خطرناک ترین مواد غذایی برای پرندگان زینتی

آیا شما هم جز کسانی هستید که از پرندگان خانگی همچون کاسکو، عروس هلندی، مرغ عشق، مرغ مینا و … نگهداری میکنید ؟ آیا میدانستید که سالانه تعداد بسیار زیادی از این پرندگان زینتی به علت مصرف مواد غذایی نامناسب تلف میشوند؟

مواد غذایی مانند شکلات، شیر و بسیاری از میوه ها که در ادامه پست به آنها پرداخته شده است، برای پرندگان زینتی بسیار مضر و خطرناک می باشد. بنابراین برای حفظ سلامت این موجودات دوست داشتنی ضروری است تا غذاهای گفته شده در این مقاله را از آنها دور نگه دارید.

مواد غذایی مضر برای پرندگان

پرندگان خانگی، موجوداتی اجتماعی بوده و علاقه زیادی به غذا خوردن همراه سرپرست خود دارند. گاهی اوقات دیده شده که به محض غذا خوردن افراد خانواده، پرنده نیز به غذا حمله کرده و مقداری از آن را بلعیده است. غذای انسانی دارای خطرات زیادی برای پرندگان بوده که در این مقاله به تمام غذاهای ممنوعه و مشکلات مسمومیت غذایی پرندگان پرداخته شده است.

شکلات

یکی از مواد غذایی مضر برای پرندگان شکلات است. این ماده غذایی مضر، برای طوطی ها بسیار وسوسه کننده است. کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات های کاکائویی، در ابتدا سیستم گوارشی پرنده را تحت تاثیر قرار میدهد. اسهال و استفراغ از علائم اولیه مسمومیت پرنده با شکلات بوده و در صورت عدم درمان به موقع، منجر به تشنج و حتی تلف شدن پرنده میگردد.

کافئین

چای، قهوه و نوشابه، حاوی مقادیر زیادی کافئین می باشند - چیکن دیوایسچای، قهوه و نوشابه، حاوی مقادیر زیادی کافئین می باشند، مصرف این نوشیدنی ها توسط پرنده باعث بروز مشکلات قلبی در طوطی ها و سایر پرندگان زینتی می شود. افزایش ضربان قلب، آریتمی، بیش فعالی و ایست قلبی از عوارض مصرف آنها توسط طوطی سانان است.

شما میتوانید به جای این نوشیدنی ها از آبمیوه های طبیعی مانند آب سیب، آب هویج و … در تغذیه پرنده خود استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مخصوص جوجه کشی از انواع تخم پرندگان زینتی و طوطیسانان
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

نمک و غذاهای شور

استفاده از نمک و ادویه در غذای پرنده، میتواند خطرات زیان باری را برای طوطی شما به ارمغان بیاورد. کاهش شدید آب بدن، تشنگی زیاد، نارسایی کلیه و در نهایت مرگ، نتیجه استفاده از غذاهای شور در رژیم غذایی پرنده است.

شما میتوانید به جای تغذیه پرنده خود با چیپس و چوب شور، به آنها چند عدد  بادام و تخمه بدون نمک هدیه بدهید.

غذاهای چرب و شیرین

چربی و شیرینی به طور کلی برای پرنده سمی نمی باشد اما مصرف مقدار بسیار کمی از آنها نیز می تواند منجر به چاقی مفرط پرنده شود. استفاده بیش از حد از دانه های چرب مانند بادام و گردو و یا غذاهای انسانی چرب و پر از روغن، منجر به افزایش کلسترول خون پرنده و در نهایت مرگ و ایست قلبی میشود.

مصرف مقدار کمی دانه در طول روز برای پرنده مفید خواهد بود اما نباید این مقدار بیشتر از ۱۰ درصد جیره غذایی طوطی ها تجاوز کند.

شیر و سایر محصولات لبنی

معده پرندگان آنزیم های لازم برای هضم مواد موجود در شیر و لاکتوز را نداشته و در صورت مصرف آن، پرنده دچار اسهال، استفراغ، عدم هضم غذا و مشکلات گوارشی می شود.

شیر و سایر محصولات لبنی - چیکن دیوایسماست نسبت به شیر حاوی لاکتوز کمتری است و مصرف زیاد آن میتواند مشکل ساز باشد . اما مصرف گاه به گاه آن برای مقاصد درمانی مفید نیز می باشد.

بیشتر بخوانید : غذاهای مورد علاقه عروس هلندی

میوه هایی با دانه سمی

میوه هایی نظیر سیب، هلو، زردآلو، گلابی و گیلاس دارای ویتامین های زیادی برای پرندگان می باشد، مصرف این میوه ها توسط پرنده بسیار توصیه شده و فواید زیادی نیز برای آنها دارد.

نکته قابل توجه در مصرف این میوه ها، میزان سیانید موجود در دانه و هسته آنها می باشد. همانطور که به استفاده از این میوه ها در رژیم غذایی طوطی ها و سایر پرندگان توصیه شده، گفته میشود که دانه و هسته این میوه ها نیز برای پرنده کاملا سمی خواهد بود.

گوجه فرنگی

با این وجود که گوجه فرنگی، برای تمام پرندگان قابل خوردن می باشد اما، برگ و ساقه آن برای پرندگان بسیار مضر است. هنگام تغذیه مرغ عشق یا طوطی خود از گوجه فرنگی، آن را به خوبی بشویید و قسمت های سبز آن را دور بریزید.

گوجه فرنگی بسیار اسیدی است به همین منظور توصیه میشود به جای آن از سایر سبزیجات برای رژیم غذایی پرنده خود استفاده کنید.

مشکلات مصرف پیاز برای پرندگان

پیاز دارای ترکیبات گوگردی خطرناکی است، خوردن آن باعث تحریک نای پرنده و زخمی شدن نواحی داخلی دهان میگردد. مصرف بیش از حد این ماده غذایی منجر به اسهال و استفراغ پرنده و سایر مشکلات گوارشی نیز خواهد شد.

علاوه بر مشکلات گفته شده، بیماری های خونی و دیسترس تنفسی از سایر عوارض مصرف پیاز توسط طوطی ها است.

آووکادو

آووکادو میوه مضر برای پرندگان - چیکن دیوایسمیوه آووکادو حاوی مقادیر زیادی پرسین است، این ماده برای پرندگان به عنوان سم قلب شناخته میشود. مصرف مقدار بسیار کمی از آن، پس از ۱۲ ساعت منجر به دیسترس تنفسی شده و میتواند پرنده را در کمتر از ۲۴ ساعت بکشد.

پرندگان کوچک مانند قناری و طوطی برزیلی در برابر این ماده غذایی حساس تر بوده و با مصرف آن سریعا دچار نارسایی قلبی می شوند.

خطرات مصرف لوبیای خام توسط کاسکو

لوبیای پخته برای پرنده می تواند مفید هم باشد اما لوبیای خام حاوی سمی به نام هماگلوتینین است. این سم به راحتی پرنده را مسموم کرده و مشکلات زیادی را برای طوطی سانان به همراه دارد.

دقت داشته باشید که برای تغذیه کاسکو و سایر پرندگان با لوبیا، آن را از شب قبل خیسانده و سپس بشویید. لوبیای خیس خورده را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و پس از سرد شدن در اختیار پرنده خود قرار دهید.

قارچ و خطرات آن برای طوطی سانان

ساقه و هاگ قارچ به راحتی میتواند عروس هلندی و کاسکو را مسموم کند. مسمومیت غذایی پرندگان با قارچ منجر به مشکلات گوارشی زیادی شود، بنابراین به هیچ عنوان به پرنده خود قارچ خام یا پخته ندهید.

نارسایی کبدی نیز یکی از مضرات مصرف قارچ توسط پرنده است.

الکل

مصرف اتفاقی مقداری الکل توسط پرنده می تواند بسیار کشنده باشد. این ماده شیمیایی سیستم ایمنی پرنده را تضعیف کرده و با تشنج و بی حالی همراه خواهد بود. بهترین درمان برای این مسمومیت، مراجعه سریع به دامپزشک می باشد.

نکته مهم در غذاهای ممنوعه مرغ مینا

مرغ مینا به دلیل شرایط خاص تغذیه خود، به مراقبت های تغذیه ای بیشتری نسبت به سایر پرندگان نیاز دارد. این پرنده راست روده، توانایی هضم آهن را نداشته و آهن مصرف شده توسط پرنده در کبد مرغ مینا جمع می شود. بنابراین علاوه بر غذاهای گفته شده، مصرف مواد غذایی دارای آهن نیز برای این پرنده کشنده خواهد بود.

همچنین در تغذیه دیگر پرندگان استفاده از سبزیجاتی مانند جعفری و اسفناج توصیه می شود، این در حالی است که اینگونه مواد غذایی به دلیل وجود آهن، برای مرغ مینا مضر می باشند. مطالعه نکات مهم در تغذیه مرغ مینا برای شما جذاب خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله از چیکن دیوایس، مواد غذایی مضر برای پرندگان خانگی از جمله عروس هلندی، قناری های، مرغ عشق، طوطی برزیلی، کاسکو و مرغ مینا آمده است. مصرف هر کدام از مواد غذایی گفته شده میتواند به قیمت جان پرده شما تمام شود بنابراین، دقت در تغذیه پرندگان خانگی برای حفظ سلامت آنها بسیار حیاتی است.

دقت داشته باشید که در صورت تغذیه پرنده از این مواد غذایی، مراجعه فوری به دامپزشک از مرگ جلوگیری خواهد کرد. چنانچه سوالی در این باره دارید، آن را در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام من طوطی راهب دارم
    تن ماهی خورده
    اونم بالا آورد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام محمد جان
      اون مسموم شده و باید سریعا ببریش دامپزشکی
      تا ازش آزمایش بگیرن و بر اساس شدت مسمومیتش براش دارو تجویز بشه

  2. من عروسم دوتا دانه سیب به همراه خوده سیب خورده چیکار کنم میمیره؟

    1. سلام ابوالفضل
      اگه علائمی از مسمویت داره
      مثل بی حالی کم اشتهایی بالا آوردن تغییر رنگ و حالت مدفوع باید سریعا ببری دامپزشک

      1. نه هیچ الامتی نداره خوب هست از اون اتفاق آلن دو روز میگزره

        1. اوکی
          با مشاهده ی اولین علامت اقدام به درمانش کن

  3. سلام من یک کوتوله دارم تقریبا یک هفتس اوردمش قبلا پیش کس دیگه بوده که اصلا درش نمیاوردن الان دوشبه از قفس میاد بیرون خودش ولی نمیره تو مجبورم خودم بگیرمش با دست نمیشه گرفتش روش یه پارچه نازک انداختم گرفتم ولی اینقدر فرار می‌کنه که دل دل میزنه چیکارش کنم به نظرتون که رام بشه و دستی یک سالو نیم هم سنشه فک کنم اصلا رام نمیشه همش فرار می‌کنه وقتی بیرونه که حس میکنم تشنش میشه دل دل میزنه تروخدا راهنمایی کنین🥲💔

    1. سلام صبا
      چون سنش زیاده یه مدت طول می کشه تا دستی بشه
      چون زیاد تمرکزی روی آموزش هایی که بهش میدی نخواهد داشت
      ولی مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون با صبر و تمرین زیاد می تونی انجام بدی
      چگونه طوطی برزیلی را اهلی کنیم ؟ | ۶ مرحله آسان و حرفه ای

        1. سلام طاها جان
          این کمبود کلسیم داره که رو آورده به خوردن تخمش
          مکمل کلسیم میخری اضافه میکنی به جیره غذاییش

  4. سلام طوطی برزیلی من پرهاش رو میکنه جدیدا پرهای سر جفتش رو هم میکنه چکار میتونم بکنم میشه لطفا پاسخ رو برام پیامک کنید

    1. سلام آریان
      این می تونه ناشی از استرس باشه
      عواملی مثل گرم یا سر بودن بیش از حد محیط، کمبود مواد غذایی، بیماری، شنیدن صداهای بلند، سرک کشیدن زیاد به قفس
      گذاشتن قفس تو یه محیط نامناسب می تونه باعث بشه که این رفتارو داشته باشه

  5. عروس هلندی من مقداری نوشابه مشکی خورده، آیا همین مقدار ، ضرر داره واسش؟ خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه نگرانی چرا بهش نوشابه دادی
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  6. سلام ببخشید یه سوال دیگه چند روز پیش عروس هلندی دمش خون اومد بعد از اون موقع وقتی پرواز میکنه بالش رو بالا پایین تکون میده و جیغ میزنه انگار دردش میاد بعضی اوقات مهمه باید ببرمش دامپزشکی؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه اتفاقی افتاد که از دمش خون اومد
      آره اگه شرایطش رو داری حتما ببر دامپزشک

  7. سلام ببخشید عروس هلندی من چند وقت پیش مورچه خورد و یه بارم پفک اشکال‌ داره لطفا بگید،🙏🏻

    1. سلام ریحانه جان
      نه مشکلی نیست
      بهتره اون مورچه رو دیگه نخوره ! چون مورچه های خونگی جوهر دارن و ممکنه براش خوب نباشه

  8. سلام وقتتون بخیر
    من ۴تا عروس هلندی دارم ۳تاشون رامن از این ۳تا دوتاشون ماده آن یکی نره دوتا از رام ها جفت‌گیری کردن برای عروس هلندی ماده ای که جفت‌گیری نکرده بود یک نر وحشی خریدم و تو قفس جفت هارو ازهم جدا کردم می خواستم ببینم اشکالی نداره دوتا جفتو کنار هم قرار بدم بدون مانع؟وآیا برای جفت گیری عروس هلندی رام و وحشیم مشکلی پیش نمیاد چون عروس هلندی ماده ای ک رام همش میخواد کنار دوتارام دیگه باشه…
    مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه میشه دو جفت پرنده رو تو یه قفس نگه نداری مگر اینکه قفس به اندازه ی کافی بزرگ باشه و هر کدوم حریم شخصی خودشونو داشته باشن
      در غیر این صورت چون عروس هلندی ها خیلی قلمروطلبن به لونه های هم دیگه حمله می کنن و ممکنه به جوجه ها و تخمای هم آسیب بزنن
      نه اگه جفت بشن باهم مشکلی پیش نمیاد

  9. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه عروس هلندی دارم ۵۰روزشه ده روزه آوردمش پیش خودم از روز اول خیلی خوب بود و خودش میومد روی دستم و دوس داره همش نازش کنم و واسم عجیب بود زود عادت کرد و نمیترسید، ولی الان دو روزه گیج و خواب آلوده شب ها تو قفسش نگاه میکنم بیداره همش و انگار نمیتونه ارزن بخوره که از اول عاشق ارزن بود و چیز دیگه ای نمیخورد، ولی خُرده نون امروز اومد یکم خورد و اصلا آب نمیخوره خیلی خیلی کم میخوره، تو قفس از اول زیاد واینمیسته ولی میخواد بیرون پیش خودم باشه، الان باید چکارش کنم البته امروز یکم از گیجی در اومده ولی ارزن نمیخوره

    1. سلام دوست عزیز
      اون هنوز توانایی خوردن ارزنونداره
      فعلا باید با سرلاک و غذاهای نرم تغذیه بشه
      براش سرلاک تهیه کن و بده در کنار اون حبوبات آبپز و له شده، جوانه ی گندم و عدس و لوبیا می تونی بدی
      تخم مرغ آبپز رنده شده، هویج آبپز رنده شده، میوه ها و سبزی های نرم
      بعدش که یکم بززرگتر شد می تونی بهش دونه بدی

    1. سلام نه مشکلی پیش نمیاد
      ولی بعضی از گیاهان ممکنه مسمومش کن
      برای همین باید دائما کنترلش کنی

      1. سلام عروس هلندی من سرکه(سرکه سیب نه)خورده مشکلی براش پیش میاد؟

        1. سلام دوست عزیز
          اگه خالصشو خورده باشه چون خیلی اسیدیه براش مشکل گوارشی ایجاد میکنه

  10. سلام
    میشه به فنچ گوجه فرنگی داد؟
    خیار چی؟
    پرتقال خونی؟
    اگه پرتقال ترش باشه برای فنچ ضرر داره؟

    1. سلام
      گوجه فرنگی خیلی اسیدیه بهتره ندی بهش
      خیار هم باید کم بدی چون زیادش اسهالش می کنه
      پرتغال، نارنگی، لیمو، نارنج، و کلا مرکبات هم بهتره بهش ندی یا اگه میخوای پرتغال بدی بهتره شیرین باشه و مقدارش خیلی کم باشه

  11. سلام من یه گرینچیک دوماهه دارم الان بچم داشت کتلت میخورد اومد ی مقدار ازش برداشتو فرار کرد دنبالش کردم ازش بگیرم ولی ازش خورده بود
    باید چکار کنم ؟؟؟؟😔

    1. سلام دوست عزیز
      چون توش ادویه و چربی اینا داره
      به شدت برای پرنده مضره و علاوه بر اون طوطیت جوجه س و سیستم ایمنیش هم ضعیف
      مسمومش می کنه و به احتمال زیاد تلف میشه
      باید ببریش دامپزشک

  12. من نمیدونستم به عروس هلندیم سیب زمینی خام دادم، الان باید چیکار کنم؟

    1. دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخور

  13. ما ی قناری داریم‌هروقت میخوایم‌ببریمش بیرون تمیز کنیم‌جاشو جیغ میکشه و بعد از حال میره انگار که فلج شده نمیتونه پرواز کنه و بعد میاریمش خونه‌بعد چند دقیقه درست میشه نمیدونم دلیل اینکه اینجوری میشه‌چیه

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد میشه به این روز میفته

    2. سلام سعی کنید جاهایی که رفت وامد در خونه هست بیشتر باشه یه مدت نزدیک خودتون ببریدش وکم کم دستتون را در قفسش کنید که استرسش از بین بره

  14. سلام من دوتا فنچ دارم که یکی از فنچ هام میلنگه و نمیتونه روی میله بایسته و همش پاشو بالا میگیره چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاشو چک کن ببین میخچه نداره
      یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای؟

  15. سلام مرغ عشقام هیچ آب نمیخورن چکار کنم ولی ارزن وتخم مرغ و سبزی خیلی دوست داره ولی هیچ آب نمیخورند یک جفت مرغ عشق چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      میزان سبزی که میخورن زیاده؟
      اگه آره آب بدنشون به اون طریق تامین میشه که تمایلی به خوردن آب اضافه ندارن

  16. سلام من یک هفته هست عروس لوتیتو جفت گرفتم ماده خیلی آروم و دستی هست ولی نر همش گاز میگیره و جیغ میزنه مخصوصا وقتی ماده میاد رو شونه ام میشینه چه‌جور بفهمم از چی می‌ترسه! و اینکه من دو روز در هفته صبح تا شب میرم باغ خارج از شهر با خودم ببرم بیارمشون مریض نمیشن یا بذارمشون خونه ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      عروس هلندی ها پرنده های حساسی هستن و با کوچکترین حرکت میترسن
      اینکه گاز میگیره بخاطر استرسیه که بهش وارد میکنی
      تغییر مکان روی رفتارشون تاثیر میذاره
      تو خونه کسی هست وقتی شما نبودین بهشون برسه؟

  17. سلام عروس هلندی های من تاج هایشون داره میریزه هفته ۱.۲ چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      ویتامین لازم رو دریافت میکنن؟
      کلسیم چی؟

        1. تو قفسشون کف دریا یا سنگ مینرال بذار
          و با مولتی ویتامین تقویت کن

  18. سلام
    ۱۱ ساله که یه کاسکو دارم
    ازبس بچه ها و دوستان برای جلب توجه بهش شکلات و پسته ووووو. دادند دچار کبدچرب و تشنج شد
    تقریبا از سال ۹۸ به اینطرف دچارتشنج ومشکل تنفسی میشد که بنده با خوندن یه مقاله توگوگل متوجه این موضوع شدم
    ازاونروز دیگه مصرف اون خوراکیها را براش خیلی کم کردم وبجاش هفته ای دو سه بار کشک خیس خورده ونرم بهش میدم و تقریبا ۶۰ درصد بهترشده چون کلسیم داره
    قبلا ماهیانه چارپنج مرتبه دچارحمله عصبی میشد. ولی الان ماهی یه بار
    بنظرشما همینجوری ادامه بدم یا به دامپزشکش که چندماه یه بار ناخن و نوکشا صاف میکنه بگم؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای جلوگیری از مشکلش فقط کافی بود یه هفته به جای آب چای سیاه سرد بدین
      درخصوص مصرف کشک هم حتما با دامپزشک مشورت کنید

    1. دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونی بدی ولی باید توجه داشته باشی که توش افزودنی های مضر نباشه
      مثلا پانشی توش شکر بریزی

      1. سلام من عروس هلندیم رو ۷ ماهه دارم از بچگیش هم دارمش ولی تازگی ها دستم رو سمتش میبرم میپره گاز نمیگیره ولی همش از همه فرار میکنه از همه چی میترسه میشه لطفا بگین چیکار کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          عروسی هلندی ها پرنده های حساسی هستن و از هر چیزی که بهشون استرس وارد میکنه میترسن
          حتی تکون دادن دستتون میتونه اونو بترسونه
          من اونجا نیستم که دقیق بگم از سر چه مسئله ای میترسه
          باید خودت شرایط رو بررسی کنی و عوامل استرس زا رو از بین ببری

    1. سلام دوست عزیز
      براش مولتی ویتامین تهیه کن
      و طریقه مصرفش هم روش نوشته شده

      1. سلام وقت بخیر من یه عروس هلندی دارم وقتی جوجه سرلاکی بود گرفتیم اوایل سرلاک هایی که گرفته بودیم نمی‌خورد و دوست نداشت وقتی سرلاک عوض کردیم اوکی شد و بوی بد دهانش از بین رفت و سرحال شد.الان چند وقتیه دوباره مریض شده چند روز پیش بردمش خارج از شهر و کل روز تقریبا تو ماشین بود و بی حال بود از صبح اولش فکر کردم قهر کرده ولی چند روزه بی اشتها و اصلا سرلاک نمیخوره و همش خوابه دستشوییش هم تغییر رنگ داده و سفته نمیتونه دستشویی کنه راه حل چیه؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          جابجایی که انجام دادی باعث بروز این رفتار شده
          چه رنگی شده؟
          دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش دفع میکنه
          نشد سبزی تازه بخر روش روغن گرچک بریز بده بخوره

        2. سلام ممنون از راهنماییتون و سایت خوبتون امروز دوباره صداهای عجیبی از خودش در می‌آورد و خس خس میکرد چند باری هم عطسه کرد ممکنه سرماخورده باشه میل به هیچی نداره به زور هم بهش ندادم گفتم ممکنه نوکش و زبونش زخم بشه

        3. سلام دوست عزیز
          بله احتمالش زیاده
          محیط قرارگیریش رو گرم کن
          مولتی ویتامین بده بهش
          دمنوش بابونه درس کن سرد که شد روزانه ۴ قطره به مدت ۵ روز بده بهش

  19. سلام من یک عروس هلندی دارم که به منقار و زبانش کمی جوهر خورده باید چیکار کنم لطفاً کمکم کنید.

    1. سلام
      اصلا یه لحظه هم صبر نکن سریعا ببر دامپزشک

  20. عروس هلندی من نر۱۴ ماه و ماده۱۳ ماهش هست براشون لونه گذاشتم میرن تو بازی میکنن تخم نمیزاره چیکار کنم ؟
    سنش مناسبه

      1. عروس های من جفت گیری نکردن چیکار کنم جفت گیری کنن؟
        عروس های من از سه ماهگی باهم توی یک قفس بودن
        غذا ارزن. کتان. مخلوط

        1. سلام دوست عزیز
          به جیرشون گرمیجات اضافه کن
          و بهشون قطره AD3E بده
          طریقه مصرفش هم روش نوشته شده
          یکیم از جنسیتشون مطمئن هستی؟؟

        2. عروس هلندی نر لوتینو گونه هاش قرمز پر رنگ هست
          وعروس هلندی لوتینو ماده گونه هاش نارنجی کم رنگ هست درسته؟

    1. این قند برا آدم ضرر داره چه برسه به عروس هلندی

  21. عروس هلندی من خیلی به پیاز،چای ، سیب زمینی خام،سیر ، قند ، قارچ علاقه داره
    چیکار کنم که علاقش نسبت به اینا رو از دست بده؟

    1. توباید یه جیره غذایی مخصوص براش تهیه کنی
      اگه اولش نخورد از نرمیجات شروع کن مثل تخم مرغ و یا هویج پخته شده و…
      و مواردی که تو مقاله گفته شده رو اصلا در اختیارش قرار نده

    1. سلام دوست عزیز
      نه ضرر نداره ولی نباید هم بیش اندازه داد بهشون

    1. بله مفیده
      فقط چون روغنش زیاده تو زمستون توصیه میشه استفادش

      1. سلام پیاز یا سیر و توت فزنگی برای هلندی ضرر داره؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          پیاز نای پرنده رو زخمی میکنه نباید بدی
          سیر هم کم خونی و ضعف رو در پرندت ایجاد میکنه نباید مصرف بشه
          توت فرنگی رو میتونی بدی ولی اگه دیدی نمیتونه بخوره خردش کن

  22. با سلام.
    من یک عروس هلندی تقریبا ۳ماهه دارم و الان یک ماه هست که با من زندگی میکنه، نسبتا دستی شده ولی هر بار میخوام نازش کنم یک حالت جیغ خفه ای میزنه و گاز میگیره
    باید چیکار کنم تا اینکارو دیگه انجام نده؟

    1. سلام دوست عزیز
      یکماه زوده اون هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      باید صبوری کنی علت اینکه جیغ میزنه و گاز میگیره همینه
      عروس هلندی ها کلا پرنده های حساسی هستن و با کوچکترین حرکت دست میترسن
      بهتره در اینجور مواقع عکس العملی از خودت نشون ندی تا پرندت به این رفتار عادت نکنه

        1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

        2. ببخشید من ی عروس هلندی دارم الان نزدیم ۴ ماهشه اصلا دونه میزارم نمیخوره فقط تخم مرغ میخوره شاید ۲ روز گشنگی بکشه لب به دونه ها نمیزنه و الان نزدیک ۴روز صداش در نمیاد یعنی گرفته دیگه جیغ نمیزنه باید چیکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          اون دونه ای که براش خریدی رو دوست نداره
          باید براش غذای مخصوص از برند خارجی تهیه کنی
          مولتی ویتامین هم برای تقویت بدنیش بخر
          به جز گرفتگی صدا علائم دیگه ای نداره؟
          مثل تغییر رنگ فضله

    2. سلام من یه طوطی برزیلی دارم سا ماهشه من تازه دوهفتست دارم می خوام دستیش کنم نمیتونم فرار میکنه

      1. سلام دوست عزیز
        هنوز تازه گرفتیش و به تو محیط جدید عادت نکرده
        باید صبوری کنی تا یه مدت بگذره

  23. عروس هلندی من بالای سرش مو ندارد ممکن است مریضی باشد او ۳ ماهه است .

  24. اگر به عروس هلندی خود قند و سیب زمینی خام دهیم برایش ضرر دارد .؟

  25. سلام
    من یک مرغ عشق نر دارم
    اگه ماده بندازم پیشش تو چند روز جوجه میدن؟

    1. سلام
      همچین چیزی نداریم
      اصلا شاید جوجه ندادن ! مخصوصا اگه پرندت اهلی باشه !
      اگرم جفتگیری کردن اصلا مشخص نیست که کی جوجه میدن ، شاید تخم هم بزارن ولی جوجه نشه ! کلا با همچین تفکری نباید جفت نگهداری ! تخم و جوجه رو به عنوان یه گیفت حساب کن ! مگه اینکه در تعداد بالا و به صورت حرفه ای بخوای پرورش بدی

    1. سلام
      محدودیتی نیست اما پیشنهاد میشه هفته ای یک بار بیشتر داده نشه

        1. سلام دوست عزیز
          دلیل لاغر بودنش چیه؟ غذا بهش چی میدادی؟علائمی از بیماری داره؟ بی حالی یا کم اشتهایی؟ تغییر رنگ فضله؟
          بهش استرس وارد می شه؟

  26. من یک کاسکو دارم دایره المعارف خیلی کلمه میگه
    و خیلی وابسته بمن شده چطور میتونم این و ازبین ببرم
    و خیلی هم تخمه خام میخوره
    ممنون میشم آهنگایی کنید و یک تغذیه سالم در طول هفته رو عنوان کنید

    1. اینکه وابسته شده ، اگه از بین ببری افسرده میشه !
      غذاهای متنوع با مولتی ویتامین مخصوص طوطی بهش بده میخوره

      1. سلام خسته نباشین عروس هلندی من تخمرغ نمیخره ۵ماهشه یکدومشونم ۳ماهشه چکاکنم بخورن

        1. سلام دوست عزیز
          تخم مرغ رو دوست ندارن
          بهشون پلت مخصوص از برندهای خارجی تهیه کن

  27. باسلام بادام زمینی برای جوجه چهل روزه عروس هلندی مضرهست یامفید.؟
    غذای مفید برای جوجه عروسهاچیه لطفا راهنمایی کنید

    1. توضیحات کافی در پست موجوده
      مصرف بیش از حد این مورد میتونه مشکل ساز باشه

        1. یعنی چی این چه کاریه انجام دادی
          نمیگی بدنش زخم میریزه؟؟
          سریعا با آب ولرم بشور و خشک کن پرندت رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس