علت، علائم و درمان بیماری عفونت کیسه زرده در جوجه ها

بررسی علت و روش های درمان بیماری عفونت زرده و بند ناف در جوجه ها

یکی از بیماری های خطرناک و شایعی که جوجه های تازه به دنیا آمده را در هفته اول زندگی درگیر می کند، بیماری عفونت زرده یا عفونت بند ناف است که شایع ترین عامل مرگ و میر جوجه های تازه متولد شده می باشد. این بیماری دارای علت ها و علائم خاصی است که در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به عوامل به وجود آورنده عفونت کیسه زرده و راه حل های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت. هم چنین در انتهای مقاله ویدیویی از کارشناسان گروه صنعتی اسکندری قرار داده شده که توضیحات تکمیلی در این باره را بیان خواهند کرد. با ما همراه باشید.

 

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی بادوام، ضدزنگ و قابل شستشو
» سنجش میزان حرارت و رطوبت بصورت کاملا حرفه ای
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان تخم های نطفه دار طیور
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

عفونت کیسه زرده یا عفونت بند ناف چه علایمی دارد؟

قبل از پرداختن به عوامل به وجود آورنده و روش های درمان بهتر است شما را با علائم شایع این بیماری آشنا کنیم تا پرنده های بیمار را سریعا شناسایی و جدا کنید چون که احتمال انتقال عفونت به جوجه های سالم نیز وجود دارد. از جمله علائم عفونت کیسه زرده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوجه های بیمار بی حال و گوشه گیر هستند و تمایلی به خوردن آب و دان ندارند، در حالی که سایر جوجه ها پرجنب و جوش هستند و با اشتهای کامل دانه می خورند. برای آشنایی بیشتر به مقاله مشخصات جوجه های ضعیف مراجعه شود. 

در صورت توجه به مخرج پرنده متوجه آلوده بودن آن به فضولات خواهید بود و حالت لجنی پیدا کرده است. هم چنین مدفوع پرنده های بیمار بوی بدی از خود ساطح خواهد کرد. 

اگر به شکم پرنده های بیمار دست بزنید متوجه سفت بودن آن خواهید شد که با شکم سایر جوجه ها متفاوت است. 

در صورت توجه به ناف جوجه متوجه بزرگ بودن زرده و سیاهرگ های متورم خواهید شد. 

اگر شکم جوجه مرده را کالبد شکافی کنید، متوجه کرمی یا قهوه ای شدن زرده خواهید شد که بوی بسیار بدی از آن متصاعد می شود چون که به عفونت مبتلا شده و میکروب ها در حال رشد می باشد.

عوامل به وجود آورنده عفونت کیسه زرده 

عوامل به وجود آورنده عفونت کیسه زرده در صورتی که با این عوامل آشنایی پیدا کنید تا حد زیادی از مبتلا شدن جوجه ها به این بیماری جلوگیری خواهید کرد. از جمله این عوامل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

⚡ در صورتی که پرنده تخمگذار یا همان گله مادر آلوده به بیماری و ویروس خاصی باشند، امکان انتقال به بیماری به تخمدان پرنده وجود دارد که در نهایت جوجه ها را به بیماری عفونت زرده مبتلا خواهد کرد. پس در انتخاب گله برای خرید تخم نطفه دار دقت کنید.

⚡ عامل این بیماری باکتری های ایکولی ، پروتئوس و باسیلوس و… هستند که هم از طریق آلوده کردن تخمدان و مجاری تولید تخم پرنده مادر و هم از طریق پوسته تخم مرغ تازه می تواند به زرده راه پیدا کند. 

⚡ سرد بودن بستر جوجه های تازه متولد شده نیز در بروز و تشدید این بیماری تاثیر گذار است. 

⚡ استفاده از مواد غذایی آلوده و ناسالم عامل دیگری در بروز عفونت کیسه زرده می باشد.

⚡ تغییرات شدید دما در شبانه روز و وارد آمدن شوک دمایی نیز در ابتلای جوجه ها به عفونت بند ناف تاثیر دارد.

⚡ جوجه ها تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از تولد باید از کیسه زرده موجود در شکم خود تغذیه کنند، اما برخی از پرورش دهندگان به محض تولد به آنها دان می دهند که این عامل سبب مصرف نشدن زرده و عفونت آن در شکم می شود.

⚡ استفاده از دستگاه جوجه کشی آلوده و ضدعفونی نکردن آن قبل از جوجه کشی نیز سبب انتقال میکروب ها به داخل تخم شده و بیماری ثانویه جوجه را در پی خواهد داشت و چه بسا سبب مرگ جوجه در داخل تخم می شود.

⚡ متولد شدن جوجه ها در شرایطی رطوبتی کم سبب عدم جذب کامل زرده و عدم انتقال کامل آن به داخل شکم می شود و قسمتی از آن به دیواره ناف می چسبد، علت آن خشک شدن زودهنگام زرده و غشای پوست می باشد و راه را برای ورود زرده به داخل بدن غیرممکن می کند. در اصطلاح جوجه ها دچار ورم ناف می شوند. 

پیشگیری و درمان عفونت کیسه زرده و بند ناف

تاکنون درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است، اما راهکارهایی که در ادامه گفته خواهند شد تاثیر به سزایی در کاهش ابتلای جوجه ها خواهد داشت و به این ترتیب از ضررهای مالی احتمالی پرورش دهنده جلوگیری خواهد کرد:

قبل از خرید تخم نطفه دار به وضعیت بهداشتی گله تخمگذار توجه کنید. پرنده هایی که در انبوهی از فضولات تغذیه می شوند و از دانخوری و آبخوری های کثیف و حتی مواد غذایی آلوده و مانده بر بستر تغذیه می کنند، احتمال اینکه به بیماری های مختلفی مبتلا باشند و این بیماری ها به تخم هم منتقل شده باشد، بسیار بالاست. 

اگر خودتان پرورش دهنده گله تخمگذار هستید، حتما روزانه بستر را تمیز کنید، واکسن های لازم را در زمان های مقرر و تحت نظر دامپزشک به پرنده ها تزریق کنید. دانخوری ها و آبخوری ها را مرتبا شسته و ضدعفونی کنید. از آب آشامیدنی سالم و قابل شرب استفاده کنید. جیره غذایی و دان مصرفی پرنده های تخمگذار را در مکانی تمیز و بدور از آلودگی و دسترسی موجودات موذی مانند موش ، مگس، سوسک و … نگهداری کنید. 

از خرید تخم های نطفه دار خیس، آلوده به خون، آلوده به فضولات و ترک خورده پرهیز کنید، چون میکروب ها قبلا از طریق پوسته وارد تخم شده و زرده را آلوده کرده است. 

پرورش دهنده هایی که از قفس های مکانیزه برای پرورش پرنده های تخمگذار استفاده می کنند، تخم های سالم تری تولید خواهند کرد و بهترین گزینه برای خرید خواهند بود. چرا که تخم ها نه در تماس با فضولات و نه در تماس با بستر خواهند بود و پس از تولید مستقیما به سینی مخصوص تخم منتقل می شود. قفس دو طرفه بلدرچین نمونه ای از آنهاست.

بلافاصله پس از تهیه تخم های نطفه دار باید آنها را با استفاده از یک پارچه یا ابر خشک و تمیز ، پاکسازی کنید تا آلودگی ها بر روی تخم نمانند. استفاده از آب و صابون اصلا توصیه نمی شود چرا که باعث آزادسازی راه ورود میکروب به داخل تخم خواهد شد. هم چنین گازهای ضد عفونی کننده به شما و قطعات حساس دستگاه جوجه کشی آسیب خواهد رساند که استفاده از آن نیز درست نیست.

مدت زمان نگهداری تخم های نطفه دار در محیط بیرون نباید بیشتر از دو الی سه روز باشد و در صورت نگهداری نیز حتما باید در دمای ۱۵ درجه باشد تا فعالیت میکروب ها به حداقل برسد و از طرف دیگر مانع از بین رفتن نطفه نیز شوید. 

قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه جوجه کشی حتما آن را با استفاده آب و صابون بشویید و مراقب باشید که آب با سنسور و قطعات حساس دستگاه برخورد نکند چون سبب خرابی آنها خواهد شد. سایر قسمت هایی که با آب قابل شستشو نیستند را با استفاده از یک فرچه تمیز و پمپ باد تمیز کنید. 

دستگاه را روشن کنید و دما و رطوبت آن را تنظیم کنید، قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی سرد و خشک سبب وارد شدن شوک دمایی به آنها خواهد شد و اگر تخم ها را یک مکان سرد بیرون آورده اید، مدتی در فضای بیرون قرار دهید تا هم دمای محیط شود، سپس وارد دستگاه کنید. 

در دوره هچر و هنگام بیرون آمدن جوجه ها از تخم هرگز درب دستگاه را باز نکنید چون با این کار سبب از دست رفتن رطوبت داخل دستگاه خواهید شد و همانطور که گفته شد این کار سبب جذب نشدن کامل زرده و ورم بند ناف می شود. 

تا زمانی که آخرین جوجه نیز از تخم بیرون نیامده است، رطوبت و دمای دستگاه را تغییر ندهید، معمولا پرورش دهندگان به جوجه های انتهایی بی توجهی می کنند و در ثابت نگه داشتن دما و رطوبت دستگاه بی دقتی می کنند که این کار سبب بیماری و مرگ جوجه های انتهایی خواهد شد. 

هنگام انتقال جوجه ها به بستر حتما دما و رطوبت را در سطح بالایی نگه دارید، دمای ۳۲ درجه و رطوبت ۵۰ الی ۶۰ درصد باید در بستر جوجه ها فراهم شود، برای این کار می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید. هم چنین برای حفظ سلامتی جوجه ها و جلوگیری از وارد آمدن شوک دمایی می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید که نقش به سزایی در میکروب کشی دارد و اشتهای جوجه ها را نیز افزایش خواهد داد.

به منظور جلوگیری از ابتلای جوجه ها به بیماری های احتمالی حتما واکسن های لازم را تحت نظر دامپزشک تهیه و تزریق کنید. 

جهت پیشگیری از عفونت کیسه زرده حتما تا ۲۴ ساعت پس از تولد محلول ۱۰ درصد آب و شکر را به جوجه ها بدهید و ترجیحا دان داده نشود. 

در سه روز اول می توانید آنتی بیوتیک های لازم را با الکترولیت و مولتی ویتامین ترکیب کنید و در آب آشامیدنی جوجه بریزید. البته قبل از این کار حتما با یک دامپزشک معتبر مشورت کنید و به صورت خودسر این کار را انجام ندهید.

ویدیوی بررسی علت بیماری عفونت کیسه زرده

در این ویدیو یکی از کارشناسان گروه صنعتی اسکندری توضیحات لازم را در رابطه با علت بیماری عفونت کیسه زرده و روش های درمان آن ارائه می دهند. مشاهده آن را توصیه می کنیم، هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید حتما به آن پاسخ خواهیم داد.

نوشته های مشابه

‫۵۲ دیدگاه ها

  1. سلام، من مرغم کرچ شده ۲۲ روز گذشته. جوجه هاش در نیومدن، یکی از تخما، جوجه توش جیک جیک میکرد، شکستمش یه سالم درومد جیک جیک می‌کرد یه چیزی زردی مثل زردی تخم مرغ پشتش چسبیده بود، بعد ۵ دقیقه جوجه مرد، زود شکستم تخم مرغ؟؟؟ دلیلش چی بود، زردی از داخل بدنش اومده بود و از مقعدش زده بود بیرون

    1. سلام دوست عزیز
      بله تخم رو زود شکستی و زرده کامل جذب نشده بوده
      اغلب دوران هچ باید ۳ الی ۵ روز صبر کنی خودشون در میان

  2. سلام وقت بخیر
    من یه جوجه دارم دیروز از تخم در اومده تخمش زیرپای مادرش بوده جوجه شده و از مادرش جداش کردم دیروز یکم پایین تر از مجرای مدفوعش تغریبا زیر دلش مقداری فضله چسبیده بود من دست نزدم اما امروز دیدم خونی شده و خمه و یچیزی ازش یکم اومده بیرون،چکارش باید بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیرون زدگی مقعد به وجود اومده؟
      فضله رو میتونی یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کنی بکشی به مخرج پرندت

  3. سلام ببخشید میشه راهنمایی کنید جوجه داخل هچر تا هفتاد دوساعت هیچ مشکلی‌ ندارد به مهدکودک میرون مشکل پیدا میکند

    1. سلام از لحظه تولد فقط ۲۴ ساعت باید بدون غذا بمونه بعدش باید غذا بخوره

  4. سلام ببخشید جوجه من تازه متولد شده «چند ساعته
    » یک چیز سیاه رنگ در قسمت مجرای کیسه زرده وجود داره باید چکار کنم (نافش)

    1. نمیدونم دقیقا چیو میگی اگه پرنده باز یا اشنا به پرنده کنارت هست نشون بده ممکنه چیز خاصی نباشه و ممکن هم هست عفونت باشه

  5. سلام من تخم کبوتر را روی شوفاژ نگه داشتم جوجه داشت در می اومد بعد من کمکش کردم پایین تنه و نصف بعدش۱ سوم یا ۱ دوم بعدش با زرده توی تخمه بهش آب شکر بدم آلام گذاشتمش زیر کبوتر پرستار اوکی میشه نمیمیره؟؟؟

  6. سلام تخم نطفه دار طوطی سانان را مثل عروس هلندی
    از کجا باید خرید
    ممنون میشم مرسی

    1. سلام
      اظلاعی ندارم
      تخم خوب باشه کسی نمیفروشه ، جوجه اگه قیمتش ۵۰۰ باشه ، تخم میشه ۲۰۰ ، کسی برا تخم خالی ۲۰۰ پول نمیده و سودی هم نداره

  7. سلام خسته نباشید من یه جوجه دارم تازه بدنیا اومده کامل بدنیا نیومده ولی از گوشه معلوم میشه زرده اش رو به خودش نکشیده ولی یه جوریه انگار که زردش توی بدنشه ولی دیده میشه بعد خونم دور تخم مرغ جم شده ولی جوجه نفس میکشه نمیدونم که زردش به خودش شیده هنوز یا نه چیکارش کنم

    1. اگه از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید بهتر که فعلا داخل دستگاه بمونه تا زرده رو کامل جذب کنه

  8. سلام طوطی بریزیلیه من گوشش چرکی شده و همش میخوابه و موقع غذا خوردن چشماشو میبنده همیشه سر وصدا داشت ولی الان خیلی اروم شده علائم سرماخوردگی داره طبق چیزایی که من تو گوگل دیدم باید چیکار کنم میشه لطفا بهم راهنمایی کنین

    1. براش از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک تهیه کنید. دمای محلی که قفس هست رو هم تا ۲۸ درجه بالا ببرید به آبش هم مولتی ویتامین اضافه کنید.

  9. سلام
    تخم ها تو دستگاه وقتی میخان بیرون بیان …تقریبان از ۵۰ تا تخم ۲۰ تاش مردن و ناف هاشون بازه و همیشه این مشکل دارم میشه راهنمایی کنین ممنون

    1. احتمالا دستگاه شما کالیبره نیست یا اینکه گله مادر دارای بیماری هستش

  10. سلام.جوجه من چن هفته اس بدنیااومده.تاالان خوب بود ولی دو روز شده غذانمیخوره همش چشاشو میبنده.
    چینه دانش پر به نظر میرسه ولی دست که میزنم حالت بادکنکی داره.چیکارکنم؟

    1. اصلا دست نزنید خودش جذب میشه
      برای مشاوره بیشتر حتما با دامپزشک در ارتباط باش یا حضوری یا انلاین

  11. این کیسه زرده چطور مصرف میشه چون بیرون زده خیلی امیدوارکننده نیست یعنی خشک میشه و میوفته یا جذب میشه به بدن و دوباره وارد بدن میشه

    1. وارد بدن میشه و یک قسمت کوچیک میمونه که خشک میشه و به عنوان بند ناف شناخته میشه
      یک روز پس از تولد فقط باید اب و شکر به جوجه بدید تا زرده کاملا جذب بشه
      بهتر که جوجه رو روی یک سطح تمیز نگه دارید تا زرده الوده نشه

      1. جوجه ی من الان به دنیا امده ولی کیسه ی زرده هنوز جذب نشده باید چیکار کنم

        1. اگر داخل دستگاهه ، بهتر که تا ۲۴ ساعت داخل دستگاه بمونه
          ولی اگه بیرونه ، بهتر که محیط گرم و نرم براش فراهم کنید تا زرده رو کامل جذب کنه و از محلول آب و قند بهش بده

        2. سلام جوجه من یک کم زود تر از موقع دراومده بند ناف اش بیرون هسته الان باید چی کار کنم خیلی ضعیف هسته دهن شو زیاد نمیتونه باز که اینو چجوری اب شکر بدم یک موقه نمیره

        3. با مراجعه داروخانه دامپزشکی ضد عفونی کننده مخصوص جوجه ها رو بخر و باندپیچی کن

  12. سلام.من یه جوجه دارم آب و خوراکش هم خوبه و خیلی می خوره.ولی چند روزه دل دل خیلی می کنه.زیر شکمش هم خیلی سیاه شده .مشکلش چیه؟
    می شه راهنمایی کنید.

    1. التهاب روده داره
      حتما برای درمان به دامپزشک و یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کن تا انتی بیوتیک های لازم رو تجویز کنن

  13. سلام.من جوجم دیروز به دنیا اومد بعد بند نافش به باسنش وصل بود بعد من فکر کردم خودش کنده میشه امروز دیدم کنده نشده بعد سعی کردم بِکنم ولی یکم خشک شده بود و جوجه یکم اذیت شد و من دیگه نکندم.الان چیکار کنم؟خودش کنده میشه یا نه؟

    1. سلام
      باید حتما دامپزشک اقدام به قطع اون کنه چون امکان عفونت زیاده

  14. سلام وقتتون بخیر
    جوجه من حدودا یک ماهی هست . نمیدونم چی شده که میلی به خوردن آب و غذا نداره …از طرفی همش دوست داره ی گوشه بشینه .
    میشه لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم !!!

    1. مریض شده
      به داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا داروی لازم رو برای تقویت پرنده بدن

  15. سلام من چند جوجه دارم که یکیشون کیسه زرد ش عفونت کرده بود و بی‌حال بود من بهش آموکسی سیلین دادم حالش خوب شد الان هم ۳ ماه که دارم ولی هنوز طرف مخرجش سیاه هست و دانه و آب هم خیلی نمیخوره باید چی کارکنم ؟؟؟

    1. تنها راه حلش مراجعه به دامپزشک
      از درمان خودسر پرهیز کنید چون ممکن سلامتی پرنده رو به خطر بیندازه

  16. سلام ببخشبد من یک جوجه غاز تازه تز تخم در اومده دارم که هنوز یکم مونده بود تا از تخم بیرون بیاد که متاسفانه مادر از روش بلند شد و دیگه نخوابید.
    خودمون بازش کردیم ولی کیسه زرده و بعضی از جاها بیرون مونده الان ۱۲ ساعت از اون موقع میگذره ولی هنوز اتفاقی نیفتاده و جوجه جیک جیک میکنه گلی از جاش نمیتونه تکون بخوره.
    الان بهش آب شکر میدیم.
    کیسه زرده میره داخل یا نه!؟
    بعد روشی داره؟

    1. بهتر بود جوجه داخل تخم بمونه تا زرده کاملا جذب بشه بعد از تخم بیرون می اومد
      برای کمک به جوجه اونو داخل یک پارچه تمیز بذار تا عفونت نکنه و دما و رطوبت محیطش رو ببر بالا تا زنده بمونه
      از محلول اب و قند هم استفاده کن

  17. سلام ممنون از سایت خوبتون
    دوستان برای عفونت کیسه زرد….

    امیدوارم به درد بخوره از تلفات این موجودات قشنگ کم بشه🙏🙏😔

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه به فکر درمان طیور سایر دوستان هستید
      ولی ما با توجه به اینکه مجوزر تجویز دارو و ارائه ی اون رو در سطح نت نداریم از انتشار پیغام شما معزوریم
      موفق باشید …

  18. سلام میبخشید جوجه گرفتم مریضه چیکارش کنم لطفا زودتر راهنماایی بفرمایید ممنون میشم
    مشکل تحلیل نرفتن زرده هست
    سه روزه گرعتم هنوز نمیتونه سر پا بایسته و غذا نمیخوره
    شکمش سفته و مدفوعش بوی بدی داره

    1. سلام
      باید زودتر اقدام میکردید !
      دمای محیط نگهداریش رو بیشتر از ۳۰ درجه بکنید بخصوص شب ها
      بهش یک چهارم قرص تتراسایکیلین تو اب حل کنید و با سرنگ بزنید دهنش

  19. سلام،جوجه من بی حال افتاده نه اب میخوره نه دون ئمیتونه روپاشم وایسه چکار کنم؟

  20. سلام جوجه من ۵ روزه اس و دوروزه ک داره دان میخوره هنوز زرده ی خشک شده به نافش وصله و جدا نشده اشتهاش خوبه ولی پراش پف نکرده و شلخته اس.میخوام بدونم زنده میمونه یا ن ؟
    و آیا به جوجه های دیگه ام سرایت میکنه؟
    چیکار کنم پرتش کنم یا نگهش دارم؟

    1. سلام
      نگهدارید دوست عزیز پرتش کنم یعنی چی !
      محیطش رو گرم کنید تغذیش رو مفید کنید ، جیره مخصوص طیور بهشون بدید + مولتی ویتامین مخصوص طیور تا سریعتر و بهتر رشد کنن

    2. تا روزی که نفس داره موظفید به جوجه برسید..چه یکدونه چه هزارتا..چطور وجدان آدم اجازه میده جوجه ای که مریض میشه رو از بین ببره!!! مثلا نوزادی که مریض بشه بیرون میندازین؟؟ اون جوجه هم موجود زنده ست..با تشکر

  21. سلام، من یه چند تا تخم غاز خریده بودم و داخل دستگاه جوجه کشی گذاشتم، تقریبا ۱۰، تای سالم به دنیا اومدن اما امروز یکی از تخم ها که نسبتا اندازه کوچکتری از بقیه داشت شکست ولی جوجه از داخلش نمی تونست بیرون بیاد، پس خودم یکن کمکش کردم اما بعد از بیرون اومدن داخل تخم یک لایه سفید مایل با لکه های کرمی در سطح پوسته بود. و بند ناف جوجه هم خونریزی داشت. در ضمن به نظر چشم های جوجه هم یکم چسبندگی داره و همون لایه کرمی داخل چشم ها هم دیده می شه، طوری که به نظر میاد کور شده. به نظرتو مشکلش چیه و چه کارش باید بکنم

    1. اجاره بدید داخل تخم و در داخل دستگاه باشه تا به خوبی رشد کنه
      اونو از تخم جدا نکنید و دما و رطوبت دستگاه هم برای دوره هچ باشه

  22. سلام
    الان جوجه های من ۲۲۴ روزه هستن و دو تاشون صبح مردن.
    حدودا ۲۰ تاشون هم یه هفته پیش مردن
    بردم دامپزشک کالبد شکافی کرد .
    گفت ورم روده اس . دارو داد اوردم سه روز بهشون دادم
    دیگه تلفات نداشتم تا امروز .
    فضولات چسبیده بهشون و راه مدفوع بسته شده .
    گفت عفونت کیسه زرده هستش.

  23. سلام .چند تا از جوجه ها هنگام هچ بند نافشون ورم داشت.و قسمتی از کیسه زرده از بدنشون بیرون هست. ایا زنده میمونن؟ یا اینکه کار خاصی باید بکنم؟

    1. اونا رو بهتر بود داخل دستگاه نگه می داشتید تا زرده کاملا مصرف میشد
      به هر حال در محیط تمیز و پاکیزه ازشون مراقبت کنید تا دچار عفونت نشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋