آموزش سه حقه خاص به مرغ عشق

آموزش سه حقه خاص به مرغ عشق

مرغ عشق پرنده ای باهوش بوده و خیلی زود میتوان رابطه خوبی با آنها برقرار کرد. یکی از بخش های هیجان انگیز نگهداری مرغ عشق در منزل امکان آموزش ترفند و حقه به آنها می باشد. برای این منظور میتوان از تکنیک شرطی سازی و یا خوراکی های مورد علاقه پرنده استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای آموزش ترفند و حرکات جالب به مرغ عشق، ابتدا باید پرنده شما کاملا رام شده و دستی باشد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس چندتا حقه و حرکت نمایشی جالب که میتوان به مرغ عشق آموخت را به شما یاد می دهیم. برای یاد دادن این ترفندها به پرنده خود باید صبر داشته باشید و روند کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

تکان دادن سر مرغ عشق

چنان چه برنده دارای رابطه صمیمانه ای با صاحب خویش بوده و هم چنین در حضور دیگران دچار بی قراری نمی شود، از قابلیت آموزشی بالایی برخوردار است. یکی از حقه هایی که می توانید به مرغ عشق خویش آموزش دهید، “تکان دادن سر” به معنای پذیرش یا نفی کاری خاص است. برای آموزش این حرکت، تکه ای از غذای مورد علاقه پرنده را در دست گرفته و به جلوی منقار وی بیاورید. در ادامه، با حرکتی یکنواخت دست خویش را بالا و پایین ببرید.

مرغ عشق به سبب علاقه به قطعه غذایی مزبور، سر خویش را با حرکت دست شما، به سمت بالا و پایین تکان می دهد. هنگامی که پرنده سر خویش را بالا می برد از کلمه “بله” و هنگامی که سر رو به پایین می آید، از عبارت “خیر” استفاده کنید. بدین ترتیب، پرنده حرکات و کلمات را با یکدیگر درآمیخته و فرا می گیرد. البته، شیوه ذکر شده برای مرغان عشقی کاربرد دارد که از استعداد بالایی در زمینه فراگیری حقه های آموزشی برخوردار باشند. در خصوص پرندگان مبتدی تر، هنگام حرکت دست به سمت بالا و پایین، تنها از عبارت “بله” استفاده کنید.

جهت آموزش نفی ، دست خویش را که حاوی خوراکی مورد علاقه مرغ عشق است ، به سمت چپ و راست حرکت دهید (به طرفین). با انجام این حرکت، سر پرنده نیز مدام به جوانب حرکت نموده و تکان می خورد. حال از عبارت “خیر”، همراه با حرکت دست خویش بهره جویید. مرغ عشق ظرف مدت زمان کوتاهی، با کلمه بله سر خویش را بالا و پایین کرده و با ادای عبارت خیر، سر خویش را به طرفین خود تکان می دهد.

آموزش حقه جالب به مرغ عشق - چیکن دیوایس

 

عقاب گونه برخورد نمودن مرغ عشق

مرغ عشقی که از نوازش ناحیه زیر بال خود لذت می برند ، گزینه های مناسبی جهت فراگیری “عقاب گونه برخورد نمودن” می باشند. البته، سایر پرندگان زینتی نیز که از عمل مزبور چندان لذت نمی برند، با صرف زمانی بیشتر قادر به یادگیری و تقلید حرکت اخیر هستند.

عقاب گونه برخورد نمودن مرغ عشق - چیکن دیوایسجهت شروع آموزش، نخست به آرامی انتهای هر یک از بال های مرغ عشق را با انگشت سبابه خویش قلقلک دهید. عمل مزبور، سبب می شود تا مرغ عشق بال های خویش را از هم بگشاید. هرگاه پرنده بالا های خویش را بلند نموده و گشود، با ذکر عباراتی چون پرنده “دوست داشتنی” یا “عقاب ” وی را همراهی نمایید. بدین طریق، پرنده حرکات و عبارات مزبور را با یکدیگر درآمیخته و فرا می گیرد.

در هر دوره آموزشی، قلقلک و خارش موضع و نیز بیان عبارات مطرح شده را به صورت هم زمان انجام دهید. به مرور زمان، بایستی از خارش ناحیه زیر بال کاسته و بیشتر به تکرار عبارات بپردازید. ظرف مدت زمان کوتاهی، پرنده تنها با شنیدن کلمه “عقاب ” یا “پرنده دوست داشتنی”، بال های خود را بلند نموده و می گشاید.

خوابیدن به پشت مرغ عشق

مرغ عشقی که از ملامسه و وارونه شدن توسط صاحبان خویش لذت می برند. گزینه های مطلوبی جهت آموزش “خوابیدن به پشت” می باشند. بدین منظور در وهله نخست، بایستی هنگامی که پرنده مشغول بازی بوده یا بر روی نشیمنگاه خویش استراحت می نماید، مدام پشت وی را لمس نموده و نوازش نمایید.

هنگامی که حس نمودید پرنده به دستان شما عادت کرده، وی را در میان دو دست در هم تنیده خویش قرار داده و به پهلو بخوابانید. پس از برقراری آرامش نسبی در پرنده، مرغ عشق را به سمت پشت برگردانید. زمانی که دریافتید، پرنده از حرکت اخیر راضی و خوشنود گردیده، دست خود را از روی محوطه شکمی یا پای وی بردارید.

بدین ترتیب به مرور زمان، می توانید پرنده و اطرافیان خویش را با حرکت اخیر سرگرم نمایید. به یاد داشته باشید که مرغان عشق تنها در صورت حس نمودن مهربانی و عاطفه شما و برقراری اعتماد متقابل، حاضر به وارونه شدن می گردند. در غیر این صورت، به شدت تقلا نموده و سر و صدای زیادی می نمایند. در این لینک بیشتر با اخلاق و رفتارهای مرغ عشق آشنا شوید. شما می توانید از حقه اخیر، جهت خوابانیدن مرغ عشق نیز بهره گیرید. بدین صورت که هنگام فرا رسیدن موعد خواب، پرنده را به پشت برگردانیده و از عبارت خاصی چون “خواب”، استفاده نمایید. در ادامه، بایستی پرنده را به قفس خویش منتقل کنید. بدین گونه به مرور زمان،

پرنده کلمه خواب را معادل با استراحت شبانه خویش خواهد یافت. خوابیدن به پشت، حرکتی معمول و رایج برای طوطی سانان به شمار نمی رود. لذا، چنان چه مرغ عشق شما از انجام حرکت اخیر راضی نبوده و دچار وحشت و اضطراب می گردد، می توانید از دیگر حقه های جایگزین بهره گیرید.

نوشته های مشابه

‫۲۵۸ دیدگاه ها

  1. سلام مرغ عشق های من مثل اینکه خواهر و برادرن آیا میشه تخم بزارن

    1. سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه نژادهای همخون رو جفت نندازید جوجه هاشون یا مشکل ژنتیکی پیدا میکنن یا ده روز بعد از تولد تلف میشن

  2. سلام من ۴ ماه پیش یک نر و یک ماده مرغ عشق خریدم بهم گفتن این ها جفت گیری شون رو کردن تا ۱ ماه بهشون دست نزنید الان ۴ ماه گذشته ولی تخم نزاشتن بعد بهم گفتن این ها اهلی هستن ولی خیلی وحشی هستن مخصوصا ماده میارم ش بیرون گازم میگیره دستم زخمه ولی نره این طور نیست

    1. سلام مرتضی عزیز
      این اهلی شده بوده برای صاحب قبلی برای اینکه تو دستیش کنی دوباره باید آموزش بدی بهش
      تغییر محیط زندگی و صاحب جدید منجر به بروز این رفتار شده
      دستتو سمتش بردنی تکون نده بهش استرس وارد میکنی
      و در کل تو محیط آروم نگهشون دار
      و برای کاهش استرسش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش

      1. اها مرسی اگه یک مر و یک ماده دیگه بگیرم و بندازم تو قفل این ها امکان داره این نر جدیده با اون ماده قبلیه و نر قبلیه با ماده جدیده جفت شن؟؟ ممنون میشم جواب بدین

        1. بهتره که جدا جدا باشن
          نر جدید با ماده قبلی تو یه قفس
          و ماده جدید با نر قبلی تو یه قفس دیگه

  3. درود مرغ عشق من جفت گیری نمیکنن چکار کنم و کاملاً رام نیستن
    پیشاپیش تشکر

    1. یا به انداه ی کافی بالغ نیستن
      یا کمبود کلسیم دارن
      یا استرس دارن
      یا جای قفسشون مناسب نیس یا لونه شون استاندارد نیس
      برای تحریکشون به جفت گیری تو جیره ی غذاییشون برگ ریحان و جوانه گندم اضافه کن
      یا هم قطره ی AD3E بده

  4. درود بر شما؛ وقتتون بخیر
    سه ماه پیش ی مرغ عشق ماده خریدم ک حدود دو یا سه ماهه بود حدود ده روزی هست ک وقتی میخواد با صدای اروم بخونه یا حرف بزنه توی گلوش صدایی مثل خلط گلو داره ک جلو صاف بودن صداش میگیره انگار حرف زدنش با خلط قاتی میشه از نظر تغذیه هم عالی میخوره هم شیطون و بازیگوشه و بیشتر ساعات روز آزاده و جست و خیز و بازی میکنه میوه و سبزیجات مثل سیب؛ کاهو؛ جعفری؛ هویج و…. هم بهش میدم میخوره ظاهرن مشکلی نداره فقط نگران صداش هستم انگار چیزی توی سوتکش گیر کرده باشه خواهش میکنم راهنمایی کنید آخه خیلی نگرانم چون تنها زندگی میکنم و ی جورایی همدم تنهاییم شده
    سپاس از محبت شما

    1. سلام دوست عزیز
      دمنوش بابونه درست کن سرد که شد به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بخوره خوب میشه

  5. سلام من یک مرغ عشق دارم نمیدونم نر یا ماده ولی از من جدا نمیشه اگر تنهاش بزارم اینقدر جیک جیک میکنه که برگردم پیشش . تو قفس نیست آزاده کلا یک خونه داره که هر موقع بخواد میتونه بیاد بیرون تا میبینه از پیشش میخوام برم خودشو میندازه بیرون از خونش دنبالم میاد(هنوز نمیتونه خوب پرواز کنه میفته رو زمین) همش میخواد رو دستم باشه بخوابه یا باهاش بازی کنم،بقیه اعضا خانواده هم نوک میزنه نزدیکش بشن. چطوری وابستگیشو کم کنم؟؟ اینطوری منم همش باید پیشش بشینم تا اروم باشه

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشقایی که تو اسارت زندگی می کنن اگه تنها باشن و جفت نداشته باشن صاحبشونو به عنوان جفت خودشون در نظر میگیرن و بهش وابسته میشن
      برا همین توصیه میشه حتما بصورت جفت نگهشون داری
      الان برای حل این مشکل باید یه مدت ارتباطتو باهاش محدود کنی روزانه چند ساعت باهاش تعامل داشته باشی
      سعی کنی به یکی از اعضای خونوادت عادتش بدی و به مرور با اون فرد تنهاش بذاری
      یکیم اینکه یه جفت براش تهیه کنی چون اگه با یه پرنده ی دیگه جفت بشه وابستگیش بهت کمتر میشه

  6. سلام. من حدود دو ماه پیش دوعدد مرغ عشق خریدم . ک طرز یک هفته ماده مرد . رفتم یک عدد ماده دیگر گرفتم . و الان یک هفته ای هست ک ماده با نر خیلی دعوا میکنن . علتش چیه ؟
    ی سوال دیگه هم داشتم . اینکه مرغ عشقای من خیلی ترسو هستن . تا دست میبرم تو قفس ک ظرفاشونو دربیارم یا غذا بدم بهشون سریع بال بال میزنم فرار میکنن . یا اینکه هرکسی رو ک میبینن میترسن . دلیلش چیه ؟

    ممنون

  7. سلام وقتتون بخير
    مرغ عشق نر مثل خفاش وارونه ميخوابه شب ها هر چي سرچ كردم مشابهشو نديدم
    دليل اين حركتش چيه؟
    ماده رو تاب ميخوابه و اين كاملا مثل خفاش

    1. سلام. اگه جای مناسب دیگه ای برای خوابیدن نباشه مرغ عشق ها به صورت وارونه با گرفتن میله های سقف قفس میخوابن و عمل غیرمعمولی نیست.

  8. سلام من یه مرغ عشق نر داشتم که جوجه هست تقریبا
    دیروز یه دونه جفت ماده واسش گرفتم
    امروز میبینم جفتشون انگار کنار همدیگه کف قفس دراز کشیدن یعنی پاهاشون رو جمع کردن و آروم جیک جیک میکنن
    میخواستم ببینم این حرکت طبیعیه یا نه؟

    1. سلام سنشون رو میدونید ؟ نباید یهویی بندازینشون پیش هم ممکنه مریض باشه ماده نر هم بگیره ازش

  9. سلام خسته نباشید
    من دیروز یه مرغ عشق نر گرفتم واسش ارزن و آب گذاشتم ولی از دیروز تا الان هیچی نخورده نه غذا خورده نه آب
    فقط یه گوشه ایستاده چیکار باید بکنم که غذا بخوره؟

    1. سلام
      مشکلی نیست ترسیده
      محیطش رو اروم کن
      از دور نگاش کن و زیاد نزدیک نشو و غذاشو همونجوری بزار کنارش
      اصلا هم بهش دس نزن
      یکی دو روزه اوکی میشه و تا ۳ هفته کامل اوکی میشه

  10. سلام من یک مرغ عشقی دارم که پرهاش نامرتبه و بعضی از پراش از خود مغز پر کنده شده انگار یکی با قیچی به جونش افتاده
    دو سه ماه بیشتر نیست گرفتم از روز اول هم این جوری بود
    بعد فک کنم مریض هم هست چون مدفوعش ترشح داره و پراهشم کلا دارن کم کم میریزن و خیلی هم داغه وقتی هم نفس میکشه خس خس میکنه
    الان ی مدته ویتامین دارم بهش میدم و از خوابالودگیش کمتر شده ولی الان اصلا دیگه به زور میتونه پرواز کنم
    چی کار کنم؟؟

    1. سلام تغذیشو کامل توضیح بدین . به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه

    2. سلام وقتتون بخیر
      من یه جفت مرغ عشق دارم نر یکم پاهاش کجه نه زیاد فقط یکم به نظرتون مشکلی نداره؟

      1. سلام دوست عزیز
        واقعیت من چون از نزدیک ندیدم نمیتونم دقیق بهتون بگم

  11. سرام مرغ عشق من تخم کرد و از ۲۱ روز بیشتر شد حدود ۲۵ روز یکی از تخماشو شکستم و توش جوجه بود ک زنده بود و نفس میکشید بقیه تخماش از ۲۴ روز گذشته ولی جوجه نشده البته تخماشو با فاصله گذاشت دوتای اولی الان ۲۵ روزه دوتا تخم دومی الان نزدیک دو هفته اون ۲۵ روزیه بود ک شکوندم پس چرا اینطوری شد اخه من فک کردم تخمش خدابه درصورتی ک باید یا خراب مییود یا جوجش باید چن روزش میشد

    1. سلام . هر کامنت رو در زیر پست مربوط بذارید . رطوبت محیط کم بوده ؟ غذاش چی بود؟

  12. سلام.من چهار ماه ی جفت مرغ عشق خریدم ..تخم نمیزارن تغذیه شونم درسته تخم مرغ.هویج کلم تخم کتان …..
    واینکه پرنده نر اکی میاد رو دستم میشینه ولی ماده هنوز ازم می‌ترسه و دستمو تو لونه میبرم میپره….همیشه هم خوراکی رو اول جلو ماده میزارم که باهام دوست بشه ..هراز چندگاهی نرو میارم بیرون پرواز کنه ولی ماده نمیاد

    1. سلام براشون مولتی ویتامین، مکمل کلسیم و AD3E از داروخانه امپزشکی تهیه کنید

  13. مرغ عشق من در هنگام خرید دستی بود و آمدیم خانه به بابام عادت کرد حالا الان رو دست من نمیاد چیکار کنم

  14. سلام من یک مرغ عشق دارم دیروز خورد تو در بعد خون دماغ شد الانم که همش میخوابه و خیلی کم اشتها هست مشکلی نداره

  15. با سلام . من ۱ ماه پیش یک جفت مرغ عشق گرفتم . فروشنده اشان میگفت که قبلا تخم می‌گذاشتند ، ام وقتی که آنهارو گرفتم از ۱ ماه پیش اصلا تخم نگذاشتند و اگر می‌شود لطفا من رو در این موضوع راهنمایی کنید.

    1. سلام تغذیشون چیه ؟ صبور باشید ماشین جوجه کشی که نخریدین . بخوان تخم میذارن

  16. سلام من دو تا مرغ عشق دارم تقریبا ۸ ماهه خریدمشون،اینها اصلا تخم نمیگداشتن من هم براشون لانه و الیاف خریده بود بعد امروز رفتم دم قفسشون و دیدم یک تخم شکسته دم در قفس افتاده بود خیلی نگرانم چیزیشون شده باشه مشکلشون چیه و اینکه مرغ عشق نر واسه ی ماده غذا نمیبره و خیلی بی خیاله همش ماده خودش میاد بیرون از لونه و غذا میخوره علتش چیست

    1. سلام
      نر رو از قفس بیرون میاری و باهاش بازی میکنی ؟ یعنی دستیش کردی ؟

  17. من دو مرغ عشق دارم سن آنها ۶ تا ۷ ماه است وخیلی سخت بامن دوست می شوند به نظر شما چه کار کنم?

  18. سلام من یک جوجه مرغ عشق دارم که تقریباً پنجاه روزشه ولی پرواز نمیکنه چکار کنم که زود تر پرواز کند و شاداب ار باشه
    چرا موقعی که میخابه سرش رو زیر پرهاش میکنه

    1. احتمالا سردشه برای همین
      محیطش رو گرم کن و برای پرواز کردن هم باید از قفس بیارید بیرون تا کم کم یاد بگیره

  19. ۰سلام من دوتا مرغ عشق خریدم یه ماه پیش امروز متوجه شدم یکیشون صدا نمیکنه و همش سرشو رو گردنش تو پراش میزاره و انگار چیزی تو گلوش گیر کرده .نگرانم و نمیدونم چکار کنم تا حالا پرنده نگهداری نکردم

    1. به نظرم مریضه .بهش رسیدگی کن.تخم مرغ آپز و سبزی از جمله جعفری و نعناع بهش بده.
      البته شاید هم خسته باشه روش ی پارچه بنداز بخوابه

  20. سلام وقتتون بخیر
    مرغ عشق نر من یکی از سوراخهای بینیش کامل گرفته و بزرگ شده وخیلی سرو صدا داره و شبها هم هنگام خواب صداش حالت خس خس داره مشکلش چیه؟

    1. احتمالا محیطش سرده
      اگه پنجره بازه ببند و اگر کولر روشنه خاموش کن
      از مولتی ویتامین و داروهای تقویتی برای تقویت بدنش استفاده کن

  21. سلام من یک ۲ ماه است یک جفت مرغ عشق خریدم بالغ هستند ۵ ماهشونه و همسن هستند بهشون عرق اکالیپتوس میدم تا جفت بشن وقتی عرق رو میدم باهم نوک به نوک لب میکیرن ولی جفت نمیشن نر مستی میکنه هر چقدر زور میزنه ماده راضی به جفتگیری نمیکنم شب هارو تو خونه نگه میدارم صبح ها از ساعت ۸ الی ۳ ۴ بعد از ظهر حیاط و محیط خونه هم گرمه ایا جفت میشن

    1. اگر هوا سرده حتما به داخل خونه بیار
      ماده باید لانه مناسبی داشته باشه و تغذیه کافی بهش داده باشید تا راضی به جفت گیری بشه
      غذای دارای پروتئین و کلسیم بهش بدید

  22. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم پنج تا تخم داشتن ۴تارو باز کردن الان دوتاشون۳ماهن یکی‌شون۲ماهست و آخریشون۱ماهست.
    چی بهشون بدم؟

    1. از غذاهای نرم و پودری بدید
      تخم مرغ اب پز
      میوه و سبزیجات خرد شده
      هویج پخته
      گندم و ذرت پخته و نرم شده
      و پلت پودر شده مخصوص مرغ عشق

  23. سلام…
    ممنون از اینکه جواب سوالاتمونو میدید…
    من یه جفت مرغ عشق خریدم روز اول مرغ عشق نر اوکی بود و رابطه برای تخم گذاری رو ۱بار انجام دادن ولی از فرداش مرغ عشق ماده میوفته دنباله نره هرجا گیرش میاره میزنتش
    اینا جفت هم بودن و یه بار هم ۶ماه پیش تخمگذاری کردن
    ولی الان همون روز اول ک گفتم بهتون با هم خوب بودن و نره رفت روی ماده کلا ۲۰ثانیه فکر کنم شد…
    بعد اون دیگه مرغ عشق ماده نرشو انگار به چشم دشمن خونیش میبینه
    چی شده ؟؟؟
    چیکار باید بکنم؟؟
    یا اینکه ولشون کنم همینجوری ادامه بدن
    ممنون میشم جوابمو بدید چون خیلی درگیر کرده ذهنمو
    درضمن ۲۰روزه ک آوردمشون خونه خودم

    1. بهتر که نر رو جدا کنی چون ممکن به هم اسیب برسونن
      برای ماده هم لانه بذار تا تخم گذاری کنه
      تغذیه کافی هم داشته باشه

  24. برای سخنگو کردن مرغ عشق نر خوبه یا ماده و اگر به هر بخرم تو سن بلوغ مست میشه ماده چطور؟

    1. مرغ عشق خیلی سخت سخنگو میشه و اگر هم بشه خیلی واضح حرف نمیزنه
      بهتر که عروس هلندی یا شاه طوطی بخرید

  25. سلام لطفا زود جوابمو بدین مرغ عشق های من تخم گذاشتن الان هوا سرده به نظرم سردشون شده میتونم جاشون رو تغیر بدم

    1. یا براشون بخاری روشن کن و یا به یک اتاق گرم منتقل کن و گرنه از سرما میمیرن

  26. سلام .لطفا جواب منو زود بدین…مرغ عشقام جفتن تخم گذاشتن فعلا دوتا جوجه شده.امروز ماده بد جور نر رو میزد.الان باید چیکار کنم.جداشون کنم

    1. هر چه سریعتر جدا کن تا همو نکشتن و تا زمانی که جوجه ها کاملا بزرگ نشده اند، نر و ماده رو باید از هم جدا نگه داری

      1. سلام مرغ عشق من از امروز صبح تکون نمیخوره و فقط سر جایش نشسته نه بلند میشه و نه صداش در میاد حتی دمش رو هم تکون نمیده و فقط هر چند وقت کمتر از ۱۰ ثانیه چشاش رو باز می‌کنه و بعد می‌بنده
        میشه بگید مشکلش چیه؟

        1. حتما دمای محل نگهداری کمه و سرما خورده یا اینکه در اثر خوردن غذای فاسد و مونده ، مسموم شده
          حتما به یک محیط گرم منتقل کن و از اب و غذای تازه استفاده کن
          در صورت عدم بهبودی حتما به دامپزشک مراجعه کن تا انتی بیوتیک ها و داروهای لازم رو تجویز کنه

      2. سلام ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم نر رو دو روز پیش خریدم و نر بالغ هستش ماده هم بالای نوکش سفیده رفتم پرنده فروشی گفت مرغ عشق ماده آماده هستش ولی مرغ عشق نر آواز نمی‌خونه و فقط وقتی سرو صدا میشه صدا میده چکار کنم که مست بشه و اینکه جفت میشن یا نه و چقدر طول می‌کشه که جفتگیری کنن؟؟لطفا زود جواب بدین ممنون میشم

        1. مرغ عشق ماده باید نوک کاملا قهوه ای داشته باشه
          اونا رو بنداز پیش هم تا فصل بهار باید جفت بشن
          لانه داشته باشه و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
          غذای کافی داشته باشن و محیط کاملا اروم و بدون استرس باشه
          مقاله زیر رو بخونید.
          اموزش جفت گیری مرغ عشق

  27. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم و مرغ عشق ماده اصلا توی لونه نمیره و ازش میترسه باید چیکار کنم

    1. احتمالا لونه کوچیک
      لانه بزرگتری رو براش بذار
      داخلش رو با پوشال نرم پر کن و حتما سقفش رو هم محکم ببند
      مرغ عشق ها تون به سن بلوغ رسیدن ؟

      1. لونه که لونه ی مخصوص مرغ عشقه
        ماده به بلوغ رسیده ولی نر نه هنوز

        1. خوب باید تا زمان رسیدن به سن بلوغ ، نر و ماده رو از هم جدا کنی

  28. سلام خسته نباشید من دوتا جوجه مرغ عشق ۲.۵ ماهه خریدم دونه و آب توی لونشون قرار بدم خودشون میخورن یا باید خودم کمکشون کنم؟
    و اگه خودم باید کمکشون کنم چطور میشه؟

    1. جوجه های دو یا سه ماهه باید دانخور شده باشند
      اگر نتونستن بخورن باید از سرلاک استفاده کنید که با سرنگ به پرنده ها داده میشه

      1. سلام من ی جفت مرغ عشق دارم گذاشتم تو بالکن مشکلی پیش نمیاد ؟

        1. اگر باد بوزد، باران بباره و شب ها هوا سرد بشه
          ممکن سرما بخورن و تلف بشن

  29. سلام من یه جفت مرغ عشق داشتم ماده تو لونه شون مرد رفتم یکی دیگه برای نرم گرفتم بعد چند ماه که جفت گیری کرده بودن نرم در باز بود و رفت بهد یه دو سه روز رفتم برای مادم یه نر گرفتم اینم بگم که نر قبلیم زرد بود و ماده ای که براش گرفتم سفید و این نر جدیدی که گرفتم سبزه و انگلیسیه امکان داره که با هم جفت بشن ؟ و اینکه نر قبلیم و ماده ای که براش گرفتیم تخم نمیزاشتن و جفت دیگه ای هم داشتیم که انگلیسی بودن اونا هم تخم داشتن وقتی اوردیمشون تخم داشتن ولی تخما خراب شدن و دیگه تخم نزاشتن چون ماده ای که خریده بودیم هی از فقس در میومد و میرفت بالای قفس اینا و ازیتشون میکرد برای همین دیگه نرفت روی تخم ها و خراب شدن و دیگه تخم نزاشتن برای همین براشون قطره بارداری گرفتیم توی ابشون شیش قطره میریزم و هروز باید عوض بشه ولی هنوز تخم نزاشتن سوالم اینه که مشکلی نداره به اون دوتا که هنوز جفت هم نشدن قطره بدم؟ و اون جفت انگلیسیم دوباره تخم میزارن؟

    1. باید به سن بلوغ رسیده باشن تا تخم گذاری کنن
      ماده باید نوک قهوه ای و نر باید نوک ابی داشته باشه
      به تغذیه رسیدگی کنید و حتما باید لانه داشته باشه

  30. ۱،سلام مرغ عشق تخمه آفتاب گردان می‌خورد؟اگه می‌خورد باید پوست شود یا خودش پوست میکنه
    ۲،من تازه یه جفت خریدم تو قفسشون تاب نشیمنگاه و آینه گذاشتم آیه کافیه؟

    1. بهتر که با پوست باشه البته بدون نمک
      چون پوست تخم افتابگردان نمک زیادی داره و براشون مضر

  31. سلام، یک جفت مرغ عشق دارم ک از دوماهگی تو اتاقم با من بودن،الان حدودا ۵ ماهشونه، بینی یکیشون آبی و دیگری سفیدهست. توی اتاق کاملا ازادن و در قفسو نمیبندم ب کل. اخیرا با غذا یاد گرفتن و روی دستم میشینن. اما من ب شدت علاقه دارم ک پوست سر یا گردنشونو بخارونم،ولی وقتی انگشتامو وقتی رو دستم نشستن تا میکنم فورا گردنشون رو برمیگردونن و با ناخنم ور میرن🤦😂
    توروخدا نگید چون جفتن نمیشه.
    ی بار یه ادم صرفا مجرب در مورد پرنده ها رو دیدم ک مرغ عشقو چسیوند ب لباسش ب طوری ک حتی سر مرغ عشق هم بین دست و لباس اقاهه بود، در این حین اقاهه خاروندش.

    میخاستم ببینم این راه درستی هست یا پرنده رو میترسونه؟ و اگر غلطه چجوری این کارو بکنم؟

    1. اصلا با زور کاری نکنید، اگر پرنده کمی اذیت بشه و بر خلاف میلش عمل کنید، از شما خواهد ترسید و دیگه روی انگشت تون هم نخواهد اومد
      باید اینقد تمرین کنید تا کاملا به انگشت شما اعتماد کنه که قصد اسیب رسوندن بهش رو ندارید
      اروم انگشت رو ببرید سمت گردن یا سرش و بخارونید، اگر ببینه که خطری براش نداره ، دفعات بعدی عادت میکنه به این کار

  32. سلام مرغ عشقای من سریع سرشونو بالا پایین از قفسشونم یه صدای تق تق میاد
    نمیدونم نوکشونو به نمک دریا میزنن یا زمین
    بعضی وقتاهم چشماشونو باز و بسته میکنن
    مشکلی ندارن؟

    1. شاید دارن به سقف قفس می کوبن که از بسته بودن اون مطمئن بشن
      سقف قفس رو به خوبی ببندید تا با نوک زدن باز نشه

    1. دوره بلوغ پرنده در یکسالگی کامل میشه و برای جفت گیری و تخم گذاری اماده می شود.

  33. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر انگشتش قط شده ایا تخم میزارن و جفت گیری میکنن

    1. اگه راحت بتونه رو میله وایسته و تعادل داشته باشه، میتونه جفت گیری کنه

  34. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که بعضی وقتا ازادشون میکنم تو اتاقم می چرخن و هر گرسنه بشن بلدن و میرن تو الان ۳ ماه هست که دارمشون جایی که هستن تغریبا خلوته و هویج و سبزی هم بهشون میدم خونه هم دارن و الا ۲ ماهه مادهه با نره میرن تو خونه ولی تخم نزاشتن
    میشه دلیلشو بهم بگید

    1. حتما به ماده تخم مرغ اب پز بدید و سینه مرغ اب پز شده بدید فقط گرم باشه تا مسموم نشه
      توی قفسشون کف دریا بذار
      و توی غذای ماده پودر پوسته تخم مرغ قاطی کن

  35. سلام
    یه سوال من دو روز پیش یک جفت جوجه مرغ عشق خریدم
    آیا امکانش هست که دستی بشن

    1. جفت ها خیلی سخت دستی میشن
      اگر می خواهید پرنده رو دستی کنید حتما به صورت تنها پرورش بدید و اینقد باهاش وقت بگذرونید که کاملا به شما عادت کنه

        1. حتما باید نر باشه و بین ۳ الی ۴ ماه سن داشته باشه تا به خوبی اموزش ببینه

  36. سلام. من دیروز مرغ عشقم رو خریدم اصلا از قفس بیرون نمیاد و پر هاش هم خیلی ریخته، فعلا براش اسباب بازی هم تهیه نکردم، چجوری میتونم سرگرمشون کنم و اعتمادشون رو جلب کنم و از ریزش پرهاشون جلوگیری کنم

    1. سلام
      یه هفته کاریش نداشته باشید و اقدام به گرفتنش نکنید کم کم عادت میکنه
      تغذیش مناسب باشه ، مولتی ویتامین مخصوص بگیره، سنگ مینرال یا کف دریا بگیره مشلاتش رفع میشه

      1. سلام من ۲تا مرغ عشق دارم وقتی دستمو میبرم داخل قفس میترسن و فک کنم نزدیک های ۶ماه شون هست یه نر و ماده راهی هست که بیان بیرون ؟؟

        1. باید رامشون کنید
          کم کم بهتون عادت میکنن
          وقتی که دستتون رو میبرید داخل قفس باید مقداری غذا توی دستتون باشه

    2. سلام وفت بخیر
      من نزدیک ۱ ماهه یه جفت مرغ عشق خریدم ،هم دیگرو تمیز میونن و با هم رابطه دهن به دهن دارن ولی جفت گیری نمیکنن چکار کنم؟

      1. از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید، اگر نر و ماده باشن به مرور زمان جفت خواهند شد
        حتما برای ماده لانه در نظر بگیر و از غذاهای دارای پروتئین و کلسیم کافی تغذیه کنه

  37. سلام.وقت بخیر.من دیشب یه جفت مرغ عشق خریدم که ۳ تا تخم داشتن از وقتی آوردنشون خونه ماده نمیره روی تخماش بخوابه فقط بعضی وقتا چند لحظه میره تو لونه و میاد بیرون خیلی ام ازم میترسن چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید.سپاس

    1. سلام
      اینکه نمیره رو تخم طبیعیه
      اینکه از شما هم میترسه اونم طبیعیه
      اون فردی که پرنده هارو به شما فروخت اگه وجدان داشت پرنده ای که تخم گذاشته رو نمیفروخت ! چون با تغییر محیط پرنده ها دیگه رو تخم نمیشینن و اون تخم ها از دست میره .
      در ثانی چون محیطشون عوض شده مشخصا تا ۱ ۲ هفته از شما هم به شدت خواهند ترسید
      البته اینم در نظر بگیرید چون جفت هستن دستی نخواهند شد .

  38. سلام
    رقصیدن مرغ عشق چگونه هست و چطور بهش یاد بدم؟
    متشکرم از وبگاه بسیااااار عالی و مفید شما

    1. اموزش مفصلی داره که به زودی مطلبی در این باره خواهیم نوشت

  39. سلا من حسین هستم ک اخرین کانت رو گزاشته خوب دیگه نگم چطورین داداش این مرغ عشق من حس میکنم ک نود درصد تخم داره میخواد تو جا دونی تخم بزاره براش لونه گزاشتم توش هی میره میاد ولی تو جا دونیداره تخم میزاره چیکار کنم

    1. داخل لانه رو با مواد نرم مانند کاه و پوشال نرم یا ماسه نرم پر کن و ماده رو داخل لانه بذار تا تخم بذاره
      اگه لانه سقف داره حتما سقفش رو ببند تا پرنده احساس ارامش بکنه

  40. سلام من ی مرغ عشق جفت خریدم یه سالو نیمشونه تقریبا ی دوماهی میشه بهشون غذا خوب میدوم سبزی میوه ارزن تخم مرغ ولی جفتگیری نمیکنن ی ابجی کوچیک دارم ی سالشه هی جیغ میزنه مشکلی نداره و راستی نر هی میخونه ماده رو ناز موکنه با نوک پرشو تمیز میکنه ماده هم صبحا هی میره لونه ی دیقه میمونه دوباره میاد واسه نر هم میرقصه تقریبا دوتاشون مسته کی جفتگیری میکنن ممنون از سایت خوبتون.

    1. اگر محیط اروم باشه و سر و صدای زیادی وجود نداشته باشه
      ماده هم کم کم شروع به تخم گذاری می کنه ، اونا در محیط استرس اور نمی تونن تخم بذارن

  41. سلام من وقتی مرغ عشق ام را خریده بودم تغریبا یک ماهه بود و میبردمش بیرون در نمیرفت ولی الان میترسه و در میره میبرمش باهاش توپ بازی میکنم در میره راستی چیکار کنم تا مثل قبل بشه

    1. سلام
      طبیعیه
      اون زمان بچه بوده حالیش نبوده ! الان متوجه شده که میشه فرار کرد !
      براش میتونید جلیقه پرواز بگیرید

  42. سلام
    من یجفت مرغ عشق مولد دارم. دو ناهه که ماده نیره تو لونه گاهی اوقات ولی تر نمیره. یعنی ماده نمیزاره
    ماده خیلی هم بهش انگار علاقه نداره. مثلا خودشو تو دون خوردن جلو میندازه و اون رو از جادونی پایین میندازه
    بهشون میرسم. ویتامین و هویج و تخم مرغ هم میدم. ولی یکار رو با هم میکنن اونم اینه که گاهی اوقات نوکشون به نوک هم میزنن و به هم دونه میدن
    اینا الان جفت محسوب میشن یا نه؟

    1. اگر لانه داشته باشن می تونی شاهد جفت گیری اونا باشی
      به رنگ نوک اونا توجه کنید
      نوک ماده قهوه ای و نوک نر ابی هستش
      اگر نر و ماده نباشن طبیعتا نمی تونن جفت گیری کنن

  43. سلام ببخشید من یه جفت مرغ خریدم که بعد چند ماه تخم گذاشتن از ۴ تا تخم ۳ تاش جوجه شدن
    دو تا از اون جوجه ها پاهاشون مشکل داشت کلی پاهاشون رو تو اب گرم گذاشتیم و مولتی ویتامین میدیم هر روز و تو خونه آزاد هستن و مادر پدرشان پرواز و بهشون یاددادن(البته ۱ هفته ای هست که مادر و پدرش تو قفسن و نمیزاریم بیرون بیان چون داره تخم میزاره و جوجه ها رو کتک میزنه)حالا یکی از اون جوجه ها پاهاش خوب شده و فقط یکی از جوجه ها پاهاش مشکل داره که داره بهتر میشه ولی یکیشان که دیروز خیلی هم سر حال بود و خیلی خوب پرواز میکرد امروز خیلی بیحاله و کمی لرزش داره و هی سرش تا زمین خم میشه و چشماش هم بستست!!!میترسم چیزیش شده باشه ممنونم میشم راهنماییم کنین در ضمن جوجه ها الان حدودا ۱ ماهشون هست🙏🏻

    1. سلام
      نشانه ی خاصی ندادید که بشه حدس زد بیماری هست یا خیر
      رنگ فضله
      اینکه غذا میخوره یا خیر
      مولتی ویتامین چی می دید بهشون ؟ تغذیشون چیه ؟

    2. خوشبحالتون چرا جفت های من تخم نمیزارن هرچی بهشون میرسم ولی همش از من فرار می‌کنند چطوری اینارو رام کنم😅🤣🤩😍🥰🤔😷🙄😒😏😭😭😭😭😭

      1. سلام
        طبیعیه از شما فرار کنن
        یه مدت فقط برسید بهشون و کمتر بهشون نزدیک بشید ، اگه سن خوب باشه ، نر و ماده باشن ، تغذیه هم خوب باشه
        حتما تخم میزارن

  44. سلام ببخشید مرغ عشقام جفتن ۱ ساله تخم نذاشتن یکیش نر استرالیایی و ماده معمولی

    1. سلام
      تخم بدون نطفه هم نزاشتن ؟ مطمئن هستید که نر و ماده هستن ؟

        1. سلام
          وقتی مرغ عشقا تخم هاشون جوجه شد و ماده بزرگ شون می‌کنه ،چینش قفس رو چجوری باید چیند و آیا باید همه چیز رو گذاشت ته قفس تا همه شون راحت دسترسی داشته باشن؟

        2. جوری باشه که هم ماده و هم جوجه ها به راحتی به اب و غذا دسترسی داشته باشن

  45. سلام
    من روزی چند بار تو دستم بهشون غذا بدم یا چند بار در روز تا به من عادت کنند من توی ظرف شون غذا هم ریختم اونجا می خورن

    1. سلام
      اینجوری نیست که بگیم ۱۰ بار غذا بدید عادت میکنن ! باید شما بهترین حالت رو انجام بدید و قصد گرفتنشون یا دبنال کردنشون رو نداشته باشید
      خوب میشن و به شما هم عادت میکنن
      باید صبور باشید

  46. سلام من یک جفت مرغ عشق داشتم که سقف قفسشون کندا شد و نره رفت🤦🏻‍♀️نره نمیزاشت مودهه درست دونه بخوره و و از یکی دوروز یعد رفتنش هی میرقصید!!!😳😳😂🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️
    حالا یک ماه گذشته و هنوز جیک جیک میکنه ولی خیلی نمیرقصه!
    میخواستم ببینم رقصش از رو ناراحتی بوده یا خوشحالی؟ خیلی نگرانم لطفا جواب بدید ممنون

    1. سلام
      سوال سختیه ! به امکان زیاد ناراحتی بوده
      اگه زیاد در این حالت بمونه ممکنه افسرده بشه ، زمان بیشتری باهاش بگذرونید و براش اینه و وسایل بازی بزارید

    2. سلام
      وقت خوش
      مرغ عشق ماده روزنامه میخوره می‌ره زیرروزنامه نره نمیخوره گچ هم توقفسش گذاشتیم مولتی ویتامین وتخم مرغ وتخمه وارزن ومیوه و سبزیجات هم میدم بهشون
      ولی چرا باز هم روزنامه میخوره

      1. اون حتما میخواد لانه بسازه
        حتما باید لانه داشته باشن و روزنامه ها رو ریش ریش کن و بذار داخل لانه

  47. می خواستم بدونم که به جز ارزن چه چیز های مقوی دیگر باید بدهیم و به چه مقدار چه قدر کاهو را ریز کنیم تا به توانند بوخورند یا چند وقت یک بار به انها از این چیز های مقوی بدهیم و به چه مقدار و چگونه و در کجا بریزیم تا راحن تر به توانند بخورند ؟

      1. خیلی ممنون خیلی کمکم کرد اگه میشه این سوال های مهم که همین زیر این نوشتم را جواب بدین دیگه خیلی خیلی ممنون می شم

  48. سلام میخواستم بپرسم که چتوری مرغ عشق های خودم دستی کنم تا بییاین روی دستم و فرار نکنن من تازه ۲ روز پیش ۲ تا مرغ عشق خریدم که ۲ ماهشوناست الان می خوام بپرسم که چی کار کنم که بیان روی دستم و نترسن و فرار نکنن و من بعد از اینکه شما به من یاد بدهین کاری که نم که بیاین رو دستم سخن بگوینن لطفا کمکم کنید خواهش می کنم ؟

    1. تازه می خواستم بگم که هر وقتمن میرم نزدیک قفس میرن اون ور تر چی کار کنم که نترسن ؟

      1. به مرور زمان بهتون عادت میکنه ، همونطور که گفتم اب و غذای کافی بدید و مدام کنارشون باشید تا بهتون عادت کنن و اصلا با زور اونا رو نگیرید.

    2. باید اب و غذای مورد علاقشون رو بدی و مدام باهاشون حرف بزنید
      غذا رو توی دستتون بریزید و ببرید داخل قفس بهشون بده
      به مرور زمان بهت عادت میکنه و دستی میشن
      برای سخن گفتن حتما باید نر باشه و ۳ یا ۴ ماه سن داشته باشه

        1. از پرورش دهنده قبلی بپرسید و یا ترکیبی از دانه ها ، میوه و سبزیحات رو بهشون بده ببین کدومش رو میخورن

      1. یعنی توی ظرفشان هیچ غذایی نریزم و فقط تو دستم به هشون غذا بدم ممکنه بمیرن ببینن تو ظرف غذا نیست ؟

        1. اول توی دست بدید اگر از دستتون نخوردن ، بعدش توی ظرف بهشون بده

  49. سلام ما یه مرغ عشق پیدا کردیم که صاحبشم هرکار کردیم پیدا نشد. ظاهرا نره و خیلی اهلی, همشم حرف میزنه. ولی نمیذاره دست بزنیم بهش و بگیریمش نوک میزنه و خیلی میترسه. حالا باید همیشه آزاد باشه تو خونه یا میتونیم تو قفس بذاریم و چند ساعت در روز فقط آزادش کنیم؟ سخته همیشه آزاد باشه تو خونه☹️

    1. بهتر که تو قفس باشه و زمانی که کاملا بهتون عادت کرد و حالت وحشیانه خودش رو از دست داد
      با رعایت موارد امنیتی توی خونه ازادش بذارید
      اگر می تونید صاحبش رو پیدا کنید در غیر این صورت به خوبی ازش مراقبت کنید تا افسردگی نگیره

  50. سلام من یه مرغ عشق دارم سرشو خیلی بالا و پایین میکنه 😐 یعنی چی ماهم هرکاری میکنیم نمی‌فهمم منظورش چیه

    1. شاید چیزی توی گلوش گیر کرده و یا شاید هم داری بازیگوشی میکنه
      بهتر که از یک پرورش دهنده مرغ عشق هم بپرسید.

    1. باید تنهاشون بذارید و محیط شون اروم باشه
      داخل لونه هم باید پوشال نرم باشه
      حتما سقف لونه رو ببندید تا احساس راحتی داشته باشن

  51. از کجا بفهمیم جفت گیری کردن ؟ من یه جفت فنچ دارم یک ماهه ولی هنوز تخم نذاشتن

    1. باید نشانه های جفت گیری رو در اونا مشاهده می کردید
      ایا برای اونا لانه ساخته بودید؟

  52. ببخشید من دو سوال دارم لطفا جواب بدید
    ۱- یکی گفت اگه کاهو و خیار بدم براش خیلی بده ایا تاثیری داره؟
    ۲-من مرغ عشق ماده دارم تنهاس ولی براش تاب خریدم و اب و دون کافی داره اون الان اشکالی ندارع تنهاس یا باید حتما براش جفت بخرم؟

    1. اگر وقت کافی برای سرگرم کردنش دارید و به اندازه کافی اسباب بازی داره که هیچ وقت احساس تنهایی نکنه و همیشه مشغول باشه نیازی به جفت نیست در غیر این صورت حتما باید براش جفت بخرید تا از تنهایی در بیاد

  53. سلام مرغ عشق من هیچ نمیخوابدنمیدونم چی کار کنم و خیلی برایش نگران هستم لطفاً بگید چیکار کنم

    1. سلام
      شب ها هم نمیخوابه ؟ تنهاست ؟ روزی چندبار باهاش میگذرونید ؟

  54. سلام من یک ماه است مرغ عشق خریدم،یکی شون نره یکی شون ماده ، مادهِ وقتی دستم را میارم نزدیکش میپره رودستم ،ازدستم غذا میخوره و جوجه هست ولی نرِ ازم میترسه و بالغه ماده خیلی باهم دوسته ولی اون نه میشه کمکم کنید که نرِ باهام دوست بشه؟

    1. معمولا نر ها زود صمیمی میشن
      مطمئنید که جنسیت شون درسته؟
      اونم به مرور زمان به شما عادت میکنه و از جفتش یاد میگیره
      کافیه اذیتشون نکنید و اب و غذای کافی براشون فراهم کنید.

      1. سلام بله مطمئن هستم که نر هست آب و غذای خوبی هم براشون تهیه کردم ولی تهنا کاری که نر انجام میده از دستم غذا میخوره ولی اگه دستم را خالی به قفس ببرم وحشت زده میشه🙁

        ممنون از راهنمایی شما 🌹

        1. به مرور زمان عادت میکنه
          هنوز به صورت کامل به شما اعتماد نداره
          صبر و تلاش مهم ترین شرط موفقیت

    1. محیط شون باید خلوت و بدون صدا باشه
      اب و غذای کافی هم در اختیارشون بذارید
      به جز شما کس دیگه نباید به پرنده ها نزدیک بشه چون باعث استرس میشه

  55. سلام ادمین جان من یک جفت مرغ عشق خریدم اوردم خونه تخم میذاشتن ولی چون جا بجا شدن نمیرن تو لونه چقدر زمان میبره عادت کنن؟؟

    1. حدودا یک هفته
      به اب و غذاشون رسیدگی کنید و دورشون رو خلوت کنید تا به محیط جدید عادت کنن

  56. سلام خسته نباشید پرنده ی من‌ چند روزه اومده پیشم بعد بالغم‌هستش پاش درد میکنه وقتی میرم سمتش ازم‌میترسه اما وقتی انگشتتمو‌میارم‌سمتش میاد رو دستم یا باهاش حرف میزنم از خودش صدا در میاره و انگار داره جوابمو‌نیده ولی بازم ازم‌میترسه احتمالش هست بخاطر درد پاهاش باشه

    1. سلام
      به امکان زیاد هنوز به شما اعتماد نداره و محیط رو هم خوب نمیشناسه
      صبور باشید کم کم به محیط عادت میکنه
      پاش رو هم چک کنید ببینید زخمی در کف پا یا اطراف وجود نداشته باشه ، باید سریعتر درمان بشه

  57. سلام من ۲ماهع یه جفت مرغ عشق خریدم یکی ابی یکی زرد
    ابیه وقتی کنار قفسشون میشینم زیاد توجه ای نمیکنه شادابی خودشو میکنه ولی زده توی قفس پر میزنه و میره اینور و اونور چطوری میتونم دستیش کنم تا این کارا رو نکنه ممنون میشم بگین اقای ادمین و بقیه لطفا 🙂

    1. به مرور زمان به شما عادت میکنه
      باید اب و غذای کافی بهشون بدید
      و بهشون کاری نداشته باشید.

  58. سلام یسوال خیلی مهم داشتم من تازه مرغ عشق گرفتم جوجه هستن و دستی و اینکه دوتا هستن یکیشون خیلی گاز میگیره و خیلی شیطون هستش دوست نداره اصن تو قفس باشه باید چکار کنم تا میخوام بگیرمش گاز میگیره فقط کافیه یع دست یا پا ببینه شروع به گاز گرفتن میکنه

    1. سلام
      صبور باشید و زیاد سربه سرشون نزارید تا کم کم عادت کنن به محیط
      اینکه گاز میگیره مشکلی نیست جوجه هست و میخواد بازی کنه
      وقتی گاز گرفت عکس العملی نشون ندید ، زیاد درد نداره ، عقاب که نیست جوجست ، صبور باشید تا بتونید به صورت اصولی اهلیشون کنید

  59. سلام چند روزی میشه دوتا مرغ عشق خریدم نر و ماده جوان هستند مرغ عشق ماده گوشه گیره نوکشو مدام باز و بسته میکنه گاهی اوقاتم پف میکنه نمیدونم چشه 😭

    1. سلام
      محیط رو گرم کنید ، تغذیه مناسب بهشون بدید و صبور باشید

  60. سلام مرغ عشق نر من نمیدونم چه اتفاقی براش افتاده مثلا سرفه میکنه بعد با سرفش عطسه هم میکنه یه جورایی صداش مثل سگه بعد بالای منقارش نه اون اسفنجی که رنگش آبی یا بنفشه که جنسیت شو نشون میده بلکه خود منقارش نسفش قهوه ای شده البته این اولین باری که این صدا رو ازش میشنوم بعدم وقتی که رفتم کنار قفس این صدا رو داد بعد یه خزخز کوچیکم داره همراه با سرفه وعطسه

    1. سرما خورده باید به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو تجویز کنه

  61. سلام بهترین تشویقی ها به مرغ عشق چیه بهشون تشویقی بدم که بخورن مثلا برای مجبور کردنشون به انجام کاری

    1. سلام
      تشویقی داخل بازار وجود داره اونا بهترینن
      ولی از طبیعی ها هم ممکنه از یه میوه خوشش بیاد که اونو باید طی پرورش متوجه بشید
      برای مجبور کردن مناسب نیست ، برای اموزش مناسب هست

  62. سلام مرغ عشق من هی دهنشو باز و بسته میکنه هیچی نمیخوره و تکون نمیخوره
    صداشم در نمیاد

  63. سلام.علت تکان دادن به صورت بالا و پایین همراه با پف کردن پرها به خصوص در قسمت سر..به چه معنیه؟اموزشی بهش ندادم ولی میاد طرفم و سرش و اینطوری تکون میده.انگار میخواد بهم چیزی بفهمونه.

      1. سلام من مرغ عشق نر و ماده.دارم وقتی محیط شلوغ میشه شروع میکنن سر و صدا بعد غذا میوه تخم مرغ آپز شده هم میدم وقتی کمی دور میشم میارن میخورن و دوست دارم تو محیط گل خانه بازی کنن و در قفس بیزارم باز نمیان و خودم دلشون آوردم گاز میگیرن وقتی که در آمدن یک جا وایسادن یک ماه هم دارمش چکار کنم براشون که با من راحت باشن

        1. سلام
          اونا جفت هستن و اهلی نمیشن ! برای اهلی بودن و راحت بودن با شما باید تکی باشه !

  64. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم میخام یه جفت فنچ هم بخرم میشه فنچ رو با مرغ عشق تو یه قفس نگهداری کرد لونه مرغ عشق ها دارن برای فنچ لونه میزارم بعد اگه بشه غذای فنچ چیه که براشون

    1. بهتر که برای فنچ ها هم قفس جداگانه بخرید چون احتمالا دعوا بر سر غذا و لانه خواهد بود. از غذاهایی که به مرغ عشق میدید می تونید فنچ رو هم تغذیه کنید.

    2. سلام من تاجربه‌اش رو دارم . داخل یه قفس به اندازه اتاق دارم اما انگاری فنچ ها اذیت می‌کنن . مرغ عشق ها کاری ندارن اما اگر فنچ مک بزن مرا عشق هم گازش میگیره اما ولش میکنه بعد هم فنچ ها خیلی فضولن میرم تو چال اونا

  65. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که الان در پنجره ی راه پلمون باز بود یه دو تا گنجشک نر وماده اومده بودن تو خونه حالا پیش من هستن حالا میخام بدونم میشه گنجشگ ها رو بزارم پیش مرغ عشقام که کنار هم زندگی کنن

    1. گنجشک ها به زندگی طبیعی عادت کردند و احتمالا بیماری های زیادی رو هم همراه خودشون دارند که ممکن مرغ عشق های شما رو بیمار کنند.
      بهتر که ازادشون کنید بره

  66. سلام باید ازچه نوع پوشالی برای کف لونه استفاده کنم مثلان پوشال کولر یا برگ یا اصلان اگه پوشال رو کف قفس بریزم مرغ عشق ماده میتونه لونه شو بسازه

    1. سلام
      پوشال کولر هم میشه ، حالت پیچ پیچی نداشته باشه بهتره
      برگ که نه ، برگ ممکنه الودگی داشته باشه
      بله امکان اون مورد هم هست

    2. سلام
      من دو مرغ عشق دارم که ۵ ماه و نه روزه که دارمشون
      جفت گیری کردند
      نر برای ماده می رقصه و سر ماده رو می خارونه و نوکشون رو به هم می زنند
      خواستم بدونم زمان تخم گذاریشون کی هست؟

      1. سلام
        قابل تشخیص نیست
        محیطشون رو گرم و بدون رفت امد در نظر بگیرید و قفس رو اصلا جابجا نکنید
        لانه هم حتما بزارید و صبور باشید
        کمتر از قبل بهشون سربزنید بزارید راحت باشن

  67. سلام ،مطلب خیلی مفیدی بود 🙏🏻🙏🏻
    یک سوال داشتم ،چجوری میشه به مرغ عشق یاد داد که یک حلقه کوچک رو بتونه تو یه سبد یا یک ظرف بندازه ،
    ؟و همینطور چجوری میشه کاری کرد که مرغ عشق یک وسیله کوچک رو که براش میندازیم مثلا یک گیره کاغذ رو برامون بیاره؟

    1. با تشویق و غذا دادن میشه هر کاری رو اموزش داد
      باید نحوه انجام این اموزش ها رو توی یوتیوب یا اپارات ببینید

  68. سلام . مرغ عشقمو وقتی میارم بیرون از قفس . درشو بلده سریع میره داخل قفس اگه هم درشو ببندم میره رو قفس میشینه هر چقدر از قفس دورش کنم . کافیه چشمش به قفس بیفته سریع میره رو قفس ، باید چیکار کنم که اینقد وابسته به قفسش نباشه ؟؟ دوم اینکه چطوری حموم کردنو یادش بدم ؟؟؟ ممنون

    1. این نشون میده که مرغ عشق هنوز به شما اعتماد نداره و قفس رو به عنوان پناهگاه خودش میدونه
      باید اعتمادش رو به دست بیارید که به راحتی از قفس جدا بشه و داخل خونه پرواز کنه
      برای استحمام می توانید از اسپری اب ولرم استفاده کنید
      به شرطی دمای اتاق رو ببرید بالا و پرنده رو کنار بخاری قرار بدید تا سرما نخوره

        1. با دادن غذای مورد علاقه
          اذیت نکردن اون
          سعی نکنید با زور اونو بگیرید
          وقتی که بهش غذا می دید کنار قفسش بشینید و بهش کاری نداشته باشید تا بفهمه که براش خطری ندارید.

      1. برای استحمام میتونید از یک پشقاب .مقداری اب ولرم بریزید و کاهو یا سبزی درون اب بریزید.کاهو و سبزی مشوق خوبی برای استحمام هست

  69. سلام چه نوع چیزی باید بریزم کف لونه ی مرغ عشقام آخه میگن اگه پارچه بندازم زیرشون باعث خفه شدن جوجه ومرگش میشه

    1. سلام
      میتونید از پوشال استفاده کنید
      همینطور بعضی ها پنبه هم قرار میدن

  70. سلام من چند روز یک بار مرغ عشقام رو ول میکنم تو خونه حالا بعضی وقتا میرن تو آشپزخونه آشپزخونم دیگه جای خطرناکی برای مرغ عشق تا حالا مرغ عشق ماده م چند باره افتاده پشت یخچالو من به سختی درش آوردم حالا میخام بدونم میشه کاری کرد که از آشپز خونه بترسن و نرن اونجا به هیچ وج

    1. سلام
      نه فکر نکنم بشه برا همچین موردی کاری کرد مگه اینکه حرکت ابتکاری بزنید !
      مثلا با اب پاش اب بزنید بهشون ! اینقدر باهوش نیستن که متوجه بشن ولی میشه یه کوچولو تست کرد !

  71. سلام من یه لونه پلاستیکی برای مرغ عشقام خریدم بعد فهمیدم که به خاطر اینکه سوراخ لونه ی چسبیده به کفش ممکنه که جوجه ها بیفتن پایین برای همینم رفتم لونه ی چوبی براشون خریدمو بیرون قفس نصب کردم لونه پلاستیکی براشون گذاشتم ولی فقط میرن داخل لونه پلاستیکی بعد لونه پلاستیکی رو برداشتم بعد یه هفتم بهشون فرصت دادم ولی بازم نرفتن داخل لونه ی چوبی حالا من چیکار کنم که برن داخل لونه

    1. سلام
      زمان بیشتری از یک هفته فرصت میخوان تا عادت کنن
      دقت داشته باشید که لانه ی پلاستیکی نباید بو بده ! پلاستیک غالبا یه بویی داره ، نباید اونجوری باشه
      و صبور باشید

  72. سلام دم مرغ عشق ماده ی من یکم کج وکلس میشه یه جوری کند که آسیبی نبینه یا اصلان میشه کند

    1. سلام خسته نباشید من یک جفت مرغ عشق دارم بعد این دماغ مرغ عشق ما دم موقع ای که اورد مشون خونه قهوه ای بود الان داره له سفید تبدیل میشه و نمیزاره که نر جفت گیری کنه دلیلش چیه

      1. اماده جفت گیری نیست
        باید براش لانه بسازید و محیطش رو ارام و ساکت کنید تا دوباره اماده بشه و هنوز به محیط جدید عادت نداره

  73. سلام مرغ عشق برای دستی کردن و سخنگو کردن باید نژاد خاصی باشه یا نه یه مرغ عشق معمولی هم می تونه سخنگو بشه ؟؟
    دوم اینکه مرغ عشق من نره و گاهی اوقات شروع میکنه به خوندن و سرشو سریع بالا و پایین می بره و اگه انگشتمو ببرم جلوش با جلوی منقار میزنه به انگشت و همچنین می خونه و سرشو بالا و پایین می بره ایا این نشونه عصبانیته یا بر عکس ؟؟ البته اینو بگم که نیمه دستیه ؟

    1. سلام
      خیر نژاد خاصی نیاز نیست
      نه این نشان از مستی پرنده هست ! داره کیف میکنه ! اگه زمان زیادی براش ندارید و نمیتونید زیاد باهاش وقت بگزرونید یه جفت براش بگیرید تا بیشتر از زندگیش لذت ببره
      اگرم نمیخواید جفت بگیرید براش تاب و اینه و لوازم اسباب بازی تو قفسش بزارید مشغول بشه
      دقت کنید که در صورتی که زیاد به پرنده خودتون نرسید و باهاش وقت کمتری بگذرونید ، امکان افسرده شدنش زیاده

  74. با دما سنج اندازه گرفتم یه دماسنج گذاشتم کنار قفس و با اون انداره میگیرم

  75. سلام دمای مناسب جفتگیری مرغ عشق چند درجه هست دمای مرغ عشقای من ۲۸درجه هست

    1. سلام
      دمای مرغ عشقاتون رو چطور اندازه میگیرید ؟!
      دمای محیط باید مناسب باشه که اگه ۲۸ باشه مناسب هست

  76. سلام خدمت شما . ببخشید . از زمان جفتگیری تا وقتی که تخم میگذارن چقدر طول میکشه . من مرغ عشقام جفتگیری کردن . ولی هنوز تخم نگذاشتن

    1. حدودا یک هفته
      غذای کافی دارای پروتئین و کلسیم بهشون بدید
      دمای اتاق رو هم ببرید بالا
      داخل لانه هم از کاه یا پوشال استفاده کنید

  77. نصف بالای دماغش قرمزه پایین آبی کمرنگ از کنار رنگ قرمزشم یکم سفیده ولی اگه دماغشو بخارونه نباید از نر جداش کنم و اگرم دماغشو بخارونه چه مشکلی داره

  78. نه نمیخارونه فقط قرمز شده بود گفتم دلیل خاصی داره آخه گفتید باید قهوای بشه

    1. دقت کنید که ترشحی از چشم یا بینی داره ؟ یا نه مشکلی نداره ؟
      اگه مشکلی نداشته باشه صبور باشید کم کم قهوه ای میشه

    2. سلام ببخشید لطفا جوابم رو بدید،مرغ عشق های من یک جفت هستند و یک هفته هم شده که خریدیمشون اما هنوز از من میترسند چیکار کنم؟و اینکه چکار کنم که شاد باشند؟

      1. به مرور زمان عادت میکنن
        اتاق رو گرم نگه دارید
        اب و دان کافی بهشون بدید
        اصلا کاری بهشون نداشته باشید و زیاد نزدیک نشید
        محیط شون هم باید اروم و بدون سر و صدا باشه

  79. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم ککه بالای دماغ مادش یکمی قرمز شده طبیعی هست یا مشکلی داره

    1. سلام
      مدل قرمز شدن رو توجه کنید ، اگه حس میکنید که اون نقطه رو میخواره مشکل ساز خواهد بود در غیر این صورت مشکلی نداره

    1. سلام
      مشکل خاصی پیش نمیاد ولی اگه لازم نیست نبندید
      در انتخاب جنس هم توجه داشته باشید جوری نباشه که باعث ایجاد حساسیت یا زخم پای پرنده بشه

  80. سلام ببخشید که اینقدر سوال میپرسم ولی باید چه شرایطی برای جفتگیریشون رو فراهم کنم لونه واسشون گذاشتم از قبل وخیلی ممنون بابت این گروه خوبتون

    1. تغذیه کافی
      محیط ارام بدون سر و صدا
      افزایش دمای اتاق
      قرار دادن پر یا پوشال نرم داخل لانه

  81. سلام ببخشید باید چه نوع دونه هایی به مرغ عشقام بدم و چقدر از اون دونه ها بدم

  82. سلام مرغ عشق های من ۲ جوجه به دنیا آورده آمد و یکی از آنها زنده هست ولی انگار مرده چون قلبش آروم میزنه و چشماش نیمه باز هست ولی تموم نمی خوره چیکار کنم اون همون جوجه ای بود که مرغ عشق نر روی آن می‌نشست و اذیتش میکرد و چند روزی گوشه قفس بود حالا چیکار کنم راهی برای نجات هست یا میمیره .

    1. پرنده نر رو جدا کردید؟
      باید دمای اتاق رو تا ۲۸ درجه بالا ببرید
      به مادرش غذای کافی بدید تا بتونه جوجه رو تغذیه کنه ، تخم مرغ اب پز ، سینه مرغ پخته شده ، ترکیبی از دانه های پودرشده و…
      اگر پرنده نمیتونه تغذیه کنه خودتون با استفاده از سرنگ مخصوص و سرلاک مخصوص مرغ عشق ،جوجه رو تغذیه کنید.

  83. من نظری ندارم ول یببخشید اگر رنگ زرد و سبز را با هم قاطی کنیم چه رنگی میشود؟؟؟ معذرت میخوام اینو میگم ولی هیچ کس نپرسیده بود که چه رنگ هایی با مثلا با رنگ دیگری قاتی میشود چه رنگ میشو؟؟ اگه جواب سوالم را بدید ممنون میشم

    1. سلام
      این مورد رو اصلا نمیشه گفت چون ممکنه ژن مربوط به رنگ از والدین خود ماده گرفته بشه ! در این مورد مطمئن باشید که به هیچ وجه نمیشه چیزی گفت

    2. حق با ادمین هست…من خودم سبز ماده با نر ابی انداختم ‌جوجه زرد چشم شرابی بهم داد‌حتما از نسل قبلی یکی از والدین هلندی بوده

  84. سلام مرغ عشق نر همش روی جوجه اش که پر و بال هم در آورده و در ته قفس هست میشیند و بعد صدای جیک جیک جوجه شون در میاد و حس میکنم که ناراضی هستش چه کنم

    1. نر رو جدا کنید و در قفس جداگانه ای پرورش بدید
      تا جوجه ها کاملا بزرگ شدن

  85. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که نرش داره بالغ میشه ونوکش بنفش بود بعد از چند روز نوکش داشت آبی میشد منم رفتم کنار قفس بعد از دو دقیقه برگشبرگشتم دیدم دوباره نوکش بنفش شده تا حالا چند بار این اتفاق واسش افتاده منم میخاستم بدونم دلیلش چیه

  86. سلام من میخاستم بپرسم من یه مرغ عشق نر و ماده دارم نره بالای دماغش
    بنفشهبنفشه بود بعد از چند روز بالای دماغش یکم آبی شد بعد من رفتم کنار قفس نگاش کردم بهد از ۲ دقیقه برگشتم دیدم دوباره به رنگ سابقش که بنفش بود برگشته تا حالا یه چند باره که ای اتفاق واسش میفته حالا من میخاستم بدونم دلیلش چیه

    1. اماده جفت گیری هستن برای همین
      بینی ماده هم باید قهوه ای شده باشه
      براشون لانه خوبی بسازید و با پوشال نرم بپوشانید.
      غذای کافی هم در اختیارشون قرار بدید

  87. سلام خسته نباشید،من یه مرغ عشق ماده دارم که وقتی شروع به خوردن دونه کرده بود خریدم،ولی من از اول هرچقدر میخواهم نازش کنم نمیزاره و گاز میگیره کلا از انگشتای آدم خوشش نمیاد لطفا بگید چیکار کنم خیلی ممنون

    1. اجازه بدید یک الی دو هفته بگذره ، بهتون عادت میکنه غذای کافی بهش بدید و اصلا بهش کاری نداشته باشید
      به مرور زمان رام میشه
      اگه با زور بگیریدش یا اذیتش کنید بدتر میشه

  88. سلام من تازه یه جوجه مرغ عشق نر خریدم. روز دومه. عطسه میکنه و بصورت تقریبا دراز کشیده میخوابه نه نشسته. مهم تر از همه اینکه آب نمیخوره. چشه؟ باید چیکار کنم

    1. پرنده بیمار هستش
      برگشتش بزنید
      حتما هنگام خرید دقت کنید که پرنده سالم باشه

  89. من الان ۵ ما هه که مرغ عشق ماده و نر خریدم اما هنوز تخم نگذاشتن دستی هم نیستن بدجوری گاز میگیرند سنشون هم برای تخم گذاری هستش هم دیگر رو میخارونند مرغ عشق ماده دائم توی خونه اش هست اما تخم نمیذاره همه چیز هم براشون میزارم

    1. دمای محیط رو بالا ببرید و رفت و امد رو کم کنید تا پرنده در ارامش تخم گذاری کند

    2. بنظر من هم شاید ماده چربی گرفته باشه….اگه ماده چاق باشه.بیشتر این حالت بهش دست میده.میتونید واسه درمان از سرکه سیب .یا ازاد کردن پرنده در فضای خانه استفاده کنید.. با عرض پوزش از ادمین جان

  90. مرغ عشق من ۲۰تخم گذاشته وهنوز داره میزاره‌ نمی دونم چی کار کنم

    1. سلام
      دوست عزیز هر دو مرغ عشق های شما ماده هستن
      یه مرغ عشق نمیتونه این همه تخم بزاره !

    1. براشون لانه بسازید، تغذیه کافی داشته باشند و محیط رو گرم و آرام نگه دارید تا آرامش داشته باشند.

  91. سلام ممنون از این روش هایتون منیه مرغ عشق نر دارم و باهم خیلی دوستیم من هرچقدر که قرقلک ش میدم بال هاشو باز نمیکنه که بهش حرکن عقاب رو یاد بدم کمکم کنید

    1. سلام باید بیشتر قرقلکش بدی تا بالش رو باز کنه بعدش میتونی بهشت حرکن عقاب رو یاد بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس