راهنمای انتخاب و خرید مرغ عشق از پرنده فروش ها

خرید مرغ عشق

مرغ عشق از جمله محبوب ترین پرنده های زینتی برای نگهداری در منزل می باشد. اگر شما هم به نگهداری مرغ عشق در منزل علاقه مند هستید و قصد خرید مرغ عشق دارید، یا اینکه میخواهید برای پرنده خود یک مرغ عشق نر یا ماده تهیه کنید، حتما این مطلب از سایت چیکن دیوایس را مطالعه نمایید. قبل از خرید مرغ عشق یک سری نکات مهم باید رعایت شوند که در این پست نکات مهم خرید مرغ عشق را برای شما بیان کرده ایم.

خرید مرغ عشق از قفس های تکی

برخی از پرنده فروش ها معمولا چندین مرغ عشق را با هم داخل یک قفس کوچک نگهداری میکنند. این نوع مرغ عشق ها به شدت پرخاشگر بوده و گزینه مناسبی برای خرید نیستند. چون محیط قفس آنها کوچک بوده و پرنده برای رقابت بر سر آب و غذا و یا جایگاه تیرک، دائما با دیگر پرنده ها در حال درگیری بوده است. در واقع مرغ عشق هایی که در داخل قفس های کوچک و شلوغ نگهداری میشوند، خوی وحشی داشته و اصلا با بقیه پرنده ها سازگار نمیشوند.

خرید مرغ عشق از قفس های تکی - چیکن دیوایسچون شرایط محیطی آنها را به این سمت سوق داده است و دعوا بر سر تیرک و آب و غذا همیشه در ذهن آنها باقی می ماند. بنابراین اگر بخواهید از یک قفس شلوغ و کوچک، مرغ عشق تهیه کنید، آن مرغ عشق با پرنده فعلی شما جفت نخواهد شد. همچنین شما شانس زیادی برای اهلی کردن آن مرغ عشق نخواهید داشت و در آینده نیز نمیتوانید برای جوجه کشی آن مرغ عشق را انتخاب کنید. چون سر سازش با پرنده دیگر را ندارد. بنابراین در صورت خرید مرغ عشق از پرنده فروش ها، پرنده ای را انتخاب کنید که یا به صورت تکی یا به صورت دوتایی در قفس جدا نگهداری شده باشد.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» ارزان ترین دستگاه برای جوجه کشی از مرغ عشق
» شامل ۱۲ ماه گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
» دارای کارکردی آسان مختص افراد آماتور
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

خرید مرغ عشق با تخم

یکی از شگردهای برخی افراد، فروش مرغ عشق با تخم می باشد که از این طریق میخواهند به خریدار ثابت کنند که این مرغ عشق سالم و تخمگذار است. در حالیکه خرید مرغ عشق با تخم اصلا پیشنهاد نمیشود. در بیشتر موارد تخم هایی که همراه مرغ عشق به خریدار فروخته میشود، فاقد نطفه بوده و یا کلا سالم نبوده یا اینکه اصلا متعلق به اون پرنده نیستند. اگر مرغ عشق به تازگی بالغ شده و اولین دوره تخمگذاری خود را تجربه کند، به هیچ عنوان نباید پرنده را جابجا کرد. چون جابجایی پرنده به همراه تخم ها باعث ایجاد ترس و احساس ناامنی در پرنده میشود. در نتیجه پرنده بر روی تخم ها نمی خوابد. مرغ عشق ماده اگر برای اولین بار تخمگذاری کرده و موفق به جوجه کشی نشود، قهر کرده و افسرده میشود. همچنین این پرنده در آینده نیز کمتر تمایل به جفت گیری و جوجه کشی نشان خواهد داد. بنابراین از خرید مرغ عشق به همراه تخم خودداری کنید؛ مگر اینکه پرنده مولد باشد و قبلا چند دوره جوجه بزرگ کرده باشد.

خرید مرغ عشق با تخم - چیکن دیوایسبرای شناسایی مرغ عشق مولد میتوان به فاصله بین پاهای او دقت کرد. چون در نتیجه چندین دوره تخمگذاری، فاصله بین پاهای مرغ عشق مخصوصا وقتیکه بر روی تیرک مینشیند بیشتر از قبل خواهد بود.

لذا اگر پاهای مرغ عشق ماده در مقایسه با نر و یا دیگر ماده ها بیشتر باز باشد، نشانه تخمگذار بودن این پرنده است.

از انتخاب مرغ عشق های عقیم خودداری کنید

در بازار پرنده فروش ها، گاها برخی افراد سودجو برای اینکه بازار را در دست بگیرند، پرنده ها را با واکسن خاصی عقیم میکنند. مرغ عشق اگر واکسن عقیم سازی دریافت کرده باشد، مخرج او بصورت ورم و پف کرده خواهد بود. بنابراین در زمان خرید مرغ عشق حتما با انگشت خود سطح مخرج پرنده را لمس کنید که ورم و یا برامدگی نداشته باشد.

مرغ عشق نر بخریم یا ماده؟

جنس نر و ماده این پرنده به لحاظ استعداد سخنگویی یا اهلی شدن هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. بنابراین فرقی نمیکند که پرنده انتخابی شما نر باشد یا ماده. اما تعداد مهم بوده و شما با توجه به شرایط خود بصورت تکی یا جفت میتوانید این پرنده را در منزل نگه دارید. اگر قصد شما دست آموز کردن مرغ عشق و یا آموزش سخنگویی به او می باشد باید بصورت تکی مرغ عشق انتخاب کنید. در این صورت می بایست هر روز وقت زیادی با پرنده خود بگذارنید چون این طوطی ها نیاز به توجه و محبت دارند.

مرغ عشق نر بخریم یا ماده؟ - چیکن دیوایساما اگر قصد تکثیر این پرنده را دارید و یا در طول روز وقت نمیکنید زیاد با پرنده خود بازی کنید، لازم است که یک جفت مرغ عشق تهیه کنید. باید بدانید که مرغ عشق از جمله طوطی های احساسی می باشد و تنهایی طولانی مدت باعث افسردگی این پرنده میشود. بهتر است که یک جفت نر و ماده از این پرنده را انتخاب کنید چون هم امکان تکثیر آنها را خواهید داشت، هم اینکه تماشای رفتار جفت ها برای همدیگر واقعا جذاب است. البته میتوان دو عدد مرغ عشق ماده یا دو عدد مرغ عشق نر نیز با هم خرید کرد چون آنها با هم جنس خود نیز جفت عاطفی میشوند. مرغ عشق تنوع رنگی زیادی دارد. آیا میدانید بهترین رنگ مرغ عشق کدام است؟ کلیک کنید.

نکات مهم به هنگام انتخاب مرغ عشق

حتما به پرنده فروش های نام آشنا و مورد اطمینان مراجعه کنید. محیط نگهداری مرغ عشقی که قصد خرید آن را دارید باید تمیز، پاکیزه و به دور از ماکیان و طیور خانگی باشد.

پرنده انتخابی باید کاملا سالم و سرحال باشد. وضعیت پرها باید منظم، تمیز و آراسته باشند و پرنده به راحتی با پاهایش میله قفس را بگیرد. دم مرغ عشق و پرهای نزدیک مخرجش نباید فضله داشته باشند. چون چسبیدن فضله به پرهای مخرج نشانه عفونت روده ای و بیماری های خطرناک همچون نیوکاسل و سالمونلا می باشد.

چشم های پرنده باید باز و براق باشند و هیچ گونه اثر خستگی یا خماری در پرنده مشاهده نشود. همچنین مرغ عشق انتخابی نباید پرهای خود را پف کرده باشد.

به رنگ دماغ مرغ عشق و وضعیت آن نیز توجه کنید. مرغ عشق ماده تخمگذار دارای دماغ سفید رنگ می باشد.

عنبیه چشم مرغ عشق یا حلقه دور مردمک آن بعد از سن بلوغ به صورت واضح دیده میشود. بنابراین اگر قصد شما خرید مرغ عشق بالغ است به دور چشم هایش دقت کنید که باید حلقه داشته باشد. چشم مرغ عشق در حالت طبیعی سیاه رنگ است به جز نژاد آلبینو که چشم های قرمزی دارد.

توجه به نوک مرغ عشق

نکته دیگری که به هنگام خرید مرغ عشق باید به آن دقت کنید، وضعیت نوک پرنده میباشد. در واقع نوک پرنده بایستی سالم و بدون انحراف یا رشد بیش از حد باشد. گاها نوک مرغ عشق به خاطر هم خونی و یا تغذیه نادرست دچار رشد بیش از حد یا انحراف میشود. این نوع مرغ عشق ها هم در غذا خوردن ضعیف عمل میکنند و هم در تغذیه جوجه هایشان دچار مشکل اساسی میشوند.

توجه به نوک مرغ عشق - چیکن دیوایسپاهای مرغ عشق سالم دارای دو انگشت به سمت جلو و دو انگشت به سمت عقب می باشد و همچنین فلس های شاخی روی پاها سطح صافی دارند.

وضعیت دم مرغ عشق سالم به حالت کشیده و در راستای بدنش می باشد. افتادگی دم میتواند نشانه بیماری باشد.

اگر قصد شما خرید مرغ عشق نر است به رفتار وحرکات او بیشتر دقت کنید. مرغ عشق نر باید سرحال بوده و مرتبا جست و خیز کند و گاها اواز نیز بخواند.

مرغ عشق اهلی بخریم یا وحشی؟

مرغ عشق اهلی گاز نمیگیرد و به چشم تهدید به صاحبش نگاه نمیکند. همچنین مرغ عشق رام شده فرار نمیکند. اگر قصد خرید مرغ عشق اهلی را دارید حتما نوع بالغ آن را تهیه کنید. چون پرنده های جوان وقتی بالغ میشوند غرور جوانی دارند و وحشی میشوند. نشانه بلوغ در مرغ عشق عنبیه دور چشم و نوک قهوه ای یا خاکستری رنگ می باشد. دیگر نشانه های تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق را در این پست بخوانید.

از خرید مرغ عشق های وحشی نیز خودداری کنید چون رام نمیشوند. برای اهلی شدن مرغ عشق، باید این پرنده را از سن جوجگی و زمانیکه به تازگی دونخور شده است تهیه کنید.

نوشته های مشابه

‫۶۵ دیدگاه ها

  1. سلام من سه جفت مرغ عشق رو داخل یه قفس جوجه پران گذاشتم و سه لانه براشون گذاشتم میخواستم ببینم مشکلی ندارد وقتی تخم و جوجه کنند همدیگه رو اذیت نمیکنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه قفس به اندازه ی کافی بزرگ نباشه و پرنده ها حریم شخصی خودشونو نداشته باشن ممکنه به خاطر حس قلمروخواهی به لونه های همدیگه حمله کنن
      و بهشون آسیب بزنن

  2. سلام من مرغ عشق انگلیسی گریدaگرفتم رنگ آبی و خاکستری چطور ازشون جوجه بگیرم

  3. سلام من امروز مرغ عشق گرفتم نر خیلی ورجه وروجه میکنه ولی ماده یه جا وامیسته خیلی تولکه دلیلش چیه یعنی مریضه

    1. سلام دوست عزیز
      فعلا این رفتار طبیعیه چون به شما و محیط جدید عادت نکرده همچین رفتاری از خودش نشون میده
      بهتره یکم صبوری کنید تا انس بگیره

      1. سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم با جوجه بعد چند وقت جوجه ها دون خور شدن جدا کردم
        بعد الان مرغ عشق نر سرش و بالا پایین میکنه و سوت میزنه یا آواز میخونه
        مرغ عشق ماده هم چند بار دیدم میره تو لانه نوک به سقف لانه میزنه باز میاد بیرون
        خیلی هم نوک تو نوک میشن
        به نظر شما باز کی جفت گیری میکنن

      2. سلام خسته نباشید
        همان طور که گفتید چند بار جفت گیری تکرار شد
        و بینی مرغ عشق ماده از سفید به کرم تغییر کرده
        الان یک هفته هم از جفت گیری میگذره و مرغ عشق ماده تو این یک هفته روزی یک ساعت حدودا داخل لانه میره
        امروز هم روز هفتم هست به نظر شما کی شروع به تخم گذاری میکنن
        و یه سوال دیگه مرغ عشق نر هنوز
        می خواد جفت گیری مجدد کنه ولی ماده نمیزاره دیگه

        1. سلام دوست عزیز
          ممنون
          علائم تخم گذاری رو دارن و مرغ عشق ماده داره آماده می شه که تخم بذاره
          تخم گذاری اغلب ۱۰ روز بعد از جفت گیری انجام میشه ولی خب بعضی وقتا ممکنه بیشتر هم طول بکشه
          برای اینکه تخم گذاری به بهترین شکل صورت بگیره حتما تغذیه ی مناسبی متشکل از پروتئین و کلسیم در اختیار پرنده قرار بده
          بعد از اینکه تخم گذاری انجام شد بهشون سردیجات مثل تخم خرفه، کاهو و کاسنی بده تا مست نشن و جفت گیری نکنن
          بعد از هر دوره تخم گذاری حداقل دو ماه استراحت برای پرنده لازمه

    2. سلام خسته نباشید
      مرغ عشق من امروز جفت گیری کردن وفقط ۵ ثانیه طول کشید
      بعد از میل افتادن پایین
      میخواستم ببینم بیشتر باید طول میکشید یا همین ۵ ثانیه
      بعدش هم مرغ عشق ماده رفت تو لانه

      1. سلام دوست عزیز
        نه کاملا طبیعیه و قراره این کارو چند بار توی روز تکرار کنن

        1. اهان مرسی
          یه سوال امکان داره که دیگه تکرار نکنن

        2. خواهش می کنم
          اگه بهشون استرس وارد بشه و شرایطشون نامناسب باشه بله

        3. سلام خسته نباشین
          من میخوام مرغ عشق بگیرم و توی فکرشم اگر یدونه بگیرم و تنها باشه نمیمیره؟

        4. سلام دوست عزیز
          مرغ عشقا اگه تنها باشن افسرده میشن
          باید بصورت جفت تهیه بشن

  4. سلام من می خواهم یک جفت مرغ عشق بخرم نمی دانم کدام نژاد بخرم و می خواهم جمعیت آنها زیاد و زیادتر بشود لطفاً راهنمایی کنید
    ممنون میشم

  5. سلام من یک جفت مرغ عشق داشتم یکیشون فوت کرد ولی یکیشون زنده است هردو شون هم نیمه دستی بودن مثلا میرفتم جلو شون میومدن رو دستم الان اونی که تک مونده رو مبتونم به طور کامل دستی کنم؟؟

  6. سلام ببخشید من میخوام یه جوجشو بخرم که راحت تر اهلی شه چه روزه یا چند ماهشو بخرم .
    من هیچوقت مرغ عشق نداشتم و نمیدونم سرلاک رو با چقد اب مخلوط کنم میشه لطفا بهم بگین

    1. سلام
      ۳ ماههه دون خور بخر
      اصلا و ابدا سرلاکی نخر که زیر دستت تلف میشه

      1. سلام من یک جفت مرغ عشق رنگین کمانی دارم
        یه ماه هست که گرفتم نر نوکش آبی هست
        ماده هم نوکش صورتی یکم هم آبی شده
        ولی ماده با نر دعوا میکنه
        علتش چیه
        بهشون هفت تخم ، کتان ، تخم مرغ آبپز،جوانه کندم هم میدم
        ممنون میشم کمکم کنید

        1. سلام اگر جفت نمیشن اصرار نکنید عوضشون کنید . بعضی از پرنده ها اینحوری ان . براشون AD3E هم بخرید و امتحان کنید

        2. سلام من می خواهم یک جفت مرغ عشق بخرم نمی دانم کدام نژاد بخرم و می خواهم جمعیت آنها زیاد و زیادتر بشود لطفاً راهنمایی کنید
          ممنون میشم

      2. سلام، من اون رنگی که میخواستم خوب پیدا نکردم و یک مغازه هم بسته بود همش چند باره میرم ولی نمیدونم میخوام دستی بشه باهام به مغازه همین امروز که دارم مینویسم دوتا تقریبا جوجه تازه اورده بود سبز و ابی که این رنگی میخواستم البته بزرگ بشن فرق میکنن و فکر کنم قشنگتر بشن، ولی نر و ماده گی شون که معلوم نیست و اگه از یه پدر و مادر باشن اینا چی به همین دلیل ندونستم چکار کنم چند روزه میخوام بخرم نتونستم یا بزرگ بخرم دستی میشن چجوریه یموثع وحشی نباشن هیچ رام نشن

        1. سلام دوست عزیز سوالتون رو واضحتر بپرسید
          من متوجه منظورتون نشدم

  7. با درود . میتونم سقف لانه را بعد از باز شدن تخم ها بردارم تا ناظر برخورد مرغها با جوجه ها باشم ؟

  8. با درود وتشکر از شما . بفرمایید که بعد از باز شدن تخمها میشه سقف لانه را بردارم تا ناظر برخورد مرغها با جوجه ها باشم ؟

  9. سلام بعضی موقع مرغ عشق من چشمایش را میبنده مریضه یا نه چکار کنم چشمایش را نبنده بعضی موقع موهایش میلرزه

    1. سلام
      سوال کلی هست
      بعضی موقع ها نداریم اگه مشکل داشته باشه خیلی بیشتر از بعضی موقع ها باید چشاشو ببنده
      موهایش میلرزه چیه ؟! چک کن ببین پرنده فضلش چه رنگیه چه جوریه ؟ تغذیش کم شده یا نه ؟

  10. سلام من یک مرغ عشق ماده دارم که جفت دارد اما حدود یک هفته هست که پف کرده و داخل لانه کم بیرون میاد و وقتی هم که میادپف کرده کف قفس یا موقع دون خوردن هم پف کرده چه کارکنم

  11. باسلام و تشکر . من یک جفت مرغ عشق دارم که تمام وقت در حال تمیز کردن خودشانند . علت خاصی دارد ؟

  12. سلام
    مرغ عشق نر آبی هست ماده زرد هلندی همه جوجه هایش سبز میشوند چرا؟

    1. وقتی پرنده ای پف میکنه یعنی بیمار هست
      پرنده ای که پف کرده رو نگیر، مگر اینکه توان درمانش رو داشته باشی

  13. سلام مرغ عشق من گاهی اوقات مثل انسان فلج میشه چرا چیکار کنم تکرار نشه

    1. سلام من می‌خوام برای اولین بار مرغ عشق بگیرم.بهتره از چه سنی نگه داری کنم؟

  14. سلا در ضمنا نر خیلی ورج وورج نمیکنه اونجایی هم که هست
    ساکت ساکت زیاد لامپ روشن نمیکنم یه صدای مرغ عشق گذاشتم خیلی شلوغ میشن
    میخوام یه جفت دیگ بیارم
    خوب

  15. سلام یک جفت مرغ عشق خریدم نر ابی ابی
    ماده قهوه ای صورتی کم رنگ ماده خودشو بزرگ نشون میده جثه بزرگ وقتی که میخوان نوک به نوک شن
    تخم کتان دادم مرغ عشق نر یکم مست شد
    میخواستم ببینم جفت خوبی هستن

  16. سلام یک جفت مرغ عشق خریدم نر ابی ابی
    ماده قهوه ای صورتی کم رنگ ماده خودشو بزرگ نشون میده جثه بزرگ وقتی که میخوان نوک به نوک شن
    تخم کتان دادم مرغ عشق نر یکم مست شد
    میخواستم ببینم جفت خوبی هستن

    1. نگهداری اش ساده است شما باید درون قفس او وسایل بازی فراهم کنید که سرگرم بشود بهترین وسیله برای مرغ عشق تاب است همچنین غذا فقط ارزن نباید به او بدهید باید غذا های مختلف مانند پِلِت که معمولا طو طی ها میخورند کاهو گوجه سیب موز انبه و….. به او بدهید تا عمر طولانی و سالمی داشته باشد
      توجه داشته باشید که مرغ عشق شما نباید کوچکترین سرمایی را تحمل کند مرغ عشق ضعیف است و سریع مریض میشود

  17. سلام وقت بخیر من یه جفت مرغ عشق دارم که هشت تاتخم گذاشتن دوتاازجوجه هاش به دنیا اومدن والان چهارروزگذشته خواستم بدونم بقیه جوجه هاش چند روز دیگه به دنیامیادباتشکر

    1. احتمال داره که تخم ها بدون نطفه بودن ۲ روز دیگه منتظر باشین اگه جوجه ها در نیومدن دستکش دستتون بکنید و تخم ها رو نور بینی کنید ببنید اصلا جوجه تشکیل شده

  18. سلام من یک جفت پروانه ای دارم تخم دارن ولی روی تخما نمیرن بعد یه جفت دیگه دارم میرم امروز هم جفت گیری کردن تخم های پروانه رو بیرون بندازم از مولد بودنشون اطمینان دارم

      1. سلام من اولین بارمه میخام مرغ عشق بخرم به نظرتون جوون بخرم یا بالغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋