چگونه نطفه پرنده های زینتی مانند عروس هلندی، مرغ عشق، کبوتر و… را تقویت کنیم؟

اگر پرورش دهنده پرنده های زینتی مانند مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی برزیلی، مرغ مینا، کاسکو، فنچ و کبوتر هستید و می خواهید از آنها جوجه بگیرید، حتما این مقاله از چیکن دیوایس را مطالعه فرمایید. در این نوشته روش هایی را برای تقویت نطفه انواع پرنده های زینتی آموزش خواهیم داد که به جوجه شدن تخم های تولیدی آنها کمک کرده و حتی سبب تولد جوجه هایی قوی تر و سالم تر خواهد شد. 

پیش نیازهای لازم برای جفت گیری موفق پرنده های زینتی

قبل از اینکه به فکر تقویت نطفه پرنده تان باشید، حتما بایستی شرایط مناسب جفت گیری و تخم گذاری را برای آنها فراهم آورید. تا زمانی که پرنده های شما به سن بلوغ نرسیده باشند، تخم نطفه دار تولید نخواهند کرد. از جمله پیش نیازهای لازم برای موفق شدن جفت گیری پرنده های زینتی و طوطی سانان می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

۱- توجه به سن بلوغ

برخی از پرورش دهنده ها به محض مشاهده علائم جفت خواهی در پرنده خود، برای آنها جفت تهیه می کنند بدون اینکه به مناسب یا نامناسب بودن سن آنها برای جفت گیری توجه کنند. به عنوان مثال عروس هلندی در سن یک سالگی به بلوغ جنسی رسیده و آماده تخم گذاری می شود، اما از ۹ ماهگی علائم مستی و جفت خواهی در آن دیده می شود. در صورت جفت گیری بیش از موقع، نر و ماده ها ضعیف شده و برای جفت گیری های آینده نیز بینه ضعیفی خواهند داشت. 

۲- وجود لانه 

هیچ پرنده ای بدون وجود لانه، راضی به جفت گیری و تخم گذاری نخواهد بود. بنابراین یکی از دلایل دعوای پرنده های نر و ماده و جفت نشدن آنها، نبود لانه مناسب است. حتما لانه سقف داشته باشد و سقف آن به شکل محکمی بسته شده باشد و داخل لانه را با پوشال نرم پر کنید. 

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» جنس بدنه ABS درجه یک
» قابلیت تهویه خودکار
» تامین دما و رطوبت به صورت هوشمند
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

۳- کافی و مقوی بودن تغذیه 

در صورت وجود لانه و بالغ بودن پرنده ها نیز ممکن است تخم هایی بدون نطفه تولید کنند و یا اصلا تخمی نگذارند. علت این امر به کافی نبودن تغذیه و یا مقوی نبودن آن مربوط می شود. در تغذیه پرنده های زینتی و طوطی سانان خود از انواع دانه ها و آجیل های مقوی مانند ارزن، کتان، شاهدانه، کافشه، تخم آفتابگردان، بادام، گردو، تخم کدو و سایر آجیل های بدون نمک استفاده کنید. 

کافی و مقوی بودن تغذیه - چیکن دیوایسهم چنین میوه و سبزیجات خرد شده، تخم مرغ آب پز و پلت مخصوص آنها را طبق یک برنامه غذایی منظم به آنها بدهید. هر چه قدر که پرنده ها غذای بیشتری داشته باشند، تمایل بیشتری به جفت گیری و تخم گذاری خواهند داشت چون که از کافی بودن غذا برای تامین نیاز جوجه ها مطمئن می شوند.

۴- ساعات نوری مناسب 

کوتاه بودن روزها و یا خاموش کردن زودهنگام لامپ ها، این سیگنال را به پرنده ها می دهد که فصل مناسبی برای جفت گیری نبوده و تمایل خود به تخم گذاری را از دست خواهند داد. مناسب ترین زمان برای جفت شدن پرندگان در طبیعت، فصل بهار است. در فصل بهار روزها طولانی بوده و هوا گرم است، هم چنین غذای فراوانی نیز در دسترس است. 

در شرایط جفت گیری مصنوعی نیز باید چنین شرایطی را فراهم آورید. یعنی لامپ ها را تا ساعت ۱۱ الی ۱۲ شب روشن بگذارید و دمای اتاق را به ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد برسانید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله عوامل موثر در نطفه دار شدن تخم را بخوانید. 

روش های تقویت نطفه در پرنده های زینتی مانند عروس هلندی، طوطی برزیلی، مرغ عشق و …

در صورتی که تمام شرایط فوق را رعایت کرده اید و پرنده های شما جفت گیری موفقی نیز داشته اند، اما تخم تولیدی آنها بدون نطفه است یا جوجه ضعیفی تولید می کند که داخل تخم میمیرد، می توانید اقدامات کاربردی زیر را جهت تقویت نطفه آنها انجام دهید. 

الف – از پرنده های زیاد جوان و زیاد پیر استفاده نکنید 

در صورتی که جفت شما تازگی به سن بلوغ رسیده باشند، طبیعی است که در دوره اول تخم گذاری، تخم هایی پوچ تولید کند، بنابراین با فراهم کردن تغذیه کافی و داروی تقویتی، آنها را برای دوره های جفت گیری و تخم گذاری بعدی تقویت کنید. هم چنین پرنده های مسن بینه خود را برای تولید تخم های با کیفیت از دست داده اند، بهتر است با پرنده های جوان و بالغ جایگزین شوند. 

ب – کلسیم و مواد معدنی کافی داشته باشد

در تغذیه پرنده ماده حتما از کلسیم کافی استفاده کنید، این ماده معدنی و سایر مواد معدنی برای تشکیل پوسته تخم و قوی بودن جنین ضروری هستند، برای این کار می توانید یک کف دریا را در قفس آنها قرار دهید و از کلم و کاهو و سایر سبزیجات دارای کلسیم استفاده کنید. 

استفاده از مکمل معدنی با توصیه و زیر نظر دامپزشک متخصص پرنده های زینتی پیشنهاد می شود.

ج – به پرنده ها استراحت بدهید 

بین هر فصل جفت گیری و تخم گذاری بهتر است سه الی شش ماه به پرنده های خود استراحت دهید تا قوای جسمی لازم برای تولید تخم نطفه دار با کیفیت را به دست بیاورند. به عنوان مثال اگر مرغ عشق یا طوطی برزیلی شما در فصل بهار تخم گذاری داشته اند، بهتر است آنها را از هم جدا کنید و تا فصل پاییز استراحت داشته باشند. 

با توجه به اینکه پرنده ها بعد از تخم گذاری مجددا مست می شوند، در صورتی که جفت گیری مجدد داشته باشند، احتمال نطفه دار بودن تخم کم است چون که نر و ماده هر دو قوای جسمی اولیه را ندارند. 

به پرنده ها استراحت بدهید - چیکن دیوایسبنابراین بهترین کار برداشتن لانه، عوض کردن اتاق آنها و جدا کردن نر و ماده از هم تا فصل پاییز و یا بهتر از آن، فصل بهار سال آینده است. آموزش جفت گیری هر پرنده ای را در مجموعه مقالات چیکن دیوایس می توانید مطالعه کنید، به عنوان مثال می توان به مقاله جفت گیری مرغ عشق اشاره کرد. 

د – استفاده از مولتی ویتامین 

در صورتی که پرنده های نر و ماده انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی را دریافت کنند، نطفه قوی تری تولید خواهند کرد. با توجه به اینکه تمام مواد معدنی و ویتامین ها در تغذیه آنها وجود ندارد. استفاده از مولتی ویتامین هایی مانند ad3e و یا نکتون با مشورت و دستور دامپزشک پیشنهاد می شود. 

هـ – اطمینان از سلامت پرنده ها 

در صورتی که پرنده های شما بیمار باشند، تمایلی به جفت گیری نخواهند داشت و یا در صورت تخم گذاری، نطفه هایی ضعیف خواهد داشت که به جوجه تبدیل نمی شود. بنابراین بررسی روزانه اشتها و وضعیت سلامتی پرنده ها و رسیدگی به آنها ضروری است. 

جمع بندی کلی 

در این نوشته به نحوه تقویت نطفه پرنده های زینتی و طوطی سانان پرداخته شد، از آنجایی که تمام پرنده های زینتی، رژیم غذایی و شرایط نگهداری تقریبا یکسانی دارند، بنابراین استفاده از نکات این مقاله برای پرنده های مختلفی همچون مرغ مینا، مرغ عشق، قناری و فنچ، عروس هلندی، کاسکو و … مناسب خواهد بود. در صورت وجود هرگونه سوال در رابطه با تقویت نطفه پرنده های زینتی می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۴۳ دیدگاه ها

  1. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم سن شون رو نمیدونم اما فکر کنم به بلوغ رسیدن.عروس هلندی ماده ام پُر تخم هستش ۴تا تخم میزاره اما همش بی فایده هستش. من تمام راه های تقویتی و غذای مناسب بهشون دادم هرچی از سبزیجات تا تخم مرغ آپز شده الان دفعه پنجم هستش که تخم میزاره اما هیچ نطفه ای نداره . چکار کنم تا حالا قطره قطره Ad3eندادم چون هزار تا مدل هستش میشه شما بگین کدوم قطره خوب تره

    1. سلام امیر
      ازداروخونه دامپزشکی بپرسی راهنماییت می کنن و اکثر برندهایی که توی داروخونه هستن خوبن
      می تونی تهیه کنی
      به علاوه برای تقویت نطفه می تونی از عرق یونجه هم استفاده کنی به این صورت که تا دو هفته و هر هفته یک بار، ۵ قطره عرق یونجه در ۱۰۰ سی سی آب بریز و بهشون بده

    2. اگ اون دوتا پرنده از یک مادر باشن تخم هاشون همین شکلی بدون نطفه میشه

      1. سلام معصوم جان
        به هیچ وجه نباید این دو پرنده رو باهم جفت زد چون همخون هستن و یا تخم ها بدون نطفه میشه
        یا اگه نطفه داشت جوجه مشکل ژنتیکی پیدا میکنه و ده روز بعد از تولد تلف میشه

  2. سلام خسته نباشید
    من یک جفت کوتوله برزیلی دارم
    تخم میزارن ولی نطفه نداره میندازم بیرون دوباره میزارن ولی فایده نداره
    غذا هم به غیر از تخم کتان و تخمه آفتابگردون چیز دیگه ای نمیخورن حتی ارزن
    آیا راه حلی هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      شما باید تقویت نطفه انجام بدین
      قطره Ad3e بخر
      سه ماه قبل از جفت گیری ۵ روز از این قطره میدی ۱۰ وز قط میکنی و دوباره ۵ روز میدی و ۱۰ روز قط میکنی و بدین منوال میری جلو با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو قط میکنی
      هم برای قدرت باروری هم برای تقویت نطفه خوبه
      بهتره براشون پلت مخصوص بخری
      بهتره موادی که میخوایی بخورن رو با موادی که خیلی دوس دارن مخلوط کنی بعد بدی بهشون

  3. سلام خسته نباشید یک سوال داشتم من عروس هلندی و کف قفس جفتگیری میکردند روی چوب نمی‌کردند ولی من دانه های ترکیبی کرم استفاده میکردم توی غذاش ولی کرم هفته ای یک بار . ماده من در حال حاضر ۴ تا تخم گذاشته ولی اولین تجربه تخم گذاریش هست، داشتم میگفتم در حال حاضر ۴ تا تخم گذاشته ولی بعد ۷ روز رفتم سراغ اولین و دومین تخم چراغ قوه را روشن کردم و دیدم نطفه نداشت قطره ad3e هم دادم قبل از تخم گذاشتن ولی الان دیگه نمی‌دم ولی نمی‌دونم چرا اصلا نطفه ندارن چیکار کنم تخم هارو ور دارم چون همش داخل لونه هستن ولی خب تخم نطفه ندارن ولی روش میخابن جفتشون چیکار کنم هر چی بگین همون کار رو میکنم ممنون میشم بگین؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی اولین تجربه ی تخم گذاری طبیعیه که تخما نطفه نداشته باشن
      چون بلد نیستن درست جفت گیری کنن
      ولی این مشکل توی دفعات بعدی تخم گذاری حل میشه
      ولی بهشون دو ماه استراحت بده
      یعنی فعلا از غذاهای با طبع سرد استفاده کن براشون تا مست نشن و جفت گیری نکنن
      چون پرنده توی دوران تخم گذاری مقدار زیادی ا ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده
      و اگه پشت سر هم تخم گذاری کنه ممکنه تلف بشه
      براشون یه جیره ی غذایی متعادل که نه طبع سرد و نه طبع گرم داشته باشه در نظر بگیر
      همچنین غذاهاشون متنوع باشه توش میوه سبزی آجیا دانه جوانه تخم مرغ آبپز میلورم و … وجود داشته باشه
      حالا بعد دو ماه دو باره می تونی تقویتشون کنی تا جفت گیری کنن و تخم بذارن

        1. وقتی نطفه ندارن باید برداری بندازی دور
          فاسد میشه

        1. چندبار باید بگیم دوست عزیز
          وقتی نطفه نداره باید برداری و تمام

  4. سلام دو تا عروس دارم نر سه سال ماده دوسال تخم میدارن همش پوچ میشه چه کار کم

    1. سلام دوست عزیز
      برای افزایش قدرت باروری و تقویت نطفه براشون قطره ی AD3E بده
      یکیم اینکه غذا بهشون چی میدی؟

  5. سلام یه جفت عروس هلندی دارم ۴تخم می‌زاره تخم اولی ودومی یکم نطفه میزن اون یکی ها اصلا نمیزن چی کارکنم چی بدم بهشون ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      برای تقویت نطفه می تونی حدودا ۱۰ تا ۲۰ روز قبل از جفت گیری براشون قطره ی AD3E بدی
      نحوه ی مصرفشم این طوریه که دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی اب تا ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش میکنی دوباره ۵ روز میدی
      وقتی که دیدی اولین تخمو گذاشت ماده
      دیگه قطره رو قطعش می کنی کلا
      عرق یونجه و عرق دارچین هم میتونه توی تقویت نطفه شون موثر باشه
      اونم دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی اب و هفته ای دو بار بهشون میدی

        1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

      1. سلام ببخشید آیا بی نطفه شدن تخم عروس هلندی به ماده ربط داره؟

        1. سلام دوست عزیز
          بی نطفه شدن تخم برمیگرده به نحوه نگهداری شما
          باید تقویت نطفه انجام بدین
          قطره Ad3e میخری سه ماه قبل از جفت گیری ۵ روز از این قطره میدی ۱۰ روز قطع میکنی
          و بدین منوال میری جلو با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو قط میکنی
          هم برای باروری هم برای تقویت نطفه کارسازه

      2. سلام من یه جفت گرینچیک دارم تازه به تخم آمده دفه اول تخم گذاری کردن بدون نطفه بود بعد حدود یک ماه به اینا قطره aD3e ونکتون دادم بازم تخمها بدون نطفه هست میشه منو راهنمایی کنید واینکه چه نوع غذای به اینها در دوران جفت گیری بدم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید شماره تماسمو گذاشتم چطور باید از پاسخ شما مطله شم

        1. سلام دوست عزیز
          برای تقویت نطفه ی نر می تونی از عرق یونجه هم استفاده کنی
          به مدت دو هفته و هر هفته یک بار، ۵ قطره عرق یونجه رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب بهش بده
          و اینکه دقت کن نحوه ی جفت گیریشون درست باشه چوب نشیمنگاه مناسب باشه و جثه هاشون تقریبا هم اندازه باشه و یا ماده کوچیک تر از نر باشه
          در مورد تغذیه شون هم این مقاله رو که برات لینک میدم بخون
          برنامه غذایی پرندگان زینتی | طوطی سانان چه غذایی میخورند ؟

    2. سلام من یجفت مرغ عشق دارم تا الان دو دفه برام تخم گذاری کردن ولی تمام پوچ میشون باید چکار کنم

      1. سلام دوست عزیز
        چند سالشونه مرغ عشقات؟
        بالغن؟

        1. به تغذیه شون به طور کامل رسیدگی کن براشون یه رژیم غذایی متعادلی در نظر بگیر
          چون رسیدگی به تغذیه ی پرنده خیلی مهمه
          در این باره مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
          برای تقویت نطفه به مدت دو هفته و هر هفته یک بار، ۵ قطره عرق یونجه رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده
          به علاوه می تونی براشون از قطره ی AD3E استفاده کنی، ۴ قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا ۵ روز بده ۱۰ روز قطع کن دوباره ۵ روز بده
          این کارو تا زمانی که اولین تخمو بذارن تکرار کن وقتی تخم گذاشت قطعش کن

  6. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم و ۴۵ روز از تخم گذاری آنها گذشته و هیچ جوجه ای در نیامده ولی هم ماده و هم نر به صورت شیفتی هر روز بالای تخم ها می خوابند من میدانم که جوجه ای در کار نیست اگر بروم و یک جوجه یک روزه الی ده روزه بخرم و زیر آنها بگذارم مشکلی پیش نمی آید ؟ چون نمیخواهم آنها افسرده شوند و از رفتار های آنها به نظر می‌رسد که خیلی به تخم ها اهمیت میدهند و یک سوال دیگه اینکه چه زمانی دیگه روی تخم ها نمی خوابند چون جوجه ای داخل تخم ها نیست

    1. سلام دوست عزیز
      باید تخمارو برداری تا انرژیشونو صرف خوابدن رو اونا نکنن
      اینجوری بیشتر آسیب میبینن و ضعیف میشن
      ممکنه جوجه رو بپذیرن و بزرگ کنن ممکنه اصلا قبولش نکنن این بستگی به خودشون داره

        1. نگران نباش بردار بنداز دور فاسد بشن کل قفس به گند کشیده میشه

        2. سلام من مرغ عشق نر یک بار جفت گیری کرده و جوجه آوردن ولی دو بار دیگه تخم گذاری کردن ولی تخمها نطفه دار نبودن چکارکنم

        3. سلام دوست عزیز
          شما باید تقویت نطفه انجام بدین
          سه ماه قبل از جفت گیری بهشون قطره Ad3e بدین بدین منوال که ۵ روز میدین ده روز قطع میکنید و میرید جلو با دیدن اولین تخم دادن این قطره رو قط میکنید
          هم برای باروری و هم برای تقویت نطفه کارسازه

  7. باسلام سیداحمد هستم یک جفت عروس هلندی دارم تومدت یک سال ۴بار وهربا۴ عدد تخم گذاشتن ولی همشون خشک شدن وتبدیا به جوجه نشدن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      باید بین هر دوره ی تخم گذاری حداقل دو ماه فاصله وجود داشته باشه و تو این دوره پرنده با غذای مخصوص، موتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویت بشه
      در غیر این صورت اگه تخم بذاره کیفیت تخما میاد پایین و خود پرنده هم ضعیف میشه
      می تونی ۲۰ روز قبل جفت گیری از قطره ی AD3E استفاده کنی
      دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع می کنی دوباره ۵ روز میدی
      این چرخه رو تکرار می کنی اولین تخمو که گذاشتن کلا قطعش می کنی قطره رو
      یا هم می تونی هفته ای یه بار دو قطره عرق یونجه رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی اب بدی به پرنده ی نر
      توی دوران جفت گیری و تخم گذاری باید به تغذیه ی پرنده ها خیلی دقت کنی

  8. مرغ عشقم نطفه نداره
    و پاهای مرع عشق نر پوسته پوسته شده
    خیلی ساکتند
    و…

    1. سلام دوست عزیز
      قطره Ad3e بخر به مدت ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی و بدین منوال میری جلو و با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو به پرنده ها قط میکنی برای تقویت نطفه و قدرت باروری خوبه
      برای نرت هم پماد تتراسایکلین رو با پماد Aچشمی مخلوط کن بزن به پاهاش و باند پیچی کن خوب میشه

      1. سلام،وقت بخیر،عروس هلندی های من دفه سوم ک تخم میذارن،ولی تا حالا جوجه ندادن،اخیرا متوجه شدم ک تو جفت گیری پرنده ماده راغب نیست و خودشو خیلی تکون میده و نهایتا نر رو از خودش جدا میکنه،چه کار کنم؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          چند سالشونه؟ به سن بلوغ رسیدن؟
          اگه کمتر یه سال سن داشته باشن میتونه این اتفاق بیفته چون هنوز آمادگی لازم رو ندارن
          یا هم چوب نشیمنگاهشون مناسب نیس و تعادلشونو از دست میدن
          یا هم بلد نیستن برا اینم برای اینکه یاد بگیرن باید یه جفت دیگه تهیه کنی اونا جفت گیری کنن اینا هم نگا کنن و یاد بگیرن

  9. سلام عروس هلندی های من تو دوره تقویت هستن و الان براشون Ad3e میدم طبق دستوری که فرمودین
    خواستم بپرسم قطره کلسیم کی باید بهشون بدم چه مدت؟ تو اون ۱۰ روز که ad3e نمیدم میتونم استفاده کنم؟ کلسیم Avisanol

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی ۳ قطره از کلسیمو بریزی تو ۵۰ سی سی آب و توی اون مدت هرروز بهشون بدی

  10. با سلام خدمت دوستان
    من یک جفت طوطی کوتوله دارم پنج سال دارن آخرین بار که جوجه دادن جوجه ها نقص در پا داشتن . سوالی که دارم چیکار کنم فعلا تخم نگذارد . سوال دومم اینه بزای تقویت نطفه و ماده چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو جیره ی غذاییشون از سدیجات مثل تخم کاهو، تخم کاسنی، تخم خرفه استفاده کن
      لونه رو از تو قفس بردار
      نذار بیشتر از ۱۰ ساعت نور دریافت کنن
      برای تقویت نطفه هم می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی به این منوال که ۱۵-۲۰ روز قبل جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش میکنی دوباره ۵ روز میدی
      وقتی اولین تخمو گذاشت کلا قطعش میکنی
      یا هم می تونی عرق یونجه بدی اونم چند روز قبل جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب میریزی تو آبخوری پرنده
      بعد اولین تخم قطعش می کنی

    2. سلام دوست عزیز
      تو جیره ی غذاییشون از سدیجات مثل تخم کاهو، تخم کاسنی، تخم خرفه استفاده کن
      لونه رو از تو قفس بردار
      نذار بیشتر از ۱۰ ساعت نور دریافت کنن
      برای تقویت نطفه هم می تونی از قطره ی AD3E استفاده کنی به این منوال که ۱۵-۲۰ روز قبل جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب ۵ روز میدی ۱۰ روز قطعش میکنی دوباره ۵ روز میدی
      وقتی اولین تخمو گذاشت کلا قطعش میکنی
      یا هم می تونی عرق یونجه بدی اونم چند روز قبل جفت گیری دو قطره میریزی تو ۱۰۰ سی سی آب میریزی تو آبخوری پرنده
      بعد اولین تخم دیگه لازم نیس بدی

    1. سلام عروس من ۳سالو نیم سن داره با چنتا نر هم انداختمش ولی بازم تخم ک میزاره نطفه نمیبنده و اینکه دارو های تقویتی هم بهش دادم مثad3e کلسیم همع چی دادم ولی بازم نطفه نمیبنده

      1. سلام دوست عزیز
        باید نگاه کنی ببینی عمل جفت گیری انجام میدن یا نه
        چون بعضی وقتا با نر جفت نمیشه و تخماشو از روی مستی میذاره
        یا هم روند جفت گیری به درستی انجام نمیشه
        این میتونه بسته به شرایطشو باشه استرس داشته باشن، زیاد تو لونه شون سرک بکشی، چوب نشیمنگاهشون مناسب نباشه، جثه ی ماده بزرگتر از نر باشه و …

  11. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که چند روزی است آنها ۴ تا تخم گذاشته اند یک بار دیدم یک پوشال ریز داخل یکی از سوراخ های بینی ماده است الان چند روزی است که هر وقت از لانه بیرون میآید آبریزش بینی میگیرد و یکی از چشم هایش اشک میکند ممکن است سرما خورده باشد یا چیزی داخل بینی اش باشد و همان یکی از سوراخ بینی اش که آب از آن خارج می شود دو روز است بالایش کمی سیاه شده و ماده خیلی با پایش به دماغ هایش دست میزند

    1. سلام دوست عزیز
      اون پوشال رفته تو بینیش و براش حساسیت ایجاد کرده و اگه درش نیاری ۱۰۰ درصد عفونت می کنه
      اگه بلدی در بیاری می تونی با یه پنس استریل کوچیک این کارو انجام بدی البته باید خیلی مواظب باشی
      اگه هم نه ببر دامپزشک درش بیاره

      1. سلام
        وقتی که داخل دماغش را نگاه میکنم هیچ چیزی داخلش نیست باید چه کار کنم

        1. چشمش ورم کرده؟ قرمز شده ؟

        2. سلام
          چشمش سالمه نه قرمزه نه ورم کرده داخل لانه که می‌ره هیچگونه علائمی ندارد و پوشال ها را جمع می‌کنه یک طرف و به آنها کاری ندارد و پشت به آنها روی تخم ها مینشیند و داخل لانه هیچگونه آبریزش بینی یا اشک از چشم ندارد و فقط وقتی بیرون از قفس می آید آب از دماغش می آید و گاهی اوقات چشمش اشک میکنه
          و یکی از دماغ هایش که قبلاً گفته بودم بالایش کمی سیاه شده به رنگ طبیعی خود برگشته
          به نظر شما تمام پوشال ها را از داخل لانه جمع کنم

        3. سلام دوست عزیز
          محیط قرارگیریش سرده؟؟

    2. باسلام. علت درست جفت گیری نکردن عروس هلندی نر با ماده چیه؟ دو بار تا حالا جفت گیری کردن ولی نر درست نمیتونه مقعدش را بچسبونه به مقعد ماده؟ توو ۱۵ بار جفت‌گیری ۳ الی۴ بار درست خودشا می‌چسباند به ماده

      1. سلام دوست عزیز
        یا نشیمنگاهشون مناسب نیس و نمی تونه تعادل خودشو حفظ کنه
        یا هم پرنده ی ماده چاقه به خاطر اون

  12. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم هرروز جفت گیری میکنن ولی از تخم خبری نیس چیکار باید بکنم؟

  13. سلام من ۳ تا عروس هلندی دارم ۲ تاشون مادن یکیشون نر اگه بخوام تخم بزارم باید یکی از ماده هارو از قفس بردارم ؟

  14. سلام ممنون میشم جواب بدید
    من یک جفت عروس هلندی دارم
    که چند‌دفعه تخم گزاشته همه تخم ها هم جوجه میشن ولی بعد چند وقت میمرن جای هیچ گونه زخمی هم روشون نیست‌علتش چیه

    قبلا اینطوری نبود جوجه هارو بزرگ می کردن
    غذای گرم هم بشون‌نمیدم

    1. سلام دوست عزیز
      خود والدین به جوجه ها غذا میدن؟
      برا تقویتشون کاری میکنی؟
      خود والدها که بیمار نیستن؟

      1. اره خودشون غذا نمیدن
        برای تقویت هم سبزیجات میوه میدم
        بیمار نیستن
        سری قبل اینطور نبود
        این سری اینطوری شدند

        1. پس بردار خودت بهشون سرلاک بده وگرنه تلف میشن
          سرلاک مخصوص از برندهای خارجی

  15. سلام خسته نباشید من یه جفت عروس دارم که نر وحشی و ماده نیمه رام روزای اول در روز چند باری جفت گیری میکردن ولی بعد از مدتی ماده شروع کرد پر ریزی الان یک ماهه گذشته من قبلش تقویت نطفه و نکتون ای و اس و نکتون ویتامین و نکتون کلسیم بهشون میدم حتی پروبیوتیک و چند قطره سرکه سیب تو ابشون میریزم البته اینا قبل پرریزی ولی تو مدت پرریزی فقط ویتامین و کلسیم و عرق کاسنی تو آبخوری میریزم الان یه مدتی در روز یک بار جفت گیری میکنن لانه هم کلا داشتن و خیلی خیلی به لانه رفت و آمد میکنن ولی خبری از تخم نیست سنشون هم بالای ١۴ ماه هستن هر دو به نظر شما چکار کنم تا تخم بزارن
    تخم مرغ و جوانه گندم خیلی دوست دارن و می خورم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم نرش لوتینو مادش آلبینوس چهارتا تخم گذاشتن چهارتا شم نطفه نداشته جفت شونم وحشیان ۲سالم سنشون چیکار کنم چهار تاشو جوجه شه

      1. سلام دوست عزیز
        وقتی نطفه نداره چجور میخوای به جوجه تبدیل کنی
        این دیگه هنر ماورایی میخواد

  16. سلام یک جفت عروس هلندی دارم وقتی خریدم همان روز تخم گذاشت ولی بدون نطفه بود حدود۷ماه ازچال گرفتمشون مرتب ارزن وتخم کتان.تخم مرغ آبپز.جوانه گندم.ذرت.جعفری.اسفناج.هویج رنده شده.تخمه.بهشون میدادم حدود۲۹روزی هست جفت خوردن و۲تا تخم گذاشت تا۹روزجفت نر خیلی راحت روتخم ها خوابید ولی جفت ماده به هیچ وجه روتخم نخوابید همه اش تنهایی داخل قفس بود۲روزهس نرهم دیگه روتخم ها نمیخوابه تخم هارو بعد۱۱روز نگاه کردم بدون نطفه هس دیگه برداشتمشون باز دارن جفت گیری میکنن بنظرتون چیکارکنم تاجوجه بشه ایا تخم هارو زود برداشتم؟

    1. سلام دوست عزیز
      خوب کردی نطفه نداشته انداختی بیرون
      بهشون قطره ad3e بخر
      ۵روز از این قطره میدی ۱۰ روز قط میکنی و بدین منوال جلو میری
      با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو قط میکنی
      هم برای باروری هم برای تقویت نطفه خوبه

  17. سلام ببخشید من ی جفت طوطی برزیلی دارم هر کاری میکنم جفت نمیزنن بهشون همه چیز میدم مولتی ویتامین سبزی و…..قطره جفت گیری چرا جفت نمیزنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      از سنشون مطلع هستی ؟ بالغ شدن؟؟؟
      از جنسیتشون چطور؟
      معمولا جنسیت یکی بودنی و بالغ نشدنی این اتفاق میفته

      1. اره چون از کسی ک خریداری کردم عکس جوجه هاشون رو بهم نشون داد

  18. درود ،خیلی مخلصیم ،این داروهای نیلی رنگ که تجویز میکنن برا تقویت نطفه. چطوره؟

  19. سلام ببخشید من یک جفت عروس هلندی بالغ خریدم ۶ماه جفت گیری کردن داخل لونه هم رفت امد میکردن اما تخم نزاشت بعد ماده رو عوض کردم ی ماده گرفتم ک جوجه هم داده بود گذاشتم پیشش بازم جفت شدن اما تخم نمیزارن فکنم نر مشکل داره ایا نر هم باید نطفه قوی داشته باشه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف نرت مشکل داره
      مطمئنی که بالغ شده نرت؟

    2. سلام عروس های من پارسال تا این موقعه دوسریع جوجه دادان ولی امسال جفت گیری نمیکنن نرهم مست هستن دلیلش چیه

      1. سلام دوست عزیز
        همه چیز برمیگرده به شیوه نگهداری شما
        غذا بهشون چی میدادی؟
        تو این مدت تقویتشون کردی؟
        الان مادت اصلا مست نیس؟

  20. سلام عرض ادب ببخشید من یک جفت عروس هلندی دارم از کسی خریدم وسوال نکردم که تخم کردن یا نه دست من که رسید بعد یک هفته تخم گردن ۴عدد وتخمها باز نشدن علت چیست ؟؟ آیا میشه دوباره تخم کنن یا خیر ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو این یک هفته غذا بهشون چی داده بودی؟
      گرمیجاتش زیاد بود؟ یهو از سر مستی تخم میذارن که در کل بی نطفه میشه
      جفت گیریشون رو دیده بودی؟
      آره خب همه چی برمیگرده به شیوه نگهداری شما

  21. سلام
    من یک جفت عروس هلندی جوان دارم
    تا الان ۴ مرتبه تخم گذاری کردن اما جوجه نشده
    ( دفعه اول ۴ تا تخم گذاشت دفعه دوم ۴ تا تخم و دفعه سوم ۲ تا تخم و دفعه چهارم ۳ تا تخم گذاشت )
    جفت گیری هم کامل انجام میدن روزی حداقل ۲ بار جفت گیری میکردن
    از لحاظ تغذیه هم همه چی کامل هست
    قفس بزرگ و لانه هم دارن
    علت جوجه نشدن تخم ها چی میتونه باشه؟؟!!!!!

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه و قدرت باروری رو باید تقویت کنی
      قبل از جفت گیری بهشون قطره AD3E بده
      طریقه مصرفش رو هم روش نوشته
      و مولتی ویتامین و کلسیم هم فراموش نکنی

  22. سلام ببخشید یک جفت عروس هلندی دارم یکسال شدن جفت دادم تخم گذاشتن نطفه هم داشتن ولی تبدیل به جوجه نشدن میشه دلیلش بهم بگید

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنید که نطفه داشتن؟
      به طور مکرر رو تخما مینشستن؟

  23. سلام
    من یک جفت عروس هلندی دارم مادش لوتینو رامه نرش طوسی بود وحشیم بودسرصدا داشت اینا ۲بارجوجه دادن یک بار ۵تایک بار۳تا الان نرشو عوض کردم ی البینوسفید رام ۹ماهه خریدم که الان چندروزه آوردنش آروم تو قفسه حرفم نمیزنه فقط بعضی وقتا میادازقفس بیرون ویتامینم تازه دارم بهش میدم میخوره به نظرتون البینوهه بالوتینو جفت گیری می‌کنه من بایدچی کارکنم. تازه البینوهه داره پرم درمیاره

    1. سلام دوست عزیز
      بله جفت میشن باهم و جای نگرانی نداره
      حتما به سنشون توجه کن که بالغ شده باشن

  24. سلام ببخشید یک سوال داشتم من یک جفت مرغ عشق دارم حدود یک ماه پیش شش تا تخم گذاشتند و همه تخم ها خشک و پوک شدن تخم هارو دراوردیم و حدود یک هفته بعدش باز شروع به تخم گذاری کردن که ما وسط این پروسه از هم جداشون کردیم توی دوتا قفس جدا گذاشتیم و شروع کردیم به قطره تقویتی دادن بهشون الان دو روزه پرنده نر کاملا بی حال و پف کردست و همش گوشه قفس میشینه و هیچ حرکتی نمیکنه و چرت میزنه
    نمیدونم باید چیکار کنیم الان؟ لطفا راهنمایی میکنید

      1. باسلام جفت عروس هلندی وقتی جوجه بودن گرفتم همیشه باهم بودن الان حدود یک سالشونه و باهم کمو بیش جفت گیری میکنن میخوام بدونم برای نطفه دارشدن تخمشون باید اونارو از هم جدا کنم چندوقتی یا ن همینجوری براشون لونه بزارم

        1. سلام دوست عزیز
          نیازی به جدا کردنشون نیست
          فقط قبل از جفت گیری بهشون قطره AD3E بده
          طریقه مصرفش هم سه قطره تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۵ روز بهش بده
          بعدش استراحت بده

  25. سلام خسته نباشیدمن مرغ عشق دارم میخوام بدونم الان تخم کرده روتخم نشسته مرغ عشق چندروزروتخم میشینه تابچش ازتخم دربیاد

  26. سلام من یک جفت طوطی برزیلی دارم ۱ ماه لانه رو کلا برداشتم برای تقویت و یک ماه بهشون انواع دانه و ویتامین دادم ولی بعد یک ماه گذاشتم تقریباً داخل بهار ۶ تا تخم گذاشتن ولی همشون بدون نطفه است و میشکونن چیکار باید کرد

    1. سلام نژادشون چیه ؟ هم نژادن ؟ خیلی دیده میشه که طوطی برزیلی عقیم باشه به خاطر نسبت خونی پدر و مادرش . از ویتامین AD3E هم استفاده کردین ؟جفت گیریشون رو دیدین ؟

      1. سلام من مدتی که دو جفت فنچ نگهداری می کنم هردو در قفس جداگانه به تغذیه خیلی می رسم تخم مرغ اب پز و میوه و کف دریا و مولتی ویتامین می دم هر دو ماده خیلی تخم می زارن و به مدت ۱ ماه می شینن ولی هیچ کدوم از تخم تا حالا جوجه نشده لطفا راهنمایی بفرمایید برای جوجه شدن تخم چکار کنم ممنون؟

        1. سلام
          نرهاشون رو عوض کن با همدیگه ببین تغییری ایجاد میشه یا نه

  27. سلام من یک جفت عروس ابلغ آلبینو داشتم جوجه دادن ولی مادش مرد الان برای نر ماده دیگه خریدم تخم میکنن ولی نطفه نداره ماده هم پرای دور گردن نر رو می‌کنه
    مشکل از نره یا ماده

    1. سلام اصلا جفت شدن ؟ جداشون کنید . غذاشون چیه ؟ مکمل کلسیم و مولتی ویتامین بخرید کمبود ویتامین دارن یا اصلا جفت نشدن

      1. بله جفت هم زدن ولی تخم بی نطفه می‌زارن
        نر کارداده
        ولی ماده تازه بار اولشه تخم کرده

        1. نابالغ بودن جفت، کمبود ویتامین، مشکلات محیطی، جفت گیری ناموفق از دلایلی هستن که باعث میشه تخم بی نطفه بذاره

        2. سلام تغذیش چیه؟ کجا نگهش میدارین؟ شپشی مشاهده کردین؟ آب تنی میکنن؟ باید اول این موارد رو بررسی کرد و بعد راهکار ارائه داد

  28. سلام من یک جفت کوتوله ویک جفت عروس دارم
    کوتوله چندبار تخم گذاشتن فقط سری اول یکی جوجه بیرون امدبعدسه روز مرد ودیگه هروقت تخم گذاشتن جوجه توی تخم به اندازه نخودمیشدومیمرداز۵تاتخم که میذاردوتایا۳تانطفه داره که فایدم نداره
    یک جفت عروس هم جفت گیری کردن وتخمم گذاشتن دودفعه ولی نطفه نداره ممنون میشم راهنمای کنین

    1. سلام غذاشون چیه ؟ هر چند ماه یکبار تخم میذارن ؟ لونه رو تا ۳ ماه بردار همشونو تقویت کن با مولتی ویتامین و جیره غذایی مناسب و کلسیم . بعدش لونه رو بذار براشون AD3E بخر . غذاشون رو بنویس بشه راهنمایی کرد

  29. سلام وقت بخیر من یک جفت عروس هلندی دارم .

    دوبار تخم گذاشتن بار اول ۳تا گذاشتم یکی از تخم هارو خورد و روی اون دوتا ننشست و بعدش ۳تا دیگه گذاشت با اون دوتا شدن ۵تا الان رو ۵تا میخوابه و الان تغریبا۹روز گذشته ولی چک کردم هیچ علائمی از نطفه و رگ نداره کامل سفیده ولی اون ۳تا انگار یک طرفشون یک گردی کمی تیره هست ایا امکان در اومدن تخم ها وجود داره یا بعد مدت بیشتری هم نطفه دار میشن.

    1. سلام زیاد سر نزنید به تخم ها دست نزنید بهشون . صبور باشید بله امکانش هست

  30. سلام من یک نر عروس هلندی داشتم ی ماده براش اوردم
    اما متاسفانه از روز اول همدیگه رو دیدن
    منم مجبور شدم هر کدوم رو توی یک قفس جدا بزارم ب فاصله نیم متری تصویر همو میبینن
    بنظرت میشه جفت کرد اینا رو ؟ چکار کنم

  31. سلام ،من یک جفت طوطی عروس دارم دو بار تخم کردن اما نطفه نگرفته من جفت گیری نر رو ندیدم ولی نر خیلی مست و دائم در حال آواز خواندن
    قطره ،آ،د،۳ ای هم میدم بهشون اما نطفه نگرفته به نظرتون باید چیکار کنم ؟

  32. سلام چند دفعه است عروس هلندی بنده تخم گذاشتن بدون نطفه است البته جفت گیری شونو ندیدم اولین بار که تخم گذاشتن یکسره هم دیگرو میزدن الان بهتر شدن باهم چکار کنم جدا کنم یا ن

    1. سلام کمبود کلسیم یا مستی مجدد . جوجه رو جدا کنید . غذاشون چیه ؟

  33. من عروس هلندی هام رو نطفه سنجی نکردم و آلن تقریلن ۱۷ روزه ۱۸ روزه کا در نیامدن اگه تاکنون بدم ببرم دامپزشک تخم ها نطفه دار در میاد ایا

    1. خیر
      دس نزن و صبر کن
      دوره جوجه کشی عروس هلندی ۲۱ روز هست !

  34. سلام خدمت شما من دو جفت کوتوله ویک جفت عروس هلندی دارم به هرسه جفت یک مدل غذا میدم هر سه جفت تخم گذاشتن جوجه عروس هلندی بیرون آمد ولی تخم کوتوله ها پوچ بودند ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      حداقل دو بار دیگه باید تخم گذاری بشه بعد
      اگر بازم پوچ بود، به امکان زیاد یا نه یا ماده عقیم هست

  35. سلام
    عروس های من دو ماه جفتگیری می‌کنند ولی تخم نمیزارن
    قبلا سه بار جوجه دادن ۴ تا جوجه میدن
    فقط ۲ ماه پیش جاشون رو عوض کردم جفتگیری می‌کنند ولی تخم نمیزارن

    ویتامین  e cel
    و آمینو اسید
    و ad3e
    هم دادم

    ممکن باشه راهنمایی کنید.
    سپاسگزارم

  36. بادرود بنده یک جفت عروس دارم، ماده کاملا آماده است و تمایل ب جفت گیری دارد۰ اما پرنده نر محل نمیذاره بعضی اوقات نوک میزه؟ چیکار کنم پرنده نر با آنکه کاملا ب سن بلوغ رسیده و تا قبل از جفت انداختن اقدام ب خود ارضایی میکرد، تمایل ب جفت گیری پیدا کند؟ ممنون

    1. سلام
      پرنده ی نر دستی بوده ؟ اگه دستی بوده فقط ۳۰ درصد شانس جوجه گرفتن ازش داری
      باید بهش زمان بدی ، به هیچ وجه از قفس نیاری بیرون به طوری که شما رو کلا فراموش کنه !

  37. سلام یک جفت عروس دارم ۵تا تخم کردن ۳تا نطفه داره ۲تا ازتخم ها رگه نبسته علت چیه ؟بار اولم از ۴تا تخم ۳ تا باز کردن ویکی بی نطفه شد علتش چیه که همه ی تخم ها نطفه دار نمیشه

    1. سلام ؛ خب این موضوع برمیگرده به بحث ژنتیک و…دیگه در همه پرندگان روال معمولا همینه و در نطفه دار کردن تخم حتما رندمان صد درصد نیست و میتونه تعدادی از تخم ها بدون نطفه باشه
      خیلی عوامل مختلف تاثیر گذاره سن جفت ، شرایط ، تغذیه ، ویتامین ها و…..

  38. سلام من دوتا کوتوله برزیلی دارم دفه اول تخم گزاشتن نطفه نداشت
    الان باز تخم گزاشتن از کجا بفهمم هیبریدی نیستن؟

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست
      حتی اگر از یک پدر و مادر هم باشن ممکنه تخمشون بدون نطفه بشه ! صبور باشید و چک کنید ببینید نطفه داره یا نه (روز ۷ ام به بعد)

  39. سلام یک جفت عروس دارم خیلی همو نوازش میکنن اما به هیچ عنوان جفتگیری نمیکنن تو لونه هم زیاد میرن ممنون میشم راهنمایی کنید مشکلشونو حل کنم با تشکر🙏🙏🙏

    1. سلام
      چه مدته کنار همن و چه مدته پیش شمان ؟
      جای قفسشون رو عوض مکنید ؟ حتی یه سانت ؟

  40. سلام من یه جفت عروس هلندی دارم جفت گیری کردن الا دو فته هس خبری از تخم نیست چکار باید کنم

      1. سلام من یک جفت عروس دارم جوجه بیست روزه دارن ولی عروس ماده پرهای سر جوجه هارو میخورد چیکارکنم

        1. سلام غذاشون چیه ؟ براشون کلسیم و مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی بخرید سریعا کمبود ویتامین داره . جوجه ر و جدا کنید با سرلاک تغذیش کنید

  41. سلام سه تا تخم عروس هلندهام کردن بعد ۲۰ روز در نیومد کنجکاوی کردم باز کردم دو تاش جوجه توش خشک شده بود یکیش هم جوجه نرم داشت بنظرتون درمیامد؟ برای دفعات بعدی راهنماییم کنید!😕

    1. سلام
      توضیحات کافی تو پست ها موجوده
      بخون ببین کدومو انجام ندادی انجام بده در میاد

    2. سلام یک جفت قناری جیبر دارم دو هفتس با هم جفتشون کردم از دهان هم غذا میگیرن بعد یک هفته که جفت شدن لونه براشون گذاشتم اما نه جفتگیری میکنن نه گود نکردن لونشونو که تخم کنن
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  42. سلام وقتتون بخیر
    من یک جفت عروس دارم جفت گیری میکنن الان چهار تا تخم کردن ولی نطفه ندارن میشه من رو راهنمایی کنید باید چیکار کنم

  43. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    یه جفت عروس دارم جفت گیری کردن واسه تقویت نطفه ad3ومولتی ویتامین شما پیشنهاد میکنین؟ و بعد در هفته ای چند بار و به چ مقدار تجویز میشه ممنون میشم سوالمو جواب بدین

    1. سلام
      توضیحات این پست رو بخونید مناسب هست
      میتونی از مولتی ویتامین های برندهای شناخته شده جهانی براش تهیه کنید و بدید
      مولتی ویتامین نمیتونه دستور ثابتی داشته باشه و هر چی بخری روش دستورشم زده

  44. با سلام
    دو جفت عروس هلندی دارم
    چندین دفعست تخم میکنن ولی بی نطفه
    ازین داروهای هاکیمول و آمینوسل هم خیلی استفاده کردم
    ولی نتیجه ایی ندیدم
    یه جفتشون مرتب روی تخمها مینشینن
    ولی جفت دیگه بعد تخم گذاری اصلا روی تخم ها نمیشینن
    میخواستم علت بی نطفه شدن تخمها و اینکه چرا یک جفت دیگه اصلا روی تخم نمیشینه را بدونم
    ممنون اگه پاسخ بدین

    1. سلام
      کنار هم نگه میداری ؟ این خودش باعث ایجاد استرس میشه
      وقتی به پرنده استرس وارد بشه ترجیح میده جوجه رو بدنیا نیاره ! چون ممکنه جوجه سریعا توسط همون عامل استرس زا کشته بشه !
      در مورد بی نطفه شدن هم ممکنه عقیم بوده باشه (دلایل زیادی داره عقیم بودن – حالا یا نر یا ماده یا هر دو – خواهر برادر بودن ، مشکل ژنتیکی و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس