آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی

غذای طوطی برزیلی

در مراقبت و نگه داری از طوطی سانان نحوه تغذیه آنها شرط اساسی برای داشتن پرنده های سالم و سرحال میباشد. بسیاری از مشکلاتی که گریبان گیر پرنده های زینتی از جمله طوطی برزیلی میشود، ریشه در تغذیه اشتباه و سوء تغذیه گرفتن پرنده دارند. طوطی برزیلی نیز همانند سایر پرندگان در شرایط و دوره های مختلف زندگی نیاز به تغذیه خاصی دارد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی برزیلی
» شبیه سازی کامل چرخش تخم ها توسط پرنده مادر
» دارای شانه جوجه کشی همه کاره
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

بعنوان مثال تغذیه این پرندگان در سنین جوجگی و یا زمان تولک رفتن و پرریزی یا در زمان جوجه کشی و جوجه دار شدن نکات بسیار مهمی دارد. در این مقاله از سایت https://chicken-device.ir در مورد غذای طوطی برزیلی از سن جوجگی تا بلوغ صحبت کرده ایم.

غذای طوطی برزیلی - چیکن دیوایسمتأسفانه بسیاری از پرورش دهندگان خانگی به خوبی نمی توانند احتیاجات غذایی پرنده خود را تأمین کنند. بیشتر افراد نیز به اشتباه فقط دان ارزن به طوطی برزیلی میدهند یا اینکه پرنده را از ابتدا طوری عادت داده اند که فقط دان ارزن میخورد. درست است که دان ارزن یک غذای بسیار مفید برای این پرنده می باشد ولی هیچ وقت غذای کاملی نخواهد بود. در کنار این دان طیف وسیعی از سبزیجات، میوه ها و دیگر دانه ها نیز میتوانند در رژیم غذایی روزانه طوطی برزیلی گنجانده شوند. اما برخی مواد غذایی برای این پرنده حکم سم داشته و حتی باعث مرگ آنها نیز میشوند.

تغذیه طوطی برزیلی با پلت

غذای آماده طوطی برزیلی با برندهای مختلف در بازار موجود می باشد و برخی پرورش دهندگان فقط با همین پلت های آماده به پرنده خود غذا میدهند. این نوع رژیم غذایی در کنار مزیت هایی که دارد مشکلاتی نیز ایجاد میکند. بعنوان مثال قیمت آنها گران بوده و خرید آن برای همه افراد مقرون به صرفه نیست. یا اینکه وقتی پرنده را با این نوع رژیم تغذیه میکنید، او فقط سراغ غذاهایی رفته که بدان علاقه مند است. در نتیجه نمی تواند تمامی مواد غذایی را به طور متعادل دریافت کند. همچنین بیشتر پرندگان زینتی تا مدت های طولانی علاقه ای به خوردن غذای پلت نشان نمی دهند.

بیشتر بدانید: معرفی دستگاه جوجه کشی حرفه ای برای جوجه آوری از طوطی برزیلی در منزل

غذای جوجه طوطی برزیلی

جوجه طوطی برزیلی تا سن ۵۰ روزگی نیاز به تغذیه دستی و سرلاک خوردن دارد. پرنده های مولد با شیره غذایی که از چینه دان خود بالا می آورند، به جوجه ها غذا میدهند. اما اگر جوجه بدون والد میباشد، پرورش دهنده باید برای او سرلاک مخصوص جوجه تهیه کند. در هفته اول معمولا هر دو ساعت یکبار جوجه باید سرلاک بخورد. از هفته دوم میتوان هر ۳ ساعت یکبار به او غذا داد. همچنین فاصله زمانی بین هر دفعه سرلاک خوردن با گذشت زمان بیشتر خواهد شد ولی در کل جوجه یک ماه نباید بیش از ۵ ساعت گرسنه بماند. برای سرلاک دادن به جوجه میتون از قاشق دهن کج یا سرنگ مخصوص این کار استفاده کرد.

غذای جوجه طوطی برزیلی - چیکن دیوایستغذیه دستی جوجه ها با سرنگ نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. باید سرنگ از قبل تمیز بوده تا چینه دان جوجه آلوده نشود. همچنین جوجه ها در زمان غذا خوردن کمی بی تابی میکنند و اگر شلنگ سرلاک خوری بیش از اندازه وارد چینه دان آنها شود، باعث زخم دیواره های چینه دان شده و در نتیجه جوجه ممکن است تلف شود.

از ۴۵ الی ۵۰ روزگی به بعد باید جوجه طوطی برزیلی را به خوردن دان تشویق کنید. در این سن از دانه های نرم همچون جوانه ها و یا دان آب پز شده میتوان برای دانخور شدن  پرنده استفاده کرد. دان اولیه جوجه را میتوان با ارزن شروع کرد چون به اندازه کافی ریز بوده و زور منقار جوجه هم به آن می رسد.

وقتیکه جوجه به سن ۲ ماهگی رسید، دیگر منقارش به اندازه کافی سخت بوده و میتون ترکیبی از دانه ها ، سبزیجات و میوه های خرد شده را به او داد.

غذای طوطی برزیلی جوجه دار

ارزن و کتان را میتوان پایه اصلی تغذیه طوطی برزیلی قرار داد. البته دان کتان چربی زیادی دارد و به مقدار کم باید از آن استفاده شود. به طوریکه مقدار ارزن باید ۴ یا ۵ برابر کتان باشد. به زبان ساده ۱ کیلو ارزن را حداکثر با ۲۵۰ گرم کتان مخلوط نمایید. این مخلوط پایه ثابت غذای لاوبرد خواهد بود.

در زمان جوجه دار شدن لاوبرد تغذیه آنها با جوانه ها برای جوجه ها بسیار مفید می باشد. همچنین حبوبات نیم پز نیز در این دوره به طوطی برزیلی بدهید. جوانه گندم، عدس یا نخود پخته یا نیم پز را هفته ای ۳ بار در جیره ای غذایی پرنده قرار دهید.

غذای طوطی برزیلی جوجه دار - چیکن دیوایستذکر مهم: زمانیکه مولدها در حال بزرگ کردن جوجه ها هستند، به آنها مکمل ندهید. زیرا مکمل ها مجددا پرنده ماده را برای تخمگذاری مجدد آماده میکند، در حالی مولدها باید به جوجه ها رسیدگی کنند. تخمگذاری مجدد پس از جوجه دار شدن به شدت باعث ضعف جسمی مولدها و حتی تلف شدن آنها میشود.

فقط زمانیکه جفت ها در طول دوره بزرگ کردن جوجه ها ضعیف شدند، میتوان برای تقویت آنها از برخی مکمل ها استفاده کرد. بزرگ کردن چندین جوجه به صورت همزمان برای جفت ها پروسه ای طولانی و طاقت فرسا می باشد و گاها باعث ضعف شدید مولدها و مرگ آنها میشود.

از میوه هایی همچون سیب پوست کنده بدون هسته و موز و همچنین هویچ رنده شده یا آب پز شده هم میتوان برای تغذیه مولدها استفاده کرد.

سبزیجات قابل استفاده

از سبزیجات دیگر همچون فلفل دلمه، کلم بروکلی، کاهو، برگ کلم، جعفری، گشنیز و لوبیا سبز هم از هفته دوم به بعد در تغذیه مولدها استفاده کنید. کرفس و ذرت را هم از هفته سوم به بعد میتوان به رژیم غذایی مولدها اضافه کرد. نیازی نیست که تمامی سبزیجات گفته شده را با هم به مولدها بدهید. کافی است ۳ مورد از آنها را در هفته ۲ الی ۳ بار در اختیار پرنده قرار دهید.

سبزیجات قابل استفاده - چیکن دیوایسنکته: مولدها غذای داخل چینه دان خود را به جوجه میدهند. لذا کیفیت غذایی دریافتی مولدها بسیار مهم است. ضروی است که غذای مولدها تازه و تمیز باشد، وگرنه جوجه ها دچار بیماری خواهند شد و دیری نخواهد گذشت که تلف میشوند.

لذا بهتر است که غذای مولدها را برای ۲ یا ۳ ساعت در دسترسشان قرار دهید و مجددا غذای تازه به آنها بدهید.

بیشتر بخوانید: برای آموزش جفت زدن و جوجه کشی از طوطی برزیلی کلیک کنید.

استفاده از تخم مرغ آب پز برای تغذیه طوطی برزیلی جوجه دار مخصوصا در هفته اول بسیار مفید است. توصیه میشود که تا یک هفتگی جوجه ها هر روز به مقدار کم تخم مرغ آب پز شده به مولدها بدهید. پس از گذشت یک هفته مصرف تخم مرغ آب پز را کم کنید.

تأمین کلسیم مورد نیاز لاوبرد

پوسته تخم مرغ های آب پز شده را دور نریزید. برای تأمین کلسیم مورد نیاز جفت ها در زمان بزرگ کردن جوجه ها میتوان پوسته تخم مرغ را بصورت خرد شده بر روی غذای آنها ریخت. البته از کف دریا و یا بلوک معدنی هم میتوان برای تأمین کلسیم و فسفر مورد نیاز جفت ها استفاده کرد.

تذکر: در زمان بزرگ کردن جوجه ها ضروری است که دان های چرب و گرم مثل کافیشه و شاهدانه به جفت ها ندهید.

اگر به تازگی طوطی برزیلی خریده اید یا اینکه می خواهید رژیم غذایی پرنده تان را عوض کنید باید این کار به تدریج انجام دهید. مخصوصا وقتیکه پرنده را میخرید، ابتدا حتما به او همان رژیم غذایی قبلی بدهید. زیرا تغییر ناگهانی غذا باعث استرس پرنده میشود و او از غذا خوردن امتناع کرده و ضعف خواهد کرد. وقتی پرنده به محیط جدید عادت کرد به تدریج میتوان غذای قبلی را کم و غذای تازه جایگزین را آن کرد.

تغذیه در زمان پرریزی و تولک

تغذیه در زمان پرریزی و تولک - چیکن دیوایسدر زمان تولک و پرریزی سالیانه باید غذای پرنده را بر طبع سرد تنظیم کنید. مصرف دانه های گرم در این دوره باید محدود شده و در کنار دانه ها و غذاهای گرم حتما باید غذاهایی که طبع سرد دارند بیشتر استفاده شود. بعنوان مثال جوانه ها طبع گرم دارند و بهتر است که کمتر مصرف شوند. سبزیهایی مثل گشنیز، اسفناج، کاهو، کرفس و … که کلسیم بالایی دارند در زمان پرریزی برای پرنده بسیار مفید هستند.

استفاده از کف دریا و مکمل کلسیم دار در زمان پرریزی بسیار ضروری بوده و کف دریا باید همیشه در دسترس پرنده باشد.

از تخمه آفتابگردان هم هر دو هفته یکبار میتوان به مقدار ۲۰ دانه به پرنده تولک رفته بدهید. همچنین در زمان پرریزی آبتنی برای پرنده ها مهم می باشد و بهتر است که هفته ای یک الی دو بار پرنده حمام کند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۴۰ دیدگاه ها

  1. با سلام
    من یک جفت طوطی بریزیلی دارم ک از زمانی ک گرفتم دوتا تخم داشتن و دارن…منتها دو سه روزه ک میبینم باهم جفتگیری میکنن..بعد ماده خیلی بی حس شده مثل قبل شیطون نیست..همش تو چرته یا تو حرکت کردنش خیلی بی حاله..بیزحمت ی راهی برای بهبود پیدا کردنش بهم بگبن ممنون

    1. سلام عباس
      ماده اگه تو شکمش تخم داشته باشه یکم بی حال میشه و تحرکش هم کمتر میشه
      ببین شکمش تورم داره؟
      چه غذایی بهشون میدی؟

  2. 💐سلام وعرض ادب💐
    🌺مهربون🌺 من ی جفت برزیلی یک هفتس ک خریدم سه تا تخم داشتن دو روز پیش یکیشونو انداختن از لونه بیرون …چرا؟‌😶
    بعدطبیعتن تخماشون چند روز طول میکشه ب جوجه تبدیل بشه؟؟
    غذاشونم غذای های اماده مثل( +bird feed )استفاده میکنم. باهفته ی دوبار سفیدی تخم مرغ..جوانه گندم هم میخوام بهشون بدم..
    (برای نتفه دار شدن تخماشون چ مراحلی رو بایستی طی کرد ک ب نتیجه مطلوبی برسم.)
    و در آخر ..وسط قفس براشون چوب گذاشتم ک روش بشینین ..ولی دیدم چوبو برش میزنن میبرن تو لونه!!!🙇 چجوریاس عیبی نداشته باشن…ممنون میشم راهنمایی کنید..🙏

    1. سلام عباس مهربون
      چون تازه خریدیشون برای همین استرس دارن و به شرایط محیطی جدیدشون عادت نکردن
      توصیه میشه که توی دوران پرورش تخم و جوجه به هیچ وجه قفس پرنده دستکاری نشه و محیطش عوض نشه
      چون اینطوری استرس می گیرن و شرایط رو برای پرورش تخم و جوجه امن نمی دونن
      طول دوره ی جوجه کشی از تخم طوطی برزیلی ۲۳ روزه ولی حالا این مدت می تونه یکی دو روز بیشتر هم باشه برای همین در صورتی که تخما نطفه داشته باشن
      توصیه میشه صبر کنی
      برای نطفه دار شدن تخما می تونی تا دو هفته هفته ای یه بار ۵ قطره عرق یونجه رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی
      به علاوه می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی
      اینا دارن لونه سازی می کنن تا دوباره تخم بذارن برای همین تخمو از قفس انداختن بیرون
      ببین وقتی تخم گذاری کردن باید تا زمانی که اون تخما جوجه بشه و جداشون کنی بهشون گرمیجات ندی چون اگه دوباره بخواد تخم بذاره دیگه به تخمای قبلی رسیدگی نمی کنه
      برای لونه سازی هم باید ابزار لازم مثل چوب و پنبه و … رو بذاری کف قفس تا بیان بردارن ببرن تو لونه

        1. تخم مرغ و جوانه ی گندم خودشون گرمیجاتن
          اگه از مکملا استفاده می کنن اونا هم مست کننده ن
          به جز اونا چه غذایی میدی؟

        2. سلام مجدد…
          غذای ک در حال حاظر استفاده میکنن
          ( +Bird feed )هستش…با قطره مولتی ویتامین ک توی اب استفاده میشه..
          چ غذایی یا چ سبزیجاتی بدم ک گرمیجات نباشن…🙏

        3. خب غذای مخصوص خودشونو ادامه بده
          مولتی ویتامین توی دوره ی تخم گذاری نباید استفاده بشه
          باید ویتامین های مورد نیازشونو از طریق رژیم غذاییشون تامین کنی
          اگه یکم به مقاله دقت کنی اصلا دقت لازم نیس سعی کنی یه گذرا نگاهش کنی تمامی موارد گفته شدن

  3. سلام من یک جفت برزیلی خریدم که ۶ تخم داشتن که یکیشون خوردن واینکه هیچ پوشالی داخل لانه نیست آیا میتونم الیاف یا پوشال بریزم ؟
    خودش میده زیر تخمها؟

    1. سلام جواد
      خوردن تخم نشون میده که پرنده کمبود مواد مغذی به خصوص کمبود کلسیم و پروتئین داره
      چه غذایی بهش میدی؟
      توی دوران پرورش تخم و جوجه نباید قفسشونو دستکاری کنی چون بهشون استرس وارد میشه
      ولی خب برای اینکه آسیب نبینن می تونی این کارو موقع شب انجام بدی
      یکیم اینکه روز هفتم تا دهم تخمارو نطفه سنجی کن ببین نطفه دارن یا نه

  4. سلام وقت بخیر
    طوطی های برزیلی از چ زمانی شروع به جفت گیری و تخم گذاری میکنند ؟ از چند ماهگی؟
    ایا باید از قبل جای مشخصی در نظر گرفت براشون؟ یا لونه داشته باشن کافیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین سن برای جفت گیری و تخم گذاریشون بعد از یک سالگی هست
      چون قبل از اون به سن بلوغ نرسیدن هنوز و توان کافی رو برای این کار ندارن
      زمان جفت گیری شون هم بستگی به خودشون داره یعنی هرچقدر تو یه محیط آروم بی سر و صدا باشن، استرسی نداشته باشن، به تغذیه و بهداشتون رسیدگی بشه
      بیشتر تمایل به جفت گیری و تخم گذاری پیدا می کنن
      جای مشخصی که نه ولی همونطور که گفتم قفسشون باید تو یه محیط مناسبی باشه
      اگه بار اول جفت گیری باشه بهتره لونه بعد از جفت گیری گذاشته بشه براشون

  5. سلام طوطی برزیلی من ۸تا تخم گذاشت سه تاش جوجه بود توش درنیومد شکوندم دیدم جوجه مرده داخل تخم چرا اینجوری شدن؟چیکار کنم سری بعد داخل تخم نمیرند

    1. سلام دوست عزیز
      دما و رطوبت محیط عامل اصلی هست
      یا انتقال عفونت از والد به تخم

  6. سلام
    قبولی طاعات عبادات
    من یک جفت کوتوله دارم۳تاتخم گذاشتن ماده زیادروی تخم هانمیخابد۳۰روزمیشه روزی۵تا۶بارجفت گیری میکندامروزنگاه کردم تخم هاهمش قرمزکمی سیاه شدن لطفآراه نمای کنید

    1. سلام رضا
      جفت گیری شون به این خاطره که بهشون بیش از حد گرمیجات میدی برای همین مست میشن
      بهتره توی جیره ی غذاییشون تخم خرفه و تخم کاهو و تخم کاسنی اضافه کنی
      نهایتا تا ۲۳ روز باید از تخم در میومدن اگه علائم حیاتی ندارن بردار بندازشون دور

    2. ممنون قربون شمادقیقآ همینطورهست خیلی خیلی سپاسگذاریم اززحمات شما

      1. سلام
        قبولی طاعات عبادات
        دوجفت طوطی بریزیلی دارم دارن لانه گرم میکنن هردوجفت گیری میکنن درطول روز۴تا۵ باربنظرشماجفت گیری شون عادی بنظرمیان درضمن شماگفتین گرمیجات بیش ازحدبهشون دادی درست فرمودیدالان ارزن.کتان خیلی خیلی کم میدم تخم گشنیزوتخم کاهوبه جیره غذای شون اضافه کردم الان جوانه جو قره ماش عدس مخلوط هفته ۳بار.سفیده تخم مرغ هویچ باهم مخلوط به اضافه پودرپوسته تخم مرغ هفته ۲ بارمیدم همینطورپیش برمدرست هست لطفآ راه نمای کنید

        1. سلام رضا
          بله جفت گیری شون عادیه
          چون مدت کوتاهی و در حد چند ثانیه جفت گیری می کنن
          برای همین ممکنه این کارو در طول روز حتی ۱۰ بار هم انجام بدن و جای نگرانی نیس

  7. سلام من دوتا طوطی کوتوله دارم و اصلا نمیخواستم تخم بزارن و یهویی دیدیم طوطی ماده بیرون لونه تخم گذاشته من قبلا هم طوطی کوتوله داشتم اما اونها بچه بودن و به بلوغ نرسیده بودن و ما از بی تجربگیمون چون طوطی ماده بیرون لونه تخم گذاشته بود تخم رو گذاشتیم توی لونه و الان چند ساعت میگذره طوطی ماده و نر هیچ واکنشی به تخم نشون نمیدن انگار فکر میکنن تخم اونها نیست اتفاق نگران کننده ای هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه چون دیدن به تخم دست زدی
      ممکنه روش نشینن

    2. سلام دوست عزیز
      اگه می خوای تخم نذارن باید گرمیجات رو از جیره ی غذاییشون کم کنی و به جای اونا از تخم خرفه، تخم کاهو و تخم کاسنی استفاده کنی
      به احتمال زیاد تخمی که گذاشتن بدون نطفه س و هم اینکه چون جابجاش کردی و بهش دست زدی برای همین استرس گرفتن
      بهتره برداری بندازی دور تخم رو

  8. سلام خسته نباشید
    ببخشید من دوتا کوتوله برزیلی دارم ۵تا تخم گذاشتن ۴تارو شکوندن یکیو نگه داشتن حالا ک رو اون تخم نشستن ما میخوایم بریم مسافرت و من نمیدونم کی قراره جوجشو دربیاد و اگه قفسو جاب جا کنم در حد چند دقیقه راه ببرم خونه دوستم مشکلی ایجاد میشه؟
    و اینک هفته اول هم باید تخم مرغ ابپز بدم بهشون هم سرلاک؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه تخم نطفه داشته باشه اصلا نباید قفسو جابجا کنی چون اینطوری به پرنده هات استرس وارد میشه
      و دیگه نمیرن رو تخما
      اگه والدین جوجه رو تغذیه کنه لازم نیس سرلاک بدی فقط رسیدگی به تغذیه ی والدین کافیه بله هفته ی اول تخم مرغ آبپز بده بعدش یه رژیم غذایی متعادل در نظر بگیر
      توش هم میوه باشه هم سبزی دونه ها جوانه ها و …

  9. ببخشید یه سوال داشتم ؟؟؟
    اگه به طوطی برزیلیمون یک غذای آماده خریداری کنیم و بهش بدیم کافیه یا باید در کنارش چیز های دیگه هم بدیم ؟؟؟
    و اینکه براش ضرر نداره به صورت مکرر بهش بدیم ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ضرر نداره ولی بایدیه قسمتی از رژیم غذایی طوطی باشه نه همش
      یعنی اینکه باید در کنار اون برتش از دانه ها، میوه ها، سبزیجات، حبوبات پخته شده و جوانه ها هم استفاده کنی

  10. سلام خسته نباشید
    من جوجه برزیلی دارم ، برا سرلاکی کردن آیا شبها هم باید بهشون سرلاک داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه در طول روز تغذیه ش کنی کافیه شبا لازم نیس

  11. سلام
    ۵ تا جوجه که تازه بدنیا آمدن و مادر پدر دارن بهشون غذا میدن ، میخواستم ببینم غذا تخم مرغ براشون میذارم با ارزن کافیه ؟
    و یه سوال دیگه ارزن رفتم بخرم یه مدل داشت درشت یکی ریز کدوم و باید بخرم؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      رژیم غذاییشون باید متعادل باشه و حتما براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم هم بدی
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      آموزش جامع غذای طوطی برزیلی در دوره های مختلف جوجگی ، تخمگذاری ، تولید مثل و پرریزی
      تونم بستگی به پرنده هات داره که کدومو دوس داشته باشن بخورن

  12. مگه انرژی پلاس رو نمیشه از روی بستش برای طوطی استفاده کرد باید به دامپزشک مراجعه کرد؟ پس میگن باید از روی بستش دستورش رو بخونی ک

    1. درسته ولی توصیه میشه مقدار مصرفشو دامپزشک مشخص کنه تا بر اساس نیاز پرنده باشه
      ممکنه اصلا پرندت بهش نیاز نداشته باشه

  13. سلام ببخشید من لانه طوطی را تکان دادم ولی میرم رو تخم بخوابن آیا ممکن رو جوجه شدن تخم تاثیر بزاره

    1. سلام دوست عزیز
      استرس وارد نکنید به ماده اگه رو تخم ها نشسته جای نگرانی نداره

      1. به طوطی برزیلی انرژی پلاس بدم مشکلی ایجاد میکنه انرژی پلاس چجوری باید به طوطی بدم مشکل ایجاد نکنه و براش مقوی باشه ی سوال دیگه فلفل دلمه ای چجوری به طوطی بدم بپزم یا همینطوری بدم بهشفلفل دلمه ای برای طوطی برزیلی ضرر نداره؟ این انرژی پلاس که گفتم برای طوطی مضر نیست؟

        1. سلام دوست عزیز
          نه مشکلی نداره می تونی استفاده کنی
          میزان مصرفشو باید دامپزشک مشخص کنه چون باید تشخیص بده که بدن پرندت چه مقداری رو نیاز داره
          فلفل دلمه ای هم براش مفیده و ویتامین C زیادی داره لازم نیس بپزیش همونجوری می تونی بدی

  14. سلام وعرض ادب خدمت شما به سوال داشتم اینکه بعدازتخم گذاری اگرتخم هاجوجه نشدبه علت دست زدن به لونه وتخم ها واسترس پرنده فاصله بعدی که دوباره بخواهیم لونه بزاریم برای تخم گذاری چندوقت باشه بهتره

    1. سلام دوست عزیز
      حداقل دو ماه استراحت بین هر دوره ی تخم گذاری پرنده براش لازمه

  15. سلام
    با تشکر از سایت خوبتون

    امروز جوجه طوطی برزیلی خریدم ، یک ماهشه
    برای اولین بار چه طوری باید غذا بهش بدم؟

    چون میترسه

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا مقاله رو مطالعه کنید کامل توضیح داده شده در این مورد

  16. لوبیا سبز رو چجوری باید بهش بدم جعفری برای طوطی ضرر داره؟ گشنیز رو چجوری بدم باید چیزی رو ازش جدا کنم یا همینطوری بدم؟

    1. لوبیا سبزو بهتره یکم بخار پزش کنی بعد بدی به طوطی اما دقت کن که کامل نپزه چون خواصشو از دست میده
      جعفری و گشنیز هم اگه کنترل شده استفاده بشه ضرری براش نداره ولی مصرف زیادش میتونه باعث اسهال بشه
      همینجوری با برگ و ساقش میتونی بدی

  17. درود بر ادمین گرامی و زحمتکش درود به شما که انقدر وقت میزاری و نظرها رو میخونی ی سوال دارم من چند روز هست که طوطی هام یکیش بیرون از لونه توی قفس میخوابه و اون یکی توی لونه میخوابه و این که بیرون میخوابه رو نمیزاره بیاد توی لونه بعد نوبتی هم میرن تخم هم نزاشته نوبتی این کار رو میکنن یعنی وقتی یکی میره تو لونه بعد اون یکی هم میخواد بیاد تو لونه ن اونی که تو لونه هست نمیزاره اینی که بیرون هست بیاد تو لونه مشکل از کجاست

    1. سلام دوست عزیز
      اونا صد درصد جوجه دارن و میرن نوبتی رو تخم میخوابن

      1. تو لونش ک چیزی نیس میخواستم بدونم ویتامین سی میتونم خودم به طوطی بدم بدون مشورت با دامپزشک؟ مشکلی نداره؟ چجوری باید بدم مشکلی ایجاد نکنه

        1. شما باید مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بدی بهش
          نه ویتامین انسانی
          بستگی داره به جثه پرندت

      2. تازه اونی که توی لونه میره سرش رو از توی لونه میاره بیرون بعد اون که بیرون لونه هست به اونی که سرش رو اورده از لونه بیرون نوک میزنه

        1. کاملا طبیعیه این رفتارها و جای نگرانی نداره

      3. داداش من ویتامین سی مخصوص پرندگان رو میگم اگه ویتامین سی مخصوص پرندگان بدون مشورت دامپزشک بدم مشکل ایجاد نمیکنه و چجوری بدم که مشکل ایجاد نکنه

        1. سلام دوست عزیز
          چون شما نمیدونی که پرندت چقدر به ویتامین سی نیاز داره و نمی تونی دوزشو مشخص کنی ممکنه کم یا زیاد بدی بهش
          اگه کم بدی که تاثیری نداره زیادم بدی براش مضره ممکنه باعث اسهال، استفراغ، بی حالی و تشنج بشه
          پس بهتره دوز مصرفیشو دامپزشک مشخص کنه

  18. سلام صورت هلویی دو سال و نیم دارم از اول پاییز رفت تو لک زیر بال پوستشو خیلی خارونده بود زخم کرد بردمش دکتر انواع ازمایشات داد گفتن شپش و انگل نداره ففط زخمش خوب شه مرتب توکشو میچینیم که پوست لخت زیر بال باز زخم نشه کرم میزنم نخاره پوستش ذرت تخمه پلت و مولتی ویتامین و امینو اسید به رژیم غذاییش اضافه کردم اما هنوز قسمتای مختلف بدنش کم کم پرریزی میکنه .مشکلم این هست زیر بالش خیلی کند و پر درمیاد و از کچلیش زمان زیادی گذشته مشکل دومم این هست پراش کم شده خیلی احساس سرما میکنه و دوست داره بره زیر پتو.لطفا راهنمایی کنین زودتر قسمتای کچل زیر بالش پر در بیاره.میترسم گرمای زیر پتو پرریزیشو ادامه پیدا کنه.اوضاع روحیش خوبه

    1. سلام دوست عزیز
      این نداشتن پر و یا کم بودن پرها نگران کنندس
      پیشنهادم اینه ببری دامپزشک یه تست ایدز پرندگان ازش بگیرن

  19. سلام ادمین عزیز
    چند وقت پیش طوطی برزیلی های من تخم گذاشتند و بعد یکماه باز نشد، منم برداشتم تخم هارو دیدم نطفه نداره، بعد از یک هفته یعنی امروز دوباره تخم گذاشتند این عادیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که بهشون میدی درست نیس ازبس گرمی داره از سر مستی زیاد تخم خاکی یا هرز میذاره
      بخاطر اون بی نطفس چون عملا جفت گیری صورت نگرفته
      براشون پلت مخصوص بخر
      و فعلا تخم خرفه و کاسنی و کاهو بده بخوره تا مستیش کم بشه

      1. ارزن خیلی کم میخورن بیشتر تخم کتان و تخم آفتابگردان میخورن
        جفت گیری هم کردن
        الان تخمارو بندازم بیرون یا بزارم باشه چون دلم نمیاد بردارم

        1. تخم بی نطفه رو دلت نمیاد؟؟؟؟؟؟؟
          بنداز بره بابا

  20. چرا طوطی های من یکیشون لاقره و یکیش چاق هست اون چاقه غذا زیاد میخوره اون چاقه ارزن زیاد میخوره و پرتحرک هست ولی این لاقره غذا کم میخوره و کمتحرک هست مشکل چیهچاقه فکر کنم ماده باشه درسته هر وقت دستمو میبرم جلوش با نوک محکم میزنه به دستم بعضی موقع ها هم گاز میگیرن دوتاشون اون لاقره فرار میکنه و بعضی موقع ها هم نوک میزنه

    1. سلام دوست عزیز
      به اون پرندت که لاغر شده
      غذای تخم مرغی و سبزیجات رو حذف میکنی نمیدی بخوره
      بعد بهش پروبیوتیک میخری دو قطره سرکه سیب رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی میدی بخوره
      بهش جوانه گندم میدی و روی غذای مصرفیش پودر بادام میریزی
      یک روز درمیان هم تخم خرفه و تخم کاهو میریزی تو دانخوریش
      شیربلال هم بدی دیگه به وضعیت عادی برمیگرده

  21. درود ادمین گرامی طوطی گوجه فرنگی میخوره گوجه فرنگی واسه طوطی ضرر نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی بدی فقط حواست باشه قسمت های سبز رنگ اگه رو گوجه بود برش بدی مسموم میکنه

  22. سلام وقتتون بخیر
    من طوطی برزیلی های مولدم جوجه هاشون رو تا ۴۵ روزگی بزرگ کردن و تقریبا جوجه ها دون خور شدن حالا دوباره تخم گذاشتن من برای این که مولدها جوجه ها رو نزنن از هم جداشون کردم ولی جوجه ها از وقتی جدا شدن آب و غذا نمیخورن باید چیکار کنم

    1. چند وقته که جوجه هارو جدا کردی؟
      اگه جدیدا این اتفاق افتاده که یکم طول میکشه عادت کنن و عادیه

        1. خواهش میکنم موفق باشین

    1. پرتقال بله خاصیت اسیدی داره اما یکی از منابع تامین ویتامین برا پرندس
      در حد اعتدال استفاده بشه مشکلی برای پرنده پیش نمیاد
      بخاطر همون در هفته یکبار یک تکه کوچک برای مصرفش کفایت میکنه
      بیشتر از این میزان مشکل جدی براش ایجاد میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس