چه غذاهایی نباید به مرغ عشق داد؟

غذاهای ممنوعه مرغ عشق

اگر به نگهداری از مرغ عشق به عنوان یک پرنده زینتی علاقه دارید یا حتی پرورش مرغ عشق را به عنوان حرفه خود برای کسب درآمد انتخاب کرده اید؛ مطالعه این متن از چیکن دیوایس، برای شما ضروری است. در این پست تمامی غذاهای ممنوعه برای مرغ عشق و مواد غذایی که نباید به این پرنده زیبا بدهید، به طور کامل معرفی شده اند.

مرغ عشق چه غذاهایی را نباید بخورد ؟

مرغ عشق نیز مانند هر پرنده زینتی دیگر، محدودیت های در مصرف مواد غذایی دارد. این پرنده کوچک زیبا گاه با مصرف مقدار بسیار کمی از یک ماده غذایی مضر، تلف شده و یا به بیماری های سخت مبتلا می گردد. از این رو در برنامه غذایی مرغ عشق باید نکات بسیار زیادی رعایت گردد. در ادامه مواد غذایی مضر برای مرغ عشق بیان شده اند :

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی و تکثیر از مرغ عشق
» با کارکردی حرفه ای
» دارای عملکردی کاملا هوشمند و به روز
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

هسته میوه ها و میوه های چرب

وقتی گفته می شود میوه یکی از غذاهای مناسب برای مرغ عشق است منظور مصرف میوه های چرب مانند آووکادو و نارگیل نیست. میوه هایی که مقدار چربی آن ها زیاد باشد باعث چرب شدن کبد مرغ عشق می شود.

هسته میوه ها و میوه های چرب - چیکن دیوایس

از میوه های چرب به ندرت به عنوان غذای مرغ عشق استفاده کنید. همچنین هسته میوه ها مانند هسته سیب و هسته آلبالو حاوی مقداری سیانید هستند. سیانید یکی از انواع سم هایی است که باعث مرگ مرغ عشق می شود. بنابراین توصیه می شود هسته میوه ها را جدا کنید و بعد آن را در قفس مرغ عشق قرار دهید.

لبنیات از جمله غذاهای ممنوعه مرغ عشق

یکی دیگر از مواد غذایی ممنوعه برای مرغ عشق، لبنیات است. لبنیاتی مانند شیر حاوی ماده ای به نام لاکتوز هستند. سیستم گوارشی پرندگان نمی تواند لاکتوز شیر را هضم کند. به همین دلیل ممکن است پرنده پس از مصرف لبنیات برای ساعاتی کسل باشد و تقریبا هیچ حرکت و جنب و جوشی از پرنده مشاهده نکنید.

بسیاری از افراد به اشتباه به جوجه مرغ عشق شیر میدهند تا قوی شود؛ غافل از اینکه این ماده لبنی به راحتی می تواند منجر به مرگ پرنده گردد.

چیپس و خوراکی های شور و حاوی ادویه

همان طور که انسان ها با مصرف غذاهای پر ادویه احساس تشنگی می کنند؛ پرندگان نیز همین طور هستند. مرغ عشق پس از مصرف خوراکی شور و پر ادویه احساس تشنگی می کند و بیش از حد معمول آب می خورد. مصرف زیاد آب باعث دفع مواد مغذی و مواد معدنی از بدن پرنده می شود. بدین ترتیب پرنده بیمار می شود و مجبور به پرداخت هزینه برای درمان آن خواهید شد.

نوشابه و نوشیدنی های گازدار

نوشابه و نوشیدنی های گازدار یکی از مواد غذایی بسیار مضر برای مرغ عشق است. نوشیدنی های گازدار حاوی مقدار زیادی قند است که به سیستم گوارش پرندگان آسیب وارد می کند. نوشابه و سایر نوشیدنی های گاز دار بعد از مدتی باعث مرگ مرغ عشق می شود زیرا علاوه بر ورود مقادیر بسیار زیاد قند، مواد دیگر نوشیدنی های گازدار با ظرفیت بدنی مرغ عشق سازگاری ندارد.

شکلات و بستنی از غذاهای مضر مرغ عشق

انواع شکلات به خصوص شکلات های حاوی کاکائو غذای مناسبی برای مرغ عشق نیستند زیرا دریافت کافئین برای مرغ عشق فقط از طریق چایی و آن هم به اندازه نصف قاشق غذاخوری مجاز است. دریافت مقادیر زیاد کافئین باعث بیماری در مرغ عشق می شود. همچنین شکلات های سخت و محکم می توانند با گیر کردن در مجرای خروج غذا، باعث مرگ مرغ عشق شوند. بستنی چون حاوی مقادیر زیادی شکر است؛ می تواند با ورود قند زیاد به بدن مرغ عشق باعث بیماری شود.

به هیچ عنوان در رژیم غذایی مرغ عشق از شکلات استفاده نکنید؛ این ماده باعث مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ پرنده و در نهایت مرگ او خواهد شد.

غذای فاسد و مانده

برخی تصور می کنند هر غذایی که دور ریختنی است می توانند به مرغ عشق بدهند. در حالی که غذای فاسد باعث بیماری مرغ عشق می شود. غذای مانده و غذایی که تازه از یخچال بیرون آمده نیز می تواند برای مرغ عشق بیماری ایجاد کند. از مواد خوراکی کپک زده نیز نباید به عنوان غذا استفاده کرد. به طور کلی هر غذایی که از نظر سلامتی برای انسان مضر است برای مرغ عشق نیز بیماری زاست.

غذاهای آلوده

بعضی مواقع غذایی که در قفس مرغ عشق قرار می دهید آلوده است و بعضی مواقع نیز غذا سالم است اما وقتی داخل قفس آلوده قرار می گیرد؛ باعث آسیب به مرغ عشق می شود. به همین دلیل متخصصین توصیه می کنند قفس مرغ عشق را به طور منظم تمیز کنید. همچنین اگر مقدار غذایی که در قفس قرار داده اید با گذشت چند ساعت مصرف نشد؛ مقدار باقی مانده را از قفس خارج کنید زیرا غذا با چند ساعت ماندن در قفس، آلوده و فاسد می شود.

قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین

قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین - چیکن دیوایس

کافئین موجود در قهوه همان طور که سبب بالا رفتن انرژی در بدن انسان و تپش قلب در او می شود، در مرغ عشق نیز تپش قلب را به همراه خواهد داشت. اما بدن کوچک این پرنده زیبا تحمل این انرژی و تپش قلب را نداشته با مصرف مقدار اندکی قهوه دچار مرگ و تشنج خواهد شد.

سیر و پیاز از غذاهای ممنوعه مرغ عشق

طبق تحقیقات گسترده، گفته می شود که مصرف سیر و پیاز توسط مرغ عشق، منجر به کمخونی پرنده و بیماری او می گردد. البته در موارد اندک، در هنگام بیماری مرغ عشق، برخی از دامپزشکان مصرف سیر و ماست را به مقدار بسیار اندک توصیه می کنند.

غذای تکراری

برخی غذای مرغ عشق را فقط محدود به بذرها می دانند و در تمام وعده های غذایی فقط از بذر استفاده می کنند در حالی که مرغ عشق از میوه ها و سبزیجات نیز می تواند استفاده کند. تک غذا بودن یا استفاده از غذای تکراری باعث می شود بدن مرغ عشق به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکند.

عدم برقراری تعادل بین غذاهای گرم و سرد در مرغ عشق

اگر بین غذاهایی که به مرغ عشق می دهید از نظر طبعی تعادل برقرار نباشد؛ مرغ عشق برای جفت گیری و جوجه کشی دچار اختلال می شود. به طور مثال اگر غذاها فقط گرم باشند؛ مرغ عشق برای جفت گیری مجدد اقدام می کند و برای تخم گذاری تحریک می شود. اگر طبع غذاهای پرنده سرد باشد، هیچ میلی به جفت گیری نشان نخواهد داد.

اگر به مرغ عشق، گیشنیز می دهید در کنارش جعفری هم در قفس قرار بدهید تا بین طبع غذای آن تعادل برقرار شود.

زیاده روی در غذا دادن

برخی در حجم غذایی که برای مرغ عشق در نظر می گیرند، تعادل را رعایت نمی کنند. یعنی ممکن است مقدار غذا بسیار کم یا بسیار زیاد باشد. خوب است بدانید که مرغ عشق قوه ادراک ندارد و هر مقدار غذایی که قفس ببیند ممکن است در طول یک روز مصرف کند. اگر مقدار زیادی غذا در قفس قرار بدهید مرغ عشق همه آن ها را می خورد و احتمال مرگ وجود دارد. در مقابل اگر مقدار غذا بسیار کم باشد، مرغ عشق از انرژی کافی برای تحرک برخوردار نیست و حتی این کمبود انرژی در جفت گیری و تحریک به تخم گذاری نیز تأثیرگذار است.

آب آلوده

برخی تصور می کنند آب آلوده هیچ آسیبی به مرغ عشق وارد نمی کند. در حالی که ظرف آب نیز باید هر روز تعویض شود زیرا بعد از گذشت چند روز در آب جلبک رشد می کند و اگر آب تازه در قفس نگذارید ممکن است مرغ عشق بیمار شود.

جمع بندی

در بسیاری از موارد وقتی مرغ عشق می میرد و علت آن از سوی متخصصین پیگیری می شود؛ متوجه می شوید که موضوع ریشه در تغذیه مرغ عشق دارد. تغذیه همان طور که در سلامت انسان تأثیرگذار است، در طول عمر و سلامت مرغ عشق نیز موثر است. بنابراین یکی از شرایط نگهداری از مرغ عشق شناخت غذاهایی است که نباید در قفس آن قرار دهید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. من دوتا مرغ عشق دارم از اول خیلی پر جنب جوش بودند ولی الان مرغ عشق نرم پف می کند درحالی که هم اب وغذا می خورد و هم جفت گیری می کند

    1. سلام دوست عزیز
      پف کردن از نشونه های اولیه بیماری هست
      بهتره برای پیشگیری از مشکل جدی ببرید دامپزشک

      1. اشتباه ترین کار ممکن رو کردین سریعا برسون دامپزشک

  2. درود،من یک مرغ عشق نر دارم که از ۹روزگیش خودم بهش سرلاک دادم،الان ۴۳روز سن دارد و همچنان سرلاک مصرف میکند،
    چند باری اقدام به خوردن دان کرد،اما نتوانست کار را تمام کند و دان ها را تف میکرد،
    آیا روشی هست که بتوانم در دان خور شدن جوجه انجام بدهم؟ آیا ممکن است هیچ گاه دان خور نشود و سرلاکی باقی بماند؟

  3. سلام. وقتتون بخیر. خسته نباشید. من یه جوجه مرغ عشق دارم. به تازگی خریدمش. فکر میکنم حدود دو ماه و نیم اینطورا سنش باشه. دون خور هستش. خواستم ببینم چه پلتی میتونم براش تهیه کنم که بخوره؟ چه مدلی؟
    پیشاپیش ممنون و متشکر از راهنمایی و پاسخگوییتون
    موفق و پیروز باشید

    1. سلام دوست عزیز
      براشون غذای مخصوص مرغ عشق تهیه کنید از برند تاپ فید مناسبه
      موفق باشید دوست عزیز

        1. ممنون از حسن توجهتون

    1. سلام من مرغ عشق هایم رو از مرداد سال ۱۴۰۱خریم اما تخم نمیزارن چیکار باید کنم

      ممنون از پاسخ گوییتون

      1. سلام دوست عزیز
        جفت گیری انجام میدن؟
        از جنسیتشون مطمئنی که نر و ماده هستن؟
        غذا بهشون چی میدی؟

        1. از جفت گیری شون خبری ندارم غذا همون دانه مرغ عشق هفته ای ۲سه بار هم برنج بدون روغن و اره مطمعنم نر و ماده هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس