چگونه تخم مرغ محلی خوشمزه و با ارزش غذایی بالا از مرغ بومی بگیریم؟

نحوه تولید تخم مرغ محلی با ارزش غذایی بالا | نحوه تغذیه مرغ بومی برای تولید تخم خوشمزه و مقوی

تخم مرغ ها با اینکه شکل ظاهری و وزن و سایز مشابهی دارند، اما تخم مرغ خریداری شده از سوپرمارکت با تخم مرغ های محلی خریداری شده از پرورش دهنده های روستایی تفاوت زیادی دارد. این تفاوت هم به میزان کلسترول موجود در تخم، هم طعم و مزه آن و هم میزان ویتامین ها و پروتئین های موجود در تخم و صد البته به زرده پر رنگ تر تخم مرغ محلی مربوط می شود. 

برای درک بهتر قضیه، حتما یک تخم مرغ صنعتی و یک تخم مرغ محلی را در دو وعده غذایی جداگانه میل کنید، حتما به این تفاوت پی خواهید برد.

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک تخم مرغ خوشمزه و خوش طعم با ارزش غذایی بالا و زرده پر رنگ از مرغ بومی خودتان بگیرید، با ادامه مقاله همراه باشید. 

فضای باز در اختیار مرغ ها قرار دهید

طبق تحقیقات صورت گرفته در مجله mother earth news، مرغ هایی که در مراتع و مزارع می چرند و غذای خود را از علوفه ها، حشرات، کرم ها و سایر موجودات ریز روی زمین پیدا می کنند، تخم مرغ خوشمزه تری دارند و یکی از دلایل اصلی خوشمزه تر شدن تخم مرغ محلی نیز به همین دلیل است. در مقاله تخم مرغ محلی بهتر است یا صنعتی به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد. 

فضای باز در اختیار مرغ ها قرار دهید - چیکن دیوایسبنابراین اگر قصد نگهداری مرغ محلی در روستا، باغ، ویلا و هر مکان باز دیگری را دارید، بهتر است روزانه چندین ساعت آنها را در محیط آزاد کنید تا به دنبال غذا باشند، هم چنین به دلیل تحرک بالا در مراتع، زرده آنها چربی و کلسترول کمتری خواهد شد.

گوشت مرغ و خروس هایی که در مراتع و طبیعت پرورش داده می شوند، لذیذتر و خوشمزه تر از مرغ های صنعتی است. این تفاوت به دلیل تحرک بالای پرنده های بومی در فضای آزاد و منابع غذایی گسترده تر آنهاست.

منابع پروتئینی وسیع تری داشته باشند 

پروتئین قسمت اعظم سفیده تخم مرغ را تشکیل می دهد و نقش زیادی در خوش طعم شدن تخم دارد. برای خوشمزه و لذیذ شدن تخم مرغ و هم چنین پر رنگ تر شدن زرده حتما مواد غذایی زیر را در اختیار مرغ های خود قرار دهید : 

۱- گندم همراه با ساقه 

۲- یونجه تازه همراه با ساقه 

۳- میل ورم و کرم خاکی 

۴- پودر ماهی

۵- بذرهای کتان، ارزن، جعفری، ریحان، خرفه و … 

۶- ذرت 

۷- دانه یا کنجاله سویا

۸- کنجاله بادام زمینی 

هم چنین مرغ ها با گشت و گذار در مراتع از انواع حشرات و موجودات ریز روی زمین تغذیه خواهند کرد که سرشار از پروتئین هستند. اگر همچنان علاقه مند به نگهداری از مرغ و خروس در فضای روستایی و ویلایی هستید، حتما مقاله پرورش مرغ بومی با سرمایه کم را بخوانید. 

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» دارای شانه های جوجه کشی مخصوص برای تخم مرغ
» مجهز به سیستم چرخش ۳۶۰ درجه ی تخم ها
» بهره گیری از سنسور دما و رطوبت پیشرفته ی سوئیسی
قیمت : ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

پوست میوه و سبزیجات تازه را به مرغ محلی خود بدهید

باقی مانده پوست میوه ها و سبزیجات مصرف شده خانواده، منبع غذایی بسیار خوبی برای مرغ و خروس های شما خواهند بود. میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند و ضمن اینکه مقاومت بدنی آنها را در برابر بیماری ها افزایش می دهد، به تامین ویتامین لازم برای بدن و تخم تولیدی آنها کمک می کند. 

پوست میوه و سبزیجات تازه را به مرغ محلی خود بدهید - چیکن دیوایسمواردی از قبیل پوست سیب، پوست خیار، پوست هندوانه و خربزه، تفاله انگور و گوجه فرنگی، برگ تربچه، کاهو، انواع کلم، تفاله هویج، اسفناج و کرفس، فلفل دلمه، پوست کدو و بادمجان و … منابع غذایی خوبی برای آنها خواهد بود، به شرطی که کاملا تازه و بدون آلودگی، کپک زدگی و گندیدگی باشد. 

مرغ ها را مازاد مواد غذایی مصرفی روزانه تغذیه کنید

از آنجایی که مرغ و خروس ها همه چیز خوار هستند، بنابراین مازاد مواد غذایی مصرفی روزانه شما، تا حد زیادی نیاز غذایی آنها را تامین خواهد کرد. به عنوان مثال از باقی مانده برنج، سیب زمینی، ماکارونی، خورشت، خرده نان، ماست و سبزی و … می توانید به پرنده های خود بدهید به شرطی که مواد غذایی را از قبل شسته باشید و تمام چربی و نمک موجود در آن از بین رفته باشد. 

دقت کنید که مواد غذایی بسیار چرب، بسیار شور و یا بسیار شیرین برای آنها مضر بوده و مسمومیت حتمی به دنبال دارد. 

از پلت مخصوص مرغ تخم گذار استفاده کنید

با اینکه مواد غذایی فوق، نیاز روزانه مرغ های شما را تامین خواهد کرد اما برای حفظ سلامتی، افزایش میزان تخم گذاری و جلوگیری از ضعیف و بیمار شدن مرغ ها، حتما باید از جیره غذایی مرغ های تخمگذار در دو الی سه وعده روزانه استفاده شود.

استفاده از مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها 

در کنار استفاده از مواد غذایی فوق، حتما مولتی ویتامین مناسب برای مرغ تخمگذار را با مشورت دامپزشک در آب آشامیدنی آنها استفاده کنید و از مکمل های معدنی به ویژه مکمل کلسیم با مشورت دامپزشک در تغذیه آنها استفاده کنید. کلسیم برای تخم گذاری مرغ لازم بوده و حتما باید هر به صورت مکمل داده شود و هم در تغذیه آنها به اندازه کافی وجود داشته باشد. 

سخن کلی 

در این نوشته، راهکارها و تکنیک هایی آموزش داده شد که به تولید تخم مرغ خوشمزه و با ارزش غذایی بالاتر کمک می کند. در صورتی که پرورش دهنده مرغ محلی هستید و میخواهید تخم مرغی با کلسترول کمتر و ویتامین و پروتئین بیشتر تولید شود، حتما موارد گفته شده فوق را در تغذیه مرغ های تخمگذار خود رعای کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋