تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

مرغ عشق از پرنده های زینتی قابل پرورش در قفس است که هوش نسبتا خوبی دارد و می توان ترفند ها و حتی کلماتی را به آن آموزش داد. آنها بسیار زیبا و خوش رنگ هستند و قیمت ارزانی هم نسبت به سایر طوطی سانان دارد. همین قیمت پایین سبب شده که به عنوان اولین و محبوب ترین پرنده زینتی ایرانیان و سایر مردم جهان تلقی شود. 

اگر شما نیز تصمیم به پرورش و نگهداری از مرغ عشق گرفته اید ، حتما با ادامه این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا شما را با راه ها و روش های تشخیص سن و جنسیت در مرغ عشق آشنا کنیم. این تکنیک ها به شما کمک خواهد کرد تا پرنده ای سالم و نابالغ را برای آموزش انتخاب کنید و اگر قصد خرید جفت مولد مرغ عشق را نیز دارید، راهنمای این مقاله به کمک شما خواهد کرد. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از مرغ عشق با هچ بالا
» جنس بدنه از ABS
» با یکسال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

هدف از خرید مرغ عشق

قبل از اینکه اقدام به خرید این پرنده زیبا بکنید با خود فکر کنید که هدف شما از این کار چیست؟ آیا میخواهید از آن به عنوان یک حیوان خانگی مراقبت کنید و مدام با آن سرگرم شوید و یا اینکه می خواهید با خرید یک یا چند جفت از آنها اقدام به جوجه کشی از مرغ عشق کرده و از طریق فروش تخم و جوجه های این پرنده به کسب درآمد بپردازید. برای افزایش سوددهی در این مورد می توانید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید

در صورتی که میخواهید مرغ عشق را به عنوان پرنده خانگی نگهداری کنید باید وقت کافی برای بازی با او داشته باشید و او را سرگرم کنید در غیر این صورت دچار افسردگی خواهد شد و احتمال بیماری و مرگ او بسیار بالا خواهد بود بنابراین از همین ابتدا به اختصاص دادن وقت خالی به پرنده مورد علاقه خود فکر کنید. 

هدف از خرید مرغ عشقاما در صورت خرید مرغ عشق ها به صورت جفت ، نیازی به گذراندن وقت با او نیست و  پرنده با جفت خود سرگرم خواهد بود، اما به این نکته نیز توجه کنید که در صورت خرید پرنده به صورت جفت امکان آموزش ترفند و کلمات به آن وجود نخواهد داشت چون پرنده دیگر به شما توجهی نخواهد کرد و تمام حواسش به سمت جفتش خواهد رقت، این مورد در فصل جفت گیری به اوج خود میرسد. در مورد آموزش ترفند به مرغ عشق می توانید به مقاله آموزش سه حقه به مرغ عشق مراجعه کنید. 

تکنیک های تشخیص جنسیت مرغ عشق

زمانی که قصد جوجه کشی و کسب درآمد از مرغ عشق ها را داشته باشید، طبیعتا باید یک جفت از آنها را خریداری کنید اما زمانی که اطلاعی در مورد نشانه ها و تفاوت های جنس نر و ماده نداشته باشید، از نر و ماده بودن جفت خریداری شده مطمئن نخواهید بود و چه بسا فروشنده از بی اطلاعی شما سو استفاده کرده و پرنده های هم جنس را به شما خواهد داد. 

تکنیک های تشخیص جنسیت مرغ عشقهم چنین در صورتی که می خواهید به پرنده آموزش دهید، حتما باید جنس نر را انتخاب کنید چون که جنس نر نسبت به جنس ماده هوش بالاتری دارد و با سرعت بیشتری آموزش ها را فرا خواهد گرفت، پس حتما باید در مورد نشانه های ظاهری و رفتاری جنس نر اطلاع داشته باشید تا خریدی مطمئن داشته باشید. در ادامه تکنیک هایی برای تشخیص مرغ عشق نر و ماده ارائه شده اند :

الف – یکی از مهم ترین و ساده ترین راهکارهای تشخیص نر و ماده بودن مرغ عشق، توجه به نوک آنهاست، نوک پرنده ماده در مواقع عادی قهوه ای روشن و در فصل جفت گیری قهوه ای پر رنگ است. رنگ نوک در پرنده های نر نیز آبی مایل به ارغوانی روشن است. البته در صورتی که مرغ عشق ها به سن شش ماهگی برسند می توان از روی نوک به نر و ماده بودن آنها پی برد. 

ب – دومین نشانه برای شناسایی مرغ عشق ماده از نر توجه به رفتار آنهاست، معمولا مرغ عشق های نر کنجکاوی و شجاع هستند و مدام در حال بازیگوشی و جست و خیز هستند اما مرغ عشق های ماده ترجیح می دهند آرام و بدون صدا در گوشه قفس استراحت کنند. 

ج – سومین راه تست نر و ماده بودن مرغ عشق تست لگن است، در واقع شما با لمس استخوان لگن پرده متوجه نر و ماده بودن آن خواهید شد. به این صورت که پرنده را به پشت در کف دست خود بخوابانید و ناحیه مخرج او را لمس کنید در صورتی که دو استخوان لگن فاصله زیادی از هم داشته باشد، پرنده ماده است و این فاصله به منظور ایجاد فضای کافی برای تخم گذاری در آینده است. اما اگر استخوان ها به هم نزدیک بودند، پرنده نر است. برای موفقیت آمیز بودن این تست مرغ عشق ها باید حداقل ۲ ماه سن داشته باشند. 

د – معمولا مرغ عشق های نر جثه و هیکل درشت تری نسبت به مرغ عشق های ماده داشته و اندامی دراز تر و بلندتر دارند، هم چنین هنگام ایستادن بر روی میله نشیمن حالتی صاف و ایستاده دارند. اما مرغ عشق های ماده تپل تر و قد کوتاه تر هستند و هنگام نشستن فاصله بین پاها بیشتر است.

روش های تشخیص سن مرغ عشق

یکی از دلایل مهم تشخیص سن مرغ عشق ، خرید یک پرنده جوان و کم سن برای آموزش است،اما این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که مرغ عشق ها تنها تا ۴ سالگی می توانند تخم گذاری کنند، بنابراین اگر پرنده ای مسن خریداری کرید دیگر انتظار تخم گذاری از آن نداشته باشید. تکنیک ها و روش های زیر کمک زیادی به تشخیص سن مرغ عشق خواهد کرد. 

روش های تشخیص سن مرغ عشقالف – سعی کنید پرنده مورد نظر را از خود پرورش دهنده ها خرید کنید چون اکثر پرورش دهنده ها به محض تولد جوجه ها به پای آنها حلقه ای را آویزان می کنند که تاریخ تولد جوجه بر روی آن نوشته شده است. 

ب – مرغ عشق های نابالغ نسبت به مرغ عشق های بالغ جثه کوچکتری دارند و در صورت توجه به سر آنها متوجه خواهید شد که چشمان بزرگتری نسبت به اندازه سر خود دارند. اما چشمان  پرنده های بالغ کوچکتر دیده می شود. 

ج – در صورت توجه به رنگ پاهای مرغ عشق جوان متوجه صاف و ظریف بودن آن خواهید شد، اما رنگ پای مرغ عشق های بالغ و مسن ، کدر و تیره است و دارای فلس هایی نیز می باشد.

د – اگر بر روی نوک مرغ عشق توجه کنید و متوجه وجود رنگ های قهوه ای در نوک او شدید، به احتمال زیاد پرنده بین ۲ الی ۳ ماه سن دارد. یعنی در این سن ملانین های قهوه ای بر روی نوک پرنده پدیدار می شود.

هـ – به خطوط روی سر مرغ عشق توجه کنید، هر چه پرنده سن بالاتری داشته باشد، خطوط کمتری روی سر آن مشاهده خواهد شد. البته این قضیه در مورد مرغ عشق های هلندی صادق نیست.

و – به حلقه دور چشم مرغ عشق توجه کنید، هر چه مرغ عشق ها سن بیشتری داشته باشند، حلقه دور چشم آنها سفید تر خواهد شد. مرغ عشق های جوان و نابالغ چشم های کاملا مشکی دارند اما مرغ عشق های بالغ و مسن دارای یک حلقه سفید در دور چشم خود هستند.

در این نگاره به روش های و تکنیک هایی برای تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق پرداخته شد، اما در صورتی که می خواهید به صورت قطع و یقین از سن و جنسیت پرنده خریداری شده مطلع شوید می توانید با کمی هزینه نسبت به انجام تست DNA پرنده اقدام کنید. همچنین در صورتی که نظر یا پیشنهاد خاصی در این باره دارید می توانید از طریق بخش نظرات پایین صفحه با ما درمیان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱,۰۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام من یک مرغ عشق ماده و نر دارم دوتاشون رنگاشون با هم فرق می‌کنه ولی نژادشون یکی هست . ماده رو از قبل داشتم براش ی نر گرفتم الان ۲ ماه هست انداختم پای همدیگه دوست شدن ولی ابزار علاقه اینا نمیکنن و انگاری بی تفاوتن به هم براشون آهنگ و …. میزارم و….. ولی باز ب هم کاری ندارن
    چیکار کنم به هم وابسته و جفت بشن ؟

    1. سلام علی جان
      نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده برای همین چنین اتفاقی افتاده
      باید اونی که تازه خریدی رو بذاری تو یه قفس جدا
      قفسشم بذاری پیش مال خودت
      اینا که شروع کردن با هم دیگه ارتباط برقرار کنن، نر برای ماده آواز خوند و ماده هم پاسخ داد
      اونموقع می تونی بذاریشون پیش هم که جفت بشن

  2. سلام،پرنده های من جفت شدن ،پس کی قراره تخم بزارن؟
    واینکه پرنده ماده اصلا تمایلی نداره که تخم بزاره حالا هرچقدر هم که پرنده نر می رقصه فایده نداره! ببخشید میشه بگید مشکلش چیه؟

  3. سلام.مرغ عشقهای من بینی هاشون یکیش آبی پرنگ هست یکیش هم آبی کم رنگ و هی هم دعوا می کنند و اصلا به هم نزدیک یستن ولی فروشنده این پرندها گفته که چند روزه تخم می کنند

    1. به احتمال زیاد هر دوتاشونم نر هستن
      برای تشخیص جنسیت دقیق تر ببر ازشون یه آزمایش پر بگیرن

  4. ببخشید بعد من می تونم اینها رو جفت بزنم بعد جوجه کن مشکلی پیش نمیاد؟

    1. باید به سن بلوغ رسیده باشن بعد
      یعنی بعد ار یک سالگی
      و جثه شون باید هم اندازه ی هم باشه
      یعنی اگه ماده بزرگتر باشه جثه ش جفت گیری درست انجام نمیشه

  5. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق خریدم پروانه ای رنگ پای نر روشن تر از ماده هست این یعنی نر من کوچیک تر از ماده س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس