بهترین منبع کلسیم برای مرغ عشق

منابع کلسیم دار برای مرغ عشق

مرغ عشق ها در طبیعت با تغذیه از دانه، جوانه، میوه ها، حلزون ها، سنگریزه های معدنی، استخوان لاشه پرندگان دیگر و یا پوسته تخم آنها، کلسیم مورد نیاز بدن خود را کسب می کنند، حال سوالی که پیش می آید این است که این پرنده در اسارت چگونه کلسیم مورد نیاز را تامین خواهد کرد؟

تامین نیازهای زیستی پرندگان خانگی، بر عهده سرپرست آنها خواهد بود، به این منظور در این پست از چیکن دیوایس تمامی منابع کلسیم برای مرغ عشق گفته شده است.

تغذیه از سبزیجات و مواد آلی

یکی از بهترین راه های تامین کلسیم مورد نیاز بدن پرنده استفاده از سبزیجات و میوه های تازه و سالم می باشد. بسیاری از غذاهایی که روزانه توسط انسان مصرف می شوند حاوی مقادیر زیادی کلسیم می باشند. 

کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، شلغم، تخم مرغ، سیب، تخمه، سیب زمینی و عدس حاوی مقادیر زیادی کلسیم بوده و استفاده از آنها در جیره غذایی مرغ عشق، فواید بسیاری خواهد داشت. با مطالعه مقاله تغذیه مرغ عشق، اطلاعات کافی در مورد مواد غذایی مورد نیاز این پرنده را دریافت خواهید کرد.

با قرار دادن منبع کلسیم در اختیار مرغ عشق، پرنده در صورت نیاز به اندازه کافی از آن منبع استفاده خواهد کرد. دقت داشته باشید که برای جذب بهتر کلسیم، تامین ویتامین D3 برای پرنده نیز الزامی خواهد بود. آفتاب گرفتن پرنده ها در تامین ویتامین D3 کمک شایانی به پرنده خواهد کرد.

نحوه استفاده از پوسته تخم مرغ برای تامین کلسیم پرندگان

یکی دیگر از این منابع، پوسته تخم مرغ بوده که حاوی ۹۰ درصد کلسیم می باشد. تغذیه مرغ های عشق در زمان لانه سازی با استفاده از پوسته تخم مرغ، به تخم گذاری صحیح پرنده کمک خواهد کرد.

پس از شستشوی پوسته تخم مرغ، آن را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید و اجازه دهید در محیط عاری از آلودگی خشک شود، پس از خشک شدن، با استفاده از آسیاب یا مخلوط کن آن را کاملا پودر نمایید تا هیچ گونه لبه تیز و برنده ای باقی نماند.

برای ضد عفونی کردن پوسته تخم مرغ ، از فر نیز می توانید استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی از مرغ عشق
» دارای شانه های جوجه کشی همه کاره
» نحوه تامین رطوبت از طریق پمپ خودکار آب و پد سلولزی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

آیا کف دریا برای تامین کلسیم مرغ عشق مفید است؟

کف دریا یا همان استخوان ستون فقرات ماهی مرکب حاوی مقادیر زیادی کلسیم و فسفر بوده که برای اکثر پرندگان مورد استفاده قرار میگیرد. مرغ عشق با نوک زدن به آن، باعث کوتاه شدن و صیقل دادن نوک خود می شود. نوک زدن و قطعه قطعه کردن کف دریا یکی از بازی های مورد علاقه پرندگان در قفس می باشد.

آیا کف دریا برای تامین کلسیم مرغ عشق مفید است؟ - چیکن دیوایسمرغ عشق ها در طبیعت به کف دریا دسترسی نداشته و از منابع دیگری برای تامین کلسیم مورد نیاز خود استفاده می کنند، بنابراین استفاده از آن برای پرنده الزامی نخواهد بود، از طرفی مصرف بیش از حد آن، موجب دلدرد مرغ عشق شده و توصیه میشود از سایر موارد برای این پرنده استفاده شود.

استفاده از خاک رس برای تامین کلسیم مرغ عشق

پرندگان در طبیعت با خوردن خاک رس به هضم و دفع مواد غذایی سمی موجود در دستگاه گوارش خود می پردازند. کلسیم موجود در این خاک نیز، باعث رفع مشکلات کمبود کلسیم در پرنده خواهد شد.

استفاده از سبزیجات آلوده در رژیم غذایی پرندگان، سبب بروز مسمومیت در پرنده شده بنابراین استفاده از خاک رس برای مرغ عشق توصیه میشود.

برای این منظور، از مخلوط خاک رس و آب، بلوک هایی با اشکال متنوع بسازید. استفاده از این بلوک ها در قفس پرنده علاوه بر تامین کلسیم، سبب کوتاه شدن نوک و انگشتان مرغ عشق می شود.

کلسیم برای دوران جفت گیری و جوجه کشی مرغ عشق یک نیاز ضروری است. به دلیل جذب دیر هنگام کلسیم، حتما باید قبل از جفت شدن مرغ عشق، کلسیم ۱۰ الی ۱۴ روز قبل در اختیار پرنده قرار گرفته باشد.

مصرف گچ برای مرغ عشق

مصرف گچ سفید نیز به تامین کلسیم پرنده کمک خواهد کرد، البته توجه داشته باشید که گچ های جدا شده از دیوار بیشتر از فایده، برای پرنده مضر خواهند بود. الودگی باکتریایی و میکروبی، کهنه بودن گچ، روکش رنگ استفاده شده در دیوار و سایر موارد موجب مسمومیت پرنده خواهد شد.

مصرف گچ برای مرغ عشق - چیکن دیوایسبرای این منظور بهتر است مقداری پودر گچ تمیز را حرارت داده و با مقداری آب مخلوط کنید، پس از ورز دادن، آن را در قالب مورد نظر ریخته و بلوک خشک شده را در اختیار مرغ عشق قرار دهید.

می توانید از قالب هایی به شکل پرنده برای این منظور استفاده کنید.

پودر صدف دریا و فواید آن

پودر صدف یکی دیگر از موارد قابل استفاده برای تامین کلسیم پرندگان می باشد. شما میتوانید با ضدعفونی و آسیاب کردن صدف ها، به تهیه این پودر بپردازید. بهتر است تا حد امکان این صدف ها آسیاب شده و فاقد لبه های برنده باشند.

استفاده از پودر صدف برای مرغ عشق، علاوه بر تامین کلسیم به هضم راحت تر دانه ها نیز کمک خواهد کرد.

سنگ مینرال چیست و چه فوایدی دارد؟

سنگ مینرال یا بلوک معدنی، بلوک های مصنوعی ساخته شده توسط انسان هستند، در این بلوک های ساخته شده از خاک رس، متناسب با نیاز پرنده از کلسیم و فسفر استفاده شده است و همچنین نسبت به کف دریا مقاومت بالاتری دارند.

استفاده از این بلوک ها برای جلوگیری از کمبود کلسیم مرغ عشق، رفع مشکلات گوارشی و کوتاه شدن نوک و ناخن های پرنده، مناسب می باشد.

علت اهمیت مصرف کلسیم در پرندگان زینتی

  • رشد استخوان ها
  • رشد ناخن و منقار پرنده
  • رشد درست پرها و ساقه آنها
  • تخم گذاری صحیح

عوارض کاهش کلسیم در بدن مرغ عشق

  1. گیر کردن تخم در شکم مرغ عشق و عدم تشکیل پوسته
  2. ایجاد فاصله بین تخم گذاری و عدم توانایی در تولید پوسته تخم
  3. فلج شدن و مشکلات شدید پا در جوجه ها
  4. تاخیر در رشد پر و ایجاد پرهای ژولیده و بد فرم
  5. مشکلات منقار و رشد نامناسب ناخن
  6. مشکلات قلبی در مرغ عشق
  7. درد و انقباضات شکم در اثر ضعف عضلانی
  8. کندن پرها و پرخاشگری

جمع بندی

در این مقاله از چیکن دیوایس منابع کلسیم مورد نیاز مرغ عشق و نحوه استفاده از آنها توضیح داده شد. در صورتی که منبع دیگری برای کلسیم مورد نیاز پرندگان می شناسید، آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز خسته نباشید سوالم از شما بزرگوار اینست که بعضی از پرندگان یا حتی طیور گچ مصرف شده رو میخورن و خیلیم علاقه دارن بی‌زحمت بفرمایید آیا از ترکيب گچ مصرف شده با مواد خوراکی میشه واسشون خوراک تهیه کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      گچ دارای مقدار زیادی از کلسیمه و برای همین پرنده هایی که توی جیره ی غذاییشون کمبود کلسیم داشته باشن
      تمایل زیادی به خوردن گچ پیدا می کنن
      نه بهتره با مواد خوراکی مخلوط نشه
      گچ تازه رو تهیه می کنی حرارتش میدی تا کامل استریل بشه
      بعدش میای آب تصفیه شده رو میجوشونی با گچی که حرارت دادی یه خمیر درست میکنی
      مذاریش تو قالب تا بمونه و خشک بشه
      اگه بذاری پیش پرنده خودش میاد نوکش میزنه

  2. سلام موقعی که ماده رو بخواییم جدا کنیم که نر به جوجه ها غذا بده استرس به نر وارد نشه که نخواد به جوجه ها غذا بده و اینکه جدا کردیم قفس اگر نزدیک لونه بود و صدای همو شنیدن مشکلی پیش نمیاد؟

  3. سلام ببخشید من برای مرغ عشقام سنگ کلسیم تهیه کردم ولی زیاد ازش استفاده نمیکنن
    میتونم اون رو پورد کنم و داخلش ابشون بریزم

    1. سلام دوست عزیز
      نیازی نیست اونها هروقت احتیاج داشتن خودشون میخورن

  4. باعرض سلام
    شش ماهی میشه دوتامرغ عشق باهم جفت کردم بالغ هستن خیلی لب میگیرن و…هویچ وجوانه گندم وارزن بیشتردرتغذیه شون استفاده میکنم اصلاداخل لانه نمیرن لانه پلاستیکی بود اونم عوض کردم چوبی یاهمون ام دی اف گرفتم بازم فرقی نداره اصلاداخل لانه نمیرن
    ممنون میشم راهنماییم کنین🌹🙏

    1. سلام دوست عزیز
      از جنسیتشون مطمئنی؟
      لونه ای که خریدی استاندارد؟

  5. سلام من چند وقتی هست یک جفت مرغ عشق گرفت از نرو ماده بودنشون مطمئنم باهم خوبن لب میگیرن و کنار هم می‌خوابند ولی جفت گیری نکردن دلیل جفت گیری نکردنشون چیه

    1. سلام طاهر عزیز
      از سنشون اطلاعی داری؟
      بالغ شدن؟
      غذا بهشون چی میدی؟ گرمیجات داره جیرشون؟

  6. سلام . من ۱ ماه شاید کمتر مرغ عشق ۲ تا خریدم ،نمیرن داخل لونه پلاستیکشون که از پرنده فروشی خریدم لطفت راهنمایی کنید🙏

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب دوران تخم گذاری وارد لانه میشن
      و قبل از تخمگذاری چند روز رو برای گرم کردن لونه میرن داخلش

  7. سلام شب بخیرمن ۱۰ماهه ک یک جفت مرغ عشق دارم و این روزا متوجه شدم نر ماده میرن تو لونشون و دیروز دیدم یکدونه تخم گذاشتن وشبش ماده تخم شکسته بودم و تخم هم وقتی شکسته بود زرده داشت
    و جفت هم هستن و امروز دیدم مرغ عشق ماده یک تخم دیگه گذاشته و گاهی یک چند دقیقه آیی میادبیرون میرم تولونه و نرشبابیرون ازلونه می‌خوابه
    و وقتی هم نزدیک لونه میشی مرغ عشق نر ماده میرن روی لونه انگاری ک محافظت میکنن
    میخواستم ببینم تواین مدت من بایدچیکارکنم
    ک تخم نشکنن و جوجه بشه و چقدرطول‌میکشع ک‌تخم جوجه بشه؟
    و تواین مدت من بهشون چی بدم
    وامکان تخمگذاری دوباره هست
    و جای قفس رو جابه جانکنم بزارم همون جابمونه
    ؟
    لطفااگه میشه کمکم من اولین باره پرنده نگهداری میکنم
    وحالا تخم گذاشتن.
    ممنون

      1. سلام من دوتا مرغ عشق دارم که هردو شونو وقتی ۱۲هفته شون بود خریدم و بهشون سنگ کلسیم گذاشتم و موز و هویج و پلت و ارزن و سیب و کمی کاهو میدم ولی الان ۱۰ ماهشونه و من مشاهده جفت گیری شون نبودم شایدم وقتی نبودم جفت گیری کردن و بعد یه مدت هردو شون میرفتن زمین قفس و کاغذ و میجوییدن و من نمیدونستم که در تلاشن لونه درست کنن و فکر کردم دارن بازی میکنن بعد یه مدت برای اولین بار تخم گذاشت و من اصلا انتظار نداشتم اصلا جاشونو عوض نکردم و اب و هواشون خیلی مناسب بود حتی پیش شوفاژ هم بود هردو شون دستی ان ولی تخمش خیلی نازک بود و صبح گذاشت تا عصر خورد و بعد یه روز دوباره تخم گذاشت ولی ایندفعه یکم پوست تخم کلفت تر بود و اصلا نزدیک قفس نشدم از دور نگاشون میکردم خیلی هم بی سر و صدا بود مکانشون ولی تخم دومیرم خورد سوالم اینکه مشکل خواصی دارن یا اولین بارشونه اینطوره؟

        1. سلام دوست عزیز
          اینا کمبود کلسیم دارن که تخمشون رو میخورن
          باید مکمل کلسیم بخری قاطی کنی تو جیره مصرفی بدی بخورن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋