راه های انتقال آنفولانزای مرغی به انسان

آنفولانزای طیور چگونه به انسان منتقل می‌شود؟

آنفولانزای مرغی یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است، که در دسته خطرناک ترین بیماری ها قرار می‌گیرد. این بیماری به انسان هایی که در تماس مستقیم با پرنده بیمار بودند منتقل می‌شود و آنها را درگیر می‌کند در ادامه  این نوشته از چیکن دیوایس به طور مفصل در رابطه با آنفولانزای طیور و چگونگی انتقال آن به انسان مطالبی ارائه خواهیم داد.

جدول علائم آنفولانزای مرغی

انسان مرغ
تب بی اشتهایی
گلودرد اشکال در تنفس همر اه با صدای خاص
بی اشتهایی اسهال سفید و سبز 
تهوع افت شدید تولید تخم
استفراغ تیرگی تاج
اسهال خونریزی در ریش و ساق پا
احساس کوفتگی آبریزش از چشم و بینی
آبریزش بینی پژمردگی شدید پرندگان
عطسه افزایش شدید مرگ  میر

آنفولانزای طیور چگونه به انسان منتقل می‌شود؟

این ویروس در محیط باز که جریان هوا وجود دارد دوام زیادی ندارد، اما اگر هوا سرد باشد این بیماری مقاومت بیشتری پیدا خواهد کرد. به طور معمول آنفولانزای مرغی از طریق مدفوع، بزاق دهان، ترشح بینی و غذای مشترک قابل انتقال است. البته کشتن و کندن پرهای پرنده و تنفس هوای آلوده، خرید و فروش پرنده های آلوده از موارد دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. علاوه بر این سطوح آلوده همانند قفس ها و تجهیزات استفاده شده در مرغداری ها منجر به انتقال بیماری خواهند شد.

 

علائم اولیه آنفولانزا در مرغ - چیکن دیوایس

علائم اولیه آنفولانزا در مرغ

علائم اولیه با ایجاد اختلالات تنفسی، کاهش تخم، تورم سر و صورت ، ریزش اشک و ژولیدگی پرها و تلفات در میزان پایین آغاز شده و به مرور شدت می یابد. دوره نهفتگی چند ساعت الی سه روز در یک پرنده و ۱۴ روز در  یک گله می‌باشد. همچنین در طیور مادر شروع ناگهانی سه الی ۷ روزه دارد.

علائم آنفولانزای مرغی در انسان

نشانه های این بیماری به موارد مختلفی تقسیم بندی می‌شود که عبارت است از…

علائم آنفولانزای مرغی در انسان - چیکن دیوایس۱). تب

۲). گلودرد و سرفه

۳). بی اشتها شدن

۴). تهوع

۵). استفراغ

۶). اسهال

۷). احساس کوفتگی و دردهای استخوانی و عضلانی

۸). ضعف و خستگی

۹). آبریزش بینی

۱۰). عطسه

اگر پیشگیری ها و درمان لازمه به زودی صورت نگیرد باعث ورم و چرک کردن شش ها می‌شود که در نهایت مرگ را به دنبال دارد.

عوارض ویروس آنفولانزای مرغی پس از تشدید - چیکن دیوایس

عوارض ویروس آنفولانزای مرغی پس از تشدید

الف- ورم چشم و صورت

ب- پنومونی(بیماری شایع عفونی ریه ها)

پ- دیسترس حاد تنفسی

ت- التهاب مغز و قلب

پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای پرندگان توسط انسان

در صورت مشاهده پرنده بیمار هرگز به آنها دست نزنید و این پرندگان را در منزل و یا نزدیک محل زندگی خود نگهداری نکنید. به هیچ عنوان به کودکان اجازه  ندهید به پرندگان آلوده نزدیک شوند و با آنها بازی کنند. از خوردن گوشت پرندگان آلوده خودداری کنید. با فرد بیمار حداقل یک متر فاصله را رعایت کنید.

پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای پرندگان توسط انسان - چیکن دیوایسواکسیناسیون

انجام واکسیناسیون از انسان در مبتلا نشدن به این بیماری حفاظت نمی‌کند و صرفا احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد. البته اگر این بیماری به صورت همه گیر رخ ندهد تولید واکسنی صورت نمی‌گیرد. واکسن تولید شده نیز بر حسب اولویت بندی در اختیار عموم قرار می‌گیرد، به عنوان مثال افرادی که در جمع آوری و معدوم کردن پرندگان آلوده نقش دارند در اولویت قرار می‌گیرند و پس از آن کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیمارهای قلبی از این مقوله بهره مند می‌شوند. 

درمان آنفولانزای مرغی

پس از ابتلا به این بیماری فرد باید قرنطینه شود و در صورت حاد بودن بیماری دوره درمان را زیر نظر پزشک بگذارند. مایعات مورد استفاده قرار گیرد و برای پایین آوردن تب بهتر است استامینوفن مصرف شود. البته بهترین دارو برای مقابله با این بیماری اوسلتامیویر یا تامیفلو بوده که با تجویز پزشک باید استفاده شود.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس سعی شد در مورد آنفولانزای مرغی و نحوه سرایت آن به انسان مطالبی ارائه شود. علاوه بر اینکه این ویروس یک تهدید برای پرندگان به شمار می رود بلکه یک تهدید جدی در برابر سلامتی انسان نیز می باشد که زندگی افراد را به خطر می اندازد. اگر در تماس مستقیم با پرنده آلوده بوده اید به سرعت اقدامات درمانی خود را آغاز کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام یه بوقلمون به وزن شش کیلودارم سرودهانش زخم شد ده روزه بادست چینه دانش راپرمیکنم بعلت زخم دهان /دهانش بازه وازچشماش کف میادوبعدعفونت سفیدش مانع دیدش میشه برای عفونت چشم وزخم دهانش چی خوبه ممنون راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      برای عفونت چشمش دو گرم تریکوپلاس رو بریز تو یک لیتر اب حل کن و ۷ تا ۲۱ روز پشت سر هم بهش بده
      تا زمانی که عفونتش رفع بشه
      برای زخم دهانش هم باید آنتی بیوتیک مصرف بشه که بر اساس دلیل ایجاد زخم مشخص میشه مثلا به خاطر باکتری باشه، ویروس و یا قارچ
      اونو باید حتما ببریش دامپزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋