زمان دونخور شدن و جدا کردن انواع جوجه طوطی و پرنده زینتی

جوجه های پرندگان زینتی چه زمانی میتوانند دونخور شوند؟

جوجه های پرندگان زینتی تا مدتی باید زیر بال و پر والدینشان بزرگ شوند. پرنده های مولد با بالا آوردن غذا از چینه دانشان به جوجه ها غذا میدهند. زیرا چینه دان جوجه ها تا یک مدت معلوم قادر به هضم غذای درسته نمی باشد. غذا دادن به چندین جوجه برای پرنده های والد سخت و طاقت فرساست. در این زمان باید دانخوری پرنده ها همیشه پر باشد و غذاهای مقوی به آنها داده شود. در غیر اینصورت مولدها تضعیف شده و تلف میشوند. در ویدیوی زیر غذای مناسب جوجه تازه دان خور شده و زمان دان خور شدن پرنده آموزش داده می شود.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی و انواع پرنده های زینتی
» قابلیت تامین خودکار دما
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

زمان دانخور شدن جوجه طوطی

برای مشاهده سایر قسمت های این مصاحبه کلیک نمایید : پرورش طوطی سانان در خانه و سالن 

زمانیکه جوجه ها به سن مشخصی رسیدند و نوک آنها کمی سفت شد، آن جوجه میتواند به تنهایی غذا بخورد و باید دونخور شود. در بیشتر موارد والدین بصورت غریزی این زمان را تشخیص میدهند و از غذا دادن به جوجه دست میکشند. حتی ممکن است او را با نوک زدن از لانه بیرون کنند. مخصوصا پرنده نر بیشتر به نوک زدن جوجه ها تمایل دارد، زیرا جنس نر هم حسودی میکند و هم برای جفت شدن مجدد با ماده، جوجه ها را از او میراند. البته اگر جوجه ها هنوز به حمایت نیاز داشته باشند، جنس ماده با پرخاشگری، پرنده نر را پس میزند.

به هر حال پرورش دهنده باید زمان دونخور شدن جوجه ها را بداند و به موقع آنها را در قفس جداگانه ای بگذارد. در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس بیشتر در مورد زمان دونخور شدن جوجه ها وعادت دادن آنها به دان خوری و آبخوری بحث خواهیم کرد.

سن دونخور شدن جوجه انواع پرندگان

زمان جدا کردن و دونخور شدن هر پرنده فرق میکند. همچنین این موضوع به میزان رشد جوجه و نحوه تغذیه آنها هم بستگی دارد. ولی بصورت تقریبی سن دونخور شدن پرندگان مختلف به شکل زیر می باشد:

  • قناری: ۳ الی ۴ هفتگی
  • فنچ: ۳ الی ۴ هفتگی
  • مرغ عشق و پاراکیت ها: ۵ الی ۶ هفتگی
  • عروس هلندی: ۶ الی ۸ هفتگی
  • طوطی آمازون: ۱۲ الی ۱۶ هفتگی
  • کاسکو: ۱۲ الی ۱۴ هفتگی
  • کاکادو: ۱۳ الی ۱۸ هفتگی
  • طوطی خورشیدی و کانورها: ۷ الی ۱۱ هفتگی
  • طوطی برزیلی: ۶ الی ۸ هفتگی
  • ماکائوهای کوچک: ۱۱ الی ۱۵ هفتگی و ماکائوهای بزرگ هم ۱۵ الی ۲۴ هفتگی
  • مرغ مینا: ۷ الی ۹ هفتگی
  • توکان: ۷ الی ۹ هفتگی

توجه داشته باشید که زمان دونخوری گفته شده بصورت حدودی بیان شده و ممکن است یک یا دو هفته با اعداد بالا فرق داشته باشد. اما بطور معمول وقتی که پرنده شما به سن گفته شده رسید، به رفتار او اگر دقت کنید، متوجه زمان دونخور شدن او خواهید شد.

نحوه تشخیص زمان جدا کردن جوجه ها

زمانیکه جوجه ها به سن دونخوری نزدیک میشوند، به تدریج مراتب غذا خوردن آنها هم افزایش پیدا میکند و غذای بیشتری میخورند یا میخواهند. در این شرایط جفت ها معمولا قادر به رسیدگی به همه جوجه ها نیستند. در این سن جوجه ها برای غذا گرفتن از والدین خود سر و صدای زیادی به راه میندازند تا بلکه از والدین خود غذا بگیرند. اما جفت های والد بیشتر ترجیح میدهند که به جوجه های کوچک تر غذا داده و حتی جوجه های بزرگ را از لانه بیرون می اندازند.

نحوه تشخیص زمان جدا کردن جوجه ها - چیکن دیوایسحتی گاها جوجه های بزرگ سعی میکنند که از لانه بیرون آمده تا از والدین خود غذا بگیرند. با مشاهده این رفتارها باید بدانید که وقت مستقل شدن جوجه ها فرا رسیده است.

لازم به ذکر است که برای دونخور کردن جوجه هایی که با سرلاگ بزرگ میشوند، ابتدا باید از غذاهای آبکی شروع کرد.

اما جوجه هایی که توسط والدین خود بزرگ میشوند، برای دونخور شدن آنها روال متفاوتی باید پیش گرفت.

البته نحوه دونخور شدن جوجه تا حدود زیادی به ذائقه ان جوجه بستگی دارد. یعنی ممکن است که جوجه ای که توسط والدینش بزرگ شده، غذای آبکی را بپذیرد.

مراحل دونخور کردن جوجه سرلاکی

حبوبات را آب پز کنید (مثلا نخود) بطوریکه کاملا نرم شود. پوست آن را جدا نموده و آن را به خوبی له کنید. وقتیکه این غذا کمی سرد شد آنرا در یک ظرف تمیز گذاشته و جلوی جوجه بگذارید. اگر جوجه به خوردن این غذا علاقه نشان داد تا مدتی همین روال را ادامه دهید. سپس میتوان این غذا را بصورت خشک شده نیز در اختیار جوجه ها قرار داد.

برای تنوع دادن به غذای جوجه، کمی نان لواش ریز شده هم به جوجه بدهید. توجه کنید که نان سریع کپک میزند، لذا بایستی از نان تمیز و تازه برای این کار استفاده کنید تا پرنده شما درگیر بیماری نشود.

استفاده تدرجی از دان ارزن

بعد از ۵ روز به تدریج دان ارزن را در کنار غذای پرنده زینتی قرار دهید. دان ارزان برای بسیاری از پرندگان بعنوان غذای اصلی محسوب میشود و آنها نیز به خوردن این دانه علاقه زیادی دارند. بعد از چند روز به تدریج باید حجم ارزن را افزایش داده و بقیه غذاها را کم کنید تا ارزن تبدیل به غذای اصلی پرنده شود.

برای جوجه های خود کف دریا هم در داخل قفس قرار دهید. این ماده سرشار از مواد معدنی بوده که باعث قوی و محکم شدن نوک پرنده میشود.

میتوان برای جوجه ها تخمه افتابگردان خام هم گذاشت. آنها از روی کنجکاوی شروع به شکستن تخمه خواهند کرد. اگر فقط پوسته آن را خوردند نگران نباشید به تدریج پرنده یاد میگیرد که مغز تخمه را بخورد.

تمرین و تکرار

توجه داشته باشید که برای اینکه جوجه شما دونخور شود، باید صبر داشته باشید و با حوصله و تمرین جوجه را به دونخور کردن تشویق کنید. جوجه های سرلاکی معمولا لجبار بوده و دنخور شدن آن زمان بر می باشد. ذکر این نکته نیز مهم می باشد که جوجه ها تحمل زیادی در برابر گرسنگی ندارد. بنابراین برای مدت طولانی جوجه را گرسنه نگه ندارید وگرنه تلف میشود.

دان خوردن به جوجه های زینتی - چیکن دیوایسزمانیکه جوجه ها به خوردن ارزن عادت کردند و پوست کندن آن را یاد گرفتند، میتوان کمی تخم کتان هم به رژیم غذای اش اضافه کرد.

در زمان دونخور شدن جوجه میتوان از میوه ها و سبزیجات هم استفاده کرد. مخصوصا این مواد غذایی نرم بوده و خوردن آنها فشار زیادی به منقار جوجه وارد نمیکند. سیب و هویچ رنده شده دو خوراکی بسیار مفید بوده و جوجه ها هم به خوردن این میوه و سبزی علاقه زیادی نشان میدهند. اگر جوجه شما این غذاها را نمیخورد، صبر داشته باشید.

یکی دیگر از غذاهایی که میتوان در زمان دونخور شدن جوجه ها به آنها داد، سفیده تخم مرغ می باشد. بدین شکل که سفیده تخم مرغ را رنده کنید و جلوی جوجه قرار دهید تا به خوردن آن عادت کند.

آموزش آب خوری به جوجه

جوجه ها در سنین پایین بسیار کنجکاو هستند و میتوان از این رفتار آنها برای عادت دادن پرنده به آب و دان خوری استفاده کرد.

تا قبل از رسیدن به سن دانخوری، جوجه ها مستقیما آب نمی نوشند. همچنین به زور هم نباید به جوجه ها قبل از سن دونخوری آب داده شود. زیرا مشکل گوارشی مثل ورم روده در آنها به وجود می آورد. اما بعد از اینکه جوجه به سن کافی رسید و دونخور شد، باید نوشیدن آب را هم یاد بگیرد.

آموزش اب خوری به جوجه - چیکن دیوایس برای عادت دادن جوجه به آب خوردن ابتدا یک ظرف مسطح را تهیه میکنیم. از آبخوری کاسه ای پرندگان هم میتوانید استفاده کنید. نصف این ظرف را با آب تمیز پر کنید. هر بار که جوجه غذا میخورد، این ظرف آب را هم جلوی او قرار دهید. در ابتدا ممکن است جوجه داخل ظرف رفته و کمی از آب آن امتحان کند. به تدریج جوجه کنجکاو به نوشیدن آب عادت خواهد کرد.

در زمان آموزش جوجه به آب خوردن، نباید مکمل یا مولتی ویتامین به آبخوری او اضافه کنید. زیرا مکمل ها باعث تغییر رنگ و مزه اصلی اب شده و در نتیجه جوجه تمایلی به آب خوردن نشان نخواهد داد.

پیشنهاد ویژه: فروش ویژه دستگاه جوجه کشی خانگی مخصوص پرنده زینتی

استفاده از سرنگ برای آب خوری

روش دیگری هم برای عادت دادن جوجه به آب خوردن وجود دارد. در این روش از سرنگ استفاده میشود. بدین شکل که بعد از هر بار غذا خوردن و در زمان تشنگی، کمی با سرنگ اب در دهان جوجه خالی کنید. حداکثر تا دو روز بدین منوال عمل کنید. روز بعد مجددا داخل سرنگ آب ریخته و نوک سرنگ را به منقار جوجه بزنید ولی بهش آب ندهید. آب داخل سرنگ را جلوی چشمان جوجه در داخل یک ظرف یا همان کاسه آبخوری تخلیه کنید. جوجه کنجکاو شده و به نوشیدن آب از داخل کاسه تشویق خواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب زمان دونخور شدن جوجه ها و نحوه عادت دادن آنها به دانخوری و آب خوردن را گفتیم. جوجه های سرلاکی معمولا روال سخت تری برای دونخور شدن دارند چون به سرلاک خوردن شدیدا وابسته میشوند. در این شرایط میتوان پرنده دیگری هم در نزدیکی این نوع جوجه های سرلاکی قرار داد تا رفتار و حرکات آنها را یاد گرفته و به دون خوردن عادت کند. اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۰۴ دیدگاه ها

  1. سلام چجوری باید جوجه هایی که به دست والد بزرگ شدن رو دون خور و جدا کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اول نرمخورشون میکنی تخم مرغ آبپز یا هویچ پخته و آب گرفته شده میدی
      با تغییر ذائقه بهشون دان میدی

  2. سلام و عرض ادب..ببخشید عروس هلندی مولد هنوز بچه بزرگ نشده بازتخم گذاشتن ..بچه کلا دوازده روزشه و فقط نر ب بچه غذامیده.. و ماده روی تخماست….میتونم خودمم کمکش سرلاک بدم باز بزارم پیش پدرمادرش…چون نگاه میکنم خیلی کم غذا تو چینه دان جوجس.

    1. سلام ساغر
      این به خاطر تغذیه ی نادرستشون هست
      چون گرمیجات بهشون زیاد میدی
      برای همین مست میشن و جفت گیری می کنن
      اینم بدن ماده رو به شدت ضعیف می کنه
      باید تو جیره ی غذایییشون تخم خرفه و تخم کاهو و تخم کاسنی اضافه کنی
      جوجه رو هم بردار خودت با سرلاک بزرگشون کن چون بمونه والدین بهش آسیب میزنن

      1. ممنونم از پاسخگویتون دکتر💫
        چشم برمیدارم جوجه رو🐤
        روزتونم بخیر🌿

      2. جوجه ی دونه تنهاس.. پراش درنیومده هنوز..وقتی سرلاک میدم لای ی دستمال یا پتو میزارم ولی حس میکنم یخ میکنه🥲چیکارکنم

  3. سلام و عرض ادب جوجه گرینچیک از کی نرم خور و دون خور میشه جناب میشه راهنماییم کنید؟
    درحال حاضر چهل روزشونه از سک ماهگی دارم سرلاک میدم.

    1. سلام ساغر تو سن ۵ الی ۶ هفتگی می تونی نرم خورش کنی
      بعدش رفته رفته دونه ها رو به جیره ی غذاییش اضافه کنی

  4. سلام خسته نباشید یه جوجه ملنگو سرلاکی دارم نزدیک دوماهشه چند روزه سرلاک پس میزنه نزدیک یه ماهه آب و دون و غذای نرم مثل تخم مرغ جوانه گندم و عدس و نخود و سیب زمینی و هویج آب پز هم هر دفعه هر کدوم گذاشتم تو قفسش یه جوجه دون هم خور عروس هم کنارشه اصلا تمایل به هیچ کدوم غذا ها نداره همشون هم امتحان کردم سرلاک هم نمیخوره داره تلف میشه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره با عروس هلندی تو یه قفس نگهشون نداری
      چون به خاطر حس قلمرو خواهی ممکنه استرس بگیرن و غذا نخوردنشون هم به همین دلیل باشه
      برای تقویت اشتها دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی سرلاکش کن بهش بده

  5. سلام. من دوتا جوجه عروس هلندی داشتم تقریبا یک ماهه شدن پدر مادرش دیگه تغذیه نمیکردن جدا کردیمشون. همین که از قفس خارج شدن پرواز کردن و یکیشون متاسفانه محکم به سقف و پنجره خورد و همونجا جون داد:(( زمان پرواز کردنشون کیه؟چرا به زودی پرواز کردن ؟هنوز خیلی کوچیک بودن فک نمیکردیم پرواز کنن

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب از سن ۵ الی ۷ هفتگی میتونن پرواز کنن

    2. عروس هلندی‌ها تو پرواز قدرت مانور خوبی ندارن.اگه داخل منزل پرواز کنند احتمال آسیب دیدنشون زیاده.

  6. سلام من یه شاه طوطی ۵۵ روزه دارم سه چهار روزه خیلی می‌خوابه خونه ام خیلی شلوغ و پر سر و صدا نیست شبا ام ساعت ۱۱ چراغ خاموش میکنم البته یه نور کم می‌زارم برایش یه پارچه ام میکشم رو قفس ،ولی بازم امروز دیدم داره چرت میزنه فکرم ریخته به هم ،، یه راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      چند ساعت میخوابه شبا؟
      طوطی ها باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخوابن
      یکیم چک کن ببین علائم دیگه ای مثل کم اشتهایی کم تحرکی داره؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  7. سلام وقت بخیر. ببخشید من یه گرینچیک دارم که الان ۵۵ روزشه و تاحالا داشتم بهش سرلاک کیدادم. متاسفانه بدشت وابسته سرلاکه.ارزن و تخم مرغ و جوانه گندمم میزارم جلوش اصلا نمیخوره ازشون حتی اگ از گشنگی رو ب تلف شدن باشه.میشه راهنمایی کنید چیکار کنم؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو اول باید اینو نرم خور کنی با تغییر ذائقه دان و … در اختیارش قرار بدی
      نرم خورکردن هم منظورم دادن تخم مرغ پخته شده و یا هویچ پخته شده که آبش رو گرفتی بده

  8. سلام من جوجه عروس هلندی رو که ۱۵روزشه از پدر و مادر جدا کردم و سرلاک ورس لاگه میدم و تازه ۲روزه جدا کردم اشکالی ندارد لطفا راهنمایی کنید

  9. سلام دوستان ،، من یه جوجه شاه طوطی ۴۳ روزه دارم ،، نوکش هنوز قرمز نشده ، ولی عکس جوجه کوچیک تر از اینو میبینم کامل قرمز شده ,, چیه داستانش؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ای که کامل ۴ ماهه شده نوکش قرمز میشه و عکسای دقیقی رو مشاهده نکردین

      1. سلام یکی از جوجه های عروس هلندی من مردس از پیش پدر مادر ش ورش دارم

  10. سلام بچه های عروس هلندی من ۶ هفته شونه تا الان مادر غذا میداده بهشون الان از لونه میان بیرون چجوری دونه خورشون کنم

    1. سلام دوست عزیز
      از والدینش جداش کن بعدش براش غذاهایی بده که نرم باشن
      در واقع شبیه اونایی باشن که مادرش تغذیه ش می کرد
      مثل حبوبات آبپز و له شده و یا تخم مرغ رنده شده بعدش آروم آروم که بزرگتر میشه ارزن و سایر دونه ها رو به جیره ی غذاییش اضافه کن

  11. سلام من دیروز دوتا عروس هلندی لوتینو گرفتم که زیرشم ۳تا جوجه داشت فروشنده بهم گف که اوردم خونه یا نر رو از جوجه ها جدا کنم یا ماده رو جدا کنم همدیگرو میزدن بعد که جدا کردم صبح دیدم جوجه ها گرسنن بعد دوتاشونو انداختم کنار هم ولی اصلا به جوجه ها غذا نمیدن اصلا لونه نمیرن . الان نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف باید برداری خودت بهشون سرلاک بدی
      وگرنه بهشون غذا نرسه تلف میشن
      سرلاک مخصوص از برند کی کی بخر و درس کن براشون نه زیاد سرد باشه که نخورن و نه زیاد گرم که مشکل ایجاد کنه

      1. سلام جوجه عروس هلندیم دونخور شده ولی باز هم مادرش بهش غذا میده توی خونه خیلی سروصدا میکنه چجوری اونو مستقل کنم

        1. سلام دوست عزیز
          باید از والدینش جداش کنی و تو یه قفس دیگه نگهش داری
          ممکنه اولا کمی واکنش نشون بده علائمی مثل پف کردن، بی حالی، کم اشتهایی داشته باشه
          به مرور که عادت کرد رفع میشه
          براش اول غذاهایی بده که شبیه اونایی باشه که مادرش بهش میده مثل حبوبات آبپز و له شده، تخم مرغ رنده شده، بعدش دیگه آروم آروم دونه ها رو به رژیم غذاییش اضافه کن
          چون جوجه که بزرگتر بشه والدین دیگه اونو به عنوان یه فرد غریبه توی قلمروشون در نظر میگیرن و بهش آسیب میزنن

  12. کاکو دسخوش خداییش کامل،من خیلی با پرنده فروشی ها صحبت کردم ولی هیچ کدومشون بااین واضح ای و سادگی بیان نکردبودن تجربه هاشون رو،امیدوارم خدا هم به کارت رونق بده

    1. ممنون از حسن توجهتون دوست عزیز
      موفق باشید

  13. سلام ممنون از راهنمایی جامع و کامل تون واقعا کاربردی و ساده است….. سپاسگزارم 🌹🌹🌹

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون

      1. سلام من ی گرینچیک سرلاکی دارم ۳هفته است خریدمش الان دو روزه دون خور شده ولی همش خوابه هرچی باهاش تمرین میکنم بازی کنه یا دست بده یا توپ براش خریدم اصلا اهمیتی نمیده فقط یاد گرفته پرواز میکنه راهنمایی کنید لطفا چطور آموزشش بدم

        1. سلام دوست عزیز
          الان که دونخور شده چه غذایی بهش میدی؟

  14. سلام.
    سوالی داشتم جوجه های من نرم خورشدن در کنارش ارزن هم گذاشتم اونم شروع کردن به خوردن ولی درست حسابی پوست گرفتن یاد نگرفتن ولی میخورن انگار باپوست.دو روزه که خودشون سیرمیکنن وچینه دان شون پر هست ولی هروقت بهشون سرمیزنم بیشتر درحال خوردن هستن با اینکه چینه دان شون پر هست!
    بنظرتون مشکل نداره؟این دو روزه دونخورشون همش پربوده؟یامن باید تایمی که گشنه هستن غذادراختیارشون بزارم؟یا نه ایرادی نداره که میخورن معده درد نمیشن؟

    1. سلام دوست عزیز
      هضم نشدن غذا تو چینه دانشون باعث میشه غذا بمونه تو چینه دان و فاسد بشه که بعدا عفونت می کنه
      می تونی دو قطره روغن زیتون بچکونی تو حلقشون و خیلی آروم ۳۰ ثانیه چینه دانشونو ماساژبدی تا غذا هضم بشه
      راه حل دوم هم اینه که دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی اب حل کنی بریزی تو آبخوریشون

  15. سلام.عروس هلندیم ۴۰ روزه شده داخل کارتن نگهداری میکردم به دلیل اینکه که از تو کارتن همش پرواز می‌کرد وزیاد بلد نبود به در ودیوار می‌خورد گذاشتم توقفس بنظرتون مشکل نداره چون یکم به سختی رو سطح قفس که آهنی هست راه میره بلدنیس. یابراحتی میتونه بخوابه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید قفس یه نشیمنگاه مناسب داشته باشه تا پرنده بتونه روش بشینه و اینکه بهتره کف قفس رو با پوشال بپوشونی تا آسیبی به پاهاش وارد نشه

  16. سلام.عروس هلندی دارم که سه تا جوجه دارن بزرگترینش۳۵روزه هست که اونو از لونه انداختن بیرون وبهش نوک میزدن منم فقط اون یکی امروز جدا کردم براش سرلاک خریدم و باقاشق بهش دادم اولش نخورد ولی دفعه دوم قشنگ باقاشق می‌خورد. بنظرتون خفه نمیشه؟داخل سرلاک کمی سفیده تخم مرغ قاطی کردم خیلی میترسم که نمیره البته به زمین نوک هم میزنه براش ارزن هم گذاشتم!بنظرتون اشکال نداره؟
    یا اینکه تنها شده از بقیه اذیت نمیشه بمیره؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله کار درستی رو انجام دادی
      ولی بهتره سرلاکو با سرنگ بدی بهش
      فعلا بهش ارزن نده چون هنوز دونخور نشده
      بعد از ۸ هفتگی کنار سرلاک بهش نرمیجات مثل تخم مرغ آبپز و حبوبات آبپز و له شده بده یواش یواش سرلاکو کمش کن تا کامل دونخور بشه
      نه تنها بشه اذیت نمیشه به شرطی که درست تغذیه ش کنی و دمای محیط نگهداریش مناسب باشه

      1. آخه با سرنگ بلدنیستم کلیپ هایی که گذاشتید هم دیدم ولی چون میگن اگه اشتباه بدم بهش خفه میشه یا گلوش پاره میشه ترسیدم!حالا اگه اگه یکی از نزدیک انجام می‌داد ترسم می‌ریخت و تجربه میکردم

        1. اشکال نداره همونجوری که بلدی بهش غذا بده فقط مطمئن باش که به اندازه ی کافی بخوره و گرسنه نمونه

  17. من کوتوله هام جوجش سی سیو پنج روزشه ماده از لونه یه چند روزیه انداخته بیرون نره بهش غذا میداد ولی الان نر نه بهش غذا میده نه باهاش خوبه میزنش ماده تخم گذاشته جداش کنم یا نه دون هم خودش کم و بیش میخوره

      1. یکبار جداش کردم هر کاری کردم سرلاک نخورد دهنشو قفل می‌کنه انداختمش پیش نره ماده

        1. سلام دوست عزیز
          سرلاک رو از سمت چپ منقارش یه کوچولو میریختی دهنشو به مرور باز میکرد

      2. سلام من چندروزه که سرلاک میدم به جوجه ام دو روز اول مدفوعش رنگ خوده سرلاک بود الان چندروزه سبز شده آیا مریض شده یا طبیعی هست.

        1. سلام دوست عزیز
          دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو سرلاکش قاطی کن بده بخوره
          و حتما حواست باشه سرلاک زیاد سرد و گرم بهش ندی

  18. سلام خسته نباشید، من یه عروس هلندی حدودا دو ماهه دارم و نمیدونم دیگه چیکار کنم تا دونخور بشه، نه تخم مرغ و میخوره نه میوه و چیزای نرم، حتی ارزن هم براش گذاشتم ولی نمیخوره. گشنه هم بمونه بازم انقدر لب نمیزنه تا من دیگه از ترس بهش سرلاک میدم، چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی رو زیاد دوست داره؟
      تو اون دان و غذا رو با نرمیجات قاطی میکنی میدی میخوره
      باید ذائقش تغییر کنه

      1. بهش اب هم بدم در کنار نرمیجات و این چیزا؟ یا بعد اینکه کامل از سرلاک گرفتمش بهش بدم؟

        1. بعد اینکه نرم خور شد بهش آب بده

  19. سلام روزتون بخیر

    جوجه کوتوله برزیلی من الان ۵۷ روزه هست ازخونه انداختنش بیرون و مادر میزنتش نمیزاره بره تو خونه چون مجدد تخم گذاشته میتونه تخم مرغ و ارزن بخوره الان دیگه جوجه؟میشه جدا بزارمش؟ ولی کامل پر و بال در نیومده فقط روی سرش کامل شده

    1. سلام دوست عزیز
      آره بردار جوجه رو وگرنه با این وضع تلف میشه
      چون تخم داره مادرش بخاطر اون پرخاشگر شده و به دید مزاحم اینو میبنه

    2. سلام من یه جوجه ی عروس هلندی دارم که ۳ زوزه به دنیا اومده میشه راهنماییم کنید که کی جداش کنم هنوز مادر پدرش غذا میدن ولی من کی میتونم نرم خورش کنم لطفا زود تر جواب بدین ممنونم از سایتتون

      1. سلام دوست عزیز
        وقتی دانخور شد میتونی جدا کنی
        تا قبل این باید پیششون بمونه

  20. سلام جوجه سرلاکی گرینچیک کی بزارم داخل قفس واینکه پرهای چینه دونش یکم مونده دربیاد

    1. سلام دوست عزیز
      منظورتون رو متوجه نشدم
      اگه منظورتون جدا کردن از والدین هست
      که بهتره تا زمان دونخور شدن پیش اونها بمونه

      1. سلام مجدد نه خودم بهش سرلاک میدم نمیدونم چند ماهه است از وقتی که کوچیک بود خریدیم الان کلا پرهاش درموده میتونم بهش دونه بدم وبزارم تو قفس

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره اول از نرمیجات شروع کنید تا تغییر ذائقه پیدا کنه
          مثل تخم مرغ ، هویج و … بدین بهش
          به مرور که عادت کردن دان مخصوص از برندهای خارجی تهیه کنید و بذارید در اختیارش

      2. سلام جوجه مرغ عشق دارم میخوام که دستی بشه برام مادر و پدر ش هنوز بهش میرسن یک ماه هست کی میتونم جداش کنم که خودم بهش دان و سریلاک بدم ممنون میشم راهنمایم کنی

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره تا زمان دانخور شدن پیش پدر و مادرشون بمونن و توسط اونها تغذیه بشن
          در غیر این صورت میتونی جدا کنی و بهشون سرلاک بدی

  21. سلام جوجه من الان دو ماهه هستش ولی دانه خیلی کم میخوره ولی تخم مرغ میخوره

    1. سلام دوست عزیز
      یه مدت تخم مرغ رو با دون مخلوط کن تا تغییر ذائقه صورت بگیره
      همه چی حل میشه
      یکیم دونی که بهش میدی رو دوس نداره باید دان مخصوص از برند های خارجی بخری

  22. سلام خسته نباشید یه عروس هلندی دارم که همش با دونه های ارزن بازی می‌کنه و مزه می‌کنه ولی نمیخوره باید چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اون تمایلی به خوردن ارزن نداره
      براش غذای مخصوص تهیه کن

  23. باسلام وخستە نباشیدخدمت دوستان.
    من دوتاعروس هلندی دارم کە جوجەهاشونیە ماهە هستن وتاالان توسط والدینشون تغذیه میشدن.الان والدینشون بانوک اذیتشون میکنن لطفابگید جداشون کنم یانە؟وتغذیشون چی باشه ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام اونا دارن ازلونه بیرونشون میکنن که مستقل بشن وعروس نرحسودی می‌کنه میخوادلونه رواماده برای جفت گیری کنه

  24. سلام ما یه مرغ مینا گرفتیم بهمون گفتن بین ۲/۵تا ۳ ماه سن داره.الان بش یاد دادیم خودش آب میخوره ولی تاپ فید نرم شده جلوش میذاریم نمیخوره باید بصورت خمیری بذاریم دهنش میشه راهنمایی کنین آیا الان وقتشه دونخور بشه و باید چکار کنیم خودش بخوره غذاشو؟

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ مینا ۷ الی ۹ هفتگی زمان دونخور شدنش هست
      ایرادی نداره در کل بهتره تو پروسه دونخور کردنش اینطور با نرمیجات شروع کنید تا به مرور عادت به استفاده غذای مخصوص پیدا کنه
      باید شرطی تربیتش کنید و با قراردادن مقداری غذا کف قفس و صدا زدن اسمش میاد میخوره و چندبار باید تکرار کنید به این رفتار عادت کنه

  25. سلام من یه عروس ۴۵ روزه دارم امروز شروع کرده با خاک اره ها ور میره هی برمیداره دهنش الان وقت دونخور شدنشه و چی بدم بهش ممنون میشم جواب بدید

  26. سلام لطفا سری جواب بدین من عروس هلندیم نمیره غدا بخوره باید چی کار کنم جوجه هست دان خور هست نرم خور نیست

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه هست رو که نمیشه من اینطوری سنش رو تشخیص بدم
      دوران سرلاک خوردن رو سپری کرده و دانخور شده؟؟
      به احتمال زیاد غذایی که بهش میدی رو دوست نداره و متناسب با ذائقش نیست
      بهتره که از غذای مخصوص عروس هلندی استفاده کنی

  27. سلام ببخشید من یک پرنده دارم عروس هلندی الان حدودا دوماه و خورده ای هست اصلا شده گشنه بمونه ارزن نمیخوره و درضمن اینکه فقط تخم مرغ بخوره براش ضرر ندارد؟

  28. سلام وقتتون بخیر .من یه جوجه گرینچیک ۴۵روزه دارم که سرلاک میخوره تا چند وقت باید سرلاک بهش بدم واز کی دانه میتونم بهش بدم؟؟

    1. سلام
      ممکنه تا سه ماهگی ادامه داشته باشه
      از دوماهگی تو کف دستت بهش دانه بده

  29. سلام من یک کوتوله برزیلی تقریبا ۳۵ روزه خریداری کردم و الان ۴۵ روزشه حدودا این رو انگشت سرلاک میخوره داخل سرنج میخوره و اینکه یک جعبه هس براش در گذاشتم وقتی گشنه هس میاد در جعبه صدایی تاحالا نداده هیچ صدا میخام بدونم براش ارزن بزارم و اینکه صدا نداده مشکلی نداره؟

    1. سلام. ۶ الی ۸ هفتگی وقت مناسب دنونخور کردنشونه. تمامی موارد لازم هم توی مقاله نوشته شده

  30. سلام من عروس هلندیام یکبار دو تا جوجه باز کردن
    که یکیشون نمیدونم به چه دلیل مرد
    الان ۳تا تخم دارن اگه باز بشه جوجه ها از والدینشون جدا کنم؟

    1. سلام خب این بحث جدا کردن بستگی داره که شرایط چطور باشه و عروس خودش بزرگ کنه یا نه یا بخواهید خودتون سرلاک بدید و بزرگ کنید

      1. این یکی پیرم رو در آورد دو هفتس دون میخوره خیلی هم می خوره ولی شدیدا جیغ می زنه تا سرلاک هم بخوره شده تا پنج ساعت هم جیغ زده تا سرلاک بدک این یکی دیگه معجزه شده برام تا حالا اینجوریش رو ندیده بودم

        1. سلام دوست عزیز
          جیغ زدن دلایل مختلفی داره و تنها از سر گشنگی و درخواست غذا نیست
          باید ریشه اصلی مسئله رو پیدا کنید
          بی حوصلگی، بیماری، افسردگی، ترس، برقراری ارتباط و … همش میتونه منجر به جیغ زدن بشه

  31. سلام
    من یه طوطی راهب دارم الان ۴۹ روزش میشه راهنمایی کنین ترکیب ارزن و تخم کتان چطور باشه
    و به غیر از اینا بهش میوه بدم از الان

    1. سلام. بهترین مواد غذایی برای غذای طوطی راهب، میوه و سبزیجات تازه و دانه‌ها هستش. جوانه‌های ماش، عدس، گندم، نخود و جو برای این پرنده مناسبه. علاوه بر اون سبزیجاتی مثل کاهو، کلم، گشنیز، ذرت، هویج و بسیاری دیگر از غذاهای مناسب و مورد علاقه طوطی راهب هستن

      1. سلام جوجه مرغ عشق های من ۳هفته رو رد کردن ولی ماده نرو میزنه چیکار کنم نرو و مادمو جدا کنم

        1. سلام بله بهتره جدا کنید
          ممکنه آسیب جدی بهش وارد کنه

  32. سلام خسته نباشیدمن یک جوجه راهب ۴۳روزه دارم زیادتمایلی به خوردن سرلاک نشون نمیده میتونم شروع کنم به نرم خوری وازکی بایدشروع به آب خوردنش کنم ممنون میشم جواب بدهیدکاملاهم پرهاش درآمده وقتی خریدم گفت ۳۵روزه است

    1. سلام سرلاکش مونده است ؟ دمای سرلاکش چند درجه است ؟ هنوز زوده برای دون خور شدن . مقاله زیر رو کامل بخونید ویدیوهاش رو ببینید کاملا راهنماییتون میکنه :
      سرلاک دادن به طوطی

  33. سلام خسته نباشید . من حدود یک هفته ست که عروس هلندی گرفتم که چند روز دیگه یک ماهه میشه . بهش سرلاک میدم و از دیروز دو وعده بهش غذا دادم و غذاش غلیظ بوده هضمش نکرده و همش تو خودشه و سرش پایینه و پوخهه و مدفوعشم حالت اسهاله .با دامپزشک صحبت کردم گفتن سرکه سیب بدم که هضم کنه . محلول سرکه سیب رو دادم گاهی خوبه گاهی بد . ولی بنظر افاقه نکرده و با اینکه گشنست ولی غذا هم نمیخوره و بی اشتهاست . مشکلش چیه لطفا اگر میشه راهنماییم کنین .

    1. سلام چینه دانش خالی شد ؟ بهش سرلاک بدین ولی دمای سرلاک باید حدود ۳۵ تا ۳۸ درجه باشه و خیلی رقیق فعلا درست کنید تا بهتر بشه سرلاکم مونده نبشه . البته اگه چینه دانش خالی شده بدین
      سرکه سیبم زیاد ندین

      1. چینه دانش خالی نشد و بالا آورد . متاسفانه تلف شد پرندم دامپزشک تشخیص عفونت چینه دان داد.
        از شما هم ممنونم

  34. سلام جوجه شاه طوطی دارم تقریبا ۳ ماهشه الان بد غذا شده سرلاک نمیخوره تخم مرغ آب پزم نمیخوه از جوانه کم استفاده میکنه د‌کتر گفته باکرمک بدم بهش لاغرم شده خیلیم استراحت میکنن چکار کنم ممنون و فقطم صبحا خوب سرلاک می خوره

  35. سلام ببخشید من یه کوتوله‌ بریزیلی (لاو برد) ۲۷ یا ۲۸ روزه خریدم که از سرلاک تغذیه میکنه. چه زمانی باید شروع کنم به پرنده غذای نرم بدم؟

  36. سلام جوجه عروس هلندیم مریض شده باید چیکار کنم هم چینه دانش روم کرده هم شکمش کار نمیکنه

    1. سلام
      باید ببری پیش دامپزشک تا چینه دان بررسی بشه به امکان زیاد تغذیه نامناسب بوده
      درمان خانگی نداره چون اول باید دردش بررسی بشه ، ممکنه چیزی تو چینه دانش گیر کرده باشه
      سریعا ببرش دامپزشک (ممکنه بعضی جاها ببینی که بگن سرکه سیب بده، ولی پرنده تو وضعش وخیمه باید سریعا رسیدگی بشه)

      1. سلام من یه طوطی خورشیدی دارم حدودا ۲ ماهو نیم هست
        میخام از سرلاک جدا کنم روزی چند وعده و چه مقدار سرلاک بدم؟

  37. من ۲تا عروس. ۴۵روز خریدم. زیر پدر مادر بوده تا این سن. الان بهشون بدم. تاز امروز اوردمشون.
    ارزن تخم کتون گذاشتم ولی نمیخورن چی بدم بهشون ممنون میشم زود بهم بگید چیزیشون نشه ممنونم

  38. سلام من جوجه ملنگوی نر ۳۳روزه دارم .کی از سرلاک جداش کنم .وکی منتقلش کنم به قفس؟

    1. سلام
      تا ۳ ماهگی ممکنه سرلاکی بخوره ! شما از همین الان جلوش دان هم بزار یا داخل دستت
      از ۲ ماه به بالا ببرش داخل قفس

  39. سرنگ سرلاک خوری پرندگان داروخانه دارد
    میشه با سرنگ عادی بهشون سرلاک داد

    1. سرنگ عادی سرش کوچیکه ، بهتره سرنگی باشه که سری پلاستیکی بلندی داشته باشه

  40. ببخشید جوجه های عروس هلندی وقتی پدر و مادر دارن باید جداشون کرد
    سرنگ سرلاک خوری پرندگان داروخانه دارد

    1. اگر پدر و مادر بهشون غذا میدن نیاز نیست جدا بشن . مقاله رو بخونید کامل نوشته چه زمانی باید جداشون کنید . بله داروخانه دامپزشکی هم سرلاک عروس هلندی داره هم سرنگ مخصوص

  41. سلام من یه عروس هلندی سرلاکی خرید الان۵ماهشه اما دونخور نمیشه میترسم بمیره چجور دونخورش کنم میوه و نخود و لوبیا هم نمیخوره دون رو بادست داخل دهنش میریزم اما از ده تا دونه شاید فقط دوتاشو بخوره میشه بهم راه حل بدید

  42. سلام مرغ عشق من تقریبا جوجه هاش ۳۵روزه شدن ..ماده میره داخل لونه و جوجه ها رو بیرون میکنه ولی خودش نمیاد بیرون داخل میمونه …این یعنی چی میخواد باز تخم بزاره ؟

  43. سلام به من یدونه عروس دادن به اسم سرلاک خورولی اصلاسرلاک رونمیشناسع انگاراز زیرجفت برداشتن وبراخوردن سرلاک مقاومت میکنه چیکارش کنم ۲۵روزه هست

    1. با دست از پشت آروم بگیرش و بادستت چنگشو باز کن سرلاکو آروم با مکینه کاملا فرو در حلقش تزریق کن تا سرلاکو مکینرو بشناسه خودش میخوره

  44. سلام من عروس هلندی هام ۴تا تخم کردن ۴تاشون جوجه شدن یکی از جوجه ها مرده ایا میشه برش دارم جوجه ای مرده رو از جلوی چشم مادرشون ممنون میشم کمک کنید من تجربه ای اولم

    1. سلام بله با دستکش آروم برش دارین وقتی مادر میره از لونه بیرون

  45. سلام من دوتا عروس دارم چهار تا تخم گذاشتن سه تاش بیرون نیومد یکیش بیرون آمده اون سه تا هم چون جوجه هاش داخل تخم مرده بودن برداشتم الان جوجه ای که بیرون آمده ۲۰روزه است .امروز بازم تخم گذاشتن عایا جوجه رو جدا کنم یا نه ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام بله جوجه رو بردارین ممکنه بکشنش . با سرلاک مخصوص تغذیش کنید . بعد که همه تخم هارو گذاشتن تغذیه گرم رو حذف کنید تا مجدد مست نشن

  46. سلام
    عروسای من الا جوجه ۳۰ روزه دارن و تاره هم جفت گیری کردن و انگار میخان تخم بزارن
    جوجه ها الا همه بیرون از لونه و داخل قفس هستن
    الا باید دیگه جداشون کنم

  47. سلام من یه جفت مرغ دارم تازه یه جوجه در اومد و ده روزش بود تازه یکم پراش دراومده بودن من حدودا روز سوم جوجه نر رو جدا کردم تا کشته نشه همه چیز خوب بود روز دهم دیدم ماده بیرون نشسته هرکاری کردم داخل قفس نرفت و صدای جوجه هم نبود در قفس باز کردن با چوب زدم بهش مرده بود میشه رگین چیشده بود جوجه رو نگاه کردم زخمی نبود

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست
      شما نباید نر رو جدا میکردی
      باید صبر میکردی تا نشانه هایی از کتک زدن رو ببینی بعد جدا کنی
      ماده به امکان زیاد بهش غذا نداده

    2. مرغ عشق من از پنج تخم سه تا جوجه شدن دوتا تخم جوجه میشن یا نا جوجه هاش به قول خودمون سیخو زدن

  48. سلام درود یک دوباری جوجهای عروس رو بازکردن پدرومادرش وبعد مردن جوجها بعد یکی دوبار خراب کردن یکی برام موند که اوم متاسفانه انگشتای پاش کج شدن اول سالم بودن چون هنوز تخمی دیگش باز نکرده بود منم توجه زیادی بهش نداشتم تا این که تخماشو باز کرد آوردمش بیرون قفس ممنون میشم بگید بعد از چه مدت جداش کنم وعلت انگشتاش کج شدنم بهم بگید آیا راهی داره خوب بشه ماشالا جوجه بازیگوش وخیلی تیز مشکلش فقط انگشتاش که کج راه میره و نمیتونه خودشو بالا بکشه برسون به آب دون ضرف غذاش

    1. حتما برای درمان انگشت کج به دامپزشک مراجعه کنید تا اتل بندی کنه

  49. سلام درود ببخشید عروسکهای من چند مدتی تخم کردن تخمارو که باز کرد بعد چند مدت مردن خدار شکر بعد دوسه بار خراب کردن یکی برام موند که متاسفانه انگشتای جوجه کج شدن ممنون میشم راهنماییم کنید ؟؟
    واگر میشه بهم بگید چه زمانی برای بیرون آوردن جوجها از لانه خوبه چون همین جوجه که انگشتاش کج شد زیاد تو لانه موند اول سالم بودش ؟؟……

    1. تا دیر نشده برای صاف کردن انگشت ها و اتل بندی به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید

    2. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که چهارتا جوجه داره . یکی از جوجه هاش بزرگ تره ولی هنوز دون خور نشده و پدرش خیلی نکش میزند یک چند باری خودش اومده بیرون از لونه غذا هایی که برای پدر و مادرش گذاشته بودم آروم آروم یک کوچولو می خوره
      وقتی هم پدرش نکش می زند مادرش هم با پدرش دعوا می کند
      ایا من باید جوجه بزرگه را جدا کنم

  50. سلام مجدد وقتتون بخیر باشه
    آقا درمورد این ملنگو من که ۹ روزشه
    از امروز به جای صدای جیک جیک
    یه صدای خرخری میکنه
    مریض شده؟
    نکنه غدا تو نای‌ش افتاده باشه؟

    1. سلام
      نمیتونم تشخیص بدم که منظورت از صدای خر خر چیه
      غذای تازه بده بهش ، اصلا سرلاک مونده نباشه
      نرم تر هم بکن سرلاکی رو
      محیط هم که گرم با تهویه مناسب

        1. نه نیاز ندارن
          اما اگه پدر و مادر بهشون نرسید، باید سرلاک تغذیه شون کنید

        2. سلام خسته نباشید .من عروس هلندیام دوتا جوجه درآوردن سه هفته س.بعد از لونه اوردنشون بیرون تو قفس الان دیروز تاحالا همه پرهای روی کمر به جوجه هارو کندن و اون یکی روهم پرهای روی سرشو.عایا باید از پدرومادر جداشون کنم؟

        3. سلام سریعا جوجه هارو جدا کنید با سرلاک مخصوص بهشون خودتون غذا بدین . غذای پدرو مادر گرم بوده میخوان دوباره جفت گیری کنن

        4. سلام خسته نباشید من یک عروس علندی نر دارم خب الان ۳ ماه یا ۴ ماه شده ک دارمش همش سرلاک میخوره بهش ارزن میدم کم میخوره کلا زیاد ارزن نمیخوره به ب سرلاک عادت کرده الانم ۴ ماهشه چیکار کنم که دیگ سرلاک نخوره از سرلاک قطعش کنم؟

        5. سلام دوست عزیز
          باید مرحله به مرحله پیش برید
          اول غذاهای نرم در اختیارش قرار بدین مثل حبوبات آبپز شده، سیب زمینی آبپز، تخم مرغ
          انواع میوه و سبزیجات
          و چون عادت شدید به سرلاک داره ناگهانی قطعش نکنید برای جلوگیری از گشنگیش محدود کنید مصرف سرلاک رو مثلا دوبار در روز سرلاک بدین بهش
          از تخم آفتابگردان هم میتونی برای عادت دادنش به دان استفاده کنی

    2. منم داشتم همینجوری شد اگر صداش عوض شده احتمالا غذا توی ریه ش رفته . ببرش دامپزشکی

  51. سلام من یه جوجه عروس هلندی دارم الان تقریبا دو ماهشه ..سرلاک بهش میدم سریوسیر بالاش میاره نگرانش هستم اصلا سرلاک نمیخوره خیلی ضعیف شده لطفا من رو راهنمایی کنید ورسی

    1. حتما سرلاکش رو عوض کن و از مارک های استاندارد استفاده کن
      احتمالا مریض هم باشه بهتر که به دامپزشک ببریدش

  52. سلام ببخشید من الان یک عروس دوماهه بخرم میتونم با روزی یک بار سرلاک دادن سیرش کنم

    1. سلام
      یکبار ! شوخی میکنی ! هر ۲ ۳ ساعت باید یبار سرلاکی بدی

      1. سلام وقت بخیر
        من یه جوجه ملنگو ۸ روزه خریدم
        تو طول روز ۴ بار یعنی حدودا هر شیش ساعت یکبار بهش سرلاک میدم
        هر بار هم حدودا ۸ ۹ سی‌سی.
        کافی هست؟
        و اینکه چینه‌دون پرنده بعد سرلاک دادن اینجوری بزرگ میشه عادیه؟

        1. سلام
          فاصله ی بین ساعت ها کمتر بشه و مقدار تغذیه کم تر بهتر هست
          در مورد چینه دان هم مشکلی نیست و طبیعیه

  53. وقتتون بخیر من میخوام جوجه عروس هلندی بگیرم برای دست آموزکردن چند مدت بعد به دنیا اومدن جوجه میتونم بیارمش ؟

  54. سلام خسته نباشید من ۳تا جوجه مرغ عشق دارم که حدودا ۲۰روز سن دارن پدر مادرشون اونا رو از لونه بیرون میندازن چکار باید کنم

    1. جوجه ها رو جدا کنید اگر دانخور شدن بهشون آب و دان بده
      در غیر این صورت با سرلاک تغذیه بشن

  55. سلام خسته نباشید من الان یه مرغ عشق دارم که تقریبا ۵۰ روزشه نمیدونم دانخور شده یا نه میخوام جدا کنم میشه جداش کنم یا نه

    1. تا زمانی که خودش اب و دان رو از دانخوری و ابخوری نخوره یعنی دانخور نشده

  56. سلام.روزتون بخیر.دوتا جوجه هلندی ۲۰و۲۱روزه دارم.مادرشون از دوهفته پیش شروع کرد به کندن پرهاشون جداشون کردم هم سرلاک میدم بهشون هم مادرشون غذاشون میده ولی مواظبم پرهاشون رانکوه.الان یکی دوروزه میبینم جوجه ها نوک میزنن توی خاک اره هایی که زیر پاشون ریختم ومیخورن.چکارشون کنم.ضررنداره براشون

    1. خاک اره رو بردار ممکن خفشون کنه
      حتما از پوشال نرم یا کاه استفاده کن
      مادرشون داره به بیرون اومدن پرهاشون کمک میکنه جای نگرانی نیست

  57. خسته نباشید.ی جفت عروس دارم واسه اولین بار ۴تا تخم گذاشت که دوتاش نطفه داشت.بعد اینکه اولین جوجه از تخم دراومد روز بعد تخم گذاشت این مشکلی نداره یا اینکه ۲۰ روز دیگه تخما جوجه بشه جوجه قبلی رو هم غذا میدن

  58. سلام ما یه طوطی بریزیلی خریدیم زمانی که جوجه بود و زیاد پرهاش در نیومده بود داخل یه جعبه سربسته قرار دادیم به خاطر اینکه تاریکی دوست دارند اونو داخل قفس قرار دادیم … حالا تا چه زمانی باید طوطی تو اون جعبه باشه الان تقریبا بزرگ تر شده و پرهاش دراومدن … لازمه اون جعبه از قفس جدا بشه یا نه باید بمونه ؟ و اینکه به شدت به اون جعبه عادت کرده باید چیکار کنیم ؟

    1. اگه پرنده پر درآورده، دیگه نیاز به جعبه نیست کف قفس پوشال مخصوص پرنده های زینتی بریزین و بزارینش کف قفس تو قفس چوب نشیمن هم باشه. ویدئوی موجود در مقاله رو هم تماشا کنید

  59. سلام من دوتا عروس هلندی دارم که پرنده فروس به عنوان نر و ماده بهم داده ده روزه بودند خریداری کردم خودم در حدود سه ماه سرلاک دادم بعدش بهشون غذا ودون دادم زیاد تمایلی به دون خرون ندارن جیغوداد میکنن غدا میخوان در روز شای سه وعده بهشون غذا میدم چکار کنم کاملا دون خور شوند ممنون از راهنمایی تون

  60. سلام من یه دونه جوجه عروس گرفتم واسه دخترم الان سه ماهه گذشته خیلی کم دون میخورد چون تجربه نداشتم پر بال پرنده ضعیف شکننده شده از یه آدم باتجربه راهنماي خواستم قطره کلسیم پیشنهاد داد با تخم مرغ آب پز انجام دادم ولی هیچ تغییری نکرد

    1. حتما از جیره غذایی مخصوص جوجه ها استفاده کن از دان فروشی ها میتونی بخری
      مولتی ویتامین و مکمل معدنی بده با مشورت دامپزشک
      میوه و سبزیجات خرد شده هم در یک وعده غذای دیگه بده

  61. سلام وقت بخیر ما یه طوطی برزیلی داریم حدود ۳ هفته داره امروز خودجوش اومد کنار ما و یکم میوه له شده خورد ،بعد من یه کوچولو بهش سفیده تخم دادم خیلی خوشش اومد،احساس میکنم خیلی روده ولی واقعا برای میوه و تخم مرغ داشت خودکشی میکرد

  62. سلام خسته نباشید
    من یک جوجه عروس دارم تقریبا ۳ ماهشه ۳ هفتس ک خریدمش وقتی خریدم دون خور بود بعد از یک هفته مریض شده کسل و بیحاله دونه نمیخوره یا خیلی خیلی کم میخوره بردیمش کلنیک گفتن باید سرلاک بدیم موقه سرلاک باید دونه رو از قفس بردارم یا تداخلی با سرلاک نداره؟؟

    1. دانخوری و ابخوریش همیشه پر باشه
      سرلاک هم در کنارش بده
      ولی زیاد نده چون ممکن که کلا به سرلاک عادت کنه و دان نخوره

      1. لطفاً در مورد دوم هور کردن جوجه های که از پدر مادر تغذیه میشن بگید پدر مادر دوباره تخم گذاشتن

  63. سلام من یه جوجه عروس ۳۵ روزه دارم امروز اومدم بهش سرلاک بدم ولی از غذا خوردن امتناع کرد چند بار سعی کردم ولی نخورد اتفاقی براش نمی افته؟

    1. حتما از پرورش دهنده قبلی بپرسید که چه سرلاکی رو بهش میداده همون رو بده
      شاید سرلاک رو عوض کردی برای همین میلی به خوردنش نداره

  64. سلام ببخشید منیه شاه طوطی دارم ۴ ماه خورده هستش اصلا غذا نمیخوره زمان سرلاکش که میشه جیغ میزنه کلی غذا میوه سبزیجات جلوش میزارم همرو فقط خورد میکنه نمیخوره چوار باید بکنم

    1. اگه تازه خریدی از پرورش دهنده قبلی بپرس که به چه غذاهایی علاقه داره ، همونا رو بده

  65. سلام من یه جوجه مرغ عشق دارم ک چندروزه از کوزه اومده بیرون باید جداش کنم از مامانش؟؟و اینکه نمیدونم ارزن میخوره هنوز یا مامانش بهش غذا میده باید چیکار کنم

    1. اگه هنوز مادر بهش غذا میده باید بمونه داخل لونه
      تا زمانی که کاملا دانخور شد و خودش تونست دانه و آب بخوره
      میتونی جدا کنی
      اگه پرنده نر مزاحمشون میشه می تونی نر رو جدا کنی .

  66. سلام وقتتون بخیر
    من دوتا جوجه مرغ عشق دارم ۳۰ روزه هستن والدینشون غدا نمیدن بهشون .اونا هم کف قفس ارزن های ریخته شده میخورن. بعد درسته میخورن پوستشو جدا نمیکنن
    این مشکلی واسشون ایجاد نمیکنه؟؟؟
    اب هم کف قفس گذاشتم ولی نمیخورن.

    1. بهتر که جوجه ها رو جدا کنی چون وقت دانخور شدنشونه
      از میوه و سبزیجات و دانه های خرد شده استفاده کن
      از پلت مخصوص مرغ عشق براشون استفاده کن

    2. سلام ببخشید من یه جوجه عروس هلندی گرفتم که دوماه و خوردایش هست که سرلاک میدادن بهش ولی من نمیخوام سرلاک دیگه بدمش الان سرلاکشو خیلی کم کردم اما متاسفانه اصلا چیزی نمیخوره کلا کز کرده در حال خابه مریض نیستش چون تا میرم طرفش میخاد بیاد رو شونه هام ولی دونه نمیخوره نه سبزی نه سفیده تخم مرغ هیچی نمیخوره باید چی کارش .کم

      1. حتما حتما حتما سرلاکشو روزانه سه چهار مرتبه بده
        و در کنار اون بهش میوه و سبزیجات و دانه بده تا کم کم به خوردن اونا هم عادت کنه
        یهویی سرلاک رو قطع کنی میمیره

  67. سلام ببخشید جوجه من ۴۵روزش است ولی هیچی نمی خورد از والیدن هم جداش کردم چکار کنم؟

    1. چرا جدا کردید؟ مگه بهش رسیدگی نمی کردن
      از سرلاک مخصوص استفاده کنید و با سرنگ بهش بدید

  68. با عرض سلام و خسته نباشید

    استاد اگه عروس هلندی ۱ ماهه یا ۲ ماهه خوبه واسه دستی یا اهلی شدن سن مناسبی هست که خریداری کنم و غذا های مورد علاقه اش به جز دانه مخصوص آن غذا و میوه و…. مورد علاقه ی عروس هلندی چی هست و چقدر طول می‌کشد که سخن بگوید ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          غذایی که براش انتخاب کردی چی هست؟
          به احتمال زیاد غذاشو دوست نداره و جیرشو باید تغییر بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس