جفتگیری مرغ عشق بهمراه علائم و نشانه های جفت شدن + ویدیو آموزشی

با رفتار ها و علایم جفتگیری مرغ عشق آشنا شوید

رفتار جفتگیری مرغ عشق نشان دهنده آمادگی پرنده برای تولید مثل است. مهم ترین علامت آمادگی پرنده برای جفت گیری تغییر رنگ نوک بینی آنها می باشد. زمانی که مرغ عشق ها به سازگاری بالایی می رسند، نوک پرنده نر به رنگ آبی روشن و نوک پرنده ماده به رنگ قهوه ای شکلاتی در می آید. رفتار جفت گیری مرغ عشق ها طوری است که در جای بلند قرار می گیرند و در کنار یکدیگر به تغذیه و آراستن همدیگر می پردازند. مورد دیگر در کمک به جفتگیری مرغ عشق ها، تأمین آب حمام برای آنهاست. 

در این نوشته از بلگ چیکن دیوایس خواهید خواند :

در این نوشته با علائم و رفتارهای مرغ عشق در فصل جفت گیری آشنا خواهید شد، مهم ترین مشخصه آمادگی مرغ عشق ها برای جفت گیری تغییر رنگ بینی پرنده ها می باشد، از سایر علایم آمادگی پرنده ها می توان به رقص و آواز پرنده نر و خوردن نوک یکدیگر اشاره کرد. مرغ عشق هایی که زیر یک سال سن داشته باشند، جفت گیری ناموفقی خواهند داشت و از نشانه های موفق بودن جفتگیری ، رشد نطفه در داخل تخم است.

مرغ عشق نر برای جفت خود سر و صدای زیاد ایجاد می کند و با باد کردن پرهای خود، زیبایی خود را به نمایش می گذارد و اغلب حلقه دور چشمش گشاد می شود. این کار و رفتار را با یک آهنگ شلوغ و روان و معمولا رقص همراه می کند. پرنده ماده نسبت به این رفتار مرغ عشق نر واکنش نشان می دهد و تماشا می کند اما به پرنده نر نزدیک نمی شود. او در این فصل جفت گیری اش جیک جیک های پی در پی خود را دارد و زمانی پرنده نر به او می پیوندد که جنس ماده او را صدا و فریاد زند.

 

علایم جفت شدن مرغ عشق و آماده شدن برای جفتگیری

برای اینکه متوجه آمادگی جفتگیری مرغ عشق شوید به نشانه های زیر توجه کنید:

  • تغییر رنگ قسمت بالایی بینی مرغ عشق ، که در چنین شرایطی نوک جنس نر آبی روشن و نوک جنس ماده به رنگ قهوه ای شکلاتی مبدل خواهد شد.
  • ممکن است متوجه ورم منفذ مخرجی شوید که این امر هنگامی که جنس ماده شروع به تولید تخم می کند، برجسته تر می شود.
  • زوج ها غالباً شروع به آراستن و تغذیه یکدیگر می کند.
  • ضربات مکرر به منقار طرف مقابل، لمس کردن منقار، رقص نشیمنگاهی، آواز خواندن و باد کردن پر (مخصوصاً توسط جنس نر) برای تحت تأثیر قرار دادن همسر خود
  • مرغ عشق ماده اکثر اوقات خود را در لانه می گذراند و مواد اضافی را از لانه خارج می کند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب جوجه کشی از تخم گونه های مختلف مرغ عشق
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
» نحوه تامین رطوبت کاملا اتوماتیک
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

پیش نیاز های جفت گیری

پس از فراهم نمودن شرایط زیر می توانید شاهد شروع جفت شدن مرغ عشق ها و حضور علائم آن باشید.

  • غذای کافی در اختیار آنها قرار دهید.
  • لانه آنها را برای تخم گذاری آماده کنید، می توانید لانه را از چوب یا پلاستیک بسازید.
  • دمای محیط آنها را بین ۲۵ الی ۲۶ درجه نگه دارید.
  • محیط آنها باید ساکت و بدون سر و صدا مانند صدای سگ و گربه باشد.
  • وسایل بازی، آینه، زنگ، کف دریا و چند میله درون قفس آنها قرار دهید.
  • افزایش زمان نور دهی به ۱۷ الی ۱۸ ساعت
  • قرار دادن چندین شاخه از درخت اکالیپتوس در قفس آنها

 

رنگ نوک مرغ عشق
رنگ نوک مرغ عشق

 

فرایند جفت گیری در مرغ عشق ها چگونه آغاز می شود؟

هر ایده و افکاری در زمینه جفت گیری پستاندارن دارید دور بیندازید، زیرا مرغ عشق ها ارگان های تولید مثلی خارجی متقاوتی مانند آلت تناسلی مردانه ندارند و در عوض، مرغ عشق نر و ماده هر دو منفذ مخرجی تناسلی – ادراری دارند که به عنوان منفذ دستگاه گوارشی، ادراری و تولید مثلی استفاده می شود، به این معنی که مدفوع، ادرار، تخم و اسپرم همه از یک جا خارج می شوند.

این منفذ در زیر پرهای دم مرغ عشق واقع شده است. اگرچه از لحاظ داخلی، منافذ جنس نر و ماده پرنده عملکردهای مختلف تولید مثلی دارند، اسپرم یا تخم تولید می کنند اما از بیرون بسیار شبیه به هم هستند.

با ورود به فصل تولید مثل و آمادگی برای جفتگیری مرغ عشق ، رفتار پرنده طوری خواهد شد که منافذ آنها شروع به ورم و بیرون زدگی خواهند کرد و اندکی از بدنشان بیرون زده می شود که این عامل نشانه داشتن شرایط تولید مثلی است و در این مدت اسپرم ها در منافذ مخرجی تناسلی – ادراری مرغ عشق های نر جمع می شوند.

به محض بروز شرایط تولید مثلی در دو مرغ عشق نر و ماده ، رفتار مرغ عشق نر طوری خواهد بود که تلاش می کند جنس ماده را به عنوان همسر خود جلب کند و از طریق انجام هنرهای نمایشی اظهار عشق از قبیل: رقص در نشیمنگاه پرنده، ضربه زدن به سر ، ضربات آهسته منقار به منقار، طرف مقابلش را تحریک به جفت گیری می کند.  

جنس نر به طور مداوم به جنس ماده اظهار عشق می کند و با نوک خود ضربات آهسته ای را به منقار جنس ماده برای تحریک کردن او می زند. سرانجام جنس ماده دم خود را در هوا بلند می کند و بال های خود را کمی بالا می برد تا به جنس نر بگوید که تلاش های اظهار عشق او موفقیت آمیز بوده است.

وقتی جنس ماده تصمیم به پذیرش جنس نر می کند، به سمت نشیمنگاه فرود می آید تا منفذ مخرجی تناسلی – ادراری خود را از طریق بالا بردن پرهای دمی و بلند کردن بال هایش نمایش دهد. در حقیقت اینگونه از رفتار مرغ عشق نشانه هایی هستند که جنس ماده جفت گیری با جنس نر را پذیرفته است.

سپس مرغ عشق نر به بر پشت مرغ عشق ماده می خوابد و بخش عقبی جنس نر از یک طرف به طرف دیگر به لرزش در می آید در نتیجه منافذ های دو پرنده بر روی هم مالیده می شود. رفتار مرغ عشق ها برای افزایش احتمال لقاح موفقیت آمیز در این دوره به این صورت است که چندین بار عمل جفت گیری را در طول روز انجام می دهند تا زمانی که ماده به سمت لانه خود حرکت و شروع به تولید تخم کند.

 

مرغ عشق شش ماهه
مرغ عشق شش ماهه

 

چه زمانی جفت گیری صورت نمی گیرد؟

عدم جفت گیری مرغ عشق ها دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرندگان خیلی جوان یا خیلی پیر هستند و توانایی برقراری یک رابطه موفق را ندارند.
  • در صورتی که به مدت چند روز باهم سر و کله بزنند، به سادگی با هم جور نمی شوند.
  • برخی از مرغ عشق های نر به دلیل هورمون های سرکوب شده توانایی جفت گیری ندارند.
  • اگر یکی از پرنده ها بیمار باشند، عمل جفت گیری ناموفق خواهد بود.
  • وجود اختلال ژنتیکی یا فلجی پرنده ها نیز در عدم موفقیت جفت گیری تاثیر دارند.
  • قسمتی از منافذ خروجی پرنده ها ، توسط پر پوشیده شده اند و در نهایت تماس کلواک ها با یکدیگر به صورت کامل انجام نمی شود.
  • مرغ عشق های زیر ۶ ماه از نظر جنسی توسعه نیافته اند. (۱۰ – ۱۲ ماه حداقل سنی است که بیشتر پرورش دهندگان توصیه می کنند) جنس ماده بعد از حدود ۴ سال نابارور می شوند و جنس نر پس از ۶ سالگی
  • برخی از داروها می توانند باعث ناباروری موقت یا دائمی پرنده شوند. در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید.

البته در برخی مواقع عدم جفت گیری مرغ عشق ها می تواند یک شرایط موقتی باشد و پس از مدتی برطرف می شود و یا ممکن است به صورت همیشگی باشد، در هر صورت عوامل بازدارنده را شناسایی کنید.

نکته: استفاده از بخور اکالیپتوس و یا استفاده از شاخه و برگ این درخت در قفس پرنده باعث تشویق آنها به جفت شدن و جوجه کشی میشود.

رفتار مرغ عشق در لانه سازی

یگی از مهمترین مراحل در جفتگیری مرغ عشق لانه سازی می باشد. رفتار مرغ عشق ها، کمی در زمینه لانه سازی هیجان انگیز است. جنس ماده جعبه لانه سازی را بررسی می کند. در صورتی که لانه آماده نشده باشد، او گوشه هایی از قفس یا مکان مناسبی را برای لانه خراش می دهد.

اعضای دیگر خانواده های طوطی دوست دارند که کاغذ را خرد کنند و علف خشک را جمع کنند تا لانه های خود را ردیف سازند اما رفتار مرغ عشق ها اینگونه نیست. در صورتی که این وسایل را در جعبه لانه سازی قرار دهید برای گرمتر و نرم تر شدن، خوب است.

جنس ماده ای که احساس افزایش هورمون در زمان فصل جفت گیری کرده است در صورتی که اجازه پرواز آزادانه در اتاق داشته باشد، ممکن است شروع به جستجوی فرصت های لانه سازی در بیرون از قفس کند. فضای پشت کتاب های یک قفسه کتاب یا پشت پرده های نازک یا تور مانند، جزء مکان هایی هستند که برای او جذابیت زیادی دارند و این رفتار گاهی با حمله های شدید همراه می باشد.

شما می توانید با زندانی کردن او در قفس برای چند روز، این فکر لانه سازی در خارج از قفس را از ذهنش خارج کنید. رژیم غذایی او را بررسی کنید و به سمت غذاهایی با پروتئین زیاد بروید زیرا موجب تمایل به ایجاد لانه سازی می شوند.

 

لانه در قفس مرغ عشق
لانه در قفس مرغ عشق

رفتار مرغ عشق قبل از تخم گذاری

پس از انجام جفت گیری مرغ عشق ، رفتار پرنده در جنس ماده طوری است که جعبه لانه را نصب و تنظیم می کند و برای خوردن و تغذیه از مواد معدنی و سپیداج بیرون می آید.

جنس نر به محض لانه گزینی شروع به تغذیه مرغ عشق جنس ماده با برگرداندن( قی کردن) مواد غذایی می کند.

هنگام رشد تخم ها، شکم او متورم می شود و فضله هایش ممکن است بزرگتر از حد معمول و اندکی رنگ متفاوت داشته باشد به دلیل پروتئین و مواد معدنی که در تخم مصرف شده ، این تغییر کاملاً طبیعی است. 

 

چه اتفاقاتی پس از پایان جفت گیری مرغ عشق رخ می دهد ؟

عمل جفت گیری در مرغ عشق ها بسیار کوتاه و در حد چند ثانیه خواهد بود، بنابراین مرغ عشق ها در طول دوره جفت گیری، روزانه چندین بار این رفتار را انجام می دهند تا احتمال انتقال مقدار اسپرم کافی به پرنده ماده افزایش پیدا کند. در هر بار مقدار کمی اسپرم به بدن جنس ماده منتقل می شود و اسپرم به مدت چند روز تا چند هفته در تخمدان مرغ عشق ماده زنده خواهد ماند.  

بر طبق بررسی های انجام شده در مقاله Budgie Breeding Behaviour هنگامی که دوره جفت گیری به پایان رسید، مرغ عشق ها بیشتر اوقات خود را در لانه سپری می کنند و فقط برای مدفوع و گاهی خوردن غذا بیرون می آیند. عادت های مرغ عشق نر اینگونه است که شروع به تغذیه شریک زندگی خود میکند، دقیقاً به همان روشی که یک پرنده به نوزادان خود غذا می دهد. در عرض یک تا دو هفته جنس ماده اولین تخم خود را می گذارد و قبل از تخم گذاری، هر کدام از تخم ها درون یک تخمدان تشکیل می شود.

قبل از تشکیل پوسته سخت، برخی از اسپرم های ذخیره شده در داخل لوله فالوپ آزاد می شوند و وارد غشای تخم می گردند، در نتیجه مراحل لقاح تکمیل می شود و این فرایند تا زمانی ادامه پیدا می کند که جنس ماده همه تخم ها را بگذارد.

 

نشانه تخم گذاری مرغ عشق ماده
نشانه تخم گذاری مرغ عشق ماده

تشخیص جفت شدن مرغ عشق موفقیت آمیز

تا زمانی که تخم ها تبدیل به جوجه نشوند، نمی توان به موفق بودن فرایند جفت گیری پی برد، چرا که مرغ عشق های ماده بدون حضور پرنده نر هم می توانند تخم گذاری کنند و تخم هایی بدون نطفه تولید کنند، اما برای اینکه زود تر از موعد بیرون آمدن جوجه ها از تخم به موفق بودن فرایند جفت گیری در مرغ عشق پی ببرید، باید از شیوه نوربینی تخم ها استفاده کنید.

برخی از پرورش دهندگان دوست دارند از تکنیک candling یا همان نوربینی استفاده کنند به این صورت که یک چراغ روشن در برابر تخم نگه داشته می شود تا ببینند که آیا یک جوجه در حال رشد، در داخل تخم وجود دارد. این تکنیک نیاز به مراقبت خاصی دارد تا تخم شکسته نشود و لانه بیش از حد مختل نگردد که منجر به آزرده خاطر شدن پرنده ماده نشود.

اگر تمایلی به نوربینی ندارید و از بیرون رفتن پرنده ماده از لانه هراس دارید، می توانید تا زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم صبر کنید.

 

جفت گیری موفق مرغ عشق
جفت گیری موفق مرغ عشق

سوال های رایج در مورد جفت گیری مرغ عشق

در چه سنی مرغ عشق ها می توانند تولید مثل کنند؟ مرغ عشق ها از سن ۶ ماهگی از نظر جنسی بالغ شده و قادر به تولید مثل هستند اما بیشتر پرورش دهندگان توصیه می کنند حداقل از سن ۱ سالگی برای تولید مثل استفاده کنند.

آیا مرغ عشق ها تک همسری هستند؟ رفتار مرغ عشق ها طوریست که برای زندگی، جفت گیری نمی کنند و اگر فرصتی باشد با چندین شریک جفت گیری می کنند، گاهی اوقات با چندین شریک در همان فصل تولید مثلی، جفت گیری می کنند. هنگامی که به صورت انتخابی توسط پرورش دهندگان جفت می شوند، پس از پیوند، با شریک های مختلفی هم جفت می شوند.

ویدیو از جفت شدن مرغ عشق

 

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP


 

مرغ عشق می تواند برای بیشتر انسان ها به عنوان یک گزینه مناسب در انتخاب پرنده ای خانگی باشد.در این نوشته از وبسایت چکین دیوایس سعی کردیم به صورت تجربی و علمی تمام شرایط مورد نیاز برای جفت شدن مرغ عشق  را به شما آموزش دهیم. اگر علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم مطلب چگونه یک مرغ عشق پرورش دهیم را از دست ندهید.

علائم تخمک و تخم گذاری مرغ عشق

علائم تخمگذاری و بارداری مرغ عشق - چیکن دیوایسزمانی که نر و ماده این پرنده با هم جفت میشوند، به دفعات زیادی عمل جفتگیری نیز انجام میدهند. همانطور که در بخش بالا اشاره شد، ۷ الی ۱۰ روز بعد از جفت گیری، مرغ عشق ماده آماده تخمگذاری میشود. البته گاها بیش از ۱۰ روز نیز طول میکشد تا ماده تخمگذاری کند. پس از جفت گیری، تخمدان مرغ عشق تحریک شده و تخمک رها میکند. سپس این تخمک ها طی فرایندی زمان بر به تخم تبدیل شده، اسپرم های نر پس از تخمک ریزی تخم را بارور میکنند.

زمانیکه مرغ عشق ماده بخواهد تخمگذاری کند، پس و یا مخرج این پرنده کمی ورم میکند و پرهای اطراف مخرجش نیز دچار ریزش میشوند. همچنین پرهای اطراف چشم مرغ عشق ماده نیز دچار ریزش میشوند. یکی از رفتارهای مهم مرغ عشق ماده در زمان تخم داشتن یا به اصلاح برخی کاربران در زمان بارداری بیرون نیامدن مرغ عشق از لانه می باشد. همچنین در این مدت مرغ عشق نر نیز داخل لانه نمی رود و گاها بیرون از لانه برای جفتش غذا می آورد.

ویدیوی نشانه های تخم داشتن مرغ عشق

اگر تجربه و اطلاعات در این زمینه داریم خوشحالیم میشویم آنها را  ما و دیگران را در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۲,۵۶۱ دیدگاه ها

  1. میگم من ی جفت مرغ عشق دارم
    نره مست مست هست آواز هم میخونه ولی رغبتی به جفتگیری نداره ماده می‌ره سمتش بهش محل نامیده
    جفت اصلیش فرار کرده الان دو ماهه این نرو رو گرفتم ولی هنوز جفت نشدن بنظرت علت چیه

    1. سلام دوست عزیز
      مشکل اساسی اینه که پسند نمیکنه
      اینم به اون مشکل دچار شده

  2. سلام من دو مرغ عشق خریدم اصلا تولونه نمیرند فقط بالای لونه میره وارزن هم خیلی زیاد میخوره …
    اینا جفتند
    ممنون میشم کمکم کنی.

    1. جفت بودن یا نبودنشون رو باید از رو رفتاراشون تشخیص بدی
      اونا هم توی مقاله گفته شدن
      اگه اون رفتارار رو دارن یعنی جفتن
      ارزنو که هه ی پرنده ها دوس دارن هرچقد بذاری میخورن
      در مورد تغذیه ی مرغ عشقا اینجا یه مقاله برت لینک میدم بخونش
      برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده
      اگه جفت باشن و توی لونه نرن
      یا لونه استاندارد نیس، یا هم رنگ و شکلشو نمی پسندن

  3. سلام من حدود ۱۳ مرغ عشق تو یک قفس خیلی بزرگ دارم با شروع شدن فصل تابستان که تو شهر ما هوا به ۵۰ درجه هم میرسه باید خونه ی مرغ عشق ها رو بردارم؟
    می‌خوام پوشال بزارم تا گرمشون خیلی نشه در اون صورت چی؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین دما برای نگهداری مرغ عشق ۲۶ درجه هس که حالا تا ۳ درجه بالاترو می تونن تحمل کنن ولی خب دماشون باید یکنواخت باشه
      هر کاری کنی خیلی گرمشون میشه برای همین باید یه پنکه ای کولری چیزی بذاری تا دمای محیطو تنظیم کنه
      ولی اینم بگم که پرنده ها نباید توی فاصله ی کم و یا سرمای مستقیم دستگاه قرار بگیرن

  4. سلام من دومرغ عشق نروماده دارم دو روزه که مرغ عشق ماده هر دم میره داخل لانه ایا جفت شدن که ماده میره داخل لانه

    1. سلام دوست عزیز
      اگه رفت آمدش به لونه زیاد باشه نشون دهنده ی اینه که جفت شدن و به زودی قراره تخم گذری انجام بشه

  5. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم یک هفته هست ماده رو خریدم نر با یک نر دیگه بوده
    ماده به نر غذا میده ومیخواد نزدیک نر بشه اما نر میزنتش نر برا ماده ادا در میاره اما هیچی نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه خریدیش و گذاشتیش پیش نر برای همین بهش عادت نکرده
      و اونو به عنوان یه غریبه در نظر می گیره که وارد قلمروش شده
      برای همین میزنتش
      برای افزایش مستیش می تونی بهش قطره ی AD3E بدی
      و یا اینکه دو تا مرغ عشق هم جنس هم می تونن با هم جفت بشن اگه فکرش پیش جفت قبلیش باشه به جدیده توجهی نمی کنه

  6. سلام من دو مرغ عشق دارم که دو روزه ماده هردم میره داخل لونه بنظرتون مرغ عشقا جفت شدن

    1. سلام دوست عزیز
      اگه رفت و امدش به لونه زیاد باشه بله جفت شدن و به زودی قراره تخم گذاری انجام بشه

  7. سلام من۲ مرغ عشق نروماده دارم امروز مرغ عشق ماده رفت داخل لانه بعداز ۱۰دقیقه بیرون امد و دیگه هم نرفت دلیلش چیه

        1. سلام دوست عزیز
          والا چیز غیر عادی نمیبینم چند لحظه به لونه سرکی کشیده و در اومده

        1. بله اگه زیاد برن تو لونه نشون دهنده ی اینه که میخواد تخم گذاری کنه ماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋