دلایل اصلی تورم شکم پرندگان زینتی و درمان آن | ورم شکم در مرغ مینا، قناری و عروس هلندی

در صورتی که شما هم از پرندگانی مانند مرغ مینا، قناری، مرغ عشق یا عروس هلندی نگهداری میکند، ممکن است با پدیده تورم در ناحیه شکم و بی حالی شدید پرنده مواجه شوید. بیشتر افراد این تورم را نشانه ای از ورم یا عفونت در روده دانسته و شروع به درمان های خانگی متعدد می نمایند.

دقت داشته باشید که ورم شکم پرندگان خانگی دلایل دیگری نیز دارد. به شما توصیه میشود برای اطلاع از دلیل اصلی ورم شکم پرنده خود و درمان خانگی آن با این پست همراه باشید.

علت ورم کردن شکم پرندگان زینتی

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ورم شکم پرندگان زینتی می شود در ادامه به طور مفصل به توضیح هر یک از این موارد پرداخته ایم.

۱- تورم شکم پرنده به دلیل عفونت روده

بیماری عفونت روده بیشتر در پرندگان ریز جثه مانند قناری، گنجشک، مرغ عشق و فنچ ها دیده میشد اما شیوع آن در بین عروس هلندی و مرغ مینا نیز مشاهده شده است. دلیل اصلی شیوع این بیماری به دلیل آلودگی و میکروارگانیسم های موجود در محیط است.

از دیگر دلایل گسترش این بیماری، تغذیه بیش از حد پرنده از کاهو و کلم، خوردن سبزیجات خیس، نوشیدن آب کلر دار و یا آلوده، مصرف غذاهای کپک زده و دانه های کهنه، مخلوط شدن مدفوع با غذای پرنده و آلودگی قفس می باشد.

علائم بیماری رگ سیاه در پرندگان زینتی

  • بزرگ شدن و ورم شکم پرنده
  • مشاهده رگ سیاه رنگ که از جناغ پرنده تا مقعد ادامه دارد
  • کاهش شدید تحرک و عدم توانایی ایستادن بر روی میله
  • نشستن در کف قفس و پف کردن پرها
  • به شماره افتادن تنفس
  • عدم تمایل به خوردن غذاهای خشک و دانه ها
  • تمایل به خوردن غذاهای نرم
  • مدفوع سبز رنگ و گاهی حاوی لکه های سفید

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب جوجه کشی از مرغ مینا، عروس هلندی، قناری
» مجهز به برد پیشرفته
» با آموزش رایگان گام به گام جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

پیشگیری و درمان ورم روده یا رگ سیاه

برای پیشگیری از این بیماری ضروری است تا در هر هفته یک بار قفس پرنده را نظافت و ضدعفونی کنید .در هر روز حداقل یک بار آبخوری را شسته و آب تمیز در اختیار پرنده قرار دهید. سبزیجات را بخار پز کرده و یا پس از شستن اجازه دهید آب موجود بر روی برگ ها خشک شود. غذاهای تازه و نرم را هر سه ساعت از درون قفس بردارید تا کپک نزند. وجود هر گونه کپک و آلودگی در قفس منجر به بیماری پرنده خواهد شد.

روش های درمان عفونت روده پرندگان

برای درمان عفونت روده لازم است تا غذاهای تخم مرغی و میوه و سبزیجات را از غذای پرنده حذف کنید. در ظرف آبخوری پرنده روزانه ۳ قطره سرکه سیب ریخته و این کار را به مدت ۳ روز انجام دهید. به مدت ۷ روز بادام خام رنده شده در ظرف غذای پرنده بریزید تا به تسریع درمان کمک کند.

تغذیه پرنده از سیب زمینی آب پز، تخم خرفه و تخم کاهو نیز به درمان بیماری رگ سیاه در قناری و سایر پرندگان کمک میکند.

لازم به ذکر است که روش های درمان خانگی عفونت روده و رگ سیاه برای ورم های جزئی مناسب بوده و در صورت حاد بودن بیماری، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مخصوص تجویز کند. دقت داشته باشید که در زمان مصرف آنتی بیوتیک از سرکه سیب استفاده ننمایید.

۲- بزرگ شدن اندام های داخلی پرنده

گاه اندام های داخلی پرنده مانند کلیه، کبد ، طحال ،پانکراس و غیره به دلایل مختلفی بزرگ می شوند. برخی از سرطان ها، تغییر رژیم غذایی، عفونت، چرب شدن کبد و مشکلات دیگر منجر به افزایش حجم اندام های داخلی می گردند.

از بین تمام این اندام ها، افزایش حجم کبد و طحال است که می تواند موجب ورم شکم پرنده گردد. لازم به ذکر است که بیماری کبد چرب و بزرگ شدن آن در مرغ مینا نسبت به سایر پرندگان بیشتر مشاهده میشود.

مطالعه مقاله تغذیه مرغ مینا برای جلوگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد.

علائم بیماری کبد چرب در پرندگان

علائم بیماری کبد چرب در پرندگان - چیکن دیوایسعلاوه بر افزایش وزن و ورم شکم پرندگان، این بیماری علائم دیگری نیز دارد :

  • فضله سبز رنگ
  • بی حالی و بی اشتهایی
  • تنفس سخت و ژولیدگی پرها
  • اضافه وزن و عدم تحرک
  • نرمی نوک و گاه خون آلود بودن آن
  • اسهال و سایر مشکلات گوارشی
پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب در پرندگان

از دلایل اصلی و عمده این بیماری، تغذیه غلط پرنده می باشد. بنابراین برای پیشگیری بیماری کبد چرب پرندگان، در وهله اول باید دانه ها و مواد غذایی چرب را از رژیم پرنده حذف کرد. تقسیم جیره غذایی پرنده به ۶۰ درصد پلت مخصوص، ۳۰ درصد میوه و سبزیجات و ۵ تا ۱۰ درصد دانه برای کاهش بروز این بیماری ضروری است.

استفاده از قفس های بزرگ یا اتاق های مناسب برای پرواز و تحرک پرنده از بروز این بیماری جلوگیری خواهد نمود. برای درمان بیماری کبد چرب لازم است تا به دامپزشک مراجعه نمایید.

۳- ابتلا به یبوست باعث ورم شکم پرندگان

در صورتی که شکم پرنده شما ورم کرده و دفع مدفوع بسیار سخت است، احتمال ابتلای پرنده به یبوست بالا می باشد. استفاده از سرلاک های تقلبی، غذاها و سبزیجات کهنه و یا بلعیدن اشیاء توسط پرنده میتواند از دیگر دلایل این بیماری باشد.

علائم یبوست در پرندگان

  • سختی در دفع مدفوع
  • کز کردن و پف کرد پرها
  • بی حالی و عدم تحرک

در صورت عدم درمان به موقع یبوست پرندگان، این بیماری منجر به ورم شدید شکم آنها خواهد شد.

درمان یبوست پرنده زینتی

برای پیشگیری از این بیماری لازم است تا غذاهای مضر برای پرنده خانگی را از تغذیه آنها حذف کنید.

جهت درمان یبوست پرنده در ابتدا لازم است با استفاده از قطره چکان دو قطره روغن زیتون در دهان پرنده بچکانید و با مقداری از این روغن مخرج پرنده را آغشته سازید. استفاده از سبزی و میوه های شسته شده نیز در درمان پرنده موثر خواهد بود. دقت داشته باشید که در صورت عدم بهبود پرنده به دامپزشک مراجعه کنید.

۴- گیر کردن تخم در شکم پرنده

یکی از مشکلات شایع در بین پرندگان، گیر کردن تخم در بدن آنها می باشد. کمبود کلسیم، مشکلات لوله رحم، تخم گذاری زیاد، تخم های بدون پوسته و کمبود برخی از ویتامین ها در بدن پرنده باعث بروز این مشکل میشود.

گیر کردن تخم در شکم پرنده - چیکن دیوایسماندن تخم در لوله رحم موجب ورم شکم پرنده شده و در صورت عدم حل مشکل، تلف شدن پرنده را به دنبال خواهد داشت.

علائم ماندن تخم در شکم طوطی سانان

  • ایجاد ورم در نزدیکی مقعد پرنده
  • به شماره افتادن نفس
  • بی حالی پف کردن پرها و نشستن کف قفس
  • تلاش برای تخم گذاری و ناله
  • عدم توانایی در دفع فضله و یا اسهال شدید

پیشگیری و درمان گیرکردن تخم در شکم پرنده

به طور کلی، استفاده از پودر صدف و کف دریا برای تامین کلسیم پرنده، برای پیشگیری از این بیماری توصیه میشود. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین، جذب نور کافی و تحرک پرنده نیز در جلوگیری از این بیماری موثر می باشد.

خوراندن مقداری روغن زیتون و آغشته کردن مخرج پرنده به این روغن، در دفع تخم به پرنده کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از داروی ضد چسبندگی رحم پرندگان و ریختن چند قطره از آن در آبخوری نیز برای پرنده بسیار مفید می باشد. مقاله درمان گیر کردن تخم در شکم پرنده را بخوانید.

در صورت عدم تخم گذاری پرنده، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا از پاره شدن تخم درون شکم جلوگیری شود.

سوالات متداول

چرا شکم پرنده باد کرده و نفس نفس میزنه؟

یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل تخم پیچ شدن پرنده شما میباشد که در این شرایط باید سریعا آن را به دامپزشک برساند تا تخم را در بیاورد در غیر این صورت با شکستن تخم در داخل شکم احتمال تلف شدن آن به وجود خواهد آمد. 

چگونه ورم مقعد پرنده را درمان کنیم؟ 

عوامل مختلفی همچون اسهال، عدم نظافت قفس، گذاشتن تخم بزرگ توسط پرنده باعث ایجاد ورم در مقعد پرنده میشود بدین منظور با مراجعه به دامپزشک باید سوسپانسیون فورازولیدون مصرف شود.

ورم شکم جوجه عروس هلندی را چگونه درمان کنیم؟

بدین منظور اگر جوجه عروس هلندی سرلاکی است ۴ قطره سرکه سیب طبیعی را در سرلاک مخلوط کرده و به او بدهید چنانچه جوجه دانخور شده است ۴ قطره سرکه سیب طبیعی را در ۱۰۰ سی سی آب حل کنید و به پرنده بدهید به راحتی با این روش ورم شکم بهبود خواهد یافت.

نتیجه گیری

علاوه بر بیماری های گفته شده بیماری هایی نظیر جمع شدن مایع در بدن پرنده، عفونت رحم و اندام های داخلی، عفونت کیسه زرده جوجه ها و وجود غده های چربی در بدن، منجر به تورم شکم پرندگانی نظیر عروس هلندی، مرغ عشق، کاسکو، فنچ، قناری و مرغ مینا خواهد شد.

تشخیص و درمان تمام بیماری های گفته شده در این پست از چیکن دیوایس بر عهده دامپزشک میباشد و درمان خودسرانه و بدون اطلاعات میتواند به قیمت جان پرنده تمام شود.

در صورتی که شما تجربه دیگری از بیماری ورم شکم پرنده خانگی خود دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من چندتا مرغ عشق دارم که همگی از یه پدر ومادر هستن و به دلیل اینکه حرف میزنن و نر هستن هر کدام دست خواهرانم هستن الان به مدت ۱ ماه هست در صورتی که جدا هم هستن کف پاشون بامبل فوت زده و یکیشون رو در مراحل جراحی از دست دادیم
    میشه گفت اینها همگی ارث دارن در مورد این بیماری
    و الان در این مدت مدام تحت نظر پزشک هستن و آنتی بیوتیک مصرف کردن هنوز بهبودی حاصل نشده
    از شما دکتر عزیز تمنا میکنم درمان خانگی اگر هست و جواب میده بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام مریم جان
      اول باید یه بستر مناسب براشون تهیه کنی
      پوشال نرم تهیه شده از تراشه های چوب درختای طبیعی
      بعدش باید چوب نشیمنگاهشونو کنترل کنی
      چوب هم باید طبیعی باشه و رنگ شیمیایی نداشته باشه به علاوه خیلی سفت و زبر نباشه
      مورد بعدی اینه که به تغذیه شون رسیدگی کنی
      حتما باید بهشون میوه و سبزیجاتی بدی که ویتایمن A و E داشته باشن
      مثل هویج، کرفس، سیب، انبه، کدو و …
      و در آخر هم پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کنی و بزنی به پاشون
      برای اینکه کامل جذب بشه هم می تونی بانداژ کنی
      این کارو هر ۶ ساعت یه بار تا ۱۰ روز تکرار کن

  2. سلام وقت بخیر🌸ببخشید من یه کبک دارم تقریبا یک سال هست که درگیر یک بیماری شده علائمش اینجوریه که آبریزش بینی داشت و درگیری تنفس داره خیلی تند تنفس میکنه هر دارویی استفاده کردم از دامپزشکی ها جواب نداده و بیماریش برگشت داره عکس رادیولوژی هم گرفتیم گفتند عامل بیماری باکتری هست اما آنتی بیوتیک هایی که استفاده کردم پرندم رو لاغر و بی اشتها میکنند و خوبم نمیشه ببخشید میخواستم بپرسم که چیکار باید کنم لطفا بهم جواب بدید؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      دراین صورت باید از آنتی بیوتیک های گیاهی برای پرنده استفاده کنی
      اول اینکه محیط نگهداریشو گرم کن
      به اندازه ی قاضشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش و بذار ۱۰ دقیقه بمونه و دم بکشه
      بعدش که سرد شد، صافش کن و تا ۵ روز روزانه ۵ قطره بهش بده
      برای کاهش التهاب گلو و رفع مشکلات تنفسی برگ های درخت اکالیپتوس رو بجوشون و دم کردش رو بذار زیر قفس پرنده
      تا بخار گرمش داخل قفسش بره
      این کار رو به مدت یک هفته و هر روز یک بار انجام بده
      آویشن خاصیت ضد باکتریایی داره و ضد عفونی کننده ی مجاری تنفسی هست
      می تونی هر ماه یه بار ۵ قطره بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و به پرندت بدی

      1. سلام خیلی ممنونم🌸🙏 ببخشید من یک دوره طولانی آنتی بیوتیک شیمیایی بهش دادم و لاغر شده کمی این آنتی بیوتیک های گیاهی مشکلی براش ایجاد نمی کنند یعنی اینکه مجدد لاغر و ضعیف نمیشود؟؟

        1. خواهش می کنم
          نه اینا لاغرش نمی کن
          فقط تو این مدت حتما به تغذیه ش رسیدگی کن و سعی کن غذای کاملی در اختیارش بذاری

  3. سلام من یک جفت عروس هلندی دارم جوجه هاش ورمروده دارن بردم دکتر دارو داده ولی بهتر نشدن از پدرش تغذیه میکنن ولی باباش روزی ده بار بیشتر غذا میده چکارکنم

    1. سلام تینا جان
      بهتره یا از پدرشون جدا کنی ویا دان رو در سه وعده بذاری داخل قفس تا زیاد بهشون غذا نده
      برای درمان ورم هم میتونی ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کنی بدی به جوجه ها

  4. سلام وقت شما بخیر.. عروس هلندی ماده بعد از تخم سوم به مدت ۴ روز تخم نزاشت ولی ورم در ناحیه مقعد داشت گفتم احتمالآ تخم پیچ شده ولی ولی محل متورم رو دست میزدم تخم نبودروغن زیتون دو قطره دادم چند فضله بزرگ کرد الان محل تورم کم شده.. الان چه کاری باید انجام بدم

    1. سلام دوست عزیز
      دوران تخم گذاری طبیعی هست که این ناحیه کمی متورم باشه بخاطر همون جای نگرانی نداره

  5. سلام وقتتون بخیر من اردکم رو چند ساله که دارمش تمام مدت هم سرحال و سرزنده بود ٫ ما یه هفته مسافرت بودیم دست فامیلام بود بهش غذا میدادن ٫ الان که برگشتیم میبینم خیلی بی حاله و قسمت شکمش یخورده باد کرده واقعا نمیدونم چیکار کنم خواهش میکنم کمکم کنید 😭

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش می دادن؟
      سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و تا ۳ روز بهش بده

  6. سلام یه مرغ عشق ماده دارم نفس نفس میزنه مقعدش هم باد کرده. چند بار روغن زیتون بهش دادم و دور مقعدش مالیدم خوب نشد. اگه کسی راه کاری داره راهنمایی کنه تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      باید ببری پیش دامپزشک تا سوسپانسیون فورازولیدون صورت بگیره

  7. سلام
    کنار پای عروس هلندیم که خیلی وقت پیش با ضربه فلج شده چند روزه کیست دراومده و بی حاله،یه کیست آبکی و امروز متوجه شدم که خیلی بزرگ شده
    دامپزشکی شهرمونم میگه ما از عروس هلندی سر در نمیاریم
    باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کن به اندازه ی تورمش بزن به پاش
      این کارو هر ۶ ساعت یه بار به مدت ۷ تا ۱۰ روز انجام بده
      فضله ش چه رنگیه؟

    2. سلام وقتتون بخیر من طوطی برزیلی دارم که یه دو هفته ای هست کنار مقعدش ورم داره انگار که تخم هست داخلش اون طوری هست باید چکار کنم طوطی بعد از چن د روز باید تخم بزارن

      1. سلام عبدالحسین عزیز
        سریعا ببر دامپزشک حیوانات خانگی
        اگه تخم داخل بدنش بمونه و بترکه پرنده میمیره

  8. سلام جوجه عروس هلندی هفت روزه احساس میکنم شکمش ورم داره قفس و لونشون رو تمیز کردن قطره مولتی ویتامین وکلسیم هم تو آب ریختم بی‌زحمت میشه بفرمایید چیکار باید بکنم پدر مادرش خیلی سر وصداشون بیشتر شده

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو سرلاکش قاطی کن بده بخوره

      1. موردی نداره
        کمی سرلاک تهیه کن و دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطیش کن و بهش بده

  9. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید دلیل آب آوردن و متورم شدن شکم طوطی گرینچیک چی ؟
    و چگونه باید درمانش کنم؟
    تورم جوری که درناحیه مقعد
    تورم داره طوری مثل اینکه تخم داره در صورتی که تخم نیست
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اخیرا تخم گذاری کرده؟ ممکنه تخم پیچ شده باشه؟
      علائمی مثل نفس نفس زدن، بی حالی، کم اشتهایی، باز کردن بالها رو داره؟

  10. با سلام و خسته نباشین، من یه عروس هلندی نزدیک به سه ماهه دارم که تا ۳روز پیش سرلاک هم بهش میدادم الان بعد از ۳روز احساس میکنم وزنش کم شده و شور و شوق قبل رو نداره،به نظر شما دوباره سرلاک رو شروع کنم در ضمن چینه دانش هم احساس میگنم خالیه ،انگار زیاد دونه نمیخوره،لطفا راهنمایی بفرمایین،،ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      براش غذا چی میدی؟ احتمالا غذایی که میدی رو دوست نداره و نمیخوره
      براش پلت مخصوص عروس هلندی از پت شاپ تهیه کن
      با مولتی ویتامین تقویتش کن
      ببین تغییر رنگ فضله که نداره؟
      ۳ قطره سرکه سیب طبیعی رو هم تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخوره

  11. سلام خسته نباشید
    مرغ عشق یه ماهه را آوردم خونه .روز اول دقت کردم دیدم نمیتونه ارزن بخوره .ارزن را وارد دهنش میکرد اما درسته بیرون مینداخت .خواستم برش گردونم پیش پدر مادرش منتها دیگه مادرم بلغور خیس کرد بهش داد .من خونه نبودم همش از مادرم میپرسیدم غذا میخوره میگف آره 😐بعد چن روز کم کم پرهاش ژولیده شد 😭پرهای قسمت مقعدش کثیف شده بود.و پرهاش حالت افتادگی پیدا کرده بود .اما با این حال چون پرواز میکرد و ظاهرا حالش خوب بود فکر کردیم مشکلی نداره .تا اینکه بعد ۶ روز مرد 😭
    میخوام بدونم علت مرگش نیوکاسل بوده یا بلغوری که بهش دادیم ممنون میشم جوابمو بدید از عذاب وجدان دارم میمیرم 😭😭
    کاش به حرف مادرم گوش نداده بودم برش گردونده بودم فلفلی من خیلی بامزه و مهربون بود تو همون ۶ روز کلی مارو وابسته خودش کرد 😭😭😭

    1. مرغ عشق یه ماهه با سرلاک تغذیه میشه نه با بلغور
      از گرسنگی مرده

  12. سلام ی جفت عروس دارم زیر شکمش ورم زرد رنگ داره چربی داره چکار کنم خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف احتمال اینکه تومور باشه خیلی زیاده
      باید ببری دامپزشکی با موارد خونگی نمیتونی درمانش کنی

    2. سلام مقعد عروس هلندی من ورم کردم و مثه حالت نبض زدن میزنه
      دامپزشکی چند قطره داده داخل ابخوریش بریزم دیروز که مدفوعش بخش سفید بیشتری دفع میکرد امروز اینجوری شد و بیحالیش خوب نشده

      1. سلام مجتبی
        دارو ها باید به طور کامل براش استفاده بشن تا دوره ی درمان تکمیل بشه
        فضله ی سفید نشون میده که پرندت عفونت داره
        که در کنار اون می تونی عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کنی تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بدی

    1. از من میپرسی که شکمش بزرگ شده یا نه 😐

  13. با سلام مرغ عشق ماده ای دارم شکمش ورم کرده فکر می کردم تخم دارد ولیکن گویا ورم بوده الان جفتش جدا کردیم پیش دکتر برده ایم انتی بیوتیک و پاک سازی کبد داده است .سه روزه دارو دادهایم وضعیت شکمش تغییر نکرده است .چقدر طول می کشه درمان بشه.چکار باید انجام دهم

    1. سلام دوست عزیز
      باید دوره ی درمان داروییش تکمیل بشه
      ممکنه اصلا به یه دوره درمانی پاسخگو نباشه و لازم باشه یه دوره ی دگه براش در نظر گرفته بشه
      تو این دوره قفس، آبخوری ودانخوریشو هرروز کامل ضدعفونی کن
      محیط نگهداریشو گرم کن بهش سبزیجات کمتر بده پودر بادام یا پسته تو جیره ی غذاییش استفاده کن
      میتونی بهش سیب زمینی آبپز هم بدی
      یکیم حتما براش آب تصفیه شده بده می تونی دو قطره سرکه ی سیب طبیعی بریزی تو ابش

      1. سلام پرنده من مریض شده بی حال بود دهان باز نفس می کشید بعد یه بال زدن تو خونه میخوابید بردم دکتر گفت پرنده قلبش به خاطر عفونت تنفسی بزرگ شده گفتن معلوم نیست چقدر زنده بمونه احتمال داره شکمش اب بیاره نمیدونم براش چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          برای جلوگیری از آب آوردگی شکم خود دامپزشک راهکاری ارائه نداد؟
          چون با درمون خونگی نمیتونی به نتیجه برسی

  14. سلام خسته نباشید
    مرغ عشق ماده ای که ورم روده داره آیا دلیل میشه که تخم هاش بی نطفه شه یا تخم نطفه دار هم به همین دلیل جوجه نشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نطفه ی تخم مربوط به پرنده ی نر میشه
      ولی بیماری یکی از اصلی ترین دلایلیه که باعث میشه پرنده نتونه درست جفت گیری کنه
      و اینکه بدنش قابلیت تولید تخمای سالمو نداره

  15. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی تازه دو هفته ست خریدم به گفته فروشنده دو ماه شه اوایل سرحال بود خیلی بهش می‌رسیدم دو روز در میان کل قفس شو می شستم جای آب و حتی دونه شم می شستم چند روز گذشت متوجه شدم شکمش باد کرده بی حاله اسهال داره خیلی نگران شدم چون شرایط شو نداشتم ببرمش دکتر بردمش پیش یه پرنده فروش ی پودر رو گفت باید بخری خریدم پودرش زرده گفت سه روز اندازه یه عدسی توی جای آبش بریز و تو جای گرم نگهداریش کن و تخم مرغ و غذای نرم بهش بده الان دو روزه این کار و میکنم عروسم بیشتر وقتا پرش و شل می‌کنه و می‌خوابه دونه و تخم مرغ و ابشم شم تقریبا میخوره بعضی وقتا هم تقریبا آروم داد میزنه و راه می‌ره تورو خدا کمکم کنید یعنی خب میشه ؟:(

    1. سلام دوست عزیز
      با دارویی که استفاده می کنی ورم شکمش برطرف شده یا مونده؟

  16. سلام خسته نباشید من ی عروس هلندی خریدم به گفته فروشنده که دوماهشه اوایل سرحال بود چند روز گذشت توجه شدم ک شکمم باد کرده یکم بی حاله ترسیدم به ی پرنده فروشی بردم یک پودر زرد داد گفت اندازه ی عدسی بریز تو جای آبش و تخم مرغ غذای نرم بده تو جای گرم نگهداری کن الان سه روزه اون پودر و میدم بیشتر وقتا پرش و شل می‌کنه می‌خوابه دونه شم میخوره ابشم میخوره اسهال داشت چند روزه یکم بهتر شده ولی بازم اسهال داره نمیتونم ببرمش دکتر تو رو خدا کمک کنید یعنی خوب میشه ؟:(

    1. سلام دوست عزیز
      اسهالش به چه رنگ هست؟
      اسم پودر نمیدونی چیه؟

  17. باسلام ،جوجه عروس هلندی ۲۰ روزه ای دارم که عفونت روده گرفته ونمیتونم ببرمش دکتر دامپزشک تورو خدا بگین چکار کنم که خوب بشه

    1. سلام دوست عزیز
      تنها درمون خونگی که میتونی انجام بدی اینه که دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی سرلاک کنی و بهش بدی این کارو تا ۵ روز انجام بده
      ولی چون جوجه س و خیلی حساسه باید ببریش پیش دامپزشک

  18. سلام خسته نباشید.
    من ۵ روز پیش یه جوجه عروس ۲۰ روزه خریدم که تو این مدت سالم سالم بود از دیشب تا حالا بی حال شده و میخوابه بی اشتها شده مدفوعش هم سبز کم رنگ کم رنگه نظرتون چیه

    ایا لازمه که ببرم دامپزشک بیماریش چیه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش و وارد یه محیط جدید با آدمای جدید شده برای همین استرس داره
      یکم که بگذره و کامل بهش برسی و ازش مراقبت کنی، بهداشت و نظافتش رعایت بشه آب و غذاش به درستی تامین بشه
      سریع تر سازگار میشه و عادت میکنه به شرایط جدیدش

      1. آخه روز های اول قشنگ اشتها داشت ولی الان اصلا اشتها به غذا نداره؟

        دیگه سرنگ رو میبرم ‌‌پیشش دهنش
        رو باز نمیکنه

        بازم ممنون از پاسخگویی تون 🌹🙏

        1. سرنگ رو از سمت چپ ببر نزدیک دهنش
          اینجوری راحت تر باز میکنه دهنشو
          یکیم برای تقویت اشتهاش میتونی دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو قاطی سرلاکش کنی و بهش بدی
          خواهش می کنم

    1. مرده رو چطور میخوای زنده کنی دوست عزیز؟

  19. سلام
    من مرغ عشق مادم هفتا تخم گذاشت یکیش را خورد حال بعد یک هفته ده روز ماده را که نگاه کردم پرای زیر دلش وپسش ریخته و یکم باد داره
    هر بار که از لونه میاد بیرونم سرحاله
    مشکلی دارد؟
    چیکارش باید کنم

    1. سلام دوست عزیز
      این رفتار میتونه دلایل مختلفی داشته باشه
      یا کمبود مواد مغذی داشته که این میتونه به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین تو جیره ی غذاییش باشه
      یا تخم بدون نطفه بوده، یا یه مشکل و ناهنجاری داشته
      ممکنه بازم تخم داشته باشه
      و اگه کم تحرک باشه، بره کف قفس بشینه، نفس نفس بزنه یعنی تخم پیچ شده

      1. سلام دوست عزیز
        منظورتون بیرون زدگی مقعد هس؟

  20. سلام
    یه مرغ عشق نر دارم که حرف زنه و بازیگوشه
    ۱۰ روز پیش یه مرتبه بی‌حال شد و همش می‌خوابید
    دامپزشک گفت سرماخوردگیه و بهش اکسی تیلین داد
    بعد ۲ روز دیدم شکمش ورم داره
    دست میگذارم یه گردی نرمه
    دکتر گفت ورم روده است و بهش قرض pmd داد وپروبیوتیک
    تحرکش خوب شد حرفم میزنه غذا هم خورد ولی ۴ روز خورد و ورمش خوب نشد
    بعد بهش داکسی سیلین داد بعد ۴ روز فرقی نکرده
    میشه راهنمایی کنید چکار کنم و این ورم چیه
    چون دکترا هر کدوم یه چیز میدن

    1. سلام دوست عزیز
      بدون اینکه از نزدیک ببینم نمیتونم تشخیص دقیقی داشته باشم

  21. سلام من مرغ عشقم کلا یکم ژولیده و حالت پف پیدا کرده. شکمش انگار چیزی گیر کرده بزرگ شده. الان وضعیتش خراب شده احساس میکنم نمیتونه غذا و آب بخوره. دستشویی هم نکرده ولی به صورت سبز روشن ابکی بود. بردم دامپزشک ولی کار خاصی نکرد(خارج از کشور).ممنون میشم جواب بدید. اخه حالش خوب نیست

    1. سلام دوست عزیز
      جفت داره؟ نشونه تخم داشتنشه

  22. قناری ماده ام بعضی وقتها پف میکند چه دارویی پیشنهاد میکنید

    1. سلام دوست عزیز
      فضلش رو چک کنید ببینید تغییر رنگ یا حجم داره؟
      به جز پف کردن چه علائم دیگه ای داره؟
      به دقت بررسی کنید تا راهکار لازمه ارائه بشه

  23. سلام من یه مرغ عشق ماده(پروانه ای )خریدم بعد خرید متوجه شدم که شکمش باد داره شبیه تخمه ولی بال هاش انداخته بغلش و به سختی از میله ها بالا میره
    شرایطی هم ندارم ک ببرمش دامپزشکی 😣
    ممنون میشم کمکم کنید برای درمان 🙏

  24. سلام خسته نباشید من یه جوجه عروس هلندی دارم تقریبا یک ماه نیم داره دو روزه کم اشتها شده و زیر سینش و زیر چینه دانش سیاه شده و بی حاله نمیدونم چیکار کنم میشه خواهش کنم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو آب حل کن بده بخوره
      و حتما ببرش دامپزشک چون نتونسه غذاشو به خوبی هضم کنه نقطه های سیاه به وجود اومده

      1. سلام دیروز بردمش دامپزشکی ولی گفتن این سیاهی چیزی نیست فقط تب داره دوتا قطره بهم دادن گفتن با سرلاک از هر کدومش دو تا قطره بریزم داخل ۱۰ سی‌سی آب بهش بدم تا پنج روز . یکم بهتر شده بود دیشب ولی امروز دوباره بی حاله و همش خوابیده به نظرتون طبیعیه ؟

        1. سلام دوست عزیز
          ممکنه بخاطر قطره هایی باشه که بهش میدی و طبیعیه
          همین دو قطره سرکه سیب طبیعی رو هم تو اّب حل کن بده بخوره
          خوب میشه

  25. سلام وقت بخیر
    من یه مینای سال دارم از دیشب پف کرده و بی حاله و خیلی کم آب وغذا میخوره
    انگار میخواد بیاره بالا ولی نمیتونه
    مدفولش هم سبزو سفید هس
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟؟
      این کبدش چرب شده
      یه هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده بخوره خوب میشه

  26. سلام . من بلدرچین ماده ام خیلی وقته کمبود کلسیم داره براش دارو هم گرفتیم هردوره که خوب شد داروشو قطع می‌کنیم بعد دوباره اگه کلسیمش کم شد بهش میدیم . امروز بخاطو کمبود کلسیم تخمش گیر کرد خیلی هم درد کشید نمی تونست حتی پاشه.بعد ۴ ساعت مالش با روغن زیتون تخم گذاشت بعد حالش خیلی خوب شد ولی هنوز بعد چند ساعت هنوز یخورده زیر شکمش باد داره عادیه ؟

    1. سلام نه عادی نیس
      بیرون زدگی مقعد به وجود اومده؟؟

      1. سلام .خیلی ازتون ممنونم بخاطر اطلاعات سایتتون الان که چندروز گذشته حالش کاملا خوب شده.

        1. سلام دوست عزیز
          خوشحالیم که تونسیم نظرتون رو جلب کنیم
          ان شاءالله همیشه حالش خوب باشه

  27. سلام یه عروس هلندی لوتینو ماده گرفتم شب شنبه ساعت ۱۱شب.
    ک زیر باسنش باد کرده و شوله یکمی هگ زیر سینش باد داره ولی خیلی شوله پرنده فروش گفت یا چاق شده چربی گرفته یا تخمش تازه دارم ب وجود میاد جریان چیه میشه بگید و اینکه عروس هلندس ما ه دستی با نر جفت میشن یا ن

    1. سلام دوست عزیز
      ورمی که مشاهده کردین به احتمال زیاد نشون دهنده تخمدار بودنشه
      غذا بهش چی دادی؟ بیش از اندازه تغذیش نکردی که نتونه هضم کنه؟
      ببین فضلش تغییری کرده
      دستی ها به سختی جفت میشن جفتم شد پرخاشگر میشه و دیگه رام نیس

  28. سلام عروس هلندی من ۴تا تخم گذاشت هرکدام ب فاصله ۲روز، پنجمی یک هفته موند دونستم ک گیر کرده فرداش خواستم ببرم دامپزشک دیدم ک داخل لونش زیاد ناله میکنه و زور میزنه بعد ک اومد بیرون ورم شکمش خوابید و حالش خوب شد انگار تخم کرده ولی نگاه کردم همون ۴تا تخم هست. یعنی پنجمی هنوز تو شکمشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      هنوز بیحاله و حالش خوش نیست؟
      احتمال میدم تخم تو شکمش شکسته باشه که نگران کنندس

  29. سلام من یه جوجه عروس هلندی ۸ روزه دارم از سه روزگی خودم با سرنگ سرلاک a19 بهش می دادم که می‌خورد و هضم میکر اما امروز سرلاک دادم و حدود ۱۴ ساعت هست که هضم نکرده سرکه سیب بهش دادم روغن زیتونم دادم ماساژ دادن چینه دانش اما هنوز چینه دانش پره و بی حال شده همش کناره های جاش هست چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بیش از اندازه بهش سرلاک دادی
      اگه درمون های خونگی جواب نداده باید ببری دامپزشکی تا تخلیه کنه

  30. سلام خدمت دوستان عزیز یک عدد مرغ عشق خریدم و دقیق زیر سنگ دان یا جناق باد داره ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بهش
      و مقاله رو حتما مطالعه کن

      1. سلام خسته نباشید یک سره دارم پف میکنه کف قفس میشینه کسله سرکه سیب هم تو آب ریختم ولی هنوز همونجوره چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          دست بکش تو شکمش ببین متورم که نیست؟
          احتمالا تخم پیچ شده و باید تخم رو در بیاری
          که بهتره برای این کار ببریش پیش دامپزشک

  31. سلام من یه بلدرچین دارم هسته خرما قورت داده الان هیچی نمیخوره و فقط آب میخوره مدفوع هم فقط آبه راه حلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
      و یا روغن گرچک بریز رو سبزیجات بده بخوره

  32. سلام خسته نباشید عروس هلندی من سینه کاردی شده و هرچقدر بهش میرسم جون نمیگیره از لحاظ روده هم هیچ رگ سیاهی نیست لطفا اگه میتونید راهنماییم کنید…در ضمن اصلا از دامپزشکی های شهرمان دل خوشی ندارم فقط اسمشون دامپزشکه

      1. سلام من یه جفت مرغ عشق از مغازه خریدم که گفت تخم داره مراقبش باش ولی الان چهل روزه هر چی منتظرم چیزی درکار نیست ، ماده مرتب داخل لونه هست و شکمش هم متورم ولی تخم نمیزاره ، بنظرتون غیر عادی نیست ؟

        1. سلام دوست عزیز
          میاد کف قفس میشینه؟
          نفس نفس میزنه و یا بی حاله؟
          اگه آره این تخم پیچ شده که باید تخم رو از شکمش در بیاری
          وگرنه تو شکمش میترکه و تلف میشه

      2. سلام من یک جوجه عروس هلندی دارم بالا کتفش ورم کرده باد کرده باید بهش سرکه سیب بدم سرلاک داره میخوره

        1. سلام دوست عزیز
          دو قطره سرکه سیب رو قاطی کن تو سرلاکش بده بخوره
          بیش از حد هم بهش سرلاک نده و از سرنگ و قاشق مخصوص برای این کار استفاده کن
          اگر باز درست نشد باید ببری دامپزشکی

        2. سلام یه جوجه عروس دارم بدنش باد کرده البته زیر پوس بدنش باد کرد باید چیکار کنم

        3. سلام دوست عزیز
          یعنی کل بدنش باد کرده یا یه ناحیه خاص از بدن؟
          دقیق توضیح بدین

  33. سلام من چنتا جوجه مرغ دارم پریروز حالشون خوب بود .دیروز بهشون سویای خیس شده دادم خوردن با اشتها .ولی امروز دیدم یکیشون مرده و بقیه اون ها دیگه چیزی میلشون نمیره حتی شکمشون ورم کرده و بعضیاشون هم دستشویی نمیتونن بکنند .امروز رفتم دامپزشک براشون یسری دارو انتی بیوتیک تجویز کرد .دادم بهشون ولی خوب که نشدن اصلا .خود دکتره هم به پدرم گفت که انفولانزای جدید اومده و اون داروها هم بدم باز خوب قطعی نمیشوند فقط کمی سرحال میشوند .بنظرتون مشکل از سویا خوردن بودنه یا اینکه محیطشون جای الوده ای بوده ؟؟چیکار کنم بهتر بشن اخه خیلی بهشون وابسته هستم .سرکه های دیگه هم دارم میتونم بجای سرکه سیب بدم بهشون؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      خواهشم اینه خودسرانه چیزی رو به خورد پرنده ندین اینطور تلف میشن
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بهش
      نخیر سرکه دیگه نده

  34. سلام من جوجه عروس دارم سر دوتا کتفش باد داره انگار حالت تاول باشه چیکار کنم خوب بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      باد یا تومور مسئله اینه برای بررسی دقیق باید ببری دامپزشک
      چون من ندیدم از نزدیک نمیتونم تشخیص درست داشته باشم

  35. سلام من یدونه عروس هلندی یک ماهه گرفتم دیروز
    امروز شکمش باد کرده و افتاده شده
    چیکارش کنم؟یعنی مریض شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی دادی؟
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره
      اگه خوب نشد سریعا برسون دامپزشک

  36. سلام من یک جفت عروس هلندی خریدم این جفت ها قبلن هم تخم کرده بودن الان دوروزه که خریدم ماده بیحاله و دستشویی اون سبز و ابکی هست من چه دارویی به اون باید بدم اب هم خیلی میخوره

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره

    2. با سلام ، ماده عروس هلندی من ، بشدت شکم و نزدیک مخرجش متورم شده و فضله کردن براش سخت شده و کم تحرک و کم سر و صدا هم شده نسبت به قبل ..
      آیا بغیر این مواردی که در متن اشاره کردین مثل سرکه سیب و روغن زیتون و عوض کردن غذاهاشون کار دیگه ی میشه کرد تا زودتر درمان بشه ؟ ( چون تورم زیر شکمش خیلی زیاده)

      1. سلام دوست عزیز
        این موارد درمون خونگی هستن که تو بسیاری از موارد شرایط حاد هست و اثر چندانی ندارن
        حتما باید ببری دامپزشک

  37. سلام من یک عروس هلندی نر دارم دوروزه بی‌حال و کسله همش پف کرده صداش یکم گرفته سرش هم همش بالا نگه میداره و گاهی وقت ها هم از دهن نفس میکشه ولی کم
    مدفوعشم سبز کمرنگه با لکه ی تقریبا سفید رنگ ولی خیلی بی‌حال شده لطفا کمکم کنید خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبزرنگ در بهتر شرایط نشون دهنده خوردن سبزیجات
      و در بدترین حالت بیماری کبدی رو نشون میده که باید ببری دامپزشک تا درمان بشه
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو حل کن تو آب بده بخوره

  38. سلام خسته نباشید من یه کاسکو دارم زیر گلوش آبسه کرده دو روزه زیر گلوش در آورده بردمش دامپزشکی نفهمیدن الان داروی تزریقی عفونت داده به همون قسمت آبسه و عضله شکم میزنم داروی خوراکی تقویتی هم داده بهش میدم ولی آبسه خوب نشده چکار کنم مریضیش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      همین آبسه که میگی همون عفونت گلو هست که دامپزشک تشخیص دقیقی داده
      داروهارو باید مداوم استفاده کنی وگرنه با یکی دو بار مصرف بهبود پیدا نمیکنه باید عفونت از بین بره

  39. سلام وقتتون بخیر مرغ مینا من کف پاهاش میخچه شده بود ، دامپزشک بهش کرم داد و خوب شد اما بعد از چند روز دیدن دهانش و باز میزاره و یه حالت مثل وقتی گرمه میکنه ،آب گذاشتم آب تنی کرد اما دیدم باز هم این حالت و داره و دیدم زیرشکم و تقریبا بین دو پا یه چیزی برآمده هست بردمش دامپزشکی گفت نفخ کرده پرو بیوتیک و یه آنتی بیوتیک داد گفت تا ۵ روز استفاده کنه و بغیر غذای خودش سیب و سایر سبزیجات نخوره، آنتی بیوتیک و نتونستم هر ۱۲ ساعت بریزم داخل دهانش هر ۲۴ ساعت دادم حالش خوبه حرف میزنه ،آب تنی میکنه خیلی کم از اون ورم کم شده و دیگه دهانش و باز نمیزاره اما بعضی ها میگن چون موقعی که پاهاشو چرب میکردی گرفتیش پرنده ات فشار اومده روش و فتق شده حالا نمیدونم چکار کنم بالاخره نفخ یا فتق و اینکه خوب میشه پرنده ام یا نه

    1. سلام
      اره کم کم بهتر میشه
      غذای خوب براش بگیر که راحت بتونه هضم کنه و به روده مجددا فشار وارد نشه
      گاها هم ماهی ۲ ۳ بار بهش به جای آب چایی بده (سرد شده بدون افزودنی)

  40. سلام جوجه ۵روس هلندی گرفتم یکم بی حاله بعد ۲روز گردنش ورم کرده ماساژ که میدم کردنش رو تخلیه میشه ولی این روزا خیلی بی حال شده و تعادل هم نمیتونه حفظ کنه چیکار کنم

    1. سلام
      پرنده باید معاینه بشه ، دقیق نمیدونم منظورت از گردنش کجاست ، اینکه میگی تخلیه میشه یعنی چی ! ورم در قسمت چینه دانه یا نه و …
      در کل پرنده باید معاینه بشه و در صورت نیاز عکس برداری بشه که ایا در اون قسمت مشکلی داره یا نه

      1. سلام جوجه رنگی دارم زیر شکمش باد کرده مقعدش زده بیرون هیچیم نمیخوره دسشوییم نمیکنه😭😭

        1. سلام دوست عزیز
          به احتمال زیاد جایی که نگهش میداری آلوده هست
          که در نهایت منجر به ورم مقعد شده
          بهش دمنوش بابونه بده البته بذار سرد بشه ۴ روز بده بخوره و طول این مدت بهش آب ندی
          محلول آب شکر هم بده تا اشتهاش باز بشه و چیزی بخوره

    1. فضلش آبه یعنی ؟ عفونت داره ، حالا از کدوم قسمت مشخص نیست ولی به امکان زیاد از روده باشه
      باید روده پرنده به صورت بالینی معاینه بشه و بعد نظر داده بشه
      ببرش دامپزشک حیوانات خانگی سریع
      اگر تغییر در غذاش دادی یا ماده خاصی بهش دادی حتما به حالت اول برگردون

  41. سلام من یه طوطی برزیلی نر دارم الان یه هفته میشه بهش سبزی میدم الان پایینش باد کرده چیکار کنم؟

    1. سلام
      سبزی چی میدی ؟ قطع کن
      چند قطره سرکه سیب با آب بهش بده
      وقتی میبینی علائم اشکار شده باید هر چیزی که حدس میزنی دلیلش باشه رو قطع کنی

      1. سلام مرغ عشق من زیر شکمش باد کرده وقرمز شده چکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          تخم پیچ شده به احتمال زیاد

  42. سلام عروس هلندی گرفتم دونخوره انگا دو هفتس شده یسره ساکت و یجا میشینه با تحرک خعلی کم دون هم میخوره قشنگ مدفوعشم سبز تیرس شکمشم انگا یکم ورم داره علت چیست؟

    1. سلام اگه تازه گرفتیش یه مدت باید صبر کنی تا به محیط جدید عادت کنه. بهش غذا چی میدی؟

      1. سلام من مینام دشوییش سیاه شده . چیکار کنم بهتر شه ؟ حالش خوبه ولی همین دشویی سیاهش باعث نگرانیم شده … همین امروز اینجوری شده

        1. سلام دوست عزیز
          جای نگرانی هم داره فضله سیاه رنگ
          غذا بهش چی دادی؟
          مشکل در روده معده و مسمومیت با سرب فضله رو این رنگی میکنه حتما ببر دامپزشک تا آزمایش بگیرن

  43. سلام. ماده کوتولم بخاطر بی دقتی و تخمگذاری دو وعده شکمش بسیار متورم شده بود، توی سه روزسرقاشق چایخوری پودر آموکسی سیلین وپودر لوامیزول به اندازه سر خلال دندان به اندازه سرنگ دو سی سی دادم کاملا شکمش خوابید و بهبود پیدا کرد.

  44. سلام
    من ۵ تا جوجه عروس هلندی سرلاکی گرفتم ۴ روز پیش
    بهشون سرلاک ادب برد میدم ، یکیشون اصلا غذا رو هضم نمیکرد حتی غذایی که مادرش بهش داده بود رو هم بالا میاورد ، سرلاک هم به زور میریختم تو دهنش ، امروز آخراش بود بردم دامپزشک گفت ورم روده داشته ، تاداکساید داده میگه به بقیه هم بده ، ۳ تا از جوجه های دیگه هم یه رگ زیرشون مشخص هست ولی اون یکی کوچیکتره هیچی نداره ، غذا رو خیلی عالی میخورن
    بقیه هم مشکلی دارن به نظرتون؟!

  45. سلام
    من یه مرغ مینا دارم که مشکل ورم روده داره، الانم داره دارو میخوره، ولی چند روز پیش یه هسته سنجد قورت داد، الان مثل قبل مدفوع میکنه، حالش هم خوبه، آواز میخونه و …
    ولی همش میترسم اون هسته، دفع نشده باشه. یعنی امکان داره توی روده ی پرنده چیزی گیر کنه و دفع نشه؟

    1. سلام دو قطره روغن زیتون بده بهش ببین دفع میکنه یا خیر . غذاش چیه ؟ بله امکان داره

  46. سلام وقت بخیر
    یک جفت مرغ عشق دارم تازه میخوان تخم بذارن قبل عید یک تخمش کف قفس افتاد الانم همش داخل خونشه الان یک لحظه بیرون آوردم دیدم مقعدش یکم بزرگ شده

    1. سلام اگر قبل عید تخم گذاشتن باید بعدش لونش رو برمیداشتین تا استراحت کنه . الان نمیشه کاری کرد . تقویتش کنید . غذاش چیه ؟ مکمل کلسیم میخوره ؟
      مقاله رو کامل بخون

      1. سلام جوجه مرغ عشق دارم تازه چند روز به دنیا آمده مثل بادکنک باد کرده چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  47. سلام من یک جوجه مرغ ۳۰ روز دارم که معده اش باد کرده واصلا غذا نمیخوره انگار تو معده اش غذاش مونده چه کارکنم

    1. سلام
      چند قطره سرکه سیب همراه با اب بریز داخل دهانش

  48. سلام من مرغ عشق دارم از ظهر تا هالا سینه اش باد کرده باید چکار کنم ممنون

    1. سلام
      چینه دانش هست حتما
      چند قطره سرکه سیب بریز داخل دهانش (یا با یکم اب قاطی کن با قطره چکان بریز)
      اگر دسترسی به دامپزشک حیوانات خانگی داری سریع ببر تا بررسی کنه و در صورت لزوم تخلیه کنه چینه دان رو
      تغذیه نامناسب + بلع اشیا + سرلاکی نامناسب (در جوجه ها ) دلیلش هست

    2. سلام و خسته نباشی
      من به پرندم سر لاک دادم بعد ظهر دیدم بیحاله و گلوش ورم کرده چکار کنم براش

      1. سلام. توصیه میشه مقاله رو تا انتها بخونید و توجه داشته باشید که حجم غذای زیاد برای پرنده نه تنها مفید نیست بلکه باعث گرفتگی مجرای چینه دان و یا گرفتگی مجرای تنفسی جوجه میشه و در نهایت با تخمیر شدن غذا در قسمت های خارجی چینه دان باعث بروز علائم مختلف شده و مرگ جوجه رو به همراه داره.

      2. سلام عروس هلندیه من از صب بیدار شده هیچی نمیخوره بیحاله همش چشاشو میبنده عین همیشش نیس الان دیدم زیرش ورم کرده یکمم پاهاش توروخدا بهم بگین چیکا کنم خیلی نگرانم

        1. سلام دوست عزیز
          شکمش ورم کرده
          یا مخرجش؟
          تغییر رنگ فضله داره؟

  49. سلام یک عروس ماده دار خیلی شکمش باد کرد مدفون شم.خیلی بوی بدی دار چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنبن

    1. سلام
      فضلش مقدارش بیشتر شده ؟ اگه اینجوری میخواد تخم بزاره

  50. سلام عروس هلندی ام نر است ولی دو روز تنها گذاشتم رفتم جایی برگشتم دیدم فضله اش خون مانند است چکارکنم

    1. سلام
      سریعا ببرش پیش دامپزشک حیوانات خانگی
      اگه داخل غذاش قرمز نباشه امکان ایجاد بیماری روده در پرنده بسیار زیاد هست

  51. سلام الان چند روزی هست مرغ مینامون بی حال شده تو مدفوع کردن دم شو تکون میده آخر کمرش چسبیده به دمش باد کرده با فشار چرک سفید میزنه بیرون

    1. سلام
      مشکل از تغذیه هست و رودش مشکل پیدا کرده
      غذا چی میدی بهش ؟

  52. س عروس هلندیهام یکسرع جفتگیری میکنن ونروماده میرن تو کوله

  53. سلام وقت بخیر یک جفت عروس خریدم گفتن دمه تخمه امروز فردا تخم میکنه بخاطر اینک جایه جناق باد داره مادم سنگین راه میره پف میکنه خودشو الان ۴ روزه دسه منه هیچ تخمی نکرده فک نکنم تخم دیگ باش بنظرتون از چیه ک جایه جناق باد داره راه درمانی داره عروس ماده احتمالش هس بمیره

    1. سلام کار اشتباهیه خریدن پرنده دم تخم یا خوابیده روی تخم . پرنده میترسه جابجا میشه ممکنه تخم پیچ بشه
      صبور باشید لونه گذاشتین براش ؟ غذاش چیه ؟

    2. سلام وقتتون بخیر،یه جوجه تقریبا ۲ ماهه لوتینو دارم،زیر شکمش باد کرده،اندازه یه دونه انگور،رگ سیاه نداره،هنوز ۳,۴ وعده سرلاک میگیره،مشکل مدفوع و دفع نداره،مدفوعش قهوه ای هست،ممنون میشم راهنماییم کنید.سپاس

  54. سلام من ی جوجه برزیلی دارم ۲۸روزه سبز وایت فیس و سرلاک میخوره یکی از پاهاش۳تا انگشت داره یکی ۴تا و برای راه رفتن و وایسادن مشکلی نداره بزرگتر بشه مشکلی پیش نمیاد براش؟؟؟
    و ی خورده کم و اروم هم میلرزه و قسمت گردنش ی طرف قرمزه

    1. سلام
      بهتره سریعتر ببری پیش دامپزشک حیوانات خانگی
      اینکه کمبود ویتامین داره حتمیه ولی بررسی سایر موارد مثل قرمزی گردن (کم عادی زیاد غیرعادی) و … باید بعد از معاینه نظر داده بشه

  55. سلام .من یه عروس هلندی نر خریدم که نزدیک یک سالشه.آیا امکان داره که حرف زدن یاد بگیره؟

    1. سلام
      امکانش هست ولی زحمت زیادی می خواد اونم شاید یاد بگیره قطعی نیست

      1. سلام عروس هلندی دارم تازه تخم کرده بعد از تخم گذاری چهارم زیر شکمش سمت باسنش تورم زیادی داره خودشم سر حاله و رو تخم میشینه تخم پیچ نشده و بدجور اسهال و بد بو هستش طوری ک میپاچه مدفوعش علتش چیه و اگ دارویی داره چجوری و ب چ اتدازه باید بدم

        1. سلام چند تا تخم گذاشته ؟ از کجا مطمئنید تخم پیچ نشده ؟ دو قطره سرکه سیب طبیعی بریزید توی آبش

        2. سلام.مینامون شکمش ورم کرده ونگرانم.البته قبلش پاهاش ی جوری مث میخچه بوددکترانتی بیوتیک وقرص داد بعدشکمش ورم کرد چی کارش کنم.اماسرحاله بازی میکنه وحرف میزنه خداروشکر

        3. سلام
          میخچه پا با کرم هم میشه حل بشه ولی زمانی که شدید شد باید بهش انتی بیوتیک داد
          ورم شکم مربوط به ورم روده هست به امکان زیاد ، تغذیش چیه ؟

        4. سلام عروس هلندی دارم تقریبا سه ماهشه. جناق سینش و سمت چپ بالای جناقش باد کرده و کمی رنگ کبود داره . پاهاشم انگار کبوده و مث همیشه هم گرم نیست. چندبارم امروز بالا آورده که آب خالی بود ولی غلظت داشت. چند تا یه بارم نفس عمیق میکشه و دهنشو باز میکنه. چیزی نمیخوره و مدفوع نمیکنه. چند بار حالت اسهال سفید کرد فقط.لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم بهتر شه تا وقت کنم ببرمش دکتر

  56. سلام.. جوجه پاچینیو۲یا۳ ماه دارم. چندروزی است چیندانش ورم کرده. این ورم درصورتش هم دیده میشه. غذا واب هم بخوبی میخوره.
    ممنون میشم راه درمانش درخانه روبرام توضیح بدید

    1. سلام
      اصولا پرنده های زینتی با مرغ و خروس خیلی فرق داره اناتومیشون و درمان خانگی خاصی ندارن
      مرغ و خروس قرن ها هست که با انسان زندگی میکنن و انواع مواد به صورت تجربی روشون تست شده ولی پرنده های زینتی این شرایط رو ندارن
      فوقش بتونید یکم بهش سرکه سیب بدید ،درمانش باید توسط دامپزشک حیوانات خانگی انجام بشه

      1. سلام من یه جوجه بلبل کمر کولی دارم که کمتر از ۲ ماهشه یکی ۲ روزه که متوجه شدم ورم روده شدید گرفته و یه رگ سیاه از زیر جناق سینش تا پایین اومده من اکثرا کرم بهش میدادم ولی یه روز که خونه نبودم تخم مرغ خراب بهش دادن مدفوعش اولا بزرگ و سبز بود اما الان یکم کوچیک تر شده و به نظر درست میاد ولی هنوز ورم داره به گفته پرنده فروش کف قفس رو خاک زیاد ریختم و لونشو گذاشتم روش ولی نمی تونم برم پیش دامپزشک میشه بگین چه دارویی باید بهش بدم و چیکار کنم

        1. سلام مقاله رو بخونید کامل . درمان ورم روده نوشته شده . از بادام و سرکه سیب طبیعی استفاده کنید

  57. سلام من یه مرغ مینا دارم که مریضه بردمش پیش دام پزشک گفت عفونت روده داره باسنش خیلی ورم داره و بی حاله بنظرتون خوب میشه اخه اصلا غذا نمی خوره

    1. سلام
      داروهایی که دامپزشک گفته رو استفاده کن خوب میشه
      غذا چی میدی بهش ؟ (مشکل صدردصد از غذایی بوده که شما میدادی )

  58. سلام وقتتون بخیر چینه دان طوطی برزیلیم زرده و تا روی جناغ سینش اومده جلو درحالی که صبح اینجوری نبود چسبیده بود به ته شکمش
    به نظرتون مریضه؟

      1. سلام من یه جوجه عروس هلندی ۲۰روزه خریدم که قسمت شکم ونشیمنگاهش بزرگه بهم گفتن طبیعیه ولی میترسم نکنه مشکلی داشته باشه.
        غذامیخوره ودسشوییشا میکنه یبوست نداره. رنگ فضلش هم زرد وسبزه کمرنگه
        یعنی عفونت روده داره؟

        1. سلام
          عفونت روده رو باید معاینه کرد همینجوری نمیشه چیزی گفت

        2. سلام مال منم همینجوری شده الان حدودا ۲۰ روزشه …بردم پیش دامپزشک میگه عفونت داده ..از اون ورم بردم پیش پرنده فروش میگه عادیه …من چیکار کنم اخه 😢

        3. سلام وقت بخیر
          عروس هلندی من ۲ ماهشه نزدیک مقعدش باد کرده روزی ۴ ۵ بار سرلاک میخوره و جوانه گندم میخوره موقع دفع مدفوع مشکلی نداره خیلی ساکته
          میشه لطفا راهنمایی کنید

        4. سلام دوست عزیز
          محل نگهداریش آلوده هست و این مشکل براش به وجود اومده
          دمنوش بابونه بهش بده حواست باشه که دمنوش سرد باشه

    1. سلام
      من یدونه طوطی عروس نر خریدم حدود یک ماهشه
      الان شکمش ورم کرده خیلی هم بی حاله
      سرلاک هم نمیخوره
      باید چی کار کنم خوب بشه

      1. سلام
        ببرش پیش دامپزشک حیوانات خانگی
        اول پرنده باید بررسی بشه ، چینه دانش بررسی بشه که اگر تغذیه نامناسب بوده چینه دان توسط دامپزشک خالی بشه
        هیچ دارویی خودت نده مستقیم ببرش پیش دامپزشک (دامپزشک حیوانات خانگی)

  59. سلام من نزدیک به ۲۸ روزه که یه عروس هلندی دارم و خودم بهش سرلاک میدم ولی الان ۳ روزه که گلوش ورم کرده و خیلی بیحال شده صداش به زور در میاد و خیلی سنگین پرواز میکنه دور سوراخای بینیشم یه مقدار قرمزه میشه بدونم علتش چیه؟

    1. سلام
      امکان سرماخوردگی و صدالبته مشکل در چینه دان وجود داره
      باید بره دامپزشکی شاید نیاز به تخلیه چینه دان باشه
      خودت اصلا دس نزن وگرنه احتمال تلف شدن زیاده

  60. با سلام و تشکر از زحمات شما
    من چند جفت فنچ دارم حدود چهار هفته میشه که یک فنچ ماده ناراحت بود از رفتارش و سرچ در اینترنت حدس زدم مشکل تخم گذاشتن دارد زیر بدن و پس فنچ ماده را با روغن زیتون خیلی آرام ماساژ دادم ظرف یک روز حالش خوب و سر حال نشان می داد چند بار به فاصله یک هفته تا ده روز این اتفاق براش تکرار شد و من هم با روغن زیتون ماساژ دادم چند روز پیش پرنده مرد کالبد شکافی کردم متوجه وجود یک تخم در خروجی پرنده شدم و البته ورم روده هم داشت حالا چند تا ماده دیگه هم همان علائم را دارند الان حدس می زنم مشکل اصلی ورم روده باشد سوالم این است چرا با ماساژه روغن زیتون موقتاً حالشون خوب میشه ؟ و نکته دیگه من خیلی بهداشت پرنده ها را رعایت می کنم حداقل هفته ای دو تا سه بار سینی کف قفس و دانه خوری را با مایع ظرف شویی می شورم سبزیجات هم اصلاً نمی دهم فقط هفته ای یک یا دوبار سفیده تخم مرغ /.به نظر شما مشکل فقط ورم روده است و همین نکاتی که فرموده اید کافی است ؟

    1. سلام تغذیشون چیه ؟ نباید سر خود درمان میکردین . با ماساژ تخم رو جابجا میکردین

  61. سلام من یک مرغ مینا دارم یکی از فامیلامون بهش تخمه داد اونم بالا آورد از اون موقع مقدار مدفوعش تغییر کرده قبلا مدفوعش خیلی زیاد و بزرگ بود الان خیلی کوچیک و کم شده علتش چیه؟؟

    1. سلام . برای پاسخ به سوال شما باید وارد زیر رو توضیح میدادید :
      ایا تورمی در قسمت های بدن پرنده مشاهده میکنید ؟
      چه مدتی گذشته است ؟ ایا رنگ مدفوع هم تغییر کرده و یا خیر
      اما بطور کلی تخم آفتاب گردان جز غذاهای تشویقی مرغ مینا میباشد و مصرف آن به مقدار بسیار کم ضرری نخواهد داشت

  62. سلام من طوطی برزیلی دارم در ناحیه مقعد ورم داره بعد از اینکه دوتا تخم گذاشته اینجوری شده تحرک داره دامپزشکی بردم کلسیم و مینرال و سرکه سیب تجویز کرده ولی هنوز بعد یک هفته تغییری نکرده احتمال داره غده چربی باشه؟

    1. سلام
      غده چربی باشه دامپزشک باید تشخیص میداد
      بار اولش هست تخم میزاره ؟ اگه بار اول هست اشکال نداره
      مجددا هم تخم گذاری خواهد کرد ، موادی که بهت داده رو بهش بده

  63. سلام خسته نباشید من یه جوجه عروس هلندی ۲۳-۲۴ روزه دارم حس میکنم ورم روده گرفته یکم شکمش باده کردم و کبوده مدغوعشم سبز شده بعضی وقتا رگ سفیدم داره ولی هم سر حال هم میل غذا داره ( نسبت به قبل خیلی کمتر) لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام
      باید چینه دانش و تغذیش بررسی بشه
      در اینکه بیماره و مشکلی روده داره که شکی نیست ولی به جای درمان باید اول تشخیص داد مشکلش از چیه
      خودت بهشون سرلاکی میدی یا والدینشون ؟ اگه خودت سرلاک میدی چند وقت یبار و سرلاکت چیه ؟ سرلاک رو بعد از اماده کردن چقدر نگهمیداری ؟

    2. سلام من یک مینا ۱سالو پنج ماهه دارم زیر باسنش باد کرده ماده هست دلیلش چیست

      1. سلام
        ممکنه تخم گیر کرده باشه
        ببرش کلینیک دامپزشکی یا پیش پرنده فروش بررسی کنه (اگه باد زیاد باشه، اگه اندازه جوش باشه که چیزی نیست)

  64. سلام عروس هلندی من ۱۵ روزه اش هست بهش روزی یبار یک سی سی بیسکویت و آرد نخوچی که با آب شل کردم میدم .شکمش ورم کرده جوری که اندازه ی گردوکوچک هستش بین چهاردانه و شکم خالی چه کنم

    1. سلام
      یعنی چی ؟ یعنی پرندت سرلاکیه تو یه بار تو روز بهش غذا میدی ؟ اونم ارد نخودچی با بیسکوییت ؟

  65. سلام من یه دونه عروس نر دارم که پشت سرش مثل تیوپ باد کرده خودمم تازه متوجه شدم چه مریضی میتونه باشه

    1. سلام
      اندازه ی این بادکردن مهمه
      بهتره ببری پیش پرنده فروش یا دامپزشک حیوانات خانگی

  66. سلام من یه جوجه عروس دارم نزدیک به دونخورشدنه یکمی زیرشکمش کبودی رنگه ولی جوجه سرحاله نظرشماچیه اخه قبلایه جوجه عروس داشتم بردم دامپزشک گفت ورم روده داره بهم الفاداد که بهش بدم ولی جوجه بعدچن روزمرد میشه لطفاکمکم کنیدخیلی ضروریه نمیخام این یکی ام بمیره

    1. سلام احتمال ورم روده هست . غذاش چیه ؟ سرکه سیب طبیعی ۳ قطره با آب مخلوط کنید با قطره چکان بدین بهش یک بار .

  67. سلام من دوبار جوجه مگیرم جوجه ها ۱۵ روزه میشن میمیرن جوجه ها یک هفته اول خوبن بعدش کم تحرک وبعضیا شون پاهاشون مشکل پیدا میکنه خیلی ناراحتم لطفن راهنماییم کنین

  68. سلام من یک عروس نر و ماده دارم عروس ماده دستشویی کردنی یه صدایی تولید میشه . وعروس نرم انگل گرفته بود و کاملا خوب شد ولی چند روزیه یه جوری شده

    1. احتمالا یبوست داره
      از دامپزشک متخصص پرنده های زینتی و یا پرورش دهنده های با تجربه عروس هلندی مشورت بخواهید

  69. سلام من یک مرغ مینا دارم که زیر شکمش مثل جوش هست می خوام بدونم مشکلش چیه

    1. ممکنه به خاطر عفونت باشه به دامپزشک متخصص پرندگان زینتی مراجعه کنید

  70. سلام وقتتون بخیر.من یه جوجه عروس هلندی دارم که زیر شکمش یکمی باد کرده،اما رگه سیاهی مشخص نیست و رنگش طبیعیه،خود عروسمم حالش خوبه،مشکلی داره؟

    1. من یک مرغ عشق دارم زیادی گلوشو پف میکنه و زیادی خودشو میخارونه چیکار کنم

      1. سلام
        گلوشو پف میکنه ؟ چجوری یعنی ؟ چینه دانشه ؟ یا خودش پف میکنه ؟
        در مورد خاروندن ، بزارش رو یه کاغذ a4 ، بچلونش ! پرهاشو تکون بده یعنی ، در اون صورت اگه موجودات ریز زنده افتادن رو کاغذ یعنی شپش داره ، باید براش اسپری مخصوص شپش پرنده های زینتی بگیری ، از پت شاپ یا داروخانه دامپزشکی
        در غیر این صورت ممکنه به خاطر محیط قفسش باشه که تمیز نیست

  71. فنچ من چند روزی هست خیره یه کنار میشینه پف می‌کنه و کله شو می کنه زیر بالش من وقتی از سایت شما دیدن کرم دیدم واکنش های ورم روده را داره و از آن موقع دارم راه درمان ورم روده رو انجام میدم و خیلی بهتر شده دیگه این پرواز می‌کنه می خواستم بدونم درست برداشتم کردم یا خیر

    1. اگه بهتر شده پس موثر بوده. ولی توصیه میشه در چنین مواقعی به دامپزشک مراجعه کنید.

      1. از آن زمان که پیام داده بودم تا به الان فنچ من دیگه هیچ واکنشی از بیماری نداره و مثل روز اولش شده پف هم نمیکنه باید بازم پیش متخصص ببرم یا دیگه کامل خوب شده

  72. سلام وقت بخیر من جوجه یک ماهه نیم سبرایت دارم کنار شکمش مثل یه کیست باد کرده چطوری باید درمانش کنم

  73. سللم وقت بخیر ی کوتوله برزیلی ماده دارم خیلی تخم میکرد و همشون نتفه نداشت التهاب شکمیش زیاد شد فک کردم عفونته ولی الان احتمال میدم ورم رحم باشه چیکار کنم حیون بهتر بشه

      1. سلام عروس هلندی من در باسنش باد کرده میخاستم بدونم مشکل از چی هستش ممنون میشم بگید

        1. به دامپزشک مراجعه کنید. اگه ماده باشه ممکنه تخم گیر کرده باشه ویا به خطر یبوست باشه

  74. با سلام
    ۳ هفته پیش جفت گیری عروس هلندی رو دیدم اما از یک هفته پیش تا حالا شکمش متورم شده و بی حال هستش تو دستم گرفتم و پرواز کرد رو مبل همان جا به نفس زدن افتاد ، چه مریضی داره خطرناک هستش اولین بار یه تخم کرده بود اگر این سری تخم میزاشت دومین بارش میشه ، جوان هستش حیوان اما نمیدونم چرا اینطوری شده ، ممنون میشم که راهنمایی کنید.

    1. در زمان تخم گذاری سرعت دم و بازدم پرنده بیشتر میشه، ولی جهت اطمینان بیشتر با یک دامپزشک متخصص پرندگان زینتی در میان بگذارید

  75. یک مرغی دارم غذا نمیخوره معده اش پرگاز میشه باد میکنه معدشو فشار میدم اروغ میزنه و گاز خالی میشه ولی یک ساعت بعد معدش دوباره پر گاز میشه همراه اسهال سفید و پرهای زیر چینه دانش هم ریخته و غذای چند روز پیش هم که خورده هنوز تو معدشه هضم نمیکه دامپزشک بردم اثر نکرد ایا رگ سیاه گرفته چه دارویی بخرم توروخدا ؟؟؟؟؟

    1. عفونت چینه دان داره
      به دامپزشک متخصص پرنده های بومی نشون بده تا دارو و انتی بیوتیک لازم رو تجویز کنه

    1. محیطش سرده
      حتما محیط رو گرم کن و براش لانه بذار
      داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن

  76. سلام یک جفت جوجه عروس داشتم والدین تغذیه مناسب میکردندلانه هم بسیارتمیزبودابتدایکی ازجوجه هاشکمش بزرگ شدورگه سیاه داشت وتلف شددوروزبعدان یکی هم تلف شدوقتی به شکم جوجه دست زدم انگارتکه چوبی داخل شکم بودوبسیارسفت بودفقط هم ارزن وتخم کتان به والدین میدادم

    1. سلام
      باید دقیقتر بررسی میکردی که چطور بهش غذا میدن
      بخصوص اگه بار اولشون بود که جوجه میاوردن باید سریع جداشون میکردی و خودت تغذیه میدادی بهشون

      1. سلام الان چند روزه فنچ های نرم بالا تر از مقعد شون باد کرده مستی هم میکنه نمیدونم چرا اینجوری شده چیکار کنم خوب شه با این وضعش نمیتونن جفت بخورن جدا کردم اگه درست نمیشن بفروشم چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          قرارگیری پرنده در محیط آلوده منجر به ورم در این ناحیه میشه
          براش دمنوش بابونه آماده کن وقتی دم کرد بذار سرد بشه به خوبی
          میتونی سه الی ۴ روز با قطره چکان مرتب به پرندت بدی اگه وضعیتش حاد هست تو این مدت هم به پرنده آب نمیدی
          در غیر صورت میتونید کل دمنوش رو تو آبخوریش بریزید تا مصرف کنه

        2. سلام من یه جوجه مرغ دو ماهه دارم که دو سه روز قبل از طبقه سوم افتاد اما مشکلی در راه رفتن و غذا خوردن نداشت و عادی بود تا این که امشب بردیمش پارک و دیگه نمیدونم چی خورده و چه برگی رو خورده که در طول کمتر از ۶ ساعت خیلی بی حال شده و نمیتونه صاف روی پاهاش وایسه و نیم خیز راه میره چینه دانش خیلی پر و متورم هست اما اشتهاش سر جاشه و آخرین وعده غذاییش برنج دم کرده و سبزی خوردن که فقط تره میخوره و بهش میدیم همیشه. بعد به قسمت رکتوم جوجه که دست زدم متوجه شدم دفع هم نداره و پره یه کم بالاتر از رکتوم رو که برسی کردم متوجه یه چیزی شبیه غده با اندازه تیله های شیشه ای شدم که تقریبا به اندازه یه توپ والیبال سفته.

        3. سلام دوست عزیز
          همینه میگیم احساس مسئولیت داشته باشید در قبال این زبون بسته ها
          دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس