوردنشونه

    1. سلام دوست عزیز
      آره اینا نشون میده که جفت شدن
      جای نگرانی نیست

  15. سلام من یه عروس از بیرون گرفتم دستی نیست ولی دونه و آب میخوره و کنجکاوی زیاد داره با توجه به متن بالا نره و بالغ اگر قبلاً جفت بوده الان ماده براش بخرم جفت میشن؟
    و ماده ی چند ماهه براش بخرم ؟
    روز چندم میتونم از قفس بیرون بیارمش؟
    وقتی آوردمش خیلی گرسنه و تشنه بود و سردش هم بود الان همه ی مشکلات رفع شده پسر حال هست .
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      برای دستی کردنش مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی
      باید هر دو تا بالای یک سال باشن و بهتره ماده از از نر کوچیک تر باشه
      بله جفت میشن ولی باید اول بذاریشون تو دو تا قفس جدا تا به حضور هم عادت کنن بعدش که شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن بذاریشون پیش هم تا جفت بشن
      چون پرنده ای که جدید می خری هنوز به شرایط زندگی جدیدش عادت نداره بهتره زیاد باهاش کاری نداشته باشی یعنی دستکاریش نکنی چون استرس میگیره
      هرروز یه مدت براشون لازمه تا بیرون از قفس باشن ولی باید مراقبشون باشی

  16. سلام خسته نباشید . پرنده ما تمام علائم نر بودن داره و الان شش ماهش هست . ولی دم اش مثل پرنده ماده میمونه آیا ممکنه ماده باشه؟ ولی به جز دم هیچ شباهتی به ماده بودن نداره و حرف میزنه کارای ریتم دار انجام میده………….

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هست
      تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاست

    2. سلام عیدتون مبارک
      یه عروس دارم تقریبا ۱ ماه پیش خریدم سرما خرده بود بردم دکتر دارو داد خوب شده بود تا چند وقت پیش سفر مینداختیم بالا پایین میکرد بیاد غدا بخره برنج میخود تخم مرغ زرده میخود الا چند روز هست تو قفس بیشتر وقت چرت میزنه زیاد میلی نداره فقط دونه میخورد شاداب نیست بیاد چیکار کنم؟

      1. سلام امید عزیز
        سال نوی شما هم مبارک
        برای سرماخوردگی کافی بود محیط نگهداری رو گرم کنی
        و برای درمان از دمنوش بابونه سرد شده به اندازه ۴ قطره به مدت ۵ روز بدی
        برنج هم نباید میدادی
        برای حل مشکلی که پیش اومده عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان هرکدوم دو سر بطری باهم مخلوط کن از این ترکیب هم به مدت ۵ روز ۴ قطره بده و قطع کن
        چک کن ببین فضلش تغییر رنگ پیدا کرده؟

  17. سلام من ۳ روز یه جوجه عروس لوتینو خریدم آوردم جوجه خیلی آروم اصلا نه صدایی در میاره نه زیاد حرکت میکنه همش تو خودشه فقط بزور یکی دوبار گاز میگیره بعد همینجوری ساکت وای میسته باید چکار کنم

    1. سلام دوستعزیز
      این رفتارش به این خاطره که تازه خریدیش محیط زندگیش و شرایطش عوض شده و به این تغییرات عادت نداره
      برای همین دچار استرس شده
      حداقل دو هفته زمان نیازه تا سازگار بشه
      جای نگرانی نیس

    1. سلام خسته نباشید من تازه یه جوجه عروس لوتینو خریدم گفتن ۴ ماه آوردم خونه دو سه روز خیلی آروم و ساکت اصلا نه صدایی داره نه حرکتی خیلی آروم باید چکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        چون تازه خریدیش برای همین به محیط زندگی جدید و شرایط جدیدش عادت نداره و دچار استرس شده
        حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
        تو این مدت باید یه محیط اروم براش فراهم کنی به بهداشت و تغذیه ش برسی و کاری نکنی که استرسش بیشترشه

  18. سلام مجدد من عروسم یکم دستی شده یعنی میا رو دستمون تا بیاریمش بیرون.. ولی اصلا نمیذاره دستمون رو سمتش ببریم برای نازکردنش.. اصلا زود جبهه میگیره برای گاز گرفتن

    1. یکم زمان می بره تا عادت کنه
      باید صبر و حوصله ی کافیی داشته باشی تا بهت عادت کنه
      بهش استرس وارد نکن

  19. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید سن عروس هلندی از چه طریقی میشه فهمید
    از روی لکه های رو گونه میشه تشخیص داد
    چون من عروس هلندی لوتینو دارم دور گونه هاش خال های زرد رنگ پخش شده
    سنش زیاد به نظرتون؟

    1. سلام دوست عزیز
      اینا سوای نژادش گفته شدن
      یعنی راه های تشخیص سن درمورد همه ی نژادها صدق می کنه و از روی ظاهر فقط با همین موارد میشه تشخیص داد

  20. سلام وقتتون بخیر
    تشخیص سن عروس هلندی لوتینو بر چه اساس میشه تشخیص داد؟
    از روی خال های روی گونه عروس هلندی سنش میشه تشخیص داد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببرید دامپزشک از طریق آزمایش خون مشخص میشه

  21. سلام وقتتون بخیر.. من دیروز یه عروس هلندی خریدم گفتن ۲ماه و نیم سنش هست.. ولی نمیدونم چرا خودمون احساس میکنیم بزرگتره!!
    و هم اینکه میخواستیم یکم بیاریمش بیرون گاز میگیره حیلی

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش برای همین به محیط و ادمای جدید عادت نکرده
      باید بهش استرس وارد نکنی تا با شرایط جدیدش سازگار بشه و این ممکنه یه مدت طول بکشه میتونی برای کاهش دو قطره گلاب بچکونی تو دهنش
      مقاله ای که برات لینک میدم رو مطالعه کن
      آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی
      سنشم طبق مواردی که تو مقاله گفته شده می تونی تا حدودی تشخیص بدی ولی سن دقیقشو باید فروشنده بگه

  22. سلام
    عروس هلندی من غزل سراست گاهی ترانه هم می خونه ولی من می خوام از اشعار شمس و عطار نیشابوری یاد بگیره. نمیدونم چه باید کرد

    1. سلام دوست عزیز
      میگی چند بیتم از پروین اعتصامی سرودن کنه برات فیض ببریم

      1. دوتا عروس دارم نره ماده معلوم نیستن هر کس ی جوابی میدن الان تحم کردن ماده جیغ میزنه چکارکنم

        1. سلام رها جان
          ببین بیحال که نیس
          کف قفس نمیشینه؟؟
          نفس نفس که نمیزنه

  23. سلام من یک جوجه عروس ۵۵ روزه دارم تقریبا و آب میخوره کامل از طرفش ولی هنوز سرلاک میخوره و زیاد ارزن نمیخوره و زمانی که دونه برمیداره نمیتونه بخوره و فعلا هنوز سرلاک میخوره خواستم ببینم بهش سرلاک بدم هنوز یا بزارم کم کم دونخور شه

    1. سلام دوست عزیز
      در ابتدا باید نرم خورش کنی مثلا با تخم مرغ یا هویج بعد اقدام به دادن دان کنی

  24. سلام خوبین من یدونه عروس هلندی نر دارم سخنگو و رام هستش براش می‌خوام یدونه ماده بگیرم میترسم وقتی بگیرم حرف نزنه یا وحشی بشه

    1. سلام دوست عزیز
      اکثرا پرنده هایی که رام و دستی شدن به سختی جفت میشن و جفت شدنشون مساوی با وحشی شدنشون هس

        1. از قبل سخنگو شده باشه مشکلی پیش نمیاد
          نه اگه قصد داری باهم سخنگو کنی چون توجهش به جفتش معطوف میشه به سختی حرف خواهد زد

        2. از قبل سخنگو شده باشه مشکلی پیش نمیاد
          نه اگه قصد داری باهم سخنگو کنی چون توجهش به جفتش معطوف میشه به سختی حرف خواهد زد….

        3. از قبل سخنگو شده باشه مشکلی پیش نمیاد
          نه اگه قصد داری باهم سخنگو کنی چون توجهش به جفتش معطوف میشه به سختی این اتفاق خواهد افتاد

  25. سلام من ی چند روز ی جفت عروس هلندی گرفتم ماده پر های پشت سرش در نیومده ولی مثلا پر های بال هاش در امده بعد با نرش سایزش یکم کوچیک تر ولی میدونم سنش خیلی کم نیست و خیلیم میخوابه حس میکنم مریضه
    جدید هم وقت نره هم خیلی میخوابه به نظر تون مریضه یا طبیعی خیلی هم پف کرده پراش نا مرتبه

  26. سلام عروس من نر مسته ماده سنش کمه ولی جفت گیری کردند بچه میارن

    1. سلام دوست عزیز
      نباید تا قبل از یک سالگی بهشون اجازه ی جفت گیری و تخم گذاری بدی
      چون هنوز به بلوغ کامل نرسیده و ممکنه به خاطر تجربه نداشتن نتونه تخماشو جوجه کنه و یا جوجه هاشو بزرگ کنه

  27. سلام وقتتون بخیر یک جفت عروس دارم که بعد از چند بار جفت گیری و تخم گذاری هر چهار تا تخم اون نطفه نداشت و به نظر من نر یکمی مسن هست چون پوست پاها بسیارچروک و تاج هم خیلی بلنده ولی با هم خوبن امشب یک عروس نر دیگه اوردم یکساله تقریبا مسته و هی میره روی قفس جفت و اواز میخونه و پرنده ماده هم یک جورایی علاقه از خودش نشون میده به نظرتون میتونم پرنده ماده رو با این نر جدید جفت کنم چون طبق چیزی که فروشنده گفت ماده دو سال و نیم سن داره و این نر که من اوردم یکساله برا جفت زدن مشکلی نداره
    به جاش نر که از قبل جفت بوده رو بر میدارم میذارم تو یک قفس دیگه و یک جوجه عروس میارم تا تنها نباشه

  28. سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفیدتون.من یه عروس دارم ب گفته فروشنده مادس.اما پر های طوسی ی دست با کله زرد و لپ نارنجی پررنگ.اما ب شدت ساکت.میخواستم بدونم مادس یا نر

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تعیین جنسیت ازمایش خون هست و تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاس

  29. سلام عروس هلندی دوماه یا سه ماه باشه میشه فهمید نر هست یا ماده هاشور گفتین داره
    دوماه باشه صداش درمیاد یانه

  30. سلام یه عروس هلندی پنج ماه خریدم نخون پاهاش یه کم شولن خوب میشن در ماه های آینده

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم

  31. سلام خسته نباشید
    خواستم ببینم از دوران جوجگی و سرلاک و پیش مادر میشه از رفتار عروس هلندی فهمید که نر هست یا ماده و اینکه عروس لوتینو بیشتر نر میشه یا خاکستری

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست

      1. خب آیا امکان هیچ جوره تشخیص در دوران سرلاکی به جز آزمایش هست یا ن
        تشخیص حدودی

        1. اونموقع باید اکتفا کنی به نوشته های این مقاله که اونم تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاست

  32. سلام وقتتون بخیر من یه عروس دارم ۲ هفته خریدم اول که تو قفس بود بهتر بود آوردمش بیرون سرش خورد به در دیوار دوباره کردمش قفس یه جا میمونه چشماشو باز بسته میکنه چی شده باید چیکار کنم نگرانم آیا مشکلی پیش امده؟

    1. سلام دوست عزیز
      ضربه ای که بهش وارد شده شدید بوده
      امکان خونریزی داخلی هم وجود داره سریع ببر دامپزشک

      1. سلام من امیرحسین هستم مشکی نداره چون به شما ادت نکرده پنج روز بهتون ادت میکنه با شمادوست میشه

  33. سلام من یه عروس هلندی دارم وحشی بود آوردمش بیرون از قفس پرواز کرد خورد به در دیوار بعد افتاد روی زمین بعد دوباره گرفتمش بعد چند دقیقه دیگه همین کار رو کرد بعد کردمش تو قفس میخواستم بدونم مشکلی براش پیش نیومده کردمش تو قفس چشماشو باز و بسته میکنه و تا دستتو نبری طرفش تکون نمیخوره مشکلی براش پیش نیومده راستی تا میگرفتیش گاز میگرفت اما الان میگیریش همین جوری میمونه چیزیش شده

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد شده و به شدت ترسیده
      بهش دو قطره گلاب طبیعی بده بخوره

      1. سلام من یه عروس هلندی خریدم
        خیلی پرکنی می‌کنه و خیلی هم وقتی پلک می‌زنه سرشو تکون میده

        از

        1. سلام سما جان
          این به شدت پرخاشگر شده
          دلیلش هم میتونه بیماری، استرس، تغذیه نامناسب و …
          بهتره ببری دامپزشک تا علت اصلی ریشه یابی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس