علت دعوای دو عروس هلندی با یکدیگر

آیا عروس هلندی های شما با یکدیگر دعوا می کنند؟ از علت دعوای آنها اطلاعی ندارید؟ برای اطلاع از چرایی دعوای دو عروس هلندی با یکدیگر با ما همراه باشید در این مقاله از چیکن دیوایس تا در این رابطه با عواملی  که منجر به نمود این رفتار در پرنده شما می شود مطالبی ارائه شود.

دلایل دعوای دو عروس هلندی

دلایل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به بروز پرخاشگری در عروس هلندی شما شود که این موارد عبارتند از…

استرس و عدم تحرک

اگر از آن دست خانواده های پر سر و صدا هستید و توجهی به آرامش پرنده خود نمی کنید و یا قفس عروس هلندی را در مکانی که رفت و آمد و سر و صدای زیادی وجود دارد قرار می دهید پرنده دچار استرس می شود.

همچنین اگر پرنده تحرک کافی ندارد و برای حفظ سلامتی بال های آن اجازه نمی دهید روزانه ساعاتی را بیرون از قفس باشد در صورت عدم تحرکات ذهنی به رفتارهای پرخاشگرانه از خود روی خواهد آورد بدین سبب به مرور به جیغ زدن، کندن پرها، دعوا با یکدیگر و حتی زخم و آسیب زدن رساندن به هم روی خواهند آورند.

کوچک بودن قفس

کوچک بودن قفس - چیکن دیوایس

اگر قفس مناسبی برای عروس هلندی خود تهیه نکرده اید و پرنده توانایی باز کردن بال های خود را ندارد و نمی تواند آزادانه در داخل قفس حرکت کند به علت فضای محدود با یکدیگر درگیر خواهند شد بنابراین هنگام خریداری قفس به استاندارد بودن و وجود فضای کافی برای هر دو پرنده توجه ویژه داشته باشید که در اثر کمبود جا آسیب جدی به یکدیگر وارد نکنند.

ناسازگاری

عروس هلندی ها در طبیعت آزادانه می توانند جفت خود را انتخاب کنند اما هنگام نگهداری در قفس این قابلیت از خود پرنده سلب شده و پرورش دهنده و یا صاحب پرنده اقدام به خرید جفت برای آن می کند در این صورت مشکلاتی نظیر ناسازگاری جفت ها با یکدیگر ایجاد می شود. اغلب عروس هلندی های ناسازگار با یکدیگر دعوا می کنند و گاه این دعوا منجر به آسیب زدن های جدی خواهد شد.

 

تغذیه ناکافی

توجه نکردن به تغذیه پرندگان و قرار ندادن غذای کافی در اختیار آنها و حس کمبود مواد غذایی در عروس هلندی ها منجر به دعوای عروس هلندی نر و ماده خواهد شد. بنابراین شما به عنوان پرورش دهنده و یا صاحب پرنده باید توجه ویژه به غذای آنها داشته باشید تا دسترسی همیشگی به غذا و آب کافی داشته باشند.

تغذیه ناکافی - چیکن دیوایس

بهتر است برنامه غذایی عروس هلندی ها محدود به یک نوع دان نباشد و  برای دریافت ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدنی رژیم غذایی آنها شامل انواع سبزیجات، میوه ها و… باشد.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی برزیلی
» چرخش خودکار تخم ها
» سیستم تهویه حرفه ای با بدنه ABS
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

کمبود سرگرمی و اسباب بازی

اگر وقت کافی برای گذراندن با پرنده خود ندارید و هنوز با جفت خود انس نگرفته و همچنین به وسایل داخل قفس توجه کافی ندارید و برای آنها اسباب بازی های مناسب تهیه نکرده اید  در اثر کمبود سرگرمی و اسباب بازی و در اثر بی حوصلگی دعوای دو عروس هلندی را مشاهده خواهید کرد.

فصل تولیدمثل

از راه رسیدن فصل تولید مثل و تغییرات هورمونی در عروس هلندی ها می تواند عامل دیگری برای دعوای عروس هلندی ماده با نر باشد در این فصول به دلیل تخم دار بودن عروس ماده اغلب رفتار پرخاشگرانه را در آن خواهید دید به طوری که ممکن است هنگام نزدیک شدن شما به نزدیک قفس و یا لانه عصبانیت پرنده خود را متوجه خواهید شد.

حسادت

اگر عروس هلندی جدیدی خریداری کرده اید و قصد دارید آن را به داخل قفس کنار پرنده خود اضافه کنید ممکن است در اثر حسادت و یا قلمرو خواهی  دعوا بین آنها بالا گیرد. علت بروز این رفتار این است که عروس هلندی شما گمان می کند که پرنده جدید قرار است همه چیز را از آن بگیرد و تفاوتی ندارد که این شما باشید و یا قفس و وسایل های داخل آن.

احساس خطر

عروس هلندی ها هنگامی که احساس خطر کنند پرخاشگر می شوند و همین احساس خطر باعث دعوای آنها می شود. این احساس زمانی رخ میدهد که عروس هلندی گمان کند قلمرو و یا قفس خود مورد تهاجم قرار گرفته است.

برای پیشگیری از دعوای عروس هلندی ها با یکدیگر چه باید کرد؟

پیشگیری از دعوای عروس هلندی ها - چیکن دیوایس

راه های مختلفی برای پیشگیری از دعوا در بین عروس هلندی ها وجود دارد که در این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد…

  • برای اضافه کردن عروس هلندی جدید به داخل قفس بهتر است چند روزی آنها را جدا از هم نگه دارید تا بدون تماس با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و پس از مدتی اجازه دهید عروس هلندی ها بیرون از قفس همدیگر را از نزدیک ببینند و بدین طریق به مرور می توانید آنها را در کنار هم در یک قفس نگهداری کنید.
  • برای عروس هلندی های خود یک قفس جادار و استاندارد تهیه کنید که فضای کافی در داخل قفس برای هر دوی آنها وجود داشته باشد و بتوانند آزادنه بال های خود را باز کرده و حرکت کنند.
  • به هر دوی عروس هلندی های خود توجه یکسانی داشته باشید زیرا ممکن است در اثر توجه بیش از اندازه به یکی از آنها حس حسادت را در دیگری برانگیخته کنید که در این صورت دعوا بین آنها رخ خواهد داد.
  • اگر عروس هلندی های شما با وجود توجه به موارد بالا همچنان با یکدیگر دعوا می کنند و این منجر به آسیب رساندن می شود بهتر است آنها را از هم جدا کنید و جفت دیگری برای پرندگان تهیه نمایید.

چه مدت طول میکشد تا دو عروس هلندی به یکدیگر عادت کنند؟

برای این مسئله نمی توان چارچوب زمانی خاصی را در نظر گرفت زیرا برخی از عروس هلندی ها اجتماعی هستند و به زودی با یکدیگر انس می گیرند و برخی دیگر هفته ها طول می کشد تا باهم کنار بیایند. بهترین راهکار همانطور که در این مقاله اشاره شد معرفی تدریجی آنها به یکدیگر است.

از کجا تشخیص دهیم عروس هلندی ها با هم در حال دعوا هستند و یا بازی می کنند؟

  • به مردمک چشم عروس هلندی ها توجه کنید اگر به صورت آنی گشاد شدند یعنی برای دعوا کردن آماده شده اند و هدف آنها بازی کردن با یکدیگر نیست.
  • اگر تاج عروس هلندی ها به کف سر آنها چسبیده است و بال های خود را به شدت به هم میزنند قصد مبارزه دارند.
  • اگر صدای فیش فیش مانندی از عروس هلندی های شما به گوش می رسد به وضوح می توان فهمید که آنها با یکدیگر دعوا می کنند. 
  • اگر به یکدیگر ضربه وارد می کنند و حتی یکدیگر را زخمی کرده اند نشانگر یک دعوای اساسی در بین آنها است که سریعا باید آنها را جدا کنید.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با علت دعوای دو عروس هلندی با یکدیگر و دلایلی که منجر به بروز این رفتار در آنها می شود مطالبی ارائه شد که شما می توانید با استفاده از نکات ذکر شده از دعوای پرندگان جلوگیری کنید. اگر در این راستا تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۹۶ دیدگاه ها

  1. سلام من یه جفت عروس هلندی نر و ماده جفت خریدم دوهفته ای میشه الان دارم پاک سازی و تقویتشون می‌کنم و لونه برداشتم و ماده بانر دعوا میکنه چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام علی جان
      تمامی مورادی که باعث دعواشون میشه تو مقاله نوشته شده مطالعه بفرمایید

  2. سلام
    عروس هلندی های من شب ها نوک هم میزنن زیاد و صدای خش خش ازشون میاد
    و تقریبا دو هفته میشه خریدم اصلا به لونه نمیره

    1. سلام عرفان
      باید به محیط حدیدشون عادت کنن
      بعدش با هم جفت گیری کنن بعدش برن تو لونه
      دیدی که جفت گیری کرده باشن؟

  3. الان ۱ماهه جفت نر عروس هلندیمو انداختم پیشش ولی مدام با هم دعوا میکنن و نمی زارن یکی دیگه بره تو لونه به نظرتون چیکار کنم ؟

    1. سلام فاطمه
      نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده
      باید بذاریشون تو قفسای جدا قفساشونم بذاری پیش هم
      بعدش که به حضور هم عادت کردن و شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن و برای هم آواز بخونن
      بذاریشون پیش هم تا جفت بشن
      اگه گذاشتیشون پیش هم و دارن پرخاشگری می کنن الان دیگه خیلی سخته که بخوان جفت بشن

  4. سلام من عروس هلندیم ۵ماهشه به گفته جایی که گرفتم میگن نر هستش پرندم حوریه که کل روز بیشتر خوابه خمیازه میکشه ولی شبا بیداره بیشتر و سر حالتره همش یا نصف شب یه دفعه پر میزنه تو قفس اینور اونور میره میپره از خواب چیکارش کنم حتی موقع غذا خوردنم خوابش میبره دونه هاش ارزن و تخمه و چندتا چیز دیگه که مخصوص پرنده هست گرفتم

    1. سلام سامان
      اون چون شب هنگام خواب کافی نداره برای همین روزا هم انرژی لازم رو برای فعالیت نداره
      باید شبا حداقل به اندازه ی ۱۲ ساعت بخوابه
      شبا باید یه پارچه ی سفید تمیز با ضخامت مناسب بکشی رو قفسش
      بعدش قفسو ببری بذاری تو یه محیط آروم که هیچ گونه صدایی شنیده نشه
      صدای ماشین، بوق، تلویزیون، گوشی، مکالمه ی افراد و …
      یه چراغ کم نور هم توی محیط روشن کنی
      حتی پرنده ممکنه با دیدن سایه ی افراد یا اشیا یا نور زیاد هم دچار ترس بشه شبا
      پس اینا هم باید وجود نداشته باشن

  5. سلام
    من یک جفت عروس هلندی دارم که نره غروب ها در لونه رو میگیره نمیذاره ماده بره تو لونه ماده میره سمتش نوکش میزنه تا حالا چند بار هم جفت گیری کردن ولی هم باز هم با هم دعوا میکنن دعواشونم زیاد جدی نیست بنظرتون چکارکنم؟

    1. سلام امیر
      اگه به هم دیگه آسیبی وارد نمی کنن لازم نیس کاری کنی
      این به خاطر تغییرات سطح هورمون هاست که توی دوران جفت گیری اتفاق میفته

  6. سلام،۳ ماهی هست عروس هلندی های من جفت خوردن،نر روی ماده هم رفت،ی تخم گذاشتن،نر روش خوابیده و اصلا اجازه نمیده ماده بره تو جاتخمی،طوری زدش که زخمی شده پاش
    چکار باید بکنم

    1. سلام حسام
      اصولا باید نوبتی بخوابن رو تخما
      برای همین کاری نمیشه کرد باید نر از رو تخما بلند بشه و بره استراحت تا ماده بخوابه روشون
      اونموقع اگه دیدی بازم پرخاشگری می کنن باید نر رو جدا کنی

  7. سلام
    من یه جفت عروس هلندی دارم ولی نر پرای سر ماده رو میکنه و کچلش کرده از یه طرفم وقتی از هم جداشون میکنم به شدت جیغ میزن و سر و صدا میکنن و میخان برن پیش هم (عروس نر و خودم از ۲۰ روزگی بزرگش کردم و براش ی ماده گرفتم)
    بهشون قطره کلسیم هم میدم ولی وقتی میان بیرون فقط گچ میخورن

    1. سلام پارمیدا
      اگه به هم آسیب میزنن مجبوری جداشون کنی
      و براشون یه جفت دیگه تهیه کنی
      اینم احتمالا به این خاطر بوده که نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده
      برای همین باید اونی که تازه خریدی رو بذاری تو یه قفس جدا
      تا اینا همدیگه رو ببینن و با هم ارتباط برقرار کنن
      بعدش بذاریشون کنار هم
      چه غذایی بهشون میدی؟

      1. من وقتی ک ماده رو گرفتم ب روشی که از سایتتون گرفته بودم با هم اشنا شون کردم ولی نمیدونم چرا چنین رفتاری رو باهم دارن. البته یه دوره تخم گذاری ناموفق داشتن ماده ۷ تا تخم گذاشته بود ولی همشون پوچ بودن و جفت گیری اصلا نداشتن وبعد چون ضعیف شده بود لونه رو ازشون جدا کردم ک تقویتشون کنم .و یه مدت زمانی ک گذشت نر چنین رفتاری رو نشون میده اون موقعی ک تخم گذاشته بودن خیلی باهم خوب بودن. و هنوز هم لونه رو نذاشتم
        در مورد غذاهم دونه مخصوص عروس هلندی و تخمه و سبزیجات مثل کاهو و جعفری میدم.

        1. احتمالا چون مدت طولانی جداشون کردی برای همین همچین اتفاقی افتاده

  8. با سلام
    من یک ماده عروس هلندی داشتم که دیدم این حالت جفتگیری می‌گیرد و من براش رفتم یک دونه نر خریدم و تمام مراحل جفت انداختن انجام دادم و وقتی که نرو انداختم در قفس ماده نر میخواست پاشو بزار رو کمر ماده ولی ماده اجازه نمیداد و همدیگرو ناز می‌کنن ولی جفتگیری نمیکنن
    ممنون بابت پاسخگویی

    1. سلام دوست عزیز
      چند سالشونه؟
      ممکنه ماده هنوز آمادگی کافی رو نداشته باشه
      و یا اینکه شرایط رو برای جفت گیری مناسب ندونه
      استرس داشته باشه، احساس امنیت نکنه، چوب نشیمنگاه مناسب نباشه و …

  9. سلام
    ۱چرا ماده نمیزاره نر نزدیک بشه و دائم نر فراریه
    ۲ عروس نر چرا همیشه نوک خودش رو ب قفس میسابه یا مثل این ک میخواد میله قفس رو ۲نصف کنه

    1. سلام دوست عزیز
      یا آمادگی کامل رو نداره
      یا به سن بلوغ نرسیدن
      یا نر رو نمیپسنده
      با این کارش داره منقارشو صیقل میده
      براش کف دریا تهیه کن بذار تو قفسش

        1. یه اسباب بازی چیزی بذار که بتونه اونو بجوعه
          یه چیز سفت لازمه که بذاری تو قفسش

  10. سلام و خسته نباشید من سوال داشتم چرا وقتی عروس ماده من تخم گذاشته وحشی شده همش با نر دعوا می‌کنه میزنم نر رو همش هم ماده دعوا رو شروع می‌کنه ولی باز پنج دقیقه رد میشه دوباره با هم آشتی میکنم به اینکه پرنده ماده جیغ میزنم بی دلیل نمیدانم برای چی یک دفعه اصلا جیغ میزنم بعد می‌ره عروس نر رو میزنه ولی خب باز آشتی میکنم چیکار کنم تا آروم بشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر تغییرات هورمونیه که تو این دوران یعنی دوران تخم گذاری برای مادت اتفاق افتاده
      و کاملا طبیعیه
      بعد از یه مدت به حالت عادی برمیگرده
      اگه به نر آسیب میزنه زخمیش می کنه نر رو جدا کن
      اگه نه لازم نیس کاری بکنی

      1. درود منم دقیقا همین مشکل رو دارم،
        منظورتون اینه وقتی تخم گذاشتن میشه نر رو جدا کرد؟
        یعنی ماده به تنهایی میتونه رو تخم بخوابه؟

        1. بله اگه نر به ماده اجازه ی خوابیدن رو تخمارو نده می تونی جداش کنی
          بله می تونه
          ولی چون انرژی زیادی رو از دست میده باید به تغذیه ش حتما رسیدگی کنی

  11. سلام خسته نباشید و اینکه‌ممنون از سایت خیلی خوب و عالیتون🌸
    یه سوال داشتم خدمتتون یکی از جوجه عروس های من ک حدود ۱۲ روزش هست صداش خیلی عجیبه عادی نیس انگار که یه چیزی جلوی گلوش گیر کرده صداش گرفته و شبیه صدای جوجه نیست دامپزشکم نمیتونم از شهرمون پیدا کنم اصلا پیدا کردم هم‌نمیدونم‌جوجه‌ به این‌کوچیکی رو چجوری ببرم میشه راهنماییم کنین خیلی نگرانشم

    1. سلام دوست عزیز
      خودت با سرلاک بهش غذا میدی یا والدینش بزرگش می کنن؟

        1. یکم سرلاک مخصوص پرنده تهیه کن
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک شده رو بریز توی ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه
          سرد که شد صافش کنی دو قطره با سرلاک قاطی کن با سرنگ بریز تو دهنش به رفع التهاب گلوش کمک می کنه
          یکیم به تغذیه ی والدینش رسیدگی کن

        2. خواهش می کنم دوست عزیز

  12. سلام وقت بخیر عروس هلندی های من همیشه سر اینکه کی پیش جوجه متولد شده بخابه تا حد مرگ دعوا میکنن هر کدوم سر اینکه برن داخل لونه بی قراری میکنن واقعا موندم چیکار کنم😐

    1. سلام دوست عزیز
      اگه دعواشون به حدیه که به هم دیگه آسیب میزنن بهتره یه مدت پرنده ی نر رو جدا کنی و بذاریش تو یه قفس دیگه
      و فقط توی بعضی از مواقع اجازه بدی بره پیش جوجه ها و ماده

    2. سلام دوتا عروس هلندی نر دارم باهم خیلی دوست بودن و باری میکردن الان یه دو روزه یکیشون خیلی اون یکی رو میزنه بی دلیل چیکارش کنم

      1. سلام دوست عزیز
        اگه به هم دیگه آسیب میزنن یا همو زخمی می کنن باید جداشون کنی

  13. سلام من یدونه عروس هلندی ماده داشتم از کاراش دیدیم که به یک نر احتیاج داره براش نر خریدیم الان از اول پیش هم گزاشتیم الان عروس هلندی ماده ام وحشی شده در قفس و که باز میکنم فقط با پدرم خوبه فقطی کسی میرهدسمتش حمله ور میشه و میزنتش و موقعی که عروس نر را داخل قفس میزارم بدجور میزنتتش و مجبور میشم بیارمش بیرون و ماده هم کلا میره داخل لانه و نر اصلا نرفته داخل لونه چیکار‌کنم که اینا با هم جفت شن دیگه ماده حمله ور نشه نر را بزنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندیا پرنده های قلمرو طلبین و اگه یه پرنده ی دیگه ای وارد قلمرو اونا بشه به شدت پرخاشگری می کنن
      نبایدبه محض خریدن نر میذاشتیشون پیش هم
      باید بذاریشون تو یه قفس جدا، قفسارو هم بذاری پیش هم تا به حضور هم عادت کنن، بعدش شروع میکنن اروم آروم با هم ارتباط برقرار می کنن و آواز میخونن
      اونموقع می تونی بذاریشون پیش هم تا جفت بشن
      حالا باید عروس نری که خریدیو جداش کنی تون اگه بمونه پیشش بهش آسیب میزنه
      اگه بعدا با هم کنار اومدن که هیچی اگه نه به ناچار مجبوری یه جفت دیگه تهیه کنی

  14. سلام خسته نباشید من یدونه عروس هلندی نر دارم دستیه نزدیکای یک سالشه یدونه ماده براش گرفتم از خودش بزرگ تره خیلی مسته اما خیلی با نر دعوا میکنه و اصلا طرف هم نمیرن باید چیکار کنم؟!

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندیا به قلمرو خودشون اهمیت میدن و وقتی یه پرنده ی دیگه همینجوری بیاد وارد قلمرو اونا بشه پرخاشگری می کنن
      برای اینکه جفت بشن نباید مستتقیما بذاریشون کنار هم
      باید بذاریشون تو قفسای جدا قفسارم بذاری کنار هم تا به همدیگه عادت کنن اگه تمایل به جفت شدن داشته باشن نر شروع میکنه آواز میخونه و با هم ارتباط برقرار می کنن
      اونموقع میتونی بذاریشون پیش هم دیگه

  15. با سلام وخسته نباشید من عروس هلندی نر و ماده دارم الان ۶روزه که عروس هلندی ماده ۳تا تخم گذاشته.و عروس هلندی نر همش.عروس هلندی ماده دعوا میکنه،و عروس هلندی نر میره روی تخم ها می خوابه دلیلش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      اکثرا تو اینجور مواقع نر به دنبال جفت گیری مجدد هست
      اونم نشات گرفته از تغذیه غیر اصولی هست ازبس گرمیجات داره جیره که نرت دوباره مست شده
      بهش تخم خرفه و یا تخم کاهو بده

  16. درود
    من یه جفت عروس هلندی دارم بیشتر موقع ها باهم درگیر میشن نه اینکه همدیگرو زخمی کنن ولی اصلا میونه‌ی خوبی باهم ندارن نر هم رام نیست باید چیکارکنم؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه به خاطر این باشه که با هم جفت نشدن و به خاطر حس قلمروگرایی باهم درگیر میشن
      بهتره جداشون کنی و بذاریشون تو قفسای جدا
      قفسارو هم بذاری پیش هم
      اگه شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن می تونی بذاریشون پیش هم
      اگه نه باید یکی رو نگه داری و برای اونیکی یه جفت دیگه تهیه کنی
      یکیم مطمئنی نر و مادن؟ هم جنس نباشن یه وقت؟

  17. من دیروز ۲ تا عروس هلندی گرفتم نر و ماده از دیروز نره پرهای پشت سر مادهه رو همش داره میکنه امروز قفس جدید گرفتم بزرگه و کلی اسباب بازی داره ولی بازم پرهای کله ماده رو میکنه چیکار باید کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد جفت نشدن با هم
      بهتره فعلا جداشون کنی یعنی تو قفسای جدا نگهشون داری
      یکیم اینکه چون تازه خریدیشون و به شرایط جدید زندگیشون عادت نکردن برای همین استرس دارن و این رفتار میتونه ناشی از استرس باشه
      دو قطره گلاب بچکون تو دهنشون می تونه آرومشون کنه یکم

  18. سلام من ۲ تا عروس جفت دارم که ۲ هفتس کنار همن ۲ روزه که جفت گیری میکنن اما بعد از جفت گیری شروع به دعوا میکنن چرا؟

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر تغییرات هورمونیه که تو این دوران براشون اتفاق میافته تا زمانی که به هم آسیب جدی وارد نکنن مشکلی نیست

    2. سلام من عروس ماده داشتم نر انداختم پیشش جفتشون میرم تو لونه انگار تخم گذاشتن ولی نزاشتن همدیگرو خیلی میزنن

      1. سلام دوست عزیز
        دوتایی باهم برن تو لونه هدفشون بازی کردنه

  19. سلام چرا عروس هلندي من تخم را از لونه انداختن بيرون نطفه دار هم بود من اون تخم را با دستكش برداشتم گذاشتم لونه زود از دستم گرفتن و خوابيدن روي تخم چرا

    1. سلام دوست عزیز
      چن تا دلیل می تونه وجود داشته باشه که باعث میشه تخمو از لونه بندازن بیرون
      مقاله ای که برات لینک میدم رو مطالعه کن
      علت بیرون انداختن تخم از لانه توسط پرندگان زینتی | نخوابیدن پرنده بر روی تخم
      ولی چک کن که تخم آسیب ندیده باشه و اینکه حتما نطفه سنجی انجام بده
      اگه دوباره خوابیده رو تخم ممکنه تصادفا و غیرعمدی تخمو بیرون انداخته باشه

        1. اگه آسیبی به اون غشایی که توش هست وارد نشه تخم میتونه تبدیل به جوجه بشه
          حالا اگه میخوای خیالت راحت بشه نطفه سنجیش کن بعدش که دیدی سالمه رو ترکش چسب جراحی بزن

  20. سلام من یک جفت عروس هلندی خریدم از اون کسی که خریدم گفت تازه بالغ شدن یکش تازه میخونه وچندکلمه حرف میزنه یکیش واضع هست جیک جیک میکنه هنوز ولی بعض وقتی باهم خوبن که لب میگیرن بعض وقتی باهم دعوا میکنن دنبال هم میکنن یکش میره تو عاقول یکی دیگه رو راه نمیده برای دعوا کردن شون چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      این دعوا کردنشون در حدی هست که به همدیگه آسیب جدی وارد کنن؟

  21. سلام خسته نباشید
    عزیز جان من یه جفت عروس داشتم که جفت بودن ولی نر چون ضعیف بود نمیتونست من اونو رد کردم یه نر بالغ تر گرفتم ولی نزاشتم عادت کنن همون روز انداختم پیش هم وقتی جدا میکنم هردو بی قراری میکنن در خدی که نشه تو خونه وایساد وقتیم میندازم کنار هم سر وایسادن روی یه چوب هم دعوا میکنن اساسی ولی همدیگرو ضخمی نمیکنن میشه راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      اون به خاطر حس قلمرو طلبیشونه چون نمی خوان یه پرنده ی دیگه تو قلمروشون باشه
      نباید از اول میذاشتیشون کنار هم
      الانم اگه به هم آسیبی نمی زنن دعواشون مشکلی پیش نمیاره

        1. اون بستگی به خودشون داره
          نمی تونی کاری کنی

        2. سلام ما دوتا عروس هلندی گرفتیم بهمون گفتن مولد هستن قبلا هم تخم گذاشتن
          نره کچل بود گفتن فصل پر ریزیشونه الان چندروزه توجه میکنم میبینم ماده داره پرای سر نرو میکنه خیلیم باهاش دعوا میکنه و میزنتش
          چندبارم رفتن تو لونه و دراومدن
          دلیلش میتونه تخم دار بودنش باشه
          نیاز هست جداشون کنم؟

        3. سلام شهرزاد
          اخیرا دیدی که جفت گیری کرده باشن؟
          تغییری توی حجم مدفوع ماده هست؟
          شکمشو چک کن ببین متورم شده؟ پراشو پف می کنه؟

  22. عروس هلندي ماده من ٢ تخم گذاشته ولي از لونه در نمياد بيرون دانه بخوره وقتي سعى ميكنم در بيارم بيرون دانه بخوره گاز ميگيره
    چيكار كنم در بياد بيرون؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو دورانی که تخم میذاره چون رو تخماش می خوابه تغذیه ش به عهده ی عروس هلندی نره
      و اینکه تو دوره ای که داره تخم پرورش میده اگه هی سرک بکشی و دستکاریش کنی استرس می گیره و رو تخما نمی خوابه
      بهتره کاری باهاش نداشته باشه آب و غذا بذاری نزدیکش تا دسترسی داشته باشه بهشون

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

  23. عروس هلندي من ٧روز پيش يدونه تخم گذاشته روي يك تخم ميخوابه چرا ديگه تخم بيشتري نميذاره

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما و نوع تغذیه مصرفی
      کلسیم کافی دریافت میکنه از جیره غذاییش؟

      1. كف دريا نخريدم براشون ولي ازقفس در ميارم بيرون ميرن گچ ديوار را ميخورند
        ميوه نميخورند
        سبزيجات ميدم
        مولتي ويتامين ميدم
        دانه هاشون هم هفت تخم است

        1. این به خاطر کمبود کلسیمه
          براشون کف دریا تهیه کن و یا مکمل کلسیم بده
          و یا می تونی پوسته ی تخم مرغو بجوشونی تا استریل بشه بعد پودرش کنی بدی بخورن اونم یه منبع غنی کلسیمه
          کف دریا اینش خوبه که میذاری تو قفسش هرموقع که خواست میتونه بخوره هم باعث میشه منقارشو صیقل بده

        2. سلام عروس هلندي نر مدفوع ابكي كه يكم توش سبز رنگ داره چيكار كنم درست شه

        3. سلام دوست عزیز
          این میتونه نشون دهنده ی بیماری کبدی تو پرنده باشه
          عرق خار مریم و یا عرق شوید هر کدوم که دسترسی داشتی به نسبت ۱ به ۱۰ با اب مخلوط کن تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهش بده

  24. چرا زير شكم عروس هلندي ماده باد كرده
    ديروز باد زيادي داشت ولي الان يكم بادش كم شده

  25. عروس هلندی من ۴ روز پیش تخم گذاشتن
    ولی خیلی باهم دعوا میکنند ماده نر را در حد زخمی کردن می‌زند الان عروس هلندی نر هم دم و هم پای آن زخم شده است چکار کنم هم دیگر را نزنند

    1. سلام دوست عزیز
      تو اینجور مواقع اصلا نباید بشینی نگا کنی باید نرتو جدا کنی وگرنه تلف میشه

      1. الان از ديروز دعوا ميكنند ولي نه در حد زخمي كردن ولي همين الان دارن بأهم ديگه بازي ميكنند چرا؟

        1. اگه همدیگه رو زخمی نکنن و آسیبی به هم نرسونن مشکلی پیش نمیاد

        1. به خاطر احساس مسئولیتیه که نسبت به تخماش داره
          طبیعیه

    1. سلام دوست عزیز
      از سن و جنسیتشون خبر داری؟
      غذا چی میدی بهشون؟

  26. سلام ببخشید من قسمت مورد نظرم رو پیدا نکردم اینجا مشکلمو مینویسم . من کوتوله برزیلی نر داشتم یه ماده براش گرفتم یه ماهه توی دوتا قفس جدا هستن ماده به نر علاقه داره وقتی پیش هم میذاریمشون مشکلی نداره ولی نر دائما وقتی کنار هم میذاریمشون گاز میگیره و حمله میکنه بهش نمیدونم باید چیکارشون کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

      1. سلام خدمت ادمین عزیز

        دوستان من یه نر ابلغ از جوجگی بزرگ کردم بعدش ۲ سالش هست تازگیا یه لوتینو خریدم نر میزدش اونو فروختم یه لوتینو دیگه خریدم دست صاحب قبلیش تخم خاکی هم کرده

        بعدش یه هفته دور از هم بودند و دو الی سه روزی هم رو به روی هم

        الان انداختم کنار هم نر هی میره داخل لونه هر چند دقیقه یه باری هم دنبال ماده می‌کنه و میزنتش

        مشکل از چیه بخدا کلافه شدم

        1. سلام دوست عزیز
          زمان میبره بهمدیگه عادت کنن اینهمه حساس نباش تا زمانی که آسیب جدی بهش وارد نکنه همه چی طبیعیه

        2. خب داداش جان چند روز پیش دیدم مادم بالش خونی شده نر زده بودش الان چند روزی میشه جداش کردم باز

          ولی یک سره نر مستی می‌کنه وقتی کنار هم نیستن ولی وقتی میندازم باز میزنش هر چند دقیقه یک بار

        3. سلام دوست عزیز
          اگر شدت ضربه ای که وارد میکنه میتونه منجر به تلف شدن پرنده دیگه بشه همون بهتر که از هم جدا باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس