درباره زبان حیوانات چه میدانید؟ دانسته های جالب در مورد زبان حیوانات + پادکست

بررسی کارشناسانه در مورد زبان حیوانات

پادکست ویژه در موضوع زبان حیوانات توسط خانم فرناز حیدری تهیه و تنظیم گردیده است. پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به حیوانات هستید این گفت و گوی صمیمانه را از دست ندهید.

پادکست زبان حیوانات
پادکست زبان حیوانات

 

 

سلام روزتون بخیر امروز میخوایم در مورد زبان در حیوانات صحبت کنیم اینکه آیا حیوانات زبان ما را می‌فهمند یا خیر میخواهیم در مورد دانشمندانی صحبت کنیم که روی حیوانات کارهایی انجام داده اند، تحقیقاتی انجام دادند و به این نتیجه رسیده اند که حیوانات قابلیت این را ندارند که مثل ما انسان ها در واقع صحبت بکنند.

در این نوشته از وبسایت چکین دیوایس میخواهیم به موضوع زبان در حیوانات بپردازیم. این مطالب توسط خانم فرناز حیدری ، کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست تهیه گردیده است.

بونوبو یا شامپانزه کوتوله
بونوبو یا شامپانزه کوتوله

برای فهمیدن اینکه آیا حیوانات میتوانند زبان ما را بفهمند یا خیر یک سری پروسه‌ های طی شده است. بهتر است که در مرحله اول از خانمی به اسم سوسویچ رامبا که یک نخستی شناس و روانشناس مشهور آمریکایی هست نام ببریم، ایشان روی دو تا بونوبو که در واقع شامپانزه های کوتوله ای هستند که جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض در کنگو محسوب میشوند، کار کردند.

اسم این دو بونوبو کینزی و پنبه نیشا بوده است، در واقع خانم رامبو به یک سری نتایج خیلی جالبی رسیدند ولی الان شرایط طوری شده که بسیاری از متخصصان باور دارند که ایشان دقیقا مسائل علمی را رد کردند و وارد توهماتی شدند،

بنابراین ما باید در نظر بگیریم که در دنیای حیوانات اگر چیزهایی رو ما احساس میکنیم و فکر می‌کنیم حیوانات میفهمند، میدانند یا متوجه میشوند، اثبات کردنشان به لحاظ علمی خیلی منطقی نخواهد بود.

اما اصلا چطور میشود فهمید که حیوانات می توانند حرف بزنند یا خیر؟

برای اینکه متوجه بشویم آیا حیوانات قابلیت صحبت کردن دارند یا خیر از ابزار خاصی به اسم لکسی گرام استفاده میشود که این وسیله در اصل یک نوع زبان مصنوعی با صفحه کلید است که بر روی آن یک سری کلیدهایی وجود دارد و به این کلید ها لکسیمون گفته می شود.

مثلا آزمایشی را در مورد حیوانی پیاده می‌کنند و این لکسی گرام را جلوی حیوان میگذارند و حیوان شروع به ضربه زدن به ان می کند. از روی کلیدهای انتخاب شده مشخص میشود که آیا به عنوان مثال یک جمله یا عبارتی درستی گفته شده یا خیر.

کسی که در این زمینه تحقیقات جالبی انجام داده پروفسور ریچارد دبلیو بایرن است که ایشان استاد مدرسه فیزیولوژی و نوروساینس دانشگاه سنت اندروز هستند ایشان در مورد زبان اشاره در فیل های آفریقایی کار کردند و به این نتیجه رسیدند که فیل‌های آفریقایی می توانند زبان اشاره انسانها را درک کنند، چند وقت پیش که من با ایشان صحبت می‌کردم ایشون یه خانمی به اسم جولین کومیسکی که استاد دپارتمان فیزیولوژی دانشگاه پرس موس هستند را به من معرفی کردند و خواستند که من با این خانم صحبت کنم. این خانم سگی را مورد آزمایش قرار می دهند که ریکو نام دارد.

این حیوان در واقع توانایی به یادآوردن چیزی در حدود ۲۰۰ کلمه در ظرف چهار هفته را دارد، حتی قادر به یادآوری لغاتی می باشد که فقط یکبار شنیده است و در واقع برایش تکرار نشده است.

اما این نکته را در نظر داشته باشیم که برای همچین مطالعاتی به عنوان مثال اگر شما علاقه مند هستید و دوست دارید روی این زمینه کار کنید شاخه مورد نظر خود را ابتدا باید انتخاب کنید و اگر از الان علاقه مند به تعیین رشته هستید، ببینید یک رشته ای است به اسم فیزیولوژی شناختی.

فیزیولوژی که میدونین در واقع مهمترین شاخه علم بیولوژی است که در ان اعمال حیاتی سلول ها، اندام ها و بافت های بدن موجودات زنده را مطالعه می کند، اما فیزیولوژی شناختی عملکرد مغز را در مواردی مثل میزان توجه، استفاده از زبان‌های محاوره ای، نوشتاری یا قابلیت‌های حافظه و ارداک، توانایی حل مشکلات، خلاقیت و تفکر و از این قبیل مسائل را بررسی می‌کند.

در واقع بسیار علم جالبی هم هست که در این علم مسائل یادگیری و مفهوم واژه جدید را در مغز بررسی می کند، اصلا می توان فهمید که مفهوم واژه جدید در مغز جا میوفته مثلا یک کودک چه جوری میتونه یه واژه یا مفهوم جدید را استفاده بکنه.

دانشمندان این کار مستلزم یک مکانیسم خاصی در مغز است که به آن طرح برداری سریع گفته میشه، طرح برداری سریع یعنی شما به صورت آنی یه چیزی رو در ذهنتون ترسیم می‌کنید و یک برداشتی را می کنید و اون عبارت رو به کار می‌برید.

اما چیزی که برای حرف زدن لازم هست همونطور که میدونید ما انسانها تارهای صوتی داریم در صورتی که این تارهای صوتی در حیوانات نیستند ریه ما در عین حال مولد یک فشار خیلی خاصی هست که به این تارهای صوتی میاید و آنها را به ارتعاش در میاورد و ما می توانیم حرف بزنیم. جدای از آن عضلات حنجره، زبان، کام، گونه‌ها و لبهای ما همه اینها به نحوی تکامل پیدا کردند که ما بتوانیم درست حرف بزنیم.

اما در مورد حیوانات هر چه که بیشتر تحقیق کردند دیدند که در واقع حیوانات می توانند اشارات و حرکاتی تقریباً مشابه اصواتی که ما به کار میبریم در زبانهای محاوره ای مون را داشته باشند، اما همیشه میومدن یک معیار یا مثل چند مورد از معیارهای سنجش تکلم در مورد حیوانات جواب نمی‌داد خیلی دامنه این صحبت کردن محدود بود ببینید ما وقتی در مورد صحبت کردن صحبت می‌کنیم یعنی حیوان بتونه از دستور زبان صحیح استفاده کنه خوب میدونید که امکانش نیست قابلیت صرف و نحو یعنی جمله شناسی داشته باشه که خوب این هم امکانش نیست، توانایی تکرار لغات جابه‌جایی و جایگزین کردن کلمات جمله داشته باشه خوب اینا اصلا توانایی‌های هست که ما داریم و حیوانات اصلا ندارند پس به همین دلیل بود که مبحثی به اسم این که حیوانات می توانند صحبت کنند کلا رد شد از نظریه دانشمندان.

فقط این بحث موند که آنها می توانند درک کنند، یادگیری داشته باشند ولی به شکل خیلی خیلی محدود. یعنی اون بخش زبان محاوره ای ما در موردشون به طور کل منتفی است. اما بعد از بحث جدیدی مطرح شد که آیا حیوانات میتونن زبان ما را بفهمند؟ ببینید تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان میده که بله حیوانات تا حدودی قابلیت درک رو دارن که زبان ما را متوجه باشند.

پنبه نیشا
پنبه نیشا

اتفاقا در مورد کنزی و پنبه نیشا، همکار منم اینجا هستند یه سری اطلاعات خیلی جالب در مورد زبان شناسی شون دارند که اجازه میدیم که صحبت‌های ایشون هم بشنویم خیلی فکر کنم براتون جالب باشه.

راجع به کنزی و پنبه نیشا من تویی دانشگاه توی دوره های زبان شناسی مان یه سری درس گذروندیم به خصوص کتاب جورجول رو احتمالا خیلی از کسانی که هم زبان خوندن ها و زبان شناسی را در دانشگاه دنبال کردن احتمالا خودنه باشن.

کتابی خیلی جالبی است و جا داره همین وسط خیلی بدون مقدمه این کتاب را معرفی کنم، کتاب جورجول معمولا توی دانشگاهها به عنوان ۲ واحد زبان شناسی برای بچه های کارشناسی و در ارشد به صورت تخصصی تری مطالعه می‌شود و حتی یکی از منابع کنکور بعض از رشته ها هستش، احتمالا خیلی از دوستانی که این پادکست رو می شنوند باهاش آشنا هستند یه بخشی داره به نام بخش زبان حیوانات.

به زبان کودک خیلی می‌پردازد اساسا توی زبان شناسی شاخه جدا وگنه ای برای پرداختن به یادگیری و فراگیری زبان توسط کودک پرداخته میشه. کنزی و پنبه نیشا رو من توی همین کتاب باهاشون آشنا شدم و یه موضوع جالبی که الان لازم دیدم که اشاره کنم اینه که توی یافته های محققی که اینو دنبال می‌کرد اینطور به نتیجه رسید که پنبه نیشا در واقع فرزند کنزی بود میمون بود دیگه درسته؟ نه دیگه در واقع بونوبو میشه که ی جور شامپانزه میشه که فقط توی کشور کنگو.

کنزی
کنزی

تحقیقات این محقق نشان داد که پنبه نیشا بسیار روند بهتری تو تحقیقات نشان داد، هم از نظر تعداد لغاتی که اگر اشتباه نکنم فراگرفته بود درک کرده بود.

یه سری کلیدهای بود، ی سری چیزهایی مثل کگو ظاهراً با همچین چیزهایی با کنزی صحبت می‌شد و پنبه نیشا نتیجه خیلی بهتری نشان داد که من فکر می کنم که خیلی این جای بحث داره از این جهت که نشون میده که محیط چقدر تاثیر داره یعنی در محیط قرار گرفتند و اینکه اصلاً اساساً فراگیری چقدر به محیط بستگی داره محیطی که مثلا مادر این شامپانزه تسلط داشته، ی سری ادراک ها صورت گرفته، ی سری آزمایش ها روش صورت گرفته و اون نتیجه بهتری رو داده. فک میکنم اونم خیلی جای بحث داره توی زبان شناسی و فیزیولوژیکی.

تحقیقاتی که انجام میدن بیشتر روی حیواناتی هست مثل سگ ها چون میدونین حدود ۱۵ تا ۳۰ هزار سال قبل ما سگ ها را اهلی کردیم و در واقع بیشترین ارتباط رو با ما داشتند یه مقدار به اطراف خودتون دقت کنید غیر از سگ ها دیگه کیا میتونن خیلی راحت مثلا به نظرتون حرف بزنند؟ طوطی ها.

تازه‌ترین تحقیقاتی که روی طوطی ها انجام دادن به این نتیجه رسیدند که اون ها یک سری تفاوتهای ساختاری کلیدی توی مغزشون دارند که باعث میشه بتونن آواها و اصواتی رو که ما ازشون استفاده می کنیم رو به نوعی تقلید بکند در واقع طوطی ها نوع وکال لیرنر هستند، یعنی توانایی تقلید صدا را دارند و خوب همه اینها میدونین اتفاقی یه که توی مغز میفته یه چیز جالب دیگه در مورد طوطی ها اینه که مثلا اگه شما یه موسیقی بگذارین می‌بینین که طوطی ها شروع می‌کنند باهاش به نوعی رقصیدن این تحقیقات جدیدی که انجام شد روی همین مسئله بررسی کردند و دیدند که دقیقا توی همون قسمت مغز که باعث تکلم طوطی ها میشه.

توی همون قسمت هم عکس العمل هایی مثل عکس العمل به موسیقی وجود دارد بنابراین ما هنوز نمیدونیم که واقعا چه اتفاقی در درون بعضی از پرنده ها مثل طوطی می افته که میتونن اینقدر راحت اصوات رو تقلید و ما فقط می‌دانیم که یه ساختار متفاوت مغزی دارند اما بعضی از پرنده ها توی این زمینه بسیار تکامل یافته اند و بعضی های دیگ اصلا نیستند یا مثلا سگ ها، سگی که جولیسن کامیسکی استفاده کرده بود خیلی راحت به عنوان یه سگ باهوش شناخته شد چون میتونه خیلی از چیزها را متوجه بشه، فیل‌های آفریقایی میتونستن اشارات را متوجه بشن ولی خوب قبلا هم راجع به مسئله صحبت کردیم همه اینها بستگی به آزمایشاتی داره که روی حیوانات انجام میشه اگه شما آزمایش‌های روی حیوانات انجام بدی که خسته شون بکنه طبیعتاً هیچ کدام از این نتیجه ها گرفته نمیشه.

چون مبحث خیلی جالب بود ما فکر کردیم که براتون مطرح بکنیم در واقع فیزیولوژی شناختی را براتون راجع بهش بگین در واقع بحث رفتارشناسی حیوانات را برای شما توضیح بدین و بگیم که اگر علاقمند به حیوان ها هستین میتونین تو این هم بحث وارد بشیم. واقعا امیدواریم که روزی از کشور ما باشند محققین بسیاری که تو این زمینه تحقیق می‌کنند و کار می‌کنند خسته نباشید مرسی ممنون

زبان حیوانات در قرآن و سخن گفتن حیوانات با حضرت سلیمان

به نگارش چکین دیوایس : اینکه حیوانات قادر به حرف زدن هستند یا خیر؟ مسئله چالش برانگیزی است که دانشمندان زیادی در این زمینه تحقیقاتی را انجام داده اند، که برخی از آنها به نتایجی رسیده اند و برخی نیز بی نتیجه مانده اند. اما قرآن به عنوان یک معجزه الهی و غیر قابل انکار پیش از دانشمندان از وجود قدرت تکلم در حیوانات سخن به میان آورده است و هر کسی که اهل تفکر و علاقه مند به مطالعه قرآن باشد، می تواند به این حقایق دست پیدا کند.

نمونه بارز و آشکار تکلم حضرت سلیمان با پرندگان و سایر حیوانات است، همچنان در ایاتی از قران شاهد گفتگوی بین حضرت سلیمان و هدهد هستیم که این پرنده پیام آور بلاد کفر بوده و این حضرت را از انسان های کافر منطقه ای اگاه می کند، اما ایا اینکه این پرنده به زبان انسان ها سخن گفته، یا اینکه زبان مختص به خودش را داشته که حضرت سلیمان قادر به فهم آن بوده جای سوال دارد، اما در آیه ای از قرآن حضرت سلیمان می فرمایند که خدا را شاکرم که قدرت فهم زبان پرندگان و حیوانات را به آموخته است، پس به احتمال زیاد می توان گفت که حضرت سلیمان به فهم زبان حیوانات و پرندگان مسلط بوده است.

هم چنین در آیه ای دیگر آمده که مورچه ها خطاب به یکدیگر می گویند: بروید کنار تا زیر پای لشکر سلیمان له نشوید. این آیه بیانگر وجود شعور و عقل در حیوانات می باشد و در آیه دیگری از قرآن نیز شاهد حمله پرندگان ابابیل به قوم ابرهه هستیم که با انداختن سنگ هایی داغ باعث در هم شکستن ارتش دشمن شده و مانع از فتح مکه شد.

تمامی مثال های فوق بیانگر این حقیقت هستند که پرندگان و به طور کلی حیوانات دارای عقل و شعور هستند و چه بسا توانایی صحبت کردن و تکلم به زبان خاصی را دارند که ما انسان ها قادر به درک زبان آنها نیستیم. بنابراین هر حیوانی برای برقراری ارتباط با همنوعان خود اوا های خاصی را از خود بروز می دهند که این اوا ها حاوی پیام هایی هستند که فقط آن جنس از حیوان قادر به درک آن است و حتی برخی از حیوانات قادر به تولید صداهای فراصوت هستند که توسط انسان شنیده نمی شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بله طوطی ها قادر به حرف زدن هستن چون به جا و درست از کلمات استفاده میکنن مثلا الکس طوطی خاکستری(کاسکو) بود که که حرف میزد و به جا از کلمات استفاده میکرد مثلا اگر میگفت موز میخوام و بهش سیب میدادی ناراحت میشد و می فهمید که موز چیع و سیب چیع درست مثل یه کودک انسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋