آموزش قدم به قدم اهلی کردن، رام کردن و دستی کردن مرغ عشق

بسیاری از افراد با خرید یک پرنده زینتی مانند مرغ عشق، علاقه شدیدی به رام کردن پرنده و آموزش او برای نشستن بر روی دست و شانه خود دارند. با آموزش اهلی کردن مرغ عشق، از وقت گذراندن و بازی کردن با این پرنده زیبا لذت خواهید برد. در این مقاله از چیکن دیوایس به توضیح کامل روش های اهلی کردن مرغ عشق و سوالات متداول در این زمینه پرداخته می شود. توجه داشته باشید با رام کردن مرغ عشق، آموزش سخنگویی این پرنده بسیار آسان تر خواهد بود.

آموزش کامل دستی کردن مرغ عشق در ۷ مرحله :

بهترین سن برای دستی کردن مرغ عشق، بین ۶ هفتگی و ۴ ماهگی می باشد. با مطالعه مراحل زیر و انجام آنها مرغ عشق شما دستی شده و به راحتی بر روی دستان شما خواهد نشست.

مرحله اول رام کردن مرغ عشق و عادت به محیط :

در صورتی که مرغ عشق را به تازگی خریداری کرده اید، اجازه دهید تا خود را با محیط وفق دهد، اهلی کردن این پرنده ها در صورت وجود تنش و سروصدا در اطراف قفسشان بی نتیجه خواهد بود. معمولا پس از یک یا دو هفته با محیط خو گرفته و آرام خواهند شد. در این مدت درون قفس آن ها آب و غذای کافی قرار دهید. 

برای آرامش بیشتر مرغ عشق، قفس پرنده را درون اتاقی بدون رفت و آمد قرار داده و تنها یک نفر وظیفه آب و غذا رسانی به پرنده را بر عهده بگیرد، پس از گذشت ۲ هفته و عادت کردن مرغ عشق به محیط اطراف، در صورت تمایل، قفس پرنده را به هال و یا اتاق های دیگر انتقال دهید. البته توجه داشته باشید صدای زیاد و حرکات ناگهانی باعث وحشت و استرس پرنده خواهد شد.

مرحله اول رام کردن مرغ عشق و عادت به محیط - چیکن دیوایسپس از عادت کردن طوطی به محل زندگی جدیدش، وقت زیادی را با او بگذرانید به هنگام غذا دادن با او حرف بزنید و یا هنگام تماشای تلویزیون و کتاب خواندن، قفس پرنده را در جایی قرار دهید که شما را ببیند و نزدیک به شما باشد. این عمل عادت کردن به شما را برای مرغ عشق آسان کرده و به زودی خواهد فهمید شما برای او تهدید به حساب نمی آیید.

مرحله دوم و خو گرفتن به سرپرست جدید :

حال طوطی به حضور شما عادت کرده و شما را یک خطر نمیبیند. بدون دست زدن به طوطی با او صحبت کنید و غذاهای مورد علاقه اش را درون قفس قرار دهید. دقت کنید با پرنده تماس چشمی نداشته باشید زیرا پرنده احساس خطر خواهد کرد.

مرحله دوم و خو گرفتن به سرپرست جدید - چیکن دیوایساگر مایلید به هنگام صدا زدن پرنده به سمت شما بیاید، آموزش را از این مرحله شروع کنید. برای این منظور می توانید هنگام غذا دادن به مرغ عشق، سوت زده یا اسم او را صدا بزنید. در این حالت پرنده به اصطلاح شرطی شده و به محض شنیدن این صدا در آینده، به سمت شما خواهد آمد.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ عشق
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

مرحله سوم رام کردن مرغ عشق خانگی :

دست خود را به آرامی بلند کرده و در دیواره بیرونی قفس قرار دهید و به آرامی و محبت با پرنده صحبت کنید، در این مرحله از اهلی کردن مرغ عشق، پرنده به دست شما نیز عادت کرده و آن را خطری محسوب نخواهد کرد. چند روز و در هر روز، چند نوبت این کار را تکرار کنید تا به مرور به شما عادت کند.

مرحله چهارم از اهلی کردن پرنده :

حال وقت آن رسیده که دست خود را به آرامی درون قفس ببرید. از لمس کردن و گرفتن پرنده خودداری کنید. کافی است فقط دست خود را به مدت چند دقیقه و بدون حرکت، نگه دارید. در این حین امکان ترسیدن پرنده و بال و پر زدن زیاد است. نا امید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید، اگر نگران نوک زدن پرنده هستید، از دستکش استفاده کنید. اعتماد پرنده به دست شما ممکن است یک هفته طول بکشد.

مرحله پنجم :

در این مرحله ظرف غذای پرنده را از قفس خارج کرده و بعد از چند ساعت، مقداری ارزن یا دانه کتان کف دست خود بریزید. حال دست خود را وارد قفس مرغ عشق کرده و کمی به او نزدیک کنید، پس از مدتی پرنده برای خوردن غذا به دست شما نزدیک خواهد شد. استفاده از میوه ها و غذای مورد علاقه پرنده نیز در این مرحله به شما کمک خواهد کرد.

مرحله شش و نشستن مرغ عشق بر روی انگشت دست سرپرست :

مقداری ارزن روی انگشت دست خود قرار دهید و انگشتتان را به پاهای مرغ عشق نزدیک کنید. برای نتیجه گرفتن از این کار صبر و حوصله زیادی داشته باشید، پس از مدتی مرغ عشق اهلی شده و به آرامی بر روی انگشت شما خواهد نشست. برای آموزش ترفند های دیگر به مقاله آموزش سه حقه خاص به مرغ عشق مراجعه کنید.

نشستن مرغ عشق بر روی انگشت دست سرپرست - چیکن دیوایسحال میتوانید پرنده را به آرامی از قفس بیرون آورید، برای جلوگیری از فرار پرنده در و پنجره ها را ببندید. پوشاندن آینه ها و جمع آوری وسایل خطرناک، برای جلوگیری از آسیب دیدن مرغ عشق ضروری است. پس از اینکه پرنده شما به نشستن روی انگشتتان عادت کرد، مرغ عشق رام شده را به آرامی به اتاق های مختلف برده تا به تمامی محیط عادت کند.

مرحله هفتم وآموزش قدم زدن بر روی انگشتان هر دو دست :

در این مرحله انگشت اشاره دست دیگر خود را مقابل مرغ عشق قرار دهید و به آرامی سینه او را لمس کنید، در ابتدا امکان پریدن مرغ عشق بالا خواهد بود، پس از مدتی، پرنده قدم زدن بر روی انگشتان شما را کاملا آموزش خواهد دید.

نکات مهم در آموزش مرغ عشق :

  • تسلیم نشوید. این کار نیازمند صبر و حوصله زیادی است و در صورت رعایت تمامی نکات نتیجه خواهید گرفت.
  • پرنده هایی که از روز اول زندگی، شما را دیده و به محیط عادت کرده اند، راحت تر اهلی می شوند.
  • فریاد زدن، ضربه زدن به قفس و تکان دادن قفس موجب ترس و اضطراب پرنده شده و دستی کردن مرغ عشق را بسیار دشوار میکند.
  • ۲ تا ۳ ماهگی، سن مناسبی برای خرید پرنده و اهلی کردن است.
  • هر چه سن بالاتر رود اهلی کردن سخت تر خواهد بود.
  • مرغ عشق نر راحت تر رام می شود.
  • در صورت بی حوصلگی و پرخاشگری پرنده، آموزش را به ساعت و روز دیگری موکول کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد رام کردن مرغ عشق :

در ادامه به بررسی سوالات پر تکرار در مورد اهلی کردن مرغ عشق و پاسخ به آنها پرداخته می شود.

چرا مرغ عشق نمیخواند ؟

آواز نخواندن مرغ عشق میتواند نشان از بیماری پرنده باشد، در صورت مشاهده تغییر در غذا خوردن، شکل پرها و تغییر مدفوع به دامپزشک مراجعه کنید، در صورت سلامت مرغ عشق، به احتمال زیاد هنوز به شما و محیط عادت نکرده و اهلی نشده است، به پرنده کمی زمان بدهید تا با محیط وفق پیدا کند.

افسردگی و سن کم مرغ عشق نیز از دیگر دلایل آواز نخواندن پرنده است. برای پرنده خود وقت بیشتری گذاشته و تا رسیدن سن بلوغ صبر کنید.

چرا مرغ عشقی که تازه خریده ام غذا نمیخورد ؟

اصلی ترین دلیل غذا نخوردن مرغ عشق تازه خریداری شده استرس و عدم اعتماد به سرپرست جدیدش است. همانطور که انسان ها با ورود به محیط جدید دچار استرس شده، پرندگان نیز در صورت تغییر محیط زندگی استرس زیادی را تحمل خواهند کرد، تنها راه حل این اتفاق، زمان دادن به پرنده و فراهم کردن محیط آرام و بدون رفت وآمد است.

رام کردن یک جفت مرغ عشق چگونه است ؟

رام کردن یک جفت مرغ عشق چگونه است ؟ - چیکن دیوایساین کار غیر ممکن نیست اما شرایط را کمی برای شما سخت تر می کند. در این مواقع، ترجیح پرنده هم بازی شدن و خو گرفتن با جفت خود است. اما چنانچه موفق به جلب اعتماد یکی از دو مرغ عشق شوید و پرنده بر روی دست شما بنشیند، پرنده دیگر نیز به طبع از او پیروی خواهد کرد و هر دو اهلی خواهند شد. البته اگر یکی از دو پرنده وحشت زده شود از اهلی شدن پرنده دیگر نیز خودداری خواهد کرد.

اهلی کردن مرغ عشق وحشی امکان پذیر است ؟

بله اما بسیار سخت تر خواهد بود. لازم به ذکر است مرغ عشقی که به مدت ۶ ماه اهلی نشود و در تعامل مستقیم با انسان نباشد نیز وحشی خواهد شد. برای پاسخ به این سوال باید گفته شود که هر چه سن پرنده وحشی کمتر باشد، امکان اهلی شدن بیشتری خواهد داشت.

چرا مرغ عشق خانگی گاز می گیرد ؟

  • خواب نامناسب 
  • غذا و آب ناکافی
  • استرس و اضطراب
  • تغییر محیط زندگی یا قفس
  • عدم اعتماد به سرپرست جدید

در صورت نوک زدن مرغ عشق به انگشتان انگشت خود را عقب نکشید در این صورت به پرنده آموزش میدهید که برای راندن شما از خود، انگشتتان را نوک بزند.

هنگامی که مرغ عشق، انگشتتان را گاز می گیرد، سعی نکنید با دادن اسباب بازی و یا غذا حواس او را پرت کنید، با این کار شما به پرنده هدیه داده اید و او گمان خواهد کرد کار خوبی انجام داده و این کار را مجددا تکرار خواهد کرد.

آیا مرغ عشق پس از اهلی شدن سخنگو خواهد شد ؟

این پرنده، بر خلاف سایر طوطی سانان توانایی سخن گفتن ندارد و در صورت آموزش مستمر قادر به یاد گرفتن چند تکنیک زیبا مانند باز کردن درب نامه خواهد بود. برای داشتن پرنده زینتی سخنگو، بهتر است پرنده ای مانند عروس هلندی یا طوطی برزیلی خریداری کنید.

جمع بندی :

با رام کردن مرغ عشق و آموزش این پرنده، علاوه بر جذابیت نگهداری، به راحتی میتوان این پرنده را با قیمت بالایی به فروش رساند. برای استفاده از سایر مقالات گروه صنعتی اسکندری و آموزش بهتر نگهداری از مرغ عشق به قسمت مطالب آموزشی در موضوع مرغ عشق مراجعه فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۵۰ دیدگاه ها

  1. سلام
    یه جفت مرغ عشق دارم ولی هرچی تلاش می کنم اهلی نمیشن !
    چیکار باید بکنم؟

    1. سلام آرمان جان
      پرنده هایی که جفتن و سنشون هم یه سال یا نزدیک به یه سال و بالاتر هست
      امکان اهلی و دستی شدنشون خیلی خیلی کمه

  2. سلام جوجه مرغذعشقم ما ۶ روز به دنیا آمده ولی شکمش ورم کرده ایراد نداره ؟چکار باید انحام بدیم ؟

    1. سلام سارا جان
      والدین تغذیه ش می کنن یا خودت بهش سرلاک میدی؟

  3. سلام من برای مرغ عشق ماده یک لونه آبی گرفتم و اون توی لونه یک تخم گذاشت اون تخم دم در لونه گذاشت ولی روش نمی‌نشست من تخم رو بادست بردم توی گود لونه از وقتی اون کارو کردم بیشتر میره تو لونه فکر میکنم روش نشسته ولی بعضی وقت ها میاد بیرون تخمش در میاد یانه

    1. سلام علی
      باید تخم رو نطفه سنجی کنی ببینی نطفه داره یا نه
      اگه نطفه داشته باشه و مرتب روش بخوابه درمیاد

    1. تمامی مواردی که تو مقاله گفته شده مناسب برای رام کردن مرغ عشقه

  4. مرغ عشق من تخم گذاشته ولی ماده روش نمیشینه اگه رو تخم نشینه تخم به دنیا میاد؟

    1. سلام علی جان
      نه خب درنمیاد وقتی روش نمیشینه احتمالا تخم ها بی نطفه هستن که یک چنین رفتاری رو از خودش نشون میده

  5. سلام آیا برای این که روی انگشتان بنشیند فقط باید ارزن بریزیم نمیشود تخم کتان بریزیم

      1. آخه یه جفت هستند من فقط تخم کتان کاهو سیب جلو شوند انداختم همشو هم خوردن

        1. پرنده جفت به سختی دستی میشه چون حواسش به جفت هس

        2. اونموقع باید اون جفتو بی خیال شی یدونه تنهاشو خریداری کنی

  6. سلام.
    من تو یک‌روز از یه‌مغازه یه مرغ عشق ماده بالغ خریدم و تو همون روز از مغازه دیگه‌ای یه‌مرغ عشق نر بالغ خریدم و‌آوردم‌انداختمشون‌تو قفس.
    مثل اینکه موقع خرید مرغ هشق نر فروشنده‌گفته بود دستی هست..فقط‌خواستم بدونم اگه‌مرغ عشق نر دستی یا‌نیمه دستی باشه برای جفت گیری‌مشکلی نداره یا کامل باید وحشی باشه تا جفت‌گیری‌کنه؟ممنون‌تشکر.

    1. سلام مهدی
      دو تا پرنده ای که می خوای جفت کنی رو باید اول بذاریشون تو دو تا قفس جدا و قفساشونم بذاری پیش هم
      تا هم دیگه رو ببینن به حضور هم عادت کنن و بعدش که شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن، نر برای ماده آواز خوند و ماده هم جواب داد بذاریشون تو یه قفس
      اینطوری راحت تر جفت میشن
      نه فرقی نداره اگه نحوه ی جفت انداختنت درست باشه مشکلی براشون پیش نمیاد

  7. سلام یه لحظه متؤجه شدم پایه مرغ عشقم لای میله قفس گیر کرده پا رو آزاد کردم دیدم مقداری زخم شده الان مرغ عشق داره میلنگه نیازی هست کاری انجام بدم

    1. سلام دوست عزیز
      لنگیدنش اگه زیاد باشه بهتره ببری دامپزشک

    2. بله بزارید خود مرغ عشق پایش را نوک نوک کند بعد خونش خشک می‌شود آن لحظه باید پایش را ماساژ دهی تا زخمش از بین برود از آب استفاده نکنید

  8. سلام من دو تا مرغ عشق نر وماده دارم که من الان ۲ سال هست که دارمشون و وقتی می‌خوام بهش دست بزنم نوکم میزنه وقتی به ماده دست میزنم فرار می‌کنه و وقتی به نر دست میزنم نوکم میزنه یه بارم به نر دست زدم دستمو کند خون اومد وقتی هم میارمشون بیرون فرار میکنن میخورن به در و دیوار تازه لانه شون پلاستیکه گاز میزنند و هرچی جلو دستشون میاد گاز میزنند یه بار نر رو آوردم بیرون کلش خورد به در خون اومد دلم براش سوخت میشه کمکم کنید

    1. سلام سارینا
      به احتمال زیاد شرایط نگهداریشون مناسب نیس
      و برای همین استرس دارن
      به تو هم به اندازه ی کافی اعتماد ندارن و برای همین گازت میگیرن
      باید با راهکارهایی اعتمادشونو جلب کنی که این می تونه برقراری ارتباط باشه
      آروم باهاشون حرف بزن، باهاشون بازی کن، سعی کن براشون از غذاهای مورد علاقه شون بدی
      به علاوه قفسشونو بذار تو یه محیط آروم تمیز مرتب و خلوت که افراد غریبه حضور نداشته باشن، حیوونای دیگه نباشن
      سر و صدا های بلند تو محیط نباشه
      همچنین به تغذیه شون هم به طور کامل رسیدگی کن اینطوری رفته رفته بهت عادت می کنن

      1. سلام ممنون بابت کمکتون فکر کنم حق با شماست آخه وقتی لونه رو میکنن من سرشون داد میزنم و من باید کجا بزارم که محیط آرومی باشه من همیشه بهشون غذای مورد علاقشون رو میدم نه بچه میزارن و همیشه میزارمشون بالکن

        1. اون اشتباه میگه باید از دستمال جوجه گیر استفاده کنی یک دستمال پارچه ای بردار وصتشو سوراخ کن به اندازه سر مرغ عشق بود اون پارچه سوراخ رو بنداز روی مرغ عشق نر و اون پارچه نوک میگیره

  9. سلام من دو مرغ عشق دارم الان ارزن هاشون رو میریزم روی دستم اونا میان میخورن اما اگه هیچی روی دستم نباشه هیچکار نمی کنند چیکار کنم که بیان روی دستم بشینند

    1. سلام دوست عزیز
      این یه ترفند تشویقیه برای اینکه پرنده ازت نترسه و بیاد بشینه رو دستت
      ممکنه اگه این کارو انجام ندی اعتمادشونو بهت از دست بدن

    1. سلام دوست عزیز
      زمان دونخور شدنش تقریبا ۶ هفتگیه
      و همین موقع بهترین زمان برای اهلی کردنشه تا ۴ ماهگی

  10. سلام امروز ی مرغ عشق شیش هفت هفته ای گرفتم بعد کسله
    چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش و شرایط و محیط زندگیش و ادمای اطرافش عوض شدن برای همین استرس داره
      حداقل دو ماه زمان نیاز داره تا سازگار بشه
      البته تو این مدت باید به آب و دون و بهداشتش کامل برسی،آروم آروم باهاش ارتباط برقرار کنی و نذاری استرسش بیشتر بشه

  11. مطالب خیلی عالی بود و من نسخه برداری کردم در دقترخاطراتم یادداشت برداری کردم

        1. سلام دوست عزیز
          لطفا مقاله رو مطالعه کنید کامل نوشته شده

  12. سلام دوست عزیز مرغ عشق هام رو تازه گرفتم ۲ تا اند نر و ماده تو جمع بودن مغازه دار گفت جفت می‌شن هر دو تا سون خیلی کم تحرک اند وقتی هم که تو آفتاب میبرم خودشون رو میزنن

    1. سلام دوست عزیز
      اول اینکه چون تازه گرفتیشون هنوز به شرایط جدید زندگی و آدمای جدید عادت ندارن برا همین استرس گرفتن باید بهشون فرصت بدی تا سازگار بشن
      بنابراین رفتارشون طبیعیه
      برای جفت شدنشون باید اول دوتاشو تو قفسای جدا نگه داری قفسارو بذاری کنار هم تا به حضور هم عادت کنن بعدش که شروع کردن باهم ارتباط برقرار کنن بذاریشون کنار هم
      نباید مستقیم بذاریشون جلوی آفتاب بهشون شوک دمایی وارد میشه تلف میشن

  13. سلام
    یک جفت مرغ عشق داریم که بعد جوجه شدن تخم هاشون نر به یکباره مرد
    الان یدونه نر براش گرفتم دقیقا به رنگ قبلی ولی اصلا نمیشه تو یه قفس بزارمشون
    یه راهنمایی میکنین چطوری به همدیگه عادتشون بدم

    1. سلام دوست عزیز
      اونی که جدید گرفتی رو بزار تو یه قفس جدا قفشم بزار نزدیک مال خودت
      اینجوری به هم دیگه عادت می کنن وقتی دیدی دارن باهم ارتباط برقرار می کنن و برا هم اواز می خونن در قفساشونو باز بزار تا بتونن برن پیش هم
      هرموقع شروع کردن بیشتر وقتشونو باهم بگذرونن می تونی قفساشونو یکی کنی

  14. سلام من تازه ی مرغ عشق خریدم غذا اب براش گذاشتم نیاز نیس خودم کمکی کنم خودش غذا میخوره ؟؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدین بهتره اجازه بدین یه مدت تو حال خودش باشه تا به شما و محیط جدید عادت کنه
      فقط آب و غذا داخل قفس براش قرار بدین

    2. سلام دوست عزیز
      از سنش خبر داری سنش چقدره؟ کامل دونخور شده؟

      1. ببینید من مرغ عشق فوق دستی گرفتم اگر بزارم یک مدت به قفس عادت کنه دستی بودنش از بین نمیره؟

        1. سلام دوست عزیز
          نه مشکلی پیش نمیاد

  15. سلام من ی مرغ عشق دستی خریداری کردم وقتی دستمو میبرم داخل قفس ب زور میشینه رو دستم تا میام دستمو خارج کنم دوباره برمیگرده ما اتاق خوابمون سرده برا همین قفس پرنده رو جایه بخاری داخل حال قرار دادم چگونه او را. ب اتاق ببرم وقتی سرده محیطش؟

    1. سلام دوست عزیز
      اون هنوز به شما عادت نکرده و وقتی دستتو می بری داخل قفس استرس می گیره باید بهش فرصت بدی تا به شما و محیط عادت کنه
      بعد هم می تونی از خوراکی های مورد علاقش بریزی تو کف دستت و خودش بیاد بشینه پرنده رو به زور مجبورش نکن کاری رو انجام بده
      نبرش تو اتاق سرد قفسشو جابجا نکن بیشتر استرس می گیره افسرده میشه
      اینم بگم دمای محیطش باید ۲۶ درجه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      چند وقته خریدی؟
      یا از کی سکوت کرده؟

  16. سلام خسته نباشید من یه جفت مرغ عشق جوان دارم که رو انگشت یا دست میشینه اما گاهی وقتها به شدت گاز میگیره در حد کندن اب و غذا خواب کافی و همه چیزش خوبه تو محیط شلوغ هم نیستش محبت کافی دریافت میکنه ولی گاز میگیره نمیزارن سرشان را ناز کنیم از نظرتان باید چیکار کنم؟ لطفا سریع پاسخ بدهید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی داره
      یا پرندت رو میترسونی که این ترس باعث گاز گرفتنش میشه
      یا افسردگی داره میگیره یا تغییرات دوران بلوغشه
      علاقه به بازی و اعتراض به شرایط بد
      ببینید کدوم مورد صدق میکنه براشون

  17. سلام من چند روزه دوتا مرغ عشق گرفتم تقریبا ۲یا۳ماهه وقتی دستمو داخل قفس میبرم روی دستم میشینن بعد وقتی ازقفس بیرون میارمشون روی دستم نمیشینن و پرواز میکنن میرن جای دیگه ای میشینن؟ دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      هنوز به شما و محیط جدید عادت نکردن
      باید یه مدت صبوری کنید تا انس بگیرن

  18. سلام من یه سه مرغ عشق دارم روی تاب اصلا نمیشینن روش دوهته است و اصلا بازی هم نمیکنه دو تا بچه یکیشون تازه داره به سن بلوغ میرسه ماده هستش یکی از مراکز وحشی آواز خیلی میخونه کوچیه غذا میخوره آب میخوره اما بیشتر می‌خوابه من خیلی نگرانم لطفاً میشه بگید بهم

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا سوالتون رو واضح تر بنویسید

      1. سلام من یجوجه ۲ ماهه داشتم امروز مرد دو سه روز میدیدم مرع عشق نر روی این جوجه میرفت نمیدونم یعنی میشه علت مردنش جفت گیری نر بوده باشه

        1. سلام دوست عزیز
          علائمی از بیماری رو نداشت؟

  19. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر رو تونستم دستی کنم ولی ماده هنوز ازم میترسه یعنی نر کامل دیگه باهام دوست شده و از بقیه هم نمیترسه ولی ماده هنوز ازم میترسه اونو باید چیکار کنم هرکاری میکنم هم نمیاد سمتم من نر رو میاوردم بیرون جلوم غذا میریختم فرار میکرد ولی بعد ۱ دقیقه برای انرژی میومد غذا میخورد بعدش میریختم رو دستم و میومد میخورد و دستی شد ولی برای ماده جواب نمیده چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      چند وقته ماده رو خریدی؟
      کاری کردی که بهش استرس و ترس وارد بشه؟

  20. سلام من الان دو روزه یه مرغ عشق نر دو ماهه خریدم و من میخواستم دستی بگیرم مغازه ها نداشتن جوجه گرفتم بهش اموزش بدم، تو این دو روزه یه خورده شرایط سخت بوده براش امکان داره رو رفتارش تاثیری بذاره و ازم ناراحت شه دیگه دستی نشه؟ اخه این دو روز دو سه بار جاش عوض شده و تو جای شلوغ بوده زیاد دستش زدن

    1. سلام دوست عزیز
      از این به بعد شرایط مطلوب رو براش به وجود بیارین مشکلی پیش نمیاد

  21. سلام من دو روز دوتا مرغ عشق خریدم
    نر میخواد جفت گیر کنه ماده فرار میکنه
    و نمیزارع و دواع میکنن وحشی هم هستن
    تاز تو لانه نمیرنم دلیل هردو رابگین لطفن ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      از سنشون خبری داری؟
      ممکنه یا مادت بالغ نشده و یا سنش از نر بیشتر که اون رو پس میزنه
      خودشم دو روزه گرفتی هنوز به هیچی عادت نکردن و این رفتارها طبیعیه

  22. سلام من ۱ هفته هست که دوتا مرغ عشق خریدم (۱ نر و ۱ ماده هستن) …بعضی موقع ها به هم نوک میزنم و انگار دعوا میکنن و نه شدید در حد ۵ ثانیه به هم نوک میزنم بعد من براشون یه تاب دوطبقه گرفتم ..نر دوست داره بره طبقه بالای تاب اماده اونو میزنه و نر هم میره طبقه پایین تاب ..دلیلش چیه؟؟ اینکه جثه پرنده ماده یه کوچولو بزرگ تر هست ..راهی داره که باهم جفت و خوب بشن؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید طبق مواردی که تو مقاله گفته شده پیش میرفتین

  23. سلام من یه مرغ عشق جوجه و یدونه نر داشتم حالا الان که بدونه ماده خریدم ماده جوجه هرو میزنه و نر ماده هرو میزنه چیکارشون کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره از هم جداشون کنید چون معلومه سازگار نیستن
      و ممکنه آسیب جدی بهمدیگه وارد کنن

  24. سلام من یه مرغ عشق در شهر بوکان پیدا کردم که سفید بود و ماده بود یک هفته در خونه آزاد بود بعد یک هفته برادرم یک مرغ عشق دیگر نر خرید وتو قفس گذاشتیم بعد مرغ عشق نر اونم وحشی کرد والان هردو تاشون یکم وحشی هستن با دسته خودم بهشون ارزن دادم ولی اهلی نمیشن و شیش ماه اوردمش خونه تخم نمیزارن لطفا بگو چکار کنم تا تخم بزارن واهلی کنم

    1. سلام چونی برا باشی سلامتی؟؟
      والا عزیزم باید اونا رو میزاشتی طو یه قفس و در یک اتاق جدا و کسی هم جز خودت پیششون نمیرفت و سر صدا نمیشد و غذاهای مطابق با دلش رو بهش میدادی تا عادت بکنن قطعا اینطور نشده که شش ماه طول کشیده
      همین مقاله رو هم خوب نخوندی ها خدااایی
      خواهشا مقاله رو بخون و همون کار رارو بکنی سر ۲۰ روز طو بغلتن ایشالا

    2. سلام بهتره نر رو ۱ ماه از ماده جدا کنی چون اگه نر بزرگتر بشه شاید ماده رو بزنه هیچ وقت نر وحشی با ماده اهلی جفت نمیشه و اگه ماده هم مثل نر خیلی وحشی بشه دیگه حتی به خودت هم رحم نمیکنن

  25. سلام یه جفت رادم نر اهلی ولی ماده وحشی چجوری ماده ام اهلی کنم

      1. من جفت اهلی دارم. حسود هم هستند 🥰 وقتی اون میاد دستم اونم خودشا می‌کشه تا بیارمش بیرون بیاد دستم تخم هم میذارن

        1. امیدوارم همیشه سالم و سرحال باشن دوست عزیز

      2. سلام من یک مرق عشق. دارم نر هست برای اهلی شدنش چی کار کنم
        دو روز دارم

        1. سلام دوست عزیز
          کل مقاله در این رابطه نوشته شده
          لطفا مطالعه کنید
          و چون تازه دو روزه خریدین فعلا باید اجازه بدین به شما و محیط جدید عادت کنه

    1. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم وقتی ارزن میزارم کف دستم هر دو تاشون میان روی دستم و ارزن ها رو می خورن ولی وقتی دستم می برم جلو تا بیان رو دستم نمیان چکار کنم که بیان روی دستم

      1. چندوقته این مرغ عشقارو داری؟ اگه تازه خریدی یه مدت باید صبر کنی تا بهت عادت کنن.

  26. سلام ببخشید من یه مرغ عشق دارم که قبلا دستی بوده ولی با یه مرغ عشق دیگه گزاشتیمش و الان وحشی شده میتونیم دوباره دستیش کنیم یا قطع امید کنیم ازش

  27. سلام برای اینکه یک مرغ عشق اهلی داشته باشی یکتا باشه یا یک جفت باشه

    1. سلام
      برای اهلی بودن باید یدونه باشه ولی خوب اگه زمان کافی براش نداشته باشی افسرده میشه و میمیره !

  28. سلام
    مرغ عشق نر و ماده اهلیی کنی (دستی کنی) جفت گیری میکنن و تخم میذارن?(جوجه میدن) یا جفتگیری و جوجه کشی امکان پذیر نیست در اهلی کردن؟
    ممنون میشم جواب بدین🙏👍
    ممنون

    1. سلام سخته که باهم جفت بشن اما بعید نیست . وقتی هم که جفت بشن مجدد وحشی میشن

  29. سلام من یه مرغ عشق دارم که تازه آوردمش اما خیلی افسرده و من نمیدونم چطوری احلیش کنم

  30. مرغ عشق جوجه ولی درشت بزرگ پنج شیش ماهش هست مدفوع به فضلش چسبیده چکار کنم خوب بشه

    1. سلام
      مدفوعش به فضلش که نمیچسپه به مقعدش چسپیده
      با یه دستمال نم اروم پاکش کن
      غذاش رو یکم ابکی کن اگه سفته
      اگه دیدی ادامه داشت باید ببری پیش دامپزشک حیوانات خانگی تا رودش رو بررسی کنه

      1. سلام من جفت مرغ عشق دارم نر اهلی روی دستم میاد اما وقتی روی دستمه گاز میگیره چیکار کنم وقتی رو دستمه گاز نگیره

        1. سلام. ترس و استرس باعث گاز گرفتن مرغ عشق هستش. زیاد تکونش ندین و اجازه بدین خودش آزادانه بیاد رو دستتون نه به اجبار.

  31. سلام من ۲ روزه ۲ تا مرغ خریدم
    نره خیلی سرحاله
    اما ماده بی حاله خیلی کم هم بی تعادله
    چیکار کنم

    1. سلام تازه خریداری کردین جاش عوض شده ترسیده . علائم دیگه ای هم داره ؟

  32. سلام
    من یه جفت مرغ عشق دارم که جفت گیری کردن و الان دوتا جوجه دارن که حدود یک هفتشونه و دوتا تخم دیگه هم توی لونه هست که هنوز جوجه نشدن

    واسه دستی کردن جوجه ها باید صبر کنم تا دو ماهگی پیش مادرشون باشن یا بیارمشون بیرون از قفس؟

    1. اینکه میشه یا نه ، من ندیدم ولی هیچ کاری نشد نداره (هر چند من بلد نیستم چجوری آموزش بدی ! )

  33. سلام من برای دستی کردن مرغ عشق بهتره تک باشه یا یک جفت باشند؟

  34. سلام مرغ عشق من ۶تا ۷ سالش است اماما من دوست نیست ایا هنوز وقت دارم با خودم دوستشون کنم

  35. سلام من مرغ عشق هامو یه چند روزی هس که خریدم بعد یه بار از قفس توی اتاقم درشون آوردم بعد همش هول هولکی از این طرح به اون طرف پرواز میکردن اونا از اون روز اول روی دست من غذا میخوردن و ازم نمیترسن من نگرانشونم که نکنه از اینکه توی قفس درشون میارم بد باشه میشه جواب بدین؟

    1. سلام
      نه اشکال نداره
      اجازه بده گاها بیان بیرون
      اینا با محیط اشنا نیستن کم کم اشنا میشن و فرار نخواهند کرد

  36. سلام من مرغ عشقامو یه چند روزی هستش که دارم بعد، از اون روز اول روی دستم میشستن و غذا میخوردن و فک کنم ازم نمیترسن چون ازم فرار نمیکنن
    بعد الان یه بار از قفس درشون آوردم توی اتاق بعد همش از این طرف به اون طرف پرواز میکردن و بعد چند ثانیه در حد یک دقیقه میشینن و استراحت میکنن میگم این بد نیست که از قفس درشون بیارم و بعد چرا اونقدر پرواز میکنن اونم هول هولکی؟؟
    توروخدا جواب بدین واقعا میترسم از اینکه بازم از قفس درشون بیارم و صدمه ببینن

    1. تا زمانی که کاملا به شما و محیط عادت نکردن ، نباید از قفس بیارید بیرون چون قابل کنترل نیست

  37. سلام من یه چند روز هست که یه جفت مرغ عشق گرفتم بعد واقعا نمیدونم چند وقتشونه باید از گجا بفهمم که چند وقتشونه؟

    1. برای تشخیص سن باید به پرورش دهنده های با تجربه مرغ عشق مراجعه کنید؛ مقالاتی هم در این باره نوشته شده

  38. سلام
    من‌یه جفت مرغ عشق خریدم که صاحب قبلیش چند بار ازشون جوجه گرفته
    و الان خریدم و آوردمشون پیش خودم
    گزاشتمشون یه جای ساکت و آورم و همیشه نور هست
    و با بهترین چیز ها تغذیشون میکنم
    اما نتیجه نمیگیرم
    نر دائم میره سمت ماده برای جفت گیری
    اما ماده اونو میزنه و نمیزاره نر سمتش بیاد
    چکار کنم؟؟

    1. با سلا من دوتا مرغ عشق نر دارم و خیلی ازم میترستن اما عاشق هویج هستن لطفا کمک کنید خیلیی دوست دارم اهلی و دستی شن راستی ۱سالشونه

      1. ۱ سال خیلی دیر برای اهلی کردن
        اگه قبلا دستی شده باشن بعد از مدتی بهتون عادت خواهد کرد، در غیر این صورت نمیشه

        1. سلام من تقریبا یه هفته هست که بهم مرغ عشق هدیه دادن خیلی دوست دارم دستی بشن ولی تا دستمو داخل قفس می برم که ظرف غذاشونو بردارم یا میپرن اینور اونور یا اگه رو شاخه باشن خودشونو میکشن عقب میچسبن به هم با وجود اینکه تقریبا ۲ ماه و ۲ هفتشون هست امکان داره که دستی بشن؟

  39. سلام
    ببخشید یک سوال داشتم
    مرغ عشق نر من ماده رو که بینیش سفید هست رو مجبور میکنه بره تو لونه منظورم از مجبور کردن اینه که نر و ماده باهم دعوا میکنم در حد خیلی که باشه ۳۰ ثانیه بعد ماده میره تو لونه و نر جلو لونه که نشیمنگاه هست میوایسه و چیز هایی هم به ماده میده و اینکه وقتی هم که ماده بیرونه و من وارد اتاق یا هر کس دیگه میشه نر به ماده میگه که سریع بره داخل و ماده سریع میره تو و وقتی هم که نره بعد که من برم باز دعوا میشه و ماده تسلیم نر میشه و باز تو لونه میره و روی جای تخم گذاری میشینه ؟
    میخواستم بگم دلیل این کارشون چیه؟
    اگه ماده میخواست تخم بزاره نباید بینیش قهوه ای باشه؟
    آخه خودم تاحالا مرغ عشق داشتم و تخم هم کردن و اون موقع مرغ عشق ماده من تا موقع تخم گذاری و جوجه ها به دنیا اومدن بینیش قهوه ای بود ولی بعد که جوجه ها بدنیا اومدن سفید شد.
    میخوام بدونم که این مرغ عشق من که بالا درموردش گفتم میخواد پرریزی قبل از تخم گذاری کنه؟
    یا تخم بزاره؟
    مرسی بابت پاسختون🥰😍♥️

  40. سلام من دو تا پرنده خریدم ،چهار روز هست که خریدم موقع خوابیدن ماده میچسبه به دیواره های قفس و می‌خوابه . و خیلی کم آواز میخونن چکار کنم؟

    1. پرنده ای که تازه وارد محیطی میشه تا یک مدت استرس داره، قفسش رو تو یه محیط آروم بگذارید و سعی کنید که زیاد رفت و آمد تو اتاقش نباشه. در ضمن غیر از مواقعی که آب و دونش رو عوض میکنید به قفسش زیاد نزدیک نشید. بعد چند روز که به محیط و شما عادت کرد به حالت عادی بر میگرده

    2. سلام خسته نباشید ببخشید یه راه کار میخواستم برای اینکه تو این سن سال نباشه برای دستی کردن

  41. سلام من یه مرغ عشق پیدا کردم درست غذا نمیخوره و یه حالت عطسه میکنه؟ 😭

    1. عطسه کردن مرغ عشق میتونه به دلیل عفونت باشه، بیماری هایی مثل سرما خوردگی هم می تونه باشه. با مراجعه به یک دامپزشک دارو های مورد نیاز رو تهیه کنید.

  42. مرغ عشق من چندکلمه راحت ، صحبت می کنه
    البته موقع چرت زدن و جلوی اینه که می‌ره.

    1. باید رو در رو باهاش تمرین کنی تا وقتی که پیش تون هست هم حرف بزنه

  43. سلام جوجه تازه از لانه خارج شده و هر دو پا با فضله اکنده شده هر قدر در آب گذاشتم تا خیس بخوره و کنده بشه نشد راه چاره را محبت میفرمایید با تشکر

    1. از اسپری اب ولرم استفاده کنید، به مرور زمان نرم میشه
      می تونید از شامپو بچه هم استفاده کنید که خطر کمتری داره

      1. سلام من اندازی ۱۰روز میشه که با من دوست نیست رو دستم ارزن میریزم وهروز اینکارو انجام میدم و میزارم داخل قفس اما ازم فرار میکنه

        1. سلام دوست عزیز
          چندوقته دارینش؟
          بهش استرس وارد شده از چیزی ترسیده؟

    2. سلام ببخشید من ی جفت دارم چهارماهشونه امکان دستی شدنشون هست؟

      1. چون به صورت جفت هستن خیلی سخته میشه اهلی شون کرد
        اگر وقت و زمان کافی برای اموزششون دارید به صورت تکی نگهداری کنید تا راحت تر اموزش داده بشه

    3. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم از قبل دستی بودن من حواسم نبوده بال هاشون رو چیندم الان از من میترسن چطوری دستی کنم لطفا راهنمایی کنید تو رو خدا

      1. سلام دوست عزیز
        نباید این کار رو انجام میدادی الان به شدت بهشون استرس وارد شده و طبیعیه ازت بترسن
        باید یه مدت بگذره
        برای اهلی کردن هم هر چی تو مقاله نوشته شده رو انجام بده ولی فعلا باید اجازه بدی تو حال خودشون باشن

        1. سلام ۴ روزه که مرغ عشق نر گرفتم و اولین تجربه نگهداری از حیوون خونگی دارم مرغ عشقم غذا میخوره و تو یه ساعت هایی بازیگوشی هم میکنه
          ولی وقتی نزدیکش میشم و صداش میزنم حس میکنم میلرزه قسمت جلو سینش نه پشتش و احساس میکنم یکم بی حاله بعد ۳ روز بلاخره یکم آواز خوند ولی استرس دارم

        2. ایدا جان
          چون تازه خریدیش برای همین به محیط زندگی و شرایطش جدیدش عادت نداره و دچار استرس شده
          حداقل دو هفته طول می کشه تا سازگار بشه
          برای همین باید تو این مدت فقط برای آب و غذا دادن بهش نزدیک قفسش بری تا استرسش بیشتر نشه
          رفته رفته که بهت اعتماد کرد می تونی نزدیکش بشی

      2. سلام یاید روز تا شب کنارشون بشینی و با هاشون صحبت کن ارزن تو دستت بگیر بده بخورن یا میتونی ظرف غذاشون برداری تا ۳ ساعت بعد از ۳ ساعت ارزن تو دستت بگیر بده به مرغ عشقت اونا از گرسنگی مجبور میشه بیاد تو دستت

  44. سلام من یه جفت مرغ عشق ۳هفته دارم ولی دستی نمیشه

    1. مدتی باید بگذره تا دستی بشه
      بهش از دستتون غذا بدید تا کم کم به دستتون عادت کنه
      بعد می تونید اهلی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس