چرا پرنده زینتی زیاد آب میخورد ؟

آیا پرنده شما به تازگی آب زیادی می نوشد؟ از تغییر عادات نوشیدن آب پرنده خود نگران هستید؟ از اینکه یک پرنده روزانه چقدر باید آب مصرف کند بیخبرید؟ اگر به دنبال پاسخ برای سوالات خود هستید با ما تا انتهای این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی برای شما ارائه شود و شما با درک عادات نوشیدن آب پرنده خود به وجود و یا نبود مشکل در بدن پرنده پی ببرید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

علت زیاد آب خوردن پرنده چیست؟

علت های متفاوتی وجود دارد که میتواند باعث پرنوشی در پرنده خانگی و زینتی شما گردد که در این راستا می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارت است از :

تغذیه نادرست

اگر به صورت ناگهانی رژیم غذایی مصرفی پرنده را تغییر داده اید طبیعی است که در رفتار پرنده مصرف زیاد آب نمود پیدا کند. از آنجایی که دان های تشکیل دهنده جیره غذایی در مقایسه با میوه ها و سبزیجات آب کمی دارند پرنده پس از مصرف آنها برای هیدراته نگه داشتن بدن خود نیاز به آب بیشتری دارد بنابراین توصیه می شود تغذیه پرنده ها را تنها محدود به یک نوع دان نکنید و در طول هفته انواع سبزیجات و میوه های مفید را در اختیارش قرار دهید.

تغذیه نادرست - چیکن دیوایس

همچنین اگر رژیم غذایی مصرفی پرنده حاوی مقدار زیادی سدیم باشد پرنده به مصرف آب بیش از حد روی می آورد و به این نسبت دفع ادرار نیز افزایش خواهد یافت.

با افزایش میزان سدیم (نمک) در غذای پرنده حتی امکان مسمومیت به وجود می آید. بنابراین اگر در مناطقی زندگی میکنید که دارای آب شور است در این باره برای حفظ سلامتی پرنده توجه کافی داشته باشید.

استرس

یکی دیگر از عواملی که تاثیر مستقیم در میزان مصرف آب پرنده دارد استرس می باشد. زیرا در مواقعی که پرنده به استرس دچار است در بدن آن هورمون هایی تولید می شود که همین امر باعث استفاده زیاد آن از آب می شود.

استرس - چیکن دیوایس

البته لازم به ذکر است گاه استرس باعث از دست دادن اشتهای پرنده شده و در نهایت پرنده با کم آبی مواجه می شود. بدین طریق  آب بیشتری را مینوشد تا بتواند با عامل استرس زا مقابله کند. اگر علائمی نظیر کندن پر، پرخاشگری، از دست دادن اشتها، تغییر در مصرف آب و… ایجاد شد به وجود استرس در پرنده خود پی ببرید.

گرمی هوا

پرندگان زینتی و خانگی توانایی مطلوبی برای تحمل گرمای زیاد ندارد و در واقع افزایش دمای محیط نگهداری نیز برای آنها مضر است. بنابراین اگر دمای اتاق بیش از اندازه بالا باشد پرنده دچار تشنگی شده و بدین منظور آب بیشتری را نیز مصرف میکند.

گرمی هوا - چیکن دیوایس

لازم به ذکر است اگر پرنده را در حال له له زدن و یا نفس کشیدن با منقار باز دیدید به گرم بودن هوای اطرافش پی ببرید و اقدامات لازم را جهت پایین آوردن دما در پیش گیرید.

فعالیت بدنی

با توجه به طبیعتی که پرنده دارد پرواز کردن روزانه به عنوان فعالیت بدنی برای آن محسوب می شود و بدین طریق با بیشتر بودن فعالیت بدنی به آب بیشتری نیز نیاز پیدا میکند. بنابراین اگر پرنده شما بعد از پرواز کردن احتیاج بیشتری به آب پیدا کرد جای نگرانی ندارد.

اسهال

پرنده در اثر ابتلا به اسهال می تواند آب زیادی را از بدن خود دفع کند که در بیشتر مواقع همین امر منجر به کم آبی بدن آن میشود. بدین ترتیب برای جبران مایعات از داده از طریق اسهال ممکن است آب زیادی بنوشد.

دیابت

ابتلای پرنده به دیابت هم تشنگی مفرط را در آن نمایان می کند و هم میزان ادرار روزانه آن را افزایش می دهد که این موارد در اثر اختلال در تنظیم طبیعی سطح قند خون به وجود می آید.

اگر میزان انسولین در سیستم بدنی پرنده دچار کمبود شده باشد و گلوکز در جریان خون تجمع می یابد در نهایت این امر باعث تولید ادرار رقیق در پرنده میشود و تشنگی نمود پیدا میکند. 

مسمومیت با ویتامین D

چنانچه سطح کلسیم، ویتامین و مواد معدنی خون پرنده زینتی بیشتر از حد طبیعی بالا رود تشنگی و بیحالی در پرنده نمود پیدا میکند. اگر میزان ویتامین D3  در جیره غذایی پرنده بیشتر باشد منجر به انتقال کلسیم از استخوان ها به سایر نقاط بدن پرنده میشود و عملکرد کلیه ها دچار اختلال می گردد.

مسمومیت با ویتامین D - چیکن دیوایس

مسمومیت با فلزات سنگین

مسمومیت با فلزات سنگین نظیر روی و سرب از عوامل دیگری است که میتواند مشکل بیش از حد نوشیدن آب را در رفتار پرنده نشان دهد. اگر قفس و یا اسباب بازی هایی که تهیه کرده اید از این جنس ساخته شده به زودی در اثر جویدن میله های قفس  و… پرنده با این فلزات مسموم خواهد شد. 

اختلالات رفتاری

تشنگی مداوم نیز میتواند در رده اختلالات رفتاری پرنده شما قرار گیرد. این تشنگی بیش از حد ناشی از عوامل روانی است که در این صورت باید میزان آبی که در اختیار پرنده میگذارید کاسته شود تا این اختلال رفتاری به مرور از بین رود. در واقع این رفتارهای مخرب یک وضعیت عصبی است که از نبود تعاملات اجتماعات، عدم تحرکات ذهنی، تحریک و… به وجود می آید. 

بیماری کلیوی

اگر کلیه های پرنده زینتی شما کارایی مناسبی نداشته باشد و یا دچار اختلال شده باشد پرنوشی آب در رفتار پرنده نمود پیدا خواهد کرد. از آنجایی که کلیه ها تنظیم تعادل مایعات موجود در بدن پرنده را بر عهده دارند با ناکارآمدی آنها پرنده آب زیادی را مصرف خواهد کرد.

بیماری کلیوی - چیکن دیوایس

واکنش دارویی

در برخی مواقع دادن دارو به پرنده می تواند عارضه هایی را به همراه داشته باشد. اگر برای درمان و مداوای برخی از بیماری ها قرصی در اختیار پرنده قرار داده اید میتواند دلیلی برای استفاده بیش از اندازه آب باشد زیرا تشنگی پرنده را به طرز چشمگیری افزایش میدهد.  

تغییرات هورمونی

در فصول تولید مثل و تغییرات هورمونی که در پرندگان به وجود می آید ممکن است با تشنگی بیش از حد در آنها مواجه شوید که برای جبران این تشنگی اقدام به خوردن مداوم آب میکنند. لازم به ذکر است انرژی مصرف شده در هنگام تولید مثل نیز می تواند باعث افزایش میزان مصرف آب در پرنده شود زیرا پرندگان زینتی برای هیدراته نگهداشتن بدن خود آب بیشتری استفاده میکنند.

سوالات متداول

استفاده بیش از اندازه از آب برای پرنده مضر است؟

به طور کلی استفاده زیاد از آب توسط پرنده به خودی خود نمی تواند مشکلی را ایجاد کند اما اگر پرنده نتواند آب مصرفی را به درستی دفع کند مسمومیت با آب و یا هیپوناتر را تجربه خواهد کرد که در برخی مواقع می تواند برای پرنده کشنده باشد. بنابراین برای مقابله با این جریان بهتر است با یک دامپزشک در ارتباط باشد.

از کجا بفهمیم پرنده ما دچار کم آبی شده است؟

پرنده ای که دچار کم آبی شده است اغلب با پوست خشک و چروکیده، چشم های فرو رفته، نبود حالت ارتجاعی در بدن مواجه است همچنین پرندگانی که دچار کاهش اشتها شده اند بی حال بوده و منقار و دهان خشکی دارند. 

سخن آخر 

در این  مقاله در رابطه با عواملی که منجر به نوشیدن آب زیاد توسط پرنده می شود مطالب مختلفی ارائه شده است که در جهت کسب اطلاعات بیشتر میتواند برای شما کمک کننده باشد شما نیز اگر در این حیطه تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام من یک پرنده گرنجیگ دارم
    این پرنده دو روز پیش یک تکه یک سانتی از میله آب خوری اش را کنده بود و هر چه گشتم پیدا نکردم
    اما از دیروز جوانه گندم و یا پلت یا سیب را نصف میگنه اما احساس می کنم قادر به جویدن نیست
    چون وقتی توی لونه هستش آن پلت را با آب نرم می کنه میخوره راستی با دان هایش زیاد آب میخوره
    البته یک ماهی بود که بهش کرم خشک شده میدادم اما حایی گفت که نده دو روز هست که قطع کردم الیته کاخی وقتها دستشویی اش زیاد هست
    ببخشید پرنده من بیماری کلیه داره
    آیا درمان میشه تو رو حدا جواب را با پیامک بدهید

    1. سلام مریم جان
      فضلش چه رنگیه؟ تغییری توی رنگش دیدی؟
      چینه دانش ورم داره؟

      1. سلام فصلشرگاهی اوقات خردلی رنگا و بعضی اوقات سبز تیره هستش البته صبح ها گاهی اوقات فضلش زیاده
        و در مورد دفع مایعات
        با آنکه با بلت هایش زیاد آب میخوره احتمال میدهم دفع زیاد مایعات به آن دلیل هستش
        ببخشید راستی کرم خای خشک شده برای گرنجیگ ها ضرر داره یا خیر به خاطر پروتئین و چربی ؟
        باتشکز از شما

        1. بخش جامد فضلش نشون میده که ممکنه بیماری کبدی داشته باشه
          عرق شوید و یا عرق خار مریم به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو آبش تا بخوره
          این کارو چند روز تکرار کن اگه دیدی بازم همونطوریه باید ببری تا یه معاینه ش بکنن
          نه ضرر نداره براش می تونی استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس