ویدیو آموزش جفت کردن و جوجه کشی از پرندگان زینتی | نحوه جفت گیری طوطی، کاسکو، عروس هلندی

یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از پرورش دهندگان پرندگان زینتی، عدم جفت شدن و تولید تخم بدون نطفه توسط پرنده خانگی آن ها است. جفت گیری و جوجه کشی از پرندگان زینتی پروسه بسیاری حساسی است که اکثر افراد از نحوه انجام صحیح آن اطلاعی ندارند.

 جناب آقای محمد یاری، پرورش دهنده حرفه ای کاسکو، طوطی برزیلی، طوطی راهب، ملنگو، عروس هلندی و … نکات بسیار ارزشمندی در خصوص جفت کردن، جفت گیری و جوجه کشی از پرندگان زینتی بیان کرده اند. ویدیو های مصاحبه با این پرورش دهنده را تماشا کنید :

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی سانان
» دما و رطوبت اتوماتیک
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

نحوه جفت زدن پرندگان زینتی

لانه و فضای مناسب برای جفت گیری طوطی سانان

آموزش جوجه کشی از پرندگان زینتی

نحوه نگهداری از جوجه طوطی سانان

جفت کردن پرندگان زینتی

جفت گیری پرندگان زینتی مانند طوطی برزیلی، راهب، ملنگو، کاسکو، عروس هلندی، مرغ عشق، مرغ مینا … مراحل مشابهی دارد. در تمام این پرندگان، پرنده نر جهت جذب جنس ماده تلاش کرده و تنها با پذیرفته شدن از سمت ماده، جفت گیری اتفاق می افتد. این پرندگان در طبیعت به راحتی جفت خود را انتخاب کرده و تولید مثل میکنند، اما گاه در اسارت، جفت انداختن طوطی سانان امری دشوار خواهد بود.

به افراد مبتدی در این زمینه، خرید مولد های جفت خورده و دارای برگ تست جنسیت توصیه می گردد.

به طور کلی جفت کردن پرندگان زینتی دو روش دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است :

۱- جفت کردن طوطی سانان به روش گله ای

جفت گیری به روش گله ای بیشتر در پرنده فروشی ها و سالن پرورش دهندگان گله دار استفاده می شود. این روش مستلزم هزینه زیادی است و برای پرورش دهندگانی که از یک یا چند جفت پرنده نگهداری میکنند کاربرد ندارد.

برای جفت انداختن به روش گله ای، به عنوان مثال، ده ها عروس هلندی را درون یک قفس بزرگ یا یک اتاق مخصوص قرار میدهند. پرندگان را تحت نظر گرفته و به محض جفت شدن دو پرنده، آن ها را از گله جدا می کنند. پس از آن، دو پرنده جفت خورده را درون قفس مخصوص گذاشته و منتظر جفت گیری و جوجه کشی از آنها می مانند.

انتخاب جفت در این روش، تا حدودی مشابه جفت شدن طوطی سانان در طبیعت است.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» امکان جوجه کشی از تخم انواع پرندگان
» دارای ویدئو آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

۲- جفت انداختن پرندگان زینتی در روش دور آشنا

جفت انداختن پرندگان زینتی در روش دور آشنا - چیکن دیوایساین روش، برای پرورش دهندگانی که از یک یا از تعداد محدودی پرنده زینتی نگهداری میکنند، مناسب می باشد. برخی از پرورش دهندگان که یک پرنده نر یا ماده دارند، با رسیدن سن بلوغ پرنده، به فکر انتخاب جفت برای او می افتند. برای این منظور اقدام به خرید پرنده نر یا ماده دیگری می کنند.

اشتباه اکثر سرپرستان پرنده زینتی، قرار دادن پرنده تازه خریداری شده در قفس پرنده قدیمی، آن هم در روز اول خرید می باشد. این کار باعث می شود تا پرندگان یکدیگر را نپذیرفته و حتی بیماری های طوطی تازه به پرنده خانگی شما انتقال یابد.

برای جفت انداختن پرندگان زینتی به روش دور آشنا، در ابتدای امر آن ها را در دو اتاق مجزا نگهداری کنید تا تنها صدای یکدیگر را بشنوند. پس از گذشت یک هفته تا ده روز، شما میتوانید قفس دو پرنده را در فاصله ۱۵ متری از یکدیگر قرار دهید تا علاوه بر شنیدن آواز یکدیگر، همدیگر را ببینند. این کار سبب کاهش حس قلمرو طلبی طوطی سانان می شود.

حال وقت آن رسیده که به مرور زمان قفس ها به یکدیگر نزدیک شوند. در هر هفته، کمی فاصله بین دو قفس را کاهش دهید تا در نهایت قفس ها کاملا به یکدیگر بچسبند. حال یک هفته دیگر به پرندگان فرصت آشنایی و معاشرت دهید. با گذشت این زمان می توانید درب قفس دو پرنده را به روی یکدیگر باز کرده تا به قفس هم وارد شوند. در این قسمت جفت ها یکدیگر را انتخاب کرده و با نوازش کردن و غذا دادن به هم، برای جفتگیری آماده می شوند.

دقت داشته باشید که علاوه بر جفت شدن پرندگان، دما و رطوبت سالن، تغذیه، سلامت پرنده و … نیز در تخم گذاری آن ها تاثیر گذار می باشند. برای پاسخ به این سوال که چرا پرندگان پس از جفت گیری تخم نمیگذارند ؟ کلیک کنید.

چرا پرنده نر و ماده با یکدیگر دعوا میکنند ؟

سوال بسیاری از پرورش دهندگان این است که با وجود جفت شدن پرنده چرا با یکدیگر دعوا میکنند ؟ پاسخی که جناب آقای محمد یاری به این سوال داده این است که دعوا های کوچک بر سر لانه، غذا خوردن، میله نشیمن و … در بین تمام پرندگان امری بسیار عادی است.

اما در صورتی که پرندگان شما در هنگام دعوا به یکدیگر آسیب زده و سبب زخمی شدن جفت میشوند؛ لازم است تا سریعا آن ها را از یکدیگر جدا سازید. این دو پرنده یکدیگر را نپسندیده و ممکن است، دعوای آن ها، منجر به تلف شدن یک پرنده گردد.

قفس مناسب برای جفت گیری و جوجه کشی طوطی سانان

قفس مناسب برای جفت گیری و جوجه کشی طوطی سانان - چیکن دیوایسبا توجه به جثه پرنده، قفس مناسب نیز باید دارای ابعاد خاصی باشد؛ به عنوان مثال قفس طوطی برزیلی بسیار کوچک تر از قفس کاسکو است. در ادامه تجهیزات لازم برای جفت گیری پرنده ها بررسی شده اند :

میله نشیمن

یکی از تجهیزات مهم برای جفت گیری صحیح پرندگان زینتی، میله نشیمن می باشد. پرندگان در طبیعت نیز بر روی شاخه درختان جفت گیری کرده و این میله نیز در حفظ تعادل آن ها برای این امر ضروری است.

۱- میله نشیمنی انتخاب کنید که قطر مناسبی برای پرنده شما داشته باشد؛ قطر میله باید به گونه ای باشد که دو سوم آن درون پای پرنده قرار گیرد. نازک بودن یا قطور بودن چوب، سبب بر هم خوردن تعادل و جفت گیری ناقص خواهد شد.

۲- میله نشیمن باید از جنس چوب طبیعی باشد؛ میله های پلاستیکی و فلزی باعث سر خوردن پای پرنده می شود.

۳- سطح چوب نشیمن نباید صاف و صیقلی باشد؛ از چوب طبیعی درختانی مانند توت، سرو، شاتوت و غیر استفاده کنید. این چوب ها علاوه بر جفت گیری صحیح پرنده، به پای طوطی سانان هیچ آسیبی وارد نمی سازند. برای درک این موضوع، مقاله مشکلات پای پرندگان زینتی را مطالعه نمایید.

لانه تخم گذاری

قبل از گذاشتن لانه داخل قفس، آن را به استفاده از محلول نیم لیتر آب و ۵ سی سی جرمی ساید به طور کامل ضد عفونی کنید. پس از آن درون لانه را از پوشال نرم، بدون گرود غبار بپوشانید به طوری که تا ارتفاع ۳ سانتیمتر از کف لانه، پوشال قرار گیرید، در این صورت جوجه ها دچار پا بازی و فلجی نمی شوند. می توانید از خاک اره های استریلیزه و آنتی باکتریال نیز به این منظور استفاده نمایید.

لانه را به گونه ای به قفس نصب کنید که هیچ تکان و لغزشی نداشته باشد. لق شدن لانه سبب عدم اطمینان پرنده و عدم تخم گذاری درون لانه می شود. می توانید برای جلوگیری از ورود حشرات موذی به لانه تخم گذار، از پودر های ضد حشره استفاده نمایید. حال لانه برای شروع تخم گذاری جفت ها آماده است.

جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی چگونه است ؟

جوجه کشی از پرندگان زینتی به صورت طبیعی ریسک بزرگی است. این پرندگان با کوچکترین صدا و تنش دمایی، از روی تخم های خود بلند شده و پروسه جوجه کشی را به اتمام نمی رسانند. تخم نطفه دار پرندگان زینتی قیمت بسیار بالایی داشته در نتیجه لازم است تا از دستگاه های جوجه کشی برای این منظور استفاده شود؛ در این صورت ضرر و زیان مالی متوجه پرورش دهنده نخواهد بود.

بهترین راه برای جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی استفاده از دستگاه های جوجه کشی می باشد. دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ ، مخصوص جوجه کشی از تخم نطفه دار طوطی سانان بوده و قادر به تنظیم دقیق رطوبت، دما و چرخش تخم ها می باشد.

نکات مهم قبل از شروع پروسه جوجه کشی

  • قبل از شروع کار، دستگاه جوجه کشی را به مدت ۲۴ ساعت تست کنید.
  • درون مخزن پمپ آب مقطر یا آب تصفیه شده بریزید.
  • آلودگی های تخم را با استفاده از فرچه یا مسواک خشک تمیز کنید.
  • تاریخ تولید تخم ها را بر روی آنها درج نمایید.
  • دما مناسب برای جوجه کشی از طوطی سانان در دوران ستر ۳۷.۷ و رطوبت نیز ۵۵ تا ۶۰ درصد می باشد.

جدول طول دوره جوجه کشی طوطی سانان

طول دوره جوجه کشی پرندگان مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در زیر دوره کلی جوجه کشی امده است که روزهای اولیه آن دوران ستر و سه روز نهایی دوران هچر تخم نامیده می شوند.

نام پرنده طول دوره جوجه کشی
کاسکو ۲۸ تا ۳۰ روز
طوطی برزیلی ۲۱ تا ۲۵ روز
طوطی ملنگو ۲۱ تا ۲۵ روز
طوطی راهب ۲۵ تا ۲۸ روز
طوطی گرینچیک ۲۱ تا ۲۵ روز
عروش هلندی ۱۸ تا ۲۰ روز
مرغ عشق ۱۸ تا ۲۰ روز

نحوه نگهداری از جوجه طوطی های یک روزه

پس از تولد جوجه ها درون دستگاه جوجه کشی، لازم است تا آنها را به محیطی با دمای و رطوبت کنترل شده انتقال دهید. برای این منظور می توانید از آموزش جناب آقای یاری برای ساخت جعبه مادر مصنوعی کمک بگیرید. به کمک یک جعبه، المنت حرارتی، ترموستات و فن تهیه، می توان یک مادر مصنوعی برای جوجه های یک روزه تا یک ماهه ساخت.

جوجه طوطی سانان در روزهای اولیه زندگی هیچ بال و پری نداشته و با کوچکترین کاهش دما تلف می شوند.

دمای مناسب برای جوجه های یک روز تا ۱۰ روزه، ۳۷ درجه سانتیگراد می باشد. پس از این مدت زمان، دما به مرور کاهش یافته و در ۱۵ روزگی جوجه دما به ۳۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

 لازم است تا جوجه طوطی سانان در سه روز اول درون یک جعبه کوچک و روی دستمال کاغذی تمیز نگهداری شود. پس از آن برای جلوگیری از پا باز شدن جوجه ها، از پوشال های تمیز در کف جعبه ها استفاده نمایید.

در قسمت های بعدی ویدیو مصاحبه با جناب یاری، آموزش تهیه سرلاک و سرلاک دادن به جوجه های یک روزه تا ۳ ماهه آمده است.

جمع بندی

در این مقاله تمامی نکات مهم و اساسی از زمان جفت کردن طوطی سانان، تهیه فضا و لانه مناسب برای آن ها، جوجه کشی و نگهداری از جوجه پرندگان زینتی بررسی شد. تمامی نکات این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس، بر اساس مصاحبه با آقای محمد یاری، متخصص پرورش پرندگان زینتی از جمله عروس هلندی، کاسکو، طوطی ملنگو، کوتوله برزیلی، طوطی راهب و گرینچیک نوشته شده است.

برای شروع یک کسب و کار پر درآمد، باقی قسمت های این مصاحبه را نیز تماشا نمایید.

نوشته های مشابه

‫۱۹۲ دیدگاه ها

  1. دوتا گرینچیک دارم از بچگی باهم بودن الان نزدیک ۲سال دارن وچون جفت نشدن هر دوبنظر از یه جنسن براشون ماده خریدم چندروز قفسشون کنارهم بود امروز که طوطی قدیمیمو تو قفسش انداختم بدجور دعوا کردن چیکار کنم جفت بشن

    1. ویدئو های درج شده در همین مقاله رو ببین کامل توضیح داده شده

    2. سلام .
      عیدتون مبارک ..من یک ملنگو نر دستی دارم…یک ماهی هست یک ملنگو ماده ..به گفته فروشنده مولد گرفتم…جثه این ماده درشتر هست نسبت به نر ..
      سوالم اینه که آیا با نر دستی هم جفت میشه ..
      ممنون میشم پاسخ بدید ..یا علی

      1. سلام حمیدرضای عزیز
        سال نو بر شما هم مبارک
        نر دستی باشه ممکنه اصلا جفت نشه باهاش
        جفت هم بشه وحشی خواهد شد

  2. باسلام وخسته نباشید من یک طوطی ملنگو نر دارم ویک ماده هم خریدم حدود ۷ماه است جفت نمی خورن لطفا راهنمایی فرمایید ممنونم

  3. سلام اگر اون پودر شامپو خشک Avidust رو نداشته باشیم ونذاریم مشکلی ایجاد ميکنه

    1. سلام دوست عزیز
      خب اگر به جای شامپوی مخصوص از شامپوی انسان استفاده کنید براش قطعا دچار خشکی پوست، ریزش پر، خارش و … میشه

  4. سلام و خسته نباشید
    من یه جفت کوتوله دارم تقریبا وار پنج ماهه با همین از نوک هم غذا میگیرن با هم عیاقن
    نگرش دستی بود ولی الآن تقریبا وحشی شده ماده هم آرومه
    ولی یه مشکلی هست که ماده تخم میزاره و هی بی نطغست و نر اصن باهاش جفت نمیخوره و خودارضایی می‌کنه ماده هم الکی رو تخماش می‌خوابه
    یه دفعه شیش تا یه دفعه هشتا و دوباره تخم گذاشته ولی بی نطفه
    علتش چیه
    و من حتی لونه رو برداشتم ک ماده تخم نزاره بش فشار نیاد ولی انگار ک یه سره شده و رفت کفه قفس تخم گذاشت

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که بهشون میدی گرمیش زیاده و بخاطر اون مادت بدون جفت نخوردن تخم میذاره که اصطلاحا بهشون میگن تخم هرز
      در کل باید جیره متعادل بخری و اگه میخوای مستیشون کم بشه دانه های سرد بده بهشون مثل تخم خرفه تخم کتان
      وگرنه با این وضع بری جلو مادت به شدت ضعیف میشه

      1. غذای گرم چیه و علت اینکه نر فقط از دهنش بهش غذا میده و باهاش جفت نمیزنه چیه؟

        1. غذاهای گرم همون غذاهای مست کننده ی پرندن
          تخم شلغم گشنیز شاهدانه کتان منداب
          هویج اسفناج کرفس نعناع ریحان
          سیب انبه موز انجیر
          بادام فندق پسته
          یه تعدادش اینا هستن که باید متعادل استفاده بشن وگرنه باعث میشن پرنده مست بشه
          ممکنه ماده نرو نپسنده و برای همین جفت نشن اینطوری باید یه جفت دیگه تهیه کنی

        2. از دهن هم غذا میگیرن سیب و اینجور چیزام فقط نر میخوره
          از همون غذا به دو جفت دیگم میدم ولی اونا الکی تخم گذاشتن
          با هم دیگ رفیقم ا نوک هم غذا میگیرن ماده لونه درس کرده و می‌کنه نر هم هواشو داره و بیرون لونه نگهبانی میده اینا نشونه جفت شدن نیست

        3. خودت گفتی دیگه جفت نمیشن دوست عزیز
          بله اینا نشونه ی جفت شدن هستن
          ببین لونه رو از تو قفس بردار همونطور که گفتم تو جیره شون از غذاهای با طبع سرد استفاده کن تا مستیشون کم بشه
          نذار بیشتر از ۱۰ ساعت نور دریافت کنن
          پرنده هات باید حداقل دو ماه استراحت کنن تو این مدت با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویت بشن
          برای تقویت نطفه هم میتونی بهشون قطره ی AD3E بدی یا هفته ای یه بار دو قطره عرق یونجه بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بده به پرنده ی نر

  5. سلام من یک جفت گرینچیک دارم تست جنسیت هم‌گرفتم نر ماده هستن نزدیک دو ماهه جفت گیری میکنن ولی تخم نمیکنن مشکلشون چیه

  6. سلام من یه جفت طوطی ملنگو خریدم که جفت نبودن اما با داروی هاکیمول تونستم جفتشون کنم نشونه جفت شدن دیدم ولی چند وقت بعد نر خیلی به دنبال ماده میکرد و اونو زیاد می زد و احساس قلمرو طلبی میکرد برای جفت کردن شون چکار کنم چون تر خیلی ماده رو میزنه

  7. سلام
    طوطی کوتوله من یک جوجه در اورده امروز در اومده ولی هیچ محلی بهش نمیگذاره

    1. سلام دوست عزیز
      گاها از سر بی تجربگی والد ها این کارو میکنن
      بهتره برداری خودت بهش سرلاک بدی وگرنه بهش غذا ندن تلف میشه

      1. سلام من یک جفت گرینچیک یک ساله خریدم و سه ماهه دارمشون ولی تخم نگذاشتن شب ها جفت توی لونه هستن و روز ها هم گاها توی لونه میرن میخواستم ببینم مشکلی نداشته باشند یا شاید فصل تخم گذاریشون نیست مشکل چیه
        و چند حرکت هم انجام میدن ممنون میشم بگید معنیش چیه
        ماده داخل قفس بال بال میزنه و نر هم دمش رو به سمت پایین و پشتش رو به سمت بالا می‌بره و بعضی مواقع هم سرش رو مدام جلو عقب میبره

        1. اینا نشونه های مست شدنش هست و آمادس برای جفت گیری

  8. سلام من یک عروس هلندی نر داشتم که دو ماه پیش فرار کرد. حالا پیدا شده و با یه ماده جفت خورده.
    ایا میتونم اونو جدا کنم؟ مشکلی براش پیش نمیاد؟

  9. سلام خسته نباشید ببخشید من دوتا ملنگو دارم از یک پدر و مادر هستن میخواستم ببینم میتونم جفت بندازم باهم به من تخم و بچه میدن یا نه ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز
      مشکل ژنتیکی پیدا میکنن جوجه هاشون بهتره جوجه های همخون رو جفت نزنید

  10. سلام خسته نباشید. ببخشید عروس من تخم گذاشت ولی ماده جفت نر خودش میزنه بعد دوبار می‌ره تو لانه میخواب رو تخماش چیکار کنم نر افسرد شد

    1. سلام دوست عزیز
      دوران تخمگذاری در کل ماده ها پرخاشگر میشن
      اگه به نر آسیب جدی وارد میکنه بهتره جدا کنی
      اگه نه با گذشت این زمان خوب میشه

      1. من یک جفت گرینچیک دارم نره ۴ ماهش هست ماده ۹ ماهه میخواستم ببینم کی تخم و جوجه میکنن ؟؟؟؟؟؟
        وای میستم تا نر بالغ بشه
        اما اینکه ماده بزرگتر هست مشکلی نداره امکان داره تخم نطفه دار نشه؟
        و کی تخم میکنن؟؟؟؟؟؟
        نر کی بالغ میشه؟

        1. سن بلوغ برای پرنده ها یک سالگیه
          یعنی توی یک سالگی آمادگی کافی برای جفت گیری و یا تخم گذاری رو پیدا می کنن پس هر دو تا باید به این سن برسن
          نه مشکلی پیش نمیاد ولی از لحاظ جثه هم باید نزدیک به هم باشن مثلا اگه پرنده ی ماده چاق تر باشه جفت گیری درست انجام نمیشه

  11. سلام وقت بخير، من میخام برزیلی نرو ماده رو جفت بندازم ولی ماده از نر میترسه و وقتی میندازم تو یه قفس همش با نکشون همدیگرو میزنن و بعد از دعوا نر بالا میشینه و ماده کف قفس میشینه، چی کار کنم جفت شن ؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید قدم به قدم پیش برید
      همین مقاله رو ببینید کامل توضیح داده شده

      1. سلام خسته نباشيد ،آخه من همه مراحل رو انجام دادم الان ٣ ماهه نر و ماده قفسشون پيشه هم هست ولي پيشه هم ميندازم ماده ميترسه از نر چي كار كنم؟

        1. سلام
          در این خصوص اطلاعات کافی ندارم
          فقط برای کاهش استرس دو قطره گلاب طبیعی بده بهش

  12. سلام وقت بخیر طوطی من جفت شده ولی جفتگیری میکنن نر بلد نیست جفتگیری کنه برای همین میخوام نر روعوض کنم ایرادی داره

    1. سلام دوست عزیز
      از کجا میدونی بلد نیست
      شایدت مادت چاقه شاید چوب نشیمنی که انتخاب کردی استاندارد نیست
      و پرندت نمیتونه تعادلشو حفط کنه

  13. سلام من دوتا طوطی ملنگو دارم یکی نر یکی ماده سن ماده فکر کنم حدود ۶ سالی بزرگ تر از نر هست من زمانی که طوطی نر رو خریدم کم کم از فاصله دور شروع کردم تا اوردمشون کنار هم بعد از چند وقت دوتاشونو ازادکردم دیدم که طوطی ماده طوطی نرو میزنه دوباره جداشون کردم همینطوری قفسا کنار هم بودن بعد از مدت طولانی دوباره امتحان کردم دیدم طوطی ماده اروم شده ولی طوطی نر خیلی بد حمله میکنه به ماده الانم حدود ۳ ماهی هست که همینطوری درگیرم نر حمله میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      با وجود گذشت سه ماه اگه بهم عادت نکردن و حمله میکنن
      و این حمله به آسیب جدی منجر میشه کلا ناسازگار هستن باهم و باید جفت های دیگه تهیه بشه

  14. سلام وقت بخیر من یک جفت عروس مولد دارم . که ۱ ماهی هست خریدم . تا دوهفته قبل بهشون ویتامین ad3e میدادم و جوانه گندم ولی هیچ مستی نمیبینم ازشون . چیکار کنم که مست بشن ؟
    با تشکر از پاسخگویی

    1. سلام دوست عزیز
      به جیره غذاییشون گرمیجات اضافه کن
      دانه های مست کننده مثل شاهدانه، کتان، نیجر (دان سیاه)، کافشه (دانه گلبرگ) بهشون بده
      ۱۵ روز قبل از جفت گیری هم بهشون قطره ad3e بده هم برای باروری هم تقویت نطفشون خوبه

  15. سلام من یه جفت عروس دارم ماده یه دونه تخم گذاشته میخوام بدونم چرا نرفقط داخل لانه میره اینم بگم ماده رو من یک هفته هس خرید ماده برسونه نر میره رو تخم میخوابه

    1. سلام دوست عزیز
      نر داره لونه رو گرم میکنه برای تخمگذاری ماده
      قسمت دوم سوالتون رو متوجه نشدم

    2. سلام یه جفت البینو دارم سن نرو ماده رو نمی دونم ندیدم تا الان جفت گیری کنن ولی ۳ یا ۴ بار تخم گذاشته ماده هر بار ۴ تا ۶ عدد بعد هم میخوابه رو تخم ها بالای ۲۰ روز تخم ها نطفه ندارن یه بار که تخم ها رو برداشتم بعد ۱۰ روز که خوابیده بود انقدر سر وصدا میکردن تا یک هفته دنبال تخم ها میگشتن چکارشون کنم آیا نر رو عوض کنم ؟

      1. سلام دوست عزیز
        تغذیه ای که در اختیارشون قرار میدی نادرست هست
        چون اگه جفت گیری نکرده باشن اون از سر مستی داره تخم هرز میذاره
        اینم بخاطر زیاد بودن گرمی جیره هست
        بهش کاسنی بده و یا تخم خرفه رو بریز رو تخم مرغ بخوره

  16. سلام من یک طوطی ملنگو نره۳ساله و ماده۱سال و۳ماهه خریدم فروشنده گفت نمیخاد دورآشنایی کنی وکنار هم قرار دادشون حالا نر از ماده فرار می‌کند وقتی که نره میخاد روی چوب یا غذابخوره
    ماده میاد روی چوب ونر فرار میکنه بعضی وقت ها
    هم ماده به طرف نره میره ونر فرار میکند
    حالا باید یکیشون رو عوض کنم یا باراه دور اشنایی
    میشه جفتشون کرد.

    1. سلام دوست عزیز
      برای گرفتن نتیجه مطلوب بهتره طبق مواردی که تو مقاله و فیلم ها گفته شده پیش بری
      اینطوری جفت میشن

  17. سلام خسته نباشید آیدی یا شماره ای از آقا یاری برا سوال پرسی و مشورت نمی‌دید ؟

  18. سلام خسته نباشید
    من طوطی برزیلی دارم و جفت هم هستند ولی روی تخم ها نمیشینند و زیاد تخم نمیزار
    چند روز پیش یک تخم گذاشت و دیگه نگذاشت روی همون یکی یه لکه خون هستش
    و اصلا نمیشه دونه براشون بریزم تا دستم را طرف قفس میبرم میان دنبال دستم و گاز میگیرن
    لطفا راهکار دهید؟

    1. سلام دوست عزیز
      نخوابیدنش رو تخم ها دلایل مختلفی داره
      یا لونش استاندارد نیست
      یا نطفه نداره تخم
      یا تخمهارو دستکاری کردی
      جفت گیری صرفا از سر مستی بوده
      و یا اینکه جفت هات بی تجربن
      بررسی کن ببین کدوم مورد براشون صدق میکنه

  19. من عروس هلندیام جفت نمیشن و وقتی جدا میکنم مدام همو صدا میزنن و وقتی بیرون میاریشون نر می رقصه و راه میره ،ماده دنبالش و وقتی میزاری تو قفس نره ماده را میزند ، و تو لانه راش نمیده ،لطفا کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بهشون قطره AD3E بده
      اگه نر به ماده آسیب میرسونه باید جدا کنی و جفت دیگه تهیه کنی
      و اینکه سنشون چقدره بالغ شدن؟

    2. سلام عرض ادب واقعا فیلم های آموزشی عالی بود دست شما درد نکنه اما فیلم آموزش فروش رو که گفتید آقای یاری آموزش میدن نذاشتید؟ این فیلم می میذارید؟

    3. سلام آقای یاری من یک جفت کوتوله خریدم داخل لونه میره اما تخم نمیکنه باید چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        یعنی جفت گیری صورت گرفته و تخم نمیذاره؟
        یا هنوز جفت گیری نکردن؟

  20. سلام، عروس هلندی های من تقریبا یکسال اختلاف سنی دارند ماده ۶ ماهشه و نر یکسال و پنج ماه. بعدا اختلاف سنیشون که مشکلی پیش نمیاره برای جفت گیریشون؟

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت
      و در برخی مواقع سن ماده بیشتر از نر باشه اون رو قبول نمیکنه ولی خب حتمی نیست

  21. سلام
    عروس نر و ماده رو به اشتباه پس از خرید کنار هم گذاشتم.
    ماده آماده هست ولی نر توجهی به ماده ندارد.
    آیا الان می تونم از روش دور آشنا برایشان استفاده کنم یا باید پرنده را عوض کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      چند وقته کنار همن؟
      از جنسیتشون مطمئن هستید؟
      آسیببی بهمدیگه نمیزنن؟
      نیازی به تعویض نیست تا زمانیکه که نر و ماده باشن و ناسازگار نباشن

  22. سلام جفت های من نطفه سنجی کردم دوتا نطفه داره چهار تا تخم گزاشته بود که یکیش نیست شد نه پوسته شکسته بود نه چیزی که بدونیم تخمو شکسته کلن دوتاش نطفه داره
    بعضی موقع ها جفت ها باهم میان بیرون غذا میخورن مشکلی برای تخم پیش نمیاد سرد نمیشه فقط بعضئ موقع ها باهم در میان

    1. دور بودن از تخمهاشون طولانیه؟ یعنی زمان زیادی رو روش نمیشینن؟

    2. سلام دوست عزیزمن پرورش میدم هم عروس هم راهب ومرغ عشق اینکه میگی تخم نیست دوعلت داره البته جسارت نباشه خدمت دوستان باتجربه میتونه دلیل اول ضعف وکمبودکلسیم وووتغذیه درپرنده باشه چون تخم وپوست تخم حاوی پروتین وکلسیم فراوانه ومیخوره پرنده که کمبودش روبرطرف کنه من راهب رودیدم خورده حتی پای جوجه روخورده امادرعروس بعدازجوجه شدن تخم دیدم که پوست تخمهاروخوردن شمامیتونی ازکلسیم خوراکی وانواع ویتامینهای معتبربامشورت استفاده کنی نگران نباش

  23. تروخدا یکی بگه من اینارو اشتباه کردم از اول پیش هم گذاشتم بعد دیدم همو خیلی بد میزنن جدا کردم ماده از نر ۳ ماه بزرگتره اصلان نمیدونم چیکار کنم

    1. اول باید این مورد رو اجرا میکردی نه الان !
      الانم جدا کن بزار قفس هارو تو یه اتاق باشه تا کم کم مشکل حل میشه

  24. سلام من یه طوطی برزیلی دارم وایت فیس آبی نر امروز رفتم یه طوطی برزیلی گرفتم زرد از نژاد وایت فیس هست حالا امروز آوردم خونه با هم دعوا میکنن در حد کشتن هم دیگه باید جیکار کنم بعد میخواستم بدونم سن ماده اگه از نر بیشتر باشه ربطی به جفت شدن داره میشه جفت بشن؟

    1. سلام اول اینکه این دوتا شبیه به هم نیست رنگشون . بعدش هم پرنده رو نباید بلافاصله پس از خرید انداخت توی قفس نر . سنش هم نباید بیشتر باشه نر رو قبول نمیکنه . مقاله زیر رو به دقت بخون الان هم جداشون کن تا هم رو نکشتن :
      نحوه جفت زدن پرنده زینتی

  25. سلام من یه طوطی برزیلی صورت هلویی ابی فکر کنم چهار یا پنج ماهه است جنسیتشم نر

    سوال اول:من اگه بخوام یه جفت برا طوطیم بگیرم نژادش چی باشه خوبه و اینکه سنش چقدر باشه

    سوال دوم:طوطی برزیلی بعد از جفت گیری چقدر زمان می‌بره تخم اولشو بزارم
    ممنون از سایتتون 😍

  26. سلام من یه طوطی برزیلی صورت هلویی ماده دارم ۷ ماهه با یه برزیلی وایت فیس آبی نر باهم دیگه دوست ان اما تا حالا جفت گیری نکردن میتونم نر رو بفروشم یه صورت هلویی دیگه بیارم که با اون جفت بشه

  27. سلام مرغ عشق های من تخم کردن الان نزدیک ۲۲ روزه ماده روتخمه هنوز جوجه نکرده چکار کنم

    1. سلام یک روز دیگه هم صبر کنید بعد یه تخم رو نطفه سنجی کنید

  28. سلام من یک طوطی راهب ماده ۳ساله دارد ۴ماه است راهب نر گرفتم چندروزی ازهم جدا بودن بعد پیش هم گذاشتم داخل لوله هم میرن ولی ماده اجازه ی جفت گیری نمیدهد چکارباید کرد؟؟

  29. سلام
    من یک ملنگوی نر داشتم نزدیک ۴ سالشه و هیچ پرنده دیگری را هم ندیده و همش تنها بوده(پر کنی هم پیدا کرد)
    یکی از دوستانم برام یه ملنگوی ماده هدیه آوردن که معلومه کوچیک تر از ملنگوی نر هست ولی طوق سبز روشنش کامل شده
    اول که از در اومد هر دو خیلی ذوق کردن و تلاش کردن از قفسا بیان بیرون برن پیش هم که ما درشون رو باز کردیم و رفتن
    کلی هم صحبت کردن و خلاصه خوب بود
    حتی ماده داخل قفس نر هم رفت و خلاصه کل شب خوب و خوش بودن به جز اینکه ماده یکم از نره میترسید
    برای شب دوباره جداشون کردیم
    صبح که در آوردمشون نره خیلی خشونت به خرج داد و حتی بال ماده رو هم گاز گرفت
    حالا هم که هر دوشون رو توی قفس کردم و نذاشتم دیگه بیان بیرون
    برای اینکه رابطه دوستانه داشته باشن چی کار کنم؟

    1. سلام
      این مدل کنار هم قرار دادن پرنده ها اشتباهه
      باید کم کم بیان کنار هم ، صدای هم رو از دور بشنون به مدت ۲ هفته
      بعد دو هفته قفس کنار هم باشه تا احساس نیاز پیدا کنن و بعد بزاری کنار همدیگه !

  30. سلام ویتامین روغن جوانه گندم برای جنین مولدها در آب یا چه چیزی ریخته میشود؟

      1. سلام اقا خسته نباشين ديروز يه جفت عروس خريدم بعد از اوني ك خريدم گفتش بيست روز پيش ازش جوجه گرفته بعد اينكه چقدر طول ميكشه بخواد دوباره تخم بزاره و جوجه بده و اينكه ديروز يكيش داشت سرشو ميبرد سمت اون يكي ك نازش ميكرد
        حالا بخوام زودتر تخم بزار بايد غذا چي بهشون بدم

        1. سلام ماشین جوجه کشی نیستن که تاریخ تعیین کنیم . تا سه ماه فقط تقویت بشن اگر میخواین جوجه ها قوی و سالم باشن و جفت هم تلف نشه . لونه رو بردارین

  31. سلام من یه جفت طوطی ملنگو دارم نر ۵ سالشه ماده ۳ سال نر رو ۲ سال دارم ماده رو تازه ۷ ماه میشه دارم کلا الان حدود ۱ سال با همن ولی هنوز وقتی که نر میخواد بره تو لونه ماده نمیزاره و وقتی نر میخواد ماده رو ناز کنه نمیزاره ولی ماده نر رو سرش رو ناز میکنه یکم از پر روی سرش ریخته نر مست هست ولی ماده نیست .
    هر موقع نزدیک قفس میشم ماده سریع می ره تو لونه از من می ترسه من در قفس رو هم باز میکنم میان روی قفس ،قفس هم روی زمین هست ارتفاع رو ببرم بالا ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید کلا مشکل من با ماده هست

    1. سلام مقاله رو بخونید کامل . ممکنه هیچوقت جفت نشن. اگر فکر میکنید جفت نمیشن ماده رو عوض کنید

  32. ممنون بعد چرا میری طرف قفس نره جیغ می‌کشه بعد ماده رو میزنه

    1. هنوز دانشمندان موفق به کشف دلیل این رفتارها نشدن وگرنه یه دفترچه میدادن کامل تک تک رفتارها رو مینوشتن ! تجربه نشون داده که دلیل اصلی بدخلقی، محیط هست ، محیط شلوغ ، پر رفت و آمد و …

    1. سلام
      پوشال های نرم رو داخل لونه نزار، بزار بیرون لونه یه گوشه قفس خودش بره بیاره بزاره داخل قفس !

    2. سلام ماده من دو تا تخم کرده و ادامه داره رو تخم می‌خوابه ولی میاد بیرون غذا بخوره تخم ها سرد نمیشه ؟۵ دقیقه غذا میخوره و نر خیلی کم میخابه
      دمای اتاق هم خوبه بخاری هست تخم ها هم نطفه داره

  33. سلام عروس هام جفتگیری میکنند بدن نر قوی و با استقامت بالای داره ولی ماده اونجوری احساس میکنم بدن ماده اینجور نیست دارن لانه گرم میکنند اینارو خودم جفت زدم چی تغذیه بدم بهشون ؟
    ویتامین چی؟

    1. سلام
      ویتامین مخصوص پرنده های زینتی از کلنیک دامپزشکی یا پت شاپ بخر ، برند کی کی یا برند پادوان خوبه
      کف دریا براشون بخر
      غذا هم علاوه بر عذای خودشون یه بسته هم پلت خارجی از برندهای خوب مثل همین کی کی یا پادوان بخر و همراه با غذا از اونا هم بده

      سن پرنده ها رم در نظر بگیر

      1. سلام من عروس هامو ةازه جفت کردم در مشاهده سومین جفتگیری لونه براشون گزاشتم سه روزه که میشه نر خیلی توش میمونه ولی نر ماده را راه نمی ده یک بار کلن ماده رفته تو لونه

        1. سلام نر داره از امنیت لونه مطمئن میشه عادیه

        2. سلام خسته نباشید. من یه جفت گرینچیک مولد خریدم وقتی میرم جلو قفس یا موقع خواب پرنده.پرندها کلا میرن لونه و تا موقعی که از پیششون نرم یا دور نشم از لونه بیرون نمیان. فقط چون تازه خریدم بنظرم به خاطر جاشون عوض شده لونه باشه یا ببندم. مرسی اگه پاسخ بدید

        3. سلام دوست عزیز
          چون تازه خریداری کردین این رفتار طبیعی هست
          یه مدت باید صبوری کنید تا به شما و محیط جدید عادت کنن

    1. معمولا در مشاهده جفتگیری پرندگان این حس به بعضی ها القا میشه و شاید در مواقع معدودی واقعی باشه ولی در کل جفت گیری نر و ماده پرندگان از روی رضایت و برای بقای نسل هستش

  34. سلام من طوطی برزیلی دارم نر و ماده
    طوطی نر ۳ ماه و طوطی ماده۴ ماه ایا این دو تا در اینده جفت می شوند؟
    دعوا هم نمی کنند
    جدا شون می کنی داد و بیدادمی کنند همدیگه رو
    خیلی دوست دارند

  35. سلام واقعا از مطالب و فیلم های آموزشی لذت بردم ممنون❤️ یه سوال های داشتم:
    ۱چگونه عروس رو از وابستگی در بیاری چون کنار جفت از همم خوششون میاد ولی به من وابستگی دارم کم
    ۲ عروسی که درحال جفت رو تنها بزاری خوبه یا منو ببینه؟
    ۳ چوب نشیمن از چوب آلبالو مشکلی دار؟

    1. سلام
      اصلا از قفس بیرون نیاز
      داخل قفس دستتو نکن ! غذا رو دستت نده
      سوال دوم رو متوجه نشدم
      چوب البالو اینا مهم نیست نباید پرز داشته باشه

  36. سلام اگر ماده سرش را برا عروس نر بگوزارد آیا رضایت ماده هست؟ نر آروم میخوارراند برا مدت ۱ دقیق
    اگر نر برا ماده آوار بخواند و به او نزدیک شود ماده هم اصلن نمی زند یعنی درحال جفت شدن هستن
    ۱ ماه هست پیش هم هستن و مراحل جدا سازی انجام شده

  37. سلام یه عروس نر سن هفت ماه دارم و عروس ماده سن هفت ماه دارم
    نر رو سه ماه دارم ولی ماده رو دو هفته اولین روز پیش هم ننداختم بعد دو هفته اخداختم عروس نر سرشو میارهه نوازش کنه ماده ماده نوازش نمیکنه
    از همدیگه هم جدا میکنی جیق اینور اونور قفس میرن تا همدیگه رو نبینن ول کن نیستن
    و الان هر دو رو انداختم تو قفس ماده هرکدوم( بعضی وقت ها) زود تر می‌ره سر ظرف غذا اون نمیاره بخوره یه نوک خیلی آروم میزنم
    به نظرتون اینا دارن جفت میشن به مرور زمان؟
    بخواطر سن کم شون پیش هم باشند خوبه یا تو قفس جدا؟
    دقیقن چیکار کنم؟
    تقویت شوند کنم ؟

    1. سلام اگه جداشون میکنید و برای هم بیتابی میکنند ینی دارن جفت میشن . بذارید پیش هم باشن دیگه الان
      مقاله رو کامل بخونید و ویدیو ها رو ببینید توضیح داده شده

  38. ایا اگه یک عروس هلند سخنگو را در کنار یک عروس هلندی که حرف نمیزند باعث دیگه حرنردن ان یکی از ان میشود

  39. سلام یه عروس نر سن هفت ماه دارم و عروس ماده سن هفت ماه دارم
    نر رو سه ماه دارم ولی ماده رو دو هفته اولین روز پیش هم ننداختم بعد دو هفته اخداختم عروس نر سرشو میارهه نوازش کنه ماده ماده نوازش نمیکنه
    از همدیگه هم جدا میکنی جیق اینور اونور قفس میرن تا همدیگه رو نبینن ول کن نیستن
    و الان هر دو رو انداختم تو قفس ماده هرکدوم( بعضی وقت ها) زود تر می‌ره سر ظرف غذا اون نمیاره بخوره یه نوک خیلی آروم میزنم
    به نظرتون اینا دارن جفت میشن به مرور زمان؟
    بخواطر سن کم شون پیش هم باشند خوبه یا تو قفس جدا؟
    دقیقن چیکار کنم؟
    تقویت شوند کنم ؟

    1. سلام یکبار کامنتتون رو بخونید ببنید چی نوشتین با دقت کامنت بذارید
      اول اینکه ماده رو باید بذارید تو قفس نر نه بر عکس سنشون هم خیلی کمه

  40. سلام اگه کاسکو یا کاکادو دستی بشن بازم میتونم جفت بندازمشون؟

    1. سلام
      تجربه ای در این زمینه ندارم
      اما به طور کلی پرنده های زینتی بخصوص طوطی ها اگر اهلی بشن به سختی جفت میخورن و بیش از ۵۰ درصدشون اصلا جفت نمیخورن

    2. سلام من بدون اینکه صدای همو بشنون پیش هم گذاشتم لطفا بگین اشکال نداره

      1. سلام دوست عزیزبهتر بود بشنون و واکنش بدن به صدای هم بعد بذاری یجا

  41. سلام ببخشیداگه طوطی برزیلی راجدانکنیم چی میشه الان من قفس پیدانکردم الان ۲هفته میشه باهمم ولی همدیگگرو نمیزنن اما جدانکردم مشکلی است جواب بدین لطفن

    1. منم تازه گرفتم یکی داشتم یک سال و دوماه یکی جدید گرفتم ۱۱ ماهه یک ساعت پیش هم بودن کوتوله من کوتوله جدید دنبال میکرد و میزد اخرش جداشون کردم یعنی نپسندیدن همو؟

      1. تحوه ی کنار هم قرار دادنشون درس نبوده
        کم کم باید ببریشون کنار هم !

  42. سلام خسته نباشید من یه عروس نر هفت ماه هست دارم که دو ماه ازش نگهداری میکنم . و ماده ای که سن هفت ماه داره و سه روز خریدم دوستم گفت تو قفس جدا نگهداری کن من تو قفس جدا نگهداری میکنم ولی کنار هم اینا رو بعد سه روز ۱ ساعت درآوردم باهم غذا خوردن ، و تا از هم جدا میکنی ( مثلاً به طوری که همدیگرو نبینن ) طوری همدیگرو صدا میزنن اینور اونور قفس میرن تا هم دیگری نبینن ول کن نیستن . قفس هارو می‌زاری کنار هم آروم میشن .
    و هر دو علامت های مستی از جمله :
    نر نوک زدن به محیط اطراف . آواز خواندن و واکنش نشان دادن ماده به نر . دم تکان دادن نر . و…..
    به نظر تون اینا درحال جفتن
    یاد آوری تا حالا همدیگرو نزدن
    لطفاً راهنمایی کنید ❤️
    ببخشید طولانی شد 🙏

    1. سلام بله در حال جفت شدن هستند. بعد از چند روز ماده رو بذارید توی قفس نر. تقویتشون کنید مقاله رو کامل بخونید و ویدیو هاش رو تماشا کنید

  43. سلام من ی جفت برزیلی فیشر خریدم که به اسم نر و ماده به من دادن ی مدتیه ک براشون لونه گذاشتم دیدم که به هم دیگه غذا میدن و خیلی صمیمی هستن با هم مثل طوطی که به جوجش غذا میده
    از رو عکسم چند نفر که کارشون اینه گفتن هر دو نر هستن
    امکانش هست با اینکه به همدیگه غذا میدن جفت باشن یعنی نر و ماده

    1. سلام وقتی به هم غذا میدن یعنی جفت شدن ! غذا دادن ربطی به جنسینت نداره
      احتمالا نر و ماده هستن . طوطی برزیلی تشخیص جنسیتش از نزدیک هم سخته چه برسه با عکس

  44. سلام احوال شما
    من یک طوطی برزیلی فیشر دارم آیا با طوطی برزیلی وایت فیس جفت میشه و حتما بچه میخوام و اینکه لونه حصیری مناسبه؟

    1. سلام
      زیرنژاد ممکنه مشکل ایجاد بشه و پرنده ها ناقص یا عقیم بشن

  45. سلام من عروس هلندی خریدم از پرنده فروشی گفت
    سه ماهه هست نمیدونم راست گفت بود دروغ یک هفته اس خریدم دستم میبرم تو قفس حرکتی نمی کنه وقتی خیلی نزدیکش میشم فرار میکنه اونطرف سروصدا نمی کنه ولی چندبار دستم میبرم نزدیک نزدیکش یه خورده کم دهنش باز میکنه بازم میره اونطرف تر نمیدونم نره یا ماده

    1. سلام
      انتظار داری که دستت رو میبری تو چه عکس العملی نشون بده دقیقا ؟
      این پرنده رو از الان درس تربیت نکنی دیگه درس حسابی رام نمیشه

  46. سلام داداش خسته نباشی
    تقریبا ۲ماه پیش یک جفت عروس لوتینو خریدم که هر کدوم از یک قفس دیگه خریداری شده و از نر و ماده بودنشون مطمئن هستم و با بهترین دان و ویتامین ها و جوانه ها تغزیه میکنمشون اما موقع اوردن به خونه عمل جداسازی رو انجام ندادم و الان هرکاری میکنم سمت هم نمیرن و نر مستی میخونه اما ماده کاری نمیکنه.درست هر دو سنشون دو ساله هستش.مثلا ماده میره رو میله میشینه نر میره کنار پنج ثانیه وامیسه بعد ماده زود میره.میشه کمکم کنین جفتشون کنم؟؟!
    Ad3e و مینرال و مولتی ویتامین و آماده ساز هرچی هست با رعایت میدم بهشون

  47. سلام میشه رطوبت مناسب برای جوجه ۱ روزه تا وقتی که پرهاش دربیاد و دون خور بشه رو بهم بگید

    1. سلام
      رطوبت زیاد مهم نیست در حدود ۵۰ هم باشه اوکیه ، دما خیلی مهمه

  48. سلام من دوتا طوطی ملنگو یه نر و یه ماده دارم سن دوتاشون هم خوبه اماده جفت گیری هستن اما یه مشکلی داره اینه که طوطی نر خیلی ترسو هست ماده اماده جفت گیری بیشتر وقتا ماده به نر غذا میده اما بعضی وقتا زمان غذا دادن مادن نر راهشو کج میکنه میره انگار فرار میکنه میخواستم بدونم راهی هست که طوطی نر رو یکم اماده تر کنم برای جفت گیری اشتیاق بیشتری داشته باشه

    1. سلام
      اگه زمان زیادی هست که اینجوریه یکی رو جدا کن و عوض کن
      زوری نمیشه جفت گیری کرد !

  49. ببخشید سوال دیگه ای که یادم اومد

    من لوتینو ها رو حدود یازده روز آوردیم منزل اصلا جور نیستن با ما بیشتر تمایل به نوک زدن دارن و فرار کردن برای اینکه با خودم و همسرم آشنا بشن در گوشه ای از محیط پذیرایی گذاشتم آیا اشتباهه باید اتاق بزارمشون که جفت گیری کنن و برای تخم گزاری آماده بشن؟

    ۲ بعد هر وقت از قفس بیرون میان یک ظهر تا پایان شب روی پرده پذیرایی می مونن و داخل قفس نمیرن این مشکلی ایجاد میکنه برای تخم گذاریشون یا باید مدام در قفس نگهداری بشن البته نر همش جیغ میزنه قفس دوست نداره که مدام زندونی باشه

    ۳برای تخم گذاریشون البته نمیدونم که جفت شدن یا نه( فکر میکنم ماده نپذیرفته نر رو چون بی تفاوته نصبت به نر اما برعکس نر ماده رو دوست داره) از الان براشون لونه چوبی تخم گذاری بزارم ؟یا باید یه دونه تخم کف قفس بکنه بعد لونه رو براش آماده کنم ببخشید سوالاتم خیلی بود😓

    1. سلام
      فعلا صبر کن عادت کنن به محیط بعد به فکر تخم گذاری باشی عزیز ، الان هم باید صبور باشی ۱۱ روز کمه ، و باید صبور باشی، اینا هم جفتن قرار نیست دستی بشن
      اصلا فکر تخم گذاری رو از سرت بیرون بیار ، به فکر خود پرنده ها باش ، بیشترین و بهترین جوجه ها رو میدن بهت ، اصلا به فکر تخم گذاریشون نباش، ماشین نیستن که نرسیده تخم بزارن !

  50. سلام اولین تجربه من هست، یک‌ حفت عروس هلندی نر ۲ساله و ماده ۱۸ ماهه هست به گفته صاحبش جفت هستند ولی نر بی حوصله است و با نوکشون باهم دعواشون میشه ولی در قفس باز میکنم هر کدوم یه طرف میرن همدیگه صدا میزنند و پیش هم میرن نمیدونم جفت هستن یا خیر ؟ یا از روش جداسازیشون در قفس های مجزا لازمه الان انجام بدم …

    دی ماه هستیم فصل زمستان آیا تخمگذاری انجام میدن؟

    شب ها هم نمیخوابن چشماشون بازه براشون همش نگرانم

    1. سلام بله جفت هستن . تقویتشون کنید مکمل کلسیم و AD3E بدین بهشون صبور باشین
      چند وقته خریدینشون ؟
      چشماشون رو میبندن ولی شما که به قفس نزدیک میشین چشمشون رو باز میکنن نگران نباشین

  51. سلام وقتتون بخیر
    چطور میتونیم از اقای یاری جوجه خریداری کنیم چون توی فیلم ها هم شماره تلفن یا ادرسی گفته نشد

  52. سلام من میخواشتم واسه دل خودم همینجوری ی ۱۰جفت مرغ عشق بیارم بعضی از فیلم هاتون رو دیدم،،دیدم که پرورش دهنده ها قفسی پرورش میدن ولی در صورتی که گله ای راحت تر هست درسته؟یا نه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. هر دو حالت میشه پرورش داد
      مقاله پرورش گله ای مرغ عشق رو بخونید توضیح دادیم

  53. سلام،،من مرغ عشق میخوام یک ۱۰جفتی بیارم واسه دل خودم همینجوری نگه دارم میخوام بدونم که گله ای نگرشون دارم خوبه؟یا قفسی

    1. اره میشه
      ولی بهتر که برای هر جفت دانخوری ابخوری و لانه جدا در نظر بگیری

        1. اگه هر جفت لانه ، ابخوری و دانخوری جدا داشته باشن این مشکل پیش نمیاد

  54. سلام یه جفت ملنگو خریدم نره کامل پراش کنه شده بود ماده هم پرای زیر شکمش همش ریخته بود طرف گفت اینا جفتن منتها دوره تولک بری هستن و پراشون در میاد .الان یه ماهه دستمه بردمشون دکتر داروهارو میدم بهشون پرای نره داره در میاد ولی ماده نره نزدیکش میشه میزنتش و برای غذا همیشه مادهه میره میخوره بعد نره میره . چکارشون کنم اینا باهم جفت میشن یا نه ؟ بزارم آزاد باشن تو خونه یا نه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام
      چه مدته گرفتی پرنده ها رو ؟ محیط نگهداری کجاست ؟ رفت و امدش زیاده ؟

    2. سلام حدود یکو نیم ماه -توقفسه ولی روزی ۲ ساعت درشو باز میزارم تو خونه پرواز کنه نه فقط بعداظهرا خودم بهشون سر میزنم

  55. سلام
    من یه اتاق بزرگ در اختیار ۲ جفت عروس هلندی قرار دادم و دوتا لانه و مطابق ویدئو خاک اره مناسب و لانه دربسته و محکم و اونها توی اتاق برای خودشون ازاد هستن .به غیر از من هیچ کس رفت و امد نداره و من فقط برای اب و غذا نزدیکشون میشم .طوطی ها هنوز جفت نشدن
    ایا این کار من خوبه یا که حتما باید اول دور از هم باشن که صدای همو بشنوند ،اینطوری کارم موفقیت امیز هست یا نه
    ممنون

    1. سلام
      نه دیگه الان اون کارو نمیشه کرد
      صبور باشید بهشون مولتی ویتامین بدید

  56. سلام
    اگه من بخواهم ازطریق دستگاه جوجه کشی ،کاسکو،اکادو وآرا ،را اقدام به جوجه کشی کنم،با توجه به فیلم های اموزشی تون امکانپذیره؟
    نیت دارم از هرکدوم دوتا جوجه بزرگ کنم ودرصورتی که نروماده بدست اوردم ،اقدام به جوجه کشی ازطریق پدرومادر مولد کنم
    ایا امکان پذیره؟
    چون بنده برای اینکار باید کلی هزینه کنم ،تواین شرایط که پول خیلی برام مهمه ،اینکارو را برای علاقه زیادم به طوطی ها میکنم و میخوام درست و اصولی برم جلو
    ممنون از راهنمایی تون🌹

    1. سلام
      مرتضی عزیز ، هر کاری ریسک های خودش رو داره
      شما برای این پرنده ها چاره ای جز خرید دستگاه های آرکام یا نمونه های برینسا ندارید ، که قیمت هایی بیشتر از ۲۵۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار دارن
      تخم هم بعیده کسی بفروشه ! باید مولد بگیری یا جوجه ، اما اگه به هر روشی تخم رو پیدا کردی، شرایط محیط نگهداری دستگاه ها رو درس کردی ، قبلش روش سرلاکی دادن رو بلد بودی ، در این صورت میتونی امید داشته باشی که بتونی جوجه هارو بزرگ کنی !

      با این وضع اقتصادی باید در نظر بگیرید که امکان شکست هم هست ، هیچ چیزی ۱۰۰ درصد نیست چون شما از داخل تخم ها ، نحوه ی نگهداری مولدهایی که تخم رو گذاشتن و … خبری ندارید ! مولد خودتون که بزرگ شد ، اون موقع میتونی عالی جوجه کشی کنی ، ۹۹ درصد پرورش دهنده ها هم با مولد خودشون جوجه کشی می کنن

      1. سلام
        ممنونم از شما ادمین عزیز که با صبر و حوصله تجربیات ارزشمندتون را بصورت رایگان دراختیارمون میزاری ،این کارتون خیلی ارزشمنده بابتش صمیمانه ازتون سپاسگذارم
        از خداوند براتون بهترین ها را خواستارم 🌹

        1. سلام
          خواهش میکنم عزیز ، خوشحالم که براتون مفید بود
          پیروز باشید

  57. سلام یک جفت عروس هلندی دارم در یک اتاق بدون رفت و آمد کم سر و صدا ۳ماه هیت خریدم یک ماه پیش هم بودن ولی بدش جدا کردم به مدت ۲۰ روز بعد انداختم پیش هم الان ۲ هفته است تا یک هفته اول نر همش هر روز در حال خوندن بود ولی ماده فقط صدا میداد ولی جفت نخوردن الان هم نر کاری نمیکنه چیکار کنم جفت بخورند تغدبشون هم عالیه چیکار کنم در ضمن ۲ روز پیش نر بکم اسهال گرفت و الان بهتره ولی پر جنب و جوش هس چیکار کنم اون درست شه در یک از سوراخ های بینیش هم کمی آب بینی بود ولی پلک کردم دیگه نیومد فقط چیکار کنم جفت بخورند جوجه بدن؟

    1. اگر بیمار باشن جفت نمی خورن
      محیط شون گرم باشه و تغذیه کافی همراه با مولتی ویتامین بهشون بده
      بعد از بهبودی کم کم جفت میخورن
      البته داریم به زمستان نزدیک می شیم که فصل استراحت شون
      بهتر که در فصل بهار اونا رو جفت کنی

  58. سلام میتونین سالندارایی معرفی کنین برامون که تعداد بتونیم باخیال راحت پرنده بخریم.۵۰ جفت گلدین و ۳۰ جفت برزیلی نیاز دارم مولد باشن

    1. سالندار سراغ نداریم متاسفانه
      از شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های اگهی و یا داخل شهر می تونید پیداشون کنید.

  59. سلام به شما استاد عزیز طوطی برزیلی دارم از نر و ماده بودنش اطمینان دارم ماده امادگی خودشو نشون میده ولی نر تمایلی نشون نمیده ممنون میشم راهنمایی کنین
    یک جفت دیگه دارم با جوجه ۲۵ روزه جوجه ها میان بیرون لانه کف قفس دانه بخورن این امر طبیعی هست یا والدین کم کاری میکنن

    1. جوجه طوطی برزیلی ۶-۸ هفتگی دونخور میشه کنترل کنید اگه جوجه ها از طرف والدین تغذیه نمی شن بهشون سرلاک بدین

  60. سلام خسته نباشید ببخشید استاد پن ی طوطی داهب داشتم حدود ۲سالش ی ماده گرفتم جوجه هستش بیشتر وقتها میزنه چکار کنم اینا همدیگرو نزنن ممنون میشم راهنمای کنید

    1. خوب درستش اینه که وقتی برای پرنده خودتون جفت می خرید نباید همون لحظه تو یک قفس بگذارید چون همدیگه رو نمی شناسن دعواشون میشه. یه مدت باید تو قفس جدا و نزدیک به هم باشن تا عادت کنن و آشنا بشن بعد حدودا ۱۰-۱۵ روز با در نظر گرفتن رفتارشون به یک قفس منتقلشون کنید.

  61. سلام میشه نحوه درست کردن دستگاه مادرو بهمون یاد بدین ممنون میشم

  62. سلام من یه طوطی ملنگو ماده داشتم الان ۵ سالشه رفتم واسش یه نر خریدم روش دور و نزدیک رو انجام دادم ولی قفس ها رو که چسبوندم به هم ماده زد انگشت پرنده نرو زخم کرد
    نر میخواد بره پیشش براش مستی میکنه ولی ماده همش میخواد بزنتش
    اگه راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. طوطی ها از جهتی در انتخاب جفت مثل انسانها هستن یعنی باید بپسندن همدیگه رو ، در غیر این صورت یکم سخته جفت شدنشون. به ماده تخم شاهدانه، کافشه و جوانه گندم بدین که مست بشه. احتمالا جفت بشن

  63. سلام ، من سالن گرینویچ دارم و متاسفانه بین دوستان سالندار و داخل سایت ها یک مقاله کامل در مورد آموزش پاکسازی کامل جفت ها تا جفت زدن و جوجه دهی پیدا نکردم. روشها گفته میشه ولی اینکه دقیقا از چه مکمل ها و داروهایی که امتحان شده و جواب داده در امر پرورش و پاکسازی موفق دقیق گفته نمیشه، مثلاً اینکه از چه آنتی بیوتیک و بعدش پروبیوتیک و بعدش تقویت جفت با مثلاً فرتی ویت و… دقیق گفته نمیشه که از چه مارکی و چه مکمل و دارویی در طی چند روز و چه زمانی باید انجام بدیم و … و از کجا تهیه کنیم که اصل اون دارو و مکمل رو با خیال راحت خرید کنیم.
    اگر لطف کنید در مورد این مطلب و خیلی مطالب دیگه که میتونم بگم خدمتتون که پرورش دهنده ها درگیر هستند و جایی زیاد آموزش داده نمیشه کار کنید و آموزش دقیق بفرمایین خیلی خیلی کمک بزرگی به بنده و دوستان که مشگل من رو دارند کردید.
    متشکر سید جواد مدرسی از مشهد

    1. ممنون از نظرتون، درخواستتون رو به بخش مربوطه منتقل میکنم حتما

  64. مرغ عشق دارم که بهم جوجه نمیدن بالغ هستن همه چی واسه شون فراهم کردم

    و مهم تر از همه که یک جفت ملنگو دارم که نر میخواد جفت گیری کنه ماده نمی اره چطوری ازشون جوجه بکشم

    1. حتما برای ماده لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پرکن
      آب و غذای کافی داشته باشن و محل نگهداری شون اروم و بدون سر و صدا و استرس باشه

    2. سلام من یه جفت شاه طوطی جفت خورده خریدم العان نزدیک یک هفته هست لانه فراموش کردم بزارم براشون سب اومدم دیدم تخم کرده افتاده کف قفص شکسته تا دیدم لانه گزاشتم براشون العان کمر ماده ام کاملن قوز داره اول از این کع احتمال داره تخم کنع دباره دوم از این کع داخل لانه نمیره ممنون میشم راه نمائیم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        کمر مادت قوز داره نشون میده تخمداره
        اگه یوقت بیحال بود و اومد کف قفس نشس و له له زد تخم پیچ شده که سریع باید در بیاد تخم
        داخل لونه هم نمیره یا استاندارد نیس یا چون جایجایی داره صورت میگیره این اتفاق افتاده
        تخمی هم که شکسته رو بیرون بنداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋