چرا مرغ عشق ماده، نر را میزند؟ | علت دعوای بین مرغ عشق نر و ماده

آیا مرغ عشق های شما پرخاشگر شده اند و به طور مدوام با یکدیگر دعوا می کنند؟ از علت دعوای مرغ عشق جفت اطلاعی ندارید؟ اینکه دلیل دعوای جوجه مرغ عشق چیست برای شما سوال شده است؟ پس با ما تا انتهای این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

دلیل دعوای بین مرغ عشق ماده و نر

دعوای مرغ عشق ماده و نر علت های مختلفی دارد که در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این موارد پرداخته ایم که عبارتند از:

مست شدن بیش از حد در زمان جوجه کشی

در زمان جفت گیری اگر مرغ عشق نر بیش از اندازه مست شود، تمایل زیادی به جفت گیری با ماده خواهد داشت. به صورت طبیعی در زمان جفت گیری ابتدا جفت ماده تمایلی از خود نشان نمیدهید.

مست شدن بیش از حد در زمان جوجه کشی - چیکن دیوایسیعنی حتی ممکن است جفت ها از دهان یکدیگر غذا بگیرند، یکدیگر را نوازش کنند ولی جفت گیری صورت نگیرید. در طول این دوره جنس نر به دنبال جفتگیری با ماده است. حال اگر ماده آماده نبوده و نر قصد جفت گیری با او داشته باشد، پرنده ماده حتما با نر دعوا خواهد کرد و او را می زند.

تأثیر تغذیه

مستی مرغ عشق نر ممکن است حتی بعد از تخمگذاری و حتی در زمان متولد شدن جوجه ها نیز پیش آید. چون در این دوره جفت ها معمولا با غذای مقوی مثل تخم مرغ، جوانه گندم و برخی دانه های گرم و چرب مثل کتان تغذیه می شوند.

بنابراین پرنده نر مجددا آمادگی لازم برای جفتگیری را خواهد داشت و مست خواهد شد. در نتیجه مجددا قصد جفت گیری با ماده خواهد داشت ولی ماده به دلیل حساسیت دوره جوجه کشی از جفت گیری با مرغ عشق نر خودداری نموده و حتی او را کتک خواهد زد.

لذا تغذیه در این دوره مهم بوده و باید حداقل به جفت نر کمتر دانه های گرم و چرب بدهید تا مجددا مست نشود و به دنبال جفت گیری نباشد.

زمان جدا کردن نر از ماده

مرغ عشق ماده پس از جفت گیری حساسیت بالایی بر لانه و جوجه هایش دارد. وقتی جنس نر برای جفتگیری مجدد به سراغ ماده می آید با بد اخلاقی و پرخاشگری ماده مواجه میشود.

پرنده نر حتی ممکن است برای مجبور کردن ماده تخم ها را لانه بیرون بیاندازد یا اینکه حتی جوجه های متولد شده را زخمی کند تا تلف شوند.

زمان جدا کردن نر از ماده - چیکن دیوایساگر این نوع رفتارها در مرغ عشق نر مشاهده کردید، حتما باید قفس او را جدا کنید تا ماده و جوجه ها در قفس جداگانه باشند. وگرنه یا جنس ماده، جفت نر خود را با نوک زدن میکشد یا اینکه جفت نر جوجه ها را خواهد کشت.

ولی قفس ها کنار همدیگر باشند. در زمان جوجه کشی وقتی که ماده تنها باشد، خودش از لانه بیرون آمده و غذا میخورد تا بتواند به جوجه ها رسیدگی کند. در زمان تنهایی ماده باید تغذیه بیشتری داشته باشد، لذا در این نوع موارد همیشه غذای تازه و کافی برای ماده داخل قفس قرار دهید. حتی بهتر است که محیط نگهداری پرنده ها در طول شب نیز روشن نگه داشته شود تا ماده فرصت بیشتری برای تغذیه کردن در اختیار داشته باشد.

دعوا بر سر آب، غذا و قلمر

وقتیکه چندین جفت مرغ عشق با هم داخل یک قفس نگهداری میشوند، برخی از آنها به خاطر آب و غذا با بقیه دعوا میکنند. پرنده هایی که قویتر هستند به پرنده های ضعیف سلطه داشته و جایگاه خوب همیشه برای آنها خواهد بود.

مثلا فقط آنها بر روی تیرک مینشینند و اولویت در تغذیه با آنها می باشد. اگر به پرنده فروش ها مراجعه کنید حتما خواهید دید که برخی از پرنده ها در کف قفس نشسته اما پرنده های قوی بر روی تیرک نشسته اند.

برای اینکه پرنده های شما به خاطر تیرک دعوا نکنند حتما داخل قفس آنها چندین چوب نشیمنگاه با سایزهای مختلف قرار دهید. البته اگر پرنده های شما واقعا جفت باشند دعوای آنها بر سر تیرک یا آب و دان نخواهد بود.

دعوا بر سر آب، غذا و قلمر - چیکن دیوایساما اگر پرنده های شما جفت نیستند و یا چندین پرنده را با هم در داخل یک قفس نگهداری میکنید، به صورت طبیعی پرنده های قوی بد اخلاق و پرخاشگر خواهند بود. این نوع پرنده ها را حتی اگر در قفس جداگانه با یک جنس مخالف قرار دهید باز هم با آن پرنده دعوا خواهد کرد. زیرا بداخلاقی و پرخاشگری تبدیل به یک عادت در او شده و با ان خوی گرفته است.

علاوه بر این وقتیکه پرنده جدید را به قفس مرغ عشق منتقل میکنید، مرغ عشق به دلیل حس قلمروطلبی با پرنده جدید بدرفتار خواهد بود و او را خواهد زد.

اماده نبودن یکی از پرنده ها برای جفت گیری

اگر یکی از پرنده ها برای جفت گیری آماده نباشد، باز هم بین آنها درگیری پیش می اید. گاها نیز پیش آمده که جنس نر هنوز به بلوغ کامل جنسی نرسیده و ماده به همین دلیل تمایلی به جفت گیری با او از خود نشان نمی دهد و او را از خود می راند و نوک میزند.

تأثیر محیط بر رفتار مرغ عشق

یکی دیگر از دلایل دعوای بین مرغ عشق نر و ماده، نحوه نگهداری از آنها و شرایط محیط زندگی شان می باشد. بعنوان مثال ممکن است به تازگی یک جفت مرغ عشق تهیه کرده باشید که به تاریکی مطلق عادت نداشته باشند.

حال اگر شما از این موضوع بی خبر بوده و پرنده ها را در وضعیت تاریکی قرار دهید، حتما بی تابی خواهند کرد و حتی یکدیگر را می زنند. در این موارد بهتر است که به تدریج جفت ها را به تاریکی عادت داد.

تأثیر محیط بر رفتار مرغ عشق - چیکن دیوایسفراموش نکنید وقتیکه به تازگی مرغ عشق یا هر پرنده دیگر را تهیه میکنید، آنها به دلیل جابجایی دچار استرس میشوند. همچنین چندین روز یا حتی هفته ها لازم می باشد که آنها به محیط جدید خود عادت کنند. در این زمان اگر به آنها بیشتر استرس وارد شود، پرنده ها نیز پرخاشگر شده و با همدیگر دعوا خواهند کرد. در مقاله آموزش نگهداری مرغ عشق در منزل نکات بیشتری راجع این پرنده یاد بگیرید.

پرخاشگری مرغ عشق ماده در زمان بزرگ کردن جوجه ها

پس از جوجه کشی زمانیکه جوجه ها اندکی بزرگ شدند و پرو بال گرفتند، ممکن است جنس نر نسبت به رابطه آنها با جنس ماده حسادت کند و قصد کشتن آنها را داشته باشد. حتی او ممکن است به جوجه ها به چشم یک رقیب نیز نگاه کند. به همین دلیل وقتیکه جوجه ها کمی بزرگ شدند، حتما آنها را در قفس های جداگانه قرار دهید.

درمان

در بسیاری از موارد پرخاشگری بخشی از رفتار غریزی این پرندگان می باشد. باید بدانید که مرغ عشق ها پرندگان بسیار اجتماعی هستند و موارد زیادی را از گله یاد میگیرند.

اگر مرغ عشق های شما زیادی با هم دعوا میکنند میتوانید در کنار قفس آنها یک جفت مرغ عشق دیگر که با هم خوب هستند قرار دهید. حسادت یکی دیگر از رفتارهای غریزی در این پرندگان می باشد.

مرغ عشق های شما با دیدن محبت و مهربانی بین آن یکی جفت ها حسادت خواهند کرد و آنها نیز با یکدیگر خوب خواهند شد. همچنین پرنده های شما رفتار جفت گیری را هم از آن یکی جفت ها یاد خواهند گرفت.

برخی از مرغ عشق های ماده نیز به صورت غریزی خشن و پرخاشگر هستند. اگر پرنده های شما دائم با هم در حال دعوا هستند یا اینکه درگیری شدید بین آنها وجود دارد، راهی جز جدا کردن و یا تعویض آنها نخواهید داشت.

سخن آخر 

در این نوشته در رابطه با عواملی که باعث دعوای دو مرغ عشق و یا مرغ عشق ماده و نر می شود مطالبی ارائه شده است که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر شما مفید واقع شود. 

نوشته های مشابه

‫۱,۱۷۰ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب و احترام

    عزیزم من یک جفت مرغ عشق دارم انداختم کنار هم ب هم دون میدن سر تمیز میکنن ماده بینیشداره میره روب شکلاتی شدن اما نمیتونن جفت بخورن یعتی نر بلد نیست ماده میخوابه نر سوار میشه اما نمیدونم هول میشه بلد نی چیه میوفته از کنار سوار ماده میشه بلد نیست چیکار میتونم بکنم؟؟؟

    1. سلام عزیز
      وزن مادت زیاده نر نمیتونه تعادلش رو حفظ کنه بخاطر اون میفته
      چوب نشیمنی هم که گذاشتی محکه لق که نیس؟

      1. آره چوب خیلی محکمه با سیم هم بستم

        آخه نر اصلا ی جور عجیبی سوار میشه
        مثلا ی جفت دیگه ک دارم خیلی راحت سوار میشن

        ی سوال دیگه دلیل دور نگه داشتن بال از خودشون دلیلش چیه ب جز گرما؟؟

        1. قرار نیس همه ی جفتا کپی هم باشن
          می تونه ناشی از استرس باشه
          ماده اگه تخم پیچ شده باشه هم چنین رفتاری رو نشون میده

        2. آخه فداتون شم ماده حدود ۳ سال هست اینجا و تازه براش نر انداختم سابقه جفت‌گیری هم داشته بینیشم شکلاتی شده

          منم نگفتم همه مثل همن گفتم شاید بلد نیست نر

          استرس هم ک تو اتاق آروم آروم بدون صدا و رفتا امد

        3. پس حتما محیط گرمه

  2. سلام عرض ادب استاد دیروز یه جفت مرغ عشق از مغازه خریدم من مطمئن نیستم اما به گفته خودش میگفت تازه جوجه دادن خارج از این بحث اوردمشون خونه خیلی پر جنب و جوش و شیطونن نوک هم دیگ رو هم میخورن اما نمیدونم چرا ب هم دیگ حمله میکنن مخصوصا ماده خیلی نر رو میزنه طوری نیس ک خونریزی بیفتن ولی همش نره فرار میکنه از دستش…… چراغارو خاموش میذارم ب هم کاری ندارن

    1. سلام امین جان
      اگه تازه جوجه داده باشن
      این می تونه ناشی از تغییرات هورمونی توی دوران جفت گیری و تخم گذاری باشه
      بعد از یه مدت رفع میشه
      جای نگرانی نیس

  3. سلام خسته نباشید مرغ عشق نرسه تا بچه داره دوتاشو خیلی آسیب زده از ناحیه چشم وسر حالانمی دونه غذا بخوره باید چه کار کرد براشون ممنونم

    1. سلام روح الله
      باید جداشون کنی و خودت با سرلاک تغذیه شون کنی
      وگرنه والدین بهش آسیب می زنن و تلف میشه

  4. سلام و خسته نباشید خدمت ادمین عزیز

    رفیق من مرغ عشقم ۲ تا تخم کرده و هنوزتخم داره کمرش برآمدگی داره دیدم ک فضلشرنگ زرد هست مایلب نارنجیدلیلش چیه آبکی هم بود دلیلش چیه راهنماییم کنید ممنون خوب میشه با دارویی چیزی؟

    دمشم بالا پایین میشد انگار ترسیده بود و نفس نفس میزد ی این شکلی بود

    1. مرصاد عزیز
      شکمش متورمه؟
      نفس نفس زدنش مدام تکرار میشه؟
      بال هاشو از خودش دور نگه میداره؟

      1. ن بالش اوکیه

        خیر مدام نیست

        خیر اما مقعدش جایی ک فضله میکنه گرده و حالت باد کردگی داره انگار تخم دم بیرون اومدنش هست

        و ی سوال دیگه مرغ عشق تعداد تخم مشخصی داره یا هر کدومشون ی تعداد تخم میکنن؟ چون ماده من ۳ تا تخم کرد یکیش شکست ۲ تاش هست ک خوابیده روش و فعلا دیگه تخم نکرده

        1. ممکنه توان کافی رو برای دفع تخم ناشته باشه
          و یا اندازه ی تخم بیش از حالت نرمال باشه
          تخمارو باید یه روز در میان بذاره اگه تو این مدت نتونست تخم کنه باید دو قطره روغن زیتون بچکونی تو دهنش
          بعدش دستتو آغشته به روغن زیتون کنی و آروم اون محل متورمو ماساژ بدی تا کمک کنی تخم بیاد بیرون
          البته باید طوری باشه که تخم تو شکمش نشکنه چون خیلی خطرناکه
          اگه نتونستی انجام بدی ببر دامپزشک
          مرغ عشق توی هر دوره ی تخم گذاریش ۴-۶ تخم میذاره ولی این بستگی به شرایط پرنده داره
          یعنی اونایی که خوب تقویت شدن و توانشون زیاده می تونن ۶ تارو بذارن
          بعضی دیگه کمتر میذارن

        2. بله
          پرنده سر حال و سالمه و مشکلی نداره اگر تخم داشته باشه و نتونه تخم کنه یکم بی حال نمیشه؟

        3. بله علائم اصلیش بی حالی
          نشستن کف قفس
          نفس نفس زدن
          کاهش اشتها هست

        4. دارو خاصی نداره ک بهش بدم بتونه باعث بشه تخم بیاد بیرون

          بعد آخه ۳ تا تخم کرد پشت هم یک روز درمیون میشه یهو یکیش گیر کنه؟
          ب چ دلیل گیر میکنه؟

        5. متاسفانه این مشکل با دارو حل نمیشه
          تخم پیچ شده باشه باید برسونی دامپزشک
          وگرنه تخم تو شکمش بترکه تلف میشه
          ببین کلسیم و پروتئین دریافتی از جیره غذایی اگر بیش از اندازه باشه تخم از میزان طبیعی بزرگتر خواهد بود
          بخاطر اون پرنده توانایی تخمگذاری رو از دست میده
          اگه میره کف قفس میشینه و نفس نفس میزنه و بیحال شده سریعا برسون دامپزشک که نشون دهنده تخم پیچ شدنش هس

        1. سلام خرمی عزیز
          ممنون از حسن توجهتون

  5. سلام خسته نباشید

    میخواستم ی راهنماییم کنید من مرغ عشقم ۲ تا تخم کرده و بقیه هم میزاره میخواستم بدونم تو این زمان تخم گذاری و خوابیدن رو تخم و جوجه شدن و جه بزرگشدن چ چیز هایی بهشون بدم براشون خوبه و ب ماده قدرت میده و چ چیز های باید قطع بشه تو این پروسه جوجه دهی

  6. سلام خسته نباشید حدود ۱ هفتس مرغ عشق خریدم و تغذیه شون رو عالی کردم جاشونم ثابتع مرغ عشق نر خیلی زیاد مست شدع و وقتی میخاد با ماده جفت گیری کنه ماده میزنتش دلیلش چیع ماده رو عوض کنم ؟!

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی دلابل ممکن تو مقاله نوشته شده که چرا میزنتش
      اگه به نر آسیب جدی وارد میکنه بهتره که مادت رو عوض کنی

  7. سلام و عرض ادب

    چنتا سوال

    یکی برای تقویت مرغ عشق ها دارویی هست ک ریخته بشه داخل آب پرنده و تقویت بشن؟

    دو برای تقویت ماده زمان تخم آوری چیا خوبه بهش بدیم؟

    سه ماده من تخم کرده اما تخم خیلی شل بوده انگار پوسته سفت نشده و تخم له شده هنگام فضله تخم بیرون اومده

    و کج شدن نوک دلیلش چیه و راه درمانش چیه؟

    1. سلام مرصاد
      می تونی از مولتی ویتامن استفاده کنی
      بهتره از همون مولتی ویتایمن و مکمل کلسیم استفاده کنی
      به علاوه به تغذیه ش رسیدگی کنی
      دو تا مورد آخر هم به خاطر کمبود کلسیمه که باید از همون مکمل کلسیم استفاده بشه

      1. خیلی ممنون
        آیا مولتی ویتامین یا کلسیم دارویی نداره ک اسمش رو لطف کنید من تهیه کنم؟

        1. اسمش همون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم هست برندها تغییر میکنه

  8. ۲ تا سوال داشتم

    ۱ برای تقویت مرغ عشق ها چی میشه ریخت داخل آب پرنده ها برای تقویت بدن و تخم آوری و….

    ۲ مرغ عشق من تخم کرده اما پوسته تخم خیلی شل بوده و حالت له شدن داره زمان فضله کردن تخم هم اومده بیرون و خیلی شل هست دلیلی داره و چیکار میتونم بکنم ک این اتفاق رخ نده؟؟؟؟؟

    1. ۱- می تونی از مولتی ویتامین و مکمل کلسیم استفاده کنی
      ۲- این ناشی از کمبود کلسیمه همئن مکمل کلسیم خوبه براش
      یکیم چه غذایی بهش میدی؟

  9. سلام و درود
    ی سوال داشتم میخواستم ببینم دارو تقویتی ک بشه برای مرغ عشق ریخت داخل آب و بخورن تقویت بشن
    برای تخم گذاری و اینا

      1. خیلی لطف کردید
        داروخانه نداره؟
        میشه لطف کنید اسم دارو رو بفرمایید؟

        1. خواهش می کنم
          چرا داروخونه ی دامپزشکی داره
          اسمش همینه دیگه
          به داروخونه بگو مولتی ویتامین و مکمل کلسیم مخصوص پرنده می خوام بهت میدن

  10. ممنون که بهم اطلا دادی . منم مرغ عشق دارم نر ماده هستن. همش باهم دعوا میکنن . میشه بازم اتلا بدی?

  11. سلام
    یک جفت مرغ عشق دارم
    مرغ ماده خیلی سرحال و پر جنب و جوشه
    ولی نر ساکت و آروم و اکثر خواب و پف کرده هست
    مرغ ماده خیلی مرغ نر می زنه و اذیتش می کنه که مجبور میشم جداشون کنم
    راهکاری میدین برای این مشکل ؟

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی میدی به نر؟
      فضلش چه رنگیه؟

  12. سلام خسته نباشید ما مرغ عشق داریم قبلا تخم گذاشته بود مدتی بود رویش نمی نشسته خراب شده ما انداختم بیرون از پارسال تا الان اصلا تخم نگداشته کم پیش میاد جفت گیری میکنه با ماده تخم نگذاشته میشه راهنمایی کنید ممنون میشم مشکلشون چیه دلیلش بدونم

    1. سلام دوست عزیز
      تخم نذاشتنش دلایل مختلفی می تونه داشته باشه
      یا استرس داره یا کمبود مواد غذایی داره یا کلسیمش کمه یا شرایط مناسب نیس
      چه غذایی بهش میدی؟

  13. سلام و درود خدمت ادمین عزیز و محترم خسته نباشید

    میخواستم ۴ تا سوال بپرسم

    ۱ این که من ۲ جفت مرغ عشق نر و ماده جفت رو انداختم داخل ی قفس بزرگ و براشون لانه هم گذاشتم آیا مشکلی پیش نمیاد و ۲ جفت در یک قفس تخم میکنن؟

    و

    ۲ اگر کف لانه ها چیزی نریزم خود لانه خالی باشه مشکلی پیش میاد؟

    و

    ۳ این ۲ جفت داخل ی اتاق هستن رفتا مد باید اصلا نباشه یا خیلی کم باشه یا مشکلی نیست؟؟؟؟

    و

    ۴ آیا مرغ عشق های دیگه ای داخل اتاق باشن و صداشون رو این ۲ جفت بشنون موردی داره یا خیر؟
    ممنون میشم ب سوالاتم پاسخ بدید

    1. سلام دوست عزیز
      باید قفس به اندازه ی کافی بزرگ باشه تا هر کدوم حریم شخصی خودشون رو داشته باشن
      وگرنه به هم آسیب می زنن
      بهتره ابزاری که برای لونه سازی لازمه مثل چوب و پنبه و … بذاری کف قفس تا خودشون لونه سازی کنن
      بهتره محیط خلوت باشه افراد غریبه حضور نداشته باشن اگه رفت و آمدی هم باشه کم باشه
      نه مشکلی پیش نمیاد

      1. خیلی لطف کردید ممنونم

        عزیزم من از یکی از آشنا هامون پرسیدم ک سابقه جوجه کشی از مرغ عشق داشته گفت ک روی لانه پرنده هارو ی تیکه ببرم ک از سقف برن و بیان ن از سوراخ خود لانه

        1. تجربه ها متفاوته حالا هرکدوم برای شما کارایی بیشتری داره میتونید انجام بدید

  14. سلام خسته نباشید خدمت ادمین عزیز

    ی سوال داشتم من ی مرغ عشق ماده خریدم و الان حدود ۴ هفته هست ک داخل خونه بوده و فک کنم عادت کرده باشه بعد همش نر هایی ک داشتم رو میبینه
    میخواستم ببینم ک من می‌خواهم با یکی از نر هایی ک دارم جفت بندازم باید از هم دورشون کنم ک اول از طریق صدا ارتباط بگیرن بعد دوباره بذارمشون نزدیک هم ک همو ببینن و بعد قفسو بهم نزدیک کنم یا نیازی نیست؟

    مرغ عشق نر خیلی مست هست

    گاهی اوقات نر وقتی میره کنار قفس ماده یا رو قفس ماده ماده هی میزنه پای نر رو و انگار فاز قلمرو داره و مثلا وقتی جفتشون کنار هم هستن و آزادن نر هی میره ک ب نوک ماده ضربه بزنه ماده نمیزاره ممنون میشم کمکم کنید

    خیلی میترسم جفت نخورن خیلی دوست دارم باهم جفت بشن

    و ی سوال دیگه این ک برای ماده قبل از جفت انداختن و تخم گرفتن جوجه گرفتن چی بدم ک ماده جون داشته باشه برای دوران جوجه دهی؟

    و ی سوال دیگه آیا راهی برای تشخیص سن مرغ عشق در خانه هست؟

    شرمنده ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بله اگه بخوای جفتشون کنی باید این کارو انجام بدی
      چون در غیر این صورت اگه بذاریشون پیش هم احتمال اینکه به هم آسیب بزنن زیاده
      روشی که گفتی رو انجام بدی به احتمال زیاد جفت میشن
      در مورد تغذیه شون مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      برای تشخیص سن هم این مقاله رو بخون
      تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

  15. سلام
    میخواستم بدونم آیا میتونم مرغ عشق رو همینجوری تشخیص بدم ک چند سالشه؟

  16. عزیزم من ار عطاری سرکه سیب تهیه کردم برای تقویت مرغ عشق خوبه بریزم تو آبشون بعد چقدر باید بریزم

    قرص ad3e حل کنم تو آبشون براشون خوبه؟

    و ی سوال دیگه این ک من ی ماده خریدم چجوری مرغ عشقمو باهاش جفت بندازم نر ک دارم خیلی مسته اما ماده همش میزنش ماده حدود ۴ هفته هست ک جداس و عادت کرده ب محیط خونه

    1. سلام دوست عزیز
      سرکه سیب طبیعی دو قطره در ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخورن هفته ای یکبار کفایت میکنه اگه سرلاکی هست دو قطره رو تو سرلاک قاطی میکنی میدی بخوره
      قطره Ad3e رو هم برای تقویت نطفه و باروری بهشون میدن اینم ۳۰ روز قبل از جفت گیری ۵ روز میدی ۱۰ روز استراحت و قطع میکنی دوباره ۵ روز میدی و ۱۰ رو استراحت بدین منوال جلو میری با مشاهده اولین تخم دادن قطره رو قطع میکنی
      از سن ماده خبر داری؟؟ اگه سنش بزرگتر از نر باشه اون رو پس میزنه و چون تازه خریدی باید اجازه بدی به محیط جدید و شرایطش عادت کنه بعد جفت بندازی
      این مقاله ای هم که لینک میدم رو کامل بخون دقیق گفته
      ویدیو آموزش جفت کردن و جوجه کشی از پرندگان زینتی | نحوه جفت گیری طوطی، کاسکو، عروس هلندی

      1. خیلی ممنونم لطف کردید.

        جسارتا ی سوال دیگه زمان تخم داشتن مرغ عشق و زمان جوجه دار بودن چی بهشون بدم ک ماده قوی بمونه؟

  17. سلام من ی ۵ عدد مرغ عشق نر در یک قفس دارم قفسشون خیلی بزرگه بعد ی نر با ی نر دیگه جفت خورده همش ب هم دون میدن و نوک گیری میکنن اون نر ک جفت خورده و مست هست بقیه نر هارو میزنه دلیلش چیه نمیدونم یکی از نر هام واقعا نر هست یا ماده هست چیکار کنم استخون لگن دست زدم نزدیک هست بهم بینی نر هم صورتی هست و یک خط آبی ملایم دارد
    راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      نر با نر جفت خورده؟؟؟
      برای تعیین جنسیت دقیق باید تست پر گرفته بشه مراجعه کنید به دامپزشک
      تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاس

  18. سلام ببخشید
    مرغ عشق ماده من مدام میره کف قفس کاغذ هارو با منقارش تیکه تیکه میکنه بعد اونارو میاره میریزه تو لونه بعد دوباره کاغذارو برمیداره میندازه پایین دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      رفتار لونه سازی از خودش نشون میده
      جفت داره؟؟
      داخل لونش پوشال نرم بریز

      1. بله جفت داره
        وقتی داخل لونه پوشال میریزم با نوکش میریزه بیرون

        1. این رفتار لانه سازی هست و جای نگرانی نداره

  19. سلام امروز صبح مرغ عشق ماده من از لونه که ۵ تخم داره به حالت پف کرده چشم بسته اومده بیرون خیلی ناراحتم نمیره تخم هاش خراب نمیشه رو تخم ها نمی خوابه لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      تخمارو نطفه سنجی کرده بودی؟
      چشمای مادت تورم و قرمزی داره؟ ترشحات چی؟
      فضله ش چه رنگیه؟ چه غذایی بهش میدی؟

  20. سلام و درود میشه لطف کنید بگید ب مرغ عشقام چی بدم ک هم سر حال باشن و ی مادم ک استخون سینش بیرون زدگی داره چی بدم

    مثلا لطف میکنید ی برنامه غذایی ک براشون مفید باشه و ب سلامتی‌شان کمک کنه بهم بدید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اونی که استخوان سینه ش بیرون زدگی داره سینه کاردی شده
      یه محیط گرم براش فراهم کن ( دمای محیط ۳۰ درجه ی سانتی گراد باشه)
      اگه بهش تخم مرغ و یا سبزیجات میدی اونارو حذفش کن
      ۵ تا ۱۰ قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و تا ۵ روز بهش بده
      یک روز در میان بهش ۳۰ گرم تخم خرفه و تخم کاهو بده
      جوانه های دانه ها هم تو این دوران براش خیلی مفیده
      به علاوه یکی از بهترین غذاها سیب زمینی آبپزه بدون نمک ادویه و روغن

  21. سلام خسته نباشد .ببخشید من مرغ عشق خریدم بعضی وقت های ماده نر را میزند البته اینم را یکم دعوا این دو زمانی زیاد میشود که من آواز مرغ عشق را از اسپیکر پخش میکنم آیا این کار مضر است

    1. سلام دوست عزیز
      اینا چون با هم جفت نشدن برای همین وقتی یه آواز دیگه پخش می کنی احتمالا توجه ماده رو جلب می کنه
      اگه می خوای جفت بشن فعلا نباید این کارو انجام بدی

    2. سلام من مرغ عشق مادم پاش گیر کرد لای در قفس و خون داره میاد زیر ناخونش چیکار کنم خیلی ترسیدم
      ممکنه بمیره؟
      ترو خدا راهنماییم کنید

      1. سلام دوست عزیز
        براش پودر خون بند تهیه کن
        اونو بزن خونش که بند اومد پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کن بزن رو زخمش بانداژ کن

        1. فک نمیکنم نیاز ب این چیزا باشه ها
          آخه حیوونم ی کم زیر ناخونش زخم شده یکمم پاشو جمع میکنه گاهی اوقات تو شکمش نیاز هست ب این کارا

          با دارو تقویتی و میوه و سبزی اوکی نمیشه

        2. اگه نیاز نیس انجام نده
          میوه و سبزی بده ایشالا اوکی میشه

  22. سلام خسته نباشید به ادمین عزیز و دوستان گرامی
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    من عاشقه، مرغ عشقم و دوست داشتم خودم از مرغ عشق جوجه بگیرم ولی نتونستم و تصمیم گرفتم که مرغ عشقه جوجه دار بگیرم،من یک جفت مرغ عشق با سه تا جوجه۵،۶ روزه خریدم که
    اولش همچی خوب پیش میرفت، تا ۲۵ روزگیه جوجه ها،تا که یکی از جوجه ها و پدرش مریض شده بود پف میکرد یکم بی حال بود ولی هنوز از مادرش غذا تغذیه میشد ، من ترسیدم که بقیه رو هم مریض کنن، جوجه و پدرشو از بقیه جدا کردم رفتم پرنده فروشی مشکلو گفتم ، بهم یه دارو و یه سرلاک داد گفت که جوجه رو تا دون خور شه سرلاک بده و به مدت سه روز پنج قطر به هر کدوم، از اون دارو بده ، منم انجام دارم روز دوم جوجه مرد ولی روز پنجم پدرش خوب خوب شد و تو این مدت دو تا جوجه های قبلی دونخور شدن و اون هارو جدا کردم و مرغ نرم رو پیش ماده برگردوندم.
    ولی الان مرغ عشق ماده نمیزاره نر نزدیکش بشه نر ازش میترسه مستی میکنه ولی ماده اجازه نمیده میخوام بدونم که مشکل چیه کی میتونم خودم ازشون جوجه بگیرم؟
    لطف راهنماییم کنین ممنون میشم.

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشق مادت تازه از پرورش جوجه تموم شده و آمادگی لازم رو برای اینکه دوباره جفت گیری و تخم گذاری کنه نداره
      حداقل دو ماه باید استراحت کنه وگرنه تلف میشه
      به علاوه توی دوران تخم گذاری چون پرنده مقدار زیادی از کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده به شدت بدنش ضعیف میشه
      تو این دوره باید حتما به تغذیه ش رسیدگی کنی و براش یه غذای متعادل در نظر بگیری و بهش حتما مکمل کلسیم هم بدی

      1. ادمین جان خیلی ممنون با بابت راهنمایی.
        ببخشید یه چندتا سوال دیگه هم داشتم ممنون میشم جواب بدید .
        الان شما فرمودید که استراحت بدم، مثلا نر و ماده رو از هم جدا کنم ، یا مثلا لونه رو بردارم ؟
        سوال بدی هم اینکه غذای متعادل ینی چه چیز هایی بدم؟ چون من جز تخم مرغ آبپز چیز دیگه ای بلد نیستم 😅.
        ودر اخر خیلی ممنون از سایت خوبتون ، واقعا دمتون گرم که بی منت همه رو راهنمایی میکنید ، ایشالله همیشه موفق باشید.

        1. خواهش می کنم
          ممنون از حسن توجه شما
          توی جیره ی غذاییشون از تخم خرفه تخم کاسنی و تخم کاهو استفاده کن که طبع سرد دارن
          لونه رو هم فعلا از قفس بردار
          نذار بیشتر از ۱۲ ساعت نور بتابه بهشون
          غذای متعادل یعنی یه غذای متشکل از میوه، سبزی، دونه ها، حبوبات پخته شده و جوانه ها
          در این مورد برات یه مقاله لینک میدم اونو حتما بخون
          برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده

  23. باعرض سلام وخسته نباشید
    من یه چند روزی هست برای مرغ عشق نرم یه ماده گرفتم چون ماده ی قبلی خیلی نوک میزدش و خیلی اذیتش میکرد
    اما از وقتی گرفتم جفتشون خیلی ساکتن و مرغ نرم با اینکه خیلی شیطون بود و همش میخوند اما الان ساکته و به ندرت میخونه مثلا قبلا سیب که میذاشتم به قفس که بخوره با شوق و هیجان میومد و می‌خورد ولی الان اصن واکنشی نشون نمیده
    مرغ ماده جدید هم که گرفتم ساکت یه گوشه
    و اصلا ندیدم به سمت غذا و آب بره
    میترسم که یه وقت تلف بشه
    اگه میشه یه راهنمایی بکنید

    اینم بگم که جفتشون تو یه قفس هستن
    ممنون میشم راهنمایی کنید چون خیلی نگرانم

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ی جدیدی که می گیری رو باید اول بذاری تو یه قفس جدا قفسشم بذاری کنار قفس پرنده ی خودت
      به مرور زمان اینا شروع می کنن باهم ارتباط برقرار کنن و آواز می خونن
      اونموقع یعنی به هم دیگه عادت کردن و اگه بذاریشون پیش هم پرخاشگری نمی کنن و سریع جفت میشن
      الان چون مستقیم گذاشتیشون کنار هم برای همین به خاطر حس قلمروخواهی این رفتارو نشون میدن

      1. سلام و عرض ادب
        یعنی الان که گذاشتمشون کنارهم مشکلی پیش میاد
        یا اینکه صبر کنم؟

        چون وقتی صدای مرغ عشق با گوشی براشون میذارم و پخش میکنم خیلی تحرک میکنن و جنب و جوش دارن و میخونن

        1. سلام دوست عزیز
          صبر کن جای نگرانی هنوز بهمدیگه عادت نکردن که این رفتار رو نشون میدن
          برای کاهش استرس هم دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنشون

        2. خواهش می کنم دوست عزیز

        3. سلام ببخشید مرغ عشق نر من نکش کجه و کنار چشمش یک ورم مثل جوش است که زرده باید چیکار کنم که این ها درمان بشند!؟

        4. سلام دوست عزیز
          باید ببری دامپزشک اصلاح منقار انجام بده
          وگرنه در طولانی مدت در اثر غذا نخوردن تلف میشه

  24. سلام من مادم پنج تا جوجه داره با نرشم هروز درگیری داشته بخاطر همین مجبورشدم جداشون کنم حالا به نظرت پنجتا جوجه بزرگ میشن یا نه به نظرت چنتاشو سرلاکی کنم لطف میکنی اگه کمکم کنی داشم

    1. سلام دوست عزیز
      باید نگا کنی ببینی ماده به هر ۵ تا جوجه رسیدگی میکنه یا نه؟ می تونه بهشون غذا بده؟
      یکیم این که باید به اندازه ی کافی غذا در اختیارش بذاری تا کمبود نداشته باشه و بهش استرس وارد نشه
      قفسش باید تو جای آروم و مناسبی باشه
      در مورد تغذیه ش این مقاله رو حتما بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      اگه دیدی بهشون غذا نمیده و نمیتونه رسیدگی کنه اونموقع باید اون جوجه ها رو برداری و با سرلاک بزرگشون کنی

  25. سلام وقت به خیرمن یه مرغ عشق نر دارم که یه ماده براش اوردم ولی مرغ عشق ماده نوک میزنه ونمیگزاره مرغ عشق نرغذابخوره چکارکنم جداشون کنم یاباهم کنارمیان مرغ عشق نرهم ضعیف تروکوچکترازماده است ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام دوست عزیز
      چون اینا به قلمروشون خیلی حساسن بنابراین اگه یه پرنده ی دیگه وارد قلمرو اونا بشه آسیب میزنن بهش
      پرنده ای که تازه خریدی رو باید اول بذاری تو قفس جدا
      قفس دوتاشونم بذاری پیش هم
      به مرور زمان اینا به هم عادت می کنن و آروم آروم با هم ارتباط برقرار می کنن
      اونموقع می تونی بذاریشون پیش هم که جفت بشن و بتونن تو یه قفس زندگی کنن

  26. باعرض سلام و خسته نباشید
    من چند وقتی یه جفت مرغ عشق داشتم اما به این دلیل که مرغ ماده خیلی با نر دعوا می‌کرد مجبور شدم ماده رو عوض کنم و یه ماده دیگه بگیرم… اما ماده جدید که گرفتم یه گوشه بی تحرکه و لب به آب و غذا نمیزنه وساکته
    من جای دانه ها رو پایین قفس گذاشتم که ریخت و پاش کمتری داشته باشه ولی مرغ نر هم نمیره سراغ غذا و انگار می‌ترسه بره پایین
    و اینکه مرغ ماده ایی که گرفتم فضله تقریبا آبکی رو به زرد داره نمیدونه بخاطر استرس که داره یا چیز دیگس…

    و یه سوال دیگه که داشتم اینکه من برا اولین بار یکم تخم کتان قاطی ارزن ها کردم خواستم ببینم ایرادی نداره؟
    مرسی از راهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش شرایط زندگیش عوض شده و پرنده هنوز به این شرایط عادت نداره
      برای همین دچار استرس شده
      حداق دو هفته زمان نیازه تا بتونه یکم سازگار بشه
      فضله شم همونطور که گفتی به خاطر استرسشه زرد بودنشم به این خاطره که غذای کمی مصرف می کنه
      تو یه محیط آروم نگهش دار و آب و غذا در اختیارش بذار رفته رفته که عادت می کنه شروع می کنه به غذا خوردن
      فقط نباید تو این مدت کارایی انجام بدی که استرسش بیشترشه
      نه مشکلی نداره میتونی اضافه کنی

  27. سلام وقت بخیر مرغ عشق های نر ماده بعد از تولد جوجه هاشون دوباره چه زمانی باید توی قفس کنارهم قرار بگیرند تشکر از شما

    1. سلام دوست عزیز
      اگه به هم دیگه اسیب نزنن می تونن تو یه قفس باشن
      فقط باید توی جیره ی غذاییشون از غذاهای با طبع سرد استفاده کنی، مثل تخم کاسنی، کاهو، خرفه
      و اینکه اگه بهشون مکمل میدی قطعش کنی و جیره ی غذاییشونو متعادل کنی

  28. با عرض سلام و خسته نباشید
    خواستم بپرسم من قطره مولتی ویتامین برای مرغ عشق هام گرفتم چجوری بهشون بدم بهتره و چند قطره تو چقدر آب؟؟

    مرسی از راهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی ۱ تا ۲ قطره بریزی توی ۵۰ سی سی آب و هفته ای دو بار بهش بدی
      این یه قاعده ی کلیه
      بهترین کار اینه که ببریش دامپزشک بر اساس جثه، سن و میزان نیاز پرنده مقدار مصرفشو براش مشخص کنه

      1. سلام ببخشید من دو مرغ عشق نر و ماده دارم مرغ عشق نر می خواد با مده جفت گیری کنه ولی ماده نمی گذارد

        می شه دلیلش رو بگید ممنون میشم

        1. سلام آرمین عزیز
          قطعا ماده بالغ نشده و یا سنش از نر زیاده و اون رو پسند نمیکنه پس میزنه
          از سنش اطلاعی داری؟

  29. سلام من مرغ عشق دارم که دوتا جوجه داره به اون جوجه بزرگه غذا میده ولی به اون کوچولو غذا نمیده وان کوچولو روی پاهاش وای نویسه و هی غلت میخوره

    1. سلام دوست عزیز
      باید برداری خودت بهش سرلاک مخصوص بدی اینطوری پیش بره تلف میشه

      1. سلام دوستان عزیز اگه۲مرغ عشق ماده و۱مرغ عشق نر باهم در یک قفس باشند مرغ عشق نر با ماده جفت میشه یانه؟

        1. سلام دوست عزیز
          اینجور مسائل رو نمیشه قطعی گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس