دلایل چاقی در عروس هلندی

آیا عروس هلندی شما چاق شده است؟ نگرانید با اضافه وزن زیاد پرنده شما به بیماری های دیگری مبتلا شود؟ از روش های کاهش وزن عروس هلندی مطلع نیستید؟ راهکاری برای درمان چاقی عروس هلندی می خواهید؟ با ما تا انتهای این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا در خصوص چاقی عروس هلندی و راه های از بین بردن آن مطالب مختلفی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

علت چاقی عروس هلندی 

دلایل مختلفی منجر به چاقی در عروس هلندی شده که همین امر در اکثر مواقع سبب بروز مشکلات دیگر در زندگی پرنده می شود این دلایل عبارتند از…

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب - چیکن دیوایس

تغذیه سرشار از دانه های پرچرب مثل شاهدانه، تخم آفتابگردان، دانه کتان و… در رژیم غذایی عروس هلندی و قرار دادن چیپس، نان، سیب زمینی و… در اختیار پرنده منجر به چاقی پرنده خواهد شد. بدین منظور از جیره غذایی متعادل و مخصوص برای تغذیه عروس هلندی استفاده کنید تا پرنده درگیر مشکلاتی نظیر چاقی نشود. 

دادن غذای بیش از حد

شما به عنوان پرورش دهنده و یا فردی که از عروس هلندی نگهداری می کند باید از دادن غذای زیاد به پرنده در طول روز بپرهیزید.

از آنجا که عروس هلندی توانایی تشخیص مقدار غذای مناسب روزانه برخوردار نیست با ارائه غذای بیش از حد مدام در حال پرخوری خواهد بود همین امر سلامتی پرنده را تهدید کرده و آن دچار چاقی مفرط می شود.

کم تحرکی

اگر اجازه تحرک را به پرنده خود نمی دهید و او برنامه مناسبی برای پرواز در خارج قفس را ندارد به زودی چاق خواهد شد زیرا پرواز کردن به مثابه ورزش کردن برای پرنده است و همین امر سلامتی را برای پرنده به ارمغان می آورد. 

اختلال در سلامتی

اگر پرنده از مواردی نظیر اختلالات متابولیک، بیماری های تیروئید و کبدی رنج می برد و تعادل هورمون های بدنی آن به هم ریخته مستعد ابتلا به چاقی خواهد بود. بنابراین بهتر است برای از بین بردن هرگونه احتمال بیماری چکاپ های دوره ای توسط دامپزشک صورت گیرد تا سلامتی پرنده به خطر نیفتد.

علائم چاقی عروس هلندی 

علائم چاقی عروس هلندی - چیکن دیوایس

چاقی با علائم مختلفی در بدن پرنده نمود پیدا می کند که این نشانه ها عبارتند از…

  1. بالا رفتن وزن عروس هلندی 
  2. انباشت چربی در ران، سینه و شکم عروس هلندی
  3. تنگی نفس 
  4. رشد بی رویه منقار پرنده در اثر کبد چرب
  5. عدم علاقه به پرواز و یا تحرک

خطرات چاقی در عروس هلندی

چاقی مشکلات گوناگونی را در زندگی پرنده ایجاد می کند که این خطرات عبارتند از…

کاهش طول عمر

از آنجایی که چاقی سیستم قلبی و عروقی عروس هلندی را تحت تاثیر قرار میدهد و به سایر اندام های بدنی پرنده فشار وارد می کند خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیماری کبدی و… را افزایش می دهد و در نهایت با ایجاد اختلال در سراسر بدن پرنده منجر به تلف شدن آن خواهد شد. 

مشکلات تنفسی

اگر به همراه افزایش وزن نفس نفس زدن و خس خس در هنگام تنفس پرنده به گوش رسید میتوانید به شروع مشکلات تنفسی در عروس هلندی پی ببرید زیرا پرنده در اثر تجمع چربی در اطراف قفسه سینه قادر به تنفس صحیح نبوده و سیستم تنفسی بدین شکل دچار مشکل می شود.

مشکلات پر و پوست

عروس هلندی هایی که از اضافه وزن رنج می برند اغلب به دلیل کم تحرکی تمایلی به استحمام و آب تنی ندارند به مرور در اثر تحریکات پوستی دچار پرکنی می شوند و به مرور این امر منجر به افزایش استرس در پرنده خواهد شد.

اختلالات گوارشی

یکی دیگر از مشکلاتی که چاقی می تواند زمینه ساز آن در زندگی عروس هلندی باشد مشکلات گوارشی است که در نهایت کبد چرب را برای آنها به ارمغان می آورد زیرا بدن پرنده توانایی مقابله با چربی های بیش از اندازه را ندارد.

کاهش تحرک 

پرنده ای که از اضافه وزن رنج می برد مایل به پرواز و تحرک در داخل قفس نیست و بیشتر به نشستن تمایل پیدا می کند، نشستن زیاد به دلیل اضافه وزن مفاصل و ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار داده و از میزان فعالیت بدنی عروس هلندی می کاهد و آن به یکی زندگی بدون تحرک رغبت نشان می دهد.

افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری ها

سیستم ایمنی پرنده در اثر چاقی به شدت ضعیف می شود و همین امر پرنده را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی، تنفسی و… می کند به همان میزان که سیستم ایمنی پرنده به خطر می افتد توانایی بهبود بیماری نیز در آن به سختی صورت می پذیرد.

چگونه از چاقی عروس هلندی جلوگیری کنیم؟

راه های متفاوتی برای کاهش وزن عروس هلندی وجود دارد که میتوان در این میان به انتخاب رژیم غذایی مناسب به دور از دان های پرکالری و دان های سرشار از چربی اشاره کرد.

برای جلوگیری از دادن غذای زیاد به پرنده با یک دامپزشک مشورت کنید تا مقدار غذای روزانه را بر حسب نوع نیاز پرنده شما معرفی کند.

جایگزین سالمی را برای تغذیه پرنده انتخاب کنید و به جای مواد غذایی پرچرب و شیرین از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

جهت انجام فعالیت بدنی و تحرک روزانه پرنده را ساعاتی بیرون از قفس قرار دهید و در داخل قفس از اسباب بازی های مختلف استفاده کنید تا با آنها مشغول شود.

در اغلب مواقع برای اطلاع از میزان وزن پرنده خود آن را وزن کنید. جهت داشتن نظارت کافی بر روی وزن عروس هلندی معاینات دامپزشک را فراموش نکنید.

سخن آخر 

در این مقاله در رابطه با علت چاقی در عروس هلندی و راهکارهایی برای کاهش وزن آن آورده شده است که شما می توانید با آگاهی کامل نسبت به این موضوع اقدامات خود را برای حفظ سلامتی پرنده خود انجام دهید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید احساس میکنم عروس هلندیم چاق شده تحرک داره سه ماهش هست بیشتر وقتم بیرون قفس هست چیکار کنم چاق نشه ارزن کتان پلت میخوره ولی بیشتر کتان میخوره لازم هست دامپزشک نشون بدم یا نه؟ نمیدونم رژیم غذای چی بدم تخم مرغ نمیخوره ممنون میشم راهنماییم کنید نگرانش هستم

    1. سلام امیر
      روزانه ۳ ساعت بذار بیرون از قفس فعالیت کنه و غذاهای حاوی چربی زیاد رو بهش نده
      کتان خودش چربه و چون زیاد مصرف می کنه برای همین چاق میشه
      براش میوه و سبزی بده می تونی از سیب، پرتغال شیرین، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، هویج، کرفس استفاده کنی
      اکه نخورد می تونی اونارو با میزانی از غذایی که دوس داره قاطی کنی و بهش بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس