درمان خانگی گیر کردن تخم در شکم پرنده زینتی و علل بروز آن

گیر کردن تخم در مجرای تخم گذاری، بیشتر در پرندگان کوچکی مانند مرغ عشق، عروس هلندی، فنچ ها و طوطی برزیلی رخ میدهد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پرنده خانگیتان، مدتی پس از جفت گیری در لانه کز کرده و توانایی تخم گذاری ندارد. گاه پرنده پس از تولید یک تخم، به دلیل کمبود ویتامین و یا بیماری قادر به ادمه تخم گذاری نبوده و تخم تولید شده در شکم پرنده گیر میکند.

در نظر داشته باشید که گیر کردن یا شکستن تخم در شکم پرنده، به راحتی منجر به مرگ آنها میشود، بنابراین مطالعه این مقاله جهت اطلاع از راه های درمان گیر کردن تخم در شکم پرنده برای شما مفید می باشد.

چرا تخم در شکم پرنده گیر میکند ؟

گیر کردن تخم در شکم پرنده و تولید تخم با پوسته نازک و نرم، دلایل زیادی دارد. اصلی ترین دلیل بروز مشکل در تخم گذاری طوطی، مرغ عشق، مرغ مینا، عروس هلندی و فنچ ها، داشتن تغذیه نامناسب و تحرک کم می باشد.

کمبود کلسیم 

از عمده ترین دلایل گیر کردن تخم در شکم پرنده، کمبود کلسیم و ضعف جیره غذایی طوطی سانان می باشد. بیشتر پرندگان زینتی تنها از دانه ها تغذیه می کنند که این امر سبب کمبود انواع ویتامینها در بدن آنها میشود.

استفاده از انواع میوه و سبزیجات و همچنین استفاده از پودر پوسته تخم مرغ، کف دریا و مکمل های کلسیم برای جلوگیری از تخم گذاری ضعیف طوطی ها و سایر پرندگان زینتی موثر است. مطالعه مقاله غذای عروس هلندی در دوران تخم گذاری خالی از لطف نخواهد بود.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مخصوص جوجه کشی از تخم پرندگان خانگی و زینتی
» دارای شانه های همه کاره
» مجهز به سنسور SHT
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی - چیکن دیوایسویتامین D باعث جذب بیشتر کلسیم در بدن پرندگان میشود. از این رو لازم است تا قفس پرنده را ساعاتی در معرض نور خورشید قرار دهید تا به طور کامل ویتامین دی مورد نیاز خود را جذب کند. کمبود ویتامین D باعث نرم شدن پوسته و ضعف در باروری پرنده خواهد شد.

کلسیم، ویتامین D و ویتامین E  نه تنها برای تشکیل پوسته تخم لازم اند، بلکه سبب تقویت ماهیچه های مجرای تخم گذاری پرنده و انقباض مناسب آن نیز میشوند.

کاهش تحرک و چاقی

پرندگانی که در قفس های کوچک محبوس هستند، به دلیل عدم تحرک، دارای افسردگی و چاقی مفرط میشوند. ضعف عضلانی، چاقی و تجمع چربی در مجرای تخم گذاری، سبب گیر کردن تخم در شکم پرنده خواهد شد. از این رو لازم است تا قفس بزرگی تهیه کرده و یا روزانه به مدت چند ساعت پرنده را از قفس بیرون آورید.

پیر بودن پرنده یا اولین تجربه تخم گذاری

پرندگانی که برای اولین بار تجربه تخم گذاری دارند، معمولا در این کار به طور کامل موفق نمی شوند، از طرف دیگر، پرندگان مسن و با تجربه نیز، بیشتر دچار عارضه تخم پیچ یا گیر کردن تخم در مجرا می شوند. ضعف عضلانی، کمبود ویتامین و بیماری، سبب بروز این مشکل در این پرندگان میشود.

استرس فراوان و محیط پر از رفت  آمد

استرس فراوان و محیط پر از رفت  آمد - چیکن دیوایسپرندگان زینتی برای تخم گذاری به محیط کاملا آرام و امن احتیاج دارند. رفت و آمد و سر و صدای زیاد باعث استرس پرنده شده و پرنده از تخم گذاری ممانعت میکند. این امر سبب گیر کردن تخم در شکم طوطی سانان خواهد شد.

بروز عفونت در مجرای تخم

برخی از بیماری ها و عدم رعایت نظافت قفس پرنده، منجر به عفونت لوله رحم و ایجاد زخم در مجرای تخم گذاری پرندگان زینتی می شود. این امر نیز به دلیل بروز چسبندگی در این ناحیه از تخم گذاری پرنده جلوگیری کرده و باعث پیچیدگی تخم در بدن او میشود.

بزرگ بودن تخم

گاه ممکن است تخم تولید شده در مجرای تخمگذاری، بیش از حد بزرگ بوده و یا در موقعیت و جهت اشتباهی قرار گرفته باشد. در این مواقع پرنده قادر به دفع آن نبوده و تخم، در مجرای پرنده گیر میکند.

علائم گیر کردن تخم در مجرای پرنده خانگی

  • نفس نفس زدن
  • بی حالی و لرز
  • نشستن بر کف قفس و فاصله داشتن پاها
  • از دست دادن اشتها و ورم شکم
  • بالا و پایین کردن دم و زور زدن برای خروج تخم
  • عدم توانایی در دفع مدفوع و یا اسهال شدید
  • تاخیر در بین تخم گذاری
  • تولید تخم اول با پوسته نرم و ناقص

راه های درمان گیر کردن تخم در شکم پرنده زینتی

همانطور که گفته شد گیر کردن تخم در شکم پرندگان کوچک مانند عروس هلندی، مرغ عشق و طوطی برزیلی بیشتر از طوطی سانان بزرگ دیده میشود. در این قسمت از مقاله راه های درمان خانگی گیر کردن تخم در مجرای تخم گذاری پرندگان خانگی به طور کامل توضیح داده شده است.

درمان پیچیدگی تخم با روغن زیتون

درمان پیچیدگی تخم با روغن زیتون - چیکن دیوایسبرای درمان گیر کردن تخم در شکم پرنده، لازم است تا با استفاده از یک قطره چکان دو قطره روغن زیتون در دهان پرنده بریزید. پس از آن، انگشت خود را به روغن آغشته کرده و به آرامی، مقعد و شکم پرنده را ماساژ دهید. برای کمک به دفع راحت تر تخم، انگشت خود را به آرامی هر چه تمام تر، از قسمت پایین جناغ، تا مقعد پرنده بکشید.

چنانچه پس از گذشت چند ساعت، پرنده موفق به تخم گذاری نشد، مراجعه به دامپزشک ضروری می باشد.

استفاده حمام بخار برای درمان پرنده

یکی دیگر از راه های درمان، استفاده از بخار آب می باشد. به این منظور لازم است تا دمای محیط را افزایش داده و درون یک ظرف مقداری آب جوش بریزید.

دهانه ظرف را با استفاده از یک توری پارچه ای بپوشانید و پرنده را بالای آن قرار دهید. مقعد طوطی را آغشته به روغن زیتون کرده و به آرامی دست خود را از بالای جناق تا پایین مقعد پرنده بکشید، این کار را چند بار انجام دهید. گرما و رطوبت باعث انبساط مجرای تخم گذاری پرنده و حرکت تخم به سمت پایین خواهد شد.

استفاده از داروی ضد چسبندگی مجرای تخم

به این منظور، از یک داروخانه دامپزشکی معتبر، مقداری داروی ضد چسبندگی مجرای پرنده را خریداری کنید. دو قطره از این دارو را درون آبخوری ریخته و پرنده را تحت نظر بگیرید. در صورتی که پس از گذشت چند ساعت پرنده اقدام به تخمگذاری نکرد، به دامپزشک مراجعه کنید.

استفاده از مکمل های کلسیم

پس از اینکه پرنده اولین تخم خود را گذاشت، استفاده از مکمل های کلسیم برای ادامه روند تخم گذاری لازم است. استفاده از پودر پوسته تخم مرغ، کف دریا و مکمل های موجود در داروخانه دامپزشکی، برای این منظور مفید می باشد.

این کلسیم با کمک به تشکیل پوسته تخم، باعث تخم گذاری راحت تر پرنده میشود. پست منابع اصلی کلسیم پرندگان زینتی را مطالعه نمایید.

درمان خانگی پرنده، تنها در صورتی مفید است که تخم در انتهای مجرای تخم گذاری باشد، در غیر این صورت مراجعه فوری به دامپزشک ضروری است.

پیشگیری از گیر کردن تخم در شکم پرندگان خانگی

همانطور که گفته شد، تغذیه سالم و متنوع، اساسی ترین راه جلوگیری از گیر کردن تخم در شکم پرنده میباشد. تهیه فضای بزرگ برای پرواز پرنده، جلوگیری از اضافه وزن، استفاده از مکمل های کلسیم و فراهم ساختن محیطی امن برای تخم گذاری از بروز این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

پرندگانی که یکبار در معرض گیر کردن تخم قرار گرفته اند، برای ابتلای مجدد به این مشکل، مستعد تر می باشند، در نتیجه تقویت آنها برای تخم گذاری در دوره بعدی ضروری است.

عوارض عدم درمان به موقع گیر کردن تخم

  • شکستن تخم در مجرا و تلف شدن پرنده
  • آسیب دیدن مجرای تخمگذاری و عفونت آن
  • شکستن لگن پرنده
  • آسیب دیدن ناحیه تناسلی و کلیه های طوطی سانان
  • در رفتگی پا و فلج شدن
  • بروز بیماری های پی در پی به دلیل ضعیف بودن پرنده

جمع بندی

شرط اصلی داشتن پرنده سالم، رسیدگی به تغذیه و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده است. در این مقاله از چیکن دیوایس، تمامی راه های درمان گیر کردن تخم در شکم پرنده گفته شد. عدم درمان به موقع و شکستن تخم در مجرای تخم گذاری، منجر به تلف شدن پرنده شما خواهد شد، در نتیجه مراجعه فوری به دامپزشک، برای نجات جان پرنده زینتی شما ضروری است.

در ضمن شما می توانید سوالات و یا تجارب خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

توجه : مطالب بیان شده در این پست ، صرفا جهت اطلاع می باشد و به هیچ وجه نباید جایگزین نظر دامپزشکی تلفی شود.
⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۰۷ دیدگاه ها

  1. سلام عروس من تخم چهارمش بزرگ بود و نتونست دفعش کنه دامپزشک امروز تخمش رو خارج کرد
    الان بی حاله این طبیعیه؟

    1. سلام ندا جان
      بله از اونجایی که پرنده استرس زیادی رو تو این حالت تجربه می کنه
      برای همین بعد از رفع مشکلش هم یکم بی حال به نظر میاد
      به تغذیه ش رسیدگی کنی و بهش مولتی ویتامین بدی اوکی میشه

      1. حدودا چقدر طول می‌کشه که خوب بشه
        و اینکه ممکنه باز هم تخم بچرخه تو شکمش توی دوره های قبل ۵تا تخم میذاشت

        1. نداجان همه چیز بستگی به شیوه نگهداری تو داره
          اگر پرندت با کمبود کلسیم مواجه باشه ممکنه دوباره این اتفاق بیفته

  2. سلام ببخشید کوتوله حداقل چند تا تخم میزاره؟قبل اینکه کل تخم هاش رو بزاره رو تخم ها موقت میخوابه؟ کوتوله من ۳ تا تخم گزاشته فعلا و روی اون ها میشینه ولی نه دائم
    از لونه بیرون هم میاد، این یعنی بازم تخم میزاره و بعد دائم روش میخوابه؟

    1. سلام فاطمه جان
      معمولا ۵ یا ۶ تخم میذاره تو هر دوره
      اره تا زمانی که همه تخمارو بذاره تموم شه موقت می خوابه
      بعد از اینکه همه رو گذاشت میره رو همشون می خوابه

    1. خب مگه به اندازه ی کافی غذا می خورن که حالا ویتامین AD3E تاثیر داشته باشه روشون؟
      کلسیم رو از هوا میخوان بیارن؟

  3. نه جفت گیری نمیی‌کنند من ارزن میدم غذای عروس وفنج قاتی کردم ولی تخم نمیگزاره

    1. غذایی که بهش میدی کافی نیس و هیچ تنوعی هم نداره
      طبیعیه که تخم نمیذاره
      به شدت کمبود کلسیم و پروتئین داره
      ببین علاوه بر اینکه براش پلت مخصوص میدی در کنار اون باید از میوه هایی مثل سیب، انواع توت ها، پرتغال شیرین، خیار و … استفاده کنی
      به علاوه سبزیجاتی مثل فلفل دلمه ای، هویج، کلم چیچ، کلم بروکلی بدی بهش
      برای تامین کلسیمش از پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پور صدف استفاده کنی
      همچینی برای افزایش قدرت باروریش بهش ویتایمن AD3E بدی

  4. سلام
    کوتوله من بار اولش که قرار بود تخم بزاره ، تخم دومش گیر کرده بود بردم دامپزشکی درش آورد. بعد ۳ یا ۴ ماه دوباره خواست تخم بزاره لونه رو گزاشتم ، تخم اولی رو گزاشته ولی دومی رو هنوز نزاشته فقط نفس نفس میزنه ولی بی حال نیست که له له بزنه، به نظرتون چیکار کنم دوباره ببرمش دامپزشک؟
    روغن زیتون تو دهنش ریختم ولی نمیتونم شکمشو ماساژ بدم چون موقع تخم گزاری وحشی میشه بدجور گاز میگیره چیکار کنم؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      کوتولت چن سالشه؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      این نشون میده که پرنده توان کافی رو برای تخم نداره
      و به احتمال زیاد دوباره تخم پیچ شده
      بله بهتره تا علائمش بیشتر نشده ببریش دامپزشکی

      1. یک سالشه
        غذاش ارزن و کتانه پلت هم بهش میدم چند وقت یکبار هم ذرت و کلم بروکلی چون همینارو فقط میخورن بد اشتهان هر چیزی رو نمیخورن.

        1. اصلی ترین نیازش برای تخم گذاری کلسیم و پروتئینه که باید از پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف استفاده کنی
          و اینکه تو جیره ی غذاییش میلورم، تخم مرغ آبپز و یا سویا اضافه کنی
          اگه نمی خوره باید با غذایی که دوس داره قاطی کنی و بهش بدی
          دلیل اینکه نمیتونه تخم بذاره همینه

      2. تخم دومش رو دو روز بعد گزاشت متوجه شدم یک روز در میون میزاره به دکتر هم گفتم گفتش عادیه چیزی نیست. تخم سومش رو هم گزاشته خداروشکر

  5. سلام وقت بخیر کوتوله برزیلیم سه تا تخم گذاشته ولی تخم چهارمش گیر کرده خیلی نفس نفس میزنه
    خودم میترسم تخمشو در بیارم و الان هم شرایط اینکه ببرم دامپرشکی ندارم ، به نظرتون حیوون تا صبح دووم میاره ببرمش دامپزشکی😭

    1. سلام دوست عزیز
      درآوردن تخم باید اصولی باشه
      و تخم تو شکم پرنده نشکنه چون این اتفاق باعث عفونت میشه و در این حالت هم پرنده آسیب می بینه
      اگه می تونی دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کن و آروم شکمشو به سمت پایین ماساژ بده تا کمک کنی تخم رو دفع کنه

      1. روغن زیتون زدم خودش همون دیشب تخم گذاشت تخمش هم سالم و پوسته اش کامله ولی از دیشب نفس نفس زدنش قطع نشده و اینکه دیگه رو تخم ها نمیشینه بهش مولتی ویتامین و کلسیم هم دادم

        1. بعد از تخم پیچ شدن چون فشار زیادی بهش وارد میشه برای همین پرنده ممکنه علائمی از بیماری رو نشون بده
          ولی نگا کن که دوباره تخم پیچ نشده باشه
          غذا بهش چی میدی؟

    2. سلامن یک جفت فنج دارم ۲ساله کا خریدم ولی تخم نمی زاره و ۱ سال پیش ۴تا بجه دارد ولی بجه هاشو کشت من چیکار کنم

      1. سلام امیر محمد
        چه غذایی بهش میدی؟
        جفت گیری می کنن و تخم نمیذارن یا اصلا جفت گیری نمی کنن؟

  6. سلام من یک جفت فنچ گلدین دارم چند روز پیش اولین تخم و گذاشتن روز بعد دیدم تخم دوم بیرون شکسته روز سوم دیدم کز کرده و پف کرده و خوابیده و تحرک نداره گفتم شاد تخم تو شکمش گیر کرده پرنده ماده رو خارج کردم و با روغن زیتون یکم ماساژ دادم امروز صبح حالش خوب بود ولی دم ظهر بازم تخم رو بیرون شکسته دیدم غذا هم ارزن و تخم کتان میدم و هر یک روز درمیان قطره کلسیم و مولتی وتامین هم میدم پرنده من اصلا لب به تخم مرغ و پوره سیب زمینی و حتی میوه هم نمیزنندمن چکار کنم

    1. سلام فرهاد
      این ممکنه به خاطر این باشه که به پرنده هات استرس وارد میشه و برای همین تخم رو میشکنن
      یکیم اینکه غذا براشون پلت مخصوص تهیه کن
      غذاهایی که دوس ندارن رو با اون غذاهایی که دوس دارن قاطی کن و بهشون بده

  7. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که تخم گذاشته و یه ماه رو هم گذشته ولی جوجه در نیاورده والان یه دو هفته هست فقط تخم در شکمش گیر میکنه الان گیر کرده که چهارمین باره نطفه سنجی هم انجام ندادم چون تو یه سایتی خونده بودم که نباید به تخم اونا دست زد یه بار هم که تخم رو از شکمش درآوردم خون اومد چیکار کنم الان نطفه سنجی انجام بدم چی بدم به اون که خوب بشه

    1. سلام علی
      اصولا تخم باید تو ۲۱ روزگی جوجه بشه و اگه نشده بهتره برداری بندازیش دور
      بین هر دوره ی تخم گذاری دو ماه استراحت برای پرنده لازمه و باید تقویت بشه
      چقدر استراحت میدی بهش؟ با چی تغذیش می کنی؟
      نطفه سنجی تخم ها باید تو یه محیط آروم و تاریک انجام بشه به طوری که پرنده زیاد شاهد چیزی نباشه و بهش استرس وارد نشه
      به علاوه حتما باید دستکش دستت باشه

  8. سلام. عروس هلندی که تخمش گیر کرده و این نشانه هارو داره اگه خودش تخم رو بزاره خوب میشه؟ و برای درمان پرنده ای که بعد این اتفاق توانایی پروازش رو از دست داده چیکار میشه کرد؟ آیا خوب میشه؟ و از کجا بفهمیم که تخم تو شکمش ترکیده یا نه چون بعد از دفع کردن تخم دیگه از این نشانه ها خبری نیست.باتشکر

    1. سلام محمد
      اگه بهش کمک کنی تخمو در بیاره به طور کامل
      آره خوب میشه
      بعدش باید با یه رژیم غذایی خوب، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تغذیه ش کنی
      بی حالی، کم تحرکی و کز کردنش بعد از این اتفاق طبیعیه و بعد از اینکه پرنده تقویت شد به حالت عادی برمیگرده
      وقتی تخمو دفع کرده یعنی نترکیده دیگه
      می ترکید چیو میخواس دفع کنه؟

      1. سلام عروس هلندی من دیشب مرد ماده نر الان دیگه رو تخم نمیشینه ۳عدد تخم هم داره الان من جیکار باید بکنم تا تخمها جوجه بشه لطفا راهنمایی کنید ممنون ازشما

        1. سلام مهدی جان
          اگه تخما سالم باشن و نطفه داشته باشن
          می تونی یه دستگاه جوجه کشی خانگی تهیه کنی و بذاریشون تو دستگاه
          که این بهترین روشه
          یا هم باید یه جفت دیگه که رو تخمن پیدا کنی و بذاریشون زیر اون

  9. سلام توروخدا کمکم کنید مرغ عشقم پری زوز تخم ماندگی داشت سریع بردم دامپزشکی درش اوردن از دیروز متوجه شدم باز تخم داره و نمیتونه بزاره هرچیم زنگ میزنم دامپزشکی انگاری تعطیله جواب نمیدن چیکارکنم توروخدا بهم بگید

    1. سلام زهرا
      دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
      دستتم آغشته به روغن زیتون بکن آروم شکمشو ماساژ بده تا کمک کنی تخمو در بیاره

  10. سلام اگر مدفوع عروس هلندی درست باشه هم میتونه تخم تو شکمش گیر کرده باشه

    1. ببینید از نشونه های اصلی گیر کردن تخم تو شکم پرنده
      نشستن کف قفس ، بیحالی، له له یا نفس نفس زدنه
      وگرنه دفع فضله ربطی به این قضیه نداره

    1. سلام دوست عزیز
      فضله کفی نشون دهنده اینه که پرندت مدت زیادی که غذا نخورده

  11. سلام من یک کتوله دارم که تخم پیچ شده بود بردم پرنده فروشی تخمشو در آوردن.
    از دیروز نه می‌تونه راه بره با نوکش خودشو می‌کشه روزمین. هنوزم زیر شکمش ورم داره از چیه
    ممنون میشم راهنمای کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب بعد از تخم پیج شدن و درآوردن تخم این رفتار رو پیدا میکنن و جای نگرانی نداره
      اما دو روز هم صبر کن بهتر نشد ببر دامپزشک

      1. سلام من از جفت گیری عروس هلندی م ۲۰ روز میگذره لونه هم براش گذاشتم ولی تخم نذاشته حال ماده خوبه سنشان هم کمه ای اولین جفت گیرش بود ماده میره تو لانه جیغ میزنه دوباره میاد بیرون این کارو چند بار تکرار میکنه

        1. سلام مسعود
          چند سالشونه پرنده هات؟
          اگه کمتر از یه سال سن داشته باشن هنوز به سن بلوغ نرسیدن و توانایی تخم گذاری و جفت گیری درست رو ندارن
          اگه هم نه مقاله ای که برایت لینک میدم رو بخون
          علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟

  12. سلام.بسیار بسیار مطلب موثر و مفیدی بود.با اطلاعات و آموزش خوب شما من پرندمو نجات دادم.ممنون از مطالب خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که تونستیم کمکت کنیم
      موفق باشی

    2. سلام مرغ عشق من ۴ .۵ ماه پیش تخم گذاشت ولی ورم شکمش هنوز هست عادیه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        اگر ۵ ماه به این حال باشه نه عادی نیست
        الان که بیحال نیست و نفس نفس که نمیزنه؟؟

        1. سلام نسبت به قبل از این که تخم بزاره کمتر شیطونی میکنه نفس کشیدنش هم تقریبا با اون‌یکی زیاد فرق نداره یکم سریع تره

        2. پس چندان نگرانی وجود نداره زمان بده خوب میشه

        3. سلام ببخشید دور چشم طوطی برزیلی من یه حالتی ترشح داره چیکار کنم؟

        4. سلام محیا
          دو گرم تریکو پلاس رو تو یه لیتر آب حل کن به مدت یه هفته بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه

  13. سلام عروس هلندیم گیر کردگی تخم داشت از کجا بفهمم تخم تو شکمش نشکسته باشه

    1. اونو که نمیشه دید ولی اگه تخمو در نیاورده باشی حتما میشکنه و عفونت می کنه
      در نهایت پرنده تلف میشه

  14. سلام وقت بخیر. پرنده ی من مرغ عشق هست که سه روز میشه تخم داره، داخل لونه اش میرم تقریباً یه ساعت میشینه که تخم کنه سه روزه همین کارو انجام میده ولی تخم نمی آره. میشه راهنمایی کنید ❤️😇

    1. سلام دوست عزیز
      چند روزه که جفت گیری کردن؟
      تخم گذاری معمولا ۱۰ روز پس لز جفت گیری انجام میشه و تخما با فصله ی یک روز در میان گذاشته میشن

  15. سلام پرنده ی من طوطی برزیلی است تخم را راحت در آوردن ولی پرنده بی‌حال است و خیلی کم مقعد پرنده بیرون است یک ساعت از زمان در آوردن میگزرد

    1. سلام دوست عزیز
      بعد از دراوردن تخم این رفتارش طبیعیه یه مدت به تغذیه ش رسیدگی کن سعی کن نذاری بهش استرس وارد بشه
      براش مولتی ویتامین تهیه کن تا سیستم ایمنیش تقویت بشه
      بهتر میشه

        1. نگران نباشید اگر اصولی درآورده باشن تخم رو طی چند روزه آینده بهتر میشه

  16. سلام عروس هلندی تخم پیچ شده بود دامپزشک تخم بیرون اورد ولی یادم رفت ازش بپرسم چه دارویی بهش بدم الان یکساعتی میگذرد و خیلی بیحال شده چی بهش بدم که بدنش تقویت بشود و چه دارویی بگیرم بهش بدم ایا
    ad3e
    کلسیم داخل ظرف ابش بریزم

    1. سلام دوست عزیز
      نیازی نیست دارویی بهش بدین خود به خود خوب میشه

  17. سلام من ی جفت کوتوله دارم ک حدودا یک هفته پیش تخم اول رو گذاشتن و پس از ۲ روز بعد تخم دوم و پرنده بی حال و از لانه در نمیومد خودم درش اوردم با وازلین زیر پشت پرنده ماده رو چرب کردن فرداش تخم گذاشت بعد هنوز انگار بی حال و غذا نمیخوره و انگار تعادل خوب برای راه رفتن نداره همش در حال چرت زدن هس باید چیزی بهش بدم یا کاری کنم .؟

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا نحوه بیرون آوردن تخم درست نبوده و پرنده و اذیت شده
      یه چندروز صبر کنید بهتر نشد اوضاع ببرید دامپزشک

  18. سلام دو روزه فنچ ماده میخواد تخم بزاره نمیتونه انگار تخم گیر کرده چطوری درمان میشه

    1. سلام دوست عزیز
      دراوردن تخم باید اصولی باشه چون اگه اصولی درنیاد ممکنه پرنده بیمار بشه و در نهایت تلف شه
      اگه فکر میکنی می تونی با روش خونگی خودت دربیاری انجامش بده اگه نه سریعا ببرش دامپزشک
      دو قطره روغن زیتونو بریز تو دهنش بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون بکن خیلی آروم شکم و مقعد پرنده رو از بالا به پایین ماساژ بده
      دقت کن که زیاد فشار وارد نکنی
      در کنار این میتونی محیطو یکم گرم ترش کنی و یا از بخار برای آسون تر شدن روند ماساژ دادن هم استفاده کنی

  19. سلام من چندجفت قناری دارم که اماده شدن براشون ای سلنیوم یک قطره درابخوری گذاشتم خیلی سرحال شدن اما موقع تخم گذاشتن تخم توشکمشون گیرکرد چجوری درمان میشن

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی اقدامات لازمه تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  20. سلام خسته نباشید عروس هلندی های من ۲۰ روزی میشه که تخم گذاشتن ولی هنوز خبری از جوجه نیست و دفعه اولشون هم هست

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه سنجی انجام دادی؟؟

        1. خب انجام بده وگرنه از کجا میخوای بدونی تخما نطفه دارن یا بی نطفه این بدبختم انرژی صرف کنه روش بشینه

  21. سلام دوستان من این عمل رو انجام دادم خیلی خوب بود عالی
    ولی از صبح تا الان که شبه نتونسته جیش کنه و شکمش باد کرده و انگار رحمش اندازه یک عدس بیرونه هنوز دیده میشه .
    بنظرم جلوی جیشش رو گرفته که نمیتونه
    بگید چیکار کنم الان ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیرون زدگی مقعد پیدا کرده سریعا ببر دامپزشک
      با درمون خونگی نمیتونی درسش کنی

    1. سریعا ببرش دامپزشک
      تخم تو شکمش بترکه تلف میشه ها

  22. سلام وقتتون بخیر
    طوطی برزیلی من ۴ تا تخم گذاشته و هنوز شکمش بزرگه امروز روی تابش بود که یهو تاب کنده شد افتاد کف قفس با طوطیم
    خیلی نگرانم به نظرتون تخم توی شکمش ممکنه شکسته باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببین بیحاله؟
      له له میزنه؟
      اومده کف نشسته؟

  23. سلام.بالاخره تخم رو درآوردم با همین نکاتی که گفته بودین،الان پرنده حالش کمی بهتره،تخمش نرم بود.میگم دوتا تخم هم که داره کلا لانه را بردارم وبهش غذا ودون بدم تا حالش خوب خوب بشه.بعدا که حالش خوب شد،لانه اش رو دوباره بگذارم.اینکار رو بکنم؟
    بعد کلابرای تغذیه اش،چیا بدم بخوره؟
    گذاشتم پیش نر تو قفس،ولی باز نر اذیتش میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      خداروشکر که حالش خوبه
      تخم نرم گذاشته بخاطر کمبود کلسیم
      میری جیره مخصوص از برندهای خارجی میخری
      مولتی ویتامین بهش میدی
      کف دریا یا سنگ مینرال تو قفسش میذاری

  24. سلام.مرغ عشق من دوتا تخم گذاشت،بعد نرش می رفت تخم ها رو بیرون می انداخت،وبعد یکیش رو که شکوند،اون یکی رو هم برداشتم.
    نر ،ماده رو میزد.تقریبا یک یا دو هفته بعد از اون،امروز صبح میخواستم لانه اش رو تمیز کنم دیدم دوتاتخم گذاشته،نبودیم خونه،شب که اومدیم دیدم تخمش گیر کرده،چیکار کنم.
    دامپزشک هم به دلایلی نمی تونم که ببرم.
    بهش دو سه قطره روغن زیتون دادم ومقعدش رو هم با روغن زیتون چرب کردم،الان دو،سه ساعت هنوزتخمش بیرون نیومده.ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      نر دنبال جفت گیری مجدد هست که ماده رو میزنه
      علت مست شدنش هم تغذیه نامناسبی هست که بهش میدی
      سرشار از گرمیجاته تو اینجور مواقع از دانه هایی که طبع سردی دارن به نر بده مثل تخم خرفه یا تخم کاهو عرق کاسنی هم خوبه
      تخم پیچ شده مقاله ای که این زیر لینک میدم رو بخون کامل گفته چطور در بیاری
      درمان خانگی گیر کردن تخم در شکم پرنده زینتی و علل بروز آن

  25. سلام خسته نباشید من یک جفت عروس هلندی دارم که چند روزی میشه جفت گیری میکنند ولی تخم نمی‌ذاره باید چیکارش کنم لطفاً جواب بدین

  26. ویدئو عالی بود و با استفاده از آن تخم را بیرون کشیدم . مرغ عشق من در حال تخمگذاری بود و باید تخم خود را پریروز میگذاشت. بی حال و پف کرده بود و روی تخم ها نمیخوابید. سپاسگذارم

    1. ممنون از حسن توجهتون
      خوشحالیم که تونسین کمکش کنین

      1. سلام خسته نباشید مرغ عشق من چند روزیه پف کرده و یکم نفس. نفس میزنع دمش هم کم بالا پاین میکنع بی حال هم هست بنظرتون تخم تو شکمش گیر کرده باید چکار کنم ؟

        1. سلام دوست عزیز
          با توجه به علائمی که گفتی احتمالش هست
          شکمش ورم هم داره؟
          اگه داشت دو قطره روغن زیتون بریز تو دهنش بعد دستتو به روغن زیتون آغشته کن آروم ماساژ بده تا کمک کنی تخم دربیاد
          اگه درنیومد باید ببریش دامپزشک چون بمونه عفونت می کنه

  27. سلام وقتتون بخیر
    عروس هلندیم تقریبا میشه گفت یک روز درمیون تخم هاشو گذاشته ۵ تا تخم کرده روشون نشسته ولی قسمت پایینی شکمش همچنان تورم داره الان ۳ روزه این تورم وجود داره تخم جدیدی هم نزاشته
    اشتها و فعالیتش تغیری نکرده مثل قبل ثابت ولی قسمت پایینی شکمش خیلی بزرگ تر و قرمز تر شده که الان حدود ۳ روزه این حالت وجود داره
    چکار باید انجام بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد بازم تخم داره
      له له میزنه؟؟
      ممکنه تخم پیچ شده باشه که بهتره کمک کنی در بیاد

  28. سلام من یک عدد برزیلی دارم ک تازه تخم گذاشته و نصف پوست تخمش را داخل قفس پیدا کردم و زرده سفیده کامل افتاده بود پایین قفس ممکن است تخم داخل بدن شکسته باشد و مابقی پوسته گیر کرده باشد

    1. سلام دوست عزیز
      ببین اگه تخم داخلش شکمش میترکید پرندت تلف میشد
      تخم رو خودش که نخورده؟؟

  29. سلام من همین کارو کردم موفق شدم تخمم سالم در اومد ولی موقع در اومدن تخم انگار اون تخمدانش ک کشیدم زیادی اومده بیرون و نمی‌رفت تو سعی کردم با روغن زیتون بفرسم بره داخل ولی بازم نرفت الآنم بی حاله یعنی زنده میمونه؟ چیکار کنم که بره تو

    1. سلام دوست عزیز
      گفتیم که اگر بی تجربه هستین اقدام نکنید به این کار
      باید فرد با تجربه انجام بده
      ببرید پیش دامپزشک

  30. سلام خسته نباشید من یه مرغ دارم تخم پیچیده بود و متاسفانه شکسته بود بردم پیش دامپزشک تخم رو کامل بیرون اورد بعد گفت که کاملا تخلیش کردم تو فکر نباش بعد الان اوردمش خونه تقریبا ۲۰ ساعتی از این جریان گذشته یکی از پاهاش که کلا فلجه انگار بعدشم بیحال افتاده یه گوشه پوست تخم مرغ رو بعد از پختن با ارزن قاطی کردم گذاشتم جلوش میخوره اب هم با سرنگ بهش میدم ولی هیچ تغییر نکرده حالش به نظرتون خوب میشه ؟!!!! هم پاش هم حالش🫠

    1. سلام دوست عزیز
      حتما دوباره با دامپزشک مشورت کنید
      چون تخم تو شکم بترکه احتمال تلف شدن میره بالا

      1. سلام من یه جفت برزیلی دارم ۳تخم گذاشتن که فقط نر خوابید ماده نمیزاشت نر بیرون بیاد بعد ۲۰روز تخم ها را برداشتم ماده نررادرحد مرگ میزنه

        1. سلام دوست عزیز
          اگه بهش اسیب جدی میزنه بهتره که جداشون کنی
          اینا ناسازگارن

  31. سلام
    متشکرم از گذاشتن این فیلم فقط خدمتتون عرض کنم اینطور مواقع که تخم پیچ میشه حیوون باید قیچی کوچک و موچین و قطره چکان همراه کمی روغن زیتون یا روغن مناسب باشه که اول قطره چکان رو روغن کنید و یکسانت داخل مقد پرنده رو آغشته کنید بعد با ماساژ دادن از پشت تخم کم کم تخم رو به پایین بفرستید تا کمی چرب بشه،
    گاهاً تخم ضعیف هست داخل بدن حیوون میشکنه با موچین باید خارج بشه
    گاهاً تخم نارس هست بصورت یک قده خونآب با یک رگ به رحم پرنده وصله که باید با قیچی از وسط تخم بریده بشه تا مشکلی ایجاد نشه، اکثریت مواقع پوسته تخم ضعیفه و به راحتی خارج نمیشه ممکنه بشکنه که اگر تکه های تخم خارج نشه مرگ پرنده حتمی هستش
    متشکرم از کلیپ و راهنمایی شما عزیز

    1. سلام .. لطف دارید … نظری که دادید معلومه که از تجربه بالایی دارید و از به اشتراک گذاشتن نظرتون ممنونم

  32. سلام
    من یه جفت لوتینیا دهرم که ۵تا تخم کذلشتن جوجه اول که در اومد زیاد تمیل ندارن بهش غذابدن عاشق روتخم خوابیدن هستن چکارکنم ممنون

    1. سلام جوجه تا ۲۴ ساعت تغذیه نشه مشکلی نداره . بعد از اون دیدین بهش غذا نمیدن برش دارین و با سرلاک تغذیش کنید

      1. بخشید طوطیا من عروس هلندی یه دونه تخم گذا شتن بعدشم شیکم ماده زیرش ورم کرده بعد جایی هست رفت امد زیاده باید چیکار کنم که تخمش به دنیا بیاد

        1. سلام این تخم پیچ شده سریعا باید برسونی به دامپزشک وگرنه تخم تو شکمش میترکه و تلف میشه
          نباید قفسش رو تو جای پر رفت و آمد بذاری

  33. سلام من چند جفت مرغ عشق دارم فقط یک جفت تخم میزار بقیه ن داخل لونه هم میرن ولی تخم نمیزارن

    1. سلام
      جفت ها کنار همدیگه نگهداری میشن ؟ تغذیشون چیه ؟ سن همشون یه اندازس ؟

  34. سلام وقت بخیر
    من ۱ جفت مرغ عشق دارم حدودا ۱ سالشونه تا حالا هم ۲ بار تخم کرده که بار اول باز نشد بار دوم یکی از تخم ها باز شد ولی جوجش بعد از یه هفته مرد الان مرغ عشق مادم حدودا دوهفتس وقتی می شینه روی چوب گردنشو خیلی خم میکنه و تو همون حالت می مونه تا زمانی که در قفس رو باز میکنم و بیرون میاد باید چیکار کنم ،؟ امکان داره تخمش گیر کرده باشه ؟

    1. سلام مشخص نیست . فضلش چجوریه ؟ چه غذایی میدین ؟ توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید معاینش کنه

  35. طوطی برزیلی من تا دیروز اوکی بود ولی ساکت تو لونه می‌کنند بعد امروز اومده بود کف قفس می لرزید.
    بی حالم شده بود.بردم دامپزشک گفت شکمش باد کرده ولی معلوم نیس تخم باشه یا نه مالت بده تا ببینیم چی میشه بعد الان به شکمش دست زدم همون‌جوری گرده خودشم بی حاله ولی لرز نداره سرش نبضی میزنم.
    چیکار باید بکنم؟

  36. سلام من ٢ مرغ عشق جفت دارم ١٢ روز میشه که خریدمشون ولی ماده میترسه وقتی میرم کنارش می ترسه از من و ۱۲ روز خریدمشون ماده تخم نذاشته استرس دارم لطفا یکی منو راهنمایی کنه لطفا نگرانم 😟😟🙁

    1. سلام ماشین جوجه کشی که نخریدین سریع تخم بذاره . اصول داره . تغذیش چیه ؟ هنوز ۱۲ روزه خریدین عادت نداره به محیط زیاد به قفس سر نزنید. براشون مکمل کلسیم و مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی بخرید

  37. سلام.وقت بخیر من یک جفت طوطی برزیلی دارم اول ۱تا تخم گزاشت و دومیش تو شکم طوطی گیر کرد بردم در آورد ولی از روزه که درآوردیم دیگه تخم نمیزاره چیکار کنم .و ی سوال دیگه چرا طوطی تخمش را جم به یک جا نمیکنه جواب بدین خاهشن

    1. سلام تغذیش چیه ؟ مقاله رو کامل بخونید
      تا تخم سوم روی تخم نمیخوابه و بهشون کاری نداره

  38. سلام حدود۶روز پیش عروس نر بااینکه داپزشکم هم بردم به خاطر یبوست و،ورم‌ روده مرد طفلی فقط رو تخم ها می خوابید و خیلی کم آب و غذا می خورد از اون روز تا الان عروس ماده با اینکه شکمش ورم کرده و مشخصه که تخم داره ولی تخمگزاری نمی کنه فقط روی ۴تا تخم دیگش میشینه نگرانشم نکنه اینم بمیره …روزی دوسه بار هم سریع میاد آب و غذاشو میخوره دوباره بر می گرده لونه

    1. سلام براش مکمل کلسیم تهیه کردین ؟ غذاشون چیه ؟ ممکنه تخم پیش شده باشه

  39. سلام من فنچم خیلی بی حال شده میره کف قفس
    میاد بالا باد می کنه دمش راتکان می ده بالا شم افتادن دو ترفش احتمال تخم گیر کردن هست تقربا ساعت ۴عصرتخم گذاری اولشونه

    1. سلام
      ممکنه تخم داخل شکمش گیر کرده باشه سریعا ببر پیش پرنده فروش یا دامپزشک حیوانات خانگی

  40. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ماده یک ماه و نیم استراحت کرده و الان باز براشون لونه گزاشتم بعد ۱۵روز تخم اولشو گزاشت ولی تخم دوم رو چهار روز بعد گزاشت
    ایا ممکنه که تخم گیر کرده باشه چون هیچ مشکلی هم نداشت سالم و سر حال بود و ایا در تخم گزاری بعدی مشکلی پیش نمیاد براش

    1. اگر بی حال و بی اشتها نیست و حالت پف کردگی نداره جای نگرانی نیست
      گیر افتادن تخم این نشانه ها رو داره

  41. سلام آیا امکان زنده مونده مرغ عشق بعد از شکسته شدن تخم در حال درآوردن هست یا از بین میره؟

    1. سلام
      بستگی به نوع شکستگی داره
      اگه قبل از اینکه جوجه نوک بزنه شکستگی ایجاد بشه تلف میشه

    2. سلام مرغ عشق من اومده پایین خیلی بی حال هم هست و داره بد جور نفس میکشه هر چی هم روغن زیتون میزنم تاثیری نداره چکار کنم؟

      1. سلام دوست عزیز
        تخم پیچ شده خب سریعا برسون دامپزشک
        نتونی در بیاری تو شکمش بترکه تخم تلف میشه

  42. سلام.من یک عروس ماده دارم ک تخم تو شکمش گیر کرده بودو بی حال بود الان ک تخم رو در آوردم یکم حالش بهتره ولی هنوز هم بیحاله و چیزی نمیخوره.حال ک تخم رو در آوردم دیگه باید براش چیکار کنم ک خوب سه.و ی سوال دیگه الان جوجه عروس هام ۲۵روزه هستن و باز تخم گذاشته عایا تخم ها رو بردارم یا ن ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام جوجه هارو باید بردارین . مقاله رو بخونید ضعیف شده باید کلسیم براش بخرید از دامپزشکی

  43. سلام تخم مرغ عشق من گیر کرده بود رفتیم در اوردیمش بعد الان یک روز گذشته هنوز حال نداره و نمیتونه راه بره مشکلی هست؟

    1. سلام
      خوب میشه باید براش مولتی ویتامین هم مینوشتن که بخرید
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی

  44. سلام.مدغ‌عشق‌من‌دیشب تخم داخلش گیرکرده‌بوده‌چرخیده‌بودبعدمن‌خودم‌درش‌آوردم‌هنگام دراوردن‌تخم‌شکست‌متاسفانه.ماده‌ امروزصب سرحاله ودوباره داخل لونه رفته خوابیده و کم میادبیرون ایا دفعه بعد براتخم گذاری بازم همین مشکل براش پیش میاد یانه؟؟؟

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید .اگر علتایی که نوشته در مورد پرندتون صدق میکنه ممکنه مجددا تخم پیچ بشه

  45. سلام
    من یک جفت مرغ دارم که دفعه ی قبل ۷ تا تخم گذاشتن اما الان ۴ تا گذاشتن دلیلش چیه ؟

    1. سلام طبیعت همینه ! ربات نیست که به شماره هر سی دقیقا n تا تخم بزاره
      کیفیت تغذیه و آب و هوای مناسب سبب افزایش کیفیت تخم گذاری میشه

  46. اخه بنظرم فنچم فلج شده امکان داره؟.چون هم روی نشیمن گاه نمیشینه و یک ردفعه نشت و یکی از پاهاش رو خیلی بافاصله گذاشته بود .و یکمی هم اون پاش بالا بود وکامل رو چوب پاشو تکیه نداده بود.یعنی فلج شده.کمبود ویتامین فک نکنم داشته باشه چون خوب میرسم بهشون

  47. سلام من فنچم انگار تخمش بزرگه ولی و دفع تخمش۴ساعت طول کشید با بیحالی وبی اشتهایی و لرز .باخره تخم رو دفع کرد روی کف قفس .الانم خیلی بیحال هست نشسته کف قفس لرز هم داره.خوب میشه حالش؟

    1. سلام
      ببرش دامپزشک چکش کنه
      از بزرگی تخم یست به امکان زیاد پرنده ضعیف هست

  48. سلام ببخشید من یک جفت طوطی برزیلی دارم تخم اولشون گیر کرده بود بردیمش پیش دامپزشک درش آورد گفت پوسته نداره به خاطر کمبود کلسیم هست الان دوباره بزارمش کنار نر یا جداشون بکنم؟

    1. سلام
      مشکلی نداره اگه بزاری کنار نر ولی تغذیش رو مفید کن و کف دریا بده بهش
      یه مدت لانه رو هم بردار

      1. سلام من تخمش رو در آوردم الان ۷ ساعت کف قفس خوابیده داره می‌ لرزه و بالا میاره خیلی حالش بده آخه من چیکار کنم😭

        1. سلام
          ببرش پیش دامپزشک تا براش تقویتی بزنه

  49. سلام ببخشید من یک جفت طوطی برزیلی دارم ۱۲ روز پیش اولین جفت گیریشون بود اما ماده تا الان تخم نزاشته با اینکه شکمش ورم داره اما بی حال نیست اما اسهال داره ولی اشتهاش رو از دست نداده
    به نظرتون تخم گیر نکرده

    1. سلام مشخص نیست. تغذیش چیه ؟ اگر بی حال نیست و کف قفس زیاد نمیشینه خیلی جای نگرانی نیست
      مقاله رو کامل بخونید

  50. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم بعد دوسال تازه یک تخم گذاشته علتش چیه؟

    1. سلام
      علت چی ؟ اینکه تخم گذاشته یا اینکه چرا بعد ۲ سال تخم گذاشته ؟!

  51. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم ماده قبلا جفت داشت هردو کاملا بالغ بودن ولی چند بار تخم گذاشتن اما همه بدون نطفه بود رفتم پرنده فروشی گفت نر تو عوض کن عوض کردم والان تخم گذاشتن خیلی هم رسيدگي کردم الان مشکل بدون نطفه بودن حل شده

  52. سلام خسته نباشین ببخشید عروس هلندیمون بعد چند تا تخم گزغری تخم تو شکمش مونده بردیم دامپزشک گفتن ماساژ بدین خودشون در نیاوردن آلانم هر کاری میکنیم تخم بیرون نمیاد دو روزه هیچی نخورده میشه راهنمایی کنین لطفا

    1. سلام
      ببر یه دامپزشک حیوانات خانگی دیگه
      حتما باید دامپزشک دربیاره
      یا ببر پیش پرنده فروش
      کار شما نیس

  53. سلام وقت بخیر.عروس هلندی من سر تخم بود ۲ تا تخم گذاشته بود یکی توی شکمش بود. ۱ روز هیچی نخورد و مدفوع هم نکرد بدنش میلرزید و دمشو تکون میداد نفس نفس میزد،بی جون بود.حالت زور زدن داشت. بردیم دکتر گفت تخم توی شکم مونده و تخم رو از شکمش درآورد.اما هنوز دمش رو بالا پایین میبره و بی جونه یبار مدفوع کرد و فقط آب خورد.احتمالش هست بخاطر درد توی ناحیه مخرجش باشه یا مشکل چیز دیگست؟

    1. سلام
      بله خوب دوره سختی رو گذرونده باید صبور باشی تا بهتر بشه

    1. طبیعیه ! احیانا انتظار نداری که لیس بزنه !؟ یه نوک داره با اونم گاز میگیره ! همه پرنده ها همین شرایطن

  54. سلام انروز صبح کوتوله زردتخمش بازشدجوجه سالم وخوب عصر که رفتم دیدم توپوشالها کف قایم کرده ومرده چرا

    1. سلام من عروس هلندی دوهفته میشه خریدم میخوام دستم بگیرم نمیاد فرار میکنه بعد گاز میگره چجوری باید اهلیش کرد دوهفته خریدم

    2. من یک جفت طوطی برزیلی دارم ۸تا تخم گذاشتن فقط سه تاش باز شدن وبه حوجه ها غذامیدن امروز دیدم سربچه ها سوراخ شده وتخم ها رو کنارزدن وروش نمیخوابن دیگه نر رو جداکردم ولی خیلی جیغ میزنه وسروصدا میکنه یکی ازتخم هارو شکستم دیدم توش جوجه ست ولی بوی بدی میداد به نظرتون بقیه تخم ها هم خرابه که روش نمیخوابه؟

      1. سلام دوست عزیز
        اگه از تخم ها بوی بدی میاد فاسد شدن و باید از لونه برداری
        یعنی چی سر بچه ها سوراخ شده سریعا برسون دامپزشک تا مداوا بشن

  55. سلام شما برای جفت زدن عروس هلنی هم میتونید کمک کنید

    من یه عروس هلندی نر دستی دارم با ماده جفت نمیشه چیکار کنم

    1. مقاله اموزش جفت گیری عروس هلندی رو بخون کامل توضیح دادیم

    2. اگه عروس هلندی دستی شه به فکر جفت نیست فقط میخواهد باهات بازی کند

  56. سلام قناری من ۱۲ روزه که تخم گذاشته تا به دیروز روی تخماش میخوابیده ولی از امروز دیگه نمیخوابه دلیلش چی میتونه باشه کسل هم هس روی نی بندی هم کز کرده

    1. سلام
      سرد بودن محیط
      سروصدای زیاد محیط
      غذای نامناسب

      1. سلام مرغ عشق من همیش تخماش توشکمش گیر میکنه من بیرونشون میکنم چیکارش کنم خوب بشه اول خوب بود دومی تخم اینجوری میش

        1. سلام دوست عزیز
          ضعف عضلانی، کمبود ویتامین و کلسیم، بیماری منجر میشه مداوم پرنده تخم پیچ بشه
          بهتره پرنده رو ببری دامپزشکی

        2. من جایی زندگی میکنم طرف ما اصلا دام پزشکی نیست

        3. براش مولتی ویتامین تهیه کن
          کف دریا بذار داخل قفس برای تامین کلسیم

  57. سلام مرغ عشق من دیروز یک تخم گذاشت اما امروز نزاشت خونده بودم که هر روز یک تخم میزارن شکم مرغ عشقم کمی ورم داره و همش چرت میزنه بنظرتون تخم گیر کرده؟

    1. احتمالا
      بهتر که به دامپزشک و یا پرورش دهنده با تجربه ببریدش

  58. سلام من خیلی وقته یه جفت طوطی برزیلی دارم ولی تخم گذاری نمیکنن چرا

    1. اگر با هم علاقه نشون نمیدن باید نر یا ماده یکیش رو عوض کنی
      بهتر که اوایل اسفند این کار رو انجام بدی

  59. سلام وقت بخیر آدمین خوب هستیدمیخواستم ازشما تشکر کنم. خداروشکر عروسهام امروز تخم دوم رو گذاشتن فقط ی سوال داشتم چرا عروس نر بیشتر روی تخم ها میخوابه؟بعد ماده میره تو قفس مستی میکنه ولی نر همش رو تخم خوابه؟؟اشکال نداره اگ باهم جفتگیری نکنن یا حتما باید برای هرتخم جفتگیری انجام بشه ؟؟!!

  60. با سلام من یک نر ۸ماهه داشتم یک دوستی ماده ۱سال و دو ماه داشت اورد پیش ما این دو با هم زود جفت شدن و جفتگیری کردن الانم از زمان با هم بودن تا الان که شکمش برجستس پیداس تخم داره دو هفته می گذره چقدر وقت گذشت باید شک کنیم که تخم گیر کرده تو شکمش بعد فاصله هر تخمگزاری چند روزه ممنون می شم بفرمایید

    1. علایم گیر کردن تخم شامل پف کردن بدن ، گوشه گیری ، بی حالی و بی اشتهایی هستش

  61. پرنده ماده انگار تخم داره حتی مدفوعشم بزرگه. ولی هی اینجوری اینکارومیکنن انگار راحت نیستن تو جفگیری نمیدونم چیکارکنم😒

  62. سلام آدمین محترم .متشکرم از پاسخگویی شما آره الان عروسهای نر و ماده کاملا باهم دوست شدن . فقط ی سوال دیگه داشتم ببخشید و خیلی ببخشید چون من اولین باره که جفت عروس میگیرم بلدنیستم براشون نر الان وقتی میره رو ماده انگار راحت نیستن جفت نمیگیرن چرا؟)!!!ببخشید!!!!!

    1. خوب اگه تخم داره که نمی تونن درست جفگیری کنند. کاری نداشته باشید اجازه بدین روال خودشون رو طی کنن

  63. البته ببخشید نگفتم دوتاشون باهم میرن لونه کم دعوا میکنن باهم نر خیلی اواز میخونه رو ماده ولی ماده فرار میکنه یا مثلا ی وقتایی ماده مست میشه نر اصلا انگار ن انگار منم نمیدونم اینا جفت میشن یا ن ممنون میشم راهنمایی کنید

  64. سلام وقت بخیر. من یک عروس هلندی نر ۴ساله دارم دست آموزه تاحالا هیچ ماده ای براش نگرفته بودم ولی الان براش ماده اوردم تقریبا۳روزی میشه براشون لانه هم گذاشتم ظاهرا خیلی مسته ماده ولی نر من نمیدونم چرا باهاش جفت نمیشه فقط هی میفته دنبالش و کلی آواز میخونه فقط میفته دنبال ماده هی میاد پایین میره بالا نمیدونم چیکار کنم؟ لطفا جواب میدید؟!!

    1. سلام پرنده رو تازه خریدین به همدیگه عادت نکردن. اصلا معلوم نیست باهم کنار بیان یا نه . اجازه بدین باهم باشن یه مدت بعد

  65. سلام خسته نباشید
    من امروزیکجفت مرغ عشق خریدم.ماده بنظرم تخم داره شکمش ورم داره ودمش افتاده ودمشه تکان تکان میخوره.دلیلش چیه؟صاحب قبلیش سررشته نداشت معلوم بود میخوام بدونم تخم توشکم مرغ عشقم گیرکرده یعنی؟

    1. نه احتمالا میخواد تخم بگذاره براش یه لونه نصب کنید ببنید تخم میگذاره اگر نه گیر کرده

  66. مرسی که جون پرنده رو نجات دادین و کمکش کردین تخمش بیرون بیاد ولی خیلی بی عاطفه رفتار میکنین این بدبخت زبون بسته رو معلوم نیست چطور نگه داری میکنین انگار در حال جون دادنه بعد این مدلی بدنشو فشار میدین؟؟؟؟؟ ینی انقدر سخته ببرینش پیش دامپزشک؟؟؟
    شما چطوری پرنده پرورش میدین؟؟؟؟؟؟

    1. دامپزشک هم همین کارو میکنه . منتها کسی که تجربه کافی نداره نباید انجام بده

  67. سلام و خسته نباشید
    این مواد مایع مانندی که میزد اسمش چیه؟

  68. سلام من یک عروس هلندی ۲۵روز داشتم داشتم بهش سرلاک میدام که شیلنگ رفت تو شکمش بردم پیش پرنده فروش که در بیاره اونم که با پسرم خصومت داشت پرنده رو از قصد کشت انشاالله که همچین ادمایی خیر نبینن که بخاطر یک حرف بی ربط جون بیچاره پرنده رو گرفت

  69. سلام من پرندم پف کرده و دمش پایینه ولی فشاری روش نی،خوراکش خوبه وچون قبلا جفت خورده و حدود یه هفتس گرفتمشون به محیط و لونه جدید زیاد عادت نداره،چکار کنم؟

    1. به احتمال زیاد تخم داخل شکمش گیر کرده
      بهتر که برای بیرون اوردن تخم از دامپزشک یا پرورش دهنده های با تجربه کمک بگیرید.

  70. باسلام
    برای بنده همین مشکل پیش اومد اولین تخمش بود با کمک روغن و ماساژ آروم درش اوردم حالا سوالم اینه برای تخمای بعدی پرنده مشکلی پیش نمیاد می تونه دوباره تخم بذاره یا پرندم دیگه این مشکل تا اخرش باهاشه .باتشکر

    1. نه مشکلی پیش نمیاد
      توی غذاش از کلسیم و پروتئین کافی استفاده کنید
      جیره غذایی چربی دار هم داشته باشه
      میوه و سبزیجات هم زیاد بده

  71. سلام من پرندها رو خیلی دوست دارم و عاشق پرندها.
    مطالعه کروم. وخیلی وازه و دقیقه نکته
    ها اشاره کرده بودید توضیحات کامل و بدون نقص بود ممنون

  72. سلام همسرم برام دوتاقناری خریده سینه سرخ هستن سه ماهه هستن میخواستم راجب تغزیه قناری وروزانه چی بهشون بدم الان فصل بهار وماه خردادهستش هوانسبت گرمه روزانه چی بهشون بدم ازنظر نوع غذا سبزیجات گرم یایرد بودن موادغذایی چون الان زمانیه بایدتقویت بشن وبهشون رسیدگی کرد ممنون میشم جواب بدید 🙏

  73. سلام من چون عاشق پرنده ها هستم، مطالعه کردم، وخیلی واضح ودقیق به نکته ها اشاره کرده بودین توضیحات کامل وبدون نقص بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس