راه های رشد سریع جوجه مرغ

راه های رشد سریع جوجه مرغ

برای رسیدن به بهترین ضریب تبدیل و رشد سریع جوجه مرغ لازم است که احتیاجات غذایی و نیازهای تغذیه ای آنها به خوبی تأمین شوند. جیره غذایی جوجه ها باید حاوی انرژی و پروتئین کافی، انواع مواد معدنی و ویتامین های مفید، اسیدهای چرب و اسید آمینه های ضروری باشد تا پرنده روند رشد سریع و مطلوبی داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ و طیور
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

البته در کنار تأمین جیره غذایی مناسب باید عوامل محیطی و بهداشت سالن نیز به خوبی کنترل شوند تا جوجه ها در معرض بیماری ها و مشکلات قرار نگیرند. در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح راه های رشد سریع جوجه مرغ پرداخته ایم.

جوجه ها معمولا اشتهای خوبی دارند و به نوعی همه چیز خوار هستند. بنابراین برای تغذیه آنها از منابع غذایی زیادی می توان استفاده کرد. اما مهمترین مسئله در خوراک دهی جوجه ها میزان سودآوری آن می باشد. چراکه هزینه های خوراک جوجه ها بیشترین سهم از هزینه تولید را به خود اختصاص می دهد. بنابراین انتخاب نوع جیره غذایی و ضریب تبدیل آن بسیار مهم خواهد بود.

در پرورش مرغ گوشتی به روش صنعتی از جیره های فرموله شده استفاده میشود تا مرغ در عرض ۴۵ روز به سن بهره برداری برسد. در گله های بومی ممکن است که کل دوره کمی بیشتر از ۴۵ روز طول بکشد.

ویتامین های مورد نیاز برای تغذیه جوجه ها

جوجه ها برای رشد و سلامتی نیاز به دریافت ویتامین های متعددی دارند. مخصوصا در هفته های اولیه لازم است که بدن آنها ویتامین های لازم را دریافت کند. کمبود ویتامین در جوجه ها عوارض زیادی به همراه دارد و به شدت اشتها و سرعت رشد آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

جوجه مرغ برای رشد به هر دو دسته ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی نیاز دارند. مهمترین ویتامین های محلول در چربی که برای رشد جوجه ها لازم است شامل ویتامین K، A، D و E می باشد. کمبود هر کدام از این ویتامین ها می تواند به طور جد سلامت جوجه ها را تهدید کند و راندمان تولید را کاهش دهد.

ویتامین های مورد نیاز برای تغذیه جوجه ها

همچنین ویتامین های گروه B (B-Complex) و ویتامین های ریبوفلاوین که به صورت محلول در آب مصرف میشوند برای سلامت جوجه ها و افزایش سرعت رشد آنها الزامی هستند.

در تهیه جیره غذایی جوجه ها لازم نیست که حتما  ویتامین C نیز موجود باشد. زیرا بدن مرغ ها به خودی خود ویتامین C تولید میکند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که ویتامین C تا حدود زیادی می تواند سطح استرس مرغ ها را پایین بیاورد.

برای تأمین ویتامین های مورد نیاز جوجه ها باید از مولتی ویتامین و B کمپلکس نیز استفاده شود. دستورالعمل مصرف مولتی ویتامین ها بستگی به سن و وزن جوجه ها دارد. دریافت بیش از حد ویتامین ها و دزهای بالا برای جوجه ها مشکل آفرین بوده و سلامت آنها را به خطر می اندازد. بهتر است که در این زمینه حتما با یک متخصص دامپزشک مشورت شود.

کمبود کدام ویتامین ها سرعت رشد جوجه ها را کم میکند؟

هر چند تمامی ویتامین های گفته شده برای سلامت جوجه ها لازم می باشند ولی برخی از آنها تأثیر مستقیمی بر سرعت رشد جوجه ها دارند. مهمترین ویتامین هایی که کمبود آنها باعث توقف و یا کاهش سرعت رشد و لاغری و ضعف جوجه ها می شود شامل موارد زیر است:

ویتامین A: کاهش سرعت رشد، کاهش تعداد تخم، لاغری و ضعف

ویتامین E: کاهش رشد و افزایش مرگ و میر

ویتامین D: نرمی استخوان، کاهش سرعت رشد، کاهش تعداد تخمگذاری

ویتامین B1: کاهش اشتها، لاغری، اختلال در سیستم عصبی

ویتامین B2: رشد ضعیف به همراه فلج شدن پنجه پا، اختلال در تخمگذاری

ویتامین B4: رشد ضعیف، کاهش تولید تخم و کبد چرب

ویتامین B5: کم خونی، کاهش رشد ، ضعیف شدن استخوان ها

ویتامین B12: کم خونی، کاهش اشتها، پر دراوری ضعیف

مهمترین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد جوجه ها

جیره غذایی جوجه ها علاوه بر ویتامین ها باید از نظر مواد معدنی نیز بالانس شده باشد. مهمترین مواد معدنی مورد نیاز جوجه ها برای رشد شامل موارد زیر است:

  • کلسیم: برای تقویت استخوان بندی و تولید تخم
  • فسفر: برای تقویت استخوان بندی و تخمگذاری
  • منیزیم: جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی (sds)
  • آهن و مس: جلوگیری از کم خونی
  • روی: برای رشد استخوان ها و پرها
  • منگنز: جلوگیری از تغییر شکل استخوان ها و تقویت جسمانی
  • کُبالت: برای کاهش مرگ و میر و افزایش سرعت رشد

مهمترین اسید آمینه های ضروری برای رشد جوجه ها

اسید آمینه های ضروری در منابع پروتئینی یافت می شوند و بخش مغذی و بسیار مفید برای رشد جوجه ها می باشند. جوجه ها در ابتدا نیاز به دریافت پروتئین و اسید آمینه بیشتری دارند. از میان ۲۲ نوع اسید آمینه، ۱۰ تای آنها برای مرغ ضروری بوده و باید در جیره غذایی آنها باشند. مهمترین آنها نیز دو اسید آمینه لیزین و متیونین بوده که تأثیر مستقیمی بر سرعت رشد و سلامت جوجه ها دارند.

معمولا جوجه ها در دو هفته اول با دان ۲۴ درصد پروتئین تغذیه میشوند. این نوع دان جوجه که بعنوان پیش استارتر در بازار به فروش می رسد برای تحریک اشتها و وزن گیری اولیه جوجه ها بسیار مفید میباشد.

برای تأمین پروتئین مورد نیاز جوجه ها هم از منابع گیاهی و هم از منابع حیوانی می توان استفاده نمود. اصلی ترین منابع گیاهی پروتئین دار برای تهیه دان جوجه ها شامل کنجاله سویا، کنجایه ذرت، کنجاله بادام زمینی و کنجد و آفتابگردان و … می باشد. همچنین منابع حیوانی نظیر پودر گوشت، پودر ماهی، پودر ضایعات کشتارگاه طیور و پودر خون برای تأمین پروتئین و تهیه دان جوجه مرغ قابل استفاده هستند.

مهم ترین منابع انرژی برای تغذیه جوجه مرغ

انرژی مورد نیاز جوجه ها از طریق دریافت مواد غذایی کربوهیدرات دار به دست می باشد و تقریبا بخش عمده غذای جوجه ها همین ماده می باشد. مهمترین منابع غذایی که حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدارت هستند، غلات ها بوده که شامل ذرت، گندم، سبوس برنج و … می باشد. در تهیه دان جوجه مرغ ها بیشتر از گندم و یا ذرت استفاده میشود.

نقش آب بر سرعت رشد جوجه ها

آب یکی از حیاتی ترین نیازهای جوجه ها برای زندگی و رشد می باشد. ۲۴ الی ۳۶ ساعت بعد از خروج جوجه ها از تخم، بهتر است که آنها را ابتدا با محلول ۴ درصد آب شیرین ( ۴ گرم شکر به ازای ۱ لیتر آب) تغذیه نمود. در طول پرورش نیز همیشه باید آب تازه و کافی در اختیار جوجه ها قرار گیرد. بدین منظور باید به تعداد کافی از آبخوری های متناسب با جثه جوجه ها استفاده شود و وضعیت آبخوری ها نیز روزانه چند بار چک شود.

نقش آب بر سرعت رشد جوجه ها

جوجه مرغ ها می توانند تا ۲۴ الی ۳۰ ساعت گرسنگی را تحمل کنند ولی تشنگی در کمتر از چند ساعت آنها را از پای درمی آورد. در خصوص آب نوشیدنی جوجه ها باید به درجه حرارت آب نیز دقت شود. اگر آب داخل آبخوری بیش از حد سرد و یا گرم باشد، جوجه ها آب کمتری مصرف نموده و در رشد آنها تأخیر ایجاد میشود.

جوجه ها نیز همانند ما انسان ها به نوشیدن آب خنک و گوارا علاقه دارند. بهتر است که درجه حرارت آب نوشیدنی آنها بین ۱۰ الی ۲۰ درجه باشد.

شرایط محیطی مناسب برای رشد سریع جوجه ها

علاوه بر تغذیه، محیط نگهداری نیز بر سرعت رشد جوجه ها تأثیر گذار میباشد. دما و رطوبت محیط نگهداری جوجه ها باید متناسب با پوشش پر و جثه آنها باشد. در روزهای اولیه جوجه ها نیاز به محیط گرم دارند و معمولا در دماهای بالای ۳۰ درجه نگه داری میشوند.

رطوبت مناسب برای محیط نگهداری جوجه ها باید بین ۶۰ الی ۷۰ درصد باشد. در غیر اینصورت بدن جوجه ها دهیدراته میشود.

در جدول زیر دمای مناسب برای نگه داری جوجه ها در سنین مختلف نشان داده شده است:

سن و یا وزندمای سالن
۱ روزگی۳۳ درجه
۲ روزگی۳۲ درجه
۲۰۰ گرم۳۰ درجه
۴۰۰ گرم۲۸ درجه
۸۰۰ گرم۲۷ درجه
۱۳۰۰ گرم۲۵ درجه
۱۷۰۰ گرم۲۳ درجه
۱۷۰۰گرم به بالا۲۱ درجه

 

برای جلوگیری از بیماری های رایج در بین جوجه مرغ  بهداشت سالن، بستر جایگاه و تهویه اهمیت بالایی دارند. قبل از جوجه ریزی تمامی تجهیزات و لوازم مرغداری مورد استفاده و محل نگهداری جوجه ها باید ضدعفونی شود. برای پوشش بستر جایگاه نیز استفاده از کلش توصیه میشود. همچنین برای تهویه مطبوع نیز استفاده از هواکش ها و فن های تهویه ضروری است.

 علاوه بر موارد گفته شده بهتر است که با توجه به بیماری های شایع در منطقه، جوجه ها در برابر بیماری واکسینه شوند. بیماری هایی همچون نیوکاسل، مارک و آنفولانزا، برونشیت و … در بین جوجه ها بسیار شایع بوده و به سرعت باعث مرگ آنها میشود.

راهکارهای خانگی برای افزایش رشد سریع جوجه ها

واحدهای مرغداری و صنعتی برای تغذیه جوجه ها معمولا از پلت های آماده و انواع جیره غذایی فرموله شده استفاده میکنند. اما پرورش دهندگان بومی برای پایین آوردن هزینه های خوارک معمولا جوجه ها را با انواع ضایعات سبزی و میوه و غلات مختلف همچون گندم و ذرت تغذیه میکنند. از این رو سرعت رشد جوجه هایی که بدین روش تغذیه میشوند پایین می باشد.

به صورت تجربی برخی از پرورش دهندگان محلی استفاده از مخلوط سیر خام و ماست را برای وزن گیری و رشد سریع جوجه ها پیشنهاد میکنند. البته سیر بعنوان یک آنتی بیوتیک قوی، جوجه ها را تا حدودی در برابر بیماری ها نیز واکسینه میکند.

نتیجه گیری

در این نوشتار از وبلاگ چیکن دیوایس به شرح راه های سریع رشد جوجه مرغ و مواد معدنی و ویتامین های لازم پرداختیم. برای رشد سریع جوجه ها پیشنهاد میشود که از دان آماده استفاده کنید که به صورت فرموله شده تهیه میشود. زیرا این نوع دان ها بیشتر احتیاجات غذایی جوجه ها را در بر می گیرد. البته در کنار دان استفاده دوره ای از مولتی ویتامین و b کمپلکس نیز توصیه میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام من ۱۳تا جوجه رسمی دارم چه دانه ای بدم خوبه الان ۱۶ روزه که متولد شدن وکی واکسن شون رابزنم

    1. سلام امیرجان
      استارتر بخر براشون
      از یک هفتگی میشه واکسن زد برحسب سنین مختلف متفاوت هست که باید مراجعه کنی به دامپزشک
      مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنیشون بده بهشون

  2. سلام من جوجه گوشتی ریختم بعد الان۱۶ دهم ۳۰ روز میشن ولی هنوز خوب وزنگیری ندارن چیکار کنم

  3. سلام
    وقت بخیر
    میشه بفرمایید إلکارنیتین را چقدر در آب جوجه مرغ در هفته اول باید بریزیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونو بهتره با یه متخصص جیره نویس مشورت کنی

      1. سلام
        ببینید من دو تا جوجه مرغ یک روزه از نژاد برهما دارم لطفا میشه بفرمایید چقدر الکارنیتین توی چقدر آب بریزم در ضمن یک الکارنیتین گرفتم با ویتامین B مخلوط هستش

        1. سلام دوست عزیز
          در این خصوص با دامپزشک مشورت کنید

  4. سلام وقت بخیر من ۱۰۰عدد جوجه گلپایگان یک ماهه خریدم الان دوماه رو تمام کردن ولی رشد ندارن روزا بیرون هستم وشب هم تو لونه بخاری گازی روشن هست تقریبا یکماه هست که بهشون نون وسبوس میدم ویک کیسه پلت مطابق سنشون گرفتم ودارن میخورن ولی حس میکنم هنوز رشد ندارن ممنون میشم راهنمایی برای رشدشون رو بگین واسم چنتا دارو برای افزایش رشد
    البته اشتهای زیاد دارن

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی راهکارهای ممکن در این راستا تو مقاله نوشته شده بهتره که مطالعه کنید

    2. سلام وقت بخیر من حدودا ۲۰۰تا جوجه مرغ دارم که الان ۴۵روزه هستن تمام مراقبتهارو انجام میدم ولی الان چند روزه هرصبح که میرم بهشون سرمیزنم ۵تاو۶تاازشون میمیره چیکار کنم الآنم حدودا ۱۰تاازاونها اسهال داره و دون نمی‌خورن

        1. جای نگرانی نداره
          عرق آلاله و شیرین بیان رو باهم قاطی کن هر کدوم دو سربطری به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده
          البته اگه بی اشتهایی هم داره چهل گیاه هم مخلوطش کن

    1. بهش استارتر بده
      میوه هم تفاوتی نداره هسته هر میوه ای رو که میخوای دربیار بعد در اختیارش قرار بده

    1. سلام لطفا سوالتون رو واضحتر مطرح کنید

  5. سلام, خوب هستین , بنده یه نیمچه خروس دارم , قبلاً چندین ماه پشت سر هم مریض شد و کلا یه طوری بود که نگم , بعد از حدود ۲ ماه با چندین دوا خوب شد ولی میگفتن که ۶۰%کبدش رو از دست داده ولی اگه مریضی بر طرف بشه درست میشه , الان ۲ ماهه درست شده , از سن بالغ شدن هم گذشته ولی بالغ نمیشه , واقعا برام خیلی مهمه ممنون میشم بگین چیکار کنم که بالغ بشه , ممنون🙏

    1. بالغ کردنشون که دست شما نیس باید خودش بالغ بشه

  6. سلام من به جوجه هام کنسانتره دام میدم مشکلی داره چون محتویاتش تقریباً مثل استارتره

    1. سلام دوست عزیز
      خودت میگی جوجه بعد غذای دام میدی؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها واکسن باید زده بشه

    1. سلام مقاله رو مطالعه کنید
      در مورد رشد سریع نوشته شده

  7. سلام خسته نباشین من ۵تا جوجه رنگی خریدم الانم یکم بزرگ شدن ولی غذای خودشون دیگه نمیخورن بیشتربرنج ماکارانی کاهو میخورن بایدچه کارکنم تادوباره غذای خودشونو بوخورن وبرای سالم نگهدارم ازچه داروی میتونم استفاده کنم

    1. سلام دوست عزیز
      برنجی که میدی نباید روغن و نمک داشته باشه
      براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تهیه کن

  8. سلام خسته نباشید لطفافرمول دستور تهیه خوراک جوجه رادرمنزل بیان بفرمائی متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      در به روزرسانی های جدید حتما این فرمول هم درج خواهد شد

  9. سلام خسته نباشید ببخشید من ۴ تا جوجه حدود ۴ و ۵ ماهه هستن چه دونه ای بهشون بدم ک جون بگیرنن چاق شن

    1. سلام دوست عزیز
      در کل مقاله در این رابطه نوشته شده
      لطفا مطالعه کنید

  10. سلام
    من ۱۸۰ جوجه گوشتی دارم برای رشد و تغذیه از چه چیزی استفاده کنم که سریع تر رشد کنند چون برای فروش می خوامشون

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله رو مطالعه کنید
      کامل نوشته شده چیکار باید انجام بدین

  11. سلام من امروز اونی ک ضربه دیده بودو نگاه کردم ن غذا میخورن ن مثل بقیه میدوئه چیکار کنم

      1. سلام
        من چندتا جوجه لاری دارم الان چهار الا پنج ماهگی هستند برای قدکشی خوب چه دارویی باید بهشون بدم
        خواهش میکنم زود جواب بدین

        1. سلام دوست عزیز
          برای قدکشیدن
          باید کلسیم، فسفر، ویتامین سی، منیزیم، ویتامین های b1 و ۲ دریافت کنه
          برای تهیه یک چنین جیره ای باید از متخصص جیره نویس مشاوره دریافت کنید

  12. سلام وقت بخير
    من ٨ تا جوجه ٧ روزه دارم كه يكيشون پنجه هاي پاش كم كم طي چند روز كج شد و امروزم مرد طي اين مدت هم يه جا كز ميكرد و فقط ناله ميكرد چيزي هم ب جز اب نميخورد الان يكي ديگه از جوجه ها اينجور شده چيكار كنم غذاشون استارتر هست و ابشونم مولتي ويتامين داره روزي يكي تخم مرغ اب پز رنده شده ميدم بهشون و مرتب لامپ رشته اي ١٠٠ وات هم براي تامين گرما روشنه
    الان مشكل كج شدن انگشتاي پاشونه

    1. ی جوجه منم اینجوری بود ابو دانش هم ویتامین و استارتر اما دیدم جوجه ناله می‌کنه و یک هفته شد خوب نشد از قرص کلسیم ک ب پسرم میدادم ی خرده طی چند روز بهش دادم خوب شد

  13. سلام
    جوجه مرغم امروز از تخم بیرون اومد،الان ۶ساعت از تولدش میگذره ولی بلند نمیشه دلیلش چیه؟باید برای درمانش چیکار کنم؟

    1. سلام. محلول آب شیرین در عرض چند ساعت سطح انرژی جوجه رو افزایش میده.

  14. سلام وقت بخیر من دوتا جوجه یک ماه برهما دارم باید چه دانه ای بهش بدم .چه ویتامینی بدم چجوری

    1. سلام
      دانه استارتر براشون بگیر
      ویتامین هم از داروخانه دامپزشکی انرژی پلاس بگیر
      محیطشون رو هم گرم گرم کن

      1. سلام بنده ۶۰ تا جوجه محلی خریدم
        و الان هر کدام نزدیک ۴۰۰ گرم شدن بترین برنامه واسه یا هموم پلت های آماده اگه اسمشون رو بگید که می خوام تو چهل رور به بهربرداری برسن ممنون

  15. سلام خوب هستید من دو تا دونه جوجه محلی دارم چی بهشون بدم که نمیره و بزرگ بشه زود
    استارتر بدم بد نیس

    1. سلام
      استارتر بسیار خوب هست + ویتامین انرژی پلاس
      از داروخانه دامپزشکی میتونی انرژی پلاس بخری ، قیمتش حدودا ۶۰ تومنه و تا یک سال میشه استفاده کرد و بسیار بسیار مفید هست

    2. سلام من ۴ تا جوجه ۲۰ روزه دارم الان خوراک چی بدم ایا واکسن لازمه بزنمشون خداروشکر شیطونو سرحالن

      1. سلام. از دانی به نام سوپر استارتر به مدت ۲۰ الی ۴۰ روز برای تغذیه استفاده کنید که می‌تونید از دان فروشی ها تهیه کنید. برای ۲۰ تا ۴۰ روز بعدی از استارتر استفاده کرده و تغذیه در روزهای بعد با توجه به نوع پرنده و نژاد آن متفاوت خواهد بود که باید دانشش رو فرابگیرین.

      2. باسلام یه خروس گلین پنج ماهه دارم قدش حدود ۳۵ سانته وزنشم یک کیلو است باید اندازش چقد باشه ایا اندازش کوچیکه؟

        1. سلام دوست عزیز
          در کل جثه گلین لری ها کوچیکه

  16. من ۵ تا رنگی ۳ هفته ای و ۲ تا کردی دو هفته ای دارم غذا چی بدم زود بزرگ شن
    دانه پارس به همراه ذرت میدم
    لطفا راهنمایی کنید

  17. من ۷ تا جوجه دارم دانه سوپر استارتر میدم به همراه ذرت عیبی نداره
    داخل گیاه هم بعضی موقع ازاد مینم

  18. سلام من ۲ تا جوجه دارم

    پرهاشون یکم برهم ریختس دارم بهشون پیازوسیر میدم مشکلی نداره؟

    زیاد ورجه وورجه میکنن وشادن چیکار کنم

    سویاروباگندم ریزمیکنم میدم ایا درست هست؟؟

    1. سلام سیر و پیاز براشون مضره . براشون غذای استارتر بخرید به همراه مولتی ویتامین !

      1. پس چرا توی سایت میگن بدید بجای آنتی بیوتیک سیروزردچوبه تا دوهفته اخرنمیدونم کدومش درسته

        1. سلام محمد عزیز
          مجدد سوالتون رو درج کنید
          تا راهنمایی کامل صورت بگیره

  19. سلام گیاه برای جوجه ۳هفته ای مفید هست
    ما تو داهات هستیم گیاه داخل باق

    1. سلام بله ایرادی نداره میتونه بخوره اما باید در کنارش دان مخصوص هم بخوره

      1. سلام خوبین من ۶۰ تا مرغ گوشتی دارم که نزدیک ۴۰ روزه وزنشون از ۲ کیلو بیشتر نمیشه لطفا راهنماییم کنین

  20. سلام ممنون از راهنماییهای خوبتون .
    من ۳۰تا جوجه گوشتی گرفتم .چه دارویی واسه رشد اونها بدم که هزینه خوراک کم بشه.و داروی خشک کن و ب کمپلس روهم تا یه هفته میدم.واکسن هم زدم ولی دمای محل اونها کمتر از ۳۰ هست جوجه ها ۵ روزه هستن .آیا با لامپ ۱۰۰ میشود دما رو واسشون تامین کرد.چون جای نگهداری اونها امکانات گاز برق ندارد .ممنون

    1. بهتر که از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی، لامپ ۱۰۰ وات نور زیادی داره و براشون مضر
      داروها و ویتامین ها رو هم حتما تحت نظر دامپزشک بهشون بده و خودسرانه مصرف نشه

      1. سلام من یه جوجه ی محلی دارم که ۳۰ روزشه.کی معلوم میشه مرغه با خروس؟

  21. سلام من ۱۲تا جوجه گلین زیر مرغی دارم من خونه نبودم بچه هام دونه پارس بهشون دادن خوب نزاشتن خیس بخوره دادن جوجه ها خوردن مشکلی براشون پیش نمیاد جوجه ها دوهفته ای هستن

    1. سلام خیر مشکلی پیش نمیاد . بهتره براشون استارتر بخرید دانه پارس برای پرنده بالغه

  22. تو مغازه دان فروشی اون دان آماده که برای مرغداری ها میدن نیست از مواد اشغال میزنن من واسه جوجه بوقلمون ها تو یه ماهگی خریدم نخوردن چیکار کنم

  23. من ود تا جوجه گرفتم یک هفته است گرفتم بالکان کمی درآمده غذا چی بدم لطفا کمک کنید

    1. سلام ببخشید من یه جوجه دارم که با جوجه های تو تصویر یکم فرق داره من تا دو هفته اول بهشون سبزیجات و دان و میوه جات دادم و بعد از گذشت ۳ هفته براش از این استارتر ها و پودر ذرت ها هست خریدم ولی ازینا خیلی کم می خوره و بعد از گذشت ۱ ماه رشد آنچنانی نداشته ولی اشتهای خوبی به سبزیجات و میوه جات و دان داره ولی به استارتر و پودر ذرت نه خیلیی هم بازیگوشه لطفا بگید چرا رشد خوبی نداشته ممنون

      1. جوجه های داخل عکس ممکن سن بیشتری نسبت به جوجه های شما داشته باشن
        جای نگرانی نیست
        به تغذیه شون برس و حتما مولتی ویتامین و تغذیه کامل داشته باشن

  24. باسلام ، هانیه هستم
    میخواستم بدونم که چطوری میشه سن و جنسیت جوجه رنگی بدون رنگ رو تشخیص داد؟
    و به طور خلاصه بگید که برای رشد سریع جوجه باید چیکار کرد ؟ آخه مقاله رو چند بار کامل خوندم ولی نفهمیدم!
    و این که جوجم شب ها خیلی سر صدا می‌کنه!
    برای اینکه کم تر سر صدا کنه باید چیکار کنم؟

    1. محیطش رو گرم نگه دار و از جیره مخصوص جوجه ها استفاده کن
      برای تشخیص جنسیت، ویدیو و مقاله داریم ، اما اگه باز نتونستید تشخیص بدید به پرورش دهنده های باتجربه نشونش بدید

  25. عسل هستم
    سلام، من از روی نا خودآگاهی به جوجه هایم برنج دادن و بد عادتی کردن و دان خودشون رو نمی خورن آیا مشکلی داره، اصلا برنج براشون مفید هست یا نه

    1. سلام
      برنج به تنهایی کافی نیست
      مولتی ویتامین یا شربت بکمپلکس بگیر ، ۰.۲۵ سی سی بریز داخل نصف آب معدنی کوچیک
      هر ۱۲ ساعت یکم بده بهشون بعد ۱۲ ساعت مجدد درس کن و بده تا ۳ روز

  26. ببخشید من ۸۰ تا جوجه دارم توی باغ یه خونه ی ۲۵ متری براشون ساختم دماشون هم ۲۵ درجه دما سنج دیجیتالی گزاشتم یک مرغ مینا دو تا طوطی برزیلی هم میونشون ول کردم طوطی ها رامن آیا مشکشیبراشون ایجاد نمی کنه ولی یک قفس خییییییلی بزرگ رو هم گزاشتم خودشون شبا میرن تو قفس طوطی ها آیا مشکل ساز نیستن خیلی هم رابطشون با هم دیگه خوبه

  27. سلام من دوتا جوجه دارم تقریبا ۳ ماهه شدن بازم نیاز به دان مخصوص هست یا نه ?

    1. با یک بار چیزی پیش نمیاد
      ولی به دلیل ویتامین C زیاد ممکن در دفعه های بعدی مشکل ساز باشه

    2. من به مرغ ها روزانه مقداری انار می دادم چنان اشتهای وحشتناکی پیدا کرده بودند که این اخریا که در خدمتشون بودم همگی تخم خور شده بودند وتو صف وایمیستادند تا یکی تخم بزاره اونا حمله کنن وبخورن یکی پیشنهاد داد نوکشونو کوتاه کنم دلم نیومد اونا رو دادم به کسی که تجربشو داشت. واز خیرشون گذشتم

      1. بعد حتی یه درصد هم فکر نکردی این مرغ های بدبخت بیچاره کمبود کلسیم دارن که تخم هارو میخورن؟

        1. خب من پوست تخم مرغ رو ریز وخرد کرده بودم وهر چند وقت یه بار قاطی دون براشون می ریختم براشون کافی نبود؟

        2. پوستشو پودر میکردی میدادی که نتونن تفکیک کنن
          چون قابلیت شناسایی دان رو دارن در اینجور مواقع دانی رو که علاقه دارن رو میخورن و پوست تخم مرغ بی استفاده باقی میمونه
          و در نهایت نبود کلسیم و دریافت نکردن اون ایجاد مشکل میکنه

    1. از مولتی ویتامین و داروی اشتها اور استفاده کن
      حتما محیط ش رو گرم کن و از سوپر استارتر برای تغذیه استفاده کن

  28. من ۷ تا جوجه داشتم ۵ تاش مدره الان ۲ تاش مونده برای جوجه هام از ذرت و پلت استفاده میکنم
    دمای جایی که نگهداری میکنم ۱۰ درجه هست میتونم با لامپ گرم کنم یا ضرر داره؟
    وقتی میان بیرون یه جفت کبوتر دارم میرن پر های اونارو میخورن اشکال نداره؟
    چه چیز های میتونه برای رشد هاشون خوب باشه ویتامین نگید چونومن نمیدونم چه ویتامین هایی چه میوه یا غذایی هستن؟
    ممنون از وب سایت خوبتون❤

    1. تا زمانی که دما رو به ۳۰ درجه افزایش ندید همشون میمیرن
      از بخاری و لامپ مادر مصنوعی استفاده کن
      سوپراستارتر مخصوص جوجه ها رو بده

        1. بهترین زمان حدودا ۴۵ روز الی ۲ ماه هستش
          اما تا ۲۰ روزگی حتما بدید

  29. سلام من ۳ تا جوجه لاری ۸ روزه دارم براشون vitacombex v خریدم و قرص کلسیم+ویتامین د
    ب چ صورت و چ روزایی بهشون بدم

  30. سلام
    مرغ هام ازین اکاسیف سقفی میخورن از وقتی جوجه بودن الانم تا ولشون میکنم میچسبن ب خوردن اکاسیف
    غذا هم مناسب میدم بشون الان این امر تاثیری توی رشد و تخم گذاری مرغ ها داره ؟!!!

    1. باعث مشکلات گوارشی میشه. با چیزی بپوشونید. در ضمن اجازه نمیده که به حد کافی دان مصرف کنن بله حتما تاثیر منفی خواهد داشت

  31. سلام من حدود ۱۰۰۰یک هزار جوجه گوشتی دارم به بیماری اسهال سفیدمبتلا شد باید چیکار کنم وهمین طور رشدی جوجه ها هم کم شده

    1. این یه بیماری باکتریایی جدی هست دوست عزیز برای این تعداد جوجه تاکید میشه به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. سلام
        برای ۱۰ عدد جوجه چقدر باید ماست و سیر بهشان بدم

        1. سلام ببخشید من ۱۰تا جوجه دارم که الآن ۱۰روزشون هنوز زیر بال و پر مادرشونند برا اینکه زودتر رشد کنند باید چیا بهشون بدم دوتاشون امروز مردند تا رفتم سرشون دیدم بدنشون خشک شده و مردند باید به بقیه شون چه دارویی بدم.باتشکر.

        2. حتما محل نگهداری رو گرم کن
          از سرما میمیرن
          بهشون دان سوپر استارتر بده از مغازه های فروش دان میتونی بخری

      2. سلام خوبین خسته نباشید ببخشید من ۱۵۰ تا مرغ گوشتی دارم الان ۳ ماهه هنوز وزن اونها ۱ کیلو و نیم هست چکار کنم که سریع رشد سریع با وزن بالا بگیرند

        1. سلام مقاله رو بخونید . باید بهشون دان مرغ گوشتی بدین

        2. من ۳۰ تا جوجه دارم الان فقط یک ۷ شونه چیکار کنم زود رشد کنن

        3. سلام مطابق اصول باید پیش برید
          غذاشون تا بیست الی چهل روز سوپراستارتر بعدس از چهل روزگی تا پایان سه ماهگی استارتر و بعدش دان رشد و تخمگذار و.. از دان فروشی تهیه کنید براشون و حتما مولتی ویتامینم بهشون بدید از داروخانه دامپزشکی قابل تهیه هستش و طرز استفادشم اونجا یاد میدن و اطلاعت لازم را با تحقیق و مشورت از افراد باتجربه بدست آورید

      3. سلام خوبین خسته نباشید ببخشید من ۱۵۰ تا مرغ گوشتی دارم الان ۳ ماهه هنوز وزن اونها ۱ کیلو و نیم هست چکار کنم که سریع رشد سریع با وزن بالا بگیرند

        1. سلام
          از مولتی ویتامین یا تقویتی ها استفاده میکنی ؟ غذاشون چیه ؟

  32. سلام.نوچه مرغ های من هرچی دون میحورن سیر نمیشن چرا؟سه هفته ای ۵۰ کیلو دون خوردن.علتش چیه؟چکارش کنم؟گندم میدم نمیخورن.روغن دامی هم میزنم ب دونشون ک زودتر سر بشن ولی نمیخورن باز.

    1. فقط گندم کافی نیست براشون. باید دان کامل تهیه کنید. اینا ویتامین و کلسی رو از کجا تامین کنن ؟ از دان فروشی دان مناسب سن جوجه هاتون تهیه کنید. و در ضمن یا باید روزانه بهشون میوه سبزیجات بدین یا از مکمل های طیور استفاده کنید.

  33. سلام من یک جوجه دارم واسش دانه مرغ گرفتم نمیخوره همه چیز میخوره اما دانه مرغ نمیخوره الان برنج نپخته میدم اشکالی که نداره

  34. سلام، من هم جوجه دو رگه یه ماهه دارم هم سه ماهه ولی رشدشون خیلی کم هست و هر دو کوچیکن، مثلا جوجه های زینتی که دارم اونا هم رشد نمیکنن دلیلش چی میتونه باشه؟

  35. جوجه ی من چند روزه بیحال شده و دونه نمیخوره چی کارکنم خوب بشه؟

    1. بزاریدش جای گرم ۳۰-۳۳ درجه و تو آبش مولتی ویتامین اضافه کنید. بیحالی دلایل مختلفی داره اگه براتون مهمه از یه دامپزشک کمک بگیرید

  36. سلام خسته نباشید
    جوجه دوماهه های بنده دون قبلی خود رو که دان مخلوطی از گندم و ذرت و سویا و … بود کم گرفته بودیم اولش خوب میخوردند دیگه اخراش دیگه در حد دو سه دانه میخوردند و آن هر جوری بود تمام شد حالا دان سوپر استاتر گرفتیم اینم همون جور میخورن در حد دو سه تا دونه چی کار کنم

    1. بهتر که تنوع غذایی داشته باشه
      بهشون میوه و سبزیجات خرد شده بده
      از غذاهای خانگی بدون نمک و چربی مثل برنج و سیب زمینی پخته و… بده
      غلاتی مثل گندم و ذرت و جو رو به صورت خرد شده بهشون بده

      1. یه سوال داشتم ماست با دون انها قاطی کنم در حد یک قاشق کمکی می‌کنه
        آزاد میکنم میرم برگ درخت انگور یا علف های روی زمین رو میخورن
        هرز چند گاهی برنج یا پوست گوجه میدم یه وقتهایی هم ریحان از باغچه می‌چینم میدم میخورن
        دون کرامبل در حد چند دونه میخورن و میزان روی سینی مخصوص دون قبلی که ساده بود ترکیبی از ذرت و گندم و سویا و … بود هم همین کار رو میکردند بیشتر رو می‌ریخت روی سینی و عصر جمع میکردم دوباره میریختم داخل ظرف مخصوص اونها

        1. دوست عزیز دانه هایی که رو زمین میریزه رو دوباره به دانخوری بر نگردون احتمال آلوده شدن وجود داره و باعث بیماری میشه، سبزیجات و میوه جات برای جوجه مفیده در صورتی که فاسد ویا کپک زده نباشه. اما در مورد افزودن ماست به دان سعی کنید همیشه تکرار نکنید و هفته ای یک یا دو بار کفایت میکنه. بیشترش باعث مشکلات گوارشی میشه.

  37. سلام ببخشید آیا میتونم جوجه هارو جلوی نور خورشید بزارم؟و اینکه غذای ماکارونی و برنج و غذای خونگی هم مثل اینا میتونم بدم؟و دیگه جوجه ها وقتی کثیف هستن باید بشوریمشون؟
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. اگر جلوی افتاب باشه باید در یک مکان بسته باشه چون وزش باد می تونه باعث سرماخوردگی بشه
      حتما از جیره غذایی مخصوص جوجه ها استفاده کن ماکارونی و برنج براش به شدت مضر و کشنده است.

    1. از مولتی ویتامین و مکمل ها استفاده کن
      داروخانه های دامپزشکی دارن

  38. سلام و خسته نباشید
    سوال داشتم جوجه تقریبا دو ماهه دارم هنوز تیمچه نشدن غذای مخصوص جوجه یک ماهه بهش میدم داخل غذای خودش فقط دنبال ذرت هست بقیه چیزا مثل گندم سویا و سیاه دانه و … داخل اون رو اصلا نمیخوره بیرون هم هست این ور و آن ور میدود و بال میزند برگ درخت انگور رو میخوره یا علف های روی زمین چی کار کنم غذا زیاد بخوره وقتی می‌ره بخوابه اصلا درست حسابی سنگدونش پر نیست انگار خالیه یک بار ماست قاطی غذای خودش کردم دادم خورد و حسابی سیر شد و اصلا به فکر سوا کردن نبود ولی میترسم هر روز این کار رو انجام بدم اذیتش کنه مولتی ویتامین هم توی آب آنها هرز چند گاهی میریزم چی کار کنم چاره اش چیه

    1. سلام و خسته نباشید
      امروز دون قبلیش تموم شد و دان سوپر استار گرفتیم بازم همون جور هستند لطفاً راهنمایی کنید دست به سنگدان آنها میزنم اصلا پر نیست

      1. بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص بده بیماری رو

  39. سلام من ۲۰تاجوجه ازعیدگرفتم اصلارشدنکردن غذاشون گندم ونون خشک ودون گرفتم قاطی کردم بهشون میدم ولی هیچ تغیری نکردن بعدشم گندم به زورمیخورن

    1. سلام از دان مناسب سن جوجه استفاده کنید، شما خودت هر روز با گندم و نون خشک تغذیه بشی می تونی رشد کنی ؟ باید از دان مناسب سن جوجه استفاده کنی، برای جوجه های ۱-۴۵ روزه دان استارتر تهیه میشه و بعد اون از میان دان و بعد از بلوغ هم دان رشد. پرنده هم تو تغذیه اش به ویتامین پروتئین و املاح معدنی نیاز داره.

  40. سلام. خواستم بدونم الان ک پلت مرغ خیلی گرون شده چ غذاهای جایگزینی میشه برای این جوجه های ۴۵ روزه استفاده کرد ک بصرفه

    1. از ترکیب گندم، ذرت، جو، دانه سویا و سایر دانه ها به صورت پودر شده استفاده کن
      از مانده غذاهای خانگی هم می تونی استفاده کنی به شرطی که نمک و روغن نداشته باشه چون نمک و روغن به شدت براشون مضره
      مثلا اگه میخوای باقی مانده برنج رو بهش بدی، بشور و خشک کن تا نمک و روغنش بره

      1. سلام من دو تا جوجه رنگی دارم هر دو شون هنوز کوچیکن نمیدونم چجوری ازشون مراقبت کنم و چی بهش بدم

  41. سلام حدود ۹تا مرغ و۹تا بچه خروس وباری دارم ولی اصلا رشد یا گوشت نمیگیرن باید چکار کنم تا اینا زود رشد و چاق بشن

    1. از جیره مخصوص شون استفاده کن
      داروی تقویتی ، اشتها اور و مولتی ویتامین با مشورت دامپزشک بهشون بده

  42. سلام جوجه محلی نیمچه مرغ دارم خوراکشون گندم جو ذرت پلت میدم اما وزن نمیگیرن چیکار کنم

    1. محیط شون اروم و بدون استرس باشه
      اب کافی هم داشته باشن
      مولتی ویتامین و داروی تقویتی و اشتها اور هم داشته باشن
      وضعیت سلامتی اونا رو هم بررسی کنید که بی حال و بی اشتها نباشن

    1. از مولتی ویتامین و انرژی پلاس مخصوص جوجه ها استفاده کن
      برای خرید به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید

    1. سلام
      از داروخانه دامپزشک انرژی پلاس براش بگیر
      غذا هم بهش استارتر یا سوپر استارتر بده از پرنده فروش ها بگیر

      1. در مکان گرم نگهداری کن و بهش مولتی ویتامین و انتی بیوتیک مخصوص جوجه ها رو بده
        برای تهیه این دو مورد حتما به داروخانه حیوانات مراجعه کن

  43. سلام.من ی جوجه خروس دارم..که همش میاد تو بغل من می‌خوابه و براش غذای مرغ و خروس گرفتم چیکار کنم زود رسد کنه تو لونشم براش خاک ریختم….ما تو آپارتمانیم…می‌خوام سریع رشد کنه

    1. از غذای مقوی و مخصوص خروس استفاده کن
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو هم بده

  44. من تقریبا ۷۰ عدد جوجه گوشتی خریداری کردم نمیدونم تو روزهای اول واکسینه شدن یا نه الان تقریباً دو هفته هست گرفتم تو این مدت هم غذاهای خودشون رو گرفتم دادم ولی دارویا واکسن خواصی ندادم الان دوسه روزه هر روز یکی دوتا میمیرند الان باید من چیکار کنم واکسن یا داروی خواصی دارن میشه لطفا راهنمایی کنید؟🙄

    1. حتما بیمار ها رو شناسایی و جدا کن تا بیماری رو به بقیه انتقال نده
      برای تهیه دارو به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن

  45. سلام جوجه من بالش از بدنش بزرگترع سه ماهه هست طبیعیه یا مشکلی داره؟ چه دارویی بدم بهش؟

    1. منظورتون اینه که بالش افتاده است؟
      شاید از بیماری یا سرما باشه

  46. جوجه تا چند روز بعد از اینکه از تخم درامد می تواند از مادرش جدا شود

    1. سلام جوجه های من غذا نمیخورند و یک گوشه کز میکنن و چرت میزنن چکارشون کنم

      1. محیطشون گرم باشه و برای مولتی ویتامین و دارو به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

    2. با سلام و ارادت. این ها که فرمودید ویتامین ها رو اگه لطف کنید مستقیم بروید روی اسم خوراکی های مفید و مقوی خیلی ممنون میشم مثلا چه نوع دانی

  47. سلام
    یک مولتی ویتامین میگید که خوب باشه ، دیگه نیاز نباشه چند تا بگیرم
    بعد گندم و سویا ویتامین جوجه رو تامین میکنه

    1. خیر گندم و سویا ویتامین کمی دارن
      حتما باید مولتی ویتامین ها رو از داروخانه های دامپزشکی بخرید

  48. سلام.
    مرغ من چند تا جوجه به دنیا اورده. چجوری باید ازشون مراقبت کنم؟ اگه از مادرشون جداشون کنم براشون خوب نیست. اگرم پیش مادرشون باشن میترسم مریض بشن و مرغای دیگه هم اذیتشون کنن. تازه اگر جدا هم نکنم غذای جدا نمیتونم بهشون بدم.

    1. بهتر که اون مرغ رو همراه با جوجه ها در یک مکان دیگه نگهداری کنی و از غذای پودری بهشون بدی

      1. مولتی ویتامین همان ب بچه میدن از اون بدیم من زیر چراغ نگه میدارم اشکالی ندارند

        1. بهتره از مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده کنید. و لامپ رشته ای برای تامین دما خوبه فقط زیاد نزدیک پرنده نباشه که می سوزونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس