بیماری قرقاول، علائم، نحوه درمان سریع و پیشگیری از آنها

چگونه قرقاول بیمار را درمان کنیم؟

پرورش قرقاول به دلیل گوشت پرخاصیت و گران قیمت این پرنده یکی از شاخه های بسیار سودده در صنعت مرغداری می باشد. بصورت طبیعی قرقاول پرنده ای مقاوم در برابر بیماری شناخته میشود و حتی بعد از اینکه جوجه ها به محیط عادت کردند، کمترین تلفات را در بین سایر پرندگان دارند. با این حال برخی از بیماری های شایع در میان این پرندگان وجود دارد که لازم است اقدامات ضروری برای درمان و یا پیشگیری این بیمارها انجام گیرد. قبلا در پست های جداگانه راجع به نحوه نگهداری و پرورش قرقاول توضیحات لازم را ذکر نموده ایم. در این مطلب از سایت چیکن دیوایس بیماری های شایع قرقاول و نحوه درمان آنها را برای شما شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار قرقاول با راندمان بالا
» دارای شانه های جوجه کشی مخصوص
» سنجش رطوبت و حرارت بصورت اتوماتیک
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بیماری های قرقاول به ۳ دسته بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی تقسیم میشوند. نحوه درمان هر یک از این نوع بیماری ها با دیگر فرق دارد. بعنوان مثال بیماری های ویروسی فقط با واکسینه کردن قابل پیشگیری بوده و در صورت درگیری، درمانی برای آنها وجود ندارد.

بیماری های ویروسی قرقاول

مهمترین بیماری های ویروسی که قرقاول به آنها مبتلا میشود شامل بیماری طحال مرمری قرقاول، آنفولانزا، نیوکاسل، آبله، آنفالیست اسبی، لکوز لنفوئیدی و غیره می باشد.

توجه: برای اینکه قرقاول ها به بیماری ویروسی مبتلا نشود، باید به موقع آنها را واکسینه کرد. در این مورد نیز باید دامپزشک با توجه به آلودگی های ان منطقه، یک برنامه واکسیناسیون برای قرقاول ها اعمال کند. ناگفته نماند که واکسن های قرقاول در واقع همان واکسن هایی است که برای بیماری مرغ ساخته شده اند.

بیماری طحال مرمری

این بیماری در اثر یک نوع ویروس بنام آدنو ویروس ایجاد میشود. قرقاول مبتلا به این بیماری ممکن است هیچ علائم بالینی نداشته باشد و در اثر بی اشتهایی و افسردگی تلف گردد. در برخی قرقاول ها نیز پرنده بیمار علائمی مثل تنگی نفس، اسهال و استفراغ را بصورت توأم دارد. جوجه قرقاول های بالای یک ماه و پرنده های بالغ بیشتر درگیر این بیماری میشوند.

بیماری طحال مرمری - چیکن دیوایسعامل این بیماری بیشتر از طریق فضله به دیگر پرنده ها سرایت پیدا میکند. این سرایت ممکن است با بلع مستقیم فضله پرنده بیمار باشد یا اینکه از طریق تماس فضله آلوده با آب و غذای پرنده. ممکن است قرقاول های آلوده کاملا سرحال و در وضعیت خوبی به نظر برسند و ناگهان در اثر این بیماری تلف شوند. اسم این بیماری نیز به خاطر بزرگ شدن و مرمری شدن طحال پرنده در زمان کالبد شکافی میباشد.

کرونا ویروس در قرقاول

این بیماری در قرقاول علائمی شبیه به برونشیت عفونی ماکیان دارد و حتی واکسن غیرفعال شده برونشیت هم برای کاهش اثرات این بیماری موثر می باشد. کاهش تولید تخم، از بین رفتن رنگ دانه های روی پوسته تخم و علائم تنفسی خفیف از نشانه های این بیماری است.

مرگ جوجه قرقاول در اثر بیماری ویروسی

بیماری آنتریت روتا یکی دیگر از بیماری های ویروسی است که جوجه قرقاول ها را درگیر میکند. این بیماری مانع رشد جوجه ها شده و در گله نیز عدم یکنواختی ایجاد میکند. اسهال، توقف رشد و در نتیجه مرگ جوجه ها از علائم این بیماری است. گله های پرورش بوقلمون در بیشتر موارد منبع این ویروس بوده و اگر به قرقاول ها نزدیک شوند، بیماری را به آنها منتقل میکنند.

بیشتر بخوانید: استفاده از سرکه سیب برای درمان بیماری پرندگان

عفونت تنفسی تراکئیت

این بیماری ویروسی دستگاه تنفسی قرقاول را آلوده میکند. بی اشتهایی، بی حالی، سرفه، عطسه و تنگی نفس از علائم این بیماری می باشند. در موارد شدید پرنده بیمار سر و گردن خود را به سمت بالا کشیده و با دهان باز نفس میکشد و همچنین صدایی شبیه به سوت زدن از او شنیده میشود. همچنین در موارد حادتر سینوس ها نیز عفونت کرده و به دنبال آن ترشحات از چشم، بینی و دهان پرنده خارج میشود.

آنفولانزا

نوعی از ویروس آنفولانزای A در قرقاول ها بیماری ایجاد میکند. مخصوصا این بیماری در جوجه های ۲ الی ۸ هفته شدت بیشتری داشته و تلفات زیادی میدهد. قرقاول های بالغ ممکن است هیچ علائمی از این بیماری را نداشته باشند. اما در کالبد گشایی پرنده بیمار با علائمی همچون جمع شدن موکوس در نای و سینوس ها، التهاب نای و خونریزی آن، تورم روده، تورم و سیاه شدن کیسه هوایی، ورم سینوس ها و بزرگ شدن طحال روبرو خواهیم شد.

بیماری آنسفالیت اسبی

ویروس عامل این بیماری میتواند در پرهای پرنده زنده بماند و از طریق زخم ها به بدن پرنده سرایت کند. مخصوصا زخم هایی که در اثر خودخوری و کانیبالیسم در قرقاول ها ایجاد میشود، راه نفوذ ویروس بیماری آنسفالیت اسبی به بدن خواهند بود.

بیماری آنسفالیت اسبی - چیکن دیوایساین بیماری هم نشانه های عصبی دارد هم تنفسی. بطوریکه پرنده درگیر دچار تنگی نفس، افتادگی و ژولیدگی پرها، عدم تعادل، فلج شدن یک طرفه یا دو طرفه بدن، لرزش و حتی پیچش گردن میشود. علائم این بیماری تا حدودی شبیه به نیوکاسل می باشند با این تفاوت که اسهال خونی یا سبز در پرنده مشاهده نخواهد شد. بلکه پرنده بیمار اسهال سفید چسبنده دارد.

بیماری نیوکاسل نیز یک بیماری ویروسی خطرناک بوده که قرقاول ها را هم درگیر میکند. این بیماری با علائم تنفسی و اختلال در سیستم اعصاب مرکزی همراه می باشد. یکی از نشانه های شایع این بیماری پس از چند روز پیچش گردن پرنده میباشد. نیوکاسل در قرقاول ممکن است باعث ایجاد اسهال خونی یا سبز گردد.

بیماری آبله

این بیماری با علائمی مثل ضایعات جلدی در نقاط بدون پر (مثل سر، اطراف چشم ها، گردن و پاها) همراه می باشد. البته ضایعات ایجاد شده در اثر این بیماری ممکن است باعث تنگی نفس یا ترشحات چشم و بینی شوند.

بیماری های انگلی در قرقاول

مهمترین این بیماری ها شامل کوکسیدیوز، سینگاموس، کاپیلاریاز، هگزامیتا و هیستومونیاز می باشند.

بیماری کوکسیدیوز در قرقاول نشانه هایی مثل اسهال، بی اشتهایی، ضعف و در نتیجه مرگ پرنده دارد. جوجه ها بیشتر به این بیماری دچار میشوند و در خوراک آنها باید حتما از داروهای ضد کوکسیدیوز استفاده شود.

بیماری انگلی تریکومونیاز در قرقاول باعث اسیب به سیستم گوارش این پرنده میشود. در درگیری های شدید غده های پنیری شکل و پلاکت های زرد رنگ در اطراف دهان، نای و حلق پرنده دیده میشود. پرنده درگیر نمیتواند به خوبی غذا بخورد و از غذا خوردن دست میکشد. در نتیجه ضعیف شده و تلف میشود. داروی مترونیدازول برای درمان این بیماری قابل استفاده میباشد.

بیماری هگزامیتا نیز با تورم روده و فضله کف آلود و آبکی همراه می باشد. جوجه های بیمار زیاد جیک جیک نموده و رفتار عصبی از خود نشان میدهند. لرزش نیز یکی دیگر از علام این بیماری بوده و در صورت حاد شدن بیماری علائم دیگری مثل بال های آویزان و ژولیده و افسردگی نیز در پرنده مشاهده خواهد شد. برای درمان این بیماری نیز داروی مترونیدازول مفید واقع میشود.

سینگاموز

انگل این بیماری دستگاه تنفسی پرنده و نای آن را آلوده میکند. مرگ ناگهانی جوجه قرقاول های جوان ممکن است نشان از این بیماری باشد. چراکه تجمع میکروب های این انگل در نای باعث خفگی پرنده خواهد شد. انگل این بیماری با خون خودش را تغذیه میکند و یاعث التهاب در محل گزیدگی میشود. علائمی مثل وجود خون در دهان، کشیده شدن گردن مانند حالتی که چیزی در گلوی پرنده گیر کرده باشد، باز کردن متوالی دهان و مشکل در نفس کشیدن از نشانه های این بیماری می باشند.

بیماری های باکتریایی در قرقاول

بیماری های باکتریایی بیشتر با آنتی بیوتیک های وسیع الطیف قابل درمان هستند. مهمترین این نوع بیماری های در قرقاول شامل بیماری مایکوپلاسما، سالمونلوز، بوتولیسم و اسپیروکتوز می باشد.

ناگفته نماند که جوجه قرقاول هایی که به تازگی متولد شده اند به شدت در عرض بیماری های عفونی مخصوصا عفونت کیسه زرد قرار دارند. چراکه بند ناف آنها تا ۲۴ ساعت پس از تولد به خوبی هنوز جذب بدن نشده و اگر محیط آلوده باشد، جوجه دچار بیماری عفونت زرده خواهند شد. برای جلوگیری از این بیماری های عفونی در جوجه ها لازم است که ماشین جوجه کشی مورد استفاده، تخم های نطفه دار و محیط جوجه کشی تمیز و ضدعفونی شده باشند.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» دارای بدنه ی ABS آنتی باکتریال و قابل شستشو
» بهره گیری از قطعات مرغوب و با کیفیت
» جوجه کشی از تخم انواع پرندگان بومی و زینتی
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

بیماری های باکتریایی در قرقاول - چیکن دیوایسقرقاول مبتلا به بیماری سالمونلوز حتی در صورت درمان تا زمان مرگش ناقل این بیماری بوده و باکتری این بیماری را از بدنش دفع میکند. به همین دلیل قرقاول هایی که به این بیماری دچار میشوند هرچه زودتر باید شناسایی و حذف شوند.

اسهال، ضعف، بی اشتهایی، خواب آلودگی، اسهال سفید چسبناک، کز کردن در کنار منابع حرارتی و برخی علائم تنفسی از نشانه های بیماری سالمونلوز می باشد.

کریزای عفونی

این بیماری از جمله عفونت های حاد در قرقاولها می باشد که علائمی مثل تورم ملتحمه، خروج ترشحات از چشم و بینی، ورم سینوس های طراف چشم، عطسه و عفونت در سیستم پایینی دستگاه تنفس دارد.

بیماری قرقاول در اثر کمبود ویتامین

برخی از مشکلات مخصوصا مشکلاتی همچون لنگیدن پاها یا عدم توانایی در ایستادن و مشکلات عصبی مثل فلج شدن بال ها، برگشت سر به سمت پایین یا عقب کشیده شدن پاها و … میتوانید نشان از کمبود ویتامین و مواد معدنی در قرقاول ها باشد. برای جلوگیری از این نوع مشکلات لازم است که غذای قرقاول دارای مواد مغذتی کافی باشد. برای جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی در قرقاول ها میتوان از مکمل ها هم استفاده کرد.

سخن آخر

در این مطلب از سایت چیکن دیوایس مهمترین بیماری هایی که قرقاول ها به آن دچار میشوند را شرح دادیم. تشخیص دقیق بیماری پرنده به دلیل وجود علائم یکسان در بیشتر آنها، کار واقعا سختی است و نیاز به تخصص و بررسی دقیق دارد. به همین دلیل در قدم اول همیشه باید برای تشخیص بیماری و درمان پرندگان به سراغ دامپزشک رفت. زیرا درمان اشتباه وضعیت بیماری پرنده را وخیم تر خواهد کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر
    قرقاول نر بلژیکی من موقع گرفتنش از دهنش خون اومد علتش چی هست؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا قسمت داخلی منقار یا زبانش زخمی شده و به همین خاطر خون اومده
      پرنده رو زیر نظر داشته باش ببین علائم دیگه ای هم داره؟ بی حالی؟ بی اشتهایی؟ تغییر رنگ فضله؟

  2. سلام تعداد قرقاول سه ماه دارم چند تایشون پاهاشون کج شده اصلا نمی تونن وایسن دلیلش چی هست حتی واکسن خوارکی نیوکاسل دادم تو جوجه گی .دلیل چی هست وچکار باید بکنم دان هم ذرت وسویا واستاتتر میدم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدادی؟ کلسیم کافی دریافت میکردن؟
      بسترشون به چه شکل بود تو جای شیب دار یا صاف قرار نداده بودی؟

      1. سلام، ی ماده قرقاول بلژیکی دارم، گاهی با دهن نفس میکشه و سرشو میکشه بالا برای تنفس با دهان، داروش چیه؟

        1. سلام دوست عزیز
          محیط نگهداریش گرد و غبار و دود و آلودگی داره؟
          کجا نگهش می داری؟
          غذا بهش چی میدی؟
          فضله ش چه رنگیه؟

  3. سلام وقتتون بخیر من قرواقل من گردنش کج شده چیکارباید بکنم؟؟

    1. احتمال نیوکاسل و یا عفونت چینه دان و گیر کردن غذا داخل گلو هست
      از بقیه پرنده ها جدا کن و برای بررسی و درمان به دامپزشک پرنده های زینتی یا بومی ببرش

    1. دلایل زیادی میتونه داشته باشه مثل کوکسیدوز ، بیماری های گوارشی مختلف
      باید معاینه بشه

  4. سلام وقت بخیر سه عدد جوجه قرقاول دارم پرهای همدیگر رو میخورند اب و دونه هم جلوشون هست همیشه چرا ؟

    1. دون چی میدین بهشون . این کار معمولا به خاطر کمبود کلسیم و املاح معدنی پیش میاد. جیره غذایی پرنده هاتون درست نیست

  5. سلام من یک قرقاول بالغ ماده یک سال و نیمه دارم که دیدم پف دور چشم داره و یکی از چشم هاش تنگ شده . ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

    1. به خاط عفونت داخلیه. براش از داروخانه دامپزشکی قرص تتراسایکلین تهیه کنید . هر ۱۲ ساعت بدین بخوره. به آبش هم روزی ۷-۸ قطره مولتی ویتامین اضافه کن.

  6. سلام وقت بخیر
    قرقاول بلژیکی دارم تازه بالغ شده پرهاش قشنگ شده
    یک رو زدیدم راه میره تعادل نداره و روز بعدش روزمین بود گرفتمش بال بال میزد اما کنترلی تو پاها نداشت ،روز بعدش دیگه بال بالم نمیزد،الان سه روز گذشته و دیگه تکون نمیخوره و فقط میتونه سرشو تکون بده ،آب و غذا کنارش هست اما ندیدم بخوره
    راهی برای درمانش هست!؟
    لطفا راهنمایی کنید
    مدفوع سفید و چسبناک و بدبویی هم داشت

    1. ممکنه نیوکاسل باشه که درمانی بعد ابتلا براش وجود نداره. ولی برای تشخیص دقیقتر به دامپزشک مراجعه کنید. بیماری های عفونی هم علایم این چنین دارن

  7. سلام،بعضی از جوجه قرقاول های من حالت کز کرده دارن، و غذا نمیخورن،میخواستم بدونم مشکل از چیه؟؟

    1. حتما اون جوجه ها رو جدا کن و در یک مکان گرم نگهداری کن
      از مولتی ویتامین و انتی بیوتیک لازم برای درمان شون استفاده کن

  8. با سلام مریضی از بـین کبوترام بیرون نمیره باید چیکار کنم ؟اگـ میشه راهنماییم کنید

    1. کبوترهای مریض رو شناسایی و جدا کن تا بیماری رو به همشون انتقال نده
      به داروخانه دام هم برو و داروی مناسب رو بخر

  9. سلام خسته نباشید وقتتون بخیر
    من یه جوجه مرغ ۶‌ ماهه دارم که مدفوعش سبز زیتونی هست و بعضی موقع ها مدفوع آبکی میکنه و حالت عادی داره و مدفوعش بو ام نمیده آیا مشکلی داره؟

    ببخشید بعداً میخواستم بدونم که یه چیز های کوچیک روی بیشتر جاهای بدنش داره چیزای کوچیک بود و قمز و سیاه بود بهش قطره ی ایرومکتین زدم هر روز ۲ قطره حالا بدنش پوسته میده رنگ پوسته سفیده آیا میتونه اون چیزای کوچیک به من هم منتقل شه و آیا خوب شده دیگه چیزای کوچیک روی بدنش نداره وقتی بالاشو باز میکنه ازش پوسته میریزه لطفاً اگه خوب نشده و بیماری داره بهم بگین ممنون میشم.

      1. سلام قرقاول بنده عفونت چشمی گرفته چشاش بسته شده باید چکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          چشمش اگه ورمم داره برای درمان مییتونی از قطره آلکون سه خط یا قطره بیو استفاده کنی
          در غیر این صورت ۲ گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل کن به مدت ۷ روز بده بهش بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس