مزاج انواع گوشت پرندگان

مزاج انواع گوشت پرندگان

مزاج انواع گوشت پرندگان مانند سایر مواد غذایی در تغذیه افراد بسیار مؤثر است. طبق توصیه متخصصان طب سنتی هر فردی باید با توجه به طبع و مزاج خود به انتخاب خوراکی‌ها دست بزند.

گوشت پرندگان به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا و چربی کمتر از سایر گوشتها مفیدتر و پرطرفدارتر است. گوشت پرندگان در مقایسه با گوشت انواع چهارپایان کلسترول کمتری دارد و بسیار سالمتر است. به همین دلیل برای هیچ قشر و گروه سنی منع مصرف ندارد. اگر می خواهید با مزاج گوشت پرنده های مختلف آشنا شوید خواندن این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس را از دست ندهید.

کارشناسان طب سنتی معتقدند گوشت اصلی‌ترین ماده غذایی است و هر فردی نیاز به استفاده از آن دارد و حذف آن ممکن است آسیب‌هایی به بدن وارد کند. گوشت‌ها به لحاظ طبع به دو نوع سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌شوند.

در اصل در طب سنتی همه گوشت‌ها گرم و تر هستند اما میزان گرمی آن‌ها متفاوت است و هر گوشتی که گرمی و تری کمتری داشته باشد را سرد می گویند. حیواناتی که چاق‌تر و پرتحرک ترند گوشت تیره با طبیعت گرمی دارند.

بطور کلی مزاج انواع گوشت پرندگان به دلیل رقیق بودن خونشان و این‌که فضولات کمتری تولید می کنند گرم است. پرندگانی که زیستگاهشان در آب یا باتلاق است مانند اردک، مرغ دریایی، غاز و… گوشتی مقوی و لذیذ دارند و برای افراد کم بنیه بسیار مفیدند.

گوشت مرغ

گوشت مرغ پروتئینی برابر با گوشت قرمز دارد اما بدلیل چربی کمتر انرژی کمتری از گوشت قرمز دارد. میزان کلسترول مرغ بسیار پایین تر از گوشت قرمز است. مرغ منبع پروتئین، آهن، اسیدآمینه و ویتامین های گروه B است. مرغ از پرطرفدارترین نوع گوشت سفید بین مردم است.

گوشت مرغ

گوشت مرغ هضم راحتی دارد و طبعش سرد و تر  است. مصرف این گوشت با سیر و آویشن و زردچوبه و توصیه می‌شود. اما سنگدان مرغ طبعی گرم دارد و سرشار از آهن است. به دلیل داشتن ویتامین B3 از ریزش مو جلوگیری کرده و هورمون‌های جنسی را تقویت می‌کند. سرشار از روی است و کالری کمی دارد. سنگدان مرغ برای رژیمهای لاغری گزینه بسیار خوبی است.

خروس

مزاج گوشت خروس گرم و خشک است بهتر است همراه آبغوره و سکنجبین مصرف شود. آبگوشت خروس درد معده و تب های مزمن را برطرف میکند. طبخ آن طولانی است و هضم آن آسان است. ارزش غذایی بالایی دارد.

مرغ محلی

مزاج مرغ محلی طبیعت گرم و تر دارد. مغز را تقویت کرده و به تقویت صدا ( در خوانندگی و گویندگی) کمک می‌کند. به چاق شدن افراد کمک می‌کند. برای افرادی که دچار بیماری سوءهاضمه هستند مناسب نیست.

شتر مرغ

گوشت شتر مرغ در دسته گوشتهای قرمز قرار میگیرد اما کلسترول بسیار کمتری نسبت به گوشت و حتی مرغ دارد. این گوشت منبع آهن است که از همه گوشت های قرمز غنی تر است. بدلیل داشتن سدیم برای بیمارانی که فشار خون دارند  نقش درمانی دارد. خوردن این گوشت در رژیم های لاغری بشدت توصیه میشود زیرا هم خاصیت سیرکنندگی زیادی دارد هم بسیار کم چرب است.

بدلیل غنی بودن این گوشت از چربی امگا۳ برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است. مزاج گوشت شتر مرغ گرم است. جثه عظیم این حیوان با طبیعت آن رابطه مستقیم  دارد و هر چه حیوان درشت‌تر باشد گوشتش تیره‌تر و طبعش گرم‌تر خواهد بود. گوشت شترمرغ دیرهضم بوده و بهتر است همراه با سرکه و آویشن و انواع مصلح غذایی مناسب مصرف شود.

بلدرچین

گوشت بلدرچین هم خواصی مانند گوشت های سفید و مرغ دارد. البته ویتامین های  B موجود در گوشت این پرنده ارزش غذایی بلدرچین را به مراتب بالاتر برده زیرا این گوشت برای بهبود و ترمیم بافت بسیار مفید است و خوردن آن به بیمارانی که جراحی داشته اند به شدت توصیه میشود.

بدلیل غنی بودن بلدرچین از روی وفسفر در تقویت هوش کودکان بسیار موثر است. این گوشت در درمان بیماری های اعصاب و بی خوابی نیز بسیار مفید است. بلدرچین گوشتی بسیار نرم و لطیف دارد و راحت هضم میشود. بلدرچین طبعی گرم و خشک دارد.

این گوشت بهتر است جای کباب کردن در روغن طبخ شود. این گوشت در افزایش میل جنسی بانوان بسیار مؤثر است. باعث رشد مو و زیبایی پوست می شود. بهتر است بعد از خوردن بلدرچین آب انار مصرف شود.

کبک

گوشت کبک منبع ویتامین B6 است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. گوشت کبک میتواند پیشگیری کننده عفونتهای تنفسی باشد. این گوشت کلسترول بسیاری پایینی دارد اما منبع چربی اشباع است. کبک گوشتی با طبع گرم و خشک دارد.

بسیار لذیذ است و رفع ضعف عمومی بدن می کند. بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نشود چون به دلیل خشکی بالا یبوست به همراه می‌آورد. گوشت کبک باعث تقویت قوای جسمانی می‌شود و بسیار انرژی‌زا است.

بوقلمون

گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین A بوده و بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و سالمندان است. خوردن بوقلمون در فصل سرما بسیار توصیه میشود. اسید آمینه موجود در بوقلمون  از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری می کند و به دفع سموم بدن کمک میکند. گوشت بوقلمون طبعی گرم و تر دارد.

گوشت بوقلمون

هضمش برای افرادی که مشکل گوارشی دارند آسان نیست و بهتر است همراه با سماق و گشنیز مصرف شود. گوشت بوقلمون در درمان سرطان مؤثر است و گزینه مناسبی برای رژیم‌های لاغری است.

این گوشت نقش استخوان‌سازی مؤثری دارد و برای افرادی که دچار پوکی استخوان شده‌اند نقش درمانی و مکمل غذایی دارد و بهتر است در برنامه ثابت غذاییشان جای گیرد.

اردک

مزاج گوشت اردک ازنظر طب سنتی از گرم‌ترین گوشت‌ها در بین پرندگان است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. گوشت اردک انرژی بسیاری دارد و خوردن مدام آن چاقی در پی دارد. تخم اردک هم بسیار غلیظ‌تر از تخم‌مرغ و سرشار از پروتئین است و دیر هضم است.

غاز

گوشت غاز دارای طبیعت گرم و خشک است. این گوشت بهتر است به همراه آب انار و زنجبیل و دارچین به عنوان مصلح مصرف شود.

گنجشک

گوشت گنجشک طبیعتی گرم و خشک دارد. گنجشک ارزش بالای تغذیه‌ای ندارد. این گوشت افزایش میل جنسی در بانوان ایجاد می‌کند و برای سلامتی افراد سرد مزاج توصیه می‌شود.

اگر همراه با زرده تخم مرغ و زیتون، آبغوره و دارچین و هل مصرف شود مؤثرتر است.  البته لازم به ذکر است که مصرف گنجشک در کشور ما خیلی مرسوم نیست.

تاثیر سردی و گرمی گوشت پرندگان بر بدن

با خوردن گوشت ماکیان ، سردی و گرمی گوشت پرندگان بر بدن انسان هم تاثیر می گذارد. پزشکان طب سنتی معتقدند افرادی که طبعی گرم دارند به مصرف مواد غذایی سرد تمایل دارند و در صورت مصرف غذاهای گرم دچار التهاب و گر گرفتگی می شوند.

همچنین افرادی  که طبعی سرد دارند ، با مصرف غذاهای سرد دچار ناراحتی هایی نظیر درد استخوان ها یا ضعف و بی حالی می شوند. اگر مزاج شما گرم است گوشت پرندگان  با طبع سرد و اگر مزاج شما سرد است گوشت پرندگان با طبع گرم بهترین گزینه برای شماست.

در غیر اینصورت بهتر است با مصلح های مناسب طبع غذایتان را متعادل کنید تا سردی و گرمی گوشت پرندگان تاثیر بدی بر مزاج شما نگذارد و بیمارتان نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋