علائم بیماری مرغ عشق و راه های درمان مرغ عشق مریض

بیماری های مرغ عشق

مرغ عشق درگیر بیماری های مختلفی میشود که هر یک از این بیماری ها علائمی مختلفی دارند. در بیشتر موارد نیز علائم انواع بیماری مرغ عشق شبیه به هم بوده و کار تشخیص و درمان را سخت تر میکند. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس علائم بیماری مرغ عشق و نحوه تشخیص و درمان برخی از مهمترین بیماری های مربوط به این پرنده زینتی را شرح میدهیم.

علائم بیماری مرغ عشق کدامند؟

یک سری از مشکلات و بیماری ها در مرغ عشق بدون علائم هستند یعنی پرنده تا زمانیکه تلف نشده، هیچ گونه علائم جدی ندارد. بعنوان مثال بیماری پاچکو که یک بیماری خطرناک و کشنده است در بیشتر موارد بدون علائم مرغ عشق را از پای در می آورد و باعث مرگ ناگهانی پرنده میشود. با این وجود اگر به رفتار و حالات مرغ عشق بیمار دقت شود، نشانه هایی از بیماری در آنها یافت خواهد شد. مهمترین این علائم شامل موارد زیر میباشد:

بی حالی

یکی از اولین علائم بیماری این طوطی ها بی حالی و بستن چشم ها می باشد. البته این بی حالی را نباید با مواقعی که پرنده در اثر استرس یا جابجایی دچار بی حالی شده اشتباه گرفت. اگر پرنده شما بیمار باشد به مرور بیشتر بی حال و بی تحرک خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ عشق و سایر پرندگان زینتی
» راندمان بسیار بالا
» با کارکردی کاملا هوشمند
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

پف کردن پرها و خوابیدن طولانی مدت در طول روز

این پرنده در طول روز ممکن است چرت های کوتاهی بزند. ولی اگر برای ساعت های طولانی و دفعات زیاد مرغ عشق در طول روز پرهای خود را پف کند، بخوابد و سر خود را در زیر پرهای خود پنهان کند، قطعا پرنده شما درگیر بیماری است.

پف کردن پرها و خوابیدن طولانی مدت در طول روز - چیکن دیوایستوجه داشته باشید که اگر دمای محیط نگهداری مرغ عشق سرد باشد، این پرنده پرهای خود را پف کرده و زیاد می خوابد.

نکته: اگر مرغ عشق با پرهای پف در گوشه ای از قفس کز کرده و فضله او سیاه رنگ باشد، پرنده مشکل گوارشی و دل درد دارد. برای درمان این مشکل بهتر است که دو قطره روغن زیتون در حلق پرنده بچکانید.

برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و دل درد در مرغ عشق حتما از خاک رس در قفس استفاده کنید. در نگهداری از مرغ عشق استفاده از کف دریا زیاد توصیه نمیشود بلکه بهتر است به جای آن از خاک رس استفاده نمود.

جیک جیک کردن و بی تابی

گاها مرغ عشق بیمار به خاطر درد ناشی از بیماری بی قراری نموده و زیاد جیک جیک میکند. مخصوصا زمانیکه این پرنده ها دچار انگل هایی مثل کنه یا مایت میشوند، به خاطر خارش و درد ناشی از گزیدگی بی قراری میکنند.

لرزیدن

هر چند که پرنده در مواقع سرد بودن هوا هم ممکن است بلرزد ولی لرزیدن در بیشتر مواقع نشانه بیماری است. مخصوصا مرغ عشق در زمان سرماخوردگی دچار لرزش میشود. از دیگر علائم سرماخوردگی مرغ عشق میتوان به آبریزش بینی، پف کردن پرها و اسهال اشاره کرد.

لرزیدن مرغ عشق - چیکن دیوایسسرماخوردگی از جمله بیماری های خطرناک برای مرغ عشق بوده و از پرنده ای به پرنده دیگر نیز سرایت میکند. برای درمان سرماخوردگی مرغ عشق از قرص سرماخوردگی کودک و کمی پودر آموکسی سیلین میتوان استفاده کرد. این داروها را در آب حل نموده و با قطره چکان از این محلول دارویی به مرغ عشق بدهید. مرغ عشق بیمار بی حال شده و کمتر سراغ دان و اب می رود. در این مواقع باید دارو را به زور به پرنده بدهید.  برای جلوگیری از سرماخوردگی دمای محیط پرنده نباید زیاد دچار نوسان شود. همچنین وزش باد و یا باد کولر در فصل تابستان به راحتی باعث سرماخوردگی این پرنده میشود.

تشخیص بیماری پرنده های زینتی کار ساده ای نیست و نباید به صورت سرخود به این پرنده ها دارو و آنتی بیوتیک بدهید. آنتی بیوتیک مناسب برای پرندگان و نحوه مصرف آن را باید شخص دامپزشک با توجه به بیماری، وزن و سن پرنده مشخص کند.

اسهال و یا کثیف شدن پرهای اطراف مخرج

کثیف شدن پرهای اطراف کلواک بیشتر به بیماری های گوارشی برمیگردد. همچنین زمانیکه فضله پرنده رنگ و حالت غیر طبیعی داشته باشد، یعنی پرنده بیمار است. اسهال یکی از نشانه های بارز بیماری در پرندگان می باشد. البته ممکن است پرنده به خاطر مصرف زیاد برخی میوه ها و یا خوردن چنیدن نوع غذا در یک روز دچار اسهال شود.

از دیگر علائم بیماری مرغ عشق میتوان موارد زیر را نام برد:

  • عطسه کردن پشت سر هم
  • نفس کشیدن سریع و صدای خس خس از گلو
  • خوابیدن بر روی کف قفس
  • لنگیدن و عدم تعادل در ایستادن
  • داغ شدن پاها و تب داشتن
  • استفراغ
  • خروج ترشحات از چشم و بینی
  • ورم چشم
  • پرهای چسبناک و چسبیده به هم
  • رنگ غیر طبیعی بینی و منقار
  • وجود کرم در فضله پرنده

بیماری عفونت معده در مرغ عشق

این بیماری متأسفانه علائم آشکاری ندارد برای همین تشخیص آن سخت میباشد. مرغ عشق درگیر این بیماری با وجود غذا خوردن و اشتهای خوب، وزن کم میکند. چون عامل بیماری مانع هضم غذا میشود. در نتیجه پرنده هم وزن کم نموده و هم به خاطر کمبود مواد مغذی در معرض بیماری ها و مشکلات زیادی قرار میگیرد. مشاهده غذای هضم نشده در فضله و استفراغ غذا به همراه مخاط از نشانه های این بیماری می باشند. حتی با وجود درمان ممکن است بعد از چند هفته مجددا این بیماری در مرغ عشق عود کند. عامل این بیماری یک نوع باکتری است و با انتی بیوتیک درمان میشود به شرطی که دوره درمان بطور کامل طی شده و نوع بیماری درست تشخیص داده شود.

بیماری تب طوطی با پسیتاکوز در مرغ عشق

این بیماری نیز یکی از بیماری های خطرناک در بین طوطی ها بوده و متأسفانه قابل انتقال به انسان نیز می باشد. این بیماری نیز علائم چندان آشکاری ندارد و بدن پرنده بصورت مخفی دچار عفونت میشود.

بیماری تب طوطی با پسیتاکوز در مرغ عشق - چیکن دیوایسدر موارد حاد اسهال، مشکل تنفسی، فلج شدن موقتی و تورم ملتحمه چشم ها بعنوان نشانه های این بیماری شناخته میشوند. واکسن و داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد و پیشگیری بهترین راه مبارزه با این بیماری است. بنابراین سالی دو بار جهت معاینه و چکاپ پرنده خود به دامپزشک مراجعه نموده و بهداشت محل زندگی آنها را به طور جد رعایت کنید.

نکته پایانی

غذاها و دانه هایی که در تغذیه مرغ عشق استفاده میشوند بسیار مستعد قارچ زدگی هستند. قارچ زدگی و کپک زدگی غذا به شدت برای سلامت این پرندگان خطرناک است. چرا که سموم قارچی علاوه بر ایجاد عفونت های گوارشی، باعث ایجاد عفونت های تنفسی هم میشوند. بنابراین افراد نباید از غذای کهنه و مانده در تغذیه پرنده های زینتی استفاده کنند.

همچنین در صورت کثیف شدن ظرف دانخوری به فضله های این پرنده حتما غذای داخل ظرف را تعویض کنید. ظرف آب این پرنده ها نیز هر روز باید تمیز و آب داخل آن تعویض شود. مخصوصا زمانیکه از مکمل ها بصورت محلول در آب استفاده میکنید به موقع ظرف آبخوری پرنده را شسته و آب تمیز داخل آن بریزید چون محلول آب ویتامینه بعد از مدتی برای رشد باکتریها بسیار مساعد میشود. نکات بیشتر راجع به تغذیه مرغ عشق را در صفحه غذای مرغ عشق برای شما آورده ایم، حتما از این مطلب نیز دیدن فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱,۵۴۹ دیدگاه ها

  1. سلام دکتر جان خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق خریدم یک ماه هست اولش خوب بودن ولی بعد از یک هفته پرنده نر همش خودشو میخاروند و یک مقداری از پرهای کل بدنش نه فقط موضعی میریخت ولی بعد از یک هفته دیگه پرریزی نداره ولی همش به ماده حمله میکنه و میزنش لونه هم گذاشتم براشون ولی اصلا نمیرن داخل لونه غدا بهشون ارزن هفت تخم کاهو تخم مرغ هویج سبزیجات بمقدار کم و قطره تقویتی هم میدم بهشون حالا چند روزه پرنده نر انگار بیحال شده البته غدا درست میخوره ولی همش درحال چرت زدن هست بقیه اوقات هم همش به ماده حمله میکنه الانم دو روزه همش بالهاشو از بدنش فاصله میده انگار گرمش باشه ولی پرنده ماده هیچ کدوم ازینرعلائم نداره بازیگوشی میکنه میخونه پرواز میکنه دیگه شبا یه چند دقیقه ای ماده پرهای سروکله نرو تیمار میکنه ولی باز میزنش چرا اینجور شده ؟؟؟ رنگ فضلشون هن سبز تیره با یه مقدار سفیدی هست آبکی هم نیست نه شل هم نه سفت

    1. سلام امید جان
      این به خاطر اینه که نحوه ی جفت انداختنت درست نبوده و اینا به خاطر حس قلمرو طلبی و رقابت بر سر آب و غذا و مکان دارن پرخاشگری می کنن
      باید بذاریشون تو قفسای جدا قفساشونم بذاری پیش هم
      بعدش که شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن نر برای ماده آواز خوند و ماده هم پاسخ داد بذاریشون پیش هم
      چون اگه بمونن یه جا در نهایت افسرده میشن
      الان توصیه می کنم قفساشونو جدا کنی و چون یه مدت پرخاشگری کردن الان سخته که جفت بشن
      ممکنه اصلا جفت نشن و یا جفت شدنشون زمان ببره

  2. آقا دکتر سلام مرغ عشق من روی زمین میخابه تعادل خوبی نداره نمیتونه بره بالا چیکار کنم

    1. سلام حجت
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      جفته یا تکی نگهداریش می کنی؟
      اخیرا تخم گذاری کرده؟

  3. سلام آقا دکتر مرغ عشق من روی زمین خواب میشه و تعادل خوبی نداره نمیتونه بپره یا پرواز کنه بره بالا چیکار کنم کمکم کنید

    1. سلام حجت جان
      این بدنش هم پف کرده؟
      مقعدش باد کرده؟؟
      جفت داره که جفت گیری کرده باشن؟؟

  4. سلام وقتتون بخیر
    من یک جفت مرغ عشق دارم ک همیشه آزاد هستن توی خونه و پرواز میکنن چون در قفسشون از روز اول باز بوده و هروقت بخوان خودشون میرن داخل چیزی میخورن باز میان بیرون همیشه تقریبا ۲۰ روزی هست ک اولین جوجه هاشون ب دنیا اومدن
    حالا الان مرغ عشق نر من از صبح همش کف خونه راه میره و پرواز نمیکنه چن روزی هم هست ک احساس میکنم نمیخونه الان هرچی میگیرمش ک پرواز کنه اصلا پرواز نمیکنه
    بنظرتون چکار کنم

    1. سلام زهرا جان
      از چیزی ترسیده که بهش استرس وارد شده باشه؟
      یا به جایی محکم خورده؟

  5. سلام خسته نباشید مرغ عشق من حدودا چهار روزه مریض شده غذا آب نمیخوره تعادل نداره و کف قفس افتاده و راه نمیره بردمش دامپزشک بهش تقویتی داد و با یه قرص گفت بهش بدید ولی وضعیتش تغییری نکرده و الان پر های دور قسمتی که دسشویی میکنه رو کنده و زخم شده چیکار کنمش؟!

    1. سلام مبینا جان
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

      1. سلام آقا دکتر خوبین
        من یه دونه گرین چیک هم دارم ۲ماهش هست یه ماهه آوردمش تو این یه ماه همش بیرون بوده عادت قفس نداره ولی از دست دستشویی اش خسته شدم الان بزارمش تو قفس افسردگی نمیگیره

        1. سلام نداجان
          ممنون
          خودت خوبی؟
          باید آروم آروم به قفس عادتش بدی
          یعنی اولین روز بیای ۵ دقیقه بذاریش تو قفس
          این کارو تا ۳ روز ادامه بدی
          به ازای اون زمانی که تو قفس بوده بهش غذای تشویقی بدی
          بعدش این مدت رو بکنی ۱۰ دقیقه
          بعدش هی تکرار کنی تا رفته رفته عادت کنه

  6. سلام آقا دکتر تروخدا زود جواب بدین یکی از مرغ عشقام صبح خوب بود ۲ساعته بی حال شده وقیمت بالا دمش ورم داره ویه خورده افتاده هست بسمت پایین چکارش کنم امروز رفت تو قفس گرین چیک گفتم شاید خورده زمین الان خیلی بی حال هست

      1. سلام آقا دکتر خوب شد استرسی شده بود رفته بود تو قفس گرین چیک البته باهم هستن هم مرغ عشقام هم گرین چیک قفساشون جداهست

  7. سلام دیروز مرغ عشق نر من از بین ۲میله قفس که یکم باز بوده آمده بیرون و چونکه قفس کاور داشته همونجا گیر کرده و من یکی دو ساعت بعدش فهمیدم و برداشتم گذاشتمش تو قفس ولی بی‌حال بود یکم با دستم بهش ارزن دادم و خورد بعد ۲ساعت که خوابید دیدم خودش داره غذا میخوره بعد چندساعت دوباره دیدم که بیحاله و روی زمینه هیچی نمیخوره چکار کنم؟

    1. سلام محمد جان
      این ناشی از استرسی هست که بهش وارد شده
      یه مدت طول میکشه تا رفع بشه
      برای همین توصیه می کنم که تو این مدت بذاریش تو یه محیط آروم و بی سر و صدا
      به تغذیه و بهداشتش رسیدگی کنی و روزانه باهاش حرف بزنی و ارتباط برقرار کنی تا به حالت عادی برگرده
      برای کم شدن استرسش می تونی دو قطره گلاب و یا عرق گل گاو زبان رو بریزی تو ۱۰۰ سی آب و بهش بدی

  8. جوجه مرغ عشق من یه گوشه قفس افتاده به زور تکون میخوره تعادل هم نداره چیکار کنم

    1. سلام ارمین جان
      چک کن ببین فضلش به چه رنگ هست؟
      به احتمال زیاد کبد چرب داره و تشنج کرده
      عرق خار مریم یا عرق شوید به هرکدوم دسترسی داشتی ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حا کن بده به پرندت

  9. سلام ارادت یه جفت مرغ عشق دارم مرغ نر کاملا سرحال و پر جنب و جوشه ماده هم همه چی میخوره فضله شم طبیعیه فقط خیلی وقتا میبینم چشاش پف میکنه کف قفس نمیشینه ولی انگار جون نداره و اینک دمش همیشه پایینهههه جفت گیریشونو ندیدم ولی تو لونه هم میره و میاد تخم مرغ هویج سبزیجات قطره کلسیم و ad3e هم میدم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام پژمان جان
      یه مرغ عشق سالم دمش همیشه در راستای بدنش قرار داره و حالت افتادگی نباید داشته باشه
      و این نشون دهنده ی بیماری توی پرنده هست
      فضلش چه رنگیه؟

        1. این نشون دهنده ی بیماری کبدی توی پرنده هست
          باید رژیم غذاییش عوض بشه
          چه غذایی بهش میدی؟
          به علاوه عرق خارمریم و یا عرق شوید به هر کدوم که دسترسی داشتی دو قطره بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا ۵ روز بهش بده

  10. سلام خسته نباشید….
    پرندمو امروز ازاد کردم که پرواز کنه اما نتونست ارتفاع بگیره
    اسیبیم ندیده
    نمیدونم چرا
    میشه لطفا راهنماییم کنید؟ 🌹ممنونم

    1. سلام پرهام جان
      بالهاشو قیچی کردی؟
      اگه نه جوجه هایی که توسط والدینشون پرورش داده نمی شن و به طور معمول توی قفس نگهداری میشن
      حتی اگه بزرگ بشن هم ممکنه توی پرواز کردن مشکل داشته باشن
      چون تمرینش نکردن و یادش نگرفتن
      و یا ممکنه به خاطر کمبودهای غذاییش باشه
      چه غذایی بهش میدی؟

  11. سلام من یک مرغ عشق نر دارم پاهایش زرد و سفید شده و گهی وقت بی‌حالی و سرحالی وبعضی موقع ها به‌مدت کوتاهی پر هاش رو پف میکنه لطفا جواب بدید

    1. سلام امیر علی
      فضلش چه رنگیه؟
      غذا چی میدی بهش؟

  12. سلام
    یک جفت مرغ عشق نر و ماده ۳سال هست که دارم و از اواخر سال ۱۴۰۲ مرغ عشق ماده شروع به تخم گذاشتن کرد دو روز پیش مرغ عشق ماده بی حال شد و پوش کرد و نمیتونست راه بره و پرواز کنه و چشماشو میبست و دانه و اب هم نمیخورد بردیم دامپزشک که گفتند تخمش برگشته ، تخمش رو داروردن و گفتن بدنش عفونت گرفته و احتمال زنده بودنش ۵۰-۵۰ هست بعداز اینکه تخمش رو دراوردن حالش بهتر شد اما دوباره چندساعت بعد همونطور بی حالی رو داره و دکتر دامپزشک هم براش انتی بیوتیک تجویز کرد که توی ابخوریش میریزیم و با سرنگ هم بهش میدیم ولی خوب نشده و داره بدتر هم میشه میشه راهنمایی بفرمایید ؟

    1. سلام شیما
      باید دوره ی درمانیش با دارو تکمیل بشه تا نتیجه ای بگیری
      بعد از رفع شدن علائمش هم تا چند روز داروهاشو استفاده کن
      به علاوه یه رژیم غذایی مناسبی براش در نظر بگیر
      چه غذایی بهش میدی؟

      1. سفیده تخم مرغ و ارزن
        دکتر فقط ی پودر انتی بیوتیک داده که بهش بدیم اونم در روز یکبار فقط

        1. تو این دوره باید حتما یه رژیم غذایی متعادلی براش در نظر بگیری که بتونه تمامی نیازهای غذایی بدنش رو تامین کنه
          برای همین این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
          دوره ی درمانیش با آنتی بیوتیک هم میتونه متغیر باشه و حداق ۵ تا ۷ روز باید استفاده کنی

  13. سلام من حدود سه ماهه که یک جفت مرغ عشق نرو ماده خریدم ،الان زیر منقار مرغ عشق ماده یعنی زیر گردنش پرش ریخته خواستم بدونم بیماره یا طبیعیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      از قسمتایی که پراش ریخته پر جدید در میاد؟
      ساقه ی پرهایی که ازش میریزه خونیه؟

  14. سلام عرض ادب استاد یه هفتس یه جفت مرغ عشق خریدم صاحبش میگف جفت خوردن نزدیک تخم گذاریشه راستو دروغو نمیدونم لطفا یه راهنمایی کامل بهم بکن اوردمشون خونه ماده همش میره تو لونه و میاد بیرون نوک همو میگیرن بازی میکنن ولی جفت گیری تو این یه هفته ندیدم بکنن هویج تخم مرغ و پلت مرغ عشق و سبزیجات و قطره تقویت نطفه بهشون میدم همه چی میخورن فضله شونم تقریبا سبز و سفید قاطیه نه شیطونن نه اروم باهم زیاد ور میرن ولی سر و صدا و جیک جیک خیلی ندارن اهنگ بذارم خیلی میخونن ی مقداری هم چشای ماده پف داره زیر چشاش انگار ک چروکه مثلا به اندازه نر بازیگوش نیس میشه بگی واقعا دم تخم گذاریش هست یا نه ؟ و اینکه چیکار کنم ممنون

    1. سلام پژمان عزیز
      بله رفتاراشون و رفت و آمدشون به لونه نشون میده که جفت شدن و آماده ی تخم گذاری هستن
      جای نگرانی نیس
      وقتی که اولین تخمو گذاشت مادت دیگه قطره رو قطعش کن و با یه رژیم غذایی متعادلی تغذیه ش کن
      در این مورد مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      یکیم اینکه به قفسشون زیاد سرک نکش تا یه حریمی برا خودشون داشته باشن
      اگه زیاد بری نزدیک قفس و دستکاریش کنی اونموقع استرس می گیرن و تخمارو پرورش نمیدن

  15. سلام ببخشید چند ماهی هست که یک جفت مرغ عشق،گرفتیم در قفس شون بازه خودشون می آن بیرون از قفس و می رن داخل قفس اصلا نمی شه بهشون دست زد دستت رو گاز می گیرن قبلا پرنده ماده هم مثل نر خوب پرواز می کرد متاسفانه الان خیلی خوب پرواز نمی کنه دلیلش چی می تونه باشه ؟

  16. نگاه کردم مدفوعش طبیعی است و یکمی هم شل است ولی دمش رو یکم بالا پایین می کندو مدام تکان می دهد

    1. داروهای انسانی رو نباید به هیچ عنوان خودسرانه برای پرنده استفاده کنی
      چون به شدت به کبد و کلیه ش آسیب می زنه
      اگه عفونت داشته باشه فضلش باید به رنگ سفید باشه
      این میتونه ناشی از سراخوردگیش باشه
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش
      بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
      سرد که شد صافش کن و تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده
      به علاوه تا زمانی که اسهالش رفع شه براش میوه و سبزی و تخم مرغ نده
      به جاش از پلت مخصوص استفاده کن
      یک یا دو قاشق غذاخوری هم جو دو سر و یا برنج قهوه ای پخته شده به جیره ی غذاییش اضافه کن
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک هم تهیه کن

  17. سلام خسته نباشید من یه عروس هلندی دارم سه روزی هست که همش پف کرده مثل قبل دیگ اوارز نمیخونه و خابه فقط فقط تخمه میخوره یکم دیگ ارزن اینا نمیخوره یکمم ببخسید اسهاله ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام امیر حسین
      برای درمان اسهالش محیط گهداریشو گرم کن
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب و بهش بده تا ۳ روز
      آبی که براش استفاده می کنی تصفیه شده و بدون آهک باشه
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      به علاوه تا زمان درمان اسهالش بهش میوه، سبزی و تخم مرغ نده به جاش از غذاهای جامد استفاده کن
      پلت مخصوص بهترین گزینس

  18. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم از چشاش وبینیش آب ریزش داره راه درمانش لطفا بهم بگید

    1. سلام محمد رضا
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش
      بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
      سرد که شد صافش کن و تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

  19. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم از چشاش وبینیش آب ریزش داره راه درمانش لطفا

    1. سلام محمد رضاجان
      این سرماخورده
      منتقلش کن به محیط گرم
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره
      با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن

  20. سلام یک سوال دیگه داشتم شرمنده
    من وقتی مرغ عشق نرم خیلی مستی می‌کنه
    و اینکه سمت مرغ عشق ماده می‌ره ماده بهش نوک میزنع دلیلش چیه
    من از یکی پرسیدم گفت مرغ عشق ماده ات جوانه
    خواستم بدونم چقدر زمان می‌بره مرغ عشق ماده به بلوغ برسه و جفت بشه با مرغ عشق نر

    1. سلام محمد حسین
      مرغ عشقا تو سن یک سالگی به سن بلوغ میرسن و امادگی های لازم برای جفت گیری و تخم گذاری رو کسب می کنن

  21. سلام؛ وقتتون بخیر
    مرغ عشق ماده من مدتیه درگیر بیماری عفونت ریه هست الان پنج روزه که انتی بیوتیک مصرف میکنه اشتهاش بد نیس میوه و سبزی و هفته ای یه بار تخم مرغ اب پز هم میخوره با وجود بیماری که داره بازیگوشی میکنه سه روز هس که یه دونه ارزن برمیداره و میاد کنار زنگش میشینه و بحالت نشخوار کردن هر چند لحظه یکبار نوکش ب زنگ میزنه و یهو ی ناله میکنه امروز که دقت کردم دیدم زیر هر دو بالش (از قسمت سینه) و اطراف چشماش رنگ سیاهی شبیه خون مردگی داره دسترسی ب دامپزشکی ندارم خیلی بهم وابسته ایم طاقت رنج کشیدنش ندارم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید. ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      یه عارضه ای که بعد از ابتلای پرنده به بیماری های عفونی ممکنه ایجاد بشه بیماری قانقاریا هست
      که در نتیجه ی ضعیف شدن سیستم ایمنی پرنده بروز میکنه
      بذای درمانش باید ببریش دامپزشک ببینه شدت بیماریش در چه حده و چه دزی از آنتی بیوتیک براش لازمه
      بر اساس اون دز مشخصی از جنتمایسین، کلرامفنیکل و … رو تجویز می کنه
      چون درمان خونگی براش وجود ندتاره و اگه سریعا اقدام نکنی ممکنه پرنده تلف بشه

        1. خواهش می کنم غزاله جان

  22. عزیزم ممنون از راهنماییت خودم مشکلش رو فهمیدم تخمش برگشته بود با ماساژ درستش کردم

  23. سلام مرغ عشق ماده چندروزه پف کرده ومیخوابه مدفوعش سیاه وتوش دان هضم نشده داره همش روطرف دانشه ولی فقط ارزنوپاک میکنه ونمیخوره خیلی لاغرشده توروخدابگید چکارکنم امکان بردن به دامپزشکو ندارم

    1. سلام دوست عزیز
      ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل میکنی میدی بخوره خوب میشه

  24. سلام خسته نباشید
    من یه جفت مرغ عشق دارم ك نره ش دو رگه هستش آیا با مرغ عشق ماده ام ك ساده هست
    جفت میشه ؟
    و اینکه دلیل سنگین بودن مرغ عشق نر چیه
    چرا مثل مرغ عشق ماده پرواز نمیکنه
    میشه توضیح بدین ممنون میشم

    1. سلام محمد حسین جان
      مسائلی مثل جفت گیری رو نمیشه دقیق گفت چون هر احتمالی ممکنه
      اضافه وزن داره که دلیلش تغذیه نامناسب حاوی چربی زیاد هست

      1. میشع لطفاً بگید به مرغ عشق چه دونی بدم میشع بگین
        من فقط از ارزن استفاده میکنم

        1. سلام محمد حسین جان
          پلت مخصوص مرغ عشق از برند تاپ فید بهترین گزینس
          هیچوقت جیره غذایی رو محدود به یک نوع دان نکنید پرنده با کمبود مواد معدنی و ویتامین مواجه میشه

  25. سلام مرغ عشق ماده من تخم کرده دوتاشو انداخته بیرون ولی خیلی جیک میزنه و بیقراری میکنه چکار باید انجام بدم؟؟

    1. سلام سید رضا
      بعد از تخم گذاری دوباره جفت گیری کردن؟
      اولین بارشه که تخم میذاره؟
      چند سالشونه پرنده هات؟

      1. احتمالا نه پیارسال یبار تخم هاش جوجه شد جوجهاش مردن بعد از اون دیگه هر چی تخم گذاشت جوجه نمیشه

        1. چه غذایی بهش میدی؟
          تقویتشون می کنی؟

        2. اردک که نیس نون خیس کنی بدی بخوره
          مرغ عشق ها اینا باید پلت مخصوص بخورن وگرنه کبدشون چرب میشه

  26. سلام داداش خوبی
    من یه جفت مرغ عشق خریدم دیروز
    اوردمش خونه مادش روز اول فقط یه گوشه بود چشماشو میبست
    ولی امروز میخوندو سرحال بود
    اما نرش گه گاهی نوکشو بازو بسته میکنه و کم غذا میخوره یه گوشه وایستاده
    فضلش هم حالت طبیعی داره
    میشه تشخیص داد مشکلش چیه
    و اصلا مادش هم داخل لونه ای ک گذاشتم نمیره

    1. سلام امیر عزیز
      چون تازه خریدیشون برای همین به محیط و شرایط جدیدشون عادت ندارن
      و رفتارشون هم به همین دلیله چون هنوز استرس دارن
      حدودا دو هفته زمان می بره تا عادت کنن و سازگار بشن
      البته این مدت بسته به شرایط نگهداریشون ممکنه بیشتر یا کمتر هم باشه

      1. سلام من دوتا مرغ عشق دارم حدود ۶ماه خریدم دوتا از جوجه هاشم همون روز اول از تخم اومدن بیرون والان بزرگ شدن ولی دوباره ۵تا تخم گذاشت ک بعد از ۳۱روز ک جوجه نشدن دور ریختم الان حدود ۲۰روزه مرغ عشق نر بیشتر تو چرته همش کز می‌کنه وکم دونه میخوره امروز دیدم سرش خون اومده علتش چیه

        1. سلام دوست عزیز
          بین هر دوره ی تخم گذاری پرنده حداقل دو ماه استراحت برای پرنده لازمه
          چون بدنش ضعیف میشه و مقدار زیادی از کلسیم و پروتئین بدننشون از دست میده
          در نهایت تخمای بی کیفیتی رو تولید می کنه و حتی ممکنه تلف بشه
          اینم به خاطر رژیم غذایی نادرستی هست که دارن
          چه غذایی بهشون میدی؟
          فضله ی نر چه رنگیه
          نگا کن ببین ماده بهش آسیب نمیزنه که؟

  27. سلام من یه مرغ عشق دارم که دستی و خیلی به هم عادت داریم سنش حدود ۳سال و خورده ای هستش و تقریبا ۳ روزه براش یه ماده خریدیم خداروشکر خیلی سرحال اما امروز انگار که التهاب گلو داشت و گردنش را خیلی تکون میداد و بی حال و کسل بود و متفوعش آبکی بود اما رنگش خوب بود از قفس آوردمش بیرون تا بازی کنه اما فقط روی شونه من نشسته بود و دوست نداشت بازی کنه غذاشم ارزن و خیار و سیب و سبزی بود اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام نازنین
      غذایی که بهش میدی مناسب نیس و چون سبزیجات زیاد مصرف میکنه برای همین فضلش آبکی شده و الان اسهال داره
      درمورد تغذیه ش این مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون و حتما رعایتش کن
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      برای درمان اسهالش هم دو یا سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهش بده

      1. سلام ممنون از راهنمایی تون برای التهاب گلو و کسلیش چه کار کنم

        1. بیماریش رفع بشه بی حالی و کسل بودنش هم رفع میشه
          برای التهاب گلوش هم می تونی دمنوش بابونه درست کنی براش
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش
          بذار ۱۰ دقیقه بمونه
          سرد که شد صافش کن تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده

  28. سلام سه هفتس که یه جفت مرغ عشق خریدم البته از اولش جفت نبودن،جفت نر از روز اول کمی دمش میلرزید و حالت افتاده داره،غذا و اب خوب میخورن بعضی وقتا ناگهانی تو قفس پرواز میکنه ،مدفوع میکنن ،ولی روی سرش چند تا پر سفید تیز درومده مثل تیغه انگار ،احساس میکنم نسبت ب اولا بیشتر شده ،ماده هم کمی جدیدا می‌لرزه و چندتا از اون پرهای تیز مانند رو بدنش هست ،چند قطره تو آبشون روغن زیتون ریختم ،ولی تو حلقشون چیزی نتونستیم بریزیم چون اصلا نمیتونیم بگیریمشون ،یکی اومد به سختی نرو گرفت دستاشو گاز گرفت خون اومد از دستض مجبور شد ول کرد کلیم از پرهاش ریخت مرغم دیگه نمیخام اذیت شن و کلا از روز اولی که اومدن جفت نر پرهاش ریزش داشت،چیکار کنم ممنون میشم بگید🙏🏼

    1. سلام شقایق
      چه غذایی بهش میدی؟
      سفید شدن پرهاش هم می تونه ناشی از مشکلات کبدی، استرس و بیماری باشه
      فضله شون چه رنگیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش سبزی دادی؟؟
      اگه ندادی کبدش چرب شده
      عرق خارمریم یا عرق شوید به هرکدوم دسترسی داشتی
      ۴ قطرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی میدی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بخوره

  29. سلام من یک مرغ عشق نر دارم که از بینی اش زردی خارج می شود و عطسه های پشت سر هم می کند و وزنشم کم شده من شرایط رفتن به دامپزشکی رو ندارم میشه لطفا بگید چیکار کنم خوب شود فکر کنم عفونت دارد و ۵ روزه دارم آنتی بیوتیک آدم ها رو می دهم به هشت یکم تو آبش حل می کنم

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا چک کن ببین فضلش به چه رنگ در اومده

  30. سلام من ۲ روز پیش یه جفت مرغ عشق خریدم از وقتی که آوردمش خونه توی قفس کز کرده و کمی هم پف کرده میشه بگید علتش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه گرفتی طبیعی این رفتار
      هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      دو قطره گلاب طبیعی برای کاهش استرس بچکون تو دهنش

  31. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم مرغ عشق ماده ام را همراه با مرغ عشق نر یک ساعت بیرون آوردم رو فرش گذاشتم بازی هاشونو کردن بعد که انداختم داخل قفس مرغ عشق ماده یذره اسهال داشت اما اسهالش آبکی بود و هیچی داخلش نبود بعد چند دقیقه اسهال رفت و دیگه اسهال نداشت اولش پف کرد بعد دیگه درست شد دیگه اینجوری نشد بعد اینکه خمیازه می‌کشید میخواستم علتش را بدونم

    1. سلام ریحانه شاید بهش استرس وارد شده به همین خاطر
      یکیم اینکه مرغ عشقا علائم بیماریشونو پنهان می کنن
      اگه دیدی بی حالی، کم تحرکی یا کم اشتهایی دارن، و یا فضلشون دوباره آبکی شده یا رنگش عوض شده
      باید درمانش کنی

  32. سلام جوجه مرغ عشقم خیلی بیحاله تقریبا یه ماه شده گرفتم دون میخوره بعدشم پف میکنه روی نشیمنگاه میخابه یهو میفته زمین علتش چیه

    1. سلام مرصاد
      جوجه ت سنش چقدره؟
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  33. سلام مرغ عشق نر من سینه اش باد کرده بی حال و مدام داخل لانه میرود و مستی خودش رو نداره میشه کمکم کنید ممنون

    1. سلام ابوالفضل
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  34. سلام و درود
    من مرغ عشقم رو آوردم با خودم شهرستان و اینکه ۲ یا ۳ ساله که دارمش یکیشون خیلس میخونه و یکیشون همیشه پف میکنه من دیدم فقط پف داشت و آبریزش بینی یا تب و… نداشت خیلی وابسته هستم بهش نگرانشم شدید…

    1. سلام مبین
      غذا بهش چی میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟ بی حالی و کم اشتهایی هم داره؟

      1. غذا بهش ارزن و کاهو و گندم و خیار و… میدم
        فضلش هم همون سفید و سبز فبل هست و طبیعیه فضلش مشکلی نداره
        بی حال هست ولی اشتها خوبه و راحت ارزن میخورد

        1. عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه
          هرکدوم دو سر بطری مخلوط کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره خوب میشه

  35. سلام من جفت مرغ عشقم مرد نر بود بعد من رفتم یه نر براش گرفتم نره یه گوشه نشته کسل مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدی و با محیط جدید و تو آشنایی نداره این رفتار رو نشون میده
      یه مدت بگذره درست میشه

  36. سلام مرغ عشق من حالت اسهال داره و پف کرده و انگار خسته هست همش می خوابه ولی راه می ره
    پر های صورتش به هم چسبیدن علائم چی هست

    1. سلام
      حالت اسهال نداره اسهاله !
      تغذیش چی هست ؟ محل نگهداری خنکه ؟ دما زیر ۱۵ درجه ؟

  37. سلام مرغ عشق ماده من بعد از تخم گذاری انگار فلج شده،به کمک منقارش خودشو میکشه ،پرهاشم باز میکنه .نمیدونم مریض شده یا به خاطر تخمگذاری ضعیف شده.چیکار باید بکنم خوب بشه؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام دوست عزیز
      تخمگذاری مزمن و تحریک پرنده برای تخم گذاشتن به صورت مداوم اینطور سلامتیشون رو به خطر میندازه
      یکی از عواقبش همین فشاری هست که به بالهای پرنده هنگام تخمگذاری وارد میشه
      برای مداواش حتما باید ببری دامپزشک تو خونه نمیتونی کاری براش بکنی

    2. سلام مرغ عشق من چند روزیه پف کرده و اصلا تحرکی نداره احساس میکنم مریص شده چی بهش بدم خوب بشه؟

      1. سلام مهدیه
        غذا بهش چی میدی؟
        فضلش چه رنگیه؟

  38. سلام وقت خوش
    مرغ عشق دوماه دارم
    نه ورم روده داره نه متفوش سیاه
    فقط اسحال اطراف زیر دمش کثیف میشه و کز کرده
    یهفت س مریض

    نمیدونم چیکار کنم
    ممنون میشم راهنمای کنید
    اسمس کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اسهالش به چه رنگ هست؟
      زیر دمش رو هم یه پارچه تمیز بردار و به روغن زیتون آغشته کن بکش به مخرجش مشکل حل میشه

        1. سلام
          قابل تشخیص نیست باید معاینه بشه و علائم دیگه بررسی بشه

  39. سلام ۳ روزه که من یه جوجه مرغ عشق خریدم با اطلاعات خودم الان در ۱۲ هفتگیش هستش
    جوجه از وقتی اومده نه اب میخوره نه غذا، مدام چرت میزنه و اگه بیدار بشه خودشو تمیز میکنه،
    مسئله بعدی اینکه یهو انگاری بهش شوک وارد میشه که اینجا کجاست؟ و شروع میکنه بال بال زدن
    غذا رو خیلی کم به اندازه چند دونه میخوره
    اب که اصلا،
    من با مشورت در اینترنت و یک پرنده فروش براش قطره انرژی پلاس خریدم
    اب رو خودم از روز اول قطره قطره میریزم توی منقارش تا بخوره، و میارمش توی بغل خودم بهش غذا میدم، البته بگم موقع جمع کردن ارزن چرت میزنه و من یه تکون میدم بیدار میشه شروع میکنه به غذا خوردن،
    حالا میشه کمک کنین که بفهمم چشه؟ خیلی ها میگن حتما معتاده اما من باورم نمیشه
    البته بگم که از کسی که خرید کردم خودش معتاد بود و حتی به حیونای بزرگتر تریاک میداد تا اهلی بشن
    خانوادم میگن ببر پسش بده اما من دلم نمیاد، میخوام کمکش کنم تا حالش خوب بشه،
    میشه کمکم کنین بفهم موضوع چیه و چشه

    1. سلام دوست عزیز
      با این شرایطی که شما فرمودین بهتره ببرید پس بدین
      این اصلا اوضاعش اوکی نیس و چه بسا ممکنه به این پرنده هم تریاک داده باشن

      1. سلام ممنون از پاسخ شما، ازونجایی که من حیونا رو خیلی دوست دارم و بهش سریع وابسته میشم با کمک یه دامپزشک تونستم به پرندم کمک کنم تا خوب بشه، الان ۵ روزه که این پرنده اسمشم اسمونه، پیش منه و فهمیدم پسره و ۲ماهشه ، بله معتاد شده بود و تا به امروز هیچی نمیخورد، ولی امروز اونقدر اب غذا خورد که فکر میکردم الانه که بترکه،،،
        خلاصه هم بخور اکالیپتوس اونو سر حال میاورد هم قطره انرژی پلاس، من هر یک ساعت دو قطره میریختم تو منقارش، واسه اینکه غذا نمیخورد همش چرت میزد با مشورت دکتر ارزن رو میکوبیدم بهش اب اضافه میکردم و سعی میکردم کم کم بریزم تو منقارش،تا به امروز که دیگه کلا خودش غذا خورد و کمی بازی میکنه، و چرت زدنش خیلی کمتر شده

        1. سلام دوست عزیز
          خداروشکر که حالش بهتر شده و خوشحالم بابت این قضیه

  40. سلام جوجه مرغ عشق ۱ ماهه دارم بیشتر یه جا نشسته و چشماشو باز می‌کنه و می‌خوابه. پرهاش پف نیست و دستشویی هم معمولیه اسهالی نیست. اینکه یه جا نشسته و دپرسه مریض هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر به صورت مداوم این رفتار رو از خودش نشون میده
      نشانگر افسردگی پرندتون هست

  41. با سلام
    بنده الان دو روزه یک جفت مرغ عشق خریدم که طبق گفته صاحب قبلی پرنده ماده تخم داره و تا چند روز دیگه هم تخمگذاری میکنه ولی ‌پرنده ماده همش دمش را بالا و پایین میکنه و نفس نفس میزنه لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بشینه کف قفس بالهاشو از خودش دور نگهداره
      نتونه تخمو دفع کنه به احتمال زیاد تخم پیچ شده و باید ببری داپزشک درش بیاره

      1. سلام
        من پرنده م ماده هست و نزدیکای شیش ساله که دارم از دیروز تا الان پرنده م هرچی میخوره استفراغ داره و همش پف کرده و چرت میزنه همش هم سر ش رو توی پرهاش پنهان میکنه مدفوعش هم زرد هست
        وهمش کسل میتونید راهنماییم کنید؟

        1. سلام دوست عزیز
          یه بسته پودر آنتی بیوتیک آلفا یا قطرشو از داروخانه دامپزشکی تهیه کن و تو آبخوری پرنده بریز
          اگر پودر بود بمقدار یک عدس در ۱۰۰ سی سی آب و اگر قطره بود ۵ قطره
          اگه دیدی بهتر نشد حتما ببر دامپزشک
          به اینام دسترسی نداشتی ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  42. سلام مرغ عشق من چند خال مشکی متمایل به قهوه ای روی سرش داره و چند روز هم است که غذاش کم شده ویه گوشه قفس میخوابه بعضی وقت ها هم پف میکنه و سرش رو زیره پرهاش میکنه ممنون میشم بگید مریضه یانه

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  43. سلام
    ببخشید من یه جوجه مرغ عشق تقریبا ۱تا ۲ ماهه رو تازه خریدم، توی این یکی دوروز، یک کم اسهال داره، بی حاله و اصلا هیچی نمیخوره، خواستم ببینم مریضه یا نه؟ ممنون میشم بگید

    1. سلام دوست عزیز
      اسهالش به چه رنگ هست؟؟

      1. البته، طی این چند ساعت یک کم غذا خورد، اما هنوز اسهال داره و بعضی مواقع هم اسهالش به رنگ سفید هست وکمی هم سرحال اومده

        1. اسهال سفید نشون دهنده ی اینه که عفونت داره
          عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
          به اندازه ی ۲ یا سه قطره اضافه کن به سرلاکش بهش بده
          فضله ی سبز هم نشون دهنده ی وجود مشکل کبدی هست
          برای اونم دو قطره عرق شوید و یا خار مرم بریز تو سرلاک بهش بده

  44. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم و آنها در تول رو زدر یک جایه غفس چرت تولانی می‌زنند وغذای زیادی نمی خرند

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      فضله شون چه رنگیه؟

  45. سلام ببخشید من یه جفت مرغ عشق دارم که مرغ عشق نر رو منقار بالاییش یه نقطه قهوه افتاده ولی کاملا سرحالن دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد پرندن نر نیس و مادس
      قهوه ای شدن نوکش هم برمیگرده به این مسئله که کم کم داره آمادگی پیدا میکنه برای تخمگذاری

  46. سلام
    ببخشید من یه جفت مرغ عشق دلرم که خیلی سرحال و شیطونن ولی مدفوع شون رو به همراه اب زیاد دفع میکنن اول ماده اینجوری بود ولی الان نر هم اونجوری شده اما کاملا سرحالن دلیلش چیه و باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟

      1. دونشون که ارزنه ولی بهشون تخم مرغ ابپز و میوه و سبزی میدم و اینکه اینارو همیشه نمیدم و اینکه ماده خودشو گاهی وقتا پف میکنه حدود سه چهار ماهه که ماده اینجوریه ولی نر یه ماهه

        1. سلام دوست عزیز
          چک کن ببین فضلشون چه رنگی شده؟
          پف کردن از علائم اولیه بیماری هست

        2. نشون دهنده چرب شدن کبدشون هست
          عرق خارمریم و یا عرق شوید هر کدوم رو که پیدا کردی
          ۴ قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی به مدت ۵ روز و روزانه ۴ قطره میدی بخوره

        3. دفع کردن اب به همراه مدفوعشون هم رفع میشه؟

        4. اگه بیماریشون رفع بشه بله

    1. سلام دوست عزیز
      به جز خوابیدن علائم دیگه ای نداره؟
      مثل تغییر رنگ فضله
      کاهش اشتها
      بیحالی و …

    1. مرغ عشق باید یه جیره ی غذایی متعادل داشته باشه
      یعنی بهش دونه، میوه، سبزی، حبوبات، جوانه ها و یا پلت مخصوص بدی
      رژیم غذایی یکنواخت پرنده رو بیمار می کنه
      مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده

  47. سلام مرغ عشق دارم از دیشب تو قفص فقط میخوابه و خودش هم پف کرده

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  48. سلام یکی از مرغ عشق های من خیلی بی حال شده و تو کف قفس فقط میخوابه و بدنشم انگار باد کرده تورو خدا منو راهنمایی کنید چیکار کنم خوب شه؟🥺😔

    1. سلام دوست عزیز
      مادس؟؟
      احتمالا تخم پیچ شده باشه
      تو اینجور مواقع بیحال میان کف قفس میشنن
      برسون دامپزشک تا درش بیارن تو شکمش بترکه تلف میشه

  49. سلام خسته نباشید
    جوجه مرغ عشق من ۲۶روزشه از صبح غذا نخورده و داره چرت میزنه و چشماش می‌بنده از جاش هم تکون نخورده میشه راهنمایی کنید که مشکلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      سرلاک میدی بهش؟
      جاش خیلی گرم یا خیلی سرد نیس که؟
      کجا نگهش می داری؟ تو چه دمایی؟
      زیر گلوشو چک کن ببین متورمه؟

  50. سلام…مرغ عشق من دوروزه یه پاشو نمیتونه تکون بده ،الانم بیحال شده و تکون نمیخوره،فضلش سبز تیره و آبکیه
    چیکار کنم؟😭

  51. سلام ممنون از مطلب خوبتون
    ببخشید من یه جفت مرغ عشق دارم که خیلی سرحال و شیطون هستن ولی مدفوعشون رو همراه با اب زیادی دفع میکنن یا گاهی وقتا کلا اب دفع میکنن علتش چیه و باید چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      هم آب زیادی میخورن و یا سبزیجات زیاد در اختیارشون قرار میدی
      در شرایط حاد مشکل کلیوی پیدا کردن
      بنابراین باید از نزدیک معاینه بشن

  52. مرغ عشق من دوروزه سرشو میکنه تو پراش یا میره گوشه قفس غذا و اب اصلا نمیخوره بردمش دکتر یه سری دارو داد بهش میدم ولی تاثیری نداره سرلاک هم بهش میدم اما اونم نمیخوره باید چیکار کنم😭

    1. سلام دوست عزیز
      چند سالشه؟ دیگه چه غذایی میدی بهش؟ فضله ش چه رنگیه؟

      1. ۳سالشه، میوه و تخم مرغ و نون و درکل همه چیز میخوره تقریبا، سبز پررنگ مایع

        1. سلام دوست عزیز
          این کبدش چرب شده که فضلش سبز رنگه
          البته اگه بهش سبزی نداده باشی بخوره
          عرق خارمریم یا عرق شوید میخری ۵ قرشو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

  53. سلام وقت بخیر
    بنده یک مرغ عشق دارم و چند روزی میشه که شدیدا بیش از اندازه قلبش میتپه و میلرزه هر کاری کردم کلا خوب نشد هر روز و هر روز بی حال تر میشد امروز متاسفانه وقتی بهش توجه کردم دیدم که یک گوشه بی حال و صفت شده بردمش یه جایی بهش ویتامین بزنن ولی مرد 😭😭😭

    1. وقتی علائمی از بیماری رو دیدی باید زود ببریش دامپزشک نه بعد از پیشروی بیماری

  54. سلام
    مرغ عشق من یه چیزی تو دهنش در اومده
    و باد کرده نمیدونم چیکار کنم
    بهم کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      دیگه چه علائمی داره؟

  55. سلام
    مرغ عشق من چند روزی هست که خیلی بی حاله و همش می‌خوابه حتی از قفس درش آوردم که یکم تحرک داشته باشه ولی وقتی گذاشتمش تو قفس باز داره می‌خوابه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟
      شبا به اندازه ی کافی می خوابه؟

  56. سلام ببخشید مرغ عشق من چند روزی هستش که بی حاله غذا خوب نمیخوره از دهنش مثل عفونت هستش میچسبه رنگ مدفوع سبز رنگ هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      فضله ی سبز نشون میده که پرندت مشکل کبدی داره
      برای درمانش عرق شوید رو دو قطره بریز توی ۱۰۰ سی سی آب تا یه هفته بهش بده

      1. سلام بهشون ارزن میدم بعضی وقتا نون خشک شده روی بخاری رو هم میخوره فقط اینکه دهنش ترشح میده خیلی بوی بدی هم داره وقتی ارزن میخوره همشون می‌چسبه روی نوکش

        1. تغذیه ای که بهش میدی درست نیس
          با ارزن و نون خشک مواد مغذی بدنش تامین نمیشه
          بوی بد دهنش هم نشون دهنده ی عفونته
          عرق الاله رو با عرق چهل گیاه و عرق شیرین بیان از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
          تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بهش بده
          برای تغذیه ش هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
          برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده

  57. سلام خسته نباشید برادرم یه مرغ عشق اورده گفت ک بیرون بوده راستو دروغشو نمیدونم ولی از وقتی اومده حالت لمس شده ن میتونه درست راه بره ن پرواز کنه مدام نوکش میخوره به زمین چیکارش کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو گرم کن البته مستقیم نذارش پیش بخاری یا شوفاژ
      باید تو یه فاصله ی مشخصی از تجهیزات گرمایشی باشه
      برای جون گرفتنش یکم بهش محلول آب شکر بده
      چک کن ببین دررفتگی یا شکستگی توی بال ها و یا پاهاش نداره که؟
      یکیم فضله ش چه رنگیه؟
      براش آب و غذا بذار به تغذیه ش رسیدگی کنی یکم که بگذره بهتر میشه
      در این مورد هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده

      1. چجوری تشخیص بدم که بال یا پاش شکسته یا در رفته؟بعد اینکه فضله ش هم سبزکمرنگه،خیلی میترسه نزدیکش میشیم فرار میکنه دمش افتاده انگار بی حسه پاشم از اون قسمتی که انگشتاش بهم وصل میشه از اونجا یه پاش یذره ورم داره

        1. باید دست بزنی استخوناشو لمس کنی
          البته جوری که به پرنده استرس وارد نشه
          اگه دیدی به یه جایی دست زدی پرنده جیغ زد و یا دیدی استخون یه حالت جداشدگی داره و کامل نیس انگار
          و یا دیدی بالش انگار سر جای خودش نیس دررفتگی داره البته تشخیصش یکم سخته بهتره این کارو دامپزشک انجام بده
          برای ورم پاش هم پماد تتراسایکلین چشمی رو با پماد ویتامین A چشمی قاطی هم کن بزن رو پاش بانداژ کن

    2. سلام من مرغ عشقم از امروز ظهر بی‌حال شد سرشو کرده تو پراش و پف کرده از چی میتونه باشه؟؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🙏

      1. سلام دوست عزیز
        غذا بهش چی میدی؟
        فضله ش چه رنگیه؟

  58. سلام من الان یک هفتس صبر کردم پرنده ام هنوز خوب نشده مقعدش ورم کرده و نمیتونه پرواز کنه نر هم هست پرهاش بیش از حد میریزه روغن زیتون هم دادم فایده نداشت چیکارش کنم؟

  59. برای مرغ عشق بالغ دارم و سه روز شده خریدم و هی بال های خود را پف میکند وزمانی که دستم را داخل قفس میکنم میتر سد وپف بال هایش می خوابد وبه جفت خود علاقمند است آیا مریضی دارد؟ کی ترس او میخوابد؟ وکی تخم میگذارد؟

    1. سلام دوست عزیز
      این رفتارش به خاطره اینه که تازه خریدیش و هنوز به شرایط جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      حداقل دو هفته زمان می بره تا سازگار بشه
      برای کم شدن استرسش می تونی دو قطره گلاب بچکونی تو دهنش یا هم بریز تو آبخوریش تا با آب مصرف کنه
      تو این مدت به تغذیه و بهداشتش رسیدگی کنی و نذاری بهش استرس بیشتری وارد بشه سیع تر عادت می کنه
      در مورد تخم گذاریش هم هر موقع که شرایطش مناسب باشه اقدام به جفت گیری و تخم گذاری می کنه

  60. با سلام
    تشکر از پاسخگویتان
    ببخشید اگر تریکوپلاس در دسترسم نبود جایگزینی برایش هست

    1. سلام دوست عزیز
      خواهش می کنم
      اونو باید از دامپزشک سوال کنی

  61. سلام مرغ عشق دارم یک پاش به طور کامل ناخوناش افتاده وپای دیگریش مقداری سیاهی داره نمی تونه روی چوب بنشینه واز دوکرم چشم عفونت استفاده میکنم خوب نشد لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      وارد شدن ضربه به پا، کمبود جریان خون، کمبود مواد مغذی نظیر ویتامین A و E و روی در جیره غذایی مصرفی میتونه منجر به سیاه شدن پای پرنده
      بشه
      بهتره برای درمانش ببری دامپزشک وگرنه اینطوری خوب نمیشه

  62. سلام من یه مرغ عشق خریدم دیروز خیلی سرحال بود وقتی گذاشتم توی قفس بی حال بود دونه نمی خوره آب هم همین طور مدفوعی هم که داره سبز پر رنگ وسفید مقداری شل بعد گاهی چرتی میزنه و پف میکنه یه کمکی کنید لطفا دستی هم هست دو سه ماه داره

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش برای همین به شرایط زندگی جدیدش عادت نکرده و استرس داره
      رفتارش طبیعیه و دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
      تو یه محیط آروم خلوت نگهدارش کن، تغذیه و آب کافی بهش بده و سعی کن بهش استرس بیشتری وارد نکنی

  63. سلام
    تقریبا دوماه پیش یک جفت مرغ عشق جدید خریدیم که ماده آن خیلی آروم بود بعد از مدتی حس کردم پر دور یکی از چشمهاش کمی ریخته اولا فکر کردم طبیعیه بعد از مدتی بیشتر شد و همچنین حس کردم دهانش همش باز است و گویا در گلویش چیزی گیر کرده
    کرم تتراسایکلین گرفتم و برایش زدم بهتر شد
    ولی دوباره چند روز است دو چشمش متورم شده و حتی وقتی داشتم کرم میزدم حس کردم کمی بوی عفونت می‌دهد و باز دهانش باز نگه می‌دارد و انگار چیزی در گلویش گیر کرده
    البته قابل ذکر است غذا و آب می‌خورد مخصوصا خیلی کاهو دوست دارد و فضله اش مثل همیشه است و تغییری نکرده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان عفونت چشمش دو گرم تریکوپلاس رو تو یک لیتر آب حل کن و به مدت ۷ تا ۲۱ روز بهش بده
      یکیم این که سعی کن بهش کاهو زیاد ندی چون باعث میشه پرنده اسهال بشه و در این صورت بدنش آب از دست میده
      از اونجایی که عفونت چشم میتونه رو سینوسای پرنده اثر بذاره اونم تنفسشو سخت میکنه برای همین دهنشو باز نگه میداره
      برای کاهش التهابش می تونی براش دمنوش بابونه درست کنی بدی یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش
      بذار ۱۰ دقیقه بمونه بعدش سرد که شد صافش کن و چند قطره بهش بده

  64. من مرغ عشقم یه دوری میشه درست غذا نمیخوره و امروز اصلا مدفوع نکرده و زور میزنه همش ولی نمیتونه فضله کنه
    پرهاش پفه و پرهای جلوی صورتش یکم چسبیده به هم ولی پرواز می‌کنه ولی خیلی می‌خوابه
    راه حل بدین و بگین چه بیماری هست🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      دو قطره روغن زیتون و یا روغن کرچک بچکون تو دهنش
      برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب
      بهش بده

  65. فضلش سبز تغییر رنگ نداشته خیلی هم تخم مرغ و سبزی بهشون میدم تقریبا یک روز در میون برا هیچکدوم مشکل پیش نیومده فقط همین یکم سنگین شده پرواز نمیکنه و حرف نمیزنه
    مرسی ک پاسخ دادین امتحان میکنم روغن زیتونو ببینم بهتر میشه 💞💞

  66. سلام
    مدتیه مرغ عشق ماده من ضعیف شده
    بعد از تخم گزاری
    درست پرواز نمیکنه
    ارتفاع کم و خیلی هم نمیره
    چی کار بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      حین تخمگذاری فشاری که به بالها وارد شده این مشکل رو ایجاد کرده
      ببرش دامپزشک

        1. بله بر اساس داروها یا مکمل هایی که دامپزشک تجویز میکنه تقویت میشه

        2. سلام من یه مرغ عشق سخن گو دارم چن روز پیش هر چی خرابکاری کرده بود پشتش چسبیده بود و کنده نمیشد با اب جدا کردم و بلافاصله کلی خرابکاری کرد یعنی از صب درگیر بوذه من متوجه نشده بودم بعد از اون دیگ حرف نمیزنه زیاد غذا نمیخوره دائم میخاد خرابکاری کنه نمیتونه محل دفعش کامل پرهاش ریخته و زرد شده حتی از قفس دیگ بیرون نمیاد انگار سنگین شده پرواز هم نمیکنه دیگ خیلی کوتاه و با فاصله کم فقط میپره همه مرغ عشق هام ازادن حرف میزنن و اکثرا مواقع پوست تخمه کنجد روی نون و برنج میخورن ولی این یکی اینجوری شده نمیدونم چیکارش کنم

        3. سلام دوست عزیز
          دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
          اول مخرجش رو کامل بشور خشک کن بعد یه دستمال تمیز رو با روغن زیتون آغشته کن بکش به مخرج
          فضلش چه رنگی شده؟
          بهتره برنج ندی بهش در طولانی مدت مشکلات زیادی براشون به وجود میاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس