چرا مرغ تخمشو میخوره؟ | چگونه مرغ را از خوردن تخم هایشان باز داریم؟

چگونه مرغ ها را از خوردن تخم هایشان باز داریم!

مرغ ها را از خوردن تخم هایشان باز داریم: در یک گله پرورش مرغ تخمگذار همیشه این احتمال وجود دارد که بعضی مرغ ها شروع به خوردن تخم هایشان کنند. با یک دید بانی در نزدیکی آنها خواهید یافت که چنین اتفاقی روی می دهد. اگر مرغ به تخم خوردن روی آورده باید هر چه سریعتر این عادت او را تغییر دهید. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد علت تخم خوردن مرغ و نحوه جلوگیری از آن بحث نموده ایم.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی ABS آنتی باکتریال با شستشوی آسان
» مجهز به سیستم جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار مرغ
» بهره گیری از سیستم هوشمند تامین دما و رطوبت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

علت خوردن تخم ها توسط مرغ چیست؟

عواملی همچون گرسنگی، تشنگی، جیره ضعیف، کمبود کلسیم و مواد معدنی، عدم فضای کافی در لانه، شدت نور بالا و یا مواجه شدن با تخم مرغ شکسته باعث می شود که مرغ شروع به خوردن تخم هایش کند.

چیکار کنیم مرغ تخم هاشو نخوره؟

اطمینان حاصل کنید که مرغ ها به اندازه کافی پروتئین و مواد مغذی دریافت میکنند؛ کلسیم جیره را افزایش دهید؛ در داخل لانه تخم مرغ مصنوعی یا توپ شبیه به تخم بگذارید؛ تخم مرغ ها را هر چه زودتر و مرتبا جمع آوری کنید؛ داخل لانه را تاریک نگه دارید و محتویات داخل تخم را خالی نموده و به جای آن سس خردل بریزید، مرغ ها از سس خردل بیزارند.

جدا کردن مرغ تخم خوار

جدا کردن مرغ تخم خوار - چیکن دیوایساگر مشاهده کردید که مرغ در حال خوردن تخم هایش می باشد، سریعا آن را از دیگر گله جدا کنید. این مرغ به سرعت میتواند باعث شود تا دیگر مرغ ها هم به تخم خوردن تشویق شوند.

پر کردن داخل لانه با مواد نرم

اگر داخل لانه سفت و خشن باشد، تخم ها در اثر جابجایی مرغ ها شکسته خواهند شد. پوشاندن مسیر لانه با مواد نرم همچون کاه احتمال شکستن تخم را کاهش می دهد. عادتها زمانی شروع می شود که یک تخم به طور ناگهانی شکسته شده باشد و مرغ ها شروع به نوک زدن به تخم شکسته کنند.

استفاده از لانه و فضای بزرگ

هر چه فضا کوچکتر باشد، مرغ ها بیشتر با یکدیگر درگیر خواهند شد. در نتیجه این درگیری ممکن است آنها تخم ها را بشکنند. بنابراین فضای کافی در اختیار مرغ ها قرار دهید. همچنین به ازای هر ۳ الی ۴ مرغ یک لانه تخمگذاری در نظر بگیرید. اگر تعداد زیادی مرغ در لانه وجود داشته باشد احتمال شکستن تخم ها بسیار بالا خواهد بود.

اجازه ندهید مرغ ها برای مدت طولانی گرسنه بمانند

گرسنگی و تشنگی یا ضعیف بودن جیره دریافتی باعث میشود که مرغ ها برای رفع احتیاجات غذایی خود به مواد اطراف نوک بزنند. تخم مرغ نیز میتواند یکی از اهداف آنها باشد. بنابراین مطمئن شوید جوجه ها از رژیم غذایی مناسب تغذیه می کنند. در داخل آبخوری و دانخوری آنها همیشه به مقدار لازم دان قرار دهید.

نور سالن و محیط پرورش مرغ ها را کنترل کنید

نور سالن و محیط پرورش مرغ ها را کنترل کنید - چیکن دیوایشتخم گذاری مرغ به نور وابسته است و مرغ باید در طول روز ۱۶ ساعت نور ببیند. خوردن تخم مرغ زمانی می تواند رخ دهد که منبع نور بیش از حد روشن باشد، شدت نور ۵ الی ۷ لوکس برای مرغ های تخمگذار مناسب است. تحت نور شدید سیستم عصبی مرغ ها تحریک شده و آنها پرخاشگر میشوند. در نتیجه این پرخاشگری مرغ به تخم هایش نوک خواهد زد و شروع به خوردن آن خواهد کرد.

مرغ ها را با تخم مرغ شکسته تغذیه نکنید

به صورت طبیعی همیشه درصدی کمی از تخم مرغ ها به دلیل شکل نامناسب ظاهری و نازک بودن پوسته و … ضایع میشوند. هرگز این نوع تخم ها را بعنوان خوراکی جلوی مرغ ها قرار ندهید. بعضی از کشاورزان تخم مرغ شکسته یا ترک خورده را بعنوان غذا برای مرغ ها روی زمین پرتاب می کنند. این کار را نکنید. اگر شما از تخم مرغ بعنوان تغذیه استفاده می کنید مطمئن شوید که پخته شده اند.

هنگامی که یک تخم مرغ شکسته شد، به سرعت و به طور کامل برای جلوگیری از اینکه مرغ های جوان مزه تخم مرغ را احساس کنند تمیزش کنید.

کلسیم جیره را افزایش دهید

کمبود کلسیم و ویتامین d یکی دیگر از دلایلی است که مرغ به خوردن تخم هایش عادت میکند. پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم بوده و مرغ ممکن است برای رفع این نیاز به خودن تخم روی آورد. برای تأمین کلسیم مرغ ها از صدف معدنی، پودر پوسته تخم مرغ، سنگ آهک و … استفاده کنید.

شمردن تخم ها

تخم مرغ ها را بشمرید تا بدانید چه تعداد تخم گذاشته شده است. اگر نشمرید شاید تخمی توسط یک یا تعداد زیادی از مرغ ها خورده شده باشد و متوجه نشوید.

از تخم مرغ مصنوعی در داخل لانه استفاده کنید

داخل لانه مرغ تخمگذار به جای تخم مرغ، تخم مصنوعی و یا توپ گلف قرار دهید. همچنین میتوان از سیب زمینی خام نیز استفاده کرد. مرغ ها وقتی آنها را یافتند تلاش به نوک زدن توپ ها می کنند آنها نمی توانند مانند تخم ها به طورمنظم آنها را بشکنند و ممکن است تلاش برای نوک زدن به توپ ها را رها کنند.در نتیجه مرغ با نوک زدن به این مواد خسته شده و عادت تخم خودن را ترک میکند.

از تخم مرغ مصنوعی در داخل لانه استفاده کنید - چیکن دیوایستخم ها را به طور منظم در یک جا جمع کنید. هرچقدر تخم بیشتر در لانه باقی بماند بیشتر در معرض شکستن قرار میگیرد. کافی است که مرغ با تخم مرغ شکسته رو به رو شود. در چنین حالتی مرغ به دلیل طعم خوشمزه زرده و همچنین کلسیم پوسته به طور کامل تخم را خواهد خورد و به این رفتار عادت خواهد کرد.

سعی کنید مرغ هایی که تخم ها را می خورند شناسایی کنید. اغلب تعداد آنها کم است. مرغی که تخم میخورد نوکش در اثر خوردن و خشک شدن زرده، زرد میشود. منقارشان را برای دیدن زده نگاه کنید.

احتمال دیگر این است که یک تخم مرغ را بردارید و شروع کنید به ریختن خردل انگلیسی روی آن که به شکل زرده تخم مرغ است. اغلب در این حالت به تخم ها نوک نمی زنند.

نوشته های مشابه

‫۲۰۰ دیدگاه ها

  1. سلام
    من کف یک تشت فلزی (استامبولی بنایی) را سوراخی بزرگتر از تخم مرغ کرده ام و کف تشت را موکتی جهت جلوگیری از برخورد تخم مرغ با دیواره تشت با سیم چسبانده ام و این تشت را بر روی دو لاستیک کهنه ماشین قرار داده و یک لاستیک روی تشت ، مرغها با تخم کردن داخل تشت ، تخم ها به داخل لاستیکها قل می خورد و از دسترس مرغ خارج می شود روشی ۱۰۰ درصد مطمئن

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

    1. با درود عالی بود ،من چند مرغ ویک خروس دارم .
      قریب به یک ماهی بود که متوجه شدم مرغها تخم نمی گذارند ازیکی از دوستانم پرسیدم ،گفت بعلت سردی هوا است .
      امروز سری به لانه زدم ودیدم یک از مرغهای تخم گذارم‌در لانه خوابیده وقتی دستم را به زیر شکمش بردم ،انگشتم بداخل تخم مرغ سوراخ شده ای رفت که در حال خوردنش بود .بردم دادم بفروشن برایم چون گفتند دیگر ترک نمی کند .

      1. سلام دوست عزیز
        تخم خوردن ناشی از کمبود مواد مغذی به خصوص کلسیم و پروتئینه
        باید به تغذیه ش رسیدگی کنی

  2. سلام من ۱۰تامرغ دارم یکیشون تخم مرغارو میخوره بنظر شما نوکشونو داغ کنم خوبه

    1. سلام
      توضیحات کافی و زیادی دادیم
      کامل بخون از اون استفاده کن

    2. توله سگ نیست که شیر داغ بنوشونی مرغه این … بووووووق … 😂😂😂

    3. سلام مرغ ۲ تا خریدم تخم میخوردن جوراب زنونه کردم سرش دیگه نمیخوره و جواب داد

  3. من کف جا تخمیشونو شیب دادم و انتهاشو به قطر یک تخم مرغ بریدم ، تخم که میکنن غل میخوره میاد بیرون … …
    باور کنین از وقتی تخم مرغ گرون شده تخمشونو میخورن .

  4. والا بهترین سوپر دان رو بهشون میدم بعلاوه سبزی و مخلفات فراوان … اونا رو که میخوره هیچ ، چندتا تخم هم پشت بندش میزنه حسابی تپل شه … عنتر خانوم فکر کرده قناریه و عاشق صداش هستیم …
    تنها چاره مرغ تخم خور آلو و پیاز و کمی زردچوبه با یه قاشق روغن و ربه ! نمک یادتون نره سیبزمینی هم بزارین کنارش … بد جواب میده !

  5. سلام من کوتوله دارم ماده یه بار جوجه داد ولی بعدازون همش تخم میزاره و بلافاصله میخوره براش قطره تقویتی گرفتم ولی درکل میخوام بدونم پرنده هایی که عادت به تخم خوری میکنن خوب میشن یا نه؟

    1. سلام این یک نوع رفتار و عادت بد هستش
      در مقاله مفصل توضیح دادیم در موردش و البته اینکه چه جوری مقابله کنیم
      بله خوب میشه

  6. سلام مرغای من تخم مرغ هاشون رو میخورن ، میشه یه نظری بدید لطفا

  7. سلام شنیدم سس کچاب بریزید روی پوست تخم مرغ نوک بزنن بدشون میاد دیگه نمیخورن ولی این کارا کردم همه سس ها رم خورد چکنم ممنون ایمیل ندارم من قبلا نگفته بودم تازه میخورن

    1. سلام
      اون زندگی قبلیش اهل ساندویچ بوده حتما !
      پست رو بخونید روش های محتلفی گفتیم داخلش

    2. سلام من یک مرغ ۸ ماهه دارم تخمم میزاره ولی نمیدونم چرا گچ دیوار رو میخوره

      1. سلام کمبود کلسیم داره پرنده . تغذیش چیه ؟ کامل توضیح بدین

    3. سلام یه دارو هست دام پزشکی داره میریزن داخل آب برای مرغها هفته دوسه بار استفاده کنین طریقه مصرف میگن

  8. سلام. ارادت
    برا نخوردن تخم مرغ توسط خود مرغ شنیدم سنگ نمک توی آبشون بذاریم. درسته؟

    1. با دامپزشک مشورت کنید
      و به گفته های مقاله عمل کنید

  9. سلام من پانزده تا مرغ دارم که تخم خودشو میخورند واقعا کلافه شدم ازاین کارشون لطفا بگین چکار کنم تازودترازاین کاردست بکشن

    1. یکی اینکه به احتمال بسیار قوی دان مورد استفاده برای مرغ هاتون مواد مغذی و املاح کافی رو براش تامین نمی کنه و باعث میشه که از تخم های خودش تامین کنه. دان مناسب مرغهاتون رو از دان فروشی ها تهیه کنید. به محض تخم گذاشتن تخم هارو از لونه بردارید. تو لونه سیب زمینی در اندازه تخم مرغ بزارید یکی دوبار نوک بزنه به سیب زمینی جون مزه شو دوست نداره ترک میکنه. ولی حتما جیره شون رو تغییر بدید. ویا از تخم های پلاستیکی بزارین تو لونه

  10. من سه مرغ محلی دارم که پریروز یکیشون که صبح تخمگذاشته بعد از ظهر وقتی مشغول دویدن بود یه دفعه وایساد و یه تخم بدون پوست گذاشت که یه چیزی مثل دوم داشت خودش دومش رو کشید و تخم مرغ باز شد و هر سه تا باهم تخم مرغ رو خوردن ولی دو روز اسهال کفی زرد رنگ میکنن ….چکار کنم ؟؟

    1. اگر علایم بی حالی و بی اشتهایی دارن حتما مسموم شدن
      برای تهیه دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن
      وگرنه مشکلی نیست بعد چند روز خوب میشن
      تخم بدون پوسته نشانه کمبود کلسیم شدید ، حتما بهشون غذای دارای کلسیم بالا مثل کلم و کاهو، پودر استخوان و صدف و پودر پوسته تخم مرغ بده

  11. سلام ببخشید اگر نک مرغ را کمی کوتاه کنیم میگن نمی خوره تخم خودش رو

    1. اره کوتاه کردن نوک خوبه
      ولی بهتر که به پرورش دهنده های با تجربه مرغ بسپاری این کار رو
      چون ممکن که به گوشت برسونید و خونریزی

  12. مرغم کرچ شده وزیرش۱۳تاتخم گذاشتم بازم خودش تخم میزاره چیکارکنم

    1. اگه کرچ شده ، کم کم تخم گذاری رو قطع میکنه نگران نباشید

      1. سلام آقای مهندس مرغ من کرچ شده تخمای خودشو داره میخوره روزی یکی میخوره دان دادم بهش سیره بازم میخوره چکارش کنم

        1. خوب دانی که میدین مناسب نیست دیگه. مرغ کمبود ویتامین و کلسیم داره و پروتئین که برای تامینش چی بهتر از تخم مرغ. جیره غذایی مناسب براش تامین کنید و به آبش مولتی ویتامین دوبار در هفته اضافه کنید. برای جلوگیری از خوردن تخم ها هم چند تا تخم پلاستیکی بگذارید و رفتارش رو کنترل کنید.

  13. سلام آقای مهندس ۲ تا از مرغهای من تخم تمام مرغهای میخورن حتی مرغهای ضیف ترو از لانه میندازن بیرون تا تخمشو بخورن آیا سایدن چنگ مرغ جواب میده

      1. سلام،گله من ۳۰هزاری ب شدت تخم خوری گرفتن کل گله چکارکنم

        1. از قفس مکانیزه طبقاتی استفاده کنید که مرغ ها به تخم ها دسترسی نداشته باشن
          وگرنه کنترل کردنشون سخته

  14. سلام ۳۰تامرغ چینی وایرانی دارم نصف بیشتر تخم های خودشون رو میخورن

    1. حتما تغذیه مناسبی نداشتن و به خوردن تخم ها عادت کردن
      باید اونا رو توی قفس مکانیزه پرورش بدی که به تخم ها دسترسی نداشته باشن
      و از پروتئین و کلسیم کافی توی غذاشون استفاده کنی
      میتونی از جیره مخصوص مرغ تخمگذار استفاده کنی

  15. مرغ من نزدیک یه ماهه که تخم نمیزاره بعدا که دیدم دو تا تخم تو لونه هست فرداش دیدم یکی هست ولی امروز دیدم نیست و پوست تخم مرغ رو زمین بود.
    اگه همیطوری پیش بره مرغم دیگه تخم نمیزاره؟؟

    1. احتمالا تغذیه کافی نداره و تخم خودش رو میخوره
      به تغذیه رسیدگی کنید و پروتئین و کلسیم کافی بهش بدید
      و تخم مرغ رو هم سریعتر از لانه بردارید و تخم مصنوعی جاش بذارید که سفت باشه و نتونه بشکنه
      کم کم این عادت رو ترک میکنه

  16. سلام من یک اردک دارم که وقتی تخم هاش ترک میخورن و قرار جوجه در بیاد شروع به بیرون کشیدن جوجه ها میکنه و میندازدش دور این کارش بخاطر چیه لطفا راهنمایی کنید

    1. شاید این کار رو میکنه تا به جوجه ها برای بیرون اومدن تا تخم کمک کنه
      اگه دیدی داره به جوجه ها آسیب میرسونه بهتر که تخم ها رو از دسترسش خارج کنی تا جوجه ها در امنیت کامل متولد بشن

      1. میخوام از زیرش بردارم اما چجوری فضا رو گرم کنم که بتونن خودشون به دنیا بیان ؟؟!

        1. باید از دستگاه جوجه کشی دست ساز یا کارخانه ای استفاده کنید

  17. من همه اینکارها وانجام دادم ولی بازم مرغهای من روزی ۵ تا۶تخم رومیخورن هرکاری کردم عادت ترک نشد. تااینکه یکی اردوستانم گفت پرمرغ رابکن فروکن تودماغ ودربیار. یاهم فندک را بالای دماغش هی روشن وخاموش کن که حرارت به دماغش بخوره. اینطوری ترک میکنن

    1. این کارا رو انجام ندید ممکن که به پرنده آسیب برسونید و اگه بهش استرس زیادی وارد بشه کلا تخم گذاری رو قطع میکنه
      بهتر که از قفسهای دارای سینی مخصوص تخم استفاده کنی اینطوری تخم به محض تولید شدن وارد سینی مخصوص تخم میشه و مرغ بهش دسترسی نخواهد داشت.

    2. من الان یک مرغ دارم ومرغم تا تخم میزاره میخورش باید چیکار کنم؟؟

      1. کمبود تغذیه داره
        حتما مرغتون رو با مواد غذایی مقوی و پروتئین دار تغذیه کنید و پودر پوسته تخم مرغ رو هم همراه دانه ها و غذا بهش بدید

  18. سلام یکی از مرغ های من تخم پوست نازک میگذارد وآنرا بطورکامل میخورد

    1. کمبود کلسیم داره شدید
      حتما بهش مکمل معدنی و مکمل کلسیم بده (از داروخانه دامپزشکی تهیه کن)
      کلم و کاهو و میوه و سبزیجات هم زیاده بده

      1. در هر ۱۰۰ گرم برنج ۱% کلسیم هست، که عملا هیچ تاثیری در افزایش کلسیم نداره. بهش انواع کلم و پوست تخم مرغ آب پز رو پودر کنید با دانش قاطی کنین بدین. یا از داروخانه دامپزشکی کلسیم طیور تهیه کنید.

        1. باسلام دکتر .من یه مرغ لاریم کرچ شده بود هرجوجش که ازتخم دراومد اونارو تکه تکه کرد کشت دلیلش چیه

  19. سلام و درود تقدیم شما
    من یک مرغ لاری دارم که لانه خود میخوابد ولی تخم نمیگذارد
    چندین بار مواظبت کردم اما اصلآ تخم نمی‌گذارد، باوجودیکه با خروس جوره است و جفت‌گیری میکند

    1. حتما تغذیه کم و یا ساعات نوری کم
      از جیره غذایی دارای کلسیم و پروتئین بالا استفاده کنید
      حتما ساعات نوری رو به ۱۵ ساعت افزایش بدید

  20. سلام من ۸ تا مرغ و یک خروس دارم که در سرما هم تخم می‌کنند ولی تخمشون بو می‌ده درصورتی که خیلی سریع مصرف میشه و یکی از مرغا بعضی مواقع تخم میخوره خروسمم هرموقع دلش بخاد میخونه بهشون گندم میدم
    لطفا راهنماییم کنین

    1. بدبو بودن تخم میتونه نشانه بیماری باشه در صورت مشاهده علائم بی حالی و بی اشتهایی و کسلی به دامپزشک مراجعه کنید.

    1. اگر نمی خواهید مرغ کرچ بشه باید هر روز صبح تخم ها رو از لانه بیرون بیارید.

  21. سس خردل ریختم برا مرغها اونی که تخم خودش رو میخوره ازش نخورد، ولی بقیه با لذت سس خردل رو خوردند😖

    1. سلام من ۱۰ تا مرغ دارم ۲ تا خروس متاسفانه مرغا تخم ها رو میخورن و نمی دونم کدوم مرغ هست که جداش کنم از تخم مرغ مصنوعی هم استفاده میکنم اشکالی هم از غذا و آبشون نیست جای گرم نرمی هم برای تخم کردنشون وجود داره چیکار کنم ؟؟

      1. تنها چاره کار اینه مرغ ها رو برای چند ساعت تحت نظر بگیرید که مرغ تخم خور رو پیدا و جداش کنی وگرنه این عادت رو به همه مرغ ها انتقال خواهد داد

  22. مطالب فوق العاده عالی بود ممنونم فقط یه سوال دارم من یه مرغ ابریشیمی دارم الان ۸ماه هست که دارم مرغم تخم نمیزاره ناگفته نباشه که صاحب اولش میگه تخم می‌گذاشته ولی از وقتی که من خریدمش تخم نداشته دامپزشکی هم بردمش….قطره مولتی ویتامین و دوتا قطره دیگه داد ولی اثری نداشت…..بعد من یه مرغ و خروس ابریشمی خریدم الان مرغ قبلی با این مرغ جدید دعوا می‌کنه واذیتش می‌کنه دکترم بردم …..ولی اون طفلکی که کتک میخوره خیلی از مرغ اولی می‌ترسه چه کار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنونم

    1. اون دو تا مرغ رو حتما از هم جدا کن
      وجود استرس ، عامل مزاحم ، امن و ساکت نبودن مکان تخم گذاری و نداشتن لانه برای تخم گذاری همگی در عدم تخم گذاری تاثیر داره

  23. سلام خسته نباشید
    من یک خروس و سه تا مرغ دارم
    الان با این که هوای اینجا ی خورده سرده ولی تخم میزارن
    ۶-۷ تا گذاشتن
    ولی الان میبینم خروس داره تخما رو میخوره!
    تو هیچ سایتی ندیدم راهکاری برای این موضوع
    امیدوارم شما بتونین تو این زمینه کمکم کنید
    باتشکر از سایت خوبتون

    1. اگر قصد شما از تخم ها تولید جوجه است ، باید خروس رو از مرغ جدا کنید تا با خیال راحت بتونن روی تخم ها بخوابن
      اما اگر هدف تولید تخم خوراکی است، بهتر که تخم ها رو سریعتر از لانه خارج کنی و به جای اونا از تخم پلاستیکی یا گچی استفاده کنی تا پس از چند بار نوک زدن بفهمه که چیز خوردنی نداره و بی خیال این کار بشه

  24. سلام بهترین کار سوراخ کردن تخم مرغ و پر کردن آن نیست .باز می‌شکنه به سیمان و گج میرسه .بهترین روش خریدن تخم مرغ مصنوعی هست و بالاش سوراغ داره پر کنید با ماسه یا نمک بعد با یه میله حرارت بدین به سوراغ بچسبه به هم .اینو حل کردم من ولی باز میخورن میرم سس خردل را امتهان کنم .

  25. سلام وقت بخیر من یک جفت مرغ و خروس دارم ولی دانه پارس جلوش میریزم نمی‌خورن چیکار کنم که عادت به خوردن دانه کنند فقط سبزی میخورم و به سوال دیگه من این‌ها رو اردیبهشت ماه خریدیم تقریبا اون موقع ۱۵تا۲۰روز بودن ولی هنوز تخم نداشته

    1. الان که هوا سرده و روزها کوتاه
      برای همین تخم نمیزارن
      تا فصل بهار صبر کنید تا تخم بذارن
      همراه با سبزیجات بهش دانه پارس بدید تا کم کم به خوردنشون عادت کنه

  26. سلام
    من برای رفع کمبود کلسیم مرغ هام براشون غذای مرغداری گرفتم ولی این غذا رو نمی خورن چیکار کنم ؟

    1. به غذای قبلی شون پودر پوسته تخم مرغ یا مکمل کلسیم اضافه کنید.

  27. سلام
    مرغ های من هفت تا هستند چرا یک رو ز ۵ تا تخم جمع می کنم یک روز ۵ تا و یک روز چهارتا دوباره هفت تا می شه ؟
    توی یک تخم‌ مرغ گچ ریختم اون روبعد از چند روز یکی از مرغ ها شکست و با گچش خورد

    1. احتمالا پرنده های شما دچار کمبود کلسیم شدید هستند
      بهتر که توی غذاشون پودر پوسته تخم مرغ بریزید تا از مواد معدنی دارای کلسیم مثل پودر استخوان و یا کف دریا استفاده کنید.

  28. سلام برای خوابندن مرغ باید مرغ جابجا بشه چکار کنیم که موقع که جابجا کردیم و یه جای خلوت مرغ کذاشتیم مرغ نترسه چونکه قبلا این کار انجام دادیم بخاطر که جابجا شد مرغم ترسید و مرد

      1. سلام من تازه یک مرغ خریدم که سه روز تخم گذات و دیگه نزاشت امکان داره که دیگه نزاره ؟؟؟….و سه تا تخم گزار دیگه هم دارم که جاشون حدود ۳ متره اب و غذای کافی هم دارن اما همش دعوا میکنن چکار کنم؟🙏

        1. سلام
          چند روزه خریدی و چند روز از اخرین تخم میگذره ؟محیط نگهداری چطوره ؟ شلوغه ؟
          دعوا نباید بکنن چون همینکار باعث افزایش استرس میشه و از تخم گذاری کم میکنه

    1. نباید جا به جا کنید
      شما محیط اروم و خلوت و با نور کم رو براش فراهم کن و لانه رو بذار اونجا
      خودش میره داخل لونه میخوابه

  29. سلام خسته نباشید من امروز مشاهده کردم تا مرغ تخم گذاشت خروس بالا سرش بود و ب مخض تخم گذاشتن زودی تخم رو شکست و خورد چکار کنم چی دقیقا بهشون بدم؟؟

    1. خروس رو جدا کن
      و حتما غذای کافی به مرغ و خروس بده تا احساس گرسنگی نکنن

  30. سلام خسته نباشین.ببخشین من هر روز به مرغام چند وعده غذایی میدم هیچ وقتم ظرف آبشون خالی نبوده ولی تازگی شروع به خوردن تخم هاشون کردن فقط مال یکی رو میخورن ممکنه بر اساس دشمنی باشه چون وقتی اون مرغ میره تخم کنه خیلی صدا میدن.
    خیلی ممنون

    1. احتمالا
      شاید هم از کمبود کلسیم باشه
      بهتر که به جیره غذاییشون رسیدگی کنید و از کلسیم و پروتئین و ویتامین های کافی بهره مند باشند.

  31. سلام خسته نباشید ممنون از مطالب فوق من یکی از مرغ های من بعضی وقتا تخم که میزاره یا میخوره یا اصلا تخمش اون پوسته سفید رو نداره و نرمه که میترکه یا بقول ما لمه انداخته چکار باید بکنم راهنماییم کنید

    1. سلام
      تغذیش مشخصا خوب نیست
      جیره مخصوص بگیره + میزان کلسیم جیره افزایش پیدا کنه
      جیره مخصوص طیور تخم گذار رو از پرنده فروش میتونید بخرید
      بهمراهش بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید تا اشتهاش زیاد بشه
      همینطور میتونید قطره کلسیم هم براش بخرید از داروخانه دامپزشکی که سرعت خوب شدنش رو زیاد میکنه

  32. سلام
    ۱. من یه مرغ لاری نر و یه ماده و دوتا مرغ محلی دارم لاری ماده یکی از مرغ های ساده رو خیلی میزنه و پر هایش را میخورد که الان پشتش خالی است
    ۲. بیشتر وقت ها هم وقتی یکی شون تخم میکند همشون میرن خورن و خودش هم میخوره نمی دونم چرا ؟ بعضی وقت ها سریع میرم میارم تا نخورن
    ۳. نور و فضای کافی هم دارن بالای پشت بام هستند با نون خیس و بعضی وقت ها خشک تغذیه شون میکنم و هر روز هم کلی اشغال سبزی براشون میبرم زیر پاشون هم خاک اره ریختم لطفا کمکم کنید خیلی از این وضعیت ناراحت هستم

    1. سلام
      وضعیت تعدیه این پرنده ها افتضاحه ! نون خیس چه فایده ای برای پرنده داره ؟ اگه واقعا میخواید پرنده رو نگه دارید و اونارو پرورش بدید و به این وضعیت نیفتن باید جیره غذایی مخصوص براشون بگیرید . اینا به امکان زیاد دچار کانیبالیسم هم شدن که به پشتتش ضربه میزنه ، خون ببینه حتما پرنده رو میکشه !
      تخم هم که میخورن مشخصه تغذیه بسیار بده . بهشون غذای مخصوص بدید کم کم بهتر میشن ، اون پرنده ای هم که زخمی هست برای مدتی از اینیکی ها جدا کنید بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بدید
      اشغال سبزی نه تنها براشون کافی نیست بلکه ممکنه باعث ایجاد بیماری های گوارشی هم درشون بشه
      باید به کل روش نگهداری رو عوض کنید

      1. میشه کمک کنید
        باید چه کار کنم و چی بدم به مرغ ها تا از این وضعیت بیام بیرون تا دیگه هم دیگه رو نزنن و تخم هایشان را دیگر نخورند اگه امکان هست یه روش کم هزینه را به من معرفی کنید
        ممنون از لطف تون

        1. توضیح دادم خدمتتون باید جیره مخصوص بگیرید براشون ، هزینش بسته به کیفیتش فرق داره ولی الان پرنده هات ضعیفن حداقل به اون ضعیفا بده تا جون بگیرن و از دست نرن
          کف دریا از بازار براشون بگیر ، یکم هم جیره مخصوص بگیر کف دریا رو پودر کن بریز رو غذا

          بعضیا میگن پوست تخم مرغ ولی با توجه به ضعف تغذیه پوست تخم مرغ فایده ای برای این پرنده ها نداره، کف دریا بهتره
          مولتی ویتامین مخصوص طیور هم ۵ تومنه فکر کنم

        2. اشکالی که نداره بعضی وقت ها نون خیس بدم و بعضی وقت ها دانه پارس و کنارش هم اشغال سبزی بخاطر گرم بودن هوا ؟
          خیلی خیلی متشکرم از کمک تون و سایت علی تون

        3. آشغال سبزی ندید ، سبزی تمیز شده میشه داد ولی آشغال سبزی سبب ایجاد بیماری در پرنده میشه و هزینه نگهداریش رو میبره بالا
          دانه پارس هر روز بدید ولی کم و زیاد باشه ، روزی که نون میدید کم بدید و …
          دانه های دیگه مثل گندم و ذرت هم بخرید براشون تا بهتر رشد کنن

  33. یه ترفند فقط اونم اینکه یه تخم مرغ رو برداری سوارخ کنی بعد توش سیمان بریزی تا وقتی نوک زد نتونه بشکونتش یا چیزی دست گیرش نشه اینجوری عادت می کنه که تخم ها رو نشکونه

    1. خودتون از این روش استفاده کردید؟ و ایا نتیجه ای هم گرفتید؟

  34. سپاس فراوان ازشما و سایت عالی تون
    کلی استفاده کردم و دانش م رفت بالا
    چون مرغهام گاها تخم هاشونو میخورن
    مقاله به حد کافی کامل و جامع هست
    ممنون

    1. سلام
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده ، حتما راهکارهای گفته شده رو تست کنید جواب میده
      موفق باشید

  35. سلام،خسته نباشید
    میتونم بپرسم علت خونریزی مقعد مرغ تخم گذار چی میتونه باشه؟

    1. احتمالا به دلیل عفونت روده باشه
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید.

  36. بفهمم کدوم یکی میخوره همونجا سرش بریدم
    تامااااامممممممم

  37. یدونه مرغ و خروس دارم.مرغم دو روزه تخم میزاره.روز اول نخورده بودش.ولی روز بعد بیرون بودم اومدم دیدم تخم گذاشته خوردتش..دوتا سوال دارم اول اینکه تخم گذاشتن مرغا ساعت خاصی داره یعنی سر یه تایم مشخص تخم میزارن؟
    دوم اینکه چکار کنم یجای مشخص تخم بذاره؟ اخه تو حیات ولو هستن

    1. سلام
      خیر ساعت خاصی نداره ولی بعد از ظهر ۳ ۴ ممکنه بیشتر باشه
      اگه لانه داشته باشه داخل اون میتونه تخم بزاره
      براش لانه بسازید یا بخرید میره اونجا تخم میکنه

  38. سلام چیکار کنم ک مرغام نون بخورن فقط برنج پخته شده میخورن

    1. برای کلسیم می تونید از پودر استخوان و یا پودر پوسته تخم مرغ استفاده کنید

        1. پودر کنید و توی غذاشون بریزید.
          البته قبلش به خوبی بشویید تا الودگی هاش از بین بره

  39. سلام من دوتا مرغ دارم هنوز تخم و نزاشتن میخورن توپ گلف انداختم جلوشون ینی با این کار خوب میشن؟
    بعد من پنج تا مرغ دیگ هم دارم همو میزنن چیکار کنم نزنن

    1. برای تخم گذاری باید لانه مناسبی داشته باشن و مکانشون کاملا گرم و اروم باشه
      اب و غذای کافی بهشون بدید که کلسیم و پروتئین زیادی داشته باشه
      علت اینکه مرغ ها همو میزنن به خاطر تنگ بودن جا و یا غذای کم و یا نور زیاد محیط هستش
      بررسی کنید ببینید چه عاملی باعث شده

      1. جاشون خیلی نور داره رو پشت بام هستن و خیلی هم گرم نیس چون سایه بان دارن

        1. نور زیاد باعث میشه
          و سر و صدای زیادی افراد و ماشین ها شاید دلیل استرس شون باشه
          بهتر که این دو مورد رو برطرف کنید تخم گذاری می کنن.

  40. سلام من دومرحله تخم برای جوجه کشی گذاشتم
    یعنی چهار تا الان گذاشتم چهارتام یک هفته بعد
    آیا کار درستی است؟

    1. جوجه ها به فاصله یک هفته از تخم بیرون خواهند امد ، ایا می تونید در همون دستگاه مکانی را هم برای هچر اختصاص بدید تا تخم ها رسیده به دوره هچر رو داخبش قرار بدید
      دقت کنید که در دوره هچر باید چرخش تخم ها رو متوقف کرد و دما رو نیم درجه کم و رطوبت رو ۱۰ درصد افزایش داد و سه روز اخر جوجه کشی دور هچر هستش برای همین تاریخ شروع جوجه کشی رو بر روی تخم ها بنویسید

  41. سلام من ۲۰ تا مرغ دارم با دو تا خروس قبلا تخم میزاشتن ولی الان تخم نمیزارن بنظرم چون هوا سر شده تخم نمی کنم می خواستم بدونم چند درجه باید خونشون گرم کنم

    1. دما باید بین ۲۵ الی ۲۸ درجه باشه
      تغذشون رو بیشتر کنید
      چون هوا زود تاریک میشه بهتر که اتاقشون رو با لامپ روشن نگه دارید تا ساعت ۱۰ شب

  42. سلام من ۱۵ تا مرغ دارم تازه به تخم کردن افتادن ولی تخمایشان را همه میخورن چی کار باید بکنم

    1. سلام
      این مقاله برای مشکل شما نوشته شده دوست عزیز
      از روش های موجود در مقاله برای ترک این عادت از طیور خودتون استفاده کنید

  43. من مرغ دارم همه تخم هیجان را نوک میزنند و میخورند باید چه بکنم

  44. سلام من مرغ هام همی تخمارو میخورن هر کی کردم فایده نداشتع مخام بفروشمشان بنظرتان چاره دیگر دارم
    ؟*

    1. سلام
      این مورد همونطور که در مقاله هم گفتیم راهکارهای مختلفی داره و موردی عمومی هست تقریبا
      در بیشتر موارد به خاطر تغذیه ی نامناسب پرنده هست که این کارو میکنه
      اما در کل در صورتی که موفق به درمانشون نشدید بفروشید بهتره

  45. سلام ببخشیدمرغ من الان کرچ شده ولی تخمهاش از ۱۱ عدد به ۱۰ عدد رسیده تورو خدا زود جواب بدید بدونم چکار کنم تا تخم خوردنش رفع شه

    1. سلام
      عزیز جان تو همین مقاله راه های جلوگیری و رفع این مشکل رو نوشتیم ! مطالعه کنید
      +غذای پرنده رو تقویت کنید ، از غذای آسیاب شده استفاده کنید .

  46. سلام من یک مرغ دارم که فقط تخم مرغ خودش میخوره تخم مرغ ها ی مرغا رو نمیخوره به ما گفتن که توی تخم مرغ خاکستر بریزین سرو شو ببندین ما برای مرغای دیگمون کردیم دیگه نخوردن ولی الان یک مرغ دارم فقط تخم مرغ خودش میخوره باز داغش کردیم نخورد ولی بعد خورد

    1. سلام باید برای این پرنده همه ی روش های موجود امتحان بشه
      به جای تخم از توپ گلف یا چیزی کروی و سفت استفاده کنید

  47. مرغی کرچ شده دارم که مقدار ۲۰ عدد تخم زیر پایش خورده است چه کار کنم

    1. سلام
      با توجه به روش هایی که گفتیم از این کار جلوگیری کنید
      تغذیه ی مرغ رو هم تقویت کنید تا این اتفاق براش نیفته

  48. سلام مرغ من چن روز پیش یه وسیله سنگین افتاد روش و ازون روز خوبه ولی تخم نمیکنه چیکار کنمممممممم😣😣😣😣😣

    1. سلام
      نمیشه گفت که مشکل کجاست ، باید بررسی بشه به صورت کامل
      ببینید که ایا در تغذیه ی پرنده تغییری حاصل شده ، آیا مدفوعش تغییر رنگ داده و حتی همراه با خون هست یا خیر

  49. باسلام. من زکی هستم طبق تجربه ای که من کسب کردم و متوجه شدم که صددرصد هم جواب داد. برای اینکه مرغ ها تخم خودشون نخورن کافیست یک عددقرص کلسیم در ظرف اب مرغ ها بریزیم واین اب راسه روز۲مرغ بخورن .. وبعد سه روز دیگر مرغ ها تخم خود را نخواهند خورد

  50. سلام من توی ظرف ابشان قرص کلسیم ریختم و خیلی زود جواب داد وقبلا هر راهی را که گفتن رفتم ولی از این یکی جواب گرفتم صدرصد

  51. من مرغام ۸ تا تخمشون رو خورده ۱۴ تا مرغ بدونه خروس لاری مشتی مشکل از چیه لطفا پاسخ دهید

  52. سلام دوستان چند مورد تجربی در مورد مرغ اگر تخم خودشا میخوره باید چندتا تخم مرغ را خالی کنید وبا ریختن ژله با مخلوط فلفل تند از خوردن صرف نظر میکنه که به مرور دیگه نمی خوره دومی نور بیش ازحد به خوردن تخم تحریک میکنه کمش کنیم سوم برای تخمگذاری زیاد وحتمی از ذرت وبه جای آب پنیر بدید ولانه کوچکی کاملا تاریک مخصوص برای تخمگذاری در ست کنید

    1. مرغی ک تخم میخوره نوکش کجه و باید در ملا عام جلو همه مرغاگردن زده بشه تا درس عبرتی بشه برای بقیه من ک این کارو کردم راحت شدم مرغم دزد

  53. با سلام مرغ کرچ شده تماشا موخره چی کار کنم با تشکر از راهنما ییتان

  54. با سلام مرغ کرچ شده تماشا موخره چی کار کنم با تشکر از راهنما ییتان

  55. بایدیک عددتخممرغ راسوراخ کرد ومحتوی انراخالی کردوداخلش گچ ریخت تاسفت شود وسپس ک خشک شد بگذاریدپیش مرغها.بااین کارنوکشون دردمیگیره دیگه نمیخورن من امتحانکردم

    1. منم این کارو قبلا کردم پوستشو شکستن خوردن کچ موند فقط خخخخ

  56. من مرغم تخما رو می‌خورد منم بلا فاصله چاقو آوردم گردنشو زدم تا این عادتو به اون پانزده تا مرغ دیگه نده بعد هم کاه توی لونشون ریختم تا تخما با تر خوردن نشکنن مرگ یه بار شیون یه بار

    1. پَر کنید تو دماغشون دیگه نمیخورن من امتحان کردم و همیشه جواب گرفتم

  57. لطفا جوابم را بدید لطفا صدف را باید چگونه به مرغ بدهیم و دوم کجا تهیه کنیم

  58. سلام صدف دریا را باید آسیاب کنیم و بعد به مرغ بدیم یا خیر

    1. سلام.من مرغم کرچ شده منم هشتا تخم گذاشتم زیرش ولی متاسفانه از تعداد تخمها کم میشه نمیدونم خودش میخوره یا مرغ دیگه میخوره.حالا میخام بدونم میشه تخمها رو بردارم ودوباره تخم زیرش بزارم یانه چون فقط پنج تا تخم باقیمانده لطفا راهنمایی کنید ممنون

      1. لطفا در تغذیه مرغ مادر دقت کنید تا تخم ها را نخورد و از ورود مرغ های غریبه به محل کرچ جلوگیری کنید.

  59. سلام دوستان عزیز و مدیر سایت راستی چرا مرغ ها تخم های خودشان را می خورند

    1. با سلام
      کمبود مواد معدنی ،کمبود کلسیم،تنگی جا و ازدحام بیش از حد مرغان در یک قفس تنگ،سفتی بستر تخم گذاری که باعث شکسته شدن تخم شود ،نور بیش از حد لانه تخم ،استرس و ترس برای مرغ
      تمامی این موارد می تونه علتش باشه باید بررسی بشه
      اگر سوالات بیشتری دارید می تونید از سیستم پرسش و پاسخ جوجه کشی فارسی استفاده کنید و از تجربیات دیگران استفاده ببرید.

  60. سلام یه سوال داشتم لطفا هرکی جوابشو دونست جواب بده
    اینکه مدغ من وقتی میخواد تخم بزاره تو شکمش تخم ها رو میشکنه و همه مایع داخل تخم بیرون میریزه با چند تکه پوسته نمیدونم دلیلش چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز شما اگه گندم رو بو بدین وبه مرغتون بدین بخوره مشکلش حل میشه

  61. سلام میشه جواب منو
    فوری بدید
    ۱ اینکه با چی میتونیم
    کلسیم مرغو فراهم کنیم
    ۲ اینکه آیا احتمال این
    وجود داره که مرغ از
    تشنگی تخمو بشکنه
    چون من مرغو گذاشتم رو
    تخما بعد سریع یکیشو نوک
    زد خورد
    ۳ اینکه آیا تخمهای بعدی رم
    میشکنه بخوره
    لطفا جواب بدین

    1. من مرغ دارم تخم خودش رامیخورد شنیدم میگن تخم خوری روی پشت مرغ نزدبک سوراخ شاشیدنش انرمیگیرن باقیچی میچینن دگه مرغ تخم خودش رانمیخوره پارسال کندم خوب شد دوباره امسال باید بکنم

  62. باید خروس عوض کنیم چون بی عرضه اس مرغ سقط جنین میکنه .یه خروس بیارکه مرغ تخم نکنه به تخمای خودش دست بزنه ازترس خروس

  63. باید خروس عوض کنیم چون بی عرضه اس مرغ سقط جنین میکنه .یه خروس بیارکه مرغ تخم نکنه به تخمای خودش دست بزنه ازترس خروس

  64. سلام علت شروع خوردن تخم مرغ توسط مرغها کمبود کلسیم در جیره غذایشان باید صدف خورد شده یا استخوان وماسه به جیره غذایشان اضافه کنید .
    بنده بخاطر اینکه مرغها . تخم خودشان را نخورند آمدم لانه تخمشان را دو قسمت کردم و بصورت شیب دار در آوردم وقتی مرغ تخم میگذارد اولین حرکتی کند تخم مرسرصر میخورد میرود به لانه بغلی مانند مرغداریهای صنعتی در قفس .
    تخم مرغ میرود جای مخصوص ودیگر نیست که مرغ بتواند بخورد
    بلی مرغ هروقت احساس کمبود کند میرود سراغ تخم مرغها وآنها را نوک میزند و میشکند ومیخورد

  65. کافی است مرغی را که تخم مرغ ها را مشکند به مدت چند روز جدا کرده و گرسنگی دهید در ظرف آبش کمی نمک ریخته تا مدام تشنه شود من امتحان کردم جواب داده دیگه تخم مرغ شکسته نشد

    1. خوبه . ولی میخاستم بدونم مرغ زمانی که میخواهد تخم جمع کند تا زیرش بگزارد که جوجه شوند چرا تخم ها را میخورد
      .

    1. با تشکر از دیدگاه شما.
      لطفا انتقاد خودتون رو برای ما ارسال کنید.

    2. سلام عزیزم نوک بالای مرغ رو تا حدی که گوشتشم بگیره با ناخنگیر بگیر و یه لگد تو کونش بزن رهاش کن اگه دیگه نخم خورد گه بگو چیزی نمیدونی

  66. خیلی ممنون از به اشتراک گذاری این مطلب مفید. منی که روزی ۱۵تا تخم مرغ از مرغا جمع می کردم بهیک عدد رسیده و تا خودم به چشم خودم ندیدم باور نشد. خیلی راحت نوک میزنن و می خورند

  67. باسلام وخسته نباشید
    باعرض معذرت خواستم بدانم چه چیزی در رژیم غذای مرغها کم شده باشد موجب شکستن تخم
    توسط مرغ میشودودوم ایا عللهای دیگری نیز هست کدامند؟سپاس فراوان

    1. والله آقا حسیت تمامی مطالب بدون کم و کاست توسط اساتید مجرب دانشگاهی تهیه و در این وب سایت قرار میگیره و ما هیچ تاثیر دیگه ای روی اون ها نداریم. میتونید روی اعتبار این سخنان حساب کنید.

    2. سلام من مرغ عشق دارم تخم میگذارن ولی میخورنشون چکارکنم مشکلم حل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋