چرا مرغ عشق ماده، نر را میزند؟ | علت دعوای بین مرغ عشق نر و ماده

دلیل دعوای بین مرغ عشق ماده و نر

مرغ عشق پرنده ای پرخاشگر نیست و حتی با بیشتر طوطی سانان نیز سازگار است. اما گاها بین جفت ها دعواهای شدیدی اتفاق می افتد. موارد مختلفی وجود دارد که باعث میشود مرغ عشق نر و ماده با هم دعوا کنند. در بیشتر موارد جنس ماده، نر را میزند. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چیکن دیوایس علت این پرخاشگری ها و دعوای بین جفت ها را توضیح خواهیم داد.

مست شدن بیش از حد در زمان جوجه کشی

در زمان جفت گیری اگر مرغ عشق نر بیش از اندازه مست شود، تمایل زیادی به جفت گیری با ماده خواهد داشت. به صورت طبیعی در زمان جفت گیری ابتدا جفت ماده تمایلی از خود نشان نمیدهید.

مست شدن بیش از حد در زمان جوجه کشی - چیکن دیوایسیعنی حتی ممکن است جفت ها از دهان یکدیگر غذا بگیرند، یکدیگر را نوازش کنند ولی جفت گیری صورت نگیرید. در طول این دوره جنس نر به دنبال جفتگیری با ماده است. حال اگر ماده آماده نبوده و نر قصد جفت گیری با او داشته باشد، پرنده ماده حتما با نر دعوا خواهد کرد و او را می زند.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» تجربه جوجه کشی موفق حرفه ای از مرغ عشق با آرکام ۲۴
» جنس بدنه از ABS
» دارای سیستم رطوبت کاملا هوشمند
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تأثیر تغذیه

مستی جنس نر ممکن است حتی بعد از تخمگذاری و حتی در زمان متولد شدن جوجه ها نیز پیش آید. چون در این دوره جفت ها معمولا با غذای مقوی مثل تخم مرغ، جوانه گندم و برخی دانه های گرم و چرب مثل کتان تغذیه میشوند. بنابراین پرنده نر مجددا آمادگی لازم برای جفتگیری را خواهد داشت و مست خواهد شد. در نتیجه مجددا قصد جفت گیری با ماده خواهد داشت ولی ماده به دلیل حساسیت دوره جوجه کشی از جفت گیری با مرغ عشق نر خودداری نموده و حتی او را کتک خواهد زد.

لذا تغذیه در این دوره مهم بوده و باید حداقل به جفت نر کمتر دانه های گرم و چرب بدهید تا مجددا مست نشود و به دنبال جفت گیری نباشد. برای کاهش مستی نر میتوان به او کاهو داد همچنین عرق کاسنی هم طبع سردی دارد و میل جنسی او را کاهش خواهد داد. برای استفاده از عرق کاسنی کافی است یک یا دو قاشق از ان را در آبخوری پرنده ها حل کنید تا از آن بنوشند. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله غذای مرغ عشق را بخوانید.

زمان جدا کردن نر از ماده

مرغ عشق ماده پس از جفت گیری حساسیت بالایی بر لانه و جوجه هایش دارد. وقتی جنس نر برای جفتگیری مجدد به سراغ ماده می آید با بد اخلاقی و پرخاشگری ماده مواجه میشود. پرنده نر حتی ممکن است برای مجبور کردن ماده تخم ها را لانه بیرون بیاندازد یا اینکه حتی جوجه های متولد شده را زخمی کند تا تلف شوند.

زمان جدا کردن نر از ماده - چیکن دیوایساگر این نوع رفتارها در مرغ عشق نر مشاهده کردید، حتما باید قفس او را جدا کنید تا ماده و جوجه ها در قفس جداگانه باشند. وگرنه یا جنس ماده، جفت نر خود را با نوک زدن میکشد یا اینکه جفت نر جوجه ها را خواهد کشت. ولی قفس ها کنار همدیگر باشند. در زمان جوجه کشی وقتی که ماده تنها باشد، خودش از لانه بیرون آمده و غذا میخورد تا بتواند به جوجه ها رسیدگی کند. در زمان تنهایی ماده باید تغذیه بیشتری داشته باشد، لذا در این نوع موارد همیشه غذای تازه و کافی برای ماده داخل قفس قرار دهید. حتی بهتر است که محیط نگهداری پرنده ها در طول شب نیز روشن نگه داشته شود تا ماده فرصت بیشتری برای تغذیه کردن در اختیار داشته باشد.

ولی اگر پرنده نر آرام بوده و به دنبال جفت گیری نیست، وجود او در کنار ماده برای بزرگ کردن جوجه ها الزامی است. چون غذا دادن به جوجه ها برای مولدها اصلا کار آسانی نیست و اگر تمام این مسئولیت را فقط یک پرنده بر عهده بگیرد، ممکن است در اثر ضعف شدید تلف شود. مخصوصا اگر تعداد جوجه ها بیشتر از ۴ تا باشند.

دعوا بر سر آب، غذا و قلمر

وقتیکه چندین جفت مرغ عشق با هم داخل یک قفس نگهداری میشوند، برخی از آنها به خاطر آب و غذا با بقیه دعوا میکنند. پرنده هایی که قویتر هستند به پرنده های ضعیف سلطه داشته و جایگاه خوب همیشه برای آنها خواهد بود. مثلا فقط آنها بر روی تیرک مینشینند و اولویت در تغذیه با آنها می باشد. اگر به پرنده فروش ها مراجعه کنید حتما خواهید دید که برخی از پرنده ها در کف قفس نشسته اما پرنده های قوی بر روی تیرک نشسته اند. برای اینکه پرنده های شما به خاطر تیرک دعوا نکنند حتما داخل قفس آنها چندین چوب نشیمنگاه با سایزهای مختلف قرار دهید. البته اگر پرنده های شما واقعا جفت باشند دعوای آنها بر سر تیرک یا آب و دان نخواهد بود.

دعوا بر سر آب، غذا و قلمر - چیکن دیوایساما اگر پرنده های شما جفت نیستند و یا چندین پرنده را با هم در داخل یک قفس نگهداری میکنید، به صورت طبیعی پرنده های قوی بد اخلاق و پرخاشگر خواهند بود. این نوع پرنده ها را حتی اگر در قفس جداگانه با یک جنس مخالف قرار دهید باز هم با آن پرنده دعوا خواهد کرد. زیرا بداخلاقی و پرخاشگری تبدیل به یک عادت در او شده و با ان خوی گرفته است.

علاوه بر این وقتیکه پرنده جدید را به قفس مرغ عشق منتقل میکنید، مرغ عشق به دلیل حس قلمروطلبی با پرنده جدید بدرفتار خواهد بود و او را خواهد زد.

اماده نبودن یکی از پرنده ها برای جفت گیری

اگر یکی از پرنده ها برای جفت گیری آماده نباشد، باز هم بین آنها درگیری پیش می اید. گاها نیز پیش آمده که جنس نر هنوز به بلوغ کامل جنسی نرسیده و ماده به همین دلیل تمایلی به جفت گیری با او از خود نشان نمی دهد و او را از خود می راند و نوک میزند.

تأثیر محیط بر رفتار مرغ عشق

یکی دیگر از دلایل دعوای بین مرغ عشق نر و ماده، نحوه نگهداری از آنها و شرایط محیط زندگی شان می باشد. بعنوان مثال ممکن است به تازگی یک جفت مرغ عشق تهیه کرده باشید که به تاریکی مطلق عادت نداشته باشند. حال اگر شما از این موضوع بی خبر بوده و پرنده ها را در وضعیت تاریکی قرار دهید، حتما بی تابی خواهند کرد و حتی یکدیگر را می زنند. در این موارد بهتر است که به تدریج جفت ها را به تاریکی عادت داد.

تأثیر محیط بر رفتار مرغ عشق - چیکن دیوایسفراموش نکنید وقتیکه به تازگی مرغ عشق یا هر پرنده دیگر را تهیه میکنید، آنها به دلیل جابجایی دچار استرس میشوند. همچنین چندین روز یا حتی هفته ها لازم می باشد که آنها به محیط جدید خود عادت کنند. در این زمان اگر به آنها بیشتر استرس وارد شود، پرنده ها نیز پرخاشگر شده و با همدیگر دعوا خواهند کرد. در مقاله آموزش نگهداری مرغ عشق در منزل نکات بیشتری راجع این پرنده یاد بگیرید.

پرخاشگری مرغ عشق ماده در زمان بزرگ کردن جوجه ها

پس از جوجه کشی زمانیکه جوجه ها اندکی بزرگ شدند و پرو بال گرفتند، ممکن است جنس نر نسبت به رابطه آنها با جنس ماده حسادت کند و قصد کشتن آنها را داشته باشد. حتی او ممکن است به جوجه ها به چشم یک رقیب نیز نگاه کند. به همین دلیل وقتیکه جوجه ها کمی بزرگ شدند، حتما آنها را در قفس های جداگانه قرار دهید.

درمان

در بسیاری از موارد پرخاشگری بخشی از رفتار غریزی این پرندگان می باشد. باید بدانید که مرغ عشق ها پرندگان بسیار اجتماعی هستند و موارد زیادی را از گله یاد میگیرند. اگر مرغ عشق های شما زیادی با هم دعوا میکنند میتوانید در کنار قفس آنها یک جفت مرغ عشق دیگر که با هم خوب هستند قرار دهید. حسادت یکی دیگر از رفتارهای غریزی در این پرندگان می باشد. مرغ عشق های شما با دیدن محبت و مهربانی بین آن یکی جفت ها حسادت خواهند کرد و آنها نیز با یکدیگر خوب خواهند شد. همچنین پرنده های شما رفتار جفت گیری را هم از آن یکی جفت ها یاد خواهند گرفت.

برخی از مرغ عشق های ماده نیز به صورت غریزی خشن و پرخاشگر هستند. اگر پرنده های شما دائم با هم در حال دعوا هستند یا اینکه درگیری شدید بین آنها وجود دارد، راهی جز جدا کردن و یا تعویض آنها نخواهید داشت.

نوشته های مشابه

‫۱,۱۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید خدمت ادمین عزیز

    ی سوال داشتم من ی مرغ عشق ماده خریدم و الان حدود ۴ هفته هست ک داخل خونه بوده و فک کنم عادت کرده باشه بعد همش نر هایی ک داشتم رو میبینه
    میخواستم ببینم ک من می‌خواهم با یکی از نر هایی ک دارم جفت بندازم باید از هم دورشون کنم ک اول از طریق صدا ارتباط بگیرن بعد دوباره بذارمشون نزدیک هم ک همو ببینن و بعد قفسو بهم نزدیک کنم یا نیازی نیست؟

    مرغ عشق نر خیلی مست هست

    گاهی اوقات نر وقتی میره کنار قفس ماده یا رو قفس ماده ماده هی میزنه پای نر رو و انگار فاز قلمرو داره و مثلا وقتی جفتشون کنار هم هستن و آزادن نر هی میره ک ب نوک ماده ضربه بزنه ماده نمیزاره ممنون میشم کمکم کنید

    خیلی میترسم جفت نخورن خیلی دوست دارم باهم جفت بشن

    و ی سوال دیگه این ک برای ماده قبل از جفت انداختن و تخم گرفتن جوجه گرفتن چی بدم ک ماده جون داشته باشه برای دوران جوجه دهی؟

    و ی سوال دیگه آیا راهی برای تشخیص سن مرغ عشق در خانه هست؟

    شرمنده ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بله اگه بخوای جفتشون کنی باید این کارو انجام بدی
      چون در غیر این صورت اگه بذاریشون پیش هم احتمال اینکه به هم آسیب بزنن زیاده
      روشی که گفتی رو انجام بدی به احتمال زیاد جفت میشن
      در مورد تغذیه شون مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      برای تشخیص سن هم این مقاله رو بخون
      تشخیص سن و جنسیت مرغ عشق

  2. سلام
    میخواستم بدونم آیا میتونم مرغ عشق رو همینجوری تشخیص بدم ک چند سالشه؟

  3. عزیزم من ار عطاری سرکه سیب تهیه کردم برای تقویت مرغ عشق خوبه بریزم تو آبشون بعد چقدر باید بریزم

    قرص ad3e حل کنم تو آبشون براشون خوبه؟

    و ی سوال دیگه این ک من ی ماده خریدم چجوری مرغ عشقمو باهاش جفت بندازم نر ک دارم خیلی مسته اما ماده همش میزنش ماده حدود ۴ هفته هست ک جداس و عادت کرده ب محیط خونه

    1. سلام دوست عزیز
      سرکه سیب طبیعی دو قطره در ۱۰۰ سی سی آب حل کن بده بخورن هفته ای یکبار کفایت میکنه اگه سرلاکی هست دو قطره رو تو سرلاک قاطی میکنی میدی بخوره
      قطره Ad3e رو هم برای تقویت نطفه و باروری بهشون میدن اینم ۳۰ روز قبل از جفت گیری ۵ روز میدی ۱۰ روز استراحت و قطع میکنی دوباره ۵ روز میدی و ۱۰ رو استراحت بدین منوال جلو میری با مشاهده اولین تخم دادن قطره رو قطع میکنی
      از سن ماده خبر داری؟؟ اگه سنش بزرگتر از نر باشه اون رو پس میزنه و چون تازه خریدی باید اجازه بدی به محیط جدید و شرایطش عادت کنه بعد جفت بندازی
      این مقاله ای هم که لینک میدم رو کامل بخون دقیق گفته
      ویدیو آموزش جفت کردن و جوجه کشی از پرندگان زینتی | نحوه جفت گیری طوطی، کاسکو، عروس هلندی

      1. خیلی ممنونم لطف کردید.

        جسارتا ی سوال دیگه زمان تخم داشتن مرغ عشق و زمان جوجه دار بودن چی بهشون بدم ک ماده قوی بمونه؟

  4. سلام من ی ۵ عدد مرغ عشق نر در یک قفس دارم قفسشون خیلی بزرگه بعد ی نر با ی نر دیگه جفت خورده همش ب هم دون میدن و نوک گیری میکنن اون نر ک جفت خورده و مست هست بقیه نر هارو میزنه دلیلش چیه نمیدونم یکی از نر هام واقعا نر هست یا ماده هست چیکار کنم استخون لگن دست زدم نزدیک هست بهم بینی نر هم صورتی هست و یک خط آبی ملایم دارد
    راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      نر با نر جفت خورده؟؟؟
      برای تعیین جنسیت دقیق باید تست پر گرفته بشه مراجعه کنید به دامپزشک
      تشخیص از روی ظاهر درصد خطاش بالاس

  5. سلام ببخشید
    مرغ عشق ماده من مدام میره کف قفس کاغذ هارو با منقارش تیکه تیکه میکنه بعد اونارو میاره میریزه تو لونه بعد دوباره کاغذارو برمیداره میندازه پایین دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      رفتار لونه سازی از خودش نشون میده
      جفت داره؟؟
      داخل لونش پوشال نرم بریز

      1. بله جفت داره
        وقتی داخل لونه پوشال میریزم با نوکش میریزه بیرون

        1. این رفتار لانه سازی هست و جای نگرانی نداره

  6. سلام امروز صبح مرغ عشق ماده من از لونه که ۵ تخم داره به حالت پف کرده چشم بسته اومده بیرون خیلی ناراحتم نمیره تخم هاش خراب نمیشه رو تخم ها نمی خوابه لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      تخمارو نطفه سنجی کرده بودی؟
      چشمای مادت تورم و قرمزی داره؟ ترشحات چی؟
      فضله ش چه رنگیه؟ چه غذایی بهش میدی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋