مرغ سابیل پوت | خروس سابیل پوت Sabelpoot

معرفی نژاد مرغ و خروس سابیل پوت Sabelpoot

نام انگلیسی: Sabelpoot

نام فارسی: سابیل پوت 

خروس سابیل پوت Sabelpoot خصوصیات : این نژاد خیلی به نژاد یوسل بلژیکی شبیه است اما این نژاد کمی درشت تر است. نژاد سایل پوت نژادی قدیمی است و به نظر می رسد که منشا آن هلند یا آلمان باشد و جزو نژادهای زینتی به شمار می رود. از مشخصات بارز آن پاهای پردار آن است. رنگ آن به رنگ سرمه ای همراه با لکه های سفید دیده میشود.

مرغ سابیل پوت یکی از نژادهای زینتی و همچنین گران قیمت می باشد و از جمله قدیمی ترین و نادرترین گونه های بانتام است. نام اصلی این نژاد مرغ booted bantam بوده که به خاطر پرهای بلند پاهایشان به آنها تعلق گرفته است. منشأ اصلی پیدایش این نژاد کشور هلند می باشد و کلمه سابیل و یا سابل در واقع یک واژه هلندی بوده و به همین دلیل لقب این نژاد مرغ، سابیل پوت میباشد.

مرغ و خروس سابیل بوت در بازار داخلی ایران نیز با قیمت زیادی خرید و فروش میشوند. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس قصد داریم بیشتر در مورد این نژاد زینتی مرغ و خصوصیات و خلق و خوی آن بحث کنیم.

تاریخچه پیدایش نژاد مرغ سابل پوت

این نژاد مرغ خویشاوندی نزدیک و شباهت زیادی به یوسل بلژیکی دارد. مهمترین تفاوت بین خروس یوسل بلژیکی و سابیل پوت در شکل گیری ریش ها و طول پرهای پای آنها می باشد. برخی افراد ادعا میکنند که این دو نژاد از یک منبع واحد و توسط یک پرورش دهنده بلژیکی در اوایل قرن بیستم ایجاد شده اند. ولی مستندانی نیز وجود دارد که ثابت میکند مرغ سابیل پوت در قرن ۱۶ ام میلادی در هلند وجود داشته است. این نژاد مرغ سال های زیادی در اروپا مورد توجه افراد بود. در اواخر قرن نوزدهم نیز این نژاد از آلمان به آمریکای شمالی وارد شد و بعدها در سال ۱۸۷۹ بعنوان نژاد استاندارد شناخته شد.

Sabelpoot-خروس

ویژگی های مرغ و خروس booted bantam

این نوع مرغ و خروس ها جثه کوچکی دارند و بدنشان کاملا با پر پوشیده است. ویژگی مهم آنها قلم پا بوده که دارای پرهای درازی می باشد که همچون چکمه پای پرنده را در بر گرفته اند. همچنین پشت آنها پهن و سینه آنها رو به جلو می باشد و بال ها نسبت به جثه بزرگ تر بوده به همین دلیل این نژاد مرغ میتواند پروازهای بلند و طولانی را تجربه کند. بعلاوه این نوع مرغ ها دارای یک تاج تکی با ۵ برجستگی می باشند. در این نژاد اندازه تاج خروس ها بزرگتر از مرغ ها است.

رنگ منقار آنها شبیه به چوب بوده و رنگ تاج و لاله گوش آنها قرمز می باشد. رنگ لاله گوش در مرغ ها یکی از نشانه های مهم برای تشخیص رنگ تخم مرغ حاصل از آن حیوان می باشد. تقریبا تمامی مرغ هایی که لاله گوش آنها به رنگ سفید است، تخم مرغ هایی با پوسته سفید رنگ میگذارند. مرغ هایی هم که لاله گوش آنها قرمز رنگ بوده، تخم مرغ قهوه ای رنگ می گذارند. با این حال مرغ سابیل پوت استثنا بوده و با وجود داشتن لاله های قرمز رنگ تخم مرغ هایی با پوسته رنگ سفید تولید میکند.

همچنین اندازه تخم مرغ های این نژاد ریز بوده و برای فروش تخم مرغ خوراکی بازار پسند نیستند. ولی تخم نطفه دار این پرنده، قیمت بالایی دارد. این نوع مرغ ها معمولا در طول هفته ۲ یا ۳ عدد تخم میگذارند و در سال نیز به طور متوسط ۱۵۰ عدد تخم تولید میکنند. هدف از پرورش این نژاد بیشتر جنبه زینتی آنها بوده چون این نژاد مرغ و خروس وزن سبکی دارند. به طوریکه مرغ بالغ این نژاد ۶۵۰ گرم و خروس بالغ آن نیز ۷۴۰ گرم وزن دارد.  بیش از ۲۰ نوع رنگ از این نوع مرغ ها در جهان یافت میشود. که رایج ترین آن رنگ خالدار می باشد.

طول عمر این حیوانات نیز زیاد بوده و تحت شرایط مطلوب تا ۱۰ سال و حتی بیشتر می توانند عمر کنند.

مرغ و خروس سابل پوت هلندی در برابر گرما و سرما آسیب پذیرند. بنابراین باید در فصل های سرد و گرم با استفاده از تجهیزات مخصوص از آنها نگهداری نمود. علاوه بر این مرغ های سابیل پوت در برابر بیماری مارک نیز ضعیف می باشند. به همین دلیل در برابر این بیماری باید آنها را واکسینه کرد.

یکی دیگر از ویژگی های رفتاری این پرندگان خلق و خوی خاص آنها می باشد. این نوع مرغ و خروس کم صدا بوده و شخصیت بسیار دوست داشتنی و آرام دارند.

عکس مرغ سابیل پوت- سابل پوت - فروشگاه چیکن دیوایسهمچنین تا حدودی در مقایسه با سایر نژادها باهوش می باشند. آنها تحمل قفس را دارند ولی قدم زدن در اطراف خانه و فضای سبز برای آنها بسیار لذت بخش می باشد. به همین دلیل بیشتر در فضای باز از آنها نگهداری میشود.

همچنین این نژاد با اکثر مرغ و خروس و دیگر طیور کنار می آیند و معمولا ورود پرنده های جدید به محیط زندگی شان را با آرامش قبول میکنند. این نژاد برای کودکان نیز مناسب بوده و کودکان می توانند به آنها نزدیک شوند.

وضعیت جمعیت کلی این نژاد در کشورهای مختلف کم می باشد به همین دلیل قیمت آنها چندین برابر نژادهای معمولی بوده ولی با این حال جزو نژادهای در معرض خطر نیستند. آب و هوای سازگار با این پرندگان نیز مناطق معتدل می باشد.

جمع بندی

مرغ و خروس سابیل پوت یکی از قدیمی ترین نژادهای زینتی مرغ می باشند. آنها شخصیت دوست داشتنی دارند و تا حدود زیادی کنجکاو و سرگرم کننده و حتی خجالتی هستند. به راحتی رام شده و در کنار سایر طیور زندگی میکنند ولی بهتر است در کنار نژادهای پرخاشگر نباشد چون آسیب خواهند دید. ناگفته نماند که این نژاد مرغ در جوجه آوری نیز استعداد خوبی دارد و می توان برای جوجه کشی طبیعی به آنها اعتماد کرد. پیشنهاد میشود مقاله آموزش جوجه کشی مرغ را مطالعه کنید.

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس