چطور قناری ضعیف را تقویت کنیم؟

ضعف و بیماری در قناری ها علل زیادی داشته که یکی از اصلی ترین دلایل آن، جوجه کشی مستمر و تغذیه نامرغوب پرنده می باشد در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس به روش های درمان و تقویت قناری ضعیف پرداخته ایم که با مطالعه آن، به اطلاعات مهمی در مورد تقویت پرنده قناری در تمام دوران پرورش دست خواهید یافت.

انواع تقویتی قناری در دوره های مختلف

برای تقویت کردن این پرنده در هر دوره از زندگی باید ترکیبات بخصوصی را مورد استفاده قرار دهید که در این راستا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

تقویت قناری قبل از فصل جفت گیری

برای آماده سازی پرنده برای این دوران، تقویت قناری را ۴۰ روز قبل از جفتگیری آغاز کنید. تهیه برنامه غذایی مناسب و مقوی، ایجاد محیطی امن و آرام، تهیه قفس و لانه مناسب از الزامات این دوران خواهد بود.

تقویت پرنده در زمان جفتگیری اهمیت بالایی دارد، تغذیه قناری تاثیر مستقیمی بر نطفه دار بودن تخم ها داشته و در صورت ضعف بدن پرنده، امکان خراب و هرز بودن تخم بالا میرود. استفاده از رژیم غذایی زیر برای این دوران مناسب می باشد.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار قناری
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
» به همراه راهنمای آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان
 

تغذیه قناری در زمان جفت گیری

تخم کتان، یکی از دانه های مورد علاقه قناری می باشد، دسترسی دائمی پرنده به این دانه الزامی است.

بهتر است دانه های مخلوط یا هفت تخم، به میزان کم و هفته ای یکبار برای پرنده فراهم شود. دانه های سرد، گرم و معتدل موجود در این مخلوط، موجب تقویت قناری خواهد شد.

استفاده از تخم منداب در رژیم غذایی قناری ضعیف، سبب جلوگیری از پیچیدگی تخم در شکم پرنده شده و مصرف آن به میزان کم در این دوران توصیه می شود.

غذای نرم تخم مرغی (تخم مرغ آبپز، هویج آبپز، آرد سوخاری) را در هر هفته دو بار در اختیار قناری قرار دهید. استفاده از سبزیجات و میوه ها، به مقدار کم و یکبار در هفته مفید خواهد بود.

طبیعت گرم تخم شاهدانه موجب افزایش نطفه داری تخم ها میشود. دقت داشته باشید که مصرف زیاد این دانه موجب سوختن نطفه ها و آسیب به پرنده خواهد شد، بنابراین در مصرف تخم شاهدانه دقت لازم را به خرج دهید.

مصرف پوسته تخم مرغ، کف دریا و مولتی ویتامین مخصوص ضروری می باشد. برای اطلاع از میزان صحیح مولتی ویتامین مصرفی با دامپزشک مشورت کنید. مقاله آموزش جامع تغذیه قناری، منبع خوبی برای کسب اطلاعات در این زمینه خواهد بود.

معجون تقویتی قناری برای جفت گیری

استفاده از مواد غذایی با طبع گرم در این دوران باعث افزایش میل پرندگان به جفت گیری خواهد شد، برای تهیه معجون تقویتی قناری، از ترکیب بادام، پسته، کنجد، خشخاش سفید خوراکی، نبات و پوسته تخم مرغ استفاده کنید.

برای این منظور لازم است به میزان یک قاشق چای خوری نبات، پوسته تخم مرغ، بادام و پسته پودر شده را با دیگر دانه ها مخلوط کنید و یکبار در هفته در اختیار قناری بگذارید تا برای تخم گذاری آماده شود.

برای تقویت قناری میتوان از قطره ad3e و دیگر داروهای مخصوص این پرنده نیز استفاده کرد.

تقویت قناری در زمان تخم گذاری و جوجه کشی

قناری ها به طور متوسط ۳ مرتبه در سال تخم گذاری خواهند داشت، دوران تخم گذاری، جوجه کشی و مراقبت از جوجه ها باعث ضعیف شدن بدن پرنده شده و عدم رسیدگی به موقع، منجر به تلف شدن قناری خواهد شد.

تقویت قناری در زمان تخم گذاری و جوجه کشی - چیکن دیوایسبه محض شروع تخم گذاری، غذای تخم مرغی را از تغذیه پرنده حذف کنید. این غذا باعث چاقی و عدم توانایی نشستن بر روی تخم ها میشود. در دوره تخمگذاری قناری، استفاده از دانه های مخلوط را به حداقل برسانید، مصرف دانه های گرم موجب برخاستن قناری از روی تخم و تمایل به جفت گیری مجدد خواهد شد.

تخم کتان انرژی مورد نیاز قناری را تامین کرده اما به تنهایی نمی تواند تمام نیازهای تغذیه پرنده را برطرف کند، بنابراین استفاده از سبزیجات و میوه هایی مانند هویج، سیب و گلابی به تقویت بیشتر پرنده کمک خواهد کرد.

تغذیه قناری بعد از جوجه شدن تخم ها

با باز شدن تخم ها، غذای تخم مرغی و نرم را مجددا به جیره غذایی قناری اضافه کنید، این ماده غذایی به تامین پروتئین و انرژی از دست رفته ماده کمک خواهد کرد. جوانه گندم، سیب بدون هسته، سبزیجات با برگ سبز تیره، گلابی و هویج برای تامین تمام نیازهای مادر و جوجه ها موثر خواهند بود.

دقت داشته باشید که زرده تخم مرغ برای جوجه قناریهای تازه متولد شده، مناسب نبوده و تا زمان پر درآوردن پرنده تنها از سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

بهتر است غذای نرم و سبزیجات بیش از دو ساعت در قفس پرنده باقی نماند، مصرف غذای فاسد موجب تلف شدن قناری خواهد شد.

چگونه از تخم گذاری قناری ضعیف جلوگیری کنیم؟

اگر پرنده شما ضعیف شده و تمایل زیادی به تخم گذاری یا جفت گیری داشته باشد، در صورت عدم رسیدگی به موقع تلف خواهد شد. در این زمان باید با استفاده از روشهای زیر از تخم گذاری قناری ماده جلوگیری کنید.

۱ – استفاده از مواد غذایی با طبع سرد برای کاهش میل به جفت گیری موثر خواهد بود. می توانید به میزان کمی از کاهو، عرق کاسنی و تخم آن استفاده کنید. تغذیه پرنده با دانه هایی مانند تخم شاهدانه، تخم شلغم و گشنیز موجب افزایش میل به تخم گذاری خواهد شد.

۲ – لانه را از قفس خارج کنید، در صورت نبود لانه، پرنده پس از مدتی از تخم گذاری منصرف خواهد شد.

۳ – گاهی ممکن است پرنده قبل از این اقدامات، شروع به تخم گذاری کند، در این صورت تنها راه کمک به حفظ زندگی قناری، استفاده از دستگاه هایی جوجه کشی می باشد. تخم پرنده را از لانه خارج کرده و به دستگاه جوجه کشی حرفه ای انتقال دهید. در این صورت علاوه بر داشتن جوجه قناری، از تلف شدن پرنده مولد خود نیز جلوگیری نموده اید. در صورت بروز سوال در مورد جوجه کشی مصنوعی، سوالات خود را در قسمت کامنت با کارشناسان چیکن دیوایس در میان گذاشته تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

درمان قناری ضعیف در زمان تولک رفتن

شروع فصول گرم سال باعث پرریزی و تولک رفتن قناری ها خواهد شد، این پرنده در این زمان شدیدا ضعیف بوده و مستعد بیماری های زیادی می باشد.

درمان قناری ضعیف در زمان تولک رفتن - چیکن دیوایسبرای تقویت قناری در دوران تولک بهتر است از رژیم غذایی فاقد دانه های گرم استفاده شود. همانطور که در بالا گفته شد، استفاده از تخم کتان در این دوره مانعی ندارد.

استفاده از دانه خرفه، کلم قمری، کاسنی و کاهو برای این دوران مناسب می باشد. سبزیجاتی مانند اسفناج برای تنوع غذایی لازم می باشند.

ضروری است هر هفته سه مرتبه و هر بار به میزان ۵ قطره مولتی ویتامین مخصوص پرندگان را به آبخوری اضافه کنید.

دلایل حذف ارزن از تغذیه قناری

یکی از دانه های مورد استفاده در تغذیه قناری و سهره ها، دانه ارزن می باشد، این دانه، پوسته بسیار محکمی داشته که قناری قادر به خورد کردن آن نخواهد بود در نتیجه به صورت کامل آن را می بلعد. بلعیدن ارزن با پوسته مشکلات زیادی را برای پرنده به وجود می آورد:

  • غیر قابل هضم بودن و ایجاد یبوست و دل درد در پرنده
  • ایجاد لاغری و سینه کاردی شدن قناری
  • ارزش غذایی پایین
  • ایجاد بیماری ورم روده در قناری

سوالات متداول

چگونه قناری را تقویت کنیم تا جفت گیری کند؟

برای این کار کافی است از گلاب  خالص استفاده کنید. بدین منظور ۸ قطره گلاب را داخل ظرف آب قناری بریزید و تا ۲ هفته این ترکیب را روزانه در اختیار پرنده خود قرار دهید. همچنین میتوانید به صورت افشانه به کناره های قفس گلاب بزنید تا تحریک جنسی قناری انجام شود.

بهترین تقویتی برای قناری چه می باشد؟

برای تقویت هرچه بهتر قناری نر  و ماده می توانید از ترکیب زیر استفاده کنید ۱۰۰ عدد بادام خام را آسیاب کنید تا حالت پودری پیدا کند و سپس ۵ قاشق غذاخوری Poppy Seeds را با یک قاشق و نیم پودر گل محمدی خشک شده مخلوط کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر نبات به آن اضافه کنید. 

چنانچه قصد تقویت قناری نر برای بارور کردن هرچه بهتر تخم ها را دارید به دو قاشق از ترکیب آماده شده بالا به اندازه نصف قاشق چایخوری پودر ویاگرا اضافه کنید و قبل از جفت انداختن قناری ها به مدت دو هفته فقط در اختیار نر قرار دهید. 

پس از گذشت دو هفته دیگر ویاگرا به قناری نر ندهید و حداقل یکماه فاصله دهید زیرا استفاده بی رویه منجر به تحلیل رفتن قناری نر شما می شود.

تغذیه مناسب برای تقویت قناری چه می باشد؟

برای تغذیه اصولی همیشه کتان در داخل دانخوری قناری ها باشد. برای داشتن یک تغذیه مطلوب کافی است یک کیلو کتان را با ۲۰۰ گرم ارزن ریز ترکیب کنید  و در اختیار قناری ها قرار دهید. لازم به ذکر است سایر مواد تغذیه ای همچون تخم مرغ، تخم کاسنی، تخم کاهو، خرفه و … بیش از ۲ گرم استفاده نشود. 

همچنین برای دریافت انواع ویتامین میوه و سبزیجات دلخواه را تنها به اندازه یک بند انگشت در اختیار پرنده قرار دهید و در این خصوص نیز زیاده روی نکنید.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی مواد غذایی مصرفی برای تقویت قناری پرداخته شد، این پرندگان با دریافت مواد غذایی مقوی که طبع گرمی دارند تمایل زیادی به تخم گذاری خواهند داشت، بهتر است پس از درمان پرنده ضعیف، از تخم گذاری او در دوره بعدی جلوگیری شود، در غیر این صورت قناری توانایی تغذیه و رسیدگی به جوجه های خود را نداشته و در موارد حاد منجر به تلف شدن پرنده و جوجه ها خواهد شد. با مطالعه مجموعه مقالات قناری وبلاگ چیکن دیوایس به اطلاعات مفیدی در مورد پرورش این پرنده آواز خوان دست خواهید یافت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام..من یه قناری نر دارم..برج۱۲براش یه ماده ک قبلا جوجه کشی کرده یا به اصطلاح با تجربه بود براش اوردم جفت گیری کردن ۴تا تخم گزاشت ولی تخما بدون نطفه بود..دوباره جداشون کردم تا الان حدود یماه میشه..میخاستم بدونم الان دوباره کنار هم بزارم تخماشون نطفه دار میشه؟ یانه.براش قطره تقویت نطفه خریدم..چه مدت بهش بدم؟ و اینکه قناری نر اولین جفت گیریش بوده

    1. محمود جان
      برای نطفه دار شدن تخما اول اینکه باید به تغذیه شون رسیدگی کنی
      ثانیا باید با مکمل تقویتشون کنی
      چه غذایی بهشون میدی؟ از مکملا استفاده می کنی اصلا؟ مثل مولتی ویتامین و مکمل کلسیم؟

      1. غذا هفت دون .کرم میل ورم .تخم مرغ ابپزبهشون میدم هفته ای یبار الی دوبار…مکمل تاحالا بهشون ندادم..دیروز رفتم یه قطره برای تقویت نطفه براش خریدم همین..بهم گفت یروز درمیان بهش بده..پنج قطره توی دو بند انگشت اب..شما اگه پیشنهادی داری بهم بگید لطفا. ممنون میشم

  2. سلام من جوجه قناری دارم چهار روزه میبینم رشد نکردی دمش رشد نکرده رشدش قطع شده چیکار کنم

    1. سلام مهری جان
      تمامی راهکارهای لازم تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کن

  3. سلام خسته نباشین ممنون از زحمات شما ببخشید من چند تا قناری نر دارم که دوتاشون قرص میخوندن یکیشونو جفت کردم خب طبیعیه که دیگه نخونه وازش جوجه گرفتم یدونه دیگه رو جفت کردم متاسفانه عجله کردم خوب جفت نشدن ودوباره جداشون کردم الان حدود دوماهه جداش کردم واصلا دیگه نمیخونه ۳تا قناری نر دیگه ام دارم که اصلا نمیخونن میشه دلیل اون یدونه واین ۳تا رو بگین چیه وچیکار کنم این ۳تای دیگه مست بشن از لحاظ تغدیه همه جوره بهشون رسیدم وکاملا سلامت هستن باتشکر

    1. سلام حداد
      اگه از جنسیتشون مطمئنی که نر هستن
      این می تونه به خاطر استرس باشه
      اگه از اول نمیخوندن و ساکت بودن این میتونه به خاطر مشکلات ژنتیکی باشه که توانایی آواز خوندن رو ندارن
      می تونی براشون یه جفت تهیه کنی بذاریش تو یه قفس جدا تا اونا رو ببینن و تمایل پیدا کنن به آواز خوندن

      1. سلام بله مطمعنم که نر هستن دوتاشون قبلا میخوندن ولی اون دوتا رو الزمانی که خریدم نمیخوندن یعنی یه قناری ماده توی قفس دیگه بذارم کنار قفسش که اونو ببینه واینکه اونای که میگین استرس باید چیکار کنم که بخونن

        1. خب اونایی که از اول نمیخوندن این میتونه ناشی از مشکلات ژنتیکی باشه
          ولی خب برای اونیکیا جفت تهیه کنی و از استرس دور نگهشون داری می خونن
          باید بذاریشون تو یه محیط آروم و خلوت، به تغذیه و بهداشتشون رسیدگی کنی
          به علاوه دائما سلامتیشونو چک کنی که بیمار نباشن
          آدمای غریبه و صداهای بلند، بوق و آزیر، نور بیش از حد و … تو محیط نباید وجود داشته باشه

      2. ۳تا نر دارم ک خیلی قرص میخوندن ولی الان اصلا نمیخونن دلیلش چیه چیکار کنم که دوباره قرص بخونن باتشکر

        1. سلام دوست عزیز
          یا از چیزی ترسیدن و به شدت بهشون استرس وارد شده
          و یا بیمار هستن

  4. سلام قناریم ماده یکساله مست مست شده هفته پیش دوتا تخم مستی گذاشت،بلافاصله براش نر مست آماده خریدم قفسا روبرو هم گذاشتم برا جفتگیری،سوالم اینه که بعد تخم مستی مادم لاغر شده خیلی اینور اونور میپره یچیزی تو مایها ذوق زدگی داره نمیدونم لاغری بخاطر تخما شده یا جنبوجوش زیادیش؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید،برا لاغریش بجز دونه خودش و هفت تخم چی بهش بدم؟؟

    1. سلام امیر
      تخم گذاری به شدت بدن پرنده رو ضعیف میکنه چون میزان زیادی از ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده
      برای همین لازمه که قبل از دوره ی بعدی تخم گذاری پرنده حداقل دو ماه استراحت کنه و تو این مدت با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم و رژیم غذایی متعادلی تغذیه بشه

  5. سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم .من پارسال برج ۱۲ قناری نر و ماده خریدم برای جوجه کشی

    دو هفته جدا بودند . تمام شرایطی که باید نر و ماده رو جفت هم کنیم مهیا شد .قناری ها روزنامه کف قفس و می کندند وبه هم دونه می دادند . تو پرندها رو تو یه قفس گذاشتیم . قناری ماده یه تخم گذاشت کف قفس ومدت ۳ ماه هم رو ی جای تخمی خوابید .ونه تخم گداشت ونه یه تخم که گذاشته بود جوجه شد .بعد ۷ الی ۸ ماه با هم بودند .که چند روز پیش جداشون کردم . ولی قناری نر که کم آواز می خونه .می خواستم بدونم قناری نر رو عوض کنم یا با تقویت درست می شه ممنون که وقت گذاشتید

    1. سلام دوست عزیز
      تو اولین دوره ی تخم گذاری طبیعیه که تخم پرنده نطفه نداشته باشه چون تجربه ی کافی رو نداره
      این مشکل توی دوره های بعدیش حل میشه
      باید روز هفتم تخمو نطفه سنجی کنی و اگه نداشت از قفس برش داری
      جفتارو اگه از هم جداشون کنی باعث میشه که افسرده بشن
      توصیه می کنم این کارو انجام ندی مگر اینکه بخوان به هم آسیب بزنن
      غذا بهشون چی میدی؟

  6. با سلام من دوتا قناری نر خریدم هیچ سر رشته ای ندارم فقط برا قشنگی خریدم ولی یکی از قناریها که اون اول خریدم خیلی خیلی کم میخوند اونم به زور پخش صدا قناری با گوشی ولی این یکی ماشالله خیلی قشنگ میخونه و مست مست فک کنم موقع جفت گیریش باشه ولی به کمک شما هم نیاز دارم…این قناری مستم که میخونه اون یکی هم شروع به خوندن کرده واز روزای اولش بهتر شده ولی بازم نصف نیمه میخونه به قول خودمون قرص نمیخونه ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      برای قناری نر که مسته یا باید جفت ماده تهیه کنی
      یا هم برای اینکه از مستیش کم بشه
      تو جیره ی غذاییش تخم کاسنی، تخم کاهو و یا تخم خرفه اضافه کنی
      برای قناری دیگه هم همون میتونی براش صدای ضبط شده ی قناری های دیگه رو بذاری تا یاد بگیره
      آواز خوندن اینیکی قناریتم میتونه تو یادگیریش موثر باشه

  7. سلام قناری ماده ام سه تخم گذاشته الان بیست و دو روز جوجه نشده ولی بازم میخابه روی تخم هاش چیکار کنم بلند بشه از روی تخم هاش

    1. سلام دوست عزیز
      باید تخمارو برداری وگرنه اینطوری پرندت ضعیف میشه

    2. سلام تخمها باید برداری
      لانه از قفس خارج کن تخمها خراب شدن

  8. سلام مجدد میشه فصل جفت انذاختن روید وروش جفت انداختن روهم توضیح بدید واضح ومفید
    من یک جفت دارم ولی هنوز جفت نانداختم چون بلدنیستم میترسم قبل مستی جفت بندازم همدیگه روبزنند یااصلاجفت نخورن روش جفت انداختن چطوریه مثلاوقتی مستی کردندقفس به قفس بچسبونم یک هفته بعداینکه به همدیگه هرکدوم ازقفس خودش به طرف مقابل دون دادجفت شون کنم بعد ماده روبندازم داخل قفس نر یانربندازم قفس ماده ممنون تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      برای قناری هایی که توی اسارت نگهداری میشن فصل جفت گیری فرقی نداره
      هرموقع که شرایطشون مناسب باشه قادر به جفت گیری هستن
      ولی در حالت کلی میشه گفت وسطای تابستون تا اوایل پاییز بیشترین آمادگی رو دارن
      ببین میذاریشون تو دو تا قفس جدا
      قفسارو میذاری پیش هم تا به حضور هم عادت کنن
      به مرور اینا شروع می کنن با هم ارتباط برقرار می کنن اواز می خونن قناری نر سعی می کنه توجه ماده رو جلب کنه
      حالا میای در قفسشونو باز میذاری
      خودتم کنترلشون می کنی
      اینا که شروع کردن تو قفس همدیگه رفت و آمد کنن یعنی وقتشه که بذاریشون پیش هم
      اونموقع دیگه بدون اینکه به هم آسیب بزنن جفت میشن

      1. سلام دوستان عزیز من یه قناری اوپال دارم نمی‌خونه که هیچ یکی از چشماش هم درست نمی‌بینه نمیدونم علتش رو تورو خدا اگر کسی نمیدونه راهنمایی کنه لطفاً ممنون میشم

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟
          توی چشمش حالت کدرشدگی داره؟ تورم، قرمزی، آبریزش چی؟

  9. سلام علیکم مطالب بسیار بسیارمفیدی بودن واقعا هم ارزش خوندن داشتن هم سودمندبودند خداخیرتان بدهد زحمت کشیدیدتشکروممنون ازمجموعه چیکن

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون

  10. سلام برار یک قناری نر ماده دارم جفت انداختم ۳تخم کرد یک جوجه شل داد
    دوباره انداختم ۴تخم کرد هیچی باز نکرد
    بعد بایک ماده دگ انداختم الان ۴تخم کرده یکی باز کرده چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تخم گذاری پشت سر هم پرنده رو به شدت ضعیف می کنه
      چون پرنده مقدار زیادی از ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو برای گذاشتن تخم از دست میده
      حداقل دو ماه استراحت بین هر دوره ی تخم گذاری براش لازمه
      و توی این مدت باید با پلت مخصوص، رژیم غذایی متعادل، مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویت بشه تا بتونه تخمای سالم تری داشته باشه
      به علاوه تغذیه ی پرنده توی دوران جفت گیری و قبل و بعد از اون خیلی مهمه
      وقتی به اینا رسیدگی کردی، برای تقویت نطفه ی تخما می تونی براش قطره ی AD3E بدی
      به این منوال که ۲۰ روز قبل از جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب با توجه به جثه ی پرنده روزانه دو قطره میدی تا ۵ روز
      ۱۰ روز قطعش می کنی دوباره ۵ روز میدی
      زمانی که اولین تخمو گذاشت قطعش می کنی کلا

  11. سلام وخسته نباشید به سایت دوست داشتنیه چیکن من یه قناری نر دارم که نوکش کج هست کف دریا هم گذاشتم ولی درست نشده ومتأسفانه پرنده رو خیلی ضعیف کرده با اینکه هر ماه نوکشون میگیرم ولی دوباره کج میشه و دم پرنده هم کلا ریخته میخواستم ببینم راه حلی برای درمان این پرنده هست

    1. سلام دوست عزیز
      دلیل رشد بیش از حد منقارش کمبود فسفر و کلسیم توی جیره ی غذاییش هست
      توی جیره غذاییش از برگ اسفناج، کاهو، تخم شلغم، بلغور، تخم چغندر و پرتغال شیرین استفاده کن
      همچنین روزانه برای جبران کمبود کلسیم و فسفر و جذب بیشتر و هضم آسون تر غذا، از مخلوط ماسه و مینرال و کف دریا استفاده کن
      ریزش پرهای دمش هم میتونه ناشی از همین کمبودهای تغذیه ایش باشه

  12. سلام من یه قناری نر ظعیف بهم دادن چجوری تقویتش کنم و زود مست شه

    1. سلام دوست عزیز
      اول تغذیه اصولی در اختیارش قرار بدین توصیم پلت مخصوص از برندهای خارجی هست
      با مولتی ویتامین تقویتش کن

  13. با سلام
    قناری نر مدتی پف کرده و زیاد میخوابه .و الان دو روزه یه پایی وایمیسته .
    علتش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله پیدا کرده؟
      زیر پایی که بالا نگه میداره رو هم نگاه کن که میخچه در اومده یا نه یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای

  14. باسلام یه دونه ماده دارم آماده آماده کوزه کرده هست. نرم هم مست هست میندازم جای نر
    نر مست شلاقی میخونه دنبالش میکنه ماده هم بهش حمله میکنه.ماده از مستی پشت میکنه که نر سوار شه هم نر میخواد سوار شه یه دفعه به نر حمله میکنه میخواستم بدونم مشکلش این ماده چیه ممنون از عوامل دیوار

  15. سلام یه جفت قناری خریدم اینا جفت بودن و من اوردم اینا رو جدا از هم کردم که نره شروع به خوندن کنه ولی نمیخونه بعضی وقتا جیک جیک میکنه خیلی هم تو کز میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی جفت بودن چرا جداشون کردی؟
      چون تازه خریدی اینا به محیط جدید و آدمای جدید عادت نکردن
      شرایط زندگیشون عوض شده و برای همین استرس دارن این رفتاراشونم به همین خاطره
      باید بهشون اجازه بدی با شرایط جدید سازگار بشن
      برای کاهش استرسشون می تونی دو قطره گلاب بچکونی تو دهنشون

  16. سلام یک قناری نر که ۲سال میشه دارمش مست مست هم هست یه ماده براش گرفتم که جفت خوردن و سری اول ۴ تا تخم گذاشت و بعد۱۶روز هیچ خبری از جوجه ها نشد و چراغ قوه انداختم تو تخم ها ولی خالی بود هیچ رگی توش تشکیل نشده بود بعد ۲هفته بازم ۴ تا تخم گذاشت و مثل متن قبلیه که گفتم شد و بازم خبری از جوجه شدن نشد و قناری نر هم یه لک از روی کمر نر در اومده و دلیله این جوجه نشدن چیست!؟ممنون اگه میتونید کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      نباید اجازه بدی مادت پشت سر هم جفت گیری کنه و تخم بذاره
      این کار بدنشو به شدت ضعیف می کنه و بهش وارد میشه و آخر سر ممکنه پرندت تلف بشه
      باید دو ماه استراحت کنه تو این مدت تقویتش کنی
      براشون غذای مخصوص تهیه کن، میوه و سبزی بده و مکمل کلسیم و مولتی ویتامین هم استفاده کن
      همچنین می تونی از قطره ی تقویت نطفه AD3E استفاده کنی ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع می کنی دوباره ۵ روز میدی وقتی مادت اولین تخمو گذاشت کلا قطعش میکنی

  17. سلام قناری نر دارم کمی ضعیف هست و دیگه هم نمیخونه .دونشم فقط تخم کتان میدادم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم .

    1. سلام دوست عزیز
      خب معلومه با تغذیه یک نوع دان کلی کمبود پیدا میکنه
      و در نهایت سیستم ایمنی بدنش ضعیف میشه
      و با ضعف پرنده مستعد انواع بیماری ها میشه
      ببین تغییر رنگ فضله هم داره؟
      براش غذای مخصوص بخر و با مولتی ویتامین تقویتش کن برای باز شدن اشتها هم عرق چهل گیاه دو قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

  18. سلام
    من یه جوجه قناری دارم کاملا سالم بود یک دفعه دیدم کف قفس افتاده و پاهاش رو به بالاست و نمیتونه برگرده رو پاش و تا خودم برنگردونمش نمیتونه برگرده بالهاش اصلا قادر به پر زدن نیستش اسهال هم گرفته و فقط با پاهاش میبره رو نشیمن گاه یا دان خوری واقعیتش من اصلا این بیماری رو تا حالا ندیدم کسی هست تجربشو در اختیارم بزاره تا بتونم این پرنده رو درمان کنم دامپرشک شهر ما هر حیونی رو ببینه میگه میمیره و خرج نکن براش بخاطر همون منم نبردم پبش دامپزشگ لطفا کمک کنید بهم با سپاس فراوان از تمام دوستان عزیز

    1. سلام دوست عزیز
      فضلش سبز رنگ شده؟
      اینا نشونه های تشنج هستن
      بهش غذا چی میدادی؟ کبدش چرب شده
      میری عرق خار مریم میخری ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره میدی بخوره

  19. سلام و درود ببخشید من قناری نر دارم یکو نیم تا دو سالشه توی لک نیست و سرحاله ولی نمیخونه وقتی واسش صدای خوندن قناری نر که مسته رو میزارم اول باهاش ریزه خونی می کرد ولی حالا یکی دوتا از صدا ها رو با صدای بلند میخونه ولی وقتی صدای خوندن قناری که گذاشتم براش رو قطع می کنم نمیخونه صبح ساعت ۹ واسش بزارم میخونه و ظهرم وقتی یه صدایی در میاره واسش بزارم میخونه ولی قطع میشه نمیخونه کمی هم از آدم میترسه لطفا راهنمایی کنید استاد چیکار کنم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد نشده؟
      چندوقته دارینش؟
      علائم بیماری که نداره؟

      1. سلام خسته نباشی داداش قناری من دقیق همین مورد داره یه ریزخونی کوچک میکنه صدا براش میزارم همراش میخونه بعد موقه خودش یه دوسه صدای بلند میخونه باید چه کار کنم مدامبخونه دوست دارم مست مست باشه بخونه

        1. سلام دوست عزیز
          نیاز به تکرار و تمرین روزانه داره

  20. سلام خسته نباشین یه قناری ماده دارم یه سمت پرهای بدنش ریخته اونم نامنظم وخیلی وقته پر درمیاره ضعیفم شده چیکار باید انجام بدم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بررسی کن ببین پرهایی که میریزه ساقه هاشون خونیه؟
      احساس درد تو نواحی که پر ریخته داره؟
      همچنین رنگ فضله رو چک کن
      ببین اگه دوتا سوال بالا که گفتم رو داشته باشه به ایدز پرندگان ممکنه مبتلا شده باشه
      باید با مولتی ویتامین ها سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کنی حتما به دامپزشک مراجعه کن

  21. سلام یه قناری دارم زیر چشمم عفونت کرده با سوزن زدم متاسفانه خیلی خون رفته ازش الان بی حاله چه کنم توروخدا سریع

  22. با سلام
    من یک جفت قناری خریده ام و یک هفته هست که جوجه از تخم در آمده است
    ولی هم قناری ماده ضعیف شده هم بچه اش
    قناری ماده به جوجه اش چیزی نمی‌دهد
    اگه میشه کمکم کنید

    1. سلام یکی از دلایلش بهم خوردن آرامشش هست ممکنه زیاد رفتین دستکاری کردین و سرک کشیدین

  23. سلام عرض ادب
    قناری جفت خورده تخم میزاه ولی تخم های بی نطفه داره
    چه کار براش انجام دهم
    و چه غذای بدهم که نطفه قوی داشته باشد

    1. سلام
      اگه اینکار چندبار تکرار شده ، این مورد از خود پرنده ها هست و باید یکیشو عوض کنی و تست کنی
      غذا هم توضیحات پست رو بخون به حد کافی موارد مورد نیاز رو بیان کردیم

  24. سلام من یک عدد جوجه جیور گرفتم همیشه رو یک پاه وایمیسته وهم خیلی ضیفه همیشه رو قفسه یاخابه
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام
      ببر پیش دامپزشک یا پرنده فروش
      بررسیش کنه ببینه بیماری چیزی نداره ، اینکه خیلی ضعیف شده امکان ابتلا به سینه کاردی رو شدید افزایش میده و اگه نبری معاینه پرنده تلف میشه

      1. سلام خسته نباشید من غناریم بی حال هست وپای راستشم همش بالا میگیره

        1. سلام دوست عزیز
          بیحالی دلایلی مختلفی داره
          که برای تقویتش میتونی همین مقاله رو مطالعه کنی
          زیر پاشو بررسی کن ببین میخچه نداره؟

        2. سلام من قناری نر دارم خیلی بی‌حال است و یکی چشمش هم بسته ميشه راهنمایی کنید

        3. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده یا نه
          مولتی ویتامین تهیه کن تا تقویتش کنی

  25. سلام چوب قناری رو با وازلین بیش حد چرب کردم پاهاش ترک خورده بود
    از فرداش بی حال شده خیلی کمتر میخونه خیلی هم نگرانشم
    چیکار کنم

  26. باسلام قناری ماده دارم تخم مستی گذلشته ۵تخم الان باید چکار کنم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام
      کار خاصی نکن ، یکم صبر کن وقتی دیدی کلا تخم ها رو ول کرد از زیرش بردار

  27. سلام وقتتون بخیر یک قناری ماده دارم که حدود یکسال هست نمیدنم تولک رفته یاچی اکثر پرهاش ریخته از موی سر تا شکم تغذیه هم از مولتی ویتامین هفت تخمه همهی چی میدم ولی تاثیری نکرده میتونم علتش رو بپرسم

      1. سلام یه قنا ی زردکنری دا رم.ریزخونه.برای تقویتش چی بدم بخوره.خیلی دوستش دارم وتاحالا پرنده نداشتم.این هدیه است.خیلی شیطون وبازی گوشه.دست میزنن بالهاشو تکون میده انگار میرقصه به نظرشما نره یاماده

  28. سلام.دوست عزیز من قناری ماده سوپر دارم.بدنش پرهای زیادی داره وقتی مولتی ویتامین پرنده میدم پرریزیش شروع میشه و درضمن پسش بالا نمیاد آماده نمیشه یک سال ونیمشه نره قرصه ولی این نه.آیا پرنده ای است که هرگز آماده نشه؟ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید

    1. سلام
      برند مولتی ویتامینی که میدی رو عوض کن
      حتما هم مولتی مخصوص پرنده های زینتی باشه، انسانی نباشه

  29. سلام من قناری هام جفت زدم ۳تا تخم کردن ولی بعد ۲۰ روز دیدم نطفه ندارن چی باید بدم بهشون منم لونه برداشتم

    1. سلام
      سنشون چقدره و تغذیشون چیه ؟ تعداد تخم ها چقدر بود ؟

  30. سلامم من یک قناری نر دارم جفتش زدم ولی ماده که تخم میذاره تخم هاش بدون نطفه ان چکار کنم

  31. سلام و خسته نباشید
    قناری که بیناییش کم میشه رو چطوری میشه درمان کرد؟

    1. سلام تشخیص نوع بیماری باید از طریق معاینه باشه
      ممکنه اب مروارید باشه که توسط جراح ماهر قابل درمان هست
      ممکن هم هست اصلا بیناییش کم نشده باشه و فقط تصور شما این باشه
      در کل باید معاینه بشه و بعد تشخیص داده بشه

  32. سلام خدمت کارشناس محترم قناری بنده حدود یکسال نیم سن داره بعدازرفتن تولک حالت ضعف داره بطوری که برای ایستادن روی چوب ناتوانه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      حالت تولکش رو کی رفته ؟ تغذیش چیه ؟ دس بزن به سینش ببین استخون میخوره دستت ؟
      مواردی که در پست گفتیم رو رعایت کن ، اگه هم سینه کاردی باشه باید سریعا ببری پیش دامپزشک حیوانات خانگی تا به صورت تزریقی ویتامین دریافت کنه

    2. سلام قناری رو جفت کردم تخم کردن بعد ۱۰روز از رو تخم بلند شده نمیره رو تخم چرت میزنه و حالش خوب نیست باید چه کار کرد

      1. پرنده بیماره
        حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی نشونش بده
        تخم ها رو هم زیر یک پرنده دیگه بذار یا به یک پرورش دهنده دیگه بده ازش جوجه کشی کنه

    3. سلام دوستان من قناریم صداش ضعیفه ن سرماخوردگی هسته ن تو لک رفته میخونه مرتب ولی ضعیف؟؟

      1. سلام
        اگه مواردی که گفتی نیست مطمئنی پس مدلش همینه ! بهش مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بخر و بده بخوره

  33. سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفیدی که بارگزاری میکنید من یک قناری نردارم مدتی هستش ازخواندن افتاده بابک ماده پیش هم هستند تخم گذاشته یک هفته هستش روی سه تاتخم خوابیده احتمال داره قناری نرتولک رفته باشه وتخم ها نطفه نداشته باشند یعنی آرمیتی ماده باشه تشکر راهنمایی بفرمایید

    1. احتمالش هست
      اگر بی حال و بی اشتها شده احتمالا مریضه
      بهتر که به دامپزشک ببریدش

  34. سلام یه قناری ماده دارم دادمش پا جفت .بعداز جفت گیری آشیانه براشون گذاشتم.نزدیک ده روز بود می‌رفت تو چال می‌خوابید ولی تخم نمیکرد.مشکلش چیه؟باید چکارش کنم که به تخم بیاد؟
    پسته و بادام و پوسته تخم مرغ آسیاب شده هم هفته ایی یکبار بهش میدم.
    هفته ایی یکبار هم تخم مرغ و هویج آبگرفته شده بهش میدم.
    هفته ایی دو مرتبه هم هفت تخم بهش میدم ولی بی فایده است.
    یک ماهی میشه جداش کردم والان دومرتبه زدمش پاجفت ولی همون جوریه چکارش باید بکنم که به تخم بیاد.

    1. الان فصل استراحت
      بهتر که در فصل بهار برای جفت گیری شون شرایط رو فراهم کنید.

  35. سلام برای آماده کردن قناری نر و ماده باید چه کار های انجام داد

    1. قبل از جفت انداختن بهتره که پرنده ها رو جدا کنید.
      به قناری ماده تون دان با طبع گرم ولی کنترل شده بدین. نور محل نگهداری شون کممی بیشتر باشه. دمای محیط ۲۲-۲۴ درجه – دان با طبع گرم پیوسته ولی به مقدار کم بدین
      دانهای باطبع گرم : شاهدانه، دان سیاه، نیجر و منداب از هر کدوم هفته ای ۵-۱۰ عدد به دان معمولش اضافه کنید.
      برای ماده پودر MSA و کلسیم هم بدین

      1. سلام من قناری پیدا کردم کور هستش و دست میزنی یکم وحشی میشه اب میخوره پماد زدم یکم چشمش نیم باز میکنه ولی غذا نمیخوره ناخن هاشم خیلی یی بلنده چیکار کنم غذا بخوره

        1. سلام دوست عزیز
          سرخود نباید پماد میزدی
          این وضعیتش اسفباره اصلا حتما باید ببری دامپزشک

  36. سلام من یک قناری نر دارم میخام برا جفت‌گیری ولی خیلی ضعیف هستش چیکار کنم ممنونم میشم راهنمایی کنید

    1. براش برنامه غذایی تنظیم کنید. در کنار دانی که میدین، دو بار در هفته جوانه گندم بدین. پوسته تخم مرغ رو پودر کنید و به دانش اضافه کنید جهت تامین کلسیم. هفته ای دو سه بار میوه و سبزیجات بدین. میتونید از یک پرورش دهنده یا دامپزشک هم برنامه غذایی اصولی بگیرین

      1. سلام خسته نباشی من قناری ماده ام ۲ آغول جوجه داده .الان فقط پرهای ران پاهاش کلا ریخته و گوشت پاهاش دیده میشه . این طبیعی است ؟

        1. یا وارد دوره تولک شده یا کچلی گرفته
          احتمال بیماری قارچی هم هست

  37. من یه قناری زرد جوون دارمکه امروز به کمک قناری نر تخم کرد
    ولی تخم رو خوردن چه باید کرد
    خوش می کنم کمکم کنیید

    1. مشکل تغذیه داره. دانی که میدین مواد معدنی و مغذی بدنش رو تامین نمیکنه به همین دلیل تخم رو میخوره. بهشون میوه، سبزیجات و هفته ای یکی دوبار سفیده تخم مرغ آب پز و جوانه گندم بدین . تو آبشون هم دو روز یکبار مولتی ویتامین اضافه کنید.

    2. سلام قناری من البته ماده بعداز یک مرتبه تخم گذاری مریض شده و کف قفس افتاده نه اب نه غذامیخوره چطور براش دان یا غذابدم تا سرپابشه البته تخم هایی که گذاشته بود ۴عدد هست و ۴روزدهم بیستر نمیشد روشون هم نخوابیده منم تخم هارو داخل ارزن گذاشتم کارم درسته یانه تشکر

      1. نباید تخم ها رو جا به جا می کردید
        حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید

  38. سلام.شنیدم قناری ماده سفیدخیلی حساس تر از بقه است واسه جوجه کشی.واقعا همینطوریه یا نه

    1. در کل نژاد های آلبینو یا همون سفید حساس تر هستن. خصوصا باید به نظافت قفس دقت کنید. خیلی زود دچار بیماری قارچی میشن. در مورد جوجه کشی هم صدق میکنه

  39. سلام قناری ماده دارم پاش قرمز پف کرده بود الان خیلی ضعیف شد چه غذای بدم یاچه داروی لطفاً کمکم کنید

    1. احتمالا از نامناسب بودن میله نشیمن هستش
      میله رو عوض کن
      اگه میله نازکه ضخیم تر باشه ، اگه ضخیم ، نازک تر باشه
      میله نرم باشه و یک لایه ابر روی میله بپوشونید
      از پماد تتراسایکلین برای درمانش استفاده کن

  40. قناری ماده دارم که زیاد تخم میگداره
    امروز صبح دیدم کف قفس پف کرده چشماش بسته بیحال وبیحرکت افتاده مخرجش بنظرم خیس هست

    1. سریع ببر دامپزشک حیوانات خانگی
      ممکنه تخم تو شکمش گیر کرده باشه

  41. سلام قناری ماده دارم زیا تخم میگذاره امروز صبح دیدم کف قفس کز کرده پف کرده چشمها بسته بیحال وبیحرکت مخرجش خیس هست
    بیحال افتاده
    میشه زودتر راهنمائیم کنین تا تلف نشه

    1. حتما به دامپزشک یا پرورش دهنده با تجربه قناری نشون بده
      احتمال گیر کردن تخم داخل شکمش هست

  42. ‌باتشکر از شما من قناری نر دارم از لک بیرون اومده موهای سرش سیخه دلیلش چیه ولاغر هستش چیکار کنم

    1. احتمالا تازه در اومده برای همین
      از تغذیه مقوی و پروتئین دار استفاده کن

      1. سلام وقت بخیر قناری ماده دارم انگشت پاش زخم شده و ورم کرده ودر حال خشک شدن هست زبان قناری هم گویازخم شده درحال حاضر فقط ارزن خالی میخوره ودچار یبوست هست
        به پرنده سراها مراجعه کردم مشکلش رو یافت نکردن لطفا راهنمایی میفرمایید؟

        1. سلام دوست عزیز
          اینجور مشکلات رو پرنده سرا ها نمیتونن تشخیص بدن و یا درمان کنن
          چون شرایطش حاد هست حتما باید پیش دامپزشک پرندگان ببرید

    2. سلام وقت بخیر قناری نر دارم ۳ روز نمیتونه روی پاهاش واسته انگار فلج شده میتونین راهنمایی کنید چیکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        غذا بهش چی میدادی؟
        کلسیم کافی دریافت میکرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس