تشخیص بیماری پرنده ها از روی فضله و مدفوع آنها

بررسی فضولات پرنده ها و تشخیص بیماری انها از روی رنگ و حالت فضله

پرنده هایی که دچار بیماری می شوند علائم ظاهری و رفتاری مختلفی خواهند داشت که از جمله آنها می توان به بی حالی، بی اشتهایی ، پف کردن پرها ، خواب آلودگی و … اشاره کرد. اما تغییر در حالت و رنگ فضله آنها نیز می تواند نشانه ای از بیماری باشد که پرورش دهنده حتما باید به صورت روزانه حجم و وضعیت فضله آنها را بررسی نموده و در صورت به وجود آمدن تغییر ، متوجه بیماری پرنده خود شود. بنابراین اگر شما هم پرورش دهنده پرندگان زینتی و یا بومی باشید، توجه به این مورد می تواند کمک بسیاری به حفظ سلامت پرندگانتان خواهد کرد. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم حالت های مختلف مدفوع انواع پرنده های زینتی و بومی مانند مرغ ، بوقلمون ، اردک ، غاز، مرغ مینا، عروس هلندی ، مرغ عشق، کاسکو، فنچ و … را بررسی کنیم و بیماری احتمالی و شیوه درمان آنها را توضیح دهیم. پس اگر نگران سلامتی پرنده خود هستید، حتما این نوشته را تا آخر مطالعه بفرمایید. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» تنظیم دقیق میزان حرارت و رطوبت با بهره گیری از هوش مصنوعی
» چرخش ۳۶۰ درجه ای شانه ها
» امکان کارکرد با باتری
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

چرا توجه به مدفوع پرنده ها اهمیت دارد؟

شاید در نگاه اول این کار غیر عقلانی به نظر بیاید، اما با کمی تفکر متوجه خواهید شد که معمولا اولین تغییر در وضعیت سلامتی و سیستم گوارشی پرنده ها ، از طریق تغییر در حالت فضله آنها نمایان خواهد شد، به ویژه اگر عامل بیماری، مستقیما سیستم گوارشی پرنده را مورد حمله قرار داده باشد. 

بنابراین با زیر نظر گرفتن مدفوع آنها به سرعت متوجه بیماری پرنده خواهید شد و پرنده بیمار را به سرعت از سایر پرنده ها جدا کرده تا ضمن درمان آن از انتقال بیماری به سایر پرنده های گله نیز جلوگیری به عمل آید. این مهم در مورد پرنده های زینتی گران قیمت مانند کاسکو، کاکادو، ماکائو و … اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند و نیازمند توجه بیشتری است. 

چه عواملی سبب تغییر رنگ و حالت در فضله طیور می شود؟

هر عاملی می تواند رنگ مدفوع آنها را تغییر دهد، در حالت عادی مدفوع آنها از ادرار و مدفوع و اوره تشکیل شده است که معمولا ادرار بی رنگ بوده و اطراف مدفوع را فرا می گیرد، اما اوره سفید رنگ بوده و مدفوع اصلی آنها نیز به رنگ قهوه ای خواهد بود. 

انواع بیماری ویروسی و باکتریایی که سیستم گوارشی پرنده را درگیر می کنند، سرماخوردگی، استرس، مسمومیت غذایی، بیماری های انگلی و عفونت معده و روده، خونریزی معده و روده ، خونریزی و عفونت در مجاری ادراری و دستگاه تناسلی و … همگی در تغییر رنگ و حالت مدفوع پرنده تاثیر گذار خواهد بود. 

فضولات طیور در حالت عادی چه رنگی هستند؟

فضولات طیور در حالت عادی چه رنگی هستند؟ - چیکن دیوایسمسلما جهت تشخیص فضله های غیر طبیعی طیور لازم است که با حالت های عادی آن آشنایی پیدا کنید. پرنده های سالم فضله ای بدون بو و یا دارای کمترین میزان بو را دارند. میزان خیس بودن آن کم است و معمولا حالتی نرمال دارد که نه زیاد سفت است و نه زیاد شل و آبکی. هم چنین مقداری خیلی کمی اوره سفید را نیز همراه مدفوع مشاهده خواهید کرد. 

فضله پرنده های سالم معمولا سفید است هر چند که در برخی مواقع حالت قهوه ای نیز پیدا می کند، این فضله کاملا یکدست و به هم چسبیده بوده و حالت فشردگی خود را حفظ کرده است.  

حالت های غیر طبیعی و مشکوک فضله پرنده های بیمار

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر در فضله پرنده خود باید به بیمار بودن او شک کنید، این علائم شامل موارد زیر هستند :

۱- آبکی و اسهال مانند بودن 

۲- وجود آب و رطوبت زیاد در اطراف مدفوع 

۳- زیاد بودن حجم فضله نسبت به سایر پرنده های گله و یا روزهای گذشته 

۴- تغییر رنگ به حالت های زرد، قرمز، تیره ، سبز و… 

۵- وجود دانه ها و غذای هضم نشده در مدفوع

۶- داشتن بویی متعفن و بسیار تند 

۷- افزایش تعداد دفعات دفع 

۸- وجود کرم و انگل همراه با مدفوع 

۹- وجود خون در ادرار یا مدفوع 

سایر علایم بیماری همراه با تغییر حالت فضله 

در صورتی که چنین تغییراتی را در مدفوع پرنده های خود مشاهده کردید، بهتر است به دنبال یافتن سرنخ های بیشتری باشید تا از بیمار بودن پرنده خود مطمئن شوید، همانطور که در ابتدای نوشته بیان شد، علائمی همچون بی حالی و بی اشتهایی و خواب آلودگی و گوشه گیری می توانند دلایل بیماری باشند. 

علایم زیر در میان پرنده های بیمار رایج می باشد، اما جهت تشخیص نوع بیماری و درمان قطعی حتما به دامپزشک مراجعه کنید:

۱- ژولیدگی و نامرتب بودن پرها

۲- لرزش بدن 

۳- بی حالی و خواب آلودگی 

۴- ورم چشم

۵- خروج ترشح از چشم و بینی

۶- خس خس در تنفس 

۷- کاهش اشتها 

۸- کاهش وزن 

۹- ورم روده و زیر شکم

۱۰- کاهش تخم گذاری 

۱۱- عدم تمایل به جفت گیری

و سایر علائم مشکوک …

بررسی حالت های مختلف در ادرار و مدفوع پرنده ها 

در ادامه به رنگ ها و حالت های مختلفی از فضله پرنده های بومی و زینتی اشاره خواهد شد که ممکن است برای پرنده شما اتفاق افتاده باشد، با مطالعه این موارد تا حد زیادی در تشخیص بیماری پرنده خود موفق عمل خواهید کرد.

توجه به تغییرات ادرار

پرنده های سالم ادراری کاملا شفاف و بعضا کدر دارند که اطراف مدفوع آنها را فرا گرفته است. این ادرار بسیار کم خواهد بود چون که قسمت زیادی از آب مورد نیاز بدن پرنده ها جذب می شود. 

در صورتی که مدفوع پرنده دارای آب زیادی بود و حالت آبکی داشت باید به یکی از موارد زیر شک کنید، در نرمال ترین حالت ممکن می توان گفت که پرنده شما آب زیادی نوشیده و یا از میوه های آبدار به او داده اید، برای همین آب زیادی نیز دفع کرده است. در غیر این صورت می توان به وجود بیماری های کلیوی پی برد. 

توجه به میزان اوره پرنده 

اوره پرنده ها به رنگ سفید است و حالتی گچ مانند دارد، در صورتی که پرنده های شما دچار بیماری کلیوی یا عفونی شده باشد، شاهد افزایش میزان دفع اوره در آنها خواهید بود که معمولا همراه با از دست دادن مقدار زیادی آب خواهد بود. برای اطمینان از این موضوع می توانید پوست پرنده خود را بکشید، اگر پوست او برای چند ثانیه در همان حالت بماند، می توان به کم ابی بدن پرنده پی برد که باید بیماری او را شناسایی کرده و جهت درمان اقدام نمود. 

بررسی اسهال در پرنده ها

بروز اسهال در پرنده های شما در خوشبینانه ترین حالت ممکن به دلیل استرس خواهد بود. زمانی که مکان پرنده را عوض کرده باشید و ا حیوان جدیدی را به محل زندگی او اضافه کرده باشید، شاهد دفع اسهال آنها خواهید بود. هم چنین وجود سر و صدا و استرس در محل زندگی نیز می تواند باعث اسهال در آنها شود. 

دومین علت بروز اسهال به دلیل مسمومیت غذایی خواهد بود که همراه با علایمی مانند بی حالی و خواب آلودگی و بی اشتهایی است و جهت دفع میکروب ها باید از آنتی بیوتیک استفاد کنید. 

البته سایر بیماری های عفونی و ویروسی نیز باعث بروز اسهال در پرنده های شما خواهد شد که مراجعه به دامپزشک جهت تشخیص و درمان بیماری لازم خواهد بود. مهم تر اینکه حتما باید پرنده بیمار را جدا کرده و قرنطینه کنید. در مقاله درمان اسهال طیور به روش های درمانی خوبی اشاره شده است. 

علت قرمز یا سیاه بودن مدفوع پرنده 

در بهترین وضعیت می توانید به علت دادن میوه های رنگی مانند گیلاس و تمشک و انار و … به قرمز شدن فضله پرنده خود شک کنید. در غیر این صورت ، قرمز یا سیاه بودن مدفوع پرنده به دلیل خونریزی در معده و روده ، مسمومیت با سرب ، مشکل در کلیه و… خواهد بود. 

علت قهوه ای شدن فضولات پرنده 

معمولا مدفوع پرنده ها به رنگ سفید متمایل به قهوه ای است، در صورتی که فضله آنها به شدت قهوه ای باشد می توانید به احتمال مسمومیت پرنده در اثر مصرف مواد غذایی آغشته به سرب پی ببرید. برای جلوگیری از این مشکل حتما از آب سالم و قابل شرب استفاده کنید و مواد غذایی آنها را نیز به خوبی شسته و ضد عفونی کنید. 

فضله زرد نشانه چیست؟

فضله زرد نشانه چیست؟ - چیکن دیوایسدر صورتی که به پرنده خود مولتی ویتامین بدهید، امکان دفع شدن ویتامین اضافی وجود دارد که معمولا ادرار پرنده را به رنگ زرد در می آورد. اما این تنها علت زرد شدن فضله نیست، بروز بیماری های کبدی و عدم اشتهای پرنده و یا درگیر شدن با بیماری هایی مانند کلامیدیا نیز سبب زرد شدن مدفوع پرنده خواهد شد. دقت کنید که کلامیدیا قابلیت انتقال به انسان را دارد و نام دیگر آن تب طوطی است. در مقاله بیماری های رایج طوطی سانان به تب طوطی پرداخته شده است. 

علت سبز بودن مدفوع پرنده چیست؟

اگر به تازگی پرنده شما از میوه و سبزیجات به خصوص کاهو و خیار تغذیه کرده باشد، مدفوع سبزی از خود دفع خواهد کرد. در مورد بوقلمون و غاز نیز اگر از علوفه ها تغذیه کنند، فضله آنها تا حدودی سبز خواهد بود. اما اگر سبز بودن فضولات پرنده همراه با بی حالی و بی اشتهایی و خواب آلودگی باشد، باید به بیماری های کبدی و نیوکاسل مشکوک شوید، مراجعه به دامپزشک و درمان فوری اکیدا توصیه می شود. 

علت وجود دانه و غذای هضم نشده در فضله 

احتمالا یا پرنده شما بسیار جوان است که سیستم گوارشی آن توانایی هضم مواد غذایی را ندارد و یا اینکه به بیماری ژیاردیا و یا PDD مبتلا شده است. بهتر است همراه با غذای او مقداری سنگ ریزه نیز به او بدهید تا به هضم غذا در چینه دان کمک کند. 

خلاصه مقاله 

در این نوشته با انواع حالت های مدفوع پرنده ها اشاره شد و با دلایل منطقی توضیح داده شد، اولین نشانه بیماری یک پرنده تغییر در رنگ و حالت فضله اوست ، در صورتی که به دنبال آن علایمی مانند بی حالی ، بی اشتهایی ، پف کردن پرها ، خواب آلودگی، عدم تمایل به پرواز ، واکنش ضعیف و … رخ دهد، حتما به بیمار بودن پرنده شک کنید و جهت درمان به دامپزشک مراجعه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۵۳۳ دیدگاه ها

  1. سلام من یه فنچ گلدین ماده دارم تازه خریدم گاهی وقتا هر چند دقیقه یک بار دهانش رو مثل خمیازه کشیدن بازو بسته میکنه حرکاتش نرماله مدفوعشم سبز سبز خیلی کمرنگ ابکی بودنشم نرمال به نظر من فقط باز بست کردن دهانش منو نگران کرده

    1. سلام حسین جان
      جای نگرانی نداره همون خمیازس

  2. سلام وقتتون بخیر
    مرغ من یه ماهه که فضله اش سبزه و اوره دفعی ش به جای سفید بودن زرده و اشتهاش بسیار کم شده و فقط در حد کمی غذا و سبزی میخوره و اندازه فضله هم کوچیکه زیاد میشینه و کم تحرکه …. احتمال میدم کبدش مشکل داشته باشه چون علائم سرما خوردگی و خس خس سینه ندارن و مرغ های دیگه هیچ علامتی ندارن …
    پزشک بردم ولی داروی که داده برای مشکلات کبدی منع شده … منم به مرغ ندادم
    من برای رفع مشکلش چکار میتونم انجام بدم از خوراکی های طبیعی چی بهش بدم بهتر بشه …
    پارسال محلول آویشن گرفتم آیا امسال میشه ازش استفاده کنم ؟؟؟

    1. سلام محدثه جان
      عرق آلاله با عرق شوید و عرق چهل گیاه هرکدوم دو سر بطری باهم مخلوط کن
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

      1. ممنون از پاسختون به سوالات …
        من این مرغ ها رو به اجبار خانواده باید بفرستم برن اینا تا حالا پیش خروس نبودن و اون جا که قراره برن دوتا خروس داره …. مرغای من دو تا هستن و اون آقا هم دو خروس و دوتا مرغ دیگه داره …آیا امکان داره نسازن با هم یا مشکل دیگه ای پیش بیاد ؟
        ممنون میشم منو راهنمایی کنید چون مرغ هم کمی کسالت داره و من خیلی دوسش دارم دلم نمی‌خواهد اذیت بشه ولی واقعا خانواده منو مجبور کردن

        1. محدثه عزیز
          اینجور مسائلرو نمیشه دقیق گفت
          ولی خروس اگر خروس جنگی باشه قطعا مشکل جدی براشون ایجاد میشه مگر اینکه جدا نگهشون داره

  3. سلام خسته نباشید من ی جفت مرغ عشق دارم دو هفتس تخم گزاشتن یکی از جوجه هاش مرد ولی بقیشون سالمن از اون موقعی ک تخم گزاشتن چی بهشون بدم و چی براشون بده؟ و نر خیلی ساکت شده و امروز فضله ماده خیلی ابکی و زیاد بود دلیلش چیه؟؟

    1. سلام مهدیس جان
      بهشون پلت مخصوص بده از برند های خارجی
      آبکی یعنی فقط آب دیدی توش یا رنگش هم تغییر کرده

      1. ابکیه رنگشم زرد و سفیده امروزم اینطور شده از وقتی جوجه اوردنم بهشون تخم مرغ ابپز میدم نمیدونم ربط داره یا نه

        1. عرق آلاله با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان هرکدوم باهم دو سر بطری مخلوط کن
          به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخورن

        2. فرقی نداره هرکدوم رو راحت بودی

  4. سلام خسته نباشید
    من تازه عروس هلندی رو خریدم و روز اول و دوم خیلی سروصدا میکرد و از روز سوم بشدت ساکت شده و فضلش زرد بشدت کمرنگه ، اشتهاش خوبه و بی‌حال هم نیست فقط صداش در نمیاد و امروز اسهال هم شده چیکار باید بکنم؟

    1. سلام کیان جان
      چون تازه خریدیش و وارد یه محیط جدید شده
      برای همین با این محیط سازگار نیس و استرس داره
      حداقل دو هفته طول می کشه تا عادت کنه
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده
      به علاوه رنگ فضلش نشون دهنده ی بیماری کبدی هست
      چه غذایی بهش میدی؟

  5. سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من دو شب پیش ترسید و خودشو به قفس کوبوند از فردا صبحش به مدت دو روزه که همش چرت میزنه وبیحاله و مدفوعش زرد و آبکی شده
    ولی غذاشو میخوره اشتهاش کم نشده
    ممکنه به خاطر ترسیدن باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله این ناشی از ترس شبانه هست
      ببین شبا باید یه پارچه ی سفید تمیز با ضخامت استاندارد بندازی رو قفسش
      بعدش خیلی آروم قفسو برداری ببری بذاری تو یه محیط آروم و بی سر و صدا
      هیچگونه صدایی مثل صدای مکالمه ی افراد، صدای تلویزیون، بوق، آژیر و … شنیده نشه
      به علاوه حتما باید یه چراغ خواب کم نور تو محیط روشن کنی چون از تاریکی مطلق می ترسه پرنده
      صبح هم قبل از اینکه پارچه رو برداری ببر بذارش جای قبلیش و بعد پارچه رو برش دار

    2. سهره من اسهاله فضلش مثل آبه رنگش مشکلیم نداره توی خوندن وغذا خوردن یک سالم هست اینجوریه لطف میکنید یه کمک کنید

      1. سلام وحید جان
        غذا براش پلت مخصوص تهیه کن و تا زمان درمان اسهالش بهش میوه و سبزیجات نده
        بعدش محیط نگهداریشو گرم کن
        سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و تا ۳ روز بهش بده
        به علاوه می تونی براش دمنوش ذغال فعال تهیه کنی
        یه قاشق چایخوری ذغال فعال رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
        سرد که شد صافش کن و روزانه ۴ قطره تا ۵ روز بهش بده

  6. سلام جوجه عروس هلندیم رو می تونم توی قفس بزارم به جای کارتون جوجه من الان یا ۴۰ یا ۳۵ روزه شه و دلیلی که می گن نمیشه معمولا چیه ?

    1. سلام فاطمه
      نگهداری جوجه عروس تو کارتون به هیچ عنوان توصیه نمیشه
      چون اگه یه نوک به اون کارتون بزنه مسموم میشه و در نهایت هم تلف میشه
      بهتره بذاریش تو قفس و یه بستر مناسب براش فراهم کنی محیط نگهداریش هم حتما باید گرم باشه

  7. سلام جوجم بی حال شده غذاشم نمیخوره همش میخوابه امروز متوجه شدم مدفوعش سبزه
    اب شکر هم دادم ولی تاثیری نداشته راهی برای درمانش هست🥲؟

  8. سلام جوجه اردک من بعد چند روز بیحال و خواب آلوده شده یکی از سوراخه بینیشم گرفته خیلیم خودشو میخارونه عطسه ام میکنه مشکلش چیه و چیکار کنم خوب شه؟

    1. سلام ف میم جان
      سرماخورده
      دمنوش بابونه درست میکنی سرد شد به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره
      مولتی ویتامین مخصوص پرندگان میخری میدی بهش
      تو این مدت اصلا اجازه شنا ندی بهشون و تو جای گرم نگهداری
      برای خارشش هم چک کن ببین شپش نداشته باشن

  9. سلام وقتتون بخیر
    مرغای من سه ساله هستن یکیشون حدود یه ماه که کسل و بیحاله چند روز بی اشتهایی و از شهریور پارسال تا امروز که آخر فروردینی یعنی شیش ماه تخم نداشته مرتب رو تخم مرغای دیگه میشینه فضله اش سبز زیتونی تیره است خیلی تیره تو نگاه اول مشکی به چشم میاد واوره هم جای اینکه سفید باشه زرده تو این یه ماه دوبار دکتر بردم یه آمپول زدن و هیچ تاثیری نداشت ویتامین هم میدم دیگه نمیدونم مشکلش چیه دکتر می‌گفت نیوکاسل ه ولی مرغای دیگه سالم و سرحال هستن

    1. سلام محدثه جان
      چه غذایی بهش میدی؟
      این میتونه ناشی از مشکلات گوارشی و یا تولید مثلی توی پرنده باشه

      1. من پلت آماده مید م به مرغم و سیب خورد شده و گاهی گندم و خیلی کم برنج میدادم ولی الان اون مرغ بی اشتها جز برنج چیزی نمیخوره منم میدم که تلف نشه …. و از شهریور هم تخم گذاریش متوقف شده و الان هفت ماهه تخم نداشته ‌‌‌ولی علاقه داره روی تخم مرغ بقیه بخوابه ولی بدنش تب نداره چون مرغ جهادیه همه میگن کرچ نمیشه و خود مرغ هم بعد از چند ساعت دیگه نمی‌خوابه رو تخم

        1. سلام محدثه عزیز
          اشتباه محض برنج دادن اولا عطشش رو زیاد میکنه برای رفع اون عطش آب زیاد میخوره و در نهایت مشکل کلیوی پیدا میکنه
          برای باز شدن اشتها
          محلول آب شکر بده بخوره
          و یا عرق چهل گیاه اگه دسترسی داشتی ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  10. سلام وقتتون بخیر جوجه ام تقریبا دو ماهشه و دو روزه که بی حاله و انگاری خوابه اسهال آبکی داره اوایل یکم غذا ميخورد اما الان یه نوک هم نمیزنه غذاش رو هم جو دو سر رو ریز میکردم میدادم اما امروز دونه گرفتم گذاشتم اونم نمیخوره دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اسهالش به چه رنگه؟؟ به رنگ آب؟؟
      محلول آب شکر درست کن بده تا جون بگیره
      مولتی ویتامین هم بخرسیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن
      عرق آلاله با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان هر کدوم دو سر بطری مخلوط کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
      هم برای اسهالش هم باز شدن اشتهاش خوبه

        1. فضله آب نشون دهنده گشنه بودن پرنده شما به مدت طولانی و بیماری کلیوی در اون هست

  11. سلام من یه جوجه شاه طوطی دارم که سرلاک میخوره دیروز بهش تخمه دادم اما امروز هم بی حال بود و هم مدفوش سياه رنگ بود ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام هادی مدفوع سیاه رنگ نشون میده که پرنده توی سیستم گوارشیش دچار خونریزی شده
      چون جوجه طوطی تخمه رو نمی تونه هضم کنه و براش سفته برای همین باید با نرمیجات تغذیه بشه
      باید ببری دامپزشک تا معاینه کنه ببینه در چه حده مشکلش و بر اساس اون دز مشخصی از دارو رو براش تجویز کنه
      متاسفانه راهکاری نداره که بتونی تو خونه درمانش کنی

  12. سلام
    مرغ عشقم تقریبا دو روزه دونه نخورده
    و مدفوعش هم تقریبا به رنگ کرم و نارنجی هستش
    مشکلش چیه؟

    1. سلام امیر محمد
      این نشون دهنده ی وجود عفونت تو بدنش هست
      عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده
      و اینکه با چی تغذیه ش می کنی؟

      1. با ارزن و تخم کتان
        و ماهی یک تا دوبار بهش کاهو هم میدم
        ولی از وقتی که مدفوعش آبکی و بعد به این شکل در اومد بهش کاهو ندادم
        فقط یک سوال دیگه
        الان مدفوعش بیشتر همراه آبه و مقدار کمیش فضله هست که اونم الان به رنگ سیاه(سبز تیره) هستش.
        در آخر ممنون از توضیحاتتون.

        1. فضله ای که تیره رنگ و نزدیک به سیاه باشه نشون دهنده ی وجود مشکلاتی توی سیستم گوارشی پرنده هست برای معاینه ی دقیق تر باید حتما ببری دامپزشک
          ببین تغذیه ای که بهش میدی هم کامل نیس
          بهتره براش پلت مخصوص تهیه کنی
          بعد از برگشتن فضلش به حالت عادی از میوه هایی مثل سیب استفاده کنی و بهش سبزیجاتی از جمله فلفل دلمه ای، هویج، کلم، شلغم بدی
          هفته ای دو بار هم بهش تخم مرغ آبپز و میلورم بدی
          به عنوان کلسیم پوسته ی تخم مرغ رو پودر کن و به دون مصرفیش اضافه کن

      2. ببیخشید چهار قطره داخل ظرف آبش بریزم؟
        یا همینطوری بهش بدم.
        اگه تو ظرف آب باشه راحت تره براش چون آب میخوره

        1. مشکلی نداره
          بریز تو ظرف آبش

      3. از دیروز مدفوعش به رنگ سبز روشون به همراه آب بود.
        و همچنین از دیروز پنج قطره رو ریختم تو آبش و شروع کردم.
        فقط اینکه پنج قطره تو آب کفایت میکنه یا چون با آب مخلوط میشه
        مقدارش رو بیشتر کنم؟

        1. نه کافیه
          اگه تا ۵ روز علائمش رفع نشد باید حتما درمان دارویی براش صورت بگیره

      4. الان به این صورت که چند بار ادرار خالی میکنه و چند بار هم ادرار به همراه مدفوع سبز روشن

        1. راهکارهایی که بهت گفتم رو انجام بده اگه علائمش رفع نشد حتما ببر دامپزشکی تا معاینه بشه

      5. سلام من مرغ و خروس دارم گاهی وقتا توفضولاتشان کرم میبینم مشکلشون از چیه باید چه کار کنم

        1. سلام اسماعیل جان
          اینا به انگل روده مبتلا شدن
          برای درمانش با تجویز دامپزشک میتونی از
          پیپرازین و لوامیزول هیدروکلراید مخلوط تو آب به مدت ۳ تا ۴ ساعت بده بخورن
          حتما محیط نگهداری رو هم با جرمی ساید پی ضدعفونی کن

  13. سلام.عروس هلندی دارم که بیحال هستش دوروزه.
    مدفوعش دیروز سبز بود و ب مقعدش چسبیده بود.واینکه امروز دیدم مدفوع سیاه ب مقعدش چسبیده
    چکار باید بکنم

    1. سلام مهدی
      این نشون دهنده ی وجود خونریزی توی دستگاه گوارشی پرنده هست
      و حتما باید ببری دامپزشک تا یه معاینه ی دقیقی کنه و بر اساس شدت بیماری براش دارو تجویز کنه
      اگه بمونه پرنده تلف میشه

  14. سلام نمی دونم چرا ولی از رنگ سبز که گفتین کبدشه دیگه سبز نیست رنگش قهوه ای شده این نشانه خوبیه آخه خدا رو شکر می کنم که دیگه سبز نیست اما قهوه ای چرا شده ؟ یعنی کبدش خوب شده ?

    1. قهوه ای رنگ طبیعی مدفوعه
      اما رنگش بسته به غذایی که می خوره تغییر می کنه

      1. آره رنگ این سرلاک که بهش می دیمم زردهستش درست می گین خیلی ممنونم ازتون ایشالا همیشه عروس هلندیم خوب باشه 🤲

        1. ان شاالله همیشه خوب باشه

    2. سلام یکی از مرغ عشق های من فضلش تیره شده دقیقا سیاه یکمی هم بی حاله مشکل از چیه؟

      1. سلام دوست عزیز
        این نشون میده که پرندت توی سیستم گوارشیش خونریزی داره و یا اینکه با سرب مسموم شده
        برای تشخیص دقیق تر حتما باید ببریش دامپزشکی تا معاینه بشه و بر اساس شدت بیماریش دز مناسبی از دارو تجویز بشه براش

  15. سلام
    من یک خروس دارم مدفوعش رقیق و سفید شده و تاجشم سیاه و کلا ضعیف شده چیزیم نمیخوره درضمن این بایک خروس دیگه ی جا بودن اون خروس همیشه میزدش

    1. سلام مجتبی
      این نشون میده که خروست عفونت داره
      برای درمانش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

    2. سلام خسته نباشید دو روزه عروس هلندیم مدفوع سبز رنگ شده بی اشتها حتی آب هم نمیخوره پف کرده وساکت شده

      1. سلام مرادی جان
        اگه بهش سبزیجات نداده باشی
        نشون دهنده چرب شدن کبدش هست
        که برای درمانش یا کبدشور استفاده کن
        و یا عرق شوید و یا عرق خار مریم حالا به هرکدم دسترسی داشتی ۴ قطرشون تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره

  16. سلام خوبین؟ من یه جوجه دارم رنگ مدفوعش قرمزه بعضی وقتا ، اصلنم نشونه ای از مریضی نداره خیلی سرحاله، طبیعیه ک مدفوعش این رنگی باشه؟🥲

    1. سلام مامان جوجه
      اگه بهش غذاهایی مثل گوجه فرنگی، فلفل قرمز، توت قرمز، انار، چغندر و … نمیدی
      نخیر طبیعی نیس که قرمز باشه
      این نشون میده پرنده توی سیستم گوارشیش و تولید مثلیش خونریزی داره
      باید بره دامپزشک تا مشکلش به طور دقیق مشخص بشه

  17. سلام وقت بخیر من یک مرغ عشق ماده یک ساله دارم نمیدونم نصف شب از چی ترسید که یهو شروع کرد خودشو به قفس کوبیدن، حالا از صبح بی حاله دون و اب نمیخوره و پشتش کثیف و فضله چسبیده مدفوعش تقریبا اب هست با کمی فضله تیره رنگ، دکترش نیست و من نمیدونم الان چه کنم میشه راهنمایی کنید😭 اینم بگم که ماه پیش پای چپشو اسیب زده بود و درد داشت بردمش دکتر ده روز کلسیم و مولتی ویتامین خورد و انتی بیوتیک و ضد درد ، تازه خوب شده بود بچه نمیدونم چشه الان، تا بحال ندیده بودم اسهال شه یا پشتش کثیف بمونه، اهان کمی هم تند تند نفس میکشه و مدام چرت میزنه و بیشتر کف قفسه🥺

    1. سلام پانیز
      پرنده ها شبا می تونن از هر چیزی بترسن
      این میتونه دیدن یه سایه باشه، نور، شنیدن یه صدای بلند و …
      برای همین باید بذاریش تو یه محیط آروم یه چراغ کمنور روشن کنی
      و رو قفسش یه پارچه ی سفید تمیز با ضخامت مناسب بکشی
      برای کم شدن استرسش دو قطره گلاب طبیعی و یا عرق گل گاو زبان بچکون تو آبخوریش
      برای فضلش
      تا زمانی که به حالت عادی برگرده میوه، سبزی و تخم مرغ بهش نده
      به جیره ی غذاییش یه قاشق غذاخوری برنج قهوه ای پخته شده یا جو دو سر پخته شده اضافه کن
      یکی هم دو قطره سرکه ی سیب طبیعی بریز تو آبخورش تا مصرف کنه
      برای چسبیدن فضله به پشتش یه دستمالو آغشته به روغن زیتون کن آروم بکش رو مخرجش مشکلش حل میشه

  18. سلام من دیروز یه فیشر خریدم
    پر و بالش درومده فقط قسمت گردن و پشتش خالیه هنوز
    از دیروز هر چی غذا بهش میدم نمیخوره ولی خیلی عادی مدفوع میکنه و رنگشم سبزه
    چرا غذا نمیخوره اصلا؟سرلاکیه

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاکی که درس میکنی سرده بخاطر اون تمایلی به خوردنش نداره

  19. سلام من کاکادو دارم تند تند دسشویی میکنه و ابه فقط و هی هم صدا میکنه نگرانم چه مشکلی هست؟

    1. سلام محیاجان
      مشکل کلیوی پیدا کرده
      سریعا برسون دامپزشک تا درمان لازم صورت بگیره وگرنه تلف میشه

    2. سلام من یه اردک دارم الان ۲روزه کم غذا میخوره مدفوع هم سیاه هستش

      1. سلام دوست عزیز
        محلول آب شکر بده بخوره
        مدفوع سیاه نشون دهنده خونریزی در معده و روده و یا مسمومیت با سرب رو نشون میده که برای تشخیص دقیق باید مراجعه کنی به دامپزشک

  20. سلام و با تشکر من یک مینا دارم که سه روز قبل دچار اسهال شده و فضله ها شکلهای مختلفی داشته اند گاهی آب خالی گاهی با سفیدی فقط گاهی آب خالی همراه با ذرات غذای هضم نشده گاهی سفید با کمی سبز رنگی و خلاصه مدام تغییر رنگ میده گاهی کمی سفت میشه و دوباره آبکی وکلا بی اشتها در ابتدا تی اند تی بهش دادم تغییر زیادی نکرد و پودر پروبیوتیک هم تو آب حل کردم بازهم به صورت محسوس حل نشد و سه قطره سرکه تو آب ریختم که باز هم زیاد فرقی نکرد و فعلا سرلاک رو به زور سرنگ بهش میدم و البته مطمئن هستم که دچار استرس شده و نمیدونم چه بکنم

    1. سلام عزیز دل
      مهم محتویات داخل اون سرلاکت هست ، مواد بعدی رو که گفتی هیچکدوم رو نده بزار یه نفسی بکشه ! سرلاک تازه تازه باشه ، هر بار درس کردی باقی رو بریز دور
      محیطش هم گرم باشه

  21. سلام خسته نباشید
    من امروز گرینچیک ۴ ماه خریدم که بی‌حال بی اشتها و همش پف میکنه و چرت میزنه رنگ مدفوع سبز رنگ هست کمی سیب و پیلت دادم آب هم نمیخوره
    میشه راهنمایی کنید
    باید چی کار کنم

    1. سلام عزیز دل
      در وحله ی اول باید پرنده ای بخری که سالمه ! پرنده ای که اینهمه نشانی داره بیماره !
      وقتی پرنده وارد خونه میشه به خودی خود استرس میگیره و دچار مشکل میشه ، اگه قبلش بیمار هم باشه که بدتر ! بیشتر به مشکل میخوره
      الان صبور باش و بزار تو ارامیش بمونه

  22. مرغ عشق من دوسالشه همین امروز هم جوجش مرد
    مدفوعش سیاه رنگه ولی سفت نیست پراشو پف کرده و یکم بیحاله
    چندجا خوندم یکجا نوشته بود ببرمش دامپزشکی یک سایت هم نوشته بود ک مشکل گوارشی و دل درد داره و باید دوقطره روغن زیتون بچکونم توی دهنش
    چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      خونریزی در معده و روده منجر به تغییر رنگ فضله به این شکل میشه
      سریعا برسون دامپزشک

  23. سلام؛ وقتتون بخیر

    مرغ عشق هشت ماهه ماده ای دارم ک تقریبا دو ماه هست ک با صبوری چند کلمه حرف زدن یادش دادم اغلب روزها موقع ادای کلمات چیزی شبیه ب خلط مانع راحت حرف زدنش میشه گاهی اینقد غلظت پیدا میکنه ک ناچار میشه با حالت قورت دادن از این حالت راحت بشه داروخانه دامپزشکی ترکیب دو مایع ک یکی زرد رنگ بود و اسمشون فراموش کردم با پودر ویتالین با دستور مصرف داد اما بهتر ک نشد گرفتگی صدا هم پیدا کرد در صورت امکان خواهش میکنم در این مورد منو راهنمایی کنید بشدت وابسته و نگرانش هستم

    سپاس از توجه و راهنمایی شما

    1. سلام دوست عزیز
      تخم رازیانه رو بجوشون به دمای محیط که رسید بده از این محلول پرندت بخوره
      مشکلش حل میشه

      1. درود بر شما؛ بینهایت سپاسگزارم ازتون عذر میخوام اشکالی نداره بجای تخم رازیانه عرقش رو چند قطره در آبخوریش بریزم؟

        1. بله میتونی ۳ قطره رو با صد سی سی آب مخلوط کن
          روزانه ۴ قطره ازش بخوره کفایت میکنه به مدت ۵ روز

        1. موفق باشی رامین جان

  24. سلام، خدا قوت
    بستر زیر جوجه رو چند وقت یکبار باید عوض کنیم
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      هر ۶ ماه یکبار بهتره که این کار انجام بشه

  25. طوطی برزیلی ام بی حال شده…الان دیدم مداد رنگی خورده….خطرناکه؟چیکار کنم؟دسشویی اش هم آبکی و کرم شده

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش

      1. سلام ،خسته نباشید
        اردک من دو ماهشه و یکی دو روزه مدفوعش رنگش مشکی تیره است خیلیم سرحاله به نظر شما مشکلش چیه؟

  26. سلام من دوتا جوجه خروس سه ماهه دارم
    یک ماهی هست عطسه میکنن و هنگام عطسه آب از دهن و بینیشون میپاشه بیرون . الان دوروزه هر دو هنگام دونه خوردن آب از دهنشون میریزه بیرون ( حالت بالا آوردن آب) یکیشون هم خیلی زیاد آب میخوره و همیشه هم اسهاله امروز دیدم هنگام دفع یک عالمه آب شفاف مدفوع کرد . رنگ مدفوعشم بیشتر سبزه گاهی هم قهوه ای روشن . اون یکی هم اسهال نیست ولی مدفوعش سفته و سیاه رنگ . بی حال و کم اشتها هم نیستند فعلا
    چکارشون کنم ؟؟ خروج آب از دهنشون خیلی نگرانم کرده . غذا هم استار تر میخورن . توی باغچه خونه ازشون نگه داری میکنم .

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت کردن
      عرق آلاله و عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه رو باهم مخلوط میکنید هر کدوم دو سر بطری
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بدین بهشون

  27. سلام خسته نباشید من ی چنتا عروس هلندی دارم رفتم ی نر خریدم دوباره بعد دیدم چشاش خیلی بیحاله رنگ مدفوعش کچی وسفت بهشون تریکو پلاس و تایدوکسی کر دادم بعد اونم ۵روز پروبیوتیک دادم بعدشم آ د س ای ولی اون بازم همینجوریه علتش چی میتونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      ۵ قطره سرکه سیب طبیعی را در ۱۰۰ سی سی آب حل کنید و بدین بخوره

        1. خواهش میکنم موفق باشید

  28. سلام یک عروس هلندی ۲۵روزه دارم و سرلاک میدهم ولی تازگی‌ها مدام. سرلاک را بالا میآورد اول که میدهیم کمی خواب آلوده میشه ولی بعد از ده دقیقه سرحال میشود فضله اش هم سبز است ممکنه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      یا سرلاکی که بهش میدی مناسب نیس که باید عوضش کنی
      یا دماش سرده دمای سرلاک برای جوجه باید ولرم و حدود ۴۰ درجه باشه
      یا هم غلظتش مناسب نیس
      که نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ باید باشه
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو با سرلاکش قاطی کن و بهش بده
      این کارو تا ۳ روز تکرار کن

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

  29. سلام من ۴ تا جوجه رنگی خریده بودم که دوتاشون مرد و دوتای دیگه یه هفته بود که حالشون خوب بود ولی امروز دیدم که مدفوع یکیشون قرمز هست و نه کم اشتها شده و نه چشم هاش ورم کرده ـ
    مریض هست یا مشکل دیگه ای داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی قرمز خطرناکه و نشون دهنده ی اینه که جوجه ت توی سیستم گوارشیش یعنی معده و یا روده ش خونریزی داره
      و یا با سرب مسموم شده که حتما باید ببریش دامپزشک چون درمون خونگی نداره

  30. سلام
    من از سال پیش دوتا مرغ عشق خریدم خیلی سرحال بودن. ولی الان یکیشون بی حاله، و چیزی رو نمیبینه باید با نوکش بفهمه چی به چیه.
    سرش بعضی اوقات خود به خود تکون میخوره و مدفوعش سبز کم رنگ با آب هستش. پرواز هم نمیتونه بکنه تازگی ها

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ش نشون میده که مشکل کبدی داره
      غذا بهش چی میدی؟

  31. سلام من یک نر و یک ماده داریم ۶ روز آوردم مدفوع هر دو شون کاملا زرده و یکیش ۱و نیم سال شه یکیش ۷ ماهش مولتی ویتامین هفته ای یکبار تو آبشون میریزم آگه مریض شده باشن چجوری درمان میشه یا طبیعی است؟

    1. سلام دوست عزیز
      جای نگرانی نیس
      مدفوع زرد نشون میده پرنده داره ویتامینای اضافی رو از بدنش دفع میکنه
      اینم به خاطر مصرف مولتی ویتامینه
      علائم دیگه ای نداره ؟ مثل بی حالی، کم اشتهایی؟

  32. سلام من دوتا جوجه دارم یه کیشون از دیشب زیاد تحرک نداره ولی اشتهاش خوبه ورم چشم هم نداره
    رنگ مدفوع شم قهوه ای تیره همرا با بوی تند هستش اندازه مدفوع شم بزرگه جاشونم گرمه
    الان مریض شده یامشکل دیگه ای داره
    غذام بهشون پودر ذرت میدم

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت داره که مدفوعش بد بو شده
      عرق آلاله، عرق چهل گیاه، عرق شیرین بیان هر کدوم دو سر بطری مخلوط میکنی
      روزانه ۵ قطره به مدت ۴ روز میدی بخوره

  33. سلام قناری نر من عصر تا بیحال کسل وپف کرده واصلا تو دست گرفتم هیچ حسی نداره رنگ فضله اش هم سیاه رنگ‌هست

    1. این نشون میده قناریت توی سیستم گوارشیش خونریزی داره و یا با سرب مسموم شده
      و متاسفانه درمون خونگی هم نداره باید حتما ببریش پیش دامپزشک چون اگه بمونه تلف میشه

  34. سلام جوجه هام تازه از تخم بیرون اومدن بعد از ۸ساعت از دستگاه در اودر بعد ۲_۳ ساعت یکی مدفوع کرد ابکی بود یکم هم وسطش سبز بود مشکلی داره

    1. سلام دوست عزیز
      اگه این نوع فضله رو مداوم انجام بده جای نگرانی داره

  35. سلام مرغ و خروس من مدفوعشون رنگ سبز آبی هستش و هیچ بویی هم ندارند غذا هم خوب میخوره و خیلی هم سرحاله یعنی علتش چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      ممکنه مشکل کبدی داشته باشن
      دو قطره عرق شوید و یا عرق خارمریم به هر کدوم که دسترسی داشتی بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا یه هفته بهشون بده

      1. سلام،مرغ من اول مدفوعش سفیدگچی بودبهش آموکسی سیلین دادم الان مدفوعش سبزرنگ شده.دلیلش چه؟چی بهش بدم خوبه؟

        1. سلام دوست عزیز
          چه غذایی بهش میدی؟
          بسته به تغذیه ش فضله ش می تونه سبز باشه مثلا اگه مصرف سبزیجاتش زیاد باشه
          یا هم که مشکل کبدی داره
          عرق شوید، عرق خارمریم و یا عرق بومادران به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا یه هفته بهش بده

  36. سلام فنچ من یه دونه تخم گذاشت و بعد از اون بی حال شد گفتن تخمش گیر کرده روغن بهش دادم و به زیر شکم زدم ولی هنوز بی حاله ولی غذا و آب میخوره و چلغوزش بزرگ شده و سفید زیادتر سبز یکم

    1. سلام دوست عزیز
      روغن زیتونو که دادی باید دستتو آغشته به روغن کنی و خیلی آروم بدون اینکه به پرنده فشار بیاد ماساژ بدی شکمشو تا تخم دربیاد
      اگه نتونی باید ببریش دامپزشک دربیاره چون بمونه عفونت می کنه و پرنده تلف میشه

  37. سلام جوجه عروس هلندی ۲۴ ساعته خریدم، سرلاک نمیخورد، با سرنگ بزور بهش دادم ولی بی حال و یک گوشه نشسته، مدفوعش سبز اطرافش هم آب داره،چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش برای همین هنوز به صاحب جدید و محیط زندگی جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      یکم طول می کشه تا سازگار بشه
      می تونی یکی دو قطره سرکه ی سیب طبیعی اضافه کنی تو سرلاکش و بهش بدی هم توی رفع استرسش موثره هم اشتهاشو بیشتر می کنه

  38. سلام من جوجه لاری پرورش میدم امسال حیونام خیلی درگیر لاغری میشن درعرض دوسه روز کل گوشت بدنشون میریزه ومیمیرن مدفوعشن به رنگ نسکافه است وبوی خیلی بدی میده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت شدید دارن
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و چهل گیاه برای یک جوجه اندازش به این شکله که از هرکدوم دو سر بطری قاطی میکنی
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بهش

    1. سلام دوست عزیز
      بهش مولتی ویتامین میدی؟
      اگه بدی نشون میده که پرندت داره ویتامینای اضافی رو دفع میکنه
      اگه نه پرنده ممکنه مشکل کبدی داشته باشه و در مواقع حادتر به تب طوطی مبتلا شده
      علائم دیگه ای از بیماری داره؟

      1. سلام. مرغ عشق من همین حالت شده. همش میخوابه و یکم پف کرده و بیحاله😒

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          فضله ش چه رنگیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بهش غذاهای با رنگدانه ی قرمز مثل انار، فلفل قرمز گوجه فرنگی اینا بیش از حد ندی
      نشون میده که پرنده دچار خونریزی توی معده و روده ش شده و باید سریعا ببریش دامپزشکی

  39. سلام طوطی بریزیلی من مدفوعش مشکی شده ، خیلی بیحاله باید چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بهش غذاهای با رنگ قرمز مثل فلفل قرمز، توت، انار،تمشک، گیلاس و اینجور چیزا نمیدی
      نشون میده که پرندت یا با سرب مسموم شده که این میتونه به خاطر خوردن رنگ شیمیایی میله های قفس، دیوار، خوردن روزنامه و … باشه
      یا هم که توی معده و یا روده ش خونریزی داره
      هیچ درمان خونگی هم براش وجود نداره و حتما باید ببریش دامپزشک چون ممکنه پرنده تلف بشه

  40. با عرض سلام طوطی گرینویچ من دو روز فضله سبز گلوله ای میزاره و با سفید یکم قاطی اما سبزش بیشتر بتید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      عرق خارمریم میخری دو قطره از اون رو ۱۰۰ سی سی آب مخلوط میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بهش

    1. سلام دوست عزیز
      اگه هش غذاهای با رنگدانه ی قرمز زیاد نمیدی
      نشون دهنده ی اینه که پرندت دچار خونریزی توی معده و یا روده ش شده و یا هم با سرب مسموم شده
      باید سریعا ببریش دامپزشک چون درمان خونگی نداره

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده که پرندت یه مشکلی تو معده و یا روده ش داره و یا با سرب مسموم شده باید سریع ببریش دامپزشک

      1. سلام مینای من حدود ۱۱ساله دارم مدفوع سفید شده البته حدود یه هفته س گردنش ورم داره قسمت چپ بدنش علتش رو میخواستم وراه درمان خونگیش

        1. سلام دوست عزیز
          پرندت عفونت داره
          عرق آلاله، عرق شیرین بیان، عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
          تا ۵ روز هرروز ۴ قطره بهش بده
          ورمشم میتونه به خاطر همون عفونت باشه
          اگه با درمان خانگی رفع نشد بهتره ببریش دامپزشک

  41. سلام
    من دوتا مرغ عشق دارم
    یکیشون بیشتر پرهای سینه اش ریخته و پوست سینه و شکمش کبوده و ورم روده ام داره و نمیدونم چی دقیقا باید بدم بهش که خوب بشه
    تمام مقاله های اینترنت رو راجب سینه کاردی و راه های درمان خانگی اونا خوندم
    به مدت ده روز و روزی پنج قطره سرکه سیب تو ابخوری اونا ریختم و خوب نشدن و حتی میوه و سبزیجاتم قطع کردم و ندادم بهشون و پودر بادام هم ریختم تو آبشون ولی خوب نشدن هنوز
    من خیلی نگرانشونم
    پیش یه دامپزشکم نشونش دادم
    بهم یه پودر زرد رنگی داده و گفته اندازه نوک چاقو بریزم تو ابشون هرروز به همراه قطره ی AD3E
    بهم گفته اگه دوتا دارو رو بیست روز بهشون بدم خوب میشن
    واقعا همین دوتا برای درمان سینه کاردی و ورم روده اشون کافیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه به درمان خونگی جواب نمیده باید درمان دارویی رو براش شروع کرد
      بله طبق گفته ی دامپزشک پیش برو اگه علائمش از بین نرفت دوباره ببرش پیش دامپزشک تا یه دوره ی درمان جدید براش در نظر بگیره

      1. سلام وقت به خیر
        اردک من سه سالشه.دیشب دندونم گرفت و دعواش کردیم.امروز اصلاا غذا نمیخوره.یکمم میلنگه.مدفوعشم سبز و سفیده.یکمم بی حاله.مشکلش چیه؟ باید ببرمش دامپزشک؟

        1. سلام دوست عزیز
          اگه بهش سبزیجات زیاد نمیدی مدفوع سبز نشون دهنده ی اینه که پرندت مشکل کبدی داره
          و یا این اتفاق میتونه به خاطر استرسی باشه که بهش وارد شده باشه
          برای درمان بی حالی و تقویت اشتهاش دو سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی ۱۰۰ سی سی آب بکن بریز تو آب خوریش تا بخوره
          یکیم عرق شوید و یا عرق خارمریم به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی اب تا ۵ روز هرروز سه چهار قطره بهش بده
          برای لنگیدنش ببین زیر پاش میخچه اینا نداره که؟ یه برجستگی صورتی یا متمایل به قهوه ای؟

  42. سلام جوجه عروس داره میمیره چیکارش کنم غذانمیخوره تعادل نداره چشماشوبازنمیکنه دهانش هم همینطور۲۰روزه هستش

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگه داریشو سرد کن تو یه محیطی نگهش دار که نور شدیدی به چشمش نتابه
      یکم محلول آب شکر بهش بده تا جون بگیره
      سرلاکو چجوری میدی بهش؟
      باید زیاد سفت و غلیظ نباشه آبکی باشه خوبه دمای سرلاک هم بین ۳۷-۴۰ درجه باشه با سرنگ از سمت چپ دهنش سرلاکو بده بهش
      اگه باز هم نخوره یعنی مزه شو دوس نداره و باید سرلاکو عوض کنی

      1. سلام ببخشید پرنده من ۱هفته خریدمش روز اول میترسید اما الان دستی ولی بیحاله و سرلاک خودش میخوره با قاشق چیکار کنم با مدفوعش ادرار سفید رنگ میاد بیرون ازتون خواهش میکنم کمک کنید

        1. سلام دوست عزیز
          برای رفع بی حالیش یکم محلول آب شکر درست کن بهش بده
          یکیم عرق آلاله، عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی کن تا ۵ روز هر روز دو یا سه قطره بهش بده

        2. سلامودرودخسته نباشی جوجه عروس دوتاسه ماهه که سرلاک میخورن ونزدیک به دون خوردن شده فضلش نصف سفید ونصف سیاه شده وبی حال هست وکم خوراک شده دلیلش چی هست وچگونه درمان میشه ممنون از همراهیتون

        3. سلام دوست عزیز
          فضله سیاه نگران کنندس و نشون دهنده خونریزی در معده و یاروده هست
          برای درمان هر چه سریعتر برسون دامپزشک

  43. سلام من مرغ عشق دارم فضله سبز رنگ و آبکی و شل داره دلیلش چیه؟
    میتونم بدونم باید چ دارویی بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیحالی هم داره؟
      عرق خار مریم میخری ۴ قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره

  44. ببخشید آلان من که پرا شو زدم دیگه جیغ نمی زنه چی کار کنم تا خوب بشه

    1. سلام خسته نباشید من مرغام یه بیماری گرفتن فضله شون سبز رنگه بیحال و بی اشتها شدن وزنشون کم شده سینشون صدای خس خس میده تمام واکسن هاروهم زدم به چندتاشون داروی عفونت دادم خوب شدن این بیماری چیه؟

      1. سلام دوست عزیز
        اینا ممکنه علائم سرماخوردگی باشه که پیشروی کرده
        براشون دمنوش بابونه ی سرد شده بده
        می تونی کمی روغن اکالیپتوس رو هم بریزی تو آب ولرم بذاری تو محل زندگیشون
        می تونه به رفع علائمشون کمک کنه
        ۲ قطره عرق خارمریم یا عرق شوید رو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بده بخورن

    2. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق مولد دارم که سر غذا دادن به جوجه ها پای ماده من زخم میشه به طوری که ناخن پاش میفته بعد بردیم پرنده فروشی گفت خوب میشه اما خوب نشده که هیچ تازه بدتر شده به طوریکه رنگ مدفوش سیاه و خیلی خیلی کم شده من تو ابش پودر ضد عفونت برای جوجه های که تازه بدنیا اومدن مستعد عفونت از طریق مدفوع هستن استفاده میکنم از بقیه هم جداش کردم مادرم به هیچ عنوان قبول نمی کنه ببریم دامپزشک میگه خوب میشه اما بدتر شده توروخدا راهنمایی کنید که چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        باید حتما ببریش دامپزشک رنگ مدفوعشم که سیاه شده نشون میده که خونریزی معده و روده و یا مشکل کلیوی داره
        درمون خونگی هم براش وجود نداره حتما باید درمون دارویی صورت بگیره

        1. اخه مادرم به خاطر اون حرف که گفتن مشکلی نداره حاضر نمیشه که به دامپزشک برم الان من هم نمیدونم باید چه کنم؟

        2. دیگه اونجوری باید بشینی پرندت تلف بشه
          درمون خونگی براش نیس

  45. سلام فنچ من رنگ فضله اش زرد است و دهانش را باز میکند و بعضی وقت ها کز میکند چیکار کنم ؟ از بقیه ی فنچ ها جداش کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      ویتامین دفع میکنه
      باید برای ریشه یابی علت به دامپزشک مراجعه کنید

  46. سلام پرنده ی اوایل که آوردیم جیغ میزد اما الان پرآشو زدیم دیگه جیغ نمیزنه و و قتی صدا براش می زاریم جیغ نمی زنه چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اشتباهترین کار ممکن رو انجام دادین
      اولا نباید اینکارو میکردی
      دوما بهش استرس وارد شده و به شدت ترسیده که سکوت کرده و در طولانی مدت ممکنه افسردگی هم بگیره

  47. سلام مرغ من مدفوعش سفید روی پاهاش وایمیسته ولی تکون نمیخوره غذاهم نمیخوره چکار کنم سرفه هم میزنه

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال خیلی زیاد عفونت داره که فضلش این رنگی شده
      بهش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و چهل گیاه مخلوط کن از هر کدوم دو سر بطری
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بهش

    2. سلام مرغ عشق منم همینطوره اما پر جنب و جوش بوده و هس
      فقط دستشوییش به رنگ سفید هس
      نمیدونم چیکار کنم
      ی راهی برای درمانش بهم بدین ممنون میشم

      1. سلام دوست عزیز
        این نشون میده که پرنده ت عفونت داره
        برای درمانش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه هر کدوم دو سر بطری قاطی کن تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهش بده

        1. مرسی حالا بهش میدم ببینم خوب شد ک هیچ اما اگه خوب نشد باید ببرمش دکتری دامپزشکی چیزی
          ب هر حال مرسی بابت راهنماییتون

        2. خواهش می کنم دوست عزیز

  48. سلام و عرض ادب و خسته نباشید و تشکر از سایت خیلی خوب و راهنمایی‌های ارزندتون
    ببخشید یک سوال داشتم و اون اینکه یک مرغ دارم که تا چند روز پیش مدفوعش سیاه قیری بود اما الان مدفوعش سبز همراه با اوره زرد رنگ هست میخواستم ببینم علتش چیه
    مرغم اشتهاش هم خیلی کم شده و تحرکش هم کم شده البته غذا میخوره اما نه مثل قبل و تحرک داره اما کمتر از قبل.جدیدا هم تخم نمی‌زاره و آخرین تخمی هم که گذاشت کشیده و دراز بود
    سابقه بیماری نیوکاسل و برونشیت هم داشتن که سال گذشته با هزار مکافات خوب شدن
    ممنون میشم اگه بفرمائید علت این موارد چی می‌تونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      چون بیماری نیوکاسل درمان قطعی نداره احتمالا دوباره عود کرده و فضلش سبز شده
      زرد بودن فضله هم میتونه به بخاطر کم اشتهاییش باشه و یا دچاری بیماری کبدی شده و یا هم ویتامین دفع می کنه
      برای تقویت اشتهاش می تونی دو قطره عرق چهل گیاه رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی هرروز ۴ قطره به مدت ۵ روز بهش بدی
      براش محلول آب شکر هم بده تا یکم جون بگیره

  49. سلام من پرنده ام دوماهو نیمه شه و مدفوعش زرد است و کچی چه کار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله زرد نشون دهنده اینه که پرندت ویتامین دفع میکنه
      و گچی شدنش هم نشونه عفونته
      باید عرق آلاله و شیرین بیان و چهل گیاه رو از هرکدوم دو سر بطری مخلوط کنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بدی بخوره

  50. سلام من پرنده ام یک هفته آوردیم و دوماهشه اوایل مدفوع سبز بود اما بعد که بهش ارزم دادیم و الان مدفوع زرد و کچی است می شه کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      زرد بودن فضله به علت دفع ویتامین هست
      و سفید گچ طوری شدنش هم برمیگرده به عفونت
      بهش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و چهل گیاه هر کدوم دو سر بطری قاطی کن بده بخوره
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره خوب میشه

  51. سلام خسته نباشید
    مرغ و خروسام دو روز پیش عطسه میکردن ، دیروز مدفوعشون سبز کمرنگ و شل بود الان حجم مدفوعشون بیشتر شده و بعضی از مدفوع هاشون قهوه ایه مایل به سبز بعضیاش سبز کمرنگ و همشون شلن و کم غذا میخورن و اب زیاد میخورن . نصف روز فقط دراز میکشن و یکم بیحالن نصف دیگه ی روز دنبال همدیگه میدون . مشکلشون چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      رفع عطسه سرماخوردن خب براشون دمنوش بابونه درست میکنی سرد که شد روزانه ۵ قطره میریزی تو دهنشون
      دمای محیط نگهداریشون رو گرم میکنی
      دو قطره هم سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخورن
      برای درمان بی حالی هم محلول آب شکر مناسبه

        1. خواهش میکنم دوست عزیز

  52. سلام خسته نباشید
    مرغ عشقم مدفوعش به پشتش میچسبید اما تازگیا خیلی خودشو میخاروندانگار پشتش عفونت کرده باشه روغن زیتون بهش زدیم زیر بالش کچل کچلی شده پاهاش روهم خیلی میخارونه مدفوعش گاهی وقتا سبز تیره است گاهی هم اسهال داره با اوره زیاد لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      تو باید دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون میکردی میکشیدی به مخرجش
      این به احتمال ۹۰ درصد کبدش چرب شده
      عرق خار مریم بخر ۴ قطره رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴قطره بهش بده
      پلت مخصوص براش بخر تغذیش باید کلا عوض بشه

  53. سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرسم که دلیل ادرار زیاد عروس هلندی چیه؟ با آب ولرم حموم کرد و بعدش شروع کرد به ادرار کردن.تاحالا ندیده بودم ادرار کنه

    1. سلام دوست عزیز
      استفاده زیاد آب و سبزیجات و در شرایط حادتر بیماری کلیوی
      منجر به ادرار زیاد تو پرنده میشه

      1. سلام وقتتون بخیر اوره سفید و دورش سبز کمی مثل پر رنگ و بعد مثل قهوای یک کوچولو قهوای خیلی کم رنگ می لرزه از تو دماقش عطسه میکنه وقتی پرواز میکنه میا د پاین بالاش افتادس اواز هم می خونه ولی کمی بی هوسله هست

        1. اگه عطسه میکنه سرما خورده
          محیط نگهداریش رو گرم کن
          دمنوش بابونه درست کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
          تو محیط قرارگیریش میتونی از بخور اکالیپتوس هم استفاده کنی

        2. سلام عروس هلندی ۳۰ روزه دارم تازه دیروز خریدمش مدفوع اون سفید بود اول بعد سبز کم رنگ شده اتفاقی افتاده براش ایا ?

        3. سلام دوست عزیز
          اگه بهش سبزی نداده باشی نشون دهنده کبد چربش هست
          عرق خار مریم یا عرق شوید به هرکدوم دسترسی داشتی
          ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره

  54. سلام وقت بخیر مدفوع سفید مرغ دلیلش چی هستش مرغ ها بی حال هستن واشتها هم ندارن ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه چه دارویی بهشون بدم

    1. سلام دوست عزیز
      مرغتون عفونت داره که فضلش این رنگه
      روزانه دو قطره عرق آلاله بدین بهش بخوره

        1. خواهش میکنم موفق باشید

      1. سلام وقت به خیر من ی جفت عروس هلندی دارم که سه تا تخم گذاشتن بعد از بیرون امدن از تخم مادر اسهال سبز وابکی ومقدارزیاد میگیره امروز هم یکی از بچه ها میمیره باید چی کار کنم؟ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          این مدفوع بعد از تخمگذاری طبیعیه
          حتی به شدت بوی نامطبوعی هم داره و حجمش زیاد میشه
          مردن جوجه ها هم ببین والدها بهش غذا میدادن یا نه؟
          دمای محیط قرارگیریشون چقدر بوده؟

      2. سلام من دوتا مرغ با یه خروس خریدم لاری ۱۰روزه خریدم که الان یه هفته هست مریض شده خرخر می‌کنه مدفوعش وستش سبز رنگ دورش کلا عفونته
        دیروز هم دامپزشکی بردم آمپول زد و آمپول هم داد گفت ۵روز بهش بزن
        الان امپولاشو بزنم خوب میشن یا ؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله طبق گفته دامپزشک پیش برید به زودی مشکل حل میشه
          برای درمان خونگی عفونتش هم میتونی عرق آلاله بخری
          به مدت ۴ روز روزانه دو قطره بریزی تو حلقش

  55. سلام وقت بخیر . ممنون بابت اطلاعاتی که دادید و تشکر بابت اینکه به دیدگاهها پاسخ میدهید . سوال من اینه , آیا ممکنه مدفوع اردک بوی اسهاب بده ؟ متشکرم . خواهش میکنم پاسخ بدید خیلی برام مهمه . سلامت باشید

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      اغلب اگه مبتلا به عفونت باشن مدفوعشون بوی نامطبوع میده

  56. با سلام من یک جفت مرغ عشق دارم و رنگ بینی ماده قهوه‌ای است و نر آبی داخل لانهلانه هم میره و غذا هم برایشان کاهو. ارزن. کف دریا. گندم و برنج اب پز شده. و تخم مرغ آب پز شده میدهم بدنشان را هی تکان می دهند و از دهان هم غذا هم میخورن چرا تخم گذاری نمی کند و چرا بدن خود را تکان می‌دهد و خایشان هم سرد نیست و قفس آنها را در جای راحتی که رفت و آمد نداره هم گذاشتم غذا چه چیزی بهشان بدهم یا همان غذا ها کافی است

  57. سلام مرغ عشق من فضله اش سفید شده و خیلی زیاد و خیلی هم لاغر شده خیلی هم بیحاله تروخدا بگید چیکار کنم من خیلی بهش وابسته ام:)

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال خیلی قوی پرندتون درگیر عفونته که فضله سفید داره
      عرق آلاله و شیرین بیان رو باهم قاطی کن و روزانه ۵ قطره بده بخوره
      دو سر بطری عرق آلاله و دو سر بطری عرق شیرین بیان رو باهم مخلوط کنی کافیه

  58. سلام خسته نباشید
    مرغ عشق من ۳ ساله دارمش، پر هاش در نمیاد و بدنش اکثرا پر خونه و بال هاش نصفه است و نمیتونه پرواز کنه و وقتی بال بال میزنه از بال هاش خون میاد . به پرنده فروشی نشون دادیم گفت ایدز داره. توی این سه سال مشکل خاصی براش پیش نیومده و ازش نگه داری کردم ولی نزدیک به دو هفته است فک پایینی منقارش یه تیکه ترک خورده و سیاه شده بود و الانم کم. کم داره کلش به رنگ کبودی میره. همچنین مدفوعش خییلی سبز شده پر رنگ و آبکی هست. ارزن نمیتونه بخوره بهش برنج میدم و خیار و سیب رنده شده و پسته خام رنده شده . به جز اینا چیز دیگه ای نمیخوره
    همش هم پف میکنه در طول روز و میخوابه
    و همچنین هی میره سر ظرف غذایی که توش ارزن هست یه مدت خیلی طولانی ای میخواد هی بخوره ولی میوفته از دهنش. براش ریزش رو تهیه کردیم که بتونه راحت تر بخوره ولی بازم خیلی سر غذاست و همش گرسنست.
    و اینکه همیشه سر و صدای زیادی داشت ولی الان خیلی ساکت و آروم شده.
    چیکار باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه پرنده شما به ایدز پرندگان مبتلا شده و اینکه خون دیده میشه تو بالهاش دلیلش اینه
      این بیماری درمان قطعی نداره فقط با مولتی ویتامین ها میتونی سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کنی
      سریعا ببر دامپزشک تا درمان صورت بگیره
      مقاله ای که این زیر لینک میدم رو مطالعه کنید
      همه چیز در مورد بیماری ایدز پرندگان | ایدز در طوطی، عروس هلندی، مرغ عشق

  59. سلام وقت بخیر
    من تعدادی مرغ عشق دارم چند روزه یکیشون حالت فضله هاش ایجورشده که مقداری آب با محتویات سبز کمرنگ و مشکی دفع میکنه ، بی حال هم شده
    نظرتون چیه

    1. سلام دوست عزیز
      سبزیجات که بهش ندادین؟؟
      غذا چی میدین بهش؟؟

  60. سلام خسته نباشید
    من تقریبا ۲ ۳ هفته شده که کوتوله برزیلی خریدم تقریبا ۲ و نیم ماهشه
    چند روز عطسه می‌کرد ولی امروز بیحاله و مدفوعش یک موقع سفید رنگ میشه یک بار هم سبز با یکم سفید رنگ
    غذا هم خوب میخوره اسم غذایی که براش گرفتیم مارکش Blue هست انوع دونه و ویتامین و…
    غذای دیگه ای هم نمیخوره

    1. سلام دوست عزیز ممنونم
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد به مدت ۵ روز روزانه ۴قطره بهش بدین بخوره
      مولتی ویتامین هم برای تقویتش بخرید
      محیط نگهداری رو گرم کنید
      و دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره

        1. خواهش میکنم موفق باشید

  61. سلام مرغی دارم که شیش ماه هست ولی اصلا برزگ نمیشه و دائم خس خس میکنه کم غذا میخوره ولی اصلا هم بی حال‌و گوشه گیر نیست
    علت بزرگ نشدنش و خس خس دائم سینه اش از چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      خس خس یکی از علائم نیوکاسل هست
      ببین تورم چشم و گلو ، عدم تعادل، فلجی اندام و… رو داره؟
      تغییر رنگ فضله چی؟

        1. مولتی ویتامین بخر تقویتش کن
          تو محیط نگهداریش از بخور اکالیپتوس استفاده کن
          غذای مخصوص از برند خارجی تهیه کن

    2. لینکو پنج درصد سه درجه تو گوشت سینه با یک عدد قرص اکسی وات داخل دهان مرغ سه چهار روز امتحان کن پشت سر هم نتیجه میگیری

  62. سلام وقت بخیر یه جفت کوتوله دارم همین الان بیخودوبی جهت یهویی کوتوله ی نر هردو پنجه هاشو جمع کرده و کف قفس افتاده مشکل چیه خاهشن زودتر راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدایدی؟
      فضلش رو چک کن ببین چه رنگی شده؟

  63. سلام من یه عروس هلندی ۳ ماهه خریدم دو روزه
    روز اول غذا میخورد ارزن و تخم کتان
    ولی روز دوم غذا نمیخوره و همش خوابه و مدفوعش زرد رنگ و آبکیه چیکارش کنم 🥲

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب مدفوع زرد رنگ شدنی یا دفع ویتامین داره صورت میگیره
      یا پرندت درگیر بیماری باکتریایی شده باید از نزدیک ببری معاینه کنن
      براش مولتی ویتامین بخر تقویتش کن

  64. سلام یه مرغ عشق نر دارم فصلش مثل قیر میمونه ب رنگ مشکی آیا مریضه ؟راه درمانش چیه چی بدم بخوره توروخدا کمک کنید تا از دست نرفته

    1. سلام دوست عزیز
      از بین رفتن مخاط روده و وارد شدن خون به فضله باعث میشه همچین رنگی پیدا کنه
      این با درمون خونگی خوب نمیشه باید ببری دامپزشک

  65. ممنونم . بله از مدفوعش دفع میشد که الان مجددا مثل قبل شده و دفع نمیکنه اما با خوندن اون مقاله الان برام سوال شد اصن لازمه شن و سنگ بخوره این خروس ؟ چون خونگیه و غذاش به جز جو همش پودری و نرمه و اتفافا همیشه خصوصا وقتی از باغچه برمیگرده چندبار یه چیزی مثل بزاق بالا میاره که برخی مواقع ذرات اخرین غذایی که خورده یا جو توشه و جالبه خودشم دوباره اون مایع و محتویش رو میخوره ! کلا سیستم گوارش ضعیفی داره . ولی خب نمیتونم جلو خاک بازیش رو بگیرم تو باغچه

  66. سلام‌خسته نباشید،
    ممکنه ک رنگ مدفوع مایل به قهوه یا قرمز به دلیل خوردن پلت‌قرمز باشه؟
    چون چک کردم هیچ‌حالتی از مریضی رو ندارن.
    ممنون از وقت شما.

    1. آره پلت قرمز رنگ و یا خوردن میوه هایی که رنگدانه قرمز دارن منجر به این رنگ میشه

  67. سلام،۳ تا جوجه دارم که هر چندوقت یبار یا روزی چندبار مدفوعشون قهوه ای بدبوعه،بیشتر هم شبا اینطوری میشن،بیماریه؟باید ببرم دامپزشکی؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله قهوه ای رنگ جای نگرانی نداره
      ولی اینکه بد بو هست
      امکان داره موادی که برای تغذیشون انتخاب میکنی همین بوی نامطبوع رو ایجاد کنن
      چی بهشون میدی بخورن؟

  68. سلام خسته نباشید من یک مرغ مینا دارم که چند روزه فضلش سفیده و تقریبا مایع هستش م پر ریزی هم داره و پراش نامرتب شده مشکلش چیه توی این مقاله چیزی پیدا نکردم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سفید رنگ نشون دهنده عفونته که برای درمانش باید ببریدش دامپزشک

      1. سلام ی جفت فنچ گلدین دارم که حدود یک هفتس یکی از اونهااا تعادل نداره وانگار سرش گیج میره وحالت تشنج بهش دست میده از رو چوب میفته پاین دیگه نمیتونه برگرده روی چوب.آب اصلا نمیخوره ولی دون میخوره از اون اول ک خریدمشون اصلا با سبزیجات و میوه ارتباط نگرفتن و هرچیزی که براشون میزارم لب نمیزنن.لطفا راهنمایی کنید ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهشون چی میدی؟
          یه هفته یه جای آب بهش چای سرد سیاه بده
          البته اول چک کن ببین فضلش سبزرنگ شده؟

  69. سلام من یه طوطی راهب دارم که الان دو روزه از مسافرت برگشتیم در حد دو کلمه حرف میزنه قبلا خیلی بیشتر حرف میزد هیچ علائم بیماری نداره میخواستم بدونم دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      تغییر مکان و ترس و استرس منجر به بروز این رفتارها میشه

        1. خواهش میکنم موفق باشید

  70. سلام من یکجفت مرغ عشق انگلیسی دارم یه ۱۰ روزی میشه رنگ مدفوع هردو سبز تیره هست. کم اشتها شدن و میان کف قفس زور میزنن برای دفع مدفوع بعد فضلشون میچسبه به پشتشون. بیحالن و بیشتر چرت میزنن و پرهاشونو پف میدن. وقتی که نزدیک میشم میرن روی چوب پفشون رو میخوابونند.
    میوه و سبزیجات و غذای تخم مرغی رو قطع کردم ….
    نمیدونم دیگه چیکار کنم.

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگ نشون دهنده مشکلات کبدی هست
      براشون غذای مخصوص تهیه کن و یه هفته به جای آب بهش چای سرد سیاه بده
      برای مخرجشون هم یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن و بکش به مقعد
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون بخر

  71. سللم من میخوام به پرنده هام واکسن بزنم قبل واکسن چه انتی بیوتیک هایی باید بهشون بدم چون یکم عطسه میزنن یکیشون خس خس میکنه ولی سرحااله

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره در این خصوص با یک دامپزشک مشورت کنید

  72. سلام وقت بخیر من حدود یه هفته هست یک عروس هلندی گرفتم خوبه هیچ مشکلی نداره بردمش دامپزشکی گفته خوبه و بهش غذا ارزن و کتان میدم حالا دوبار یکی دیشب و یکی الان مدفوعش سبز با دانه های ارزنه !بنظرتون آیا مشکلی داره بنظرتون.؟؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش سبریجات داده بودی؟ اگه سبزی خورده باشه طبیعیه که سبز بشه
      اگر نه مشکل کبدی هست باید بری دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس