علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟

آیا پرنده زینتی شما، با وجود جفتگیری هنوز تخم نگذاشته است ؟ تخم گذاری پرندگان زینتی مانند عروس هلندی، طوطی برزیلی، فنچ ها، مرغ عشق و … پروسه بسیار حساسی دارد. در این دوران، مشکلات زیادی می تواند از تخم گذاری صحیح پرنده جلوگیری کرده و گاه منجر به مرگ آنها شود.

در این مقاله تمامی دلایل عدم تخم گذاری پرنده بعد از جفت گیری و راه های درمان آن آمده است. شما میتوانید با مطالعه این متن، شرایط را برای تخم گذاری پرنده خود فراهم سازید.

مشکل تخم نگذاشتن پرندگان زینتی بعد از جفت گیری

مشکل تخم نگذاشتن پرندگان زینتی بعد از جفت گیری - چیکن دیوایسدر اکثر پرندگان زینتی مانند عروس هلندی، مرغ عشق، فنچ، طوطی برزیلی و قناری، معمولا پرنده ۷ تا ۱۰ روز پس از جفت گیری صحیح، اقدام به تخمگذاری می کند. گاه این تخم گذاری بنا به دلایلی به تاخیر افتاده و باعث نگرانی سرپرست پرنده میگردد.

تخم نگذاشتن عروس هلندی

عروس هلندی ها پرندگانی بسیار حساس بوده و به محض بروز کوچکترین مشکل، دچار استرس می شوند. در دوران استرس، پرنده محیط را برای تخمگذاری امن نمیبیند و از تولید مثل سر باز میزند. از طرف دیگر این پرنده در سن یک و نیم تا دو سالگی به بلوغ جنسی رسیده و پرورش دهندگان قبل از بالغ شدن، آنها را جفت می کنند. این امر علت دیگری برای عدم تخمگذاری پرنده است. مطالعه مقاله جفت انداختن عروس هلندی خالی از لطف نخواهد بود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی از پرندگان زینتی
» کاربر پسند با کارایی آسان
» با آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

تخم نگذاشتن طوطی برزیلی

جنس نر و ماده طوطی برزیلی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و گاه به اشتباه، دو نر یا دو ماده با یکدیگر جفت می خورند. در این صورت امکان نر بودن هر دو پرنده و عدم تخم گذاری آنها بالا می باشد. کمبود کلسیم و ویتامین دی نیز در تخمگذاری پرنده تاثیر زیادی دارد.

عدم تخم گذاری مرغ عشق، فنچ و قناری

عدم تخم گذاری در پرندگان کوچک مانند قناری ها، فنچ ها و مرغ عشق، دلایل زیادی دارد. گاه سرپرست قبل از آماده شدن پرنده برای جفت گیری، آنها را جفت انداخت که این می تواند مشکلاتی را بوجود آورد. کمبود کلسیم در بدن این پرندگان نیز، باعث عدم توانایی در تخمگذاری میشود.

در ادامه دلایل عمده عدم تخمگذاری پرندگان زینتی آمده است.

چرا پرندگان زینتی بعد از جفتگیری تخم نمی گذارند؟

چرا پرندگان زینتی بعد از جفتگیری تخم نمی گذارند؟ - چیکن دیوایستخم گذاری برخی از پرندگان زینتی تا ۳ هفته نیز تاخیر دارد و اگر تاخیر تخمگذاری پرنده، با علائم دیگری همراه نبود، جایی برای نگرانی باقی نمی ماند. در این زمان تنها باید به تقویت پرنده بپردازید. در ادامه این پست از چیکن دیوایس، دلایل تاخیر در تخمگذاری پرندگان زینتی و راه های رفع آن آمده است.

۱- آماده نبودن پرنده نر یا ماده

برای جفت گیری صحیح لازم است تا هر دو جنس، قبل از جفتگیری کاملا آماده باشند. عدم تمایل به جفت گیری در پرنده می تواند باعث تاخیر در تخم گذاری و یا عدم تخم گذاری پرنده ماده گردد. معمولا در جفت گیری قناری ها، پرورش دهنده عجله کرده  قبل از آمادگی کامل، اقدام به جفت انداختن آنها میکند. بهتر است از تغذیه مقوی و گرم در دوران جفت انداختن پرندگان استفاده نمایید.

۲- به بلوغ نرسیدن پرنده ماده

از طرف دیگر، به بلوغ نرسیدن پرندگان نیز، باعث عدم توانایی آن ها در تخمگذاری میشود. لازم است تا برای جفتگیری موفق، پرنده ماده کاملا به بلوغ جنسی رسیده باشد. در صورتی که پرنده نر نیز به بلوغ نرسیده باشد، تخم های تولید شده بدون نطفه خواهند بود. بنابراین لازم است تا هر دو جنس نر و ماده قبل از جفت انداختن بالغ باشند.

۳- عدد تخم گذاری پرنده به دلیل کمبود کلسیم

یکی از اصلی ترین دلایل تاخیر در تخم گذاری پرندگان، نبود کلسیم و ویتامین در جیره غذایی آنها است. کلسیم و پروتئین دو ماده اصلی برای تخم گذاری در پرندگان می باشند؛ کمبود هر کدام از آنها در بدن پرنده منجر به عدم تخم گذاری یا تخمگذاری ناقص پرنده می گردد.

نبود کلسیم میتواند باعث تولید تخم هایی با پوسته نازک شود که اینگونه تخم ها معمولا در لوله تخمگذار پرنده گیر کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند. برای این منظور مقاله راه های تامین کلسیم برای پرندگان را مطالعه نمایید.

لازم است تا قبل از اقدام به جفت گیری پرندگان، میزان کلسیم و ویتامین های مورد نیاز پرنده به طور کامل تامین شوند.

۴- چاقی علت عدم تخم گذاری پرندگان زینتی

اضافه وزن و چاقی پرندگان، تاثیر زیادی بر قدرت باروری آنها دارد. محصور بودن دائمی پرنده در قفس و تغذیه همیشگی از دانه های روغنی، باعث تجمع چربی در اطراف شکم و ناحیه تناسلی آنها میشود.

چاقی علت عدم تخم گذاری پرندگان زینتی - چیکن دیوایسدر پرندگان نر و ماده، چاقی باعث کاهش قدرت باروری شده و همچنین پرنده ماده، به دلیل چربی گرفتن ناحیه تناسلی، توانایی تخم گذاری را ندارد.

لازم است تا محیطی برای پرواز پرنده مهیا کنید و رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات را در اختیار آنها قرار دهید.

۵- عفونت تخمدان در پرندگان

عفونت تخمدان و لوله های تخمگذاری، به دلیل عدم نظافت قفس و جوجه کشی پی در پی از پرنده به وجود می آید. این عفونت باعث جلوگیری از تخمگذاری پرنده یا تولد جوجه های بیمار و ضعیف می گردد. بنابراین بهتر است پرندگان بیمار سریعا توسط دامپزشک معاینه و مداوا شود.

۶- گیر کردن تخم یا تخم پیچ شدن پرنده

کمبود کلسیم، کمبود ویتامین، استرس، بیماری و … در پرندگان زینتی می تواند باعث گیر کردن تخم در شکم پرنده گردد. این نیز میتواند یکی از دلایل اصلی تخم نگذاشتن پرنده باشد.

در صورتی که پرنده بی حال بوده و توانایی تخمگذاری ندارد، مقاله راه های درمان تخم پیچ شدن پرندگان زینتی را مطالعه فرمایید.

۷- جوجه کشی زیاد از جفت

جوجه کشی پی در پی از پرندگان، سبب تضعیف بیش از حد پرنده به خصوص جنس ماده میشود. این امر، با کاهش شدید ویتامین های بدن پرنده، همراه بوده که عدم تخم گذاری و حتی مرگ را برای پرنده شما به دنبال خواهد داشت. شما در صورت تغذیه مقوی و تامین تمام نیاز های پرنده، تنها باید ۴ بار در سال از پرنده جوجه کشی کنید.

جوجه کشی زیاد از جفت - چیکن دیوایسفصل جفت گیری بیشتر پرندگان مانند قناری، عروس هلندی، کوتوله برزیلی و مرغ عشق، معمولا از ابتدای پاییز تا اواخر بهار می باشد. لازم است تا در بین هر تخمگذاری حتما به پرنده یک ماه تا ۵ روز استراحت دهید تا تقویت شود.

۸- تو لک بودن دلیلی بر عدم تخم گذاری پرنده

فصل تابستان برای بیشتر پرندگان، فصل تولک و پرریزی می باشد. در این فصل پرنده توانایی تخمگذاری نداشته و بهتر است تا جفت ها در قفس های جداگانه اما در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در صورت جفت گیری پرنده در این فصل، تخم گذاری صورت نگرفته و یا در ۸۰ در صد مواقع تخم پوچ یا ضعیف تولید میشود.

برای تخم گذاری پرنده چه کنیم ؟

تا کنون تمامی علت های عدم تخمگذاری پرنده در این مقاله از چیکن دیوایس گفته شد، برای رفع این مشکل در ابتدا باید علت اصلی آن را پیدا کرده و رفع کنید.

. در قدم اول، باید به تقویت پرنده بپردازید. قبل از جفت کردن پرنده باید به آنها غذاهای مقوی داده و کلسیم ماده را تامین کنید. برای تامین پروتئین، در هر هفته ۲ تا ۳ بار سفیده تخم مرغ آبپز در اختیار پرنده خود قرار دهید.

. استفاده از شیر بلال، غذای تخم مرغی، انواع سبزیجات، میوه ها و مولتی ویتامین برای تخم گذاری پرنده ضروری است.

. در صورتی که پس از جفت گیری، پرنده قادر به تخم گذاری نمی باشد، ضروری است از قطره کلسیم و کف دریا استفاده کنید.

. به هیچ عنوان لانه و قفس پرنده را جا به جا نکنید. عدم احساس امنیت در پرنده، منجر به عدم تخمگذاری خواهد بود.

. دائما به پرنده سر نزنید ! محیط آرامی را برای تخم گذاری آماده کنید تا استرس پرنده افزایش نیابد. نور محیط را کم کرده و تحت هیچ شرایطی به پرنده دست نزنید.

جمع بندی

علت تخم نگذاشتن پرندگان زینتی، سوال بسیاری از پرورش دهندگان میباشد. گاه پرنده در اولین تخمگذاری به دلیل بی تجربگی دچار مشکل شده و نمیتواند تخم بگذارد. گاهی نیز، کمبود کلسیم در تخم گذاری دوم، علت عدم توانایی در دفع تخم پرنده میشود. برخی از پرندگان نیز، به صورت کلی عقیم بوده و نمیتوانند تولید مل کنند.

در صورتی که شما دلیل دیگری برای تخم نگذاشتن پرندگان میدانید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۰۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من تخم گیر کرده را از مرغ عشق بیرون اوردم الانم حالش بدنیس سرحاله ولی از اونجایی که تخم بیرون اوردم الان متوجه شدم که عفونت کرده و مثل حالت یه گوشت اومده بیرون خواهش میکنم راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. سلام حامد جان
      متاسفانه درمان این عارضه تو خونه زیاد امکان پذیر نیس
      و حتما باید ببری دامپزشک تا بر اساس شدت درگیریش به بیماری براش دارو تجویز کنه

  2. سلام وقت بخیر عروس هلندی های من یکبار تخم گزاشتند و جوجه شد و بچه هاش بزرگ شدن ولی بعد مدتی دوباره شروع کردند به جفت گیری ولی تخم نمیزارند تغذیه شون هم مناسبه و همه شرایط براشون مهیاس .

    1. سلام زهراجان
      تمامی مواردی که باعث میشه پرنده تخم نذاره تو مقاله نوشته شده مطالعه کن

      1. سلام دوست عزیز بنده یک جفت مرغ عشق دارم یکبار پیشم جوجه دادن ولی دوماهه دیگه رو تخم و جوجه نرفتن ولی ماده هر روز وقت قابل توجهی تو لونست بنظرتون چکار کنم

        1. سلام ابوالفضل عزیز
          اگه ماده بیشتر وقتشو تو لونه بگذرونه و نسبت به لونه حاسا تر بشه این نشون میده که تخم گذاری می کنه
          و جای نگرانی نیس
          بعد از اخرین دوره ی تخم گذاری تقویتشون کردی؟ چه غذایی دادی بهشون؟

        2. درود والا اره فرای ویت و سفید تخم مرغ و سبزی همیشه میدم فقط سوالم اینه که دوباره تخم میذارن چند ماه شده

        3. اصولا یک الی دو هفته بعد از جفت گیری موفق تخم گذاری انجام میشه
          به تازگی جفت گیری انجام شده یا نه

  3. عروس هلندی من جفتند جوجه گرفتم این بار که لانه راگذاشتم تخم نمیکنند دوروزه جدا کردم میخوام بعد یک هفته بازهم به یه قفس به اندازم لانه بزارم دورسته یا نه چکار کنم خواهشن راهنمایی کنیدخیلی ممنون میشم دکتر

    1. سلام امین
      آخرین بار که ازشون جوجه گرفتی کی بود؟
      بعد از اون با چه غذاهایی تقویتشون کردی؟

      1. سلام دوست عزیز
        من یه جفت قناری بالغ دارم جفتگیری میکنن ماده حدود سه هفتست لانه رو گود کرده ولی تخم نگذاشته بهشون داروی پاکسازی رو مرتب دادم قطره ade3روهم دادم بهترین رسیدگی روهم دارم ولی هیچی جواب نمیده
        ممنون میشم جواب بدید🙏

        1. سلام امیر
          چه غذایی بهشون میدی؟
          تاخیر توی تخم گذاری می تونه به خاطر کمبود پروتئین و کلسیم توی جیره ی غذایی باشه
          و یا اینکه بهشون استرس وارد میشه

  4. سلام من ۱ جفت عروس هلندی دارم تقریبا ۱ سالشون شده چندین بار جفت‌گیری کردن میرن داخل لونه میان وعده غذایی‌ شونم خوبه اما تخم نمیزارن

    1. سلام مهدی
      چه مدته که دارن جفت گیری می کنن؟ یعنی چند روزه؟
      چه غذایی بهشون میدی؟

      1. تقریبا ۷ ماهه میبینم دارن جفت گیری میکنن
        غذا بهشون تخمه ارزن سیب هویج برنج تخم مرغ هفت تخم
        مولتی ویتامین به صورت برنامه غذایی

        1. خب ببین
          اونا ۷ ماه پیش سه ماهه بودن و چون به سن بلوغ نرسیده بودن
          توانایی جفت گیری درست و تخم گذاری رو نداشتن
          برای همینه که میگیم پرنده ها نباید قبل از یه سالگی و رسیدن به سن بلوغ جفت گیری کنن
          حالا تازه دارن آمادگی لازم رو برای جفت گیری پیدا می کن
          باید به میزان کافی کلسیم و پروتئین از جیره ی غذاییشون دریافت کنن
          برای افزیش قدرت باروری و تحریکشون می تونی توی جیره ی غذاییشون از جوانه ی گندم و برگ ریحان استفاده کنی
          به علاوه برای تقویت نطفه هم تا دو هفته هفته ای یه بار ۵ قطره عرق یونجه رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده

  5. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که جفت گیری و لانه سازی کردن و الان ۷ ماه هست ولی تخم نگذاشتن.

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن تو مقاله نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید

  6. سلام نر مستی میکنه خیلی میخونه ولی فکر کنم که سن ماده باید زیاد تر باشه گفتم اگر شما راهکاری داشتید بگید سریع تر جوجه بدن چون تابستون هم میخوان برن لک فکر کنم بار اولشه که میخواد جوجه بده

    1. سلام دوست عزیز
      سن ماده از نر بیشتر باشه در بیشتر مواقع اون رو پس میزنه

  7. سلام من یه دونه گرینچیک ماده داشتم براش یه جفت خریدم الان بغل هم هستند ولی ماده نر رو میزنه و اصلا جفت گیری نمی کنند.

    1. سلام امیر
      نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده برای همین
      اول باید پرنده ای تازه خریدی رو بذاری تو یه قفس جدا قفساشونم بذاری پیش هم
      تا به حضور همدیگه عادت کنن
      هرموقع که دیدی دارن با هم ارتباط برقرار می کنن نر برای ماده آواز می خونه و ماده هم جئاب میده
      اونموقع می تونی بذاریشون تو یه قفس

  8. سلام‌به‌همه‌‌‌‌
    من‌یک‌جفت‌فنچ‌دارم‌که‌‌جفت‌گیری‌هم‌کردن‌و‌ازنر‌و‌مادش‌هم‌مطمن‌ولی‌‌هنوز‌تخم‌نزاشتن

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکنی که باعث عدم تخمگذاری میشه تو مقاله نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید

      1. سلام من عروس هلنی نرم ۱۰ ماهه ماده ۸ ماهشه نر نمیره لونه گرم کنه جوانه گندم هم میدم اینارو من از پرنده فروشی خریدم ولی اول نر خریدم بعد ماده رو به فاصله دو روز باید چه کار کنم تخم بزارن

        1. سلام محمد طاها
          تا حالا دیدی که جفت گیری کنن؟
          علائمی از جفت گیری رو دارن اصلا؟

  9. سلام
    من یک جفت عروس هلندی دارم ، چندین بار جفت گیری کردن (داخل لونه هم زیاد میرن) ولی هنوز تخم نزاشتن .
    میخواستم بدونم که مشکل تخم نزاشتن شون از چیه؟!

    1. سلام دوست عزیز
      اصولا یک هفته بعد از جفت گیری تخمگذاری انجام میشه
      بهتره بهشون استرس وارد نکنی و زیاد تو لونه سرک نکشی
      یکی از علت های اصلی عدم تخمگذاری کمبود کلسیم تو جیره غذایی هست
      سایر موارد هم تو مقاله نوشته شده مطالعه کنید

  10. سلام من یه جفا طوطی برزیلی دارم
    از نر ماده بودنشون هم مطمعنم تست دادن
    سنشون هم ب بلوغ رسیده ولی جفت گیری نمیکنن
    غذای های طبع گرم هم دادم
    مشکل کجاست؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی جیره ی غذاییشون برگ ریحان اضافه کن تا به جفت گیری تحریک بشن
      به علاوه گندمو از شب بذار خیس شه و فرداش یه وعده صبح و یه وعده عصر بهشون بده
      می تونی از قطره ی مست کننده ی AD3E هم استفاده کنی
      ۲۰ روز قبل از جفت گیری ۴ قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی اب ۵ روز بده ۱۰ روز قطع کن دو باره ۵ روز بده
      این چرخه رو تا گذاشتن اولین تخم تکرار کن
      اگه بعد اینا بازم تمایلی به جفت گیری نداشتن پس جفتا همدیگه رو نمیپسندن بو باید عوضشون کنی

  11. سلام من یک جفت فنچ دارم و از نر وماده بودنشون مطمئنم و اینها لانه هم ساختن ولی متأسفانه من نخ ابریشمی که باعث خارش فنچ میشه رو بهشون دادم وتعداد زیادی داخل لانه بردند و من نخ هارو از لانه به طوری که جای لانه عوض نشه اوردمشون بیرون خواستم ببینم آیا
    تاثیری در تخم گذاشتنشون داره
    ترو خدا زودتر بگید🙏

    1. سلام دوست عزیز
      چون لونه شونو دستکاری کردی ممکنه استرس بگیرن و اون محلو برای تخم گذاری امن ندونن
      برای همین امکان داره که تخم نذارن

    2. سلام لطفا جواب بدهید. من دوتا طوطی برزیلی نر و ماده دارم و مطمئنا نر و مادن اینا هی جفت گیری نی کنن ولی الان دو هفته گذشته و تخمی نگذاشتن . کلسیم و ۷ تخم و تخم مرغ و شاهدانه و….. همچی بهشون میدم البته بگم ماده چند وقتی همش تو لونه چوب و کاغد و اینجورچیزا می بره نرم کمکش می کنه یعنی ممکنه هیبرید باشن یا بازم منتظر ببونم

      1. سلام دوست عزیز
        اگه دارن لونه سازی می کنن نشون میده که به زودی قراره تخم بذارن
        فعلا جای نگرانی نیس

  12. سلام ببخشید من دوجفت مرغ عشق دارم که در هر دوجفت حدود یک ماه پیش جفت گیری کردند یکی از آنها تخم گذاشته والعان چهار جوجه دارد ولی اون جفت دیگر بعد از چند بار جفتگیری دیگه ماده اجازه جفت گیری نداد وتخم هم نگذاشته البته زیاد تو لونه می‌ره ولی تخم نگذاشته از منقار نر غذا میخوره ولی اجازه جفت گیری نمی‌دهد به نظر شما ماده مشکلی دارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی موارد توی مقاله گفته شدن
      باید نگاه کنی ببینی کدوم یک از اوناس
      یا مادت استرس داره، یا بدنش ضعیف شده یا بیماره
      چه غذایی بهش میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟

  13. سلام الان سه ماه. فنچ خریدم ولی هنوز تخم نگذاشتن خواستم بدونم دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      سنشون چقدره؟ از جنسیتشون مطمئنی که نر و مادن؟

        1. ببینید بهترین راهکار برای تعیین جنسیت آزمایش خون هست
          تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاست
          چون هنوز به محیط جدید کامل عادت نکردن هم دلیلی برای عدم تخمگذاری هست
          تو جیره غذاییشون باید کلسیم کافی دریافت کنن
          و میتونی از قطره Ad3e بهشون بدی ۵ روز میدی ۱۰ روز قط میکنی و ادامه میدی بدین منوال با مشاهده اولین تخم دادن قطره رو قطع میکنی

  14. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من یه جفت عروس هلندی دارم که قبلا تخم گذاشتن الان تقریبا ۴ ماه تخم نگذاشتن مقالتون خوندم تغذیه مناسب پاکسازی شدن جفت گیری میکنن ولی تخم نگذاشتن احتمالا جفت سنشون زیاد میخوام ماده عوض کنم میخواستم بپرسم عوض کردن ماده کافی یا هر دو تا عروس هلندی عوض کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه سنشون خیلی زیاده اصولا نباید جوجه کشی کرد ازشون چون تخم بذاره هم نطفه بی کیفیته یا جوجه ضعیف خواهد بود
      بهتره جفت دیگه تهیه کنی هر چند جفت جدید هم تا بهمدیگه عادت کنن مکافات خودشون رو دارن

  15. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی هام جوجه داشتن بزرگ هم بودن مردن الان چندوقته میشه عروس هلندی هام جفت گیری هم میکنن ولی تخم نمیزارن ازیکماه بیشترجفت گیری میکنن
    بنظرت من چیکارکنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن به همراه شیوه درمان تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  16. سلام وقت بخیر
    من یک جفت طوطی برزیلی دارم که دیدم هفته پیش جفت گیری می کردن
    اما رفت وامد زیادی به لونه دارن خواستم ببینم که امکانش هست هر دو پرنده نر باشن یا با اینکه اصلا تخم نزارن چون حدود سه هفته اس که براشون لونه گذاشتم و زیادم به لونه سرک نمی کشم

    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      اگه هر دو نر باشن جفت گیری نمی کنن اصلا جفت نمیشن
      اگه شرایطشون مناسب نباشه بهشون استرس وارد بشه، قفس یا لونه شون جابجا بشه، کمبود غذا داشته باشن ممکنه اصلا جفت گیری نکنن و تخم گذاری انجام نشه
      رفتاراشون نشون میده که دارن آماده میشن برای تخم گذاری

  17. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندی های من بعد از آخرین تخم گذاریشون تقریبا ۴ ماه میگذره به نظرم عروس هلندی ها دچار عفونت شدن برای همین میخواستم پودر تریکو پلاس براشون استفاده کنم میخواستم بپرس تاثیر دارد وچگونه باید مصرف شود؟
    ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      چه علائمی دارن؟ فضله شون چه رنگیه؟

      1. علائمی خاصی ندارن چون از موقع آخرین تخم گذاریشون تقریبا ۴ ماه میگذره گفتم شاید عفونت داشته باشن فضلشون سبز رنگ

        1. اگه بیش از حد سبزیجات مصرف نکنن فضله ی سبز نشون میده که مشکل کبدی دارن
          برای درمانش بر اساس جثه ی پرنده یه قاشق چایخوری عرق خار مریم یا عرق کاسنی رو توی ۱۰۰ سی سی آب قاطی کن تا ۵ روز هرروز ۴ قطره بهش بده
          اگه علائمش رفع نشد باید ببریش دامپزشک چون آنتی بیوتیک درمانی بهتره تحت نظر دامپزشک باشه

  18. سلام وقتتون بخیر
    من یه جفت عروس هلندی دارم که هر دفعه تخم گذاشتن دو تا تخم گذاشتن و الان تقریبا ۴ ماه از آخرین تخم گذاریشون میگذره ولی دیگه تخم نکردن برنامه غذایی خوبی هم دارن سبزیجات،جوانه،ذرت،تخم مرغ بهشون میدم یعنی هر روز علاوه بر غذای اصلی غذای کمکی هم دارن مولتی ویتامین و قطره ad3e بهشون دادم دمای محل نگهداریشون خوب میخواستم بپرسم دلیل تخم نگذاشتنشون چی من باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز تعداد تخم ها بستگی به میزان آمادگیشون برای جفت گیری و تخم گذاری داره که آمادگی نر مهم تر از همه س
      پرنده هات چند سالشونه؟
      یکیم اینکه عمل جفت گیری باید درست انجام بشه عواملی مثل نامناسب بودن نشیمنگاه، یا چاقی ماده یا بی تجربگی می تونه باعث بشه نتونن درست جفت گیری کنن
      همینطور مطمئن باش که به اندازه ی کافی تو جیره ی غذاییشون کلسیم استفاده می کنی
      کمبود کلسیم هم میتونه باعث بشه تخم نکنن

  19. سلام من یه جفت مرغ عشق تازه خریدم حدود پنج روزه دارن لونه رو گرم میکنن و هر روز میرن داخل لونه قفسشون رو توی هال گذاشتم بنظرتون جاش مناسبه یا بزارمش توی اتاق ؟

    1. سلام دوست عزیز
      الان که دارن جفت گیری می کنن و آماده ی تخم گذاری مشن نباید جای قفسو عوض کنی چون ممکنه دچار استرس بشن
      تو این مدت بهتره زیاد سر و صدا نباشه و افراد غریبه تو محیط حضور نداشته باشن و به قفسشون زیاد سرک نکشی
      بعدا که دوره ی تخم گذاری تموم شد بهتره یه جایی از خونه بذاری که ساکت و کم تردد باشه

  20. سلام. من یه جفت عروس دارم جفت خوردن هنوز تخمی نزاشتن مشکلی که هست جز دون خودشون سبزیجات و میوه نمیخورن وماده مدفوع خودش نگه میداره ازقفس که میاد بیرون بیرون قفس مدفوع میکنه ممنون میشیم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن در خصوص تخم نذاشتن تو مقاله نوشته شده
      ولی اینکه مدت زمان طولانی فضله رو نگه میداره نشون دهنده تخم داشتنش هست

  21. باسلام خسته نباشید من یک جفت عروس هلندی دارم جفت خوردن وجوجه دادن به علت کندن پر جوجه ها جوجه هارا جدا کردم الان ۳ هفته هست جفت خوردن اما از تخم گذاشتن خبری نیست علتش چی عروس ماده هم پرهای پشت سر نر را کنده دعوا نمیکنن ولی پر هاشا کنده ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      از تخم داشتن اگه خبری نیست دلایلش تو مقاله نوشته شده
      رو سر نر هم کمی پودر آلوئه ورا بریز تلخه مانع کندن پرها میشه
      اگه دیدی آسیب جدی میزنه باید جداش کنی

  22. سلام
    من یک جفت دارم که اینا رو وقتی خریدم پرنده ها در حال لونه گرم کردن بودن
    پرنده ها قر کردنو خلاصه بعد یه مدت که به اونجا عادت کردن از هم جداشون کرد بمدت۳ هفته و پیش هم انداختمشون هفته بعدش دیگه میرفتن تو لونه و الان دقیق دوهفتست که دارن لونه گرم میکنن
    الان میرم می بینم تو لونه خوابیدن و خودشونو به چپو راست میبرن ولی هنوز تخم نکردن
    از نظر کلسیم و چاقی و… اوکی هستن
    دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب تا ۱۰ روز بعد از جفت گیری تخم میذارن ولی این مدت میتونه چند روز بیشتر هم باشه
      اگه خیلی طولانی شد و تخم نذاشتن دلایل مختلفی می تونه وجود داشته باشه که باید شناسایی کنی اونا هم به طور کامل توی مقاله ذکر شدن

  23. سلام من یک جفت عروس دارم الان ده روز که جفت شدن هرروز هم روزی چهار پنچ بار جفتگیری میکنن لونه پوشال هم گذاشتم نرمیره تولونه یه مدت تولونه میماند بعدش ماده هم میره تولونه یه سرمیزنه میاد بیرون ولی هنوز چرا تخم نذاشته علت چی هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا تخم گذاری ۱۰ روز بعد جفت گیری انجام میشه ولی گاهی اوقات میتونه چند روز بیشتر هم طول بکشه
      اگه دیدی مدت زیادی گذشت و تخم نذاشتن مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون می تونه کمکت کنه
      علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟

  24. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم الان یک ونیم ماهه هرروزم عمل جفت گیری. میکنن ولی تخم نمیزاره کمر ماده یکم خم شده وزیر شکمشم انگار جای تخمش زده بیرون

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  25. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم ۳ روز جفت گیری کردن ولی تخم نمیزاره

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب ۱۰ روز بعد از جفت گیری تخم میذاره البته ممکنه یکم بیشتر هم طول بکشه

  26. سلام
    یک جفت عروس هلندی دارم که تازه جفت شدن و اولین باره که جفت می شن. کمی بیشتر از یه سال سن دارن. پرنده نر عمل جفتگیری رو صحیح انجام نمی ده و بصورت بعلاوه می ره روی پرنده. این طبیعیه و بعدا شکل صحیح رو یاد می گیره یا نه؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      چون دقیقا درک نمیکنم چه شکلی این کارو میکنه نمیتونم راهکار اصولی بدم

  27. من یک جفت عروس هلندی خریدم نر ماده مشخصه تقریباً یک ماه نیم است تخم نداده جفت گیری هم نمی کنند ولی ناز نوازشی میکنند

    1. سلام دوست عزیز
      هنوز تازه اضافه کردی پیش هم تو یه ماه باید اول با محیط جدید و شما انس بگیرن
      بعد بهمدیگه عادت کنن و …

  28. سلام یه جفت عروس هلندی دارم که جفتگیری کردن و تخم گذاشته بودن الان بخوام که دوباره تخم بزارن باید چه کاری انجام بدم آیا باید دوباره ۵ ۶ ماه وایستم که جفت گیری کنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه مدته که تخم گذاری کردن؟
      باید بین هر تخم گذاری حداقل دو ماه فاصله باشه و تو این مدت با مولتی ویتامین و مکمل های کلسیم تقویتشون کنی
      بعدا برای اینکه دوباره مست بشن و جفت گیری کنن می تونی از گرمیجات تو جیره ی غذاییشون استفاده کنی
      یکیم اینکه بهشون قطره ی AD3E بدی به این منوال که تا ۳ ماه قطره رو ۵ روز میدی و ۱۰ روز قطع میکنی و با اولین تخم گذاری کلا قطعش می کنی

      1. یه ۲۰ روزی هست که تخم گذاشته بودن و اینکه همین قطره ای شما عرض کردین رو داخل آبخوری بریزم یا خودم داخل دهنشون بریزم ؟

        1. ۴ قطره بریز تو ۴۰ میلی لیتر آب بریز تو آبخوریشون

  29. سلام من میخواستم بدونم که باید حتما پوشال داشته باشن تا تخم بزارن

    1. بهتره پوشال داشته باشه تا بستر پرنده نرم باشه و بتونه راحت تخم بذاره و بعد تخم گذاشتن تخما آسیب نبینن
      یکیم پوشال باعث میشه لونه گرم بمونه

  30. سلام بیست روز ازجت گیری جفت عروس هاندی میگذره .ولی هنوز تخم نکرده .هردو بالغ هستند .ازدوماه پیش مولتی ویتامین وسفیده تخم مرغ وشیر بلال وانواع سبزیجات استفاده کردم کف دریا وکلسیم همیشه دراختیارشون بوده ومتاسفانه هنوز تخم نکردن دلیلش چیه ؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا مقاله رو مطالعه کنید کامل در این مورد نوشته شده

      1. خوندم دوبار هم خوندم من چیکار کنم لطفا کمکم کنید نرش اصلا نمیره تو لانه فقط سرش را تو لانه میکنه

        1. دوست عزیز نیازی نیس که مدام برن داخل لانه
          فقط زمان تخمگذاری بیشتر این اتفاق میفته

      2. سلام وقت بخیر عروس هلندی ها من جفت گیری کردن و وقتی ماده میره تو لونه عروس نر میره بیرونش میکنه دلیلش چیه

        1. سلام دوست عزیز
          نر به دنبال جفت گیری مجدد هست که این کارو میکنه
          بهش سردیجات بده مثل تخم خرفه یا کاهو و …

  31. سلام

    من یه جفت قناری الاس دارم الان ۱۳روزه. جفت زدم ماده چال درست کرده همون روز اول ولی هنوز تخم نگذاشته.دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب یک هفته بعد از جفت گیری تخمگذاری انجام میشه
      تمامی دلایل ممکن در خصوص عدم تخمگذاری هم تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

        1. قبلا کنار هم انداختی و جفت نشدن؟
          منظور باهم سازگار نبودن؟

  32. سلام . من یک جفت فنچ دارم که دیدم جفت گیری کردن . اما تخم نگزاشتند . جفت هامم بسیار سرحال و پر جنب و جوش هستند. دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلایل ممکن تو مقاله نوشته شده مطالعه کنید

  33. سلام خسته نباشید
    من یه جفت مرغ عشق دارم که بار اولشونه تخم میذارن ۶ تا تخم گذاشته بودن که دوتاشو انداختن بیرون و الان ۴ تا مونده فردا از آخرین تخمی که گذاشته ۲۱ روز میگذره ولی تخم های قبلی هم هنوز جوجه نشدن چیکار باید بکنم دلیل جوجه نشدن تخم ها چیه

    1. سلام دوست عزیز
      یا تخما بی نطفه هستن
      یا جنین داخلش مرده
      باید نطفه سنجی انجام میدادی

      1. هنوز تخم ها داخل لونه ان و ماده روشون خوابیده درش بیارم یا بمونه

        اگه نطفه نداره دلیلش چیه
        و اگه داخل تخم مرده چی

        1. اول نطفه سنجی کن نطفه نداش بنداز دور که دیگه نشینه روشون
          مربوطه به تغذیه نامناسب که تخم بی نطفه میذاره
          اگه جنین هم مرده مربوطه به دما و رطوبت محیط نگهداری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس