عملیات بعد از جوجه کشی پس از خروج جوجه ها از دستگاه جوجه کشی – ۴

تعیین جنسیت

ادامه مقاله عملیات بعد از جوجه کشی پس از خروج جوجه ها از دستگاه جوجه کشی : روش اول در همان روز اول تولد جوجه ها امکانپذیر است که در مرغداری هم از این روش استفاده می شود در زیر یک لامپ پشت جوجه را نگاه می کنند اگر مقعر و برآمده باشد خروس و اگر صاف و یکدست باشد مرغ می باشد.

روش دوم با استفاده از بالهای جوجه انجام می شود و در یک هفتگی و چند روزگی جوجه قابل تشخیص است که در عکس زیر نحوه تشخیص نشان داده شده است.

در روش سوم، ابتدا جوجه را مانند شکل یک می گیریم اگر خودش را جمع کرد (۱) ماده و اگر جمع نکرد (۳) نر است در روش بعدی پاهای جوجه را گرفته باز هم اگر خودش را جمع کرد (۲) ماده و اگر خود را جمع نکرد (۴) نر می باشد.

تولک

تولک رفتن یک مرحله فیزیولوژیکی و طبیعی است که امکان جایگزینی پرهای قدیمی را داده و اویدوکت را که اندام تولید تخم است، بازسازی نموده و آماده تخم گذاری کند. در هنگام تولک، بیشترین انرژی صرف رشد پرها شده و مقدار اندکی از آن را برای تولید تخم مصرف می کند. تولک طبیعی یک پدیده فصلی می باشد که با تغییر طول روز ارتباط دارد.

پرریزی در پرندگان اهلی در هر زمانی ممکن است اتفاق بیافتد (به خصوص اگر مرغ در معرض برخی استرس ها قرار گیرد.) پرریزی سریع در تمام گله معمولاً به دلیل حوادث استرسزا مانند فقدان آب و خوراک و یا مشکلات ناشی از برنامه های نوردهی میباشد با یک برنامه ی نوری خاص می توان تولک را القا کرد.

اگر تولک در روزهای بلند اتفاق بیفتد، پرریزی غالباً ناتمام مانده و در این حالت ممکن است که مرغ هرگز به حداکثر تولید خود نرسد. برای جلوگیری از این مشکل باید اجازه دهیم تا مرغ در طول زمستان به تولک برود که این عمل با خاموش کردن نور به مدت ۶ هفته در زمستان اتفاق می افتد. در این حالت مرغ کاملا پرریزی کرده و سپس با قرار دادن در شرایطی با طول روز بلند، مجدداً تولید را آغاز می کند. نکته مهم این است که در تولک رفتن، پرها به صورت ناحیه ای نمی ریزد و اگر چنین حالتی مشاهده شود به احتمال زیاد نتیجه ی نوک زنی پرندگان دیگر می باشد.

عملیات بعد از جوجه کشی
عملیات بعد از جوجه کشی

کرچی

کرچی یک رفتار طبیعی است که مرغ روی تخم ها خوابیده و جوجه ها تفریخ می شوند. اکثر مرغها بالاخره کرچ می شوند. برخی نژادها بیش از دیگر نژادها کرچ می شوند و در برخی نژادها این عمل به ندرت اتفاق می افتد به طوری که کوشین وسیلکی زیاد کرج می شوند ولی لگهورن به ندرت کرج می – شوند. تغییرات هورمونی در مرغ کرچ موجب قطع تخم گذاری می شود.

یکی از عوامل اصلی موثر بر کرچی، جمع شدن تخم در لانه است ولی برخی مرغ ها بدون وجود تخم در لانه هم کرچ میگردند. برای کاهش کرچی، باید تخم ها روزانه جمع شده و محل آنها صاف شود. اگر مرغی تمایل به ماندن طولانی در لانه داشته باشد باید از لانه رانده شود در این صورت پس از مدتی رفتار کرچی پایان یافته و مرغ به حالت تولید تخم مرغ بر میگردد.

سلامتی گله

کاهش تولید تخم در برخی موارد از اولین نشانه های بروز بیماری است. سایر علایم شامل کسلی، عدم فعالیت، لنگشی، سرفه، بیحالی و در نهایت مرگ می باشد. برخی مرگ و میرها، طبیعی می باشد ولی اگر چندین پرنده علایم مشابهی نشان دهند، باید جهت اطمینان از نوع بیماری از متخصصین طیور و یا ازمایشگاه های تشخیص کمک گرفت.

عملیات بعد از جوجه کشی ( عکس مرغ )
عملیات بعد از جوجه کشی ( عکس مرغ )

سن

در ادامه مقاله عملیات بعد از جوجه کشی در نهایت تولید تخم در مرغ ها قطع میگردد. مرغ ها تا ۲ یا ۳ سالگی تولید دارند سپس به تدریج کاهش یافته و نهایتا تولید تخم قطع می گردد.

در این هنگام تولک رفتن بیشتر و طولانی تر شده و برخی مشکلات در تخمدان و اویدوکت اتفاق می افتد. یک مرغ پرتولید در مدت سه سال تخم گذاری، ممکن است بیش از ۳۰ برابر وزن خود تخم بگذارد لذا ممکن است اوید کت توانایی عبور تخم را از دست داده و یک یا چند تخم در اویدوکت به دام افتد که این حالت، از تخم افتادن نامیده می شود.

در برخی موارد . زرده تولیدی به وسیله ی اویدوکت جمع آوری نشده و در محوطه ی بطنی بدن باقی میماند. بروز این حالت برای درصد پایینی از زردهها طبیعی میباشد و مرغ می تواند به سادگی آن را مجدداً جذب بدن کند. ولی زمانی که این اتفاق هر روز رخ دهد مرغ را تخم گذار بطنی گویند.

گاهی مرغ های مسن، تخمهای بزرگتر یا دو زرده می گذارند. در این حالت اویدوکت که فقط در هنگام تخم گذاری گشاد می شود ممکن است به حالت طبیعی خود برنگشته و اویدوکت گشاد شده در بیرون از بدن مانده و موجب نوک زدن سایر مرغ های گله شود. چنین مرغی باید فورا از گله حذف شود. در هر یک از موارد فوق تخمگذاری قطع شده و سلامت مرغ به خطر افتاده و بنابر این بهتر است این مرغها را از گله حذف نمود.

کلمات مرتبط : عملیات بعد از جوجه کشی ، عملیات پس از جوجه کشی ، تشخیص جنسیت طیور ، مرغ کرچ ، کرچی در مرغ ، تولک رفتن مرغ ، دستگاه جوجه کشی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋