مولتی ویتامین برای طیور و پرندگان زینتی و طریقه مصرف آن

لزوم استفاده از مولتی ویتامین در تغذیه طیور و پرندگان

یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری از طیور بومی و پرندگان زینتی، رسیدگی به تغذیه ی آنها می باشد. پرندگان اگر به درستی تغذیه شوند و غذای کافی و مقوی در اختیار داشته باشند، هم سالم خواهند بود و هم بالاترین بازدهی را در تولید گوشت و تخم خواهند داشت.

تغذیه ی پرندگان باید قادر باشد تمامی ویتامین های مورد نیاز بدن آنها را تامین کند. در غیر این صورت باید از مولتی ویتامین ها برای آنها استفاده کرد.

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس فروشگاه عرضه انواع دستگاه جوجه کشی و لوازم مرغداری، به بررسی نحوه ی مصرف مولتی ویتامین برای طیور و فواید و ضرورت آن برای پرندگان پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی مستحکم و سبک از جنس ABS
» بهره گیری از ۳ عدد فن دائم کار برای تهویه و تامین حرارت
» امکان چرخش اتوماتیک و مداوم تخم های طیور
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

موارد استفاده از مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها در اکثر مواقع برای کمک به سلامت کلی و تقویت سیستم ایمنی پرندگان مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بیان تعدادی از موارد استفاده ی آنها برای طیور بومی و زینتی می پردازیم :

  • در هنگام جابجایی و حمل و نقل
  • قبل و بعد از واکسیناسیون
  • برای تقویت نطفه
  • افزایش میل جنسی پرندگان
  • افزایش ماندگاری تخم ها
  • افزایش ضخامت پوسته تخم ها
  • در زمان بیمار بودن طیور
  • پیشگیری از بروز بیماری های مختلف
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به رشد پرنده ها
  • کاهش استرس در طیور

ویژگی های ویتامین ها

ویتامین ها از جمله ترکیبات آلی مورد نیاز طیور بومی و زینتی می باشند. وجود این ترکیبات آلی در جیره ی غذایی پرندگان، در عملکرد طبیعی سیستم بدنی طیور بسیار موثر بوده و نقش مهمی را در رشد و تولید مثل آنها ایفا می کند.

دقت داشته باشید که کمبود ویتامین ها در جیره ی غذایی طیور، می تواند سبب بروز بیماری ها و مشکلات عصبی، لنگیدن پا و سندرم های مختلف در آنها شود.

ویتامین های مورد نیاز طیور را هم می توان از طریق رژیم غذایی آنها تامین کرد و هم می توان به این منظور از قطره و یا پودر مولتی ویتامین استفاده کرد.

ویژگی ویتامین ها - چیکن دیوایس

انواع ویتامین های مورد نیاز طیور

انواع ویتامین های مورد نیاز طیور در دو گروه اصلی جای می گیرند که عبارتند از :

  1. ویتامین های محلول در چربی
  2. ویتامین های محلول در آب

 ویتامین های A ,D ,E و K از جمله ویتامین های محلول در چربی و ویتامینهای B و C از جمله ویتامین های محلول در آب می باشند.

نکته: در خصوص پرنده های زینتی توصیه میشود که ۲۰ روز قبل از جفت گیری پرنده ها، به آنها مولتی ویتامین همچون ad3e و مکمل غذایی بدهید. در اینصورت احتمال نطفه دار شدن تخم ها بیشتر شده، مولدها قوی شده و در نتیجه جوجه های قویتری میتوان به دست آورد.

در ادامه بررسی ویژگی ها و کاربرد هر یک از انواع ویتامین ها می پردازیم.

  • ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری برای پرندگان بومی و زینتی می باشد و فواید زیر را برای آنها دارد:

  1. تقویت رشد پرنده
  2. تقویت پوست، مو و ناخن
  3. حفاظت از سلول های بدن
  4. تقویت بینایی
  5. حفظ سلامت سیستم تولید مثلی

توجه داشته باشید که کمبود این ویتامین می تواند موجب بیماری های متعددی در طیور شود. از این بیماری ها می توان به التهاب ملتحمه اشاره کرد که علائمی از جمله به هم چسبیدن پلک ها به وسیله ترشحات غلیظ التهابی و ترشحات چرکی از چشم و بینی را به همراه دارد.

  • ویتامین D3

این ویتامین یکی از ویتامین ضروری در بدن پرندگان می باشد و در کمک به جذب کلسیم و فسفر در بدن نقش مهمی را دارد. همانطور که می دانید وجود فسفر و کلسیم جهت ادامه ی روند رشد طبیعی جوجه ها ضروری بوده و از ایجاد مشکلات مربوط به استخوان بندی و آنها جلوگیری می کند.

ویتامین D3 در پرنده ها با تابیدن نور خورشید بر پوست آنها تولید می شود. کمبود این ویتامین سبب ایجاد بیماری نرمی استخوان و یا ریکتز در آنها شده و به علاوه سبب تولید تخم هایی با پوسته ی نازک و کاهش درصد جوجه درآوری از آنها می شود.

  • ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای پرندگان عمل کرده و یکی از ویتامین های ضروری برای آنها می باشد. این ویتامین اثر مثبتی روی غدد جنسی پرنده ها دارد و پیش ساز هورمون های جنسی آنها است.

کمبود ویتامین E اثرات متفاوتی بر روی جوجه ها و پرنده های بالغ دارد. در پرنده های جوان کمبود ویتامین E باعث به وجود آمدن بیماری انسفالومالاسی یا همان جوجه دیوانه می شود و در پرنده های بالغ کمبود این ویتامین موجب تحلیل بافت عضلانی یا همان دیستروفی عضلانی در آنها می گردد.

  • ویتامین k

ویتامین K نقش مهمی را در لخته شدن طبیعی خون دارد. وجود این ویتامین در بدن پرندگان به آنها کمک می کند تا روند بهبود و بسته شدن زخم در آنها سریع تر صورت گیرد.

کمبود ویتامین K در پرندگان می تواند مشکلاتی از قبیل موارد زیر را برای آنها به دنبال داشته باشد:

  1. بیشتر شدن لکه های خونی در تخم های طیور بومی
  2. ایجاد خونریزی در ساق پا و سینه
  3. ایجاد نقص در لخته شدن خون
  4. تاخیر در بهبود زخم
  • ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B یا همان ب کمپلکس،در اکثر عملکرد های مربوط به سوخت و ساز بدن پرندگان، به خصوص متابولیسم انرژی نقش مهمی بر عهده دارند.

وجود این گروه از ویتامین ها برای بهبود عملکرد سیستم عصبی پرندگان نقش بسیار مهمی را دارند و از ایجاد اختلالات عصبی در آنها جلوگیری به عمل می آورند. از مهم ترین ویتامین های گروه B که برای پرندگان بسیار ضروری هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ویتامین B1

نام دیگر این ویتامین، تیامین است. تیامین برای متابولیسم صحیح کربوهیدرات ها در بدن پرندگان لازم است. در پرنده هایی که از کمبود این ویتامین رنج می برند، علائم مختلفی مانند کاهش وزن، بی اشتهایی، افتادگی بال ها و همچنین فلج شدن عضلات دیده می شود.

۲.ویتامین B2

نام دیگر این ویتامین ریبوفلاوین می باشد. ویتامین B2، در تولید آنزیم ها و  سوخت و ساز بدن پرندگان نقش مهمی را دارد. کمبود آن در جوجه های یک تا دو هفته ای، موجب اسهال، پیچیدگی پنجه و فلجی می شود.

کمبود این ویتامین در پرندگان بالغ نیز باعث کاهش تولید تخم، بیشتر شدن مرگ و میر جنین و ریزش پرهای آنها می شود.

۳. ویتامین B12

این ویتامین نقش مهمی را در سنتز کردن نوکلئیک اسید ها و متابولیسم کربوهیدرات و چربی  دارد. این ویتامین را می توان در تمامی مواد غذایی با منشاء حیوانی پیدا کرد.

کمبود این ویتامین در طیور موجب کند شدن رشد و کاهش درصد جوجه آوری می گردد.

نحوه مصرف مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها بهترین مکمل ها برای تامین مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی طیور بومی و پرندگان زینتی می باشند. بهترین اقدام برای اطلاع از نحوه ی مصرف مولتی ویتامین برای پرنده، مشاوره با یک دامپزشک می باشد.

دامپزشک با بررسی گونه، نژاد، سن، اندازه ی جثه و میزان نیاز پرنده، دز صحیحی از میزان مصرف مولتی ویتامین را بای آن مشخص می کند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین ها - چیکن دیوایسیک نکته که باید همیشه به آن توجه کنید این است که قبل از دادن مولتی ویتامین به طیور حتما به تاریخ و روش مصرف آن  نگاه کنید. چراکه نحوه ی مصرف مولتی ویتامین برای پرنده های مختلف فرق دارد.

در حالت کلی باید گفت که نحوه ی تهیه و مصرف مولتی ویتامین برای پرندگان به هدف استفاده از آن بستگی دارد و به شرح زیر می باشد:

پیشگیری: ۱ میلی لیتر از محلول در یک لیتر (یا همان یک بطری کامل یک لیتری در ۱۰۰۰ لیتر) آب آشامیدنی به مدت دو روز

درمان: ۱ میلی لیتر از محلول در ۸۰۰ میلی لیتر(یک بطری کامل در ۸۰۰ لیتر) آب آشامیدنی به مدت ۳ تا ۵ روز.

مولتی ویتامین مخصوص پرنده را از پت شاپ های معتبر و داروخانه های دامپزشکی تهیه کنید. دقت کنید که مولتی ویتامین های انسانی دز بالایی دارند و استفاده از انها بعنوان مکمل غذایی طیور و پرندگان توصیه نمیشود زیرا به کبد پرنده آسیب وارد میکند.

انواع مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها دارای انواع مختلفی هستند که به شرح زیر می باشند:

۱ – مولتی ویتامین پودری

مولتی ویتامین پودری در بسته بندی های کوچکی تولید می شوند. نحوه ی مصرف آنها نیز به این صورت است که باید درون یک ظرف و یا بطری به اندازه ی نیم لیتر آب ریخته و یک قاشق چایخوری مولتی ویتامین پودری به آن اضافه کنید.

سپس باید آنرا خوب هم بزنید تا مولتی ویتامین به طور کامل با آب ترکیب شده و در آن حل شود. پس از گذشت دو دقیقه محلول شما آماده ی استفاده می باشد.

۲ -مولتی ویتامین مایع

مولتی ویتامین مایع در ظروفی با اندازه های مختلف و بصورت مایع به فروش می رسند. نحوه ی آماده سازی آن نیز به این صورت است که ابتدا یک بطری را بردارید و درون آن به اندازه ی نیم لیتر آب بریزید.

سپس ۷ یا ۸ قطره مولتی ویتامین را به آب بیافزایید. درب بطری را بسته و آن را خوب تکان دهید به طوری که محلول شما رنگ زرد به خود بگیرد. در این حالت محلول مولتی ویتامین شما آماده ی استفاده می باشد.

شرایط نگهداری از مولتی ویتامین ها

نگهداری از مولتی ویتامین ها باید در مکانی خشک و در دمای ۲۵ درجه ی سانتی گراد و به دور از نور خورشید باشد. پس از تهیه ی محلول مولتی ویتامین نیز ظرفی که محلول را در آن ریخته اید را به طور کامل شسته و ضد عفونی کنید.

سوالات متداول

آیا می توان از مولتی ویتامین نوزاد برای پرنده ها استفاده کرد؟

نخیر. مولتی ویتامین های مخصوص نوزاد هم دز بالایی از ویتامین ها را دارند و قابل استفاده برای پرندگان نمی باشند. چرا که ممکن است سبب ایجاد مسمومیت و یا مشکلات کبدی و کلیوی در آنها شوند.

مولتی ویتامین ها تا چه مدت بعد از تهیه شدن قابل استفاده کردن هستند؟

محلول مولتی ویتامین حداکثر باید تا ۱۲ ساعت مصرف شود و ظرف آن نیز باید به طور کامل ضد عفونی گردد.

آیا مولتی ویتامین پرنده های زینتی قابل مصرف برای مرغ و خروس و سایر طیور بومی هم هستند؟

بله اما بر اساس نوع پرنده دز مصرفی آن متفاوت می باشد.

تا چه سنی باید به پرنده ها مولتی ویتامین داد؟

پرنده در هر سنی که باشد نیاز به تامین ویتامین های مورد نیاز بدن خود دارد. بنابراین در هر سنی قابل استفاده برای آنها می باشد.

آیا جوجه های سرلاکی نیاز به مولتی ویتامین دارند؟

جوجه های سرلاکی ویتامین های مورد نیاز بدن خود را از طریق سرلاک مصرفی شان تامین می کنند. اما برای تقویت آنها می توانید مقداری مولتی ویتامین به سرلاکشان اضافه کنید. میزان دقیق آن هم باید توسط دامپزشک و یا متخصص جیره نویس مشخص شود.

جمع بندی

در این مقاله از وبسایت چیکن دیوایس به بررسی فواید مولتی ویتامین برای طیور و نحوه مصرف آن پرداختیم. همانطور که ذکر شد نحوه مصرف مولتی ویتامین با توجه به نوع آن و بر اساس وزن پرنده مشخص می شود. بنابراین قبل از استفاده، باید به دقت دستور مصرف آن را بخوانید. همچنین حتما به تاریخ انقضای آنها دقت کنید

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۴۱ دیدگاه ها

    1. سلام ملکی جان
      منطورت اگه انسانیه به هیچ عنوان این کار رو نکنی
      مولتی ویتامین مخصوص پرندگان باید بهش بدی

  1. سلام.برای مرغ عشقام مولتی ویتامین روچطوربدم؟ اینا تازه میخوان لونه گرم کنن و یکسال وخورده ای هستن. چندقطره وچندروز بدم بهشون؟مولتی ویتامین زوریخ ترکیه هست.ممنون میشم ازتون۰

    1. سلام پروانه جان
      میزان مصرف مولتی یتامین برای پرنده باید توسط دامپزشک و بر اساس نیاز پرنده مشخص بشه
      اما در حالت کلی می تونی دو هفته در ماه ۲ تا ۴ قطره بریزی تو آبخوری ۱۰۰ سی سی تا مصرف کنه

  2. سلام وقت بخیر خسته نباشید من جوجه بالای ۵۰ روزه طوطی برزیلی دارم میخواستم بدونم تو این دوره چه ویتامین هایی لازم داره که تهیه کنم و بهشون بدم و ویتامین دیگه که نسبت به سنش لازمه هم بهم بگید ممنون میشم ؟

    و یه جفت برزیلی البینو از جایی خریدم در حال تخم گذاری چه ویتامین لازم دارن تهیه کنم و داروی نطفه و تخمگذاری چی هست خریداری کنم چون ۱ماه فقط ۲تا تخم گذاشتن با تشکر از شما

    1. سلام زهرا
      مولتی ویتامین رو تو هر سنی می تونی برای پرنده استفاده کنی و برای تقویت رشدش خیلی مفیده
      برای مورد دوم هم اول اینکه باید به تغذیه شون رسیدگی کنی تا به اندازه ی کافی کلسیم و پروتئین دریافت کنن از غذاشون
      می تونی از پلت مخصوص، تخم مرغ آبپز، کلم بروکلی، کلم پیچ، جوانه ی گندم، میلورم، ارزن و … استفاده کنی
      ثانیا می تونی تا دو هفته و هر هفته یه بار ۵ قطره عرق یونجه رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی
      یا هم از مکمل AD3E استفاده کنی

    2. سلام وقتتون بخیر مولتی ویتامین های پرندگان تو سایت ها زیادن اسم خاصی هست که بهم بگید خریداری کنم و فقط مولتی ویتامین و اون غذاهایی که گفتید بدم ویتامینشون تامین میشه؟

      1. سلام زهرا
        برند های موجود تو داروخونه معتبرن و تاثیرشون هم خوبه
        می تونی ازشون سوال کنی تا برات معرفی کنن
        بله بازم برای اطلاعات کامل تر درمورد تغذیه ی طوطی برزیلی این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
        آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی

        1. خواهش می کنم زهرا جان

  3. سلام وقت بخیر .برای عروس هلندی که بچه هاش بیست روزه هستن عرق کاسنی چند روز یکبار و چه مقدار باید داد. کلسیم مایع چطور . آخه الان سری دوم هست که تخمهاشون جوجه شده جوجه ها توسط نر پر کن میشن .راه جلوگیری از این عادت رو امر می‌فرمایید استاد

    1. سلام محسن جان
      در کل باید با این وضع جوجه هارو جدا کنی ازشون
      عرق کاسنی هفته ای یکبار ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
      کلسیم هم به آب اضافه کن روش نوشته شده طریقه مصرف

  4. سلام
    ویتامین ب کمپلکس+ ال کارنیتین از برند TOUCAN و کلسیم از برند CIS برای پرندگان باهم تداخل دارن؟ مشکلی نداره دوتاش رو هم زمان به پرنده داد
    پرنده هم قمری خانگی یا همون موسی کو تقی هست.

      1. چون درست حسابی دنبالش نمیگردی اسمتو سرچ کن تو صفحه برات میاره

        1. بابا…. الان دارم میبینم دیگه حتا این کامنتتون اومده ولی اون نیست… کله سایت رو زیر و رو گردم فکر کنم باگ خورده… نمیشه پاسختون رو کپی کنید همسن زیر دوباره بفرستید؟!

        2. سوالتو دوباره مطرح کن لطفا

  5. باز سلام. خواستم بدانم آیا قطره مولتی ویتامین نوزاد یک ساله میشود دو قطر هم داخل ظرف آب عروس هلندی ریخت.

    1. سلام دوست عزیز
      خیر
      مولتی ویتامین مخصوص پرندگان باید تهیه بشه

  6. سلام خسته نباشید خدمت شما.
    یک عروس هلندی آلبینو داریم تازه از پرنده فروشی خریدیم دوتای دیگه هم از قبل داریم ای دو لیتیومی هست
    این جدید سه چهار روزی هست هست گرفتیم ولی حس میکنم مریض هست چون همش خواب هست
    البته کمی وحشی هست ولی نمیدانم. افسردگی دارد یا سرما خورده
    میشود راهنمای کنید چکار کنم از این حال بیرون بیاد.

    1. سلام مهدی
      چون تازه خریدیش برای همین استرس داره و به محیط و شرایط جدیدش عادت نکرده هنوز
      رفتاراشم طبیعیه
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه ولی این مدت بسته به شرایط نگهداریش ممکنه بیشتر هم باشه

  7. سلام خسته نباشید حدود ۱ هفس کع طوطی برزیلی خریدم و فروشنده گفت که مولد هستن و تخم میزارن جاشونو ثابت کردم و به تغذیشون میرسم بیشتر وقتا تو لونه هستن یا تکی میرین یا دوتایی میرن بعدش کاغذ ریز کردم و گذاشتم کف قفس کع بردع بود تو لونش دلیلش چیع جفت گیری هم ندیدم ؟!

    1. سلام
      این رفتار لونه سازیه که معمولا بعد از جفت گیری انجام میشه
      احتمال جفت گیری رو یه هفته پیش کرده باشن که الان دارن لونه سازی می کنن

  8. سلام‌خسته‌نباشید‌من‌تودستگاه‌تخم‌مرغ‌میزارم‌توتخم‌میمیرن جوجه‌ها‌ویاوقتی‌درمیان‌پوست‌تخم‌به‌جوجه‌ها‌میچسبه

  9. سلام خسته نباشید فضله طوطی هامو نگاه کردم یکیشون سبز کم رنگ با نوار سفید بود و اون یکی سیاه یا سبز خیلی پر رنگ که به سیاهی میزد بود دلیلش چی میتونه باشه ؟!

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگ اگه بهش سبزیجات نداده باشی نشون دهنده کبدچرب هست عرق خارمریم بخر ۴ قطرشو تو یه لیتر آب حل کن بده بخوره
      فضله سیاه هم نشون دهنده خونریزی در معده و رورده و یا مسمومیت با سرب هست
      که برای رفع این مشکل باید سریعا مراجعه کنی به دامپزشک

  10. سلام خسته نباشید دلیل اینکع طوطی برزیلی اشتها ندارع چیع و چیکار باید بکنم ؟!

    1. سلام امیرجان
      عرق چهل گیاه میخری دو سر بطری از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره
      هم برای تقویت پرندت هم برای باز شدن اشتهاش خوبه
      چک کن ببین فضلش هم چه رنگی شده

  11. ببخشید مولتی ویتامین بیبی جویس یوروویتال مناسبه برای جوجه رنگی و چقدر باید بدم بهش و چند وقت یکبار؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مولتی ویتامین های انسانی دوزشون خیلی بالاس و مناسب پرنده ها نیستن
      مصرفش سطح بالایی از ویتامینارو وارد بدن جوجه می کنه و مسموم میشه
      باید مولتی ویتامین مخصوص براش تهیه کنی

    2. سلام خسته نباشید دلیل پر بردن و کاغذ بردن طوطی برزیلی به داخل لونه چیع و برای تقویتشون از مولتی ویتامین استفاده کنم یا قطره Ad3e ؟!

      1. سلام امیر
        این رفتار لونه سازیه که پرنده ها بعد از جفت گیری انجام میدن و لونه رو برای تخم گذاری اماده می کنن
        مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی و قوای کلی بدنشون مفیده
        AD3E برای تقویت نطفه و افزایش قدرت باروری مفیده

  12. سلام اگه زیاد یعنی ۶قطره به جوجه اردک مولتی ویتامین بدیم چی می شود؟؟..

    1. سلام دوست عزیز
      مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی باعث مسمومیتش میشه

  13. سلام وقتتون بخیر من جوجه غاز دارم خواستم بدونم لازمه جای نگهداری غاز ضدعفونی بشه .چه نوع ضدعفونی استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بله محل زندگیشون باید ضد عفونی بشه و عاری از آلودگی باشه
      میتونی جوجه ها و تجهیزات رو خارج کنی کامل بشوری همه رو
      کف سالنو شستشو بدی از فرمالین برای ضد عفونی استفاده کنی

  14. سلام مولتی ویتامین بعد از باز شدن تا چه مدت انقلاب دارد

    1. تا زمان تاریخ انقضاش می تونی نگهش داری توی دمای کمتر از ۲۵ درجه و محیط خشک
      ولی محلولی که درست می کنی باید تا ۱۲ ساعت استفاده بشه

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

      1. سلام من ۴ تا جوجه رنگی دارم یکی از اونها غذا نمیخوره خیلی صدا میده به زور باید غذا دهنش کرد میخواستم ببینم چه مولتی ویتامینی برای رشد و تغذیه اش که خودش خم بشه بخوره باید واسش بخرم؟

        1. سلام دوست عزیز
          برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو توی ۱۰۰ سی سی آب قاطی کن و بهش بده
          مولتی ویتامین هم به داروخونه ی دامپزشکی مولتی ویتامین مخصوص جوجه بگی میدن

  15. فنچ من تخم میزاشت بعد ۲ با ۳ روز تخم زیر پنبه گذاشتن رفتم ماده رو عوض کردم

  16. سلام خسته نباشین امیدوارم بتونین کمکم کنین دوسه روز پیش ی عروس هلندی تو بالکن ما پیدا شد معلومه کتکش زدن کاکلش رو کندن جوونه زده بود وقتی اومد به خونمون دانه خورهست یکم جوجه است انگار و زیاد میخوابه دقیقا نمیدونم چندماهشه غذا میخوره وقتیم منو نبینه جیغ میزنه روشونم دیگه امروز میاد میخوابه درکل بد نیست براش ی مولتی ویتامین خریدم به نام تریکسی نمیدونم چقدر بهش بدم من قبلا طوطی برزیلی داشتم که مرد و دیگه پرنده نخریدم الان نمیدونم خوابیدن هاش طبیعی یا نه اخه مثل عروسای دیگه که میان حسابی بازی میکنن نیست نمیدونم تا چندماهگی چقدر میخوابن این نازنینا
    (اگهی گذاشتم صاحبینش پیداش کنن اما کسی هنوز صاحبش نبوده)

    1. سلام دوست عزیز
      چون تو این مدت هم بهش آسیب وارد شده و هم تغذیه ای نداشته برای همین استرس داره
      برای همین وقتی میبینتت جیغ میزنه
      دلیل بی حالی و خوابیدنش هم همینه
      محیط نگهداریشو یکم گرم کن بذارش تو یه جای آروم و خلوت تا بهش استرس وارد نشه
      اگه بتونی دو قطره گلاب بچکونی تو دهنش خیلی خوب میشه آرومش می کنه
      براش غذاهایی مثل تخم مرغ آبپز رنده شده، حبوبات آبپز له شده، سبزیجات و میوه های نرم بده
      مولتی ویتامین هم دو قطره بریز تو ۵۰ سی سی آب و دو هفته در ماه بهش بده

  17. سلام ببخشید مال پودر ویتامین داریم مال پرنده مرغ عشق زینتی هست بخایم بدیم به جوجه مرغ اینا طوری نیست اشکال نداره یاندیم

    1. سلام دوست عزیز
      نه ایرادی نداره فقط طبق جثه پرنده دزش فرق میکنه

  18. سلام
    من برای فنچ هام که فنچ ماده تخم خور شده مکمل کلسیم خریدم. از صاحب مغازه که ازش خریدم طریق مصرفش رو پرسیدم گفت چهار قطره بریز تو ابش منم همین کار را کردم.
    آیا اینکار درسته؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله درسته ولی تو هر ۲۴ ساعت باید آب رو تغییر بدی

  19. سلام من دوتا جوجه رنگی ۴.۵ روزه دارم
    امروز براشون مولتی ویتامین گرفتم
    تقریبا توی یک لیوان ۲ قطره میندازم که بخورن
    مشکلی نداره؟؟

    و اینکه خب اونا همشو که نمیخورن ، اگه آبشونو ک مولتی ویتامین داره یه جایی بزارم و تا ۲.۳ روز بهشون بدم مشکل داره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز
      میزان مصرف مولتی ویتامین برای پرنده باید بر اساس سن، اندازه ی جثه و میزان نیازش توسط دامپزشک مشخص بشه
      ولی یه قاعده ی کلی هم هست که می تونی یک یا دو قطره بریزی توی ۵۰ سی سی آب و هفته ای یک یا دو بار بهشون بدی
      نه باید همون روز تهیه بشه براشون

  20. سلام من جفت برزیلی دارم و جوجه دارن که الان جوجها حدود۲۵روزشون هست چه مولتی ویتامین یا دارویی پیشنهاد میکنید که هم برای خودشون مقوی باشه هم به جوجها مضر نباشه

    1. سلام دوست عزیز
      مکملا چون باعث مست شدن پرنده ها میشن
      برای همین توصیه میشه توی دوران پرورش جوجه استفاده نشن
      چون موقعی که به پرنده ها میدی پرنده تمایل به جفت گیری پیدا میکنه میاد دوباره تخم میذاره دیگه جوجه ها رو بزرگ نمیکنه
      اونارو از لونه میندازه بیرون به تخمای جدیدی که گذاشته رسیدگی می کنه
      برای همین توی دوران پرورش جوجه اگه پرنده ها از لحاظ بدنی ضعیف نباشن بهتره فقط به تغذیه شون رسیدگی کنی یه تغذیه ی متعادل متشکل از ویتامین ها املاح و مواد معدنی بهشون بدی
      بعد که جوجه ها رو جدا کردی بهشون قطره مولتی ویتامین یا مکمل کلسیم بدی
      مقاله ای که برات لینک میدم رو هم مطالعه کن
      آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی

  21. سلام خسته نباشید
    ببخشید من برای عروس هلندیم مولتی ویتامین قطره ای vitamin D3 و کلسیم گرفتم میخواستم بدونم میتونم توی آب مرغ و خروس اینا هم بریزم یا فقط مخصوص طوطیه ؟ چون محل ما کلا یدونه پت شاپ هست که لوازم واسه طوطی میاره و واسه مرغ و خروس اینا ویتامینی نمیاره

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونید بدین فقط متناسب با جثه هر پرنده دزش فرق میکنه

  22. سلام عروس هلندی که سه بارجوجه گرفتم ازش ایا مولتی ویتامین براش لازمه تاجوجه هاش ضعیف نشن الان جوجه هاش ازتخم بیرون اومدن میشه بگید چه ویتامینی بدم به مولد

    1. سلام دوست عزیز
      باید بین هر دوره تخم گذاری و پرورش جوجه حداقل دو ماه استراحت به پرندت بدی چون اگه پشت سر هم تخم بذاره بدنش به شدت ضعیف میشه
      بله هم مولتی ویتامین براش لازمه هم مکمل کلسیم
      اگه از داروخونه دامپزشکی بپرسی مولتی ویتامین مخصوص پرنده بهت معرفی میکنن
      مکمل کلسیم هم می تونی تو قفسش کف دریا بذاری و یا پوسته ی تخم مرغو پودر کنی بهش بدی
      یا هم قطره شو از داروخانه دامپزشکی تهیه کنی
      در ضمن تغذیه ی پرنده هم تو این دوره مهمه حتما باید یه رژیم غذایی متعادل از میوه و یبزی و دونه ها داشته باشه دو یا سه بار در هفته هم براش تخم مرغ بده

  23. داش من دو هفته آب خالی میدم و سه روز پشت سر هم مولتی ویتامین آیا درست استفاده میکنم

    1. طریقه مصرف درستش تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

    1. سلام دوست عزیز
      مولتی ویتامین تو تمام سنین مورد نیاز هست
      و محدوده به بازه سنی خاصی نیس

  24. سلام جوجه گرینچیک من سرلاک کم میخوره پرهاش درد آمد دون هم ی ذره میخوره تخم مرغ اپر نمیخوره سرلاک گرفتم واسش گفتن هر. وعده ی ذره پروبیوتیک بزنم داخل سرلاک بت سرنگ بخوره روزی ۳بار سرلاک میخوره میخام ببینم مشگل نداره هر ۳بار پروبیوتیک بزنم داخل سرلاک

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص بهتره با متخصص جیره نویس مشورت کنید

  25. سلام ببخشید من چند تا مرغ و خروس و جوجه دارم یکی از جوجه کوچیکام پاش لنگ میزنه خوراکش خوبه ولی پاش لنگ میزنه چی بهش بدم بخوره یا چکاش بکنم که خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      یا کمبود کلسیم داره تو جیره یا میخچه در آورده از زیر پاش
      ببین کف پاش برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای وجود داره؟

  26. سلام ایا جوجه عروس یک ماهه سرلاکی نیاز به مولتی ویتامین داره یافقط همون سرلاک کافیه

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاک خودش ویتامین داره و برای جوجه کافیه
      ولی اگه خواستی میتونی مولتی ویتامین هم به سرلاک اضافه کنی
      البته دوزشو باید دامپزشک مشخص کنه

  27. سلام من جفتم جوجه دارن به هشون مولتی ویتامینه ZURICHfnil بدهم یا نه بد براشون

    1. سلام دوست عزیز
      در مورد این برند اطلاعات دقیقی ندارم

      1. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم بهشون ملتی ویتامین میدم ایا این و بخورن تخم میرزارن

        1. سلام دوست عزیز
          تنها مولتی ویتامین برای تخمگذاری اثرگذار نیست
          باید تغذیه و … هم مورد توجه قرار بگیره

  28. سلام ۴ روز پیش یه طوطی هلندی اوردم ۳ یا ۴ ساله .بهپرکنی افتاده بود که اوردمش داره خوب میشه دیروز نمیدونم نوکشو به کجا زد یه قطره از نوکش خون اومد ولی یه ترک جزی رو منقار بالاییش افتاده که امروز همش پف میکنه خودشو اشتها داره ولی همش غذاشو زیرو رو میکنه چی کار کنم میترسم چیزیش بشه.

    1. سلام دوست عزیز
      حتما ببریدش دامپزشک
      یهو بشکنه نمیتونه غذا بخوره و در نهایت از سر گشنگی تلف میشه

  29. با سلام و عرض ادب خدمت ادمین عزیز
    طریقه ویتامین دادن غاز و اردک چطوریه آب بازی میکنن کثیف میشه نمیخورن بعد باید بریم دور چه راه حلی وجود داره؟؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی با قطره چکان بریزی تو دهنشون

  30. سلام برای عروس هلندیم کپسول مولتی ویتامی انسانی دامپزشک دادگفت دریک لیترآب حل شه وبه پرنده بدم حالانمیدونم داخل یک لیترآب بریزم یه مقدارشوبدم به پرنده مابقیشودوربریزم تاقرص بعدی؟

    1. سلام دوست عزیز
      روزانه به همون میزان که دامپزشک گفته به پرندت میدی
      و بقیش عملا دور ریخته میشه

  31. سلام سلام سلام. باتشکر از ادمین عزیز.
    .
    بچه هایکی دوتاسؤال…بلبل خرمااهلی دست آموزوقتی به سن نه ماهگی میرسه دیگه دان پارس رو یکم باوسواس میخوره ایاکسی میدونه چی بایدبهشون بدم که هیف ومیلش نکنن.
    یکی ازبچه هام رومیخوام واگذارکنم. کسی میدونه قیمت بلبل خرما اموزش دیده وبسیار اهلی و چلوندنی الان چنده!؟ اگه کسی خواست توی واتساپ ویدیو ازشون ارسال میکنم.رام رام رام و بسیار حرف گوش کن و بازیگوش هستش.با پرنده های مینا وعروس هلندی یاسهره بلبل یاقناری بخون یامرغ عشق مولدمعاوضه هم میکنم.
    .

  32. سلام آقا خواهش میکنم استدعا میکنم لطفا بهم بگید چطور ویتامینD رو که یک عدد در آب حل شده و از داخل پوسته ژله ای وارد لیوان آب شده به پرنده هام بدم، می ترسم خطری چیزی براشون داشته باشه. چون انسانها ویتامین دی رو با هسته ژله ای مصرف میکنند اما من یک عدد در نصف لیوان آب با فشار قاشق ترکوندم. بهشون بدم یا نه!؟ پرنده هام بلبل خرما اهلی خودم هستن.

    1. سلام دوست عزیز
      تو باید ویتامین d مخصوص پرندگان بخری

      1. سپاسگزارم از راهنماییتون.
        پس با این اوصاف ویتامین دی ژله ای انسان ها رو در آب حل نکنم و به بلبل هام ندم دیگه.؟ راستش صبح هم ترسیدم و اون یک لیوان آب و ویتامین دی حل شده چرب رو بیرون ریختم. چشم براشون از پرنده فروشی ها ویتامین مخصوص پرنده تهیه میکنم.

        1. خواهش میکنم
          آره بهترین کار همینه

        2. سلام ایا قطره آهن کودکان میشه به عروس هلندی داد؟

        3. سلام نه به هیچ عنوان همچین کاری نکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس