۱۵ میوه اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما

بدیهی است که برای داشتن یک طوطی سالم و شاداب باید یک برنامه غذایی ایده آل در نظر گرفت. میوه ها نقش مهمی در تامین ویتامین ها و مواد معدنی طوطی دارند و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته در انتخاب این میوه ها باید دقت کرد تا خطری برای سلامتی طوطی شما نداشته باشند. با ما همراه باشد تا به معرفی پانزده میوه اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما بپردازیم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طوطی سانان
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

میوه های مفید و اعجاب انگیز برای طوطی و پرنده

میوه ها مواد معدنی متعدد و انواع ویتامین ها را به بدن طوطی میرسانند. مصرف میوه ها موجب میشود تا طوطی سالم بوده و در برابر بیماری ها مقاومت داشته باشد. همچنین نقش مهمی در جنب و جوش و شادمانی طوطی ها دارند. در ادامه با ۱۵ نوع میوه بسیار مفید برای طوطی آشنا می شوید:

۱. موز

موز میوه ای سرشار از پتاسیم - چیکن دیوایس

موز میوه ای سرشار از پتاسیم، منگنز، فیبر و ویتامین های ب۶ و C است. مصرف این میوه منجر به افزایش سطح انرژی در طوطی میشود. موز همچنین در قدرتمندسازی استخوان بندی طوطی بسیار موثر است.

۲. سیب

سیب یک آنتی اکسیدان قوی برای طوطی و منبعی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این میوه به هضم غذا کمک کرده و مشکلات گوارشی را برطرف میکند. سیب را با پوست قاچ کنید و از قفس طوطی آویزان کنید. این تکه سیب، اسبابی برای بازی طوطی خواهد شد و به این شکل طوطی از خوردن آن لذت می برد.

۳. گیلاس

گیلاس منبع مهمی از پتاسیم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی متعدد است. علاوه بر این، گیلاس یک آنتی اکسیدان قوی است. این میوه بهترین گزینه برای حفظ آرامش و کنترل استرس طوطی خواهد بود. البته دقت داشته باشید که هسته آن شدیدا برای طوطی سانان سمی است.

۴. انار

ویتامین K، پتاسیم و فیبر از جمله مواد معدنی در انار هستند که برای طوطی مفیدند. این میوه دارای انواع مواد مغذی است و مصرف آن برای طوطی به شدت توصیه میشود. به طور معمول، هر میوه ای که قرمز رنگ باشد، یک آنتی اکسیدان قوی برای طوطی محسوب میشود.

۵. تمشک و توت فرنگی

تمشک و توت فرنگی دو نمونه از میوه هایی هستند که از خانواده توت محسوب میشوند و بسیار برای طوطی مفیدند. تمشک به دلیل قند بسیار پایینی که دارد، یک میوه مناسب برای مصرف طوطی شما به شمار میرود. این میوه شاید سالم ترین میوه ای است که در سلامت طوطی بسیار موثر بوده و بدون نگرانی قابل مصرف است. طوطی با مصرف تمشک بسیار سرحال، فعال و بازیگوش خواهد شد.

توت فرنگی نیز یک میوه با کالری پایین و با میزان فیبر بالا است. ویتامین ها و مواد مغذی موجود در بافت توت فرنگی موجب می شود تا این میوه یک آنتی اکسیدان قوی باشد. توت فرنگی کمک میکند تا طوطی در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن شود.

۶. آناناس

آناناس میوه ای بسیار مفید و سرشار از ویتامینها و کربوهیدراتهاست. این میوه لذیذ طوطی را در برابر سرماخوردگی و بیماری های مختلف عفونی حفاظت میکند. آناناس از میان پانزده میوه اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما بسیار پر اهمیت است. این اهمیت به دلیل مواد مغذی متعدد در آن است. آناناس سرشار از آهن، پتاسیم، منیزیم، نیاسین، تیامین، مس، فولات و ویتامین های متعدد است.

۷. انگور

انگور یکی از پانزده میوه اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما است. مصرف بیش از اندازه انگور منجر به اسهال خواهد شد، پس لازم است به اندازه مصرف شود. انگور را می توان به صورت کشمش نیز برای طوطی تهیه کرد. این میوه قادر است انرژی لازم به طوطی را منتقل کند.

۸. نارنگی و پرتقال

نارنگی و پرتقال برای طوطی - چیکن دیوایس

دو میوه نارنگی و پرتقال می توانند بدن طوطی را در برابر بیماری های مربوط به سرما محافظت کنند. این دو میوه قدرت بالایی در تامین ویتامین های مورد نیاز بدن دارند. نارنگی و پرتقال سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و ضرری برای طوطی ندارند. پرتقال و نارنگی از معدود میوه هایی هستند که طوطی ها علاقه مند به طعم و مزه آنها می باشند.

۹. خرمالو

خرمالو در افزایش سلامتی اندام های استخوانی و عملکرد مغز طوطی تاثیر بسزایی دارد. خرمالو همچنین به هضم راحت تر غذا و در نتیجه به بهبود دستگاه گوارشی طوطی کمک میکند. این میوه میتواند مواد مغذی همچون فلاونوئیدها را برای طوطی تامین کند. پس توصیه می شود که اگر طوطی دارید، از قرار دادن خرمالو در برنامه غذایی او غافل نشوید.

خرمالویی که برای طوطی مصرف میشود، باید کاملا رسیده و شیرین باشد. خرمالو دارای هسته های سخت است که بین بافت اصلی پنهان می شوند. فراموش نکنید که این هسته ها را کاملا از میوه جدا کنید.

۱۰. طالبی

طالبی یک گزینه مناسب برای افزایش سلامتی بینایی، مغزی و سیستم ایمنی بدن است. این میوه قدرت بالایی در از بین بردن باکتری های بدن طوطی دارد. طالبی بهتر است که محتاطانه مصرف شود و زیاده روی در آن صورت نگیرد. طالبی به دلیل قند بالایی که دارد، باید با فاصله های زمانی طولانی مورد مصرف طوطی قرار بگیرد.

۱۱. زغال اخته

زغال اخته یکی از پانزده میوه اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما است. این میوه یکی از میوه های دارای بیشترین میزان از آنتی اکسیدان است. انواع ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی را می توان در زغال اخته یافت.

۱۲. انبه

انبه حاوی انواع ویتامین و مملو از آهن است. این میوه به خصوص در سنین رشد طوطی بسیار موثر و مفید است. همچنین انبه اگر از بچگی مورد مصرف طوطی قرار گیرد، در تقویت قدرت بینایی بسیار موثر است.

۱۳. گلابی

گلابی یک میوه مفید و آنتی اکسیدان برای طوطی است. باید توجه کرد که گلابی برای مصرف طوطی باید به صورت کاملا رسیده مصرف شود. گلابی کال برای سیستم بدنی طوطی مضر خواهد بود.

۱۴. هلو و شلیل

میوه هایی همچون هلو و شلیل اگر به اندازه نرمال توسط طوطی مصرف شود، تاثیرات مثبتی به همراه خواهند داشت. تاکید میشود که در مصرف اینگونه میوه ها نباید تفریط کرد. هلو و شلیل از قند بالایی برخوردارند و این ویژگی منفی آنها است. با این حال، شلیل و هلویی که تازه باشند، برخی مواد مغذی مفید را به بدن طوطی میرسانند.

۱۵. آلو و زرد آلو

آلو و زرد آلو - چیکن دیوایس

زردآلوی شیرین و رسیده و تازه برای طوطی بسیار مفید است. همانطور که گفته شد، ضروری است که هسته زردآلو نیز حذف شود و سپس در اختیار طوطی قرار داده شود. زردآلو میتواند فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برای طوطی تامین کند.

علاوه بر این، آلو نیز منبعی از انواع مختلف ویتامین ها و همچنین پتاسیم، فسفر و منگنز است. آلو دارای قدرت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به سایر میوه هاست. قابل تاکید است که مصرف بیش از اندازه آلو و زردآلو برای طوطی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

میوه های نامناسب برای مصرف طوطی

قرار دادن میوه در برنامه غذایی طوطی بسیار مهم است، اما نه هر میوه ای! میوه های نامناسب برای مصرف طوطی به سه دسته تقسیم میشود:

  • میوه هایی همچون هندوانه و هلو و آلو که قند بالایی دارند: این میوه ها یا باید مصرف نشوند و یا به میزان خیلی کم مصرف شوند. بیحالی، افزایش میزان قند و وزن و اختلال در دستگاه گوارش از جمله ضررهای مصرف اینگونه میوه ها هستند.
  • میوه هایی همچون آووکادو که میزان چربی بالایی دارند: این میوه ها منجر به افزایش چربی طوطی شده و او را با خطر بیماری و اضافه وزن مواجه میکنند.
  • میوه هایی که طوطی علاقه ای به خوردن آنها ندارد: هیچگاه نباید طوطی را مجبور به خورد میوه ای کنیم که دوست ندارد. این کار منجر به رفتار ناملایم طوطی خواهد شد. اگر طوطی میوه ای را دوست ندارد، از میوه جایگزین استفاده کنید.

نحوه مصرف میوه ها برای طوطی

چند نکته مهم در مورد نحوه مصرف میوه ها برای طوطی وجود دارد که باید رعایت شوند:

  • میوه ها باید شسته شده، ضدعفونی شده و با دستمال تمیز خشک شوند.
  • هسته میوه ها حتما باید جدا شود. هسته ها برای طوطی بسیار خطرناک هستند.
  • میوه ها قاچ شده و ورقه ورقه شوند و سپس در اختیار طوطی قرار بگیرند.
  • میوه ها به طور مرتب و منظم و روزانه مصرف شوند.
  • در مصرف هیچ یک از میوه ها زیاده روی نشود. به طور طبیعی، میوه تنها ۱۰درصد از برنامه غذایی روزانه طوطی را شامل میشود.
  • میوه ها بعد از قاچ شدن نهایتا تا ۳ ساعت مهلت مصرف دارند.
  • بهتر است از مصرف همزمان دو یا چند میوه توسط طوطی خودداری کرد.
  • میوه ها با توجه به طبع گرم و سردی که دارند، باید در فصول مناسب مصرف شوند.

معایب میوه ها برای مصرف طوطی

میوه زمانی برای طوطی مضر خواهد بود که به روش اصولی مصرف نشود. در غیر این صورت، مشکلی در پی مصرف هیچ یک از میوه ها ایجاد نخواهد شد. معایب میوه ها برای مصرف طوطی در موارد زیر خلاصه میشود:

  • مصرف بیش از اندازه هر میوه ای ممکن است طوطی را درگیر نفخ، اسهال و بیماریهای روده ای و گوارشی کند.
  • مصرف میوه های آلوده و ضدعفونی نشده طوطی را درگیر آلودگی و بیماری های عفونی خواهد کرد.

مزایای میوه ها برای مصرف طوطی

مزایای میوه ها برای مصرف طوطی بیشتر از معایب آن است. میوه ها یک عضو ثابت در سبد غذایی طوطی ها محسوب میشوند. حذف میوه ها از برنامه غذایی طوطی منجر به کمبود مواد معدنی طوطی ها خواهد شد. بنابراین، مصرف میوه ها برای طوطی ها در حد اعتدال ضروری است.

جمع بندی:

معرفی میوه های اعجاب انگیز برای مصرف طوطی شما به صورت کلی و جامع انجام میشود. لازم است که هر یک از این میوه ها با مراقبت در اختیار طوطی قرار بگیرد. همچنین، میوه ها باید در اندازه و در زمان مناسب توسط طوطی مورد مصرف قرار گیرند.  

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس